LULLU
Member
- Μηνύματα
- 3.684
- Likes
- 9.028
- Επόμενο Ταξίδι
- το ψαχνω....
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νιγηρας-Μαλι
Το πρωί ανεβήκαμε μαζί με τον Maurizio στον πιο ψηλό βράχο να δούμε τη θέα ..Κάτω ένα σεληνιακό τοπίο.
Οι σκηνές μόλις που φαίνονται ανάμεσα στους γρανιτένιους βράχους. Το να εξιστορεί τις εμπειρίες του και το πως εδώ και 30 χρόνια εχει δουλέψει έχει προβάλει τη χώρα ,εχει στηρίξει το τουρισμό , έχει βοηθήσει ευάλωτες κοινωνίες, σε πείθει πως λατρεύει το Σουδάν και τους ανθρώπους του...
Αποχαιρετάμε το Maurizio και φεύγουμε για Κέρμα. Η Kerma ήταν το παλιό διοικητικό κέντρο του βασιλείου της Νουβίας από 1750 εως το 1600 πχ. Είναι από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους του Σουδάν, που υπήρξε κέντρο πολιτισμού της εποχής του χαλκού στη περιοχή του Μέσου Νείλου.
Στη περιοχή έχουν ανακαλυφτεί μεσολιθικά και νεολιθικά ερείπια που χρονολογούνται από το 2500 πχ.
Ένα οχυρωμένο τείχος περιβάλει τη πόλη και μέσα παλάτια, ελιτ κατοικίες, εργαστήρια, ναοί.. και λίγο πιο μακριά το νεκροταφείο
Η πιο σημαντική δομή που δεσπόζει εδώ είναι η δυτική Defuffa που σημαίνει παλάτι από λάσπη και άμμο ,,(η ανατολική βρίσκεται 2 χιλ μακριά.) Η Defuffa είναι ένα εντυπωσιακό κτήριο κατασκευασμένο από μείγμα πηλού, άμμου και άχυρο 18 μέτρων ύψους που μοιάζει σαν ένας τεράστιος χωμάτινος όγκος παρα φρούριο νικημένο από το χρόνο .Αρκετά σκαλοπάτια μας οδηγούν στη κορυφή για μια πανοραμική θέα της αρχαίας Kerma.
Ένα μουσείο υπάρχει ακριβώς δίπλα από τη δυτική Defuffa. Επιτρέπεται η είσοδος αν και πολλά συνέργεια και εργάτες δουλεύουν πυρετωδώς στην αποπεράτωση εργασιών
αναστήλωσης- ανακαίνισης. Μέσα εκθέτονται ενδιαφέροντα λείψανα , επιβλητικά αγάλματα από γρανίτη και διάφορα αντικείμενα από τη περιοχή. Ενα τμήμα του μουσείου είναι αφιερωμένο στη χριστιανική και ισλαμική κληρονομιά της περιοχής. Μια αίθουσα-προβολής μας δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε σε βίντεο ολη τη ιστορία της Νουβίας.
Το νεκροταφείο περιέχει πάνω από 30.000 τάφους. Εδώ το σχέδιο μεγαλύτερων τάφων που περιβάλλονται από μικρότερους δηλώνει κοινωνική διαστρωμάτωση,, μεγάλοι τάφοι που αγγίζουν και τα 30 μέτρα ύψους για τους σπουδαίους πολίτες , μικροί τάφοι για τους κοινούς θνητούς.. Οι βασιλικοί τάφοι περιέχουν εργα τέχνης που αναφέρονται σε αιγυπτιακές θεότητες όπως ο θεός Ωρος. Γενικά η επιρροή της Αιγύπτου παρατηρείται σε πολλές ταφές , σε αντικείμενα και κεραμικά που βρέθηκαν μέσα στους τάφους…
Στη νέα -σύγχρονη πόλη γίνεται παζάρι.. τρόφιμα, φρούτα, κρέατα, ρούχα, παπούτσια απλωμένα στους πάγκους. Κόσμος πολύς. Εικόνες , χρώματα και αρώματα..
Δεν ξέρεις που να στρέψεις τη μηχανή…Περπατήσαμε ανταλλάξαμε χαιρετισμούς, χαμογέλα και κουβέντες, γευτήκαμε τσάι , κάναμε τις αγορές μας κυρίως σε μπαχαρικά και καρκαντε, χουρμάδες είχαμε παραγγέλλει στο κ Γιώργο του Ακροπόλ που θα τους βρούμε στη επιστροφή μας στη πρωτεύουσα.
Παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής.
Για φαγητό μεσημεριανό επιλέξαμε ένα τοπικό εστιατόριο που ευτυχώς βρήκαμε να παγωμένα νερά και αναψυκτικά.. Επιστροφή στη Κarima. Απόψε και πάλι θα διανυκτερεύσουμε στο πανέμορφο Nubian guest house, θα γευτούμε το παγωμένο καρκαντε που θα μας περιμένει στην είσοδο, θα φάμε καλά θα χορέψουμε αλλά κυρίως θα ανέβουμε πάνω στο jebel Barkal να απολαύσουμε το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα..
Φτάνουμε στο Nubian guest house.Αφήνουμε τα πράγματα και παίρνουμε την ανηφόρα για να ανέβουμε στη κορυφή του ιερού βράχου.. εύκολο πράγμα δεν το λές, κυρίως για όσους το γυμναστήριο το γνωρίζουν μόνο ως λέξη και ως διαφήμιση.., δηλαδή εγώ, που ζορίστηκα , έχω και αυτό το βάρος της μηχανής στη πλάτη λεω βαριαναστενάζοντας ..
-Δικαιολογίες Λουλου λένε οι άλλες οι πιο φιτ..
Περπατάμε πάνω στο ιερό βράχο,, μπροστά και κάτω ο Νείλος κυλά ήρεμος έτσι όπως φαίνεται από μακριά , αριστερά μας η νέα πόλη της Karima..Καθόμαστε με τα μάτια καρφωμένα στο ορίζοντα περιμένοντας τον ήλιο να βουτήξει πίσω από τους φοίνικες… και εκείνος δεν μας άφησε με παράπονο. βούτηξε και μας χάρισε ένα αξέχαστο ηλιοβασίλεμα .
. Η επιστροφή μας κράτησε πολύ λιγότερο. Κόψαμε δρόμο.. βρήκαμε ένα σημείο με πολύ αμμο που βόλευε να τσουλήσουμε , ως τα αυτοκίνητα που μας περίμεναν κάτω....Όπως και όπως τινάξαμε την άμμο από τα ρούχα και τα παπούτσια μας και πίσω στο ξενοδοχείο .. αύριο επιστροφή προς το Χαρτούμ περνώντας από τη Dongola.. μπαίνουμε στο τέλος αυτού του ταξιδιού που θα καταλαγιάσει μετα από καιρό..
Πρωινό και φεύγουμε για Dongola. Η παλια Ντογκολα κτισμένη στη όχθη του Νείλου ήταν η πρωτεύουσα του μεσαιωνικού χριστιανικού Βασιλείου της Μακουριας της Νουβίας από τον 6 εως τον 14 αιώνα μχ. Εδω ήταν η έδρα της βασιλικής οικογένειας , των πλουσίων κατοίκων και της θρησκευτικής ελιτ .Για αρκετα χιλιόμετρα κατά μήκος της ανατολικής όχθης του Νείλου βρίσκονται ερείπια της πόλης θαμμένα κάτω από τεράστιους αμμόλοφους., Εδώ Πολωνοί αρχαιολόγοι άρχισαν τις εκσκαφές για περισσότερα από 50μχρόνια και πάλι ακόμη το μεγαλύτερο μέρος δεν έχει δει το φως του ήλιου.. Εκκλησίες, παλάτια , μοναστήρια, τμήματα γιγάντιο τείχος της πόλης, σπίτια…
Αιώνες θα σκάβουν λέει η Μαρία και πάλι δεν φτάνουν, εντυπωσιασμένη κοιτώντας γύρω,
Το πιο σημαντικό και καλοδιατηρημένο σωζόμενο κτίριο στο χώρο είναι το THRONE HALL (δωμάτιο του Θρόνου ) , ένα διώροφο κτίριο με παχιά τοιχώματα που βρίσκεται σε ένα λόφο με θέα στην ανατολική όχθη του Νείλου.
Μετατράπηκε σε τζαμί το 1317 σημαίνοντας την εποχη εξισλαμισμού της Μακουρίας και ο μουσουλμάνος βασιλείας ΑAbdallah Bershambu που ανέλαβε την εξουσία, σηματοδότησε το τέλος των χριστιανών ηγεμόνων. Το κτήριο από το 1969 μετατράπηκε σε μουσείο. Όχι πολύ μακριά από το Θρόνο, βρίσκεται η Εκκλησία των Γρανιτένιων Κιόνων του 7 αιώνα μχ., εδρα των επισκόπων της Ντόγκολα.
Σήμερα απομένουν μόνο 12 κίονες να θυμίζει την αιγλη εκεινης της εποχής.
Περπατάμε κατά μήκος της όχθης, ερείπια., μνημεία εκκλησίες , εναπομείναντες τοιχοι σπιτιών μαρτυρούν το σπουδαίο παρελθόν της πόλης .Η άμμος της ερήμου καταπίνει σταδιακά αυτά τα έργα που δεν παύουν να αποτελούν ένα συγκλονιστικό θέαμα. Συναντούμε πάλι και εδώ πολλούς εργάτες και αρχαιολόγους που εργάζονται αδιάκοπα κάτω από τον καυτό ήλιο για να φέρουν στη επιφάνεια νέα ευρήματα ,,
Στην κοιλάδα υψώνονται αρκετοί ισλαμικοί τάφοι του 17 αιώνα θολωτοί γνωστοί με το ονομα Marabout.
Οι μηχανές πήραν φωτιά στην κυριολεξία. Ουτε κούραση νιώσαμε από τη πεζοπορία στο καταμεσήμερο, ουτε διαμαρτυρηθήκαμε.
Επιστροφή στα τζιπ και παίρνουμε το ταξίδι του γυρισμού…
Φτάσαμε Χαρτούμ.. Νιώσαμε ζεστασιά και οικογενειακή- θαλπωρή στο θερμό καλωσόρισμα του κ Γιώργου. Αποχαιρετήσαμε τους οδηγούς μας και τον Εμιλιανο που όλο αυτό το καιρό μας ανέχτηκαν και μας φρόντισαν και βοήθησαν να μείνει αξέχαστο αυτό το ταξίδι.
Απόψε μάθαμε πως το να πάρουμε μαζι μας τα πετρώματα είναι μεγάλο ρίσκο αφού απαγορεύεται. .πέφτω σε βαθιά λύπη. Η Μαρια προσπαθεί να βρει τρόπο να περάσει έστω και τις πολύ μικρές.., εγώ που μάζευα μεγάλες τις άφησα να στολίζουν το κομοδίνο στο δωμάτιο του ακροπόλ..
Ο κ Γιώργος μας συνοδεύει στο αεροδρόμιο τα ξημερώματα. Αγκαλιές και υποσχέσεις πως θα γυρίσουμε και πάλι.. έχουμε ακόμη να δούμε πολλά αν και η φλόγα της επανάστασης εχει ανάψει.. θυμάμαι το οδηγό μας σε μια συζήτηση που μου είχε πει., ελπίζω με το που θα γυρίσω στο Χαρτούν να μην υπάρχει Bahir,, να εχει έλθει η αλλαγή.. Δεν ειχε έλθει η αλλαγή με το γυρισμό του αλλά ειχε αρχίσει και είμαι σίγουρη ότι θα γίνει υπερασπιστής της.. .. Φεύγω με μια ευχη..να γίνουν καλύτερες οι μέρες του κόσμου..
Για εμάς τις οκτώ αρχίζει το μαρτύριο που λέγεται Τουρκικές αερογραμμές.. Καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων. .Καταφέραμε να φτάσουμε Χανιά μετα δυο μέρες…ετσι για να μην ξεχνώ πως ούτε φωτογραφία μου από εδώ και εμπρος… αν και με περιμένει άλλη μια διαδρομή τον άλλο μήνα στο Νεπαλ που ειχα κλείσει τα εισιτήρια πολύ ενωρίς. .δυστυχώς..
ΤΕΛΟΣ


Οι σκηνές μόλις που φαίνονται ανάμεσα στους γρανιτένιους βράχους. Το να εξιστορεί τις εμπειρίες του και το πως εδώ και 30 χρόνια εχει δουλέψει έχει προβάλει τη χώρα ,εχει στηρίξει το τουρισμό , έχει βοηθήσει ευάλωτες κοινωνίες, σε πείθει πως λατρεύει το Σουδάν και τους ανθρώπους του...
Αποχαιρετάμε το Maurizio και φεύγουμε για Κέρμα. Η Kerma ήταν το παλιό διοικητικό κέντρο του βασιλείου της Νουβίας από 1750 εως το 1600 πχ. Είναι από τους πιο σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους του Σουδάν, που υπήρξε κέντρο πολιτισμού της εποχής του χαλκού στη περιοχή του Μέσου Νείλου.
Στη περιοχή έχουν ανακαλυφτεί μεσολιθικά και νεολιθικά ερείπια που χρονολογούνται από το 2500 πχ.

Ένα οχυρωμένο τείχος περιβάλει τη πόλη και μέσα παλάτια, ελιτ κατοικίες, εργαστήρια, ναοί.. και λίγο πιο μακριά το νεκροταφείο


Η πιο σημαντική δομή που δεσπόζει εδώ είναι η δυτική Defuffa που σημαίνει παλάτι από λάσπη και άμμο ,,(η ανατολική βρίσκεται 2 χιλ μακριά.) Η Defuffa είναι ένα εντυπωσιακό κτήριο κατασκευασμένο από μείγμα πηλού, άμμου και άχυρο 18 μέτρων ύψους που μοιάζει σαν ένας τεράστιος χωμάτινος όγκος παρα φρούριο νικημένο από το χρόνο .Αρκετά σκαλοπάτια μας οδηγούν στη κορυφή για μια πανοραμική θέα της αρχαίας Kerma.


Ένα μουσείο υπάρχει ακριβώς δίπλα από τη δυτική Defuffa. Επιτρέπεται η είσοδος αν και πολλά συνέργεια και εργάτες δουλεύουν πυρετωδώς στην αποπεράτωση εργασιών

αναστήλωσης- ανακαίνισης. Μέσα εκθέτονται ενδιαφέροντα λείψανα , επιβλητικά αγάλματα από γρανίτη και διάφορα αντικείμενα από τη περιοχή. Ενα τμήμα του μουσείου είναι αφιερωμένο στη χριστιανική και ισλαμική κληρονομιά της περιοχής. Μια αίθουσα-προβολής μας δίνει τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε σε βίντεο ολη τη ιστορία της Νουβίας.
Το νεκροταφείο περιέχει πάνω από 30.000 τάφους. Εδώ το σχέδιο μεγαλύτερων τάφων που περιβάλλονται από μικρότερους δηλώνει κοινωνική διαστρωμάτωση,, μεγάλοι τάφοι που αγγίζουν και τα 30 μέτρα ύψους για τους σπουδαίους πολίτες , μικροί τάφοι για τους κοινούς θνητούς.. Οι βασιλικοί τάφοι περιέχουν εργα τέχνης που αναφέρονται σε αιγυπτιακές θεότητες όπως ο θεός Ωρος. Γενικά η επιρροή της Αιγύπτου παρατηρείται σε πολλές ταφές , σε αντικείμενα και κεραμικά που βρέθηκαν μέσα στους τάφους…
Στη νέα -σύγχρονη πόλη γίνεται παζάρι.. τρόφιμα, φρούτα, κρέατα, ρούχα, παπούτσια απλωμένα στους πάγκους. Κόσμος πολύς. Εικόνες , χρώματα και αρώματα..


Δεν ξέρεις που να στρέψεις τη μηχανή…Περπατήσαμε ανταλλάξαμε χαιρετισμούς, χαμογέλα και κουβέντες, γευτήκαμε τσάι , κάναμε τις αγορές μας κυρίως σε μπαχαρικά και καρκαντε, χουρμάδες είχαμε παραγγέλλει στο κ Γιώργο του Ακροπόλ που θα τους βρούμε στη επιστροφή μας στη πρωτεύουσα.
Παίρνουμε το δρόμο της επιστροφής.

Για φαγητό μεσημεριανό επιλέξαμε ένα τοπικό εστιατόριο που ευτυχώς βρήκαμε να παγωμένα νερά και αναψυκτικά.. Επιστροφή στη Κarima. Απόψε και πάλι θα διανυκτερεύσουμε στο πανέμορφο Nubian guest house, θα γευτούμε το παγωμένο καρκαντε που θα μας περιμένει στην είσοδο, θα φάμε καλά θα χορέψουμε αλλά κυρίως θα ανέβουμε πάνω στο jebel Barkal να απολαύσουμε το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα..
Φτάνουμε στο Nubian guest house.Αφήνουμε τα πράγματα και παίρνουμε την ανηφόρα για να ανέβουμε στη κορυφή του ιερού βράχου.. εύκολο πράγμα δεν το λές, κυρίως για όσους το γυμναστήριο το γνωρίζουν μόνο ως λέξη και ως διαφήμιση.., δηλαδή εγώ, που ζορίστηκα , έχω και αυτό το βάρος της μηχανής στη πλάτη λεω βαριαναστενάζοντας ..
-Δικαιολογίες Λουλου λένε οι άλλες οι πιο φιτ..
Περπατάμε πάνω στο ιερό βράχο,, μπροστά και κάτω ο Νείλος κυλά ήρεμος έτσι όπως φαίνεται από μακριά , αριστερά μας η νέα πόλη της Karima..Καθόμαστε με τα μάτια καρφωμένα στο ορίζοντα περιμένοντας τον ήλιο να βουτήξει πίσω από τους φοίνικες… και εκείνος δεν μας άφησε με παράπονο. βούτηξε και μας χάρισε ένα αξέχαστο ηλιοβασίλεμα .


. Η επιστροφή μας κράτησε πολύ λιγότερο. Κόψαμε δρόμο.. βρήκαμε ένα σημείο με πολύ αμμο που βόλευε να τσουλήσουμε , ως τα αυτοκίνητα που μας περίμεναν κάτω....Όπως και όπως τινάξαμε την άμμο από τα ρούχα και τα παπούτσια μας και πίσω στο ξενοδοχείο .. αύριο επιστροφή προς το Χαρτούμ περνώντας από τη Dongola.. μπαίνουμε στο τέλος αυτού του ταξιδιού που θα καταλαγιάσει μετα από καιρό..
Πρωινό και φεύγουμε για Dongola. Η παλια Ντογκολα κτισμένη στη όχθη του Νείλου ήταν η πρωτεύουσα του μεσαιωνικού χριστιανικού Βασιλείου της Μακουριας της Νουβίας από τον 6 εως τον 14 αιώνα μχ. Εδω ήταν η έδρα της βασιλικής οικογένειας , των πλουσίων κατοίκων και της θρησκευτικής ελιτ .Για αρκετα χιλιόμετρα κατά μήκος της ανατολικής όχθης του Νείλου βρίσκονται ερείπια της πόλης θαμμένα κάτω από τεράστιους αμμόλοφους., Εδώ Πολωνοί αρχαιολόγοι άρχισαν τις εκσκαφές για περισσότερα από 50μχρόνια και πάλι ακόμη το μεγαλύτερο μέρος δεν έχει δει το φως του ήλιου.. Εκκλησίες, παλάτια , μοναστήρια, τμήματα γιγάντιο τείχος της πόλης, σπίτια…
Αιώνες θα σκάβουν λέει η Μαρία και πάλι δεν φτάνουν, εντυπωσιασμένη κοιτώντας γύρω,
Το πιο σημαντικό και καλοδιατηρημένο σωζόμενο κτίριο στο χώρο είναι το THRONE HALL (δωμάτιο του Θρόνου ) , ένα διώροφο κτίριο με παχιά τοιχώματα που βρίσκεται σε ένα λόφο με θέα στην ανατολική όχθη του Νείλου.

Μετατράπηκε σε τζαμί το 1317 σημαίνοντας την εποχη εξισλαμισμού της Μακουρίας και ο μουσουλμάνος βασιλείας ΑAbdallah Bershambu που ανέλαβε την εξουσία, σηματοδότησε το τέλος των χριστιανών ηγεμόνων. Το κτήριο από το 1969 μετατράπηκε σε μουσείο. Όχι πολύ μακριά από το Θρόνο, βρίσκεται η Εκκλησία των Γρανιτένιων Κιόνων του 7 αιώνα μχ., εδρα των επισκόπων της Ντόγκολα.

Σήμερα απομένουν μόνο 12 κίονες να θυμίζει την αιγλη εκεινης της εποχής.

Περπατάμε κατά μήκος της όχθης, ερείπια., μνημεία εκκλησίες , εναπομείναντες τοιχοι σπιτιών μαρτυρούν το σπουδαίο παρελθόν της πόλης .Η άμμος της ερήμου καταπίνει σταδιακά αυτά τα έργα που δεν παύουν να αποτελούν ένα συγκλονιστικό θέαμα. Συναντούμε πάλι και εδώ πολλούς εργάτες και αρχαιολόγους που εργάζονται αδιάκοπα κάτω από τον καυτό ήλιο για να φέρουν στη επιφάνεια νέα ευρήματα ,,

Στην κοιλάδα υψώνονται αρκετοί ισλαμικοί τάφοι του 17 αιώνα θολωτοί γνωστοί με το ονομα Marabout.
Οι μηχανές πήραν φωτιά στην κυριολεξία. Ουτε κούραση νιώσαμε από τη πεζοπορία στο καταμεσήμερο, ουτε διαμαρτυρηθήκαμε.
Επιστροφή στα τζιπ και παίρνουμε το ταξίδι του γυρισμού…
Φτάσαμε Χαρτούμ.. Νιώσαμε ζεστασιά και οικογενειακή- θαλπωρή στο θερμό καλωσόρισμα του κ Γιώργου. Αποχαιρετήσαμε τους οδηγούς μας και τον Εμιλιανο που όλο αυτό το καιρό μας ανέχτηκαν και μας φρόντισαν και βοήθησαν να μείνει αξέχαστο αυτό το ταξίδι.
Απόψε μάθαμε πως το να πάρουμε μαζι μας τα πετρώματα είναι μεγάλο ρίσκο αφού απαγορεύεται. .πέφτω σε βαθιά λύπη. Η Μαρια προσπαθεί να βρει τρόπο να περάσει έστω και τις πολύ μικρές.., εγώ που μάζευα μεγάλες τις άφησα να στολίζουν το κομοδίνο στο δωμάτιο του ακροπόλ..


Ο κ Γιώργος μας συνοδεύει στο αεροδρόμιο τα ξημερώματα. Αγκαλιές και υποσχέσεις πως θα γυρίσουμε και πάλι.. έχουμε ακόμη να δούμε πολλά αν και η φλόγα της επανάστασης εχει ανάψει.. θυμάμαι το οδηγό μας σε μια συζήτηση που μου είχε πει., ελπίζω με το που θα γυρίσω στο Χαρτούν να μην υπάρχει Bahir,, να εχει έλθει η αλλαγή.. Δεν ειχε έλθει η αλλαγή με το γυρισμό του αλλά ειχε αρχίσει και είμαι σίγουρη ότι θα γίνει υπερασπιστής της.. .. Φεύγω με μια ευχη..να γίνουν καλύτερες οι μέρες του κόσμου..
Για εμάς τις οκτώ αρχίζει το μαρτύριο που λέγεται Τουρκικές αερογραμμές.. Καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων. .Καταφέραμε να φτάσουμε Χανιά μετα δυο μέρες…ετσι για να μην ξεχνώ πως ούτε φωτογραφία μου από εδώ και εμπρος… αν και με περιμένει άλλη μια διαδρομή τον άλλο μήνα στο Νεπαλ που ειχα κλείσει τα εισιτήρια πολύ ενωρίς. .δυστυχώς..
ΤΕΛΟΣ
Attachments
-
278 KB Προβολές: 0
-
316 KB Προβολές: 0
-
206,1 KB Προβολές: 0
-
343,3 KB Προβολές: 0
Last edited: