Πολωνία Η Πολωνία άργησε ένα χρόνο!

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?

Βαρσοβία: Παραποτάμια λεωφόρος και… Pałac Kultury!

Βγαίνοντας από τον σταθμό μετρό Centrum Nauki Kopernik, αντικρίσαμε τη δεύτερη δημοφιλέστερη γοργόνα της Βαρσοβίας Warszawska Syrenka, ακριβώς δίπλα στον ποταμό που δημιουργήθηκε το 1939. Η γοργόνα κολυμπούσε στον ποταμό Βιστουλα και σταμάτησε στη Βαρσοβία για να ξεκουραστεί η κοπέλα! Ε αυτό ήταν! Όταν βγήκε από το νερό, ερωτεύτηκε αυτή την πόλη και αποφάσισε να την υπερασπιστεί και έγινε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολά της!



Ήταν η πιο ζεστή μέρα απ’ όλες με 22 βαθμούς. Τι καλύτερο για περπάτημα δίπλα στον ποταμό στην εξαιρετική Bulwary nad Wisłą, τη λεωφόρο του Βίστουλα έναν παραλιακό χώρο περιπάτου πολλών χιλιομέτρων! Η παραλιακή της Βαρσοβίας είναι σίγουρα από τις ωραιότερες παραποτάμιες παραλίες που έχουμε δει η οποία ανακατασκευάστηκε από το 2013 μέχρι το 2019. Η αριστερή όχθη είναι μια αναμορφωμένη παραλιακή με εξαιρετικό σχεδιασμό και κατά μήκος της έχει πολλά σημεία ενδιαφέροντος όπως μουσεία με σύγχρονη αρχιτεκτονική, πάρκα, αξιοθέατα όπως το σιντριβάνι πολυμέσων, σημεία αναψυχής και γίνονται συχνά πολλές εκδηλώσεις ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Η δεξιά πλευρά του ποταμού είναι περιοχή του Natura 2000. Ο Βίστουλας έχει και παραλίες. Το National Geographic και η Guardian έχουν αναγνωρίσει τις παραλίες της Βαρσοβίας ως μερικές από τις ομορφότερες αστικές παραλίες στον κόσμο! Με λίγα λόγια ο ποταμός έχει ζωή και αναζωογονεί την πόλη της Βαρσοβίας. Έχει τεράστιο αντίκτυπο στην ανάπτυξη της πόλης και προσφέρει αμέτρητες επιλογές.

Απέναντι, το εθνικό στάδιο της Βαρσοβίας, το πιο σύγχρονο και μεγαλύτερο στο είδος του στην Πολωνία, που χτίστηκε για το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου το 2012.


Η καλωδιωτή γέφυρα Świętokrzyski




Το Πλανητάριο, στην πίσω πλευρά του Επιστημονικού Κέντρου Κοπέρνικος






Το Muzeum nad Wisłą, Μουσείο του Βίστουλα είναι ένας εκθεσιακός χώρος αφιερωμένος στις τελευταίες τάσεις της σύγχρονης τέχνης με δωρεάν είσοδο.




Πήγαμε από την οδό Wybrzeże Kościuszkowskie, στην κεντρική είσοδο του Επιστημονικού Κέντρου Κοπέρνικος. Είχα περιέργεια και ήθελα πραγματικά να δω αυτό το διαδραστικό κέντρο που είναι ένας παράδεισος για τους λάτρεις της επιστήμης, και για τα παιδιά!


Και το διαπίστωσα καλά μπαίνοντας μέσα! Καμιά 30αρια παιδάκια αφηνιασμένα έτρεχαν στο χώρο. Εφιάλτης. Γενικά επικρατούσε χαμός από κόσμο.


Θα σας φανεί υπερβολικό αλλά ήταν ο λόγος που τελικά δεν μπήκαμε στο μουσείο. Μήπως τελικά δεν είχα μεγάλη επιθυμία να το δω? Είναι γεγονός όμως πως δεν είναι το καλύτερο μου να περιτριγυρίζομαι από παιδάκια που φωνάζουν και σκούζουν, το ίδιο και ο Rose οπότε συμφωνήσαμε. Ο χώρος πριν τις μπάρες εισόδου έχει ένα εστιατόριο με μπουφέ σελφ σέρβις. Επειδή είμαστε φαν των μπουφέδων και επειδή πεινούσαμε σκεφτήκαμε πως ήταν καλή ιδέα! Τρελή αποτυχία τελικά. Κατ’αρχην δεν είχε μεγάλη ποικιλία και κατά δεύτερον για την μικρή ποσότητα που βάλαμε στα πιάτα μου φάνηκαν πολλά τα 53 ζλότι όταν το προηγούμενο βράδυ στο εμπορικό Złote Tarasy φάγαμε εξαιρετικά από τον μπουφέ με 40 ζλότι. Αλλά το θέμα δεν ήταν τα 12 ευρώ. Το φαγητό ήταν κάτω του μετρίου και το χειρότερο δεν προλάβαμε να το φάμε. Διότι ήρθε μια ξινή υπάλληλος και μας είπε ότι τα τραπέζια είναι ρεζερβε! Ρεζερβέ σε μουσείο! Και γιατί δεν μας το είπε η άλλη στο μπουφέ? Που ακριβώς θα τρώγαμε, στο πάτωμα? Δεν της δώσαμε και πολύ σημασία και της είπαμε πως δεν θα αργήσουμε. Όμως ένα λεπτό μετά κατέφθασε ένα τρελό γκρουπ πάνω από το κεφάλι μας που ήθελε να καθίσει. Οπότε φύγαμε μέσα στα νεύρα. Και γι’αυτό το λόγο δεν μετάνιωσα καθόλου που δεν μπήκαμε στο μουσείο.

Η συνέχεια όμως είχε κάτι πολύ ωραίο. Κάτι που να πω την αλήθεια δεν θυμάμαι να έχει αναφέρει κάποιος. Επειδή όμως εγώ κυνηγώ τα μέρη με πανοραμική θέα δεν υπήρχε περίπτωση να μου ξέφευγε. Αναφέρομαι στην Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη της Βαρσοβίας Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, η οποία είναι πολύ κοντά με το Επιστημονικό Κέντρο Κοπέρνικος.



Η κεντρική είσοδος


Η βιβλιοθήκη είναι κατά τη γνώμη μου ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κτίρια στην Βαρσοβία. Ο συνδυασμός του ακατέργαστου σκυροδέματος, του πράσινου γυαλιού και της πλούσιας βλάστησης που αναπτύσσεται στην πρόσοψη της βιβλιοθήκης προκαλούν μεγάλη εντύπωση. Στο εσωτερικό της υπάρχει όχι μόνο μια τεράστια συλλογή από βιβλία και περιοδικά από όλο τον κόσμο, αλλά και πολλά καταστήματα, καφετέριες και εστιατόρια. Είναι μια σύγχρονη βιβλιοθήκη, που σέβεται τον ποταμό Βίστουλα και μοιάζει αναπόσπαστο κομμάτι του. Έχει τη γοητεία της ανάμειξης του πολιτισμού και της φύσης, που εκφράζεται σε ένα κτίριο εκπληκτικής ποικιλομορφίας.

Το μεγαλύτερο αξιοθέατο όμως της βιβλιοθήκης, είναι ο εντυπωσιακός κήπος που βρίσκεται στην οροφή της βιβλιοθήκης, ένας από τους μεγαλύτερους και ομορφότερους κήπους οροφής στην Ευρώπη. Το κατάστρωμα παρατήρησης είναι ανοιχτό από τον Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο. Ευτυχώς τον προλάβαμε.

Ο κάτω κήπος


Οι χώροι στον κήπο οροφής συνδέονται με διάδρομους, μονοπάτια, γέφυρες και πέργκολες, στις οποίες αναπτύσσονται ιαπωνικά αμπέλια. Εκτός από το εξαιρετικό πανόραμα της Βαρσοβίας, και τους ιδιαίτερους κήπους με μια πληθώρα φυτών, έχει ενδιαφέρον που μέσω ειδικών παραθύρων ή της γυάλινης οροφής βλέπεις το εσωτερικό της βιβλιοθήκης.





Από το μπαλκόνι παρατήρησης, ο ποταμός, το Επιστημονικό κέντρο Κοπέρνικος
και στο βάθος το Εθνικό Στάδιο.








Φεύγοντας από την οδό Dobra, μας τράβηξε την προσοχή η πρόσοψη της Βιβλιοθήκης. Είναι μια μνημειώδης πρόσοψη με οκτώ πίνακες που συμβολίζουν σελίδες βιβλίων, και παρουσιάζουν αποσπάσματα ιστορικών κειμένων. Ένα από αυτά είναι στα Ελληνικά! Είναι ένα Ελληνικό κείμενο που περιέχει ένα κομμάτι του διαλόγου Φαίδρος από το φιλοσοφικό έργο του Πλάτωνα.





Από τη στάση Biblioteka Uniwersytecka στην οδό Dobra, με χαρά διαπιστώσαμε ότι περνάει το αστικό 127 που πάει μέχρι το Παλάτι Κουλτούρας στο κέντρο. Τέλεια. Πριν συνεχίσουμε πήγαμε μια βόλτα στο φημισμένο καφέ-ζαχαροπλαστείο Chocolate Cafe E.Wedel, στην οδό Szpitalna 8.



Η E. Wedel, είναι μια πολωνική εταιρεία ζαχαροπλαστικής, που παράγει πολλές ποικιλίες σοκολάτας, καθώς επίσης είναι μια καλά αναγνωρισμένη μάρκα καραμελών στην Πολωνία, που θεωρείται ως η ‘’πολωνική εθνική μάρκα σοκολάτας’’ στην αγορά και η κορυφαία μάρκα καραμελών. Γι’αυτό και στο καφέ μπορείς να αγοράσεις προϊόντα που παράγει το εργοστάσιο Wedel. Εσωτερικά είναι ένα κομψό φινετσάτο καφέ που παραπέμπει στα ιστορικά καφέ του Παρισιού, της Βιέννης και άλλων πόλεων. Ο κατάλογος έχει τεράστια ποικιλία σε κρύες και ζεστές σοκολάτες και λιγότερες επιλογές στα γλυκά. Οι σοκολάτες που πήραμε ήταν τέλειες όπως και οι κρέπες με γέμιση κρέμα βανίλια και φρούτα του δάσους από πάνω!

Μεγάλη γκάμα προϊόντων στη μια αίθουσα






Μετά από αυτό το ωραίο διάλειμμα κατευθυνθήκαμε προς το κέντρο…


και πλησιάζουμε το Παλάτι κουλτούρας!



Όλες τις μέρες καμαρώναμε και βλέπαμε από κάθε γωνιά τον πύργο του Στάλιν ή αν προτιμάτε το Παλάτι Κουλτούρας και Επιστημών. Το κτίριο που όλοι επισκέπτονται και όλοι θαυμάζουν στη Βαρσοβία. Έχει αποτελέσει αγκάθι διαμάχης για πενήντα χρόνια και εξακολουθεί να προκαλεί ακραίες συγκινήσεις. Έχει 42 ορόφους, καταναλώνει ενέργεια όσο μια πόλη των 30.000 κατοίκων και παραμένει ο ψηλότερος ουρανοξύστης στην Πολωνία. Δεν θα μπορούσαμε να μην επισκεφτούμε και να μην ανέβουμε στο σύμβολο της Βαρσοβίας. Πριν από αυτό όμως θέλω να σας διηγηθώ την αμφιλεγόμενη ιστορία του παλατιού του Στάλιν στη Βαρσοβία. Είμαι σίγουρος πως θέλετε να μάθετε!

Ο Στάλιν είχε μια ιδέα! Μέσα στους αιώνες πολλοί μονάρχες, πρίγκιπες και μεγιστάνες είχαν ανταλλάξει πολύτιμα δώρα μεταξύ τους... αλλά ένα δώρο που δόθηκε από το λαό ενός έθνους στον λαό άλλου έθνους; Αυτό είναι σίγουρα κάτι πρωτόγνωρο! Με αυτόν τον τρόπο τα μέσα ενημέρωσης του κυβερνώντος Πολωνικού Κόμματος Εργατών της Πολωνίας ανακοίνωσαν την ιδέα του Ιωσήφ Στάλιν να χτίσει έναν ουρανοξύστη πάνω από 200 μέτρα ύψος στη μέση των μεταπολεμικών ερειπίων της Βαρσοβίας. Οι οδηγίες του Στάλιν και τον συνεργατών του προς τον αρχιτέκτονα Józef Sigalin, ήταν σαφείς! Ο βοηθός του Στάλιν τελείως ''αυθόρμητα'', ρώτησε τον αρχιτέκτονα ''Πώς θα θέλατε ένα ψηλό κτίριο στη Βαρσοβία, που να είναι ίδιο με ένα δικό μας?'' και η απάντηση του αρχιτέκτονα ήταν ‘’Ναι, γιατί όχι’’! Έτσι αποφάσισε να κατασκευάσει έναν κολοσσό 42 επιπέδων στη μέση της πόλης.

Στον αρχιτέκτονα Józef Sigalin δόθηκαν οδηγίες από τον Πρωθυπουργό να επεξεργαστεί σχέδια και συστάσεις από τους σοβιετικούς αρχιτέκτονες που θα πραγματοποιούσαν όλη τη διαδικασία.
Τίποτα όμως δεν ήταν ξεκάθαρο για το τι σκοπεύουν να χτίσουν οι Σοβιετικοί. Υπήρχαν φήμες ότι πρόκειται να κατασκευαστεί ένα ακριβές αντίγραφο του Πανεπιστημίου της Μόσχας, αλλά οι Πολωνοί αρχιτέκτονες δεν γνώριζαν. Όταν η πολωνική αντιπροσωπεία αρχιτεκτόνων πήγε στη Μόσχα λίγες εβδομάδες αργότερα, ανακάλυψε ότι σχεδόν όλα είχαν ήδη αποφασιστεί: Το κτίριο επρόκειτο να χτιστεί στο σταλινικό γοτθικό ύφος, ο Lev Rudnev ο αρχιτέκτονας του Πανεπιστημίου της Μόσχας, έπρεπε να είναι ο σχεδιαστής του, η κατασκευή επρόκειτο να χρηματοδοτηθεί και να πραγματοποιηθεί από την ΕΣΣΔ, επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν ως επί το πλείστον υλικά από την ΕΣΣΔ και να προσληφθούν σοβιετικοί οικοδόμοι. Η πολωνική κυβέρνηση για το μόνο που έπρεπε να αποφασίσει ήταν για το ακριβές σημείο στη Βαρσοβία, όπου επρόκειτο να χτιστεί, καθώς και για το πώς θα χρησιμοποιηθεί το κτίριο μετέπειτα.

Η κατασκευή ξεκίνησε στα μέσα του 1952 και προοριζόταν να διαρκέσει 2,5 έως 3 χρόνια. Οι αρχιτέκτονες αποφάσισαν ότι το νέο τεράστιο κτίριο θα βρίσκονταν στη μέση μιας τεράστιας πλατείας στο κέντρο της πόλης. Παρόλο που η Βαρσοβία τότε ήταν ισοπεδωμένη μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η απόφαση αυτή σήμαινε την καταστροφή όλων των ερειπίων των κατοικιών του 19ου αιώνα, αφήνοντάς τα χωρίς πιθανότητα μελλοντικής ανασυγκρότησης. Το παλάτι δόθηκε στους Πολωνούς ως ένδειξη σοβιετικής-πολωνικής φιλίας, έπρεπε να είναι ορατό από κάθε μέρος της πόλης και ο πύργος του πάνω από τα υπόλοιπα Βαρσοβιανά κτίρια. Μέχρι τη στιγμή που αποφασίστηκε πόσο μεγάλο θα ήταν, δεν υπήρχε ακόμα ακριβής ιδέα για την προοριζόμενη χρήση του. Σπάνια κατασκευάζεται ένας μεγάλος χώρος χωρίς πρακτικό σκοπό. Πίσω από την κατασκευή αυτού του θηρίου υπόβοσκε μια προπαγάνδα. Το ζητούμενο ήταν η σοβιετική κυριαρχία! Σχεδόν κάθε τμήμα του κτιρίου ολοκληρωνόταν νωρίτερα από ο,τι είχε προγραμματιστεί, απλώς και μόνο για να φανεί πόσο αποδοτικοί ήταν οι σοβιετικοί εργάτες!

Ο Πολωνικός κινηματογράφος πλήρως υποταγμένος στο Κομμουνιστικό Κόμμα, κινηματογραφούσε επεισόδια που παρουσίαζαν την κατασκευή ως μια άψογη διαδικασία άριστης συνεργασίας μεταξύ Σοβιετικών και Πολωνών, ως μια ονειρική ευκαιρία για τους Πολωνούς να αξιοποιήσουν την εμπειρία των σοβιετικών μηχανικών και ως ένα τελευταίο βήμα για να αποφευχθεί τελικά η ''ιμπεριαλιστική απειλή'' - μια προπαγανδιστική έκφραση που χρησιμοποιείται για κάθε είδους δραστηριότητα του δυτικού πολιτισμού στην Ανατολική Ευρώπη. Στην πραγματικότητα, η συνεχής βιασύνη ήταν ένας από τους κύριους παράγοντες που προκάλεσαν τους θανάτους 16 σοβιετικών εργαζομένων και πολλά άλλα μη θανατηφόρα ατυχήματα.

Η θετική πλευρά είναι ότι το παλάτι χτίστηκε εκπληκτικά γρήγορα και εξακολουθεί να παραμένει σε πολύ καλή κατάσταση σήμερα. Πράγματι, χτίστηκε κυρίως από 3.600 σοβιετικούς και πολωνούς εργάτες που εποπτεύονταν και εκπαιδεύονταν από σοβιετικούς μηχανικούς. Επιπλέον, ορισμένες από τις τεχνικές ιδέες που χρησιμοποιήθηκαν κατά την κατασκευή ήταν πραγματικά καινοτόμες και χρησιμοποιήθηκαν για πολλά χρόνια κατά την κατασκευή άλλων κτιρίων μεγάλης κλίμακας στην Πολωνία. Επειδή η κατασκευή του ανακτόρου έλαβε χώρα εξ ολοκλήρου κατά τη διάρκεια της σταλινικής εποχής, μιας περιόδου που χαρακτηρίστηκε από τη σοβαρότερη τρομοκρατία και την καταστολή των πολιτικών εχθρών των κομμουνιστών, οι φωνές μέτριου ενθουσιασμού και δυσαρέσκειας παρέμειναν σιωπηλές. Επίσημα, οι Πολωνοί ήταν ευχαριστημένοι με το δώρο και ανυπομονούσαν μέχρι να τελειώσει.

Στις 21 Ιουλίου 1955, ο πρεσβευτής της Σοβιετικής Ένωσης και ο πρωθυπουργός της Λαϊκής Δημοκρατίας της Πολωνίας υπέγραψαν τη πράξη μεταβίβασης και η κατασκευή του παλατιού του πολιτισμού και της επιστήμης του Στάλιν (Pałac Kultury i Nauki im Józefa Stalina) τελείωσε. Την επόμενη μέρα το παλάτι άνοιξε για το κοινό. Η άχαρη αναντιστοιχία του παλατιού με την αρχιτεκτονική της Βαρσοβίας και η συντριπτική κυριαρχία του στο αστικό τοπίο της αναστηλωμένης πόλης, το κατέστησαν το πιο αμφιλεγόμενο κτίριο στην ιστορία της Βαρσοβίας. Λίγο μετά το θάνατο του Στάλιν έγιναν ακούσιες φωνές κριτικής. Κάποιοι το αντιλαμβάνονται σαν σημάδι της σοβιετικής κατοχής και όχι για γενναιόδωρο δώρο του σοβιετικού λαού. Άλλοι ήταν πεπεισμένοι ότι οι πόροι που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καλύτερα για την ανασυγκρότηση της κατεστραμμένης Βαρσοβίας.

Παρά τις πολλές ομάδες που ήθελαν να απομακρυνθεί ή να κατεδαφιστεί, εξακολουθεί να είναι ορατό από τα περισσότερα σημεία της πόλης, είναι το σύμβολο της Βαρσοβίας και παραμένει ο ψηλότερος ουρανοξύστης στην Πολωνία. Το 2007, το παλάτι μπήκε στο μητρώο πολιτιστικής κληρονομιάς στην Πολωνία, κι έτσι έγινε αποδεκτό από το πολωνικό κράτος ως μέρος της πολιτιστικής ιστορίας του. Αυτά τα ολίγα! Το Ανάκτορο είναι ένα πολυλειτουργικό κτίριο με εσωτερικό κινηματογράφο, αίθουσα συναυλιών χωρητικότητας 3000, πανεπιστήμιο, δύο μουσεία, τέσσερα θέατρα, λίγα κλαμπ και μια τεράστια πισίνα. Η βεράντα στον 30ο όροφο είναι το πιο επισκέψιμο μέρος του Ανακτόρου. Και γι’αυτόν ακριβώς το λόγο θα το επισκεφτούμε!

Πριν μπούμε από την κεντρική είσοδο






Πληρώσαμε στο εκδοτήριο 20 ζλότι το άτομο, και με το ασανσέρ ανεβήκαμε στον 30ο όροφο στα 114 μέτρα. Το κατάστρωμα παρατήρησης είναι ανοιχτό που σημαίνει πως το χειμώνα το κρύο θα ξυρίζει εκεί έξω. Εμείς το απολαύσαμε στην καλύτερη ώρα που έδυε ο ήλιος και ήμουν με κοντομάνικο! Η θέα που προσφέρει το κατάστρωμα είναι προς κάθε κατεύθυνση γιατί το μπαλκόνι είναι περιμετρικό. Η θέα ήταν εξαιρετική. Από ψηλά όλα φαίνονται αλλιώτικα. Από ψηλά δεν βλέπεις την ομορφότερη πόλη που έχεις δει ποτέ. Βλέπεις μια Βαρσοβία που είναι μια σύγχρονη μητρόπολη, μια πόλη που έχει και Σοβιετικές πολυκατοικίες, μια πόλη διαφορετική, μια καινούρια πόλη!








page12.jpg


Στο βάθος το Εθνικό Στάδιο


Centrum


Ο μαύρος ουρανοξύστης απέναντι είναι το Warsaw Marriott Hotel, που επισκεφτήκαμε το απόγευμα της προηγούμενης μέρας και ανεβήκαμε στο Panorama Sky Bar


Το Świętokrzyski Park και η πρώην εβραϊκή συνοικία




Στη μέση της φωτό, αχνοφαίνεται η παλιά πόλη!


Η συνοικία της Wola με τους ουρανοξύστες που συνεχώς πληθαίνουν


Αυτό ήταν! Είδα από τη Βαρσοβία ότι ήθελα να δω και την απόλαυσα απ’ άκρη σ’άκρη. Ήταν όμως ακόμα απόγευμα και δεν υπήρχε περίπτωση να χάσουμε ώρες από την πόλη. Τι έμεινε να δούμε βραδιάτικα? Κάτι που είδαμε λίγο νωρίτερα. Βραδινή άποψη της πόλης από το κήπο οροφής της βιβλιοθήκης και να κάνουμε έναν βραδινό περίπατο στην παραλιακή του Βίστουλα. Έπρεπε όμως να βιαστούμε γιατί ο κήπος της βιβλιοθήκης κλείνει για το κοινό στις 18:00 και ήταν ήδη 17:20. Οπότε πήγαμε γρήγορα στη στάση (τρόπος του λέγειν γρήγορα με το μπέρδεμα με την υπόγεια διάβαση), πήραμε το αστικό 127 και κατεβήκαμε Biblioteka Uniwersytecka.



Με γοργό βήμα μπήκαμε και πάλι στο εσωτερικό του κτιρίου, βγήκαμε από την πίσω μεριά και ανηφορίσαμε για τον κήπο. Αν και οριακά πριν το κλείσιμο είχε αρκετό κόσμο. Όχι που μόνο εμείς οι Έλληνες έχουμε τη φήμη ότι είμαστε της τελευταίας στιγμής! Πόσο διαφορετικός ο κήπος και η θέα από την οροφή το σούρουπο σε σύγκριση με τον λαμπερό ήλιο λίγες ώρες πριν. Τα φώτα άρχισαν να ανάβουν, οι ουρανοξύστες φώτισαν όπως και η παλιά πόλη και η ατμόσφαιρα ήταν υπέροχη!















Εξαντλήσαμε και το τελευταίο λεπτό και στις 18:00 αποχωρήσαμε. Βγήκαμε στη παραλιακή του Βίστουλα και κάναμε μια εξαιρετική βραδινή βόλτα από το μουσείο τέχνης μέχρι τη γοργόνα. Οι φωτισμένες γέφυρες, τα κτίρια, οι δέσμες φωτός στην παραλιακή και γύρω από τη γοργόνα, ο κόσμος που καθόταν στα σκαλιά και απολάμβανε αυτή τη ζεστή φθινοπωρινή μέρα, ήταν το καλύτερο κλείσιμο αυτού του ταξιδιού.

Γέφυρα Śląsko-Dąbrowski


Museum of Modern Art




Πλανητάριο, στο Επιστημονικό κέντρο Κοπέρνικος


Γέφυρα Świętokrzyski




Καθίσαμε στις σκάλες μπροστά από τον ποταμό μαζί με παρέες Βαρσοβιανών. Μια παρέα μάλιστα τραγουδούσε ραπ και το διασκέδαζε. Αν και το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε ψήφισμα με το οποίο απαγορεύει την κατανάλωση οινοπνεύματος σε όλο το μήκος της λεωφόρου του Βίστουλα, εγώ είδα την τρελοπαρέα να πίνει τις μπυρίτσες της!



Το Εθνικό Στάδιο στην απέναντι όχθη


Η γοργόνα






Μπροστά στον σταθμό μετρό Centrum Nauki Kopernik


Μέσα στον σταθμό του μετρό


Αν και ο σταθμός μετρό Rondo ONZ που κατεβήκαμε, ήταν σχεδόν δίπλα από το διαμέρισμα μας δεν μπήκαμε στον πειρασμό να ανέβουμε, γιατί ήταν νωρίς και θέλαμε να χαρούμε το τελευταίο βράδυ στη Βαρσοβία. Περπατήσαμε γύρω στα 10 λεπτά μέχρι την οδό Mazowiecka 9 και μπήκαμε στο Czupito Shot Bar για την τελευταία βραδινή έξοδο. Ωραίο μικρό μαγαζάκι, φιλικός μπάρμαν, όμορφη ατμόσφαιρα, οικονομικά και πολύ γευστικά ποτά! Τρελή η ποικιλία από σφηνάκια που ξεκινάνε από 6 ζλότι, δέκα σφηνάκια στα 40 ζλότι και πολλές ακόμα επιλογές. Πολλά σφηνάκια είχα ονομασίες χωρών σε τρελούς χρωματισμούς. Σφηνάκια με σαντιγί, σφηνάκια με εκλέρ πάνω ή με ντόνατ? Οι άνθρωποι το πήγαν σε άλλο επίπεδο. Ξεκινήσαμε με δυο, μετά με άλλα δυο, +1 και ήμασταν οκ. Γνώστες δεν είμαστε ούτε πότες, αλλά μας άρεσαν πάρα πολύ κι ας επιλέξαμε στην τύχη.

page13.jpg


Η κούραση ήταν μεγάλη, όμως πριν πάμε στο διαμέρισμά μας πήγαμε για φαγητό. Δεν είμαστε σε φάση ούτε να ψάχνουμε ούτε να απομακρυνθούμε. Κι έτσι πήγαμε στα σίγουρα. Εμπορικό Złote Tarasy και επιλογές από τον εξαιρετικό μπουφέ του Express Kuchnia Marche. Αυτή τη φορά θα τα παίρναμε πακέτο να τα φάμε στο διαμέρισμα. Και πάλι επιλέγαμε και από τον ασιατικό μπουφέ και από τον μπουφέ με την ντόπια κουζίνα. Αυτή τη φορά μας βγήκε λίγο πιο ακριβά και είναι λογικό γιατί πήραμε περισσότερα. Όμως 53 ζλότι δηλαδή 12 ευρώ για τόσα φαγητά είναι τζάμπα! Το μόνο σπαστικό και κουφό με αυτό το σελφ σέρβις εστιατόριο είναι ότι δεν έχουν ψωμί! Είναι δυνατόν? Ας είναι καλά το σούπερ μάρκετ!

Η τελευταία φωτογραφία από τη Βαρσοβία!


Στο δωμάτιο πέσαμε με τα μούτρα στο φαγητό. Όλα ήταν πεντανόστιμα...


Όταν έκανα το check in στο κινητό για την πτήση της επιστροφής, διαπίστωσα πως η Ryanair είχε αλλάξει ώρα αναχώρησης! Η πτήση κανονικά ήταν στις 08:45 και η καινούρια ώρα ήταν στις 07:40. Αυτό πρακτικά σήμαινε πως τα εισιτήρια που είχα κλείσει με την Ok bus για το αεροδρόμιο Modlin ήταν άχρηστα και ότι έχουμε πολύ πρωινό ξύπνημα. Τελευταία στιγμή έπρεπε να ψάξω για εναλλακτική. Το πρώτο τρένο από τη Βαρσοβία για Modlin ήταν στις 5:00. Οπότε έπρεπε να ξυπνήσουμε με της κότες. 4 παρά σέρναμε τις βαλίτσες μας στους δρόμους αλλά ευτυχώς ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός ήταν μόνο 7 λεπτά περπάτημα από την ώρα που βγήκαμε από την πολυκατοικία μας. Οι ηλεκτρονικοί πίνακες στο σταθμό έδειχναν το δρομολόγιο των 5:00 όμως από τα αυτόματα μηχανήματα δεν μπορέσαμε να βγάλουμε εισιτήριο. Δεν ξέρω αν ήταν τα σωστά μηχανήματα. Το θέμα ήταν ότι πλησίαζε 5 η ώρα. Ευτυχώς ένα εκδοτήριο ήταν ανοιχτό. Εξηγήσαμε στην υπάλληλο ότι θέλουμε το συνδυαστικό εισιτήριο που περιλαμβάνει τρένο μέχρι τον σταθμό του Modlin και από εκεί το τοπικό λεωφορείο που πάει στο αεροδρόμιο Modlin Lotnisko. Κουτσά στραβά συνεννοηθήκαμε και φύγαμε σαν τρελοί στην πλατφόρμα. Αν και οι περισσότεροι επιλέγουν τη modlin bus για ευκολία, τελικά διαπίστωσα πως η μεταφορά με τρένο και λεωφορείο που περιλαμβάνονται σε ένα εισιτήριο είναι πάρα πολύ βολική και πιο φτηνή από την modlin bus αφού κοστίζει 19 ζλότι. Για όσους θέλουν να κλείσουν με τρένο αυτό είναι το site: https://bilety.mazowieckie.com.pl/start

Το τρένο έφτασε 5:44 στο σταθμό του Modlin. Έξω περίμενε το αστικό το οποίο αναχώρησε στις 5:54 και έφτασε στο αεροδρόμιο σε 10 λεπτά. Αυτό ήταν. Ένα τέλειο 4ημερο είχε τελειώσει. Βαρσοβία μου θα σε ξαναδώ!

Όμως η ιστορία δεν τελείωσε. Έρχεται η Κρακοβία του Δεκεμβρίου!

 
Last edited:

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Συμφωνώ απόλυτα για όσα αναφέρεις για τις 2 πόλεις! Όχι ότι έχω πάει και σε πολλούς προορισμούς αλλά η Βαρσοβία σίγουρα με ξάφνιασε περισσότερο από όλους και έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Αντιθέτως, η Κρακοβία - όμορφη και συμπαθητική - αλλά μέχρι εκεί. Από την πόλη της Κρακοβίας η εβραϊκή συνοικία και η Nowa Huta μου άρεσαν περισσότερο. Ίσως αν της είχα επισκεφθεί με αντίστροφη σειρά να μην είχα την αίσθηση αυτή.Το Άουσβιτς είναι ξεχωριστή εμπειρία, δεν επιδέχεται σύγκρισης με το οτιδήποτε.
Όποιος ενδιαφέρεται για χριστουγεννιάτικους προορισμούς η Βαρσοβία αποτελεί εξαιρετική επιλογή. Στολισμοί παντού, χριστουγεννιάτικες αγορές, πυροτεχνήματα στην αλλαγή του έτους. Σε συνδυασμό με την γραφική παλιά πόλη, το σύγχρονο κομμάτι αλλά και την συνοικία της Praga (που ξέρω ότι δεν αρέσει σε πολλούς) είναι μοναδική! Περιμένω να διαβάσω την ιστορία σου και να δω κι άλλες φωτογραφίες της ηλιόλουστης Βαρσοβίας και των υπέροχων πάρκων της, αφού εγώ την έζησα με τσουχτερό κρύο και χιόνι.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
 

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
Κι εγώ ακόμα αναρωτιέμαι ποιο σημείο της συνοικίας της Praga φαίνεται στους περισσότερους επικίνδυνο. Σε φίλους που την είχα προτείνει, μόνο που δεν με έβρισαν όταν επέστρεψαν, χωρίς όμως να μου το δικαιολογήσουν. Εικάζω ότι σχετίζεται με το ότι διαφέρει από την γραφική παλιά πόλη, έχει πολλά γκράφιτι... Τι να πω! Εμένα πάντως μου άρεσε και δεν αισθάνθηκα ότι κινδυνεύω ούτε το βραδάκι!
Περιμένουμε την υπόλοιπη ιστορία! Keep going!
 

greco

Member
Μηνύματα
1.148
Likes
3.322
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Γυρος Τουρκιας
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
Πολύ δύσκολα θα έλεγα! Νομίζω τώρα τελευταία κι άλλοι δεν είπαν τα καλύτερα για την Κρακοβία. Δεν είμαστε λίγοι :D Εγώ από αυτά που διάβαζα παλιά για την Κρακοβία θεωρούσα πως θα είναι η απόλυτη μεσαιωνική ατμοσφαιρική πόλη! Αλλά όχι. Μια χαρά πόλη αλλά νομίζω αρκετά υπερεκτιμημένη.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
Σ' ευχαριστώ για άλλη μια φορά!!!
 

Mantaralena

Member
Μηνύματα
48
Likes
212
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Ισλανδία
Πόσο συμφωνώ με όλους σας. Έχω πάει δύο φορές Βαρσοβία και τώρα προγραμματίζω την τρίτη. Την αγαπώ αυτή την πόλη! Η Κρακοβία πέρασε και δεν ακούμπησε. Περιμένω την συνέχεια της ιστορίας σου!
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Βαρσοβία: Κέντρο… ανάμεσα στους Ουρανοξύστες!

18 Οκτωβρίου και η άφιξη μας στο αεροδρόμιο Μόντλιν ήταν στις 9:05 το πρωί. Συνάλλαγμα είχαμε κάνει από τη Θεσσαλονίκη όλο το ποσό που υπολογίζαμε ότι θα ξοδέψουμε, και είναι μια πρακτική που μας βολεύει και την εφαρμόζουμε σε όλες τις χώρες που δεν έχουν ευρώ. Φυσικά πάντα έχουμε και τις χρεωστικές και πιστωτικές μας κάρτες για παν ενδεχόμενο. Από τα αυτόματα μηχανήματα του αεροδρομίου βγάλαμε και τα εισιτήρια για τα μέσα μεταφοράς στην πόλη. Και εφόσον φτάσαμε Παρασκευή, βγάλαμε ο καθένας από ένα Weekend ticket που ισχύει από τις 19:00 της Παρασκευής μέχρι τις 8:00 της Δευτέρας με 24 ζλότι (5,60€), και ένα One-day ticket για 24 ώρες με 15 ζλότι (3,50€). Πήραμε το ModlinBus των 09:45 που είχα κλείσει από το site τους με 50,50 ζλότι δηλαδή 12 ευρώ για δυο άτομα. Στις 10:40 το λεωφορείο έφτασε στο τέρμα του στην οδό Aleje Jerozolimskie μπροστά από το Palace of Culture – Kinoteka.

Έτσι λοιπόν το πρώτο πράγμα που αντικρίσαμε ήταν το εμβληματικό κτίριο της πόλης ο Σταλινικός πύργος Πολιτισμού και Επιστημών, Pałac Kultury i Nauki. Ο καιρός εξαιρετικός με 18 βαθμούς που θα ανέβαινε κι άλλο στη διάρκεια της μέρας. Βλέποντας τους ουρανοξύστες χαζέψαμε λιγάκι αλλά πριν τη εξερεύνηση της πόλης έπρεπε να πάμε στο διαμέρισμά μας αφού είχαμε δώσει ραντεβού στην είσοδο με τον ιδιοκτήτη στις 11:00. Πολύ εύκολα και γύρω στα 8 λεπτά περπάτημα από το παλάτι Κουλτούρας, εντοπίσαμε την οδό Śliska 10 που βρίσκεται το διαμέρισμά μας Warsaw Best Apartments Central, και καθώς φτάσαμε στην είσοδο της πολυκατοικίας ακριβώς εκείνη την ώρα έφτασε και ο ιδιοκτήτης και έγινε η γνωριμία. Μας ανέβασε στο διαμέρισμα μας που ήταν στον 12ο όροφο, τον τελευταίο όροφο της οικοδομής. Ένα εξαιρετικό καινούριο διαμέρισμα, ευρύχωρο και με ωραία κουζίνα που μας άρεσε από την πρώτη ματιά. Το είχα κλείσει από την Hotels.com και για τέσσερις διανυκτερεύσεις μας κόστισε 800 ζλότι, δηλαδή περίπου 188 ευρώ. Μας έδειξε το σπίτι ο Jaroslaw, τον πληρώσαμε και δεν τον ξαναείδαμε. Φεύγοντας την μέρα αναχώρησης αφήσαμε το κλειδί στην κλειδοθήκη στην είσοδο της πολυκατοικίας. Επίσης εξαιρετικά βολικό ήταν το σούπερ μάρκετ Żabka δίπλα από την είσοδο της πολυκατοικίας μας το οποίο το τιμήσαμε τα τρία από τα τέσσερα βράδια που μείναμε και μας βόλεψε πολύ στις βραδινές μας λιγούρες!

Σχεδόν δίπλα από την πολυκατοικία μας, στην οδό Sienna 45, βρίσκεται το Blu's Mural. Μια εντυπωσιακή τοιχογραφίας της Βαρσοβίας ζωγραφισμένη το 2010 που απεικονίζει επτά μορφές στρατιωτών ως μαριονέτες, των οποίων τα κράνη και οι στολές είναι διακοσμημένα με σύμβολα νομισμάτων όπως το δολάριο και το ευρώ, δείχνοντας έτσι ότι ο πόλεμος είναι ένα εργαλείο στα χέρια εκείνων που βρίσκονται στην εξουσία και στο οποίο οι στρατιώτες είναι απλά μαριονέτες.





Ήταν από τις φορές που είχαμε απίστευτη ενέργεια και οι δυο και φάνηκε πως με το καλημέρα σας η Βαρσοβία μας ταίριαξε πάρα πολύ ίσως γιατί και η ίδια η πόλη είχε μια φοβερή ενέργεια. Η αρχή της γνωριμίας μας στην πόλη άρχισε από τον σταλινικό πύργο και κινηθήκαμε πέριξ αυτού στο κέντρο της πόλης ανάμεσα στους ουρανοξύστες και όχι μόνο.

Ετοιμοπόλεμος όπως πάντα!


Από τα αγαπημένα μου φωτογραφικά σημεία, η οδός Złota με φόντο φυσικά το Παλάτι πολιτισμού της Βαρσοβίας ή αλλιώς τον Σταλινικό πύργο!


Αρχιτεκτονική στον ουρανό!
,

Λεωφόρος Emilii Plater




Αυτό που διαπιστώσαμε αμέσως είναι πως η πόλη έχει πολύ άπλα και όλα είναι μεγάλα! Τεράστιοι δρόμοι, πεζοδρόμια, θεόρατα κτίρια. Το κέντρο της Βαρσοβίας είναι μια σύγχρονη μητρόπολη που όμως δεν σε πνίγει γιατί έχει αυτή την ανοιχτωσιά που σε κάνει να απολαμβάνεις τον περίπατό σου ανάμεσα σ’αυτά τα θηρία. Και η Βαρσοβία συνεχώς επεκτείνετε και έχει μια συνεχή ανάπτυξη κι αυτό το μαρτυρούν τα πολλά εργοτάξια που είδαμε σε πολλά σημεία του κέντρου. Επειδή είχαμε 4 μέρες στη διάθεσή μας ήξερα πως άνετα θα δω όσα ήθελα να δω κι αυτό μου έδινε μια άνεση στο να μη τρέχουμε. Κι ενώ είναι μια μεγάλη πόλη με αποστάσεις καθόλου αμελητέες την απολαύσαμε σε πολύ χαλαρούς ρυθμούς.

Θα βαρεθείτε να τον βλέπετε!


Świętokrzyski Park… Θα μπορούσε να είναι στο Sentral Park της NY ε!




Από το πάρκο Świętokrzyski, συνεχίσαμε ευθεία και ελάχιστα μέτρα μετά ήμασταν στην όμορφη μικρή πλατεία plac Grzybowski. Το 1940 η πλατεία Grzybowski ήταν μέρος του γκέτο της Βαρσοβίας και ένας τοίχος χώρισε την περιοχή από τη μη εβραϊκή πλευρά. Σπίτια, εκκλησίες, συναγωγές καταστράφηκαν και μεταπολεμικά το μέρος υπέστη μια ολική ανακαίνιση που τίποτα δεν θυμίζει την εποχή εκείνη. Δυστυχώς δεν πετύχαμε με νερό τις λιμνούλες του πάρκου αλλά και πάλι ήταν πολύ όμορφα με τα διαμορφωμένα παγκάκια και τους χώρους ανάπαυσης. Η μικρή πλατεία ομορφαίνει και από την εκκλησία των Αγίων Πάντων (Kościół pw. Wszystkich Świętych) την μεγαλύτερη εκκλησία της Βαρσοβίας. Η εκκλησία του 1883 αν και υπέστη τεράστιες ζημιές κατά τον βομβαρδισμό της στην εξέγερση της Βαρσοβίας, με κατάρρευση μέρους της στέγης και καταστροφή του ανατολικού πύργου του ναού η υπόλοιπη έμεινε ανέπαφη και τα επόμενα χρόνια ανοικοδομήθηκε.





Στη συνέχεια με λίγο ψάξιμο και μπέρδεμα, βρήκαμε το πέρασμα για τη Συναγωγή Νόζικ (Synagoga Nożyków) και την εβραϊκή κοινότητα της Βαρσοβίας πίσω από τον ψιλόλιγνο ουρανοξύστη Cosmopolitan Twarda 2/4 μέσα σε ένα μικρό πάρκο. Από το παρκάκι βγήκαμε στη λεωφόρο al. Jana Pawła II. Η μέρα ήταν καταπληκτική και η θερμοκρασία είχε ανέβει κι άλλο. Εκείνες τις μέρες στην Ελλάδα είχαμε 26-28 βαθμούς, όμως μέσα Οκτωβρίου στη Βαρσοβία με ήλιο και 20 βαθμούς περίπου ήταν κάτι που δεν το περίμενα. Λίγο μετά φτάσαμε στην αγορά Hala Mirowska.


Η Hala Mirowska είναι ένα μεγάλο συγκρότημα αγοράς που περιλαμβάνει δυο δίδυμες κλειστές αγορές τη Hala Mirowska και τη Hala Gwardii , το κατάστημα Pchli Targ ανάμεσα στα δυο κτίρια και υπαίθρια λαϊκή αγορά έξω και γύρω από τις κλειστές στοές. Τα κτίρια κατασκευάστηκαν το 1901 και μέχρι την καταστροφή τους κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας το 1944 , ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Βαρσοβίας. Ανακατασκευάστηκαν στη δεκαετία του 1950-1960 και λειτούργησαν ως αγορά η Hala Mirowska και ως αποθήκη αστικών λεωφορείων και μετά ως αίθουσα πυγμαχίας η Hala Gwardii . Το 2017 η Hala Gwardii μετά από μεγάλη εσωτερική ανακαίνιση, έγινε ένα νέο γαστρονομικό σημείο της πόλης με μια τοπική αγορά βιολογικών τροφίμων και με εστιατόρια. Εδώ είμαστε! Οπότε είχαμε πολλά να δούμε και να αφουγκραστούμε! Μια πολύβουη αγορά γεμάτη ντόπιους με τοπικά προϊόντα έχει πάντα ενδιαφέρον για εξερεύνηση.

Hala Mirowska




Αβγουλάκια…


Ο Rose στο στοιχείο του, μυρίζει φρέσκα μυρωδικά


Η πίσω πλευρά της Hala Gwardii




Είσοδος στη γκουρμέ αγορά Hala Gwardii


Μπορεί να ήταν νωρίς ακόμα αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να μη κάνουμε μια στάση για έναν καφέ ή ένα σνακ. Η στοά είναι σε αυτό το μοντέρνο βιομηχανικό στυλ που έχει πολύ πέραση τα τελευταία χρόνια και ήταν γεμάτη νέο κόσμο. Γύρω από την αίθουσα είχε μεγάλες φωτογραφίες από αγώνες πυγμαχίας για να μας θυμίσει τις ένδοξες εποχές που έχει ζήσει αφού το 1953, το 10ο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Πυγμαχίας πραγματοποιήθηκε σ’αυτήν την αίθουσα. Ήπιαμε τον πρώτο καφέ της ημέρας και μετά δοκιμάσαμε έτσι για τη λιγούρα λίγα πιερότζι, ξέρετε το τοπικό εθνικό γεμιστό ζυμαρικό! Πάντως ωραίος μοντέρνος χώρος που θα τον τιμούσα συχνά αν ήμουν κάτοικος!





Έπειτα από αυτή την ωραία στάση, διασχίσαμε και πάλι όλη την αγορά και βγήκαμε ξανά στη λεωφόρο al. Jana Pawła II απέναντι από την κεντρική είσοδο της Hala Mirowska.




Ακολουθήσαμε μια πολύ ωραία εναλλακτική διαδρομή στο κέντρο της Βαρσοβίας, από την οδό Chłodna, και την οδό Wronia με κατεύθυνση την πλατεία Ευρώπης Plac Europejski. Μου άρεσε που αρχίσαμε από μια πιο εναλλακτική γειτονιά και όχι από την τουριστική Βασιλική οδό και την παλιά πόλη. Άλλωστε πάντα με ενδιαφέρει η σύγχρονη αρχιτεκτονική και τα μεγάλα κτίρια σε μια πόλη και μου αρέσει να ανακαλύπτω και γειτονιές που δεν συρρέουν τουρίστες. Είδαμε τη σύγχρονη Βαρσοβία που αλλάζει, ζει στο παρόν και συνεχώς εξελίσσετε!

Στην οδό Chłodna, η Η Ρωμαιοκαθολική ενορία του Αγίου Ανδρέα του Απόστολου
(Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła)






Λίγο μετά είναι η διασταύρωση της οδού Chłodna με τη λεωφόρο Żelazna. Το 1942 στο σημείο αυτό χτίστηκε μια ξύλινη γέφυρα πάνω από την οδό Chłodna που συνέδεε το ''μικρό'' και το ''μεγάλο'' γκέτο της Βαρσοβίας και την αποκαλούσαν Γέφυρα των στεναγμών. Η γέφυρα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της μεγάλης εκκαθάρισης του γκέτο σε συνδυασμό με μαζική εξόντωση του πληθυσμού. Στην θέση της έχει στηθεί μια συμβολική εγκατάσταση και ένα ιδιαίτερο μνημείο. Το Kładka Pamięci που σημαίνει Πεζογέφυρα μνήμης. Καλά αν δεν το ήξερα δεν νομίζω να καταλάβαινα κάτι περνώντας από το σημείο. Είναι τέσσερις πυλώνες, δυο σε κάθε πλευρά του δρόμου και τέσσερις οπτικές ίνες μήκους 27 μέτρων τεντωμένες ανάμεσα στις στήλες. Τη νύχτα όμως που φωτίζονται οι οπτικές ίνες και οι πυλώνες είναι πιο εντυπωσιακό.



Σε αυτή τη διαδρομή είδαμε ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες σε διάφορα κτίρια




Εργοτάξια παντού…


Λεωφόρος Grzybowska


Και φτάσαμε στην πλατεία Ευρώπης


Στη θέση της πρώην παραμελημένης συνοικίας, δημιουργήθηκε ένας δημόσιος χώρος υψηλής αισθητικής αποκλειστικά για πεζούς. Η Plac Europejski είναι μια καταπληκτική σύγχρονη πλατεία, μια νέα προσθήκη στην πόλη που άνοιξε για το κοινό 4 Μαΐου 2016. Έκτοτε, ο τόπος αυτός είναι ένας αγαπημένος και πολύτιμος χώρος για τους κατοίκους και έχει εγγραφεί στον πολιτιστικό και ψυχαγωγικό χάρτη της Βαρσοβίας. Σε online ψηφοφορία, οι κάτοικοι αναγνώρισαν την πλατεία Ευρώπης ως την καλύτερη αρχιτεκτονική υλοποίηση και καλύτερο έργο ανάπλασης στην Βαρσοβία η οποία πήρε το βραβείο Αρχιτεκτονικής.

Μπαίνοντας στην πλατεία από την οδό Grzybowska, το πρώτο πράγμα που μας εντυπωσίασε στην πλατεία είναι μια φουτουριστική υπαίθρια γκαλερί, μια ειδικά σχεδιασμένη καλλιτεχνική στοά για προσωρινές εκθέσεις νέων καλλιτεχνών. Ακριβώς από πίσω στους τοίχους ενός παλιού κατοικήσιμου κτιρίου είναι δυο εντυπωσιακές τοιχογραφίες που δένουν εξαιρετικά με το περιβάλλον. Στο χώρο υπάρχουν παλέτες που έχουν σχεδιαστεί ως τραπέζια και καναπέδες ενώ βρίσκονται και δυο καντίνες με τραπεζάκια. Πριν συνεχίσουμε στο υπόλοιπο κομμάτι της πλατείας καθίσαμε λίγο στα ειδικά σχεδιασμένα παγκάκια και απολαύσαμε το μέρος.











Λίγα μέτρα πιο πέρα, βρίσκεται το ‘’Kocham Warszawa’’, δηλαδή Αγαπάω τη Βαρσοβία!


Ο ουρανοξύστη Spire, ένα από τα ψηλότερα κτίρια γραφείων στην Πολωνία


Το δάπεδο της πλατείας είναι γρανίτης. Παντού επικρατεί το πράσινο με πολλά δέντρα σε διάφορα σημεία, και το υδάτινο στοιχείο με μοναδικές εγκαταστάσεις νερού που ρέει πάνω από πέτρες σε όλο το μήκος της πλατείας. Παρ’όλο που τα δεκάδες σιντριβάνια κατά μήκος δεν λειτουργούσαν και δεν υπήρχε νερό στην εντυπωσιακή κατασκευή με τις λίμνες και τα ρυάκια, μου άρεσε υπερβολικά αυτή η πλατεία και θα συμφωνήσω με τους κατοίκους πως είναι η ωραιότερα νέα προσθήκη στην πόλη. Η plac Europejski γίνεται σιγά σιγά η βιτρίνα της σύγχρονης Βαρσοβίας. Αυτή είναι η Βαρσοβία του 21ο αιώνα!



Στη Βαρσοβία προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε κάποια σημεία ενδιαφέροντος που μπορεί να μην είναι εντυπωσιακά ή γραφικά και να μην έχουν τουριστικό ενδιαφέρον αλλά έχουν ιστορική αξία και είναι ότι έχει απομείνει από την εβραϊκή κοινότητα που ζούσε στην πόλη προπολεμικά. Έτσι μετά το μνημείο πεζογέφυρας ψάξαμε την οδό Waliców 14 ένα παλιό ερειπωμένο συγκρότημα κατοικιών με κόκκινο τούβλο που είναι ένα απομεινάρι του πρώην εβραϊκού γκέτο, καταχωρημένο στο δημοτικό μητρώο μνημείων. Η κατοικία αυτή ήταν ένα από τα κύρια σημεία της άμυνας των Πολωνών ανταρτών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας. Στον εξωτερικό τοίχο υπάρχει μια διακριτική τοιχογραφία που έχει την επιγραφή Kamien i co (πέτρα και τι) και ένα γυαλιστερό κόκκινο μπαλόνι, μια επιγραφή που συμβολίζει ''το μικρό μου σπίτι''. Το μέρος είναι περιφραγμένο και δεν μπορέσαμε να το δούμε από πιο κοντά, κι έτσι το φωτογράφισα χώνοντας τη μηχανή από τη περίφραξη!





Εδώ μια φοβερή τοιχογραφία στην οδό Icchoka Lejba Pereca!


Λεωφόρος al. Jana Pawła II


Να ‘μαι κι εγώ!


Είχαμε να δούμε ακόμα μια καλά κρυμμένη ιστορική τοποθεσία, το Ιστορικό τείχος του πρώην εβραϊκού γκέτο. Αν δεν γνωρίζεις που ακριβώς είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να εντοπίσεις το σημείο ή να καταλάβεις ότι το τοιχάκι που βλέπεις ήταν κάποτε μέρος του τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο. Μπήκαμε από την αυλή ενός γυμνασίου στην οδό Sienna 53 και βρήκαμε το πίσω μέρος του τοίχος του γκέτο της Βαρσοβίας που υπήρχε πριν από το 1940, με μια αναμνηστική πλάκα μας υπενθυμίζει την ιστορία του.



Η κανονική είσοδος για τα απομεινάρια του Ιστορικού τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο είναι από την οδό Złota 62. Βέβαια εγώ ξεχάστηκα και μπήκαμε στην επόμενη αυλή η οποία είχε ανοιχτή πόρτα αλλά βρεθήκαμε σε αδιέξοδο. Όταν πήγαμε να βγούμε, η μεγάλη καγκελόπορτα είχε κλειδώσει και εμείς ήμασταν εγκλωβισμένοι μέσα! Λέει ο Rose έκανες τη μαλακία αλλά πριν με πιάσει πανικός ένας κάτοικος που βρέθηκε στο σημείο εκείνη τη στιγμή, κατάλαβε ότι κάναμε λάθος και μας άνοιξε πατώντας ένα κουμπί! Λίγο μετά μπήκαμε στη σωστή είσοδο από τον αριθμό 62 της οδού Złota. Μπήκαμε σε αυλές ανάμεσα σε κατοικίες και εντοπίσαμε τα δυο σημεία του τείχους, ενώ πετύχαμε ένα μικρό γκρουπ 3 ατόμων με μια ξεναγό που εξηγούσε την ιστορία του εβραϊκού γκέτο της Βαρσοβίας.



Το 1939, η Βαρσοβία ήταν η πόλη με το μεγαλύτερο πληθυσμό Εβραίων στην Ευρώπη και η δεύτερη - μετά τη Νέα Υόρκη - στον κόσμο. Το Γκέτο της Βαρσοβίας δημιουργήθηκε από τις γερμανικές αρχές τον Οκτώβριο του 1940 με σκοπό την απομόνωση του εβραϊκού πληθυσμού από την υπόλοιπη πόλη. Το 1940, το συνολικό μήκος του τείχους του γκέτο ήταν περίπου 18 χιλιόμετρα . Ήταν το μεγαλύτερο γκέτο όλης της κατεχόμενης Ευρώπης. Τον Απρίλιο του 1941, μέσα στα τείχη της εβραϊκής συνοικίας ζούσαν περίπου 450.000 άνθρωποι . Ως αποτέλεσμα της μεγάλης απέλασης από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1942, περίπου 75% των κατοίκων του γκέτο απελάθηκαν και δολοφονήθηκαν σε στρατόπεδα εξόντωσης. Το γκέτο εκκαθαρίστηκε μετά την εξέγερση τον Μάιο του 1943. Τα κτίρια της "εβραϊκής συνοικίας" καταστράφηκαν με εντολή των Γερμανών, και οι υπόλοιποι κάτοικοι οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο συνολικός αριθμός θυμάτων του γκέτο της Βαρσοβίας εκτιμάται σε περίπου 400.000 άτομα, εκ των οποίων περίπου 92 χιλιάδες ήταν θύματα πείνας και ασθενειών και περίπου 300.000 στο στρατόπεδο εξόντωσης Treblinka.

Μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου, οι τοίχοι της εβραϊκής κλειστής περιοχής που επιβίωσαν την εξέγερση του γκέτο και την εξέγερση της Βαρσοβίας, κατεδαφίστηκαν. Λίγα κομμάτια των τοίχων έχουν επιβιώσει που βρίσκονται μεταξύ των ιδιόκτητων σπιτιών, καθώς και τα τείχη των προπολεμικών κτιρίων που οριοθετούν τα σύνορα του γκέτο. Τα δυο πιο γνωστά κομμάτια του τείχους βρίσκονται στις αυλές των οδών Sienna 55 και Złota 62.





Έπρεπε να ψάξουμε λίγο ακόμα ανάμεσα στις αυλές για να βρούμε και το άλλο σημείο. Εδώ ο τοίχος του γκέτο, είναι ένα κομμάτι του τείχους ενός προπολεμικού κτιρίου, και περιλαμβάνει μια αναμνηστική πλάκα, καθώς και το σχέδιο του γκέτο της Βαρσοβίας.




Ήταν ένα ωραίο μάθημα ιστορίας και άξιζε το χρόνο μας για να ανακαλύψουμε αυτά τα ιστορικά σημεία. Φτάσαμε και πάλι στην πλατεία μπροστά από το Παλάτι Κουλτούρας, το αγαπημένο μου κτίριο σε όλη τη Βαρσοβία! Φυσικά και είχαμε σκοπό να ανέβουμε στο παρατηρητήριο του αλλά δεν είχε έρθει ακόμα η ώρα. Αυτό θα γινόταν την τελευταία ημέρα. Ένα μεγάλο μέρος της τεράστιας πλατείας είναι εργοτάξιο, όμως ευτυχώς το πάρκο στην οδό al. Jerozolimskie είναι ένα πολύ ωραίο μέρος να την αράξεις, να κάνεις βόλτα, να θαυμάσεις και να φωτογραφηθείς με το κτίριο ορόσημο της πόλης.











Συνεχίζεται...
 

dimaq

Member
Μηνύματα
630
Likes
1.908
Επόμενο Ταξίδι
ΜΑΔΡΙΤΗ
Χαιρομαι που επελεξες τελικα 4 ολοκληρες μερες στη Βαρσοβια.Οπως διαπιστωσες εκανες την καλυτερη επιλογη. Ξεκινησες δυναμικα,περιμενω τη συνεχεια,ειδικα για την παλια πολη.
Θα διαφωνησω ομως για την Κρακοβια.Ειναι πολυ ομορφη πολη, νομιζω οτι η εποχη που την επισκεφτήκατε εχασε μερος της μαγειας της.Προτεινω να της δωσεις,αλλη μια,ευκαιρια στο μελλον!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.902
Μέλη
38.906
Νεότερο μέλος
Makarena

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom