Sassenach77
Member
- Μηνύματα
- 8.096
- Likes
- 24.234
- Επόμενο Ταξίδι
- Ελλάδα
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γη του Πυρός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 12 Ιουλίου 2020 – Καμμένα Βούρλα και άφιξη στη Χαλκίδα
- 13 Ιουλίου 2020 – Χαλκίδα και η μετάβαση στη Λίμνη
- 14 Ιουλίου 2020 – Ροβιές, Δρυμώνας, Λουτρά Αιδηψού
- 15 Ιουλίου 2020 – Λουτρά Αιδηψού & Λιχαδονήσια
- 16 Ιουλίου 2020 – Ωρεοί, Ιστιαία, Ελληνικά, Αγία Άννα, Αχλάδι
- 17 Ιουλίου 2020 – Κερασιά, Παραλία Ελληνικών, Παπάδες, ‘κρυφό’ Σαρακήνικο
- 18 Ιουλίου 2020 – Διαδρομή: Στροφυλιά-Μαντούδι-Προκόπι-Πήλι-Σαρακήνικο-Λιμνιώνας-Πετάλη-Αγία Ειρήνη-Κούτουρλα-Κύμη
- 19 Ιουλίου 2020 – Διαδρομή: Μετόχι-Στρόπωνες-Βύθουρη-Στενή (μέσω Καθενών)-Χιλιαδού-Κύμη
- 20 Ιουλίου 2020 – Κύμη-Μονή Μεταμόρφωσης Σωτήρα-Χωνευτικό-Χηλή-Βίταλα-Θάψα-Μουρτερή
- 21 Ιουλίου 2020, Μέρος 1ο – Ποταμία, Οξύλιθος, Αγία Θέκλα, Αυλωνάρι
- 21 Ιουλίου 2020, Μέρος 2ο – Οκτωνιά, Άγιοι Απόστολοι, Ζάρακες, Δρακόσπιτα, Στύρα, Κάρυστος
- 22 Ιουλίου 2020 – Κάρυστος, Μύλοι, Πλατανιστός, Παραλία Ποτάμι, Παραλία Κάβος
- 23 Ιουλίου 2020 – Ακρωτήριο Καφηρέας ή Κάβο Ντόρο, Αγ.Δημήτριος
- 24 Ιουλίου 2020 – Νέα Στύρα, Αλιβέρι, Ερέτρια
- 25 Ιουλίου 2020 – Αρχαιολογικό Μουσείο & Αρχαιολογικός χώρος Ερέτριας, Επιστροφή
21 Ιουλίου 2020, Μέρος 1ο – Ποταμία, Οξύλιθος, Αγία Θέκλα, Αυλωνάρι
Αρχαιολογικός χώρος Ποταμίας
Για τη σημερινή μέρα είχα μπόλικα σημεία ενδιαφέροντος σημειωμένα και κάποια από αυτά ανυπομονούσα να τα δω κιόλας. Υπήρχαν όμως και άλλα, που αναγκαστικά βγήκαν από το πρόγραμμα για μια επόμενη φορά και άλλα που δεν υπήρχαν στο πρόγραμμα, αλλά μπήκαν και μάλιστα είχα μεγάλη περιέργεια να τα δω, γιατί δεν είχα ιδέα τι είναι, όπως ο αρχαιολογικός χώρος Ποταμίας.
Στη Πλατάνα, όπου είχαμε δει και τη σχετική σήμανση την προηγούμενη μέρα, στρίψαμε δεξιά όπως μας υποδείκνυαν οι ταμπέλες για τον αρχαιολογικό χώρο και μετά από λίγα λεπτά φτάσαμε στο χωριό Άνω Ποταμία. Ακολουθώντας τις ταμπέλες, οι οποίες ουκ ολίγες ήταν, με έκαναν να σκέφτομαι ότι για να έχει τόση σήμανση θα είναι κάτι σημαντικό αυτό που θα δω. Φτάνουμε κάποια στιγμή και υπάρχει άλλη μία ταμπέλα που σου έλεγε ‘με βρήκες’…
Κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο και προχωράμε προς τη ταμπέλα. Δίπλα υπήρχε ένας φράχτης και πίσω από αυτόν ένα σπίτι. Κοιτάμε γύρω μας και δεν βλέπουμε κάτι που να υποδηλώνει ότι βρισκόμαστε σε αρχαιολογικό χώρο, ούτε υπήρχε κάποια ένδειξη ή οδηγία να κατευθυνθούμε προς κάπου…Η πινακίδα, λοιπόν, και μετά το χάος! Από πινακίδες, πάντως, για να φτάσεις εκεί, μπόλικες είχε! Κοιτώντας ψηλά έβλεπα ένα μονοπάτι και δίπλα από το φράχτη υπήρχαν ίχνη από ροδιές, αλλά δεν μπορούσα να ξέρω που οδηγούν και αν οδηγούν στον αρχαιολογικό χώρο…
Περπάτησα πάνω στις ροδιές για κάποια μέτρα, όταν ο αδερφός μου, μου επέστησε τη προσοχή, ότι μπορεί να έχει φίδια εκεί που πάω και ήμουν με γυμνά πόδια και παντόφλες. Είχε δίκιο, γιατί η Εύβοια από φίδια καλά πάει, όσο είχαμε δει και θα βλέπαμε και στην συνέχεια. Δεν υπήρχε όμως περίπτωση να αλλάξω ρούχα και παπούτσια για να ψάξω μέσα στα χόρτα και στα τυφλά, για αρχαία ερείπια που δεν ήξερα πως ή που είναι, γιατί θα σπαταλούσαμε πολύ χρόνο. Προσπάθησα να μπω στο ιντερνετ να δω τουλάχιστον περί τίνος πρόκειται, αλλά, όπως και σε πολλά άλλα σημεία της Εύβοιας, δεν είχαμε καθόλου σήμα. Ούτε είχα αξιωθεί το προηγούμενο βράδυ να μπω να δω, γιατί δεν φανταζόμουν ότι έπρεπε να μυρίσω τα δάχτυλα μου για να βρώ τον αρχαιολογικό χώρο…
Γύρισα στο αυτοκίνητο και είδα έναν κύριο, οπότε άδραξα την ευκαιρία για ερώτηση. Μου είπε ότι υπάρχουν κάποια ερείπια στη κορυφή του λόφου από την πίσω μεριά όμως και ότι έπρεπε να πάμε με τα πόδια από το δρομάκι που έβλεπα να ανεβαίνει μέσα στα χόρτα…Τελικά, ότι επένδυση είχε γίνει εκεί έφτανε μέχρι τις πινακίδες! Σε ερώτηση μου, για το τι ερείπια είναι, δεν ήξερε να μου πει…Τον ευχαρίστησα και φύγαμε.
Όταν βρήκα σήμα έψαξα να το βρω και είδα ότι πρόκειται για τα ερείπια της ακρόπολης της αρχαίας Κύμης στη θέση ‘Καστρί’.
Οξύλιθος
Μετά την πρωινή ‘πατάτα’ πήγαμε να δούμε κάτι που γνωρίζαμε την ύπαρξη του από πριν και είχε ενδιαφέρον. Πρόκειται για το χωριό Οξύλιθος που είναι χτισμένο αμφιθεατρικά στη νότιο ανατολική πλαγιά του ομώνυμου βουνού. Το χωριό περιβάλλεται από ελαιώνες και το κύριο χαρακτηριστικό του είναι ο κωνικός ηφαιστειακός λόφος που υψώνεται βόρεια του. Αυτός ο λόφος δημιουργήθηκε πριν περίπου 11 εκατομμύρια χρόνια στο μέσο της λεκάνης της Κύμης και αποτελεί το πιο εμφανές ηφαιστειακό υπόλειμμα στο κεντρικό Αιγαίο. Από το σχήμα του προέρχεται και το όνομα του χωριού.
Η θέση και το εύφορο έδαφος είναι οι βασικές αιτίες της εγκατάστασης του ανθρώπου στη περιοχή από την Προϊστορική εποχή, μέχρι και σήμερα, καθώς έχουν βρεθεί πολλά ερείπια οικισμών τριγύρω.
Πάνω στον ηφαιστειακό λόφο βρίσκεται η εκκλησία της Ευαγγελίστριας, η οποία είναι χτισμένη από ηφαιστειογενή υλικά, όπως και πολλά σπίτια του χωριού έχουν την χαρακτηριστική κόκκινη πέτρα της περιοχής.
Περάσαμε μέσα από το χωριό και πήραμε το δρόμο για τη κορυφή του λόφου. Η θέα από εκεί είναι πανοραμική προς πάσα κατεύθυνση και υπέροχη! Μείναμε για λίγη ώρα να απολαύσουμε τη θέα.
Ωρολόγιο και οικισμός Αγίας Θέκλας
Επόμενη στάση μας ήταν στο χωριό Ωρολόγιο. Η επικρατέστερη εκδοχή για την ονομασία του χωριού σχετίζεται με τη θέση του. Το Ωρολόγιο βρίσκεται στο μέσον της διαδρομής μεταξύ Κύμης και Αλιβερίου, γεγονός που επέτρεπε στους ταξιδιώτες να μπορούν να υπολογίζουν το υπόλοιπο του ταξιδιού τους με το που έφθαναν στο συγκεκριμένο οικισμό. Σε περίοπτη θέση στο κέντρο του χωριού, δίπλα από την εκκλησία βρίσκεται και το σήμα κατατεθέν του, ένα ρολόι.
Ο βασικός λόγος, όμως, που ήθελα να πάω εκεί δεν ήταν το ίδιο το Ωρολόγιο, αλλά ο οικισμός της Αγίας Θέκλας που βρίσκεται εκεί κοντά. Σταματήσαμε στο χωριό και κατέβηκα για να βρω κάποιον να ρωτήσω. Βρήκα δύο άτομα που μαστόρευαν κάτι σε μία αυλή. Όταν ρώτησα πως θα βρω την εκκλησία της Αγίας Θέκλας το νεαρό παιδί γύρισε στον νεαρό άντρα ρωτώντας τον ‘εννοεί την παλιά εκκλησία με τα νεκροταφεία;’. Δεν γνώριζα κάτι για νεκροταφεία εγώ, οπότε στο άκουσμα της λέξης πετάγομαι λέγοντας ‘έχει και νεκροταφεία; Ωραία!’ Πρέπει να ακούστηκα αρκετά… νεκρόφιλη (!) γιατί ο νεαρός με κοίταξε, σχεδόν, με τρόμο! Που να εξηγώ τώρα εγώ στο παιδί, ποια είναι η σημασία των νεκροταφείων και τι αντιπροσωπεύουν σε μία τοπική κοινωνία ή ένα ολόκληρο έθνος.... Έρχεται τότε προς το μέρος μου ο άλλος, κάνοντας νόημα στο παιδί να σωπάσει και χαμογελώντας μου εξήγησε πως θα βρω την εκκλησία. Μου είπε ότι έχει παλιές τοιχογραφίες και ότι τα νεκροταφεία δεν είναι παλιά, αλλά τα τωρινά του οικισμού. Είχε αντιληφθεί αυτό που είχα σκεφτεί στο άκουσμα των νεκροταφείων, ότι δηλαδή υπάρχουν και παλιά νεκροταφεία μαζί με την εκκλησία. Του είπα ότι γνωρίζω για την εκκλησία και τις τοιχογραφίες κι ότι αυτός είναι ο λόγος που την ψάχνω. Τον ευχαρίστησα και φύγαμε.
Τον οικισμό τον βρήκαμε εύκολα χάρη στις οδηγίες που είχα, καθώς δεν υπήρχε καθόλου σήμανση που να στρίψεις! Μπήκαμε μέσα και ευτυχώς κοντά στην κεντρική εκκλησία του οικισμού υπήρχε πινακίδα για την εκκλησία.
Η φερώνυμη εκκλησία της Αγίας Θέκλας, είναι ένας βυζαντινός ναός με σημαντικές τοιχογραφίες του 13ου και 14ου αιώνα και έχει χαρακτηριστεί, από το 1958, ιστορικό διατηρητέο μνημείο για την Εύβοια. Η παρουσία της υποδεικνύει την ύπαρξη οικισμού στην περιοχή την ύστερη βυζαντινή περίοδο. Η πρώτη εξωτερική όψη της εκκλησίας με ενθουσίασε!...
…και όταν μπήκα μέσα έμεινα άφωνη! Το εσωτερικό της το διακρίνει μία απλότητα και οι παλιές τοιχογραφίες μαρτυρούν το πέρασμα των χρόνων και τη φθορά που έχει επέλθει πάνω τους. Η παλαιότητα όμως αυτή είναι που τους προσδίδει μεγάλη αξία. Πολύ όμορφη εκκλησία!
Δίπλα όντως υπήρχαν νεκροταφεία και τριγύρω η φύση ήταν γαλήνια! Έκανα τη βόλτα μου, είδα και και τα ‘ρούχα’ που πέταξε ένα φιδάκι και μετά φύγαμε για την επόμενη έκπληξη…
Αυλωνάρι
Έπρεπε να τριτώσει....Το Αυλωνάρι ήταν το τρίτο και τελευταίο χωριό της Εύβοιας που με συνεπήρε και το αγάπησα πολύ! Ένα χωριό γραφικό, που κουβαλάει στις πλάτες του μπόλικη ιστορία, με όμορφα περιποιημένα σοκάκια, παραδοσιακά σπίτια και κατοίκους πρόθυμους να σου πούνε την ιστορία του…Σωστό μπιμπελό!
Η ονομασία του Αυλωναρίου προήλθε από τη λέξη «αυλών» που υποδηλώνει μια κοιλάδα ή μια χαράδρα. Ο αρχαίος Αυλών της Εύβοιας, εικάζεται ότι βρίσκεται στη θέση της αρχαίας πόλης Οιχαλία. Η ευβοϊκή Οιχαλία ήταν μυκηναϊκή πόλη, γνωστή για την καταστροφή της από τον Ηρακλή. Σύμφωνα με την μυθολογία, ο Εύρυτος, γνωστός για την δεξιότητά του στο τόξο, ήταν βασιλιάς της αρχαίας αυτής πόλης. Ο Εύρυτος είχε μια πανέμορφη κόρη την Ιόλη ,την οποία πολλοί μνηστήρες ήθελαν να παντρευτούν. Για να τους αποφύγει,ανακοίνωσε ότι η κόρη του θα παντρεύονταν αυτόν που θα αποδείκνυε την γενναιότητα του κερδίζοντας τον στην τοξοβολία,πράγμα αδύνατο καθώς κανένας δεν θα μπορούσε να τα βάλει μαζί του. Εκτός όμως από τον μυθικό Ηρακλή, που μόλις το έμαθε, ήρθε και συναγωνίστηκε μαζί του και τον κέρδισε. Όμως ο βασιλιάς αθέτησε τον λόγο του και ο Ηρακλής έφυγε ντροπιασμένος και πλημμυρισμένος από θυμό. Σχημάτισε ισχυρό στρατό και επέστρεψε για να πάρει την εκδίκηση του. Ύστερα από μεγάλη μάχη λεηλάτησε, κατέστρεψε όλη την πόλη, σκότωσε τον βασιλιά και τους γιους του και πήρε μαζί του την Ιόλη.
Το Αυλωνάρι συνδέθηκε από τα πρώτα βυζαντινά χρόνια με την Εκκλησία, καθώς η πρώτη ιστορική παρουσία της σημειώνεται το 553 μ.Χ. στον τίτλο του επισκόπου Αυλώνος που από τα πρακτικά της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως διαπιστώνεται ότι συμμετείχε στην Ε’ Οικουμενική Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη (Επίσκοπος Σωτήρ).
Το γεγονός αυτό προϋποθέτει τη δημογραφική, διοικητική και οικονομική δύναμη του χωριού και την εξέχουσα θέση που είχε στην ευρύτερη περιοχή Αλιβερίου και Κύμης.
Το Αυλωνάρι δέχτηκε τις εισβολές των Ενετών, των Λομβαρδών, των Γενοβέζων, τα χνάρια των οποίων παραμένουν ακόμα και σήμερα με τη μορφή των κάστρων. Την περίοδο της ενετοκρατίας υπαγόταν στην οικογένεια Ghisi, όπως και όλη η περιοχή από το Αυλωνάρι ως την Κύμη και τη Σκύρο. Το 14ο αιώνα καθίσταται διοικητικό, στρατιωτικό και οικονομικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Είναι η έδρα ενός φέουδου που υπαγόταν στο Βενετό Βάιλο (επίτροπο) της Χαλκίδας και προστατευόταν από δύο μεγάλα κάστρα, το Potiri (Ποτήρι) νότια του οικισμού και το θρυλικό Cuppa (Κούπα) στη Βρύση της περιοχής Κονιστρών, σε συνδυασμό με τους πύργους που κοσμούσαν αρκετά χωριά της περιοχής. Πρόκειται για ένα αμυντικό σύστημα πολύ καλά οργανωμένο και πυκνό.
Οι λόγοι που υπαγόρευσαν στους Βενετούς την ύπαρξη αυτής της διοικητικά ανεξάρτητης περιοχής ήταν η απειλή των Φράγκων, των Καταλανών και των Τούρκων πειρατών αλλά και ο αγροτικός πλούτος του τόπου που είχε 25 χωριά με παραγωγή σιταριού, λαδιού, κρασιού, κεριού, μελιού και μεταξιού. Τις μνήμες αυτής της εποχής διασώζει μέχρι σήμερα η ρυμοτομία του Αυλωναρίου που δίνει την εντύπωση οχυρωμένου οικισμού με τα παραδοσιακά σπίτια, τους ελικοειδείς δρόμους και τα στενά σοκάκια.
Το Αυλωνάρι ακολούθησε τη μοίρα της Εύβοιας, που κυριεύτηκε το 1470 από το Μωάμεθ τον Πορθητή. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας ήταν «Ναχιγιές» (διοικητική μονάδα) που υπαγόταν στον Καζά του Εγριμπόζ (Ευρίπου). Το 1821 δεν ξεσηκώθηκαν από την αρχή, από φόβο. Μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους, στο Αυλωνάρι και στην περιοχή μετοίκησαν μερικές οικογένειες Σαμίων και σώζονται πολλά σαμιώτικα σπίτια μέχρι και σήμερα.
Φτάνοντας στο Αυλωνάρι κατευθυνθήκαμε πρώτα ψηλά στο λόφο για να δούμε το βενετσιάνικο πύργο. Γύρω του υπάρχουν οικίες και λίγα μέτρα πιο πέρα βρίσκεται η κεντρική εκκλησία του χωριού. Προχωρώντας αντίθετα από την εκκλησία συναντήσαμε τα υπολύματα ενός στρόγγυλου πύργου (μάλλον), τμήμα των παλιών οχυρώσεων.
Κατεβήκαμε μετά στη κεντρική πλατεία και μέχρι να παρκάρει ο αδερφός μου, εγώ είχα ήδη ξεκινήσει την βόλτα μου. Ρώτησα στη πλατεία αν είναι ανοιχτό το Λαογραφικό Μουσείο του χωριού. Προς απογοήτευση μου πήρα αρνητική απάντηση. Άρχισα να ανηφορίζω και να μπαινοβγαίνω σε στενά και δρόμους.
Όταν με βρήκε ο bro, μου είπε ότι ένας κύριος στη πλατεία τον ρώτησε αν ψάχνει ‘αυτήν με τη φωτογραφική’. Γελώντας ο αδερφός μου του είπε ναι και αυτός του έδειξε τη κατεύθυνση που είχα πάρει και είπε ότι πηγαίνω προς το παλιό σχολαρχείο! Στο άκουσμα της λέξης εγώ ‘τέντωσα’! 'Ρώτησες πιο είναι αυτό το κτίριο;'. 'Το πρώτο παλιό σπίτι', μου λέει…Το πώς ορίζονταν όμως αυτό το ‘πρώτο παλιό σπίτι’ δεν ρώτησε…
Γυρίζοντας στη πλατεία βρήκαμε τον κυριούλη αυτόν που ήταν καθισμένος σε ένα τραπέζι του καφενείου. Τον ρώτησα ποιο είναι το σχολαρχείο και μου είπε μια από τα ίδια, δηλαδή το πρώτο παλιό σπίτι που συνάντησα μετά την ανηφόρα. Δεν μπόρεσα να βγάλω άκρη γιατί μου έλεγε ότι έχει ξύλινη πόρτα και παράθυρα, λες και μόνο ένα σπίτι ήταν έτσι…μετά άρχισε να μου λέει ότι στην κατοχή έγινε διοικητήριο και στο τέλος τον άκουγα απλά γιατί με είχε συνεπάρει η προθυμία του να μου πει την ιστορία του χωριού του! Συμπαθέστατος άνθρωπος!
Όταν γύρισα και άρχισα την αρχειοθέτηση των φωτογραφιών, έψαξα σε παλιές φωτογραφίες από το ιντερνετ να ταιριάξω κάποιο κτίριο από τις δικές μου φωτογραφίες, αλλά πάλι δεν έβγαλα άκρη γιατί καμία φωτογραφία δεν έδειχνε ολόκληρο το κτίριο εξωτερικά…
Δυτικά του Αυλωναρίου υπάρχει η περιοχή Χάνια και εκεί βρίσκονται οι ανεμόμυλοι και η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου. Εμείς ένα μπερδεματάκι το κάναμε σε αυτά και στο τέλος δεν τα βρήκαμε, γιατί σήμανση δεν υπήρχε, ούτε όμως και σήμα στο κινητό. Ο δρόμος που θυμόμουν ότι είχα δει στο χάρτη του χωριού δεν μπορούσα να καταλάβω ποιος είναι όταν ήμασταν εκεί. Όσους ρώτησα δεν με διαφώτισαν καθόλου! Προσπαθήσαμε μια δεύτερη φορά να το βρούμε και καταλήξαμε στα ίδια. Αργότερα είδα ότι ο δρόμος που έψαχνα βρίσκονταν στην δυτική πλευρά του χωριού ενώ εμείς ψάχναμε σχεδόν αντίθετα…
Συνεχίζεται…
Αρχαιολογικός χώρος Ποταμίας
Για τη σημερινή μέρα είχα μπόλικα σημεία ενδιαφέροντος σημειωμένα και κάποια από αυτά ανυπομονούσα να τα δω κιόλας. Υπήρχαν όμως και άλλα, που αναγκαστικά βγήκαν από το πρόγραμμα για μια επόμενη φορά και άλλα που δεν υπήρχαν στο πρόγραμμα, αλλά μπήκαν και μάλιστα είχα μεγάλη περιέργεια να τα δω, γιατί δεν είχα ιδέα τι είναι, όπως ο αρχαιολογικός χώρος Ποταμίας.
Στη Πλατάνα, όπου είχαμε δει και τη σχετική σήμανση την προηγούμενη μέρα, στρίψαμε δεξιά όπως μας υποδείκνυαν οι ταμπέλες για τον αρχαιολογικό χώρο και μετά από λίγα λεπτά φτάσαμε στο χωριό Άνω Ποταμία. Ακολουθώντας τις ταμπέλες, οι οποίες ουκ ολίγες ήταν, με έκαναν να σκέφτομαι ότι για να έχει τόση σήμανση θα είναι κάτι σημαντικό αυτό που θα δω. Φτάνουμε κάποια στιγμή και υπάρχει άλλη μία ταμπέλα που σου έλεγε ‘με βρήκες’…

Κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο και προχωράμε προς τη ταμπέλα. Δίπλα υπήρχε ένας φράχτης και πίσω από αυτόν ένα σπίτι. Κοιτάμε γύρω μας και δεν βλέπουμε κάτι που να υποδηλώνει ότι βρισκόμαστε σε αρχαιολογικό χώρο, ούτε υπήρχε κάποια ένδειξη ή οδηγία να κατευθυνθούμε προς κάπου…Η πινακίδα, λοιπόν, και μετά το χάος! Από πινακίδες, πάντως, για να φτάσεις εκεί, μπόλικες είχε! Κοιτώντας ψηλά έβλεπα ένα μονοπάτι και δίπλα από το φράχτη υπήρχαν ίχνη από ροδιές, αλλά δεν μπορούσα να ξέρω που οδηγούν και αν οδηγούν στον αρχαιολογικό χώρο…


Περπάτησα πάνω στις ροδιές για κάποια μέτρα, όταν ο αδερφός μου, μου επέστησε τη προσοχή, ότι μπορεί να έχει φίδια εκεί που πάω και ήμουν με γυμνά πόδια και παντόφλες. Είχε δίκιο, γιατί η Εύβοια από φίδια καλά πάει, όσο είχαμε δει και θα βλέπαμε και στην συνέχεια. Δεν υπήρχε όμως περίπτωση να αλλάξω ρούχα και παπούτσια για να ψάξω μέσα στα χόρτα και στα τυφλά, για αρχαία ερείπια που δεν ήξερα πως ή που είναι, γιατί θα σπαταλούσαμε πολύ χρόνο. Προσπάθησα να μπω στο ιντερνετ να δω τουλάχιστον περί τίνος πρόκειται, αλλά, όπως και σε πολλά άλλα σημεία της Εύβοιας, δεν είχαμε καθόλου σήμα. Ούτε είχα αξιωθεί το προηγούμενο βράδυ να μπω να δω, γιατί δεν φανταζόμουν ότι έπρεπε να μυρίσω τα δάχτυλα μου για να βρώ τον αρχαιολογικό χώρο…
Γύρισα στο αυτοκίνητο και είδα έναν κύριο, οπότε άδραξα την ευκαιρία για ερώτηση. Μου είπε ότι υπάρχουν κάποια ερείπια στη κορυφή του λόφου από την πίσω μεριά όμως και ότι έπρεπε να πάμε με τα πόδια από το δρομάκι που έβλεπα να ανεβαίνει μέσα στα χόρτα…Τελικά, ότι επένδυση είχε γίνει εκεί έφτανε μέχρι τις πινακίδες! Σε ερώτηση μου, για το τι ερείπια είναι, δεν ήξερε να μου πει…Τον ευχαρίστησα και φύγαμε.
Όταν βρήκα σήμα έψαξα να το βρω και είδα ότι πρόκειται για τα ερείπια της ακρόπολης της αρχαίας Κύμης στη θέση ‘Καστρί’.
Οξύλιθος
Μετά την πρωινή ‘πατάτα’ πήγαμε να δούμε κάτι που γνωρίζαμε την ύπαρξη του από πριν και είχε ενδιαφέρον. Πρόκειται για το χωριό Οξύλιθος που είναι χτισμένο αμφιθεατρικά στη νότιο ανατολική πλαγιά του ομώνυμου βουνού. Το χωριό περιβάλλεται από ελαιώνες και το κύριο χαρακτηριστικό του είναι ο κωνικός ηφαιστειακός λόφος που υψώνεται βόρεια του. Αυτός ο λόφος δημιουργήθηκε πριν περίπου 11 εκατομμύρια χρόνια στο μέσο της λεκάνης της Κύμης και αποτελεί το πιο εμφανές ηφαιστειακό υπόλειμμα στο κεντρικό Αιγαίο. Από το σχήμα του προέρχεται και το όνομα του χωριού.

Η θέση και το εύφορο έδαφος είναι οι βασικές αιτίες της εγκατάστασης του ανθρώπου στη περιοχή από την Προϊστορική εποχή, μέχρι και σήμερα, καθώς έχουν βρεθεί πολλά ερείπια οικισμών τριγύρω.
Πάνω στον ηφαιστειακό λόφο βρίσκεται η εκκλησία της Ευαγγελίστριας, η οποία είναι χτισμένη από ηφαιστειογενή υλικά, όπως και πολλά σπίτια του χωριού έχουν την χαρακτηριστική κόκκινη πέτρα της περιοχής.

Περάσαμε μέσα από το χωριό και πήραμε το δρόμο για τη κορυφή του λόφου. Η θέα από εκεί είναι πανοραμική προς πάσα κατεύθυνση και υπέροχη! Μείναμε για λίγη ώρα να απολαύσουμε τη θέα.







Ωρολόγιο και οικισμός Αγίας Θέκλας
Επόμενη στάση μας ήταν στο χωριό Ωρολόγιο. Η επικρατέστερη εκδοχή για την ονομασία του χωριού σχετίζεται με τη θέση του. Το Ωρολόγιο βρίσκεται στο μέσον της διαδρομής μεταξύ Κύμης και Αλιβερίου, γεγονός που επέτρεπε στους ταξιδιώτες να μπορούν να υπολογίζουν το υπόλοιπο του ταξιδιού τους με το που έφθαναν στο συγκεκριμένο οικισμό. Σε περίοπτη θέση στο κέντρο του χωριού, δίπλα από την εκκλησία βρίσκεται και το σήμα κατατεθέν του, ένα ρολόι.

Ο βασικός λόγος, όμως, που ήθελα να πάω εκεί δεν ήταν το ίδιο το Ωρολόγιο, αλλά ο οικισμός της Αγίας Θέκλας που βρίσκεται εκεί κοντά. Σταματήσαμε στο χωριό και κατέβηκα για να βρω κάποιον να ρωτήσω. Βρήκα δύο άτομα που μαστόρευαν κάτι σε μία αυλή. Όταν ρώτησα πως θα βρω την εκκλησία της Αγίας Θέκλας το νεαρό παιδί γύρισε στον νεαρό άντρα ρωτώντας τον ‘εννοεί την παλιά εκκλησία με τα νεκροταφεία;’. Δεν γνώριζα κάτι για νεκροταφεία εγώ, οπότε στο άκουσμα της λέξης πετάγομαι λέγοντας ‘έχει και νεκροταφεία; Ωραία!’ Πρέπει να ακούστηκα αρκετά… νεκρόφιλη (!) γιατί ο νεαρός με κοίταξε, σχεδόν, με τρόμο! Που να εξηγώ τώρα εγώ στο παιδί, ποια είναι η σημασία των νεκροταφείων και τι αντιπροσωπεύουν σε μία τοπική κοινωνία ή ένα ολόκληρο έθνος.... Έρχεται τότε προς το μέρος μου ο άλλος, κάνοντας νόημα στο παιδί να σωπάσει και χαμογελώντας μου εξήγησε πως θα βρω την εκκλησία. Μου είπε ότι έχει παλιές τοιχογραφίες και ότι τα νεκροταφεία δεν είναι παλιά, αλλά τα τωρινά του οικισμού. Είχε αντιληφθεί αυτό που είχα σκεφτεί στο άκουσμα των νεκροταφείων, ότι δηλαδή υπάρχουν και παλιά νεκροταφεία μαζί με την εκκλησία. Του είπα ότι γνωρίζω για την εκκλησία και τις τοιχογραφίες κι ότι αυτός είναι ο λόγος που την ψάχνω. Τον ευχαρίστησα και φύγαμε.
Τον οικισμό τον βρήκαμε εύκολα χάρη στις οδηγίες που είχα, καθώς δεν υπήρχε καθόλου σήμανση που να στρίψεις! Μπήκαμε μέσα και ευτυχώς κοντά στην κεντρική εκκλησία του οικισμού υπήρχε πινακίδα για την εκκλησία.

Η φερώνυμη εκκλησία της Αγίας Θέκλας, είναι ένας βυζαντινός ναός με σημαντικές τοιχογραφίες του 13ου και 14ου αιώνα και έχει χαρακτηριστεί, από το 1958, ιστορικό διατηρητέο μνημείο για την Εύβοια. Η παρουσία της υποδεικνύει την ύπαρξη οικισμού στην περιοχή την ύστερη βυζαντινή περίοδο. Η πρώτη εξωτερική όψη της εκκλησίας με ενθουσίασε!...



…και όταν μπήκα μέσα έμεινα άφωνη! Το εσωτερικό της το διακρίνει μία απλότητα και οι παλιές τοιχογραφίες μαρτυρούν το πέρασμα των χρόνων και τη φθορά που έχει επέλθει πάνω τους. Η παλαιότητα όμως αυτή είναι που τους προσδίδει μεγάλη αξία. Πολύ όμορφη εκκλησία!







Δίπλα όντως υπήρχαν νεκροταφεία και τριγύρω η φύση ήταν γαλήνια! Έκανα τη βόλτα μου, είδα και και τα ‘ρούχα’ που πέταξε ένα φιδάκι και μετά φύγαμε για την επόμενη έκπληξη…


Αυλωνάρι
Έπρεπε να τριτώσει....Το Αυλωνάρι ήταν το τρίτο και τελευταίο χωριό της Εύβοιας που με συνεπήρε και το αγάπησα πολύ! Ένα χωριό γραφικό, που κουβαλάει στις πλάτες του μπόλικη ιστορία, με όμορφα περιποιημένα σοκάκια, παραδοσιακά σπίτια και κατοίκους πρόθυμους να σου πούνε την ιστορία του…Σωστό μπιμπελό!

Η ονομασία του Αυλωναρίου προήλθε από τη λέξη «αυλών» που υποδηλώνει μια κοιλάδα ή μια χαράδρα. Ο αρχαίος Αυλών της Εύβοιας, εικάζεται ότι βρίσκεται στη θέση της αρχαίας πόλης Οιχαλία. Η ευβοϊκή Οιχαλία ήταν μυκηναϊκή πόλη, γνωστή για την καταστροφή της από τον Ηρακλή. Σύμφωνα με την μυθολογία, ο Εύρυτος, γνωστός για την δεξιότητά του στο τόξο, ήταν βασιλιάς της αρχαίας αυτής πόλης. Ο Εύρυτος είχε μια πανέμορφη κόρη την Ιόλη ,την οποία πολλοί μνηστήρες ήθελαν να παντρευτούν. Για να τους αποφύγει,ανακοίνωσε ότι η κόρη του θα παντρεύονταν αυτόν που θα αποδείκνυε την γενναιότητα του κερδίζοντας τον στην τοξοβολία,πράγμα αδύνατο καθώς κανένας δεν θα μπορούσε να τα βάλει μαζί του. Εκτός όμως από τον μυθικό Ηρακλή, που μόλις το έμαθε, ήρθε και συναγωνίστηκε μαζί του και τον κέρδισε. Όμως ο βασιλιάς αθέτησε τον λόγο του και ο Ηρακλής έφυγε ντροπιασμένος και πλημμυρισμένος από θυμό. Σχημάτισε ισχυρό στρατό και επέστρεψε για να πάρει την εκδίκηση του. Ύστερα από μεγάλη μάχη λεηλάτησε, κατέστρεψε όλη την πόλη, σκότωσε τον βασιλιά και τους γιους του και πήρε μαζί του την Ιόλη.

Το Αυλωνάρι συνδέθηκε από τα πρώτα βυζαντινά χρόνια με την Εκκλησία, καθώς η πρώτη ιστορική παρουσία της σημειώνεται το 553 μ.Χ. στον τίτλο του επισκόπου Αυλώνος που από τα πρακτικά της Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως διαπιστώνεται ότι συμμετείχε στην Ε’ Οικουμενική Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη (Επίσκοπος Σωτήρ).
Το γεγονός αυτό προϋποθέτει τη δημογραφική, διοικητική και οικονομική δύναμη του χωριού και την εξέχουσα θέση που είχε στην ευρύτερη περιοχή Αλιβερίου και Κύμης.

Το Αυλωνάρι δέχτηκε τις εισβολές των Ενετών, των Λομβαρδών, των Γενοβέζων, τα χνάρια των οποίων παραμένουν ακόμα και σήμερα με τη μορφή των κάστρων. Την περίοδο της ενετοκρατίας υπαγόταν στην οικογένεια Ghisi, όπως και όλη η περιοχή από το Αυλωνάρι ως την Κύμη και τη Σκύρο. Το 14ο αιώνα καθίσταται διοικητικό, στρατιωτικό και οικονομικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Είναι η έδρα ενός φέουδου που υπαγόταν στο Βενετό Βάιλο (επίτροπο) της Χαλκίδας και προστατευόταν από δύο μεγάλα κάστρα, το Potiri (Ποτήρι) νότια του οικισμού και το θρυλικό Cuppa (Κούπα) στη Βρύση της περιοχής Κονιστρών, σε συνδυασμό με τους πύργους που κοσμούσαν αρκετά χωριά της περιοχής. Πρόκειται για ένα αμυντικό σύστημα πολύ καλά οργανωμένο και πυκνό.


Οι λόγοι που υπαγόρευσαν στους Βενετούς την ύπαρξη αυτής της διοικητικά ανεξάρτητης περιοχής ήταν η απειλή των Φράγκων, των Καταλανών και των Τούρκων πειρατών αλλά και ο αγροτικός πλούτος του τόπου που είχε 25 χωριά με παραγωγή σιταριού, λαδιού, κρασιού, κεριού, μελιού και μεταξιού. Τις μνήμες αυτής της εποχής διασώζει μέχρι σήμερα η ρυμοτομία του Αυλωναρίου που δίνει την εντύπωση οχυρωμένου οικισμού με τα παραδοσιακά σπίτια, τους ελικοειδείς δρόμους και τα στενά σοκάκια.
Το Αυλωνάρι ακολούθησε τη μοίρα της Εύβοιας, που κυριεύτηκε το 1470 από το Μωάμεθ τον Πορθητή. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας ήταν «Ναχιγιές» (διοικητική μονάδα) που υπαγόταν στον Καζά του Εγριμπόζ (Ευρίπου). Το 1821 δεν ξεσηκώθηκαν από την αρχή, από φόβο. Μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους, στο Αυλωνάρι και στην περιοχή μετοίκησαν μερικές οικογένειες Σαμίων και σώζονται πολλά σαμιώτικα σπίτια μέχρι και σήμερα.

Φτάνοντας στο Αυλωνάρι κατευθυνθήκαμε πρώτα ψηλά στο λόφο για να δούμε το βενετσιάνικο πύργο. Γύρω του υπάρχουν οικίες και λίγα μέτρα πιο πέρα βρίσκεται η κεντρική εκκλησία του χωριού. Προχωρώντας αντίθετα από την εκκλησία συναντήσαμε τα υπολύματα ενός στρόγγυλου πύργου (μάλλον), τμήμα των παλιών οχυρώσεων.
Κατεβήκαμε μετά στη κεντρική πλατεία και μέχρι να παρκάρει ο αδερφός μου, εγώ είχα ήδη ξεκινήσει την βόλτα μου. Ρώτησα στη πλατεία αν είναι ανοιχτό το Λαογραφικό Μουσείο του χωριού. Προς απογοήτευση μου πήρα αρνητική απάντηση. Άρχισα να ανηφορίζω και να μπαινοβγαίνω σε στενά και δρόμους.









Όταν με βρήκε ο bro, μου είπε ότι ένας κύριος στη πλατεία τον ρώτησε αν ψάχνει ‘αυτήν με τη φωτογραφική’. Γελώντας ο αδερφός μου του είπε ναι και αυτός του έδειξε τη κατεύθυνση που είχα πάρει και είπε ότι πηγαίνω προς το παλιό σχολαρχείο! Στο άκουσμα της λέξης εγώ ‘τέντωσα’! 'Ρώτησες πιο είναι αυτό το κτίριο;'. 'Το πρώτο παλιό σπίτι', μου λέει…Το πώς ορίζονταν όμως αυτό το ‘πρώτο παλιό σπίτι’ δεν ρώτησε…










Γυρίζοντας στη πλατεία βρήκαμε τον κυριούλη αυτόν που ήταν καθισμένος σε ένα τραπέζι του καφενείου. Τον ρώτησα ποιο είναι το σχολαρχείο και μου είπε μια από τα ίδια, δηλαδή το πρώτο παλιό σπίτι που συνάντησα μετά την ανηφόρα. Δεν μπόρεσα να βγάλω άκρη γιατί μου έλεγε ότι έχει ξύλινη πόρτα και παράθυρα, λες και μόνο ένα σπίτι ήταν έτσι…μετά άρχισε να μου λέει ότι στην κατοχή έγινε διοικητήριο και στο τέλος τον άκουγα απλά γιατί με είχε συνεπάρει η προθυμία του να μου πει την ιστορία του χωριού του! Συμπαθέστατος άνθρωπος!
Όταν γύρισα και άρχισα την αρχειοθέτηση των φωτογραφιών, έψαξα σε παλιές φωτογραφίες από το ιντερνετ να ταιριάξω κάποιο κτίριο από τις δικές μου φωτογραφίες, αλλά πάλι δεν έβγαλα άκρη γιατί καμία φωτογραφία δεν έδειχνε ολόκληρο το κτίριο εξωτερικά…



Δυτικά του Αυλωναρίου υπάρχει η περιοχή Χάνια και εκεί βρίσκονται οι ανεμόμυλοι και η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου. Εμείς ένα μπερδεματάκι το κάναμε σε αυτά και στο τέλος δεν τα βρήκαμε, γιατί σήμανση δεν υπήρχε, ούτε όμως και σήμα στο κινητό. Ο δρόμος που θυμόμουν ότι είχα δει στο χάρτη του χωριού δεν μπορούσα να καταλάβω ποιος είναι όταν ήμασταν εκεί. Όσους ρώτησα δεν με διαφώτισαν καθόλου! Προσπαθήσαμε μια δεύτερη φορά να το βρούμε και καταλήξαμε στα ίδια. Αργότερα είδα ότι ο δρόμος που έψαχνα βρίσκονταν στην δυτική πλευρά του χωριού ενώ εμείς ψάχναμε σχεδόν αντίθετα…
Συνεχίζεται…