St.Adamantidou
Member
- Μηνύματα
- 245
- Likes
- 898
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο (Σκάφη και... σκαφίδια)
- Κεφάλαιο 3ο (Παπουανές τουαλέτες)
- Κεφάλαιο 4ο (Άνθρωποι πηλένιοι και το καρύκευμα του σάγκο)
- Κεφάλαιο 5ο (Μια νύχτα στο Καραγουάρι)
- Κεφάλαιο 6ο (Παπουασία, Εκεί που οι άνθρωποι μαγειρεύουν ανθρώπους)]Οι [B]κάτοικοι[/B
- Κεφάλαιο 7ο (Πρωινό με Μάγους και μαυροπίπερα)
- Κεφάλαιο 8ο («Πούνκτους», το χάραγμα του κροκόδειλου)
- Κεφάλαιο 9ο (Παπουανές πεοθήκες)
- Κεφάλαιο 10ο (Εμφύλιος)
- Κεφάλαιο 11ο (Της ζούγκλας οι εκπλήξεις)
- Κεφάλαιο 12ο (Οι άνθρωποι των χρωμάτων)
- Κεφάλαιο 13ο (Παπουανός Γαιοκτήμονας)
- Κεφάλαιο 14ο (Πού πάτε?)
- Κεφάλαιο 15ο (Στους λασπανθρώπους)
- Κεφάλαιο 16ο (Φεμινίστριες και προικοσύμφωνα)
- Κεφάλαιο 17ο (Τι ταξίδι κι αυτό!!)
Σε μια σκιερή εσοχή της όχθης σταματάμε και ανοίγουμε τα «πικ νικ μπάσκετς» που μας ετοίμασε από το πρωί η Μπέτυ. Το περιεχόμενο δεν λέει πολλά πράγματα. Κρύα όρνιθα, μακαρόνια σαλάτα, κάποιο είδος πρασινάδας άγνωσης στη γεύση και στην όρασή μας. ΄Εχουμε όμως παγωμένες κόκες και τις ζητάει σαν τρελλός ο οργανισμός μας.
Ξαποσταίνουμε κομματάκι στον παχύ ίσκιο. Καλά που τα φαγιά, ήταν αυτά που ήταν και δεν καλοφάγαμε. Αλλοιώτικα θα ήταν αδύνατο να αντέξουμε τη συνέχιση της διαδρομής με γεμάτο στομάχι και τέτοια αποπνικτική ζέστη. Το απομεσήμερο στη ζουγκλα είναι πραγματικός φονιάς, κι αυτό δεν είναι καθόλου σχήμα λόγου, πιστέψτε με.
«Και τώρα δρόμο για το Χάους Ταμπαράν να παρακολουθήσουμε την εκδορά της πλάτης εφήβου που γίνεται άντρα» μας πληροφορεί ο ξεναγός και ξεσπούν έντονες διαμαρτυρίες.
Κανείς μας δεν ήθελε να δει να χαρακώνεται άνθρωπος στα καλά καθούμενα.
«Μα μονάχα αναπαράσταση θα παρακολουθήσετε» λέει σαστισμένος ο άνθρωπος. «Την ίδια την τελετή μονάχα οι στενοί συγγενείς έχουν το δικαίωμα, και την υποχρέωση να παρακολουθήσουν, κι αυτό για πρακτικούς λόγους. Πρέπει να κρατούν ακίνητο το νέο που σφαδάζει κάτω από το μαχαίρι του Μάγου».
Ανατριχιάζουμε σύγκορμοι
«Είναι τόσο επώδυνο?»
«Πάρα πολύ. Αντέχετε να σας παραστήσω, με λόγια τουλάχιστον, τη διαδικασία?» ρώτησε λίγο ειρωνικά.
Ξεροκατάπιαμε, αλληλοκοιταχτήκαμε και κουνήσαμε καταφατικά το κεφάλι.
«΄Οταν τα παιδιά μας πλησιάσουν τα 18, πρέπει να γίνουν επί τέλους άντρες. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να μπουν στο Χάους Ταμπαράν, να κυνηγούν, να βρουν γυναίκα, να κάνουν οικογένεια. Παλιότερα η τελετή της μύησης ήταν υποχρεωτική. Σήμερα είναι προαιρετική. ΄Ομως, όποιος την τολμήσει αποκτά αυτόματα κύρος στη φυλή, μπορεί να ζητήσει την ομορφότερη γυναίκα και οι γεροντότεροι τον λογαριάζουν πλέον ως ισότιμό τους. Γι΄ αυτό και είναι μεγάλο το ποσοστό των νέων που αποφασίζουν να υποστούν την «εκδορά».
«Με τη μόλυνση τι γίνεται?»
«Σωστή ερώτηση. Η χάραξη του δέρματος γίνεται με μαχαίρι από πέτρα. Μη διανοείστε βέβαια, απολύμανση και αποστείρωση. Στο νεανικό οργανισμό εναπόκειται να τα βγάλει πέρα ή όχι. Πολλοί μολύνονται και πεθαίνουν. ΄Ετσι δεν προλαβαίνουν να κάνουν και τη δεύτερη εκδορά».
«Δεύτερη? Δεν φτάνει η πρώτη?»
«Την πρώτη χαράζεται διάστικτα το κεφάλι του κροκοδείλου στη μια πλευρά. ΄Ομως το κόψιμο πιάνει μεγάλο μέρος της πλάτης και ο πόνος είναι πολύ δυνατός. Κανείς δεν αντέχει τη σύγχρονη χάραξη και της άλλης του πλευράς. ΄Οταν λοιπόν γιατρευτούν αυτές οι πληγές, τότε είναι έτοιμος και για τη δεύτερη τελετή.»
«Χριστέ μου!!! Τι μαρτύριο κι αυτό! Τρελλά είναι τα παιδιά σας?» τολμώ
«Περήφανα! Θέλουν να κρατήσουν την παράδοση και το γόητρο της φυλής τους» αρπάζεται ο ξεναγός
Τώρα, ότι και να μου πει, δεν με πείθει. Αλλά θέλω να τα ακούσω όλα. Όλα και με τη σειρά
«Πώς ακριβώς ξεκινάει η διαδικασία της μύησης?»
«Ξέρετε ήδη ότι τα αγόρια μένουν με τη μητέρα τους μέχρι την ηλικία των πέντε, έξι χρόνων και μετά θεωρούνται ήδη έτοιμα να μπουν στο Σπίτι των Αντρών, σαν μαθητές και να κάνουν τη γνωριμία των «θείων». Και πράγματι οι θείοι είναι αυτοί που αναλαμβάνουν να ασχοληθούν με το παιδί, μια και είναι τα αδέλφια της μητέρας τους. Η διαδικασία της μύησης κρατάει κάμποσα χρόνια. Και τότε ο νεαρός θεωρείται έτοιμος για την τελική δοκιμασία. Είπαμε ήδη ότι ο κροκόδειλος παίζει έναν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας. Στον κροκόδειλο, λοιπόν, αφιερώνεται και η πιο σημαντική για τη ζωή της κοινότητας τελετή, που κλείνει τον κύκλο μύησης του νεαρού Παπούα, αφού έχει πάρει πια όλα τα προπαρασκευαστικά μαθήματα τόσα χρόνια. Στο σπίτι του νέου συναθροίζεται όλο το χωριό. Εκείνος είναι τελείως γυμνός, με το σώμα του ζωγραφισμένο με άσπρο χώμα. Οι δάσκαλοι του εφήβου, βαμμένοι κάτασπροι κι αυτοί, του επιδεικνύουν όλα τα ιερά μυστικά αντικείμενα, μεταξύ των οποίων μάσκες, αγαλματίδια και διάφορα τοτέμ, που αντιπροσωπεύουν τα ισχυρά πνεύματα προστασία. Ο έφηβος τα αναγνωρίζει και κατόποιν, όπως είναι γυμνός, βγαίνει έξω από το καλύβι και χορεύει τον πατροπαράδοτο χορό, με τον εκκωφαντικό ήχο των τυμπάνων. Μαζί του σε λίγο αρχίζει να χορεύει όλος ο κόσμος. Κι έτσι, με τραγούδια και χορούς μπάζουν τον υπόψήφιο άντρα στο Χάους Ταμπαράν, όπου τον περιμένει, στολισμένος εντυπωσιακά, ο γερο-Μάγος. Τον ξαπλώνουν μπρούμυτα στη γη και, ενώ έξω τα τραγούδια και οι χοροί έχουν φτάσει σε πραγματικό παροξυσμό, μέσα αρχίζει η εκδορά, που πρέπει να συντελεστεί σε απόλυτη σιωπή. ΄Οταν η τελετή τελειώσει, ο νέος, άντρας πια, βγαίνει γεμάτος πληγές και κλείνεται σ΄ ένα καλύβι μαζί με τους στενότερους συγγενείς του, που θα τον βοηθήσουν να αντιμετωπίσει το μαρτύριό του, ενώ στο χωριό κορυφώνεται η γιορτή για να καταλήξει σε τρικούβερτο γλέντι...»
Μας έχει σηκωθεί η τρίχα κάγκελο!! Ευτυχώς που μονάχα αναπαράσταση θα δούνε τα μάτια μας. Ποιος αντέχει τέτοια θεάματα?
«Και καλέ μας κύριε, πόσον καιρό κάνει να συνέλθει ο νέος σας από αυτό το μακέλεμα?»
«Γύρω στον ένα μήνα» απαντάει γελαστά ο Παπουανός.
Το χωριό που αποβιβαζόμαστε ετοιμάζεται για την εικονική γιορτή. Ντύνοναι οι άντρες με φτερά και πούπουλα, στολίζονται με λουλούδια οι γυναίκες και οι κοπελούδες και, αρσενικοί και θηλυκοί, βάφονται με τον υπόλευκο πηλό, τον τόσο προσφιλή τους. ΄Οταν όλο το χωριό έχει σημαιοστολιστεί, όπως το απαιτεί η παράδοση, βάζει μπροστά τα όργανα και κινάει για το Χάους Ταμπαράν. Ξωπίσω τους κι εμείς οι άσχετοι, φρικτή παραφωνία μέσα σε τούτο το γραφικότατο θέαμα.
Στο ξέφωτο, έξω από το Σπίτι των Πνευμάτων, ανοίγουν όλοι έναν μεγάλο κύκλο, βάζουν ανάμεσά τους τον νέο που σε λίγο θα μυηθεί, και το ρίχνουν στο χορό. Μετά, οι γέροι παίρνουν τον νέο και, με ύφος τελετουργικό, τον οδηγούν μέσα στον ιερό χώρο. Κατόπι του κι εμείς. Εδώ μέσα επικρατεί δροσερό σκοτάδι. Η στενόμακρη χορταρένια καλύβα δεν έχει κανένα παράθυρο. Μοναδικό της άνοιγμα η πόρτα απ΄ όπου μπήκαμε. Σιγά σιγά διακρίνουμε μερικά ξυλόγλυπτα αγάλματα, και μερικά σκαμνιά από κορμούς δέντρων. Η γνώση του τι πρόκειται να συμβεί –έστω και εικονικά- μαζί με την άγρια μουσική που έρχεται απ΄ έξω και τη δυσοίωνη σκοτεινιά που επικρατεί μέσα, μας υποβάλλουν τρομερά. Σχεδόν μετέχουμε.
Ο έφηβος, ένα όμορφο ψηλόλιγνο αγόρι, έρχεται στη μέση του κύκλου όπου τον καλεί ο Μάγος και , με μια συγκινητική σεμνότητα αλλά και με μια εκπληκτική επιδεξιότητα, λύνει από τη μέση τις δυο χορταρένιες φούντες που τον καλύπτουν και, χωρίς να αποκαλύψει σε μας το παραμικρό –παρά τις επίκαιρες θέσεις που έχουμε από ώρα καταλάβει εμείς οι ιερόσυλες!- ξαπλώνει μπρούμυτα.
΄Ενα παράξενο νυστέρι εμφανίζεται στο χέρι του γέροντα που, σκυμμένος πάνω από τη νεανική πλάτη, καμώνεται πως χαράζει, αόρατες γραμμές. Ο μικρός Παπούα σηκώνεται με τον ίδιο σεμνό και επιδέξιο, φευ! τρόπο, «ντύνεται» και βγαίνει να συναντήσει τους φίλους του, που όλη αυτή την ώρα χοροπηδούν και κοπανούν δαιμονισμένα τα τύμπανα.
Αυτή την ώρα όλοι πρέπει να είναι χαρούμενοι. Αν ο νιος επιζήσει, θα είναι ένας ακόμα ευτυχισμένος Παπούα, σεβαστός στη φυλή του, κι αποδεκτός από τον καινούριο κόσμο. ΄Ενα έθιμο τηρήθηκε, ένα Κακό εξευμενίστηκε.
Φεύγουμε απογευματάκι από το χωριό, που μας ξεπροβαδίζει μαζί με τα κας-κας, τα παπουανά ζωάκια με φάτσα ποντικίσια και σώμα αλεπούς. Οι βάρκες μας κάνουν έναν γύρο στο ποτάμι, για να δούμε για τελευταία φορά το ηλιοβασίλεμα.
΄Οταν φτάνουμε στο Καραγουάρι Λοτζ, έχει πια νυχτώσει.
Όπως ήμασταν ακόμα εντυπωσιασμένοι από όσα είδαμε, πέσαμε πάνω σ’ έναν σερβιτόρο ντόπιο. Είναι δεν είναι 18 ετών. Φοράει «σαρόνγκ», το πανωκόρμι του είναι γυμνό και περπατά ξυπόλητος. Στο αριστερό μέρος της πλάτης του διακρίνουμε τα φοβερά σημάδια του «πούνκτους» -όπως λένε το σχήμα των εκδορών της μύησης, και σημαίνει «δέντρο - κροκόδειλος» διότι μοιάζει και με τα δυο. Να λοιπόν μια ευκαιρία να μάθουμε από πρώτο χέρι τι ακριβώς σημαίνει αυτή η δοκιμασία, για κάποιον που την έχει ήδη υποστεί.
«Γιατί το αποφάσισες, αφού δεν είναι υποχρεωτικό?» ρωτάμε όλο περιέργεια.
Χαμογελάει ευγενικά και απαντά
«Μα, όσοι κρατάμε το έθιμο παίρνουμε μια ιδιαίτερη θέση στη φυλή»
«Και έχει τόση σημασία αυτό για σένα?»
«Πολύ μεγάλη. Δεν είναι θαρρείτε σπουδαίο να ‘χεις κύρος στην Κοινότητα, να ακούγεται ο λόγος σου, να σε σέβονται και να σε υπολογίζουν ακόμα και οι γεροντότεροι? Δεν είναι για σας σημαντικό να είστε μια προσωπικότητα?»
Αναγκαζόμαστε να συμφωνήσουμε, αλλά συνεχίζουμε τις ερωτήσεις, σχετικά με τους κινδύνους.
Ο νέος μας κοιτάζει θλιμμένα
«Ο φίλος μου, με τον οποίο περάσαμε τη διαδικασία, πέθανε. Φαίνεται πως αυτό ήταν το θέλημα των προγόνων. Εγώ έζησα. ΄Ισως αυτό να σημαίνει ότι άλλη τύχη φυλάνε για μένα τα πνεύματα...»
Με την ίδια ηρεμία απάντησε και για τον πόνο
«Ο πόνος είναι για τους δυνατός. ΄Αλλωστε δεν κρατάει αιώνια, ενώ εγώ ως το θάνατό μου, θα είμαι μεταξύ των εκλεκτών της φυλής μου...»
Θαυμάζουμε τη φιλοσοφία τους και του ευχόμαστε από καρδιάς να έχει καλή τύχη.
«Σας ευχαριστώ», απαντά σεμνά. «Μου χρειάζεται η τύχη. Αυτή κανονίζει, τελικά, τη ζωή μας....»
Τραβώ κουρασμένη κατά το καλύβι μου, κι από το μυαλό μου δε φεύγει το παλικάρι με το βέβαιο κουράγιο και την αβέβαιη μοίρα.
Ξαποσταίνουμε κομματάκι στον παχύ ίσκιο. Καλά που τα φαγιά, ήταν αυτά που ήταν και δεν καλοφάγαμε. Αλλοιώτικα θα ήταν αδύνατο να αντέξουμε τη συνέχιση της διαδρομής με γεμάτο στομάχι και τέτοια αποπνικτική ζέστη. Το απομεσήμερο στη ζουγκλα είναι πραγματικός φονιάς, κι αυτό δεν είναι καθόλου σχήμα λόγου, πιστέψτε με.
«Και τώρα δρόμο για το Χάους Ταμπαράν να παρακολουθήσουμε την εκδορά της πλάτης εφήβου που γίνεται άντρα» μας πληροφορεί ο ξεναγός και ξεσπούν έντονες διαμαρτυρίες.
Κανείς μας δεν ήθελε να δει να χαρακώνεται άνθρωπος στα καλά καθούμενα.
«Μα μονάχα αναπαράσταση θα παρακολουθήσετε» λέει σαστισμένος ο άνθρωπος. «Την ίδια την τελετή μονάχα οι στενοί συγγενείς έχουν το δικαίωμα, και την υποχρέωση να παρακολουθήσουν, κι αυτό για πρακτικούς λόγους. Πρέπει να κρατούν ακίνητο το νέο που σφαδάζει κάτω από το μαχαίρι του Μάγου».
Ανατριχιάζουμε σύγκορμοι
«Είναι τόσο επώδυνο?»
«Πάρα πολύ. Αντέχετε να σας παραστήσω, με λόγια τουλάχιστον, τη διαδικασία?» ρώτησε λίγο ειρωνικά.
Ξεροκατάπιαμε, αλληλοκοιταχτήκαμε και κουνήσαμε καταφατικά το κεφάλι.
«΄Οταν τα παιδιά μας πλησιάσουν τα 18, πρέπει να γίνουν επί τέλους άντρες. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να μπουν στο Χάους Ταμπαράν, να κυνηγούν, να βρουν γυναίκα, να κάνουν οικογένεια. Παλιότερα η τελετή της μύησης ήταν υποχρεωτική. Σήμερα είναι προαιρετική. ΄Ομως, όποιος την τολμήσει αποκτά αυτόματα κύρος στη φυλή, μπορεί να ζητήσει την ομορφότερη γυναίκα και οι γεροντότεροι τον λογαριάζουν πλέον ως ισότιμό τους. Γι΄ αυτό και είναι μεγάλο το ποσοστό των νέων που αποφασίζουν να υποστούν την «εκδορά».
«Με τη μόλυνση τι γίνεται?»
«Σωστή ερώτηση. Η χάραξη του δέρματος γίνεται με μαχαίρι από πέτρα. Μη διανοείστε βέβαια, απολύμανση και αποστείρωση. Στο νεανικό οργανισμό εναπόκειται να τα βγάλει πέρα ή όχι. Πολλοί μολύνονται και πεθαίνουν. ΄Ετσι δεν προλαβαίνουν να κάνουν και τη δεύτερη εκδορά».
«Δεύτερη? Δεν φτάνει η πρώτη?»
«Την πρώτη χαράζεται διάστικτα το κεφάλι του κροκοδείλου στη μια πλευρά. ΄Ομως το κόψιμο πιάνει μεγάλο μέρος της πλάτης και ο πόνος είναι πολύ δυνατός. Κανείς δεν αντέχει τη σύγχρονη χάραξη και της άλλης του πλευράς. ΄Οταν λοιπόν γιατρευτούν αυτές οι πληγές, τότε είναι έτοιμος και για τη δεύτερη τελετή.»
«Χριστέ μου!!! Τι μαρτύριο κι αυτό! Τρελλά είναι τα παιδιά σας?» τολμώ
«Περήφανα! Θέλουν να κρατήσουν την παράδοση και το γόητρο της φυλής τους» αρπάζεται ο ξεναγός
Τώρα, ότι και να μου πει, δεν με πείθει. Αλλά θέλω να τα ακούσω όλα. Όλα και με τη σειρά
«Πώς ακριβώς ξεκινάει η διαδικασία της μύησης?»
«Ξέρετε ήδη ότι τα αγόρια μένουν με τη μητέρα τους μέχρι την ηλικία των πέντε, έξι χρόνων και μετά θεωρούνται ήδη έτοιμα να μπουν στο Σπίτι των Αντρών, σαν μαθητές και να κάνουν τη γνωριμία των «θείων». Και πράγματι οι θείοι είναι αυτοί που αναλαμβάνουν να ασχοληθούν με το παιδί, μια και είναι τα αδέλφια της μητέρας τους. Η διαδικασία της μύησης κρατάει κάμποσα χρόνια. Και τότε ο νεαρός θεωρείται έτοιμος για την τελική δοκιμασία. Είπαμε ήδη ότι ο κροκόδειλος παίζει έναν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας. Στον κροκόδειλο, λοιπόν, αφιερώνεται και η πιο σημαντική για τη ζωή της κοινότητας τελετή, που κλείνει τον κύκλο μύησης του νεαρού Παπούα, αφού έχει πάρει πια όλα τα προπαρασκευαστικά μαθήματα τόσα χρόνια. Στο σπίτι του νέου συναθροίζεται όλο το χωριό. Εκείνος είναι τελείως γυμνός, με το σώμα του ζωγραφισμένο με άσπρο χώμα. Οι δάσκαλοι του εφήβου, βαμμένοι κάτασπροι κι αυτοί, του επιδεικνύουν όλα τα ιερά μυστικά αντικείμενα, μεταξύ των οποίων μάσκες, αγαλματίδια και διάφορα τοτέμ, που αντιπροσωπεύουν τα ισχυρά πνεύματα προστασία. Ο έφηβος τα αναγνωρίζει και κατόποιν, όπως είναι γυμνός, βγαίνει έξω από το καλύβι και χορεύει τον πατροπαράδοτο χορό, με τον εκκωφαντικό ήχο των τυμπάνων. Μαζί του σε λίγο αρχίζει να χορεύει όλος ο κόσμος. Κι έτσι, με τραγούδια και χορούς μπάζουν τον υπόψήφιο άντρα στο Χάους Ταμπαράν, όπου τον περιμένει, στολισμένος εντυπωσιακά, ο γερο-Μάγος. Τον ξαπλώνουν μπρούμυτα στη γη και, ενώ έξω τα τραγούδια και οι χοροί έχουν φτάσει σε πραγματικό παροξυσμό, μέσα αρχίζει η εκδορά, που πρέπει να συντελεστεί σε απόλυτη σιωπή. ΄Οταν η τελετή τελειώσει, ο νέος, άντρας πια, βγαίνει γεμάτος πληγές και κλείνεται σ΄ ένα καλύβι μαζί με τους στενότερους συγγενείς του, που θα τον βοηθήσουν να αντιμετωπίσει το μαρτύριό του, ενώ στο χωριό κορυφώνεται η γιορτή για να καταλήξει σε τρικούβερτο γλέντι...»
Μας έχει σηκωθεί η τρίχα κάγκελο!! Ευτυχώς που μονάχα αναπαράσταση θα δούνε τα μάτια μας. Ποιος αντέχει τέτοια θεάματα?
«Και καλέ μας κύριε, πόσον καιρό κάνει να συνέλθει ο νέος σας από αυτό το μακέλεμα?»
«Γύρω στον ένα μήνα» απαντάει γελαστά ο Παπουανός.
Το χωριό που αποβιβαζόμαστε ετοιμάζεται για την εικονική γιορτή. Ντύνοναι οι άντρες με φτερά και πούπουλα, στολίζονται με λουλούδια οι γυναίκες και οι κοπελούδες και, αρσενικοί και θηλυκοί, βάφονται με τον υπόλευκο πηλό, τον τόσο προσφιλή τους. ΄Οταν όλο το χωριό έχει σημαιοστολιστεί, όπως το απαιτεί η παράδοση, βάζει μπροστά τα όργανα και κινάει για το Χάους Ταμπαράν. Ξωπίσω τους κι εμείς οι άσχετοι, φρικτή παραφωνία μέσα σε τούτο το γραφικότατο θέαμα.
Στο ξέφωτο, έξω από το Σπίτι των Πνευμάτων, ανοίγουν όλοι έναν μεγάλο κύκλο, βάζουν ανάμεσά τους τον νέο που σε λίγο θα μυηθεί, και το ρίχνουν στο χορό. Μετά, οι γέροι παίρνουν τον νέο και, με ύφος τελετουργικό, τον οδηγούν μέσα στον ιερό χώρο. Κατόπι του κι εμείς. Εδώ μέσα επικρατεί δροσερό σκοτάδι. Η στενόμακρη χορταρένια καλύβα δεν έχει κανένα παράθυρο. Μοναδικό της άνοιγμα η πόρτα απ΄ όπου μπήκαμε. Σιγά σιγά διακρίνουμε μερικά ξυλόγλυπτα αγάλματα, και μερικά σκαμνιά από κορμούς δέντρων. Η γνώση του τι πρόκειται να συμβεί –έστω και εικονικά- μαζί με την άγρια μουσική που έρχεται απ΄ έξω και τη δυσοίωνη σκοτεινιά που επικρατεί μέσα, μας υποβάλλουν τρομερά. Σχεδόν μετέχουμε.
Ο έφηβος, ένα όμορφο ψηλόλιγνο αγόρι, έρχεται στη μέση του κύκλου όπου τον καλεί ο Μάγος και , με μια συγκινητική σεμνότητα αλλά και με μια εκπληκτική επιδεξιότητα, λύνει από τη μέση τις δυο χορταρένιες φούντες που τον καλύπτουν και, χωρίς να αποκαλύψει σε μας το παραμικρό –παρά τις επίκαιρες θέσεις που έχουμε από ώρα καταλάβει εμείς οι ιερόσυλες!- ξαπλώνει μπρούμυτα.
΄Ενα παράξενο νυστέρι εμφανίζεται στο χέρι του γέροντα που, σκυμμένος πάνω από τη νεανική πλάτη, καμώνεται πως χαράζει, αόρατες γραμμές. Ο μικρός Παπούα σηκώνεται με τον ίδιο σεμνό και επιδέξιο, φευ! τρόπο, «ντύνεται» και βγαίνει να συναντήσει τους φίλους του, που όλη αυτή την ώρα χοροπηδούν και κοπανούν δαιμονισμένα τα τύμπανα.
Αυτή την ώρα όλοι πρέπει να είναι χαρούμενοι. Αν ο νιος επιζήσει, θα είναι ένας ακόμα ευτυχισμένος Παπούα, σεβαστός στη φυλή του, κι αποδεκτός από τον καινούριο κόσμο. ΄Ενα έθιμο τηρήθηκε, ένα Κακό εξευμενίστηκε.
Φεύγουμε απογευματάκι από το χωριό, που μας ξεπροβαδίζει μαζί με τα κας-κας, τα παπουανά ζωάκια με φάτσα ποντικίσια και σώμα αλεπούς. Οι βάρκες μας κάνουν έναν γύρο στο ποτάμι, για να δούμε για τελευταία φορά το ηλιοβασίλεμα.
΄Οταν φτάνουμε στο Καραγουάρι Λοτζ, έχει πια νυχτώσει.
Όπως ήμασταν ακόμα εντυπωσιασμένοι από όσα είδαμε, πέσαμε πάνω σ’ έναν σερβιτόρο ντόπιο. Είναι δεν είναι 18 ετών. Φοράει «σαρόνγκ», το πανωκόρμι του είναι γυμνό και περπατά ξυπόλητος. Στο αριστερό μέρος της πλάτης του διακρίνουμε τα φοβερά σημάδια του «πούνκτους» -όπως λένε το σχήμα των εκδορών της μύησης, και σημαίνει «δέντρο - κροκόδειλος» διότι μοιάζει και με τα δυο. Να λοιπόν μια ευκαιρία να μάθουμε από πρώτο χέρι τι ακριβώς σημαίνει αυτή η δοκιμασία, για κάποιον που την έχει ήδη υποστεί.
«Γιατί το αποφάσισες, αφού δεν είναι υποχρεωτικό?» ρωτάμε όλο περιέργεια.
Χαμογελάει ευγενικά και απαντά
«Μα, όσοι κρατάμε το έθιμο παίρνουμε μια ιδιαίτερη θέση στη φυλή»
«Και έχει τόση σημασία αυτό για σένα?»
«Πολύ μεγάλη. Δεν είναι θαρρείτε σπουδαίο να ‘χεις κύρος στην Κοινότητα, να ακούγεται ο λόγος σου, να σε σέβονται και να σε υπολογίζουν ακόμα και οι γεροντότεροι? Δεν είναι για σας σημαντικό να είστε μια προσωπικότητα?»
Αναγκαζόμαστε να συμφωνήσουμε, αλλά συνεχίζουμε τις ερωτήσεις, σχετικά με τους κινδύνους.
Ο νέος μας κοιτάζει θλιμμένα
«Ο φίλος μου, με τον οποίο περάσαμε τη διαδικασία, πέθανε. Φαίνεται πως αυτό ήταν το θέλημα των προγόνων. Εγώ έζησα. ΄Ισως αυτό να σημαίνει ότι άλλη τύχη φυλάνε για μένα τα πνεύματα...»
Με την ίδια ηρεμία απάντησε και για τον πόνο
«Ο πόνος είναι για τους δυνατός. ΄Αλλωστε δεν κρατάει αιώνια, ενώ εγώ ως το θάνατό μου, θα είμαι μεταξύ των εκλεκτών της φυλής μου...»
Θαυμάζουμε τη φιλοσοφία τους και του ευχόμαστε από καρδιάς να έχει καλή τύχη.
«Σας ευχαριστώ», απαντά σεμνά. «Μου χρειάζεται η τύχη. Αυτή κανονίζει, τελικά, τη ζωή μας....»
Τραβώ κουρασμένη κατά το καλύβι μου, κι από το μυαλό μου δε φεύγει το παλικάρι με το βέβαιο κουράγιο και την αβέβαιη μοίρα.
Attachments
-
161,5 KB Προβολές: 656