maria_va
Member
- Μηνύματα
- 76
- Likes
- 511
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι - Πρώτη μέρα
- Δεύτερη μέρα - Βεδάδο και πρώτη γεύση παλιάς Αβάνας
- Τρίτη μέρα | - Σάντα Κλάρα
- Τρίτη μέρα || - Σιενφουέγος
- Τέταρτη μέρα - Σιενφουέγος και άφιξη στο Τρινιδάδ
- Τέταρτη μέρα || - Τρινιδάδ
- Πέμπτη μέρα - Τρινιδάδ, Κοιλάδα των σκλάβων
- Νύχτα στο Τρινιδάδ - Επιστροφή στην Αβάνα
- Έβδομη μέρα - Αβάνα
- Όγδοη μέρα - Βινιάλες
- Ένατη μέρα - Hotel Nacional de Cuba
- Ένατη Μέρα - Τελευταία περιήγηση στην Αβάνα
- Μέρα αναχώρησης
- Επίλογος
Τρίτη μέρα | - Σάντα Κλάρα
Κατά τις 4 το πρωί και ενώ βρίσκομαι στο τρίτο όνειρο, ξυπνάω από έναν κακό χαμό που γίνεται έξω. Να σου οι μουσικές, να σου τα γέλια και οι φωνές, πάρτυ κανονικό..Είναι Παρασκευή προς Σάββατο και καθώς φαίνεται το πάρκο δίπλα στο σπίτι είναι το after-άδικο της γειτονιάς. Τι να σου κάνουν οι ωτασπίδες, κάποια στιγμή παίρνω απόφαση ότι ο ύπνος με άφησε νωρίς και χουζουρεύω απολαμβάνοντας τη μουσική που είναι και πολύ καλή. Κατά τις 6 αρχίζουν να ηρεμούν και να μαζεύονται σιγά-σιγά. Εκείνη την ώρα μπουκάρει η Μ. στο δωμάτιο -γνωρίζει ότι δεν παίζει να κοιμάμαι- και μου λέει "Μαρία τι γίνεται, πού είναι το πάρτυ να πάμε κι εμείς;;" Την απογοητεύω λέγοντάς της ότι τώρα που ξύπνησε είναι αργά και συνεχίζουμε το χουζούρεμα γιατί έχουμε μεγάλη μέρα μπροστά μας, θα φύγουμε για τρεις μέρες εκτός Αβάνας..
Την ώρα του πρωινού κάνω μια πολύ σουρεαλιστική βιντεοκλήση με τη μαμά μου..Στην Ελλάδα έχει έρθει ο Ηφαιστίωνας και έχουν μπει στην κατάψυξη, η μαμά μου κυκλοφορεί μέσα στο σπίτι σκεπασμένη με την κουβέρτα σαν Μεξικανός κι εγώ δίπλα στο Μεξικό με το φανελάκι.."Γιατί είσαι κατακόκκινη, δεν φοράς αντηλιακό;" - "Πενηντάρι μαμά αλλά εδώ ο ήλιος δεν αστειεύεται.." Πράγματι ευτυχώς τις επόμενες μέρες είχε συννεφιά και συνήλθε κάπως το πρόσωπό μου γιατί θα κυκλοφορούσα σαν της μαϊμούς το ... όπισθεν σημείο..Πάλι καλά που βρέθηκα στην Κούβα στον βαρύ τους χειμώνα, όπως τον έλεγαν οι Κουβανοί αστειευόμενοι, γιατί η φωτοαλλεργική επιδερμίδα μου το καλοκαίρι θα με παράταγε και θα έφευγε..
Αφού θα γυρίζαμε στο ίδιο σπίτι, είχαμε κανονίσει να αφήσουμε τις βαλίτσες εκεί και να πάρουμε μαζί μας μόνο σακίδια με τα απαραίτητα για τρεις μέρες. Λέμε λοιπόν στη Loly στο επανιδείν, μας χαιρετάει κι αυτή πατριωτικά καθώς πάμε στον Τσε και φεύγουμε για τον σταθμό των λεωφορείων όπου ελπίζουμε να βρούμε shared taxi. Το πλάνο που έχουμε στο μυαλό μας είναι να πάμε με το ταξί στο μαυσωλείο του Τσε στην Σάντα Κλάρα, να μας περιμένει και μετά να μας πάει στο Σιενφουέγος όπου θα μείνουμε το βράδυ. Η τιμή που μας είχε δώσει η ιδιοκτήτρια του casa αν μας το κανόνιζε αυτή ήταν 200 cuc οι τρεις μας αλλά μας είχε φανεί τσιμπημένη. Κι έτσι πήραμε τα ρίσκα μας με το shared. Είμαστε όμως ψαρωμένες γιατί δεν έχουμε ιδέα αν θα τα καταφέρουμε..
Πάμε λοιπόν στα λεωφορεία και μας βρίσκει ένας ταξιτζής που μιλάει ελάχιστα Αγγλικά, του λέμε τι θέλουμε, μας λέει κι αυτός τα δικά του και τελικά εμείς καταλαβαίνουμε ότι θα μας πάει στην Σάντα Κλάρα με 25cuc το άτομο αλλά επειδή αυτός γυρίζει πίσω στην Αβάνα εκεί θα πάρουμε άλλο ταξί για το Σιενφουέγος. Πρέπει όμως να περιμένουμε να εμφανιστεί και τέταρτος πελάτης. Μια χαρά, μέσα σε πέντε λεπτά έχει βρεθεί ένας Κουβανός που έχει κι ένα κοριτσάκι μαζί του, επιβιβαζόμαστε και αναχωρούμε. Το κοριτσάκι ντρέπεται πάρα πολύ και σε όλη τη διαδρομή κάθεται στα πόδια του συνοδού της αμίλητο. Ομολογώ ότι δεν μου φάνηκε για μπαμπάς της αλλά μπορεί να κάνω και λάθος..
Στην εθνική οδό που οδηγεί στην Σάντα Κλάρα βλέπεις ο,τιδήποτε μπορεί να κινηθεί. Κάρα, τρίκυκλα, τζιπ, λεωφορεία, ποδήλατα, πεζούς, ζώα, τα πάντα. Μέχρι και αγωγιάτη με αγελάδες είδα!! Ε αυτό δεν το είχα ξαναδεί.. Ο δρόμος έχει τρεις λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση αλλά όχι και νησίδα σε όλο το μήκος της. Εκεί λοιπόν, στην αριστερή το τονίζω, ανά τακτά διαστήματα υπάρχουν άνθρωποι που πουλάνε ό,τι έχουν, από μπανάνες και σκόρδα μέχρι σάντουιτς. Δηλαδή αν κάποιος θέλει να αγοράσει θα σταματήσει στην αριστερή; Άσε που όλο φοβόμασταν ότι θα φάμε κάποιον λάχανο..Βέβαια ποια είναι η ταχείας κυκλοφορίας δεν πολυκαταλάβαμε, πολλές φορές το κάρο ήταν στην αριστερή και η προσπέραση γινόταν από δεξιά..Γενικά όμως δεν έχει κίνηση και το οδόστρωμα είναι καλό, οπότε απολαμβάνεις τη διαδρομή στην εξοχή..
Κάποια στιγμή σκέφτομαι ότι εμείς θέλουμε να πάμε στο μαυσωλείο, το οποίο βρίσκεται σε έναν λόφο, αλλά μου φαίνεται δύσκολο να πηγαίνει και ο Κουβανός εκεί..Διευκρινίζουμε στον ταξιτζή άλλη μια φορά πού πάμε και δεν μας χαλάει χατήρι..Φτάνουμε τελικά στην Σάντα Κλάρα και σε κάποιο σημείο σταματάει το ταξί. Βγαίνει ο Κουβανός, πληρώνει αλλά εμείς δεν κουνιόμαστε. Περιμένουμε να μας πάει στο μαυσωλείο. Αρχίζει ο ταξιτζής τις φωνές ότι πρέπει να κατέβουμε, έρχονται κι άλλοι εκεί και αρχίζουν να φωνάζουν, μια γενική αναμπουμπούλα. Ένας νεαρός που μιλάει Αγγλικά και υποτίθεται ότι είναι ο γιος του ταξιτζή μας λέει ότι θα μας πάει άλλο αυτοκίνητο στο μαυσωλείο και μετά στο Σιενφουέγος με 25 cuc! Τι λέτε ρε παιδιά, ίδια τιμή για το 1/3 της απόστασης; Άλλη πάλι αναμπουμπούλα.. Τελικά λόγω του ότι ακόμα δεν γνωρίζαμε πώς δουλεύει το σύστημα και δεν ξέραμε πόσο μακρυά είμαστε απο το μαυσωλείο, συμφωνούμε στα 20 cuc το άτομο, λογικά πολύ ακριβό ακόμα και με το περίμενε, μας έπιασαν Κώτσο..
Στη συνέχεια καταλαβαίνουμε ότι ο νεαρός είναι ο γενικός κουμανταδόρος των ταξιτζήδων του σημείου γιατί μας βάζει να περιμένουμε το ταξί που θα μας πάει και μας ζητάει τα μισά λεφτά μπροστά. Ε όχι...Καταλαβαίνει ότι το παρακάνει και δεν επιμένει. Όση ώρα περιμένουμε, καταλαβαίνω ότι χρειάζομαι επειγόντως αποστράγγιση! Μπαίνω σε ένα μαγαζί που έχει δίπλα, της κακιάς ώρας -η μύγα κάνει πάρτυ- αλλά η τουαλέτα είναι καθαρή. Έλα όμως που η μοναδική που λειτουργεί δεν έχει πόρτα και σε βλέπει όλο το μαγαζί και ο δρόμος!! Βγαίνω απογοητευμένη αλλά έρχεται μια κυρία και με τα πολλά καταλαβαίνω ότι θα μου κρατήσει την εξωτερική πόρτα της τουαλέτας. Δεν κατάλαβα ποτέ αν ήταν η κυρία που συντηρεί την τουαλέτα γιατί άλλα πράγματα έκανε, όμως εγώ tip της έδωσα..
Έρχεται τελικά ένας ταξιτζής, ήσυχος ανθρωπάκος φαίνεται σε σχέση με τους υπόλοιπους, με μηδενικά όμως Αγγλικά, τόσο που ελπίζουμε ότι έχει καταλάβει πού μας πάει. Ε το μαυσωλείο είναι στα πέντε λεπτά!! Κώτσος λέμε...Το ξεχνάμε όμως, θα ξανασυγχιστούμε αργότερα, γιατί είμαστε στο μαυσωλείο, όσο κοντύτερα στον Τσε θα μπορούσαμε ποτέ να βρεθούμε! Ο εξωτερικός χώρος δημιουργεί ένας δέος, είναι προφανές ότι οι αρχιτέκτονες στόχευαν σε κάτι grande, μόνο το προαύλιο είναι τεράστιο. Αυτό που τραβάει το βλέμμα είναι το τεράστιο άγαλμα του Τσε, αλλά όταν περάσουν οι πρώτες στιγμές που κοιτάς σαν χαζός, βλέπεις ότι οι επιτοίχιες γλυπτές αναπαραστάσεις χαρακτηριστικών στιγμών του αγώνα του έχουν κι αυτές μεγάλο ενδιαφέρον. Ειδικά αυτή που μνημόνευε την εθελοντική εργασία που πρώτος εφάρμοζε ο ίδιος ως υπουργός Βιομηχανίας:
"Η εθελοντική εργασία είναι σχολείο που καλλιεργεί συνειδήσεις"
Η έκθεση που είναι αφιερωμένη στη ζωή του είναι επίσης πολύ ενδιαφέρουσα κυρίως γιατί επικεντρώνεται στην ανθρώπινη διάσταση της πορείας του, όχι τόσο την πολιτική, αν και στην περίπτωσή του αυτά τα δύο σχεδόν ταυτίζονται..Ο χώρος που βρίσκονται τα λείψανα εμένα με ξένισε λίγο. Αυτό το ζουγκλοειδές δεν το πολυκατάλαβα αλλά σίγουρα δίνει μια υπερβατική διάσταση και μάλλον αυτός ήταν ο στόχος. Δυστυχώς το μικρό μαγαζάκι-βιβλιοθήκη που υπάρχει δίπλα στον χώρο που αφήνουμε τις τσάντες μας μπορεί να το εκτιμήσει περισσότερο κάποιος που γνωρίζει ισπανικά..Λογικό μάλλον αλλά κρίμα για μένα γιατί ήθελα κάτι..
Καθόμαστε λίγο στα πεζούλια να χωνέψουμε λίγο αυτά που είδαμε και με μια γλυκόπικρη διάθεση πάμε να βρούμε τον ταξιτζή που μας περιμένει μες τον ήλιο ώστε να ξεκινήσουμε για τον επόμενο προορισμό, το Σιενφουέγος..Ουφ..
Κατά τις 4 το πρωί και ενώ βρίσκομαι στο τρίτο όνειρο, ξυπνάω από έναν κακό χαμό που γίνεται έξω. Να σου οι μουσικές, να σου τα γέλια και οι φωνές, πάρτυ κανονικό..Είναι Παρασκευή προς Σάββατο και καθώς φαίνεται το πάρκο δίπλα στο σπίτι είναι το after-άδικο της γειτονιάς. Τι να σου κάνουν οι ωτασπίδες, κάποια στιγμή παίρνω απόφαση ότι ο ύπνος με άφησε νωρίς και χουζουρεύω απολαμβάνοντας τη μουσική που είναι και πολύ καλή. Κατά τις 6 αρχίζουν να ηρεμούν και να μαζεύονται σιγά-σιγά. Εκείνη την ώρα μπουκάρει η Μ. στο δωμάτιο -γνωρίζει ότι δεν παίζει να κοιμάμαι- και μου λέει "Μαρία τι γίνεται, πού είναι το πάρτυ να πάμε κι εμείς;;" Την απογοητεύω λέγοντάς της ότι τώρα που ξύπνησε είναι αργά και συνεχίζουμε το χουζούρεμα γιατί έχουμε μεγάλη μέρα μπροστά μας, θα φύγουμε για τρεις μέρες εκτός Αβάνας..
Την ώρα του πρωινού κάνω μια πολύ σουρεαλιστική βιντεοκλήση με τη μαμά μου..Στην Ελλάδα έχει έρθει ο Ηφαιστίωνας και έχουν μπει στην κατάψυξη, η μαμά μου κυκλοφορεί μέσα στο σπίτι σκεπασμένη με την κουβέρτα σαν Μεξικανός κι εγώ δίπλα στο Μεξικό με το φανελάκι.."Γιατί είσαι κατακόκκινη, δεν φοράς αντηλιακό;" - "Πενηντάρι μαμά αλλά εδώ ο ήλιος δεν αστειεύεται.." Πράγματι ευτυχώς τις επόμενες μέρες είχε συννεφιά και συνήλθε κάπως το πρόσωπό μου γιατί θα κυκλοφορούσα σαν της μαϊμούς το ... όπισθεν σημείο..Πάλι καλά που βρέθηκα στην Κούβα στον βαρύ τους χειμώνα, όπως τον έλεγαν οι Κουβανοί αστειευόμενοι, γιατί η φωτοαλλεργική επιδερμίδα μου το καλοκαίρι θα με παράταγε και θα έφευγε..
Αφού θα γυρίζαμε στο ίδιο σπίτι, είχαμε κανονίσει να αφήσουμε τις βαλίτσες εκεί και να πάρουμε μαζί μας μόνο σακίδια με τα απαραίτητα για τρεις μέρες. Λέμε λοιπόν στη Loly στο επανιδείν, μας χαιρετάει κι αυτή πατριωτικά καθώς πάμε στον Τσε και φεύγουμε για τον σταθμό των λεωφορείων όπου ελπίζουμε να βρούμε shared taxi. Το πλάνο που έχουμε στο μυαλό μας είναι να πάμε με το ταξί στο μαυσωλείο του Τσε στην Σάντα Κλάρα, να μας περιμένει και μετά να μας πάει στο Σιενφουέγος όπου θα μείνουμε το βράδυ. Η τιμή που μας είχε δώσει η ιδιοκτήτρια του casa αν μας το κανόνιζε αυτή ήταν 200 cuc οι τρεις μας αλλά μας είχε φανεί τσιμπημένη. Κι έτσι πήραμε τα ρίσκα μας με το shared. Είμαστε όμως ψαρωμένες γιατί δεν έχουμε ιδέα αν θα τα καταφέρουμε..
Πάμε λοιπόν στα λεωφορεία και μας βρίσκει ένας ταξιτζής που μιλάει ελάχιστα Αγγλικά, του λέμε τι θέλουμε, μας λέει κι αυτός τα δικά του και τελικά εμείς καταλαβαίνουμε ότι θα μας πάει στην Σάντα Κλάρα με 25cuc το άτομο αλλά επειδή αυτός γυρίζει πίσω στην Αβάνα εκεί θα πάρουμε άλλο ταξί για το Σιενφουέγος. Πρέπει όμως να περιμένουμε να εμφανιστεί και τέταρτος πελάτης. Μια χαρά, μέσα σε πέντε λεπτά έχει βρεθεί ένας Κουβανός που έχει κι ένα κοριτσάκι μαζί του, επιβιβαζόμαστε και αναχωρούμε. Το κοριτσάκι ντρέπεται πάρα πολύ και σε όλη τη διαδρομή κάθεται στα πόδια του συνοδού της αμίλητο. Ομολογώ ότι δεν μου φάνηκε για μπαμπάς της αλλά μπορεί να κάνω και λάθος..
Στην εθνική οδό που οδηγεί στην Σάντα Κλάρα βλέπεις ο,τιδήποτε μπορεί να κινηθεί. Κάρα, τρίκυκλα, τζιπ, λεωφορεία, ποδήλατα, πεζούς, ζώα, τα πάντα. Μέχρι και αγωγιάτη με αγελάδες είδα!! Ε αυτό δεν το είχα ξαναδεί.. Ο δρόμος έχει τρεις λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση αλλά όχι και νησίδα σε όλο το μήκος της. Εκεί λοιπόν, στην αριστερή το τονίζω, ανά τακτά διαστήματα υπάρχουν άνθρωποι που πουλάνε ό,τι έχουν, από μπανάνες και σκόρδα μέχρι σάντουιτς. Δηλαδή αν κάποιος θέλει να αγοράσει θα σταματήσει στην αριστερή; Άσε που όλο φοβόμασταν ότι θα φάμε κάποιον λάχανο..Βέβαια ποια είναι η ταχείας κυκλοφορίας δεν πολυκαταλάβαμε, πολλές φορές το κάρο ήταν στην αριστερή και η προσπέραση γινόταν από δεξιά..Γενικά όμως δεν έχει κίνηση και το οδόστρωμα είναι καλό, οπότε απολαμβάνεις τη διαδρομή στην εξοχή..
Κάποια στιγμή σκέφτομαι ότι εμείς θέλουμε να πάμε στο μαυσωλείο, το οποίο βρίσκεται σε έναν λόφο, αλλά μου φαίνεται δύσκολο να πηγαίνει και ο Κουβανός εκεί..Διευκρινίζουμε στον ταξιτζή άλλη μια φορά πού πάμε και δεν μας χαλάει χατήρι..Φτάνουμε τελικά στην Σάντα Κλάρα και σε κάποιο σημείο σταματάει το ταξί. Βγαίνει ο Κουβανός, πληρώνει αλλά εμείς δεν κουνιόμαστε. Περιμένουμε να μας πάει στο μαυσωλείο. Αρχίζει ο ταξιτζής τις φωνές ότι πρέπει να κατέβουμε, έρχονται κι άλλοι εκεί και αρχίζουν να φωνάζουν, μια γενική αναμπουμπούλα. Ένας νεαρός που μιλάει Αγγλικά και υποτίθεται ότι είναι ο γιος του ταξιτζή μας λέει ότι θα μας πάει άλλο αυτοκίνητο στο μαυσωλείο και μετά στο Σιενφουέγος με 25 cuc! Τι λέτε ρε παιδιά, ίδια τιμή για το 1/3 της απόστασης; Άλλη πάλι αναμπουμπούλα.. Τελικά λόγω του ότι ακόμα δεν γνωρίζαμε πώς δουλεύει το σύστημα και δεν ξέραμε πόσο μακρυά είμαστε απο το μαυσωλείο, συμφωνούμε στα 20 cuc το άτομο, λογικά πολύ ακριβό ακόμα και με το περίμενε, μας έπιασαν Κώτσο..
Στη συνέχεια καταλαβαίνουμε ότι ο νεαρός είναι ο γενικός κουμανταδόρος των ταξιτζήδων του σημείου γιατί μας βάζει να περιμένουμε το ταξί που θα μας πάει και μας ζητάει τα μισά λεφτά μπροστά. Ε όχι...Καταλαβαίνει ότι το παρακάνει και δεν επιμένει. Όση ώρα περιμένουμε, καταλαβαίνω ότι χρειάζομαι επειγόντως αποστράγγιση! Μπαίνω σε ένα μαγαζί που έχει δίπλα, της κακιάς ώρας -η μύγα κάνει πάρτυ- αλλά η τουαλέτα είναι καθαρή. Έλα όμως που η μοναδική που λειτουργεί δεν έχει πόρτα και σε βλέπει όλο το μαγαζί και ο δρόμος!! Βγαίνω απογοητευμένη αλλά έρχεται μια κυρία και με τα πολλά καταλαβαίνω ότι θα μου κρατήσει την εξωτερική πόρτα της τουαλέτας. Δεν κατάλαβα ποτέ αν ήταν η κυρία που συντηρεί την τουαλέτα γιατί άλλα πράγματα έκανε, όμως εγώ tip της έδωσα..
Έρχεται τελικά ένας ταξιτζής, ήσυχος ανθρωπάκος φαίνεται σε σχέση με τους υπόλοιπους, με μηδενικά όμως Αγγλικά, τόσο που ελπίζουμε ότι έχει καταλάβει πού μας πάει. Ε το μαυσωλείο είναι στα πέντε λεπτά!! Κώτσος λέμε...Το ξεχνάμε όμως, θα ξανασυγχιστούμε αργότερα, γιατί είμαστε στο μαυσωλείο, όσο κοντύτερα στον Τσε θα μπορούσαμε ποτέ να βρεθούμε! Ο εξωτερικός χώρος δημιουργεί ένας δέος, είναι προφανές ότι οι αρχιτέκτονες στόχευαν σε κάτι grande, μόνο το προαύλιο είναι τεράστιο. Αυτό που τραβάει το βλέμμα είναι το τεράστιο άγαλμα του Τσε, αλλά όταν περάσουν οι πρώτες στιγμές που κοιτάς σαν χαζός, βλέπεις ότι οι επιτοίχιες γλυπτές αναπαραστάσεις χαρακτηριστικών στιγμών του αγώνα του έχουν κι αυτές μεγάλο ενδιαφέρον. Ειδικά αυτή που μνημόνευε την εθελοντική εργασία που πρώτος εφάρμοζε ο ίδιος ως υπουργός Βιομηχανίας:
"Η εθελοντική εργασία είναι σχολείο που καλλιεργεί συνειδήσεις"

Η έκθεση που είναι αφιερωμένη στη ζωή του είναι επίσης πολύ ενδιαφέρουσα κυρίως γιατί επικεντρώνεται στην ανθρώπινη διάσταση της πορείας του, όχι τόσο την πολιτική, αν και στην περίπτωσή του αυτά τα δύο σχεδόν ταυτίζονται..Ο χώρος που βρίσκονται τα λείψανα εμένα με ξένισε λίγο. Αυτό το ζουγκλοειδές δεν το πολυκατάλαβα αλλά σίγουρα δίνει μια υπερβατική διάσταση και μάλλον αυτός ήταν ο στόχος. Δυστυχώς το μικρό μαγαζάκι-βιβλιοθήκη που υπάρχει δίπλα στον χώρο που αφήνουμε τις τσάντες μας μπορεί να το εκτιμήσει περισσότερο κάποιος που γνωρίζει ισπανικά..Λογικό μάλλον αλλά κρίμα για μένα γιατί ήθελα κάτι..
Καθόμαστε λίγο στα πεζούλια να χωνέψουμε λίγο αυτά που είδαμε και με μια γλυκόπικρη διάθεση πάμε να βρούμε τον ταξιτζή που μας περιμένει μες τον ήλιο ώστε να ξεκινήσουμε για τον επόμενο προορισμό, το Σιενφουέγος..Ουφ..