dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
Αφήνουμε το Kumasi και παίρνουμε την πορεία για βορρά. H Βόρεια Γκάνα, βόρεια της Λίμνης Βόλτα, απαρτίζεται από την Βόρεια Περιοχή, την Άνω Ανατολική Περιοχή και την Άνω Δυτική Περιοχή, περιοχές πιο αραιoκατοικημένες και λιγότερο επισκέψιμες. O χάρτης ασφάλειας των διαφόρων Υπουργείων Εξωτερικών που κάνουν συστάσεις στους υπηκόους τους, εδώ γίνεται από πράσινος πορτοκαλί (συνίσταται μόνο το απολύτως αναγκαίο ταξίδι), και κοντά στα σύνορα κόκκινος (αποτρεπτικός για κάθε μετάβαση στην περιοχή). Αυτό που έρχεται εύκολα στο μυαλό όταν μνημονεύεται η Βόρεια Γκάνα είναι φυλετικοί πόλεμοι, φτώχεια, συνθήκες υπανάπτυξης και σκληρού κλίματος. Και πραγματικά, ο Βορράς στη Γκάνα είναι πολύ διαφορετικός από τον Νότο: ξηρός, σκονισμένος και πολύ καυτός. Το ταξίδι στον Βορρά παρέχει μια πολύ διαφορετική αίσθηση από το ταξίδι στο νότο. Αισθάνεσαι σαν να φθάνεις σε μιά διαφορετική χώρα, με διαφορετική θρησκεία, γεωγραφία και πολιτιστικές πρακτικές. Υπάρχει όμως και μεγάλη ομορφιά σε αυτό, μια τόσο αρμονική ποικιλομορφία που είναι χαρά να την απολαμβάνεις και θαύμα να την παρατηρείς, ακόμη και σε αβέβαιους καιρούς. Αυτά είναι μέρη όπου η άγρια ζωή, η σαβάνα και οι κουλτούρες της ερήμου είναι έκδηλες. Η αρχιτεκτονική του βορρά είναι επίσης μοναδική, με ζωγραφισμένες πήλινες κατασκευές, τζαμιά από λάσπη, αχυροσκεπή συγκροτήματα και καλύβια με ταράτσες σε πολλά χωριά. Η Βόρεια Γκάνα είναι μια περιοχή γεμάτη ζωή και μερικές σπουδαίες απροσδόκητες εκπλήξεις περιμένουν τον ταξιδιώτη!
Στα περίχωρα του Kumasi έχει πολλή κίνηση από αυτοκίνητα και όλα τα πεζοδρόμια είναι γεμάτα από πλανόδιους εμπόρους που πουλάνε διάφορα φαγώσιμα στους επιβάτες. Είναι Σάββατο και στον δρόμο συναντούμε συχνά ομάδες ανθρώπων με κόκκινα και μαύρα ρούχα. Ο Μπεν μας εξηγεί ότι όλοι αυτοί είναι άνθρωποι που πενθούν για διάφορους νεκρούς συγγενείς ή φίλους. Οι Γκανέζοι είναι πολύ προληπτικοί και έχουν ισχυρή πίστη στα φαντάσματα και τους προγόνους. Πιστεύουν ότι οι νεκροί δεν μπορούν να αναπαυθούν εν ειρήνη μέχρις ότου διεξαχθεί γιαυτούς μια ταιριαστή κηδεία και ταφική ιεροτελεστία, για την οποία απαιτούνται ειδικά ρούχα κηδειών, τα οποία παραδοσιακά είναι κόκκινα και μαύρα. Σύμφωνα με τις τοπικές δοξασίες, το κόκκινο συνδέεται με τον κίνδυνο και το μαύρο με την θλίψη, και γιαυτό χρησιμοποιούνται τα χρώματα αυτά, κατά τον θάνατο ενός αγαπημένου. Το Κόκκινο ένδυμα φοριέται συχνά από τους στενούς συγγενείς για να δείξουν πόσο βαθειά αισθάνονται την απώλεια του αγαπημένου τους. Το Μαύρο ένδυμα φοριέται από μακρινούς συγγενείς και φίλους που έρχονται για να θρηνήσουν με την οικογένεια. Γιαυτό, κυρίως τα Σαββατοκύριακα, οι περισσότεροι δρόμοι στη Γκάνα είναι πλημμυρισμένοι από ανθρώπους που πενθούν ντυμένοι στα κόκκινα και στα μαύρα. Σε κάποιο σημείο μάλιστα του δρόμου, βλέπουμε έναν πολύ μεγάλο υπαίθριο χώρο με τέντες, γεμάτο ανθρώπους ντυμένους με κόκκινα-μαύρα, σε κάποια ταφική τελετή.
Στα περίχωρα του Kumasi
Ενδυμασίες σε κοκκινόμαυρο για ταφικές τελετές
Μετά από λίγες ώρες διαδρομής κάνουμε μια μικρή παράκαμψη για να επισκεφθούμε το χωριό Boabeng, το κύριο κέντρο θέασης πιθήκων στο Καταφύγιο Άγριας Ζωής των Πιθήκων Boabeng-Fiema. Εδώ υπάρχει ένα δάσος έκτασης 4.5 περίπου τετραγωνικών χιλιομέτρων, το οποίο φιλοξενεί πολλά πουλιά, ελάφια και πιθήκους. Κυρίως είναι γνωστό για τους πιθήκους που το κατοικούν, που ανήκουν σε πολλά είδη, αλλά δύο από αυτά απαντούν εδώ σε σημαντικούς αριθμούς, ο μελανόλευκος Koλοβός και ο πίθηκος Campbell Mona. Ο λόγος του γιατί σημαντικοί πληθυσμοί πιθήκων έχουν επιβιώσει στο δάσος αυτό, αλλά όχι στα περισσότερα άλλα μέρη της Γκάνας είναι ότι οι κάτοικοι του χωριού τους θεωρούν ιερούς. Το χωριό είναι μια κοινότητα όπου οι πίθηκοι και οι ανθρώπινες υπάρξεις συμβιώνουν. Οι κάτοικοι του χωριού πάντα αφήνουν τροφή έξω από τα σπίτια τους για τα ζώα και οι πίθηκοι βλέπουν τους ανθρώπους σαν δικούς τους.
Μόλις φθάνουμε στο χωριό παίρνουμε έναν τοπικό οδηγό και αγοράζουμε και μερικές μπανάνες για να προσελκύσουμε τους πιθήκους. Ήδη συναντούμε μερικούς πιθήκους Campbell Mona σχεδόν στα όρια του χωριού με το δάσος. Ο Campbell Mona (Cercopithecus mona) είναι ένας πίθηκος που ζει στην Δυτική Αφρική μεταξύ της Γκάνας και του Καμερούν. Οι πίθηκοι που μας πλησιάζουνε είναι ιδιαίτερα φιλικοί και κοινωνικοί, και μάλιστα ο ένας ανεβαίνει στους ώμους του Μπεν, που τον ταϊζει μπανάνες! Λίγο πιο πέρα συναντούμε τους μελανόλευκους Κολοβούς. Αυτοί είναι πιο άγριοι και μοναχικοί και τους τραβάμε λίγες φωτογραφίες από μακριά. Μοιάζουν πολύ με τους πιθήκους που έχουμε δει στην Αιθιοπία, τους Αβησσύνιους ασπρόμαυρους κολοβούς. Πρόκειται στην ουσία για το ίδιο γένος, Colobus, αλλά διαφορετικά είδη. Ο Αβησσύνιος (λέγεται και Guereza) ζει όχι μόνο στην Αιθιοπία, αλλά και σε μεγάλο μέρος της κεντρικής Αφρικής, ενώ ο μελανόλευκος (που λέγεται και Ursine), ζει μόνο σε αυτή την περιοχή της Δυτικής Αφρικής.
Η διαδρομή από το Kumasi στο Boabeng
Το Καταφύγιο Άγριας Ζωής των Πιθήκων Boabeng-Fiema με τους Campbell Mona και τους μελανόλευκους Koλοβούς πιθήκους
Συνεχίζουμε την διαδρομή μας για το Kintampo, μια πόλη της Περιοχής Ανατολική Bono της Γκάνας. Η πόλη δεν παρουσιάζει κάτι το ιδιαίτερο και θα μείνουμε απλώς για διανυκτέρευση. Το ξενοδοχείο μας βρίσκεται κάπου 10 χιλιόμετρα πριν το κέντρο της πόλης. Είναι νεόκτιστο και αρκετά καλό. Παίρνουμε το δείπνο στο ξενοδοχείο μας, αποφεύγοντας τις τολμηρές επιλογές κάποιων τοπικών εδεσμάτων, και αρκούμενοι σε μια μακαρονάδα με κιμά, κλασσική αξία, που αποδεικνύεται ωραιότατη. Φυσικά για βραδινή βόλτα στην πόλη δεν το συζητάμε, μιας και εκτός της πρωτεύουσας Άκκρα η νυχτερινή ζωή, ιδίως για τους ξένους, είναι επικίνδυνη και πρακτικά ανύπαρκτη. Το άλλο πρωί παίρνουμε πάλι τον δρόμο για τον Βορρά, αλλά λίγο έξω από το Kintampo θα κάνουμε μια στάση, για να δούμε τους καταρράκτες του Kintampo. Αυτοί είναι από τους υψηλότερους καταρράκτες στη Γκάνα, και βρίσκονται στην πορεία του ποταμού Pumpum, παραπόταμου του Μαύρου Βόλτα, περίπου 4 χιλιόμετρα βόρεια του Kintampo. Ο καταρράκτης αυτός είναι κρυμμένος στο δάσος και σχηματίζεται από τρεις κύριες πτώσεις, εκ των οποίων η μεγαλύτερη φθάνει τα 25 μέτρα, αλλά μετά από έναν αριθμό σκαλιών και μικρότερων καταρρακτών, το ποτάμι πέφτει για περίπου 70 μέτρα στον κύριο καταρράκτη της περιοχής. Κατεβαίνουμε μια μεγάλη σκάλα που οδηγεί στην βάση του καταρράκτη ενώ υπάρχουν σχοινογέφυρες για διάβαση επάνω από τον ποταμό Pumpum. Ο καταρράκτης είναι εντυπωσιακός και έχει αρκετό νερό, παρότι είμαστε σε εποχή ξηρασίας για την χώρα. Από το 2017 η πρόσβαση απαγορευόταν, επειδή γινόντουσαν εργασίες ασφάλειας, λόγω ενός μεγάλου ατυχήματος, πτώσης ενός μεγάλου δέντρου κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας, που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο 28 ατόμων. Πρόσφατα επιτράπηκαν πάλι οι επισκέψεις, αλλά λόγω του ιστορικού αυτού φαίνεται ότι λίγοι τον επισκέπτονται πια, με αποτέλεσμα να είμαστε μόνοι μας στον χώρο αυτό.
Στo Kintampo και τα περίχωρά του
Οι καταρράκτες του Kintampo
Μετά τον Καταρράκτη, το τοπίο αλλάζει σημαντικά, γίνεται αρκετά ξερό ενώ η θερμοκρασία του περιβάλλοντος αυξάνει σημαντικά. Συναντούμε πολλές φωλιές τερμιτών, τα τεράστια κωνικά αναχώματα, τόσο γνωστά σε όσους ταξιδεύουν στην Αφρική. Η δομή ενός τέτοιου αναχώματος είναι συνήθως πολύ περίπλοκη, με ένα εκτεταμένο σύστημα από σήραγγες και αγωγούς που χρησιμεύει σαν σύστημα αερισμού και νησίδες με υψηλή πυκνότητα πρασίνου σε αντίθεση με το περιβάλλον ξηρό έδαφος στις σαβάννες. Μέσα σε κάθε ανάχωμα ζει μια αποικία από τερμίτες, που περιλαμβάνει τις κοινωνικές κάστες των εργατών, στρατιωτών και τους αναπαραγωγικούς βασίλισσα και βασιλιά. Στην διαδρομή μας προς την επόμενη μεγάλη πόλη Tamale, όπου και θα διανυκτερεύσουμε, συναντούμε πολλά μικρά χωριά και οικισμούς. Η περιοχή είναι τόπος παραγωγής κάρβουνου και βλέπουμε παντού τσουβάλια με κάρβουνα, που είτε τα πουλούν στον δρόμο είτε τα φορτώνουν σε φορτηγάκια για μεταφορά. Σε κάθε χωριό υπάρχει και ένα γραφικό, χρωματιστό μικρό τζαμί, απόδειξη της επικράτησης του Ισλαμισμού στη Βόρεια Γκάνα. Πάντως, η μεγαλύτερη θρησκεία στη χώρα είναι ο Χριστιανισμός, με περίπου το 70% του πληθυσμού της Γκάνας να είναι μέλος ποικίλων Χριστιανικών δογμάτων.
Φωλιά τερμιτών
Η διαδρομή προς την Tamale
Στο μέσον της διαδρομής μας προς την Tamale, καταμεσήμερο πια, περνάμε μια τεράστια γέφυρα, επάνω από ένα μεγάλο ποτάμι. Είναι ο Μαύρος Βόλτα, που μαζί με τον Λευκό Βόλτα και τον Ερυθρό Βόλτα, αποτελούν το κύριο ποτάμιο σύστημα στη Γκάνα, τον Ποταμό Βόλτα. Ο Βόλτα μπαίνει στη Γκάνα ξεκινώντας από τα υψίπεδα της Μπουρκίνα Φάσο (που ονομάζονταν παλιά Άνω Βόλτα), και ρέει προς τα νότια εκβάλλοντας στον Ατλαντικό Ωκεανό, στον Κόλπο της Γουϊνέας στην Ada. Ο κύριος ποταμός είναι ο Λευκός Βόλτα, στον οποίο πέφτουν ο Ερυθρός Βόλτα, στα βόρεια της Γκάνας και ο μεγαλύτερος Μαύρος Βόλτα, στην κεντρικο-ανατολική Γκάνα, σχηματίζοντας πιο νότια την Λίμνη Βόλτα. Η λίμνη αυτή έχει δημιουργηθεί τεχνητά, από την απόφραξη του Ποταμού Βόλτα στην περιοχή Akosombo με σκοπό την παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας. Το ρεζερβουάρ που σχηματίσθηκε είναι η τεράστια Λίμνη Βόλτα είναι ένα από τα μεγαλύτερα τεχνητά ρεζερβουάρ στον κόσμο.
Στο πέρασμα της γέφυρας του Μαύρου Βόλτα βλέπουμε από τα παράθυρα του τζιπ ένα εκπληκτικό θέαμα, και λέμε του Μπεν να σταματήσει. Σε όλο το μήκος του ποταμού εκατοντάδες άνθρωποι πλένουν ρούχα, απλώνοντας μετά τις χρωματιστές μπουγάδες επάνω στα βράχια για στέγνωμα. Το ποτάμι είναι θολό και λασπερό, όχι ότι είναι βρώμικο, αλλά λόγω υπεδάφους και χαμηλής ροής σε εποχή ξηρασίας. Ο κόσμος που πλένει προέρχεται από μια μικρή πόλη την Buipe, που βρίσκεται κοντά στις όχθες του Μαύρου Βόλτα. Παίρνουμε αρκετές φωτογραφίες από το ύψος της γέφυρας και ξεκινάμε και πάλι για την Tamale, διασχίζοντας την γραφική Buipe.
Ημέρα πλυσίματος στον Μαύρο Βόλτα
Αφήνουμε το Kumasi και παίρνουμε την πορεία για βορρά. H Βόρεια Γκάνα, βόρεια της Λίμνης Βόλτα, απαρτίζεται από την Βόρεια Περιοχή, την Άνω Ανατολική Περιοχή και την Άνω Δυτική Περιοχή, περιοχές πιο αραιoκατοικημένες και λιγότερο επισκέψιμες. O χάρτης ασφάλειας των διαφόρων Υπουργείων Εξωτερικών που κάνουν συστάσεις στους υπηκόους τους, εδώ γίνεται από πράσινος πορτοκαλί (συνίσταται μόνο το απολύτως αναγκαίο ταξίδι), και κοντά στα σύνορα κόκκινος (αποτρεπτικός για κάθε μετάβαση στην περιοχή). Αυτό που έρχεται εύκολα στο μυαλό όταν μνημονεύεται η Βόρεια Γκάνα είναι φυλετικοί πόλεμοι, φτώχεια, συνθήκες υπανάπτυξης και σκληρού κλίματος. Και πραγματικά, ο Βορράς στη Γκάνα είναι πολύ διαφορετικός από τον Νότο: ξηρός, σκονισμένος και πολύ καυτός. Το ταξίδι στον Βορρά παρέχει μια πολύ διαφορετική αίσθηση από το ταξίδι στο νότο. Αισθάνεσαι σαν να φθάνεις σε μιά διαφορετική χώρα, με διαφορετική θρησκεία, γεωγραφία και πολιτιστικές πρακτικές. Υπάρχει όμως και μεγάλη ομορφιά σε αυτό, μια τόσο αρμονική ποικιλομορφία που είναι χαρά να την απολαμβάνεις και θαύμα να την παρατηρείς, ακόμη και σε αβέβαιους καιρούς. Αυτά είναι μέρη όπου η άγρια ζωή, η σαβάνα και οι κουλτούρες της ερήμου είναι έκδηλες. Η αρχιτεκτονική του βορρά είναι επίσης μοναδική, με ζωγραφισμένες πήλινες κατασκευές, τζαμιά από λάσπη, αχυροσκεπή συγκροτήματα και καλύβια με ταράτσες σε πολλά χωριά. Η Βόρεια Γκάνα είναι μια περιοχή γεμάτη ζωή και μερικές σπουδαίες απροσδόκητες εκπλήξεις περιμένουν τον ταξιδιώτη!
Στα περίχωρα του Kumasi έχει πολλή κίνηση από αυτοκίνητα και όλα τα πεζοδρόμια είναι γεμάτα από πλανόδιους εμπόρους που πουλάνε διάφορα φαγώσιμα στους επιβάτες. Είναι Σάββατο και στον δρόμο συναντούμε συχνά ομάδες ανθρώπων με κόκκινα και μαύρα ρούχα. Ο Μπεν μας εξηγεί ότι όλοι αυτοί είναι άνθρωποι που πενθούν για διάφορους νεκρούς συγγενείς ή φίλους. Οι Γκανέζοι είναι πολύ προληπτικοί και έχουν ισχυρή πίστη στα φαντάσματα και τους προγόνους. Πιστεύουν ότι οι νεκροί δεν μπορούν να αναπαυθούν εν ειρήνη μέχρις ότου διεξαχθεί γιαυτούς μια ταιριαστή κηδεία και ταφική ιεροτελεστία, για την οποία απαιτούνται ειδικά ρούχα κηδειών, τα οποία παραδοσιακά είναι κόκκινα και μαύρα. Σύμφωνα με τις τοπικές δοξασίες, το κόκκινο συνδέεται με τον κίνδυνο και το μαύρο με την θλίψη, και γιαυτό χρησιμοποιούνται τα χρώματα αυτά, κατά τον θάνατο ενός αγαπημένου. Το Κόκκινο ένδυμα φοριέται συχνά από τους στενούς συγγενείς για να δείξουν πόσο βαθειά αισθάνονται την απώλεια του αγαπημένου τους. Το Μαύρο ένδυμα φοριέται από μακρινούς συγγενείς και φίλους που έρχονται για να θρηνήσουν με την οικογένεια. Γιαυτό, κυρίως τα Σαββατοκύριακα, οι περισσότεροι δρόμοι στη Γκάνα είναι πλημμυρισμένοι από ανθρώπους που πενθούν ντυμένοι στα κόκκινα και στα μαύρα. Σε κάποιο σημείο μάλιστα του δρόμου, βλέπουμε έναν πολύ μεγάλο υπαίθριο χώρο με τέντες, γεμάτο ανθρώπους ντυμένους με κόκκινα-μαύρα, σε κάποια ταφική τελετή.









Στα περίχωρα του Kumasi



Ενδυμασίες σε κοκκινόμαυρο για ταφικές τελετές
Μετά από λίγες ώρες διαδρομής κάνουμε μια μικρή παράκαμψη για να επισκεφθούμε το χωριό Boabeng, το κύριο κέντρο θέασης πιθήκων στο Καταφύγιο Άγριας Ζωής των Πιθήκων Boabeng-Fiema. Εδώ υπάρχει ένα δάσος έκτασης 4.5 περίπου τετραγωνικών χιλιομέτρων, το οποίο φιλοξενεί πολλά πουλιά, ελάφια και πιθήκους. Κυρίως είναι γνωστό για τους πιθήκους που το κατοικούν, που ανήκουν σε πολλά είδη, αλλά δύο από αυτά απαντούν εδώ σε σημαντικούς αριθμούς, ο μελανόλευκος Koλοβός και ο πίθηκος Campbell Mona. Ο λόγος του γιατί σημαντικοί πληθυσμοί πιθήκων έχουν επιβιώσει στο δάσος αυτό, αλλά όχι στα περισσότερα άλλα μέρη της Γκάνας είναι ότι οι κάτοικοι του χωριού τους θεωρούν ιερούς. Το χωριό είναι μια κοινότητα όπου οι πίθηκοι και οι ανθρώπινες υπάρξεις συμβιώνουν. Οι κάτοικοι του χωριού πάντα αφήνουν τροφή έξω από τα σπίτια τους για τα ζώα και οι πίθηκοι βλέπουν τους ανθρώπους σαν δικούς τους.
Μόλις φθάνουμε στο χωριό παίρνουμε έναν τοπικό οδηγό και αγοράζουμε και μερικές μπανάνες για να προσελκύσουμε τους πιθήκους. Ήδη συναντούμε μερικούς πιθήκους Campbell Mona σχεδόν στα όρια του χωριού με το δάσος. Ο Campbell Mona (Cercopithecus mona) είναι ένας πίθηκος που ζει στην Δυτική Αφρική μεταξύ της Γκάνας και του Καμερούν. Οι πίθηκοι που μας πλησιάζουνε είναι ιδιαίτερα φιλικοί και κοινωνικοί, και μάλιστα ο ένας ανεβαίνει στους ώμους του Μπεν, που τον ταϊζει μπανάνες! Λίγο πιο πέρα συναντούμε τους μελανόλευκους Κολοβούς. Αυτοί είναι πιο άγριοι και μοναχικοί και τους τραβάμε λίγες φωτογραφίες από μακριά. Μοιάζουν πολύ με τους πιθήκους που έχουμε δει στην Αιθιοπία, τους Αβησσύνιους ασπρόμαυρους κολοβούς. Πρόκειται στην ουσία για το ίδιο γένος, Colobus, αλλά διαφορετικά είδη. Ο Αβησσύνιος (λέγεται και Guereza) ζει όχι μόνο στην Αιθιοπία, αλλά και σε μεγάλο μέρος της κεντρικής Αφρικής, ενώ ο μελανόλευκος (που λέγεται και Ursine), ζει μόνο σε αυτή την περιοχή της Δυτικής Αφρικής.















Η διαδρομή από το Kumasi στο Boabeng




















Το Καταφύγιο Άγριας Ζωής των Πιθήκων Boabeng-Fiema με τους Campbell Mona και τους μελανόλευκους Koλοβούς πιθήκους
Συνεχίζουμε την διαδρομή μας για το Kintampo, μια πόλη της Περιοχής Ανατολική Bono της Γκάνας. Η πόλη δεν παρουσιάζει κάτι το ιδιαίτερο και θα μείνουμε απλώς για διανυκτέρευση. Το ξενοδοχείο μας βρίσκεται κάπου 10 χιλιόμετρα πριν το κέντρο της πόλης. Είναι νεόκτιστο και αρκετά καλό. Παίρνουμε το δείπνο στο ξενοδοχείο μας, αποφεύγοντας τις τολμηρές επιλογές κάποιων τοπικών εδεσμάτων, και αρκούμενοι σε μια μακαρονάδα με κιμά, κλασσική αξία, που αποδεικνύεται ωραιότατη. Φυσικά για βραδινή βόλτα στην πόλη δεν το συζητάμε, μιας και εκτός της πρωτεύουσας Άκκρα η νυχτερινή ζωή, ιδίως για τους ξένους, είναι επικίνδυνη και πρακτικά ανύπαρκτη. Το άλλο πρωί παίρνουμε πάλι τον δρόμο για τον Βορρά, αλλά λίγο έξω από το Kintampo θα κάνουμε μια στάση, για να δούμε τους καταρράκτες του Kintampo. Αυτοί είναι από τους υψηλότερους καταρράκτες στη Γκάνα, και βρίσκονται στην πορεία του ποταμού Pumpum, παραπόταμου του Μαύρου Βόλτα, περίπου 4 χιλιόμετρα βόρεια του Kintampo. Ο καταρράκτης αυτός είναι κρυμμένος στο δάσος και σχηματίζεται από τρεις κύριες πτώσεις, εκ των οποίων η μεγαλύτερη φθάνει τα 25 μέτρα, αλλά μετά από έναν αριθμό σκαλιών και μικρότερων καταρρακτών, το ποτάμι πέφτει για περίπου 70 μέτρα στον κύριο καταρράκτη της περιοχής. Κατεβαίνουμε μια μεγάλη σκάλα που οδηγεί στην βάση του καταρράκτη ενώ υπάρχουν σχοινογέφυρες για διάβαση επάνω από τον ποταμό Pumpum. Ο καταρράκτης είναι εντυπωσιακός και έχει αρκετό νερό, παρότι είμαστε σε εποχή ξηρασίας για την χώρα. Από το 2017 η πρόσβαση απαγορευόταν, επειδή γινόντουσαν εργασίες ασφάλειας, λόγω ενός μεγάλου ατυχήματος, πτώσης ενός μεγάλου δέντρου κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας, που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο 28 ατόμων. Πρόσφατα επιτράπηκαν πάλι οι επισκέψεις, αλλά λόγω του ιστορικού αυτού φαίνεται ότι λίγοι τον επισκέπτονται πια, με αποτέλεσμα να είμαστε μόνοι μας στον χώρο αυτό.








Στo Kintampo και τα περίχωρά του






Οι καταρράκτες του Kintampo
Μετά τον Καταρράκτη, το τοπίο αλλάζει σημαντικά, γίνεται αρκετά ξερό ενώ η θερμοκρασία του περιβάλλοντος αυξάνει σημαντικά. Συναντούμε πολλές φωλιές τερμιτών, τα τεράστια κωνικά αναχώματα, τόσο γνωστά σε όσους ταξιδεύουν στην Αφρική. Η δομή ενός τέτοιου αναχώματος είναι συνήθως πολύ περίπλοκη, με ένα εκτεταμένο σύστημα από σήραγγες και αγωγούς που χρησιμεύει σαν σύστημα αερισμού και νησίδες με υψηλή πυκνότητα πρασίνου σε αντίθεση με το περιβάλλον ξηρό έδαφος στις σαβάννες. Μέσα σε κάθε ανάχωμα ζει μια αποικία από τερμίτες, που περιλαμβάνει τις κοινωνικές κάστες των εργατών, στρατιωτών και τους αναπαραγωγικούς βασίλισσα και βασιλιά. Στην διαδρομή μας προς την επόμενη μεγάλη πόλη Tamale, όπου και θα διανυκτερεύσουμε, συναντούμε πολλά μικρά χωριά και οικισμούς. Η περιοχή είναι τόπος παραγωγής κάρβουνου και βλέπουμε παντού τσουβάλια με κάρβουνα, που είτε τα πουλούν στον δρόμο είτε τα φορτώνουν σε φορτηγάκια για μεταφορά. Σε κάθε χωριό υπάρχει και ένα γραφικό, χρωματιστό μικρό τζαμί, απόδειξη της επικράτησης του Ισλαμισμού στη Βόρεια Γκάνα. Πάντως, η μεγαλύτερη θρησκεία στη χώρα είναι ο Χριστιανισμός, με περίπου το 70% του πληθυσμού της Γκάνας να είναι μέλος ποικίλων Χριστιανικών δογμάτων.

Φωλιά τερμιτών














Η διαδρομή προς την Tamale
Στο μέσον της διαδρομής μας προς την Tamale, καταμεσήμερο πια, περνάμε μια τεράστια γέφυρα, επάνω από ένα μεγάλο ποτάμι. Είναι ο Μαύρος Βόλτα, που μαζί με τον Λευκό Βόλτα και τον Ερυθρό Βόλτα, αποτελούν το κύριο ποτάμιο σύστημα στη Γκάνα, τον Ποταμό Βόλτα. Ο Βόλτα μπαίνει στη Γκάνα ξεκινώντας από τα υψίπεδα της Μπουρκίνα Φάσο (που ονομάζονταν παλιά Άνω Βόλτα), και ρέει προς τα νότια εκβάλλοντας στον Ατλαντικό Ωκεανό, στον Κόλπο της Γουϊνέας στην Ada. Ο κύριος ποταμός είναι ο Λευκός Βόλτα, στον οποίο πέφτουν ο Ερυθρός Βόλτα, στα βόρεια της Γκάνας και ο μεγαλύτερος Μαύρος Βόλτα, στην κεντρικο-ανατολική Γκάνα, σχηματίζοντας πιο νότια την Λίμνη Βόλτα. Η λίμνη αυτή έχει δημιουργηθεί τεχνητά, από την απόφραξη του Ποταμού Βόλτα στην περιοχή Akosombo με σκοπό την παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας. Το ρεζερβουάρ που σχηματίσθηκε είναι η τεράστια Λίμνη Βόλτα είναι ένα από τα μεγαλύτερα τεχνητά ρεζερβουάρ στον κόσμο.
Στο πέρασμα της γέφυρας του Μαύρου Βόλτα βλέπουμε από τα παράθυρα του τζιπ ένα εκπληκτικό θέαμα, και λέμε του Μπεν να σταματήσει. Σε όλο το μήκος του ποταμού εκατοντάδες άνθρωποι πλένουν ρούχα, απλώνοντας μετά τις χρωματιστές μπουγάδες επάνω στα βράχια για στέγνωμα. Το ποτάμι είναι θολό και λασπερό, όχι ότι είναι βρώμικο, αλλά λόγω υπεδάφους και χαμηλής ροής σε εποχή ξηρασίας. Ο κόσμος που πλένει προέρχεται από μια μικρή πόλη την Buipe, που βρίσκεται κοντά στις όχθες του Μαύρου Βόλτα. Παίρνουμε αρκετές φωτογραφίες από το ύψος της γέφυρας και ξεκινάμε και πάλι για την Tamale, διασχίζοντας την γραφική Buipe.








Ημέρα πλυσίματος στον Μαύρο Βόλτα