maria_va
Member
- Μηνύματα
- 76
- Likes
- 511
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι - Πρώτη μέρα
- Δεύτερη μέρα - Βεδάδο και πρώτη γεύση παλιάς Αβάνας
- Τρίτη μέρα | - Σάντα Κλάρα
- Τρίτη μέρα || - Σιενφουέγος
- Τέταρτη μέρα - Σιενφουέγος και άφιξη στο Τρινιδάδ
- Τέταρτη μέρα || - Τρινιδάδ
- Πέμπτη μέρα - Τρινιδάδ, Κοιλάδα των σκλάβων
- Νύχτα στο Τρινιδάδ - Επιστροφή στην Αβάνα
- Έβδομη μέρα - Αβάνα
- Όγδοη μέρα - Βινιάλες
- Ένατη μέρα - Hotel Nacional de Cuba
- Ένατη Μέρα - Τελευταία περιήγηση στην Αβάνα
- Μέρα αναχώρησης
- Επίλογος
Δεύτερη μέρα - Βεδάδο και πρώτη γεύση παλιάς Αβάνας
Το επόμενο πρωί ξεκινάει με την άφιξη της μαμάς της ιδιοκτήτριας, η οποία έφερνε τα εφόδιά της και μας έφτιαχνε πρωινό. Μια πολύ κεφάτη γυναίκα, πάντα περιποιημένη, κυρία αστικών καταβολών που έφτασε να φτιάχνει πρωινό σε τουρίστες αλλά εντάξει το κάνει με κέφι. Δυστυχώς λόγω της ανεπάρκειας των ισπανικών μας δεν πιάσαμε την κουβενταρία όπως θα θέλαμε κι εμείς κι αυτή αλλά της άρεσε πολύ η μουσική μας και ειδικά στις δεκαετίες '70 και '80 έδινε ρεσιτάλ...Μας φτιάχνει τα καλούδια της και στρωνόμαστε. Επειδή αγαπάω τα φρούτα ανυπομονούσα να δοκιμάσω το αγαπημένο τους φρούτο την γκουάβα αλλά η πρώτη μας επαφή δεν ήταν πετυχημένη. Είχε μια περίεργη επίγευση..Εγώ γενικά το προσπάθησα να συσφίξουμε τις σχέσεις μας γιατί τους έπεφτε βαρύ όταν τους λέγαμε ότι δεν μας αρέσει αλλά η Μ. το απέρριψε δια παντός και το είπε στη Loly. Θεά η Loly, το έδινε undercover σε φρουτοσαλάτες και χυμούς...
Ο κίνδυνος με το να τρως σαν βασιλιάς στο casa είναι ότι αισθάνεσαι σαν το σπίτι σου και χαλαρώνεις. Σε μια χώρα που όλα τα μουσεία και τα αξιοθέατα κλείνουν στις 5, αυτό μπορεί να δημιουργήσει θέμα. Εμείς μπήκαμε σε ρυθμούς cubana και τελικά προλάβαμε λιγότερα μουσεία από αυτά που θέλαμε..Ξεκουνιόμαστε κάποια στιγμή και αρχίζουμε τον τουρισμό. Το πλάνο έχει τα αξιοθέατα του Βεδάδο και μετά βόλτα στην παλιά Αβάνα. On y vamos που έλεγε και η γαλλομαθής φίλη μου!
Πρώτη στάση η πλατεία της Επανάστασης μιας και ήταν δίπλα στο σπίτι. Φτάνουμε εκεί και να τη πάλι η αίσθηση "Ας με τσιμπήσει κάποιος, είμαι στ'αλήθεια εδώ;;" Φανταζόμαστε την πλατεία γεμάτη κόσμο να κρέμεται από τα χείλη του Φιντέλ και προχωράμε για το μνημείο του Jose Marti. Το μνημείο έχει είσοδο στον προαύλιο χώρο, κάτι που εμείς αφού πληρώσαμε ξεχάσαμε εντελώς. Μπαίνουμε μέσα, ανεβαίνουμε να απολαύσουμε τη θέα κι εκεί συνειδητοποιούμε ότι η Αβάνα είναι μια πραγματικά μεγάλη πόλη! Στο ισόγειο βλέπουμε και την έκθεση που είναι αφιερωμένη στη ζωή και το έργο του εθνικού τους ήρωα. Είναι μόνο στα ισπανικά αλλά είμαι διαβασμένη και τα καταλαβαίνω σε γενικές γραμμές. Ο Marti ήταν λόγιος, ενορχηστρωτής της επανάστασης των Κουβανών ενάντια στους Ισπανούς. Τον αγώνα τον έκανε κυρίως εξόριστος και καθώς ήταν άνθρωπος των γραμμάτων και όχι των μαχών πέθανε σε μια από τις πρώτες μάχες της επανάστασης. Μου κάνει όμως μεγάλη εντύπωση ο εξής πίνακας:
Εκείνη την ώρα δεν κατάλαβα τι απεικονίζει αλλά μετά έμαθα ότι είναι μέρος της τοιχογραφίας του Diego Rivera - Dream of a Sunday Afternoon in Alameda Park, πάρκο στο Μεξικό χτισμένο σε παλιά αγορά των Αζτέκων. Η τοιχογραφία απεικονίζει την ιστορία του Μεξικού και ο Rivera έβαλε τον Jose Marti σε κεντρικό σημείο δίπλα στη Frida Khalo για να την πει σε έναν τοπικό άρχοντα που είχε εξορίσει τον Marti από το Μεξικό. Ωραίος..
Μετά από αυτά και ποτισμένες από το πνεύμα της επανάστασης βγαίνουμε και κατευθυνόμαστε προς τον επόμενο προορισμό μας, την νεκρόπολη του Cristóbal Colón που βρίσκεται εκεί κοντά. Πάμε να βγούμε από το προαύλιο προς την μεριά του νεκροταφείου αλλά βλέπουμε ότι έχει ένα μικρό απαγορευτικό. Σαν σωστοί Ελληνάρες και αφού δεν υπάρχει άνθρωπος αποφασίζουμε αυθόρμητα να το αγνοήσουμε...Ξαφνικά εμφανίζονται δύο Κουβανοί σφυρίζοντας και κουνώντας χέρια-πόδια και μας κοψοχολιάζουν! Μπράβο λέμε το σύστημα δουλεύει στην Κούβα...Επειδή το DNA είναι το πιο δυνατό πράγμα στον άνθρωπο, ομολογώ ότι βρεθήκαμε στην ίδια θέση και άλλες φορές...Μα πού κρύβονταν κάθε φορά; Όχι ότι πηγαίναμε για καμιά μεγάλη παρανομία, να δούμε κάτι από κοντά ή να περάσουμε δρόμο τετραγώνου που το έχουν αποκλείσει ενώ κάνουν έργα στην άλλη άκρη...
Γυρίζουμε λοιπόν πίσω, βγαίνουμε από εκεί που μπήκαμε και πάμε προς το νεκροταφείο. Αφήνουμε τον κεντρικό δρόμο για να το προσεγγίσουμε από το πλάι και βρισκόμαστε ξαφνικά σε μια περιοχή με κατοικίες που μοιάζουν εργατικές αλλά είναι και κάπως εξοχικά. Άντε πάλι βομβαρδισμός από εικόνες. Στα ερείπια μιας γκρεμισμένης πάλαι ποτέ εξοχικής έπαυλης παράγκα και μπουγάδα. Ναι η ζωή βρίσκει τρόπους να προχωρά.. Καναπές σε κοτέτσι, μια κατσίκα που η αλυσίδα της έχει επεκταθεί με πετονιά ακριβώς όσο χρειάζεται για να βρίσκει λίγο ίσκιο, σε ένα μικροσκοπικό παράθυρο ένα χαρτόνι "Πωλείται Samsung LED 43'"! Σίγουρα δεν την έχεις εκεί μέσα μεγάλε, δεν περνάει από την πόρτα...
Φτάνουμε όντως στην πλαϊνή πόρτα του νεκροταφείου αλλά τρώμε πόρτα γιατί οι τουρίστες μπαίνουν μόνο από την κεντρική. Συνεχίζουμε τον κύκλο -είναι τεράστιο το άτιμο- και κάποια στιγμή στρίβουμε στη λεωφόρο που οδηγεί στην κεντρική είσοδο. Εκεί κάπως χαμηλώνει ο τοίχος και αρχίζω να βλέπω τα μνήματα. Εγώ δεν τα πάω καλά με νεκροταφεία και άλλα τέτοια μακάβρια. Μου πέφτει η πίεση και συνέρχομαι μόνο με το κονιάκ..Εκεί λοιπόν αποφασίζω ότι εντάξει να πάω στο Pere Lachaise να κλάψω που μας άφησε νωρίς ο Τζιμάκος αλλά ως εκεί. Τις αφήνω να κάνουν τη βόλτα τους και περιμένω στον χώρο αναμονής διαβάζοντας τον LP μου.
Κάποια στιγμή σκάω από τη ζέστη και περνάω απέναντι να βρω καμιά κρύα μπυρίτσα. Γυρίζοντας ντρέπομαι να μπω μέσα στο νεκροταφείο με τη μπύρα και λέω να περιμένω απέξω αλλά σε σημείο που να μπορούν να με δουν τα κορίτσια. Εκεί λοιπόν έχει ένα φανάρι που για κάποιο λόγο εκείνη τη μέρα δεν λειτουργεί. Και αρχίζουν να κοκαλώνουν τα αυτοκίνητα στη διάβαση για να περάσω απέναντι!! Μπράβο οι Κουβανοί...Λέω εντάξει δεν θα την πατήσω τώρα όπως στην Ελβετία που πέρναγα κ ας μην ήθελα το δρόμο γιατί σταμάταγε η Πόρσε, πάω παραπέρα. Τελικά επειδή όταν γύρισαν αγχώθηκαν που δεν με έβλεπαν, μπήκα στο νεκροταφείο με τη μπύρα..Ντροπή...
Η συνέχεια περιλάμβανε βόλτα στην περιοχή του Βεδάδο με μία στάση στο Πάρκο Λέννον για να δούμε πώς βλέπει ο μέλλον ο Τζον. Ο Τζον έχει δύο μπίλιες στη μύτη σαν να φοράει σκουλαρίκια αλλά μας είπαν ότι εκεί στηρίζονταν τα γυαλιά του. Υπήρχε κάποτε φύλακας που τα προστάτευε από την κλοπή αλλά ο παππούς μάλλον μας άφησε και δεν υπάρχουν πια..
Η βόλτα στην περιοχή του Βεδάδο είναι απόλαυση. Πολλά σπίτια με το χαρακτηριστικό ελληνικό κολωνάκι και κίονες παρακαλώ που ήταν κάποτε κατοικίες εύπορων σε μια περιοχή που απαγορεύονταν οι μαύροι και σήμερα είναι το κέντρο που ζουν οι Κουβανοί. Παιδιά παίζουν μπέιζμπολ και άντρες ντόμινο στους δρόμους, ημιυπαίθριες αγορές, μπάντες κάνουν πρόβα σε μέρη που δεν βλέπεις, μάλλον ωδεία, ωραιότατα...
Πιο μεγάλη σημαία υπάρχει;
Τέχνη και στο Γκαράζ:
Με τούτα και με κείνα έχει περάσει η ώρα και θέλουμε να προλάβουμε και το Etesca στην παλιά Αβάνα να πάρουμε wifi κάρτες για τις μέρες που θα ταξιδέψουμε εκτός Αβάνας. Παίρνουμε ένα ταξί να μας πάει κάπου κοντά στην Obispo και μας αφήνει στην πλατεία Jose Marti. Σημειωτέον σε όλη την Κούβα υπάρχουν πολλές πλατείες, μνημεία και πάρκα Jose Marti, σε σημείο που να μπερδεύεσαι τι είναι τι. Και να αναρωτιέσαι αν σε 100 χρόνια θα έχουν όλα μετονομαστεί σε Fidel Castro..
Τελος πάντων σκάμε εκεί και βλέπουμε μια άλλη Αβάνα. Εκεί βρίσκονται τα εντυπωσιακά ξενοδοχεία όπως το Inglaterra και γίνεται χαμός από κόσμο. Σύνταγμα με Ερμού φάση να το πω; Πάμε να βρούμε το Etesca στην Obispo και τσουπ βρισκόμαστε μπροστά στο Floridita...Δεν είχαμε σκοπό να μπούμε γιατί δεν το έχουμε με την κοσμοσυρροή αλλά ήταν σχετικά άνετα και χρειαζόμασταν κι ένα διάλειμμα οπότε κάτσαμε και ήπιαμε ένα ωραιότατο daquiri χωρίς καθόλου τσιγγουνιά στο ρούμι. Δοκίμασα ένα με ανανά και η αλήθεια είναι ότι του πάει..Βλέπαμε την προτομή του Heminway και αναρωτιόμασταν πώς θα του φαινόταν αν ήξερε ότι έγινε τουριστική ατραξιόν..Βέβαια άβυσσος η ψυχή των καλλιτεχνών, μπορεί να την έβλεπε τη φάση με χιούμορ και να το διασκέδαζε..
Αφού ξεκουραστήκαμε ήρθε η ώρα να κάνουμε επιτέλους τη δουλειά μας. Φτάνουμε έξω από το Etesca, το οποίο είναι μεγάλο και ευρύχωρο, βλέπουμε λίγο κόσμο μέσα, πάμε να ανοίξουμε την πόρτα και είναι κλειδωμένη..Ένας πολύ σοβαρός κύριος από τη μέσα μεριά αφήνει κόσμο να βγει αλλά εμάς μας κοιτάει αυστηρά. Μα τι γίνεται, ήρθαμε αργά;; Στην πορεία καταλαβαίνουμε ότι ο αυστηρός κύριος είναι ο υπεύθυνος της ουράς και αφήνει να μπουν μόνο όσοι χωράνε να καθίσουν, ίσως και λιγότεροι..Μάλιστα..Έρχεται κι ένας άλλος τουρίστας καταγχωμένος γιατί είχε φύγει να πάει να φέρει το διαβατήριό του και φοβόταν ότι έχει χάσει τη σειρά του και η σειρά στην Κούβα είναι σοβαρό πράγμα, δεν την χάνεις έτσι...Πίσω μας ένας Ιταλός που δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι πρέπει να περιμένουμε στην ουρά για να αγοράσουμε απλά κάρτες wifi του 1 cuc και αφού μας ρώτησε δέκα φορές ακόμα πίστευε ότι κάτι άλλο περιμένουμε...Άλλες τόσες φορές ρώτησε τον μάστερ της ουράς όταν τελικά μας άφησε μέσα. Η πλάκα ήταν ότι και μέσα η ουρά πήγαινε με σύστημα και κάθε φορά που κάποιος πήγαινε να εξυπηρετηθεί αλλάζαμε θέση κυκλικά σαν να παίζαμε μουσικές καρέκλες ένα πράγμα...Το ίδιο σκεφτόταν μάλλον και ο Ιταλός γιατί τραγουδούσε κάθε φορά που κουνιόμασταν..Πήραμε τελικά τις κάρτες μας και στην ερώτησή μου πώς κάνουμε logout η έκφραση της υπαλλήλου που σχεδόν γέλασε με έπεισε ότι απλά δεν πρόκειται...
Μετά και από αυτή την ενδιαφέρουσα εμπειρία αρχίζουμε τις βόλτες στα σοκάκια της παλιάς Αβάνας αποφεύγοντας τους δρόμους που γίνεται κακός χαμός. Με αυτό τον τρόπο στην πρώτη βόλτα μας δεν είδαμε καμία από τις πλατείες και τις γνωστές εκκλησίες αλλά χαζέψαμε με αυτή την αίσθηση της παρακμής που βγάζει η παλιά Αβάνα. Που και πάλι την βρίσκουν την άκρη τους. Γυμναστήρια-σιδεράδικα, πάρκινγκ αυτοκινήτων με ελενίτ, όπου όμως οι θέσεις είναι πλήρως καθορισμένες, internet-cafe με κάτι οθονάρες μέσα σε ισόγειο κτιρίου έτοιμου να πέσει, μωρέ μπράβο..Τρώμε σε ένα πολύ καλτ μαγαζί -ωραίο το μικρό αστακουδάκι- και γυρίζουμε στο σπίτι με τον πλέον τουριστικό τρόπο..Με ένα coco-taxi που, παρόλο που παραλίγο να μας αφήσει στου δρόμου τα μισά και να σπρώχνουμε, ήταν ομολογουμένως διασκεδαστικό...
Κατά τη διάρκεια του αράγματος στην αιώρα, ήταν η πρώτη φορά που καταλάβαμε ότι ίσως παίξει και κανένα free wifi. Μου λέει κάποια στιγμή η Μ. "Μαρία κοίτα έκανε ανανέωση το fb, έβαλες κάρτα;" Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι το router είναι της κοινοκτημοσύνης. Η Μ. αισθάνεται λίγο άσχημα μήπως κλέβουμε την ώρα του ανθρώπου που έχει ξύσει κάρτα όμως την καθησυχάζω ότι το χειρότερο που μπορεί να του κάνουμε είναι να του μειώσουμε την ταχύτητα αλλά με σύνεση δεν τον ενοχλούμε. Σίγουρα κάποιον βοηθήσαμε κι εμείς με τη σειρά μας...Σιγά μην είχαμε και όρεξη να καούμε στο internet την ώρα που κουνιόμασταν τόσο ωραία ένα τόσο όμορφο βράδυ στην Αβάνα...
Το επόμενο πρωί ξεκινάει με την άφιξη της μαμάς της ιδιοκτήτριας, η οποία έφερνε τα εφόδιά της και μας έφτιαχνε πρωινό. Μια πολύ κεφάτη γυναίκα, πάντα περιποιημένη, κυρία αστικών καταβολών που έφτασε να φτιάχνει πρωινό σε τουρίστες αλλά εντάξει το κάνει με κέφι. Δυστυχώς λόγω της ανεπάρκειας των ισπανικών μας δεν πιάσαμε την κουβενταρία όπως θα θέλαμε κι εμείς κι αυτή αλλά της άρεσε πολύ η μουσική μας και ειδικά στις δεκαετίες '70 και '80 έδινε ρεσιτάλ...Μας φτιάχνει τα καλούδια της και στρωνόμαστε. Επειδή αγαπάω τα φρούτα ανυπομονούσα να δοκιμάσω το αγαπημένο τους φρούτο την γκουάβα αλλά η πρώτη μας επαφή δεν ήταν πετυχημένη. Είχε μια περίεργη επίγευση..Εγώ γενικά το προσπάθησα να συσφίξουμε τις σχέσεις μας γιατί τους έπεφτε βαρύ όταν τους λέγαμε ότι δεν μας αρέσει αλλά η Μ. το απέρριψε δια παντός και το είπε στη Loly. Θεά η Loly, το έδινε undercover σε φρουτοσαλάτες και χυμούς...
Ο κίνδυνος με το να τρως σαν βασιλιάς στο casa είναι ότι αισθάνεσαι σαν το σπίτι σου και χαλαρώνεις. Σε μια χώρα που όλα τα μουσεία και τα αξιοθέατα κλείνουν στις 5, αυτό μπορεί να δημιουργήσει θέμα. Εμείς μπήκαμε σε ρυθμούς cubana και τελικά προλάβαμε λιγότερα μουσεία από αυτά που θέλαμε..Ξεκουνιόμαστε κάποια στιγμή και αρχίζουμε τον τουρισμό. Το πλάνο έχει τα αξιοθέατα του Βεδάδο και μετά βόλτα στην παλιά Αβάνα. On y vamos που έλεγε και η γαλλομαθής φίλη μου!
Πρώτη στάση η πλατεία της Επανάστασης μιας και ήταν δίπλα στο σπίτι. Φτάνουμε εκεί και να τη πάλι η αίσθηση "Ας με τσιμπήσει κάποιος, είμαι στ'αλήθεια εδώ;;" Φανταζόμαστε την πλατεία γεμάτη κόσμο να κρέμεται από τα χείλη του Φιντέλ και προχωράμε για το μνημείο του Jose Marti. Το μνημείο έχει είσοδο στον προαύλιο χώρο, κάτι που εμείς αφού πληρώσαμε ξεχάσαμε εντελώς. Μπαίνουμε μέσα, ανεβαίνουμε να απολαύσουμε τη θέα κι εκεί συνειδητοποιούμε ότι η Αβάνα είναι μια πραγματικά μεγάλη πόλη! Στο ισόγειο βλέπουμε και την έκθεση που είναι αφιερωμένη στη ζωή και το έργο του εθνικού τους ήρωα. Είναι μόνο στα ισπανικά αλλά είμαι διαβασμένη και τα καταλαβαίνω σε γενικές γραμμές. Ο Marti ήταν λόγιος, ενορχηστρωτής της επανάστασης των Κουβανών ενάντια στους Ισπανούς. Τον αγώνα τον έκανε κυρίως εξόριστος και καθώς ήταν άνθρωπος των γραμμάτων και όχι των μαχών πέθανε σε μια από τις πρώτες μάχες της επανάστασης. Μου κάνει όμως μεγάλη εντύπωση ο εξής πίνακας:

Εκείνη την ώρα δεν κατάλαβα τι απεικονίζει αλλά μετά έμαθα ότι είναι μέρος της τοιχογραφίας του Diego Rivera - Dream of a Sunday Afternoon in Alameda Park, πάρκο στο Μεξικό χτισμένο σε παλιά αγορά των Αζτέκων. Η τοιχογραφία απεικονίζει την ιστορία του Μεξικού και ο Rivera έβαλε τον Jose Marti σε κεντρικό σημείο δίπλα στη Frida Khalo για να την πει σε έναν τοπικό άρχοντα που είχε εξορίσει τον Marti από το Μεξικό. Ωραίος..
Μετά από αυτά και ποτισμένες από το πνεύμα της επανάστασης βγαίνουμε και κατευθυνόμαστε προς τον επόμενο προορισμό μας, την νεκρόπολη του Cristóbal Colón που βρίσκεται εκεί κοντά. Πάμε να βγούμε από το προαύλιο προς την μεριά του νεκροταφείου αλλά βλέπουμε ότι έχει ένα μικρό απαγορευτικό. Σαν σωστοί Ελληνάρες και αφού δεν υπάρχει άνθρωπος αποφασίζουμε αυθόρμητα να το αγνοήσουμε...Ξαφνικά εμφανίζονται δύο Κουβανοί σφυρίζοντας και κουνώντας χέρια-πόδια και μας κοψοχολιάζουν! Μπράβο λέμε το σύστημα δουλεύει στην Κούβα...Επειδή το DNA είναι το πιο δυνατό πράγμα στον άνθρωπο, ομολογώ ότι βρεθήκαμε στην ίδια θέση και άλλες φορές...Μα πού κρύβονταν κάθε φορά; Όχι ότι πηγαίναμε για καμιά μεγάλη παρανομία, να δούμε κάτι από κοντά ή να περάσουμε δρόμο τετραγώνου που το έχουν αποκλείσει ενώ κάνουν έργα στην άλλη άκρη...
Γυρίζουμε λοιπόν πίσω, βγαίνουμε από εκεί που μπήκαμε και πάμε προς το νεκροταφείο. Αφήνουμε τον κεντρικό δρόμο για να το προσεγγίσουμε από το πλάι και βρισκόμαστε ξαφνικά σε μια περιοχή με κατοικίες που μοιάζουν εργατικές αλλά είναι και κάπως εξοχικά. Άντε πάλι βομβαρδισμός από εικόνες. Στα ερείπια μιας γκρεμισμένης πάλαι ποτέ εξοχικής έπαυλης παράγκα και μπουγάδα. Ναι η ζωή βρίσκει τρόπους να προχωρά.. Καναπές σε κοτέτσι, μια κατσίκα που η αλυσίδα της έχει επεκταθεί με πετονιά ακριβώς όσο χρειάζεται για να βρίσκει λίγο ίσκιο, σε ένα μικροσκοπικό παράθυρο ένα χαρτόνι "Πωλείται Samsung LED 43'"! Σίγουρα δεν την έχεις εκεί μέσα μεγάλε, δεν περνάει από την πόρτα...
Φτάνουμε όντως στην πλαϊνή πόρτα του νεκροταφείου αλλά τρώμε πόρτα γιατί οι τουρίστες μπαίνουν μόνο από την κεντρική. Συνεχίζουμε τον κύκλο -είναι τεράστιο το άτιμο- και κάποια στιγμή στρίβουμε στη λεωφόρο που οδηγεί στην κεντρική είσοδο. Εκεί κάπως χαμηλώνει ο τοίχος και αρχίζω να βλέπω τα μνήματα. Εγώ δεν τα πάω καλά με νεκροταφεία και άλλα τέτοια μακάβρια. Μου πέφτει η πίεση και συνέρχομαι μόνο με το κονιάκ..Εκεί λοιπόν αποφασίζω ότι εντάξει να πάω στο Pere Lachaise να κλάψω που μας άφησε νωρίς ο Τζιμάκος αλλά ως εκεί. Τις αφήνω να κάνουν τη βόλτα τους και περιμένω στον χώρο αναμονής διαβάζοντας τον LP μου.
Κάποια στιγμή σκάω από τη ζέστη και περνάω απέναντι να βρω καμιά κρύα μπυρίτσα. Γυρίζοντας ντρέπομαι να μπω μέσα στο νεκροταφείο με τη μπύρα και λέω να περιμένω απέξω αλλά σε σημείο που να μπορούν να με δουν τα κορίτσια. Εκεί λοιπόν έχει ένα φανάρι που για κάποιο λόγο εκείνη τη μέρα δεν λειτουργεί. Και αρχίζουν να κοκαλώνουν τα αυτοκίνητα στη διάβαση για να περάσω απέναντι!! Μπράβο οι Κουβανοί...Λέω εντάξει δεν θα την πατήσω τώρα όπως στην Ελβετία που πέρναγα κ ας μην ήθελα το δρόμο γιατί σταμάταγε η Πόρσε, πάω παραπέρα. Τελικά επειδή όταν γύρισαν αγχώθηκαν που δεν με έβλεπαν, μπήκα στο νεκροταφείο με τη μπύρα..Ντροπή...
Η συνέχεια περιλάμβανε βόλτα στην περιοχή του Βεδάδο με μία στάση στο Πάρκο Λέννον για να δούμε πώς βλέπει ο μέλλον ο Τζον. Ο Τζον έχει δύο μπίλιες στη μύτη σαν να φοράει σκουλαρίκια αλλά μας είπαν ότι εκεί στηρίζονταν τα γυαλιά του. Υπήρχε κάποτε φύλακας που τα προστάτευε από την κλοπή αλλά ο παππούς μάλλον μας άφησε και δεν υπάρχουν πια..
Η βόλτα στην περιοχή του Βεδάδο είναι απόλαυση. Πολλά σπίτια με το χαρακτηριστικό ελληνικό κολωνάκι και κίονες παρακαλώ που ήταν κάποτε κατοικίες εύπορων σε μια περιοχή που απαγορεύονταν οι μαύροι και σήμερα είναι το κέντρο που ζουν οι Κουβανοί. Παιδιά παίζουν μπέιζμπολ και άντρες ντόμινο στους δρόμους, ημιυπαίθριες αγορές, μπάντες κάνουν πρόβα σε μέρη που δεν βλέπεις, μάλλον ωδεία, ωραιότατα...
Πιο μεγάλη σημαία υπάρχει;


Τέχνη και στο Γκαράζ:

Με τούτα και με κείνα έχει περάσει η ώρα και θέλουμε να προλάβουμε και το Etesca στην παλιά Αβάνα να πάρουμε wifi κάρτες για τις μέρες που θα ταξιδέψουμε εκτός Αβάνας. Παίρνουμε ένα ταξί να μας πάει κάπου κοντά στην Obispo και μας αφήνει στην πλατεία Jose Marti. Σημειωτέον σε όλη την Κούβα υπάρχουν πολλές πλατείες, μνημεία και πάρκα Jose Marti, σε σημείο που να μπερδεύεσαι τι είναι τι. Και να αναρωτιέσαι αν σε 100 χρόνια θα έχουν όλα μετονομαστεί σε Fidel Castro..
Τελος πάντων σκάμε εκεί και βλέπουμε μια άλλη Αβάνα. Εκεί βρίσκονται τα εντυπωσιακά ξενοδοχεία όπως το Inglaterra και γίνεται χαμός από κόσμο. Σύνταγμα με Ερμού φάση να το πω; Πάμε να βρούμε το Etesca στην Obispo και τσουπ βρισκόμαστε μπροστά στο Floridita...Δεν είχαμε σκοπό να μπούμε γιατί δεν το έχουμε με την κοσμοσυρροή αλλά ήταν σχετικά άνετα και χρειαζόμασταν κι ένα διάλειμμα οπότε κάτσαμε και ήπιαμε ένα ωραιότατο daquiri χωρίς καθόλου τσιγγουνιά στο ρούμι. Δοκίμασα ένα με ανανά και η αλήθεια είναι ότι του πάει..Βλέπαμε την προτομή του Heminway και αναρωτιόμασταν πώς θα του φαινόταν αν ήξερε ότι έγινε τουριστική ατραξιόν..Βέβαια άβυσσος η ψυχή των καλλιτεχνών, μπορεί να την έβλεπε τη φάση με χιούμορ και να το διασκέδαζε..
Αφού ξεκουραστήκαμε ήρθε η ώρα να κάνουμε επιτέλους τη δουλειά μας. Φτάνουμε έξω από το Etesca, το οποίο είναι μεγάλο και ευρύχωρο, βλέπουμε λίγο κόσμο μέσα, πάμε να ανοίξουμε την πόρτα και είναι κλειδωμένη..Ένας πολύ σοβαρός κύριος από τη μέσα μεριά αφήνει κόσμο να βγει αλλά εμάς μας κοιτάει αυστηρά. Μα τι γίνεται, ήρθαμε αργά;; Στην πορεία καταλαβαίνουμε ότι ο αυστηρός κύριος είναι ο υπεύθυνος της ουράς και αφήνει να μπουν μόνο όσοι χωράνε να καθίσουν, ίσως και λιγότεροι..Μάλιστα..Έρχεται κι ένας άλλος τουρίστας καταγχωμένος γιατί είχε φύγει να πάει να φέρει το διαβατήριό του και φοβόταν ότι έχει χάσει τη σειρά του και η σειρά στην Κούβα είναι σοβαρό πράγμα, δεν την χάνεις έτσι...Πίσω μας ένας Ιταλός που δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι πρέπει να περιμένουμε στην ουρά για να αγοράσουμε απλά κάρτες wifi του 1 cuc και αφού μας ρώτησε δέκα φορές ακόμα πίστευε ότι κάτι άλλο περιμένουμε...Άλλες τόσες φορές ρώτησε τον μάστερ της ουράς όταν τελικά μας άφησε μέσα. Η πλάκα ήταν ότι και μέσα η ουρά πήγαινε με σύστημα και κάθε φορά που κάποιος πήγαινε να εξυπηρετηθεί αλλάζαμε θέση κυκλικά σαν να παίζαμε μουσικές καρέκλες ένα πράγμα...Το ίδιο σκεφτόταν μάλλον και ο Ιταλός γιατί τραγουδούσε κάθε φορά που κουνιόμασταν..Πήραμε τελικά τις κάρτες μας και στην ερώτησή μου πώς κάνουμε logout η έκφραση της υπαλλήλου που σχεδόν γέλασε με έπεισε ότι απλά δεν πρόκειται...
Μετά και από αυτή την ενδιαφέρουσα εμπειρία αρχίζουμε τις βόλτες στα σοκάκια της παλιάς Αβάνας αποφεύγοντας τους δρόμους που γίνεται κακός χαμός. Με αυτό τον τρόπο στην πρώτη βόλτα μας δεν είδαμε καμία από τις πλατείες και τις γνωστές εκκλησίες αλλά χαζέψαμε με αυτή την αίσθηση της παρακμής που βγάζει η παλιά Αβάνα. Που και πάλι την βρίσκουν την άκρη τους. Γυμναστήρια-σιδεράδικα, πάρκινγκ αυτοκινήτων με ελενίτ, όπου όμως οι θέσεις είναι πλήρως καθορισμένες, internet-cafe με κάτι οθονάρες μέσα σε ισόγειο κτιρίου έτοιμου να πέσει, μωρέ μπράβο..Τρώμε σε ένα πολύ καλτ μαγαζί -ωραίο το μικρό αστακουδάκι- και γυρίζουμε στο σπίτι με τον πλέον τουριστικό τρόπο..Με ένα coco-taxi που, παρόλο που παραλίγο να μας αφήσει στου δρόμου τα μισά και να σπρώχνουμε, ήταν ομολογουμένως διασκεδαστικό...
Κατά τη διάρκεια του αράγματος στην αιώρα, ήταν η πρώτη φορά που καταλάβαμε ότι ίσως παίξει και κανένα free wifi. Μου λέει κάποια στιγμή η Μ. "Μαρία κοίτα έκανε ανανέωση το fb, έβαλες κάρτα;" Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι το router είναι της κοινοκτημοσύνης. Η Μ. αισθάνεται λίγο άσχημα μήπως κλέβουμε την ώρα του ανθρώπου που έχει ξύσει κάρτα όμως την καθησυχάζω ότι το χειρότερο που μπορεί να του κάνουμε είναι να του μειώσουμε την ταχύτητα αλλά με σύνεση δεν τον ενοχλούμε. Σίγουρα κάποιον βοηθήσαμε κι εμείς με τη σειρά μας...Σιγά μην είχαμε και όρεξη να καούμε στο internet την ώρα που κουνιόμασταν τόσο ωραία ένα τόσο όμορφο βράδυ στην Αβάνα...