Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι - Στην Κύπρο πρώτα - Η Αρχή και η Οργάνωση
- Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
- As Salt και Amman
- Dead Sea Highway
- King’s Highway - Κάστρο Shobak - Μικρή Πέτρα - Wadi Musa
- Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
- Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
- Πέτρα και ... hiking - Η Πέτρα τη νύχτα …
- Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω) - Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
- Wadi Rum ... η ‘διαστημική’ έρημος!
- Ερυθρά θάλασσα
- Ψηφιδωτά και … Ελληνικά (Umm ar-Rasas, Madaba, Nebo)
- Επιστροφή και ... finale!
Dead Sea Highway
Σήμερα θα ταξιδεύαμε προς το Νότο. Θα κάναμε μια αρκετά μεγάλη διαδρομή με κατάληξη τη Wadi Musa, την σύγχρονη πόλη δίπλα στην αρχαία Πέτρα, στην οποία θα διανυκτερεύαμε τα δύο επόμενα βράδια.
Τρεις είναι οι δρόμοι που μπορούσαμε να ακολουθήσουμε. Ο ένας είναι ο δρόμος της ερήμου, που είναι ένας αρκετά καλός δρόμος ίσως και ο γρηγορότερος. Ο δεύτερος είναι ο δρόμος του Βασιλιά, ένας ιστορικός δρόμος με πολλά αξιοσημείωτα μέρη στη διαδρομή του αλλά και αρκετά δύσκολος και μακρύς. Τέλος, ο δρόμος της νεκράς θάλασσας, ο οποίος “τρέχει” παράλληλα με τη νεκρά θάλασσα και έχει επίσης έχει πολλά σημαντικά μέρη για στάση. Από το δρόμο της ερήμου επέλεξα να επιστρέψουμε, οπότε τώρα θα έπρεπε να κάνω έναν συνδυασμό των δύο άλλων οδών. Dead Sea Highway ως ένα σημείο και δρόμος του Βασιλιά από εκεί και μετά έως την Πέτρα.
Φάγαμε το υπέροχο πρωινό της Jamila. Ομελέτα, φελάφελ, πιτούλες, χούμους, φρούτα, χυμούς, καφέ και γλυκό του κουταλιού σταφύλι (ωραιότατο). Περίσσεψε και για αργότερα, το οποίο και πακετάρισα και φυσικά καταναλώθηκε όταν έπρεπε. Είπαμε «εις το επανιδείν» και φύγαμε. Εις το επανιδείν είπαμε γιατί θα τους ξαναβλέπαμε. Όταν θα τελειώναμε με το Νότο της Ιορδανίας μετά από 4 ημέρες, θα ξαναρχόμασταν στο σπίτι του Moath και της Jamila. Τότε θα βλέπαμε και τη Madaba, την οποία δεν είδαμε τώρα.
Σήμερα προβλεπόταν μια πιο ξεκούραστη ημέρα. Χρειαζόμασταν μια πιο χαλαρή ημέρα ύστερα από τη χθεσινή που είχε πολλά μέσα και πριν από την αυριανή που θα είχε πολύ περπάτημα. Η καθόλου τυχαία προγραμματισμένη αυτή ημέρα μας είχε μεν αρκετά χιλιομετράκια αλλά είχε και αρκετές μικρές στάσεις τόσες ώστε να μη μας «φανεί» το ταξίδι αλλά και με τόση διάρκεια ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε νωρίς στο κατάλυμά μας για ξεκούραση.
Από τον (μια χαρά) δρόμο Ma’in St, (δρόμο που έπρεπε να πάρουμε και χθες για να μην έχουμε προβλήματα), εύκολα ‘πέσαμε’ πάνω στη Dead Sea highway.
Μετά από μισή ώρα διαδρομή παράλληλα με τη ακτογραμμή της νεκράς θάλασσας θα κάναμε την πρώτη μας στάση, η οποία παραλίγο να μας ξεφύγει …
Αυτή η στάση ήταν πολύ μικρή. Ή μικρή θα ήταν ή από 4ωρη και πάνω. Εδώ ήταν η είσοδος για το φαράγγι Wadi Mujib, ένα διάσημο φαράγγι για πεζοπορία, hiking και cayoning.
Ένα μονοπάτι ξεκινάει από το Mujib Adventure Center, το οποίο ακολουθεί την πορεία του ποταμού Mujib, ανάμεσα από πανύψηλα βράχια από ψαμμίτη. Η διαδρομή συναντά πισίνες και καταρράκτες, η προσπέλαση των οποίων απαιτεί εξοπλισμό και ολίγη … αδρεναλίνη παραπάνω.
Πολύ θα ήθελα να το διασχίσω… τώρα τι να πω; Την επόμενη φορά; Δύσκολο. Πάντως σίγουρα απαιτούσε πολύ χρόνο και εξοπλισμό που δεν είχαμε. Το έχουν κάνει μερικοί από το forum και πολύ τους καμάρωσα (για να μην πω ζήλεψα). Αλλά γίνεται να κάνω σε 5,5 ημέρες ότι έκαναν εκείνοι σε πολλές περισσότερες; Δεν γίνεται.
Μια βόλτα κάναμε, ελπίζοντας να καθίσω στο καφέ του Mujib adventure club, που η πινακίδα στην είσοδο μας προδιέθεσε ότι έχει, αλλά δεν βρήκαμε κανένα καφέ τουλάχιστον στη reception του «πάρκου». Κάναμε μια βολτίτσα εκεί στην είσοδο τόση ώστε να μου ανοίξει η όρεξη για canyoning!
Παρηγορήθηκα με μερικές ωραίες εικόνες της νεκράς θάλασσας που είδαμε περίπου δύο χιλιόμετρα πιο κάτω. Πολύ κοντά στο Wadi Mujib βρεθήκαμε στο σημείο ονόματι: “Dead Sea Free swimming”. , Εύκολα το βρίσκεις. Βρίσκεται απέναντι από μια φυτεία με φοίνικες.
Ένα σημείο όπου το αλάτι της θάλασσας είχε δημιουργήσει λευκά πετρώματα και που θεωρητικά είναι ένα από τα σημεία που μπορεί κάποιος να κάνει και μπάνιο.
Καθώς η στάθμη του νερού πέφτει, το νερό εξατμίζεται και το αλάτι ... μένει. Η θάλασσα συρρικνώνεται αλλά το αλάτι της «κάθεται» στην ακτή. Με τον καιρό οι κρύσταλλοι του αλατιού δημιουργούν πανέμορφους σχηματισμούς πάνω στην ακτογραμμή δημιουργώντας ένα μοναδικό τοπίο.
Δεν έβλεπα κάποιο δρόμο ή μονοπάτι για να κατέβουμε να τους δούμε από κοντά. Ομολογώ ότι πολύ θα ήθελα να βγάλω μια από αυτές τις καλλιτεχνικές φωτογραφίες που έβλεπα στο Internet με φόντο τα λευκά πετρώματα δίπλα στη θάλασσα.
Δεν επιχειρήσαμε να κατέβουμε. Από ψηλά τους είδαμε. Είχα διαβάσει ότι θέλει προσοχή, έχει λάσπες, γλιστράει και μπορεί να έχει ακόμα και καταβόθρες και όσο να ‘ναι φοβήθηκα λίγο. Μπορεί να ήταν κινδυνολογίες όλα αυτά, γιατί εγώ έβλεπα κόσμο που είχε κατέβει. Μπάνιο όμως δεν έκανε κανείς. Όλοι έξω απ’ το νερό ήταν.
Ένα ζευγάρι μόνο (έβλεπα από ψηλά, δίπλα στην καντίνα) … το σκέπτεται να μπει, αλλά δεν το αποφασίζει.
Ίσως επειδή οι κρύσταλλοι είναι αιχμηροί και υπάρχει μια δυσκολία μέχρι να μπεις στο νερό. Στην παραλία που εμείς πήγαμε χθες ότι κρύσταλλος υπήρχε έχει αφαιρεθεί από το ξενοδοχείο προσπαθώντας να δημιουργήσει μια «κανονική» παραλία για … κολύμπι.
Η τρίτη μας στάση για σήμερα ήταν η … ‘γυναίκα του Λωτ'. Έναν σχηματισμός σαν κολώνα, ο οποίος θεωρείται η «στήλη άλατος» που κρύβει μέσα της τη … γυναίκα του Λωτ.
Στήλη άλατος έγινε σύμφωνα με την παλαιά Διαθήκη η γυναίκα του Λωτ, Ιουδήθ, όταν παραβαίνοντας την εντολή του Θεού γύρισε και κοίταξε πίσω της για να δει τι γινόταν στα Σόδομα και Γόμορρα.
Το ξέρω ότι πολλοί θα πείτε ότι αυτό είναι ένας μύθος και αυτό που βλέπουμε δεν είναι στήλη άλατος. Κι όμως εγώ αυτήν την εικόνα τη θυμάμαι από τα παλιά. Υπήρχε στο βιβλίο θρησκευτικών μας (τα παλιά τα χρόνια)!
Μόλις την είδα την αναγνώρισα αμέσως!
Εσείς (οι παλιοί) τη θυμάστε;
Αυτό που βέβαια κεντρίζει την προσοχή δεν είναι τόσο το σχήμα του βράχου, όσο η ιστορία που τον συνοδεύει. Μια ιστορία που βεβαίως παραπέμπει στη μεγάλη σημασία που είχε διαχρονικά η νεκρά θάλασσα λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς της σε αλάτι.
Η φράση επίσης έγινε παροιμιώδης αφού χρησιμοποιείται για να περιγράψει κάποιον που μένει εμβρόντητος από την έκπληξη μπροστά σε κάτι απροσδόκητο, λέμε πως «έμεινε στήλη άλατος».
Τη στήλη άλατος της Ιουδήθ διεκδικεί και η απέναντι πλευρά του Ισραήλ, με έναν αντίστοιχο σχηματισμό άλατος.
Καθ’ όλη τη διαδρομή μας προς Νότο βλέπαμε σχηματισμούς κρυστάλλων αλατιού αλλά και τεράστιες εκτάσεις λευκές και λίγο πριν «σβήσει» η θάλασσα είδαμε έως και εργοστάσια και βαριά μηχανήματα που προφανώς ασχολούνται με την εκμετάλλευση του ορυκτού θαλάσσιου αλατιού.
Ο δρόμος δεν είχε ιδιαίτερη κίνηση ειδικά από το Mujib και μετά. Παρολαυτά υπήρχαν κάποια αστυνομικά μπλόκα. Τώρα ποιους ελέγχανε και τι έψαχναν … δεν ξέρω, αφού και εμάς που μας σταμάτησαν σχεδόν πριν προλάβω να ανοίξω το ντουλαπάκι για την άδεια και αμέσως άκουσα το “Welcome to Jordan” και το χτυπηματάκι στο καπό και …φύγαμε.
Μισή ώρα μετά τη «γυναίκα του Λωτ» και με μια πολύ μικρή λοξοδρόμηση από τη λεωφόρο βρεθήκαμε στο «Μουσείο χαμηλότερου τόπου της γης», ένα μουσείο που έχει σχήμα κοχυλιού.
Πρόκειται για ένα μουσείο, στεγασμένο σε ένα όμορφο κτίριο που «ξεδιπλώνεται» σαν κέλυφος ναυτίλου. Η αρχιτεκτονική του μορφή είναι εμπνευσμένη από απολιθωμένα όστρακα αμμωνίτη, που βρέθηκαν στην περιοχή.
Λίγα μέτρα βορειότερα του σημείου (με βάση την «υπόδειξη» του ψηφιδωτού χάρτη της Μάνταμπα) αρχαιολογικές ανασκαφές έφεραν στο φως το Μοναστήρι του Αγίου Λωτ. Τα ερείπια του μοναστηριού και του ναού του Αγίου Λωτ βρίσκονται δίπλα σε ένα σπήλαιο, στο οποίο οι πρώτοι Χριστιανοί πίστευαν ότι ο Λωτ και οι κόρες του βρήκαν καταφύγιο μετά την καταστροφή των Σόδομων. Στο ναό βρέθηκαν ψηφιδωτά δάπεδα του 6ου αι. με επιγραφές στα ελληνικά. Υπάρχουν και επιγραφές που επικαλούνται τον Άγιο. Η τοποθεσία κατοικήθηκε έως και τον 9ο αι. υποδηλώνοντας τη συνεχή λατρεία του Λωτ από Χριστιανούς και μουσουλμάνους (Σημειωτέον ότι για τους Μουσουλμάνους ο Λωτ είναι προφήτης του Αλλάχ).
Το 1995 η περιοχή ανακηρύχθηκε Ιερός Τόπος και ξεκίνησαν ανασκαφές. Το τμήμα αρχαιοτήτων της Ιορδανίας και ο Έλληνας αρχαιολόγος Δρ. Κωνσταντίνος Πολίτης, ο οποίος διηύθυνε και τις αρχαιολογικές ανασκαφές του Ιερού του Λωτ, προώθησαν την ιδέα δημιουργίας ενός μουσείου και η Ιορδανική Κυβέρνηση στη συνέχεια στήριξε την ιδέα με αποτέλεσμα την κατασκευή του μουσείου το 2006. Η κύρια έκθεση του μουσείου σχεδιάστηκε από την Ελληνική εταιρεία σπουδών Εγγύς Ανατολής.
Το μουσείο διαθέτει καλά παρουσιαζόμενα αρχαιολογικά ευρήματα που καλύπτουν ιστορία 4.500 χρόνων ανθρώπινης κατοίκησης στη γύρω περιοχή της κοιλάδας της νεκράς θάλασσας.
Υπήρχαν πτέρυγες με διάφορες θεματικές ενότητες: “Πρώτες πόλεις”, “Ναβαταίοι στις ακτές της νεκράς”, “Η ιστορία του Λωτ”, “Η ζωή ενός μοναχού”, “Ο Ελληνισμός και το Ισλάμ”, “Μωσαϊκά”, “Η ζωή στη Νεκρά σήμερα”.
Υπάρχει ένα πλήρες μωσαϊκό από το ιερό του Λωτ και ένα μουμιοποιημένο σώμα Ναβαταίου.
Είχε περισσότερο ενδιαφέρον απ’ όσο φανταζόμουν και μάλιστα … Ελληνικό. Εγώ απλά ήθελα να κάνω μια στάση για το “χαλαρό” της ημέρας και μου άρεσε ο «ιντριγκαδόρικος» τίτλος του μουσείου ως: «Χαμηλότερου τόπου της γης». Που να φανταστώ όλα τα «Ελληνικά» που θα συναντούσα;
Η ιδέα του να ανεβούμε μέχρι τη σπηλιά του Λωτ και την Βυζαντινή εκκλησία μου ήρθε στο μυαλό, αλλά την έδιωξα. Ότι ψηφιδωτά έχουν βρεθεί εκεί άλλωστε τα είχαμε ήδη δει, αφού έχουν μεταφερθεί στο μουσείο. Μπορεί τα 10’ ανηφορικό περπάτημα στις 2:00 το μεσημέρι να είναι “peace of cake” για μας, αλλά είπαμε σήμερα έπρεπε να κρατήσω ‘χαλαρή’ την ημέρα. Απ’ ότι ήξερα κιόλας η είσοδος στη σπηλιά δεν επιτρεπόταν και πιθανότατα τσάμπα θα πήγαινε το περπάτημα, εκτός αν το κάναμε για τη θέα, αλλά δεν το ρισκάραμε...
Φύγαμε. Είπαμε ότι δεν θα κάναμε τίποτα διαδραστικό σήμερα. Άσε που είχε ακόμα και άλλα η ημέρα και έπρεπε να "προσέχουμε".
Σε λίγο θα αφήναμε την Dead sea hwy, παίρνοντας την At-Tafilah Hwy, η οποία ύστερα από καμιά 25αριά χιλιόμετρα θα μας οδηγούσε στην King’s Hwy.
Τι κάνεις όταν είσαι στην ερημιά και σε πιάσει πείνα;
Τρως ωραιότατα σαντουιτσάκια με αραβική πιτούλα, που φρόντισα να φτιάξω από τα πρωινά «περισσεύματα». ΄Ένα με τυρί, ντομάτα και φελάφελ και ένα με χούμους και γλυκό κουταλιού σταφύλι (!!!), που το πόσο ταιριάζουν δεν λέγεται.
Τρώγοντας διασχίσαμε τα χιλιόμετρα της “At-Tafilah Hwy”, μέχρι που η ρόδα μας πάτησε στην ιστορική “King’s Highway”!
Σήμερα θα ταξιδεύαμε προς το Νότο. Θα κάναμε μια αρκετά μεγάλη διαδρομή με κατάληξη τη Wadi Musa, την σύγχρονη πόλη δίπλα στην αρχαία Πέτρα, στην οποία θα διανυκτερεύαμε τα δύο επόμενα βράδια.
Τρεις είναι οι δρόμοι που μπορούσαμε να ακολουθήσουμε. Ο ένας είναι ο δρόμος της ερήμου, που είναι ένας αρκετά καλός δρόμος ίσως και ο γρηγορότερος. Ο δεύτερος είναι ο δρόμος του Βασιλιά, ένας ιστορικός δρόμος με πολλά αξιοσημείωτα μέρη στη διαδρομή του αλλά και αρκετά δύσκολος και μακρύς. Τέλος, ο δρόμος της νεκράς θάλασσας, ο οποίος “τρέχει” παράλληλα με τη νεκρά θάλασσα και έχει επίσης έχει πολλά σημαντικά μέρη για στάση. Από το δρόμο της ερήμου επέλεξα να επιστρέψουμε, οπότε τώρα θα έπρεπε να κάνω έναν συνδυασμό των δύο άλλων οδών. Dead Sea Highway ως ένα σημείο και δρόμος του Βασιλιά από εκεί και μετά έως την Πέτρα.
Φάγαμε το υπέροχο πρωινό της Jamila. Ομελέτα, φελάφελ, πιτούλες, χούμους, φρούτα, χυμούς, καφέ και γλυκό του κουταλιού σταφύλι (ωραιότατο). Περίσσεψε και για αργότερα, το οποίο και πακετάρισα και φυσικά καταναλώθηκε όταν έπρεπε. Είπαμε «εις το επανιδείν» και φύγαμε. Εις το επανιδείν είπαμε γιατί θα τους ξαναβλέπαμε. Όταν θα τελειώναμε με το Νότο της Ιορδανίας μετά από 4 ημέρες, θα ξαναρχόμασταν στο σπίτι του Moath και της Jamila. Τότε θα βλέπαμε και τη Madaba, την οποία δεν είδαμε τώρα.
Σήμερα προβλεπόταν μια πιο ξεκούραστη ημέρα. Χρειαζόμασταν μια πιο χαλαρή ημέρα ύστερα από τη χθεσινή που είχε πολλά μέσα και πριν από την αυριανή που θα είχε πολύ περπάτημα. Η καθόλου τυχαία προγραμματισμένη αυτή ημέρα μας είχε μεν αρκετά χιλιομετράκια αλλά είχε και αρκετές μικρές στάσεις τόσες ώστε να μη μας «φανεί» το ταξίδι αλλά και με τόση διάρκεια ώστε να μπορέσουμε να φτάσουμε νωρίς στο κατάλυμά μας για ξεκούραση.
Από τον (μια χαρά) δρόμο Ma’in St, (δρόμο που έπρεπε να πάρουμε και χθες για να μην έχουμε προβλήματα), εύκολα ‘πέσαμε’ πάνω στη Dead Sea highway.

Μετά από μισή ώρα διαδρομή παράλληλα με τη ακτογραμμή της νεκράς θάλασσας θα κάναμε την πρώτη μας στάση, η οποία παραλίγο να μας ξεφύγει …

Αυτή η στάση ήταν πολύ μικρή. Ή μικρή θα ήταν ή από 4ωρη και πάνω. Εδώ ήταν η είσοδος για το φαράγγι Wadi Mujib, ένα διάσημο φαράγγι για πεζοπορία, hiking και cayoning.
Ένα μονοπάτι ξεκινάει από το Mujib Adventure Center, το οποίο ακολουθεί την πορεία του ποταμού Mujib, ανάμεσα από πανύψηλα βράχια από ψαμμίτη. Η διαδρομή συναντά πισίνες και καταρράκτες, η προσπέλαση των οποίων απαιτεί εξοπλισμό και ολίγη … αδρεναλίνη παραπάνω.
Πολύ θα ήθελα να το διασχίσω… τώρα τι να πω; Την επόμενη φορά; Δύσκολο. Πάντως σίγουρα απαιτούσε πολύ χρόνο και εξοπλισμό που δεν είχαμε. Το έχουν κάνει μερικοί από το forum και πολύ τους καμάρωσα (για να μην πω ζήλεψα). Αλλά γίνεται να κάνω σε 5,5 ημέρες ότι έκαναν εκείνοι σε πολλές περισσότερες; Δεν γίνεται.

Μια βόλτα κάναμε, ελπίζοντας να καθίσω στο καφέ του Mujib adventure club, που η πινακίδα στην είσοδο μας προδιέθεσε ότι έχει, αλλά δεν βρήκαμε κανένα καφέ τουλάχιστον στη reception του «πάρκου». Κάναμε μια βολτίτσα εκεί στην είσοδο τόση ώστε να μου ανοίξει η όρεξη για canyoning!

Παρηγορήθηκα με μερικές ωραίες εικόνες της νεκράς θάλασσας που είδαμε περίπου δύο χιλιόμετρα πιο κάτω. Πολύ κοντά στο Wadi Mujib βρεθήκαμε στο σημείο ονόματι: “Dead Sea Free swimming”. , Εύκολα το βρίσκεις. Βρίσκεται απέναντι από μια φυτεία με φοίνικες.

Ένα σημείο όπου το αλάτι της θάλασσας είχε δημιουργήσει λευκά πετρώματα και που θεωρητικά είναι ένα από τα σημεία που μπορεί κάποιος να κάνει και μπάνιο.

Καθώς η στάθμη του νερού πέφτει, το νερό εξατμίζεται και το αλάτι ... μένει. Η θάλασσα συρρικνώνεται αλλά το αλάτι της «κάθεται» στην ακτή. Με τον καιρό οι κρύσταλλοι του αλατιού δημιουργούν πανέμορφους σχηματισμούς πάνω στην ακτογραμμή δημιουργώντας ένα μοναδικό τοπίο.
Δεν έβλεπα κάποιο δρόμο ή μονοπάτι για να κατέβουμε να τους δούμε από κοντά. Ομολογώ ότι πολύ θα ήθελα να βγάλω μια από αυτές τις καλλιτεχνικές φωτογραφίες που έβλεπα στο Internet με φόντο τα λευκά πετρώματα δίπλα στη θάλασσα.

Δεν επιχειρήσαμε να κατέβουμε. Από ψηλά τους είδαμε. Είχα διαβάσει ότι θέλει προσοχή, έχει λάσπες, γλιστράει και μπορεί να έχει ακόμα και καταβόθρες και όσο να ‘ναι φοβήθηκα λίγο. Μπορεί να ήταν κινδυνολογίες όλα αυτά, γιατί εγώ έβλεπα κόσμο που είχε κατέβει. Μπάνιο όμως δεν έκανε κανείς. Όλοι έξω απ’ το νερό ήταν.
Ένα ζευγάρι μόνο (έβλεπα από ψηλά, δίπλα στην καντίνα) … το σκέπτεται να μπει, αλλά δεν το αποφασίζει.

Ίσως επειδή οι κρύσταλλοι είναι αιχμηροί και υπάρχει μια δυσκολία μέχρι να μπεις στο νερό. Στην παραλία που εμείς πήγαμε χθες ότι κρύσταλλος υπήρχε έχει αφαιρεθεί από το ξενοδοχείο προσπαθώντας να δημιουργήσει μια «κανονική» παραλία για … κολύμπι.
Η τρίτη μας στάση για σήμερα ήταν η … ‘γυναίκα του Λωτ'. Έναν σχηματισμός σαν κολώνα, ο οποίος θεωρείται η «στήλη άλατος» που κρύβει μέσα της τη … γυναίκα του Λωτ.
Στήλη άλατος έγινε σύμφωνα με την παλαιά Διαθήκη η γυναίκα του Λωτ, Ιουδήθ, όταν παραβαίνοντας την εντολή του Θεού γύρισε και κοίταξε πίσω της για να δει τι γινόταν στα Σόδομα και Γόμορρα.

Το ξέρω ότι πολλοί θα πείτε ότι αυτό είναι ένας μύθος και αυτό που βλέπουμε δεν είναι στήλη άλατος. Κι όμως εγώ αυτήν την εικόνα τη θυμάμαι από τα παλιά. Υπήρχε στο βιβλίο θρησκευτικών μας (τα παλιά τα χρόνια)!

Αυτό που βέβαια κεντρίζει την προσοχή δεν είναι τόσο το σχήμα του βράχου, όσο η ιστορία που τον συνοδεύει. Μια ιστορία που βεβαίως παραπέμπει στη μεγάλη σημασία που είχε διαχρονικά η νεκρά θάλασσα λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς της σε αλάτι.
Η φράση επίσης έγινε παροιμιώδης αφού χρησιμοποιείται για να περιγράψει κάποιον που μένει εμβρόντητος από την έκπληξη μπροστά σε κάτι απροσδόκητο, λέμε πως «έμεινε στήλη άλατος».
Τη στήλη άλατος της Ιουδήθ διεκδικεί και η απέναντι πλευρά του Ισραήλ, με έναν αντίστοιχο σχηματισμό άλατος.
Καθ’ όλη τη διαδρομή μας προς Νότο βλέπαμε σχηματισμούς κρυστάλλων αλατιού αλλά και τεράστιες εκτάσεις λευκές και λίγο πριν «σβήσει» η θάλασσα είδαμε έως και εργοστάσια και βαριά μηχανήματα που προφανώς ασχολούνται με την εκμετάλλευση του ορυκτού θαλάσσιου αλατιού.

Ο δρόμος δεν είχε ιδιαίτερη κίνηση ειδικά από το Mujib και μετά. Παρολαυτά υπήρχαν κάποια αστυνομικά μπλόκα. Τώρα ποιους ελέγχανε και τι έψαχναν … δεν ξέρω, αφού και εμάς που μας σταμάτησαν σχεδόν πριν προλάβω να ανοίξω το ντουλαπάκι για την άδεια και αμέσως άκουσα το “Welcome to Jordan” και το χτυπηματάκι στο καπό και …φύγαμε.
Μισή ώρα μετά τη «γυναίκα του Λωτ» και με μια πολύ μικρή λοξοδρόμηση από τη λεωφόρο βρεθήκαμε στο «Μουσείο χαμηλότερου τόπου της γης», ένα μουσείο που έχει σχήμα κοχυλιού.

Πρόκειται για ένα μουσείο, στεγασμένο σε ένα όμορφο κτίριο που «ξεδιπλώνεται» σαν κέλυφος ναυτίλου. Η αρχιτεκτονική του μορφή είναι εμπνευσμένη από απολιθωμένα όστρακα αμμωνίτη, που βρέθηκαν στην περιοχή.

Λίγα μέτρα βορειότερα του σημείου (με βάση την «υπόδειξη» του ψηφιδωτού χάρτη της Μάνταμπα) αρχαιολογικές ανασκαφές έφεραν στο φως το Μοναστήρι του Αγίου Λωτ. Τα ερείπια του μοναστηριού και του ναού του Αγίου Λωτ βρίσκονται δίπλα σε ένα σπήλαιο, στο οποίο οι πρώτοι Χριστιανοί πίστευαν ότι ο Λωτ και οι κόρες του βρήκαν καταφύγιο μετά την καταστροφή των Σόδομων. Στο ναό βρέθηκαν ψηφιδωτά δάπεδα του 6ου αι. με επιγραφές στα ελληνικά. Υπάρχουν και επιγραφές που επικαλούνται τον Άγιο. Η τοποθεσία κατοικήθηκε έως και τον 9ο αι. υποδηλώνοντας τη συνεχή λατρεία του Λωτ από Χριστιανούς και μουσουλμάνους (Σημειωτέον ότι για τους Μουσουλμάνους ο Λωτ είναι προφήτης του Αλλάχ).
Το 1995 η περιοχή ανακηρύχθηκε Ιερός Τόπος και ξεκίνησαν ανασκαφές. Το τμήμα αρχαιοτήτων της Ιορδανίας και ο Έλληνας αρχαιολόγος Δρ. Κωνσταντίνος Πολίτης, ο οποίος διηύθυνε και τις αρχαιολογικές ανασκαφές του Ιερού του Λωτ, προώθησαν την ιδέα δημιουργίας ενός μουσείου και η Ιορδανική Κυβέρνηση στη συνέχεια στήριξε την ιδέα με αποτέλεσμα την κατασκευή του μουσείου το 2006. Η κύρια έκθεση του μουσείου σχεδιάστηκε από την Ελληνική εταιρεία σπουδών Εγγύς Ανατολής.
Το μουσείο διαθέτει καλά παρουσιαζόμενα αρχαιολογικά ευρήματα που καλύπτουν ιστορία 4.500 χρόνων ανθρώπινης κατοίκησης στη γύρω περιοχή της κοιλάδας της νεκράς θάλασσας.
Υπήρχαν πτέρυγες με διάφορες θεματικές ενότητες: “Πρώτες πόλεις”, “Ναβαταίοι στις ακτές της νεκράς”, “Η ιστορία του Λωτ”, “Η ζωή ενός μοναχού”, “Ο Ελληνισμός και το Ισλάμ”, “Μωσαϊκά”, “Η ζωή στη Νεκρά σήμερα”.

Υπάρχει ένα πλήρες μωσαϊκό από το ιερό του Λωτ και ένα μουμιοποιημένο σώμα Ναβαταίου.

Είχε περισσότερο ενδιαφέρον απ’ όσο φανταζόμουν και μάλιστα … Ελληνικό. Εγώ απλά ήθελα να κάνω μια στάση για το “χαλαρό” της ημέρας και μου άρεσε ο «ιντριγκαδόρικος» τίτλος του μουσείου ως: «Χαμηλότερου τόπου της γης». Που να φανταστώ όλα τα «Ελληνικά» που θα συναντούσα;

Η ιδέα του να ανεβούμε μέχρι τη σπηλιά του Λωτ και την Βυζαντινή εκκλησία μου ήρθε στο μυαλό, αλλά την έδιωξα. Ότι ψηφιδωτά έχουν βρεθεί εκεί άλλωστε τα είχαμε ήδη δει, αφού έχουν μεταφερθεί στο μουσείο. Μπορεί τα 10’ ανηφορικό περπάτημα στις 2:00 το μεσημέρι να είναι “peace of cake” για μας, αλλά είπαμε σήμερα έπρεπε να κρατήσω ‘χαλαρή’ την ημέρα. Απ’ ότι ήξερα κιόλας η είσοδος στη σπηλιά δεν επιτρεπόταν και πιθανότατα τσάμπα θα πήγαινε το περπάτημα, εκτός αν το κάναμε για τη θέα, αλλά δεν το ρισκάραμε...

Φύγαμε. Είπαμε ότι δεν θα κάναμε τίποτα διαδραστικό σήμερα. Άσε που είχε ακόμα και άλλα η ημέρα και έπρεπε να "προσέχουμε".
Σε λίγο θα αφήναμε την Dead sea hwy, παίρνοντας την At-Tafilah Hwy, η οποία ύστερα από καμιά 25αριά χιλιόμετρα θα μας οδηγούσε στην King’s Hwy.
Τι κάνεις όταν είσαι στην ερημιά και σε πιάσει πείνα;

Τρως ωραιότατα σαντουιτσάκια με αραβική πιτούλα, που φρόντισα να φτιάξω από τα πρωινά «περισσεύματα». ΄Ένα με τυρί, ντομάτα και φελάφελ και ένα με χούμους και γλυκό κουταλιού σταφύλι (!!!), που το πόσο ταιριάζουν δεν λέγεται.
Τρώγοντας διασχίσαμε τα χιλιόμετρα της “At-Tafilah Hwy”, μέχρι που η ρόδα μας πάτησε στην ιστορική “King’s Highway”!

Last edited: