Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι - Στην Κύπρο πρώτα - Η Αρχή και η Οργάνωση
- Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
- As Salt και Amman
- Dead Sea Highway
- King’s Highway - Κάστρο Shobak - Μικρή Πέτρα - Wadi Musa
- Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
- Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
- Πέτρα και ... hiking - Η Πέτρα τη νύχτα …
- Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω) - Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
- Wadi Rum ... η ‘διαστημική’ έρημος!
- Ερυθρά θάλασσα
- Ψηφιδωτά και … Ελληνικά (Umm ar-Rasas, Madaba, Nebo)
- Επιστροφή και ... finale!
Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
Μεγάλο κεφάλαιο η Πέτρα. Και για την Ιστορία αλλά και για την ... ιστορία μου.
Νομίζω ότι θα είμαι αναλυτική στην περιγραφή μου και γιατί το θέλω και γιατί μου αρέσει αλλά και γιατί μπορεί έτσι να τακτοποιήσω μερικές πληροφορίες για το site, τις οποίες όσο και αν προσπαθούσα να κατανοήσω πριν το ταξίδι, να τις βάλω σε μια σειρά, δυσκολευόμουν πολύ να το κάνω. Μπορεί για κάποιους να είναι βαρετή η τόση πληροφορία. Αυτοί ας προχωρήσουν στο μεθεπόμενο κεφάλαιο, αυτό της Wadi Rum, το οποίο ... και αυτό θα είναι ανάλογο! Χα, χα.
Πραγματικά θεωρώ ότι Πέτρα και Wadi Rum είναι κορυφαία αξιοθέατα παγκοσμίως και τους αξίζει και μια σελίδα παραπάνω (σε μια ταξιδιωτική ιστορία τουλάχιστον).
Στην Πέτρα ήμουν σχεδόν δύο ημέρες μέσα, την περπάτησα όσο άντεξαν οι δυνάμεις μου και μπορώ να πω ότι δεν την πολυχόρτασα. Ελπίζω με το γράψιμο για αυτήν να την ... χορτάσω.
Πριν πάω διάβαζα διάφορα για αυτήν.
Σίγουρα ότι είναι μεγάλης έκτασης αρχαία πόλη και το «Θησαυροφυλάκιο» δεν είναι το μόνο δυνατό αξιοθέατο. Είναι και το φαράγγι, που έχει και αρκετό περπάτημα, είναι και το «Μοναστήρι», που είναι μακριά για όποιον αντέχει, είναι και η θέα του Treasury από ψηλά, που είναι για λίγους. Είναι και οι τάφοι και το θέατρο και τα Ρωμαϊκά και πολλά άλλα. Είχα ένα άγχος για το αν θα προλάβω να τα δω όλα ή αν θα αντέξω τις συνθήκες. Δεν ήξερα πόσο δύσκολο ήταν. Ήξερα ότι ήταν δύσκολο. Σίγουρα ήταν δύσκολο. Θα είχε και ζέστη.
Εδώ δεν αρκούσε ο καλός εξοπλισμός. Ήθελε και μια φυσική κατάσταση. Σε μένα λειτούργησε ο καημός ή το απωθημένο ή απλά το όνειρο που έγινε πραγματικότητα ή μπορεί τελικά όλα αυτά μαζί και με τη ... φυσική κατάσταση.


Χτισμένη πριν από 2000 χρόνια αυτή η εντυπωσιακή πόλη από ψαμμίτη αποτέλεσε έδρα του Βασιλείου των Ναβαταίων, μιας νομαδικής φυλής της ΒΔ Αραβίας, που εγκαταστάθηκε εδώ. Η άλλοτε ακμάζουσα πόλη υπήρξε σταυροδρόμι για το εμπόριο μπαχαρικών και εξωτικών ειδών μεταξύ περιοχών της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου. Ανεφοδίαζε τα καραβάνια με νερό και τρόφιμα όντας στην ουσία μία … όαση στο δρόμο τους. Τελικά, οι αλλαγές στους εμπορικούς δρόμους οδήγησαν στην παρακμή της Πέτρας και με το πέρασμα του χρόνου η μητρόπολη χρησίμευε ως τόπος κατοικίας για Ρωμαίους, χριστιανούς της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και σταυροφόρους, προτού εγκαταλειφθεί το 13ο αι.
Σε ένα από τα πολλά άρθρα που διάβασα έλεγε: Το μυστικό είναι να μπεις μέσα πολύ πρωί, με το άνοιγμα. Αν 6:00 η ώρα μπεις, τότε στο Μοναστήρι, που είναι το πιο απομακρυσμένο αξιοθέατο της πόλης μπορείς να είσαι έως τις 8:00 το πρωί. Μόνοι χωρίς κόσμο και με τη δροσιά. Έτσι ...
Το φαράγγι ...
Στις 6:05 είμαστε στην είσοδο του visitor center. Με γρήγορο περπάτημα διασχίσαμε το πρώτο κομμάτι, χωματόδρομου 1,2 χλμ. περίπου, που οδηγεί από το visitor center στην είσοδο του φαραγγιού. Και ο διεκπεραιωτικός χωματόδρομος όμως ήδη μας προδιέθεσε για το τι θα επακολουθούσε, με τους πρώτους τάφους να κάνουν την εμφάνισή τους.
Φτάσαμε στην είσοδο του φαραγγιού. Η είσοδος στο siq σηματοδοτήθηκε κάποτε από μια μνημειακή αψίδα των Ναβαταίων. Επέζησε μέχρι τα τέλη του 19ου αι. και μερικά απομεινάρια της διακρίνονται σε δίδυμες κόγχες δεξιά και αριστερά της εισόδου.
Από την είσοδο του φαραγγιού και μετά «κόψαμε» ταχύτητα λόγω … φωτογραφιών. Βρισκόμασταν στο siq, δηλαδή στο μακρύ εντυπωσιακό φαράγγι ενός χιλιομέτρου, που αποτελεί την ... δίοδο για την κρυμμένη πόλη. Είναι αδύνατον να προχωρείς και να αντιστέκεσαι στα άπειρα όμορφα πλάνα που σου προσέφερε αυτό το στενό σχεδόν … δραματικό φαράγγι.
Ψηλά βράχια από ροδοκόκκινο ροζ ψαμμίτη, που λες και σχίστηκαν για να περάσει το μονοπάτι. Μα τι λέω; Πράγματι σχίστηκαν. Στην πραγματικότητα αυτό το πέρασμα δημιουργήθηκε από τεκτονικές δυνάμεις που έκοψαν τον συμπαγή βράχο των 200μ. ύψους στη μέση. Υπάρχουν σημεία που τα κοίλα της μιας πλευράς έχουν απέναντί τους τα κυρτά της άλλης. Θα μπορούσαν και να κουμπώσουν αν ... ήθελαν.
Και εκεί που το siq γίνεται όλο και πιο σκοτεινό, όλο και πιο στενό, όλο και πιο ψηλό, ξαφνικά ένα φως σαν να διαπερνάει μια σχισμή στα βράχια και καθώς προχωράς μεγαλώνει η σχισμή σαν μια αυλαία που ανοίγει σιγά σιγά, αποκαλύπτοντας το μυθικό “Al Khazneh”.
Μια εικόνα που τόσες φορές είχα δει σε φωτογραφίες, ταξιδιωτικά videos και ταινίες τώρα το έβλεπα live.

Το Θησαυροφυλάκιο ...
Μπροστά μου υψωνόταν σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια το θρυλικό θησαυροφυλάκιο ή “Al Khazneh”. Ναός είναι; Τάφος κάποιου βασιλιά είναι; Οι απόψεις διίστανται με τη ζυγαριά να γέρνει προς το δεύτερο. Οι πιθανότητες λένε ότι πρόκειται για τον τάφο του Αρέτα Γ’, ενός από τους Ναβαταίους ηγεμόνες, τάφος που σαφώς είναι επηρεασμένος από τον ελληνικό Πολιτισμό (εξ ου και η αρχαιοελληνικοί σκαλιστοί κίονες).
Καταπληκτική εικόνα! Δέος! Ομορφιά! Ήθελα να … κλάψω.
Συγκινήθηκα, μαγεύτηκα.
Κρατήθηκα να μην υποκλιθώ.
Το σημαντικότερο και επιβλητικότερο αξιοθέατο της Πέτρας προκαλεί μια έκπληξη. Μπορεί όχι την ίδια που προκάλεσε στον Ελβετό Johannes Burckhardt το 1812, που το είδε για πρώτη φορά αλλά ... παρόμοια. Ο Burckhardt ήταν ο πρώτος Ευρωπαίος που αντίκρισε αυτό το επτασφράγιστο μυστικό!
«Μετά από ένα ζοφερό και σχεδόν υπόγειο πέρασμα εμφανίστηκε ένα ανασκαμμένο μαυσωλείο, το οποίο ήταν σε εξαιρετική κατάσταση και ομορφιά. Οι ντόπιοι αποκαλούν αυτό το μνημείο Kazr Faraoum (κάστρο του Φαραώ) και είναι η κατοικία ενός πρίγκιπα ή ο τάφος ενός πρίγκιπα. Μεγάλη θα πρέπει να ήταν η χλιδή μιας πόλης που μπορούσε να αφιερώσει τέτοια μνημεία στη μνήμη των ηγεμόνων της …»
…αναφέρει ο Burckhardt στο ημερολόγιό του.
Δεν μπορούσε να μείνει πολύ ή να κρατήσει σημειώσεις λόγω των φόβων του να ξεσκεπαστεί ως άπιστος που αναζητούσε θησαυρό. Είχε όμως ανακαλύψει τη μυστική πολιτεία και επιβεβαίωσε στον κόσμο τις φήμες για την αρχαία πόλη που βρίσκεται μέσα σε μια στενή κοιλάδα, φήμες που άκουγε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην εγγύς Ανατολή.
Ο Burckhardt ήταν ένας διανοούμενος που έκανε σκοπό της ζωής του να αποδείξει ότι η μυστική ροζ Πολιτεία υπάρχει. Για να το καταφέρει αυτό θα έπρεπε να προσεγγίσει τους απόμακρους Βεδουίνους. Σπούδασε αραβικά, έμαθε τη Βεδουίνικη διάλεκτο, ασπάστηκε το ισλάμ, έμαθε απ’ έξω το κοράνι και εμφανίστηκε ως προσκυνητής (με το όνομα Ibrahim Ibn Abdallah), που ήθελε να επισκεφτεί τον τάφο του Ααρών. Έτσι οι Βεδουίνοι τον οδήγησαν στο μυστικό φαράγγι, που μόνο αυτοί γνώριζαν.
Το 40μ. ύψους σκαλισμένο πάνω στο βράχο αριστούργημα γλυπτικής που αντίκριζα μπροστά μου αποκαλείται «θησαυροφυλάκιο», αφού σύμφωνα με ένα μύθο ένας φαραώ έκρυψε στο πάνω επίπεδο έναν θησαυρό αμύθητης αξίας.
Παρ’ όλο που ήταν νωρίς και δεν είχε πολλούς κράχτες, δεν αποφύγαμε το πρώτο μας «κάλεσμα».
«Θέλετε να σας πάω να δείτε τη θέα του Khazneh;», μας είπε ένας Βεδουίνος.
«Με 15 δηνάρια σας πάω στη δεξιά θέα, που έχει εύκολο ανέβασμα, αλλά η ωραία θέα είναι η αριστερή. Σε αυτήν σας πάω με 15 δηνάρια each και μετά από εκεί μπορείτε να πάρετε το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου και να κατεβείτε μόνοι σας»
Δεν άκουσα όλα όσα μου είπε γιατί είχα κολλήσει στο “each”! 15 Δηνάρια “each” είπε. Βρε τον αθεόφοβο!
«No, thank you»
Θέλουμε να πάμε μόνοι μας.
Ακόμα βέβαια δεν ξέραμε ποιο μονοπάτι θα μας οδηγούσε στην τέλεια θέα του Θησαυροφυλακίου από ψηλά αλλά ευελπιστούσα ότι θα το βρίσκαμε.
Υπήρχαν δύο διαδρομές για δύο «θέες». Η μία ήταν μικρή σε μήκος, περί τα 20’ διάρκειας. Σε αυτήν (που είναι και πιο πολυσύχναστη) χρειάζεται να σκαρφαλώσεις κατά τόπους και να διασχίσεις κάποια στενά σημεία, γι’ αυτό χρειάζεσαι οδηγό και μόλις είχα μάθει ότι θα μας κόστιζε 30δηνάρια.
Η άλλη διαδρομή είναι μια πιο μακριά και σκληρή διαδρομή, αλλά είναι διαδρομή «περιπέτειας» που λέω και εγώ, δηλαδή που σε αποζημιώνει και η ίδια διαδρομή, μια διαδρομή που ... τέλος πάντων, εγώ αυτήν ήθελα να κάνω!
Υπήρχε και μια τρίτη θέα από μικρότερο ύψος, στην οποία μπορούσες εύκολα και γρήγορα να ανέβεις και μόνος σου (αρκετά πολυσύχναστη τις ώρες αιχμής), την οποία προτιμούν όσοι έχουν λίγο χρόνο διαθέσιμο στην Πέτρα. .
Εμάς προς το παρόν μας ενδιέφερε να πάμε στο Μοναστήρι το άλλο «δυνατό» Ναβαταϊκό οικοδόμημα της Πέτρας, στο οποίο θέλαμε να φτάσουμε όσο γίνεται πιο νωρίς, ώστε να εκμεταλλευτούμε την πρωινή δροσιά για να “βγάλουμε” διαδρομή πιο άνετα. Πολύ θα ήθελα ένα καφεδάκι στο Θησαυροφυλάκιο αλλά «συμβιβαζόμουν» και με καφέ στο Μοναστήρι.
Δεν μείναμε πολύ εκεί. Θα το ξαναβλέπαμε αργότερα. Φύγαμε «σφαίρα».
Το “main path”
Μόλις απομακρυνθήκαμε λίγο από το “Treasury” καταλάβαμε ότι δεν είχαμε χάρτη της πόλης.
Τι σόι εξερεύνηση θα κάναμε χωρίς χάρτη; Ποιο μονοπάτι θα παίρναμε; Πόσο μακριά είναι το Μοναστήρι; Που πάει εκείνος ο δρόμος; Αυτοί απέναντι γιατί κρατάνε χάρτη και εμείς όχι;
Μπήκαμε τόσο βιαστικά το πρωί που ούτε χάρτη δεν προμηθευτήκαμε.
Ζητήσαμε να βγάλουμε φωτογραφία το χάρτη των προπορευόμενων Ινδών. Δύσκολο βέβαια να κοιτάς το κινητό με την αντηλιά που είχε, αλλά απ’ το τίποτα καλό ήταν και αυτό.
Δεξιά του “Al Khazneh”, ο δρόμος συνεχίζει μέσα από το φαρδύτερο Quter Siq. Εκεί που το φαράγγι διευρύνεται, ψηλές προσόψεις τάφων λαξευμένες στέκονται η μία δίπλα στην άλλη σαν μια σειρά από αρχοντικά. Είναι η οδός των Προσόψεων (Street of Facades).
Στο τέλος της Νεκρόπολης του “Street of Facades” υπάρχει το θέατρο της Πέτρας. Έχει ακολουθήσει στην κατασκευή του το τυπικό σχέδιο των ελληνορωμαϊκών θεάτρων (χτίστηκε επί Αρέτα Δ’) με τη διαφορά ότι δεν είναι χτισμένο αλλά λαξευμένο όλο πάνω σε βράχο!
Γύρω γύρω εκατέρωθεν του κεντρικού main path τα βράχια είναι “κατατρυπημένα”, δηλ. γεμάτο με λαξεμένους και σκαλισμένους τάφους και κοινών θνητών αλλά και με μεγαλοπρεπείς “Βασιλικούς τάφους”.
«Όχι δεν θα τα δούμε τώρα είπαμε. Προχωράμε για να προλάβουμε τον ήλιο», ο οποίος ανέβαινε απειλητικά ...
Η ώρα ήταν 7:15 το πρωί. Όλα αυτά τα προσπεράσαμε πολύ γρήγορα. Βιαζόμασταν λέμε. Όσο κρατάει η σκιά έπρεπε να την εκμεταλλευτούμε με ... ποδαρόδρομο. Άσε που υπό σκιά τα αξιοθέατα εδώ δεν ήταν και τόσο φωτογενή, ενώ αργότερα... Θα τα βλέπαμε όλα στο γυρισμό μας.
Σε λίγο φτάσαμε στο Ρωμαϊκό κομμάτι της Πέτρας.
Περπατήσαμε στην Colonnaded street. Η έξι μέτρων πλάτους οδός σηματοδοτεί το κέντρο της αρχαίας πόλης. Είναι στολισμένη με κολώνες από (τι άλλο
) ψαμμίτη, οι οποίες κάποτε στήριζαν καλυμμένες στοές που έδιναν πρόσβαση σε καταστήματα που βρίσκονταν δεξιά και αριστερά του δρόμου. Τώρα βρίσκονται τα ερείπια της αγοράς και μια δημόσια κρήνη, το Nymphaeum, που τροφοδοτούνταν με νερό από τα κανάλια του siq.
Ο δρόμος καταλήγει στην Πύλη Τεμένους, η οποία σηματοδοτούσε την είσοδο στο τέμενος χωρίζοντας την εμπορική περιοχή της πόλης από τον ιερό χώρο του ναού.
Είδαμε το Great Temple, μόλις 7.500τ.μ., το οποίο ανασκάφτηκε το 1992! Είναι το μεγαλύτερο αυτόνομο αρχιτεκτονικό συγκρότημα στην Πέτρα, που στην πραγματικότητα δεν ήταν ναός αλλά βασιλική αίθουσα δεξιώσεων.
Είδαμε και το Qasr al-Bint Far’un δηλ. «Το κάστρο της κόρης του Φαραώ», που μόνο κάστρο δεν είναι. Έτσι ονόμασαν οι Βεδουίνοι τον κύριο ναό της αρχαίας πόλης που ήταν αφιερωμένος πιθανότατα στον κύριο θεό των Ναβαταίων Dushara.
Ο “ναός” που ήταν αίθουσα δεξιώσεων, το “κάστρο” που ήταν ναός, το “θησαυροφυλάκιο” που ήταν τάφος … γενικά … εδώ δεν είναι όλα αυτό που … δείχνουν.
Κάπου εδώ ήταν και το παλάτι της Πέτρας, τα ερείπιά του δηλ. τα οποία και αυτά είδαμε φευγαλέα, αφού είπαμε το Μοναστήρι μας περίμενε.
Και πάλι καλά που έβγαλα και δυο φωτογραφίες για να θυμάμαι, γιατί όταν ξαναπεράσαμε στο γυρισμό και κόσμο είχε και για να είμαι ειλικρινής δεν μου έκαναν και τόσο εντύπωση τα Ρωμαϊκά μπροστά στα Ναβαταϊκά που είχα δει ώστε να τα αποθανατίσω.
Στο τέλος της Colonnaded str υπάρχουν δυο-τρία δεντράκια, λίγη σκιά και δυο μαγαζάκια. Είναι η τελευταία ευκαιρία για μια ανάπαυλα, για όποιον τη χρειάζεται πριν να ξεκινήσει με το μονοπάτι του «Μοναστηριού».

Μεγάλο κεφάλαιο η Πέτρα. Και για την Ιστορία αλλά και για την ... ιστορία μου.
Νομίζω ότι θα είμαι αναλυτική στην περιγραφή μου και γιατί το θέλω και γιατί μου αρέσει αλλά και γιατί μπορεί έτσι να τακτοποιήσω μερικές πληροφορίες για το site, τις οποίες όσο και αν προσπαθούσα να κατανοήσω πριν το ταξίδι, να τις βάλω σε μια σειρά, δυσκολευόμουν πολύ να το κάνω. Μπορεί για κάποιους να είναι βαρετή η τόση πληροφορία. Αυτοί ας προχωρήσουν στο μεθεπόμενο κεφάλαιο, αυτό της Wadi Rum, το οποίο ... και αυτό θα είναι ανάλογο! Χα, χα.
Πραγματικά θεωρώ ότι Πέτρα και Wadi Rum είναι κορυφαία αξιοθέατα παγκοσμίως και τους αξίζει και μια σελίδα παραπάνω (σε μια ταξιδιωτική ιστορία τουλάχιστον).
Στην Πέτρα ήμουν σχεδόν δύο ημέρες μέσα, την περπάτησα όσο άντεξαν οι δυνάμεις μου και μπορώ να πω ότι δεν την πολυχόρτασα. Ελπίζω με το γράψιμο για αυτήν να την ... χορτάσω.
Πριν πάω διάβαζα διάφορα για αυτήν.
Σίγουρα ότι είναι μεγάλης έκτασης αρχαία πόλη και το «Θησαυροφυλάκιο» δεν είναι το μόνο δυνατό αξιοθέατο. Είναι και το φαράγγι, που έχει και αρκετό περπάτημα, είναι και το «Μοναστήρι», που είναι μακριά για όποιον αντέχει, είναι και η θέα του Treasury από ψηλά, που είναι για λίγους. Είναι και οι τάφοι και το θέατρο και τα Ρωμαϊκά και πολλά άλλα. Είχα ένα άγχος για το αν θα προλάβω να τα δω όλα ή αν θα αντέξω τις συνθήκες. Δεν ήξερα πόσο δύσκολο ήταν. Ήξερα ότι ήταν δύσκολο. Σίγουρα ήταν δύσκολο. Θα είχε και ζέστη.
Εδώ δεν αρκούσε ο καλός εξοπλισμός. Ήθελε και μια φυσική κατάσταση. Σε μένα λειτούργησε ο καημός ή το απωθημένο ή απλά το όνειρο που έγινε πραγματικότητα ή μπορεί τελικά όλα αυτά μαζί και με τη ... φυσική κατάσταση.



Χτισμένη πριν από 2000 χρόνια αυτή η εντυπωσιακή πόλη από ψαμμίτη αποτέλεσε έδρα του Βασιλείου των Ναβαταίων, μιας νομαδικής φυλής της ΒΔ Αραβίας, που εγκαταστάθηκε εδώ. Η άλλοτε ακμάζουσα πόλη υπήρξε σταυροδρόμι για το εμπόριο μπαχαρικών και εξωτικών ειδών μεταξύ περιοχών της Άπω Ανατολής και της Μεσογείου. Ανεφοδίαζε τα καραβάνια με νερό και τρόφιμα όντας στην ουσία μία … όαση στο δρόμο τους. Τελικά, οι αλλαγές στους εμπορικούς δρόμους οδήγησαν στην παρακμή της Πέτρας και με το πέρασμα του χρόνου η μητρόπολη χρησίμευε ως τόπος κατοικίας για Ρωμαίους, χριστιανούς της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και σταυροφόρους, προτού εγκαταλειφθεί το 13ο αι.
Σε ένα από τα πολλά άρθρα που διάβασα έλεγε: Το μυστικό είναι να μπεις μέσα πολύ πρωί, με το άνοιγμα. Αν 6:00 η ώρα μπεις, τότε στο Μοναστήρι, που είναι το πιο απομακρυσμένο αξιοθέατο της πόλης μπορείς να είσαι έως τις 8:00 το πρωί. Μόνοι χωρίς κόσμο και με τη δροσιά. Έτσι ...
Το φαράγγι ...
Στις 6:05 είμαστε στην είσοδο του visitor center. Με γρήγορο περπάτημα διασχίσαμε το πρώτο κομμάτι, χωματόδρομου 1,2 χλμ. περίπου, που οδηγεί από το visitor center στην είσοδο του φαραγγιού. Και ο διεκπεραιωτικός χωματόδρομος όμως ήδη μας προδιέθεσε για το τι θα επακολουθούσε, με τους πρώτους τάφους να κάνουν την εμφάνισή τους.

Φτάσαμε στην είσοδο του φαραγγιού. Η είσοδος στο siq σηματοδοτήθηκε κάποτε από μια μνημειακή αψίδα των Ναβαταίων. Επέζησε μέχρι τα τέλη του 19ου αι. και μερικά απομεινάρια της διακρίνονται σε δίδυμες κόγχες δεξιά και αριστερά της εισόδου.

Από την είσοδο του φαραγγιού και μετά «κόψαμε» ταχύτητα λόγω … φωτογραφιών. Βρισκόμασταν στο siq, δηλαδή στο μακρύ εντυπωσιακό φαράγγι ενός χιλιομέτρου, που αποτελεί την ... δίοδο για την κρυμμένη πόλη. Είναι αδύνατον να προχωρείς και να αντιστέκεσαι στα άπειρα όμορφα πλάνα που σου προσέφερε αυτό το στενό σχεδόν … δραματικό φαράγγι.



Ψηλά βράχια από ροδοκόκκινο ροζ ψαμμίτη, που λες και σχίστηκαν για να περάσει το μονοπάτι. Μα τι λέω; Πράγματι σχίστηκαν. Στην πραγματικότητα αυτό το πέρασμα δημιουργήθηκε από τεκτονικές δυνάμεις που έκοψαν τον συμπαγή βράχο των 200μ. ύψους στη μέση. Υπάρχουν σημεία που τα κοίλα της μιας πλευράς έχουν απέναντί τους τα κυρτά της άλλης. Θα μπορούσαν και να κουμπώσουν αν ... ήθελαν.




Και εκεί που το siq γίνεται όλο και πιο σκοτεινό, όλο και πιο στενό, όλο και πιο ψηλό, ξαφνικά ένα φως σαν να διαπερνάει μια σχισμή στα βράχια και καθώς προχωράς μεγαλώνει η σχισμή σαν μια αυλαία που ανοίγει σιγά σιγά, αποκαλύπτοντας το μυθικό “Al Khazneh”.


Μια εικόνα που τόσες φορές είχα δει σε φωτογραφίες, ταξιδιωτικά videos και ταινίες τώρα το έβλεπα live.



Το Θησαυροφυλάκιο ...
Μπροστά μου υψωνόταν σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια το θρυλικό θησαυροφυλάκιο ή “Al Khazneh”. Ναός είναι; Τάφος κάποιου βασιλιά είναι; Οι απόψεις διίστανται με τη ζυγαριά να γέρνει προς το δεύτερο. Οι πιθανότητες λένε ότι πρόκειται για τον τάφο του Αρέτα Γ’, ενός από τους Ναβαταίους ηγεμόνες, τάφος που σαφώς είναι επηρεασμένος από τον ελληνικό Πολιτισμό (εξ ου και η αρχαιοελληνικοί σκαλιστοί κίονες).

Καταπληκτική εικόνα! Δέος! Ομορφιά! Ήθελα να … κλάψω.
Συγκινήθηκα, μαγεύτηκα.
Κρατήθηκα να μην υποκλιθώ.

Το σημαντικότερο και επιβλητικότερο αξιοθέατο της Πέτρας προκαλεί μια έκπληξη. Μπορεί όχι την ίδια που προκάλεσε στον Ελβετό Johannes Burckhardt το 1812, που το είδε για πρώτη φορά αλλά ... παρόμοια. Ο Burckhardt ήταν ο πρώτος Ευρωπαίος που αντίκρισε αυτό το επτασφράγιστο μυστικό!
«Μετά από ένα ζοφερό και σχεδόν υπόγειο πέρασμα εμφανίστηκε ένα ανασκαμμένο μαυσωλείο, το οποίο ήταν σε εξαιρετική κατάσταση και ομορφιά. Οι ντόπιοι αποκαλούν αυτό το μνημείο Kazr Faraoum (κάστρο του Φαραώ) και είναι η κατοικία ενός πρίγκιπα ή ο τάφος ενός πρίγκιπα. Μεγάλη θα πρέπει να ήταν η χλιδή μιας πόλης που μπορούσε να αφιερώσει τέτοια μνημεία στη μνήμη των ηγεμόνων της …»
…αναφέρει ο Burckhardt στο ημερολόγιό του.
Δεν μπορούσε να μείνει πολύ ή να κρατήσει σημειώσεις λόγω των φόβων του να ξεσκεπαστεί ως άπιστος που αναζητούσε θησαυρό. Είχε όμως ανακαλύψει τη μυστική πολιτεία και επιβεβαίωσε στον κόσμο τις φήμες για την αρχαία πόλη που βρίσκεται μέσα σε μια στενή κοιλάδα, φήμες που άκουγε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην εγγύς Ανατολή.
Ο Burckhardt ήταν ένας διανοούμενος που έκανε σκοπό της ζωής του να αποδείξει ότι η μυστική ροζ Πολιτεία υπάρχει. Για να το καταφέρει αυτό θα έπρεπε να προσεγγίσει τους απόμακρους Βεδουίνους. Σπούδασε αραβικά, έμαθε τη Βεδουίνικη διάλεκτο, ασπάστηκε το ισλάμ, έμαθε απ’ έξω το κοράνι και εμφανίστηκε ως προσκυνητής (με το όνομα Ibrahim Ibn Abdallah), που ήθελε να επισκεφτεί τον τάφο του Ααρών. Έτσι οι Βεδουίνοι τον οδήγησαν στο μυστικό φαράγγι, που μόνο αυτοί γνώριζαν.
Το 40μ. ύψους σκαλισμένο πάνω στο βράχο αριστούργημα γλυπτικής που αντίκριζα μπροστά μου αποκαλείται «θησαυροφυλάκιο», αφού σύμφωνα με ένα μύθο ένας φαραώ έκρυψε στο πάνω επίπεδο έναν θησαυρό αμύθητης αξίας.

Παρ’ όλο που ήταν νωρίς και δεν είχε πολλούς κράχτες, δεν αποφύγαμε το πρώτο μας «κάλεσμα».
«Θέλετε να σας πάω να δείτε τη θέα του Khazneh;», μας είπε ένας Βεδουίνος.
«Με 15 δηνάρια σας πάω στη δεξιά θέα, που έχει εύκολο ανέβασμα, αλλά η ωραία θέα είναι η αριστερή. Σε αυτήν σας πάω με 15 δηνάρια each και μετά από εκεί μπορείτε να πάρετε το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου και να κατεβείτε μόνοι σας»
Δεν άκουσα όλα όσα μου είπε γιατί είχα κολλήσει στο “each”! 15 Δηνάρια “each” είπε. Βρε τον αθεόφοβο!
«No, thank you»
Θέλουμε να πάμε μόνοι μας.
Ακόμα βέβαια δεν ξέραμε ποιο μονοπάτι θα μας οδηγούσε στην τέλεια θέα του Θησαυροφυλακίου από ψηλά αλλά ευελπιστούσα ότι θα το βρίσκαμε.
Υπήρχαν δύο διαδρομές για δύο «θέες». Η μία ήταν μικρή σε μήκος, περί τα 20’ διάρκειας. Σε αυτήν (που είναι και πιο πολυσύχναστη) χρειάζεται να σκαρφαλώσεις κατά τόπους και να διασχίσεις κάποια στενά σημεία, γι’ αυτό χρειάζεσαι οδηγό και μόλις είχα μάθει ότι θα μας κόστιζε 30δηνάρια.
Η άλλη διαδρομή είναι μια πιο μακριά και σκληρή διαδρομή, αλλά είναι διαδρομή «περιπέτειας» που λέω και εγώ, δηλαδή που σε αποζημιώνει και η ίδια διαδρομή, μια διαδρομή που ... τέλος πάντων, εγώ αυτήν ήθελα να κάνω!

Υπήρχε και μια τρίτη θέα από μικρότερο ύψος, στην οποία μπορούσες εύκολα και γρήγορα να ανέβεις και μόνος σου (αρκετά πολυσύχναστη τις ώρες αιχμής), την οποία προτιμούν όσοι έχουν λίγο χρόνο διαθέσιμο στην Πέτρα. .
Εμάς προς το παρόν μας ενδιέφερε να πάμε στο Μοναστήρι το άλλο «δυνατό» Ναβαταϊκό οικοδόμημα της Πέτρας, στο οποίο θέλαμε να φτάσουμε όσο γίνεται πιο νωρίς, ώστε να εκμεταλλευτούμε την πρωινή δροσιά για να “βγάλουμε” διαδρομή πιο άνετα. Πολύ θα ήθελα ένα καφεδάκι στο Θησαυροφυλάκιο αλλά «συμβιβαζόμουν» και με καφέ στο Μοναστήρι.

Δεν μείναμε πολύ εκεί. Θα το ξαναβλέπαμε αργότερα. Φύγαμε «σφαίρα».
Το “main path”
Μόλις απομακρυνθήκαμε λίγο από το “Treasury” καταλάβαμε ότι δεν είχαμε χάρτη της πόλης.
Τι σόι εξερεύνηση θα κάναμε χωρίς χάρτη; Ποιο μονοπάτι θα παίρναμε; Πόσο μακριά είναι το Μοναστήρι; Που πάει εκείνος ο δρόμος; Αυτοί απέναντι γιατί κρατάνε χάρτη και εμείς όχι;
Μπήκαμε τόσο βιαστικά το πρωί που ούτε χάρτη δεν προμηθευτήκαμε.
Ζητήσαμε να βγάλουμε φωτογραφία το χάρτη των προπορευόμενων Ινδών. Δύσκολο βέβαια να κοιτάς το κινητό με την αντηλιά που είχε, αλλά απ’ το τίποτα καλό ήταν και αυτό.

Δεξιά του “Al Khazneh”, ο δρόμος συνεχίζει μέσα από το φαρδύτερο Quter Siq. Εκεί που το φαράγγι διευρύνεται, ψηλές προσόψεις τάφων λαξευμένες στέκονται η μία δίπλα στην άλλη σαν μια σειρά από αρχοντικά. Είναι η οδός των Προσόψεων (Street of Facades).


Στο τέλος της Νεκρόπολης του “Street of Facades” υπάρχει το θέατρο της Πέτρας. Έχει ακολουθήσει στην κατασκευή του το τυπικό σχέδιο των ελληνορωμαϊκών θεάτρων (χτίστηκε επί Αρέτα Δ’) με τη διαφορά ότι δεν είναι χτισμένο αλλά λαξευμένο όλο πάνω σε βράχο!


Γύρω γύρω εκατέρωθεν του κεντρικού main path τα βράχια είναι “κατατρυπημένα”, δηλ. γεμάτο με λαξεμένους και σκαλισμένους τάφους και κοινών θνητών αλλά και με μεγαλοπρεπείς “Βασιλικούς τάφους”.


«Όχι δεν θα τα δούμε τώρα είπαμε. Προχωράμε για να προλάβουμε τον ήλιο», ο οποίος ανέβαινε απειλητικά ...

Η ώρα ήταν 7:15 το πρωί. Όλα αυτά τα προσπεράσαμε πολύ γρήγορα. Βιαζόμασταν λέμε. Όσο κρατάει η σκιά έπρεπε να την εκμεταλλευτούμε με ... ποδαρόδρομο. Άσε που υπό σκιά τα αξιοθέατα εδώ δεν ήταν και τόσο φωτογενή, ενώ αργότερα... Θα τα βλέπαμε όλα στο γυρισμό μας.
Σε λίγο φτάσαμε στο Ρωμαϊκό κομμάτι της Πέτρας.
Περπατήσαμε στην Colonnaded street. Η έξι μέτρων πλάτους οδός σηματοδοτεί το κέντρο της αρχαίας πόλης. Είναι στολισμένη με κολώνες από (τι άλλο

Ο δρόμος καταλήγει στην Πύλη Τεμένους, η οποία σηματοδοτούσε την είσοδο στο τέμενος χωρίζοντας την εμπορική περιοχή της πόλης από τον ιερό χώρο του ναού.

Είδαμε το Great Temple, μόλις 7.500τ.μ., το οποίο ανασκάφτηκε το 1992! Είναι το μεγαλύτερο αυτόνομο αρχιτεκτονικό συγκρότημα στην Πέτρα, που στην πραγματικότητα δεν ήταν ναός αλλά βασιλική αίθουσα δεξιώσεων.

Είδαμε και το Qasr al-Bint Far’un δηλ. «Το κάστρο της κόρης του Φαραώ», που μόνο κάστρο δεν είναι. Έτσι ονόμασαν οι Βεδουίνοι τον κύριο ναό της αρχαίας πόλης που ήταν αφιερωμένος πιθανότατα στον κύριο θεό των Ναβαταίων Dushara.

Ο “ναός” που ήταν αίθουσα δεξιώσεων, το “κάστρο” που ήταν ναός, το “θησαυροφυλάκιο” που ήταν τάφος … γενικά … εδώ δεν είναι όλα αυτό που … δείχνουν.
Κάπου εδώ ήταν και το παλάτι της Πέτρας, τα ερείπιά του δηλ. τα οποία και αυτά είδαμε φευγαλέα, αφού είπαμε το Μοναστήρι μας περίμενε.
Και πάλι καλά που έβγαλα και δυο φωτογραφίες για να θυμάμαι, γιατί όταν ξαναπεράσαμε στο γυρισμό και κόσμο είχε και για να είμαι ειλικρινής δεν μου έκαναν και τόσο εντύπωση τα Ρωμαϊκά μπροστά στα Ναβαταϊκά που είχα δει ώστε να τα αποθανατίσω.
Στο τέλος της Colonnaded str υπάρχουν δυο-τρία δεντράκια, λίγη σκιά και δυο μαγαζάκια. Είναι η τελευταία ευκαιρία για μια ανάπαυλα, για όποιον τη χρειάζεται πριν να ξεκινήσει με το μονοπάτι του «Μοναστηριού».



Last edited: