dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
Προτού φθάσουμε στο Kumasi, θα επισκεφθούμε το Εθνικό Πάρκο Kakum. Εκτεταμένο σε περιοχή μεγαλύτερη από 375 τετραγωνικά χιλιόμετρα στην ενδοχώρα της Cape Coast, το Εθνικό Πάρκο Kakum προστατεύει τον πυρήνα της μεγαλύτερης περιοχής δάσους βροχής της Γκάνας που έχει εναπομείνει. Εκτός από την φιλοξενία μιας απέραντης ποικιλομορφίας φυτών και ζώων, το Kakum είναι μια σπουδαία κοιλάδα που περιβάλλεται από μερικά ποτάμια που πηγάζουν μέσα στα όριά της. Ένα από αυτά λέγεται Kakum, χαρίζοντας στο Πάρκο την ονομασία του. Τα ποτάμια αυτά παρέχουν συνολικά νερό σε 130 πόλεις και χωριά της περιοχής. Η διαδρομή είναι γραφική, περνάμε συνεχώς μέσα από μικρά τυπικά Αφρικανικά χωριά, με πολύχρωμα παραγκοειδή σπίτια, μικρές εκκλησίες, και κεντρικούς δρόμους με υπαίθρια αγορά, γεμάτη κόσμο και υπαίθριους πάγκους με πωλητές. Το τυπικό κοκκινόχωμα της Αφρικής σε συνδυασμό με την καταπράσινη βλάστηση αποτελούν εκπληκτικό συνδυασμό.
Η διαδρομή από την ακτή του Ατλαντικού της Γκάνας προς το Εθνικό Πάρκο Kakum
Φθάνουμε στην είσοδο του Εθνικού Πάρκου και ο Μπεν μας βγάζει τα εισιτήρια. Μια μεγάλη ομάδα από μαθητές ετοιμάζεται για την επίσκεψη του πάρκου. Τα παιδιά είναι ντυμένα με ομοιόμορφες καφεκίτρινες στολές, πειθαρχημένα, ήσυχα, περιμένοντας τους δασκάλους τους που βρίσκονται στο ταμείο για να βγάλουν εισιτήρια. Είμαστε βέβαιοι ότι πρόκειται για ιδιωτικό σχολείο, αλλά μαθαίνουμε με έκπληξή μας ότι είναι δημόσιο! Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνουμε αυτό που έχουμε διαπιστώσει επανειλημμένα σε προηγούμενα ταξίδια, πολλές χώρες του τρίτου κόσμου δίνουν μεγάλη σημασία στην εκπαίδευση, και αυτό είναι ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον. Βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες με τα παιδιά, που δέχονται να φωτογραφηθούν με ευχαρίστηση και πιάνουμε την κουβέντα με τους δασκάλους τους. Ένας δάσκαλος με ρωτάει από που είμαι, τι δουλειά κάνω και αν καπνίζω! Όταν του λέω ότι δεν καπνίζω από πεποίθηση λόγω δουλειάς (είμαι γιατρός), με ρωτάει τους λόγους γιατί το κάπνισμα βλάπτει στην υγεία. Του λέω μερικούς και γυρίζει στα παιδιά της τάξης του και αρχίζει και τους εξηγεί γιατί δεν πρέπει ποτέ να αρχίσουν το κάπνισμα! Πραγματικά το κάπνισμα στη Γκάνα είναι υπό διωγμό, ακόμη και σε εξωτερικούς χώρους, και όταν δύο από τους φίλους που συνταξιδεύουμε βγήκαν μια μέρα έξω από ένα mall, στο υπαίθριο πάρκινγκ του για κάπνισμα, έφθασε αμέσως η αστυνομία και μετά βίας γλίτωσαν το πρόστιμο!
Ξεκινάμε το canopy walking. Θα περάσουμε ένα μονοπάτι που αιωρείται ανάμεσα στις κορυφές των δένδρων. Το μονοπάτι αυτό έχει μήκος 350 μέτρα και συνδέει επτά κορυφές δένδρων, ενώ απέχει από το έδαφος του δάσους πάνω από 40 μέτρα. Ο οδηγός μας λέει διάφορες πληροφορίες, ενώ μας τονίζει συνέχεια να μην φοβηθούμε και ότι είναι ασφαλές. Πρώτο ξεκινάει το σχολείο μπροστά μας και λίγο αργότερα εμείς. Παρότι έχω ανέβει σε μερικά παρόμοια στο παρελθόν, η αλήθεια είναι ότι δεν μου φαίνεται καθόλου σίγουρο. Ξεκινάω άνετος με την φωτογραφική μηχανή, αλλά το κούνημα είναι έντονο, και είναι αδύνατον να μην στηριχθείς στα πλαϊνά σχοινιά, οπότε ξανακρεμάω την μηχανή στον ώμο μου. Ευτυχώς τα παιδιά μπροστά μας είναι ήσυχα, διαφορετικά αν άρχιζαν και πηδούσαν, φανταστείτε τι θα γινόταν. Ανάμεσα στα τμήματα του μονοπατιού στις κορυφές υπάρχουν κάποια μικρά πλατώματα, όπου μπορείς να κάτσεις για λίγο και να απολαύσεις την θέα του τροπικού δάσους με τα πανύψηλα δέντρα, που απλώνεται κάτω από τα πόδια σου. Η βόλτα τελειώνει ευτυχώς δίχως απρόοπτα, και προτού φύγουμε κάνουμε μια σύντομη επίσκεψη σε ένα μαγαζί με σουβενίρ, όπου έχουν κάτι ωραιότατα μαγνητάκια. Διαβάζοντας κάποιες κριτικές για το πάρκο μετά, διαπίστωσα ότι η συντήρηση του μονοπατιού ήταν ελλιπής: δεκάδες βίδες έλλειπαν, κομάτια από το ξύλο είχαν διαβρωθεί από τους τερμίτες, και οι πλαϊνές χειρολαβές για στήριξη ήταν πολύ χαμηλές. Ευτυχώς που δεν τα είχα διαβάσει πριν τον περίπατο, γιατί η ανησυχία μου θα ήταν μεγαλύτερη!
Το Εθνικό Πάρκο Kakum
Συνεχίζουμε την διαδρομή μας για το Kumasi, και τώρα πια μπαίνουμε στην καρδιά της Γκάνας. Περνάμε από μια σειρά μικρές πόλεις, την Abura-Dunkwa, το Assin Fosu, την Assin Asempaneye και την New Edubiase. Όλες με παρόμοια εμφάνιση, με τους κεντρικούς δρόμους-αγορές με πολύ κόσμο, ενώ αρκετά συχνά βλέπουμε παιδιά που μόλις έχουν σχολάσει, όλα με χαρακτηριστικές στολές, ανάλογα με το σχολείο. Συχνά συναντούμε διάφορα κτίρια και διαφημιστικά διαφόρων χριστιανικών δογμάτων και αιρέσεων, με φωτογραφίες ιερωμένων-τοπικών celebrities. Φθάνουμε στα περίχωρα του Kumasi και κατευθυνόμαστε στο ξενοδοχείο μας, κοντά στο κέντρο της πόλης. Το Kumasi είναι η πρώην πρωτεύουσα του Βασιλείου των Ashanti της Γκάνας και βρίσκεται στην νοτιοδυτική Γκάνα. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας με πληθυσμό πάνω από δύο εκατομμύρια. Επειδή έχει ήδη βραδιάσει, η περιήγηση της πόλης θα γίνει το επόμενο πρωί. Το ξενοδοχείο μας είναι σε έναν μεγάλο περιφραγμένο χώρο με φύλακες, και μας λένε ότι είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουμε έξω το βράδυ. Ευτυχώς στον χώρο αυτό υπάρχει και ένα ψητοπωλείο, και κάνουμε ένα ωραιότατο δείπνο με κρεατικά ψητά στα κάρβουνα και συνοδεία παγωμένης μπύρας. Αντίθετα από όσα είχαμε ακούσει, μπύρα βρίσκουμε παντού, υπάρχει ακόμη και στον βορρά, όπου μεγάλο τμήμα του πληθυσμού είναι μουσουλμανικό και απέχει από το αλκοόλ. Αποσυρόμαστε για ύπνο στα δωμάτιά μας, τα οποία είναι τεράστια, μονόκλινα, απλά, αλλά καθαρά και με όλες τις ανέσεις.
Η διαδρομή από το Kakum προς το Kumasi
Διαφημιστικά χριστιανικού δόγματος
Το άλλο πρωί φεύγουμε νωρίς για την επίσκεψη στην Αγορά Kejetia, την εμπορική καρδιά του Kumasi, που θεωρείται η μεγαλύτερη υπαίθρια αγορά στην Δυτική Αφρική. Καθημερινά, κάπου 12.000 πάγκοι ανοίγουν για επιχείρηση, πουλώντας τρόφιμα, ρούχα, χειροποίητες γυάλινες χάντρες, μπατίκ, μπρασελέ, σουβενίρ, σανδάλια Ashanti, υφάσματα και πράγματα που δεν θα ήξερες ότι τα θέλεις μέχρις ότου τα δεις. Η Αγορά Kejetia είναι ένας πολυάσχολος εμπορικός κόμβος, και λόγω της συμφόρησης, του σπρωξίματος, του θορύβου και της πλημμύρας του χρώματος από όλες τις μεριές, η επίσκεψή της παραμένει μια από τις καλύτερες ευκαιρίες για να απολαύσεις μια εικόνα της αυθεντικής Γκάνας.
Στην Αγορά Kejetia του Κumasi
Χορτασμένοι από εικόνες και παραστάσεις συνεχίζουμε την περιήγηση της πόλης με την επίσκεψη στο Εθνικό Πολιτιστικό Κέντρο, που βρίσκεται σε μια ειρηνική, σκιερή, καταπράσινη τοποθεσία. Στον χώρο αυτό στεγάζονται εργαστήρια τεχνιτών, όπου μπορείς να δεις εργασία σε μπρούτζο, ξυλογλυπτική, κεραμοποιϊα, χρώση υφάσματος μπατίκ, κατασκευή τυμπάνων, χύτευση ορειχάλκου, καθώς και γκαλερί και μαγαζιά χειροτεχνημάτων. Εδώ επίσης υπάρχουν εργαστήρια όπου γίνεται τύπωση υφασμάτων Adinkra, όπως λέγονται τα βασιλικά υφάσματα των Ashanti, καθώς και ύφανση kente, όπως λέγεται ένας τύπος υφάσματος από μετάξι και βαμβάκι που κατασκευάζεται από συνυφασμένες λωρίδες υφάσματος, στο Βασίλειο Ashanti. Οι Ashanti είναι φημισμένοι καλλιτέχνες, και δείγματα των έργων τους εκτίθενται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Kumasi και στα χωριά των τεχνιτών στα περίχωρα του Kumasi. Επισκεπτόμαστε μερικά μαγαζιά, επειδή τα περισσότερα είναι κλειστά, λόγω κάποιας αργίας. Μερικές οικογένειες έχουν έρθει για μια θρησκευτική εκδήλωση που γίνεται σε κάποια υπαίθρια αίθουσα, και πολλοί επιζητούν να φωτογραφηθούν μαζί μας.
Στο Εθνικό Πολιτιστικό Κέντρο του Kumasi
Συνεχίζουμε για το Παλάτι Manhyia, το οποίο ευτυχώς είναι ανοιχτό. Το Παλάτι αυτό υπήρξε έδρα και επίσημη διαμονή του Asantehene της Αυτοκρατορίας Ashanti, του απόλυτου μονάρχη και κυβερνήτη του Βασιλείου Ashanti και της εθνικής ομάδας του λαού των Ashanti. H φυλή των Ashanti αριθμεί γύρω στα 3 εκατομμύρια και είναι υπο-ομάδα των Akan, της μεγαλύτερης εθνότητας της χώρας που αποτελεί σχεδόν το 50% των κατοίκων της Γκάνας. Το επίκεντρο των Ashanti είναι το Kumasi, πρωτεύουσα του Βασιλείου και της Περιοχής Ashanti. Φαίνεται ότι οι Ashanti μετανάστευσαν στη Γκάνα από το σημερινό Μάλι και έγιναν ένα από τα ισχυρότερα βασίλεια της Δυτικής Αφρικής, που διήρκεσε από το 1670 μέχρι το 1957, και χαρακτηρίσθηκε από μεγάλη αντίσταση έναντι των Βρεττανών, κατά τον 19ο αιώνα. Το Kumasi ήκμασε σαν εμπορικό κέντρο, αλλά και λόγω των πλουτοπαραγωγικών πηγών του και ακόμη και σήμερα συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία της Γκάνας. Το Παλάτι Manhyia των Ashanti, κτίσθηκε από τον Βασιλιά Nana Prempeh I, όταν επέστρεψε από την εξορία του από τους Βρεττανούς στις Σεϋχέλλες το 1926, σήμερα όμως είναι μουσείο. Οι Βασιλείς των Ashanti διαμένουν στο νέο παλάτι, που βρίσκεται κοντά στο παλιό, κατασκευασμένο από τον Βασιλέα Opoku Ware II, ενώ σήμερα χρησιμοποιείται από τον νυν Asantehene, Βασιλέα Osei Tutu II. Επισκεπτόμαστε τα διάφορα κτίρια του Παλατιού που χρησιμοποιείται πια σαν Μουσείο, μέσα στα οποία υπάρχουν κυρίως αντικείμενα της καθημερινής ζωής των βασιλιάδων της αυτοκρατορίας, δυστυχώς όμως δεν επιτρέπεται η φωτογράφηση. Μόλις τελειώνει η επίσκεψή μας μπαίνουμε στο τζιπ για να συνεχίσουμε, παίρνοντας την κατεύθυνση για τον άγνωστο βορρά της χώρας.
Το Παλάτι Manhyia στο Kumasi
Αshanti με χαρακτηριστικές ενδυμασίες
Στην έξοδο του Kumasi, παίρνοντας τον δρόμο προς βορρά
Προτού φθάσουμε στο Kumasi, θα επισκεφθούμε το Εθνικό Πάρκο Kakum. Εκτεταμένο σε περιοχή μεγαλύτερη από 375 τετραγωνικά χιλιόμετρα στην ενδοχώρα της Cape Coast, το Εθνικό Πάρκο Kakum προστατεύει τον πυρήνα της μεγαλύτερης περιοχής δάσους βροχής της Γκάνας που έχει εναπομείνει. Εκτός από την φιλοξενία μιας απέραντης ποικιλομορφίας φυτών και ζώων, το Kakum είναι μια σπουδαία κοιλάδα που περιβάλλεται από μερικά ποτάμια που πηγάζουν μέσα στα όριά της. Ένα από αυτά λέγεται Kakum, χαρίζοντας στο Πάρκο την ονομασία του. Τα ποτάμια αυτά παρέχουν συνολικά νερό σε 130 πόλεις και χωριά της περιοχής. Η διαδρομή είναι γραφική, περνάμε συνεχώς μέσα από μικρά τυπικά Αφρικανικά χωριά, με πολύχρωμα παραγκοειδή σπίτια, μικρές εκκλησίες, και κεντρικούς δρόμους με υπαίθρια αγορά, γεμάτη κόσμο και υπαίθριους πάγκους με πωλητές. Το τυπικό κοκκινόχωμα της Αφρικής σε συνδυασμό με την καταπράσινη βλάστηση αποτελούν εκπληκτικό συνδυασμό.







Η διαδρομή από την ακτή του Ατλαντικού της Γκάνας προς το Εθνικό Πάρκο Kakum
Φθάνουμε στην είσοδο του Εθνικού Πάρκου και ο Μπεν μας βγάζει τα εισιτήρια. Μια μεγάλη ομάδα από μαθητές ετοιμάζεται για την επίσκεψη του πάρκου. Τα παιδιά είναι ντυμένα με ομοιόμορφες καφεκίτρινες στολές, πειθαρχημένα, ήσυχα, περιμένοντας τους δασκάλους τους που βρίσκονται στο ταμείο για να βγάλουν εισιτήρια. Είμαστε βέβαιοι ότι πρόκειται για ιδιωτικό σχολείο, αλλά μαθαίνουμε με έκπληξή μας ότι είναι δημόσιο! Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνουμε αυτό που έχουμε διαπιστώσει επανειλημμένα σε προηγούμενα ταξίδια, πολλές χώρες του τρίτου κόσμου δίνουν μεγάλη σημασία στην εκπαίδευση, και αυτό είναι ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον. Βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες με τα παιδιά, που δέχονται να φωτογραφηθούν με ευχαρίστηση και πιάνουμε την κουβέντα με τους δασκάλους τους. Ένας δάσκαλος με ρωτάει από που είμαι, τι δουλειά κάνω και αν καπνίζω! Όταν του λέω ότι δεν καπνίζω από πεποίθηση λόγω δουλειάς (είμαι γιατρός), με ρωτάει τους λόγους γιατί το κάπνισμα βλάπτει στην υγεία. Του λέω μερικούς και γυρίζει στα παιδιά της τάξης του και αρχίζει και τους εξηγεί γιατί δεν πρέπει ποτέ να αρχίσουν το κάπνισμα! Πραγματικά το κάπνισμα στη Γκάνα είναι υπό διωγμό, ακόμη και σε εξωτερικούς χώρους, και όταν δύο από τους φίλους που συνταξιδεύουμε βγήκαν μια μέρα έξω από ένα mall, στο υπαίθριο πάρκινγκ του για κάπνισμα, έφθασε αμέσως η αστυνομία και μετά βίας γλίτωσαν το πρόστιμο!
Ξεκινάμε το canopy walking. Θα περάσουμε ένα μονοπάτι που αιωρείται ανάμεσα στις κορυφές των δένδρων. Το μονοπάτι αυτό έχει μήκος 350 μέτρα και συνδέει επτά κορυφές δένδρων, ενώ απέχει από το έδαφος του δάσους πάνω από 40 μέτρα. Ο οδηγός μας λέει διάφορες πληροφορίες, ενώ μας τονίζει συνέχεια να μην φοβηθούμε και ότι είναι ασφαλές. Πρώτο ξεκινάει το σχολείο μπροστά μας και λίγο αργότερα εμείς. Παρότι έχω ανέβει σε μερικά παρόμοια στο παρελθόν, η αλήθεια είναι ότι δεν μου φαίνεται καθόλου σίγουρο. Ξεκινάω άνετος με την φωτογραφική μηχανή, αλλά το κούνημα είναι έντονο, και είναι αδύνατον να μην στηριχθείς στα πλαϊνά σχοινιά, οπότε ξανακρεμάω την μηχανή στον ώμο μου. Ευτυχώς τα παιδιά μπροστά μας είναι ήσυχα, διαφορετικά αν άρχιζαν και πηδούσαν, φανταστείτε τι θα γινόταν. Ανάμεσα στα τμήματα του μονοπατιού στις κορυφές υπάρχουν κάποια μικρά πλατώματα, όπου μπορείς να κάτσεις για λίγο και να απολαύσεις την θέα του τροπικού δάσους με τα πανύψηλα δέντρα, που απλώνεται κάτω από τα πόδια σου. Η βόλτα τελειώνει ευτυχώς δίχως απρόοπτα, και προτού φύγουμε κάνουμε μια σύντομη επίσκεψη σε ένα μαγαζί με σουβενίρ, όπου έχουν κάτι ωραιότατα μαγνητάκια. Διαβάζοντας κάποιες κριτικές για το πάρκο μετά, διαπίστωσα ότι η συντήρηση του μονοπατιού ήταν ελλιπής: δεκάδες βίδες έλλειπαν, κομάτια από το ξύλο είχαν διαβρωθεί από τους τερμίτες, και οι πλαϊνές χειρολαβές για στήριξη ήταν πολύ χαμηλές. Ευτυχώς που δεν τα είχα διαβάσει πριν τον περίπατο, γιατί η ανησυχία μου θα ήταν μεγαλύτερη!















Το Εθνικό Πάρκο Kakum
Συνεχίζουμε την διαδρομή μας για το Kumasi, και τώρα πια μπαίνουμε στην καρδιά της Γκάνας. Περνάμε από μια σειρά μικρές πόλεις, την Abura-Dunkwa, το Assin Fosu, την Assin Asempaneye και την New Edubiase. Όλες με παρόμοια εμφάνιση, με τους κεντρικούς δρόμους-αγορές με πολύ κόσμο, ενώ αρκετά συχνά βλέπουμε παιδιά που μόλις έχουν σχολάσει, όλα με χαρακτηριστικές στολές, ανάλογα με το σχολείο. Συχνά συναντούμε διάφορα κτίρια και διαφημιστικά διαφόρων χριστιανικών δογμάτων και αιρέσεων, με φωτογραφίες ιερωμένων-τοπικών celebrities. Φθάνουμε στα περίχωρα του Kumasi και κατευθυνόμαστε στο ξενοδοχείο μας, κοντά στο κέντρο της πόλης. Το Kumasi είναι η πρώην πρωτεύουσα του Βασιλείου των Ashanti της Γκάνας και βρίσκεται στην νοτιοδυτική Γκάνα. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας με πληθυσμό πάνω από δύο εκατομμύρια. Επειδή έχει ήδη βραδιάσει, η περιήγηση της πόλης θα γίνει το επόμενο πρωί. Το ξενοδοχείο μας είναι σε έναν μεγάλο περιφραγμένο χώρο με φύλακες, και μας λένε ότι είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουμε έξω το βράδυ. Ευτυχώς στον χώρο αυτό υπάρχει και ένα ψητοπωλείο, και κάνουμε ένα ωραιότατο δείπνο με κρεατικά ψητά στα κάρβουνα και συνοδεία παγωμένης μπύρας. Αντίθετα από όσα είχαμε ακούσει, μπύρα βρίσκουμε παντού, υπάρχει ακόμη και στον βορρά, όπου μεγάλο τμήμα του πληθυσμού είναι μουσουλμανικό και απέχει από το αλκοόλ. Αποσυρόμαστε για ύπνο στα δωμάτιά μας, τα οποία είναι τεράστια, μονόκλινα, απλά, αλλά καθαρά και με όλες τις ανέσεις.
















Η διαδρομή από το Kakum προς το Kumasi

Διαφημιστικά χριστιανικού δόγματος
Το άλλο πρωί φεύγουμε νωρίς για την επίσκεψη στην Αγορά Kejetia, την εμπορική καρδιά του Kumasi, που θεωρείται η μεγαλύτερη υπαίθρια αγορά στην Δυτική Αφρική. Καθημερινά, κάπου 12.000 πάγκοι ανοίγουν για επιχείρηση, πουλώντας τρόφιμα, ρούχα, χειροποίητες γυάλινες χάντρες, μπατίκ, μπρασελέ, σουβενίρ, σανδάλια Ashanti, υφάσματα και πράγματα που δεν θα ήξερες ότι τα θέλεις μέχρις ότου τα δεις. Η Αγορά Kejetia είναι ένας πολυάσχολος εμπορικός κόμβος, και λόγω της συμφόρησης, του σπρωξίματος, του θορύβου και της πλημμύρας του χρώματος από όλες τις μεριές, η επίσκεψή της παραμένει μια από τις καλύτερες ευκαιρίες για να απολαύσεις μια εικόνα της αυθεντικής Γκάνας.



















Στην Αγορά Kejetia του Κumasi
Χορτασμένοι από εικόνες και παραστάσεις συνεχίζουμε την περιήγηση της πόλης με την επίσκεψη στο Εθνικό Πολιτιστικό Κέντρο, που βρίσκεται σε μια ειρηνική, σκιερή, καταπράσινη τοποθεσία. Στον χώρο αυτό στεγάζονται εργαστήρια τεχνιτών, όπου μπορείς να δεις εργασία σε μπρούτζο, ξυλογλυπτική, κεραμοποιϊα, χρώση υφάσματος μπατίκ, κατασκευή τυμπάνων, χύτευση ορειχάλκου, καθώς και γκαλερί και μαγαζιά χειροτεχνημάτων. Εδώ επίσης υπάρχουν εργαστήρια όπου γίνεται τύπωση υφασμάτων Adinkra, όπως λέγονται τα βασιλικά υφάσματα των Ashanti, καθώς και ύφανση kente, όπως λέγεται ένας τύπος υφάσματος από μετάξι και βαμβάκι που κατασκευάζεται από συνυφασμένες λωρίδες υφάσματος, στο Βασίλειο Ashanti. Οι Ashanti είναι φημισμένοι καλλιτέχνες, και δείγματα των έργων τους εκτίθενται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Kumasi και στα χωριά των τεχνιτών στα περίχωρα του Kumasi. Επισκεπτόμαστε μερικά μαγαζιά, επειδή τα περισσότερα είναι κλειστά, λόγω κάποιας αργίας. Μερικές οικογένειες έχουν έρθει για μια θρησκευτική εκδήλωση που γίνεται σε κάποια υπαίθρια αίθουσα, και πολλοί επιζητούν να φωτογραφηθούν μαζί μας.








Στο Εθνικό Πολιτιστικό Κέντρο του Kumasi
Συνεχίζουμε για το Παλάτι Manhyia, το οποίο ευτυχώς είναι ανοιχτό. Το Παλάτι αυτό υπήρξε έδρα και επίσημη διαμονή του Asantehene της Αυτοκρατορίας Ashanti, του απόλυτου μονάρχη και κυβερνήτη του Βασιλείου Ashanti και της εθνικής ομάδας του λαού των Ashanti. H φυλή των Ashanti αριθμεί γύρω στα 3 εκατομμύρια και είναι υπο-ομάδα των Akan, της μεγαλύτερης εθνότητας της χώρας που αποτελεί σχεδόν το 50% των κατοίκων της Γκάνας. Το επίκεντρο των Ashanti είναι το Kumasi, πρωτεύουσα του Βασιλείου και της Περιοχής Ashanti. Φαίνεται ότι οι Ashanti μετανάστευσαν στη Γκάνα από το σημερινό Μάλι και έγιναν ένα από τα ισχυρότερα βασίλεια της Δυτικής Αφρικής, που διήρκεσε από το 1670 μέχρι το 1957, και χαρακτηρίσθηκε από μεγάλη αντίσταση έναντι των Βρεττανών, κατά τον 19ο αιώνα. Το Kumasi ήκμασε σαν εμπορικό κέντρο, αλλά και λόγω των πλουτοπαραγωγικών πηγών του και ακόμη και σήμερα συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία της Γκάνας. Το Παλάτι Manhyia των Ashanti, κτίσθηκε από τον Βασιλιά Nana Prempeh I, όταν επέστρεψε από την εξορία του από τους Βρεττανούς στις Σεϋχέλλες το 1926, σήμερα όμως είναι μουσείο. Οι Βασιλείς των Ashanti διαμένουν στο νέο παλάτι, που βρίσκεται κοντά στο παλιό, κατασκευασμένο από τον Βασιλέα Opoku Ware II, ενώ σήμερα χρησιμοποιείται από τον νυν Asantehene, Βασιλέα Osei Tutu II. Επισκεπτόμαστε τα διάφορα κτίρια του Παλατιού που χρησιμοποιείται πια σαν Μουσείο, μέσα στα οποία υπάρχουν κυρίως αντικείμενα της καθημερινής ζωής των βασιλιάδων της αυτοκρατορίας, δυστυχώς όμως δεν επιτρέπεται η φωτογράφηση. Μόλις τελειώνει η επίσκεψή μας μπαίνουμε στο τζιπ για να συνεχίσουμε, παίρνοντας την κατεύθυνση για τον άγνωστο βορρά της χώρας.




Το Παλάτι Manhyia στο Kumasi


Αshanti με χαρακτηριστικές ενδυμασίες

Στην έξοδο του Kumasi, παίρνοντας τον δρόμο προς βορρά