Sassenach77
Member
- Μηνύματα
- 8.096
- Likes
- 24.234
- Επόμενο Ταξίδι
- Ελλάδα
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γη του Πυρός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 12 Ιουλίου 2020 – Καμμένα Βούρλα και άφιξη στη Χαλκίδα
- 13 Ιουλίου 2020 – Χαλκίδα και η μετάβαση στη Λίμνη
- 14 Ιουλίου 2020 – Ροβιές, Δρυμώνας, Λουτρά Αιδηψού
- 15 Ιουλίου 2020 – Λουτρά Αιδηψού & Λιχαδονήσια
- 16 Ιουλίου 2020 – Ωρεοί, Ιστιαία, Ελληνικά, Αγία Άννα, Αχλάδι
- 17 Ιουλίου 2020 – Κερασιά, Παραλία Ελληνικών, Παπάδες, ‘κρυφό’ Σαρακήνικο
- 18 Ιουλίου 2020 – Διαδρομή: Στροφυλιά-Μαντούδι-Προκόπι-Πήλι-Σαρακήνικο-Λιμνιώνας-Πετάλη-Αγία Ειρήνη-Κούτουρλα-Κύμη
- 19 Ιουλίου 2020 – Διαδρομή: Μετόχι-Στρόπωνες-Βύθουρη-Στενή (μέσω Καθενών)-Χιλιαδού-Κύμη
- 20 Ιουλίου 2020 – Κύμη-Μονή Μεταμόρφωσης Σωτήρα-Χωνευτικό-Χηλή-Βίταλα-Θάψα-Μουρτερή
- 21 Ιουλίου 2020, Μέρος 1ο – Ποταμία, Οξύλιθος, Αγία Θέκλα, Αυλωνάρι
- 21 Ιουλίου 2020, Μέρος 2ο – Οκτωνιά, Άγιοι Απόστολοι, Ζάρακες, Δρακόσπιτα, Στύρα, Κάρυστος
- 22 Ιουλίου 2020 – Κάρυστος, Μύλοι, Πλατανιστός, Παραλία Ποτάμι, Παραλία Κάβος
- 23 Ιουλίου 2020 – Ακρωτήριο Καφηρέας ή Κάβο Ντόρο, Αγ.Δημήτριος
- 24 Ιουλίου 2020 – Νέα Στύρα, Αλιβέρι, Ερέτρια
- 25 Ιουλίου 2020 – Αρχαιολογικό Μουσείο & Αρχαιολογικός χώρος Ερέτριας, Επιστροφή
13 Ιουλίου 2020 – Χαλκίδα και η μετάβαση στη Λίμνη
Χαλκίδα
Σήμερα θα ξεκινούσαμε τη μέρα μας με το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας, το οποίο στεγάζεται σε κτίριο των αρχών του 20ου αι. και έχει ευρήματα από όλη την Εύβοια. Το κόστος είναι 3€/άτομο. Για να μπεις στο μουσείο περνάς από μια αυλή, στην οποία περιέχονται ψηφίσματα, επιτύμβια μνημεία και ρωμαϊκά γλυπτά. Η συνολική εικόνα του αυλόγυρου είναι απογοητευτική, καθώς τα ευρήματα είναι τοποθετημένα άναρχα και πρόχειρα. Μία αποθήκη που επικοινωνεί με την αυλή ήταν ξεκλείδωτη και ο καθένας μπορούσε να μπει να δει και γιατί όχι, να πάρει και κάποιο ‘ενθύμιο’…
Πριν μπούμε μέσα στο μουσείο φορέσαμε μάσκα που δεν μας υπέδειξε κανένας να κάνουμε... Το εσωτερικό ας πούμε ότι ήταν ‘συμμαζεμένο’και μου θύμισε έντονα το αρχαιολογικό μουσείο της Οδησσού, με τα ευρήματα να βρίσκονται σε παμπάλαιες προθήκες που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την αξία των ευρημάτων που φιλοξενούν!
Τα εκθέματα του Μουσείου τοποθετούνται χρονολογικά από την Παλαιολιθική μέχρι και την Ύστερη Ρωμαϊκή Εποχή. Η έκθεση του Μουσείου διαθέτει συλλογές με ευρήματα από τον οικισμό και το νεκροταφείο της Μάνικας (2800 - 1900 π.Χ.), μυκηναϊκή κεραμική και ειδώλια, συλλογή Οικονόμου με ευβοϊκή, βοιωτική κεραμική και κοροπλαστική, συλλογή κλασικών και ελληνιστικών νομισμάτων από τη Χαλκίδα, Ερέτρια και την Κάρυστο, ρωμαϊκά αναθηματικά γλυπτά από τη Χαλκίδα και την Αιδηψό, επιτύμβια μνημεία από τη Χαλκίδα, τη νέα Λάμψακο και τιμητικά ψηφίσματα.
Καθισμένο γυναικείο άγαλμα του 4ου αι. π.Χ
Μαρμάρινη επιτύμβια στήλη με παράσταση νέου και σκύλου (β' τέταρτο 4ου αι. π.Χ.)
Αναθηματική στήλη με παράσταση Πλούτωνα και Διονύσου (μέσα του 4ου αι. π.Χ.)
Κυκλαδική Τέχνη
***
Μετά το μουσείο πήγαμε να πάρουμε καφέ και κάναμε μία μικρή βόλτα στη πόλη. Ήταν Δευτέρα πρωί και η αγορά ήταν ανοιχτή.
Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο, πήραμε τη προίκα μας και μετά το αυτοκίνητο από το πάρκινγκ. Το επόμενο σημείο ενδιαφέροντος ήθελε αυτοκίνητο.
***
Το Κάστρο Καράμπαμπα είναι το μόνο που απέμεινε από τις οχυρώσεις της μεσαιωνικής πόλης. Είναι χτισμένο στο λόφο της βοιωτικής ακτής, που ονομάζεται Φούρκα. Η θέση του είναι στρατηγική, καθώς ελέγχει τα στενά του Ευρίπου και την πόλη της Χαλκίδας.
Η θέση του Κάστρου ταυτίζεται από μερικούς μελετητές με την αρχαία πόλη Κάνηθο, καθώς σώζονται σποραδικά ίχνη κτισμάτων και τάφων, στην επιφάνεια του εδάφους. Ο λόφος πιθανότατα οχυρώθηκε για πρώτη φορά κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο, αλλά είναι βέβαιο ότι δεν είχε οχύρωση στους Βυζαντινούς χρόνους και κατά τη διάρκεια της Βενετοκρατίας και τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας.
Το φρούριο που σώζεται σήμερα οικοδομήθηκε από τους Τούρκους το 1684, με σκοπό την προστασία της Χαλκίδας από τους Βενετούς. Σχεδιάστηκε από τον Βενετό Gerolimo Galopo και η αρχιτεκτονική του είναι περισσότερο Ευρωπαϊκή και λιγότερο Τουρκική. Το φρούριο πολιορκήθηκε ανεπιτυχώς από τον Μοροζίνι το 1688 και οι Τούρκοι κατόρθωσαν να διατηρήσουν την κυριότητά του έως την απελευθέρωση της Ελλάδας. Κατά την Ελληνική Επανάσταση, οι Έλληνες δεν μπόρεσαν, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες, να καταλάβουν την Χαλκίδα η οποία παραδόθηκε αμαχητί από τους Τούρκους μόνο μετά τη συνθήκη του 1833.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Χαλκίδα παρέμεινε απόρθητη χάρη στα δύο κάστρα της: του Καράμπαμπα και το πιο ισχυρό κάστρο της Χαλκίδας, απέναντι. Δυστυχώς, το κάστρο της Χαλκίδας κατεδαφίστηκε από έναν ‘δραστήριο’ δήμαρχο το 1885, επί πρωθυπουργίας Τρικούπη, και η Χαλκίδα έχασε την ευκαιρία να είναι μια από τις πιο γραφικές πόλεις της Ελλάδας…
Οι ώρες λειτουργίας του κάστρου είναι Τρίτη, Πέμπτη, Κυριακή από 08:30 εως 15:30. Δεν το βρήκαμε ακριβώς κλειστό. Υπήρχαν κάποιοι που έκαναν εργασίες. Σουλουπώθηκα, έφτιαξα μαλλί και κίνησα προς την είσοδο. Ζήτησα να μπω για να ρίξω μια ματιά και με άφησαν. Για όλα φταίει το μαλλί!
Έκανα μια μικρή βόλτα μέσα στο κάστρο, για να μην καταχραστώ την ευγένεια των ανθρώπων και δημιουργήσω πρόβλημα, οπότε δεν πλησίασα στα τείχη, από τα οποία έχεις πανοραμική θέα της πόλης, ούτε μπήκα στη μικρή εκκλησία του Προφήτη Ηλία που βρίσκεται στο εσωτερικό. Μετά το γυρισμό έμαθα από μια συνάδερφο μου, που έχει καταγωγή από Εύβοια, ότι μέσα στο κάστρο έχει και μουσείο! Όχι ότι θα μπορούσα εκείνη την ώρα να το δω…
Απέναντι και έξω από την είσοδο του κάστρου βρίσκεται ο τάφος του λογοτέχνη Γιάννη Σκαρίμπα, η γραφή του οποίου υπήρξε ιδιότυπη, πρωτοποριακή, με ανατρεπτικό αναρχικό πνεύμα. Ο Σκαρίμπας γεννήθηκε στη Παρνασσίδα, την ιστορική περιοχή της Φωκίδας. Το 1919 προσλήφθηκε τελωνειακός στη Χαλκίδα, όπου παντρεύτηκε και έμεινε μόνιμα. Αγάπησε τη Χαλκίδα, η οποία πρωταγωνιστεί στα έργα του.
Και η Χαλκίδα πανοραμικά από το λόφο και έξω από το κάστρο.
***
Πριν αφήσουμε τη Χαλκίδα είχαμε να δούμε δυο πράγματα ακόμα, που βρίσκονταν στο δρόμο μας. Πρώτη στάση η παλιά σιδηροβιομηχανία Δάριγκ.
Δεν θέλαμε να δούμε το ‘κουφάρι’ του εργοστασίου, αλλά τη παλαίστρα με τα ψηφιδωτά δάπεδα από τα χρόνια της ρωμαϊκής κατάκτησης, που βρίσκεται δίπλα από το εργοστάσιο. Δυστυχώς ήταν κλειστά και δεν είδα το χώρο από κοντά, αλλά αρκέστηκα σε κάποιες φώτο από έξω…
Συνεχίζοντας με το αυτοκίνητο για το δεύτερο σημείο ενδιαφέροντος, που ήταν στο δρόμο μας, κάναμε μία μικρή στάση πρώτα για φωτογραφία στο κτίριο που στεγάζει το νέο αρχαιολογικό μουσείο ‘Αρέθουσα’ της Χαλκίδας.
Το νέο αυτό αρχαιολογικό μουσείο στεγάζεται στο παλιό εργοστάσιο οινοπνευματοποιίας με την επωνυμία ‘Αρέθουσα Α.Ε.’, ένα βιομηχανικό κτήριο των αρχών του 20ού αιώνα που σταμάτησε να λειτουργεί οριστικά το 1980. Αποτελεί κηρυγμένο μνημείο πολιτισμικής κληρονομιάς και τεκμήριο της σημαντικής βιομηχανικής δραστηριότητας της πόλης κατά τον προηγούμενο αιώνα. Είναι χάρμα οφθαλμών! Άνοιξε το 2016 ως μουσειακός χώρος. Η μόνιμη έκθεση του μουσείου αναφέρεται στο παρελθόν της Εύβοιας και της Σκύρου από την απώτατη προϊστορία έως τη δημιουργία του Νέου Ελληνικού Κράτους. Σήμερα είναι κλειστό εκτός από τη Κυριακή (και δεν ήταν Κυριακή, δυστυχώς για μας) λόγω εργασιών και δεν μπορέσαμε να το δούμε. Εύχομαι να φιλοξενήσει κι όλα αυτά τα ευρήματα που βρίσκονται σκόρπια σε αυλές και τζαμιά…
Αφού ικανοποίησα τις φωτογραφικές μου ορέξεις, συνεχίσαμε για το δεύτερο σημείο, που είναι το ρωμαϊκό υδραγωγείο της πόλης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα που κατασκευάστηκε επι Ρωμαϊκής κυριαρχίας και με το οποίο κατέστη εφικτή η μεταφορά νερού από το βουνό για την υδροδότηση της πόλης.
Διαδρομή προς Λίμνη
H διαδρομή που ακολουθήσαμε φεύγοντας από Χαλκίδα προς βόρεια Εύβοια ήταν αρχικά από την κύρια οδική αρτηρία που συνδέει τη Χαλκίδα με το Προκόπι. Περάσαμε τη Νέα Αρτάκη και τα Ψαχνά και συνεχίσαμε έως το Προκόπι μέσα από μία διαδρομή ορεινή, γεμάτο πράσινο!
Φτάνοντας στο Προκόπι στρίψαμε αριστερά προς Δαφνούσα και Τρούπι. Ο δρόμος έγινε στενός και υπήρχαν σημεία χωματόδρομου, αλλά η πορεία μέσα στο δάσος πολύ όμορφη! Περάσαμε από παλιά λατομεία με τις λίμνες τους που έχουν δημιουργηθεί με τη πάροδο των χρόνων. Κάναμε διάφορες στάσεις σε όλη αυτή τη διαδρομή και μετά συνεχίσαμε περνώντας τα Καλύβια, το Σπαθάρι, έως τη Στροφυλιά. Εκεί στρίψαμε αριστερά και φτάσαμε στη Λίμνη.
Λίμνη
Η εικόνα που αντικρίζεις λίγο πριν μπεις στο χωριό σε προϊδεάζει για την ομορφιά του οικισμού!
Η Λίμνη είναι αναμφίβολα το γραφικότερο χωριό της Βόρειας Εύβοιας ή τουλάχιστον όσων χωριών είδα εγώ σε αυτή τη περιοχή κατά τη διάρκεια του οδικού μας και το πρώτο χωριό της Εύβοιας που μπήκε στη καρδιά μου! Είναι αμφιθεατρικά χτισμένη κοντά στο αρχαίο οικισμό Ελύμνιον, και κατά το Σοφοκλή εδώ συναντήθηκε για πρώτη φορά ο Δίας με την Ήρα.
Οι περισσότεροι κάτοικοι της Λίμνης έχουν αιγαιοπελαγίτικη καταγωγή, καθώς τον 16ο αιώνα πολλοί αιγαιοπελαγίτες καπεταναίοι μετοίκησαν στην περιοχή αυτή.
Είχαμε κλείσει δωμάτιο για ένα βράδυ στο Merso Luxury Apartments με 50€/βραδιά χωρίς πρωινό, το οποίο στεγάζεται σε ένα παλιό αρχοντικό του χωριού. Έχουν ανακαινίσει τον πρώτο όροφο (δωμάτια) και το υπόγειο (χώρος υποδοχής και υπηρεσίας), ενώ στο δεύτερο όροφο φαίνεται πως ήταν αρχικά το κτίριο. Ήταν προσεγμένο και πανέμορφο και με έκανε να ανυπομονώ να δω και το υπόλοιπο χωριό!
Τακτοποιηθήκαμε (λέμε τώρα) στα γρήγορα και ξεκινήσαμε για την περιήγηση μας στη γύρω περιοχή. Το χωριό έπρεπε να περιμένει καθώς ήταν μεσημέρι και πεινούσαμε. Κατευθυνθήκαμε προς Κατούνια, καθώς είχα μια πρόταση για φαγητό και αξιοθέατο στη περιοχή και ήθελα να τα τιμήσω αφού είχα την δυνατότητα.
Πήραμε τον παραλιακό δρόμο που δεν είναι και ο καλύτερος δρόμος που υπάρχει...αλλά ήταν ο πιο σύντομος και σε λίγη ώρα είχαμε φτάσει στη ταβέρνα ‘Άστρο’, η οποία βρίσκεται κυριολεκτικά μέσα στη βλάστηση!
Είναι ένα ιδανικό μέρος για φαγητό σε μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα! Είχε μαγειρευτό φαγάκι. Πήραμε ιμάμ και κοκινιστό, μία σαλάτα, δύο συνοδευτικά και 1 μεγάλη μπύρα, σύνολο 25,5€
Αφού ικανοποιήσαμε τα στομάχια μας, έπρεπε να ικανοποιήσουμε και τους οφθαλμούς μας. Σειρά είχε η Μονή Αγ.Νικολάου Γαλατάκη. Συνεχίσαμε από το δρόμο που είχαμε πάρει για να βρούμε την ταβέρνα και σε λίγα χλμ ήμασταν στην μονή.
Μονή Αγ.Νικολάου Γαλατάκη
Πρόκειται για μία ιστορική μονή η οποία βρίσκεται στις παρυφές του όρους Κανδήλι, με υπέροχη θέα στην γύρω περιοχή!
Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή το όνομα ‘Γαλατάκη’ προέρχεται πιθανότατα από τον πρώτο κτήτορα της μονής μετά τον 10ο αιώνα, ο οποίος ήταν ναυτικός από το Γαλατά της Κωνσταντινούπολης και είναι πιθανό να ονομαζόταν Γαλατάκης. Αυτός ο ναυτικός, λοιπόν, εβρισκόμενος σε τρικυμία κοντά στη περιοχή επικαλέστηκε τον Αγ.Νικόλαο και η θάλασσα κόπασε, οπότε βγήκε στη στεριά σώος και έγινε μοναχός στη μονή. Αυτό που ξεχωρίζει στη μονή αρχιτεκτονικά είναι ο πύργος που χρησίμευε για την άμυνα της μονής.
Το 1946 η μονή μετατράπηκε σε γυναικεία και έχει συνολικά 6 μοναχές. Επίσης διαθέτει πολλά ιερά λείψανα, κειμήλια, εικόνες, χειρόγραφα και βιβλία ανεκτίμητης αξίας. Το ωράριο λειτουργίας της είναι καθημερινά από 09:00-12:00 και από 17:00-20:00 και η ώρα ήταν 15:00…Αυτό που βλέπαμε εξωτερικά ήταν πολύ όμορφο και ο bro πρότεινε να ξανάρθουμε το απόγευμα. Η πρόταση απορρίφθηκε πανηγυρικά καθώς θέλαμε να περπατήσουμε τη Λίμνη για να την δούμε και το ‘δελφίνι’ δεν είχε κάνει μπάνιο ακόμα σήμερα…Οπότε πήραμε το δρόμο της επιστροφής.
Προσπεράσαμε τη Λίμνη και κατευθυνθήκαμε βόρεια για να βρούμε ένα μέρος για μπάνιο. Μου είχε γίνει πρόταση, επίσης εδώ στο φόρουμ, για το beach bar Κοχύλι και τελικά αποδείχτηκε καλή επιλογή για καφεδάκι, μπάνιο και ήρεμη μουσική, χωρίς πολλά ‘πανηγύρια’ τα οποία δεν μπορώ καθόλου. Ο κόσμος ήταν λιγοστός.
Λίμνη
Γυρίσαμε στο δωμάτιο, να αλλάξουμε και να σενιαριστούμε, καθώς μας περίμενε βόλτα στα υπέροχα στενά δρομάκια της Λίμνης με τα παραδοσιακά της σπίτια!
Όλα είναι πολύ όμορφα, καθαρά και περιποιημένα! Κάποια στιγμή φτάσαμε σε μια μικρή πλατεία. Εκεί υπήρχε μία μικρή υπόγεια εκκλησία. Πρόκειται για τη Παναγίτσα-Ζωοδόχο Πηγή που οικοδομήθηκε το 1851 από τον πλοίαρχο Λυμπέριο Μαναρίτσα και τη σύζυγό του Ελένη, τη ‘θρυλική’ ονειρομάντισσα Μαναρίτσαινα, που θεωρήθηκε στην εποχή της προφήτισσα για τα όσα διέδιδε, παραμένοντας ολοζώντανη στις μνήμες της Λίμνης με το όνομα ‘γριά Λένη’ και ‘άγια Λένη’ έχοντας ταυτιστεί λαϊκά με τη λατρεία της Παναγίας.
Συνεχίσαμε τη βόλτα μας στο χωριό, στρίβοντας σε όποιο στενό βρίσκαμε και μας γέμιζε το μάτι
Κάποια στιγμή βρεθήκαμε σε ένα σημείο που είχα δει σε μία φωτογραφία, λίγες μέρες πριν το ταξίδι, και έψαχνα να βρω που είναι! Μιλώ για τον κεντρικό ναό του χωριού τη ‘Παναγία Λιμνιά’ (έτσι λέγεται αν δεν κάνω λάθος), με το μαρμάρινο καμπαναριό της σε ιωνικό, αιγαιοπελαγίτικο στιλ, σμιλεμένο από Τήνιο γλύπτη.
Μετά την εκκλησία και για λίγη ώρα ακόμα συνεχίσαμε να περπατάμε στα στενά του χωριού, ώσπου κάποια στιγμή στρίψαμε προς τη θάλασσα καθώς είχε αρχίσει να σουρουπώνει.
Η καρδιά της Λίμνης χτυπά στην παραλιακή της ζώνη. Δεν έχει καθόλου νυχτερινή ζωή το χωριό. Έχει όμως αρκετές επιλογές για φαγητό και είναι πολύ όμορφα για βόλτα. Έχοντας θέα τον Ευβοϊκό κόλπο και την αμφιθεατρική Λίμνη, κάτσαμε σε ένα τραπεζάκι να τσιμπήσουμε λίγο και να πιούμε μια μπύρα, καθώς το ηλιοβασίλεμα έδινε τη θέση του στην βαθιά νύχτα για ξεκούραση.
Χαλκίδα
Σήμερα θα ξεκινούσαμε τη μέρα μας με το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας, το οποίο στεγάζεται σε κτίριο των αρχών του 20ου αι. και έχει ευρήματα από όλη την Εύβοια. Το κόστος είναι 3€/άτομο. Για να μπεις στο μουσείο περνάς από μια αυλή, στην οποία περιέχονται ψηφίσματα, επιτύμβια μνημεία και ρωμαϊκά γλυπτά. Η συνολική εικόνα του αυλόγυρου είναι απογοητευτική, καθώς τα ευρήματα είναι τοποθετημένα άναρχα και πρόχειρα. Μία αποθήκη που επικοινωνεί με την αυλή ήταν ξεκλείδωτη και ο καθένας μπορούσε να μπει να δει και γιατί όχι, να πάρει και κάποιο ‘ενθύμιο’…





Πριν μπούμε μέσα στο μουσείο φορέσαμε μάσκα που δεν μας υπέδειξε κανένας να κάνουμε... Το εσωτερικό ας πούμε ότι ήταν ‘συμμαζεμένο’και μου θύμισε έντονα το αρχαιολογικό μουσείο της Οδησσού, με τα ευρήματα να βρίσκονται σε παμπάλαιες προθήκες που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την αξία των ευρημάτων που φιλοξενούν!

Τα εκθέματα του Μουσείου τοποθετούνται χρονολογικά από την Παλαιολιθική μέχρι και την Ύστερη Ρωμαϊκή Εποχή. Η έκθεση του Μουσείου διαθέτει συλλογές με ευρήματα από τον οικισμό και το νεκροταφείο της Μάνικας (2800 - 1900 π.Χ.), μυκηναϊκή κεραμική και ειδώλια, συλλογή Οικονόμου με ευβοϊκή, βοιωτική κεραμική και κοροπλαστική, συλλογή κλασικών και ελληνιστικών νομισμάτων από τη Χαλκίδα, Ερέτρια και την Κάρυστο, ρωμαϊκά αναθηματικά γλυπτά από τη Χαλκίδα και την Αιδηψό, επιτύμβια μνημεία από τη Χαλκίδα, τη νέα Λάμψακο και τιμητικά ψηφίσματα.

Καθισμένο γυναικείο άγαλμα του 4ου αι. π.Χ

Μαρμάρινη επιτύμβια στήλη με παράσταση νέου και σκύλου (β' τέταρτο 4ου αι. π.Χ.)

Αναθηματική στήλη με παράσταση Πλούτωνα και Διονύσου (μέσα του 4ου αι. π.Χ.)

Κυκλαδική Τέχνη
***
Μετά το μουσείο πήγαμε να πάρουμε καφέ και κάναμε μία μικρή βόλτα στη πόλη. Ήταν Δευτέρα πρωί και η αγορά ήταν ανοιχτή.


Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο, πήραμε τη προίκα μας και μετά το αυτοκίνητο από το πάρκινγκ. Το επόμενο σημείο ενδιαφέροντος ήθελε αυτοκίνητο.
***
Το Κάστρο Καράμπαμπα είναι το μόνο που απέμεινε από τις οχυρώσεις της μεσαιωνικής πόλης. Είναι χτισμένο στο λόφο της βοιωτικής ακτής, που ονομάζεται Φούρκα. Η θέση του είναι στρατηγική, καθώς ελέγχει τα στενά του Ευρίπου και την πόλη της Χαλκίδας.

Η θέση του Κάστρου ταυτίζεται από μερικούς μελετητές με την αρχαία πόλη Κάνηθο, καθώς σώζονται σποραδικά ίχνη κτισμάτων και τάφων, στην επιφάνεια του εδάφους. Ο λόφος πιθανότατα οχυρώθηκε για πρώτη φορά κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο, αλλά είναι βέβαιο ότι δεν είχε οχύρωση στους Βυζαντινούς χρόνους και κατά τη διάρκεια της Βενετοκρατίας και τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας.

Το φρούριο που σώζεται σήμερα οικοδομήθηκε από τους Τούρκους το 1684, με σκοπό την προστασία της Χαλκίδας από τους Βενετούς. Σχεδιάστηκε από τον Βενετό Gerolimo Galopo και η αρχιτεκτονική του είναι περισσότερο Ευρωπαϊκή και λιγότερο Τουρκική. Το φρούριο πολιορκήθηκε ανεπιτυχώς από τον Μοροζίνι το 1688 και οι Τούρκοι κατόρθωσαν να διατηρήσουν την κυριότητά του έως την απελευθέρωση της Ελλάδας. Κατά την Ελληνική Επανάσταση, οι Έλληνες δεν μπόρεσαν, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες, να καταλάβουν την Χαλκίδα η οποία παραδόθηκε αμαχητί από τους Τούρκους μόνο μετά τη συνθήκη του 1833.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Χαλκίδα παρέμεινε απόρθητη χάρη στα δύο κάστρα της: του Καράμπαμπα και το πιο ισχυρό κάστρο της Χαλκίδας, απέναντι. Δυστυχώς, το κάστρο της Χαλκίδας κατεδαφίστηκε από έναν ‘δραστήριο’ δήμαρχο το 1885, επί πρωθυπουργίας Τρικούπη, και η Χαλκίδα έχασε την ευκαιρία να είναι μια από τις πιο γραφικές πόλεις της Ελλάδας…

Οι ώρες λειτουργίας του κάστρου είναι Τρίτη, Πέμπτη, Κυριακή από 08:30 εως 15:30. Δεν το βρήκαμε ακριβώς κλειστό. Υπήρχαν κάποιοι που έκαναν εργασίες. Σουλουπώθηκα, έφτιαξα μαλλί και κίνησα προς την είσοδο. Ζήτησα να μπω για να ρίξω μια ματιά και με άφησαν. Για όλα φταίει το μαλλί!
Έκανα μια μικρή βόλτα μέσα στο κάστρο, για να μην καταχραστώ την ευγένεια των ανθρώπων και δημιουργήσω πρόβλημα, οπότε δεν πλησίασα στα τείχη, από τα οποία έχεις πανοραμική θέα της πόλης, ούτε μπήκα στη μικρή εκκλησία του Προφήτη Ηλία που βρίσκεται στο εσωτερικό. Μετά το γυρισμό έμαθα από μια συνάδερφο μου, που έχει καταγωγή από Εύβοια, ότι μέσα στο κάστρο έχει και μουσείο! Όχι ότι θα μπορούσα εκείνη την ώρα να το δω…

Απέναντι και έξω από την είσοδο του κάστρου βρίσκεται ο τάφος του λογοτέχνη Γιάννη Σκαρίμπα, η γραφή του οποίου υπήρξε ιδιότυπη, πρωτοποριακή, με ανατρεπτικό αναρχικό πνεύμα. Ο Σκαρίμπας γεννήθηκε στη Παρνασσίδα, την ιστορική περιοχή της Φωκίδας. Το 1919 προσλήφθηκε τελωνειακός στη Χαλκίδα, όπου παντρεύτηκε και έμεινε μόνιμα. Αγάπησε τη Χαλκίδα, η οποία πρωταγωνιστεί στα έργα του.

Και η Χαλκίδα πανοραμικά από το λόφο και έξω από το κάστρο.


***
Πριν αφήσουμε τη Χαλκίδα είχαμε να δούμε δυο πράγματα ακόμα, που βρίσκονταν στο δρόμο μας. Πρώτη στάση η παλιά σιδηροβιομηχανία Δάριγκ.

Δεν θέλαμε να δούμε το ‘κουφάρι’ του εργοστασίου, αλλά τη παλαίστρα με τα ψηφιδωτά δάπεδα από τα χρόνια της ρωμαϊκής κατάκτησης, που βρίσκεται δίπλα από το εργοστάσιο. Δυστυχώς ήταν κλειστά και δεν είδα το χώρο από κοντά, αλλά αρκέστηκα σε κάποιες φώτο από έξω…



Συνεχίζοντας με το αυτοκίνητο για το δεύτερο σημείο ενδιαφέροντος, που ήταν στο δρόμο μας, κάναμε μία μικρή στάση πρώτα για φωτογραφία στο κτίριο που στεγάζει το νέο αρχαιολογικό μουσείο ‘Αρέθουσα’ της Χαλκίδας.

Το νέο αυτό αρχαιολογικό μουσείο στεγάζεται στο παλιό εργοστάσιο οινοπνευματοποιίας με την επωνυμία ‘Αρέθουσα Α.Ε.’, ένα βιομηχανικό κτήριο των αρχών του 20ού αιώνα που σταμάτησε να λειτουργεί οριστικά το 1980. Αποτελεί κηρυγμένο μνημείο πολιτισμικής κληρονομιάς και τεκμήριο της σημαντικής βιομηχανικής δραστηριότητας της πόλης κατά τον προηγούμενο αιώνα. Είναι χάρμα οφθαλμών! Άνοιξε το 2016 ως μουσειακός χώρος. Η μόνιμη έκθεση του μουσείου αναφέρεται στο παρελθόν της Εύβοιας και της Σκύρου από την απώτατη προϊστορία έως τη δημιουργία του Νέου Ελληνικού Κράτους. Σήμερα είναι κλειστό εκτός από τη Κυριακή (και δεν ήταν Κυριακή, δυστυχώς για μας) λόγω εργασιών και δεν μπορέσαμε να το δούμε. Εύχομαι να φιλοξενήσει κι όλα αυτά τα ευρήματα που βρίσκονται σκόρπια σε αυλές και τζαμιά…
Αφού ικανοποίησα τις φωτογραφικές μου ορέξεις, συνεχίσαμε για το δεύτερο σημείο, που είναι το ρωμαϊκό υδραγωγείο της πόλης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα που κατασκευάστηκε επι Ρωμαϊκής κυριαρχίας και με το οποίο κατέστη εφικτή η μεταφορά νερού από το βουνό για την υδροδότηση της πόλης.


Διαδρομή προς Λίμνη
H διαδρομή που ακολουθήσαμε φεύγοντας από Χαλκίδα προς βόρεια Εύβοια ήταν αρχικά από την κύρια οδική αρτηρία που συνδέει τη Χαλκίδα με το Προκόπι. Περάσαμε τη Νέα Αρτάκη και τα Ψαχνά και συνεχίσαμε έως το Προκόπι μέσα από μία διαδρομή ορεινή, γεμάτο πράσινο!





Φτάνοντας στο Προκόπι στρίψαμε αριστερά προς Δαφνούσα και Τρούπι. Ο δρόμος έγινε στενός και υπήρχαν σημεία χωματόδρομου, αλλά η πορεία μέσα στο δάσος πολύ όμορφη! Περάσαμε από παλιά λατομεία με τις λίμνες τους που έχουν δημιουργηθεί με τη πάροδο των χρόνων. Κάναμε διάφορες στάσεις σε όλη αυτή τη διαδρομή και μετά συνεχίσαμε περνώντας τα Καλύβια, το Σπαθάρι, έως τη Στροφυλιά. Εκεί στρίψαμε αριστερά και φτάσαμε στη Λίμνη.









Λίμνη
Η εικόνα που αντικρίζεις λίγο πριν μπεις στο χωριό σε προϊδεάζει για την ομορφιά του οικισμού!

Η Λίμνη είναι αναμφίβολα το γραφικότερο χωριό της Βόρειας Εύβοιας ή τουλάχιστον όσων χωριών είδα εγώ σε αυτή τη περιοχή κατά τη διάρκεια του οδικού μας και το πρώτο χωριό της Εύβοιας που μπήκε στη καρδιά μου! Είναι αμφιθεατρικά χτισμένη κοντά στο αρχαίο οικισμό Ελύμνιον, και κατά το Σοφοκλή εδώ συναντήθηκε για πρώτη φορά ο Δίας με την Ήρα.
Οι περισσότεροι κάτοικοι της Λίμνης έχουν αιγαιοπελαγίτικη καταγωγή, καθώς τον 16ο αιώνα πολλοί αιγαιοπελαγίτες καπεταναίοι μετοίκησαν στην περιοχή αυτή.

Είχαμε κλείσει δωμάτιο για ένα βράδυ στο Merso Luxury Apartments με 50€/βραδιά χωρίς πρωινό, το οποίο στεγάζεται σε ένα παλιό αρχοντικό του χωριού. Έχουν ανακαινίσει τον πρώτο όροφο (δωμάτια) και το υπόγειο (χώρος υποδοχής και υπηρεσίας), ενώ στο δεύτερο όροφο φαίνεται πως ήταν αρχικά το κτίριο. Ήταν προσεγμένο και πανέμορφο και με έκανε να ανυπομονώ να δω και το υπόλοιπο χωριό!




Τακτοποιηθήκαμε (λέμε τώρα) στα γρήγορα και ξεκινήσαμε για την περιήγηση μας στη γύρω περιοχή. Το χωριό έπρεπε να περιμένει καθώς ήταν μεσημέρι και πεινούσαμε. Κατευθυνθήκαμε προς Κατούνια, καθώς είχα μια πρόταση για φαγητό και αξιοθέατο στη περιοχή και ήθελα να τα τιμήσω αφού είχα την δυνατότητα.
Πήραμε τον παραλιακό δρόμο που δεν είναι και ο καλύτερος δρόμος που υπάρχει...αλλά ήταν ο πιο σύντομος και σε λίγη ώρα είχαμε φτάσει στη ταβέρνα ‘Άστρο’, η οποία βρίσκεται κυριολεκτικά μέσα στη βλάστηση!



Είναι ένα ιδανικό μέρος για φαγητό σε μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα! Είχε μαγειρευτό φαγάκι. Πήραμε ιμάμ και κοκινιστό, μία σαλάτα, δύο συνοδευτικά και 1 μεγάλη μπύρα, σύνολο 25,5€
Αφού ικανοποιήσαμε τα στομάχια μας, έπρεπε να ικανοποιήσουμε και τους οφθαλμούς μας. Σειρά είχε η Μονή Αγ.Νικολάου Γαλατάκη. Συνεχίσαμε από το δρόμο που είχαμε πάρει για να βρούμε την ταβέρνα και σε λίγα χλμ ήμασταν στην μονή.
Μονή Αγ.Νικολάου Γαλατάκη

Πρόκειται για μία ιστορική μονή η οποία βρίσκεται στις παρυφές του όρους Κανδήλι, με υπέροχη θέα στην γύρω περιοχή!

Σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή το όνομα ‘Γαλατάκη’ προέρχεται πιθανότατα από τον πρώτο κτήτορα της μονής μετά τον 10ο αιώνα, ο οποίος ήταν ναυτικός από το Γαλατά της Κωνσταντινούπολης και είναι πιθανό να ονομαζόταν Γαλατάκης. Αυτός ο ναυτικός, λοιπόν, εβρισκόμενος σε τρικυμία κοντά στη περιοχή επικαλέστηκε τον Αγ.Νικόλαο και η θάλασσα κόπασε, οπότε βγήκε στη στεριά σώος και έγινε μοναχός στη μονή. Αυτό που ξεχωρίζει στη μονή αρχιτεκτονικά είναι ο πύργος που χρησίμευε για την άμυνα της μονής.

Το 1946 η μονή μετατράπηκε σε γυναικεία και έχει συνολικά 6 μοναχές. Επίσης διαθέτει πολλά ιερά λείψανα, κειμήλια, εικόνες, χειρόγραφα και βιβλία ανεκτίμητης αξίας. Το ωράριο λειτουργίας της είναι καθημερινά από 09:00-12:00 και από 17:00-20:00 και η ώρα ήταν 15:00…Αυτό που βλέπαμε εξωτερικά ήταν πολύ όμορφο και ο bro πρότεινε να ξανάρθουμε το απόγευμα. Η πρόταση απορρίφθηκε πανηγυρικά καθώς θέλαμε να περπατήσουμε τη Λίμνη για να την δούμε και το ‘δελφίνι’ δεν είχε κάνει μπάνιο ακόμα σήμερα…Οπότε πήραμε το δρόμο της επιστροφής.

Προσπεράσαμε τη Λίμνη και κατευθυνθήκαμε βόρεια για να βρούμε ένα μέρος για μπάνιο. Μου είχε γίνει πρόταση, επίσης εδώ στο φόρουμ, για το beach bar Κοχύλι και τελικά αποδείχτηκε καλή επιλογή για καφεδάκι, μπάνιο και ήρεμη μουσική, χωρίς πολλά ‘πανηγύρια’ τα οποία δεν μπορώ καθόλου. Ο κόσμος ήταν λιγοστός.

Λίμνη
Γυρίσαμε στο δωμάτιο, να αλλάξουμε και να σενιαριστούμε, καθώς μας περίμενε βόλτα στα υπέροχα στενά δρομάκια της Λίμνης με τα παραδοσιακά της σπίτια!







Όλα είναι πολύ όμορφα, καθαρά και περιποιημένα! Κάποια στιγμή φτάσαμε σε μια μικρή πλατεία. Εκεί υπήρχε μία μικρή υπόγεια εκκλησία. Πρόκειται για τη Παναγίτσα-Ζωοδόχο Πηγή που οικοδομήθηκε το 1851 από τον πλοίαρχο Λυμπέριο Μαναρίτσα και τη σύζυγό του Ελένη, τη ‘θρυλική’ ονειρομάντισσα Μαναρίτσαινα, που θεωρήθηκε στην εποχή της προφήτισσα για τα όσα διέδιδε, παραμένοντας ολοζώντανη στις μνήμες της Λίμνης με το όνομα ‘γριά Λένη’ και ‘άγια Λένη’ έχοντας ταυτιστεί λαϊκά με τη λατρεία της Παναγίας.



Συνεχίσαμε τη βόλτα μας στο χωριό, στρίβοντας σε όποιο στενό βρίσκαμε και μας γέμιζε το μάτι




Κάποια στιγμή βρεθήκαμε σε ένα σημείο που είχα δει σε μία φωτογραφία, λίγες μέρες πριν το ταξίδι, και έψαχνα να βρω που είναι! Μιλώ για τον κεντρικό ναό του χωριού τη ‘Παναγία Λιμνιά’ (έτσι λέγεται αν δεν κάνω λάθος), με το μαρμάρινο καμπαναριό της σε ιωνικό, αιγαιοπελαγίτικο στιλ, σμιλεμένο από Τήνιο γλύπτη.




Μετά την εκκλησία και για λίγη ώρα ακόμα συνεχίσαμε να περπατάμε στα στενά του χωριού, ώσπου κάποια στιγμή στρίψαμε προς τη θάλασσα καθώς είχε αρχίσει να σουρουπώνει.








Η καρδιά της Λίμνης χτυπά στην παραλιακή της ζώνη. Δεν έχει καθόλου νυχτερινή ζωή το χωριό. Έχει όμως αρκετές επιλογές για φαγητό και είναι πολύ όμορφα για βόλτα. Έχοντας θέα τον Ευβοϊκό κόλπο και την αμφιθεατρική Λίμνη, κάτσαμε σε ένα τραπεζάκι να τσιμπήσουμε λίγο και να πιούμε μια μπύρα, καθώς το ηλιοβασίλεμα έδινε τη θέση του στην βαθιά νύχτα για ξεκούραση.
