paefstra
Member
- Μηνύματα
- 14.416
- Likes
- 46.762
Μπρυζ, 2014
Κυριακή του Καθολικού Πάσχα. Η καθυστέρηση για τη δεύτερη επίσκεψη στο Altarpiece της Γάνδης κόστισε λίγο σε χρόνο. Χάθηκε η ευκαιρία για επίσκεψη σε ένα δυο πράγματα που είχα σημειώσει, όπως το Beginhof (πήγα σε άλλο τέτοιο το επόμενο Πάσχα στο Άμστερνταμ, οπότε μου έφυγε η περιέργεια και δεν συγκλονίστηκα κιόλας). Τέλος πάντων, είχε βγει ένα μάλλον φιλόδοξο πρόγραμμα για ημερήσια, το οποίο ανατράπηκε από την κούραση το απόγευμα και το ότι τελικά είδα άλλα πράγματα που δεν είχα σημειώσει, γιατί το έφεραν έτσι οι συγκυρίες και τα ενδιαφέροντά μου.
Από τον σταθμό του τρένου κατευθυνθήκαμε προς το St-Janshospitaal en Memling Museum. Το νοσοκομείο αυτό είναι ένα από τα παλαιότερα της Ευρώπης, ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα και εκτός από την είσοδο, τη γοτθική Maria Portal (από το 1270), περιλαμβάνει τoν πύργο, τον κεντρικό θάλαμο, ζυθοποιείο, μoναστήρι, λουτρά και κοιμητήριο. Και στους χώρους του στεγάζεται το μουσείο με τα περισσότερα έργα του Hans Memling. Ήταν τεραστίων διαστάσεων γκάφα το ότι δεν κλείσαμε εισιτήριο για αυτό το μουσείο έγκαιρα γιατί χάθηκε μια σπάνια ευκαιρία, αλλά από την άλλη δύο μουσεία συν 2-3-4 εκκλησίες που δεν συγκρατήθηκα και μπήκα μεσα, θα ήταν εις βάρος της περιήγησης έστω και στοιχειωδώς στην πόλη.
Έπρεπε να είχα υπολογίσει διήμερο στην Μπρυζ, το μετάνιωσα πολύ για την ημερήσια.
Η διαδρομή προς το κέντρο ήταν απίστευτα όμορφη. Κανάλια, μεσαιωνικά κτίρια κι αυτό το γλυκό χρώμα ανοιχτόχρωμης Σιένας παντού.
Σιγά σιγά διακρίνεται το Belfry
Αλλά δυστυχώς, αρχίζει να γίνεται και αισθητή η παρουσία του κόσμου, που πυκνώνει όσο περνάει η ώρα. Λίγες ώρες μετά, το μεσημέρι θα γίνεται το αδιαχώρητο, προκαλώντας μου μεγάλο εκνευρισμό. Αλλά ήταν λογικό, ήταν Πάσχα και ο κόσμος εκμεταλλεύτηκε την αργία για εκδρομή.
Στο Belfry η ουρά ήταν απογοητευτικά μεγάλη. Υπολογίζοντας 45 λεπτά αναμονή και άλλα 45 λεπτα΄για το ανέβα-δες-κατέβα, η επίσκεψη απορρίφθηκε.
Απαραίτητη βόλτα στο Markt, που κατά τη γνώμη μου είδα μια αλλοιωμένη του εκδοχή λόγω Πάσχα. Στάθηκε αδύνατο να βγάλω μια φωτογραφία της προκοπής χωρής πλήθη κόσμου, καρουσέλ, περίπτερα με αναμνηστικά. Παρόλα αυτά, μου άρεσε αρκούντως.
Κατευθυνθήκαμε προς τον κύριο σκοπό της επίσκεψης: το Groeninge Museum. Για την Τελική Κρίση του Ιερώνυμου Μπος.
Με βρήκε απροετοίμαστη η απαίτηση να αφήσουμε τσάντες σε λόκερς. Ειχα μάλισα και την απόλυτη βεβαιότητα ότι οι φωτογραφίες απαγορεύονται. Με κατεβασμένα μούτρα άφησα τα πάντα κλειδωμένα στο λόκερ και με τα χέρια άδεια μπήκα στο μουσείο, για να πάθω μίνι εγκεφαλικό: οι φωτογραφίες επιτρέπονταν χωρίς φλας. Και τότε αρχίζω τη μουρμούρα του τύπου τι-ηθελα- και - τα -αφησα- ολα-εξω- η- χαζη- αλλα- και- δεν- μπορω-να -αντισταθω- στην- παρόρμηση-να -τα-δω-ΟΛΑ- εδω- και-τωρα.
Οπότε ξεκινώ την περιήγηση μες στην αμφιθυμία, γιατί ενώ από τη μια είμαι ξετρελαμένη που κατάφερα να φτάσω ως εδώ και να δω κάτι που με στοίχειωνε από τόσο παλιά, από την άλλη ενιωθα ότι έτσι δεν κάνουμε δουλίτσα.
Και όντως, όταν έφτασα μποστά στην κάπως υπερβολικά ροζ αλλά συγκλονιστική Τελική Κρίση (πρωτος μου Ιερώνυμος Μπος, μετά θα ακολουθούσαν αρκετοί ακόμη) πρίμενα υπομονετικά τη σειρά μου και μόλις έφτασα μπροστά δυστυχώς δεν ξεκολλούσα από το τρίπτυχο. Και ξέρω τι βασανιστικό μπορεί να είναι αυτό για την παρέα σου.
Όλο το μουσείο, χωρίς να είναι πολύ μεγάλο, είναι μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στην Πρώιμη Φλαμανδική Τέχνη, μια περίοδο που βρέθηκα να αγαπώ πολύ, παρότι στην αρχή αναρωτιόμουν τι της βρίσκουν (αλλά μήπως έκανα και τίποτε που να μην ήταν αντιφατικό; )
Και φυσικά, για να ολοκληρώσω την παράνοια, κατά την έξοδο, στέλνω έξω με συνοπτικές διαδικασίες την παρέα μου, πάω στο λόκερ, παίρνω τη φωτογραφική μηχανή, και ξαναμπαίνω. Αυτή η κατάρα των διπλών επισκέψεων έπρεπε να σταματήσει, πάντως.
Και ιδού το λάφυρο:
Συνέχεια βόλτας στην πόλη, κόσμος πολύς παντού. Γρήγορος καφές, φαί σε ένα ιταλικο που βρέθηκε μπροστά, παρότι είχα σημειώσει 3-4 εστιατόρια, αλλά έτσι την πατάω στις ημερήσιες, δεν χάνεις χρόνο ψάχνοντας το συγκεκριμένο που σημείωσες.
Ο λατρευτός Βαν Άικ σε κεντρική πλατεία
Και κάπου εδώ, φτιάξτε χαμαίμηλον, βάλτε τις παντόφλες κι αρχίστε τα χασμουρητά, γιατί καίτοι άθεη μεχρι το κόκαλο, η επίσκεψη συνεχίστηκε με εκκλησίες (+ΕΥΛΟΓΗCON+). Και εξηγούμαι: Ο κόσμος αργά το μεσημέρι στους δρόμους ήταν αφόρητος. Προχωρούσες με αγκωνιες σε ορισμένα σημεία, ειδικά κοντα στην Onze-Lieve-Vrouwekirk. Ήθελα να μπω οπωσδήποτε σε αυτήν αλλα έβλεπα την ουρά και με έπιανε σύγκρυο. Οποτε αποφασίστηκε εναλλακτικό μονοπάτι το οποίο για μένα ήταν από τις αγαπημένες στιγμές του ταξιδιού: εκκλησίες λίγο πιο έξω από το κέντρο/πόλο έλξης των γκρουπ.
Πρώτη η St-Jakobkirk. Θα νοσταλγώ πάντα το σκοτάδι και την ησυχία της. Οι βελγικές εκκλησίες δεν έχουν τοιχογραφίες. Είναι εικονογραφημένες με πίνακες -τι αλλο;- Πρώιμων Φλαμανδών. Εντάξει, ήσσονος σημασίας, αλλά τι όμορφα που ήταν! Μες στην ηρεμία τους απολάμβανες μια ολόκληρη περίοδο της Ευρωπαϊκής ζωγρφικής σαν κρυμμένο μυστικό. Το ξανάζησα σε επόμενο ταξίδι στο Mechelen πάλι στο Βέλγιο το επόμενο Πάσχα και λέω πως είναι κρίμα να χάνεται τέτοια ευκαρία, αλλά το γούστο μου είναι και περίεργο. Η εκκλησία αυτή φτιάχτηκε περίπου το 1240 σε περιοχή πλούσιων οικογενειών της Μπριζ οι οποίες έκανα γενναιόδωρες δωρεές για τη διακόσμησή της. Θα δει κανείς δωρεάν πίνακες των Pieter Pourbus και Lancelot Blondeel ανάμεσα σε άλλους, που κανονικά τους βρίσκεις σε μουσεία.
Είχα την φοβερή ιδέα να ρωτήσω μια καντηλανάφτησσα ή κάτι τέτοιο εκεί "Μωρε μήπως ξέρετε να μας συστήσετε άλλη μια έτσι ωραία εκτός τουριστικού μονοπατιού;" και μας στέλνει στη Sint- Walbourgakirk (Βαλμπούργκα την είπε, μπαρόκ εκκλησία αυτή τη φορά).
Είχε ωραία πρόσοψη η Βαλμπούργκα, αλλά ακόμη πιο ενδιαφέρον ήταν το ασπρόμαυρο εσωτερικό της. Αυτή χτίστηκε από τον Ιησουίτη Pieter Huyssens περίπου το 1642 και έχει έναν εντυπωσιακό άμβωνα του 17ου αιώνα. Επίσης γίνονταν και μίνi συναυλίες εκκλησιαστικής μουσικής.
Οριακά έφτανε ο χρόνος για ένα γρήγορο πέρασμα από την Onze- Lieve- Vrouvekirk και μονο αν ειχε ελαττωθει η ουρά.
Ήθελα να δω την Παναγία με το Βρέφος του Μικελάντζελο. 4 παραδέκα, λίγο πριν κλείσει, παρακαλετά μπαίνουμε για 10 λεπτα για να φάμε την ήττα: ήταν έργα σε εξέλιξη στο εσωτερικό, μήτε Παναγία είδαμε, οι περισσότεροι τοίχοι ήταν καλυμμένοι με μουσαμάδες. Και δεν έλεγαν κατι απ' εξω να μην τρέχει ο κόσμος;
Με στάση για έναν καφέ για μια ανάσα, δυο τρία ακόμη χάιλάιτς της εκδρομής: Κατευθυνθηκαμε προς τα τείχη για να δούμε τα τείχη( De Vesten en Poorten0) Από τις 7 πύλες των τειχών της πόλης σήμερα σώζονται μόνο τέσσερις, χτισμένες γύρω τσα 1300. Περπατήσαμε από την Kruizpoort
προς Dampoort για να δούμε τους 4 ανεμόμυλους σε μια ευχάριστη βόλτα δίπλα στα τείχη.
Η επιστροφή προς το κέντρο ήταν πολύ χαλαρωτική γιατί εβλεπες τις ήσυχες κατοικημένες (σχετικό αυτο, ήταν γεμάτες ΒΒ) γειτονιές της πόλης.
Τελικός απολογισμός: χρειαζόταν και δεύτερη μέρα και αυτο δεν υπολογίστηκε. Η επόμενη ήταν αφιερωμένη στην Αμβέρσα και έπεσε η πρόταση κατά την επιστροφή απο την Αμβέρσα να φτάναμε μέχρι την Μπρυζ και μετά με το τελευταίο τρένο πίσω Γάνδη για ύπνο. Η Αμβέρσα όμως είναι μεγαλούτσικη, νίκησε η κουράση και χάθηκε μια ευκαιρία να δω την Μπριζ βράδυ.
Να, μ' αυτά και μ' αυτά τα λάθη, τωρα θα αναγκαστώ να ξαναπάω...Έχει μεινει και η εκκρεμμότητα με το μουσείο του Hans Memling...
Κυριακή του Καθολικού Πάσχα. Η καθυστέρηση για τη δεύτερη επίσκεψη στο Altarpiece της Γάνδης κόστισε λίγο σε χρόνο. Χάθηκε η ευκαιρία για επίσκεψη σε ένα δυο πράγματα που είχα σημειώσει, όπως το Beginhof (πήγα σε άλλο τέτοιο το επόμενο Πάσχα στο Άμστερνταμ, οπότε μου έφυγε η περιέργεια και δεν συγκλονίστηκα κιόλας). Τέλος πάντων, είχε βγει ένα μάλλον φιλόδοξο πρόγραμμα για ημερήσια, το οποίο ανατράπηκε από την κούραση το απόγευμα και το ότι τελικά είδα άλλα πράγματα που δεν είχα σημειώσει, γιατί το έφεραν έτσι οι συγκυρίες και τα ενδιαφέροντά μου.
Από τον σταθμό του τρένου κατευθυνθήκαμε προς το St-Janshospitaal en Memling Museum. Το νοσοκομείο αυτό είναι ένα από τα παλαιότερα της Ευρώπης, ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα και εκτός από την είσοδο, τη γοτθική Maria Portal (από το 1270), περιλαμβάνει τoν πύργο, τον κεντρικό θάλαμο, ζυθοποιείο, μoναστήρι, λουτρά και κοιμητήριο. Και στους χώρους του στεγάζεται το μουσείο με τα περισσότερα έργα του Hans Memling. Ήταν τεραστίων διαστάσεων γκάφα το ότι δεν κλείσαμε εισιτήριο για αυτό το μουσείο έγκαιρα γιατί χάθηκε μια σπάνια ευκαιρία, αλλά από την άλλη δύο μουσεία συν 2-3-4 εκκλησίες που δεν συγκρατήθηκα και μπήκα μεσα, θα ήταν εις βάρος της περιήγησης έστω και στοιχειωδώς στην πόλη.
Έπρεπε να είχα υπολογίσει διήμερο στην Μπρυζ, το μετάνιωσα πολύ για την ημερήσια.
Η διαδρομή προς το κέντρο ήταν απίστευτα όμορφη. Κανάλια, μεσαιωνικά κτίρια κι αυτό το γλυκό χρώμα ανοιχτόχρωμης Σιένας παντού.
Σιγά σιγά διακρίνεται το Belfry
Αλλά δυστυχώς, αρχίζει να γίνεται και αισθητή η παρουσία του κόσμου, που πυκνώνει όσο περνάει η ώρα. Λίγες ώρες μετά, το μεσημέρι θα γίνεται το αδιαχώρητο, προκαλώντας μου μεγάλο εκνευρισμό. Αλλά ήταν λογικό, ήταν Πάσχα και ο κόσμος εκμεταλλεύτηκε την αργία για εκδρομή.
Στο Belfry η ουρά ήταν απογοητευτικά μεγάλη. Υπολογίζοντας 45 λεπτά αναμονή και άλλα 45 λεπτα΄για το ανέβα-δες-κατέβα, η επίσκεψη απορρίφθηκε.
Απαραίτητη βόλτα στο Markt, που κατά τη γνώμη μου είδα μια αλλοιωμένη του εκδοχή λόγω Πάσχα. Στάθηκε αδύνατο να βγάλω μια φωτογραφία της προκοπής χωρής πλήθη κόσμου, καρουσέλ, περίπτερα με αναμνηστικά. Παρόλα αυτά, μου άρεσε αρκούντως.
Κατευθυνθήκαμε προς τον κύριο σκοπό της επίσκεψης: το Groeninge Museum. Για την Τελική Κρίση του Ιερώνυμου Μπος.
Με βρήκε απροετοίμαστη η απαίτηση να αφήσουμε τσάντες σε λόκερς. Ειχα μάλισα και την απόλυτη βεβαιότητα ότι οι φωτογραφίες απαγορεύονται. Με κατεβασμένα μούτρα άφησα τα πάντα κλειδωμένα στο λόκερ και με τα χέρια άδεια μπήκα στο μουσείο, για να πάθω μίνι εγκεφαλικό: οι φωτογραφίες επιτρέπονταν χωρίς φλας. Και τότε αρχίζω τη μουρμούρα του τύπου τι-ηθελα- και - τα -αφησα- ολα-εξω- η- χαζη- αλλα- και- δεν- μπορω-να -αντισταθω- στην- παρόρμηση-να -τα-δω-ΟΛΑ- εδω- και-τωρα.
Οπότε ξεκινώ την περιήγηση μες στην αμφιθυμία, γιατί ενώ από τη μια είμαι ξετρελαμένη που κατάφερα να φτάσω ως εδώ και να δω κάτι που με στοίχειωνε από τόσο παλιά, από την άλλη ενιωθα ότι έτσι δεν κάνουμε δουλίτσα.
Και όντως, όταν έφτασα μποστά στην κάπως υπερβολικά ροζ αλλά συγκλονιστική Τελική Κρίση (πρωτος μου Ιερώνυμος Μπος, μετά θα ακολουθούσαν αρκετοί ακόμη) πρίμενα υπομονετικά τη σειρά μου και μόλις έφτασα μπροστά δυστυχώς δεν ξεκολλούσα από το τρίπτυχο. Και ξέρω τι βασανιστικό μπορεί να είναι αυτό για την παρέα σου.
Όλο το μουσείο, χωρίς να είναι πολύ μεγάλο, είναι μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στην Πρώιμη Φλαμανδική Τέχνη, μια περίοδο που βρέθηκα να αγαπώ πολύ, παρότι στην αρχή αναρωτιόμουν τι της βρίσκουν (αλλά μήπως έκανα και τίποτε που να μην ήταν αντιφατικό; )
Και φυσικά, για να ολοκληρώσω την παράνοια, κατά την έξοδο, στέλνω έξω με συνοπτικές διαδικασίες την παρέα μου, πάω στο λόκερ, παίρνω τη φωτογραφική μηχανή, και ξαναμπαίνω. Αυτή η κατάρα των διπλών επισκέψεων έπρεπε να σταματήσει, πάντως.
Και ιδού το λάφυρο:

Συνέχεια βόλτας στην πόλη, κόσμος πολύς παντού. Γρήγορος καφές, φαί σε ένα ιταλικο που βρέθηκε μπροστά, παρότι είχα σημειώσει 3-4 εστιατόρια, αλλά έτσι την πατάω στις ημερήσιες, δεν χάνεις χρόνο ψάχνοντας το συγκεκριμένο που σημείωσες.
Ο λατρευτός Βαν Άικ σε κεντρική πλατεία
Και κάπου εδώ, φτιάξτε χαμαίμηλον, βάλτε τις παντόφλες κι αρχίστε τα χασμουρητά, γιατί καίτοι άθεη μεχρι το κόκαλο, η επίσκεψη συνεχίστηκε με εκκλησίες (+ΕΥΛΟΓΗCON+). Και εξηγούμαι: Ο κόσμος αργά το μεσημέρι στους δρόμους ήταν αφόρητος. Προχωρούσες με αγκωνιες σε ορισμένα σημεία, ειδικά κοντα στην Onze-Lieve-Vrouwekirk. Ήθελα να μπω οπωσδήποτε σε αυτήν αλλα έβλεπα την ουρά και με έπιανε σύγκρυο. Οποτε αποφασίστηκε εναλλακτικό μονοπάτι το οποίο για μένα ήταν από τις αγαπημένες στιγμές του ταξιδιού: εκκλησίες λίγο πιο έξω από το κέντρο/πόλο έλξης των γκρουπ.
Πρώτη η St-Jakobkirk. Θα νοσταλγώ πάντα το σκοτάδι και την ησυχία της. Οι βελγικές εκκλησίες δεν έχουν τοιχογραφίες. Είναι εικονογραφημένες με πίνακες -τι αλλο;- Πρώιμων Φλαμανδών. Εντάξει, ήσσονος σημασίας, αλλά τι όμορφα που ήταν! Μες στην ηρεμία τους απολάμβανες μια ολόκληρη περίοδο της Ευρωπαϊκής ζωγρφικής σαν κρυμμένο μυστικό. Το ξανάζησα σε επόμενο ταξίδι στο Mechelen πάλι στο Βέλγιο το επόμενο Πάσχα και λέω πως είναι κρίμα να χάνεται τέτοια ευκαρία, αλλά το γούστο μου είναι και περίεργο. Η εκκλησία αυτή φτιάχτηκε περίπου το 1240 σε περιοχή πλούσιων οικογενειών της Μπριζ οι οποίες έκανα γενναιόδωρες δωρεές για τη διακόσμησή της. Θα δει κανείς δωρεάν πίνακες των Pieter Pourbus και Lancelot Blondeel ανάμεσα σε άλλους, που κανονικά τους βρίσκεις σε μουσεία.
Είχα την φοβερή ιδέα να ρωτήσω μια καντηλανάφτησσα ή κάτι τέτοιο εκεί "Μωρε μήπως ξέρετε να μας συστήσετε άλλη μια έτσι ωραία εκτός τουριστικού μονοπατιού;" και μας στέλνει στη Sint- Walbourgakirk (Βαλμπούργκα την είπε, μπαρόκ εκκλησία αυτή τη φορά).
Είχε ωραία πρόσοψη η Βαλμπούργκα, αλλά ακόμη πιο ενδιαφέρον ήταν το ασπρόμαυρο εσωτερικό της. Αυτή χτίστηκε από τον Ιησουίτη Pieter Huyssens περίπου το 1642 και έχει έναν εντυπωσιακό άμβωνα του 17ου αιώνα. Επίσης γίνονταν και μίνi συναυλίες εκκλησιαστικής μουσικής.
Οριακά έφτανε ο χρόνος για ένα γρήγορο πέρασμα από την Onze- Lieve- Vrouvekirk και μονο αν ειχε ελαττωθει η ουρά.
Ήθελα να δω την Παναγία με το Βρέφος του Μικελάντζελο. 4 παραδέκα, λίγο πριν κλείσει, παρακαλετά μπαίνουμε για 10 λεπτα για να φάμε την ήττα: ήταν έργα σε εξέλιξη στο εσωτερικό, μήτε Παναγία είδαμε, οι περισσότεροι τοίχοι ήταν καλυμμένοι με μουσαμάδες. Και δεν έλεγαν κατι απ' εξω να μην τρέχει ο κόσμος;
Με στάση για έναν καφέ για μια ανάσα, δυο τρία ακόμη χάιλάιτς της εκδρομής: Κατευθυνθηκαμε προς τα τείχη για να δούμε τα τείχη( De Vesten en Poorten0) Από τις 7 πύλες των τειχών της πόλης σήμερα σώζονται μόνο τέσσερις, χτισμένες γύρω τσα 1300. Περπατήσαμε από την Kruizpoort
προς Dampoort για να δούμε τους 4 ανεμόμυλους σε μια ευχάριστη βόλτα δίπλα στα τείχη.
Η επιστροφή προς το κέντρο ήταν πολύ χαλαρωτική γιατί εβλεπες τις ήσυχες κατοικημένες (σχετικό αυτο, ήταν γεμάτες ΒΒ) γειτονιές της πόλης.
Τελικός απολογισμός: χρειαζόταν και δεύτερη μέρα και αυτο δεν υπολογίστηκε. Η επόμενη ήταν αφιερωμένη στην Αμβέρσα και έπεσε η πρόταση κατά την επιστροφή απο την Αμβέρσα να φτάναμε μέχρι την Μπρυζ και μετά με το τελευταίο τρένο πίσω Γάνδη για ύπνο. Η Αμβέρσα όμως είναι μεγαλούτσικη, νίκησε η κουράση και χάθηκε μια ευκαιρία να δω την Μπριζ βράδυ.
Να, μ' αυτά και μ' αυτά τα λάθη, τωρα θα αναγκαστώ να ξαναπάω...Έχει μεινει και η εκκρεμμότητα με το μουσείο του Hans Memling...
Last edited: