Πολωνία Η Πολωνία άργησε ένα χρόνο!

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?

Κρακοβία: Καζιμιέρζ, η Εβραϊκή συνοικία!

Η σημερινή μέρα θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μιας και είχα διαβάσει πολλά για το Καζιμιέρζ και ανυπομονούσα να περπατήσω σ’αυτή την εναλλακτική και πολύ διάσημη συνοικία της Κρακοβίας. Από το πάρκο Płatny κατεβήκαμε την υπόγεια διάβαση και περάσαμε στην απέναντι μεριά, στην plac Jana Nowaka Jeziorańskiego εκεί που βρίσκεται και η κεντρική είσοδος του εμπορικού Galeria Krakowska.



Από ένα ψιλικατζίδικο στην υπόγεια διάβαση είχαμε αγοράσει εισιτήρια για το τραμ, κι έτσι από τη στάση Teatr Słowackiego πήραμε το τραμ και κατεβήκαμε στη στάση Stradom, στα όρια της Εβραϊκής συνοικίας.

Το Kazimierz η πρώην Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας βρίσκεται νότια από την παλιά πόλη και συνορεύει με τον ποταμό Βιστούλα. Οι Εβραίοι άρχισαν να εγκαθίστανται στην Κρακοβία τον 13ο αιώνα και έκτοτε η δραστηριότητα τους ήταν έντονη. Από τον 15ο αιώνα ζούσαν κυρίως σε ένα τμήμα της Κρακοβίας το Kazimierz. Από τα τέλη του 19ου αιώνα, οι Εβραίοι συμμετείχαν ενεργά στην επέκταση της περιοχής ως επενδυτές, τραπεζίτες, οικοδόμοι εργολάβοι και αρχιτέκτονες και ήταν εξαιρετικά δραστήριοι στην Κρακοβία όπου έχτισαν 6 συναγωγές. Πριν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ζούσαν στην Κρακοβία περίπου 64.000 Εβραίοι (το ένα τέταρτο του πληθυσμού της πόλης). Μέχρι το 1939, οι Εβραίοι δημιούργησαν μια ανεπτυγμένη κοινωνική υποδομή και το Kazimierz ήταν το ιδανικό μέρος εβραϊκής κοινότητας και για την υπόλοιπη Πολωνία.

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν σίγουρα η πιο δραματική και συγκλονιστική περίοδος για τους Εβραίους στην Πολωνία. Από το 1939 εκτοπίστηκαν από την Κρακοβία. Το 1941 οι Εβραίοι απομακρύνθηκαν βίαια από τα σπίτια τους και μεταφέρθηκαν στο Podgórze, στο οποίο δημιουργήθηκε το γκέτο που ήταν εντελώς κλειστό από άλλα μέρη της πόλης. Ακολούθησε λιμοκτονία, θάνατος και δυστυχία. Οι περισσότεροι που επέζησαν δολοφονήθηκαν κατά την εκκαθάριση του γκέτο ή μεταφέρθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μετά τον πόλεμο μόνο το 10% των Εβραίων της Κρακοβίας επέζησε από τον πόλεμο, πολλοί από αυτούς με τη βοήθεια του Γερμανού επιχειρηματία Oskar Schindler. Το μεγαλύτερο έγκλημα της ανθρωπότητας, το Ολοκαύτωμα μείωσε δραματικά τον πληθυσμό των Εβραίων σε όλη την Πολωνία. Από τα 3 εκατομμύρια Εβραίους σε όλη τη χώρα, επέζησαν περίπου οι 10 χιλιάδες, και οι περισσότεροι από αυτούς δεν επέστρεψαν στην Πολωνία.

Αυτό που είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το πώς ο πολύ μικρός πληθυσμός των Εβραίων στην Κρακοβία έκαναν το Kazimierz έναν τόπο μεγάλης πολιτιστικής σημασίας, και έχει αναβιώσει την πολιτιστική του ταυτότητα και την παράδοση η οποία μετά από χρόνια ξαναγεννιέται με εντυπωσιακό ρυθμό. Σήμερα λειτουργούν και πάλι επτά συναγωγές και τα παραδοσιακά φεστιβάλ πολιτισμού των Εβραίων είναι από τα κύρια πολιτιστικά γεγονότα της πόλης. Είναι μια περιοχή, ζωντανή με πολιτιστική και καλλιτεχνική ζωή, που προσελκύει ιδιαίτερα εκείνους που θέλουν να νιώσουν μια μποέμικη ατμόσφαιρα στην Κρακοβία. Το Kazimierz έχει αμέτρητα ατμοσφαιρικά και ιδιαίτερα καφέ, μπαρ και εστιατόρια καθώς και στούντιο και γκαλερί τέχνης που είναι δύσκολο να τα συγκεντρώσεις σε μια λίστα. Εγώ είχα κάνει έναν καλό προγραμματισμό για τη διαδρομή που θα ακολουθούσαμε ώστε να μη χάσουμε πολλούς ξεχωριστούς δρόμους και μοναδικά κτίρια καθώς και πολλά ακόμα σημεία ενδιαφέροντος στην συνοικία. Το Καζιμιέρζ είναι ένα μέρος που μοιάζει λίγο διαφορετικό από την υπόλοιπη πόλη και το νοιώσαμε από τη πρώτη στιγμή!

Ήταν πριν τις 9 και στους δρόμους επικρατούσε ερημιά. Μόνο εμείς κυκλοφορούσαμε και ψάχναμε την είσοδο για το μοναστήρι św. Pawła Pierwszego Pustelnika – Paulinów. Δεν ξεκινάμε λοιπόν από το κέντρο του Καζιμιέρζ αλλά από το νοτιοδυτικό άκρο της Εβραϊκής συνοικίας. Από την οδό Paulińska βρήκαμε την αυλόπορτα της ψηλής περίφραξης και μπήκαμε στο μεγάλο προαύλιο. Το συγκρότημα περιλαμβάνει τη Μονή καλογραιών, τη Βασιλική του Αρχάγγελου Μιχαήλ, την εντυπωσιακή λίμνη με το άγαλμα του Αγίου Stanisława (Sadzawka św. Stanisława) και το Βωμό των Τριών Χιλιετιών (Ołtarz Trzeciego Tysiąclecia). Το μέρος είναι πολύ γαλήνιο δίπλα στον ποταμό και μπροστά από το περιφραγμένο πάρκο Ogrody Ojców Paulinów. Ήμασταν μόνοι μας και απολαύσαμε την ηρεμία του τοπίου και τα εντυπωσιακά θρησκευτικά κτίρια.

Ο βωμός των Τριών Χιλιετιών, στέκεται στην αυλή του μοναστηριού από το 2008. Στον ετήσιο διαγωνισμό για το χειρότερο νέο αρχιτεκτονικό στοιχείο της Κρακοβίας πήρε την πρώτη θέση καθώς θεωρήθηκε πως το μνημείο αυτό κατέστρεψε το περιβάλλον. Ωραία πρωτιά!


Το μοναστήρι και η εκκλησία




Λίμνη św. Stanisława


Η έξοδος στην οδό Skałeczna


Βγήκαμε από την αυλή του μοναστηριού και συνεχίσαμε από την οδό Skałeczna. Ευθεία στα λίγα μέτρα η μεσαιωνική Ρωμαιοκαθολική εκκλησία Αγίας Αικατερίνης και Αγίας Μαργαρίτας (św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Małgorzaty).


Οδός Skałeczna






Και φτάνουμε στην καρδιά της Εβραϊκής συνοικίας. Εδώ είναι μαζεμένα όλα τα αξιοθέατα, τα ξεχωριστά σοκάκια, οι συναγωγές, οι μικρές πλατείες, τα γκράφιτι. Εδώ είναι μαζεμένη αυτή η διαφορετική ατμόσφαιρα που κάνει το Καζιμιέρζ να ξεχωρίζει από την υπόλοιπη πόλη.
Στην οδό Bożego Ciała 18, I'm happy again!



Στην οδό Beera Meiselsa είναι ένα από τα πιο διάσημα σοκάκια της συνοικίας. Μια αυλή που έχει όλη την ατμόσφαιρα του παρελθόντος και έγινε διάσημη μετά το 1993 όταν στο μέρος αυτό διαδραματίστηκε μια σκηνή από το αριστούργημα του Στίβεν Σπίλμπεργκ, ‘’Η Λίστα του Σίντλερ’’. Γι’αυτό και το σημείο αυτό είναι γνωστό ως Schindler's List Passage.







Στο 0:44

Το σοκάκι μας έβγαλε στην οδό Józefa έναν από τους πιο διάσημους δρόμους του Kazimierz. Είναι ένας δρόμος με καλλιτεχνική αύρα με πολλές αίθουσες τέχνης, καταστήματα με αντίκες, και ατμοσφαιρικά καφέ και εστιατόρια.






Η street art στο Kazimierz είναι παντού και είναι εντυπωσιακή. Σε πολλά σημεία υπάρχουν τοιχογραφίες που σε κάνουν να σταματάς και να αναρωτιέσαι τι θέλει να δείξει ο καλλιτέχνης. Οι τοιχογραφίες επικεντρώνονται κυρίως στην εβραϊκή ιστορία της περιοχής και είναι όλες δημιουργικές και πρωτότυπες! Μια απ’αυτές στη οδό Józefa 7 είναι το Historical Mural που απεικονίζει πέντε πορτρέτα Πολωνών που συνδέονται με την εβραϊκή συνοικία.



Λίγο μετά είναι η Ορθόδοξη Συναγωγή Wysoka και η Συναγωγή Kowea Itim le-Torah


Το κέντρο της εβραϊκής συνοικίας είναι η plac Nowy, δηλαδή η Νέα πλατεία. Κι ενώ η κεντρική πλατεία της παλιάς πόλης Rynek Główny είναι η φωτογενής βιτρίνα της Κρακοβίας, η plac Nowy έχει καθιερωθεί ως το πνευματικό κέντρο της υποκουλτούρας! Χωρίς τη λαμπρότητα της Παλιάς Πόλης, η Plac Nowy είναι ένα απλό τετράγωνο με τσιμέντο που είναι γεμάτο με πάγκους που πωλούν ψιλοπράγματα, με ταπεινά ταχυφαγεία και με αυτοκίνητα που προμηθεύουν την αγορά τροφίμων. Με λίγα λόγια είναι μια λαϊκή αγορά. Είναι όμως κάτι εντελώς διαφορετικό από την Παλιά Πόλη που κατά τη γνώμη μου έχει γοητεία! Το χαρακτηριστικό της πλατείας είναι η ροτόντα στο κέντρο που περιλαμβάνει μικρά μαγαζάκια γρήγορου φαγητού.

Η πλατεία εκείνη την ώρα άρχισε σιγά σιγά να ξυπνάει και να στήνονται οι πάγκοι με το εμπόρευμα. Κάποιοι εργάτες έτρωγαν την πρωινή τους σούπα, και αστυνομικοί το ξακουστό σνακ zapiekanki που είναι μια πίτσα σε ψωμί. Όλοι τριγυρνούν εδώ. Γύρω από την πλατεία υπάρχουν δεκάδες καφέ, μπαρ και εστιατόρια και όλα συνθέτουν μια μποέμικη ατμόσφαιρα που κάνει αυτό το μέρος τόσο μοναδικό.











Πριν συνεχίσουμε στα ενδότερα του Καζιμιέρζ , κάναμε ένα διάλειμμα για πρωινό σε ένα πολύ γνωστό καφέ στην οδό Beera Meiselsa 20, το ρουστίκ καφέ Mleczarnia (ακριβώς απέναντι από την είσοδο του Schindler's List Passage). Ήταν λίγο μετά τις 10 και το μαγαζί μόλις είχε ανοίξει. Οι μοναδικοί θαμώνες λοιπόν ήμασταν εμείς. Η εσωτερική διακόσμηση είναι εξαιρετική και νοιώσαμε σαν να βρισκόμασταν σε ένα παλιό εβραϊκό σπίτι άλλων εποχών. Ένας ατμοσφαιρικός ζεστός χώρος γεμάτος παλιές φωτογραφίες Εβραίων που ζούσαν στην περιοχή, vintage έπιπλα και αντικείμενα. Το συγκεκριμένο καφέ όπως και όλα στην περιοχή είναι και για πρωινό, και για καφέ, και για αργά τη νύχτα για ποτό. Έτσι ολομόναχοι φάγαμε το πρωινό μας το οποίο δεν μπορώ να πω πως ήταν αυτό που περίμενα, διότι πρωινό χωρίς αυγά δεν είναι σωστό πρωινό! Τουλάχιστον μας αποζημίωσε ο ατμοσφαιρικός χώρος αν και θα προτιμούσα να είχε κόσμο!








page9.jpg


Πήγαμε και πάλι στην plac Nowy και συνεχίσαμε από την οδό Estery και μετά από την Miodowa. Στην οδό Miodowa σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους βρίσκονται η Συναγωγή Tempel και η Συναγωγή Kupa καθώς και το Εβραϊκό κοινοτικό κέντρο της Κρακοβίας.








Η οδός Szeroka είναι από τους πλέον φωτογραφημένους δρόμους του Καζιμιέρζ με τις χαρακτηριστικές ταμπέλες του προπολεμικού εστιατορίου Once Upon A Time | Chajim Kohan. Ο δρόμος οδηγεί στην μεγάλη πλατεία της Εβραϊκής συνοικίας.




Η πλακόστρωτη οδός Szeroka που είναι ουσιαστικά πλατεία, μου φάνηκε ιδιαίτερα ατμοσφαιρική αλλά αν έλειπαν τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα θα ήταν ακόμα ωραιότερη. Είναι από τα βασικά μέρη που γυρίστηκαν σκηνές για τη Λίστα του Schindler. Η οδός Szeroka ήταν το επίκεντρο της εβραϊκής συνοικίας με μια αγορά γύρω από την οποία επικεντρώθηκε η ζωή των κατοίκων και με τέσσερις συναγωγές, κάτι που δεν υπήρχε πουθενά αλλού στην Ευρώπη! Στην πλατεία σώζονται πολλά μνημεία της εβραϊκής κουλτούρας καθώς και το Παλαιό εβραϊκό κοιμητήριο της Κρακοβίας Cmentarz Remuh.









Μπήκαμε στην αυλή της Συναγωγής Poppera η οποία έχει τοποθετημένο στον τοίχο της αυλής έναν όμορφο πίνακα σε καμβά με εβραϊκά σύμβολα.






Κάποτε οι Εβραίοι με τις μακριές ρόμπες και τα ψηλά καπέλα περπατούσαν κατά μήκος των δρόμων, τα κεριά έλαμπαν στα παράθυρα και οι συναγωγές γέμιζαν με κόσμο για την προσευχή! Η Szeroka μπορεί να είναι ένα από τα πιο τουριστικά μέρη της Κρακοβίας με πλήθος από καφέ και εστιατόρια, πολλά από αυτά όμως δίνουν έμφαση στις εβραϊκές παραδόσεις και σε μεταφέρουν σε μια εποχή που δεν υπάρχει πια!



Στο άκρο της Szeroka είναι η Παλαιά Συναγωγή, Stara Synagoga. Η παλιά συναγωγή πιθανότατα χτίστηκε το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα από Τσέχους Εβραίους που ήρθαν στην Κρακοβία το 1389. Είναι μια από τις παλαιότερες επιζώντες συναγωγές στην Πολωνία και ένα από τα πιο πολύτιμα μνημεία της εβραϊκής θρησκευτικής αρχιτεκτονικής στην Ευρώπη. Μέχρι το 1939, έπαιξε το ρόλο της κεντρικής συναγωγής της εβραϊκής κοινότητας της Κρακοβίας . Η συναγωγή είναι επισκέψιμη και περιλαμβάνει μια έκθεση που παρουσιάζει την ιστορία και τον πολιτισμό των Εβραίων της Κρακοβίας. Πάντως εμείς μπορεί να μη μπήκαμε σε καμία συναγωγή όμως μια χαρά τις εντοπίσαμε όλες!




Εντωμεταξύ μπορεί τα βράδια στην Κρακοβία να ενοχλούν οι κράχτες κωλόμπαρων αλλά και το πρωί όλο και κάποιος θα σε πλησιάσει. Στην πλατεία Szeroka μας πλησίασαν τουλάχιστον 3-4 ξεναγοί να κάνουμε τουρ στην εβραϊκή γειτονιά. Συνεχίσαμε από την οδό Bartosza και εντοπίσαμε την πιο διάσημη τοιχογραφία στο Καζιμιέρζ σε ένα κτίριο λίγα μέτρα πίσω από την παλιά συναγωγή. Η συγκεκριμένη τοιχογραφία αποτίει φόρο τιμής στην οικογένεια Bosak. Δημιουργήθηκε από έναν ισραηλινό όμιλο για το 24ο Φεστιβάλ Εβραϊκού Πολιτισμού για να τιμήσει τη μνήμη της οικογένειας Bosak, που ζούσε στην περιοχή μέχρι τη δημιουργία του γκέτο της Κρακοβίας το 1941. Η τοιχογραφία φέρνει κάπως σε art nouveau και είναι πραγματικά ένα σήμα κατατεθέν στη συνοικία. Η ψιλή περίφραξη και τα δέντρα εμποδίζουν κάπως τη θέα όμως παρατηρήσαμε πως η περιγραφόμενη αλάνα πάρκινγκ, είναι ανοιχτή από τον απέναντι δρόμο.





Οδός Bartosza με Świętego Wawrzyńca


Πήγαμε από την οδό Dajwór για να δούμε από κοντά την τοιχογραφία. Στην είσοδο του φυλασσόμενου πάρκινγκ υπάρχει μπάρα για τα αυτοκίνητα και φύλακας ο οποίος μας έκανε ένα νεύμα κι εγώ του έκανα νόημα πως θέλω να φωτογραφίσω την τοιχογραφία! Κανένα πρόβλημα!


Σχεδόν απέναντι στην οδό Dajwór 18 είναι το Εβραϊκό Μουσείο Γαλικίας με μια πολύ ωραία τοιχογραφία. Η έμπνευση πίσω από την τοιχογραφία προέρχεται από την εβραϊκή κοινότητα δυο πόλεων: την προπολεμική Κρακοβία και τη σύγχρονη Ιερουσαλήμ. Με λίγη παρατηρητικότητα μπορείς να εντοπίσεις στην μεγάλη τοιχογραφία τη σχέση μεταξύ αυτών των δύο μακρινών κόσμων. Και μπορεί ο φακός της μηχανής να μη χωρούσε ανάμεσα από τα κάγκελα της ψηλής περίφραξης, χώρεσε όμως το κινητό!





Οδός Dajwór με Świętego Wawrzyńca


Η οδός Świętego Wawrzyńca έχει αρκετά ενδιαφέροντα σημεία όπως την Judah food market η οποία ήταν σχεδόν έρημη, το Μουσείο Μηχανικής σχεδόν απέναντι, και λίγα μέτρα μετά η Εκκλησία Σώματος του Χριστού.








Η Κρακοβία σίγουρα με εντυπωσίασε για τις αμέτρητες εκπληκτικές εκκλησίες της και μια από αυτές είναι και η Εκκλησία του Σώματος του Χριστού (Bazylika Bożego Ciała). Η μικρή Βασιλική χτίστηκε το 1405 και ο πύργος με το καμπαναριό που φαίνεται από πολλά σημεία της εβραϊκής συνοικίας, το 1582. Μπήκαμε στο προαύλιο από την οδό Świętego Wawrzyńca και βγήκαμε από την κεντρική είσοδο στην οδό Bożego Ciała.





Ήμασταν σε ακόμα μια πλατεία του Kazimierz, την Plac Wolnica η οποία θα μπορούσε να είχε ένα ενδιαφέρον αν δεν είχε μετατραπεί σε πάρκινγκ! Το κύριο κτίριο της πλατείας είναι το Δημαρχείο του Kazimierz που στεγάζει και το Εθνογραφικό Μουσείο Seweryn Udziela.


Οδός Trynitarska… το κόκκινο κτίριο μπροστά είναι νοσοκομείο!


Ακολουθήσαμε την οδό Mostowa, και φτάσαμε στον ποταμό στην πεζογέφυρα Kładka Ojca Bernatka.




Το δεύτερο μέρος της εβραϊκής περιήγησής μας θα συνεχιζόταν στην απέναντι όχθη, στην περιοχή Podgórze.

 
Last edited:

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Συμφωνώ απόλυτα για όσα αναφέρεις για τις 2 πόλεις! Όχι ότι έχω πάει και σε πολλούς προορισμούς αλλά η Βαρσοβία σίγουρα με ξάφνιασε περισσότερο από όλους και έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Αντιθέτως, η Κρακοβία - όμορφη και συμπαθητική - αλλά μέχρι εκεί. Από την πόλη της Κρακοβίας η εβραϊκή συνοικία και η Nowa Huta μου άρεσαν περισσότερο. Ίσως αν της είχα επισκεφθεί με αντίστροφη σειρά να μην είχα την αίσθηση αυτή.Το Άουσβιτς είναι ξεχωριστή εμπειρία, δεν επιδέχεται σύγκρισης με το οτιδήποτε.
Όποιος ενδιαφέρεται για χριστουγεννιάτικους προορισμούς η Βαρσοβία αποτελεί εξαιρετική επιλογή. Στολισμοί παντού, χριστουγεννιάτικες αγορές, πυροτεχνήματα στην αλλαγή του έτους. Σε συνδυασμό με την γραφική παλιά πόλη, το σύγχρονο κομμάτι αλλά και την συνοικία της Praga (που ξέρω ότι δεν αρέσει σε πολλούς) είναι μοναδική! Περιμένω να διαβάσω την ιστορία σου και να δω κι άλλες φωτογραφίες της ηλιόλουστης Βαρσοβίας και των υπέροχων πάρκων της, αφού εγώ την έζησα με τσουχτερό κρύο και χιόνι.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
 

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
Κι εγώ ακόμα αναρωτιέμαι ποιο σημείο της συνοικίας της Praga φαίνεται στους περισσότερους επικίνδυνο. Σε φίλους που την είχα προτείνει, μόνο που δεν με έβρισαν όταν επέστρεψαν, χωρίς όμως να μου το δικαιολογήσουν. Εικάζω ότι σχετίζεται με το ότι διαφέρει από την γραφική παλιά πόλη, έχει πολλά γκράφιτι... Τι να πω! Εμένα πάντως μου άρεσε και δεν αισθάνθηκα ότι κινδυνεύω ούτε το βραδάκι!
Περιμένουμε την υπόλοιπη ιστορία! Keep going!
 

greco

Member
Μηνύματα
1.148
Likes
3.322
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Γυρος Τουρκιας
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
Πολύ δύσκολα θα έλεγα! Νομίζω τώρα τελευταία κι άλλοι δεν είπαν τα καλύτερα για την Κρακοβία. Δεν είμαστε λίγοι :D Εγώ από αυτά που διάβαζα παλιά για την Κρακοβία θεωρούσα πως θα είναι η απόλυτη μεσαιωνική ατμοσφαιρική πόλη! Αλλά όχι. Μια χαρά πόλη αλλά νομίζω αρκετά υπερεκτιμημένη.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
Σ' ευχαριστώ για άλλη μια φορά!!!
 

Mantaralena

Member
Μηνύματα
48
Likes
212
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Ισλανδία
Πόσο συμφωνώ με όλους σας. Έχω πάει δύο φορές Βαρσοβία και τώρα προγραμματίζω την τρίτη. Την αγαπώ αυτή την πόλη! Η Κρακοβία πέρασε και δεν ακούμπησε. Περιμένω την συνέχεια της ιστορίας σου!
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Βαρσοβία: Κέντρο… ανάμεσα στους Ουρανοξύστες!

18 Οκτωβρίου και η άφιξη μας στο αεροδρόμιο Μόντλιν ήταν στις 9:05 το πρωί. Συνάλλαγμα είχαμε κάνει από τη Θεσσαλονίκη όλο το ποσό που υπολογίζαμε ότι θα ξοδέψουμε, και είναι μια πρακτική που μας βολεύει και την εφαρμόζουμε σε όλες τις χώρες που δεν έχουν ευρώ. Φυσικά πάντα έχουμε και τις χρεωστικές και πιστωτικές μας κάρτες για παν ενδεχόμενο. Από τα αυτόματα μηχανήματα του αεροδρομίου βγάλαμε και τα εισιτήρια για τα μέσα μεταφοράς στην πόλη. Και εφόσον φτάσαμε Παρασκευή, βγάλαμε ο καθένας από ένα Weekend ticket που ισχύει από τις 19:00 της Παρασκευής μέχρι τις 8:00 της Δευτέρας με 24 ζλότι (5,60€), και ένα One-day ticket για 24 ώρες με 15 ζλότι (3,50€). Πήραμε το ModlinBus των 09:45 που είχα κλείσει από το site τους με 50,50 ζλότι δηλαδή 12 ευρώ για δυο άτομα. Στις 10:40 το λεωφορείο έφτασε στο τέρμα του στην οδό Aleje Jerozolimskie μπροστά από το Palace of Culture – Kinoteka.

Έτσι λοιπόν το πρώτο πράγμα που αντικρίσαμε ήταν το εμβληματικό κτίριο της πόλης ο Σταλινικός πύργος Πολιτισμού και Επιστημών, Pałac Kultury i Nauki. Ο καιρός εξαιρετικός με 18 βαθμούς που θα ανέβαινε κι άλλο στη διάρκεια της μέρας. Βλέποντας τους ουρανοξύστες χαζέψαμε λιγάκι αλλά πριν τη εξερεύνηση της πόλης έπρεπε να πάμε στο διαμέρισμά μας αφού είχαμε δώσει ραντεβού στην είσοδο με τον ιδιοκτήτη στις 11:00. Πολύ εύκολα και γύρω στα 8 λεπτά περπάτημα από το παλάτι Κουλτούρας, εντοπίσαμε την οδό Śliska 10 που βρίσκεται το διαμέρισμά μας Warsaw Best Apartments Central, και καθώς φτάσαμε στην είσοδο της πολυκατοικίας ακριβώς εκείνη την ώρα έφτασε και ο ιδιοκτήτης και έγινε η γνωριμία. Μας ανέβασε στο διαμέρισμα μας που ήταν στον 12ο όροφο, τον τελευταίο όροφο της οικοδομής. Ένα εξαιρετικό καινούριο διαμέρισμα, ευρύχωρο και με ωραία κουζίνα που μας άρεσε από την πρώτη ματιά. Το είχα κλείσει από την Hotels.com και για τέσσερις διανυκτερεύσεις μας κόστισε 800 ζλότι, δηλαδή περίπου 188 ευρώ. Μας έδειξε το σπίτι ο Jaroslaw, τον πληρώσαμε και δεν τον ξαναείδαμε. Φεύγοντας την μέρα αναχώρησης αφήσαμε το κλειδί στην κλειδοθήκη στην είσοδο της πολυκατοικίας. Επίσης εξαιρετικά βολικό ήταν το σούπερ μάρκετ Żabka δίπλα από την είσοδο της πολυκατοικίας μας το οποίο το τιμήσαμε τα τρία από τα τέσσερα βράδια που μείναμε και μας βόλεψε πολύ στις βραδινές μας λιγούρες!

Σχεδόν δίπλα από την πολυκατοικία μας, στην οδό Sienna 45, βρίσκεται το Blu's Mural. Μια εντυπωσιακή τοιχογραφίας της Βαρσοβίας ζωγραφισμένη το 2010 που απεικονίζει επτά μορφές στρατιωτών ως μαριονέτες, των οποίων τα κράνη και οι στολές είναι διακοσμημένα με σύμβολα νομισμάτων όπως το δολάριο και το ευρώ, δείχνοντας έτσι ότι ο πόλεμος είναι ένα εργαλείο στα χέρια εκείνων που βρίσκονται στην εξουσία και στο οποίο οι στρατιώτες είναι απλά μαριονέτες.





Ήταν από τις φορές που είχαμε απίστευτη ενέργεια και οι δυο και φάνηκε πως με το καλημέρα σας η Βαρσοβία μας ταίριαξε πάρα πολύ ίσως γιατί και η ίδια η πόλη είχε μια φοβερή ενέργεια. Η αρχή της γνωριμίας μας στην πόλη άρχισε από τον σταλινικό πύργο και κινηθήκαμε πέριξ αυτού στο κέντρο της πόλης ανάμεσα στους ουρανοξύστες και όχι μόνο.

Ετοιμοπόλεμος όπως πάντα!


Από τα αγαπημένα μου φωτογραφικά σημεία, η οδός Złota με φόντο φυσικά το Παλάτι πολιτισμού της Βαρσοβίας ή αλλιώς τον Σταλινικό πύργο!


Αρχιτεκτονική στον ουρανό!
,

Λεωφόρος Emilii Plater




Αυτό που διαπιστώσαμε αμέσως είναι πως η πόλη έχει πολύ άπλα και όλα είναι μεγάλα! Τεράστιοι δρόμοι, πεζοδρόμια, θεόρατα κτίρια. Το κέντρο της Βαρσοβίας είναι μια σύγχρονη μητρόπολη που όμως δεν σε πνίγει γιατί έχει αυτή την ανοιχτωσιά που σε κάνει να απολαμβάνεις τον περίπατό σου ανάμεσα σ’αυτά τα θηρία. Και η Βαρσοβία συνεχώς επεκτείνετε και έχει μια συνεχή ανάπτυξη κι αυτό το μαρτυρούν τα πολλά εργοτάξια που είδαμε σε πολλά σημεία του κέντρου. Επειδή είχαμε 4 μέρες στη διάθεσή μας ήξερα πως άνετα θα δω όσα ήθελα να δω κι αυτό μου έδινε μια άνεση στο να μη τρέχουμε. Κι ενώ είναι μια μεγάλη πόλη με αποστάσεις καθόλου αμελητέες την απολαύσαμε σε πολύ χαλαρούς ρυθμούς.

Θα βαρεθείτε να τον βλέπετε!


Świętokrzyski Park… Θα μπορούσε να είναι στο Sentral Park της NY ε!




Από το πάρκο Świętokrzyski, συνεχίσαμε ευθεία και ελάχιστα μέτρα μετά ήμασταν στην όμορφη μικρή πλατεία plac Grzybowski. Το 1940 η πλατεία Grzybowski ήταν μέρος του γκέτο της Βαρσοβίας και ένας τοίχος χώρισε την περιοχή από τη μη εβραϊκή πλευρά. Σπίτια, εκκλησίες, συναγωγές καταστράφηκαν και μεταπολεμικά το μέρος υπέστη μια ολική ανακαίνιση που τίποτα δεν θυμίζει την εποχή εκείνη. Δυστυχώς δεν πετύχαμε με νερό τις λιμνούλες του πάρκου αλλά και πάλι ήταν πολύ όμορφα με τα διαμορφωμένα παγκάκια και τους χώρους ανάπαυσης. Η μικρή πλατεία ομορφαίνει και από την εκκλησία των Αγίων Πάντων (Kościół pw. Wszystkich Świętych) την μεγαλύτερη εκκλησία της Βαρσοβίας. Η εκκλησία του 1883 αν και υπέστη τεράστιες ζημιές κατά τον βομβαρδισμό της στην εξέγερση της Βαρσοβίας, με κατάρρευση μέρους της στέγης και καταστροφή του ανατολικού πύργου του ναού η υπόλοιπη έμεινε ανέπαφη και τα επόμενα χρόνια ανοικοδομήθηκε.





Στη συνέχεια με λίγο ψάξιμο και μπέρδεμα, βρήκαμε το πέρασμα για τη Συναγωγή Νόζικ (Synagoga Nożyków) και την εβραϊκή κοινότητα της Βαρσοβίας πίσω από τον ψιλόλιγνο ουρανοξύστη Cosmopolitan Twarda 2/4 μέσα σε ένα μικρό πάρκο. Από το παρκάκι βγήκαμε στη λεωφόρο al. Jana Pawła II. Η μέρα ήταν καταπληκτική και η θερμοκρασία είχε ανέβει κι άλλο. Εκείνες τις μέρες στην Ελλάδα είχαμε 26-28 βαθμούς, όμως μέσα Οκτωβρίου στη Βαρσοβία με ήλιο και 20 βαθμούς περίπου ήταν κάτι που δεν το περίμενα. Λίγο μετά φτάσαμε στην αγορά Hala Mirowska.


Η Hala Mirowska είναι ένα μεγάλο συγκρότημα αγοράς που περιλαμβάνει δυο δίδυμες κλειστές αγορές τη Hala Mirowska και τη Hala Gwardii , το κατάστημα Pchli Targ ανάμεσα στα δυο κτίρια και υπαίθρια λαϊκή αγορά έξω και γύρω από τις κλειστές στοές. Τα κτίρια κατασκευάστηκαν το 1901 και μέχρι την καταστροφή τους κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας το 1944 , ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Βαρσοβίας. Ανακατασκευάστηκαν στη δεκαετία του 1950-1960 και λειτούργησαν ως αγορά η Hala Mirowska και ως αποθήκη αστικών λεωφορείων και μετά ως αίθουσα πυγμαχίας η Hala Gwardii . Το 2017 η Hala Gwardii μετά από μεγάλη εσωτερική ανακαίνιση, έγινε ένα νέο γαστρονομικό σημείο της πόλης με μια τοπική αγορά βιολογικών τροφίμων και με εστιατόρια. Εδώ είμαστε! Οπότε είχαμε πολλά να δούμε και να αφουγκραστούμε! Μια πολύβουη αγορά γεμάτη ντόπιους με τοπικά προϊόντα έχει πάντα ενδιαφέρον για εξερεύνηση.

Hala Mirowska




Αβγουλάκια…


Ο Rose στο στοιχείο του, μυρίζει φρέσκα μυρωδικά


Η πίσω πλευρά της Hala Gwardii




Είσοδος στη γκουρμέ αγορά Hala Gwardii


Μπορεί να ήταν νωρίς ακόμα αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να μη κάνουμε μια στάση για έναν καφέ ή ένα σνακ. Η στοά είναι σε αυτό το μοντέρνο βιομηχανικό στυλ που έχει πολύ πέραση τα τελευταία χρόνια και ήταν γεμάτη νέο κόσμο. Γύρω από την αίθουσα είχε μεγάλες φωτογραφίες από αγώνες πυγμαχίας για να μας θυμίσει τις ένδοξες εποχές που έχει ζήσει αφού το 1953, το 10ο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Πυγμαχίας πραγματοποιήθηκε σ’αυτήν την αίθουσα. Ήπιαμε τον πρώτο καφέ της ημέρας και μετά δοκιμάσαμε έτσι για τη λιγούρα λίγα πιερότζι, ξέρετε το τοπικό εθνικό γεμιστό ζυμαρικό! Πάντως ωραίος μοντέρνος χώρος που θα τον τιμούσα συχνά αν ήμουν κάτοικος!





Έπειτα από αυτή την ωραία στάση, διασχίσαμε και πάλι όλη την αγορά και βγήκαμε ξανά στη λεωφόρο al. Jana Pawła II απέναντι από την κεντρική είσοδο της Hala Mirowska.




Ακολουθήσαμε μια πολύ ωραία εναλλακτική διαδρομή στο κέντρο της Βαρσοβίας, από την οδό Chłodna, και την οδό Wronia με κατεύθυνση την πλατεία Ευρώπης Plac Europejski. Μου άρεσε που αρχίσαμε από μια πιο εναλλακτική γειτονιά και όχι από την τουριστική Βασιλική οδό και την παλιά πόλη. Άλλωστε πάντα με ενδιαφέρει η σύγχρονη αρχιτεκτονική και τα μεγάλα κτίρια σε μια πόλη και μου αρέσει να ανακαλύπτω και γειτονιές που δεν συρρέουν τουρίστες. Είδαμε τη σύγχρονη Βαρσοβία που αλλάζει, ζει στο παρόν και συνεχώς εξελίσσετε!

Στην οδό Chłodna, η Η Ρωμαιοκαθολική ενορία του Αγίου Ανδρέα του Απόστολου
(Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła)






Λίγο μετά είναι η διασταύρωση της οδού Chłodna με τη λεωφόρο Żelazna. Το 1942 στο σημείο αυτό χτίστηκε μια ξύλινη γέφυρα πάνω από την οδό Chłodna που συνέδεε το ''μικρό'' και το ''μεγάλο'' γκέτο της Βαρσοβίας και την αποκαλούσαν Γέφυρα των στεναγμών. Η γέφυρα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της μεγάλης εκκαθάρισης του γκέτο σε συνδυασμό με μαζική εξόντωση του πληθυσμού. Στην θέση της έχει στηθεί μια συμβολική εγκατάσταση και ένα ιδιαίτερο μνημείο. Το Kładka Pamięci που σημαίνει Πεζογέφυρα μνήμης. Καλά αν δεν το ήξερα δεν νομίζω να καταλάβαινα κάτι περνώντας από το σημείο. Είναι τέσσερις πυλώνες, δυο σε κάθε πλευρά του δρόμου και τέσσερις οπτικές ίνες μήκους 27 μέτρων τεντωμένες ανάμεσα στις στήλες. Τη νύχτα όμως που φωτίζονται οι οπτικές ίνες και οι πυλώνες είναι πιο εντυπωσιακό.



Σε αυτή τη διαδρομή είδαμε ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες σε διάφορα κτίρια




Εργοτάξια παντού…


Λεωφόρος Grzybowska


Και φτάσαμε στην πλατεία Ευρώπης


Στη θέση της πρώην παραμελημένης συνοικίας, δημιουργήθηκε ένας δημόσιος χώρος υψηλής αισθητικής αποκλειστικά για πεζούς. Η Plac Europejski είναι μια καταπληκτική σύγχρονη πλατεία, μια νέα προσθήκη στην πόλη που άνοιξε για το κοινό 4 Μαΐου 2016. Έκτοτε, ο τόπος αυτός είναι ένας αγαπημένος και πολύτιμος χώρος για τους κατοίκους και έχει εγγραφεί στον πολιτιστικό και ψυχαγωγικό χάρτη της Βαρσοβίας. Σε online ψηφοφορία, οι κάτοικοι αναγνώρισαν την πλατεία Ευρώπης ως την καλύτερη αρχιτεκτονική υλοποίηση και καλύτερο έργο ανάπλασης στην Βαρσοβία η οποία πήρε το βραβείο Αρχιτεκτονικής.

Μπαίνοντας στην πλατεία από την οδό Grzybowska, το πρώτο πράγμα που μας εντυπωσίασε στην πλατεία είναι μια φουτουριστική υπαίθρια γκαλερί, μια ειδικά σχεδιασμένη καλλιτεχνική στοά για προσωρινές εκθέσεις νέων καλλιτεχνών. Ακριβώς από πίσω στους τοίχους ενός παλιού κατοικήσιμου κτιρίου είναι δυο εντυπωσιακές τοιχογραφίες που δένουν εξαιρετικά με το περιβάλλον. Στο χώρο υπάρχουν παλέτες που έχουν σχεδιαστεί ως τραπέζια και καναπέδες ενώ βρίσκονται και δυο καντίνες με τραπεζάκια. Πριν συνεχίσουμε στο υπόλοιπο κομμάτι της πλατείας καθίσαμε λίγο στα ειδικά σχεδιασμένα παγκάκια και απολαύσαμε το μέρος.











Λίγα μέτρα πιο πέρα, βρίσκεται το ‘’Kocham Warszawa’’, δηλαδή Αγαπάω τη Βαρσοβία!


Ο ουρανοξύστη Spire, ένα από τα ψηλότερα κτίρια γραφείων στην Πολωνία


Το δάπεδο της πλατείας είναι γρανίτης. Παντού επικρατεί το πράσινο με πολλά δέντρα σε διάφορα σημεία, και το υδάτινο στοιχείο με μοναδικές εγκαταστάσεις νερού που ρέει πάνω από πέτρες σε όλο το μήκος της πλατείας. Παρ’όλο που τα δεκάδες σιντριβάνια κατά μήκος δεν λειτουργούσαν και δεν υπήρχε νερό στην εντυπωσιακή κατασκευή με τις λίμνες και τα ρυάκια, μου άρεσε υπερβολικά αυτή η πλατεία και θα συμφωνήσω με τους κατοίκους πως είναι η ωραιότερα νέα προσθήκη στην πόλη. Η plac Europejski γίνεται σιγά σιγά η βιτρίνα της σύγχρονης Βαρσοβίας. Αυτή είναι η Βαρσοβία του 21ο αιώνα!



Στη Βαρσοβία προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε κάποια σημεία ενδιαφέροντος που μπορεί να μην είναι εντυπωσιακά ή γραφικά και να μην έχουν τουριστικό ενδιαφέρον αλλά έχουν ιστορική αξία και είναι ότι έχει απομείνει από την εβραϊκή κοινότητα που ζούσε στην πόλη προπολεμικά. Έτσι μετά το μνημείο πεζογέφυρας ψάξαμε την οδό Waliców 14 ένα παλιό ερειπωμένο συγκρότημα κατοικιών με κόκκινο τούβλο που είναι ένα απομεινάρι του πρώην εβραϊκού γκέτο, καταχωρημένο στο δημοτικό μητρώο μνημείων. Η κατοικία αυτή ήταν ένα από τα κύρια σημεία της άμυνας των Πολωνών ανταρτών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας. Στον εξωτερικό τοίχο υπάρχει μια διακριτική τοιχογραφία που έχει την επιγραφή Kamien i co (πέτρα και τι) και ένα γυαλιστερό κόκκινο μπαλόνι, μια επιγραφή που συμβολίζει ''το μικρό μου σπίτι''. Το μέρος είναι περιφραγμένο και δεν μπορέσαμε να το δούμε από πιο κοντά, κι έτσι το φωτογράφισα χώνοντας τη μηχανή από τη περίφραξη!





Εδώ μια φοβερή τοιχογραφία στην οδό Icchoka Lejba Pereca!


Λεωφόρος al. Jana Pawła II


Να ‘μαι κι εγώ!


Είχαμε να δούμε ακόμα μια καλά κρυμμένη ιστορική τοποθεσία, το Ιστορικό τείχος του πρώην εβραϊκού γκέτο. Αν δεν γνωρίζεις που ακριβώς είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να εντοπίσεις το σημείο ή να καταλάβεις ότι το τοιχάκι που βλέπεις ήταν κάποτε μέρος του τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο. Μπήκαμε από την αυλή ενός γυμνασίου στην οδό Sienna 53 και βρήκαμε το πίσω μέρος του τοίχος του γκέτο της Βαρσοβίας που υπήρχε πριν από το 1940, με μια αναμνηστική πλάκα μας υπενθυμίζει την ιστορία του.



Η κανονική είσοδος για τα απομεινάρια του Ιστορικού τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο είναι από την οδό Złota 62. Βέβαια εγώ ξεχάστηκα και μπήκαμε στην επόμενη αυλή η οποία είχε ανοιχτή πόρτα αλλά βρεθήκαμε σε αδιέξοδο. Όταν πήγαμε να βγούμε, η μεγάλη καγκελόπορτα είχε κλειδώσει και εμείς ήμασταν εγκλωβισμένοι μέσα! Λέει ο Rose έκανες τη μαλακία αλλά πριν με πιάσει πανικός ένας κάτοικος που βρέθηκε στο σημείο εκείνη τη στιγμή, κατάλαβε ότι κάναμε λάθος και μας άνοιξε πατώντας ένα κουμπί! Λίγο μετά μπήκαμε στη σωστή είσοδο από τον αριθμό 62 της οδού Złota. Μπήκαμε σε αυλές ανάμεσα σε κατοικίες και εντοπίσαμε τα δυο σημεία του τείχους, ενώ πετύχαμε ένα μικρό γκρουπ 3 ατόμων με μια ξεναγό που εξηγούσε την ιστορία του εβραϊκού γκέτο της Βαρσοβίας.



Το 1939, η Βαρσοβία ήταν η πόλη με το μεγαλύτερο πληθυσμό Εβραίων στην Ευρώπη και η δεύτερη - μετά τη Νέα Υόρκη - στον κόσμο. Το Γκέτο της Βαρσοβίας δημιουργήθηκε από τις γερμανικές αρχές τον Οκτώβριο του 1940 με σκοπό την απομόνωση του εβραϊκού πληθυσμού από την υπόλοιπη πόλη. Το 1940, το συνολικό μήκος του τείχους του γκέτο ήταν περίπου 18 χιλιόμετρα . Ήταν το μεγαλύτερο γκέτο όλης της κατεχόμενης Ευρώπης. Τον Απρίλιο του 1941, μέσα στα τείχη της εβραϊκής συνοικίας ζούσαν περίπου 450.000 άνθρωποι . Ως αποτέλεσμα της μεγάλης απέλασης από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1942, περίπου 75% των κατοίκων του γκέτο απελάθηκαν και δολοφονήθηκαν σε στρατόπεδα εξόντωσης. Το γκέτο εκκαθαρίστηκε μετά την εξέγερση τον Μάιο του 1943. Τα κτίρια της "εβραϊκής συνοικίας" καταστράφηκαν με εντολή των Γερμανών, και οι υπόλοιποι κάτοικοι οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο συνολικός αριθμός θυμάτων του γκέτο της Βαρσοβίας εκτιμάται σε περίπου 400.000 άτομα, εκ των οποίων περίπου 92 χιλιάδες ήταν θύματα πείνας και ασθενειών και περίπου 300.000 στο στρατόπεδο εξόντωσης Treblinka.

Μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου, οι τοίχοι της εβραϊκής κλειστής περιοχής που επιβίωσαν την εξέγερση του γκέτο και την εξέγερση της Βαρσοβίας, κατεδαφίστηκαν. Λίγα κομμάτια των τοίχων έχουν επιβιώσει που βρίσκονται μεταξύ των ιδιόκτητων σπιτιών, καθώς και τα τείχη των προπολεμικών κτιρίων που οριοθετούν τα σύνορα του γκέτο. Τα δυο πιο γνωστά κομμάτια του τείχους βρίσκονται στις αυλές των οδών Sienna 55 και Złota 62.





Έπρεπε να ψάξουμε λίγο ακόμα ανάμεσα στις αυλές για να βρούμε και το άλλο σημείο. Εδώ ο τοίχος του γκέτο, είναι ένα κομμάτι του τείχους ενός προπολεμικού κτιρίου, και περιλαμβάνει μια αναμνηστική πλάκα, καθώς και το σχέδιο του γκέτο της Βαρσοβίας.




Ήταν ένα ωραίο μάθημα ιστορίας και άξιζε το χρόνο μας για να ανακαλύψουμε αυτά τα ιστορικά σημεία. Φτάσαμε και πάλι στην πλατεία μπροστά από το Παλάτι Κουλτούρας, το αγαπημένο μου κτίριο σε όλη τη Βαρσοβία! Φυσικά και είχαμε σκοπό να ανέβουμε στο παρατηρητήριο του αλλά δεν είχε έρθει ακόμα η ώρα. Αυτό θα γινόταν την τελευταία ημέρα. Ένα μεγάλο μέρος της τεράστιας πλατείας είναι εργοτάξιο, όμως ευτυχώς το πάρκο στην οδό al. Jerozolimskie είναι ένα πολύ ωραίο μέρος να την αράξεις, να κάνεις βόλτα, να θαυμάσεις και να φωτογραφηθείς με το κτίριο ορόσημο της πόλης.











Συνεχίζεται...
 

dimaq

Member
Μηνύματα
630
Likes
1.908
Επόμενο Ταξίδι
ΜΑΔΡΙΤΗ
Χαιρομαι που επελεξες τελικα 4 ολοκληρες μερες στη Βαρσοβια.Οπως διαπιστωσες εκανες την καλυτερη επιλογη. Ξεκινησες δυναμικα,περιμενω τη συνεχεια,ειδικα για την παλια πολη.
Θα διαφωνησω ομως για την Κρακοβια.Ειναι πολυ ομορφη πολη, νομιζω οτι η εποχη που την επισκεφτήκατε εχασε μερος της μαγειας της.Προτεινω να της δωσεις,αλλη μια,ευκαιρια στο μελλον!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.901
Μέλη
38.906
Νεότερο μέλος
Makarena

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom