Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι - Στην Κύπρο πρώτα - Η Αρχή και η Οργάνωση
- Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
- As Salt και Amman
- Dead Sea Highway
- King’s Highway - Κάστρο Shobak - Μικρή Πέτρα - Wadi Musa
- Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
- Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
- Πέτρα και ... hiking - Η Πέτρα τη νύχτα …
- Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω) - Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
- Wadi Rum ... η ‘διαστημική’ έρημος!
- Ερυθρά θάλασσα
- Ψηφιδωτά και … Ελληνικά (Umm ar-Rasas, Madaba, Nebo)
- Επιστροφή και ... finale!
Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω)
Πολύ θα πήγαινε αν ξανακάναμε τη χθεσινή ταρζανιά. Παρόλη την προσπάθεια του μουεζίνη να μας ξυπνήσει από τις 4:00 (πραγματικά εκκωφαντικός θόρυβος), είμαστε τόσο κουρασμένοι που δεν ακούσαμε τίποτα. Δεν άντεχε ο οργανισμός μας δεύτερη μέρα το τόσο πρωινό ξύπνημα. Ήθελε μια ρέγουλα κι αυτός!
Σήμερα θα απολαμβάναμε το πρωινό μας και μετά θα μπαίναμε πάλι στην Πέτρα για μια χαλαρή βόλτα μέσα στο φαράγγι και έως το Θησαυροφυλάκιο και για scenery φωτογραφίες γύρω απ’ το main path. Άντε το πολύ πολύ να βρίσκαμε και κανένα μικρό χαλαρό μονοπάτι. Χα, χα. Έτσι πίστευα αλλά ... δεν έχει τέτοια η Πέτρα.
Νορμάλ ώρα σηκωθήκαμε. Κατά τις 8:30 ανεβήκαμε στον 5ο όροφο, που ήταν η αίθουσα πρωινού. Πρωινό με θέα τα βουνά της Πέτρα είχαμε. Και μάλιστα μόνοι μας, αφού τέτοια ώρα που ανεβήκαμε να φάμε όλοι είχαν ήδη φύγει για τον αρχαιολογικό χώρο.
Πρωινό που έχει αυγά είναι ένα τέλειο πρωινό για μένα.
Σήμερα που θα μπαίναμε στο χαλαρό μέσα στην Πέτρα … επιτρεπόταν να είμαστε και φαγωμένοι. Δεν θα κάναμε τίποτα extreme άλλωστε. Έτσι νόμιζα …
Όμως …
«Τραβάτε με κι ας κλαίω»
Το προηγούμενο βράδυ χαζεύοντας το χάρτη, αυτόν τον χάρτη που είχα βρει παραπεταμένο σε μια τέντα στο μονοπάτι “al Khubtha”, είδα όλα τα highlights του αρχαιολογικού χώρου. Το Θησαυροφυλάκιο (προφανώς), το «Μοναστήρι» (έχω πάει), το «Colonnaded street» (check), τη θέα του Tresaury από ψηλά (έχω πάει), τους Βασιλικούς τάφους (check), τη Βυζαντινή εκκλησία (έχω πάει) … το Θυσιαστήριο, ουπς! Έχω πάει;;;;; Δεν έχω πάει!!!
«Γιατί δεν πήγαμε; Μας ξέφυγε ένα. Το Θυσιαστήριο! Πως μου ξέφυγε αυτό;»
Μπορεί και να μη μου ξέφυγε τελικά. Αν προλάβουμε να πάμε σήμερα. Σκέφτηκα.
Αργά φτάσαμε στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου. Στις 10:30 βγάλαμε φωτογραφία με φόντο το “I love Petra”, που βρίσκεται εκεί.
Διασχίσαμε το siq με την ησυχία μας (όχι όπως χθες που ψιλοτρέχαμε) ...
Σήμερα το φαράγγι είχε άλλα χρώματα. Έπεφτε ο ήλιος πιο κάθετα και οι κοκκινωπές αποχρώσεις των βράχων ήταν πιο έντονες.
Προσέξαμε λεπτομέρειες που ούτε καν είχαμε δει την προηγούμενη.
Και στις δύο πλευρές του φαραγγιού είδαμε υπολείμματα αρχαίων υδροσωλήνων. Αγωγοί νερού λαξευμένοι (και αυτοί) στο βράχο, οι οποίοι έφερναν πόσιμο νερό από την πηγή του Μωυσή (κοντά στη Wadi Musa) προσφέροντας έτσι στους Ναβαταίους μια ασφαλή παροχή νερού για την πόλη τους. Είδαμε και φράγματα που παρείχαν προστασία από τις πλημμύρες «κλείνοντας» τα πλαϊνά φαράγγια του Siq, ξαναχτισμένα και ανακαινισμένα με τον ίδιο τρόπο που κατασκευάστηκαν αρχικά από τους Ναβαταίους.
Είδαμε και αναθηματικές κόγχες. Κατά μήκος του siq μπορεί να βρεις, αν κοιτάξεις προσεκτικά, πάνω από 50 αναθηματικές κόγχες, πολλά μικρά ιερά και σύμβολα θεών σκαλισμένα στα βράχια, σημεία στα οποία συχνά εκτελούσαν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα οι Ναβαταίοι.
Στις 11:15 είμαστε μπροστά στο θησαυροφυλάκιο ...
Σήμερα είχε κόσμο πολύ. Ήταν και η ώρα τέτοια. Ώρα αιχμής. Φάγανε όλοι πρωινό και ήρθαν. Και οι Βεδουίνοι ήταν πολλοί και οι κράχτες ήταν πολλοί και οι … καμήλες πολλές.
Και τα νεύρα ήταν πολλά. Κάποιοι βεδουίνοι αρπάχτηκαν, ήρθαν στα χέρια για χάρη της πελατείας. Παρακολουθήσαμε και έναν καυγά, χαλαρά …
Ένας Βεδουίνος μας πλησίασε και εμάς.
«Να σας πάμε έως το Μοναστήρι;»
«Μπα, πήγαμε χθες!»
«Τότε να σας πάμε να δείτε τη θέα. Με 15jod το άτομο»
«Μπα, … και εκεί πήγαμε χθες!»
«Gongratulations my friend!»
«Thank you»
Και εκεί τελείωσε η κουβέντα. Ούτε κολλητιλίκια, ούτε ενόχληση περαιτέρω καμία. Κύριος!
Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
Στο χαλαρό ξεκίνησε η βόλτα αυτή, αλλά κατέληξε σε μια από τα ίδια τα … χθεσινά.
Διασχίσαμε την λουσμένη σήμερα στο φως “street of Fadaces” και αμέσως μετά από τη νεκρόπολη του θεάτρου είδαμε την πινακίδα που σε οδηγεί στο High Place of Sacrifice.
Ύστερα από αυτά που κάναμε χθες τα δύο χιλιομετράκια με 150μ, υψομετρική διαφορά έως την κορυφή του βουνού “Jebel el Madhbab” του “High Place of Sacrifice trail” μου φαινόντουσαν εύκολα εκείνη τη στιγμή.
Στην αρχή ... ήταν εύκολο. Είχε ήλιο μεν αλλά μικρές κλίσεις και όμορφα ... χρώματα ...
Στη συνέχεια όμως ... είχε ανηφοριές ... ξανά ...
Ήταν πιο δύσκολο απ’ το μονοπάτι του Μοναστηριού αλλά πιο εύκολο από το “Al Khubtha”.
800 φιδίσια σκαλοπάτια που άλλα ήταν λαξεμένα στο χείλος ενός φαραγγιού και άλλα διαπερνούσαν τους βράχους μέσα από εσοχές και τρύπες της βουνοπλαγιές μας χάρισαν μία διαδρομή την καλύτερη σε εικόνες ακόμη και από τις δύο χθεσινές. Και την αρχαία πόλη βλέπαμε και το φαράγγι βλέπαμε και τα απέναντι βουνά βλέπαμε τραβώντας λήψεις, που και ένα drone θα ζήλευε.
Στο δεύτερο μισό της διαδρομής «έπιασα» τον εαυτό μου να μονολογεί: «αχ! Πάλι τα ίδια». Ήταν βλέπετε και μεσημέρι σχεδόν και όλη η διαδρομή ήταν κάτω από τον ήλιο.
Δεν είχε κόσμο (δυο/τρεις ανθρώπους συναντήσαμε) και δεν είχε ούτε και τέντες Βεδουίνων στο δρόμο μας. Μπορέσαμε έτσι να θαυμάσουμε το τοπίο χωρίς «τουριστικές παρεμβολές». Οι εικόνες που είχαμε ήταν τέτοιες που θα πω ότι πραγματικά απόλαυσα τη διαδρομή. Τολμώ να πω ότι παρά το δύσκολο της ανάβασης ότι αυτή ήταν η καλύτερή μου πεζοπορία στην Πέτρα.
Λίγο πριν το τέλος είχαμε πάλι τα γνωστά προβλήματα: χάσαμε το μονοπάτι. Δεν έφταιγε πολύ το μονοπάτι... έως και σήμανση είχε. Το βέλος ήταν σαφές:
Το λέει ξεκάθαρα το βέλος. Έπρεπε να σκαρφαλώσουμε στο βράχο. Εμείς φταίγαμε που δεν το … πιστέψαμε.
Πήγαμε δεξιά του βράχου και ... αριστερά του. Δηλαδή χωρίσαμε. Αλλού με έστειλε το δικό μου ένστικτο και αλλού του άντρα μου. Και εκεί που εκφράζαμε τη διαφωνία μας δυνατά και αλά ελληνικά και αλά … γαλλικά, ξαφνικά ακούμε μια φωνή να έρχεται εξ ουρανού: “This way, this way”
Ήταν ένας Βεδουίνος, που είχε το σουβενιράδικο της κορυφής, ο οποίος μας άκουσε και είπε να βοηθήσει για μας βγάλει από τη δύσκολη θέση.
Το "High Place of Sacrifice", όπως υποδηλώνει και το όνομά του είναι ένα μέρος όπου οι Ναβαταίοι συνήθιζαν να πραγματοποιούν θυσίες. Αυτές οι θυσίες συνεπάγονταν σπονδές, θυσίες ζώων και άλλες τελετουργίες όπως η καύση λιβανιού. Το «Υψηλό Θυσιαστήριο» βρίσκεται σε επίπεδο πλάτωμα. που σχηματίζεται στην κορυφή του λόφου, του “Jebel el Madhbab”.
Ο χώρος του Θυσιαστηρίου περιλαμβάνει ένα μεγάλο ορθογώνιο τρικλίνιο, όπου οι συμμετέχοντες στη θυσία μοιράζονταν ένα κοινό δείπνο. Στη μέση του High Place υπάρχει ένα μεγάλο πέτρινο μπλοκ, ένα motab δηλ. μια αποθήκη, που φυλάσσονταν τα αγάλματα των θεών που συμμετείχαν στην τελετή. Δίπλα του είναι ο κυκλικός βωμός, που χρησιμοποιούνταν για τη θανάτωση των ζώων, οι πέτρινες λεκάνες νερού (που χρησιμοποιούνταν για το πλύσιμο) και οι αποχετεύσεις που διοχέτευαν το αίμα των θυσιαζόμενων ζώων, το οποίο στραγγίζονταν μέσα από τα λαξεμένα κανάλια.
Η θέα από αυτό το σημείο μαρτυρά πόσο καλά είναι κρυμμένα τα κτίρια της Πέτρας, μέσα στα βουνά της και στις κοιλάδες που τη διασχίζουν. Από την κορυφή αυτή του Θυσιαστηρίου βλέπεις το μέγεθος αυτής της Πολιτείας που λέγεται Πέτρα. Και το μέγεθος αυτό δεν είναι μικρό. Είναι 264 τ. χλμ. Όπου έπιανε τα μάτι μας εκτεινόταν η αρχαία Πέτρα.
Σε κάποιο από αυτά τα βουνά της Πέτρας τοποθετείται το περίφημο Βιβλικό απόσπασμα όπου ο Αβραάμ, ως απόδειξη της αφοσίωσής του στο Θεό, παραλίγο να θυσιάσει το γιο του, Ισαάκ. Εδώ είναι και ο τάφος του προφήτη Ααρών, που θεωρείται ιερός χώρος για τους μουσουλμάνους. Προς τιμή του προφήτη, θυσιάζεται σε αυτόν μια κατσίκα κάθε χρόνο.
Αυτή η παραδοσιακή θυσία της κατσίκας ήταν αυτή που … “βοήθησε” τον Burckhardt να «ανακαλύψει» την Πέτρα. Μιλώντας άπταιστα αραβικά, ντύθηκε σαν ντόπιος και επικαλέστηκε ότι ήθελε να θυσιάσει μια κατσίκα στον τάφο του Ααρών. Έτσι τον οδήγησαν στο “Jabal Haroum” (στο βουνό του Ααρών) περνώντας μέσα από την ... Πέτρα, τη χαμένη, νεκρή πόλη που έψαχνε.
Το "Mount Haroum" το είδαμε από εκεί ψηλά. Δηλαδή μας το έδειξε ο Βεδουίνος, γιατί εμείς πως να το ξεχωρίσουμε;
Είναι εκείνο στο βάθος, στην ψηλότερη κορυφή της περιοχής, στην οποία βρίσκεται ένα τζαμί/ιερό, που μέσα του φιλοξενεί τον τάφο του Ααρών. Από εκεί που ήμουν μπορούσα να διακρίνω έναν λευκό θόλο, αλλά στη φωτογραφία ... μάλλον δεν πολυφαίνεται.
Ο Βεδουίνος του Θυσιαστηρίου, ο Ali εκτός του ότι μας έσωσε από την κατρακύλα, μας ... ξενάγησε κιόλας. Μας έδειξε το Mount Haroum, το ιερό του Ααρών, την πηγή που προμηθεύονται νερό οι σημερινοί κάτοικοι της Πέτρας και το ... σπίτι του, που ήταν μια σπηλιά στους πρόποδες ενός άλλου βουνού δίπλα στου Ααρών. Από εκεί πηγαινοέρχεται κάθε μέρα για να δουλέψει το “μαγαζί” του. Σπίτι δουλειά, δουλειά σπίτι είναι μια απλή υπόθεση για αυτόν. Ότι κάναμε εμείς σήμερα με τη ... γλώσσα έξω, αυτός το κάνει κάθε μέρα με μόνο του όπλο ένα καπελάκι. Και όταν τον ρώτησα πως το καταφέρνει αυτό μου απάντησε: “I’m used to” σηκώνοντας τους ώμους του.
Το σίγουρο είναι ότι και οι σύγχρονοι Βεδουίνοι (όπως και οι αρχαίοι Ναβαταίοι) είναι πολύ καλοί έμποροι. Αφού εγώ που δεν ψωνίζω σχεδόν ποτέ, αγόρασα και δεύτερο ζευγάρι σκουλαρίκια από το μαγαζάκι του Ali και το θυσιαστήριο της Πέτρας.
Λίγο του ότι μας ξενάγησε, λίγο του ότι ανεβαίνει το βουνό κάθε μέρα, λίγο του ότι εκτίμησα το ότι δεν μου «κόλλησε» για να ψωνίσω ενώ είχαμε πιάσει ήδη την ψιλή κουβέντα, όλα αυτά με έσπρωξαν να πάρω και εγώ το αναμνηστικό δωράκι μου. Ο άντρας μου βέβαια με χαρακτήρισε αφελή που ο Βεδουίνος με «έριξε» τόσο εύκολα με την στρατηγική του και το μπλα μπλα του.
«Κοίτα ποιος μιλάει» θα πω εγώ. Αυτός που αγόρασε ταγάρι
από το Μοναστήρι!
Εγώ πάντως σίγουρα καταευχαριστήθηκα που πήρα ένα ωραίο σουβενίρ από το «Υψηλό Θυσιαστήριο» της Πέτρας, ένα μέρος που ... δεν το φτάνεις και τόσο εύκολα!
Ήταν η τελευταία σταυροφ… εεε διαδρομή που κάναμε στην Πέτρα. Δύσκολη κατάκτηση αλλά υπέροχη.
Η επιστροφή ήταν εύκολη. Πέραν του ότι ήταν κατηφόρα, δεν ήταν απότομη και είχε αποσβολωτική θέα και προς το φαράγγι, που διασχίζαμε και προς την αρχαία πόλη από ψηλά. Όπου και να κοιτάζαμε ...
Όλες εκείνες τις επιβλητικές προσόψεις που πριν από λίγο τις βλέπαμε να υψώνονται δίπλα μας, τώρα τις είχαμε απέναντί μας και τις παρατηρούσαμε από ψηλά.
Από όλα τα μονοπάτια που κάναμε στην Πέτρα θα διαλέξω ως καλύτερο αυτό του Θυσιαστηρίου και με υπερηφάνεια θα σβήσω από το υπόμνημα του χάρτη αυτής της αρχαίας πολιτείας τα τέσσερα πρώτα μονοπάτια ως ... γενόμενα!
Εκ των υστέρων κατάλαβα ότι από το High Place θα μπορούσαμε να κατεβούμε πίσω από διαφορετικό μονοπάτι, το "Wadi Al Farasa", το οποίο που κατέληγε στο Ναό του Dushara μέσω μιας καταπληκτικής διαδρομής γεμάτο με πολλά Ναβαταία αξιοθέατα αλλά τότε δεν ... το ήξερα.
Βέβαια δεν προλαβαίναμε κιόλας (είναι και 3 χλμ. επιπλέον). Το σίγουρο είναι ότι θα το συνιστούσα σε όσους αρέσει το hiking.
Το Θυσιαστήριο μας έβγαλε εκτός χρονικού προϋπολογισμού. Από την κορυφή του φύγαμε στις 12:30. Μέχρι να κατεβούμε (βγάζοντας φωτογραφίες), να κοντοσταθούμε για μιαν ακόμη φορά μπροστά στο Θησαυροφυλάκιο (βγάζοντας φωτογραφίες) και να διασχίσουμε το siq (βγάζοντας φωτογραφίες) ... έφτασε 13:45.
Η τελευταία φορά που έβλεπα το θησαυροφυλάκιο (σε αυτήν την εκδρομή) ...
Η ματιά μου έψαξε να βρει και την τέντα που πήγαμε χθες για τη θέα (στην κορυφή του Al Khubtha). Εκεί είναι ψηλά ... στον ουρανό ... πάνω δεξιά στην εικόνα, δίπλα στο δεντράκι.
... και αναρωτήθηκα αν από την γκρεμίλα δίπλα θα ήταν πιο εύκολο να ανέβω ως εκεί. Αλλά τι λέω; Έτσι θα έχανα την καταπληκτική διαδρομή του βράχου "Al Khubtha".
Η τελευταία φορά που έβλεπα και το φαράγγι (και η 6η φορά, που το διέσχιζα) ...
Καλό χρόνο κάναμε και σήμερα δεδομένων των συνθηκών. Βέβαια στη 1:00 έπρεπε να είμαστε έξω από τον αρχαιολογικό χώρο αλλά τελικά στις 2:00 καταφέραμε να είμαστε έτοιμοι στο αυτοκίνητο για αναχώρηση.
Είχα ραντεβού στις 3:00 στη Wadi Rum, με κάποιον Marco προκειμένου να μας οδηγήσει στο camp που είχα κλείσει διανυκτέρευση για σήμερα το βράδυ και πριν τις 3:45 δεν θα καταφέρναμε να είμαστε εκεί. Τώρα βέβαια και στην ώρα μας να είμαστε στο ραντεβού μας ... πάλι δεν θα έβγαινε το πρόγραμμα της υπόλοιπης ημέρας
, αλλά το κατάλαβα πολύ εκ των υστέρων.
Τελευταία φωτογραφία της Πέτρας ...
Καταγοητευμένη! Τα σέβη μου!
Πολύ θα πήγαινε αν ξανακάναμε τη χθεσινή ταρζανιά. Παρόλη την προσπάθεια του μουεζίνη να μας ξυπνήσει από τις 4:00 (πραγματικά εκκωφαντικός θόρυβος), είμαστε τόσο κουρασμένοι που δεν ακούσαμε τίποτα. Δεν άντεχε ο οργανισμός μας δεύτερη μέρα το τόσο πρωινό ξύπνημα. Ήθελε μια ρέγουλα κι αυτός!

Σήμερα θα απολαμβάναμε το πρωινό μας και μετά θα μπαίναμε πάλι στην Πέτρα για μια χαλαρή βόλτα μέσα στο φαράγγι και έως το Θησαυροφυλάκιο και για scenery φωτογραφίες γύρω απ’ το main path. Άντε το πολύ πολύ να βρίσκαμε και κανένα μικρό χαλαρό μονοπάτι. Χα, χα. Έτσι πίστευα αλλά ... δεν έχει τέτοια η Πέτρα.
Νορμάλ ώρα σηκωθήκαμε. Κατά τις 8:30 ανεβήκαμε στον 5ο όροφο, που ήταν η αίθουσα πρωινού. Πρωινό με θέα τα βουνά της Πέτρα είχαμε. Και μάλιστα μόνοι μας, αφού τέτοια ώρα που ανεβήκαμε να φάμε όλοι είχαν ήδη φύγει για τον αρχαιολογικό χώρο.

Πρωινό που έχει αυγά είναι ένα τέλειο πρωινό για μένα.
Σήμερα που θα μπαίναμε στο χαλαρό μέσα στην Πέτρα … επιτρεπόταν να είμαστε και φαγωμένοι. Δεν θα κάναμε τίποτα extreme άλλωστε. Έτσι νόμιζα …
Όμως …
«Τραβάτε με κι ας κλαίω»
Το προηγούμενο βράδυ χαζεύοντας το χάρτη, αυτόν τον χάρτη που είχα βρει παραπεταμένο σε μια τέντα στο μονοπάτι “al Khubtha”, είδα όλα τα highlights του αρχαιολογικού χώρου. Το Θησαυροφυλάκιο (προφανώς), το «Μοναστήρι» (έχω πάει), το «Colonnaded street» (check), τη θέα του Tresaury από ψηλά (έχω πάει), τους Βασιλικούς τάφους (check), τη Βυζαντινή εκκλησία (έχω πάει) … το Θυσιαστήριο, ουπς! Έχω πάει;;;;; Δεν έχω πάει!!!
«Γιατί δεν πήγαμε; Μας ξέφυγε ένα. Το Θυσιαστήριο! Πως μου ξέφυγε αυτό;»
Μπορεί και να μη μου ξέφυγε τελικά. Αν προλάβουμε να πάμε σήμερα. Σκέφτηκα.
Αργά φτάσαμε στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου. Στις 10:30 βγάλαμε φωτογραφία με φόντο το “I love Petra”, που βρίσκεται εκεί.

Διασχίσαμε το siq με την ησυχία μας (όχι όπως χθες που ψιλοτρέχαμε) ...
Σήμερα το φαράγγι είχε άλλα χρώματα. Έπεφτε ο ήλιος πιο κάθετα και οι κοκκινωπές αποχρώσεις των βράχων ήταν πιο έντονες.

Προσέξαμε λεπτομέρειες που ούτε καν είχαμε δει την προηγούμενη.
Και στις δύο πλευρές του φαραγγιού είδαμε υπολείμματα αρχαίων υδροσωλήνων. Αγωγοί νερού λαξευμένοι (και αυτοί) στο βράχο, οι οποίοι έφερναν πόσιμο νερό από την πηγή του Μωυσή (κοντά στη Wadi Musa) προσφέροντας έτσι στους Ναβαταίους μια ασφαλή παροχή νερού για την πόλη τους. Είδαμε και φράγματα που παρείχαν προστασία από τις πλημμύρες «κλείνοντας» τα πλαϊνά φαράγγια του Siq, ξαναχτισμένα και ανακαινισμένα με τον ίδιο τρόπο που κατασκευάστηκαν αρχικά από τους Ναβαταίους.


Είδαμε και αναθηματικές κόγχες. Κατά μήκος του siq μπορεί να βρεις, αν κοιτάξεις προσεκτικά, πάνω από 50 αναθηματικές κόγχες, πολλά μικρά ιερά και σύμβολα θεών σκαλισμένα στα βράχια, σημεία στα οποία συχνά εκτελούσαν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα οι Ναβαταίοι.

Στις 11:15 είμαστε μπροστά στο θησαυροφυλάκιο ...

Σήμερα είχε κόσμο πολύ. Ήταν και η ώρα τέτοια. Ώρα αιχμής. Φάγανε όλοι πρωινό και ήρθαν. Και οι Βεδουίνοι ήταν πολλοί και οι κράχτες ήταν πολλοί και οι … καμήλες πολλές.

Και τα νεύρα ήταν πολλά. Κάποιοι βεδουίνοι αρπάχτηκαν, ήρθαν στα χέρια για χάρη της πελατείας. Παρακολουθήσαμε και έναν καυγά, χαλαρά …

Ένας Βεδουίνος μας πλησίασε και εμάς.
«Να σας πάμε έως το Μοναστήρι;»
«Μπα, πήγαμε χθες!»
«Τότε να σας πάμε να δείτε τη θέα. Με 15jod το άτομο»
«Μπα, … και εκεί πήγαμε χθες!»
«Gongratulations my friend!»
«Thank you»
Και εκεί τελείωσε η κουβέντα. Ούτε κολλητιλίκια, ούτε ενόχληση περαιτέρω καμία. Κύριος!
Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
Στο χαλαρό ξεκίνησε η βόλτα αυτή, αλλά κατέληξε σε μια από τα ίδια τα … χθεσινά.
Διασχίσαμε την λουσμένη σήμερα στο φως “street of Fadaces” και αμέσως μετά από τη νεκρόπολη του θεάτρου είδαμε την πινακίδα που σε οδηγεί στο High Place of Sacrifice.



Ύστερα από αυτά που κάναμε χθες τα δύο χιλιομετράκια με 150μ, υψομετρική διαφορά έως την κορυφή του βουνού “Jebel el Madhbab” του “High Place of Sacrifice trail” μου φαινόντουσαν εύκολα εκείνη τη στιγμή.
Στην αρχή ... ήταν εύκολο. Είχε ήλιο μεν αλλά μικρές κλίσεις και όμορφα ... χρώματα ...


Στη συνέχεια όμως ... είχε ανηφοριές ... ξανά ...


Ήταν πιο δύσκολο απ’ το μονοπάτι του Μοναστηριού αλλά πιο εύκολο από το “Al Khubtha”.
800 φιδίσια σκαλοπάτια που άλλα ήταν λαξεμένα στο χείλος ενός φαραγγιού και άλλα διαπερνούσαν τους βράχους μέσα από εσοχές και τρύπες της βουνοπλαγιές μας χάρισαν μία διαδρομή την καλύτερη σε εικόνες ακόμη και από τις δύο χθεσινές. Και την αρχαία πόλη βλέπαμε και το φαράγγι βλέπαμε και τα απέναντι βουνά βλέπαμε τραβώντας λήψεις, που και ένα drone θα ζήλευε.


Στο δεύτερο μισό της διαδρομής «έπιασα» τον εαυτό μου να μονολογεί: «αχ! Πάλι τα ίδια». Ήταν βλέπετε και μεσημέρι σχεδόν και όλη η διαδρομή ήταν κάτω από τον ήλιο.
Δεν είχε κόσμο (δυο/τρεις ανθρώπους συναντήσαμε) και δεν είχε ούτε και τέντες Βεδουίνων στο δρόμο μας. Μπορέσαμε έτσι να θαυμάσουμε το τοπίο χωρίς «τουριστικές παρεμβολές». Οι εικόνες που είχαμε ήταν τέτοιες που θα πω ότι πραγματικά απόλαυσα τη διαδρομή. Τολμώ να πω ότι παρά το δύσκολο της ανάβασης ότι αυτή ήταν η καλύτερή μου πεζοπορία στην Πέτρα.

Λίγο πριν το τέλος είχαμε πάλι τα γνωστά προβλήματα: χάσαμε το μονοπάτι. Δεν έφταιγε πολύ το μονοπάτι... έως και σήμανση είχε. Το βέλος ήταν σαφές:

Το λέει ξεκάθαρα το βέλος. Έπρεπε να σκαρφαλώσουμε στο βράχο. Εμείς φταίγαμε που δεν το … πιστέψαμε.
Πήγαμε δεξιά του βράχου και ... αριστερά του. Δηλαδή χωρίσαμε. Αλλού με έστειλε το δικό μου ένστικτο και αλλού του άντρα μου. Και εκεί που εκφράζαμε τη διαφωνία μας δυνατά και αλά ελληνικά και αλά … γαλλικά, ξαφνικά ακούμε μια φωνή να έρχεται εξ ουρανού: “This way, this way”
Ήταν ένας Βεδουίνος, που είχε το σουβενιράδικο της κορυφής, ο οποίος μας άκουσε και είπε να βοηθήσει για μας βγάλει από τη δύσκολη θέση.
Το "High Place of Sacrifice", όπως υποδηλώνει και το όνομά του είναι ένα μέρος όπου οι Ναβαταίοι συνήθιζαν να πραγματοποιούν θυσίες. Αυτές οι θυσίες συνεπάγονταν σπονδές, θυσίες ζώων και άλλες τελετουργίες όπως η καύση λιβανιού. Το «Υψηλό Θυσιαστήριο» βρίσκεται σε επίπεδο πλάτωμα. που σχηματίζεται στην κορυφή του λόφου, του “Jebel el Madhbab”.

Ο χώρος του Θυσιαστηρίου περιλαμβάνει ένα μεγάλο ορθογώνιο τρικλίνιο, όπου οι συμμετέχοντες στη θυσία μοιράζονταν ένα κοινό δείπνο. Στη μέση του High Place υπάρχει ένα μεγάλο πέτρινο μπλοκ, ένα motab δηλ. μια αποθήκη, που φυλάσσονταν τα αγάλματα των θεών που συμμετείχαν στην τελετή. Δίπλα του είναι ο κυκλικός βωμός, που χρησιμοποιούνταν για τη θανάτωση των ζώων, οι πέτρινες λεκάνες νερού (που χρησιμοποιούνταν για το πλύσιμο) και οι αποχετεύσεις που διοχέτευαν το αίμα των θυσιαζόμενων ζώων, το οποίο στραγγίζονταν μέσα από τα λαξεμένα κανάλια.


Η θέα από αυτό το σημείο μαρτυρά πόσο καλά είναι κρυμμένα τα κτίρια της Πέτρας, μέσα στα βουνά της και στις κοιλάδες που τη διασχίζουν. Από την κορυφή αυτή του Θυσιαστηρίου βλέπεις το μέγεθος αυτής της Πολιτείας που λέγεται Πέτρα. Και το μέγεθος αυτό δεν είναι μικρό. Είναι 264 τ. χλμ. Όπου έπιανε τα μάτι μας εκτεινόταν η αρχαία Πέτρα.

Σε κάποιο από αυτά τα βουνά της Πέτρας τοποθετείται το περίφημο Βιβλικό απόσπασμα όπου ο Αβραάμ, ως απόδειξη της αφοσίωσής του στο Θεό, παραλίγο να θυσιάσει το γιο του, Ισαάκ. Εδώ είναι και ο τάφος του προφήτη Ααρών, που θεωρείται ιερός χώρος για τους μουσουλμάνους. Προς τιμή του προφήτη, θυσιάζεται σε αυτόν μια κατσίκα κάθε χρόνο.
Αυτή η παραδοσιακή θυσία της κατσίκας ήταν αυτή που … “βοήθησε” τον Burckhardt να «ανακαλύψει» την Πέτρα. Μιλώντας άπταιστα αραβικά, ντύθηκε σαν ντόπιος και επικαλέστηκε ότι ήθελε να θυσιάσει μια κατσίκα στον τάφο του Ααρών. Έτσι τον οδήγησαν στο “Jabal Haroum” (στο βουνό του Ααρών) περνώντας μέσα από την ... Πέτρα, τη χαμένη, νεκρή πόλη που έψαχνε.
Το "Mount Haroum" το είδαμε από εκεί ψηλά. Δηλαδή μας το έδειξε ο Βεδουίνος, γιατί εμείς πως να το ξεχωρίσουμε;
Είναι εκείνο στο βάθος, στην ψηλότερη κορυφή της περιοχής, στην οποία βρίσκεται ένα τζαμί/ιερό, που μέσα του φιλοξενεί τον τάφο του Ααρών. Από εκεί που ήμουν μπορούσα να διακρίνω έναν λευκό θόλο, αλλά στη φωτογραφία ... μάλλον δεν πολυφαίνεται.

Ο Βεδουίνος του Θυσιαστηρίου, ο Ali εκτός του ότι μας έσωσε από την κατρακύλα, μας ... ξενάγησε κιόλας. Μας έδειξε το Mount Haroum, το ιερό του Ααρών, την πηγή που προμηθεύονται νερό οι σημερινοί κάτοικοι της Πέτρας και το ... σπίτι του, που ήταν μια σπηλιά στους πρόποδες ενός άλλου βουνού δίπλα στου Ααρών. Από εκεί πηγαινοέρχεται κάθε μέρα για να δουλέψει το “μαγαζί” του. Σπίτι δουλειά, δουλειά σπίτι είναι μια απλή υπόθεση για αυτόν. Ότι κάναμε εμείς σήμερα με τη ... γλώσσα έξω, αυτός το κάνει κάθε μέρα με μόνο του όπλο ένα καπελάκι. Και όταν τον ρώτησα πως το καταφέρνει αυτό μου απάντησε: “I’m used to” σηκώνοντας τους ώμους του.

Το σίγουρο είναι ότι και οι σύγχρονοι Βεδουίνοι (όπως και οι αρχαίοι Ναβαταίοι) είναι πολύ καλοί έμποροι. Αφού εγώ που δεν ψωνίζω σχεδόν ποτέ, αγόρασα και δεύτερο ζευγάρι σκουλαρίκια από το μαγαζάκι του Ali και το θυσιαστήριο της Πέτρας.

Λίγο του ότι μας ξενάγησε, λίγο του ότι ανεβαίνει το βουνό κάθε μέρα, λίγο του ότι εκτίμησα το ότι δεν μου «κόλλησε» για να ψωνίσω ενώ είχαμε πιάσει ήδη την ψιλή κουβέντα, όλα αυτά με έσπρωξαν να πάρω και εγώ το αναμνηστικό δωράκι μου. Ο άντρας μου βέβαια με χαρακτήρισε αφελή που ο Βεδουίνος με «έριξε» τόσο εύκολα με την στρατηγική του και το μπλα μπλα του.
«Κοίτα ποιος μιλάει» θα πω εγώ. Αυτός που αγόρασε ταγάρι
Εγώ πάντως σίγουρα καταευχαριστήθηκα που πήρα ένα ωραίο σουβενίρ από το «Υψηλό Θυσιαστήριο» της Πέτρας, ένα μέρος που ... δεν το φτάνεις και τόσο εύκολα!

Ήταν η τελευταία σταυροφ… εεε διαδρομή που κάναμε στην Πέτρα. Δύσκολη κατάκτηση αλλά υπέροχη.

Η επιστροφή ήταν εύκολη. Πέραν του ότι ήταν κατηφόρα, δεν ήταν απότομη και είχε αποσβολωτική θέα και προς το φαράγγι, που διασχίζαμε και προς την αρχαία πόλη από ψηλά. Όπου και να κοιτάζαμε ...

Όλες εκείνες τις επιβλητικές προσόψεις που πριν από λίγο τις βλέπαμε να υψώνονται δίπλα μας, τώρα τις είχαμε απέναντί μας και τις παρατηρούσαμε από ψηλά.

Από όλα τα μονοπάτια που κάναμε στην Πέτρα θα διαλέξω ως καλύτερο αυτό του Θυσιαστηρίου και με υπερηφάνεια θα σβήσω από το υπόμνημα του χάρτη αυτής της αρχαίας πολιτείας τα τέσσερα πρώτα μονοπάτια ως ... γενόμενα!

Εκ των υστέρων κατάλαβα ότι από το High Place θα μπορούσαμε να κατεβούμε πίσω από διαφορετικό μονοπάτι, το "Wadi Al Farasa", το οποίο που κατέληγε στο Ναό του Dushara μέσω μιας καταπληκτικής διαδρομής γεμάτο με πολλά Ναβαταία αξιοθέατα αλλά τότε δεν ... το ήξερα.
Το Θυσιαστήριο μας έβγαλε εκτός χρονικού προϋπολογισμού. Από την κορυφή του φύγαμε στις 12:30. Μέχρι να κατεβούμε (βγάζοντας φωτογραφίες), να κοντοσταθούμε για μιαν ακόμη φορά μπροστά στο Θησαυροφυλάκιο (βγάζοντας φωτογραφίες) και να διασχίσουμε το siq (βγάζοντας φωτογραφίες) ... έφτασε 13:45.
Η τελευταία φορά που έβλεπα το θησαυροφυλάκιο (σε αυτήν την εκδρομή) ...

Η ματιά μου έψαξε να βρει και την τέντα που πήγαμε χθες για τη θέα (στην κορυφή του Al Khubtha). Εκεί είναι ψηλά ... στον ουρανό ... πάνω δεξιά στην εικόνα, δίπλα στο δεντράκι.

... και αναρωτήθηκα αν από την γκρεμίλα δίπλα θα ήταν πιο εύκολο να ανέβω ως εκεί. Αλλά τι λέω; Έτσι θα έχανα την καταπληκτική διαδρομή του βράχου "Al Khubtha".
Η τελευταία φορά που έβλεπα και το φαράγγι (και η 6η φορά, που το διέσχιζα) ...

Καλό χρόνο κάναμε και σήμερα δεδομένων των συνθηκών. Βέβαια στη 1:00 έπρεπε να είμαστε έξω από τον αρχαιολογικό χώρο αλλά τελικά στις 2:00 καταφέραμε να είμαστε έτοιμοι στο αυτοκίνητο για αναχώρηση.
Είχα ραντεβού στις 3:00 στη Wadi Rum, με κάποιον Marco προκειμένου να μας οδηγήσει στο camp που είχα κλείσει διανυκτέρευση για σήμερα το βράδυ και πριν τις 3:45 δεν θα καταφέρναμε να είμαστε εκεί. Τώρα βέβαια και στην ώρα μας να είμαστε στο ραντεβού μας ... πάλι δεν θα έβγαινε το πρόγραμμα της υπόλοιπης ημέρας
Τελευταία φωτογραφία της Πέτρας ...

Καταγοητευμένη! Τα σέβη μου!
Last edited: