Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο. Ταξίδι ως το Ντιγιαρμπακίρ.
- Κεφάλαιο 3ο. Από τη Γη των μπακιριών ως τον τάφο του Αντίοχου.
- Κεφάλαιο 4ο. Στην αρχαία Κομμαγηνή, το μπόνους ταξιδιωτικό highlight
- Κεφάλαιο 5ο. Βέρι νάις έξω, εκεί στο Γιουβάτζαλι.
- Κεφάλαιο 6ο. Ένδοξη Έδεσσα - Σανλιούρφα
- Κεφάλαιο 7ο. Μαρντίν
- Κεφάλαιο 8ο.Ντοχούκ, εισαγωγή στην Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή τού Ιράκ.
- Κεφάλαιο 9ο. Ερμπίλ / Άρβηλα / Hweler
- Κεφάλαιο 10ο. Επίσκεψη στο Lalish
- Κεφάλαιο 11ο. Καλημέρα στην πόλη των τριών Mάγων
- Κεφάλαιο 12o. Πέρασμα συνόρων. Μιντιάτ
- Κεφάλαιο 13ο
- Κεφάλαιο 14ο
- Κεφάλαιο 15ο.
- Κεφάλαιο 16ο.
Κεφάλαιο 8ο. Ντοχούκ, εισαγωγή στην Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή τού Ιράκ.
Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου
Ήταν στο πρόγραμμα με ερωτηματικό. Δεν το λέγαμε γιατί δεν ήμασταν σίγουροι. Αλλά τώρα έχουμε πάρει καλές πληροφορίες και θα προχωρήσουμε. Θα περάσουμε στο Ιράκ.
Ξεκινάμε μετά το πρωινό για τον σταθμό λεωφορείων στη κάτω - καινούργια πόλη του Μαρντίν. Παίρνουμε απ` εκεί ένα διερχόμενο λεωφορείο, μετά τις εννιά, για να πάμε στην συνοριακή πόλη Σιλόπι, 200 περίπου χλμ. ανατολικά.
Ο δρόμος πάει παράλληλα με τα σύνορα της Συρίας. Τα σύνορα χαράχθηκαν μετά τον 1ο Παγκόσμιο πόλεμο στο μεγαλύτερο μέρος τους πάνω στην ιστορική «σιδηροδρομική γραμμή της Βαγδάτης». Η γραμμή, που βέβαια δε λειτουργεί, ανήκει στην Τουρκία και έχει ακριβώς στο άλλο μέρος της τα σύνορα της Συρίας.
Μετά από περίπου εξήντα χιλιόμετρα το λεωφορείο σταματάει λίγα λεπτά στο Nusaybin. Η πόλη, ίση περίπου σε πληθυσμό με το Μαρντίν, μοιάζει άσχημη. Αλλά έχει ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Είναι η Νίσιβις των Βυζαντινών, έδρα της Θεολογικής σχολής των Νεστοριανών Ασσυρίων Χριστιανών της Μεσοποταμίας.
Η χιλιόχρονη οχυρωμένη πόλη ονομάστηκε Αντιόχεια της Μυγδονίας από τους Σελευκίδες. Όσοι είστε από την περιοχή της Θεσσαλονίκης ίσως έχετε περάσει από τη Μυγδονία της Μακεδονίας. Η Μεσοποταμιακή Μυγδονία είχε πρωτεύουσα τη Νίσιβη και απλωνόταν μέχρι και το Ερμπίλ, πρακτικά σε όλο το γεωγραφικό χώρο της Ιρακινής μου διαμονής.
(Προσπάθησα να μην πολυασχοληθώ με το θεματικό νήμα "ότι θυμίζει Ελλάδα ανά τον κόσμο" αλλά μού βγαίνει μια στέρηση και όλο εκεί το πάω).
Τώρα η συνοριακή πόλη της Νίσιβης χωρίζεται με ένα συνοριακό φράχτη από τη μεγαλύτερή της Συριακή πόλη Qamishli. Το οποίο είναι ίσως η μεγαλύτερη πόλη της Συρίας με Κουρδική πλειοψηφία. Αλλά και τόπος όπου κατέφυγαν πριν εκατό χρόνια οι Χριστιανοί της Ανατολίας (Αρμένιοι, Ασσύριοι και λοιποί), φεύγοντας από τις Οθωμανικές σφαγές.
Τα σύνορα της Συρίας είναι πολύ κοντά και ορατά από το παράθυρο του λεωφορείου σε αρκετά μέρη.
Μετά άλλα εκατό χιλιόμετρα φθάνουμε στο Cizre, άλλη μια πόλη της Τουρκίας με κουρδική πλειοψηφία και πληθυσμό περίπου εκατό χιλιάδες. Εδώ ξαναβρίσκουμε τον Τίγρη ποταμό. Τον αντικρίσαμε για πρώτη φορά πριν πέντε ημέρες, από τα τείχη του Ντιγιαρμπακίρ. Σύμφωνα με την πιο διαδεδομένη άποψη εδώ στο Cizre πέρασε τον Τίγρη ποταμό ο Αλέξανδρος, το 331 προ Χριστού.
Ήρθε η ώρα να τον διαβούμε και εμείς. Καθώς περνάμε στην αριστερή όχθη του ποταμού προχωράμε παράλληλα με τον ποταμό. Από εδώ και πέρα τα σύνορα Τουρκίας και Συρίας τα ορίζει ο Τίγρης. Στην αρχή ο δρόμος είναι τόσο κοντά που βλέπουμε πολύ καλά τους φράχτες και τα Συριακά φυλάκια με τους στρατιώτες στην απέναντι όχθη.
Ατυχώς παράλληλα με τα δικά μου σχέδια για ταξίδι στο Κουρδιστάν ξεκίνησε και στη Συρία η «Αραβική Άνοιξη». Η οποία τους τελευταίους τρεις μήνες έχει οδηγήσει σε ένοπλες συγκρούσεις μεταξύ διαφόρων παρατάξεων που γίνονται όλο και εντονότερες στο Συριακό Κουρδιστάν.
Μετά την περιοχή του Cizre ο δρόμος πάει ανατολικότερα ως το Σιλόπι, άλλη μια πόλη ογδόντα περίπου χιλιάδων κατοίκων.
Σε δέκα περίπου χλμ. μετά το Σιλόπι είμαστε στην συνοριακή διάβαση Ιμπραήμ Χαλίλ. Εδώ τα σύνορα Τουρκίας και Ιράκ τα καθορίζει ο ποταμός Χαμπούρ, παραπόταμος του Τίγρη με τον οποίο ενώνεται στο τριεθνές το τριεθνές Τουρκίας, Συρίας και Ιράκ.
Διαπιστώνουμε ότι υπάρχει τεράστια κυκλοφορία. Πάμπολλα φορτηγά αυτοκίνητα κουβαλάνε εμπορεύματα από την Τουρκία στο Ιράκ.
Οι επιβάτες που δε διαθέτουν όχημα πρέπει να πάρουν ένα από τα ταξί που είναι εξουσιοδοτημένα για τη διέλευση των συνόρων, τα οποία βρίσκονται σε μια γέφυρα πάνω στον ποταμό Χαμπούρ
Παίρνουμε ένα ταξί που έχει άδεια διασυνοριακής μεταφοράς επιβατών. Το τίμημα είναι 20 λίρες Τουρκίας το άτομο, με συμπλήρωση βέβαια όλων των καθισμάτων, άρα δεν είμαστε μόνοι. Ο ταξιτζής μας είναι πολύ σβέλτος. Αν και δεν μιλά αγγλικά μάς περνάει πολύ γρήγορα από τα σύνορα.
Βρισκόμαστε στο Ιράκ αλλά εδώ είναι η «Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή», που έχει δική της αναγνωρισμένη τοπική κυβέρνηση, σημαία, τελωνεία, σφραγίδα και εκδίδει βίζες. Μας σφραγίζουν τα διαβατήρια δίνοντας (δωρεάν) βίζα 10 ημερών μόνο για την Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή. Εννοείται ότι το υπόλοιπο Ιράκ δεν μας ενδιαφέρει, γιατί είναι ακόμα ανασφαλές και επικίνδυνο.
Τελειώνοντας τις διαδικασίες που αποδείχτηκαν εύκολες, παίρνουμε ένα ταξί για μια διαδρομή περίπου 60 χλμ, μέχρι το σημερινό μας προορισμό, την πόλη Ντοχούκ. Ο δρόμος είναι ένας αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή.
Στο Ντοχούκ θα μείνουμε για απόψε. Πάμε στο ξενοδοχείο Μπιρτζίν που το έχω διαλέξει από τον οδηγό Lonely Planet, που γράφει ότι είναι το καλύτερο. Δυστυχώς δεν είναι κάτι καλό, μοιάζει σε παρακμή. Μιας και θα μείνουμε ξανά στην πόλη και πάλι, έψαξα το θέμα και βρήκα άλλο πολύ καλύτερο για την επόμενη διανυκτέρευση.
Το Ντοχούκ δεν είναι κάποιο σπουδαίο αξιοθέατο αλλά είναι πολύ καλή εισαγωγή στο Ιρακινό Κουρδιστάν. Η πόλη βρίσκεται σε φρενήρη πορεία ανάπτυξης. Το παζάρι σφύζει από αγοραστική κίνηση. Παντού αναπτύσσεται έντονη οικοδομική και γενικότερη κατασκευαστική δραστηριότητα, εξ ου και οι φάλαγγες των φορτηγών που έρχονται από την Τουρκία, γεμάτα με τα υλικά που την τροφοδοτούν.
Αν και η λέξη Ντοχούκ στην ντοπιολαλιά της περιοχής σημαίνει χωριουδάκι, η πόλη έχει σήμερα γύρω στους 150,000 κατοίκους. Και επειδή είναι ασφαλής έχει γίνει τόπος εσωτερικού τουρισμού. Πολλοί Ιρακινοί έρχονται να περάσουν εδώ λίγες μέρες μακριά από τις επικίνδυνες πόλεις στο Ιράκ.
Ακόμα και στο ξενοδοχείο μας συναντάμε ένα γκρουπ με τελειόφοιτους Λυκείου που έχουν έρθει με τον καθηγητή τους για μερικές ημέρες διακοπών.
Στην αγορά του Ντοχούκ βρίσκεις τα πάντα. Από επιούσιο ψωμάκι μέχρι βαριά χρυσαφικά για τις κυρίες της Μέσης Ανατολής.
Εμείς πηγαίνουμε για φαγητό στο καλό, πολυσύχναστο και με πλούσια παραδοσιακή κουζίνα εστιατόριο «Ντουνιά» και κάνουμε βόλτες στην πόλη. Μέσα σε ένα περιβάλλον που έχει πολυκοσμία, με ντόπιους και επισκέπτες από διάφορα κοινωνικά στρώματα και εθνικές κοινότητες τόσο του Κουρδιστάν όσο και από πέριξ περιοχές του Ιράκ και άλλων χωρών της Μέσης Ανατολής, αισθανόμαστε ασφαλείς και όλες οι επαφές μας είναι φιλικές.
Και μπορώ να πω ότι νοιώθουμε «σαν στο σπίτι μας» αφού δεν ξεχωρίζουμε ούτε εμφανισιακά από τον υπόλοιπο κόσμο που κυκλοφορεί στα μέρη που κινούμαστε.
Η «Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή» σφύζει από οικονομική ανάπτυξη και θεωρείται ασφαλής. Έχει έκταση 40 643 τετραγωνικά χλμ (έτσι γράφει το λήμμα στη Wikpedia το 2011) και πληθυσμό που υπολογίζεται σε πεντέμισι εκατομμύρια. Ετοιμαζόμαστε λοιπόν για τις υπόλοιπες τρείς μέρες στο Ιρακινό Κουρδιστάν ρωτώντας και σχεδιάζοντας το ταξίδι.
Τόσες ακόμα ημέρες διαθέτουμε και κατά τη γνώμη μου αποτελούν αρκετό χρόνο για μια ικανοποιητική δόση Ιρακινού Κουρδιστάν. Αύριο θα πάμε στο Ερμπίλ, την πρωτεύουσα της Αυτόνομης Περιοχής. Και μετά βλέποντας και κάνοντας.
Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου
Ήταν στο πρόγραμμα με ερωτηματικό. Δεν το λέγαμε γιατί δεν ήμασταν σίγουροι. Αλλά τώρα έχουμε πάρει καλές πληροφορίες και θα προχωρήσουμε. Θα περάσουμε στο Ιράκ.
Ξεκινάμε μετά το πρωινό για τον σταθμό λεωφορείων στη κάτω - καινούργια πόλη του Μαρντίν. Παίρνουμε απ` εκεί ένα διερχόμενο λεωφορείο, μετά τις εννιά, για να πάμε στην συνοριακή πόλη Σιλόπι, 200 περίπου χλμ. ανατολικά.
Ο δρόμος πάει παράλληλα με τα σύνορα της Συρίας. Τα σύνορα χαράχθηκαν μετά τον 1ο Παγκόσμιο πόλεμο στο μεγαλύτερο μέρος τους πάνω στην ιστορική «σιδηροδρομική γραμμή της Βαγδάτης». Η γραμμή, που βέβαια δε λειτουργεί, ανήκει στην Τουρκία και έχει ακριβώς στο άλλο μέρος της τα σύνορα της Συρίας.
Μετά από περίπου εξήντα χιλιόμετρα το λεωφορείο σταματάει λίγα λεπτά στο Nusaybin. Η πόλη, ίση περίπου σε πληθυσμό με το Μαρντίν, μοιάζει άσχημη. Αλλά έχει ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Είναι η Νίσιβις των Βυζαντινών, έδρα της Θεολογικής σχολής των Νεστοριανών Ασσυρίων Χριστιανών της Μεσοποταμίας.
Η χιλιόχρονη οχυρωμένη πόλη ονομάστηκε Αντιόχεια της Μυγδονίας από τους Σελευκίδες. Όσοι είστε από την περιοχή της Θεσσαλονίκης ίσως έχετε περάσει από τη Μυγδονία της Μακεδονίας. Η Μεσοποταμιακή Μυγδονία είχε πρωτεύουσα τη Νίσιβη και απλωνόταν μέχρι και το Ερμπίλ, πρακτικά σε όλο το γεωγραφικό χώρο της Ιρακινής μου διαμονής.
(Προσπάθησα να μην πολυασχοληθώ με το θεματικό νήμα "ότι θυμίζει Ελλάδα ανά τον κόσμο" αλλά μού βγαίνει μια στέρηση και όλο εκεί το πάω).
Τώρα η συνοριακή πόλη της Νίσιβης χωρίζεται με ένα συνοριακό φράχτη από τη μεγαλύτερή της Συριακή πόλη Qamishli. Το οποίο είναι ίσως η μεγαλύτερη πόλη της Συρίας με Κουρδική πλειοψηφία. Αλλά και τόπος όπου κατέφυγαν πριν εκατό χρόνια οι Χριστιανοί της Ανατολίας (Αρμένιοι, Ασσύριοι και λοιποί), φεύγοντας από τις Οθωμανικές σφαγές.
Τα σύνορα της Συρίας είναι πολύ κοντά και ορατά από το παράθυρο του λεωφορείου σε αρκετά μέρη.
Μετά άλλα εκατό χιλιόμετρα φθάνουμε στο Cizre, άλλη μια πόλη της Τουρκίας με κουρδική πλειοψηφία και πληθυσμό περίπου εκατό χιλιάδες. Εδώ ξαναβρίσκουμε τον Τίγρη ποταμό. Τον αντικρίσαμε για πρώτη φορά πριν πέντε ημέρες, από τα τείχη του Ντιγιαρμπακίρ. Σύμφωνα με την πιο διαδεδομένη άποψη εδώ στο Cizre πέρασε τον Τίγρη ποταμό ο Αλέξανδρος, το 331 προ Χριστού.
Ήρθε η ώρα να τον διαβούμε και εμείς. Καθώς περνάμε στην αριστερή όχθη του ποταμού προχωράμε παράλληλα με τον ποταμό. Από εδώ και πέρα τα σύνορα Τουρκίας και Συρίας τα ορίζει ο Τίγρης. Στην αρχή ο δρόμος είναι τόσο κοντά που βλέπουμε πολύ καλά τους φράχτες και τα Συριακά φυλάκια με τους στρατιώτες στην απέναντι όχθη.
Ατυχώς παράλληλα με τα δικά μου σχέδια για ταξίδι στο Κουρδιστάν ξεκίνησε και στη Συρία η «Αραβική Άνοιξη». Η οποία τους τελευταίους τρεις μήνες έχει οδηγήσει σε ένοπλες συγκρούσεις μεταξύ διαφόρων παρατάξεων που γίνονται όλο και εντονότερες στο Συριακό Κουρδιστάν.
Μετά την περιοχή του Cizre ο δρόμος πάει ανατολικότερα ως το Σιλόπι, άλλη μια πόλη ογδόντα περίπου χιλιάδων κατοίκων.
Σε δέκα περίπου χλμ. μετά το Σιλόπι είμαστε στην συνοριακή διάβαση Ιμπραήμ Χαλίλ. Εδώ τα σύνορα Τουρκίας και Ιράκ τα καθορίζει ο ποταμός Χαμπούρ, παραπόταμος του Τίγρη με τον οποίο ενώνεται στο τριεθνές το τριεθνές Τουρκίας, Συρίας και Ιράκ.
Διαπιστώνουμε ότι υπάρχει τεράστια κυκλοφορία. Πάμπολλα φορτηγά αυτοκίνητα κουβαλάνε εμπορεύματα από την Τουρκία στο Ιράκ.
Οι επιβάτες που δε διαθέτουν όχημα πρέπει να πάρουν ένα από τα ταξί που είναι εξουσιοδοτημένα για τη διέλευση των συνόρων, τα οποία βρίσκονται σε μια γέφυρα πάνω στον ποταμό Χαμπούρ
Παίρνουμε ένα ταξί που έχει άδεια διασυνοριακής μεταφοράς επιβατών. Το τίμημα είναι 20 λίρες Τουρκίας το άτομο, με συμπλήρωση βέβαια όλων των καθισμάτων, άρα δεν είμαστε μόνοι. Ο ταξιτζής μας είναι πολύ σβέλτος. Αν και δεν μιλά αγγλικά μάς περνάει πολύ γρήγορα από τα σύνορα.
Βρισκόμαστε στο Ιράκ αλλά εδώ είναι η «Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή», που έχει δική της αναγνωρισμένη τοπική κυβέρνηση, σημαία, τελωνεία, σφραγίδα και εκδίδει βίζες. Μας σφραγίζουν τα διαβατήρια δίνοντας (δωρεάν) βίζα 10 ημερών μόνο για την Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή. Εννοείται ότι το υπόλοιπο Ιράκ δεν μας ενδιαφέρει, γιατί είναι ακόμα ανασφαλές και επικίνδυνο.
Τελειώνοντας τις διαδικασίες που αποδείχτηκαν εύκολες, παίρνουμε ένα ταξί για μια διαδρομή περίπου 60 χλμ, μέχρι το σημερινό μας προορισμό, την πόλη Ντοχούκ. Ο δρόμος είναι ένας αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή.
Στο Ντοχούκ θα μείνουμε για απόψε. Πάμε στο ξενοδοχείο Μπιρτζίν που το έχω διαλέξει από τον οδηγό Lonely Planet, που γράφει ότι είναι το καλύτερο. Δυστυχώς δεν είναι κάτι καλό, μοιάζει σε παρακμή. Μιας και θα μείνουμε ξανά στην πόλη και πάλι, έψαξα το θέμα και βρήκα άλλο πολύ καλύτερο για την επόμενη διανυκτέρευση.
Το Ντοχούκ δεν είναι κάποιο σπουδαίο αξιοθέατο αλλά είναι πολύ καλή εισαγωγή στο Ιρακινό Κουρδιστάν. Η πόλη βρίσκεται σε φρενήρη πορεία ανάπτυξης. Το παζάρι σφύζει από αγοραστική κίνηση. Παντού αναπτύσσεται έντονη οικοδομική και γενικότερη κατασκευαστική δραστηριότητα, εξ ου και οι φάλαγγες των φορτηγών που έρχονται από την Τουρκία, γεμάτα με τα υλικά που την τροφοδοτούν.
Αν και η λέξη Ντοχούκ στην ντοπιολαλιά της περιοχής σημαίνει χωριουδάκι, η πόλη έχει σήμερα γύρω στους 150,000 κατοίκους. Και επειδή είναι ασφαλής έχει γίνει τόπος εσωτερικού τουρισμού. Πολλοί Ιρακινοί έρχονται να περάσουν εδώ λίγες μέρες μακριά από τις επικίνδυνες πόλεις στο Ιράκ.
Ακόμα και στο ξενοδοχείο μας συναντάμε ένα γκρουπ με τελειόφοιτους Λυκείου που έχουν έρθει με τον καθηγητή τους για μερικές ημέρες διακοπών.


Στην αγορά του Ντοχούκ βρίσκεις τα πάντα. Από επιούσιο ψωμάκι μέχρι βαριά χρυσαφικά για τις κυρίες της Μέσης Ανατολής.
Εμείς πηγαίνουμε για φαγητό στο καλό, πολυσύχναστο και με πλούσια παραδοσιακή κουζίνα εστιατόριο «Ντουνιά» και κάνουμε βόλτες στην πόλη. Μέσα σε ένα περιβάλλον που έχει πολυκοσμία, με ντόπιους και επισκέπτες από διάφορα κοινωνικά στρώματα και εθνικές κοινότητες τόσο του Κουρδιστάν όσο και από πέριξ περιοχές του Ιράκ και άλλων χωρών της Μέσης Ανατολής, αισθανόμαστε ασφαλείς και όλες οι επαφές μας είναι φιλικές.
Και μπορώ να πω ότι νοιώθουμε «σαν στο σπίτι μας» αφού δεν ξεχωρίζουμε ούτε εμφανισιακά από τον υπόλοιπο κόσμο που κυκλοφορεί στα μέρη που κινούμαστε.
Η «Αυτόνομη Κουρδική Περιοχή» σφύζει από οικονομική ανάπτυξη και θεωρείται ασφαλής. Έχει έκταση 40 643 τετραγωνικά χλμ (έτσι γράφει το λήμμα στη Wikpedia το 2011) και πληθυσμό που υπολογίζεται σε πεντέμισι εκατομμύρια. Ετοιμαζόμαστε λοιπόν για τις υπόλοιπες τρείς μέρες στο Ιρακινό Κουρδιστάν ρωτώντας και σχεδιάζοντας το ταξίδι.
Τόσες ακόμα ημέρες διαθέτουμε και κατά τη γνώμη μου αποτελούν αρκετό χρόνο για μια ικανοποιητική δόση Ιρακινού Κουρδιστάν. Αύριο θα πάμε στο Ερμπίλ, την πρωτεύουσα της Αυτόνομης Περιοχής. Και μετά βλέποντας και κάνοντας.
Last edited by a moderator: