Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο. Ταξίδι ως το Ντιγιαρμπακίρ.
- Κεφάλαιο 3ο. Από τη Γη των μπακιριών ως τον τάφο του Αντίοχου.
- Κεφάλαιο 4ο. Στην αρχαία Κομμαγηνή, το μπόνους ταξιδιωτικό highlight
- Κεφάλαιο 5ο. Βέρι νάις έξω, εκεί στο Γιουβάτζαλι.
- Κεφάλαιο 6ο. Ένδοξη Έδεσσα - Σανλιούρφα
- Κεφάλαιο 7ο. Μαρντίν
- Κεφάλαιο 8ο.Ντοχούκ, εισαγωγή στην Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή τού Ιράκ.
- Κεφάλαιο 9ο. Ερμπίλ / Άρβηλα / Hweler
- Κεφάλαιο 10ο. Επίσκεψη στο Lalish
- Κεφάλαιο 11ο. Καλημέρα στην πόλη των τριών Mάγων
- Κεφάλαιο 12o. Πέρασμα συνόρων. Μιντιάτ
- Κεφάλαιο 13ο
- Κεφάλαιο 14ο
- Κεφάλαιο 15ο.
- Κεφάλαιο 16ο.
Κεφάλαιο 4ο. Στην αρχαία Κομμαγηνή, το μπόνους ταξιδιωτικό highlight.
Πέμπτη 22 Σεπτέμβρη.
Η πανσιόν «Καραντούτ» είναι σε μια ωραία τοποθεσία στα βουνά της αρχαίας Κομμαγηνής. Το αρχικό μας σχέδιο ήταν να μείνουμε στο Kahta, μια καινούργια πόλη που αναπτύσσεται λόγω της εύρεσης κοιτασμάτων πετρελαίου στην περιοχή. Τι καλά που αλλάξαμε σχέδια! Όχι μόνο μένουμε σε καλύτερη τοποθεσία και σε φθηνότερο μέρος αλλά καταφέραμε να ανέβουμε στο περίφημο βουνό Νεμρούτ ήδη από χθες, την ώρα του ηλιοβασιλέματος. Ενώ το αρχικό μου πλάνο ήταν για σήμερα το πρωί. Και δύσκολα θα ήταν και περισσότερο κρύο θα είχε για να πάμε την ώρα που βγαίνει ο ήλιος.
Οπότε τώρα μάς προκύπτει ένα ελεύθερο πρωινό. Ευτυχώς διότι η περιοχή έχει και άλλα αρχαία. Λόγω της στενότητας χρόνου δεν τα είχα καν μελετήσει. Ωστόσο είναι πολύ αξιόλογα. Και θα είναι το μπόνους αυτής της ταξιδιωτικής περιπέτειας στην αρχαία Κομμαγηνή.
Ένα ταξιδιωτικό highlight ψήνεται!
Η Κομμαγηνή και ο Καβάφης.
Στην αρχαιότητα Κομμαγηνή λεγόταν η γεωγραφική περιοχή που περικλείεται δυτικά από την οροσειρά του Ταύρου, νότια από τις πεδιάδες της Συρίας και ανατολικά από τον Ευφράτη ποταμό.
Μετά την κατάλυση της Περσικής Αυτοκρατορίας στην οποία ανήκε, η Κομμαγηνή περιήλθε στο βασίλειο των Σελευκιδών. Το 162 π.Χ. αποσπάσθηκε και απετέλεσε ιδιαίτερο βασίλειο, κατά την εποχή των Επιγόνων, με πρωτεύουσα τα Σαμόσατα. Σπουδαιότεροι βασιλείς της Κομμαγηνής ήταν ο Αντίοχος Α΄ και ο Αντίοχος Δ΄ (72 μ.Χ.) επί του οποίου το Βασίλειο αυτό καταλύθηκε από τους Ρωμαίους και επαναπροσαρτήθηκε στη Συρία αποτελώντας ρωμαϊκή επαρχία.
Αυτά εύκολα τα βρίσκει κανείς στο ιντερνέτ. Πιο δύσκολα θα βρείτε αυτό που κάνει κατά τη γνώμη μου τη διαφορά. Εγώ λοιπόν θεωρώ ότι εκείνος που εξύψωσε σε μύθο το ιστορικά άσημο και μικρό βασίλειο είναι ο ποιητής Καβάφης.
Μάλιστα η ιστορικά άσημη Κομμαγηνή πριν γίνει δικό μας ταξιδιωτικό highlight είχε γίνει πηγή ποιητικής έμπνευσης για το μεγάλο Αλεξανδρινό ποιητή.
Γνωστός για την ιδιαίτερη ενασχόλησή του με τον κόσμο της ελληνιστικής εποχής, ο Κωνσταντίνος Καβάφης έχει εμπνευσθεί δύο ποιήματα που τα τοποθετεί στο ιστορικό πλαίσιο της αρχαίας Κομμαγηνής. Το ένα επιγράφεται «Μελαγχολία του Ιάσονος Κλεάνδρου ποιητού εν Κομμαγηνή 595 μ.Χ.». Ο ποιητής Ιάσων είναι φανταστικό πρόσωπο. Το ποίημα έχει μορφή μονολόγου και τοποθετείται χρονολογικά στην τελευταία περίοδο βυζαντινής κατοχής της περιοχής.
Το άλλο ποίημα του Καβάφη επιγράφεται «Επιτύμβιον Αντιόχου Βασιλέως Κομμαγηνής».
Πρόκειται για διάσημο ποίημα που έρχεται και δένει στο νήμα της έμμονης ενασχόλησης του Καβάφη με τους τάφους και τα επιτάφια επιγράμματα που δίνουν στον ποιητή το ιστορικό άλλοθι και το ποιητικό όχημα θα έλεγα για να μεταφερθεί σε αρχαίες και λησμονημένες εποχές που νοσταλγεί. Είναι πολλά τα ποιήματα. Τι «Ιασή τάφος», «Ιγνατίου τάφος», «Λάνη τάφος», «Λυσίου γραμματικού τάφος», «Για τον Αμμόνη, που πέθανε 29 ετών», «Ευρίωνος τάφος», «Κίμων Λεάρχου, 22 ετών, σπουδαστής ελληνικών γραμμάτων»… Μιλάμε για ολόκληρο νεκροταφείο με Καβαφικά επιγράμματα. Με αποκορύφωμα το περίφημο «Εν τω Μηνί Αθύρ», όπου ο ποιητής «με δυσκολία διαβάζει στην πέτρα την αρχαία» ένα παλιό επίγραμμα.
Το φημισμένο «Επιτύμβιον Αντιόχου Βασιλέως Κομμαγηνής», είναι πιθανώς εμπνευσμένο από τον Αντίοχο τον Α`. Το ποίημα εγκιβωτίζει ένα άλλο επιτύμβιο ποίημα, με την πρόφαση ότι «η αδελφή του εγκρατώς και πράως ζήσαντος, του λίαν εγγραμμάτου Αντιόχου, βασιλέως Κομμαγηνής» έκανε μια παραγγελία συγγραφής επιτυμβίου σε κάποιον ποιητή.
Το εγκιβωτιζόμενο επίγραμμα έχει ως εξής:
«Του Aντιόχου του ευεργέτου βασιλέως
να υμνηθεί επαξίως, ω Κομμαγηνοί, το κλέος.
Ήταν της χώρας κυβερνήτης προνοητικός.
Υπήρξε δίκαιος, σοφός, γενναίος.
Υπήρξεν έτι το άριστον εκείνο, Ελληνικός—
ιδιότητα δεν έχ’ η ανθρωπότης τιμιοτέραν·
εις τους θεούς ευρίσκονται τα πέραν.»
Έχει γίνει ιδιαίτερα γνωστό λόγω της αξιολογικής κλιμάκωσης που αποθεώνει την Ελληνικότητα, αφού την τοποθετεί υψηλότερα από κάθε ανθρώπινη αρετή. Όπως η προνοητική διακυβέρνηση, η δικαιοσύνη, η σοφία και η γενναιότητα. Το να είναι κανείς Ελληνικός είναι τόσο πολύτιμο που μόνο οι Θεοί μπορούν να το ξεπεράσουν.
Ωστόσο νομίζω ότι η Ελληνικότητα του ποιητή είναι πολιτιστική αρετή που καταυγάζει τις εποχές της πολυεθνικής Ελληνιστικής ακμής, όχι φυλετική υπεροχή που μεταφέρεται με κληρονομικότητα. Άλλο Ελληνικός πολιτισμός άλλο Έλληνας ως καταγωγή. Και άλλο ποίηση άλλο επιστήμη. Αυτά ως γνώμη μου και παρά τη συγκλονιστική ποιητική μεταφορά νομίζω ότι δεν ενδείκνυται το θέμα για ρατσιστικά σχόλια.
Αλλά σας τα έγραψα για να σας μεταδώσω τη συγκίνηση που απολαμβάνω όταν ανακαλύπτω ίχνη της Ελληνιστικής εποχής σε μέρη μακρινά.
Συνέχεια του ταξιδιού στην Κομμαγηνή.
Ας γυρίσουμε στο ταξίδι. Δυστυχώς έχουμε κάποιες απώλειες από την ανάβαση στο Νεμρούτ Νταγί την ώρα που έπεφτε ο ήλιος. Ο Γιάννης άρπαξε κάποιο ενοχλητικό κρυολόγημα. Τα βάζω με το Δεντού που μας πήγε επάνω στο βουνό με τα κοντομάνικα, χωρίς να μας ενημερώσει να φορέσουμε πιο ζεστά ρούχα για το κρύο που μας περίμενε.
Στην πραγματικότητα άλλος είναι ο κύριος υπαίτιος, και τυγχάνει ο συγγραφέας σας. Αλλά ο Δεντού τα άκουσε και ντρέπομαι για τη Μακιαβελική μου συμπεριφορά. Το καλό είναι ότι ο Γιάννης άντεξε ηρωικά παρά τις ενοχλήσεις που κράτησαν σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού στο Κουρδιστάν.
Τώρα συμφωνούμε με το Δεντού να μας πάει να δούμε τα άλλα αρχαία της περιοχής. Το τίμημα καθορίστηκε σε 100 λίρες. Στη χρονική περίοδο που ταξιδέψαμε η αντιστοιχία ήταν δυόμιση λίρες στο ευρώ. Πάλι καλά είναι για αυτή την εκδρομή που θα κρατήσει ως το μεσημέρι.
Είδαμε (κατά σειρά) την αρχαία Αρσάμεια, με την Ακρόπολή της, την γέφυρα της εποχής των Σελτζούκων, το κάστρο «Γενί καλέ», τη ρωμαϊκή γέφυρα Σεβεράν και τους τύμβους του Καρακούς.
Η αρχαία Αρσάμεια, ευρισκόμενη κοντά στον ποταμό Νυμφαίο, παραπόταμο του Ευφράτη, ήταν η θερινή διοικητική έδρα των βασιλέων της Κομμαγηνής. Στους πρόποδες του φρουρίου της βρίσκεται ένα θαυμάσιο ανάγλυφο (περίπου του 50 π.Χ.), η «ΔΕΞΙΩΣΙΣ». Παριστά τον Ηρακλή και τον βασιλέα Μιθριδάτη 1ο (ή κατ άλλους τον Αντίοχο 1ο) να ανταλλάσσουν χειραψία. Δίπλα μια μεγάλη Ελληνική επιγραφή διατηρείται ευανάγνωστη. Αρχίζει με τη φράση «ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΙΟΧΟΣ ΘΕΟΣ». Η επιγραφή αναφέρεται στο γεγονός ότι ο Αντίοχος ο 1ος έκτισε εδώ το Ιεροθέσιον, δηλαδή το μαυσωλείο του πατέρα του Μιθριδάτη 1ου Καλλίνικου.
Πίσω από την επιγραφή ένα τούνελ με δύσκολα σκαλιά (δεν τα κατεβήκαμε όλα) λένε ότι οδηγεί κάτω στην Αρσάμεια. Είχε μήκος 158 μέτρα αλλά σήμερα είναι μπλοκαρισμένο. Παρά το θρύλο ότι πρόκειται για σήραγγα επικοινωνίας με την Αρσάμεια η αιτία κατασκευής της δεν είναι γνωστή. Το πιθανότερο είναι ότι εξυπηρετούσε, ως τεχνητό σπήλαιο, λατρευτικές συνάξεις για το Μίθρα, τον Περσικό Θεό του φωτός, που η λατρεία του διαδόθηκε ευρέως κατά τα Ρωμαϊκά χρόνια σε όλη την Μεσόγειο.
Ανεβαίνουμε επάνω στο βουνό που είναι η ακρόπολη της αρχαίας Αρσάμειας. Λέγεται «Εσκί Καλέ» δηλαδή παλαιό κάστρο. Από εδώ υπάρχει μια πανοραμική θέα στην πανέμορφη περιοχή. Φαίνεται το χωριό Παλαιό Κάχτα με το κάστρο του και η κοιλάδα του ποταμού Κάχτα, παραπόταμου του Ευφράτη, που στα ελληνιστικά χρόνια ονομαζόταν Νυμφαίος. Αυτό το Παλαιό Κάχτα επειδή βρίσκεται στην περίμετρο του τεράστιου ταμιευτήρα που δημιούργησε το φράγμα Ατατούρκ έγινε δυσπρόσιτο και σχεδόν εγκαταλείφθηκε. Οι κάτοικοι μεταφέρθηκαν στην καινούργια πόλη Κάχτα.
Στην Αρχαία Αρσάμεια σώζεται μια στήλη με αρχαίες επιγραφές.
Η ανάγλυφη Δεξίωση.
Θέα από το Εσκί Καλέ προς την κοιλάδα τού Νυμφαίου.
Παλαιό Κάχτα, Γέφυρα Σελτζούκων και κάστρο Γενί Καλέ.
Κατεβαίνουμε και συνεχίζουμε περνώντας από ένα ρέμα με την γέφυρα της εποχής των Σελτζούκων. Πάνω υψώνεται ένας απότομος βράχος που τον στεφανώνει το μεσαιωνικό κάστρο «Γενί καλέ» (σημαίνει νέο κάστρο). Η είσοδος είναι στην πίσω πλευρά του βράχου όπου και το χωριό Εσκί Κάχτα (Παλαιό Κάχτα). Το κάστρο αυτό είναι κατασκεύασμα των Μαμελούκων, χρονολογούμενο στο 13ο αιώνα. Φοβερό μοιάζει, σαν αετοφωλιά, αλλά βρίσκεται υπό αναστήλωση (με σκαλωσιές να το τριγυρίζουν) και προς το παρόν δεν είναι επισκέψιμο.
Δύο περίπου χιλιόμετρα πιο κάτω, πάνω στον ποταμό Cendere, κοντά στην συμβολή του με τον Νυμφαίο/Κάχτα, βλέπουμε μια εντυπωσιακή ρωμαϊκή γέφυρα. Κατασκευάστηκε το 200 περίπου μ.Χ. προς τιμήν του αυτοκράτορα Σεπτίμιου Σεβήρου (193-211) από τους στρατιώτες της XVI ρωμαϊκής λεγεώνας, της ονομαζόμενης Gallica. Είναι ωραιότατη, μονότοξη και θαυμάσια διατηρημένη. Σώζονται και οι μνημειακές κολώνες στα εκατέρωθεν άκρα της, με ύψος κάπου δέκα μέτρα.. Ευρισκόμενη στο στενότερο σημείο του ποταμού εδράζεται σε φυσικούς βράχους. Με άνοιγμα τόξου 34,2 μέτρα έχει μήκος 120 μέτρα και πλάτος επτά. Ένα θαύμα της Ρωμαϊκής γεφυροποιίας. Οι ντόπιοι την ονομάζουν και Severan, υποθέτω από το όνομα του Ρωμαίου αυτοκράτορα.
Τελευταίος σταθμός στην επίσκεψη της Κομμαγηνής η αρχαιολογική τοποθεσία Καρακούς. Είναι ένας τεχνητός λόφος (tumulus), ύψους 35 μέτρων που περιβάλλεται από τέσσερες δωρικές κολόνες ύψους εννέα μέτρων, με αγάλματα και κάποιες επιγραφές. Είναι ο τόπος ταφής των γυναικών της βασιλικής οικογένειας. Καρά Κους στα Τούρκικα σημαίνει Μαύρο πουλί, εξ ου και καρακάξα. Στην περίπτωσή μας το Καρά κους είναι ένας μαρμάρινος αετός που στέκει σα φύλακας επάνω σε μια κολώνα, μπροστά από το λόφο.
Καρακούς
Ο σημερινός προορισμός μας είναι το μικρό χωριό Γιουβάτζαλι όπου θα μείνουμε σε ένα homestay. Ο Δεντού μας πρότεινε να συνεχίσουμε μαζί του και να πάμε μέσω του μεγάλου φράγματος Ατατούρκ. Μετά σκέψη απορρίψαμε την ιδέα και επιστρέφουμε από την ίδια διαδρομή που ήρθαμε ως το Σιβερέκ. Οπότε αφού ήπιαμε καφέ στο καφενείο δίπλα στα αρχαία του Καρακούς καταλήξαμε στον σταθμό λεωφορείων της μικρής πόλης Kahta. Εκεί αποχαιρετήσαμε το Δεντού και πήραμε τη συγκοινωνία ως το Σιβερέκ περνώντας πάλι τη λίμνη Ατατούρκ στον Ευφράτη με φερυμπότ.
Αυτή η τεράστια τεχνητή λίμνη κατασκευάστηκε μεταξύ 1983 και 1990. Είναι η μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη της Τουρκίας και το ίδιο το φράγμα είναι από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως. Το έργο δημιούργησε νέες αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή. Αλλά και αντιδράσεις από τις δυο χώρες που διασχίζει στη συνέχεια ο ποταμός, τη Συρία και το Ιράκ, που αισθάνονται να απειλούνται οι υδάτινοι πόροι τους.
Εκτός αυτού η κατασκευή του φράγματος βύθισε στα νερά της λίμνης αξιόλογες αρχαίες τοποθεσίες με κυριότερη τα αρχαία Σαμόσατα, την πρωτεύουσα της Κομμαγηνής. Δυστυχώς δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Μια άλλη γνωστή περίπτωση αφορά το Ζεύγμα που θάφτηκε επίσης κάτω από τα νερά του Ευφράτη στο φράγμα Μπιρετσίκ. Και τα χειρότερα έρχονται με την κατασκευή του φράγματος Ιλισού στον ποταμό Τίγρη, που θα θάψει την υπέροχη τοποθεσία του Χασανκέιφ. Ένα ανοσιούργημα που προχωράει και βρίσκεται στη συνέχεια της διαδρομής μας.
Το Σιβερέκ είναι μια μικρή (για την Τουρκία) πόλη με 120,000 κατοίκους. Κείται ανάμεσα στο Ντιγιαρμπακίρ και την Ουρφά. Στον σταθμό του Σιβερέκ, περιμένουμε κάμποσην ώρα το μινιμπάς. Ο άμεσος προορισμός μας είναι η κωμόπολη Χιλβάν (Hilvan), σε απόσταση 36 χλμ Νοτιοδυτικά.
Πάμε για κάτι άλλο το απόγευμα. Αλλά πολύ καλά τα πάμε ως εδώ. Ειδικά για σήμερα το πρωί που το πλούσιο πρόγραμμα που απολαύσαμε, μας προέκυψε ως μπόνους, αφού καθόλου δεν το είχα μελετήσει ούτε σχεδιάσει.
Τώρα θέλω να επικοινωνήσω με τον αποψινό οικοδεσπότη μας και δυσκολεύομαι διότι η sim κάρτα που αγόρασα χθες το μεσημέρι στο Ντιγιαρμπακίρ δε μπορεί ακόμα να ενεργοποιηθεί. Προσφεύγω σε ένα κατάστημα στο παζάρι της πόλης. Ούτε ο καταστηματάρχης τα καταφέρνει με την κάρτα μου. Αλλά παίρνει ένα τηλέφωνο με το δικό του κινητό, αρνούμενος κάποια πληρωμή εκ μέρους μου. Οι οικοδεσπότες μας απαντούν ότι θα μας περιμένουν στο κέντρο του Hilvan, «μπροστά στη Βόνταφον»
Πέμπτη 22 Σεπτέμβρη.

Η πανσιόν «Καραντούτ» είναι σε μια ωραία τοποθεσία στα βουνά της αρχαίας Κομμαγηνής. Το αρχικό μας σχέδιο ήταν να μείνουμε στο Kahta, μια καινούργια πόλη που αναπτύσσεται λόγω της εύρεσης κοιτασμάτων πετρελαίου στην περιοχή. Τι καλά που αλλάξαμε σχέδια! Όχι μόνο μένουμε σε καλύτερη τοποθεσία και σε φθηνότερο μέρος αλλά καταφέραμε να ανέβουμε στο περίφημο βουνό Νεμρούτ ήδη από χθες, την ώρα του ηλιοβασιλέματος. Ενώ το αρχικό μου πλάνο ήταν για σήμερα το πρωί. Και δύσκολα θα ήταν και περισσότερο κρύο θα είχε για να πάμε την ώρα που βγαίνει ο ήλιος.
Οπότε τώρα μάς προκύπτει ένα ελεύθερο πρωινό. Ευτυχώς διότι η περιοχή έχει και άλλα αρχαία. Λόγω της στενότητας χρόνου δεν τα είχα καν μελετήσει. Ωστόσο είναι πολύ αξιόλογα. Και θα είναι το μπόνους αυτής της ταξιδιωτικής περιπέτειας στην αρχαία Κομμαγηνή.
Ένα ταξιδιωτικό highlight ψήνεται!
Η Κομμαγηνή και ο Καβάφης.
Στην αρχαιότητα Κομμαγηνή λεγόταν η γεωγραφική περιοχή που περικλείεται δυτικά από την οροσειρά του Ταύρου, νότια από τις πεδιάδες της Συρίας και ανατολικά από τον Ευφράτη ποταμό.
Μετά την κατάλυση της Περσικής Αυτοκρατορίας στην οποία ανήκε, η Κομμαγηνή περιήλθε στο βασίλειο των Σελευκιδών. Το 162 π.Χ. αποσπάσθηκε και απετέλεσε ιδιαίτερο βασίλειο, κατά την εποχή των Επιγόνων, με πρωτεύουσα τα Σαμόσατα. Σπουδαιότεροι βασιλείς της Κομμαγηνής ήταν ο Αντίοχος Α΄ και ο Αντίοχος Δ΄ (72 μ.Χ.) επί του οποίου το Βασίλειο αυτό καταλύθηκε από τους Ρωμαίους και επαναπροσαρτήθηκε στη Συρία αποτελώντας ρωμαϊκή επαρχία.
Αυτά εύκολα τα βρίσκει κανείς στο ιντερνέτ. Πιο δύσκολα θα βρείτε αυτό που κάνει κατά τη γνώμη μου τη διαφορά. Εγώ λοιπόν θεωρώ ότι εκείνος που εξύψωσε σε μύθο το ιστορικά άσημο και μικρό βασίλειο είναι ο ποιητής Καβάφης.
Μάλιστα η ιστορικά άσημη Κομμαγηνή πριν γίνει δικό μας ταξιδιωτικό highlight είχε γίνει πηγή ποιητικής έμπνευσης για το μεγάλο Αλεξανδρινό ποιητή.
Γνωστός για την ιδιαίτερη ενασχόλησή του με τον κόσμο της ελληνιστικής εποχής, ο Κωνσταντίνος Καβάφης έχει εμπνευσθεί δύο ποιήματα που τα τοποθετεί στο ιστορικό πλαίσιο της αρχαίας Κομμαγηνής. Το ένα επιγράφεται «Μελαγχολία του Ιάσονος Κλεάνδρου ποιητού εν Κομμαγηνή 595 μ.Χ.». Ο ποιητής Ιάσων είναι φανταστικό πρόσωπο. Το ποίημα έχει μορφή μονολόγου και τοποθετείται χρονολογικά στην τελευταία περίοδο βυζαντινής κατοχής της περιοχής.
Το άλλο ποίημα του Καβάφη επιγράφεται «Επιτύμβιον Αντιόχου Βασιλέως Κομμαγηνής».
Πρόκειται για διάσημο ποίημα που έρχεται και δένει στο νήμα της έμμονης ενασχόλησης του Καβάφη με τους τάφους και τα επιτάφια επιγράμματα που δίνουν στον ποιητή το ιστορικό άλλοθι και το ποιητικό όχημα θα έλεγα για να μεταφερθεί σε αρχαίες και λησμονημένες εποχές που νοσταλγεί. Είναι πολλά τα ποιήματα. Τι «Ιασή τάφος», «Ιγνατίου τάφος», «Λάνη τάφος», «Λυσίου γραμματικού τάφος», «Για τον Αμμόνη, που πέθανε 29 ετών», «Ευρίωνος τάφος», «Κίμων Λεάρχου, 22 ετών, σπουδαστής ελληνικών γραμμάτων»… Μιλάμε για ολόκληρο νεκροταφείο με Καβαφικά επιγράμματα. Με αποκορύφωμα το περίφημο «Εν τω Μηνί Αθύρ», όπου ο ποιητής «με δυσκολία διαβάζει στην πέτρα την αρχαία» ένα παλιό επίγραμμα.
Το φημισμένο «Επιτύμβιον Αντιόχου Βασιλέως Κομμαγηνής», είναι πιθανώς εμπνευσμένο από τον Αντίοχο τον Α`. Το ποίημα εγκιβωτίζει ένα άλλο επιτύμβιο ποίημα, με την πρόφαση ότι «η αδελφή του εγκρατώς και πράως ζήσαντος, του λίαν εγγραμμάτου Αντιόχου, βασιλέως Κομμαγηνής» έκανε μια παραγγελία συγγραφής επιτυμβίου σε κάποιον ποιητή.
Το εγκιβωτιζόμενο επίγραμμα έχει ως εξής:
«Του Aντιόχου του ευεργέτου βασιλέως
να υμνηθεί επαξίως, ω Κομμαγηνοί, το κλέος.
Ήταν της χώρας κυβερνήτης προνοητικός.
Υπήρξε δίκαιος, σοφός, γενναίος.
Υπήρξεν έτι το άριστον εκείνο, Ελληνικός—
ιδιότητα δεν έχ’ η ανθρωπότης τιμιοτέραν·
εις τους θεούς ευρίσκονται τα πέραν.»
Έχει γίνει ιδιαίτερα γνωστό λόγω της αξιολογικής κλιμάκωσης που αποθεώνει την Ελληνικότητα, αφού την τοποθετεί υψηλότερα από κάθε ανθρώπινη αρετή. Όπως η προνοητική διακυβέρνηση, η δικαιοσύνη, η σοφία και η γενναιότητα. Το να είναι κανείς Ελληνικός είναι τόσο πολύτιμο που μόνο οι Θεοί μπορούν να το ξεπεράσουν.
Ωστόσο νομίζω ότι η Ελληνικότητα του ποιητή είναι πολιτιστική αρετή που καταυγάζει τις εποχές της πολυεθνικής Ελληνιστικής ακμής, όχι φυλετική υπεροχή που μεταφέρεται με κληρονομικότητα. Άλλο Ελληνικός πολιτισμός άλλο Έλληνας ως καταγωγή. Και άλλο ποίηση άλλο επιστήμη. Αυτά ως γνώμη μου και παρά τη συγκλονιστική ποιητική μεταφορά νομίζω ότι δεν ενδείκνυται το θέμα για ρατσιστικά σχόλια.
Αλλά σας τα έγραψα για να σας μεταδώσω τη συγκίνηση που απολαμβάνω όταν ανακαλύπτω ίχνη της Ελληνιστικής εποχής σε μέρη μακρινά.
Συνέχεια του ταξιδιού στην Κομμαγηνή.
Ας γυρίσουμε στο ταξίδι. Δυστυχώς έχουμε κάποιες απώλειες από την ανάβαση στο Νεμρούτ Νταγί την ώρα που έπεφτε ο ήλιος. Ο Γιάννης άρπαξε κάποιο ενοχλητικό κρυολόγημα. Τα βάζω με το Δεντού που μας πήγε επάνω στο βουνό με τα κοντομάνικα, χωρίς να μας ενημερώσει να φορέσουμε πιο ζεστά ρούχα για το κρύο που μας περίμενε.
Στην πραγματικότητα άλλος είναι ο κύριος υπαίτιος, και τυγχάνει ο συγγραφέας σας. Αλλά ο Δεντού τα άκουσε και ντρέπομαι για τη Μακιαβελική μου συμπεριφορά. Το καλό είναι ότι ο Γιάννης άντεξε ηρωικά παρά τις ενοχλήσεις που κράτησαν σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού στο Κουρδιστάν.
Τώρα συμφωνούμε με το Δεντού να μας πάει να δούμε τα άλλα αρχαία της περιοχής. Το τίμημα καθορίστηκε σε 100 λίρες. Στη χρονική περίοδο που ταξιδέψαμε η αντιστοιχία ήταν δυόμιση λίρες στο ευρώ. Πάλι καλά είναι για αυτή την εκδρομή που θα κρατήσει ως το μεσημέρι.
Είδαμε (κατά σειρά) την αρχαία Αρσάμεια, με την Ακρόπολή της, την γέφυρα της εποχής των Σελτζούκων, το κάστρο «Γενί καλέ», τη ρωμαϊκή γέφυρα Σεβεράν και τους τύμβους του Καρακούς.
Η αρχαία Αρσάμεια, ευρισκόμενη κοντά στον ποταμό Νυμφαίο, παραπόταμο του Ευφράτη, ήταν η θερινή διοικητική έδρα των βασιλέων της Κομμαγηνής. Στους πρόποδες του φρουρίου της βρίσκεται ένα θαυμάσιο ανάγλυφο (περίπου του 50 π.Χ.), η «ΔΕΞΙΩΣΙΣ». Παριστά τον Ηρακλή και τον βασιλέα Μιθριδάτη 1ο (ή κατ άλλους τον Αντίοχο 1ο) να ανταλλάσσουν χειραψία. Δίπλα μια μεγάλη Ελληνική επιγραφή διατηρείται ευανάγνωστη. Αρχίζει με τη φράση «ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΜΕΓΑΣ ΑΝΤΙΟΧΟΣ ΘΕΟΣ». Η επιγραφή αναφέρεται στο γεγονός ότι ο Αντίοχος ο 1ος έκτισε εδώ το Ιεροθέσιον, δηλαδή το μαυσωλείο του πατέρα του Μιθριδάτη 1ου Καλλίνικου.
Πίσω από την επιγραφή ένα τούνελ με δύσκολα σκαλιά (δεν τα κατεβήκαμε όλα) λένε ότι οδηγεί κάτω στην Αρσάμεια. Είχε μήκος 158 μέτρα αλλά σήμερα είναι μπλοκαρισμένο. Παρά το θρύλο ότι πρόκειται για σήραγγα επικοινωνίας με την Αρσάμεια η αιτία κατασκευής της δεν είναι γνωστή. Το πιθανότερο είναι ότι εξυπηρετούσε, ως τεχνητό σπήλαιο, λατρευτικές συνάξεις για το Μίθρα, τον Περσικό Θεό του φωτός, που η λατρεία του διαδόθηκε ευρέως κατά τα Ρωμαϊκά χρόνια σε όλη την Μεσόγειο.
Ανεβαίνουμε επάνω στο βουνό που είναι η ακρόπολη της αρχαίας Αρσάμειας. Λέγεται «Εσκί Καλέ» δηλαδή παλαιό κάστρο. Από εδώ υπάρχει μια πανοραμική θέα στην πανέμορφη περιοχή. Φαίνεται το χωριό Παλαιό Κάχτα με το κάστρο του και η κοιλάδα του ποταμού Κάχτα, παραπόταμου του Ευφράτη, που στα ελληνιστικά χρόνια ονομαζόταν Νυμφαίος. Αυτό το Παλαιό Κάχτα επειδή βρίσκεται στην περίμετρο του τεράστιου ταμιευτήρα που δημιούργησε το φράγμα Ατατούρκ έγινε δυσπρόσιτο και σχεδόν εγκαταλείφθηκε. Οι κάτοικοι μεταφέρθηκαν στην καινούργια πόλη Κάχτα.
Στην Αρχαία Αρσάμεια σώζεται μια στήλη με αρχαίες επιγραφές.

Η ανάγλυφη Δεξίωση.

Θέα από το Εσκί Καλέ προς την κοιλάδα τού Νυμφαίου.


Παλαιό Κάχτα, Γέφυρα Σελτζούκων και κάστρο Γενί Καλέ.
Κατεβαίνουμε και συνεχίζουμε περνώντας από ένα ρέμα με την γέφυρα της εποχής των Σελτζούκων. Πάνω υψώνεται ένας απότομος βράχος που τον στεφανώνει το μεσαιωνικό κάστρο «Γενί καλέ» (σημαίνει νέο κάστρο). Η είσοδος είναι στην πίσω πλευρά του βράχου όπου και το χωριό Εσκί Κάχτα (Παλαιό Κάχτα). Το κάστρο αυτό είναι κατασκεύασμα των Μαμελούκων, χρονολογούμενο στο 13ο αιώνα. Φοβερό μοιάζει, σαν αετοφωλιά, αλλά βρίσκεται υπό αναστήλωση (με σκαλωσιές να το τριγυρίζουν) και προς το παρόν δεν είναι επισκέψιμο.
Δύο περίπου χιλιόμετρα πιο κάτω, πάνω στον ποταμό Cendere, κοντά στην συμβολή του με τον Νυμφαίο/Κάχτα, βλέπουμε μια εντυπωσιακή ρωμαϊκή γέφυρα. Κατασκευάστηκε το 200 περίπου μ.Χ. προς τιμήν του αυτοκράτορα Σεπτίμιου Σεβήρου (193-211) από τους στρατιώτες της XVI ρωμαϊκής λεγεώνας, της ονομαζόμενης Gallica. Είναι ωραιότατη, μονότοξη και θαυμάσια διατηρημένη. Σώζονται και οι μνημειακές κολώνες στα εκατέρωθεν άκρα της, με ύψος κάπου δέκα μέτρα.. Ευρισκόμενη στο στενότερο σημείο του ποταμού εδράζεται σε φυσικούς βράχους. Με άνοιγμα τόξου 34,2 μέτρα έχει μήκος 120 μέτρα και πλάτος επτά. Ένα θαύμα της Ρωμαϊκής γεφυροποιίας. Οι ντόπιοι την ονομάζουν και Severan, υποθέτω από το όνομα του Ρωμαίου αυτοκράτορα.

Τελευταίος σταθμός στην επίσκεψη της Κομμαγηνής η αρχαιολογική τοποθεσία Καρακούς. Είναι ένας τεχνητός λόφος (tumulus), ύψους 35 μέτρων που περιβάλλεται από τέσσερες δωρικές κολόνες ύψους εννέα μέτρων, με αγάλματα και κάποιες επιγραφές. Είναι ο τόπος ταφής των γυναικών της βασιλικής οικογένειας. Καρά Κους στα Τούρκικα σημαίνει Μαύρο πουλί, εξ ου και καρακάξα. Στην περίπτωσή μας το Καρά κους είναι ένας μαρμάρινος αετός που στέκει σα φύλακας επάνω σε μια κολώνα, μπροστά από το λόφο.

Καρακούς
Ο σημερινός προορισμός μας είναι το μικρό χωριό Γιουβάτζαλι όπου θα μείνουμε σε ένα homestay. Ο Δεντού μας πρότεινε να συνεχίσουμε μαζί του και να πάμε μέσω του μεγάλου φράγματος Ατατούρκ. Μετά σκέψη απορρίψαμε την ιδέα και επιστρέφουμε από την ίδια διαδρομή που ήρθαμε ως το Σιβερέκ. Οπότε αφού ήπιαμε καφέ στο καφενείο δίπλα στα αρχαία του Καρακούς καταλήξαμε στον σταθμό λεωφορείων της μικρής πόλης Kahta. Εκεί αποχαιρετήσαμε το Δεντού και πήραμε τη συγκοινωνία ως το Σιβερέκ περνώντας πάλι τη λίμνη Ατατούρκ στον Ευφράτη με φερυμπότ.
Αυτή η τεράστια τεχνητή λίμνη κατασκευάστηκε μεταξύ 1983 και 1990. Είναι η μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη της Τουρκίας και το ίδιο το φράγμα είναι από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως. Το έργο δημιούργησε νέες αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή. Αλλά και αντιδράσεις από τις δυο χώρες που διασχίζει στη συνέχεια ο ποταμός, τη Συρία και το Ιράκ, που αισθάνονται να απειλούνται οι υδάτινοι πόροι τους.
Εκτός αυτού η κατασκευή του φράγματος βύθισε στα νερά της λίμνης αξιόλογες αρχαίες τοποθεσίες με κυριότερη τα αρχαία Σαμόσατα, την πρωτεύουσα της Κομμαγηνής. Δυστυχώς δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Μια άλλη γνωστή περίπτωση αφορά το Ζεύγμα που θάφτηκε επίσης κάτω από τα νερά του Ευφράτη στο φράγμα Μπιρετσίκ. Και τα χειρότερα έρχονται με την κατασκευή του φράγματος Ιλισού στον ποταμό Τίγρη, που θα θάψει την υπέροχη τοποθεσία του Χασανκέιφ. Ένα ανοσιούργημα που προχωράει και βρίσκεται στη συνέχεια της διαδρομής μας.
Το Σιβερέκ είναι μια μικρή (για την Τουρκία) πόλη με 120,000 κατοίκους. Κείται ανάμεσα στο Ντιγιαρμπακίρ και την Ουρφά. Στον σταθμό του Σιβερέκ, περιμένουμε κάμποσην ώρα το μινιμπάς. Ο άμεσος προορισμός μας είναι η κωμόπολη Χιλβάν (Hilvan), σε απόσταση 36 χλμ Νοτιοδυτικά.
Πάμε για κάτι άλλο το απόγευμα. Αλλά πολύ καλά τα πάμε ως εδώ. Ειδικά για σήμερα το πρωί που το πλούσιο πρόγραμμα που απολαύσαμε, μας προέκυψε ως μπόνους, αφού καθόλου δεν το είχα μελετήσει ούτε σχεδιάσει.
Τώρα θέλω να επικοινωνήσω με τον αποψινό οικοδεσπότη μας και δυσκολεύομαι διότι η sim κάρτα που αγόρασα χθες το μεσημέρι στο Ντιγιαρμπακίρ δε μπορεί ακόμα να ενεργοποιηθεί. Προσφεύγω σε ένα κατάστημα στο παζάρι της πόλης. Ούτε ο καταστηματάρχης τα καταφέρνει με την κάρτα μου. Αλλά παίρνει ένα τηλέφωνο με το δικό του κινητό, αρνούμενος κάποια πληρωμή εκ μέρους μου. Οι οικοδεσπότες μας απαντούν ότι θα μας περιμένουν στο κέντρο του Hilvan, «μπροστά στη Βόνταφον»
Last edited by a moderator: