dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
Δεν έχει μεσημεριάσει ακόμη και περνάμε τα σύνορα για να μπούμε στην δεύτερη χώρα του ταξιδιού μας αυτού, στο Τόγκο. Έχουμε ακούσει πολλά για τους συνοριοφύλακες, τις ταλαιπωρίες των ταξιδιωτών και τις μίζες που ζητάνε για διάφορους λόγους, αλλά τίποτε περίεργο δεν μας συμβαίνει. Πηγαίνουμε στο φυλάκιο της Γκάνας, όπου είμαστε οι μόνοι ξένοι. Μας ζητάνε τα χαρτιά μας και την βεβαίωση του εμβόλιου για τον κίτρινο πυρετό και μας αφήνουν να προχωρήσουμε στο φυλάκιο του Τόγκο, που είναι σχετικά κοντά. Έχουμε μια μικρή ανησυχία για την βίζα που έχουμε βγάλει στην Αθήνα, δεν ξέρουμε αν θα την δεχθούν ή θα μας δημιουργήσουν πρόβλημα. Ευτυχώς, την ελέγχουν σχολαστικά και μας αφήνουν να προχωρήσουμε, αφού συμπληρώσουμε κάποιο έντυπο. Ο Μπεν τους λέει συνέχεια διάφορα αστεία και ξεκαρδίζονται στα γέλια. Μπαίνοντας στο Τόγκο, αισθάνεσαι ότι όντως βρίσκεσαι σε διαφορετική χώρα, αρκετά υποβαθμισμένη. Ο δρόμος είναι πολύ χειρότερος με κακό οδόστρωμα, αν και άσφαλτος. Σταματάμε σε μια καφετέρια για να πιούμε κάτι σε ένα συνοριακό χωριό και ο Μπεν κάθεται μέσα στο αυτοκίνητο, επειδή φοβάται να το αφήσει αφύλακτο, ακόμη και έξω από το καφέ. Οι θαμώνες, αδιάφοροι και εριστικοί μεταξύ τους, δεν μας δίνουν μεγάλη σημασία. Το μόνο καλό είναι η μπύρα τους, τεράστια σε μέγεθος και πολύ φθηνή.
Επειδή πολλοί μπορεί να μην έχουν καν ακούσει για το Τόγκο της Δυτικής Αφρικής και μπορεί ακόμη και να το μπερδεύουν και με την Τόνγκα της Πολυνησίας στον Ειρηνικό Ωκεανό, θα γράψω λίγα στοιχεία για την χώρα αυτή. Είναι μια μικρή σε έκταση χώρα, που εκτείνεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό μέχρι την Μπουρκίνα Φάσο και βρίσκεται μεταξύ της Γκάνας και του Μπενίν. Είναι γνωστό σαν ένας πλούσιος πολιτισμικά τόπος, με μεγάλη ποικιλομορφία τοπίων: λίμνες και πλαισιωμένες από φοίνικες παραλίες κατά μήκος της ακτογραμμής του Ατλαντικού, δασωμένοι λόφοι στο κέντρο της χώρας, ενώ στο βορρά, που είναι και το πιο ενδιαφέρον κομμάτι, επικρατούν οι πρασινοκίτρινες χροιές της σαβάνας, μέσα από την οποία ξεπετιούνται τα μυστηριώδη χωριά από λάσπη του Koutammakou– ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Οι Πορτογάλοι ήταν οι πρώτοι Ευρωπαίοι που έφθασαν στην επικράτεια του σύγχρονου Τόγκο, όπου εγκαθίδρυσαν μερικά μεγάλα κέντρα δουλεμπορίου. Η αποικιακή περίοδος άρχισε αργά για τη χώρα αυτή. Η επικράτεια του Τόγκο έγινε προτεκτοράτο της Γερμανίας το 1884, με την ονομασία Togoland, που της δόθηκε το 1905. Κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, η Μεγάλη Βρετανία και η Γαλλία κατέκτησαν την αποικιοκρατούμενη χώρα και έτσι εγκαθίδρυσαν την εξουσία τους στα δυτικά και ανατολικά τμήματα της Togoland αντίστοιχα το 1922. Η σύγχρονη χώρα του Τόγκο είναι η πρώην Γαλλική αποικία που έγινε ανεξάρτητη το 1956, ενώ η Βρετανική αποικία αποτέλεσε το Ανατολικό τμήμα της Γκάνας, δηλαδή την περιοχή Βόλτα.
Η διαδρομή μας στο βόρειο Τόγκο προς την πόλη Κara
Φθάνουμε μετά κανένα δίωρο στην Kara, την πόλη του βόρειου Τόγκο στην οποία θα διανυκτερεύσουμε. Στο κοντινό χωριό της Piya, γεννήθηκε ο Gnassingbé Eyadéma, Πρόεδρος του Τόγκο από το 1967 μέχρι τον θάνατό του το 2005. Τον καιρό του θανάτου του, ο Eyadéma υπήρξε ο μακροβιότερος κυβερνήτης και δικτάτορας στην σύγχρονη Αφρικανική ιστορία, έχοντας υπηρετήσει σαν πρόεδρος για 38 έτη. Τον διαδέχθηκε ο γιός του Faure Gnassingbé, ο οποίος υπηρετεί σαν Πρόεδρος του Τόγκο από το 2005, προφανώς ένας νέος δικτάτορας. Ο Μπεν μας λέει να προσέχουμε πάρα πολύ όταν τραβάμε φωτογραφίες από το τζιπ, επειδή αν τύχει και πετύχουμε κανέναν αστυνομικό, ακόμη και μυστικό με πολιτικά (που τέτοιους η χώρα πρέπει να έχει μπόλικους), θα βρούμε σίγουρα τον μπελά μας. Αρχικά κατευθυνόμαστε στο κέντρο της Kara, σε μια τράπεζα για μετατροπή συναλλάγματος. Καταλαβαίνουμε τι σημαίνει γραφειοκρατία, όταν για να αλλάξουμε κάποια δολάρια 4 άτομα, χρειαζόμαστε περίπου ένα δίωρο, με ατέλειωτα έντυπα που συμπληρώνουμε και εγκρίσεις διαφόρων υπαλλήλων και του διευθυντή! Αλλάζουμε αρκετά χρήματα, επειδή το ίδιο νόμισμα θα χρειαστούμε και στην επόμενη χώρα, το Μπενίν, ενώ και να μας περισσέψουν δεν θα πάνε χαμένα! Το νόμισμα αυτό είναι το φράγκο της Δυτικής Αφρικής CFA (δηλ. Communauté Financière d'Afrique), νόμισμα που ισχύει όχι μόνο για το Τόγκο και το Μπενίν, αλλά και για έξη ακόμη χώρες της Δυτικής Αφρικής, την Μπουρκίνα Φάσο, το Μάλι, την Γουϊνέα-Μπισάου, την Ακτή Ελεφαντοστού, τον Νίγηρα και την Σενεγάλη. Πάμε στο ξενοδοχείο που είναι στα περίχωρα της πόλης, μιας πόλης δίχως ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μετά από ένα σύντομο δείπνο αποσυρόμαστε στα δωμάτιά μας. Μιας και δεν υπάρχει ούτε στοιχειώδες wifi, αναγκαστικά πέφτουμε κατευθείαν για ύπνο.
Στην πόλη Kara του βόρειου Τόγκο
Το επόμενο πρωί παίρνουμε πορεία προς το βορρά του Τόγκο για την επίσκεψη των χωριών των Tamberma. Οι Tamberma είναι μια φυλετική ομάδα που ανήκει στην ευρύτερη φυλετική ομάδα των Batammariba και κατέχει την περιοχή Koutammakou, που βρίσκεται στο Βορειο-Ανατολικό τμήμα του Τόγκο. Η κοιλάδα Tamberma, που φέρει την ονομασία της από τους κατοίκους της, έχει συμπεριληφθεί στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 2004, λόγω του τρόπου ζωής του πληθυσμού αυτού σε αρμονία με την περιοχή και λόγω των τυπικών οχυρωμένων κατοικιών που κτίζουν. Ο λαός των Batammariba αρχικά προήλθε από την Μπουρκίνα Φάσο και εγκαταστάθηκε στο βορειοδυτικό Μπενίν και το βόρειο Τόγκο, αιώνες πριν μαζί με άλλες φυλές. Στο Μπενίν, ο λαός των Batammariba ονομάζεται Somba, ενώ στο Τόγκο ονομάζονται Tamberma. Περνάμε αρκετά χωριά, με μικρά τζαμιά, και πιάνουμε έναν χωματόδρομο που μας οδηγεί προς την κοιλάδα Tamberma με τα χωριά, στην οποία φθάνουμε αφού περάσουμε την γέφυρα του ποταμού Keran, και μπούμε σε μια περιοχή γεμάτη δέντρα μπαομπάμπ. Εκεί βρίσκονται και τα χωριά της φυλής, με τα χαρακτηριστικά σπίτια φρούρια που είναι γνωστά σαν Takyenta, στην περιοχή αυτή του Τόγκο που λέγεται Koutammakou. Τα σπίτια αυτά αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα παραδοσιακής Αφρικανικής αρχιτεκτονικής, και είναι θαυμαστά κτισμένα με την χρήση λάσπης, κλαδιών και άχυρου, θυμίζοντας λίγο τα Ευρωπαϊκά μεσαιωνικά κάστρα, χάρις στους λοξούς πυργίσκους στην οροφή. Αυτά τα οχυρωμένα σπίτια χρονολογούνται από τον 17ο αιώνα, όταν οι Tamberma κατέφυγαν στην περιοχή για να διαφύγουν από την δουλεία που επέβαλλαν οι κυβερνήτες της Δαχομέης στο κοντινό Μπενίν. Κατόπιν αυτές οι παραμυθένιες κατοικίες χρησίμευσαν για την εκδήλωση μιας άγριας αντίστασης στους Γερμανούς εισβολείς. Η Γερμανία, όμως, κατέλαβε τελικά το σημερινό Τόγκο και το κατέστησε αποικία της Γερμανικής αυτοκρατορίας, ονομάζοντάς το Togoland.
Η διαδρομή μας προς την φυλή των Τamberma
Φθάνουμε στο χωριό και βλέπουμε από μακριά τα σπίτια που περιβάλλονται από κυματιστούς λόφους και γιγαντιαία δέντρα μπαομπάμπ. Αμέσως μας περιτριγυρίζουν γυναίκες Tamberma με μωρά, καθώς και κάποιοι ηλικιωμένοι. Οι γυναίκες φοράνε καπέλα με κέρατα αντιλόπης, μια περίεργη παράδοση της φυλής αυτής. Όλοι προσφέρονται για φωτογραφία, με την ανάλογη αμοιβή φυσικά. Παίρνουμε 2-3 φωτογραφίες, αλλά αρχίζουν και τσακώνονται μεταξύ τους για την μοιρασιά, γιαυτό αφήνουμε τον διακανονισμό στον Μπεν. Αυτός κανονίζει το συνολικό ποσόν σε συνεννόηση με τον αρχηγό του χωριού και το θέμα τακτοποιείται, οπότε αρχίζουμε να φωτογραφίζουμε ελεύθερα. Μετά, μπαίνουμε μέσα στα σπίτια τους, που είναι φυσικά σε πρωτόγονη κατάσταση και στη συνέχεια ανεβαίνουμε στις ταράτσες των σπιτιών. Δεν μένουμε πολύ ώρα, και φεύγουμε παίρνοντας την κατεύθυνση προς τα σύνορα, για το Μπενίν, την επόμενη χώρα μας.
Στην φυλή των Tamberma
Μόλις βγαίνουμε από το χωριό, μας πλησιάζει μια μηχανή με δύο οπλισμένους στρατιώτες, οι οποίοι θέλουν να μας συνοδέψουν. Ο λόγος είναι ότι η περιοχή αυτή, επειδή βρίσκεται κοντά στα σύνορα με την Μπουρκίνα Φάσο που τελευταία ξεπέρασε σε επικινδυνότητα και το Μάλι, θεωρείται πολύ ύποπτη για απαγωγές και ληστείες τουριστών. Φυσικά δεχόμαστε και σε λίγο βρισκόμαστε στα σύνορα. Περνάμε το φυλάκιο του Τόγκο δίχως πρόβλημα και μπαίνουμε στο Μπενίν. Όλη η περιοχή των συνόρων είναι κατοικημένη, δεξιά και αριστερά υπάρχουν πολλά μαγαζιά και κόσμος που πηγαινοέρχεται. Το περίεργο είναι ότι το φυλάκιο των συνόρων του Μπενίν δεν βρίσκεται κοντά στα σύνορα, αλλά αρκετά χιλιόμετρα μέσα στην χώρα. Αν δεν το ξέρεις μπορεί να το παραλείψεις, νομίζοντας ότι το φυλάκιο του Τόγκο είναι και για τις δύο χώρες και να το θυμηθείς στον νότο του Μπενίν, όταν δεν θα σε αφήνουν να βγεις από την χώρα οι εκεί συνοριοφύλακες! Κι εδώ κανένα πρόβλημα, τους δείχνουμε την ηλεκτρονική βίζα που είχαμε βγάλει στην Ελλάδα και μας σφραγίζουν τα διαβατήρια για την συνέχεια. Σύντομη στάση σε ένα καφέ, το Μπενίν είναι η εκατοστή χώρα που επισκέπτομαι και το γιορτάζουμε δεόντως με τις σχετικές μπύρες.
Η διαδρομή μας προς τα σύνορα με το Μπενίν με τους στρατιώτες συνοδούς μας
Δεν έχει μεσημεριάσει ακόμη και περνάμε τα σύνορα για να μπούμε στην δεύτερη χώρα του ταξιδιού μας αυτού, στο Τόγκο. Έχουμε ακούσει πολλά για τους συνοριοφύλακες, τις ταλαιπωρίες των ταξιδιωτών και τις μίζες που ζητάνε για διάφορους λόγους, αλλά τίποτε περίεργο δεν μας συμβαίνει. Πηγαίνουμε στο φυλάκιο της Γκάνας, όπου είμαστε οι μόνοι ξένοι. Μας ζητάνε τα χαρτιά μας και την βεβαίωση του εμβόλιου για τον κίτρινο πυρετό και μας αφήνουν να προχωρήσουμε στο φυλάκιο του Τόγκο, που είναι σχετικά κοντά. Έχουμε μια μικρή ανησυχία για την βίζα που έχουμε βγάλει στην Αθήνα, δεν ξέρουμε αν θα την δεχθούν ή θα μας δημιουργήσουν πρόβλημα. Ευτυχώς, την ελέγχουν σχολαστικά και μας αφήνουν να προχωρήσουμε, αφού συμπληρώσουμε κάποιο έντυπο. Ο Μπεν τους λέει συνέχεια διάφορα αστεία και ξεκαρδίζονται στα γέλια. Μπαίνοντας στο Τόγκο, αισθάνεσαι ότι όντως βρίσκεσαι σε διαφορετική χώρα, αρκετά υποβαθμισμένη. Ο δρόμος είναι πολύ χειρότερος με κακό οδόστρωμα, αν και άσφαλτος. Σταματάμε σε μια καφετέρια για να πιούμε κάτι σε ένα συνοριακό χωριό και ο Μπεν κάθεται μέσα στο αυτοκίνητο, επειδή φοβάται να το αφήσει αφύλακτο, ακόμη και έξω από το καφέ. Οι θαμώνες, αδιάφοροι και εριστικοί μεταξύ τους, δεν μας δίνουν μεγάλη σημασία. Το μόνο καλό είναι η μπύρα τους, τεράστια σε μέγεθος και πολύ φθηνή.
Επειδή πολλοί μπορεί να μην έχουν καν ακούσει για το Τόγκο της Δυτικής Αφρικής και μπορεί ακόμη και να το μπερδεύουν και με την Τόνγκα της Πολυνησίας στον Ειρηνικό Ωκεανό, θα γράψω λίγα στοιχεία για την χώρα αυτή. Είναι μια μικρή σε έκταση χώρα, που εκτείνεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό μέχρι την Μπουρκίνα Φάσο και βρίσκεται μεταξύ της Γκάνας και του Μπενίν. Είναι γνωστό σαν ένας πλούσιος πολιτισμικά τόπος, με μεγάλη ποικιλομορφία τοπίων: λίμνες και πλαισιωμένες από φοίνικες παραλίες κατά μήκος της ακτογραμμής του Ατλαντικού, δασωμένοι λόφοι στο κέντρο της χώρας, ενώ στο βορρά, που είναι και το πιο ενδιαφέρον κομμάτι, επικρατούν οι πρασινοκίτρινες χροιές της σαβάνας, μέσα από την οποία ξεπετιούνται τα μυστηριώδη χωριά από λάσπη του Koutammakou– ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Οι Πορτογάλοι ήταν οι πρώτοι Ευρωπαίοι που έφθασαν στην επικράτεια του σύγχρονου Τόγκο, όπου εγκαθίδρυσαν μερικά μεγάλα κέντρα δουλεμπορίου. Η αποικιακή περίοδος άρχισε αργά για τη χώρα αυτή. Η επικράτεια του Τόγκο έγινε προτεκτοράτο της Γερμανίας το 1884, με την ονομασία Togoland, που της δόθηκε το 1905. Κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, η Μεγάλη Βρετανία και η Γαλλία κατέκτησαν την αποικιοκρατούμενη χώρα και έτσι εγκαθίδρυσαν την εξουσία τους στα δυτικά και ανατολικά τμήματα της Togoland αντίστοιχα το 1922. Η σύγχρονη χώρα του Τόγκο είναι η πρώην Γαλλική αποικία που έγινε ανεξάρτητη το 1956, ενώ η Βρετανική αποικία αποτέλεσε το Ανατολικό τμήμα της Γκάνας, δηλαδή την περιοχή Βόλτα.









Η διαδρομή μας στο βόρειο Τόγκο προς την πόλη Κara
Φθάνουμε μετά κανένα δίωρο στην Kara, την πόλη του βόρειου Τόγκο στην οποία θα διανυκτερεύσουμε. Στο κοντινό χωριό της Piya, γεννήθηκε ο Gnassingbé Eyadéma, Πρόεδρος του Τόγκο από το 1967 μέχρι τον θάνατό του το 2005. Τον καιρό του θανάτου του, ο Eyadéma υπήρξε ο μακροβιότερος κυβερνήτης και δικτάτορας στην σύγχρονη Αφρικανική ιστορία, έχοντας υπηρετήσει σαν πρόεδρος για 38 έτη. Τον διαδέχθηκε ο γιός του Faure Gnassingbé, ο οποίος υπηρετεί σαν Πρόεδρος του Τόγκο από το 2005, προφανώς ένας νέος δικτάτορας. Ο Μπεν μας λέει να προσέχουμε πάρα πολύ όταν τραβάμε φωτογραφίες από το τζιπ, επειδή αν τύχει και πετύχουμε κανέναν αστυνομικό, ακόμη και μυστικό με πολιτικά (που τέτοιους η χώρα πρέπει να έχει μπόλικους), θα βρούμε σίγουρα τον μπελά μας. Αρχικά κατευθυνόμαστε στο κέντρο της Kara, σε μια τράπεζα για μετατροπή συναλλάγματος. Καταλαβαίνουμε τι σημαίνει γραφειοκρατία, όταν για να αλλάξουμε κάποια δολάρια 4 άτομα, χρειαζόμαστε περίπου ένα δίωρο, με ατέλειωτα έντυπα που συμπληρώνουμε και εγκρίσεις διαφόρων υπαλλήλων και του διευθυντή! Αλλάζουμε αρκετά χρήματα, επειδή το ίδιο νόμισμα θα χρειαστούμε και στην επόμενη χώρα, το Μπενίν, ενώ και να μας περισσέψουν δεν θα πάνε χαμένα! Το νόμισμα αυτό είναι το φράγκο της Δυτικής Αφρικής CFA (δηλ. Communauté Financière d'Afrique), νόμισμα που ισχύει όχι μόνο για το Τόγκο και το Μπενίν, αλλά και για έξη ακόμη χώρες της Δυτικής Αφρικής, την Μπουρκίνα Φάσο, το Μάλι, την Γουϊνέα-Μπισάου, την Ακτή Ελεφαντοστού, τον Νίγηρα και την Σενεγάλη. Πάμε στο ξενοδοχείο που είναι στα περίχωρα της πόλης, μιας πόλης δίχως ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μετά από ένα σύντομο δείπνο αποσυρόμαστε στα δωμάτιά μας. Μιας και δεν υπάρχει ούτε στοιχειώδες wifi, αναγκαστικά πέφτουμε κατευθείαν για ύπνο.






Στην πόλη Kara του βόρειου Τόγκο
Το επόμενο πρωί παίρνουμε πορεία προς το βορρά του Τόγκο για την επίσκεψη των χωριών των Tamberma. Οι Tamberma είναι μια φυλετική ομάδα που ανήκει στην ευρύτερη φυλετική ομάδα των Batammariba και κατέχει την περιοχή Koutammakou, που βρίσκεται στο Βορειο-Ανατολικό τμήμα του Τόγκο. Η κοιλάδα Tamberma, που φέρει την ονομασία της από τους κατοίκους της, έχει συμπεριληφθεί στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 2004, λόγω του τρόπου ζωής του πληθυσμού αυτού σε αρμονία με την περιοχή και λόγω των τυπικών οχυρωμένων κατοικιών που κτίζουν. Ο λαός των Batammariba αρχικά προήλθε από την Μπουρκίνα Φάσο και εγκαταστάθηκε στο βορειοδυτικό Μπενίν και το βόρειο Τόγκο, αιώνες πριν μαζί με άλλες φυλές. Στο Μπενίν, ο λαός των Batammariba ονομάζεται Somba, ενώ στο Τόγκο ονομάζονται Tamberma. Περνάμε αρκετά χωριά, με μικρά τζαμιά, και πιάνουμε έναν χωματόδρομο που μας οδηγεί προς την κοιλάδα Tamberma με τα χωριά, στην οποία φθάνουμε αφού περάσουμε την γέφυρα του ποταμού Keran, και μπούμε σε μια περιοχή γεμάτη δέντρα μπαομπάμπ. Εκεί βρίσκονται και τα χωριά της φυλής, με τα χαρακτηριστικά σπίτια φρούρια που είναι γνωστά σαν Takyenta, στην περιοχή αυτή του Τόγκο που λέγεται Koutammakou. Τα σπίτια αυτά αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα παραδείγματα παραδοσιακής Αφρικανικής αρχιτεκτονικής, και είναι θαυμαστά κτισμένα με την χρήση λάσπης, κλαδιών και άχυρου, θυμίζοντας λίγο τα Ευρωπαϊκά μεσαιωνικά κάστρα, χάρις στους λοξούς πυργίσκους στην οροφή. Αυτά τα οχυρωμένα σπίτια χρονολογούνται από τον 17ο αιώνα, όταν οι Tamberma κατέφυγαν στην περιοχή για να διαφύγουν από την δουλεία που επέβαλλαν οι κυβερνήτες της Δαχομέης στο κοντινό Μπενίν. Κατόπιν αυτές οι παραμυθένιες κατοικίες χρησίμευσαν για την εκδήλωση μιας άγριας αντίστασης στους Γερμανούς εισβολείς. Η Γερμανία, όμως, κατέλαβε τελικά το σημερινό Τόγκο και το κατέστησε αποικία της Γερμανικής αυτοκρατορίας, ονομάζοντάς το Togoland.















Η διαδρομή μας προς την φυλή των Τamberma
Φθάνουμε στο χωριό και βλέπουμε από μακριά τα σπίτια που περιβάλλονται από κυματιστούς λόφους και γιγαντιαία δέντρα μπαομπάμπ. Αμέσως μας περιτριγυρίζουν γυναίκες Tamberma με μωρά, καθώς και κάποιοι ηλικιωμένοι. Οι γυναίκες φοράνε καπέλα με κέρατα αντιλόπης, μια περίεργη παράδοση της φυλής αυτής. Όλοι προσφέρονται για φωτογραφία, με την ανάλογη αμοιβή φυσικά. Παίρνουμε 2-3 φωτογραφίες, αλλά αρχίζουν και τσακώνονται μεταξύ τους για την μοιρασιά, γιαυτό αφήνουμε τον διακανονισμό στον Μπεν. Αυτός κανονίζει το συνολικό ποσόν σε συνεννόηση με τον αρχηγό του χωριού και το θέμα τακτοποιείται, οπότε αρχίζουμε να φωτογραφίζουμε ελεύθερα. Μετά, μπαίνουμε μέσα στα σπίτια τους, που είναι φυσικά σε πρωτόγονη κατάσταση και στη συνέχεια ανεβαίνουμε στις ταράτσες των σπιτιών. Δεν μένουμε πολύ ώρα, και φεύγουμε παίρνοντας την κατεύθυνση προς τα σύνορα, για το Μπενίν, την επόμενη χώρα μας.














Στην φυλή των Tamberma
Μόλις βγαίνουμε από το χωριό, μας πλησιάζει μια μηχανή με δύο οπλισμένους στρατιώτες, οι οποίοι θέλουν να μας συνοδέψουν. Ο λόγος είναι ότι η περιοχή αυτή, επειδή βρίσκεται κοντά στα σύνορα με την Μπουρκίνα Φάσο που τελευταία ξεπέρασε σε επικινδυνότητα και το Μάλι, θεωρείται πολύ ύποπτη για απαγωγές και ληστείες τουριστών. Φυσικά δεχόμαστε και σε λίγο βρισκόμαστε στα σύνορα. Περνάμε το φυλάκιο του Τόγκο δίχως πρόβλημα και μπαίνουμε στο Μπενίν. Όλη η περιοχή των συνόρων είναι κατοικημένη, δεξιά και αριστερά υπάρχουν πολλά μαγαζιά και κόσμος που πηγαινοέρχεται. Το περίεργο είναι ότι το φυλάκιο των συνόρων του Μπενίν δεν βρίσκεται κοντά στα σύνορα, αλλά αρκετά χιλιόμετρα μέσα στην χώρα. Αν δεν το ξέρεις μπορεί να το παραλείψεις, νομίζοντας ότι το φυλάκιο του Τόγκο είναι και για τις δύο χώρες και να το θυμηθείς στον νότο του Μπενίν, όταν δεν θα σε αφήνουν να βγεις από την χώρα οι εκεί συνοριοφύλακες! Κι εδώ κανένα πρόβλημα, τους δείχνουμε την ηλεκτρονική βίζα που είχαμε βγάλει στην Ελλάδα και μας σφραγίζουν τα διαβατήρια για την συνέχεια. Σύντομη στάση σε ένα καφέ, το Μπενίν είναι η εκατοστή χώρα που επισκέπτομαι και το γιορτάζουμε δεόντως με τις σχετικές μπύρες.




Η διαδρομή μας προς τα σύνορα με το Μπενίν με τους στρατιώτες συνοδούς μας