dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
Ο οδηγός μας ο Μπεν έρχεται και φεύγουμε από την Abomey για την εξερεύνηση του παραθαλάσσιου Μπενίν. Μετά από 3 ώρες όμορφη διαδρομή σε καταπράσινο τοπίο φθάνουμε στο Porto-Novo, την πρωτεύουσα του Μπενίν. Το Porto-Novo είναι ένα λιμάνι στο στόμιο του Κόλπου της Γουϊνέας, στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Μπενίν, και παρότι αποτελεί την επίσημη πρωτεύουσα, όπου εδρεύει το εθνικό νομοθετικό σώμα, είναι η μεγαλύτερη πόλη Cotonou που αποτελεί την έδρα της κυβέρνησης και το μέρος όπου βρίσκονται τα περισσότερα κυβερνητικά κτίρια και λειτουργούν οι κυβερνητικοί οργανισμοί.
Φεύγοντας από την Abomey και η διαδρομή προς το Porto-Novo
Ξεκινάμε με την επίσκεψη του Μουσείου Εθνογραφίας του Porto-Novo, το οποίο είναι πολύ ενδιαφέρον, αλλά δυστυχώς δεν επιτρέπεται η φωτογράφηση και ο έλεγχος είναι αρκετά αυστηρός. Tα πιο πολλά εκθέματα αφορούν την κουλτούρα των Yoruba, της φυλής που προέρχεται από την γειτονική Νιγηρία και είναι διασκορπισμένη σε πολλές χώρες της Δυτικής Αφρικής, ενώ στο Μπενίν η κύρια εστία της είναι το Porto-Novo. Συνεχίζουμε με το Μεγάλο Τζαμί του Porto-Novo, Αφρο-Βραζιλιάνικου Στυλ, εμπνευσμένο από τις εκκλησίες της Salvador de Bahia στη Βραζιλία. Δίπλα από το Μεγάλο Τζαμί βρίσκεται το Κεντρικό Τζαμί De Quando, με τελείως διαφορετικό στυλ, αρκετά μοντέρνο.
Το Porto-Novo και το Μουσείο Εθνογραφίας
Περιπλανιόμαστε για λίγη ώρα στην Αγορά Ouando που βρίσκεται δίπλα στα τζαμιά. Κυκλοφορεί πολύς κόσμος, όλοι ντυμένοι με τα χαρακτηριστικά Αφρικανικά σύνολα, με τα πολύχρωμα υφάσματα και σχέδια, που είναι ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Δυτικής Αφρικής. Το Μπενίν φημίζεται για την εξαιρετική ποιότητα και τα μοναδικά σχέδια των ενδυμασιών αυτών και πολλοί έρχονται από τις γειτονικές χώρες, ακόμη και από την Γκάνα, για να τα προμηθευτούν. Δυστυχώς όλοι είναι πολύ αρνητικοί στην φωτογράφηση και φεύγουμε άπρακτοι. Λέω στον Μπεν να περάσουμε μέσα από την αγορά με το τζιπ και έτσι καταφέρνουμε να βγάλουμε μερικές φωτογραφίες. Περνάμε μετά από το κέντρο του Porto-Novo και φωτογραφίζουμε τον όμορφο Καθεδρικό Ναό.
Η Αγορά Ouando και ο Καθεδρικός Ναός του Porto-Novo
Συνεχίζουμε για την Cotonou, την μεγαλύτερη πόλη και οικονομικό κέντρο του Μπενίν, της οποίας ο πληθυσμός κυμαίνεται από 750.000 μέχρι και 2.5 εκατομμύρια, κατά διάφορες εκδοχές. Απέχει κάπου 40 χιλιόμετρα, αλλά όλη η περιοχή είναι κατοικημένη και ίσως το γεγονός αυτό να εξηγεί τις μεγάλες διαφορές στις μετρήσεις του πληθυσμού της πόλης. Υπάρχουν άπειρα μηχανάκια, που σου θυμίζουν Βιετνάμ, και για μεγάλο διάστημα ο δρόμος βρίσκεται μεταξύ της Ακτής του Ατλαντικού και της Λίμνης Noukoue. Δίπλα μου περνάει μια μηχανή με κάποιον που την έχει φορτωμένη με κοτόπουλα. Τον φωτογραφίζω και το παίρνει είδηση, και μας ακολουθεί για αρκετή ώρα βρίζοντας και χειρονομώντας, ο Μπεν όμως δεν του δίνει καμία σημασία. Μπαίνουμε στην Cotonou και επισκεπτόμαστε τον ασυνήθιστο Καθεδρικό Ναό του 19ου αιώνα της Cotonou με μια εντυπωσιακή πρόσοψη με κόκκινες και λευκές γραμμώσεις. Επισκεπτόμαστε, επίσης, την Πλατεία Μαρτύρων, με το Μνημείο των Μαρτύρων κατασκευασμένο το 1977 από καλλιτέχνες της Βόρειας Κορέας. Το μνημείο επέχει θέση αναμνηστικού προς τα θύματα του αποτυχημένου πραξικοπήματος του Bob Denard, ενός Γάλλου τυχοδιώκτη, και των μισθοφόρων του που επιχειρήθηκε το 1977. Στη συνέχεια πηγαίνουμε σε μια αγορά σουβενίρ, το Artisanal Center της Cotonou, όπου βρίσκουμε κάτι μαγνητάκια, κακότεχνα μεν και χωρίς ποικιλία, αλλά τι να κάνουμε, δεν έχουμε και άλλες επιλογές. Ευτυχώς υπάρχουν μερικές αρκετά καλές μάσκες. Τρώμε κάτι πρόχειρο και ξεκινάμε για την αποβάθρα στο Abomey-Calavi στη μεγάλη Λίμνη Noukoué, από όπου θα πάρουμε την βάρκα για τη Ganvié. Στο Abomey-Calavi υπάρχει μια μεγάλη γραφική υπαίθρια αγορά. Tην διασχίζουμε γρήγορα και φθάνουμε στη βάρκα μας, που είναι στριμωγμένη ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες. Ο καπετάνιος μας βοηθάει να φορτώσουμε τις αποσκευές μας και ξεκινάμε μόλις φθάσει ο Μπεν που είχε πάει για να εξασφαλίσει το πάρκινγκ του τζιπ.
Στην Cotonou
Η υπαίθρια αγορά και η αποβάθρα Abomey-Calavi
Σε καμιά ώρα, πλέοντας κοντά σε άλλες βάρκες, είτε με ψαράδες, είτε με κατοίκους της περιοχής που μετακινούνται, φθάνουμε στην Ganvié, μια εκπληκτική μικρή πόλη κτισμένη σε πασσάλους μπαμπού στο μέσον της Λίμνης Noukoué. Περίπου 40.000 άνθρωποι της φυλής Tofinu ζουν εδώ, και είναι ένα από τα τελευταία επιζώντα χωριά που χρονολογούνται κάπου 400 χρόνια πριν. Την εποχή εκείνη, οι Tofinu έκτισαν τα χωριά αυτά για να διαφύγουν από τους σκλαβοκυνηγούς που απαγορεύονταν να να μπαίνουν στο νερό, λόγω θρησκευτικών δοξασιών. Η Ganvié είναι μια πλήρως λειτουργική πόλη κτισμένη σε πασσάλους. Η πόλη είναι πολυδογματική, με εκκλησίες, τζαμιά και ναούς voodoo. Υπάρχουν ξενοδοχεία, ρεστωράν, καταστήματα, σχολεία και πολυσύχναστες αγορές. Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 3.000 κατασκευές που απαρτίζουν την πόλη αυτή. Η Ganvié αναφέρεται συχνά σαν η “Βενετία της Αφρικής” και οι κάτοικοί της Tofinu ζουν σχεδόν αποκλειστικά από το ψάρεμα.
Η διαδρομή προς την Ganvié
Είναι απόγευμα όταν μπαίνουμε στην πόλη, που μπορεί να την αποκαλούν Βενετία, αλλά δεν μοιάζει καθόλου με την ρομαντική Ιταλική πόλη. To θέαμα είναι μοναδικό και δεν μου θυμίζει τίποτα από ότι έχω δει μέχρι τώρα, ένα μέρος μαγικό, με βάρκες γεμάτες επιβάτες με πολύχρωμα κοστούμια να γλιστρούν σιωπηλά, ανάμεσα σε παράγκες που εξέχουν επάνω από το νερό στηριγμένες σε πασσάλους. Το θέαμα είναι σουρεαλιστικό, θυμίζοντας τις παλιές εποχές, όταν οι δουλέμποροι Fon κυνηγούσαν τους άτυχους Tofinu, που βρήκαν καταφύγιο εδώ, ώστε να γλιτώσουν από τους διώκτες τους. Αυτό του δίνει μια ιδιαίτερη χροιά, ξεχωρίζοντάς το από άλλες παραγκουπόλεις στις λίμνες της Ανατολικής Ασίας, όπως στην Λίμνη Inle της Μυανμάρ, ή στη Λίμνη Tonle Sap της Καμπότζης. Το χωριό κατασκευάσθηκε γύρω στο 1600, όταν, σύμφωνα με τον θρύλο, ο βασιλιάς Abodohoué για να γλυτώσει τον λαό του από τους κυβερνήτες της Δαχομέης, που φοβόντουσαν τα πνεύματα του νερού, μετατράπηκε σε έναν ερωδιό που πέταξε μέχρι το μέσον της Λίμνης Noukoué. Εκεί μεταμορφώθηκε σε κροκόδειλο και μαζί με την βοήθεια άλλων κροκοδείλων κατασκεύασε το χωριό αυτό, στο οποίο εγκαταστάθηκε ο λαός του. Πρόσφατα σε μια ταινία που είδα, την “Adu”, με θέμα έναν Ισπανό που εργάζεται στο Καμερούν για την προστασία των ελεφάντων από τους λαθροκυνηγούς, μια πόλη στο Καμερούν που υποτίθεται ότι γυρίστηκε η ταινία κάτι μου θύμιζε. Ψάχνοντας μετά, είδα ότι ο πραγματικός τόπος γυρίσματος ήταν η Ganvié του Μπενίν, πραγματικά δεν μπορείς να τoν ξεχάσεις αυτό τον τόπο. Πηγαίνουμε στο ξενοδοχείο μας, όταν έχει πια αρχίσει να βραδιάζει. Μην περιμένετε κάτι άλλο από παράγκα, με δική του τουαλέτα όμως και ρέστωραν με θέα, όπου και εγκατασταθήκαμε.
Φθάνοντας στην Ganvié
Το ξενοδοχείο μας στη Ganvié
Το άλλο πρωί ξυπνήσαμε νωρίς, για να κάνουμε τον γύρο της πόλης. Βαρκάρης μας ήταν ένα συμπαθέστατο κοριτσάκι, που πρακτικά κρατούσε όλο το ξενοδοχείο μαζί με την γιαγιά της. Φυσικά, μην νομίζετε ότι είχε άλλους πελάτες. Η βαρκάδα ήταν σπουδαία, με την πιρόγα μας να γλιστράει σιγά σιγά μέσα στην ομίχλη, περνώντας δίπλα από τις παράγκες με τους πασσάλους και παρακολουθώντας σκηνές της καθημερινής ζωής. Σε μερικά σημεία υπήρχαν και αγορές όπου σε πολλές βάρκες αντάλλασσαν διάφορα προϊόντα. Τραβήξαμε αρκετές φωτογραφίες, μερικοί δεν έφερναν αντίρρηση και ακόμη ήταν και φιλικοί, αλλά άλλοι γυρνούσαν το κεφάλι τους αλλού ή και αγρίευαν. Φεύγοντας από την Ganvié συναντήσαμε πολλές βάρκες ψαράδων. Το πιο ενδιαφέρον όμως, ήταν μια πομπή από βάρκες ανθρώπων που πήγαιναν σε κάποια κηδεία, όπως μας είπε ο βαρκάρης μας. Οι περισσότεροι ήταν χαρούμενοι, χόρευαν στις βάρκες και τραγουδούσαν, εικόνες που δεν περιμένεις να συναντήσεις σε μια κηδεία!
Στη Λίμνη Noukoué και την πόλη Ganvié
Βάρκες πομπή για μια κηδεία
Μόλις φθάσαμε στην αποβάθρα, είδαμε πολύ κόσμο συγκεντρωμένο. Διεξαγόταν κάποιο φεστιβάλ, το Φεστιβάλ του Μήνα της Μαύρης Ιστορίας της Αφρικής στο Abomey-Calavi, ένα φεστιβάλ που γινόταν για πρώτη φορά και συμμετείχαν πάνω από 500 άτομα από όλο τον κόσμο, Αφρικανοί και Αφρικανικής προέλευσης άνθρωποι που προσπαθούσαν να ξαναβρούν τις ρίζες τους στην Μαύρη Ήπειρο συμμετέχοντας σε διάφορες εκδηλώσεις. Ο Μπεν φέρνει το τζιπ από το πάρκινγκ και φορτώνουμε τις αποσκευές μας για να συνεχίσουμε την πορεία μας στην ακτή του Ατλαντικού.
Στην αποβάθρα Abomey-Calavi
Ο οδηγός μας ο Μπεν έρχεται και φεύγουμε από την Abomey για την εξερεύνηση του παραθαλάσσιου Μπενίν. Μετά από 3 ώρες όμορφη διαδρομή σε καταπράσινο τοπίο φθάνουμε στο Porto-Novo, την πρωτεύουσα του Μπενίν. Το Porto-Novo είναι ένα λιμάνι στο στόμιο του Κόλπου της Γουϊνέας, στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Μπενίν, και παρότι αποτελεί την επίσημη πρωτεύουσα, όπου εδρεύει το εθνικό νομοθετικό σώμα, είναι η μεγαλύτερη πόλη Cotonou που αποτελεί την έδρα της κυβέρνησης και το μέρος όπου βρίσκονται τα περισσότερα κυβερνητικά κτίρια και λειτουργούν οι κυβερνητικοί οργανισμοί.











Φεύγοντας από την Abomey και η διαδρομή προς το Porto-Novo
Ξεκινάμε με την επίσκεψη του Μουσείου Εθνογραφίας του Porto-Novo, το οποίο είναι πολύ ενδιαφέρον, αλλά δυστυχώς δεν επιτρέπεται η φωτογράφηση και ο έλεγχος είναι αρκετά αυστηρός. Tα πιο πολλά εκθέματα αφορούν την κουλτούρα των Yoruba, της φυλής που προέρχεται από την γειτονική Νιγηρία και είναι διασκορπισμένη σε πολλές χώρες της Δυτικής Αφρικής, ενώ στο Μπενίν η κύρια εστία της είναι το Porto-Novo. Συνεχίζουμε με το Μεγάλο Τζαμί του Porto-Novo, Αφρο-Βραζιλιάνικου Στυλ, εμπνευσμένο από τις εκκλησίες της Salvador de Bahia στη Βραζιλία. Δίπλα από το Μεγάλο Τζαμί βρίσκεται το Κεντρικό Τζαμί De Quando, με τελείως διαφορετικό στυλ, αρκετά μοντέρνο.










Το Porto-Novo και το Μουσείο Εθνογραφίας
Περιπλανιόμαστε για λίγη ώρα στην Αγορά Ouando που βρίσκεται δίπλα στα τζαμιά. Κυκλοφορεί πολύς κόσμος, όλοι ντυμένοι με τα χαρακτηριστικά Αφρικανικά σύνολα, με τα πολύχρωμα υφάσματα και σχέδια, που είναι ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Δυτικής Αφρικής. Το Μπενίν φημίζεται για την εξαιρετική ποιότητα και τα μοναδικά σχέδια των ενδυμασιών αυτών και πολλοί έρχονται από τις γειτονικές χώρες, ακόμη και από την Γκάνα, για να τα προμηθευτούν. Δυστυχώς όλοι είναι πολύ αρνητικοί στην φωτογράφηση και φεύγουμε άπρακτοι. Λέω στον Μπεν να περάσουμε μέσα από την αγορά με το τζιπ και έτσι καταφέρνουμε να βγάλουμε μερικές φωτογραφίες. Περνάμε μετά από το κέντρο του Porto-Novo και φωτογραφίζουμε τον όμορφο Καθεδρικό Ναό.









Η Αγορά Ouando και ο Καθεδρικός Ναός του Porto-Novo
Συνεχίζουμε για την Cotonou, την μεγαλύτερη πόλη και οικονομικό κέντρο του Μπενίν, της οποίας ο πληθυσμός κυμαίνεται από 750.000 μέχρι και 2.5 εκατομμύρια, κατά διάφορες εκδοχές. Απέχει κάπου 40 χιλιόμετρα, αλλά όλη η περιοχή είναι κατοικημένη και ίσως το γεγονός αυτό να εξηγεί τις μεγάλες διαφορές στις μετρήσεις του πληθυσμού της πόλης. Υπάρχουν άπειρα μηχανάκια, που σου θυμίζουν Βιετνάμ, και για μεγάλο διάστημα ο δρόμος βρίσκεται μεταξύ της Ακτής του Ατλαντικού και της Λίμνης Noukoue. Δίπλα μου περνάει μια μηχανή με κάποιον που την έχει φορτωμένη με κοτόπουλα. Τον φωτογραφίζω και το παίρνει είδηση, και μας ακολουθεί για αρκετή ώρα βρίζοντας και χειρονομώντας, ο Μπεν όμως δεν του δίνει καμία σημασία. Μπαίνουμε στην Cotonou και επισκεπτόμαστε τον ασυνήθιστο Καθεδρικό Ναό του 19ου αιώνα της Cotonou με μια εντυπωσιακή πρόσοψη με κόκκινες και λευκές γραμμώσεις. Επισκεπτόμαστε, επίσης, την Πλατεία Μαρτύρων, με το Μνημείο των Μαρτύρων κατασκευασμένο το 1977 από καλλιτέχνες της Βόρειας Κορέας. Το μνημείο επέχει θέση αναμνηστικού προς τα θύματα του αποτυχημένου πραξικοπήματος του Bob Denard, ενός Γάλλου τυχοδιώκτη, και των μισθοφόρων του που επιχειρήθηκε το 1977. Στη συνέχεια πηγαίνουμε σε μια αγορά σουβενίρ, το Artisanal Center της Cotonou, όπου βρίσκουμε κάτι μαγνητάκια, κακότεχνα μεν και χωρίς ποικιλία, αλλά τι να κάνουμε, δεν έχουμε και άλλες επιλογές. Ευτυχώς υπάρχουν μερικές αρκετά καλές μάσκες. Τρώμε κάτι πρόχειρο και ξεκινάμε για την αποβάθρα στο Abomey-Calavi στη μεγάλη Λίμνη Noukoué, από όπου θα πάρουμε την βάρκα για τη Ganvié. Στο Abomey-Calavi υπάρχει μια μεγάλη γραφική υπαίθρια αγορά. Tην διασχίζουμε γρήγορα και φθάνουμε στη βάρκα μας, που είναι στριμωγμένη ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες. Ο καπετάνιος μας βοηθάει να φορτώσουμε τις αποσκευές μας και ξεκινάμε μόλις φθάσει ο Μπεν που είχε πάει για να εξασφαλίσει το πάρκινγκ του τζιπ.









Στην Cotonou





Η υπαίθρια αγορά και η αποβάθρα Abomey-Calavi
Σε καμιά ώρα, πλέοντας κοντά σε άλλες βάρκες, είτε με ψαράδες, είτε με κατοίκους της περιοχής που μετακινούνται, φθάνουμε στην Ganvié, μια εκπληκτική μικρή πόλη κτισμένη σε πασσάλους μπαμπού στο μέσον της Λίμνης Noukoué. Περίπου 40.000 άνθρωποι της φυλής Tofinu ζουν εδώ, και είναι ένα από τα τελευταία επιζώντα χωριά που χρονολογούνται κάπου 400 χρόνια πριν. Την εποχή εκείνη, οι Tofinu έκτισαν τα χωριά αυτά για να διαφύγουν από τους σκλαβοκυνηγούς που απαγορεύονταν να να μπαίνουν στο νερό, λόγω θρησκευτικών δοξασιών. Η Ganvié είναι μια πλήρως λειτουργική πόλη κτισμένη σε πασσάλους. Η πόλη είναι πολυδογματική, με εκκλησίες, τζαμιά και ναούς voodoo. Υπάρχουν ξενοδοχεία, ρεστωράν, καταστήματα, σχολεία και πολυσύχναστες αγορές. Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 3.000 κατασκευές που απαρτίζουν την πόλη αυτή. Η Ganvié αναφέρεται συχνά σαν η “Βενετία της Αφρικής” και οι κάτοικοί της Tofinu ζουν σχεδόν αποκλειστικά από το ψάρεμα.





Η διαδρομή προς την Ganvié
Είναι απόγευμα όταν μπαίνουμε στην πόλη, που μπορεί να την αποκαλούν Βενετία, αλλά δεν μοιάζει καθόλου με την ρομαντική Ιταλική πόλη. To θέαμα είναι μοναδικό και δεν μου θυμίζει τίποτα από ότι έχω δει μέχρι τώρα, ένα μέρος μαγικό, με βάρκες γεμάτες επιβάτες με πολύχρωμα κοστούμια να γλιστρούν σιωπηλά, ανάμεσα σε παράγκες που εξέχουν επάνω από το νερό στηριγμένες σε πασσάλους. Το θέαμα είναι σουρεαλιστικό, θυμίζοντας τις παλιές εποχές, όταν οι δουλέμποροι Fon κυνηγούσαν τους άτυχους Tofinu, που βρήκαν καταφύγιο εδώ, ώστε να γλιτώσουν από τους διώκτες τους. Αυτό του δίνει μια ιδιαίτερη χροιά, ξεχωρίζοντάς το από άλλες παραγκουπόλεις στις λίμνες της Ανατολικής Ασίας, όπως στην Λίμνη Inle της Μυανμάρ, ή στη Λίμνη Tonle Sap της Καμπότζης. Το χωριό κατασκευάσθηκε γύρω στο 1600, όταν, σύμφωνα με τον θρύλο, ο βασιλιάς Abodohoué για να γλυτώσει τον λαό του από τους κυβερνήτες της Δαχομέης, που φοβόντουσαν τα πνεύματα του νερού, μετατράπηκε σε έναν ερωδιό που πέταξε μέχρι το μέσον της Λίμνης Noukoué. Εκεί μεταμορφώθηκε σε κροκόδειλο και μαζί με την βοήθεια άλλων κροκοδείλων κατασκεύασε το χωριό αυτό, στο οποίο εγκαταστάθηκε ο λαός του. Πρόσφατα σε μια ταινία που είδα, την “Adu”, με θέμα έναν Ισπανό που εργάζεται στο Καμερούν για την προστασία των ελεφάντων από τους λαθροκυνηγούς, μια πόλη στο Καμερούν που υποτίθεται ότι γυρίστηκε η ταινία κάτι μου θύμιζε. Ψάχνοντας μετά, είδα ότι ο πραγματικός τόπος γυρίσματος ήταν η Ganvié του Μπενίν, πραγματικά δεν μπορείς να τoν ξεχάσεις αυτό τον τόπο. Πηγαίνουμε στο ξενοδοχείο μας, όταν έχει πια αρχίσει να βραδιάζει. Μην περιμένετε κάτι άλλο από παράγκα, με δική του τουαλέτα όμως και ρέστωραν με θέα, όπου και εγκατασταθήκαμε.

















Φθάνοντας στην Ganvié





Το ξενοδοχείο μας στη Ganvié
Το άλλο πρωί ξυπνήσαμε νωρίς, για να κάνουμε τον γύρο της πόλης. Βαρκάρης μας ήταν ένα συμπαθέστατο κοριτσάκι, που πρακτικά κρατούσε όλο το ξενοδοχείο μαζί με την γιαγιά της. Φυσικά, μην νομίζετε ότι είχε άλλους πελάτες. Η βαρκάδα ήταν σπουδαία, με την πιρόγα μας να γλιστράει σιγά σιγά μέσα στην ομίχλη, περνώντας δίπλα από τις παράγκες με τους πασσάλους και παρακολουθώντας σκηνές της καθημερινής ζωής. Σε μερικά σημεία υπήρχαν και αγορές όπου σε πολλές βάρκες αντάλλασσαν διάφορα προϊόντα. Τραβήξαμε αρκετές φωτογραφίες, μερικοί δεν έφερναν αντίρρηση και ακόμη ήταν και φιλικοί, αλλά άλλοι γυρνούσαν το κεφάλι τους αλλού ή και αγρίευαν. Φεύγοντας από την Ganvié συναντήσαμε πολλές βάρκες ψαράδων. Το πιο ενδιαφέρον όμως, ήταν μια πομπή από βάρκες ανθρώπων που πήγαιναν σε κάποια κηδεία, όπως μας είπε ο βαρκάρης μας. Οι περισσότεροι ήταν χαρούμενοι, χόρευαν στις βάρκες και τραγουδούσαν, εικόνες που δεν περιμένεις να συναντήσεις σε μια κηδεία!

































Στη Λίμνη Noukoué και την πόλη Ganvié








Βάρκες πομπή για μια κηδεία
Μόλις φθάσαμε στην αποβάθρα, είδαμε πολύ κόσμο συγκεντρωμένο. Διεξαγόταν κάποιο φεστιβάλ, το Φεστιβάλ του Μήνα της Μαύρης Ιστορίας της Αφρικής στο Abomey-Calavi, ένα φεστιβάλ που γινόταν για πρώτη φορά και συμμετείχαν πάνω από 500 άτομα από όλο τον κόσμο, Αφρικανοί και Αφρικανικής προέλευσης άνθρωποι που προσπαθούσαν να ξαναβρούν τις ρίζες τους στην Μαύρη Ήπειρο συμμετέχοντας σε διάφορες εκδηλώσεις. Ο Μπεν φέρνει το τζιπ από το πάρκινγκ και φορτώνουμε τις αποσκευές μας για να συνεχίσουμε την πορεία μας στην ακτή του Ατλαντικού.




Στην αποβάθρα Abomey-Calavi