dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΚΡΑ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ. KUMASI: TO BAΣΙΛΕΙΟ ΤΩΝ ASHANTI
- ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ
- ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
- ΜΕΡΟΣ ΕΚΤΟ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ ΦΥΛΗ ΤΩΝ TAMBERMA
- ΜΕΡΟΣ ΕΒΔΟΜΟ. ΔΙΑΣΧΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΠΕΝΙΝ
- ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. GANVIÉ: ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ. OUIDAH: ΒΟΥΝΤΟΥ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΛΑΒΟΠΑΖΑΡΟΥ ΤΗΣ ΔΑΧΟΜΕΗΣ
- ΜΕΡΟΣ ΔΕΚΑΤΟ. GRAND POPO KAI ΤΕΛΕΤΗ ΒΟΥΝΤΟΥ
- ΜΕΡΟΣ ΕΝΔΕΚΑΤΟ. ΠΕΡΑΣΜΑ ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΤΟΓΚΟ: ΣΤΗ LOMÉ, ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΒΟΡΕΙΑ ΓΚΑΝΑ: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΒΟΛΤΑ
Η Tamale είναι η πρωτεύουσα της Βόρειας Περιοχής της Γκάνας και η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας. Είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πόλη της Δυτικής Αφρικής, κυρίως Μουσουλμανική και καταγράφει υψηλότερες θερμοκρασίες από ότι οι πόλεις στα νότια της Γκάνας. Η Tamale είναι ένα ζωντανό και ποικιλόμορφο μέρος με μια φανταχτερή κεντρική αγορά, όπου φτιάχνονται διάφορα είδη από δέρμα. Διασχίζουμε την αγορά δίχως να σταματήσουμε και παίρνουμε μερικές φωτογραφίες του Μεγάλου Τζαμιού της πόλης. Το πρόγραμμά μας προβλέπει συνέχιση της διαδρομής μας μέχρι τα βόρεια σύνορα της Γκάνας και επιστροφή την επόμενη ημέρα για διανυκτέρευση στην Tamale. Κάνουμε μόνο μια στάση σε μια Αγορά Χειροτεχνημάτων, όπου υπάρχουν τυπικά για τον Βορρά της Γκάνας σουβενίρ, όπως δερμάτινα είδη, αχυροκάλαθα και μουσικά όργανα. Δυστυχώς, τα περισσότερα είναι πολύ ογκώδη για μεταφορά, υπάρχουν όμως ωραιότατες μάσκες και αγοράζω 3-4 για να πλουτίσω την συλλογή μου.
Στον δρόμο για την Tamale
Στην Tamale
Ξαναπαίρνουμε τον δρόμο προς τον Βορρά και συγκεκριμένα το Tongo (μην το μπερδέψετε με το Togo, την χώρα με την οποία συνορεύει ανατολικά η Γκάνα), μια μικρή πόλη του Βορρά. Η πορεία μας είναι παράλληλη με τον Μαύρο Βόλτα, αλλά το ποτάμι είναι μερικά χιλιόμετρα πιο δυτικά και δεν το βλέπουμε. Συχνά συναντούμε διόδια, όπου πάντα υπάρχουν μαγαζιά δεξιά και αριστερά για στάση για καφέ ή φαγητό, ενώ πολλοί υπαίθριοι πωλητές, κυρίως νεαρές κοπέλες, έρχονται στα αυτοκίνητα, με αναψυκτικά, φαγητά ή διάφορα μικροαντικείμενα για πούλημα, πάντοτε έχοντας το εμπόρευμα φορτωμένο στο κεφάλι τους σε τέλεια ισορροπία. Ενώ πλησιάζουμε στο Tongo κάνουμε μια στάση στο Green House, ένα χωριάτικο λοτζ στην Karimenga, ένα χωριό της βόρειας Γκάνας. Το Green House είναι ένα γραφικό λοτζ κτισμένο σε τοπικό στυλ, το οποίο προσφέρει βασική διαμονή και ενδιαφέρουσες εκδρομές στην γύρω περιοχή. Ο ιδιοκτήτης του μας ξεναγεί, ενώ συναντούμε και μερικούς Ευρωπαίους που μένουν εδώ συμμετέχοντας σε κάποια προγράμματα εθελοντισμού. Πολλά παιδάκια μας περιτριγυρίζουν χαρούμενα για να φωτογραφηθούν μαζί μας.
Στον δρόμο προς το Tongo
Στο Green House της Karimenga
Βραδιάζει όταν φθάνουμε στον καταυλισμό μας έξω από το Tongo. Σήμερα θα μείνουμε σε πραγματικά Αφρικανικό στυλ, σε έναν καταυλισμό με παραδοσιακές στρογγυλές καλύβες, διακοσμημένες με πρωτόγονες ζωγραφιές και με υπαίθριο ντουζ έξω από τις καλύβες (φυσικά με κρύο νερό). Δεν υπάρχει άλλος ένοικος εκτός από εμάς και η ιδιοκτήτρια του λοτζ μας ετοιμάζει κοτόπουλο με ρύζι, ενώ ο Μπεν πηγαίνει στο χωριό για να μας φέρει μερικές μπύρες. Η ατμόσφαιρα είναι καταπληκτική, διαυγής και σκούρος μπλε ουρανός, αμέτρητα αστέρια, βαθιά σιωπή που διακόπτεται από τους ήχους κάποιων πουλιών. Είναι η μοναδική Αφρική, η Αφρική στα καλύτερά της. Ξεχνούμε ακόμη και ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στα βόρεια σύνορα της Γκάνας με την Μπουρκίνα Φάσο, μια περιοχή που θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνη, επειδή γίνονται κατά καιρούς απαγωγές τουριστών. Ο ύπνος δεν είναι καλός, το στρώμα στηρίζεται σε μια τσιμεντένια πλατφόρμα επικλινή. Δεν ξέρω γιατί το έχουν φτιάξει, πιθανόν για στυλ, αλλά όλο το βράδυ αγωνίζομαι να ισορροπήσω και να μην κατρακυλήσω προς τα κάτω! Το πρωί πίνοντας τον πρωινό καφέ μας διαπιστώνουμε γελώντας ότι όλοι είχαμε το ίδιο πρόβλημα.
Στο λοτζ του Tongo
Ο Μπεν φθάνει και φεύγουμε για την επίσκεψη στους Λόφους Τongo. Οι Λόφοι Tongo, μια βραχώδης, γρανιτένια προεξοχή που υψώνεται από τις σαβάνες της Άνω Ανατολικής Περιοχής της βόρειας Γκάνας, είναι μια από τις σημαντικότερες πολιτιστικές τοποθεσίες της Δυτικής Αφρικής. Βρίσκονται 16 χιλιόμετρα μόνο από την τοπική πρωτεύουσα Βοlgatanga, κάπου 4-5 χιλιόμετρα από την διαμονή μας, και αποτελούν το ιερό επίκεντρο του λαού των Tallensi, οι οποίοι συνεχίζουν να μαγεύουν τους ανθρωπολόγους και τους αρχαιολόγους με την πλούσια κουλτούρα τους και τις ενδιαφέρουσες τελετουργίες. Η θρησκεία των Tallensi χαρακτηρίζεται από λατρεία της Γης και συμβολισμούς γονιμότητας, τοτεμικές ιεροτελεστίες και ποικιλόμορφα ιερά. Τα ιερά, τα οποία βρίσκονται δίπλα από τις κατοικίες των Tallensi στο χωριό Tengzug, είναι κατασκευασμένα από πυλώνες που περιβάλλουν προσωπικά αντικείμενα που συσχετίζονται με τον πρόγονο που απεβίωσε – όπως μαχαίρια ή μπρασελέ, και υπολείμματα θυσιών, κρανία ή οστά. Με το τοπίο της να κυριαρχείται από μεγάλους γρανιτένιους σχηματισμούς, η περιοχή Tengzug, μια περιοχή εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς, εξελίχθηκε στο ιερό κέντρο του λαού των Tallensi, και πιστεύεται ότι παρέχει τύχη και ευδαιμονία σε όλους εκείνους που το επισκέπτονται.
Περνάμε μια περιοχή με γιγαντιαία δέντρα Μπαομπάμπ και ογκόλιθους που διαμορφώνουν το άνυδρο τοπίο. Οι βράχοι αυτοί φημίζονται για την διάταξή τους, καθώς ο ένας βράχος κάθεται επάνω στον προηγούμενο. Οι βράχοι είναι γνωστοί σαν “βράχοι που ψιθυρίζουν”, επειδή κάνουν περίεργους ήχους σφυρίγματος, καθώς ο άνεμος περνάει μέσα από σχισμές των ογκόλιθων του βράχου, κάθε χρόνο κατά την διάρκεια του Harmattan. Το Harmattan είναι μια εποχή στην Δυτική Αφρική, η οποία διαρκεί από το τέλος του Νοέμβρη μέχρι το μέσον του Μάρτη, και χαρακτηρίζεται από τον ξηρό και αμμώδη βορειοανατολικό αληγή άνεμο με την ίδια ονομασία, ο οποίος φυσάει από την Έρημο της Σαχάρας επάνω από την Δυτική Αφρική, καταλήγοντας στον Κόλπο της Γουϊνέας. Σκαρφαλώνουμε στην κορυφή κάποιων βράχων και βγάζουμε μερικές φωτογραφίες. Στη συνέχεια μπαίνουμε μέσα στο χωριό όπου υποβάλλουμε τα σέβη μας στον αρχηγό και επισκεπτόμαστε μερικές καλύβες, όπως την καλύβα με τις γυναίκες του αρχηγού που ακόμη κοιμούνται. Βλέπουμε επίσης τα ιερά των Tallensi με τα οστά από τα υπολείμματα των θυσιών. Τα ιερά αυτά Tengzug χρησιμοποιούνται για θρησκευτικές θυσίες ζώων για καλή τύχη και για ευχαριστία στους προγόνους των Tallensi. Ανεβαίνουμε και στην ταράτσα ενός σπιτιού με υπέροχη θέα στο χωριό και σε όλη την γύρω βραχώδη περιοχή.
Στους λόφους Tongo και το χωριό των Tallensi
Επόμενος σταθμός είναι το Χωριό Sirigu, η τοποθεσία ενός εξαιρετικού κοινοτικού τουριστικού πρότζεκτ από την Οργάνωση Γυναικών της Sirigu για την Κεραμοποιϊα και τις Τέχνες (SWOPA). Η SWOPA είναι μια οργάνωση που ιδρύθηκε από την Melanie Kasise το έτος 1997 για να βοηθήσει τις γυναίκες της Sirigu. Η οργάνωση ξεκίνησε με 54 γυναίκες και έχει επεκταθεί σε 345 ενεργές γυναίκες όντας μια αυτοχρηματοδοτούμενη οργάνωση. Αυτές οι γυναίκες εργάζονται στην καλαθοποιϊα, ύφανση, κεραμοποϊα και άλλες τέχνες στην περιοχή της Sirigu στην άνω ανατολική περιοχή της Γκάνας. Το χωριό έχει υπέροχα βαμμένα σπίτια, με μια ιδιαίτερη τεχνοτροπία για την οποία η περιοχή είναι ξακουστή. Κάποια τοπική ξεναγός μας ενημερώνει για το πρότζεκτ, και αφού δούμε μερικά σπίτια του χωριού επισκεπτόμαστε έναν χώρο στον οποίο εκτίθενται μερικά χειροτεχνήματα και αγοράζουμε μερικά για να τις ενισχύσουμε. Το Sirigu, όπως και ο επόμενος σταθμός μας, η Paga, δεν βρίσκονται στον κύριο δρόμο, αλλά ακολουθούμε κάποιους άσχημους χωματόδρομους, περνώντας από αρκετά μικρά χωριά της περιοχής.
Στο χωριό Sirigu της Βόρειας Γκάνας
Η Paga, μια μικρή πόλη φωλιασμένη ακριβώς απέναντι από την Μπουρκίνα Φάσο, είναι ονομαστή για την Ιερή Λίμνη Κροκοδείλων, όπου οι ντόπιοι πιστεύουν ότι οι κροκόδειλοι κρατούν τις ψυχές των πεθαμένων του χωριού. Ψυχές των προγόνων ή μη, οι κροκόδειλοι της ιερής λίμνης στην Paga προστατεύονται και θεωρούνται τόσο ασφαλείς, όσο και κάθε κατοικίδιο ζώο. Οι κάτοικοι της Paga βεβαίως κυριολεκτικά τους μεταχειρίζονται σαν κατοικίδια και έρχονται σε καθημερινή επαφή με τους 110 κροκοδείλους της λίμνης. Ο Μπεν αγοράζει ένα κοτόπουλο όπως τον συμβουλεύει ο τοπικός οδηγός μας, ζωντανό εννοείται, ώστε να το προτιμήσουν οι κροκόδειλοι αντί για εμάς! Η λίμνη είναι γεμάτη νούφαρα, τα οποία αποτελούν επίσης και τροφή των κροκοδείλων, ενώ βλέπουμε αρκετούς τεράστιους κροκόδειλους να μισοκρύβονται σαν ναρκωμένοι μέσα στη λίμνη, λόγω της ζέστης του καυτού μεσημεριού. Υπάρχουν μερικοί ακόμη ντόπιοι επισκέπτες, που χαζεύουν 2 κροκόδειλους που έχουν βγει από την λίμνη. Ρίχνουμε το κοτόπουλο στον ένα, που το αρπάζει αστραπιαία και το καταβροχθίζει. Αυτό μας εξασφαλίζει το να κρατήσουμε την ουρά του, χωρίς απρόοπτα. Βγάζουμε μερικές αναμνηστικές φωτογραφίες και φεύγουμε για τον τελευταίο σταθμό μας, προτού πάρουμε τον δρόμο προς την Tamale, την πόλη που είχαμε συναντήσει στον ερχομό. Στη διαδρομή μας επισκεπτόμαστε την Βασιλική του Καθεδρικού της Παναγίας μας των Επτά Θλίψεων, ένα Ρωμαιο-Καθολικό καθεδρικό και βασιλική που είναι αφιερωμένα στην Ευλογημένη Παρθένο Μαρία. Ο ναός βρίσκεται στο Navrongo και θεωρείται μια από τις παλιότερες εκκλησίες της Γκάνας. Οι τοίχοι του είναι από λάσπη, και για αυτό ονομάζεται επίσης και ο “Καθεδρικός από Λάσπη”, ενώ ξύλινα δοκάρια σχηματίζουν την οροφή. Στο εσωτερικό του οι τοίχοι παρουσιάζουν μια naïve διακόσμηση, με μορφές ζώων, σκηνές της καθημερινής ζωής και Χριστιανικά θέματα.
Στην πόλη Paga και την Ιερή Λίμνη των Κροκοδείλων
Ο Καθεδρικός Ναός της Παναγίας μας των Επτά Θλίψεων στο Navrongo
Μετά τον ναό σταματάμε στην Bolgatonga, την πρωτεύουσα της συνοριακής αυτής περιοχής, όπου γίνεται ένα μεγάλο παζάρι. Η Bolgatonga υπήρξε ένας σπουδαίος σταθμός τον μεσαίωνα, κατά την μεταφορά χρυσού από τον νότο προς το Τιμπουκτού του σημερινού Μάλι. Σταματάμε σε ένα καφέ-ρεστωράν για ένα σύντομο γεύμα, ενώ η ζέστη είναι πολύ έντονη. Με ανακούφιση ξαναμπαίνουμε στο τζιπ με τον κλιματισμό στο φουλ και επιστρέφουμε στην Tamale. Το ξενοδοχείο μας είναι έξω από την πόλη, στην οποία δεν θα ξαναμπούμε επειδή την είχαμε επισκεφθεί στον ερχομό μας. Το ξενοδοχείο είναι ωραιότατο, με πισίνα και πολύ καλό μπάνιο, κλιματισμό και γρήγορο wifi, μεγάλη ανακούφιση μετά την τελευταία διανυκτέρευση που μπορεί μεν να ήταν πολύ γραφική και με έντονο τοπικό χρώμα, αλλά καθόλου άνετη. Παίρνουμε ένα ωραίο δείπνο στο ρεστωράν του ξενοδοχείου δίπλα στην πισίνα και πέφτουμε σε έναν βαθύ και ανακουφιστικό ύπνο.
Επιστροφή στην Tamale
Το άλλο πρωί φεύγουμε παίρνοντας έναν περιφερειακό δρόμο της Tamale, με κατεύθυνση τα ανατολικά σύνορα της χώρας, από όπου θα περάσουμε στο Τόγκο. Η διαδρομή είναι πολύωρη, ο δρόμος στο μεγαλύτερο κομμάτι χωματόδρομος αλλά καλοστρωμένος και χωρίς πρόβλημα. Περνάμε μια μικρή εμπορική πόλη, το Yendi, και λίγο μετά σταματάμε σε ένα μικρό χωριό της περιοχής, το Ghani. Το ιδιαίτερο γνώρισμα του χωριού αυτού είναι ότι αποτελεί ένα Στρατόπεδο “Μαγισσών”, φιλοξενώντας κάπου 1.000 κατοίκους, που υπό ποικίλες περιστάσεις έχουν θεωρηθεί ότι εξάσκησαν μαγεία. Όλοι έχουν ζητήσει καταφύγιο στο στρατόπεδο αυτό, που βρίσκεται περίπου 1 ώρα ανατολικά της Yendi, στην Περιοχή Saboba της βόρειας Γκάνας. Φαίνεται ότι ακόμη και σήμερα, δεν είναι καθόλου σπάνιο για μερικά άτομα το να κατηγορούνται για μαγεία στην Δυτική Αφρική. Οι κατηγορίες αυτές έχουν σαν αποτέλεσμα να εξορίζονται από το χωριά τους ή να αντιμετωπίζουν εκτεταμένο δημόσιο ξυλοδαρμό ή ακόμη και θάνατο. Επομένως, τα στρατόπεδα παρέχουν ένα καταφύγιο σαν αποτέλεσμα του στιγματισμού ή της περιθωριοποίησης από την κοινωνία των στιγματισμένων. Μας αναλαβαίνει ένας τοπικός ξεναγός που μας λέει ότι δεν θα βγάλουμε φωτογραφίες, ούτε θα μιλήσουμε με κανέναν κάτοικο, αν δεν συναντήσουμε πρώτα τον Αρχηγό του Χωριού για να μας δώσει την άδειά του. Ο Αρχηγός μας περιμένει κρατώντας αγκαλιά το μικρό του παιδί, σοβαρός και αξιοπρεπής και μας δίνει την συγκατάθεσή του για την επίσκεψη. Επίσης, μας λέει λίγα πράγματα για την ιστορία του χωριού, το οποίο κατοικείται κυρίως από γυναίκες. Γυρίζουμε ανάμεσα στις καλύβες και βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες, ενώ οι κάτοικοι του χωριού δεν μας φέρνουν καμιά αντίρρηση σε αυτό. Σε λίγο παίρνουμε πάλι τον δρόμο για τα σύνορα, και μετά από καμιά ώρα φθάνουμε στη συνοριακή πόλη Tatale. Σε λίγο θα περάσουμε τα σύνορα για να βρεθούμε στην επόμενη χώρα του ταξιδιού μας, το Τόγκο, όπου θα επισκεφθούμε την φυλή των Tamberma που κατοικεί στα ξακουστά σπίτια-φρούρια.
Έξοδος από την Tamale και πέρασμα από την πόλη Yendi
Στο χωριό των Μαγισσών Ghani
Ο αρχηγός του χωριού Ghani με το παιδί του
Η διαδρομή προς τα σύνορα με το Togo
Η Tamale είναι η πρωτεύουσα της Βόρειας Περιοχής της Γκάνας και η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας. Είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πόλη της Δυτικής Αφρικής, κυρίως Μουσουλμανική και καταγράφει υψηλότερες θερμοκρασίες από ότι οι πόλεις στα νότια της Γκάνας. Η Tamale είναι ένα ζωντανό και ποικιλόμορφο μέρος με μια φανταχτερή κεντρική αγορά, όπου φτιάχνονται διάφορα είδη από δέρμα. Διασχίζουμε την αγορά δίχως να σταματήσουμε και παίρνουμε μερικές φωτογραφίες του Μεγάλου Τζαμιού της πόλης. Το πρόγραμμά μας προβλέπει συνέχιση της διαδρομής μας μέχρι τα βόρεια σύνορα της Γκάνας και επιστροφή την επόμενη ημέρα για διανυκτέρευση στην Tamale. Κάνουμε μόνο μια στάση σε μια Αγορά Χειροτεχνημάτων, όπου υπάρχουν τυπικά για τον Βορρά της Γκάνας σουβενίρ, όπως δερμάτινα είδη, αχυροκάλαθα και μουσικά όργανα. Δυστυχώς, τα περισσότερα είναι πολύ ογκώδη για μεταφορά, υπάρχουν όμως ωραιότατες μάσκες και αγοράζω 3-4 για να πλουτίσω την συλλογή μου.






Στον δρόμο για την Tamale

















Στην Tamale
Ξαναπαίρνουμε τον δρόμο προς τον Βορρά και συγκεκριμένα το Tongo (μην το μπερδέψετε με το Togo, την χώρα με την οποία συνορεύει ανατολικά η Γκάνα), μια μικρή πόλη του Βορρά. Η πορεία μας είναι παράλληλη με τον Μαύρο Βόλτα, αλλά το ποτάμι είναι μερικά χιλιόμετρα πιο δυτικά και δεν το βλέπουμε. Συχνά συναντούμε διόδια, όπου πάντα υπάρχουν μαγαζιά δεξιά και αριστερά για στάση για καφέ ή φαγητό, ενώ πολλοί υπαίθριοι πωλητές, κυρίως νεαρές κοπέλες, έρχονται στα αυτοκίνητα, με αναψυκτικά, φαγητά ή διάφορα μικροαντικείμενα για πούλημα, πάντοτε έχοντας το εμπόρευμα φορτωμένο στο κεφάλι τους σε τέλεια ισορροπία. Ενώ πλησιάζουμε στο Tongo κάνουμε μια στάση στο Green House, ένα χωριάτικο λοτζ στην Karimenga, ένα χωριό της βόρειας Γκάνας. Το Green House είναι ένα γραφικό λοτζ κτισμένο σε τοπικό στυλ, το οποίο προσφέρει βασική διαμονή και ενδιαφέρουσες εκδρομές στην γύρω περιοχή. Ο ιδιοκτήτης του μας ξεναγεί, ενώ συναντούμε και μερικούς Ευρωπαίους που μένουν εδώ συμμετέχοντας σε κάποια προγράμματα εθελοντισμού. Πολλά παιδάκια μας περιτριγυρίζουν χαρούμενα για να φωτογραφηθούν μαζί μας.







Στον δρόμο προς το Tongo









Στο Green House της Karimenga
Βραδιάζει όταν φθάνουμε στον καταυλισμό μας έξω από το Tongo. Σήμερα θα μείνουμε σε πραγματικά Αφρικανικό στυλ, σε έναν καταυλισμό με παραδοσιακές στρογγυλές καλύβες, διακοσμημένες με πρωτόγονες ζωγραφιές και με υπαίθριο ντουζ έξω από τις καλύβες (φυσικά με κρύο νερό). Δεν υπάρχει άλλος ένοικος εκτός από εμάς και η ιδιοκτήτρια του λοτζ μας ετοιμάζει κοτόπουλο με ρύζι, ενώ ο Μπεν πηγαίνει στο χωριό για να μας φέρει μερικές μπύρες. Η ατμόσφαιρα είναι καταπληκτική, διαυγής και σκούρος μπλε ουρανός, αμέτρητα αστέρια, βαθιά σιωπή που διακόπτεται από τους ήχους κάποιων πουλιών. Είναι η μοναδική Αφρική, η Αφρική στα καλύτερά της. Ξεχνούμε ακόμη και ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στα βόρεια σύνορα της Γκάνας με την Μπουρκίνα Φάσο, μια περιοχή που θεωρείται ιδιαίτερα επικίνδυνη, επειδή γίνονται κατά καιρούς απαγωγές τουριστών. Ο ύπνος δεν είναι καλός, το στρώμα στηρίζεται σε μια τσιμεντένια πλατφόρμα επικλινή. Δεν ξέρω γιατί το έχουν φτιάξει, πιθανόν για στυλ, αλλά όλο το βράδυ αγωνίζομαι να ισορροπήσω και να μην κατρακυλήσω προς τα κάτω! Το πρωί πίνοντας τον πρωινό καφέ μας διαπιστώνουμε γελώντας ότι όλοι είχαμε το ίδιο πρόβλημα.





Στο λοτζ του Tongo
Ο Μπεν φθάνει και φεύγουμε για την επίσκεψη στους Λόφους Τongo. Οι Λόφοι Tongo, μια βραχώδης, γρανιτένια προεξοχή που υψώνεται από τις σαβάνες της Άνω Ανατολικής Περιοχής της βόρειας Γκάνας, είναι μια από τις σημαντικότερες πολιτιστικές τοποθεσίες της Δυτικής Αφρικής. Βρίσκονται 16 χιλιόμετρα μόνο από την τοπική πρωτεύουσα Βοlgatanga, κάπου 4-5 χιλιόμετρα από την διαμονή μας, και αποτελούν το ιερό επίκεντρο του λαού των Tallensi, οι οποίοι συνεχίζουν να μαγεύουν τους ανθρωπολόγους και τους αρχαιολόγους με την πλούσια κουλτούρα τους και τις ενδιαφέρουσες τελετουργίες. Η θρησκεία των Tallensi χαρακτηρίζεται από λατρεία της Γης και συμβολισμούς γονιμότητας, τοτεμικές ιεροτελεστίες και ποικιλόμορφα ιερά. Τα ιερά, τα οποία βρίσκονται δίπλα από τις κατοικίες των Tallensi στο χωριό Tengzug, είναι κατασκευασμένα από πυλώνες που περιβάλλουν προσωπικά αντικείμενα που συσχετίζονται με τον πρόγονο που απεβίωσε – όπως μαχαίρια ή μπρασελέ, και υπολείμματα θυσιών, κρανία ή οστά. Με το τοπίο της να κυριαρχείται από μεγάλους γρανιτένιους σχηματισμούς, η περιοχή Tengzug, μια περιοχή εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς, εξελίχθηκε στο ιερό κέντρο του λαού των Tallensi, και πιστεύεται ότι παρέχει τύχη και ευδαιμονία σε όλους εκείνους που το επισκέπτονται.
Περνάμε μια περιοχή με γιγαντιαία δέντρα Μπαομπάμπ και ογκόλιθους που διαμορφώνουν το άνυδρο τοπίο. Οι βράχοι αυτοί φημίζονται για την διάταξή τους, καθώς ο ένας βράχος κάθεται επάνω στον προηγούμενο. Οι βράχοι είναι γνωστοί σαν “βράχοι που ψιθυρίζουν”, επειδή κάνουν περίεργους ήχους σφυρίγματος, καθώς ο άνεμος περνάει μέσα από σχισμές των ογκόλιθων του βράχου, κάθε χρόνο κατά την διάρκεια του Harmattan. Το Harmattan είναι μια εποχή στην Δυτική Αφρική, η οποία διαρκεί από το τέλος του Νοέμβρη μέχρι το μέσον του Μάρτη, και χαρακτηρίζεται από τον ξηρό και αμμώδη βορειοανατολικό αληγή άνεμο με την ίδια ονομασία, ο οποίος φυσάει από την Έρημο της Σαχάρας επάνω από την Δυτική Αφρική, καταλήγοντας στον Κόλπο της Γουϊνέας. Σκαρφαλώνουμε στην κορυφή κάποιων βράχων και βγάζουμε μερικές φωτογραφίες. Στη συνέχεια μπαίνουμε μέσα στο χωριό όπου υποβάλλουμε τα σέβη μας στον αρχηγό και επισκεπτόμαστε μερικές καλύβες, όπως την καλύβα με τις γυναίκες του αρχηγού που ακόμη κοιμούνται. Βλέπουμε επίσης τα ιερά των Tallensi με τα οστά από τα υπολείμματα των θυσιών. Τα ιερά αυτά Tengzug χρησιμοποιούνται για θρησκευτικές θυσίες ζώων για καλή τύχη και για ευχαριστία στους προγόνους των Tallensi. Ανεβαίνουμε και στην ταράτσα ενός σπιτιού με υπέροχη θέα στο χωριό και σε όλη την γύρω βραχώδη περιοχή.











Στους λόφους Tongo και το χωριό των Tallensi
Επόμενος σταθμός είναι το Χωριό Sirigu, η τοποθεσία ενός εξαιρετικού κοινοτικού τουριστικού πρότζεκτ από την Οργάνωση Γυναικών της Sirigu για την Κεραμοποιϊα και τις Τέχνες (SWOPA). Η SWOPA είναι μια οργάνωση που ιδρύθηκε από την Melanie Kasise το έτος 1997 για να βοηθήσει τις γυναίκες της Sirigu. Η οργάνωση ξεκίνησε με 54 γυναίκες και έχει επεκταθεί σε 345 ενεργές γυναίκες όντας μια αυτοχρηματοδοτούμενη οργάνωση. Αυτές οι γυναίκες εργάζονται στην καλαθοποιϊα, ύφανση, κεραμοποϊα και άλλες τέχνες στην περιοχή της Sirigu στην άνω ανατολική περιοχή της Γκάνας. Το χωριό έχει υπέροχα βαμμένα σπίτια, με μια ιδιαίτερη τεχνοτροπία για την οποία η περιοχή είναι ξακουστή. Κάποια τοπική ξεναγός μας ενημερώνει για το πρότζεκτ, και αφού δούμε μερικά σπίτια του χωριού επισκεπτόμαστε έναν χώρο στον οποίο εκτίθενται μερικά χειροτεχνήματα και αγοράζουμε μερικά για να τις ενισχύσουμε. Το Sirigu, όπως και ο επόμενος σταθμός μας, η Paga, δεν βρίσκονται στον κύριο δρόμο, αλλά ακολουθούμε κάποιους άσχημους χωματόδρομους, περνώντας από αρκετά μικρά χωριά της περιοχής.





Στο χωριό Sirigu της Βόρειας Γκάνας
Η Paga, μια μικρή πόλη φωλιασμένη ακριβώς απέναντι από την Μπουρκίνα Φάσο, είναι ονομαστή για την Ιερή Λίμνη Κροκοδείλων, όπου οι ντόπιοι πιστεύουν ότι οι κροκόδειλοι κρατούν τις ψυχές των πεθαμένων του χωριού. Ψυχές των προγόνων ή μη, οι κροκόδειλοι της ιερής λίμνης στην Paga προστατεύονται και θεωρούνται τόσο ασφαλείς, όσο και κάθε κατοικίδιο ζώο. Οι κάτοικοι της Paga βεβαίως κυριολεκτικά τους μεταχειρίζονται σαν κατοικίδια και έρχονται σε καθημερινή επαφή με τους 110 κροκοδείλους της λίμνης. Ο Μπεν αγοράζει ένα κοτόπουλο όπως τον συμβουλεύει ο τοπικός οδηγός μας, ζωντανό εννοείται, ώστε να το προτιμήσουν οι κροκόδειλοι αντί για εμάς! Η λίμνη είναι γεμάτη νούφαρα, τα οποία αποτελούν επίσης και τροφή των κροκοδείλων, ενώ βλέπουμε αρκετούς τεράστιους κροκόδειλους να μισοκρύβονται σαν ναρκωμένοι μέσα στη λίμνη, λόγω της ζέστης του καυτού μεσημεριού. Υπάρχουν μερικοί ακόμη ντόπιοι επισκέπτες, που χαζεύουν 2 κροκόδειλους που έχουν βγει από την λίμνη. Ρίχνουμε το κοτόπουλο στον ένα, που το αρπάζει αστραπιαία και το καταβροχθίζει. Αυτό μας εξασφαλίζει το να κρατήσουμε την ουρά του, χωρίς απρόοπτα. Βγάζουμε μερικές αναμνηστικές φωτογραφίες και φεύγουμε για τον τελευταίο σταθμό μας, προτού πάρουμε τον δρόμο προς την Tamale, την πόλη που είχαμε συναντήσει στον ερχομό. Στη διαδρομή μας επισκεπτόμαστε την Βασιλική του Καθεδρικού της Παναγίας μας των Επτά Θλίψεων, ένα Ρωμαιο-Καθολικό καθεδρικό και βασιλική που είναι αφιερωμένα στην Ευλογημένη Παρθένο Μαρία. Ο ναός βρίσκεται στο Navrongo και θεωρείται μια από τις παλιότερες εκκλησίες της Γκάνας. Οι τοίχοι του είναι από λάσπη, και για αυτό ονομάζεται επίσης και ο “Καθεδρικός από Λάσπη”, ενώ ξύλινα δοκάρια σχηματίζουν την οροφή. Στο εσωτερικό του οι τοίχοι παρουσιάζουν μια naïve διακόσμηση, με μορφές ζώων, σκηνές της καθημερινής ζωής και Χριστιανικά θέματα.





Στην πόλη Paga και την Ιερή Λίμνη των Κροκοδείλων



Ο Καθεδρικός Ναός της Παναγίας μας των Επτά Θλίψεων στο Navrongo
Μετά τον ναό σταματάμε στην Bolgatonga, την πρωτεύουσα της συνοριακής αυτής περιοχής, όπου γίνεται ένα μεγάλο παζάρι. Η Bolgatonga υπήρξε ένας σπουδαίος σταθμός τον μεσαίωνα, κατά την μεταφορά χρυσού από τον νότο προς το Τιμπουκτού του σημερινού Μάλι. Σταματάμε σε ένα καφέ-ρεστωράν για ένα σύντομο γεύμα, ενώ η ζέστη είναι πολύ έντονη. Με ανακούφιση ξαναμπαίνουμε στο τζιπ με τον κλιματισμό στο φουλ και επιστρέφουμε στην Tamale. Το ξενοδοχείο μας είναι έξω από την πόλη, στην οποία δεν θα ξαναμπούμε επειδή την είχαμε επισκεφθεί στον ερχομό μας. Το ξενοδοχείο είναι ωραιότατο, με πισίνα και πολύ καλό μπάνιο, κλιματισμό και γρήγορο wifi, μεγάλη ανακούφιση μετά την τελευταία διανυκτέρευση που μπορεί μεν να ήταν πολύ γραφική και με έντονο τοπικό χρώμα, αλλά καθόλου άνετη. Παίρνουμε ένα ωραίο δείπνο στο ρεστωράν του ξενοδοχείου δίπλα στην πισίνα και πέφτουμε σε έναν βαθύ και ανακουφιστικό ύπνο.






Επιστροφή στην Tamale
Το άλλο πρωί φεύγουμε παίρνοντας έναν περιφερειακό δρόμο της Tamale, με κατεύθυνση τα ανατολικά σύνορα της χώρας, από όπου θα περάσουμε στο Τόγκο. Η διαδρομή είναι πολύωρη, ο δρόμος στο μεγαλύτερο κομμάτι χωματόδρομος αλλά καλοστρωμένος και χωρίς πρόβλημα. Περνάμε μια μικρή εμπορική πόλη, το Yendi, και λίγο μετά σταματάμε σε ένα μικρό χωριό της περιοχής, το Ghani. Το ιδιαίτερο γνώρισμα του χωριού αυτού είναι ότι αποτελεί ένα Στρατόπεδο “Μαγισσών”, φιλοξενώντας κάπου 1.000 κατοίκους, που υπό ποικίλες περιστάσεις έχουν θεωρηθεί ότι εξάσκησαν μαγεία. Όλοι έχουν ζητήσει καταφύγιο στο στρατόπεδο αυτό, που βρίσκεται περίπου 1 ώρα ανατολικά της Yendi, στην Περιοχή Saboba της βόρειας Γκάνας. Φαίνεται ότι ακόμη και σήμερα, δεν είναι καθόλου σπάνιο για μερικά άτομα το να κατηγορούνται για μαγεία στην Δυτική Αφρική. Οι κατηγορίες αυτές έχουν σαν αποτέλεσμα να εξορίζονται από το χωριά τους ή να αντιμετωπίζουν εκτεταμένο δημόσιο ξυλοδαρμό ή ακόμη και θάνατο. Επομένως, τα στρατόπεδα παρέχουν ένα καταφύγιο σαν αποτέλεσμα του στιγματισμού ή της περιθωριοποίησης από την κοινωνία των στιγματισμένων. Μας αναλαβαίνει ένας τοπικός ξεναγός που μας λέει ότι δεν θα βγάλουμε φωτογραφίες, ούτε θα μιλήσουμε με κανέναν κάτοικο, αν δεν συναντήσουμε πρώτα τον Αρχηγό του Χωριού για να μας δώσει την άδειά του. Ο Αρχηγός μας περιμένει κρατώντας αγκαλιά το μικρό του παιδί, σοβαρός και αξιοπρεπής και μας δίνει την συγκατάθεσή του για την επίσκεψη. Επίσης, μας λέει λίγα πράγματα για την ιστορία του χωριού, το οποίο κατοικείται κυρίως από γυναίκες. Γυρίζουμε ανάμεσα στις καλύβες και βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες, ενώ οι κάτοικοι του χωριού δεν μας φέρνουν καμιά αντίρρηση σε αυτό. Σε λίγο παίρνουμε πάλι τον δρόμο για τα σύνορα, και μετά από καμιά ώρα φθάνουμε στη συνοριακή πόλη Tatale. Σε λίγο θα περάσουμε τα σύνορα για να βρεθούμε στην επόμενη χώρα του ταξιδιού μας, το Τόγκο, όπου θα επισκεφθούμε την φυλή των Tamberma που κατοικεί στα ξακουστά σπίτια-φρούρια.








Έξοδος από την Tamale και πέρασμα από την πόλη Yendi









Στο χωριό των Μαγισσών Ghani

Ο αρχηγός του χωριού Ghani με το παιδί του








Η διαδρομή προς τα σύνορα με το Togo