dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
Φθάνουμε στο Grand Popo νωρίς το απόγευμα. Η πόλη βρίθει Αφρικανικής ομορφιάς και οι κάτοικοι είναι φιλικοί και πρόσχαροι. Υπάρχουν πολλά καλά ξενοδοχεία και θέρετρα στην πόλη και οι παραλίες είναι φανταστικές για να ξεκουραστείς και να κολυμπήσεις. Το ξενοδοχείο μας είναι επάνω στην θάλασσα, με κλασσική όψη θέρετρου, πισίνα, ομπρέλες, μεγάλο κήπο, ρεστωράν, ωραία δωμάτια. Μόνο ένα μειονέκτημα έχει, απουσία wifi (μεγάλη αποτοξίνωση στο ταξίδι αυτό). Για πρώτη φορά συναντούμε και κάποιους τουρίστες, κυρίως Γάλλους. Περνάμε ένα χαλαρό και αναζωογονητικό βράδυ τρώγοντας ωραίο ψητό κοτόπουλο – ο ένας από τους φίλους μας που απεχθάνεται το κοτόπουλο, κόντεψε να πάθει κατάθλιψη στο ταξίδι αυτό! Και το επόμενο πρωί ξεκινάμε μια κρουαζιέρα κατά μήκος του Ποταμού Mono. Ο Ποταμός Mono είναι ο μεγαλύτερος ποταμός του ανατολικού Τόγκο, με περίπου 400 χιλιόμετρα μήκος, ο οποίος κατά μήκος του νοτιότερου τμήματός του κοντά στην εκβολή του σχηματίζει το διεθνές σύνορο μεταξύ Τόγκο και Μπενίν. Ο ποταμός εκβάλλει στον Κολπίσκο του Μπενίν μέσω ενός εκτεταμένου συστήματος από λιμνοθάλασσες και λίμνες με υφάλμυρο νερό, συμπεριλαμβανομένης της Λίμνης Τόγκο. Στη βάρκα μας εκτός από τον Μπεν και τον καπετάνιο, βρίσκεται και ο τοπικός ξεναγός μας, που χαμογελάει συνεχώς, αλλά έχει μόνο ένα δόντι μπροστά! Προσπαθήσαμε πολλές φορές να τον φωτογραφίσουμε, αλλά πάντοτε σοβάρευε και δεν τον πετύχαμε σε κατάλληλη φάση.
Το δωμάτιο του ξενοδοχείου μας στο Grand Popo
Η κρουαζιέρα μας στον Ποταμό Mono
Η εκδρομή μας κρατάει μερικές ώρες, πηγαίνουμε παράλληλα με τις όχθες του ποταμού που είναι γεμάτες από την χαρακτηριστική βλάστηση μαγκρόβια, τα υδρόφιλα δέντρα που μπαίνουν μέσα στο νερό, ενώ υπάρχουν και αρκετά εξωτικά πουλιά. Στις όχθες υπάρχουν μερικά χωριά και συχνά συναντούμε πιρόγες με ντόπιους ψαράδες. Φθάνουμε στο Bouches du Roi, την εκβολή του Ποταμού Mono. Εδώ, η πραγματική εκβολή του Μοno ρέει στην θάλασσα σε μια γυμνή, ανεμοδαρμένη και αμμουδερή παραλία, γεμάτη γλάρους και άλλα θαλασσοπούλια. Είναι πολύ όμορφο μέρος και καθόμαστε αρκετή ώρα. Στην άμμο υπάρχουν πολλά καβούρια που μπαινοβγαίνουν στα νερά.
Στις εκβολές του Ποταμού Μοno
Στην επιστροφή σταματάμε σε ένα χωριό, από αυτά που παρασκευάζουν αλάτι. Μας εξηγούν όλη την διαδικασία που περιλαμβάνει σκάψιμο του εδάφους και συγκέντρωση αλατούχου χώματος το οποίο βράζουν σε μεγάλα καζάνια και με μια διαδικασία απόσταξης εξάγουν το αλάτι, το οποίο και εμπορεύονται. Στο τέλος μας δίνουν να πιούμε χυμό καρύδας και επιστρέφουμε στο ξενοδοχείο μας για λίγη ξεκούραση.
Στο χωριό παραγωγής αλατιού, ποταμός Μοno
Το απογευματινό πρόγραμμα περιλαμβάνει την παρακολούθηση μιας τελετής Βουντού. Κάνουμε πάλι την ίδια αρχική διαδρομή, από το ξενοδοχείο μας στην όχθη του ποταμού Mono, και μπαίνουμε σε μια βάρκα που μας περνάει στην απέναντι όχθη του ποταμού. Εκεί, μετά από λίγο περπάτημα φθάνουμε σε ένα χωριό, το χωριό βουντού Gbekon, στο οποίο θα παρακολουθήσουμε την τελετή. Πηγαίνουμε στην κεντρική πλατεία και μας δίνουν τιμητικές θέσεις. Δεν υπάρχουν άλλοι ξένοι στο χωριό. Απέναντί μας είναι μια μπάντα με μερικούς μουσικούς που παίζουν σε ξέφρενο ρυθμό και μερικές γυναίκες να χορεύουν ρυθμικά. Σε λίγο ξεκινάει η τελετή με έναν εθιμοτυπικό χορό των Zangbeto.
Η μετάβασή μας στο χωριό βουντού Gbekon
Οι Zangbeto είναι οι παραδοσιακοί βουντού φρουροί της νύχτας στην θρησκεία Yoruba του Μπενίν, που είναι γνωστοί σαν “Νυχτοφύλακες”. Τυγχάνουν μεγάλης υπόληψης και ενεργούν σαν ανεπίσημη αστυνομική δύναμη που περιπολεί στους δρόμους και παρακολουθεί τους ανθρώπους ανιχνεύοντας εγκληματίες και παρουσιάζοντάς τους στην κοινότητα για τιμωρία. Είναι άνδρες σε ένα κοστούμι καλυμένo με χρωματιστά άχυρα αλλά βρίσκονται σε έκσταση, γεγονός που καθιστά τα σώματά τους ικανά να κατοικηθούν από πνεύματα που έχουν ειδική γνώση για τις ενέργειες των ανθρώπων. Λέγεται ότι σχηματίζουν μια μυστική οργάνωση με μαγικές ικανότητες. Όντας σε έκσταση, λέγεται ότι οι Zangbeto αναδίνουν μια δύναμη που έδρευε στη γη πολύ πριν την εμφάνιση του ανθρώπου και παρέχουν μια πηγή σοφίας και συνέχειας για τον λαό του Μπενίν. Οι Zangbeto συνοδεύονται από Gbetovis που είναι τα παιδιά των νυχτοφυλάκων, νέοι μυούμενοι στην τοπική μυστική οργάνωση των Zangbeto.
Η πλατεία έχει μαζέψει πια αρκετό κόσμο, κυρίως ντόπιους χωρικούς, που παρακολουθούν. Οι Zangbetos πραγματοποιούν την εμφάνισή τους όταν ο λειτουργός της λατρείας, που ονομάζεται Zangan, όρθιος μπροστά από ένα σπίτι, αρχίζει να καλεί με το όνομά τους μερικούς Zangbetos. Τέσσερις Zangbetos βγαίνουν έξω από το σπίτι και κάθε ένας από αυτούς φορά ένα διαφορετικό κάλυμμα του κεφαλιού, φτιαγμένο από άχυρα και κομμάτια δέρματος. Τα πλέον σεβαστά βουντού στο χωριό είναι ο Heviesso (αστραπή), και ο Sakpata (ευλογιά). Οι άλλοι δύο Zangbetos αποκαλούνται ‘η δύναμη της νιότης’ και ‘η μεγάλη δύναμη’. Κάθε ένας Zangbeto, που συνοδεύεται από τους Gbetovis του, φθάνει στο κέντρο της πλατείας και αρχίζει τον χορό και τον στροβιλισμό γύρω γύρω. Οι Gbetovis στέκονται κοντά και δείχνουν στους Zangbetos την διεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν, ενώ χρησιμοποιούν ένα ραβδί για να κρατούν τους ανθρώπους μακριά από τις μάσκες. Οι Zangbetos, οι βουντού φρουροί της νύχτας, στριφογυρίζουν υπνωτικά. Ο στροβιλισμός τους θεωρείται ότι έχει την δύναμη να καθαρίζει την κοινότητα από το κακό και να απομακρύνει τις κακόβουλες δυνάμεις από το χωριό. Η παράσταση προχωρά με υμνωδίες, τυμπανοκρουσίες και κραυγές των γυναικών. Στο τέλος του χορού, οι Zangbetos μπαίνουν στη σειρά μπροστά από το συναθροισμένο πλήθος.
Κανείς δεν κινείται, οι άνθρωποι συνεχίζουν να τραγουδούν, μέχρι που ένα μέλος της μυστικής κοινωνίας των Zangbeto που στέκεται στο κέντρο της πλατείας, αναγγέλλει ότι η στιγμή των nujle (θαυμάτων) έχει φθάσει. Τώρα, μερικοί μυούμενοι θα προσπαθήσουν να εκτελέσουν μαγικά κόλπα για να αποδείξουν την παρουσία και την δύναμη των Zangbeto. Αν τα μαγικά τεχνάσματα πετύχουν, τότε η κάθαρση του χωριού από το κακό θα είναι, επίσης, επιτυχημένη. Τότε, τελείως ξαφνικά απλώνεται παντού σιωπή. Αυτή είναι η κορυφή της τελετουργίας και ο Zangbeto ερωτάται να δείξει την ταυτότητά του. Ποιος είναι πίσω από την μάσκα; Ποιος την κάνει να κινείται; Ποιος την κάνει ισχυρή; Στο Μπενίν, είναι διαδεδομένη η πίστη ότι κάτω από την μάσκα δεν υπάρχει κανείς, αλλά η άδεια κατασκευή εμψυχώνεται από ένα πνεύμα. Τέσσερις Gbetovis υποκλίνονται στα πόδια του Zangbeto και μετά την έβδομη επίκληση ξαφνικά την σηκώνουν, δείχνοντας ότι κάτω από την μάσκα δεν υπάρχει άνθρωπος, αλλά μόνο ένας μικρός σωρός από φύλλα αφημένα στο έδαφος. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται και κάθε φορά αποκαλύπτεται κάτι διαφορετικό, ένας βάτραχος που πηδά, ένα φίδι και στο τέλος ένα μικρό ομοίωμα ανθρώπου με έναν μεγάλο φαλλό. Το πλήθος ζητωκραυγάζει με χαρά και διαλύεται, κι εμείς παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής.
Η τελετή βουντού
Η επιστροφή μας από την τελετή βουντού
Φθάνουμε στο Grand Popo νωρίς το απόγευμα. Η πόλη βρίθει Αφρικανικής ομορφιάς και οι κάτοικοι είναι φιλικοί και πρόσχαροι. Υπάρχουν πολλά καλά ξενοδοχεία και θέρετρα στην πόλη και οι παραλίες είναι φανταστικές για να ξεκουραστείς και να κολυμπήσεις. Το ξενοδοχείο μας είναι επάνω στην θάλασσα, με κλασσική όψη θέρετρου, πισίνα, ομπρέλες, μεγάλο κήπο, ρεστωράν, ωραία δωμάτια. Μόνο ένα μειονέκτημα έχει, απουσία wifi (μεγάλη αποτοξίνωση στο ταξίδι αυτό). Για πρώτη φορά συναντούμε και κάποιους τουρίστες, κυρίως Γάλλους. Περνάμε ένα χαλαρό και αναζωογονητικό βράδυ τρώγοντας ωραίο ψητό κοτόπουλο – ο ένας από τους φίλους μας που απεχθάνεται το κοτόπουλο, κόντεψε να πάθει κατάθλιψη στο ταξίδι αυτό! Και το επόμενο πρωί ξεκινάμε μια κρουαζιέρα κατά μήκος του Ποταμού Mono. Ο Ποταμός Mono είναι ο μεγαλύτερος ποταμός του ανατολικού Τόγκο, με περίπου 400 χιλιόμετρα μήκος, ο οποίος κατά μήκος του νοτιότερου τμήματός του κοντά στην εκβολή του σχηματίζει το διεθνές σύνορο μεταξύ Τόγκο και Μπενίν. Ο ποταμός εκβάλλει στον Κολπίσκο του Μπενίν μέσω ενός εκτεταμένου συστήματος από λιμνοθάλασσες και λίμνες με υφάλμυρο νερό, συμπεριλαμβανομένης της Λίμνης Τόγκο. Στη βάρκα μας εκτός από τον Μπεν και τον καπετάνιο, βρίσκεται και ο τοπικός ξεναγός μας, που χαμογελάει συνεχώς, αλλά έχει μόνο ένα δόντι μπροστά! Προσπαθήσαμε πολλές φορές να τον φωτογραφίσουμε, αλλά πάντοτε σοβάρευε και δεν τον πετύχαμε σε κατάλληλη φάση.

Το δωμάτιο του ξενοδοχείου μας στο Grand Popo







Η κρουαζιέρα μας στον Ποταμό Mono
Η εκδρομή μας κρατάει μερικές ώρες, πηγαίνουμε παράλληλα με τις όχθες του ποταμού που είναι γεμάτες από την χαρακτηριστική βλάστηση μαγκρόβια, τα υδρόφιλα δέντρα που μπαίνουν μέσα στο νερό, ενώ υπάρχουν και αρκετά εξωτικά πουλιά. Στις όχθες υπάρχουν μερικά χωριά και συχνά συναντούμε πιρόγες με ντόπιους ψαράδες. Φθάνουμε στο Bouches du Roi, την εκβολή του Ποταμού Mono. Εδώ, η πραγματική εκβολή του Μοno ρέει στην θάλασσα σε μια γυμνή, ανεμοδαρμένη και αμμουδερή παραλία, γεμάτη γλάρους και άλλα θαλασσοπούλια. Είναι πολύ όμορφο μέρος και καθόμαστε αρκετή ώρα. Στην άμμο υπάρχουν πολλά καβούρια που μπαινοβγαίνουν στα νερά.












Στις εκβολές του Ποταμού Μοno
Στην επιστροφή σταματάμε σε ένα χωριό, από αυτά που παρασκευάζουν αλάτι. Μας εξηγούν όλη την διαδικασία που περιλαμβάνει σκάψιμο του εδάφους και συγκέντρωση αλατούχου χώματος το οποίο βράζουν σε μεγάλα καζάνια και με μια διαδικασία απόσταξης εξάγουν το αλάτι, το οποίο και εμπορεύονται. Στο τέλος μας δίνουν να πιούμε χυμό καρύδας και επιστρέφουμε στο ξενοδοχείο μας για λίγη ξεκούραση.







Στο χωριό παραγωγής αλατιού, ποταμός Μοno
Το απογευματινό πρόγραμμα περιλαμβάνει την παρακολούθηση μιας τελετής Βουντού. Κάνουμε πάλι την ίδια αρχική διαδρομή, από το ξενοδοχείο μας στην όχθη του ποταμού Mono, και μπαίνουμε σε μια βάρκα που μας περνάει στην απέναντι όχθη του ποταμού. Εκεί, μετά από λίγο περπάτημα φθάνουμε σε ένα χωριό, το χωριό βουντού Gbekon, στο οποίο θα παρακολουθήσουμε την τελετή. Πηγαίνουμε στην κεντρική πλατεία και μας δίνουν τιμητικές θέσεις. Δεν υπάρχουν άλλοι ξένοι στο χωριό. Απέναντί μας είναι μια μπάντα με μερικούς μουσικούς που παίζουν σε ξέφρενο ρυθμό και μερικές γυναίκες να χορεύουν ρυθμικά. Σε λίγο ξεκινάει η τελετή με έναν εθιμοτυπικό χορό των Zangbeto.









Η μετάβασή μας στο χωριό βουντού Gbekon
Οι Zangbeto είναι οι παραδοσιακοί βουντού φρουροί της νύχτας στην θρησκεία Yoruba του Μπενίν, που είναι γνωστοί σαν “Νυχτοφύλακες”. Τυγχάνουν μεγάλης υπόληψης και ενεργούν σαν ανεπίσημη αστυνομική δύναμη που περιπολεί στους δρόμους και παρακολουθεί τους ανθρώπους ανιχνεύοντας εγκληματίες και παρουσιάζοντάς τους στην κοινότητα για τιμωρία. Είναι άνδρες σε ένα κοστούμι καλυμένo με χρωματιστά άχυρα αλλά βρίσκονται σε έκσταση, γεγονός που καθιστά τα σώματά τους ικανά να κατοικηθούν από πνεύματα που έχουν ειδική γνώση για τις ενέργειες των ανθρώπων. Λέγεται ότι σχηματίζουν μια μυστική οργάνωση με μαγικές ικανότητες. Όντας σε έκσταση, λέγεται ότι οι Zangbeto αναδίνουν μια δύναμη που έδρευε στη γη πολύ πριν την εμφάνιση του ανθρώπου και παρέχουν μια πηγή σοφίας και συνέχειας για τον λαό του Μπενίν. Οι Zangbeto συνοδεύονται από Gbetovis που είναι τα παιδιά των νυχτοφυλάκων, νέοι μυούμενοι στην τοπική μυστική οργάνωση των Zangbeto.
Η πλατεία έχει μαζέψει πια αρκετό κόσμο, κυρίως ντόπιους χωρικούς, που παρακολουθούν. Οι Zangbetos πραγματοποιούν την εμφάνισή τους όταν ο λειτουργός της λατρείας, που ονομάζεται Zangan, όρθιος μπροστά από ένα σπίτι, αρχίζει να καλεί με το όνομά τους μερικούς Zangbetos. Τέσσερις Zangbetos βγαίνουν έξω από το σπίτι και κάθε ένας από αυτούς φορά ένα διαφορετικό κάλυμμα του κεφαλιού, φτιαγμένο από άχυρα και κομμάτια δέρματος. Τα πλέον σεβαστά βουντού στο χωριό είναι ο Heviesso (αστραπή), και ο Sakpata (ευλογιά). Οι άλλοι δύο Zangbetos αποκαλούνται ‘η δύναμη της νιότης’ και ‘η μεγάλη δύναμη’. Κάθε ένας Zangbeto, που συνοδεύεται από τους Gbetovis του, φθάνει στο κέντρο της πλατείας και αρχίζει τον χορό και τον στροβιλισμό γύρω γύρω. Οι Gbetovis στέκονται κοντά και δείχνουν στους Zangbetos την διεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν, ενώ χρησιμοποιούν ένα ραβδί για να κρατούν τους ανθρώπους μακριά από τις μάσκες. Οι Zangbetos, οι βουντού φρουροί της νύχτας, στριφογυρίζουν υπνωτικά. Ο στροβιλισμός τους θεωρείται ότι έχει την δύναμη να καθαρίζει την κοινότητα από το κακό και να απομακρύνει τις κακόβουλες δυνάμεις από το χωριό. Η παράσταση προχωρά με υμνωδίες, τυμπανοκρουσίες και κραυγές των γυναικών. Στο τέλος του χορού, οι Zangbetos μπαίνουν στη σειρά μπροστά από το συναθροισμένο πλήθος.
Κανείς δεν κινείται, οι άνθρωποι συνεχίζουν να τραγουδούν, μέχρι που ένα μέλος της μυστικής κοινωνίας των Zangbeto που στέκεται στο κέντρο της πλατείας, αναγγέλλει ότι η στιγμή των nujle (θαυμάτων) έχει φθάσει. Τώρα, μερικοί μυούμενοι θα προσπαθήσουν να εκτελέσουν μαγικά κόλπα για να αποδείξουν την παρουσία και την δύναμη των Zangbeto. Αν τα μαγικά τεχνάσματα πετύχουν, τότε η κάθαρση του χωριού από το κακό θα είναι, επίσης, επιτυχημένη. Τότε, τελείως ξαφνικά απλώνεται παντού σιωπή. Αυτή είναι η κορυφή της τελετουργίας και ο Zangbeto ερωτάται να δείξει την ταυτότητά του. Ποιος είναι πίσω από την μάσκα; Ποιος την κάνει να κινείται; Ποιος την κάνει ισχυρή; Στο Μπενίν, είναι διαδεδομένη η πίστη ότι κάτω από την μάσκα δεν υπάρχει κανείς, αλλά η άδεια κατασκευή εμψυχώνεται από ένα πνεύμα. Τέσσερις Gbetovis υποκλίνονται στα πόδια του Zangbeto και μετά την έβδομη επίκληση ξαφνικά την σηκώνουν, δείχνοντας ότι κάτω από την μάσκα δεν υπάρχει άνθρωπος, αλλά μόνο ένας μικρός σωρός από φύλλα αφημένα στο έδαφος. Η διαδικασία αυτή επαναλαμβάνεται και κάθε φορά αποκαλύπτεται κάτι διαφορετικό, ένας βάτραχος που πηδά, ένα φίδι και στο τέλος ένα μικρό ομοίωμα ανθρώπου με έναν μεγάλο φαλλό. Το πλήθος ζητωκραυγάζει με χαρά και διαλύεται, κι εμείς παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής.





















Η τελετή βουντού





Η επιστροφή μας από την τελετή βουντού