Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι - Στην Κύπρο πρώτα - Η Αρχή και η Οργάνωση
- Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
- As Salt και Amman
- Dead Sea Highway
- King’s Highway - Κάστρο Shobak - Μικρή Πέτρα - Wadi Musa
- Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
- Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
- Πέτρα και ... hiking - Η Πέτρα τη νύχτα …
- Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω) - Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
- Wadi Rum ... η ‘διαστημική’ έρημος!
- Ερυθρά θάλασσα
- Ψηφιδωτά και … Ελληνικά (Umm ar-Rasas, Madaba, Nebo)
- Επιστροφή και ... finale!
King’s Highway
Ο δρόμος του Βασιλιά είναι ένας από τους παλαιότερους συνεχώς χρησιμοποιούμενους δρόμους στον κόσμο. Αυτή η διαδρομή χρησιμοποιήθηκε στην περίοδο των Ναβαταίων και πιθανώς ακόμη και πριν από αυτήν και αναφέρεται και στη Βίβλο.
Για χιλιετίες έμποροι, προσκυνητές, πολεμιστές και βασιλιάδες ταξίδευαν από βορρά προς νότο μέσω αυτής της οδού, η οποία αποτέλεσε μια ζωτική αρτηρία, που ένωνε αρχαία βασίλεια και αυτοκρατορίες. Από την αρχαιότητα, η οδός του Βασιλιά ήταν ένας σημαντικός εμπορικός δρόμος, που συνέδεε την Αραβία με την Ερυθρά Θάλασσα και την Αίγυπτο. Καραβάνια που μετέφεραν θυμίαμα και μπαχαρικά από την Αραβία χρησιμοποιούσαν αυτόν τον δρόμο προς την ακμάζουσα πρωτεύουσα των Ναβαταίων, την Πέτρα. Για αιώνες, ο δρόμος ήταν επίσης και σημαντικός προσκυνηματικός δρόμος. Στη βυζαντινή περίοδο, οι χριστιανοί χρησιμοποιούσαν το δρόμο του Βασιλιά για να επισκεφτούν τους βιβλικούς χώρους και στην πρώιμη ισλαμική περίοδο πολλοί μουσουλμάνοι ταξίδευαν κατά μήκος του, καθοδόν προς τη Μέκκα.
Σήμερα, είναι ένας σύγχρονος, ασφαλτοστρωμένος δρόμος (επίσημα ονομάζεται Highway 35). Εκτείνεται από τα νότια της Συρίας, συνεχίζει κατά μήκος του ποταμού Ιορδάνη, περνάει από ρωμαϊκά ερείπια, βυζαντινά ψηφιδωτά, κάστρα των σταυροφόρων μέσω των κεντρικών ορεινών της Ιορδανίας, φτάνει ως την αρχαία πόλη της Πέτρα και καταλήγει στην «Λεωφόρο της Ερήμου» λίγο πριν την Άκαμπα, συνδέοντας έτσι μερικές από τις πιο σημαντικές ιστορικές τοποθεσίες της Ιορδανίας.
Εμείς οδηγήσαμε καμιά 50αριά χιλιόμετρα περνώντας μέσα από χωριά και πόλεις, ορεινά ερημικά τοπία, πεδινά ερημικά τοπία …
και … ένα αιολικό πάρκο, που πολύ μου άρεσε αυτή η αντίθεση των ανεμογεννήτριων με τον καμηλιέρη από κάτω…
… ώσπου κάποια στιγμή είδαμε από μακριά το κάστρο Shobak.
Η επόμενη στάση μας θα ήταν στο κάστρο Shobak ή Monreal (όπως λέγεται και αλλιώς), ένα από τα κάστρα των σταυροφόρων.
Κάστρο Shobak
Το κάστρο Shobak είναι μικρότερο και λιγότερο πλήρες από τον «αδερφό» του, κάστρο Καράκ, που βρίσκεται 130 χλμ. βορειότερα και πάνω στο δρόμο του βασιλιά. Τέσσερεις ήταν οι λόγοι που διάλεξα να δούμε το Shobak, αντί του δημοφιλέστερου Κarak. Ο ένας ήταν γιατί με βόλευε στη διαδρομή μου (για το Καράκ θα λοξοδρομούσα σημαντικά), ο δεύτερος ήταν γιατί ήταν το παλαιότερο κάστρο Σταυροφόρων στην Ιορδανία, ο τρίτος ότι ήταν πιο off the beaten path (λιγότεροι επισκέπτες) και ο τέταρτος και σημαντικότερος ήταν γιατί ήταν πιο … κάστρο.
Οι λάτρεις των κάστρων νομίζω ότι θα με καταλάβουν. Το Shobak έχει μοναδική τοποθεσία.
Σε αντίθεση με άλλα κάστρα, το Shobak δεν είναι εύκολο να το αναγνωρίσεις ακόμη και όταν θα έχεις πλησιάσει σε αυτό σε μικρή απόσταση. Καμουφλάρεται πίσω από πολλούς μυτερούς λόφους που το περιβάλλουν αλλά και πίσω από τα τείχη του, τα οποία χτίστηκαν από τους τοπικούς βράχους και από μακριά μοιάζει σαν να είναι ένας από αυτούς. Είναι ιδιαίτερα επιβλητικό όταν το δει κανείς από απόσταση, αλλά και όταν πλησιάσει, καθώς κάθεται σε έναν κάθετο, σχεδόν ... δραματικό λόφο.
Το κάστρο χτίστηκε από τον βασιλιά Baldwin I το 1115 μ.Χ. κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στην ανατολική Ιορδανία, με σκοπό να υπερασπιστεί τα ανατολικά σύνορα του Βασιλείου της Ιερουσαλήμ και να ελέγχει τον εμπορικό και στρατιωτικό δρόμο μεταξύ Συρίας και Αιγύπτου.Aρχικά ονομαζόταν Krak de Montreal ή Mons Regalis, που μεταφράζεται σε: «το κάστρο των βασιλιάδων» ή «το βασιλικό βουνό».
O Σαλαντίν (της Αιγύπτου), ο οποίος συνειδητοποίησε τη στρατηγική του θέση, κατάφερε ύστερα από πολλές επιθέσεις και διετή πολιορκία να το καταλάβει το 1189 μ.Χ., με αποτέλεσμα τον τερματισμό της παρουσίας των σταυροφόρων στην Υπεριορδανία. Το φρούριο χτυπήθηκε από σεισμό το 1211 μ.Χ., ο οποίος κατέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος του. Αργότερα οι Μαμελούκοι το ξαναέχτισαν έως ότου καταστράφηκε περί το 1860 από τους Οθωμανούς.
Το visitor center βρίσκεται σε γειτονικό λόφο. Αυτό σημαίνει ότι για να πας στο κάστρο θα έπρεπε να κατεβούμε το λόφο του visitor center και να ανεβούμε το λόφο του κάστρου. Η απόσταση δεν ήταν μεγάλη. Πρέπει να ήταν περί τα 500μ. αλλά κατηφόρα με ανηφόρα και ήλιο ήταν ένας αρκετά κακός συνδυασμός. Αυτοκινητάκια του Golf εξυπηρετούσαν αντί 3 δηναρίων το άτομο παρακαλώ. "Από τη μύγα ξύγκι" προσπαθούν να βγάλουν.
Όχι όμως από εμάς, που αν δεν μπορούσαμε να ανεβούμε αυτήν την ανηφόρα τότε πως θα μπαίναμε στην Πέτρα αύριο;
Αποφασίσαμε να πιούμε ένα καφεδάκι στο καφέ του visitor center πριν μπούμε στο κάστρο.
Ένας συμπαθέστατος παππούς μας έφτιαξε έναν καταπληκτικό αραβικό καφέ με πολύ αρωματικό κάρδαμο. Μπορεί να ήταν ο καλύτερος που ήπια στο ταξίδι.
Μετά το τονωτικό καφεδάκι, ανεβοκατεβήκαμε τους λόφους και μπήκαμε στο κάστρο.
Μέσα στο κάστρο είναι εμφανής η παρουσία όλων των δυναστειών που το κατέλαβαν. Εκκλησίες, πηγάδια νερού, λουτρά, κανάλια, αποθήκες. Με πολλές εργασίες αποκατάστασης σε εξέλιξη, πολλά «απάτητα» σημεία και πολλές τρύπες και πηγάδια, γενικά έπρεπε να προσέχουμε που πατάμε και να ακολουθούμε ένα σηματοδοτούμενο μονοπάτι που και αυτό … επικίνδυνο μου φαινόταν. Ας είναι καλά βέβαια και οι προειδοποιητικές πινακίδες που μας “προστάτευαν” ... κάπως! “Keep away” έγραφαν οι περισσότερες.
Ανάμεσα στα σημαντικότερα αξιοθέατα μέσα στο κάστρο είναι μια μυστική σήραγγα, η οποία έχει σκάλες που οδηγούν στον πυθμένα του λόφου, πάνω στον οποίο είναι χτισμένο το κάστρο, οι οποίες καταλήγουν σε μια πηγή νερού. Ίσως αυτός ήταν ακριβώς ο λόγος που το κάστρο άντεξε στην πολιορκία του Σαλαντίν για δύο χρόνια.
Το κάστρο είναι επίσης γνωστό για την αραβικές καλλιγραφίες που είναι χαραγμένες γύρω από τους πύργους του, οι οποίες χρονολογούνται από τον 13ο αιώνα. Όταν ήμουν εκεί ομολογώ ότι δεν τις είχα προσέξει, αλλά αργότερα εντόπισα μερικές μέσα από τις φωτογραφίες μου …
Γενικά το τοπίο είναι πολύ υποβλητικό και προσφέρει πολλά πανοραμικά πλάνα προς το κάστρο, προς τα γύρω μικρά χωριά, την κοιλάδα και τους λόφους, προς τον άντρα μου ..., που μου έδινε πολύ “τροφή” για φωτογραφικά ενσταντανέ και καθώς «έπαιζα» με την κάμερα είδα μπροστά μου τον Indiana…


Είναι που το τοπίο με είχε υποβάλλει, είναι που πλησίαζα στα μέρη που σύχναζε ο Indiana Jones, είναι που ο ... Indiana Jones είναι ίιιιιιιδιος ο άντρας μου;
Δεν είναι; Σχεδόν δεν ξεχωρίζεις ποιος είναι ποιος! 


Η ώρα είχε φτάσει 5:00 το απόγευμα και είχαμε και άλλα το πρόγραμμα.
Φύγαμε από το κάστρο με κατεύθυνση προς τη μικρή Πέτρα. Είμαστε ακόμα στη λεωφόρο του Βασιλιά.
Εξ’ ου και τα σύγχρονα σημάδια του «royalty» στο δρόμο …
Καμιά δεκαριά χιλιόμετρα πριν φτάσουμε είχε αρχίσει να αλλάζει το τοπίο. Ήδη διακρίνονταν στο βάθος κοκκινωποί βραχώδεις σχηματισμοί, που σήμαινε ότι η Πέτρα ... "πλησιάζει".
Μικρή Πέτρα
Κι όμως φτάσαμε στη Μικρή Πέτρα κατάλληλη ώρα. Συνήθως το τελευταίο αξιοθέατο της ημέρας (στα road trips) δεν το προλαβαίνουμε ή το επισκεπτόμαστε νύχτα.
Η Μικρή Πέτρα ή αλλιώς η “Al Beidha” είναι το προάστιο της Πέτρας και μοιάζει με την Πέτρα. Βρίσκεται άλλωστε στο ίδιο βραχώδες σύμπλεγμα με αυτήν. Έχει και αυτή φαράγγι (siq), λαξεμένες εισόδους, σκαμμένα κτίρια, ναούς, μνημειακές κατασκευές, κανάλια και αποθήκες. Το φαράγγι της εισόδου της λέγεται “Siq Al-Barid”, γνωστό και ως “Colt siq” δηλαδή «κρύο φαράγγι» και αναφέρεται έτσι λόγω των συνθηκών δροσιάς που επικρατούν εκεί, καθώς τα ψηλά τοιχώματα του φαραγγιού δεν επιτρέπουν στο φως του ήλιου να διεισδύσει στα χαμηλά και να το ζεστάνει καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Από το πάρκινγκ, περπατήσαμε για λίγο σε καλοπατημένο μονοπάτι, το οποίο μας οδήγησε στο Little Petra Siq.
Το Siq στην αρχή είναι αρκετά στενό, αλλά μετά από λίγο «ανοίγει» σε επίπεδες αμμώδεις ευρύτερες περιοχές, οι οποίες διαθέτουν «κτίρια» λαξευμένα μέσα στα τοιχώματα του βουνού. Ναοί και τρικλίνια. Ο όρος τρικλίνιο προέρχεται από τη ρωμαϊκή εποχή και σημαίνει τραπεζαρία με θέσεις κατά μήκος των τριών πλευρών του. Αυτά πιθανότατα χρησιμοποιήθηκαν ως τραπεζαρίες, ως σημεία συνάντησης για τους επισκέπτες και τους εμπόρους.
Ως προάστιο που είναι η μικρή Πέτρα δεν έχει τάφους, αλλά σπίτια που χρησιμοποιήθηκαν από πλούσιους πολίτες ή από ταξιδιώτες που έφταναν στην Πέτρα για δουλειές. Όλα αυτά μπορούσαμε να τα δούμε από πολύ κοντά. Πολλά από αυτά είχαν πέτρινες σκάλες που μας οδηγούσαν σε αυτά και μπορούσαμε να μπούμε και εσωτερικά.
Συναντήσαμε ένα ελληνικό group. Ανταλλάξαμε τα «έχω πάει» μας, χα, χα. Εκείνοι είχαν πάει Μάνταμπα, Νεμπό και Καράκ σήμερα.
Το φως αργά το απόγευμα αποκαλύπτει τα εντυπωσιακά χρώματα των βράχων.
Προσπερνώντας τα πλατώματα το φαράγγι πάλι στένευε δραματικά. Αναρωτιόσουν αν στο τέλος συγκλίνει και εντελώς. Κάποια στιγμή τα απότομα σκαλιά ήταν μονόδρομος.
Στο τέλος φτάσαμε σε ένα σημείο «σύνορο». Εδώ έπρεπε να αποφασίσεις «Ή γυρνάς πίσω ή συνεχίζεις ελπίζοντας ότι θα φτάσεις στην Μεγάλη Πέτρα».
Κοντοσταθήκαμε για λίγη ώρα βλέποντας την υπέροχη θέα στο γύρω ορεινό τοπίο και … όχι δεν ήταν στο πλάνο μου να μπω στην Πέτρα από την πίσω πόρτα. Ήθελα το πρώτο που θα δω στην Πέτρα να είναι το ‘Θησαυροφυλάκιο’.
Πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Όταν περάσαμε από την «κεντρική πλατεία» της Μικρής πέτρας είμαστε σχεδόν μόνοι μας. Όλοι οι τουρίστες είχαν φύγει. Ούτε καν Βεδουίνους δεν είδαμε. Ήταν 6:45 το απόγευμα!
Παραλίγο να βγούμε τελευταίοι απ’ το φαράγγι. Το δικό μας και άλλα δύο αυτοκίνητα είχαν μείνει στο parking.
Σήμερα η ημέρα ήταν ένα εξαιρετικό value for … time.
Wadi Musa
Φτάσαμε στη Wadi Musa. Μια μικρή επαρχιακή τουριστική πόλη, που έσφυζε από ζωή και … κίνηση.
Το ξενοδοχείο μας, το “Anbat Midtown Hotel”, επιλέχθηκε λόγω … τιμής. Τα 54jod (κοντά 70€) για δυο βράδια μου φάνηκαν καλή τιμή. Ήταν και down town.
Αυτό σημαίνει όμως: άντε να παρκάρεις.
Πιο δύσκολο ήταν να παρκάρουμε εδώ στη Wadi Musa παρά στο Αμάν και στο As Salt! Ευτυχώς όμως μας «έπιασε το μάτι» του ξενοδόχου που καραδοκούσε στην πόρτα, οποίος μας πλησίασε και μας είπε:.
«Από την Ελλάδα είστε;»
«Ναι του απαντώ. Είσαι ο Ammar; Μαζί μιλήσαμε στο What’s up»
«Welcome to Jordan! Στην αλάνα πίσω απ’ το ξενοδοχείο βάλτε το»
Παρκάραμε, μπήκαμε στο ξενοδοχείο, πληρώσαμε (μπροστά και μετρητά), μετά μας κέρασε ένα χυμό (στο όρθιο), μετά ανεβήκαμε στον τρίτο όροφο, που ήταν το δωμάτιό μας μετά μας ενημέρωσε ή μάλλον μας … προετοίμασε για το πρωινό ξύπνημα από τον μουεζίνη συμπληρώνοντας «ε! δεν μπορείτε να το αποφύγετε. Σε αραβική χώρα ήρθατε».
Εντάξει! Γιατί το κάνει τόσο μεγάλο θέμα; Το ξέρουμε ότι ήρθαμε σε αραβική χώρα. Έχουμε ξανακούσει μουεζίνη.
Το δωματιάκι ήταν απλό και είχε τα άκρως απαραίτητα. Είχε και θέα στο τζαμί, του περί ου ο λόγος!
Ο ιδιοκτήτης, ο Ammar ήταν ένας τύπος που προσπαθούσε διακαώς να «δείξει» ότι είναι φιλόξενος, διεκδικώντας τα εύσημα για κάθε του κίνηση.
«Ωραίο δεν είναι το δωμάτιο; και καθαρό; Το έχω γλύψει!»
«Σας άρεσε ο χυμός; Δεν το προσφέρουν στα 3 αστέρων! Θα το θυμηθείτε όταν θα γράψετε στο booking, ε;»
Γενικά ότι και αν έκανε ότι και αν έλεγε πάντα φρόντιζε να μας θυμίζει ότι ίσως θα έπρεπε να γράψουμε καμιά καλή κουβέντα στο Booking,
γιατί είναι πολύ καλός και αυτός και το ξενοδοχείο του!
το οποίο και φρόντιζε να μας το θυμίζει σε περίπτωση που δεν το … προσέξουμε.
Μας μιλούσε σαν να κάναμε διάλογο κάνοντας μόνος του τις ερωταπαντήσεις, δίνοντας εξηγήσεις, με τάσεις απολογίας με γρήγορα Αγγλικά και αραβικό αξάν, που με δυσκόλευε να καταλάβω όλα απ’ όσα έλεγε.
Ήταν βασικό για μας σήμερα, δεδομένου ότι πήγε και καλά η μέρα από άποψη κούρασης, να μαζευτούμε γρήγορα στο δωμάτιο για ξεκούραση. Θα βγαίναμε όμως μια βολτίτσα στην πόλη και για να τη δούμε λίγο αλλά και για να φάμε κάτι. Ο Ammar μας σύστησε να πάμε κάπου κοντά και καλά. Συμπεριφερόταν σαν κολλητός που του έχουμε απεριόριστη εμπιστοσύνη που θα μας στείλει πραγματικά στο καλύτερο και όχι απαραίτητα εκεί που τον … συμφέρει περισσότερο.
Κάναμε μια μικρή βόλτα στην πόλη, η οποία δεν με ενθουσίασε και πολύ. Αφού ξέχασα να βγάλω και φωτογραφία της. Μία και μόνο τράβηξα. Αυτή:
Μπήκαμε σε ένα φαρμακείο γιατί σκέφτηκα ότι σε τέτοια χώρα σαν την Ιορδανία μπορεί και να βρω υδραργυρικό θερμόμετρο να αγοράσω, αφού στην Ελλάδα όσο και αν έχω ψάξει δεν έχω βρει. Και ω! τι χαρά τι χαρά! Βρήκα προς 1,75δηνάρια το ένα κα πήρα …τρία.
Ωραία αλλά για φαγητό δεν μας «γυάλισε» κανένα μαγαζί. Άσε που όλα είχαν «κράχτες», κάτι που δεν μας τράβηξε και τόσο. Το θέμα είναι όμως ότι δεν θέλαμε να φάμε κάτι πάλι πολύ αραβικό και δεν θέλαμε να φάμε και πολύ. Είχαμε πεθυμήσει άλλωστε να φάμε … Δυτικό φαγητό. Οπότε:
Κατά τις 10:30 μαζευτήκαμε στο δωμάτιο. Είχαμε δύσκολη ημέρα για αύριο.
…η οποία ημέρα ξεκίνησε πιο ζόρικα απ’ ότι φανταζόμουν.
Στις 4:00 το πρωί κατάλαβα γιατί νωρίτερα ο Ammar έκανε τόσο μεγάλο θέμα το πρωινό ξύπνημα απ’ τον μουεζίνη και γιατί το 90% των reviews τόνιζαν ότι σε ξυπνά ο μουεζίνης το πρωί!!! Δεν ήταν μόνο ότι ήταν 4:00 η ώρα (!!!), που είναι πολύ νωρίς αλλά ήταν και το εκκωφαντικό του “καλέσματος”. Ξύπνησα τρομαγμένη. Ήταν σα να μας είχαν βάλει το μεγάφωνο μέσα στο δωμάτιό μας. Σαν να ήθελαν να μας τεστάρουν στα πόσα ντεσιμπέλ αντέχουμε το καρδιακό.
Ήταν βέβαια και το τζαμί και αρκετά κοντά μας …
Ξεκλέψαμε άλλο ένα μισάωρο διακοπτόμενου ύπνου και κατά τις 5:20 είμαστε στο πόδι.
Ο δρόμος του Βασιλιά είναι ένας από τους παλαιότερους συνεχώς χρησιμοποιούμενους δρόμους στον κόσμο. Αυτή η διαδρομή χρησιμοποιήθηκε στην περίοδο των Ναβαταίων και πιθανώς ακόμη και πριν από αυτήν και αναφέρεται και στη Βίβλο.
Για χιλιετίες έμποροι, προσκυνητές, πολεμιστές και βασιλιάδες ταξίδευαν από βορρά προς νότο μέσω αυτής της οδού, η οποία αποτέλεσε μια ζωτική αρτηρία, που ένωνε αρχαία βασίλεια και αυτοκρατορίες. Από την αρχαιότητα, η οδός του Βασιλιά ήταν ένας σημαντικός εμπορικός δρόμος, που συνέδεε την Αραβία με την Ερυθρά Θάλασσα και την Αίγυπτο. Καραβάνια που μετέφεραν θυμίαμα και μπαχαρικά από την Αραβία χρησιμοποιούσαν αυτόν τον δρόμο προς την ακμάζουσα πρωτεύουσα των Ναβαταίων, την Πέτρα. Για αιώνες, ο δρόμος ήταν επίσης και σημαντικός προσκυνηματικός δρόμος. Στη βυζαντινή περίοδο, οι χριστιανοί χρησιμοποιούσαν το δρόμο του Βασιλιά για να επισκεφτούν τους βιβλικούς χώρους και στην πρώιμη ισλαμική περίοδο πολλοί μουσουλμάνοι ταξίδευαν κατά μήκος του, καθοδόν προς τη Μέκκα.
Σήμερα, είναι ένας σύγχρονος, ασφαλτοστρωμένος δρόμος (επίσημα ονομάζεται Highway 35). Εκτείνεται από τα νότια της Συρίας, συνεχίζει κατά μήκος του ποταμού Ιορδάνη, περνάει από ρωμαϊκά ερείπια, βυζαντινά ψηφιδωτά, κάστρα των σταυροφόρων μέσω των κεντρικών ορεινών της Ιορδανίας, φτάνει ως την αρχαία πόλη της Πέτρα και καταλήγει στην «Λεωφόρο της Ερήμου» λίγο πριν την Άκαμπα, συνδέοντας έτσι μερικές από τις πιο σημαντικές ιστορικές τοποθεσίες της Ιορδανίας.
Εμείς οδηγήσαμε καμιά 50αριά χιλιόμετρα περνώντας μέσα από χωριά και πόλεις, ορεινά ερημικά τοπία, πεδινά ερημικά τοπία …

και … ένα αιολικό πάρκο, που πολύ μου άρεσε αυτή η αντίθεση των ανεμογεννήτριων με τον καμηλιέρη από κάτω…

… ώσπου κάποια στιγμή είδαμε από μακριά το κάστρο Shobak.

Η επόμενη στάση μας θα ήταν στο κάστρο Shobak ή Monreal (όπως λέγεται και αλλιώς), ένα από τα κάστρα των σταυροφόρων.
Κάστρο Shobak
Το κάστρο Shobak είναι μικρότερο και λιγότερο πλήρες από τον «αδερφό» του, κάστρο Καράκ, που βρίσκεται 130 χλμ. βορειότερα και πάνω στο δρόμο του βασιλιά. Τέσσερεις ήταν οι λόγοι που διάλεξα να δούμε το Shobak, αντί του δημοφιλέστερου Κarak. Ο ένας ήταν γιατί με βόλευε στη διαδρομή μου (για το Καράκ θα λοξοδρομούσα σημαντικά), ο δεύτερος ήταν γιατί ήταν το παλαιότερο κάστρο Σταυροφόρων στην Ιορδανία, ο τρίτος ότι ήταν πιο off the beaten path (λιγότεροι επισκέπτες) και ο τέταρτος και σημαντικότερος ήταν γιατί ήταν πιο … κάστρο.
Οι λάτρεις των κάστρων νομίζω ότι θα με καταλάβουν. Το Shobak έχει μοναδική τοποθεσία.
Σε αντίθεση με άλλα κάστρα, το Shobak δεν είναι εύκολο να το αναγνωρίσεις ακόμη και όταν θα έχεις πλησιάσει σε αυτό σε μικρή απόσταση. Καμουφλάρεται πίσω από πολλούς μυτερούς λόφους που το περιβάλλουν αλλά και πίσω από τα τείχη του, τα οποία χτίστηκαν από τους τοπικούς βράχους και από μακριά μοιάζει σαν να είναι ένας από αυτούς. Είναι ιδιαίτερα επιβλητικό όταν το δει κανείς από απόσταση, αλλά και όταν πλησιάσει, καθώς κάθεται σε έναν κάθετο, σχεδόν ... δραματικό λόφο.

Το κάστρο χτίστηκε από τον βασιλιά Baldwin I το 1115 μ.Χ. κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του στην ανατολική Ιορδανία, με σκοπό να υπερασπιστεί τα ανατολικά σύνορα του Βασιλείου της Ιερουσαλήμ και να ελέγχει τον εμπορικό και στρατιωτικό δρόμο μεταξύ Συρίας και Αιγύπτου.Aρχικά ονομαζόταν Krak de Montreal ή Mons Regalis, που μεταφράζεται σε: «το κάστρο των βασιλιάδων» ή «το βασιλικό βουνό».
O Σαλαντίν (της Αιγύπτου), ο οποίος συνειδητοποίησε τη στρατηγική του θέση, κατάφερε ύστερα από πολλές επιθέσεις και διετή πολιορκία να το καταλάβει το 1189 μ.Χ., με αποτέλεσμα τον τερματισμό της παρουσίας των σταυροφόρων στην Υπεριορδανία. Το φρούριο χτυπήθηκε από σεισμό το 1211 μ.Χ., ο οποίος κατέστρεψε το μεγαλύτερο μέρος του. Αργότερα οι Μαμελούκοι το ξαναέχτισαν έως ότου καταστράφηκε περί το 1860 από τους Οθωμανούς.
Το visitor center βρίσκεται σε γειτονικό λόφο. Αυτό σημαίνει ότι για να πας στο κάστρο θα έπρεπε να κατεβούμε το λόφο του visitor center και να ανεβούμε το λόφο του κάστρου. Η απόσταση δεν ήταν μεγάλη. Πρέπει να ήταν περί τα 500μ. αλλά κατηφόρα με ανηφόρα και ήλιο ήταν ένας αρκετά κακός συνδυασμός. Αυτοκινητάκια του Golf εξυπηρετούσαν αντί 3 δηναρίων το άτομο παρακαλώ. "Από τη μύγα ξύγκι" προσπαθούν να βγάλουν.
Αποφασίσαμε να πιούμε ένα καφεδάκι στο καφέ του visitor center πριν μπούμε στο κάστρο.
Ένας συμπαθέστατος παππούς μας έφτιαξε έναν καταπληκτικό αραβικό καφέ με πολύ αρωματικό κάρδαμο. Μπορεί να ήταν ο καλύτερος που ήπια στο ταξίδι.

Μετά το τονωτικό καφεδάκι, ανεβοκατεβήκαμε τους λόφους και μπήκαμε στο κάστρο.

Μέσα στο κάστρο είναι εμφανής η παρουσία όλων των δυναστειών που το κατέλαβαν. Εκκλησίες, πηγάδια νερού, λουτρά, κανάλια, αποθήκες. Με πολλές εργασίες αποκατάστασης σε εξέλιξη, πολλά «απάτητα» σημεία και πολλές τρύπες και πηγάδια, γενικά έπρεπε να προσέχουμε που πατάμε και να ακολουθούμε ένα σηματοδοτούμενο μονοπάτι που και αυτό … επικίνδυνο μου φαινόταν. Ας είναι καλά βέβαια και οι προειδοποιητικές πινακίδες που μας “προστάτευαν” ... κάπως! “Keep away” έγραφαν οι περισσότερες.

Ανάμεσα στα σημαντικότερα αξιοθέατα μέσα στο κάστρο είναι μια μυστική σήραγγα, η οποία έχει σκάλες που οδηγούν στον πυθμένα του λόφου, πάνω στον οποίο είναι χτισμένο το κάστρο, οι οποίες καταλήγουν σε μια πηγή νερού. Ίσως αυτός ήταν ακριβώς ο λόγος που το κάστρο άντεξε στην πολιορκία του Σαλαντίν για δύο χρόνια.

Το κάστρο είναι επίσης γνωστό για την αραβικές καλλιγραφίες που είναι χαραγμένες γύρω από τους πύργους του, οι οποίες χρονολογούνται από τον 13ο αιώνα. Όταν ήμουν εκεί ομολογώ ότι δεν τις είχα προσέξει, αλλά αργότερα εντόπισα μερικές μέσα από τις φωτογραφίες μου …

Γενικά το τοπίο είναι πολύ υποβλητικό και προσφέρει πολλά πανοραμικά πλάνα προς το κάστρο, προς τα γύρω μικρά χωριά, την κοιλάδα και τους λόφους, προς τον άντρα μου ..., που μου έδινε πολύ “τροφή” για φωτογραφικά ενσταντανέ και καθώς «έπαιζα» με την κάμερα είδα μπροστά μου τον Indiana…


Είναι που το τοπίο με είχε υποβάλλει, είναι που πλησίαζα στα μέρη που σύχναζε ο Indiana Jones, είναι που ο ... Indiana Jones είναι ίιιιιιιδιος ο άντρας μου;

Η ώρα είχε φτάσει 5:00 το απόγευμα και είχαμε και άλλα το πρόγραμμα.
Φύγαμε από το κάστρο με κατεύθυνση προς τη μικρή Πέτρα. Είμαστε ακόμα στη λεωφόρο του Βασιλιά.
Εξ’ ου και τα σύγχρονα σημάδια του «royalty» στο δρόμο …

Καμιά δεκαριά χιλιόμετρα πριν φτάσουμε είχε αρχίσει να αλλάζει το τοπίο. Ήδη διακρίνονταν στο βάθος κοκκινωποί βραχώδεις σχηματισμοί, που σήμαινε ότι η Πέτρα ... "πλησιάζει".

Μικρή Πέτρα
Κι όμως φτάσαμε στη Μικρή Πέτρα κατάλληλη ώρα. Συνήθως το τελευταίο αξιοθέατο της ημέρας (στα road trips) δεν το προλαβαίνουμε ή το επισκεπτόμαστε νύχτα.
Η Μικρή Πέτρα ή αλλιώς η “Al Beidha” είναι το προάστιο της Πέτρας και μοιάζει με την Πέτρα. Βρίσκεται άλλωστε στο ίδιο βραχώδες σύμπλεγμα με αυτήν. Έχει και αυτή φαράγγι (siq), λαξεμένες εισόδους, σκαμμένα κτίρια, ναούς, μνημειακές κατασκευές, κανάλια και αποθήκες. Το φαράγγι της εισόδου της λέγεται “Siq Al-Barid”, γνωστό και ως “Colt siq” δηλαδή «κρύο φαράγγι» και αναφέρεται έτσι λόγω των συνθηκών δροσιάς που επικρατούν εκεί, καθώς τα ψηλά τοιχώματα του φαραγγιού δεν επιτρέπουν στο φως του ήλιου να διεισδύσει στα χαμηλά και να το ζεστάνει καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Από το πάρκινγκ, περπατήσαμε για λίγο σε καλοπατημένο μονοπάτι, το οποίο μας οδήγησε στο Little Petra Siq.

Το Siq στην αρχή είναι αρκετά στενό, αλλά μετά από λίγο «ανοίγει» σε επίπεδες αμμώδεις ευρύτερες περιοχές, οι οποίες διαθέτουν «κτίρια» λαξευμένα μέσα στα τοιχώματα του βουνού. Ναοί και τρικλίνια. Ο όρος τρικλίνιο προέρχεται από τη ρωμαϊκή εποχή και σημαίνει τραπεζαρία με θέσεις κατά μήκος των τριών πλευρών του. Αυτά πιθανότατα χρησιμοποιήθηκαν ως τραπεζαρίες, ως σημεία συνάντησης για τους επισκέπτες και τους εμπόρους.




Ως προάστιο που είναι η μικρή Πέτρα δεν έχει τάφους, αλλά σπίτια που χρησιμοποιήθηκαν από πλούσιους πολίτες ή από ταξιδιώτες που έφταναν στην Πέτρα για δουλειές. Όλα αυτά μπορούσαμε να τα δούμε από πολύ κοντά. Πολλά από αυτά είχαν πέτρινες σκάλες που μας οδηγούσαν σε αυτά και μπορούσαμε να μπούμε και εσωτερικά.




Συναντήσαμε ένα ελληνικό group. Ανταλλάξαμε τα «έχω πάει» μας, χα, χα. Εκείνοι είχαν πάει Μάνταμπα, Νεμπό και Καράκ σήμερα.

Το φως αργά το απόγευμα αποκαλύπτει τα εντυπωσιακά χρώματα των βράχων.

Προσπερνώντας τα πλατώματα το φαράγγι πάλι στένευε δραματικά. Αναρωτιόσουν αν στο τέλος συγκλίνει και εντελώς. Κάποια στιγμή τα απότομα σκαλιά ήταν μονόδρομος.

Στο τέλος φτάσαμε σε ένα σημείο «σύνορο». Εδώ έπρεπε να αποφασίσεις «Ή γυρνάς πίσω ή συνεχίζεις ελπίζοντας ότι θα φτάσεις στην Μεγάλη Πέτρα».

Κοντοσταθήκαμε για λίγη ώρα βλέποντας την υπέροχη θέα στο γύρω ορεινό τοπίο και … όχι δεν ήταν στο πλάνο μου να μπω στην Πέτρα από την πίσω πόρτα. Ήθελα το πρώτο που θα δω στην Πέτρα να είναι το ‘Θησαυροφυλάκιο’.
Πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Όταν περάσαμε από την «κεντρική πλατεία» της Μικρής πέτρας είμαστε σχεδόν μόνοι μας. Όλοι οι τουρίστες είχαν φύγει. Ούτε καν Βεδουίνους δεν είδαμε. Ήταν 6:45 το απόγευμα!


Παραλίγο να βγούμε τελευταίοι απ’ το φαράγγι. Το δικό μας και άλλα δύο αυτοκίνητα είχαν μείνει στο parking.

Σήμερα η ημέρα ήταν ένα εξαιρετικό value for … time.
Wadi Musa
Φτάσαμε στη Wadi Musa. Μια μικρή επαρχιακή τουριστική πόλη, που έσφυζε από ζωή και … κίνηση.
Το ξενοδοχείο μας, το “Anbat Midtown Hotel”, επιλέχθηκε λόγω … τιμής. Τα 54jod (κοντά 70€) για δυο βράδια μου φάνηκαν καλή τιμή. Ήταν και down town.
«Από την Ελλάδα είστε;»
«Ναι του απαντώ. Είσαι ο Ammar; Μαζί μιλήσαμε στο What’s up»
«Welcome to Jordan! Στην αλάνα πίσω απ’ το ξενοδοχείο βάλτε το»
Παρκάραμε, μπήκαμε στο ξενοδοχείο, πληρώσαμε (μπροστά και μετρητά), μετά μας κέρασε ένα χυμό (στο όρθιο), μετά ανεβήκαμε στον τρίτο όροφο, που ήταν το δωμάτιό μας μετά μας ενημέρωσε ή μάλλον μας … προετοίμασε για το πρωινό ξύπνημα από τον μουεζίνη συμπληρώνοντας «ε! δεν μπορείτε να το αποφύγετε. Σε αραβική χώρα ήρθατε».
Εντάξει! Γιατί το κάνει τόσο μεγάλο θέμα; Το ξέρουμε ότι ήρθαμε σε αραβική χώρα. Έχουμε ξανακούσει μουεζίνη.
Το δωματιάκι ήταν απλό και είχε τα άκρως απαραίτητα. Είχε και θέα στο τζαμί, του περί ου ο λόγος!

Ο ιδιοκτήτης, ο Ammar ήταν ένας τύπος που προσπαθούσε διακαώς να «δείξει» ότι είναι φιλόξενος, διεκδικώντας τα εύσημα για κάθε του κίνηση.
«Ωραίο δεν είναι το δωμάτιο; και καθαρό; Το έχω γλύψει!»
«Σας άρεσε ο χυμός; Δεν το προσφέρουν στα 3 αστέρων! Θα το θυμηθείτε όταν θα γράψετε στο booking, ε;»
Γενικά ότι και αν έκανε ότι και αν έλεγε πάντα φρόντιζε να μας θυμίζει ότι ίσως θα έπρεπε να γράψουμε καμιά καλή κουβέντα στο Booking,
Μας μιλούσε σαν να κάναμε διάλογο κάνοντας μόνος του τις ερωταπαντήσεις, δίνοντας εξηγήσεις, με τάσεις απολογίας με γρήγορα Αγγλικά και αραβικό αξάν, που με δυσκόλευε να καταλάβω όλα απ’ όσα έλεγε.
Ήταν βασικό για μας σήμερα, δεδομένου ότι πήγε και καλά η μέρα από άποψη κούρασης, να μαζευτούμε γρήγορα στο δωμάτιο για ξεκούραση. Θα βγαίναμε όμως μια βολτίτσα στην πόλη και για να τη δούμε λίγο αλλά και για να φάμε κάτι. Ο Ammar μας σύστησε να πάμε κάπου κοντά και καλά. Συμπεριφερόταν σαν κολλητός που του έχουμε απεριόριστη εμπιστοσύνη που θα μας στείλει πραγματικά στο καλύτερο και όχι απαραίτητα εκεί που τον … συμφέρει περισσότερο.
Κάναμε μια μικρή βόλτα στην πόλη, η οποία δεν με ενθουσίασε και πολύ. Αφού ξέχασα να βγάλω και φωτογραφία της. Μία και μόνο τράβηξα. Αυτή:

Μπήκαμε σε ένα φαρμακείο γιατί σκέφτηκα ότι σε τέτοια χώρα σαν την Ιορδανία μπορεί και να βρω υδραργυρικό θερμόμετρο να αγοράσω, αφού στην Ελλάδα όσο και αν έχω ψάξει δεν έχω βρει. Και ω! τι χαρά τι χαρά! Βρήκα προς 1,75δηνάρια το ένα κα πήρα …τρία.
Ωραία αλλά για φαγητό δεν μας «γυάλισε» κανένα μαγαζί. Άσε που όλα είχαν «κράχτες», κάτι που δεν μας τράβηξε και τόσο. Το θέμα είναι όμως ότι δεν θέλαμε να φάμε κάτι πάλι πολύ αραβικό και δεν θέλαμε να φάμε και πολύ. Είχαμε πεθυμήσει άλλωστε να φάμε … Δυτικό φαγητό. Οπότε:

Κατά τις 10:30 μαζευτήκαμε στο δωμάτιο. Είχαμε δύσκολη ημέρα για αύριο.
…η οποία ημέρα ξεκίνησε πιο ζόρικα απ’ ότι φανταζόμουν.
Στις 4:00 το πρωί κατάλαβα γιατί νωρίτερα ο Ammar έκανε τόσο μεγάλο θέμα το πρωινό ξύπνημα απ’ τον μουεζίνη και γιατί το 90% των reviews τόνιζαν ότι σε ξυπνά ο μουεζίνης το πρωί!!! Δεν ήταν μόνο ότι ήταν 4:00 η ώρα (!!!), που είναι πολύ νωρίς αλλά ήταν και το εκκωφαντικό του “καλέσματος”. Ξύπνησα τρομαγμένη. Ήταν σα να μας είχαν βάλει το μεγάφωνο μέσα στο δωμάτιό μας. Σαν να ήθελαν να μας τεστάρουν στα πόσα ντεσιμπέλ αντέχουμε το καρδιακό.
Ήταν βέβαια και το τζαμί και αρκετά κοντά μας …

Ξεκλέψαμε άλλο ένα μισάωρο διακοπτόμενου ύπνου και κατά τις 5:20 είμαστε στο πόδι.
Last edited: