Sassenach77
Member
- Μηνύματα
- 8.096
- Likes
- 24.234
- Επόμενο Ταξίδι
- Ελλάδα
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γη του Πυρός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 12 Ιουλίου 2020 – Καμμένα Βούρλα και άφιξη στη Χαλκίδα
- 13 Ιουλίου 2020 – Χαλκίδα και η μετάβαση στη Λίμνη
- 14 Ιουλίου 2020 – Ροβιές, Δρυμώνας, Λουτρά Αιδηψού
- 15 Ιουλίου 2020 – Λουτρά Αιδηψού & Λιχαδονήσια
- 16 Ιουλίου 2020 – Ωρεοί, Ιστιαία, Ελληνικά, Αγία Άννα, Αχλάδι
- 17 Ιουλίου 2020 – Κερασιά, Παραλία Ελληνικών, Παπάδες, ‘κρυφό’ Σαρακήνικο
- 18 Ιουλίου 2020 – Διαδρομή: Στροφυλιά-Μαντούδι-Προκόπι-Πήλι-Σαρακήνικο-Λιμνιώνας-Πετάλη-Αγία Ειρήνη-Κούτουρλα-Κύμη
- 19 Ιουλίου 2020 – Διαδρομή: Μετόχι-Στρόπωνες-Βύθουρη-Στενή (μέσω Καθενών)-Χιλιαδού-Κύμη
- 20 Ιουλίου 2020 – Κύμη-Μονή Μεταμόρφωσης Σωτήρα-Χωνευτικό-Χηλή-Βίταλα-Θάψα-Μουρτερή
- 21 Ιουλίου 2020, Μέρος 1ο – Ποταμία, Οξύλιθος, Αγία Θέκλα, Αυλωνάρι
- 21 Ιουλίου 2020, Μέρος 2ο – Οκτωνιά, Άγιοι Απόστολοι, Ζάρακες, Δρακόσπιτα, Στύρα, Κάρυστος
- 22 Ιουλίου 2020 – Κάρυστος, Μύλοι, Πλατανιστός, Παραλία Ποτάμι, Παραλία Κάβος
- 23 Ιουλίου 2020 – Ακρωτήριο Καφηρέας ή Κάβο Ντόρο, Αγ.Δημήτριος
- 24 Ιουλίου 2020 – Νέα Στύρα, Αλιβέρι, Ερέτρια
- 25 Ιουλίου 2020 – Αρχαιολογικό Μουσείο & Αρχαιολογικός χώρος Ερέτριας, Επιστροφή
21 Ιουλίου 2020, Μέρος 2ο – Οκτωνιά, Άγιοι Απόστολοι, Ζάρακες, Δρακόσπιτα, Στύρα, Κάρυστος
Οκτωνιά
Πρίν αρχίσουμε να κατηφορίζουμε, κάναμε ένα πέρασμα από το χωριό Οκτωνιά.
Είχα διαβάσει για ένα κάστρο εκεί, το λεγόμενο ‘Κάστρο της Μεγάλης Σπηλιάς’. Είχαμε σήμα και το βάλαμε στο gps. Μας έβγαζε λίγο έξω από το χωριό την ένδειξη για κάστρο, αλλά στο πέρασμα μας από εκεί δεν βλέπαμε κανένα κάστρο, ούτε καν ένα λόφο ή έστω ύψωμα που να υποδηλώνει την τοποθεσία κάστρου. Μπήκαμε ξανά στο χωριό και σταματήσαμε να ρωτήσουμε. Βρήκαμε μια κυρία που όταν κατέβασα το τζάμι για να ρωτήσω, ήρθε, ακούμπησε με τους αγκώνες στο παράθυρο του αυτοκινήτου, έβαλε το πρόσωπο της σχεδόν μέσα στο αυτοκίνητο και άρχισε να μας εξηγεί τι είναι και που είναι αυτό το κάστρο. Είχε έρθει τόσο κοντά μου, που ασυναίσθητα τραβήχτηκα και το μόνο που σκεφτόμουν εκείνη τη στιγμή είναι πως να την απωθήσω ευγενικά, χωρίς να ακούω καν τι λέει! Με το τράβηγμα που έκανα κατάλαβε μάλλον ότι ενοχλήθηκα και απομακρύνθηκε…από πανδημίες δεν καταλάβαινε και πολλά! Μας είπε ότι κάποτε υπήρχε ένα κάστρο εκεί που σήμερα είναι μια εκκλησία. Προσπαθώντας να μας δώσει οδηγίες πως θα πάμε εκεί, την έκοψα τελείως χαμένη μέσα στο ίδιο της το χωριό!...Την ευχαρίστησα και έκανα νόημα στον αδερφό μου να ξεκινήσει. Συγκρατήσαμε και οι δύο κάτι για μία βρύση που είπε και όντως την βρήκαμε, αλλά εκκλησία ή κάστρο γιόκ!
Δεν κατάλαβα ποτέ αν τελικά υπάρχει ή όχι αυτό το κάστρο και που…Επίσης οι κάτοικοι της περιοχής δεν το έχουν και πολύ με τις οδηγίες, με εξαίρεση τον κύριο στο Ωρολόγιο!
Άγιοι Απόστολοι & Παραλία Κακολίμανο
Είχε μεσημεριάσει και θέλαμε να κάνουμε ένα μπάνιο πριν φάμε. Αποφασίσαμε να πάμε στους Αγίους Αποστόλους για φαγητό, οπότε η παραλία που θα διαλέγαμε θα ήταν εκεί κοντά. Στο δρόμο βλέπαμε από ψηλά και απέναντι τον ηφαιστειακό βράχο του Οξύλιθου καθώς ανεβαίναμε το βουνό.
Οι Άγιοι Απόστολοι είναι ένα παραλιακό ψαροχώρι που έχει μετατραπεί σε παραθεριστικό οικισμό. Έχει πολλά ενοικιαζόμενα και ταβέρνες, καθώς και παραλίες τριγύρω για μπάνιο. Φτάσαμε στο λιμανάκι του χωριού για να δούμε τι παίζει. Μετά κάναμε μεταβολή και πήγαμε στη παραλία Κακολίμανο. Είναι μια πάρα πολύ ωραία παραλία σε ένα κολπίσκο, με αλμυρίκια γύρω από την ακτή που προσφέρουν υπέροχο ίσκιο! Βγάλαμε καρέκλες, ψάθες, πετσέτες και στρωθήκαμε κάτω από ένα δέντρο. Ο λιγοστός κόσμος που υπήρχε, την έκανε ακόμα καλύτερη και ο συνδυασμός των κρύων νερών της με την παχιά σκιά των δέντρων την έκανε να μοιάζει ιδανική στα μάτια μου!
Με βαριά καρδιά μαζέψαμε τα πράγματα μας μετά από μία ώρα, για να πάμε στο χωριό να φάμε, καθώς τα στομάχια μας είχαν κολλήσει στη πλάτη! Παρκάραμε στο λιμάνι και κάναμε μια μικρή βόλτα να δούμε τι επιλογές είχαμε. Είπαμε να φάμε ψαράκι σήμερα και κινηθήκαμε κατά μήκος της παραλίας του χωριού όπου υπάρχουν και ταβέρνες.
Διαλέξαμε να κάτσουμε στον ‘Μεγάλο’. Πρόκειται για ταβέρνα-ουζερί με τραπεζάκια σε μία αυλή με μπόλικο ίσκιο σε λίγο χύμα κατάσταση. Βρήκαμε ένα μικρό τραπέζι και στρωθήκαμε. Κατάλογος δεν υπήρχε πουθενά. Ήρθε μια κυρία, μας είπε τι έχει από ψαρικά, της είπαμε τι θέλαμε και απομακρύνθηκε. Το ‘μαλλί’ θα το βλέπαμε στο τέλος…
Πήραμε γάβρο, καλαμαράκια, ψητή φέτα, σαλάτα και μία μπύρα. Ήταν όλα πολύ νόστιμα. Όταν ζητήσαμε το λογαριασμό, μας έφερε μία απόδειξη την οποία την κράτησα ενθύμιο! Σύμφωνα με αυτή την απόδειξη φάγαμε:
Ψαροταβέρνα 25,00€
Ψαροταβέρνα 3,00€
Ψαροταβέρνα 9,00€
ΔΙΟΡΘΩΣΗ
Ψαροταβέρνα -9,00€
ΔΙΟΡΘΩΣΗ
Ψαροταβέρνα -3,00€
Ψαροταβέρνα 2,50€
ΣΥΝΟΛΟ 27,50€…
Εμένα με έπιασε σπαστικό γέλιο ενώ ο αδερφός μου νευρίασε. Όταν ήρθε ο ‘Μεγάλος’ να πληρωθεί εισέπραξε το χρήμα μαζί με το ‘καντήλι του’ από τον αδερφό μου, πάντα με ευγενικό τρόπο το αδερφάκι μου, όχι σαν εμένα την ‘απολίτιστη’ που όταν ρίχνω καντήλια το κάνω χωρίς φόβο και με πολύ πάθος στη ψύχρα. Για μια στιγμή ο ‘Μεγάλος’ νόμισε ότι είμαστε εφοριακοί και θα μπορούσε να το πιστέψει κιόλας αν δεν υπήρχα εγώ δίπλα να χαχανίζω ασταμάτητα…
Δύστος
Καθώς πηγαίναμε όλο και πιο νότια το τοπίο είχε αρχίσει να αλλάζει. Η βλάστηση γινόταν πιο χαμηλή και στα γύρω βουνά και λόφους έκαναν την εμφάνισή τους πολλές ανεμογεννήτριες.
Λίγα λεπτά μετά την αναχώρηση μας από τους Αγίους Αποστόλους συναντήσαμε τον χαρακτηριστικό λόφο Καστρί (όλοι οι λόφοι στην Εύβοια Καστρί λέγονται;…), όπου δεσπόζει το επιβλητικό τείχος της αρχαίας πόλης Δύστου και γύρω από αυτόν εκτείνεται ο ομώνυμος αρχαιολογικός χώρος. Οι όχθες της λίμνης του Δύστου αποτέλεσαν από τους προϊστορικούς ακόμη χρόνους ιδανικός τόπος για την ίδρυση οικιστικών μονάδων. Κατά τον 4ο αι. π.Χ. ο οικισμός οχυρώθηκε με ισχυρό τείχος, ενώ η κορυφή του λόφου προστατεύθηκε και με δεύτερο οχυρωματικό περίβολο. Στα κλασσικά και στα ελληνιστικά χρόνια άκμασε και κατοικούνταν τουλάχιστον μέχρι και την Φραγκοκρατία, όπως μαρτυρούν τα ερείπια του ενετικού πύργου που ακόμα στέκει στην κορυφή του λόφου.
Η ιστορική λίμνη Δύστος βρίσκεται στο χείλος της επιβίωσης, καθώς αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα συστηματικής καταστροφής και έλλειψης προστασίας ενός από τους πιο σημαντικούς βιότοπους της χώρας μας. Αναφέρεται και ως λίμνη των Πτυχών ή Πτεχών, αλλά και ως λίμνη Δυστίων. Η έκταση της Δύστου αυξομειώνεται ανάλογα με τις βροχοπτώσεις. Το σχήμα της είναι νεφροειδές με κατεύθυνση από βορρά προς νότο.
Έχει πλέον αναγνωριστεί η σημασία της για την ορνιθοπανίδα και αποτελεί Ζώνη Ειδικής Προστασίας και βιότοπος Natura. Όμως, η σημερινή κατάσταση της λίμνης μόνο θλίψη προκαλεί με τους καλαμιώνες να οργιάζουν και τις συνεχιζόμενες υδροληψίες από τη βιομηχανία και τη γεωργία να απειλούν τη λίμνη με πλήρη αποξήρανση.
Παραλία Ζάρακες
Θέλαμε να κολυμπήσουμε σε μία ακόμα παραλία από τη μεριά του Αιγαίου και διαλέξαμε τη παραλία στο χωριό Ζάρακες. Στρίψαμε αριστερά και συνεχίσαμε μέχρι να συναντήσουμε τη παραλία του. Η παραλία προστατεύεται από έναν κυματοθραύστη που υπάρχει μπροστά της και δεν επιτρέπει στα μεγάλα κύματα να φτάσουν ως την ακτή.
Υπάρχει στα αριστερά της και μία ταβέρνα, από όπου πήρα αναψυκτικά για να πιούμε. Καθαρή, δροσερή, με πολύ λίγο κόσμο, ήταν ιδανική για να χωνέψουμε, να δροσιστούμε και να ξεκουραστούμε, καθώς μας περίμενε ανάβαση στην συνέχεια…
Δρακόσπιτα
Είχαν μείνει δυο σημεία ενδιαφέροντος να δούμε πριν φτάσουμε στη Κάρυστο, τα οποία ‘λειτουργούσαν’ επι 24ώρου βάσης. Το πρώτο ήταν τα Δρακόσπιτα των Στύρων και καλό θα ήταν βέβαια να μην μας έπιανε η νύχτα!...Συνεχίσαμε, λοιπόν, το δρόμο μας χωρίς να χασομερήσουμε πουθενά, περνώντας από το πιο στενό κομμάτι της Εύβοιας.
Φτάνοντας στα Στύρα μπερδευτήκαμε με τους δρόμους. Τελικά βγαίνοντας από το χωριό υπάρχει ταμπέλα που σε κατευθύνει. Στρίψαμε ανατολικά και αρχίσαμε να ανηφορίζουμε. Κάποια στιγμή ο δρόμος έγινε χωματόδρομος, αλλά βατός για ΙΧ, και παντού υπήρχαν ταμπέλες να σε κατευθύνουν. Στην συνέχεια συναντήσαμε βραχώδες έδαφος και μεγάλα χαντάκια στο δρόμο, οπότε αναγκαστήκαμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο και να το κόψουμε με τα πόδια.
Σε ένα άνοιγμα ο δρόμος τελείωνε και ξεκινούσε ένα πεζοπορικό μονοπάτι που οδηγούσε ψηλά στο βουνό. Σχετικά εύκολο μονοπάτι και σε όλο το μήκος του ήταν σηματοδοτημένο! Μετά από λίγη ώρα άρχισε να διακρίνεται αυτό που αναζητούσαμε…
Στη νοτιοδυτική Εύβοια, κυρίως στην περιοχή των Στύρων, αλλά και στην κορυφή της Όχης, υψώνονται αινιγματικά μνημειώδη οικοδομήματα που η λαϊκή φαντασία τους έχει δώσει το όνομα Δρακόσπιτα! Εμείς θα βλέπαμε τα Δρακόσπιτα στο συγκρότημα Πάλλη-Λάκκα στα Στύρα.
Αποτελούν μία ομάδα εικοσιτριών λίθινων μνημειακών κατασκευών, τετράγωνης ή κυρίως ορθογώνιας κάτοψης που βρίσκονται σε απόκρημνη και εποπτική θέση. Καλύτερα σωζόμενα είναι το Δρακόσπιτο στην κορυφή του όρους Όχη και το συγκρότημα Πάλλη - Λάκκα στα Στύρα. Το χαρακτηριστικό τους είναι ο τρόπος στήριξης της στέγης με μεγάλες βαριές πλάκες σχιστόλιθου να συγκλίνουν σε στρώσεις από δύο αντικριστούς τοίχους. Η κάθε στρώση πλακών εξέχει λίγο περισσότερο από την αμέσως κατώτερη της, σχηματίζοντας έτσι θολωτή στέγη που μοιάζει με αναποδογυρισμένη βάρκα.
Έχουν διατυπωθεί πλήθος θεωριών για τη χρήση, το σκοπό, την κατασκευή και τη χρονολόγηση των Δρακόσπιτων. Ειδικά το Δρακόσπιτο της Όχης έχει θεωρηθεί αρχαίο ιερό αφιερωμένο στη λατρεία του Δία και της Ήρας, φυλάκιο, καταφύγιο λατόμων και κατοικία ρωμαϊκού στρατιωτικού αποσπάσματος που φρουρούσε τα λατομεία και έχει χρονολογηθεί από τον 6ο έως τον 2ο - 1ο αιώνα π.Χ. Επίσης, το Δρακόσπιτο της Όχης, όπως και το συγκρότημα Πάλλη - Λάκκα στα Στύρα έχουν θεωρηθεί αποθήκες και ιερά που κατασκευάστηκαν από Κάρες σκλάβους που εργάζονταν στα λατομεία του καρύστιου λίθου κατά την ύστερη ελληνιστική και πρώιμη ρωμαϊκή περίοδο.
Πλούσιο λαογραφικό στοιχείο για τα Δρακόσπιτα, αποτελούν οι τοπικοί θρύλοι για τους Δράκους που κατοικούσαν εκεί και αποτελούσαν φόβητρο για τους κατοίκους της περιοχής.
Ανεβήκαμε, κατεβήκαμε, μπήκαμε και βγήκαμε στα Δρακόσπιτα απολαμβάνοντας τα μεγαλιθικά μνημεία και τη θέα που υπάρχει από εκεί ψηλά! Αφού χορτάσαμε να βλέπουμε, πήραμε το δρόμο της επιστροφής για το αυτοκίνητο ώστε να συνεχίσουμε για το επόμενο σημείο ενδιαφέροντος.
Μνημείο Ηλία Πετρόμπεη-Μαυρομιχάλη
Δυτικά των Στύρων και απέναντι από τα Δρακόσπιτα βρίσκεται το μνημείο του Ηλία -Πετρόμπεη-Μαυρομιχάλη, στον Κοκκινόμυλο των Στύρων. Σε πολύ λίγα λεπτά είχαμε φτάσει.
Ο Ηλίας Μαυρομιχάλης ήταν γόνος των Μαυρομιχαλαίων, επιφανούς οικογένειας της Μάνης, γιος του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, που ηγήθηκε της επανάστασης και απελευθέρωσης της Καλαμάτας. Το Γενάρη του 1822 πρωτοστάτησε στη μάχη των Στύρων της Καρυστίας, καθώς με προθυμία ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση για βοήθεια του ευβοϊκού Αγώνα, καταφτάνοντας στην Εύβοια μαζί με 600 Μανιάτες αγωνιστές. Όμως, σε μια συμπλοκή με τους Τούρκους στον Κοκκινόμυλο των Στύρων και αγνοώντας τις συμβουλές των ντόπιων για την περιοχή, περικυκλώθηκε με την ολιγάριθμη φρουρά του μέσα στον ανεμόμυλο και καθώς γρήγορα τους τελείωσαν τα πολεμοφόδια έμειναν να αγωνίζονται πλέον με τα σπαθιά. Τελικά έπεσαν στο πεδίο της τιμής, πολεμώντας ηρωικά.
Οι Ευβοείς τιμώντας την αγωνιστικότητα και αυτοθυσία του λαμπρού Μανιάτη πολέμαρχου Ηλία Μαυρομιχάλη, έστησαν μνημείο τιμής στο όνομά του, στον τόπο της θυσίας του.
Δεν υπήρχε ψυχή εκεί πάνω και είχε όμορφη θέα στη γύρω περιοχή! Δίπλα από το μνημείο βρίσκεται και μια εκκλησία. Κάτσαμε λίγη ώρα, περιδιαβαίνοντας τριγύρω και απολαμβάνοντας τη γαλήνη και την ομορφιά του τόπου.
Κάρυστος
Επόμενος και τελευταίος σταθμός μας σήμερα ήταν η Κάρυστος, στην οποία θα μέναμε 3 βράδια. Μέσω του χωριού των Στύρων βγήκαμε στην κεντρική οδική αρτηρία που συνδέει τα Στύρα με τη Κάρυστο και κατευθυνθήκαμε νότια. Απολαμβάναμε τη διαδρομή με θέα τη Μεγαλόνησο, σε ένα μεγάλο κομμάτι της, και σε λιγότερο από μία ώρα είχαμε φτάσει Κάρυστο.
Το κατάλυμα μας στη Κάρυστο το έκλεισα το προηγούμενο βράδυ, όταν ήμασταν στη Κύμη και πίναμε μπυρίτσα στο ‘Ρόδον’. Μείναμε στο Karystion Hotel με 47,92€/βραδιά με πρωινό. Το έκλεισα από το σάιτ του ίδιου του ξενοδοχείου.
Αφού βολευτήκαμε στο δωμάτιο και κάναμε μια ανασυγκρότηση, ντυθήκαμε και βγήκαμε για τη πρώτη αναγνωριστική βόλτα στη πόλη. Το Μπούρτζι ήταν πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας, οπότε αναπόφευκτα ήταν το πρώτο σημείο ενδιαφέροντος που είδαμε στη Κάρυστο.
Ο κεντρικός παραλιακός δρόμος πεζοδρομείται το βράδυ και απείχε 500 μέτρα από το ξενοδοχείο μας. Μπροστά από αυτόν υπάρχουν τα πάντα, είτε για ποτό, είτε για φαγητό. Είχε αρκετό κόσμο και κίνηση!
Διαλέξαμε ένα από τα μαγαζιά, που λειτουργούν ως beach bar τη μέρα στην παραλία της Καρύστου, για να πιούμε τη μπύρα μας, καθώς είχε τραπέζια σε ταράτσα και φυσούσε ωραίο αεράκι. Δεν καθίσαμε πολύ γιατί δεν αντέξαμε τη μουσική που έπαιζε και στην οποία δεν είχαμε δώσει σημασία στην αρχή. Κάναμε άλλη μια βόλτα και γυρίσαμε στο ξενοδοχείο για ύπνο…
Οκτωνιά
Πρίν αρχίσουμε να κατηφορίζουμε, κάναμε ένα πέρασμα από το χωριό Οκτωνιά.

Είχα διαβάσει για ένα κάστρο εκεί, το λεγόμενο ‘Κάστρο της Μεγάλης Σπηλιάς’. Είχαμε σήμα και το βάλαμε στο gps. Μας έβγαζε λίγο έξω από το χωριό την ένδειξη για κάστρο, αλλά στο πέρασμα μας από εκεί δεν βλέπαμε κανένα κάστρο, ούτε καν ένα λόφο ή έστω ύψωμα που να υποδηλώνει την τοποθεσία κάστρου. Μπήκαμε ξανά στο χωριό και σταματήσαμε να ρωτήσουμε. Βρήκαμε μια κυρία που όταν κατέβασα το τζάμι για να ρωτήσω, ήρθε, ακούμπησε με τους αγκώνες στο παράθυρο του αυτοκινήτου, έβαλε το πρόσωπο της σχεδόν μέσα στο αυτοκίνητο και άρχισε να μας εξηγεί τι είναι και που είναι αυτό το κάστρο. Είχε έρθει τόσο κοντά μου, που ασυναίσθητα τραβήχτηκα και το μόνο που σκεφτόμουν εκείνη τη στιγμή είναι πως να την απωθήσω ευγενικά, χωρίς να ακούω καν τι λέει! Με το τράβηγμα που έκανα κατάλαβε μάλλον ότι ενοχλήθηκα και απομακρύνθηκε…από πανδημίες δεν καταλάβαινε και πολλά! Μας είπε ότι κάποτε υπήρχε ένα κάστρο εκεί που σήμερα είναι μια εκκλησία. Προσπαθώντας να μας δώσει οδηγίες πως θα πάμε εκεί, την έκοψα τελείως χαμένη μέσα στο ίδιο της το χωριό!...Την ευχαρίστησα και έκανα νόημα στον αδερφό μου να ξεκινήσει. Συγκρατήσαμε και οι δύο κάτι για μία βρύση που είπε και όντως την βρήκαμε, αλλά εκκλησία ή κάστρο γιόκ!

Δεν κατάλαβα ποτέ αν τελικά υπάρχει ή όχι αυτό το κάστρο και που…Επίσης οι κάτοικοι της περιοχής δεν το έχουν και πολύ με τις οδηγίες, με εξαίρεση τον κύριο στο Ωρολόγιο!
Άγιοι Απόστολοι & Παραλία Κακολίμανο
Είχε μεσημεριάσει και θέλαμε να κάνουμε ένα μπάνιο πριν φάμε. Αποφασίσαμε να πάμε στους Αγίους Αποστόλους για φαγητό, οπότε η παραλία που θα διαλέγαμε θα ήταν εκεί κοντά. Στο δρόμο βλέπαμε από ψηλά και απέναντι τον ηφαιστειακό βράχο του Οξύλιθου καθώς ανεβαίναμε το βουνό.

Οι Άγιοι Απόστολοι είναι ένα παραλιακό ψαροχώρι που έχει μετατραπεί σε παραθεριστικό οικισμό. Έχει πολλά ενοικιαζόμενα και ταβέρνες, καθώς και παραλίες τριγύρω για μπάνιο. Φτάσαμε στο λιμανάκι του χωριού για να δούμε τι παίζει. Μετά κάναμε μεταβολή και πήγαμε στη παραλία Κακολίμανο. Είναι μια πάρα πολύ ωραία παραλία σε ένα κολπίσκο, με αλμυρίκια γύρω από την ακτή που προσφέρουν υπέροχο ίσκιο! Βγάλαμε καρέκλες, ψάθες, πετσέτες και στρωθήκαμε κάτω από ένα δέντρο. Ο λιγοστός κόσμος που υπήρχε, την έκανε ακόμα καλύτερη και ο συνδυασμός των κρύων νερών της με την παχιά σκιά των δέντρων την έκανε να μοιάζει ιδανική στα μάτια μου!



Με βαριά καρδιά μαζέψαμε τα πράγματα μας μετά από μία ώρα, για να πάμε στο χωριό να φάμε, καθώς τα στομάχια μας είχαν κολλήσει στη πλάτη! Παρκάραμε στο λιμάνι και κάναμε μια μικρή βόλτα να δούμε τι επιλογές είχαμε. Είπαμε να φάμε ψαράκι σήμερα και κινηθήκαμε κατά μήκος της παραλίας του χωριού όπου υπάρχουν και ταβέρνες.




Διαλέξαμε να κάτσουμε στον ‘Μεγάλο’. Πρόκειται για ταβέρνα-ουζερί με τραπεζάκια σε μία αυλή με μπόλικο ίσκιο σε λίγο χύμα κατάσταση. Βρήκαμε ένα μικρό τραπέζι και στρωθήκαμε. Κατάλογος δεν υπήρχε πουθενά. Ήρθε μια κυρία, μας είπε τι έχει από ψαρικά, της είπαμε τι θέλαμε και απομακρύνθηκε. Το ‘μαλλί’ θα το βλέπαμε στο τέλος…

Πήραμε γάβρο, καλαμαράκια, ψητή φέτα, σαλάτα και μία μπύρα. Ήταν όλα πολύ νόστιμα. Όταν ζητήσαμε το λογαριασμό, μας έφερε μία απόδειξη την οποία την κράτησα ενθύμιο! Σύμφωνα με αυτή την απόδειξη φάγαμε:
Ψαροταβέρνα 25,00€
Ψαροταβέρνα 3,00€
Ψαροταβέρνα 9,00€
ΔΙΟΡΘΩΣΗ
Ψαροταβέρνα -9,00€
ΔΙΟΡΘΩΣΗ
Ψαροταβέρνα -3,00€
Ψαροταβέρνα 2,50€
ΣΥΝΟΛΟ 27,50€…
Εμένα με έπιασε σπαστικό γέλιο ενώ ο αδερφός μου νευρίασε. Όταν ήρθε ο ‘Μεγάλος’ να πληρωθεί εισέπραξε το χρήμα μαζί με το ‘καντήλι του’ από τον αδερφό μου, πάντα με ευγενικό τρόπο το αδερφάκι μου, όχι σαν εμένα την ‘απολίτιστη’ που όταν ρίχνω καντήλια το κάνω χωρίς φόβο και με πολύ πάθος στη ψύχρα. Για μια στιγμή ο ‘Μεγάλος’ νόμισε ότι είμαστε εφοριακοί και θα μπορούσε να το πιστέψει κιόλας αν δεν υπήρχα εγώ δίπλα να χαχανίζω ασταμάτητα…
Δύστος
Καθώς πηγαίναμε όλο και πιο νότια το τοπίο είχε αρχίσει να αλλάζει. Η βλάστηση γινόταν πιο χαμηλή και στα γύρω βουνά και λόφους έκαναν την εμφάνισή τους πολλές ανεμογεννήτριες.

Λίγα λεπτά μετά την αναχώρηση μας από τους Αγίους Αποστόλους συναντήσαμε τον χαρακτηριστικό λόφο Καστρί (όλοι οι λόφοι στην Εύβοια Καστρί λέγονται;…), όπου δεσπόζει το επιβλητικό τείχος της αρχαίας πόλης Δύστου και γύρω από αυτόν εκτείνεται ο ομώνυμος αρχαιολογικός χώρος. Οι όχθες της λίμνης του Δύστου αποτέλεσαν από τους προϊστορικούς ακόμη χρόνους ιδανικός τόπος για την ίδρυση οικιστικών μονάδων. Κατά τον 4ο αι. π.Χ. ο οικισμός οχυρώθηκε με ισχυρό τείχος, ενώ η κορυφή του λόφου προστατεύθηκε και με δεύτερο οχυρωματικό περίβολο. Στα κλασσικά και στα ελληνιστικά χρόνια άκμασε και κατοικούνταν τουλάχιστον μέχρι και την Φραγκοκρατία, όπως μαρτυρούν τα ερείπια του ενετικού πύργου που ακόμα στέκει στην κορυφή του λόφου.

Η ιστορική λίμνη Δύστος βρίσκεται στο χείλος της επιβίωσης, καθώς αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα συστηματικής καταστροφής και έλλειψης προστασίας ενός από τους πιο σημαντικούς βιότοπους της χώρας μας. Αναφέρεται και ως λίμνη των Πτυχών ή Πτεχών, αλλά και ως λίμνη Δυστίων. Η έκταση της Δύστου αυξομειώνεται ανάλογα με τις βροχοπτώσεις. Το σχήμα της είναι νεφροειδές με κατεύθυνση από βορρά προς νότο.
Έχει πλέον αναγνωριστεί η σημασία της για την ορνιθοπανίδα και αποτελεί Ζώνη Ειδικής Προστασίας και βιότοπος Natura. Όμως, η σημερινή κατάσταση της λίμνης μόνο θλίψη προκαλεί με τους καλαμιώνες να οργιάζουν και τις συνεχιζόμενες υδροληψίες από τη βιομηχανία και τη γεωργία να απειλούν τη λίμνη με πλήρη αποξήρανση.
Παραλία Ζάρακες
Θέλαμε να κολυμπήσουμε σε μία ακόμα παραλία από τη μεριά του Αιγαίου και διαλέξαμε τη παραλία στο χωριό Ζάρακες. Στρίψαμε αριστερά και συνεχίσαμε μέχρι να συναντήσουμε τη παραλία του. Η παραλία προστατεύεται από έναν κυματοθραύστη που υπάρχει μπροστά της και δεν επιτρέπει στα μεγάλα κύματα να φτάσουν ως την ακτή.

Υπάρχει στα αριστερά της και μία ταβέρνα, από όπου πήρα αναψυκτικά για να πιούμε. Καθαρή, δροσερή, με πολύ λίγο κόσμο, ήταν ιδανική για να χωνέψουμε, να δροσιστούμε και να ξεκουραστούμε, καθώς μας περίμενε ανάβαση στην συνέχεια…

Δρακόσπιτα
Είχαν μείνει δυο σημεία ενδιαφέροντος να δούμε πριν φτάσουμε στη Κάρυστο, τα οποία ‘λειτουργούσαν’ επι 24ώρου βάσης. Το πρώτο ήταν τα Δρακόσπιτα των Στύρων και καλό θα ήταν βέβαια να μην μας έπιανε η νύχτα!...Συνεχίσαμε, λοιπόν, το δρόμο μας χωρίς να χασομερήσουμε πουθενά, περνώντας από το πιο στενό κομμάτι της Εύβοιας.



Φτάνοντας στα Στύρα μπερδευτήκαμε με τους δρόμους. Τελικά βγαίνοντας από το χωριό υπάρχει ταμπέλα που σε κατευθύνει. Στρίψαμε ανατολικά και αρχίσαμε να ανηφορίζουμε. Κάποια στιγμή ο δρόμος έγινε χωματόδρομος, αλλά βατός για ΙΧ, και παντού υπήρχαν ταμπέλες να σε κατευθύνουν. Στην συνέχεια συναντήσαμε βραχώδες έδαφος και μεγάλα χαντάκια στο δρόμο, οπότε αναγκαστήκαμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο και να το κόψουμε με τα πόδια.






Σε ένα άνοιγμα ο δρόμος τελείωνε και ξεκινούσε ένα πεζοπορικό μονοπάτι που οδηγούσε ψηλά στο βουνό. Σχετικά εύκολο μονοπάτι και σε όλο το μήκος του ήταν σηματοδοτημένο! Μετά από λίγη ώρα άρχισε να διακρίνεται αυτό που αναζητούσαμε…




Στη νοτιοδυτική Εύβοια, κυρίως στην περιοχή των Στύρων, αλλά και στην κορυφή της Όχης, υψώνονται αινιγματικά μνημειώδη οικοδομήματα που η λαϊκή φαντασία τους έχει δώσει το όνομα Δρακόσπιτα! Εμείς θα βλέπαμε τα Δρακόσπιτα στο συγκρότημα Πάλλη-Λάκκα στα Στύρα.

Αποτελούν μία ομάδα εικοσιτριών λίθινων μνημειακών κατασκευών, τετράγωνης ή κυρίως ορθογώνιας κάτοψης που βρίσκονται σε απόκρημνη και εποπτική θέση. Καλύτερα σωζόμενα είναι το Δρακόσπιτο στην κορυφή του όρους Όχη και το συγκρότημα Πάλλη - Λάκκα στα Στύρα. Το χαρακτηριστικό τους είναι ο τρόπος στήριξης της στέγης με μεγάλες βαριές πλάκες σχιστόλιθου να συγκλίνουν σε στρώσεις από δύο αντικριστούς τοίχους. Η κάθε στρώση πλακών εξέχει λίγο περισσότερο από την αμέσως κατώτερη της, σχηματίζοντας έτσι θολωτή στέγη που μοιάζει με αναποδογυρισμένη βάρκα.




Έχουν διατυπωθεί πλήθος θεωριών για τη χρήση, το σκοπό, την κατασκευή και τη χρονολόγηση των Δρακόσπιτων. Ειδικά το Δρακόσπιτο της Όχης έχει θεωρηθεί αρχαίο ιερό αφιερωμένο στη λατρεία του Δία και της Ήρας, φυλάκιο, καταφύγιο λατόμων και κατοικία ρωμαϊκού στρατιωτικού αποσπάσματος που φρουρούσε τα λατομεία και έχει χρονολογηθεί από τον 6ο έως τον 2ο - 1ο αιώνα π.Χ. Επίσης, το Δρακόσπιτο της Όχης, όπως και το συγκρότημα Πάλλη - Λάκκα στα Στύρα έχουν θεωρηθεί αποθήκες και ιερά που κατασκευάστηκαν από Κάρες σκλάβους που εργάζονταν στα λατομεία του καρύστιου λίθου κατά την ύστερη ελληνιστική και πρώιμη ρωμαϊκή περίοδο.
Πλούσιο λαογραφικό στοιχείο για τα Δρακόσπιτα, αποτελούν οι τοπικοί θρύλοι για τους Δράκους που κατοικούσαν εκεί και αποτελούσαν φόβητρο για τους κατοίκους της περιοχής.






Ανεβήκαμε, κατεβήκαμε, μπήκαμε και βγήκαμε στα Δρακόσπιτα απολαμβάνοντας τα μεγαλιθικά μνημεία και τη θέα που υπάρχει από εκεί ψηλά! Αφού χορτάσαμε να βλέπουμε, πήραμε το δρόμο της επιστροφής για το αυτοκίνητο ώστε να συνεχίσουμε για το επόμενο σημείο ενδιαφέροντος.



Μνημείο Ηλία Πετρόμπεη-Μαυρομιχάλη
Δυτικά των Στύρων και απέναντι από τα Δρακόσπιτα βρίσκεται το μνημείο του Ηλία -Πετρόμπεη-Μαυρομιχάλη, στον Κοκκινόμυλο των Στύρων. Σε πολύ λίγα λεπτά είχαμε φτάσει.

Ο Ηλίας Μαυρομιχάλης ήταν γόνος των Μαυρομιχαλαίων, επιφανούς οικογένειας της Μάνης, γιος του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, που ηγήθηκε της επανάστασης και απελευθέρωσης της Καλαμάτας. Το Γενάρη του 1822 πρωτοστάτησε στη μάχη των Στύρων της Καρυστίας, καθώς με προθυμία ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση για βοήθεια του ευβοϊκού Αγώνα, καταφτάνοντας στην Εύβοια μαζί με 600 Μανιάτες αγωνιστές. Όμως, σε μια συμπλοκή με τους Τούρκους στον Κοκκινόμυλο των Στύρων και αγνοώντας τις συμβουλές των ντόπιων για την περιοχή, περικυκλώθηκε με την ολιγάριθμη φρουρά του μέσα στον ανεμόμυλο και καθώς γρήγορα τους τελείωσαν τα πολεμοφόδια έμειναν να αγωνίζονται πλέον με τα σπαθιά. Τελικά έπεσαν στο πεδίο της τιμής, πολεμώντας ηρωικά.

Οι Ευβοείς τιμώντας την αγωνιστικότητα και αυτοθυσία του λαμπρού Μανιάτη πολέμαρχου Ηλία Μαυρομιχάλη, έστησαν μνημείο τιμής στο όνομά του, στον τόπο της θυσίας του.

Δεν υπήρχε ψυχή εκεί πάνω και είχε όμορφη θέα στη γύρω περιοχή! Δίπλα από το μνημείο βρίσκεται και μια εκκλησία. Κάτσαμε λίγη ώρα, περιδιαβαίνοντας τριγύρω και απολαμβάνοντας τη γαλήνη και την ομορφιά του τόπου.



Κάρυστος
Επόμενος και τελευταίος σταθμός μας σήμερα ήταν η Κάρυστος, στην οποία θα μέναμε 3 βράδια. Μέσω του χωριού των Στύρων βγήκαμε στην κεντρική οδική αρτηρία που συνδέει τα Στύρα με τη Κάρυστο και κατευθυνθήκαμε νότια. Απολαμβάναμε τη διαδρομή με θέα τη Μεγαλόνησο, σε ένα μεγάλο κομμάτι της, και σε λιγότερο από μία ώρα είχαμε φτάσει Κάρυστο.


Το κατάλυμα μας στη Κάρυστο το έκλεισα το προηγούμενο βράδυ, όταν ήμασταν στη Κύμη και πίναμε μπυρίτσα στο ‘Ρόδον’. Μείναμε στο Karystion Hotel με 47,92€/βραδιά με πρωινό. Το έκλεισα από το σάιτ του ίδιου του ξενοδοχείου.
Αφού βολευτήκαμε στο δωμάτιο και κάναμε μια ανασυγκρότηση, ντυθήκαμε και βγήκαμε για τη πρώτη αναγνωριστική βόλτα στη πόλη. Το Μπούρτζι ήταν πολύ κοντά στο ξενοδοχείο μας, οπότε αναπόφευκτα ήταν το πρώτο σημείο ενδιαφέροντος που είδαμε στη Κάρυστο.

Ο κεντρικός παραλιακός δρόμος πεζοδρομείται το βράδυ και απείχε 500 μέτρα από το ξενοδοχείο μας. Μπροστά από αυτόν υπάρχουν τα πάντα, είτε για ποτό, είτε για φαγητό. Είχε αρκετό κόσμο και κίνηση!


Διαλέξαμε ένα από τα μαγαζιά, που λειτουργούν ως beach bar τη μέρα στην παραλία της Καρύστου, για να πιούμε τη μπύρα μας, καθώς είχε τραπέζια σε ταράτσα και φυσούσε ωραίο αεράκι. Δεν καθίσαμε πολύ γιατί δεν αντέξαμε τη μουσική που έπαιζε και στην οποία δεν είχαμε δώσει σημασία στην αρχή. Κάναμε άλλη μια βόλτα και γυρίσαμε στο ξενοδοχείο για ύπνο…