Πολωνία Η Πολωνία άργησε ένα χρόνο!

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?

Βαρσοβία: Παλιά πόλη… νέα πόλη και Warsaw by night!

Το καμπαναριό της εκκλησίας της Αγίας Άννας χρονολογίας 1818 με το κατάστρωμα παρατήρησης προσφέρει μια από τις ομορφότερες απόψεις της παλιάς πόλης και της ανατολικής πλευράς της Βαρσοβίας. Πληρώσαμε 6 ζλότι δηλαδή 1,5€ και ανεβήκαμε τα 150 σκαλιά του πύργου. Η ταράτσα είναι αρκετά ευρύχωρη κι έτσι απολαύσαμε άνετα την εξαιρετική θέα της πόλης. Ήταν η καλύτερη γνωριμία με την παλιά πόλη που τη βλέπαμε από ψηλά όπως και τη συνοικία Praga στο βάθος και ένα μέρος του ποταμού Βίστουλα. Η Βαρσοβία στα καλύτερα της. Είναι σίγουρα η ομορφότερη θέα και αυτή που έχω στο μυαλό μου όταν θυμάμαι τη Βαρσοβία!

Σε πρώτο πλάνο η πλατεία Zamkowy




Αριστερά το Βασιλικό Κάστρο και στο βάθος η συνοικία Praga




Krakowskie Przedmieście και στο βάθος οι ουρανοξύστες του κέντρου


Αφού χορτάσαμε θέα, κατεβήκαμε στην πλατεία του κάστρου Plac Zamkowy που έσφυζε από ζωή για την εξερεύνηση της παλιάς πόλης. Τα κτίρια της πλατείας Zamkowy, τα οποία είχαν ήδη υποστεί σοβαρή ζημιά το 1939, καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας το 1944 και πριν από την αποχώρηση των γερμανικών δυνάμεων κατοχής. Η Στήλη με το άγαλμα του Σίσιμσουντ που αρχικά χτίστηκε το 1644 μνημονεύει τον βασιλιά Sigismund III Vasa, ο οποίος το 1596 είχε μεταφέρει την πρωτεύουσα της Πολωνίας από την Κρακοβία στη Βαρσοβία. Το 1887 αντικαταστάθηκε με μια νέα στήλη γρανίτη. Την 1η Σεπτεμβρίου 1944, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης, η στήλη του μνημείου κατεδαφίστηκε από τους Γερμανούς και το χάλκινο άγαλμα της υπέστη σοβαρές ζημιές. Μετά τον πόλεμο, το άγαλμα επισκευάστηκε και το 1949 δημιουργήθηκε μια νέα στήλη, που τοποθετήθηκε λίγα μέτρα από το αρχικό σημείο. Η αρχική σπασμένη στήλη βρίσκεται σε ένα σημείο δίπλα στο Βασιλικό Κάστρο.



Το Βασιλικό Κάστρο στη Βαρσοβία που δεσπόζει στην πλατεία, ήταν το μεσαίωνα η επίσημη κατοικία των Πολωνών μοναρχών. Κάηκε και λεηλατήθηκε από τους Ναζί μετά την εισβολή στην Πολωνία το 1939 και το 1944 μετά την εξέγερση. Όταν οι εχθροπραξίες είχαν ήδη σταματήσει, οι Γερμανοί ανατίναξαν και κατέστρεψαν σχεδόν ολοκληρωτικά το κάστρο. Ένας σωρός από ερείπια, και μόνο δύο απομεινάρια των τοίχων, ήταν ο,τι έμεινε από ένα κάστρο έξι αιώνων! Τελικά το 1971 ξεκίνησε η αναδημιουργία του κάστρου που ανοικοδομήθηκε και ανακατασκευάστηκε από το μηδέν και ολοκληρώθηκε το 1984. Όμως οι ανακατασκευές δεν σταμάτησαν και συνεχίστηκαν και τα επόμενα χρόνια με αμείωτο ρυθμό. Από το 1994 έως το 2009, από το 2013 μέχρι το 2015 ενώ το τελευταίο τμήμα της ανακατασκευής του συγκροτήματος του Βασιλικού Κάστρου έλαβε χώρα τον Μάιο του 2019, όταν ο Κάτω Κήπος ανοικοδομήθηκε και άνοιξε εκ νέου στο κοινό.

Αυτός ο τεράστιος πύργος ρολογιού που σχεδιάστηκε 16ο αιώνα, ήταν πάντα σύμβολο της πολωνικής πρωτεύουσας και πηγή έμπνευσης για άλλους αρχιτέκτονες.


Η παλιά πόλη της Βαρσοβίας Stare Miasto είναι το κόσμημα στο στέμμα της πολωνικής πρωτεύουσας! Μπορεί να είναι μικρή, η ατμόσφαιρά της όμως είναι μοναδική και για μένα είναι από τις ομορφότερες παλιές πόλεις στην Ευρώπη. Με πολύ χρώμα, μεσαιωνική αρχιτεκτονική με τα τείχη της πόλης, ωραίες πλατείες και λιθόστρωτα σοκάκια, σημεία με θέα και πολύ ζωντάνια. Είναι ίσως το πιο σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο στη Βαρσοβίας με τα καλά και τα κακά του υπερτουρισμού αλλά είναι κούκλα η άτιμη.

Η παλιά πόλη ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα αλλά το σύνολο της ιστορικής αρχιτεκτονικής της, είναι κυρίως από τον 17ο και τον 18ο αιώνα με μεσαιωνική διάταξη, που περιβάλλεται από ένα δαχτυλίδι διπλής γραμμής αμυντικών τειχών από τον 14ο έως τον 16ο αιώνα. Το Barbican ανεγέρθηκε γύρω στο 1548 ως τμήμα των αμυντικών τειχών, σαν ένα φρούριο ανάμεσα στην παλιά και τη νέα πόλη. Τον 17ο αιώνα η κατεδάφιση των τειχών άρχισε σιγά-σιγά, και κατά τον 19ο αιώνα οι πύλες της πόλης καταστράφηκαν και δεν υπάρχει καμία. Από το 1906 μέχρι το 1938 έγιναν πολλές αλλαγές και ανακατασκευές στην παλιά πόλη της Βαρσοβίας.

Όμως το 1939 κατά τη διάρκεια της εισβολής στην Πολωνία μεγάλο μέρος της περιοχής υπέστη σοβαρές ζημιές από τη γερμανική Luftwaffe , η οποία στόχευε τις κατοικημένες περιοχές της πόλης και τα ιστορικά μνημεία της σε μια σειρά από βομβιστικές επιθέσεις. Μετά την πολιορκία, τμήματα της παλαιάς πόλης ανοικοδομήθηκαν αλλά αμέσως μετά τη Εξέγερση της Βαρσοβίας από τον Αύγουστο μέχρι τον Οκτώβριο του 1944 αυτό που είχε απομείνει, ανατινάχτηκε συστηματικά από τον Γερμανικό Στρατό. Η παλιά πόλη καταστράφηκε στο 90% . Από τις 260 κατοικίες μόνο οι 6 επέζησαν!

Τον Ιανουάριο του 1945, η Βαρσοβία ήταν μια θάλασσα ερειπίων, ένα τρομακτικό θέαμα όπως τεκμηριώνεται από πολλές φωτογραφίες. Η καταστροφή της πόλης, η οποία φιλοξένησε πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους πριν από τον πόλεμο, ήταν σχεδόν έρημη, με λίγες μόνο χιλιάδες κατοίκους να ζουν στα ερείπια της. Όλα αυτά έκαναν την ανακατασκευή της Βαρσοβίας πολύ απίθανη. Στην πραγματικότητα, στις αρχές του 1945, οι νέες κομμουνιστικές αρχές σκέφτηκαν να μετακινήσουν την πρωτεύουσα στο Łódź, το οποίο είχε επιζήσει από τον πόλεμο ως επί το πλείστον άθικτο. Σύμφωνα με μια ιδέα που είχαν, η Βαρσοβία έπρεπε να μείνει όπως ήταν - ένα σεληνιακό τοπίο ερειπίων - ως μνημείο πολέμου για τις μελλοντικές γενιές.

Γιατί λοιπόν η Βαρσοβία ανοικοδομήθηκε; Δύο λόγοι αποδείχθηκαν κρίσιμοι παράγοντες. Πρώτον, υπήρχε ο ανθρώπινος παράγοντας. Από τον Ιανουάριο του 1945, υπήρξε σταθερή εισροή ανθρώπων στην πόλη. Μεταξύ αυτών ήταν οι πρώην κάτοικοι, καθώς και εκτοπισμένοι, που πήγαιναν στα ερείπια και ξεκίνησαν ουσιαστικά τη διαδικασία ανασυγκρότησης. Ο δεύτερος λόγος ήταν ο πολιτικός παράγοντας. Ο Στάλιν, ο οποίος προετοίμαζε τη διάσκεψη της Γιάλτας, χρειαζόταν διεθνή αναγνώριση - και αυτό σήμαινε μια Πολωνία με πρωτεύουσα στη Βαρσοβία. Στις 3 Φεβρουαρίου 1945, το Εθνικό Συμβούλιο ψήφισε ένα ψήφισμα που ζητούσε την ανασυγκρότηση της Βαρσοβίας. Στις 14 Φεβρουαρίου, δημιουργήθηκε το Γραφείο Ανασυγκρότησης της Πρωτεύουσας.

Η Βαρσοβία είχε το δύσκολο έργο να σώσει την κληρονομιά του παρελθόντος της. Έτσι ξεκίνησε ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα στην ανθρώπινη ιστορία. Κανείς δεν προσπάθησε ποτέ να ανακατασκευάσει μια πόλη σε τέτοια κλίμακα. Αυτό πρακτικά σήμαινε πως μεγάλο μέρος της ανακατασκευασμένης πόλης θα ήταν ουσιαστικά ... ένα αντίγραφο. Κατά τα έτη 1945-1947 διεξήχθησαν κυρίως εργασίες απομάκρυνσης των ερειπίων. Η συμβολική ημερομηνία για την έναρξη της ανακατασκευής της Παλιάς Πόλης ήταν η 1η Σεπτεμβρίου 1947. Το πρώτο στάδιο ανακατασκευής της Παλιάς Πόλης ολοκληρώθηκε στις 22 Ιουλίου 1953. Ανοικοδόμηση έγινε και μετά το 1974 και τα επόμενα χρόνια ενώ το 2008 επισήμως ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση των τειχών της πόλης και όπως ανέφερα πιο πάνω η ανακατασκευή των κήπων στο Βασιλικό κάστρο ολοκληρώθηκε το 2019. Με λίγα λόγια η Βαρσοβία είναι μια ολοκαίνουρια πόλη!

Το έργο ανασυγκρότησης αναπτύχθηκε από μια ομάδα αρχιτεκτόνων σε συνεργασία με ιστορικούς και ιστορικούς τέχνης, με βάση τις διατηρημένες εικόνες της Βαρσοβίας. Η παλιά πόλη ξαναχτίστηκε σχολαστικά και χρησιμοποιήθηκαν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα αρχικά τούβλα και διακοσμητικά στοιχεία κτιρίων που βρέθηκαν στα ερείπια, και επανατοποθετήθηκαν στους αρχικούς χώρους τους. Η εσωτερική διάταξη των κτιρίων άλλαξε ως επί το πλείστον και προσαρμόστηκε σε νέες λειτουργίες. Ωστόσο, η ανασυγκρότηση δεν ήταν πάντα ακριβής. Σύμφωνα με τη σύγχρονη θεωρία, η ανασυγκρότηση και η ανοικοδόμηση είναι παραποίηση της ιστορίας, αλλά έγινε εξαίρεση για την παλαιά πόλη της Βαρσοβίας για ηθικούς και ιδεολογικούς λόγους. Οι οδηγίες διατήρησης και η έρευνα προετοιμάστηκαν για αρκετά χρόνια. Αποφασίστηκε να αποκατασταθεί το μεγαλείο της παλιάς πόλης του 18ο αιώνα, αν και όχι με όλες τις λεπτομέρειες. Η παλιά πόλη της Βαρσοβίας είναι η μόνη περιοχή στον κόσμο (σε αυτή την κλίμακα), που έγινε προγραμματισμένη και ολοκληρωμένη ανακατασκευή όλης της περιοχής μετά από καταστροφικές ζημιές που φθάνουν περίπου το 90%.

Στις 2 Σεπτεμβρίου 1980, η παλιά πόλη της Βαρσοβία εγγράφηκε στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Η παλιά πόλη της Βαρσοβίας μπήκε στον κατάλογο ως παράδειγμα σχεδόν πλήρους ανοικοδόμησης . Το επεξηγηματικό κείμενο λέει :
΄΄Πάνω από το 85% του ιστορικού κέντρου της Βαρσοβίας καταστράφηκε από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής. Μετά τον πόλεμο, οι κάτοικοι της Βαρσοβίας ανέλαβαν το έργο της ανασυγκρότησης, το οποίο οδήγησε στην αποκατάσταση των εκκλησιών, των παλατιών και των σπιτιών που αποτελούσαν σύμβολο της πολωνικής κουλτούρας και της εθνικής ταυτότητας. Πρόκειται για ένα μοναδικό παράδειγμα πλήρους ανασυγκρότησης του ιστορικού συνόλου’’.

Δεν γινόταν να μην αναφέρω την ιστορία αυτής της πόλης και την εντυπωσιακή της αναδημιουργία από το μηδέν! Προσωπικά με εντυπωσιάζει πολύ που αυτή η πόλη συνεχίζει να συντηρεί και να ανακατασκευάζει τα ιστορικά της μνημεία. Είναι μια πόλη που έχει σηκωθεί όρθια μετά την πλήρη καταστροφή, συντηρεί την ιστορία του παρελθόντος της, αλλά βλέπει και μπροστά στο μέλλον. Επειδή είπα όμως πάαααρα πολλά, ήρθε η ώρα να περιηγηθούμε στα στενά της μικρής αλλά καθόλου ασήμαντης παλιάς πόλης της Βαρσοβίας.

Πλατεία του κάστρου plac Zamkowy… έχει λίγο κόσμο ε!


Οδός Piwna






Οδος Świętojańska, με τον Καθεδρικό Ναό της Βαρσοβίας του Αγίου Ιωάννη




στενό ανάμεσα στις οδούς Świętojańska και Piwna


οδός Kanonia


Η πλατεία Kanonia πίσω από τον καθεδρικό ναό του Αγίου Ιωάννη , είναι μια μικρή τριγωνική πλατεία με μια μυστηριώδη καμπάνα στη μέση της πλατείας! Είναι η χάλκινη καμπάνα που χτυπήθηκε στη Βαρσοβία το 1646 από τον Daniel Tym τον σχεδιαστή της στήλης του Σίσιμσουντ, για την εκκλησία των Ιησουιτών στο Γιάροσλαβ. Για άγνωστους λόγους βέβαια αυτή η καμπάνα δεν έφτασε ποτέ στο Jarosław. Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι είχε κατασκευαστικό ελάττωμα. Η ραγισμένη καμπάνα βρέθηκε μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και αγοράστηκε από το Εθνικό Μουσείο το οποίο μετά την ανασυγκρότηση του, το τοποθέτησε στην αυλή του. Κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου, οι Γερμανοί σκόπευαν να πάρουν το κουδούνι στο Ράιχ, αλλά οι δυσκολίες με τη μεταφορά τους εμπόδισαν και δεν κατάφεραν να το κάνουν. Το 1972 με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού η καμπάνα τοποθετήθηκε στο βόρειο τμήμα της πλατείας Kanonia.

Γύρω από την καμπάνα είχαν μαζευτεί καμιά δεκαριά τουρίστες όπου ένας ένας έκανε τον γύρω της καμπάνας τρεις φορές ακουμπώντας την. Ήταν λίγο αστείο το θέαμα και είναι από αυτές τις ‘’ατραξιόν’’ που με αφήνουν παγερά αδιάφορο! Φυσικά πίσω από αυτή την ‘’αθόρυβη’’ καμπάνα υπάρχει ένας μύθος για την αγάπη, τη ζήλια και τον φθόνο. Επειδή όμως είναι μεγάλος δεν θα σας το πω! Η καμπάνα υποτίθεται εκπληρώνει μυστικές επιθυμίες αρκεί να κλείσεις τα μάτια, να πεις από μέσα σου μια επιθυμία να αγγίξεις την καμπάνα και να κάνεις γύρω τις τρεις στροφές!



Τα σπίτια στην πλατεία αυτή είναι τα μοναδικά στην Παλιά Πόλη που έχουν διατηρήσει το στυλ των κτιρίων της βόρειας Ευρώπη. Στη γωνία της πλατείας είναι η στενότερη κατοικία με πλάτος μόνο 2 μέτρα που χτίστηκε τον 18ο αιώνα, και αυτό οφείλεται στην φορολογική ελάφρυνση που είχε ο ιδιοκτήτης αφού ο φόρος ακίνητης περιουσίας ήταν πληρωτέος ανάλογα το πλάτος της κατοικίας. Ήταν το κτίριο με τη μικρότερη φορολογία τον 18ο αιώνα. Θεωρείται το στενότερο σπίτι σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, όταν βλέπουμε την πρόσοψη του κτιρίου από την πλευρά του Βιστούλα, είναι πολύ ευρύτερη.





Το στενό Celna που οδηγεί στη Gnojna Góra, το μεγάλο μπαλκόνι με θέα τον ποταμό


page5.jpg


Το μπαλκόνι Góra Gnojna είναι ακριβώς πίσω από την παλιά πόλη και την πλατεία Kanonia. Ήταν αρκετά πιο ήσυχα από την υπόλοιπη πολύβουη παλιά πόλη και μας έδωσε την ευκαιρία να ατενίσουμε τον ποταμό Βίστουλα και να δούμε από άλλη οπτική τα σπίτια της παλιάς πόλης και του στενότερου σπιτιού που είδαμε λίγο πριν στην πλατεία Kanonia. Πραγματικά ήταν πολύ ήσυχα και το μοναδικό που τάραξε την ησυχία μου ήταν η λέξη πεινάω! Ναι ναι, και πάλι ο Rose που υπενθύμισε πως καλή χρυσή η παλιά πόλη αλλά νηστικό αρκούδι δεν περπατάει και πως ήρθε η ώρα για φαγητό! Μα με χρονοδιακόπτη δουλεύει? Η αλήθεια είναι πως θα καθυστερούσαμε λίγο ακόμα να φάμε και του το δήλωσα. Οπότε για λίγη ώρα ακόμα είχα παρενοχλήσεις ανά διαστήματα με ένα μουρμουρητό με τη λέξη πεινάω!







Οδός Brzozowa




Και ήρθε η ώρα της κεντρικής πλατείας της παλιάς πόλης, Rynek Starego Miasta. Η πλατεία δημιουργήθηκε τον 13ο αιώνα και παρ’όλο που έχει πάνω από επτά αιώνες ζωής, και ισοπεδώθηκε το 1944, η μορφή της έχει αλλάξει ελάχιστα. Η τελευταία ανακαίνιση των σπιτιών στην πλατεία ολοκληρώθηκε το 2016. Μια καταπληκτική πλατεία με πανέμορφα χρωματιστά κτίρια γύρω της με μοναδικές προσόψεις. Είναι μία από τις πιο γοητευτικές πλατείες στη Βαρσοβία και είναι αδύνατο να μην ερωτευτείς αυτό το μέρος!







Στη μέση της πλατείας βρίσκεται το άγαλμα της Γοργόνας, το έμβλημα της πόλης. Η γοργόνα ήταν το οικόσημο της Παλαιάς Βαρσοβίας που εμφανίστηκε πρώτη φορά στις σφραγίδες των εγγράφων του Δημοτικού Συμβουλίου της Βαρσοβίας το 1400! Η γοργόνα είναι η ηρωίδα πολλών θρύλων της Βαρσοβίας η οποία έχει το ρόλο του προστάτη και κηδεμόνα της πόλης. Σε πολλά σημεία της πόλης υπάρχουν αγάλματα από γοργόνες ακόμα και σε προσόψεις κτιρίων αλλά σαφώς η πιο φίρμα γοργόνα είναι αυτή στην κεντρική πλατείας της παλιάς πόλης που τοποθετήθηκε το 1855. Από το 1928 και για πολλά χρόνια της άλλαζαν τοποθεσία μέχρι που το 1999 επανήλθε στην αρχική της τοποθεσία. Τον Μάιο του 2008, το άγαλμα αντικαταστάθηκε με ένα αντίγραφο και το αρχικό γλυπτό του 1855 μεταφέρθηκε λίγα μέτρα μακριά σχεδόν απέναντι στο Μουσείο της Βαρσοβίας.





Το Μουσείο της Βαρσοβίας στην rynek Starego Miasta 28-42, είναι ένα μουσείο που συγκεντρώνει και παρουσιάζει συλλογές που σχετίζονται με την ιστορία της Βαρσοβίας . Εμείς βέβαια δεν πήγαμε για τις συλλογές να πω την αλήθεια αλλά για τη θέα που προσφέρει ο τελευταίος όροφος. Μπαίνοντας μέσα στην κεντρική είσοδο, στο ταμείο μας ενημέρωσαν πως λόγω Σαββάτου το μουσείο έχει δωρεάν είσοδο! Πολύ ωραία. Πάντα το τζάμπα είναι καλοδεχούμενο. Γλιτώσαμε 20 ζλότι ο καθένας. Ανεβαίνοντας έναν έναν τους ορόφους μου έκανε εντύπωση πως σε κάθε όροφο οι υπάλληλοι μας προέτρεπαν να δούμε τα εκθέματα στα διάφορα δωμάτια σαν να μη μας άφηναν να πάμε κατευθείαν στον τελευταίο όροφο, σαν να μας λένε ‘’μη βιάζεστε να δείτε τη θέα, δείτε και τα εκθέματα του μουσείου’’.





Μέσα στο εσωτερικό, έχουν διατηρηθεί η αρχική διάταξη, οι ξύλινες οροφές του 17ου αιώνα, οι λεπτομέρειες στους διαδρόμους και τα έργα ζωγραφικής. Αφού λοιπόν ρίξαμε μια ματιά στις συλλογές, ανεβήκαμε στον τελευταίο όροφο. Η θέα πίσω από το τζάμι στη συννεφιασμένη φθινοπωρινή πλατεία ήταν εξαιρετική!



Η παλιά πόλη είναι τόσο μικρή που την είχαμε δει όλη και ήμασταν προς την έξοδο από την οδό Nowomiejska που οδηγεί στο Barbican και τα ανακατασκευασμένα τείχη της πόλης.






Κάναμε μια βόλτα περιμετρικά των τειχών και ομολογώ πως εντυπωσιάστηκα από τη δουλειά που έχουν κάνει. Σίγουρα όλο αυτό το αμυντικό σύστημα μοιάζει καινούριο και δεν παραπέμπει και πολύ σε μεσαίωνα αλλά ας μην επαναληφθεί το πόσο σπουδαίο είναι που ανακατασκευάστηκε η πόλη από την αρχή. Σε ένα σημείο της εξωτερικής περιμέτρου των αμυντικών τειχών, εντοπίσαμε ένα από τα πιο συγκινητικά μνημεία στη Βαρσοβία, το Μνημείο του Μικρού Αντάρτη (Mały Powstaniec) που τιμά όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στην Εξέγερση της Βαρσοβίας.



Περπατήσαμε την οδό Międzymura Piotr Biegański που είναι το στενό δρομάκι ανάμεσα στο διπλό τοίχος και καταλήγει την πλατεία του κάστρου, αλλά επιστρέψαμε στο Barbican για να συνεχίσουμε στη νέα πόλη.


Έξω από το Barbican στην οδό Freta. Η αρχή της Νέας πόλης


Οδός Długa


Επειδή ήμουν έτοιμος να φάω ξύλο από τον Rose, είχε έρθει η ώρα να πάμε να φάμε κι εμείς σαν άνθρωποι. Οι επιλογές είναι πολλές όμως επέλεξα το πολύ γνωστό Zapiecek στην Freta 1. Είναι ιδιαίτερα δημοφιλής εστιατόριο και όπως αναμενόταν είχε μια μικρή ουρά. Ευτυχώς δεν αργήσαμε πολύ να μπούμε. Το εστιατόριο είναι όμορφο και παραδοσιακό και χωρίζεται σε δυο δωμάτιο. Αν και τουριστικό οι σερβιτόρες ήταν ευγενέστατες και εξυπηρετικές. Φάγαμε τα πιερότζι μας, χοιρινό με λάχανο, ήπιαμε τις μπύρες μας και επιτέλους στανιάραμε. Ο λογαριασμός ήταν μόνο 75,60 ζλότι δηλαδή 18 ευρώ.





Η συνέχεια επί της Νέας πόλης από την οδό Freta προς την πλατεία Νέας πόλης, Rynek Nowego Miasta. Πόσο νέα βέβαια να θεωρείται μια γειτονιά που χρονολογείται από τον 15ο αιώνα. Όπως η Παλιά Πόλη, και η Νέα Πόλη καταστράφηκε σχεδόν ολοκληρωτικά από τους Γερμανούς και ξαναχτίστηκε μετά τον πόλεμο.



Η πλατεία Nowego Miasta




Μετά την πλατεία, βγήκαμε στην οδό Kościelna, όπου βρίσκεται ο ενοριακός Ναός Επίσκεψης της Θεοτόκου. Είναι ένα από τα παλαιότερα κτίρια και ένα από τα λίγα επιζώντα παραδείγματα γοτθικής αρχιτεκτονικής στην πόλη χρονολογίας 1411.


Το άγαλμα της Maria Skłodowska Curie




Το μέρος αυτό είναι πολύ ωραίο να καθίσεις και να δεις τη θέα προς το πάρκο που υπάρχει κάτω και τον ποταμό. Μια σκάλα οδηγεί κάτω στο Βιστούλα και στο σημείο αυτό βρίσκεται και το hi tech σιντριβάνι της Βαρσοβίας Multimedialny Park Fontann, που δυστυχώς το πετύχαμε άνευ λειτουργίας και χωρίς νερό. Το σιντριβάνι λειτουργεί από το Μάιο μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου ενώ τα απογεύματα κάθε Παρασκευή και Σάββατο τον Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο στις 9.30 μ.μ., τον Αύγουστο στις 21.00 και το Σεπτέμβριο στις 8.30 μ.μ., γίνεται μια θεαματική επίδειξη φωτός, ήχου και νερού. Από φωτογραφίες και βίντεο που έχω δει ομολογώ εντυπωσιάστηκα, ειδικά όταν πάνω στο νερό παρουσιάζεται μια κινούμενη ιστορία για την ιστορία της Βαρσοβίας και τους μύθους της που συνοδεύεται από φώτα λέιζερ και πίδακες αρκετών μέτρων που ανεβαίνουν στο ρυθμό της μουσικής, και φωτίζονται από πολύχρωμους προβολείς.


Το επίσημο site http://park-fontann.pl/en/573-2/





Κατεβήκαμε στην παραλιακή δίπλα στο ποτάμι την ώρα που άρχιζε να σουρουπώνει. Ήθελα να πάμε κάπου διαφορετικά. Σίγουρα ήμασταν κουρασμένοι από το περπάτημα όλης της μέρας και παρ’ όλο που στη λεωφόρο bulwar Karskiego περνάνε αστικά και υπήρχε στάση σε εκείνο το σημείο αποφασίσαμε να συνεχίσουμε με τα πόδια κατά μήκος της παραλίας μέχρι τη γέφυρα Most Gdański.





miło cię widzieć δηλαδή Χαίρομαι που σε βλέπω!


Η Most Gdański είναι μια γέφυρα με δυο επίπεδα όπου στο πάνω είναι αυτοκινητόδρομος και στο κάτω έχει γραμμές για τα τραμ. Ανεβήκαμε από τις σκάλες για να πάρουμε το τραμ ώστε να πάμε στο τέλος της γέφυρας. Εννοείται πως μπορείς να τη διασχίσεις και πεζός ή με ποδήλατο αλλά με την κούραση που είχαμε αυτή η μια στάση ήταν κέρδος για μας.





Κατεβήκαμε λοιπόν μια στάση μετά στη Wybrzeże Helskie και ανεβήκαμε πάνω στον αυτοκινητόδρομο. Ήταν η καλύτερη ώρα που ο ήλιος είχε πέσει και άρχιζε να σκοτεινιάζει. Σταθήκαμε στην άκρη της γέφυρας και θαυμάσαμε τη Βαρσοβία απέναντι από τον ποταμό. Μια μαγική και διαφορετική θέα στον ορίζοντα της Βαρσοβίας με την παλιά πόλη και τους ουρανοξύστες στο παρασκήνιο!









Επιστρέψαμε πάλι με το τραμ στη στάση Most Gdański και κατεβήκαμε τη γέφυρα. Τα φώτα νέον άναψαν και για άλλη μια φορά ‘’ miło cię widzieć’’!


Και κάπου εδώ η drsl μου έμεινε από μπαταρία. Για ώρα την παρακολουθούσα και με άγχωνε και να που τελείωσε η μπαταρία της. Οπότε για το υπόλοιπο της βραδιάς έβγαζα φωτογραφίες με το κινητό και την απλή φωτογραφική οπότε η ποιότητα ήταν μάπα! Κρίμα γιατί περάσαμε ξανά από την παλιά πόλη η οποία ήταν υπέροχη το βράδυ. Κάναμε την ίδια διαδρομή και φτάσαμε και πάλι στο πάρκο στους πρόποδες της παλιάς ή μάλλον της νέας πόλης!

Είχε έρθει η ώρα για μια ζεστή σοκολάτα. Το καφέ TO LUBIĘ, στην οδό Freta 8 λίγο πριν το Barbican είναι από τα πιο γνωστά καφέ της Βαρσοβίας. Είναι πολύ μικρό αλλά έχει δυο ορόφους. Μικρό, γουστόζικο, ήσυχο με ωραία ατμόσφαιρα. Φάγαμε τα γλυκά μας και χαλαρώσαμε αποβάλλοντας την κούραση της ημέρας. Μια ωραία κούραση όμως !



page7.jpg




Βράδυ πια και η παλιά πόλη στα φώτα της νύχτας ήταν ιδιαίτερα ατμοσφαιρική. Πήγαμε σε δρομάκια έρημα αλλά περάσαμε και από τις κεντρικές οδούς και τις δυο πλατείες. Η φωτογραφίες χάλια, αλλά αυτό που μετράει η ζωντανή εικόνα που έβλεπα εκείνη τη στιγμή!

Barbican


Rynek Starego Miasta






Οδός Świętojańska


Το κάστρο στην plac Zamkowy




Η βραδιά ήταν τόσο ωραία που δεν το σκεφτόμασταν να επιστρέψουμε στο διαμέρισμά μας. Η παλιά πόλη όσο κι αν μας άρεσε την είχαμε εξαντλήσει και είπαμε να συνεχίσουμε κάπου διαφορετικά. Πήραμε το αστικό από την στάση Plac Zamkowy και κατεβήκαμε στη στάση Foksal στη Nowy Świat. Στον αριθμό 22/28 της Nowy Świat περάσαμε μια είσοδο σαν πύλη ή στοά και μπήκαμε σε μια αυλή. Η άγνωστη στους πολλούς, νυχτερινή ζωή της Βαρσοβίας είναι σ’αυτό εδώ το μέρος! Ένα Κρυμμένο στέκι που όμως είναι δημοφιλές για την ντόπια νεολαία. Είναι μια αυλή που περιλαμβάνει καμιά 20αριά παμπ, μπαρ και εστιατόρια. Το μέρος μου έβγαλε κάτι το αυθεντικό και καθόλου δήθεν. Μη περιμένετε πολυτέλειες και γκλαμουριές! Απλές παμπ και μικρά μαγαζιά για να πιεις τις μπύρες σου μέσα ή στα τραπέζια έξω ενώ σε διάφορα σημεία είχε κόσμο που είχε καθίσει χύμα κάτω. Σε αρκετούς τοίχους, street art που συμπληρώνει ιδανικά αυτό το ξεχωριστό μέρος.













Η πιο εντυπωσιακή τοιχογραφίας της γειτονιάς




Αφού επεξεργαστήκαμε το μέρος και εντοπίσαμε τις εντυπωσιακές τοιχογραφίες, καθίσαμε σε ένα στενό, σε ένα από τα μπαρ που ήταν στη σειρά και απολαύσαμε τις μπύρες μας μαζί με τους ζωηρούς Βαρσοβιανούς!




Η βραδιά έκλεισε μετά από λίγες ώρες στη γειτονιά μας, χαζεύοντας και πάλι το Παλάτι Πολιτισμού και τους γύρω ουρανοξύστες ενώ κάναμε και ένα πέρασμα από το εμπορικό Złote Tarasy δίπλα από τον κεντρικό σταθμό Warszawa Centralna.



Dobranoc!

 
Last edited:

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Συμφωνώ απόλυτα για όσα αναφέρεις για τις 2 πόλεις! Όχι ότι έχω πάει και σε πολλούς προορισμούς αλλά η Βαρσοβία σίγουρα με ξάφνιασε περισσότερο από όλους και έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Αντιθέτως, η Κρακοβία - όμορφη και συμπαθητική - αλλά μέχρι εκεί. Από την πόλη της Κρακοβίας η εβραϊκή συνοικία και η Nowa Huta μου άρεσαν περισσότερο. Ίσως αν της είχα επισκεφθεί με αντίστροφη σειρά να μην είχα την αίσθηση αυτή.Το Άουσβιτς είναι ξεχωριστή εμπειρία, δεν επιδέχεται σύγκρισης με το οτιδήποτε.
Όποιος ενδιαφέρεται για χριστουγεννιάτικους προορισμούς η Βαρσοβία αποτελεί εξαιρετική επιλογή. Στολισμοί παντού, χριστουγεννιάτικες αγορές, πυροτεχνήματα στην αλλαγή του έτους. Σε συνδυασμό με την γραφική παλιά πόλη, το σύγχρονο κομμάτι αλλά και την συνοικία της Praga (που ξέρω ότι δεν αρέσει σε πολλούς) είναι μοναδική! Περιμένω να διαβάσω την ιστορία σου και να δω κι άλλες φωτογραφίες της ηλιόλουστης Βαρσοβίας και των υπέροχων πάρκων της, αφού εγώ την έζησα με τσουχτερό κρύο και χιόνι.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
 

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
Κι εγώ ακόμα αναρωτιέμαι ποιο σημείο της συνοικίας της Praga φαίνεται στους περισσότερους επικίνδυνο. Σε φίλους που την είχα προτείνει, μόνο που δεν με έβρισαν όταν επέστρεψαν, χωρίς όμως να μου το δικαιολογήσουν. Εικάζω ότι σχετίζεται με το ότι διαφέρει από την γραφική παλιά πόλη, έχει πολλά γκράφιτι... Τι να πω! Εμένα πάντως μου άρεσε και δεν αισθάνθηκα ότι κινδυνεύω ούτε το βραδάκι!
Περιμένουμε την υπόλοιπη ιστορία! Keep going!
 

greco

Member
Μηνύματα
1.148
Likes
3.322
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Γυρος Τουρκιας
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
Πολύ δύσκολα θα έλεγα! Νομίζω τώρα τελευταία κι άλλοι δεν είπαν τα καλύτερα για την Κρακοβία. Δεν είμαστε λίγοι :D Εγώ από αυτά που διάβαζα παλιά για την Κρακοβία θεωρούσα πως θα είναι η απόλυτη μεσαιωνική ατμοσφαιρική πόλη! Αλλά όχι. Μια χαρά πόλη αλλά νομίζω αρκετά υπερεκτιμημένη.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
Σ' ευχαριστώ για άλλη μια φορά!!!
 

Mantaralena

Member
Μηνύματα
48
Likes
212
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Ισλανδία
Πόσο συμφωνώ με όλους σας. Έχω πάει δύο φορές Βαρσοβία και τώρα προγραμματίζω την τρίτη. Την αγαπώ αυτή την πόλη! Η Κρακοβία πέρασε και δεν ακούμπησε. Περιμένω την συνέχεια της ιστορίας σου!
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Βαρσοβία: Κέντρο… ανάμεσα στους Ουρανοξύστες!

18 Οκτωβρίου και η άφιξη μας στο αεροδρόμιο Μόντλιν ήταν στις 9:05 το πρωί. Συνάλλαγμα είχαμε κάνει από τη Θεσσαλονίκη όλο το ποσό που υπολογίζαμε ότι θα ξοδέψουμε, και είναι μια πρακτική που μας βολεύει και την εφαρμόζουμε σε όλες τις χώρες που δεν έχουν ευρώ. Φυσικά πάντα έχουμε και τις χρεωστικές και πιστωτικές μας κάρτες για παν ενδεχόμενο. Από τα αυτόματα μηχανήματα του αεροδρομίου βγάλαμε και τα εισιτήρια για τα μέσα μεταφοράς στην πόλη. Και εφόσον φτάσαμε Παρασκευή, βγάλαμε ο καθένας από ένα Weekend ticket που ισχύει από τις 19:00 της Παρασκευής μέχρι τις 8:00 της Δευτέρας με 24 ζλότι (5,60€), και ένα One-day ticket για 24 ώρες με 15 ζλότι (3,50€). Πήραμε το ModlinBus των 09:45 που είχα κλείσει από το site τους με 50,50 ζλότι δηλαδή 12 ευρώ για δυο άτομα. Στις 10:40 το λεωφορείο έφτασε στο τέρμα του στην οδό Aleje Jerozolimskie μπροστά από το Palace of Culture – Kinoteka.

Έτσι λοιπόν το πρώτο πράγμα που αντικρίσαμε ήταν το εμβληματικό κτίριο της πόλης ο Σταλινικός πύργος Πολιτισμού και Επιστημών, Pałac Kultury i Nauki. Ο καιρός εξαιρετικός με 18 βαθμούς που θα ανέβαινε κι άλλο στη διάρκεια της μέρας. Βλέποντας τους ουρανοξύστες χαζέψαμε λιγάκι αλλά πριν τη εξερεύνηση της πόλης έπρεπε να πάμε στο διαμέρισμά μας αφού είχαμε δώσει ραντεβού στην είσοδο με τον ιδιοκτήτη στις 11:00. Πολύ εύκολα και γύρω στα 8 λεπτά περπάτημα από το παλάτι Κουλτούρας, εντοπίσαμε την οδό Śliska 10 που βρίσκεται το διαμέρισμά μας Warsaw Best Apartments Central, και καθώς φτάσαμε στην είσοδο της πολυκατοικίας ακριβώς εκείνη την ώρα έφτασε και ο ιδιοκτήτης και έγινε η γνωριμία. Μας ανέβασε στο διαμέρισμα μας που ήταν στον 12ο όροφο, τον τελευταίο όροφο της οικοδομής. Ένα εξαιρετικό καινούριο διαμέρισμα, ευρύχωρο και με ωραία κουζίνα που μας άρεσε από την πρώτη ματιά. Το είχα κλείσει από την Hotels.com και για τέσσερις διανυκτερεύσεις μας κόστισε 800 ζλότι, δηλαδή περίπου 188 ευρώ. Μας έδειξε το σπίτι ο Jaroslaw, τον πληρώσαμε και δεν τον ξαναείδαμε. Φεύγοντας την μέρα αναχώρησης αφήσαμε το κλειδί στην κλειδοθήκη στην είσοδο της πολυκατοικίας. Επίσης εξαιρετικά βολικό ήταν το σούπερ μάρκετ Żabka δίπλα από την είσοδο της πολυκατοικίας μας το οποίο το τιμήσαμε τα τρία από τα τέσσερα βράδια που μείναμε και μας βόλεψε πολύ στις βραδινές μας λιγούρες!

Σχεδόν δίπλα από την πολυκατοικία μας, στην οδό Sienna 45, βρίσκεται το Blu's Mural. Μια εντυπωσιακή τοιχογραφίας της Βαρσοβίας ζωγραφισμένη το 2010 που απεικονίζει επτά μορφές στρατιωτών ως μαριονέτες, των οποίων τα κράνη και οι στολές είναι διακοσμημένα με σύμβολα νομισμάτων όπως το δολάριο και το ευρώ, δείχνοντας έτσι ότι ο πόλεμος είναι ένα εργαλείο στα χέρια εκείνων που βρίσκονται στην εξουσία και στο οποίο οι στρατιώτες είναι απλά μαριονέτες.





Ήταν από τις φορές που είχαμε απίστευτη ενέργεια και οι δυο και φάνηκε πως με το καλημέρα σας η Βαρσοβία μας ταίριαξε πάρα πολύ ίσως γιατί και η ίδια η πόλη είχε μια φοβερή ενέργεια. Η αρχή της γνωριμίας μας στην πόλη άρχισε από τον σταλινικό πύργο και κινηθήκαμε πέριξ αυτού στο κέντρο της πόλης ανάμεσα στους ουρανοξύστες και όχι μόνο.

Ετοιμοπόλεμος όπως πάντα!


Από τα αγαπημένα μου φωτογραφικά σημεία, η οδός Złota με φόντο φυσικά το Παλάτι πολιτισμού της Βαρσοβίας ή αλλιώς τον Σταλινικό πύργο!


Αρχιτεκτονική στον ουρανό!
,

Λεωφόρος Emilii Plater




Αυτό που διαπιστώσαμε αμέσως είναι πως η πόλη έχει πολύ άπλα και όλα είναι μεγάλα! Τεράστιοι δρόμοι, πεζοδρόμια, θεόρατα κτίρια. Το κέντρο της Βαρσοβίας είναι μια σύγχρονη μητρόπολη που όμως δεν σε πνίγει γιατί έχει αυτή την ανοιχτωσιά που σε κάνει να απολαμβάνεις τον περίπατό σου ανάμεσα σ’αυτά τα θηρία. Και η Βαρσοβία συνεχώς επεκτείνετε και έχει μια συνεχή ανάπτυξη κι αυτό το μαρτυρούν τα πολλά εργοτάξια που είδαμε σε πολλά σημεία του κέντρου. Επειδή είχαμε 4 μέρες στη διάθεσή μας ήξερα πως άνετα θα δω όσα ήθελα να δω κι αυτό μου έδινε μια άνεση στο να μη τρέχουμε. Κι ενώ είναι μια μεγάλη πόλη με αποστάσεις καθόλου αμελητέες την απολαύσαμε σε πολύ χαλαρούς ρυθμούς.

Θα βαρεθείτε να τον βλέπετε!


Świętokrzyski Park… Θα μπορούσε να είναι στο Sentral Park της NY ε!




Από το πάρκο Świętokrzyski, συνεχίσαμε ευθεία και ελάχιστα μέτρα μετά ήμασταν στην όμορφη μικρή πλατεία plac Grzybowski. Το 1940 η πλατεία Grzybowski ήταν μέρος του γκέτο της Βαρσοβίας και ένας τοίχος χώρισε την περιοχή από τη μη εβραϊκή πλευρά. Σπίτια, εκκλησίες, συναγωγές καταστράφηκαν και μεταπολεμικά το μέρος υπέστη μια ολική ανακαίνιση που τίποτα δεν θυμίζει την εποχή εκείνη. Δυστυχώς δεν πετύχαμε με νερό τις λιμνούλες του πάρκου αλλά και πάλι ήταν πολύ όμορφα με τα διαμορφωμένα παγκάκια και τους χώρους ανάπαυσης. Η μικρή πλατεία ομορφαίνει και από την εκκλησία των Αγίων Πάντων (Kościół pw. Wszystkich Świętych) την μεγαλύτερη εκκλησία της Βαρσοβίας. Η εκκλησία του 1883 αν και υπέστη τεράστιες ζημιές κατά τον βομβαρδισμό της στην εξέγερση της Βαρσοβίας, με κατάρρευση μέρους της στέγης και καταστροφή του ανατολικού πύργου του ναού η υπόλοιπη έμεινε ανέπαφη και τα επόμενα χρόνια ανοικοδομήθηκε.





Στη συνέχεια με λίγο ψάξιμο και μπέρδεμα, βρήκαμε το πέρασμα για τη Συναγωγή Νόζικ (Synagoga Nożyków) και την εβραϊκή κοινότητα της Βαρσοβίας πίσω από τον ψιλόλιγνο ουρανοξύστη Cosmopolitan Twarda 2/4 μέσα σε ένα μικρό πάρκο. Από το παρκάκι βγήκαμε στη λεωφόρο al. Jana Pawła II. Η μέρα ήταν καταπληκτική και η θερμοκρασία είχε ανέβει κι άλλο. Εκείνες τις μέρες στην Ελλάδα είχαμε 26-28 βαθμούς, όμως μέσα Οκτωβρίου στη Βαρσοβία με ήλιο και 20 βαθμούς περίπου ήταν κάτι που δεν το περίμενα. Λίγο μετά φτάσαμε στην αγορά Hala Mirowska.


Η Hala Mirowska είναι ένα μεγάλο συγκρότημα αγοράς που περιλαμβάνει δυο δίδυμες κλειστές αγορές τη Hala Mirowska και τη Hala Gwardii , το κατάστημα Pchli Targ ανάμεσα στα δυο κτίρια και υπαίθρια λαϊκή αγορά έξω και γύρω από τις κλειστές στοές. Τα κτίρια κατασκευάστηκαν το 1901 και μέχρι την καταστροφή τους κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας το 1944 , ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Βαρσοβίας. Ανακατασκευάστηκαν στη δεκαετία του 1950-1960 και λειτούργησαν ως αγορά η Hala Mirowska και ως αποθήκη αστικών λεωφορείων και μετά ως αίθουσα πυγμαχίας η Hala Gwardii . Το 2017 η Hala Gwardii μετά από μεγάλη εσωτερική ανακαίνιση, έγινε ένα νέο γαστρονομικό σημείο της πόλης με μια τοπική αγορά βιολογικών τροφίμων και με εστιατόρια. Εδώ είμαστε! Οπότε είχαμε πολλά να δούμε και να αφουγκραστούμε! Μια πολύβουη αγορά γεμάτη ντόπιους με τοπικά προϊόντα έχει πάντα ενδιαφέρον για εξερεύνηση.

Hala Mirowska




Αβγουλάκια…


Ο Rose στο στοιχείο του, μυρίζει φρέσκα μυρωδικά


Η πίσω πλευρά της Hala Gwardii




Είσοδος στη γκουρμέ αγορά Hala Gwardii


Μπορεί να ήταν νωρίς ακόμα αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να μη κάνουμε μια στάση για έναν καφέ ή ένα σνακ. Η στοά είναι σε αυτό το μοντέρνο βιομηχανικό στυλ που έχει πολύ πέραση τα τελευταία χρόνια και ήταν γεμάτη νέο κόσμο. Γύρω από την αίθουσα είχε μεγάλες φωτογραφίες από αγώνες πυγμαχίας για να μας θυμίσει τις ένδοξες εποχές που έχει ζήσει αφού το 1953, το 10ο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Πυγμαχίας πραγματοποιήθηκε σ’αυτήν την αίθουσα. Ήπιαμε τον πρώτο καφέ της ημέρας και μετά δοκιμάσαμε έτσι για τη λιγούρα λίγα πιερότζι, ξέρετε το τοπικό εθνικό γεμιστό ζυμαρικό! Πάντως ωραίος μοντέρνος χώρος που θα τον τιμούσα συχνά αν ήμουν κάτοικος!





Έπειτα από αυτή την ωραία στάση, διασχίσαμε και πάλι όλη την αγορά και βγήκαμε ξανά στη λεωφόρο al. Jana Pawła II απέναντι από την κεντρική είσοδο της Hala Mirowska.




Ακολουθήσαμε μια πολύ ωραία εναλλακτική διαδρομή στο κέντρο της Βαρσοβίας, από την οδό Chłodna, και την οδό Wronia με κατεύθυνση την πλατεία Ευρώπης Plac Europejski. Μου άρεσε που αρχίσαμε από μια πιο εναλλακτική γειτονιά και όχι από την τουριστική Βασιλική οδό και την παλιά πόλη. Άλλωστε πάντα με ενδιαφέρει η σύγχρονη αρχιτεκτονική και τα μεγάλα κτίρια σε μια πόλη και μου αρέσει να ανακαλύπτω και γειτονιές που δεν συρρέουν τουρίστες. Είδαμε τη σύγχρονη Βαρσοβία που αλλάζει, ζει στο παρόν και συνεχώς εξελίσσετε!

Στην οδό Chłodna, η Η Ρωμαιοκαθολική ενορία του Αγίου Ανδρέα του Απόστολου
(Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła)






Λίγο μετά είναι η διασταύρωση της οδού Chłodna με τη λεωφόρο Żelazna. Το 1942 στο σημείο αυτό χτίστηκε μια ξύλινη γέφυρα πάνω από την οδό Chłodna που συνέδεε το ''μικρό'' και το ''μεγάλο'' γκέτο της Βαρσοβίας και την αποκαλούσαν Γέφυρα των στεναγμών. Η γέφυρα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της μεγάλης εκκαθάρισης του γκέτο σε συνδυασμό με μαζική εξόντωση του πληθυσμού. Στην θέση της έχει στηθεί μια συμβολική εγκατάσταση και ένα ιδιαίτερο μνημείο. Το Kładka Pamięci που σημαίνει Πεζογέφυρα μνήμης. Καλά αν δεν το ήξερα δεν νομίζω να καταλάβαινα κάτι περνώντας από το σημείο. Είναι τέσσερις πυλώνες, δυο σε κάθε πλευρά του δρόμου και τέσσερις οπτικές ίνες μήκους 27 μέτρων τεντωμένες ανάμεσα στις στήλες. Τη νύχτα όμως που φωτίζονται οι οπτικές ίνες και οι πυλώνες είναι πιο εντυπωσιακό.



Σε αυτή τη διαδρομή είδαμε ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες σε διάφορα κτίρια




Εργοτάξια παντού…


Λεωφόρος Grzybowska


Και φτάσαμε στην πλατεία Ευρώπης


Στη θέση της πρώην παραμελημένης συνοικίας, δημιουργήθηκε ένας δημόσιος χώρος υψηλής αισθητικής αποκλειστικά για πεζούς. Η Plac Europejski είναι μια καταπληκτική σύγχρονη πλατεία, μια νέα προσθήκη στην πόλη που άνοιξε για το κοινό 4 Μαΐου 2016. Έκτοτε, ο τόπος αυτός είναι ένας αγαπημένος και πολύτιμος χώρος για τους κατοίκους και έχει εγγραφεί στον πολιτιστικό και ψυχαγωγικό χάρτη της Βαρσοβίας. Σε online ψηφοφορία, οι κάτοικοι αναγνώρισαν την πλατεία Ευρώπης ως την καλύτερη αρχιτεκτονική υλοποίηση και καλύτερο έργο ανάπλασης στην Βαρσοβία η οποία πήρε το βραβείο Αρχιτεκτονικής.

Μπαίνοντας στην πλατεία από την οδό Grzybowska, το πρώτο πράγμα που μας εντυπωσίασε στην πλατεία είναι μια φουτουριστική υπαίθρια γκαλερί, μια ειδικά σχεδιασμένη καλλιτεχνική στοά για προσωρινές εκθέσεις νέων καλλιτεχνών. Ακριβώς από πίσω στους τοίχους ενός παλιού κατοικήσιμου κτιρίου είναι δυο εντυπωσιακές τοιχογραφίες που δένουν εξαιρετικά με το περιβάλλον. Στο χώρο υπάρχουν παλέτες που έχουν σχεδιαστεί ως τραπέζια και καναπέδες ενώ βρίσκονται και δυο καντίνες με τραπεζάκια. Πριν συνεχίσουμε στο υπόλοιπο κομμάτι της πλατείας καθίσαμε λίγο στα ειδικά σχεδιασμένα παγκάκια και απολαύσαμε το μέρος.











Λίγα μέτρα πιο πέρα, βρίσκεται το ‘’Kocham Warszawa’’, δηλαδή Αγαπάω τη Βαρσοβία!


Ο ουρανοξύστη Spire, ένα από τα ψηλότερα κτίρια γραφείων στην Πολωνία


Το δάπεδο της πλατείας είναι γρανίτης. Παντού επικρατεί το πράσινο με πολλά δέντρα σε διάφορα σημεία, και το υδάτινο στοιχείο με μοναδικές εγκαταστάσεις νερού που ρέει πάνω από πέτρες σε όλο το μήκος της πλατείας. Παρ’όλο που τα δεκάδες σιντριβάνια κατά μήκος δεν λειτουργούσαν και δεν υπήρχε νερό στην εντυπωσιακή κατασκευή με τις λίμνες και τα ρυάκια, μου άρεσε υπερβολικά αυτή η πλατεία και θα συμφωνήσω με τους κατοίκους πως είναι η ωραιότερα νέα προσθήκη στην πόλη. Η plac Europejski γίνεται σιγά σιγά η βιτρίνα της σύγχρονης Βαρσοβίας. Αυτή είναι η Βαρσοβία του 21ο αιώνα!



Στη Βαρσοβία προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε κάποια σημεία ενδιαφέροντος που μπορεί να μην είναι εντυπωσιακά ή γραφικά και να μην έχουν τουριστικό ενδιαφέρον αλλά έχουν ιστορική αξία και είναι ότι έχει απομείνει από την εβραϊκή κοινότητα που ζούσε στην πόλη προπολεμικά. Έτσι μετά το μνημείο πεζογέφυρας ψάξαμε την οδό Waliców 14 ένα παλιό ερειπωμένο συγκρότημα κατοικιών με κόκκινο τούβλο που είναι ένα απομεινάρι του πρώην εβραϊκού γκέτο, καταχωρημένο στο δημοτικό μητρώο μνημείων. Η κατοικία αυτή ήταν ένα από τα κύρια σημεία της άμυνας των Πολωνών ανταρτών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας. Στον εξωτερικό τοίχο υπάρχει μια διακριτική τοιχογραφία που έχει την επιγραφή Kamien i co (πέτρα και τι) και ένα γυαλιστερό κόκκινο μπαλόνι, μια επιγραφή που συμβολίζει ''το μικρό μου σπίτι''. Το μέρος είναι περιφραγμένο και δεν μπορέσαμε να το δούμε από πιο κοντά, κι έτσι το φωτογράφισα χώνοντας τη μηχανή από τη περίφραξη!





Εδώ μια φοβερή τοιχογραφία στην οδό Icchoka Lejba Pereca!


Λεωφόρος al. Jana Pawła II


Να ‘μαι κι εγώ!


Είχαμε να δούμε ακόμα μια καλά κρυμμένη ιστορική τοποθεσία, το Ιστορικό τείχος του πρώην εβραϊκού γκέτο. Αν δεν γνωρίζεις που ακριβώς είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να εντοπίσεις το σημείο ή να καταλάβεις ότι το τοιχάκι που βλέπεις ήταν κάποτε μέρος του τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο. Μπήκαμε από την αυλή ενός γυμνασίου στην οδό Sienna 53 και βρήκαμε το πίσω μέρος του τοίχος του γκέτο της Βαρσοβίας που υπήρχε πριν από το 1940, με μια αναμνηστική πλάκα μας υπενθυμίζει την ιστορία του.



Η κανονική είσοδος για τα απομεινάρια του Ιστορικού τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο είναι από την οδό Złota 62. Βέβαια εγώ ξεχάστηκα και μπήκαμε στην επόμενη αυλή η οποία είχε ανοιχτή πόρτα αλλά βρεθήκαμε σε αδιέξοδο. Όταν πήγαμε να βγούμε, η μεγάλη καγκελόπορτα είχε κλειδώσει και εμείς ήμασταν εγκλωβισμένοι μέσα! Λέει ο Rose έκανες τη μαλακία αλλά πριν με πιάσει πανικός ένας κάτοικος που βρέθηκε στο σημείο εκείνη τη στιγμή, κατάλαβε ότι κάναμε λάθος και μας άνοιξε πατώντας ένα κουμπί! Λίγο μετά μπήκαμε στη σωστή είσοδο από τον αριθμό 62 της οδού Złota. Μπήκαμε σε αυλές ανάμεσα σε κατοικίες και εντοπίσαμε τα δυο σημεία του τείχους, ενώ πετύχαμε ένα μικρό γκρουπ 3 ατόμων με μια ξεναγό που εξηγούσε την ιστορία του εβραϊκού γκέτο της Βαρσοβίας.



Το 1939, η Βαρσοβία ήταν η πόλη με το μεγαλύτερο πληθυσμό Εβραίων στην Ευρώπη και η δεύτερη - μετά τη Νέα Υόρκη - στον κόσμο. Το Γκέτο της Βαρσοβίας δημιουργήθηκε από τις γερμανικές αρχές τον Οκτώβριο του 1940 με σκοπό την απομόνωση του εβραϊκού πληθυσμού από την υπόλοιπη πόλη. Το 1940, το συνολικό μήκος του τείχους του γκέτο ήταν περίπου 18 χιλιόμετρα . Ήταν το μεγαλύτερο γκέτο όλης της κατεχόμενης Ευρώπης. Τον Απρίλιο του 1941, μέσα στα τείχη της εβραϊκής συνοικίας ζούσαν περίπου 450.000 άνθρωποι . Ως αποτέλεσμα της μεγάλης απέλασης από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1942, περίπου 75% των κατοίκων του γκέτο απελάθηκαν και δολοφονήθηκαν σε στρατόπεδα εξόντωσης. Το γκέτο εκκαθαρίστηκε μετά την εξέγερση τον Μάιο του 1943. Τα κτίρια της "εβραϊκής συνοικίας" καταστράφηκαν με εντολή των Γερμανών, και οι υπόλοιποι κάτοικοι οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο συνολικός αριθμός θυμάτων του γκέτο της Βαρσοβίας εκτιμάται σε περίπου 400.000 άτομα, εκ των οποίων περίπου 92 χιλιάδες ήταν θύματα πείνας και ασθενειών και περίπου 300.000 στο στρατόπεδο εξόντωσης Treblinka.

Μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου, οι τοίχοι της εβραϊκής κλειστής περιοχής που επιβίωσαν την εξέγερση του γκέτο και την εξέγερση της Βαρσοβίας, κατεδαφίστηκαν. Λίγα κομμάτια των τοίχων έχουν επιβιώσει που βρίσκονται μεταξύ των ιδιόκτητων σπιτιών, καθώς και τα τείχη των προπολεμικών κτιρίων που οριοθετούν τα σύνορα του γκέτο. Τα δυο πιο γνωστά κομμάτια του τείχους βρίσκονται στις αυλές των οδών Sienna 55 και Złota 62.





Έπρεπε να ψάξουμε λίγο ακόμα ανάμεσα στις αυλές για να βρούμε και το άλλο σημείο. Εδώ ο τοίχος του γκέτο, είναι ένα κομμάτι του τείχους ενός προπολεμικού κτιρίου, και περιλαμβάνει μια αναμνηστική πλάκα, καθώς και το σχέδιο του γκέτο της Βαρσοβίας.




Ήταν ένα ωραίο μάθημα ιστορίας και άξιζε το χρόνο μας για να ανακαλύψουμε αυτά τα ιστορικά σημεία. Φτάσαμε και πάλι στην πλατεία μπροστά από το Παλάτι Κουλτούρας, το αγαπημένο μου κτίριο σε όλη τη Βαρσοβία! Φυσικά και είχαμε σκοπό να ανέβουμε στο παρατηρητήριο του αλλά δεν είχε έρθει ακόμα η ώρα. Αυτό θα γινόταν την τελευταία ημέρα. Ένα μεγάλο μέρος της τεράστιας πλατείας είναι εργοτάξιο, όμως ευτυχώς το πάρκο στην οδό al. Jerozolimskie είναι ένα πολύ ωραίο μέρος να την αράξεις, να κάνεις βόλτα, να θαυμάσεις και να φωτογραφηθείς με το κτίριο ορόσημο της πόλης.











Συνεχίζεται...
 

dimaq

Member
Μηνύματα
630
Likes
1.908
Επόμενο Ταξίδι
ΜΑΔΡΙΤΗ
Χαιρομαι που επελεξες τελικα 4 ολοκληρες μερες στη Βαρσοβια.Οπως διαπιστωσες εκανες την καλυτερη επιλογη. Ξεκινησες δυναμικα,περιμενω τη συνεχεια,ειδικα για την παλια πολη.
Θα διαφωνησω ομως για την Κρακοβια.Ειναι πολυ ομορφη πολη, νομιζω οτι η εποχη που την επισκεφτήκατε εχασε μερος της μαγειας της.Προτεινω να της δωσεις,αλλη μια,ευκαιρια στο μελλον!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.216
Μηνύματα
883.875
Μέλη
38.905
Νεότερο μέλος
ntsironis

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom