Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι - Στην Κύπρο πρώτα - Η Αρχή και η Οργάνωση
- Νεκρά θάλασσα & Bethany beyond the Jordan
- As Salt και Amman
- Dead Sea Highway
- King’s Highway - Κάστρο Shobak - Μικρή Πέτρα - Wadi Musa
- Πέτρα, η ... ροζ Πολιτεία!
- Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
- Πέτρα και ... hiking - Η Πέτρα τη νύχτα …
- Πέτρα ξανά (δεν τη χορταίνω) - Το μονοπάτι του Θυσιαστηρίου
- Wadi Rum ... η ‘διαστημική’ έρημος!
- Ερυθρά θάλασσα
- Ψηφιδωτά και … Ελληνικά (Umm ar-Rasas, Madaba, Nebo)
- Επιστροφή και ... finale!
Πέτρα: Το “Μοναστήρι”, τα βυζαντινά και οι τάφοι
To Ad Deir (Μοναστήρι) είναι ένα επίσης συναρπαστικό αξιοθέατο της Πέτρας. Είναι προσβάσιμο από το κέντρο της αρχαίας πόλης, μέσω ενός παλιού μονοπατιού πομπής. Το μονοπάτι έχει μήκος περί τα 1,8χλμ και υψομετρική διαφορά περί τα 200μ.
Μέχρι εδώ ήταν ο ‘περίπατος’. Από εδώ και πέρα άρχισε η ανηφοριά και τα σκαλοπάτια.
Κατά μήκος της διαδρομής είδαμε πολύ όμορφες εικόνες. Προσόψεις τάφων, διασταυρούμενα φαράγγια, όμορφους βραχώδεις σχηματισμούς και εκπληκτική θέα.
Κάποια σημεία ειδικά προς το τέλος της διαδρομής είχαν μια απόκοσμη ομορφιά ... σαν να έβλεπα εικόνες από άλλον πλανήτη ...
Είδαμε και Βεδουίνους, οι οποίοι μένουν εδώ μόνιμα. Πολλοί μένουν σε τέντες πάνω στα βράχια και άλλοι μέσα σε σπηλιές όπως οι Ναβαταίοι. Οι Βεδουίνοι της Πέτρας ασχολούνται με τον τουρισμό (εμπόριο και ξεναγήσεις). Πηγαινοέρχονται στον έξω κόσμο με τα πόδια, με ζώα αλλά και με τροχοφόρα. Μπορεί να μη φαίνεται αλλά υπάρχει και δίκτυο δρόμων, που μόνο οι Βεδουίνοι ξέρουν και μόνο σε αυτούς επιτρέπεται να κυκλοφορούν.
Ετυμολογικά η λέξη Βεδουίνος σημαίνει: «αυτός που βαδίζει στην έρημο». Οι Βεδουίνοι είναι αραβική νομαδική φυλή και εντοπίζονται όπου υπάρχει έρημος σε Αφρική, αραβική χερσόνησο και ανατολικά αυτής. Οι Βεδουίνοι της Πέτρας μένουν μέσα στην αρχαία πόλη και αποτελούν τους ας τους πούμε ... φύλακές της. Έχοντας ζήσει επί γενιές γύρω από τα αρχαία κτίσματα, τα θεωρούν και λίγο «δικά» τους.
Στο δρόμο μας είδαμε πολλά εμπορικά μαγαζάκια κάτω από σκηνές, που πουλούσαν διάφορα σουβενίρ. Δεν ήταν και λίγα, αφού το μονοπάτι αυτό είναι μετά το main path το πιο πολυσύχναστο της Πέτρας και έχει «πελατεία». Παρόλο που στην αρχή με «ενοχλούσε» οπτικά η εικόνα τους, αργότερα τα αναζητούσε το μάτι μου. Τα συνήθισα και τα «αποδέχτηκα» σαν μέρος του τοπίου, τα οποία συχνά είναι και ... απαραίτητα για τον καλομαθημένο πεζοπόρο. Τα λες και ... «όαση» μέσα στο άγριο, ερημικό τοπίο.
Εντάξει, με λίγα διαλείμματα για φωτογραφίες λίγα για τη θέα, λίγα στα μαγαζάκια … είχε και σκιά σε μεγάλο κομμάτι της διαδρομής, βγήκε ψιλο-άνετα η … ανηφόρα.
Δεν ήταν και τόσο τραγικό όσο το περιέγραφαν οι αναφορές που είχα. Ήμουν προετοιμασμένη για τα χειρότερα. Ίσως επειδή ήταν πρωί; Ίσως επειδή είχε αρκετή σκιά; Πολύς ντόρος γινόταν για τη δυσκολία του “Ad Dier trail” … την οποία εγώ δεν την ένιωσα.
Στις 8:20 φτάσαμε σε ένα μεγάλο πλάτωμα, στο οποίο κυριαρχεί η πρόσοψη του μνημειώδους “Ad Deir”, όπως λέγεται στα αραβικά το Μοναστήρι.
Ε! ναι! Αξίζει να φτάσεις ως εδώ. Η αλήθεια είναι ότι στο Μοναστήρι άξιζε και ...δυσκολότερος δρόμος!
Καλό χρόνο κάναμε. Και εμείς και αρκετοί άλλοι. Δεν περίμενα να έχει τόσο κόσμο τόσο νωρίς.
Παρόλα αυτά μπορούσαμε να βγάλουμε πλάνα χωρίς κόσμο και χωρίς αντηλιά, αφού ο ήλιος ακόμα ήταν σε τέτοια θέση που η πρόσοψη του Μοναστηριού και μεγάλο μέρος του οροπεδίου ήταν στη σκιά.
Άλλη μια μοναδική εικόνα...
Ο ναός του Ad Dier, ήταν αφιερωμένος στον Ντουσάρα, το Ναβαταίο θεό του Ουρανού.
Το λαξευμένο αυτό κτίσμα είναι πιο ψηλό και πιο εντυπωσιακό από το Θησαυροφυλάκιο. Το Θησαυροφυλάκιο είναι χτισμένο σε ένα πιο ... δραματικό σκηνικό, στο τέλος του φαραγγιού που κόβεται απότομα, στην καρδιά της πολύ στενής περίκλειστης κοιλάδας, ενώ το Μοναστήρι βρίσκεται σε ένα λόφο στην άκρη ενός οροπεδίου. Το Μοναστήρι είναι ένα από τα θρυλικά μνημεία της Πέτρας. Έχει παρόμοιο σε σχέδιο με το Θησαυροφυλάκιο, με 50μ. πλάτος και 45μ. ύψος και πήρε το όνομά του από τους σταυρούς που είναι σκαλισμένοι στους εσωτερικούς τοίχους, υποδηλώνοντας τη χρήση του ως εκκλησία στα Βυζαντινά χρόνια.
Συναντήσαμε έναν τουρίστα, ο οποίος προσφέρθηκε να μας βγάλει μια φωτογραφία μαζί (αυτή η ταξιδιάρικη αλληλεγγύη πως μ’ αρέσει), με φόντο το Μοναστήρι.
“Θέλεις να σε βγάλουμε και εμείς;”, τον ρώτησα.
“Μπα όχι, δεν χρειάζεται. Είμαι εδώ από τις 7:00 και έχω βγάλει άπειρες. Πρόλαβα και τον ήλιο να βγαίνει πίσω από το βουνό που είναι πίσω απ’ το Μοναστήρι.”.
“Είσαι εδώ από τις 7:00;;;;” “Πως γίνεται αυτό;”
“Ήρθα σχεδόν τρέχοντας. Ήθελα να δω το μέρος μόνος μου και το είδα”
Αυτό που μου βγήκε αυθόρμητα να του πω ήταν: “Gongratulations”
Και νόμιζα ότι εμείς είχαμε κάνει καλό χρόνο.
Η ώρα ήταν 8:20 και ο ήλιος δεν είχε ακόμη φωτίσει όλο το οροπέδιο. Ότι πρέπει δηλαδή για τα αναγκαία πλάνα.
Δυο ταμπελίτσες υπήρχαν που σε οδηγούσαν στην «Στην καλύτερη θέα του κόσμου» η μία και «Στην άκρη του κόσμου» η άλλη. Χα, χα. Και οι δύο ήταν …καφενεδάκια - μαγαζάκια Βεδουίνων στημένα σε κορυφές δύο απέναντι λόφων. Λίγοι ανέβαιναν προς αυτά, ενώ οι περισσότεροι κατευθύνονταν προς το μαγαζάκι που είναι ακριβώς απέναντι και στο ίδιο ύψος με το Μοναστήρι, στους πρόποδες δηλαδή των δύο λόφων.
Εμείς διαλέξαμε με λίγη ανάβαση ακόμα να πάμε στην «καλύτερη θέα του κόσμου».
Στην «καλύτερη θέα του κόσμου» η θέα ήταν … εξαιρετική!
Από τη μία πλευρά έβλεπες το Μοναστήρι σε όλο του το μεγαλείο και από την άλλη έβλεπες τα βουνά της Πέτρας, την τέντα του ανταγωνιστή «στην άκρη του κόσμου»
και στο βάθος το Ισραήλ.
Ήπιαμε καφέ και τσάι. Το μέρος είναι απόλυτα χαλαρό. Ο τύπος που είχε το μαγαζί (το οποίο ήταν και σπίτι του) ήταν ένας πολύ cool Βεδουίνος- μουσικός. Έπαιζε κιθάρα για πάρτυ του, όση ώρα είμαστε εκεί, οπότε ήπιαμε το καφεδάκι μας και απολαύσαμε τη θέα μετά μουσικής για να μην πω ίσως και … νιρβάνας.
Δεν μας έκανε καρδιά να φύγουμε. Μείναμε στο μέρος περί τη μιάμιση ώρα.
Γύρω στις 10:15 πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Η σκιά είχε πια αποτραβηχτεί από το οροπέδιο και οι φωτογραφίες του Ad Deir είχαν πια κόντρα τον ήλιο. Εν ολίγοις η πολύ πρωινή επίσκεψη είναι μονόδρομος και για το καλό μας και για την φωτογένεια του μνημείου.
Το κατέβασμα λίγο πιο εύκολο σίγουρα αν και ήθελε μια προσοχή, αφού τα βραχοσκαλοπάτια σε κάποια σημεία είναι αρκετά απότομα και ο ήλιος τώρα πια ήταν ... ανελέητος.
Κάναμε και στάσεις στα μαγαζιά. Βλέπετε ο άντρας μου όταν ανεβαίναμε προκειμένου να αποφύγει τους κράχτες-μαγαζάτορες τους έλεγε: «Later, later», οπότε τώρα στο κατέβασμα τον γράπωσαν.
«Εσύ δεν είσαι που μας έλεγες: Later;»
Σε δύο τέντες σταματήσαμε και αγοράσαμε και μαντήλι και ... ταγάρι. Ούτε μαντήλι χρειαζόμασταν, ούτε ταγάρι, αλλά ας όψονται οι Βεδουίνοι, που είναι πολύ δυνατοί ... έμποροι.
Μαντήλα είχαμε αλλά άντε να πάρουμε άλλη μία για να ζευγαρώσουν. Η Βεδουίνα-πωλήτρια μας συμπάθησε κιόλας επειδή είμαστε Έλληνες και την Αθήνα τη συμπαθεί γιατί εκεί έχει την αδερφή της παντρεμένη (με γιατρό, μας είπε). Έτσι, επειδή μας συμπάθησε
πήραμε μια μαντήλα με τελική τιμή τα 10 δηνάρια (ύστερα από παζάρια βεβαίως).
Την μαντήλα … λογικό πες να την πάρουμε, ζέστη κάνει, θα τη χρησιμοποιούσαμε, αλλά το ταγάρι; Ναι, ναι καλά το έγραψα ... ταγάρι.
Ο άντρας μου δεν ξέρω τι έπαθε και ήθελε να αγοράσει μία τσάντα φτιαγμένη από μαλλί καμήλας. Πιο πιθανό βρίσκω να του άρεσε η πωλήτρια παρά να του άρεσε το ταγάρι. Εκείνος λέει ότι του άρεσε το παζάρι και το ...ταγάρι. Από 30 δηνάρια το πήρε 10.
«Ε και;» Λέω εγώ τώρα. «Που θα κρατήσω μια μάλλινη τσάντα;»
«Δεν θα την κρατήσεις εσύ αλλά εγώ»

Αυτή η Βεδουίνα δεν είχε συγγενή στην Ελλάδα. Άλλο τρόπο βρήκε για να κάνει επίκληση στο συναίσθημα προκειμένου να ψωνίσουμε. «10 οικογένειες Βεδουίνων συντηρεί το μαγαζί» μας είπε και έτσι … πήρα και εγώ ένα ζευγάρι σκουλαρίκια.
Λίγο μακρύτερο αν ήταν το μονοπάτι θα είχα χαλάσει όλο μου το συνάλλαγμα.
Όλη η υπόλοιπη εκδρομή βγήκε με το μαντήλι και το ταγάρι. Δεν ξέρω αν τα «αποσβέσαμε», αλλά τουλάχιστον χαίρομαι που τα λεφτά μας πήγαν στους Βεδουίνους.
Μη μου πείτε ότι του πάει…
Πάντως έτσι για την ιστορία να σημειωθεί ότι γρήγορα … αποδομήθηκε το τσαντικό. Λύθηκε η τιράντα και με διάφορες πατέντες έβγαλε την εκδρομή. Μπορεί να φταίει ο ήλιος που ήταν εκτεθειμένη για καιρό, μπορεί να φταίει η γλωσσοφαγιά μου, δεν ξέρω τι μπορεί.
Φτάνοντας στο τέλος του μονοπατιού είπαμε να κάνουμε μια στάση για δροσιά. Ένα παγωτάκι στο “Nabatean restaurant” ήταν ότι έπρεπε. Καθίσαμε για λίγο για να φάω το παγωτό μου στη σκιά.
Πετύχαμε και γνωστούς από το group των Ελλήνων που συναντήσαμε και χθες στη Μικρή Πέτρα. Μέρος του group θα ανέβαινε Μοναστήρι. Τους λυπήθηκα λίγο, που θα το έκαναν αυτό μέσα στο μεσημέρι. Δεν ήξερα ακόμα τι με περίμενε ... και εμένα αργότερα.
Περάσαμε ξανά από την Colonnaded street, η οποία τώρα φρουρούνταν από Ρωμαίους στρατιώτες … και από έναν ... στρατό καμήλες, οι οποίες περίμεναν τους πελάτες.
Χωρίς χάρτη τα υπόλοιπα πράγματα που κάναμε τα οφείλαμε λίγο στην ... τύχη.
Αν πεις: «Ας πάρουμε αυτό το δρομάκι να δούμε που βγάζει» … ρισκάρεις λίγο. Ότι δρομάκι και να πάρεις στην Πέτρα κάπου αξιόλογα θα σε βγάλει αλλά είναι άγνωστο το πότε και το πως, γι’ αυτό καλό είναι να έχεις χάρτη ή τουλάχιστον να συμβουλεύεσαι τους ελάχιστους στημένους χάρτες του αρχ. χώρου, ώστε να κάνεις οικονομία χρόνου, δρόμου και δυνάμεων.
Ανάμεσα σε όλα αυτά τα αρχαία οικοδομήματα Ναβαταϊκά και Ρωμαϊκά υπήρχαν και … Βυζαντινά.
Πήραμε το μονοπάτι που οδηγούσε στον Βυζαντινό ναό της Πέτρα και βρεθήκαμε μπροστά σε μια τρίκλιτη Βασιλική με τρεις αψίδες και τρεις εισόδους που χτίστηκε το 450μ.Χ. χρησιμοποιώντας πέτρες από Ναβαταϊκά και Ρωμαϊκά κτίρια, που είχαν καταστραφεί από προηγούμενο σεισμό.
Γεμάτο ψηφιδωτά είναι το δάπεδο της εκκλησίας που απεικονίζουν καθημερινά αντικείμενα και μυθολογικά ζώα καθώς και προσωποποιήσεις των εποχών, του Ουρανού και της Γης. Ήταν όλα κατανοητά γιατί οι επιγραφές ήταν φυσικά (Βυζαντινός ο ναός) στα Ελληνικά!
Διάβασα ελληνικά μέσα στην αρχαία Πέτρα της Ιορδανίας!
Μα όλα ελληνικά πιά;
Θυμάστε μια παλιά διαφήμιση της μαγιονέζας Hellmans; Το σλόγκαν της ήταν «Μα και αυτή ελληνική πχια;» Ύστερα από την πληθώρα των στοιχείων-απομειναριών των yunan που συναντήσαμε σε αυτή τη χώρα αρχίζω να το πιστεύω ότι μπορεί και ... η μαγιονέζα και η κέτσαπ είναι ελληνικές.


Στη δυτική πλαγιά του βραχώδη όγκου “Jabal al Khubtha” υψώνονται μεγαλοπρεπώς οι λεγόμενοι «Βασιλικοί τάφοι», μια σειρά από μεγάλα μαυσωλεία με εντυπωσιακές προσόψεις. Είναι οι τύμβοι που είχαμε προσπεράσει νωρίτερα το πρωί αβλεπεί, τότε που βιαζόμασταν να φτάσουμε νωρίς στο Μοναστήρι.
Palace Tomb, Corinthian Tomb, Silk Tomb, Urn Tomb στη σειρά. Ο ένας καλύτερος από τον άλλον και όλοι μαζί … σε κάνουν να αναρωτιέσαι: «Τι άλλο θα δω ακόμα;»
Είναι η πρώτη φορά που ήθελα ένα διάλειμμα από τα αξιοθέατα. Είναι τέτοια η πληθώρα και η συχνότητα αυτών, που ένιωθα ότι ήθελα λίγο χρόνο για να τα επεξεργαστώ και να τα εμπεδώσω. Πολλά τα νέα data! Γεωλογία, αρχαιολογία, αρχιτεκτονική και ιστορία.
Ας δούμε και τους τάφους και μετά να κάνουμε ένα relax.
Ξεχωρίζει ο Silk Tomb για τις πολλές εναλλασσόμενες χρωματικές ζώνες που έχει ο ψαμμίτης της πρόσοψής του. Χρώματα όπως ροζ, λευκό, κίτρινο, πορτοκαλί, τα οποία ιριδίζουν κιόλας όταν πέφτουν πάνω του οι ακτίνες του ήλιου «έδωσαν» στον τάφο το όνομα «Μεταξωτό τάφο». Ήταν ακατάλληλη για ώρα για λήψεις, με τον ήλιο να είναι πίσω από τον τάφο, αλλά παρόλα αυτά ήταν εμφανείς οι χρωματικές εναλλαγές πάνω στο πέτρωμα.
Ο εντυπωσιακότερος όλων είναι ο τάφος Urn.
Κύρια χαρακτηριστικά του είναι η μεγάλη κιονοστοιχία, που υπάρχει στα αριστερά του και και η τεράστια ανοιχτή βεράντα μπροστά του.
Αυτός ο τάφος είναι ένα καλό παράδειγμα του συνδυασμού τοπικών και ελληνικών σχεδίων. Ο τάφος έχει μια εντυπωσιακή πρόσοψη 26 επί 16 μέτρων, τρία απρόσιτα ανοίγματα/τάφους σκαλισμένους ψηλά ανάμεσα στους στύλους και μια ελληνική επιγραφή χαραγμένη σε πέτρα μέσα στον τάφο που υποδηλώνει ότι ο χώρος χρησιμοποιήθηκε και ως βυζαντινή εκκλησία. Η θέα βέβαια από τη βεράντα του προς την πόλη είναι εντυπωσιακή…
Ο στόχος μου ήταν σήμερα -δεδομένου ότι μπήκαμε αρκετά νωρίς στο χώρο- να βγούμε κατά τις 3:00 ώστε να προλάβουμε να ξεκουραστούμε λίγο για να μπορέσουμε να ξαναμπούμε το βράδυ στο “Petra by night”.
Όμως ακόμα ήταν 13:00 η ώρα. Δεν θα φεύγαμε από τώρα. Άλλο ένα μονοπάτι προλαβαίναμε και ήθελα να το κάνουμε.
To Ad Deir (Μοναστήρι) είναι ένα επίσης συναρπαστικό αξιοθέατο της Πέτρας. Είναι προσβάσιμο από το κέντρο της αρχαίας πόλης, μέσω ενός παλιού μονοπατιού πομπής. Το μονοπάτι έχει μήκος περί τα 1,8χλμ και υψομετρική διαφορά περί τα 200μ.
Μέχρι εδώ ήταν ο ‘περίπατος’. Από εδώ και πέρα άρχισε η ανηφοριά και τα σκαλοπάτια.

Κατά μήκος της διαδρομής είδαμε πολύ όμορφες εικόνες. Προσόψεις τάφων, διασταυρούμενα φαράγγια, όμορφους βραχώδεις σχηματισμούς και εκπληκτική θέα.

Κάποια σημεία ειδικά προς το τέλος της διαδρομής είχαν μια απόκοσμη ομορφιά ... σαν να έβλεπα εικόνες από άλλον πλανήτη ...


Είδαμε και Βεδουίνους, οι οποίοι μένουν εδώ μόνιμα. Πολλοί μένουν σε τέντες πάνω στα βράχια και άλλοι μέσα σε σπηλιές όπως οι Ναβαταίοι. Οι Βεδουίνοι της Πέτρας ασχολούνται με τον τουρισμό (εμπόριο και ξεναγήσεις). Πηγαινοέρχονται στον έξω κόσμο με τα πόδια, με ζώα αλλά και με τροχοφόρα. Μπορεί να μη φαίνεται αλλά υπάρχει και δίκτυο δρόμων, που μόνο οι Βεδουίνοι ξέρουν και μόνο σε αυτούς επιτρέπεται να κυκλοφορούν.


Ετυμολογικά η λέξη Βεδουίνος σημαίνει: «αυτός που βαδίζει στην έρημο». Οι Βεδουίνοι είναι αραβική νομαδική φυλή και εντοπίζονται όπου υπάρχει έρημος σε Αφρική, αραβική χερσόνησο και ανατολικά αυτής. Οι Βεδουίνοι της Πέτρας μένουν μέσα στην αρχαία πόλη και αποτελούν τους ας τους πούμε ... φύλακές της. Έχοντας ζήσει επί γενιές γύρω από τα αρχαία κτίσματα, τα θεωρούν και λίγο «δικά» τους.

Στο δρόμο μας είδαμε πολλά εμπορικά μαγαζάκια κάτω από σκηνές, που πουλούσαν διάφορα σουβενίρ. Δεν ήταν και λίγα, αφού το μονοπάτι αυτό είναι μετά το main path το πιο πολυσύχναστο της Πέτρας και έχει «πελατεία». Παρόλο που στην αρχή με «ενοχλούσε» οπτικά η εικόνα τους, αργότερα τα αναζητούσε το μάτι μου. Τα συνήθισα και τα «αποδέχτηκα» σαν μέρος του τοπίου, τα οποία συχνά είναι και ... απαραίτητα για τον καλομαθημένο πεζοπόρο. Τα λες και ... «όαση» μέσα στο άγριο, ερημικό τοπίο.

Εντάξει, με λίγα διαλείμματα για φωτογραφίες λίγα για τη θέα, λίγα στα μαγαζάκια … είχε και σκιά σε μεγάλο κομμάτι της διαδρομής, βγήκε ψιλο-άνετα η … ανηφόρα.

Δεν ήταν και τόσο τραγικό όσο το περιέγραφαν οι αναφορές που είχα. Ήμουν προετοιμασμένη για τα χειρότερα. Ίσως επειδή ήταν πρωί; Ίσως επειδή είχε αρκετή σκιά; Πολύς ντόρος γινόταν για τη δυσκολία του “Ad Dier trail” … την οποία εγώ δεν την ένιωσα.
Στις 8:20 φτάσαμε σε ένα μεγάλο πλάτωμα, στο οποίο κυριαρχεί η πρόσοψη του μνημειώδους “Ad Deir”, όπως λέγεται στα αραβικά το Μοναστήρι.

Ε! ναι! Αξίζει να φτάσεις ως εδώ. Η αλήθεια είναι ότι στο Μοναστήρι άξιζε και ...δυσκολότερος δρόμος!

Καλό χρόνο κάναμε. Και εμείς και αρκετοί άλλοι. Δεν περίμενα να έχει τόσο κόσμο τόσο νωρίς.
Παρόλα αυτά μπορούσαμε να βγάλουμε πλάνα χωρίς κόσμο και χωρίς αντηλιά, αφού ο ήλιος ακόμα ήταν σε τέτοια θέση που η πρόσοψη του Μοναστηριού και μεγάλο μέρος του οροπεδίου ήταν στη σκιά.
Άλλη μια μοναδική εικόνα...

Ο ναός του Ad Dier, ήταν αφιερωμένος στον Ντουσάρα, το Ναβαταίο θεό του Ουρανού.
Το λαξευμένο αυτό κτίσμα είναι πιο ψηλό και πιο εντυπωσιακό από το Θησαυροφυλάκιο. Το Θησαυροφυλάκιο είναι χτισμένο σε ένα πιο ... δραματικό σκηνικό, στο τέλος του φαραγγιού που κόβεται απότομα, στην καρδιά της πολύ στενής περίκλειστης κοιλάδας, ενώ το Μοναστήρι βρίσκεται σε ένα λόφο στην άκρη ενός οροπεδίου. Το Μοναστήρι είναι ένα από τα θρυλικά μνημεία της Πέτρας. Έχει παρόμοιο σε σχέδιο με το Θησαυροφυλάκιο, με 50μ. πλάτος και 45μ. ύψος και πήρε το όνομά του από τους σταυρούς που είναι σκαλισμένοι στους εσωτερικούς τοίχους, υποδηλώνοντας τη χρήση του ως εκκλησία στα Βυζαντινά χρόνια.
Συναντήσαμε έναν τουρίστα, ο οποίος προσφέρθηκε να μας βγάλει μια φωτογραφία μαζί (αυτή η ταξιδιάρικη αλληλεγγύη πως μ’ αρέσει), με φόντο το Μοναστήρι.
“Θέλεις να σε βγάλουμε και εμείς;”, τον ρώτησα.
“Μπα όχι, δεν χρειάζεται. Είμαι εδώ από τις 7:00 και έχω βγάλει άπειρες. Πρόλαβα και τον ήλιο να βγαίνει πίσω από το βουνό που είναι πίσω απ’ το Μοναστήρι.”.
“Είσαι εδώ από τις 7:00;;;;” “Πως γίνεται αυτό;”
“Ήρθα σχεδόν τρέχοντας. Ήθελα να δω το μέρος μόνος μου και το είδα”
Αυτό που μου βγήκε αυθόρμητα να του πω ήταν: “Gongratulations”
Και νόμιζα ότι εμείς είχαμε κάνει καλό χρόνο.

Η ώρα ήταν 8:20 και ο ήλιος δεν είχε ακόμη φωτίσει όλο το οροπέδιο. Ότι πρέπει δηλαδή για τα αναγκαία πλάνα.

Δυο ταμπελίτσες υπήρχαν που σε οδηγούσαν στην «Στην καλύτερη θέα του κόσμου» η μία και «Στην άκρη του κόσμου» η άλλη. Χα, χα. Και οι δύο ήταν …καφενεδάκια - μαγαζάκια Βεδουίνων στημένα σε κορυφές δύο απέναντι λόφων. Λίγοι ανέβαιναν προς αυτά, ενώ οι περισσότεροι κατευθύνονταν προς το μαγαζάκι που είναι ακριβώς απέναντι και στο ίδιο ύψος με το Μοναστήρι, στους πρόποδες δηλαδή των δύο λόφων.
Εμείς διαλέξαμε με λίγη ανάβαση ακόμα να πάμε στην «καλύτερη θέα του κόσμου».

Στην «καλύτερη θέα του κόσμου» η θέα ήταν … εξαιρετική!

Από τη μία πλευρά έβλεπες το Μοναστήρι σε όλο του το μεγαλείο και από την άλλη έβλεπες τα βουνά της Πέτρας, την τέντα του ανταγωνιστή «στην άκρη του κόσμου»



Ήπιαμε καφέ και τσάι. Το μέρος είναι απόλυτα χαλαρό. Ο τύπος που είχε το μαγαζί (το οποίο ήταν και σπίτι του) ήταν ένας πολύ cool Βεδουίνος- μουσικός. Έπαιζε κιθάρα για πάρτυ του, όση ώρα είμαστε εκεί, οπότε ήπιαμε το καφεδάκι μας και απολαύσαμε τη θέα μετά μουσικής για να μην πω ίσως και … νιρβάνας.

Δεν μας έκανε καρδιά να φύγουμε. Μείναμε στο μέρος περί τη μιάμιση ώρα.
Γύρω στις 10:15 πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Η σκιά είχε πια αποτραβηχτεί από το οροπέδιο και οι φωτογραφίες του Ad Deir είχαν πια κόντρα τον ήλιο. Εν ολίγοις η πολύ πρωινή επίσκεψη είναι μονόδρομος και για το καλό μας και για την φωτογένεια του μνημείου.

Το κατέβασμα λίγο πιο εύκολο σίγουρα αν και ήθελε μια προσοχή, αφού τα βραχοσκαλοπάτια σε κάποια σημεία είναι αρκετά απότομα και ο ήλιος τώρα πια ήταν ... ανελέητος.

Κάναμε και στάσεις στα μαγαζιά. Βλέπετε ο άντρας μου όταν ανεβαίναμε προκειμένου να αποφύγει τους κράχτες-μαγαζάτορες τους έλεγε: «Later, later», οπότε τώρα στο κατέβασμα τον γράπωσαν.
«Εσύ δεν είσαι που μας έλεγες: Later;»
Σε δύο τέντες σταματήσαμε και αγοράσαμε και μαντήλι και ... ταγάρι. Ούτε μαντήλι χρειαζόμασταν, ούτε ταγάρι, αλλά ας όψονται οι Βεδουίνοι, που είναι πολύ δυνατοί ... έμποροι.

Μαντήλα είχαμε αλλά άντε να πάρουμε άλλη μία για να ζευγαρώσουν. Η Βεδουίνα-πωλήτρια μας συμπάθησε κιόλας επειδή είμαστε Έλληνες και την Αθήνα τη συμπαθεί γιατί εκεί έχει την αδερφή της παντρεμένη (με γιατρό, μας είπε). Έτσι, επειδή μας συμπάθησε

Την μαντήλα … λογικό πες να την πάρουμε, ζέστη κάνει, θα τη χρησιμοποιούσαμε, αλλά το ταγάρι; Ναι, ναι καλά το έγραψα ... ταγάρι.

«Ε και;» Λέω εγώ τώρα. «Που θα κρατήσω μια μάλλινη τσάντα;»
«Δεν θα την κρατήσεις εσύ αλλά εγώ»


Αυτή η Βεδουίνα δεν είχε συγγενή στην Ελλάδα. Άλλο τρόπο βρήκε για να κάνει επίκληση στο συναίσθημα προκειμένου να ψωνίσουμε. «10 οικογένειες Βεδουίνων συντηρεί το μαγαζί» μας είπε και έτσι … πήρα και εγώ ένα ζευγάρι σκουλαρίκια.
Λίγο μακρύτερο αν ήταν το μονοπάτι θα είχα χαλάσει όλο μου το συνάλλαγμα.

Όλη η υπόλοιπη εκδρομή βγήκε με το μαντήλι και το ταγάρι. Δεν ξέρω αν τα «αποσβέσαμε», αλλά τουλάχιστον χαίρομαι που τα λεφτά μας πήγαν στους Βεδουίνους.

Μη μου πείτε ότι του πάει…

Πάντως έτσι για την ιστορία να σημειωθεί ότι γρήγορα … αποδομήθηκε το τσαντικό. Λύθηκε η τιράντα και με διάφορες πατέντες έβγαλε την εκδρομή. Μπορεί να φταίει ο ήλιος που ήταν εκτεθειμένη για καιρό, μπορεί να φταίει η γλωσσοφαγιά μου, δεν ξέρω τι μπορεί.

Φτάνοντας στο τέλος του μονοπατιού είπαμε να κάνουμε μια στάση για δροσιά. Ένα παγωτάκι στο “Nabatean restaurant” ήταν ότι έπρεπε. Καθίσαμε για λίγο για να φάω το παγωτό μου στη σκιά.

Πετύχαμε και γνωστούς από το group των Ελλήνων που συναντήσαμε και χθες στη Μικρή Πέτρα. Μέρος του group θα ανέβαινε Μοναστήρι. Τους λυπήθηκα λίγο, που θα το έκαναν αυτό μέσα στο μεσημέρι. Δεν ήξερα ακόμα τι με περίμενε ... και εμένα αργότερα.
Περάσαμε ξανά από την Colonnaded street, η οποία τώρα φρουρούνταν από Ρωμαίους στρατιώτες … και από έναν ... στρατό καμήλες, οι οποίες περίμεναν τους πελάτες.


Χωρίς χάρτη τα υπόλοιπα πράγματα που κάναμε τα οφείλαμε λίγο στην ... τύχη.
Αν πεις: «Ας πάρουμε αυτό το δρομάκι να δούμε που βγάζει» … ρισκάρεις λίγο. Ότι δρομάκι και να πάρεις στην Πέτρα κάπου αξιόλογα θα σε βγάλει αλλά είναι άγνωστο το πότε και το πως, γι’ αυτό καλό είναι να έχεις χάρτη ή τουλάχιστον να συμβουλεύεσαι τους ελάχιστους στημένους χάρτες του αρχ. χώρου, ώστε να κάνεις οικονομία χρόνου, δρόμου και δυνάμεων.
Ανάμεσα σε όλα αυτά τα αρχαία οικοδομήματα Ναβαταϊκά και Ρωμαϊκά υπήρχαν και … Βυζαντινά.
Πήραμε το μονοπάτι που οδηγούσε στον Βυζαντινό ναό της Πέτρα και βρεθήκαμε μπροστά σε μια τρίκλιτη Βασιλική με τρεις αψίδες και τρεις εισόδους που χτίστηκε το 450μ.Χ. χρησιμοποιώντας πέτρες από Ναβαταϊκά και Ρωμαϊκά κτίρια, που είχαν καταστραφεί από προηγούμενο σεισμό.
Γεμάτο ψηφιδωτά είναι το δάπεδο της εκκλησίας που απεικονίζουν καθημερινά αντικείμενα και μυθολογικά ζώα καθώς και προσωποποιήσεις των εποχών, του Ουρανού και της Γης. Ήταν όλα κατανοητά γιατί οι επιγραφές ήταν φυσικά (Βυζαντινός ο ναός) στα Ελληνικά!

Διάβασα ελληνικά μέσα στην αρχαία Πέτρα της Ιορδανίας!
Μα όλα ελληνικά πιά;
Θυμάστε μια παλιά διαφήμιση της μαγιονέζας Hellmans; Το σλόγκαν της ήταν «Μα και αυτή ελληνική πχια;» Ύστερα από την πληθώρα των στοιχείων-απομειναριών των yunan που συναντήσαμε σε αυτή τη χώρα αρχίζω να το πιστεύω ότι μπορεί και ... η μαγιονέζα και η κέτσαπ είναι ελληνικές.
Στη δυτική πλαγιά του βραχώδη όγκου “Jabal al Khubtha” υψώνονται μεγαλοπρεπώς οι λεγόμενοι «Βασιλικοί τάφοι», μια σειρά από μεγάλα μαυσωλεία με εντυπωσιακές προσόψεις. Είναι οι τύμβοι που είχαμε προσπεράσει νωρίτερα το πρωί αβλεπεί, τότε που βιαζόμασταν να φτάσουμε νωρίς στο Μοναστήρι.

Palace Tomb, Corinthian Tomb, Silk Tomb, Urn Tomb στη σειρά. Ο ένας καλύτερος από τον άλλον και όλοι μαζί … σε κάνουν να αναρωτιέσαι: «Τι άλλο θα δω ακόμα;»
Είναι η πρώτη φορά που ήθελα ένα διάλειμμα από τα αξιοθέατα. Είναι τέτοια η πληθώρα και η συχνότητα αυτών, που ένιωθα ότι ήθελα λίγο χρόνο για να τα επεξεργαστώ και να τα εμπεδώσω. Πολλά τα νέα data! Γεωλογία, αρχαιολογία, αρχιτεκτονική και ιστορία.
Ας δούμε και τους τάφους και μετά να κάνουμε ένα relax.

Ξεχωρίζει ο Silk Tomb για τις πολλές εναλλασσόμενες χρωματικές ζώνες που έχει ο ψαμμίτης της πρόσοψής του. Χρώματα όπως ροζ, λευκό, κίτρινο, πορτοκαλί, τα οποία ιριδίζουν κιόλας όταν πέφτουν πάνω του οι ακτίνες του ήλιου «έδωσαν» στον τάφο το όνομα «Μεταξωτό τάφο». Ήταν ακατάλληλη για ώρα για λήψεις, με τον ήλιο να είναι πίσω από τον τάφο, αλλά παρόλα αυτά ήταν εμφανείς οι χρωματικές εναλλαγές πάνω στο πέτρωμα.

Ο εντυπωσιακότερος όλων είναι ο τάφος Urn.

Κύρια χαρακτηριστικά του είναι η μεγάλη κιονοστοιχία, που υπάρχει στα αριστερά του και και η τεράστια ανοιχτή βεράντα μπροστά του.
Αυτός ο τάφος είναι ένα καλό παράδειγμα του συνδυασμού τοπικών και ελληνικών σχεδίων. Ο τάφος έχει μια εντυπωσιακή πρόσοψη 26 επί 16 μέτρων, τρία απρόσιτα ανοίγματα/τάφους σκαλισμένους ψηλά ανάμεσα στους στύλους και μια ελληνική επιγραφή χαραγμένη σε πέτρα μέσα στον τάφο που υποδηλώνει ότι ο χώρος χρησιμοποιήθηκε και ως βυζαντινή εκκλησία. Η θέα βέβαια από τη βεράντα του προς την πόλη είναι εντυπωσιακή…

Ο στόχος μου ήταν σήμερα -δεδομένου ότι μπήκαμε αρκετά νωρίς στο χώρο- να βγούμε κατά τις 3:00 ώστε να προλάβουμε να ξεκουραστούμε λίγο για να μπορέσουμε να ξαναμπούμε το βράδυ στο “Petra by night”.
Όμως ακόμα ήταν 13:00 η ώρα. Δεν θα φεύγαμε από τώρα. Άλλο ένα μονοπάτι προλαβαίναμε και ήθελα να το κάνουμε.
Last edited: