dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
Το επόμενο πρωί μπαίνουμε στο τζιπ και ξεκινάμε για τα σύνορα. Είμαστε λίγα χιλιόμετρα δίπλα από τα σύνορα, παράλληλα με την πορεία του ποταμού Μono, ο οποίος σχηματίζει το διεθνές όριο μεταξύ Τόγκο και Μπενίν και φθάνουμε σύντομα στο συνοριακό φυλάκιο. Δεν υπάρχει μεγάλη αναμονή, αλλά ο συνοριοφύλακας κοιτάζει πολλή ώρα σκεπτικός το διαβατήριο μου. Ο Μπεν μου λέει ανήσυχος ότι δεν βρίσκει την σφραγίδα εισόδου μου στην χώρα. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό, το λιγότερο ένα γερό τιπ. Ευτυχώς, σε κάθε πέρασμα συνόρων το πρώτο πράγμα που κοιτάζω είναι αν έχει μπει η σφραγίδα, έτσι του λέω με βεβαιότητα ότι η σφραγίδα υπάρχει και αν δεν την βρουν αυτοί, θα τους την βρω εγώ. Ευτυχώς, η σφραγίδα σε λίγο βρέθηκε και συνεχίζουμε για το πέρασμα του φυλακίου του Τόγκο που γίνεται χωρίς κάποιο πρόβλημα. H διαδρομή μας ακολουθεί την παραλία του Τόγκο και στην ουσία διασχίζουμε όλη την χώρα εγκάρσια, αφού η Lomé που αποτελεί τον προορισμό μας, βρίσκεται δίπλα από τα σύνορα με την Γκάνα. Περνάμε από την Aného, μια πόλη στο νοτιοανατολικό Τόγκο, ιστορικά γνωστή σαν Μικρό Ροpo, με ένα Πορτογαλικό σκλαβοπάζαρο. Η σημασία της μειώθηκε βαθμιαία, από τότε που η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε από την γειτονική της μικρή πόλη Zebe, στη Lomé το 1897, μια παρακμή που επιτάθηκε από την διάβρωση της ακτής. Για λίγα χιλιόμετρα ο δρόμος βρίσκεται μεταξύ της ακτής του Ατλαντικού και της λίμνης Τόγκο.
Η παραλιακή διαδρομή μας στο Τόγκο και το πέρασμα από την πόλη Aného
Δεν αργούμε να μπούμε στη Lomé, ενώ η κίνηση έχει αυξηθεί αισθητά. Η Lomé ήταν κάποτε μια από τις πλουσιότερες πόλεις στην Αφρική. Σήμερα, μόνο ιστορικά ορόσημα θυμίζουν την πρώην δόξα του μέρους αυτού. Η πόλη διαθέτει έναν αριθμό κτισμάτων παλιάς αποικιακής αρχιτεκτονικής, κυρίως στον παραλιακό της δρόμο, πολύβουα κέντρα αγορών και θελκτικά ρεστωράν, με αρκετή νυχτερινή ζωή. Αυτά της έχουν χαρίσει τον τίτλο “Παρίσι της Αφρικής”. Για Αφρικανική πόλη η όψη της είναι όμορφη, με μερικές πλατιές λεωφόρους και αρκετό πράσινο, αλλά η παραλιακή της ζώνη, αυτό που θα έπρεπε να αποτελεί το μεγάλο της πλεονέκτημα, έχει γίνει μειονέκτημα. Παρότι όμορφες αμμουδερές παραλίες κυριαρχούν στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης, η μακριά ακτογραμμή παραμένει τελείως αναξιοποίητη και ανασφαλής για τους τουρίστες. Το νερό είναι καταφανώς επικίνδυνο για κολύμβηση λόγω των ισχυρών ρευμάτων, δεν υπάρχουν καθόλου ξενοδοχεία στην αμμουδιά στο κέντρο της πόλης και είναι επικίνδυνο για έναν ξένο να την επισκεφθεί, ακόμη και την ημέρα.
Είσοδος στη Lomé, πρωτεύουσα του Τόγκο
Περνάμε δίπλα από την αμμουδιά με το τζιπ, στον πλατύ παραλιακό δρόμο της πόλης και θαυμάζουμε μερικά όμορφα κτίρια, όπως το Κτίριο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, το κτίριο της Εθνοσυνέλευσης της Τογκολέζικης Δημοκρατίας, και το Παλάτι De Lomé του Τόγκο, κάποτε έδρα των Γερμανών και Γάλλων αποικιακών κυβερνητών, σήμερα έδρα της Έκθεσης σύγχρονης Παναφρικανικής τέχνης. Μετά την βόλτα στην παραλία πηγαίνουμε σε ένα τραπεζικό κτίριο, για να κάνουμε λίγο συνάλλαγμα ακόμη, μιάς και εδώ και δύο ημέρες μας έχουν τελειώσει τα τοπικά χρήματα και μας δανείζει ο Μπεν. Είναι ένα εντυπωσιακό κτίριο που αποτελεί την Διοικητική έδρα της Τράπεζας ECOWAS για Επενδύσεις και Ανάπτυξη στην Lomé, το οικονομικό ίδρυμα που ιδρύθηκε από τα 15 Μέλη Κράτη της Οικονομικής Κοινότητας των Δυτικών Αφρικανικών Κρατών (ECOWAS) συμπεριλαμβανομένου του Τόγκο. Ευτυχώς η διαδικασία κρατάει λίγο, αντίθετα με την προηγούμενη εμπειρία μας όταν μπήκαμε στον βορρά του Τόγκο, και στη συνέχεια καθόμαστε σε ένα καφέ-ρεστωράν για να πιούμε κάτι και να φάμε κάτι πρόχειρο.
Η παραλιακή ζώνη της Lomé
Στο εμπορικό κέντρο της Lomé
Η Διοικητική έδρα της Τράπεζας ECOWAS της Δυτικής Αφρικής
Επειδή δεν έχουμε αγοράσει τίποτε από σουβενίρ στο Τόγκο, το λέμε στον Μπεν και μας πηγαίνει σε μια αγορά, το Village Artisanal, όπου βρίσκουμε αρκετά αναμνηστικά σε μάσκες, ξυλόγλυπτα και άλλα μικροπράγματα, αλλά πολύ φτωχή συλλογή σε μαγνητάκια. Η επίσκεψη στο κέντρο της Lomé τελειώνει με την επίσκεψη στην Αγορά Φετίχ Akodessawa, που βρίσκεται στην περιοχή Akodessawa της πόλης. Η Marche des Feticheurs είναι η μεγαλύτερη αγορά βουντού στον κόσμο. Διαθέτει κεφαλές πιθήκων, κρανία, νεκρά πουλιά, κροκοδείλους, φίδια, δέρματα και άλλα προϊόντα νεκρών ζώων. Η τεράστια πλειοψηφία των Τογκολέζων διατηρούν ανιμιστικές δοξασίες και τα φετίχ είναι ένα αναγκαίο τμήμα της τοπικής κουλτούρας. Πληρώνουμε κάποιο μικρό αντίτιμο για δικαίωμα φωτογράφησης και γυρίζουμε στους διάφορους πάγκους, όπου συναντάς τα πιό απίθανα αντικείμενα, όπως θα δείτε και στις φωτογραφίες. Η βόλτα μας τελειώνει με την επίσκεψη του μάγου Sagbatanon, που μας λέει πως θεραπεύει και τις πιο απίθανες ασθένειες, με τέτοια επιτυχία, που ίσως θα πρέπει να αλλάξω επάγγελμα.
Στην Αγορά Φετίχ Akodessawa της Lomé
Παίρνουμε την παραλιακή λεωφόρο και πηγαίνουμε στο ξενοδοχείο. Είναι στην παραλία του Lomé, έξω από το κέντρο της πόλης και ίσως είναι το καλύτερο του ταξιδιού μας. Γενικά από ξενοδοχεία τα πήγαμε αρκετά καλά, αν εξαιρέσουμε την παράγκα της Ganvié, όπου όμως δεν είχαμε και άλλη επιλογή. Είναι και η τελευταία μας νύχτα του ταξιδιού, επειδή το επόμενο βράδυ θα πάρουμε την πτήση της επιστροφής από την Άκκρα.
Η διαδρομή προς το ξενοδοχείο μας
Ξεκινάμε το πρωί, αλλά ο Μπεν μας λέει ότι δεν θα περάσουμε από τα διπλανά μας σύνορα προς την Γκάνα, επειδή έχει τεράστιες ουρές και θα καθυστερήσουμε. Όχι άσχημα, επειδή θα δούμε λίγο και την ενδοχώρα του Τόγκο. Όλη σχεδόν η περιοχή είναι κατοικημένη, ενώ πότε πότε συναντούμε κάθετους μεγάλους δρόμους με πολλή κίνηση. Πηγαίνουμε προς το επόμενο συνοριακό πέρασμα προς βορρά, και φθάνουμε σε καμιά ώρα σε μια μικρή συνοριακή πόλη με την Γκάνα, την Akepe. Σε λίγο περνάμε χωρίς καμία καθυστέρηση και το συνοριακό φυλάκιο στον Συνοριακό σταθμό Noepe-Akanu, μεταξύ Τόγκο και Γκάνας και μπαίνουμε για δεύτερη φορά στην Γκάνα.
Η διαδρομή προς τα σύνορα με την Γκάνα
Το τοπίο εδώ είναι πολύ όμορφο, καταπράσινο με μικρές λιμνούλες. Περνάμε την μικρή συνοριακή πόλη Dzodze και σε λίγο αρχίζει η κίνηση, αλλά δεν μας απασχολεί, επειδή η πτήση μας είναι το αργά το απόγευμα και έχουμε αρκετές ώρες μπροστά μας. Επόμενη σημαντική πόλη που συναντούμε είναι η Sogakope, που βρίσκεται ακριβώς εκεί που περνάει ο Ποταμός Βόλτα, κατά την πορεία του προς τον Ατλαντικό. Περνάμε την γέφυρα του ποταμού, που ονομάζεται Κάτω Γέφυρα του Βόλτα και είναι γεμάτη υπαίθριους πωλητές. Λίγο μετά φθάνουμε στον οδικό κόμβο του Kasseh, μιας μεγάλης πόλης στην Περιοχή της Μείζονος Accra της Γκάνας. Εδώ ο δρόμος μας συναντάει τον δρόμο που θα είχαμε πάρει αν περνούσαμε τα άλλα σύνορα που ήταν δίπλα από την Lomé.
Η διαδρομή μας στη Γκάνα, προς την πρωτεύουσα Άκκρα
Σταματάμε για ξεκούραση και για έναν καφέ σε ένα όμορφο μοτέλ, το Σαλέ First Star, διακοσμημένο με θαυμάσιες τοιχογραφίες που απεικονίζουν σκηνές της καθημερινής ζωής στην Αφρική. Πλησιάζουμε στην Άκκρα και η κίνηση δυστυχώς αυξάνει σημαντικά, προχωρούμε με βήμα σημειωτόν. Η περιοχή της ανατολικής Άκκρα είναι άσχημη και βιομηχανική. Eυτυχώς το αεροδρόμιο βρίσκεται στο βορειο-ανατολικό άκρο της πόλης και δεν θα χρειαστεί να την διασχίσουμε ολόκληρη. Εξ άλλου, έχουμε πολλές ώρες διαθέσιμες, και δεν υπάρχει περίπτωση να κινδυνεύσουμε να χάσουμε την πτήση μας. Πλησιάζουμε στην περιοχή του αεροδρομίου, και μας μένει αρκετός χρόνος ελεύθερος. Ο Μπεν μας πηγαίνει σε μια μεγάλη αγορά με σουβενίρ που είναι σχετικά κοντά στο αεροδρόμιο. Επειδή μας έχουν μείνει κάποια τοπικά χρήματα από την Γκάνα, κάνουμε μερικές αγορές για να τα ξοδέψουμε και μάλιστα τα παζάρια μας είναι εκπληκτικά, αναγκαίο αφού δεν έχουμε και πολλά διαθέσιμα χρήματα. Μετά την αγορά πηγαίνουμε σε ένα κοντινό mall για φαγητό, είναι ένα ωραιότατο σύγχρονο κτίριο με πολλές επιλογές εστιατορίων. Ρωτάμε και μας λένε ότι δέχονται πιστωτικές κάρτες, οπότε παραγγέλνουμε άφοβα. Όταν τελειώνουμε, μας παίρνει ο Μπεν και μας οδηγεί στο αεροδρόμιο. Του δίνουμε ένα καλό tip, επειδή τον είχαμε σε όλο το ταξίδι και μείναμε πάρα πολύ ευχαριστημένοι. Πάντα γελαστός, πάντα εξυπηρετικός και αποτελεσματικός, δεν είχαμε κανένα απρόοπτο. Έχουμε κάνει ήδη check-in μέσω Ιντερνετ, οπότε περνάμε γρήγορα τα διαδικαστικά. Μαθαίνουμε ότι έχει πιάσει μεγάλη κακοκαιρία στην Ελλάδα, είναι βλέπετε ακόμη χειμώνας, αλλά τα πράγματα δεν είναι και τόσο χάλια, όταν προσγειωνόμαστε αρχικά στην Κωνσταντινούπολη και μετά στο Βενιζέλος (οι δύο από την παρέα, επειδή οι άλλοι δύο είναι Θεσσαλονικείς και πήραν κατευθείαν πτήση για Θεσσαλονίκη). Ένα καταπληκτικό ταξίδι έφθασε στο τέλος του. Θα ακολουθήσει μια τελευταία ανάρτηση με τον οικονομικό απολογισμό, όπως συνηθίζω στο τέλος κάθε ταξιδιού και με τον Επίλογο.
Στο Σαλέ First Star με τις όμορφες τοιχογραφίες
Είσοδος στην Άκκρα
Το επόμενο πρωί μπαίνουμε στο τζιπ και ξεκινάμε για τα σύνορα. Είμαστε λίγα χιλιόμετρα δίπλα από τα σύνορα, παράλληλα με την πορεία του ποταμού Μono, ο οποίος σχηματίζει το διεθνές όριο μεταξύ Τόγκο και Μπενίν και φθάνουμε σύντομα στο συνοριακό φυλάκιο. Δεν υπάρχει μεγάλη αναμονή, αλλά ο συνοριοφύλακας κοιτάζει πολλή ώρα σκεπτικός το διαβατήριο μου. Ο Μπεν μου λέει ανήσυχος ότι δεν βρίσκει την σφραγίδα εισόδου μου στην χώρα. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό, το λιγότερο ένα γερό τιπ. Ευτυχώς, σε κάθε πέρασμα συνόρων το πρώτο πράγμα που κοιτάζω είναι αν έχει μπει η σφραγίδα, έτσι του λέω με βεβαιότητα ότι η σφραγίδα υπάρχει και αν δεν την βρουν αυτοί, θα τους την βρω εγώ. Ευτυχώς, η σφραγίδα σε λίγο βρέθηκε και συνεχίζουμε για το πέρασμα του φυλακίου του Τόγκο που γίνεται χωρίς κάποιο πρόβλημα. H διαδρομή μας ακολουθεί την παραλία του Τόγκο και στην ουσία διασχίζουμε όλη την χώρα εγκάρσια, αφού η Lomé που αποτελεί τον προορισμό μας, βρίσκεται δίπλα από τα σύνορα με την Γκάνα. Περνάμε από την Aného, μια πόλη στο νοτιοανατολικό Τόγκο, ιστορικά γνωστή σαν Μικρό Ροpo, με ένα Πορτογαλικό σκλαβοπάζαρο. Η σημασία της μειώθηκε βαθμιαία, από τότε που η πρωτεύουσα μεταφέρθηκε από την γειτονική της μικρή πόλη Zebe, στη Lomé το 1897, μια παρακμή που επιτάθηκε από την διάβρωση της ακτής. Για λίγα χιλιόμετρα ο δρόμος βρίσκεται μεταξύ της ακτής του Ατλαντικού και της λίμνης Τόγκο.












Η παραλιακή διαδρομή μας στο Τόγκο και το πέρασμα από την πόλη Aného
Δεν αργούμε να μπούμε στη Lomé, ενώ η κίνηση έχει αυξηθεί αισθητά. Η Lomé ήταν κάποτε μια από τις πλουσιότερες πόλεις στην Αφρική. Σήμερα, μόνο ιστορικά ορόσημα θυμίζουν την πρώην δόξα του μέρους αυτού. Η πόλη διαθέτει έναν αριθμό κτισμάτων παλιάς αποικιακής αρχιτεκτονικής, κυρίως στον παραλιακό της δρόμο, πολύβουα κέντρα αγορών και θελκτικά ρεστωράν, με αρκετή νυχτερινή ζωή. Αυτά της έχουν χαρίσει τον τίτλο “Παρίσι της Αφρικής”. Για Αφρικανική πόλη η όψη της είναι όμορφη, με μερικές πλατιές λεωφόρους και αρκετό πράσινο, αλλά η παραλιακή της ζώνη, αυτό που θα έπρεπε να αποτελεί το μεγάλο της πλεονέκτημα, έχει γίνει μειονέκτημα. Παρότι όμορφες αμμουδερές παραλίες κυριαρχούν στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης, η μακριά ακτογραμμή παραμένει τελείως αναξιοποίητη και ανασφαλής για τους τουρίστες. Το νερό είναι καταφανώς επικίνδυνο για κολύμβηση λόγω των ισχυρών ρευμάτων, δεν υπάρχουν καθόλου ξενοδοχεία στην αμμουδιά στο κέντρο της πόλης και είναι επικίνδυνο για έναν ξένο να την επισκεφθεί, ακόμη και την ημέρα.












Είσοδος στη Lomé, πρωτεύουσα του Τόγκο
Περνάμε δίπλα από την αμμουδιά με το τζιπ, στον πλατύ παραλιακό δρόμο της πόλης και θαυμάζουμε μερικά όμορφα κτίρια, όπως το Κτίριο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, το κτίριο της Εθνοσυνέλευσης της Τογκολέζικης Δημοκρατίας, και το Παλάτι De Lomé του Τόγκο, κάποτε έδρα των Γερμανών και Γάλλων αποικιακών κυβερνητών, σήμερα έδρα της Έκθεσης σύγχρονης Παναφρικανικής τέχνης. Μετά την βόλτα στην παραλία πηγαίνουμε σε ένα τραπεζικό κτίριο, για να κάνουμε λίγο συνάλλαγμα ακόμη, μιάς και εδώ και δύο ημέρες μας έχουν τελειώσει τα τοπικά χρήματα και μας δανείζει ο Μπεν. Είναι ένα εντυπωσιακό κτίριο που αποτελεί την Διοικητική έδρα της Τράπεζας ECOWAS για Επενδύσεις και Ανάπτυξη στην Lomé, το οικονομικό ίδρυμα που ιδρύθηκε από τα 15 Μέλη Κράτη της Οικονομικής Κοινότητας των Δυτικών Αφρικανικών Κρατών (ECOWAS) συμπεριλαμβανομένου του Τόγκο. Ευτυχώς η διαδικασία κρατάει λίγο, αντίθετα με την προηγούμενη εμπειρία μας όταν μπήκαμε στον βορρά του Τόγκο, και στη συνέχεια καθόμαστε σε ένα καφέ-ρεστωράν για να πιούμε κάτι και να φάμε κάτι πρόχειρο.

















Η παραλιακή ζώνη της Lomé









Στο εμπορικό κέντρο της Lomé

Η Διοικητική έδρα της Τράπεζας ECOWAS της Δυτικής Αφρικής
Επειδή δεν έχουμε αγοράσει τίποτε από σουβενίρ στο Τόγκο, το λέμε στον Μπεν και μας πηγαίνει σε μια αγορά, το Village Artisanal, όπου βρίσκουμε αρκετά αναμνηστικά σε μάσκες, ξυλόγλυπτα και άλλα μικροπράγματα, αλλά πολύ φτωχή συλλογή σε μαγνητάκια. Η επίσκεψη στο κέντρο της Lomé τελειώνει με την επίσκεψη στην Αγορά Φετίχ Akodessawa, που βρίσκεται στην περιοχή Akodessawa της πόλης. Η Marche des Feticheurs είναι η μεγαλύτερη αγορά βουντού στον κόσμο. Διαθέτει κεφαλές πιθήκων, κρανία, νεκρά πουλιά, κροκοδείλους, φίδια, δέρματα και άλλα προϊόντα νεκρών ζώων. Η τεράστια πλειοψηφία των Τογκολέζων διατηρούν ανιμιστικές δοξασίες και τα φετίχ είναι ένα αναγκαίο τμήμα της τοπικής κουλτούρας. Πληρώνουμε κάποιο μικρό αντίτιμο για δικαίωμα φωτογράφησης και γυρίζουμε στους διάφορους πάγκους, όπου συναντάς τα πιό απίθανα αντικείμενα, όπως θα δείτε και στις φωτογραφίες. Η βόλτα μας τελειώνει με την επίσκεψη του μάγου Sagbatanon, που μας λέει πως θεραπεύει και τις πιο απίθανες ασθένειες, με τέτοια επιτυχία, που ίσως θα πρέπει να αλλάξω επάγγελμα.












Στην Αγορά Φετίχ Akodessawa της Lomé
Παίρνουμε την παραλιακή λεωφόρο και πηγαίνουμε στο ξενοδοχείο. Είναι στην παραλία του Lomé, έξω από το κέντρο της πόλης και ίσως είναι το καλύτερο του ταξιδιού μας. Γενικά από ξενοδοχεία τα πήγαμε αρκετά καλά, αν εξαιρέσουμε την παράγκα της Ganvié, όπου όμως δεν είχαμε και άλλη επιλογή. Είναι και η τελευταία μας νύχτα του ταξιδιού, επειδή το επόμενο βράδυ θα πάρουμε την πτήση της επιστροφής από την Άκκρα.





Η διαδρομή προς το ξενοδοχείο μας
Ξεκινάμε το πρωί, αλλά ο Μπεν μας λέει ότι δεν θα περάσουμε από τα διπλανά μας σύνορα προς την Γκάνα, επειδή έχει τεράστιες ουρές και θα καθυστερήσουμε. Όχι άσχημα, επειδή θα δούμε λίγο και την ενδοχώρα του Τόγκο. Όλη σχεδόν η περιοχή είναι κατοικημένη, ενώ πότε πότε συναντούμε κάθετους μεγάλους δρόμους με πολλή κίνηση. Πηγαίνουμε προς το επόμενο συνοριακό πέρασμα προς βορρά, και φθάνουμε σε καμιά ώρα σε μια μικρή συνοριακή πόλη με την Γκάνα, την Akepe. Σε λίγο περνάμε χωρίς καμία καθυστέρηση και το συνοριακό φυλάκιο στον Συνοριακό σταθμό Noepe-Akanu, μεταξύ Τόγκο και Γκάνας και μπαίνουμε για δεύτερη φορά στην Γκάνα.










Η διαδρομή προς τα σύνορα με την Γκάνα
Το τοπίο εδώ είναι πολύ όμορφο, καταπράσινο με μικρές λιμνούλες. Περνάμε την μικρή συνοριακή πόλη Dzodze και σε λίγο αρχίζει η κίνηση, αλλά δεν μας απασχολεί, επειδή η πτήση μας είναι το αργά το απόγευμα και έχουμε αρκετές ώρες μπροστά μας. Επόμενη σημαντική πόλη που συναντούμε είναι η Sogakope, που βρίσκεται ακριβώς εκεί που περνάει ο Ποταμός Βόλτα, κατά την πορεία του προς τον Ατλαντικό. Περνάμε την γέφυρα του ποταμού, που ονομάζεται Κάτω Γέφυρα του Βόλτα και είναι γεμάτη υπαίθριους πωλητές. Λίγο μετά φθάνουμε στον οδικό κόμβο του Kasseh, μιας μεγάλης πόλης στην Περιοχή της Μείζονος Accra της Γκάνας. Εδώ ο δρόμος μας συναντάει τον δρόμο που θα είχαμε πάρει αν περνούσαμε τα άλλα σύνορα που ήταν δίπλα από την Lomé.













Η διαδρομή μας στη Γκάνα, προς την πρωτεύουσα Άκκρα
Σταματάμε για ξεκούραση και για έναν καφέ σε ένα όμορφο μοτέλ, το Σαλέ First Star, διακοσμημένο με θαυμάσιες τοιχογραφίες που απεικονίζουν σκηνές της καθημερινής ζωής στην Αφρική. Πλησιάζουμε στην Άκκρα και η κίνηση δυστυχώς αυξάνει σημαντικά, προχωρούμε με βήμα σημειωτόν. Η περιοχή της ανατολικής Άκκρα είναι άσχημη και βιομηχανική. Eυτυχώς το αεροδρόμιο βρίσκεται στο βορειο-ανατολικό άκρο της πόλης και δεν θα χρειαστεί να την διασχίσουμε ολόκληρη. Εξ άλλου, έχουμε πολλές ώρες διαθέσιμες, και δεν υπάρχει περίπτωση να κινδυνεύσουμε να χάσουμε την πτήση μας. Πλησιάζουμε στην περιοχή του αεροδρομίου, και μας μένει αρκετός χρόνος ελεύθερος. Ο Μπεν μας πηγαίνει σε μια μεγάλη αγορά με σουβενίρ που είναι σχετικά κοντά στο αεροδρόμιο. Επειδή μας έχουν μείνει κάποια τοπικά χρήματα από την Γκάνα, κάνουμε μερικές αγορές για να τα ξοδέψουμε και μάλιστα τα παζάρια μας είναι εκπληκτικά, αναγκαίο αφού δεν έχουμε και πολλά διαθέσιμα χρήματα. Μετά την αγορά πηγαίνουμε σε ένα κοντινό mall για φαγητό, είναι ένα ωραιότατο σύγχρονο κτίριο με πολλές επιλογές εστιατορίων. Ρωτάμε και μας λένε ότι δέχονται πιστωτικές κάρτες, οπότε παραγγέλνουμε άφοβα. Όταν τελειώνουμε, μας παίρνει ο Μπεν και μας οδηγεί στο αεροδρόμιο. Του δίνουμε ένα καλό tip, επειδή τον είχαμε σε όλο το ταξίδι και μείναμε πάρα πολύ ευχαριστημένοι. Πάντα γελαστός, πάντα εξυπηρετικός και αποτελεσματικός, δεν είχαμε κανένα απρόοπτο. Έχουμε κάνει ήδη check-in μέσω Ιντερνετ, οπότε περνάμε γρήγορα τα διαδικαστικά. Μαθαίνουμε ότι έχει πιάσει μεγάλη κακοκαιρία στην Ελλάδα, είναι βλέπετε ακόμη χειμώνας, αλλά τα πράγματα δεν είναι και τόσο χάλια, όταν προσγειωνόμαστε αρχικά στην Κωνσταντινούπολη και μετά στο Βενιζέλος (οι δύο από την παρέα, επειδή οι άλλοι δύο είναι Θεσσαλονικείς και πήραν κατευθείαν πτήση για Θεσσαλονίκη). Ένα καταπληκτικό ταξίδι έφθασε στο τέλος του. Θα ακολουθήσει μια τελευταία ανάρτηση με τον οικονομικό απολογισμό, όπως συνηθίζω στο τέλος κάθε ταξιδιού και με τον Επίλογο.








Στο Σαλέ First Star με τις όμορφες τοιχογραφίες




Είσοδος στην Άκκρα