Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι - Στην Κύπρο πρώτα - Η Αρχή και η Οργάνωση
- Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
- As Salt και Amman
- Dead Sea Highway
- King’s Highway - Κάστρο Shobak - Μικρή Πέτρα - Wadi Musa
- Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
- Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
- Πέτρα και ... hiking - Η Πέτρα τη νύχτα …
- Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω) - Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
- Wadi Rum ... η ‘διαστημική’ έρημος!
- Ερυθρά θάλασσα
- Ψηφιδωτά και … Ελληνικά (Umm ar-Rasas, Madaba, Nebo)
- Επιστροφή και ... finale!
Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
Η Νεκρά θάλασσα αποτελεί ένα από τα εντυπωσιακότερα φαινόμενα του πλανήτη. Τρία εκατομμύρια χρόνια πριν, παρουσιάστηκε μια μικρή γεωλογική αναταραχή στην κοιλάδα του Ιορδάνη, ένα ρήγμα. Μέσα σε αυτό έρευσε και συγκεντρώθηκε θαλασσινό νερό διαμορφώνοντας έτσι μια μεγάλη ηπειρωτική λίμνη.
Στη Νεκρά θάλασσα εκβάλλει ο ποταμός Ιορδάνης. Δεν υπάρχει όμως εκροή από όπου θα μπορούσε να βγει το νερό και έτσι το νερό αυτό δεν πάει πουθενά και εξατμίζεται, δημιουργώντας έναν κύκλο νερού με πολύ αλάτι. Με την αλμυρότητα του νερού να είναι περίπου δεκαπλάσιο από αυτή της θάλασσας, καμία μορφή ζωής δεν μπορεί να επιζήσει μέσα στο νερό της και κανένα αντικείμενο να βυθιστεί στα βάθη της, εξ ου και το όνομά της, «Νεκρά Θάλασσα».
Παρατηρείται σημαντική πτώση του επιπέδου στάθμης της, περίπου ένα μέτρο το χρόνο, κυρίως εξαιτίας της μείωσης των απορροών του Ιορδάνη ποταμού, αλλά και της έντονης ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η επιφάνειά της βρίσκεται περίπου 400 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της Μεσογείου αποτελώντας το χαμηλότερο σημείο επιφάνειας στην ηπειρωτική Γη.
Για μπάνιο στη νεκρά θάλασσα
Το να κάνεις μπάνιο στη νεκρά θάλασσα είναι μια ιστορία που θέλει μια … οργάνωση.
Έπρεπε να βρω παραλία που να επιτρέπεται το κολύμπι (με αρκετό ψάξιμο, βρήκα), να μπορώ να φτάσω ως αυτή ομαλώς (διάβασα ότι έχει λάσπες και γλιστράει), να μπορώ να βγάλω από πάνω μου το αλάτι και τη λάσπη μετά το μπάνιο (πετσέτα όμως δεν έπαιζε) και φυσικά μετά θα έπρεπε να βρω νερό να πλυθώ (ανέκδοτο). Οι παροχές ενός ξενοδοχείου ήταν τελικά μονόδρομος και θα έπρεπε τελικά να τις χρησιμοποιήσουμε.
Πολλά από τα ξενοδοχεία της Νεκρά θάλασσας προσέφεραν το day pass, δηλαδή παρείχαν τη δυνατότητα να περάσεις κάποιες ώρες στο χώρο τους, στις πισίνες τους και στην οργανωμένη παραλία τους. Ψάχνοντας κατέληξα στο “Dead Sea Spa resort”, ένα ξενοδοχείο της Νεκρά θάλασσας. Το επέλεξα γιατί εκτός του ότι είχε το πιο οικονομικό day pass ήταν και το μοναδικό ξενοδοχείο που είχε ανταποκριθεί σε e-mail μου με καταιγισμό ερωτήσεών μου σχετικά με αυτό.
Έτσι, βρεθήκαμε στο δρόμο να οδεύουμε για τη Νεκρά. Κάτι όμως πήγε στραβά με το gps, το οποίο θέλησε να κάνει μάλλον οικονομία στα χιλιόμετρα και τελικά βρεθήκαμε στα όρη και τα άγρια και ερημικά βουνά. Ο δρόμος άσφαλτος στην αρχή, όλο και στένευε προχωρώντας, ώσπου στο τέλος έγινε και χωματόδρομος και πολύ απότομα κατηφορικός.
Δεν γίνεται αυτός να είναι ο δρόμος που οδηγεί από τη Μάνταμπα στη Νεκρά. Κάτι δεν πάει καλά σίγουρα εδώ. Η απόλυτη ερημιά στο γύρω τοπίο. Ολόγυρά μας είχε ξερά βουνά, ζεστή ατμόσφαιρα και κάτι στέρνες για να ποτίζουν τις ... ύαινες (οργίασε η σκέψη μου).
«Έχει ύαινες η Ιορδανία;»
«Ναι, έχει», πληροφορία που σε αυτή τη στιγμή του ταξιδιού τη θυμηθήκαμε. Μπρρρ! Σαν να ένιωσα και μια ανατριχίλα!
Πήραμε το δρόμο της επιστροφής λοιπόν. Ελπίζαμε μόνο να βγάλει την ανηφόρα το αυτοκίνητο.
Ευτυχώς ο άντρας μου αποφάσισε να ακολουθήσει το οδηγικό του ένστικτο (αντί για το gps που έδειχνε αλλού για αλλού) και έστριψε σε ένα στενό μεν ασφαλτοστρωμένο δε δρομάκι, το οποίο τελικά μας οδήγησε σε λίγο και σε κάποιες ταμπέλες και αφού πήγε και η καρδιά μου στη θέση της άρχισα να ασχολούμαι με τη θέα της νεκράς Θάλασσας.
Μετά από αυτή τη μικρή αναποδιά που δεν μας κόστισε τίποτα τελικά φτάσαμε στην είσοδο του resort.
Έλεγχος μας έγινε στην είσοδο, όχι όμως και πολύ φανατικός. Καμία σχέση με αυτά που διάβαζα. Έχω βέβαια την εντύπωση ότι η εθνικότητά μας ήταν κάτι σαν το «σουσάμι άνοιξε» του παραμυθιού. Με το που την αναφέραμε ... ανοίγαν οι πύλες για να περάσουμε.
“Hello, Where are you from?”
“From Greece”
“Yunan? Welcome to Jordan”, ενώ ακολούθησε και ένα φιλικό διπλό χτύπημα στο καπό του αυτοκινήτου.
Και περάσαμε.
Ο παραπάνω διάλογος πρέπει να επαναλήφθηκε αρκετές φορές σε αυτό το ταξίδι (και το χτυπηματάκι βεβαίως).
Το ξενοδοχείο φαινόταν αρκετά ωραίο. Όμορφοι χώροι, με σαλόνια, εστιατόριο, μαγαζιά, πισίνες, θέα και μια καλή reception.
Οι φωτογραφίες εξ’ ουρανού δεν είναι οι ιδιοκτήτες, αλλά οι ... βασιλείς!
Ο Χουσείν (Μπιν Ταλάλ) της Ιορδανίας, ο Αμπντάλα Β΄ και ο διάδοχος πρίγκιπας Χουσείν. Ήταν η πρώτη φορά που τους βλέπαμε και θα ακολουθούσαν πολλές άλλες, αφού ήταν πανταχού παρόντες σε όλη τη χώρα τις επόμενες ημέρες.
Βγάλαμε το day pass μας (από τις ελάχιστες περιπτώσεις που χρησιμοποιήσαμε τη revolut μας), πήγαμε και φορέσαμε τα μαγιό μας, νοικιάσαμε και τις πετσετούλες μας (προς 3€ τη μία) και πήραμε το δρόμο για την παραλία.
... η οποία παραλία δεν ήταν και κοντά!
Κάποτε αυτός ο δρόμος ήταν ... συντομότερος. Λόγω της συρρίκνωσης της θάλασσας οι ταξιδιώτες-λουόμενοι κάθε χρόνο θα πρέπει να προχωρήσουν λίγο παραπάνω για να κάνουν μια βουτιά. Αυτό φροντίζουν να μας το υπενθυμίζουν και οι ανάλογες ταμπέλες που συναντούσαμε στο δρόμο για την παραλία.
Μερικές από τις προγνώσεις λένε ότι στο εγγύς μέλλον η νεκρά θάλασσα θα εξαφανιστεί οριστικά.
Εγώ ένα έχω να πω: Ουφ! Πρόλαβα!
Φτάσαμε στην ακτή. Όλα τα προαπαιτούμενα (από εμένα) ήταν εκεί. Ξαπλώστρες κάτω από σκίαστρο, ένα μπαράκι και ντουζιέρες. Τέλεια.
Απλώσαμε τα πράγματά μας σε δυο ξαπλώστρες και εγώ που δεν ... μπορούσα να το καθυστερήσω άλλο, μπήκα στη θάλασσα με τη μία.
Το κολύμπι στη νεκρά θάλασσα θα το χαρακτήριζα περίεργο. Στην πραγματικότητα δεν μπορείς να κολυμπήσεις αλλά σίγουρα μπορείς να ξαπλώσεις ανάσκελα ή να κάτσεις. Η αλήθεια είναι ότι έχει πλάκα. Προσπαθείς να βυθιστείς και αυτό δεν συμβαίνει. Σαν να σε σπρώχνει κάτι αόρατο προς τα πάνω.
Η πρόσθια κολύμβηση θα έλεγα ότι ήταν και λίγο επικίνδυνη. Η ασυνήθιστη άνωση σπρώχνει προς τα πάνω το σώμα εκεί που δεν το περιμένεις. Παράλληλα άλλα σημεία του σώματος μπορεί να τα σπρώξει μέσα στο νερό όπως το κεφάλι και αν γίνει αυτό και έρθει το στόμα σε επαφή με το νερό ... μπλιάχ! χάλια η αίσθηση.
Πλάκα είχε όμως. Βγήκαμε μετά από αρκετή ώρα. Ξεπλυθήκαμε (είχε και λάστιχο πολύ βολικό αφού έσωσα τα μαλλιά μου που δεν είχαν βραχεί φυσικά) και μετά αράξαμε. Η ξαπλώστρα στη σκιά έφερε και έναν υπνάκο.
Ένα αξιοπερίεργο είναι ότι στην ακτή τη νεκράς θάλασσας μπορεί να κάνει κάποιος ηλιοθεραπεία για πολλή ώρα, χωρίς να καεί ιδιαίτερα από τον ήλιο.
Ο ήλιος της νεκράς Θάλασσας είναι… μαγικός. Η βαρομετρική πίεση και τα υψηλά επίπεδα οξυγόνου στις ακτές της θάλασσας αραιώνουν τις βλαβερές του ακτίνες περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μέρος στη γη με αποτέλεσμα και να μην καιγόμαστε, αλλά και να κάνουμε ένα πραγματικά όμορφο, βαθύ μαύρισμα, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Εμείς δεν μείναμε τόσο ώστε να μαυρίσουμε αλλά τόσο ώστε να μας αναζωογονήσει και ο ήλιος της νεκράς (ή μάλλον η αντηλιά) αλλά και ο υπνάκος που ρίξαμε.
Όταν ξύπνησα ήταν πια μεσημέρι. Η παραλία είχε γεμίσει από … «μαυρισμένο» κόσμο. Μαύρες φιγούρες, που δεν είχαν μαυρίσει απ’ τον ήλιο αλλά από τη λάσπη, την περίφημη λάσπη της νεκράς θάλασσας.
Θυμάστε μια γούρνα που φάνηκε σε προηγούμενη φωτογραφία στην άκρη της παραλίας;
Αυτή η γούρνα αποτελεί ένα από τα facilities του ξενοδοχείου, στην οποία έχει συγκεντρωθεί καθαρή και ... κατάμαυρη λάσπη από την ακτή της νεκράς θάλασσας, για όποιον θέλει να ... πασαλειφθεί.
Η λάσπη της νεκράς θάλασσας είναι διάσημη για την πλούσια σε μεταλλικά στοιχεία σύστασή της και ως εκ τούτου μπορεί και θρέφει την επιδερμίδα ενώ ταυτόχρονα απομακρύνει τις τοξίνες, αναζωογονεί τα κύτταρα, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και χαρίζει και λάμψη.
Ένα φυσικό peeling είναι, που το δοκίμασα και εγώ σε πολύ light έκδοση, απλώνοντας για λίγο στο χέρι μου, έτσι για το καλό. Χα,χα, χα
Αφού τα κάναμε όλα (μπάνιο, ηλιοθεραπεία, ύπνο, ξεκούραση και λίγη …λασποθεραπεία!) σηκωθήκαμε, αλλάξαμε και πήραμε την ανηφοριά προς το ξενοδοχείο και το parking. Μια δύσκολη ανηφοριά που με τη ζέστη που είχε εκείνη την ώρα θα πλήρωνα όσο όσο για να με μεταφέρουν. Αντ’ αυτού μια παγωμένη κόκα κόλα απ’ το κιόσκι της παραλίας με βοήθησε να την ανέβω, που παραλίγο να τη λουστώ αντί να την πιω. Μιλάμε για φοβερή ζέστη.
Στο λόμπι του ξενοδοχείου πήραμε μια ανάσα. “Κολλήσαμε” όμως αρκετά στο shop του ξενοδοχείου. Ήταν μεγάλος πειρασμός τα πολύ όμορφα και ποιοτικά πράγματα που είχε αλλά και τα τουριστικά σουβενίρ. Πήραμε μια χειροποίητη Ιορδανική μαντήλα, τη λεγόμενη “Shmah”. Είναι το χαρακτηριστικό κόκκινο άσπρο μαντήλι-σύμβολο της Ιορδανίας. Με την πρώτη ματιά μοιάζει με όλες τις τουριστικές μαντήλες που φορούσαν όλοι οι τουρίστες αλλά με δεύτερη ματιά καταλάβαινες ότι αυτή ήταν η original παραδοσιακή μαντήλα σαν αυτές που φορούσαν πολλοί ντόπιοι βεδουίνοι.
Δεν ήταν και φθηνή. 30 Δηνάρια δώσαμε!
«Το καλό που σου θέλω άντρα μου να τη φοράς στην Αθήνα», αλλιώς για να την αποσβέσουμε να πρέπει να πάμε καναδυό ταξίδια ακόμα σε κάποια αραβική χώρα για να βγάλει τα λεφτά της.

Bethany beyond the Jordan
Επόμενος προορισμός ήταν το Baptism site. “Bethany beyond the Jordan” το λένε και αλλιώς ή Al-Maghtas.
Στην ανατολική όχθη του ποταμού Ιορδάνη και 9 χιλιόμετρα βόρεια της Νεκράς θάλασσας, σε μια τοποθεσία στην επικράτεια του σημερινού Βασιλείου της Ιορδανίας, που ονομάζεται Al-Maghtas (που στα αραβικά σημαίνει «βύθιση»), πάνω στο ρέμα Wadi al-Harrar βρίσκεται ο τόπος βαπτίσματος της Βηθανίας. Η Βίβλος επισημαίνει τη «Βηθανία πέρα από τον Ιορδάνη» ως την τοποθεσία όπου ο Ιησούς ήρθε στον Ιωάννη, «για να βαφτιστεί από αυτόν». Ιστορικοί και αρχαιολόγοι συμφωνούν ότι η Βηθανία είναι το μέρος όπου κάποτε έζησε, κήρυξε και βάφτισε τον Ιησού από τη Ναζαρέτ ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Το 2015 η τοποθεσία μπήκε στη λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Μετά από 15 χιλιόμετρα και κανένα 20λεπτο περίπου φτάσαμε στο parking του visitor center του site. Η είσοδος κοστίζει 12€, εκτός αν έχεις θυμηθεί να την συμπεριλάβεις (με extra άλλα 8 δηνάρια) στην Jordan Pass, κάτι που εμείς είχαμε κάνει, οπότε τώρα αρκούσε να δείξουμε την κάρτα στην είσοδο για να περάσουμε δωρεάν.
Περάσαμε μεν, περιμέναμε όμως να μαζευτεί γκρουπάκι. Μέχρι να χαζέψουμε τις φωτογραφίες στους τοίχους με όλους τους διάσημους που έχουν επισκεφτεί το χώρο (από βασιλείς και πρίγκιπες έως Πατριάρχες, Πάπες και Προέδρους) …
... μαζεύτηκαν στο μεταξύ καμιά 12αριά άτομα. Στη συνέχεια μπήκαμε σε ένα βανάκι και πήραμε το δρόμο προς τις όχθες του Ιορδάνη ποταμού.
Κάναμε μια 10λεπτη διαδρομή με το βανάκι έως ότου φτάσαμε και παρκάραμε σε ένα σημείο για να συνεχίσουμε πεζοί.
Η ώρα πια ήταν 4:00 το μεσημέρι. Άσχημη ώρα για πεζοπορία μέσα στον ήλιο. Αυτή η πεζοπορία δεν ήταν τίποτα μπροστά σε αυτά που θα κάναμε τις επόμενες μέρες στην Πέτρα αλλά εμένα αυτά τα δύο περίπου χλμ. μέσα στον ήλιο πολύ μου κακοφάνηκαν.
Ίσως επειδή με εκνεύρισε το group, δηλαδή ο αρχηγός του group. Πήγαινε σχεδόν «τρέχοντας» μπροστά, σταματούσε στα πολύ σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος μόλις για 5 λεπτά στο καθένα κυριολεκτικά και δεν είχε καμία διάθεση ξενάγησης.
Πρώτη μας στάση ήταν σε ... μαγαζί με σουβενίρ, αφού έπρεπε κατά τη γνώμη του να προηγηθούν τα ψώνια, για την περίπτωση που θέλαμε να αγοράσουμε τάματα για να αφήσουμε στο σημείο και επειδή το πανάκριβο μαγαζάκι θα έκλεινε σε λίγο!
Η επόμενη στάση ήταν το σημείο που βαπτίστηκε ο Ιησούς.
Ο Τόπος Βάπτισης του Ιησού από τον Ιωάννη έχει αναγνωριστεί από όλους τους σημαντικούς ηγέτες της Χριστιανικής Εκκλησίας ως ένας από τους τρεις πιο ιερούς τόπους του Χριστιανισμού, μαζί με τη Βηθλεέμ και την Ιερουσαλήμ.
Στο βάθος φαίνονται τα ερείπια της Βυζαντινής Αγίας Τριάδας.
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής έζησε εδώ, μέσα σε μια σπηλιά για περίπου 20 χρόνια. Ο Χώρος Βάπτισης ήταν ένας σημαντικός σταθμός προσκυνητών από την εποχή του Ιωάννη του Βαπτιστή. Η περιοχή θεωρούνταν σαν η γενέτειρα του Χριστιανισμού και δεχόταν πολλούς προσκυνητές. Αυτή η παράδοση συνεχίστηκε μέχρι περίπου τον 14ο αι. όπου με τη βυζαντινή αποδυνάμωση, η τοποθεσία παραμελήθηκε το προσκύνημα γινόταν όλο και λιγότερο συχνό μέχρι που σταμάτησε.
Μόλις το 1994 με την υπογραφή της ειρηνευτικής συνθήκης Ισραήλ-Ιορδανίας «άνοιξε» ο τουρισμός στις δυο πλευρές του Ιορδάνη. Έγιναν ανασκαφές και ο χώρος αποκαταστάθηκε και στη συνέχεια αναζωπυρώθηκαν τα χριστιανικά προσκυνήματα, ιδιαίτερα μετά την επίσκεψη του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β’ το 2000.
Η περιοχή αποτελεί σημείο αναφοράς για τον Χριστιανισμό και έχουν χτιστεί πολλές χριστιανικές εκκλησίες, Ορθόδοξων, Καθολικών, Ρώσων, Αρμενίων, Κοπτών, υπό το πνεύμα ανεκτικότητας της ισλαμικής Ιορδανίας.
Η ελληνική ορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή έχει σημαντική παρουσία, είναι η πρώτη που χτίστηκε στην περιοχή και βρίσκεται στις όχθες του Ιορδάνη ποταμού πολύ κοντά στο σημείο που γίνονται οι σύγχρονες βαπτίσεις.
Μια ξύλινη εξέδρα έχει τοποθετηθεί πάνω στο ποταμό Ιορδάνη και αποτελεί το σημείο που πολλοί έρχονται για να βαπτιστούν στη σύγχρονη εποχή. Οι περισσότερες βαπτίσεις γίνονται στην απέναντι Ισραηλινή πλευρά, η οποία απέχει ελάχιστα μέτρα. Όπου και να επιλέξει να βαπτιστεί κάποιος θα πρέπει να μπει μέσα σε αυτό το ... ειδυλλιακά θολό σημείο του ποταμού Ιορδάνη, δίπλα στις καλαμιές, που ποιος ξέρει τι άλλο μπορεί να έχει μέσα στη θολούρα.
Στο μονοπάτι του γυρισμού κάναμε μια στάση και στο μουσείο του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου. Στα καθιερωμένο 5λεπτο της στάσης προλάβαμε και είδαμε ... με την ψυχή στο στόμα.... τα παρακάτω (όλα Ελληνικά) ...
Η αλήθεια είναι πως μόνο εμείς οι δυο μπήκαμε μέσα. Ο συνοδός του group μας είχε καταλάβει εξ αρχής ότι είμαστε Έλληνες και φρόντισε να μας πουλήσει το ρουσφετάκι του ότι για χάρη μας δηλαδή κάνει στάση εδώ.
“See it quickly. Τhis only interests you orthodox people”, μας είπε ...”ευγενέστατα”.
Ο θρησκευτικός τουρισμός είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της Ιορδανίας. Ο Αμπντάλα όχι μόνο δείχνει ανεκτικότητα στα Χριστιανικού ενδιαφέροντος εδάφη της Ιορδανίας, αλλά δείχνει να τα προβάλει και να “επενδύει” σε ότι τα αφορά.
Το όλο tour κράτησε μια ωρίτσα. Ήταν μισή ώρα το περπάτημα, από 5’ στο κάθε site, λίγο παραπάνω στα σουβενίρ συν το πήγαινε-έλα με το λεωφορείο
Η ώρα είχε φτάσει 5:10 και είχαμε εκτελέσει μόλις το 50% του προγράμματος μας για σήμερα.
Πήραμε το αυτοκίνητο, ορίσαμε στο gps το κέντρο της πόλης As Salt, στο οποίο και φτάσαμε σε σκάρτη μια ωρίτσα αργότερα.
Η Νεκρά θάλασσα αποτελεί ένα από τα εντυπωσιακότερα φαινόμενα του πλανήτη. Τρία εκατομμύρια χρόνια πριν, παρουσιάστηκε μια μικρή γεωλογική αναταραχή στην κοιλάδα του Ιορδάνη, ένα ρήγμα. Μέσα σε αυτό έρευσε και συγκεντρώθηκε θαλασσινό νερό διαμορφώνοντας έτσι μια μεγάλη ηπειρωτική λίμνη.
Στη Νεκρά θάλασσα εκβάλλει ο ποταμός Ιορδάνης. Δεν υπάρχει όμως εκροή από όπου θα μπορούσε να βγει το νερό και έτσι το νερό αυτό δεν πάει πουθενά και εξατμίζεται, δημιουργώντας έναν κύκλο νερού με πολύ αλάτι. Με την αλμυρότητα του νερού να είναι περίπου δεκαπλάσιο από αυτή της θάλασσας, καμία μορφή ζωής δεν μπορεί να επιζήσει μέσα στο νερό της και κανένα αντικείμενο να βυθιστεί στα βάθη της, εξ ου και το όνομά της, «Νεκρά Θάλασσα».
Παρατηρείται σημαντική πτώση του επιπέδου στάθμης της, περίπου ένα μέτρο το χρόνο, κυρίως εξαιτίας της μείωσης των απορροών του Ιορδάνη ποταμού, αλλά και της έντονης ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η επιφάνειά της βρίσκεται περίπου 400 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της Μεσογείου αποτελώντας το χαμηλότερο σημείο επιφάνειας στην ηπειρωτική Γη.
Για μπάνιο στη νεκρά θάλασσα
Το να κάνεις μπάνιο στη νεκρά θάλασσα είναι μια ιστορία που θέλει μια … οργάνωση.
Έπρεπε να βρω παραλία που να επιτρέπεται το κολύμπι (με αρκετό ψάξιμο, βρήκα), να μπορώ να φτάσω ως αυτή ομαλώς (διάβασα ότι έχει λάσπες και γλιστράει), να μπορώ να βγάλω από πάνω μου το αλάτι και τη λάσπη μετά το μπάνιο (πετσέτα όμως δεν έπαιζε) και φυσικά μετά θα έπρεπε να βρω νερό να πλυθώ (ανέκδοτο). Οι παροχές ενός ξενοδοχείου ήταν τελικά μονόδρομος και θα έπρεπε τελικά να τις χρησιμοποιήσουμε.
Πολλά από τα ξενοδοχεία της Νεκρά θάλασσας προσέφεραν το day pass, δηλαδή παρείχαν τη δυνατότητα να περάσεις κάποιες ώρες στο χώρο τους, στις πισίνες τους και στην οργανωμένη παραλία τους. Ψάχνοντας κατέληξα στο “Dead Sea Spa resort”, ένα ξενοδοχείο της Νεκρά θάλασσας. Το επέλεξα γιατί εκτός του ότι είχε το πιο οικονομικό day pass ήταν και το μοναδικό ξενοδοχείο που είχε ανταποκριθεί σε e-mail μου με καταιγισμό ερωτήσεών μου σχετικά με αυτό.
Έτσι, βρεθήκαμε στο δρόμο να οδεύουμε για τη Νεκρά. Κάτι όμως πήγε στραβά με το gps, το οποίο θέλησε να κάνει μάλλον οικονομία στα χιλιόμετρα και τελικά βρεθήκαμε στα όρη και τα άγρια και ερημικά βουνά. Ο δρόμος άσφαλτος στην αρχή, όλο και στένευε προχωρώντας, ώσπου στο τέλος έγινε και χωματόδρομος και πολύ απότομα κατηφορικός.

Δεν γίνεται αυτός να είναι ο δρόμος που οδηγεί από τη Μάνταμπα στη Νεκρά. Κάτι δεν πάει καλά σίγουρα εδώ. Η απόλυτη ερημιά στο γύρω τοπίο. Ολόγυρά μας είχε ξερά βουνά, ζεστή ατμόσφαιρα και κάτι στέρνες για να ποτίζουν τις ... ύαινες (οργίασε η σκέψη μου).
«Έχει ύαινες η Ιορδανία;»
«Ναι, έχει», πληροφορία που σε αυτή τη στιγμή του ταξιδιού τη θυμηθήκαμε. Μπρρρ! Σαν να ένιωσα και μια ανατριχίλα!
Πήραμε το δρόμο της επιστροφής λοιπόν. Ελπίζαμε μόνο να βγάλει την ανηφόρα το αυτοκίνητο.
Ευτυχώς ο άντρας μου αποφάσισε να ακολουθήσει το οδηγικό του ένστικτο (αντί για το gps που έδειχνε αλλού για αλλού) και έστριψε σε ένα στενό μεν ασφαλτοστρωμένο δε δρομάκι, το οποίο τελικά μας οδήγησε σε λίγο και σε κάποιες ταμπέλες και αφού πήγε και η καρδιά μου στη θέση της άρχισα να ασχολούμαι με τη θέα της νεκράς Θάλασσας.

Μετά από αυτή τη μικρή αναποδιά που δεν μας κόστισε τίποτα τελικά φτάσαμε στην είσοδο του resort.

Έλεγχος μας έγινε στην είσοδο, όχι όμως και πολύ φανατικός. Καμία σχέση με αυτά που διάβαζα. Έχω βέβαια την εντύπωση ότι η εθνικότητά μας ήταν κάτι σαν το «σουσάμι άνοιξε» του παραμυθιού. Με το που την αναφέραμε ... ανοίγαν οι πύλες για να περάσουμε.
“Hello, Where are you from?”
“From Greece”
“Yunan? Welcome to Jordan”, ενώ ακολούθησε και ένα φιλικό διπλό χτύπημα στο καπό του αυτοκινήτου.
Και περάσαμε.
Ο παραπάνω διάλογος πρέπει να επαναλήφθηκε αρκετές φορές σε αυτό το ταξίδι (και το χτυπηματάκι βεβαίως).
Το ξενοδοχείο φαινόταν αρκετά ωραίο. Όμορφοι χώροι, με σαλόνια, εστιατόριο, μαγαζιά, πισίνες, θέα και μια καλή reception.

Οι φωτογραφίες εξ’ ουρανού δεν είναι οι ιδιοκτήτες, αλλά οι ... βασιλείς!

Ο Χουσείν (Μπιν Ταλάλ) της Ιορδανίας, ο Αμπντάλα Β΄ και ο διάδοχος πρίγκιπας Χουσείν. Ήταν η πρώτη φορά που τους βλέπαμε και θα ακολουθούσαν πολλές άλλες, αφού ήταν πανταχού παρόντες σε όλη τη χώρα τις επόμενες ημέρες.
Βγάλαμε το day pass μας (από τις ελάχιστες περιπτώσεις που χρησιμοποιήσαμε τη revolut μας), πήγαμε και φορέσαμε τα μαγιό μας, νοικιάσαμε και τις πετσετούλες μας (προς 3€ τη μία) και πήραμε το δρόμο για την παραλία.

... η οποία παραλία δεν ήταν και κοντά!
Κάποτε αυτός ο δρόμος ήταν ... συντομότερος. Λόγω της συρρίκνωσης της θάλασσας οι ταξιδιώτες-λουόμενοι κάθε χρόνο θα πρέπει να προχωρήσουν λίγο παραπάνω για να κάνουν μια βουτιά. Αυτό φροντίζουν να μας το υπενθυμίζουν και οι ανάλογες ταμπέλες που συναντούσαμε στο δρόμο για την παραλία.

Μερικές από τις προγνώσεις λένε ότι στο εγγύς μέλλον η νεκρά θάλασσα θα εξαφανιστεί οριστικά.
Εγώ ένα έχω να πω: Ουφ! Πρόλαβα!
Φτάσαμε στην ακτή. Όλα τα προαπαιτούμενα (από εμένα) ήταν εκεί. Ξαπλώστρες κάτω από σκίαστρο, ένα μπαράκι και ντουζιέρες. Τέλεια.



Απλώσαμε τα πράγματά μας σε δυο ξαπλώστρες και εγώ που δεν ... μπορούσα να το καθυστερήσω άλλο, μπήκα στη θάλασσα με τη μία.
Το κολύμπι στη νεκρά θάλασσα θα το χαρακτήριζα περίεργο. Στην πραγματικότητα δεν μπορείς να κολυμπήσεις αλλά σίγουρα μπορείς να ξαπλώσεις ανάσκελα ή να κάτσεις. Η αλήθεια είναι ότι έχει πλάκα. Προσπαθείς να βυθιστείς και αυτό δεν συμβαίνει. Σαν να σε σπρώχνει κάτι αόρατο προς τα πάνω.
Η πρόσθια κολύμβηση θα έλεγα ότι ήταν και λίγο επικίνδυνη. Η ασυνήθιστη άνωση σπρώχνει προς τα πάνω το σώμα εκεί που δεν το περιμένεις. Παράλληλα άλλα σημεία του σώματος μπορεί να τα σπρώξει μέσα στο νερό όπως το κεφάλι και αν γίνει αυτό και έρθει το στόμα σε επαφή με το νερό ... μπλιάχ! χάλια η αίσθηση.
Πλάκα είχε όμως. Βγήκαμε μετά από αρκετή ώρα. Ξεπλυθήκαμε (είχε και λάστιχο πολύ βολικό αφού έσωσα τα μαλλιά μου που δεν είχαν βραχεί φυσικά) και μετά αράξαμε. Η ξαπλώστρα στη σκιά έφερε και έναν υπνάκο.

Ένα αξιοπερίεργο είναι ότι στην ακτή τη νεκράς θάλασσας μπορεί να κάνει κάποιος ηλιοθεραπεία για πολλή ώρα, χωρίς να καεί ιδιαίτερα από τον ήλιο.
Ο ήλιος της νεκράς Θάλασσας είναι… μαγικός. Η βαρομετρική πίεση και τα υψηλά επίπεδα οξυγόνου στις ακτές της θάλασσας αραιώνουν τις βλαβερές του ακτίνες περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μέρος στη γη με αποτέλεσμα και να μην καιγόμαστε, αλλά και να κάνουμε ένα πραγματικά όμορφο, βαθύ μαύρισμα, χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Εμείς δεν μείναμε τόσο ώστε να μαυρίσουμε αλλά τόσο ώστε να μας αναζωογονήσει και ο ήλιος της νεκράς (ή μάλλον η αντηλιά) αλλά και ο υπνάκος που ρίξαμε.
Όταν ξύπνησα ήταν πια μεσημέρι. Η παραλία είχε γεμίσει από … «μαυρισμένο» κόσμο. Μαύρες φιγούρες, που δεν είχαν μαυρίσει απ’ τον ήλιο αλλά από τη λάσπη, την περίφημη λάσπη της νεκράς θάλασσας.


Θυμάστε μια γούρνα που φάνηκε σε προηγούμενη φωτογραφία στην άκρη της παραλίας;

Αυτή η γούρνα αποτελεί ένα από τα facilities του ξενοδοχείου, στην οποία έχει συγκεντρωθεί καθαρή και ... κατάμαυρη λάσπη από την ακτή της νεκράς θάλασσας, για όποιον θέλει να ... πασαλειφθεί.
Η λάσπη της νεκράς θάλασσας είναι διάσημη για την πλούσια σε μεταλλικά στοιχεία σύστασή της και ως εκ τούτου μπορεί και θρέφει την επιδερμίδα ενώ ταυτόχρονα απομακρύνει τις τοξίνες, αναζωογονεί τα κύτταρα, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και χαρίζει και λάμψη.
Ένα φυσικό peeling είναι, που το δοκίμασα και εγώ σε πολύ light έκδοση, απλώνοντας για λίγο στο χέρι μου, έτσι για το καλό. Χα,χα, χα
Αφού τα κάναμε όλα (μπάνιο, ηλιοθεραπεία, ύπνο, ξεκούραση και λίγη …λασποθεραπεία!) σηκωθήκαμε, αλλάξαμε και πήραμε την ανηφοριά προς το ξενοδοχείο και το parking. Μια δύσκολη ανηφοριά που με τη ζέστη που είχε εκείνη την ώρα θα πλήρωνα όσο όσο για να με μεταφέρουν. Αντ’ αυτού μια παγωμένη κόκα κόλα απ’ το κιόσκι της παραλίας με βοήθησε να την ανέβω, που παραλίγο να τη λουστώ αντί να την πιω. Μιλάμε για φοβερή ζέστη.
Στο λόμπι του ξενοδοχείου πήραμε μια ανάσα. “Κολλήσαμε” όμως αρκετά στο shop του ξενοδοχείου. Ήταν μεγάλος πειρασμός τα πολύ όμορφα και ποιοτικά πράγματα που είχε αλλά και τα τουριστικά σουβενίρ. Πήραμε μια χειροποίητη Ιορδανική μαντήλα, τη λεγόμενη “Shmah”. Είναι το χαρακτηριστικό κόκκινο άσπρο μαντήλι-σύμβολο της Ιορδανίας. Με την πρώτη ματιά μοιάζει με όλες τις τουριστικές μαντήλες που φορούσαν όλοι οι τουρίστες αλλά με δεύτερη ματιά καταλάβαινες ότι αυτή ήταν η original παραδοσιακή μαντήλα σαν αυτές που φορούσαν πολλοί ντόπιοι βεδουίνοι.

Δεν ήταν και φθηνή. 30 Δηνάρια δώσαμε!
«Το καλό που σου θέλω άντρα μου να τη φοράς στην Αθήνα», αλλιώς για να την αποσβέσουμε να πρέπει να πάμε καναδυό ταξίδια ακόμα σε κάποια αραβική χώρα για να βγάλει τα λεφτά της.

Bethany beyond the Jordan
Επόμενος προορισμός ήταν το Baptism site. “Bethany beyond the Jordan” το λένε και αλλιώς ή Al-Maghtas.
Στην ανατολική όχθη του ποταμού Ιορδάνη και 9 χιλιόμετρα βόρεια της Νεκράς θάλασσας, σε μια τοποθεσία στην επικράτεια του σημερινού Βασιλείου της Ιορδανίας, που ονομάζεται Al-Maghtas (που στα αραβικά σημαίνει «βύθιση»), πάνω στο ρέμα Wadi al-Harrar βρίσκεται ο τόπος βαπτίσματος της Βηθανίας. Η Βίβλος επισημαίνει τη «Βηθανία πέρα από τον Ιορδάνη» ως την τοποθεσία όπου ο Ιησούς ήρθε στον Ιωάννη, «για να βαφτιστεί από αυτόν». Ιστορικοί και αρχαιολόγοι συμφωνούν ότι η Βηθανία είναι το μέρος όπου κάποτε έζησε, κήρυξε και βάφτισε τον Ιησού από τη Ναζαρέτ ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Το 2015 η τοποθεσία μπήκε στη λίστα παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Μετά από 15 χιλιόμετρα και κανένα 20λεπτο περίπου φτάσαμε στο parking του visitor center του site. Η είσοδος κοστίζει 12€, εκτός αν έχεις θυμηθεί να την συμπεριλάβεις (με extra άλλα 8 δηνάρια) στην Jordan Pass, κάτι που εμείς είχαμε κάνει, οπότε τώρα αρκούσε να δείξουμε την κάρτα στην είσοδο για να περάσουμε δωρεάν.
Περάσαμε μεν, περιμέναμε όμως να μαζευτεί γκρουπάκι. Μέχρι να χαζέψουμε τις φωτογραφίες στους τοίχους με όλους τους διάσημους που έχουν επισκεφτεί το χώρο (από βασιλείς και πρίγκιπες έως Πατριάρχες, Πάπες και Προέδρους) …

... μαζεύτηκαν στο μεταξύ καμιά 12αριά άτομα. Στη συνέχεια μπήκαμε σε ένα βανάκι και πήραμε το δρόμο προς τις όχθες του Ιορδάνη ποταμού.

Κάναμε μια 10λεπτη διαδρομή με το βανάκι έως ότου φτάσαμε και παρκάραμε σε ένα σημείο για να συνεχίσουμε πεζοί.
Η ώρα πια ήταν 4:00 το μεσημέρι. Άσχημη ώρα για πεζοπορία μέσα στον ήλιο. Αυτή η πεζοπορία δεν ήταν τίποτα μπροστά σε αυτά που θα κάναμε τις επόμενες μέρες στην Πέτρα αλλά εμένα αυτά τα δύο περίπου χλμ. μέσα στον ήλιο πολύ μου κακοφάνηκαν.
Ίσως επειδή με εκνεύρισε το group, δηλαδή ο αρχηγός του group. Πήγαινε σχεδόν «τρέχοντας» μπροστά, σταματούσε στα πολύ σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος μόλις για 5 λεπτά στο καθένα κυριολεκτικά και δεν είχε καμία διάθεση ξενάγησης.
Πρώτη μας στάση ήταν σε ... μαγαζί με σουβενίρ, αφού έπρεπε κατά τη γνώμη του να προηγηθούν τα ψώνια, για την περίπτωση που θέλαμε να αγοράσουμε τάματα για να αφήσουμε στο σημείο και επειδή το πανάκριβο μαγαζάκι θα έκλεινε σε λίγο!
Η επόμενη στάση ήταν το σημείο που βαπτίστηκε ο Ιησούς.
Ο Τόπος Βάπτισης του Ιησού από τον Ιωάννη έχει αναγνωριστεί από όλους τους σημαντικούς ηγέτες της Χριστιανικής Εκκλησίας ως ένας από τους τρεις πιο ιερούς τόπους του Χριστιανισμού, μαζί με τη Βηθλεέμ και την Ιερουσαλήμ.

Στο βάθος φαίνονται τα ερείπια της Βυζαντινής Αγίας Τριάδας.
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής έζησε εδώ, μέσα σε μια σπηλιά για περίπου 20 χρόνια. Ο Χώρος Βάπτισης ήταν ένας σημαντικός σταθμός προσκυνητών από την εποχή του Ιωάννη του Βαπτιστή. Η περιοχή θεωρούνταν σαν η γενέτειρα του Χριστιανισμού και δεχόταν πολλούς προσκυνητές. Αυτή η παράδοση συνεχίστηκε μέχρι περίπου τον 14ο αι. όπου με τη βυζαντινή αποδυνάμωση, η τοποθεσία παραμελήθηκε το προσκύνημα γινόταν όλο και λιγότερο συχνό μέχρι που σταμάτησε.
Μόλις το 1994 με την υπογραφή της ειρηνευτικής συνθήκης Ισραήλ-Ιορδανίας «άνοιξε» ο τουρισμός στις δυο πλευρές του Ιορδάνη. Έγιναν ανασκαφές και ο χώρος αποκαταστάθηκε και στη συνέχεια αναζωπυρώθηκαν τα χριστιανικά προσκυνήματα, ιδιαίτερα μετά την επίσκεψη του Πάπα Ιωάννη Παύλου του Β’ το 2000.

Η περιοχή αποτελεί σημείο αναφοράς για τον Χριστιανισμό και έχουν χτιστεί πολλές χριστιανικές εκκλησίες, Ορθόδοξων, Καθολικών, Ρώσων, Αρμενίων, Κοπτών, υπό το πνεύμα ανεκτικότητας της ισλαμικής Ιορδανίας.
Η ελληνική ορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή έχει σημαντική παρουσία, είναι η πρώτη που χτίστηκε στην περιοχή και βρίσκεται στις όχθες του Ιορδάνη ποταμού πολύ κοντά στο σημείο που γίνονται οι σύγχρονες βαπτίσεις.

Μια ξύλινη εξέδρα έχει τοποθετηθεί πάνω στο ποταμό Ιορδάνη και αποτελεί το σημείο που πολλοί έρχονται για να βαπτιστούν στη σύγχρονη εποχή. Οι περισσότερες βαπτίσεις γίνονται στην απέναντι Ισραηλινή πλευρά, η οποία απέχει ελάχιστα μέτρα. Όπου και να επιλέξει να βαπτιστεί κάποιος θα πρέπει να μπει μέσα σε αυτό το ... ειδυλλιακά θολό σημείο του ποταμού Ιορδάνη, δίπλα στις καλαμιές, που ποιος ξέρει τι άλλο μπορεί να έχει μέσα στη θολούρα.

Στο μονοπάτι του γυρισμού κάναμε μια στάση και στο μουσείο του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου. Στα καθιερωμένο 5λεπτο της στάσης προλάβαμε και είδαμε ... με την ψυχή στο στόμα.... τα παρακάτω (όλα Ελληνικά) ...

Η αλήθεια είναι πως μόνο εμείς οι δυο μπήκαμε μέσα. Ο συνοδός του group μας είχε καταλάβει εξ αρχής ότι είμαστε Έλληνες και φρόντισε να μας πουλήσει το ρουσφετάκι του ότι για χάρη μας δηλαδή κάνει στάση εδώ.
“See it quickly. Τhis only interests you orthodox people”, μας είπε ...”ευγενέστατα”.
Ο θρησκευτικός τουρισμός είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της Ιορδανίας. Ο Αμπντάλα όχι μόνο δείχνει ανεκτικότητα στα Χριστιανικού ενδιαφέροντος εδάφη της Ιορδανίας, αλλά δείχνει να τα προβάλει και να “επενδύει” σε ότι τα αφορά.

Το όλο tour κράτησε μια ωρίτσα. Ήταν μισή ώρα το περπάτημα, από 5’ στο κάθε site, λίγο παραπάνω στα σουβενίρ συν το πήγαινε-έλα με το λεωφορείο
Η ώρα είχε φτάσει 5:10 και είχαμε εκτελέσει μόλις το 50% του προγράμματος μας για σήμερα.
Πήραμε το αυτοκίνητο, ορίσαμε στο gps το κέντρο της πόλης As Salt, στο οποίο και φτάσαμε σε σκάρτη μια ωρίτσα αργότερα.
Last edited: