Πολωνία Η Πολωνία άργησε ένα χρόνο!

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?

Κρακοβία: Η Εβραϊκή συνοικία Podgórze

Το Kazimierz είχε μεγάλο ενδιαφέρον και το είδαμε σχεδόν όλο. Σειρά είχε η περιοχή Podgórze που κι αυτή είναι συνδεδεμένη με την εβραϊκή κοινότητα. Είχαμε φτάσει στην πεζογέφυρα και ποδηλατογέφυρα Kładka Ojca Bernatka που συνδέει το Kazimierz με το Podgórze. Η γέφυρα του Πατέρα Bernatek, πήρε το όνομα της από τον Laetus Bernatka, έναν θεολόγο που στις αρχές του 19ου και του 20ού αιώνα ήταν ο βασικός ιδρυτής του μεγάλου νοσοκομείου της οδού Trynitarska. Η γέφυρα κατασκευάστηκε το 2010 που αναβάθμισε και τις δύο πλευρές του ποταμού, καθώς και το παρακείμενο τμήμα των λεωφόρων του Βιστούλα. Η γέφυρα είναι μια ωραία μοντέρνα προσθήκη στην περιοχή και μου έκαναν εντύπωση κάποια αγάλματα που αιωρούνται στα τόξα της γέφυρας!



Δεν θα μπορούσαν να λείψουν τα λουκέτα αγάπης!




Λεωφόρος του Βιστούλα, Bulwar Kurlandzki


Περάσαμε τη γέφυρα και φτάσαμε στην οδό Nadwiślańska στη συνοικία του Podgórze


Οδός Józefińska


Στην οδό Józefińska 3, είναι η πιο διάσημη τοιχογραφία στην περιοχή. Αυτή η τεράστια μυστηριώδης τοιχογραφία, σχεδιάστηκε από τον Ιταλό καλλιτέχνη δρόμου τον Blu που έχει κάνει τοιχογραφίες και στη Βαρσοβία και σε πολλές πόλεις του κόσμου. Είναι μια τοιχογραφία που απεικονίζει την επιρροή της εκκλησίας στην κοινωνία. Ο πάπας κηρύττει σε ένα ανώνυμο πλήθος μέσω ενός γιγαντιαίου μεγαφώνου με τη μορφή ενός κουδουνιού. Είναι σίγουρα αντι-παπικό, αντι-κληρικό το μήνυμα του έργου και μάλλον προκλητικό για την Κρακοβία. Όπως και να έχει, το αστικό περιβάλλον γίνεται πιο ενδιαφέρον με αυτά τα έργα που εκφράζουν καλλιτεχνικές ανησυχίες και θέλουν να μας πουν κάτι.



Ο δρόμος μας έβγαλε στην κεντρική Bolesława Limanowskiego και την πλατεία Rynek Podgórski.
Στο σημείο αυτό ήταν η κύρια πύλη του πρώτου γκέτο, το 1941.


Το αρχοντικό του 18ου αώνα με τον Λευκό Αετό στον αριθμό 14 της οδού Bolesława Limanowskiego, ήταν ένα πανδοχείο που είχε μείνει Σοπέν ένα βράδυ τον Ιούλιο του 1829! Αξιοθέατο δεν το λες αλλά αφού περάσαμε από μπροστά του να μη του ρίξουμε μια ματιά?


Στην τριγωνική πλατεία Rynek Podgórski, στο νότιο άκρο της βρίσκεται ακόμα μια επιβλητική εκκλησία στην Κρακοβία. Η νέο-γοτθική Εκκλησία του Αγίου Ιωσήφ χρονολογίας του 1905 με έναν εντυπωσιακό πύργο ρολογιού. Είχε ελάχιστο κόσμο και επικρατούσε ησυχία και μια μελαγχολία στην ατμόσφαιρα. Πριν συνεχίσουμε λοιπόν ξαποστάσαμε σε ένα παγκάκι έχοντας απέναντί μας την εκκλησία του Αγίου Ιωσήφ.







Και επειδή ψάχνω πάντα για τα πιο εναλλακτικά αξιοθέατα σε όχι τόσο γνωστές γειτονιές, από την οδό Rękawka πήγαμε ως τα χρωματιστά σκαλοπάτια της οδού Tatrzańska. Η πολύχρωμες σκάλες στην περιοχή του Podgórze που ονομάζονται επίσης σκάλες ουράνιου τόξου, ζωγραφίστηκαν τον Ιούνιο του 2013 στα πλαίσια ενός φεστιβάλ. Βέβαια με την πάροδο του χρόνου όπως είναι λογικό έχει ξεθωριάσει και πολλές από τις λέξεις έχουν φθαρεί οπότε δεν τη λες και πολύ χρωματιστή και όμορφη. Σίγουρα δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο ούτε είναι σε τόσο καλή κατάσταση, όμως είναι από τα μέρη που ονομάζουμε ‘’ινσταγκραμικά’’ για ωραίες φωτογραφίες! Πάντως ασχέτως της σκάλας, η περιοχή είναι πολύ όμορφη και ήσυχη με εντυπωσιακές κατοικίες.

Οδός Rękawka


Οδός Andrzeja Potebni


Tęczowe Schody, Σκάλες ουράνιου τόξου






Κατηφορίσαμε και πάλι και ακολουθήσαμε την οδό Krakusa στην οποία είδαμε ακόμα δυο τοιχογραφίες. Το Mayamural που απεικονίζει ένα τέτρις από ιερογλυφικά των Μάγια, και λίγα μέτρα μετά στη γωνία της ul. Józefińska και ul. Krakusa το Lem's Robot, μια τοιχογραφία αφιερωμένη στον συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Stanisław Lem, ο οποίος είναι γνωστός διεθνώς για το μυθιστόρημά του Solaris.





Ελάχιστα λεπτά μετά, φτάσαμε στην Plac Bohaterów Getta, την Πλατεία Ηρώων του Γκέτο. Παρόλο που η ναζιστική κατοχή της Πολωνίας δεν κατέστρεψε την Κρακοβία, το αστικό τοπίο της πόλης άλλαξε ριζικά από τις κατοχικές δυνάμεις. Μια από αυτές τις μεγάλες αλλαγές ήταν η ίδρυση του γκέτο της Κρακοβίας στην περιοχή του Podgórze. Πριν από τη συνδυασμένη γερμανική και σοβιετική εισβολή στην Πολωνία το 1939, η Κρακοβία ήταν ένα ουσιαστικό μητροπολιτικό κέντρο της εβραϊκής κοινότητας με πάνω από 60.000 Πολωνούς Εβραίους.

Τα μέλη της εβραϊκής κοινότητας της Κρακοβίας άρχισαν να διώκονται αμέσως μετά την είσοδο των γερμανικών στρατευμάτων στην πόλη στις 6 Σεπτεμβρίου 1939. Κατά τον ίδιο μήνα, τους υποχρέωσαν σε καταναγκαστική εργασία - για παράδειγμα, να καθαρίζουν τους δρόμους από το χιόνι κατά τους ψυχρούς χειμερινούς μήνες. Δύο μήνες αργότερα, το Νοέμβριο όλοι οι Εβραίοι κάτοικοι της πόλης που ήταν τουλάχιστον 12 ετών έπρεπε να φορούν ειδικά περιβραχιόνια φέρνοντας το κίτρινο αστέρι του Δαβίδ που θα συμβολίζει την ταυτότητά τους. Οι Ναζί επίσης έκλεισαν τις συναγωγές και κατάσχεσαν εβραϊκά αντικείμενα και τιμαλφή πολύτιμα για την εβραϊκή κοινότητα.

Στα μέσα του 1941 αποφασίστηκε η Κρακοβία να γίνει η ''καθαρότερη πόλη'' της Γενικής Κυβέρνησης μια "πόλη χωρίς Εβραίους". Η απόφαση αυτή οδήγησε σε μια σειρά απελάσεων των Εβραίων από την πόλη. Ο πρωταρχικός στόχος της ίδρυσης του γκέτο στην Κρακοβία ήταν ο τρόμος, η εκμετάλλευση και η δίωξη των τοπικών εβραϊκών κοινοτήτων . Το γκέτο της Κρακοβίας χρησίμευε επίσης για να χωρίσει όσους ήταν ικανοί να εργαστούν και να συνεισφέρουν στην εθνική οικονομία, από όσους θεωρούνταν ανάξιοι να ζουν όπως θεωρούσαν οι ναζί! Τελικά, ο εγκλωβισμός των Εβραίων στην περιτειχισμένη περιοχή του γκέτο, βοήθησε τους Ναζί να οργανώσουν τη βαθμιαία εξόντωσή της.

Το γκέτο της Κρακοβίας ιδρύθηκε επίσημα στις 3 Μαρτίου 1941. Από τον Μάιο του 1942, οι ναζιστικές αρχές άρχισαν μαζική απέλαση από το γκέτο στα γύρω στρατόπεδα συγκέντρωσης. Οι Ναζί συγκέντρωναν αρχικά τα μέλη της εβραϊκής κοινότητας στην Plac Zgody, τη σημερινή πλατεία Plac Bohaterów Getta και στη συνέχεια τους πήγαιναν στον σιδηροδρομικό σταθμό. Το τελευταίο σημαντικό γεγονός του γκέτο της Κρακοβίας ήταν η εκκαθάρισή του στις 14 Μαρτίου 1943, πιθανόν η πιο αιματηρή ημέρα στην ιστορία της συνοικίας του Podgórze. Επικράτησε χάος και εκείνοι που αντιστάθηκαν ή προσπάθησαν να δραπετεύσουν πυροβολήθηκαν. Περίπου 2.000 Εβραίοι σκοτώθηκαν στους δρόμους κατά τη διάρκεια της επιχείρησης από τα SS. Γύρω στους 2.000 ανθρώπους μεταφέρθηκαν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Plaszow και άλλες 3 000 απευθείας στους θαλάμους αερίων στο Auschwitz-Birkenau. Εκείνοι που κρύφτηκαν στα σπίτια τους σκοτώθηκαν επί τόπου.

Η Πλατεία Ηρώων του Γκέτο, το 2005 ξαναχτίστηκε από το μηδέν. Μετά την ανακατασκευή αποκαλύφθηκε ένα μνημείο για το γκέτο και τους Εβραίους της Κρακοβίας, αποτελούμενο από 70 μεγάλες καρέκλες κατασκευασμένες από χάλκινο σκουριασμένο σφυρήλατο σίδερο. Το μνημείο συμβολίζει την αναχώρηση καθώς και την επακόλουθη απουσία. ολόκληρη η πλατεία έχει ουσιαστικά μετατραπεί σε ένα περίεργο αλλά συγκινητικό μνημείο που σε κάνει να αισθάνεσαι έντονα την παρουσία των ανθρώπων που λείπουν!





Η πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς του μνημείου, ήταν το βιβλίου του φαρμακοποιού Tadeusz Pankiewicz ο οποίος κατέγραψε τη ζωή στο γκέτο περιγράφοντας τα γεγονότα που συνέβησαν κατά τις μαζικές απελάσεις. Ο Πολωνός φαρμακοποιός Tadeusz Pankiewicz ήταν ο μοναδικός μη Εβραίος κάτοικος που έζησε και εργάστηκε στο Γκέτο. Μετά από αίτημα του, οι γερμανικές αρχές συμφώνησαν για τη λειτουργία του φαρμακείου που ήταν ανοιχτό 24 ώρες την ημέρα. Ο Pankiewicz είχε το μοναδικό φαρμακείο στα όρια του γκέτο και ήταν υπεύθυνος για τη διανομή των φαρμάκων στους κατοίκους του και το έκανε συχνά δωρεάν. Το φαρμακείο ήταν ένας υπόγειος χώρος παροχής φαρμάκων και τροφίμων, βοήθειας και επαφής για τους Εβραίους που ζούσαν στο γκέτο. Έγινε ένα σημαντικό κέντρο κοινωνικής ζωής και το σημείο συνάντησης μετά από κάθε γεγονός.

Το Apteka pod Orłem εξακολουθεί να υπάρχει στον αριθμό 18 στη γωνία της πλατείας και αποτελεί υποκατάστημα του Ιστορικού Μουσείου της Πόλης.


Στο γκέτο που φτιάχτηκε στην περιοχή Podgorze, ο υπερπληθυσμός ήταν ένα μεγάλο πρόβλημα αφού για κάθε τέσσερις οικογένειες αντιστοιχούσε μόνο ένα διαμέρισμα με ένα μέσο όρο δύο τετραγωνικών μέτρων κατοικίας ανά άτομο. Το γκέτο είχε φυλασσόμενες εισόδους και περιβάλλονταν από έναν νεόκτιστο τοίχο που εξασφάλιζε την διατήρησή του ξεχωριστά από την υπόλοιπη πόλη. Οι Εβραίοι που μεταφέρθηκαν στο γκέτο είχαν αρχικά την άδεια να μπαίνουν και να βγαίνουν ελεύθερα, ωστόσο μερικές εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση της μεταφοράς - τον Απρίλιο του 1941 - οι πύλες του γκέτο έκλειναν και κανείς δεν μπορούσε να φύγει χωρίς ειδική άδεια.

Η εβραϊκή κοινότητα που ζούσε στο γκέτο δεν είχε κανέναν έλεγχο στη ζωή της. Συλλήψεις Εβραίων γινόντουσαν καθημερινά, και εκείνοι που συνελήφθησαν οδηγήθηκαν στη φυλακή και στη συνέχεια στο Άουσβιτς. Ένας από τους πιο διάσημους ανθρώπους που μεγάλωσε στο γκέτο της Κρακοβίας δεν είναι άλλος από τον Ρομάν Πολάνσκι, ο οποίος ήταν μόλις 8 ετών όταν ιδρύθηκε το γκέτο της Κρακοβίας. Ο παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτης έχασε τη μητέρα του στο Ολοκαύτωμα και το 1984 έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο Roman, που τεκμηριώνει τις αναμνήσεις του από την παιδική ηλικία που πέρασε στο γκέτο πριν από την έναρξη των μαζικών απελάσεων.

Πιστεύω πως είναι αδύνατο να επισκεφτείς την Κρακοβία και να αδιαφορήσεις για το παρελθόν της. Είναι σημαντικό να μαθαίνουμε, να θυμόμαστε και να αγγίζουμε έστω λίγο την ιστορία. Αν και κατεδαφίστηκαν τα παλιά τείχη του γκέτο, υπάρχουν δύο σημεία όπου σώζονται απομεινάρια των τειχών τα οποία ήθελα να τα δω. Στην οδό Lwowska 29 βρίσκεται ένα αρκετά καλά διατηρημένο κομμάτι τοίχου. Υπάρχει και μια αναμνηστική πλάκα η οποία αναγράφει:

''Εδώ έζησαν, υπέφεραν και δολοφονήθηκαν στα χέρια των Ναζί. Από εδώ ξεκίνησαν για το τελευταίο τους ταξίδι στα στρατόπεδα εξόντωσης. Ένα κομμάτι των τειχών του εβραϊκού γκέτο 1941-1943''.





Στη συνέχεια πήγαμε στο πίσω μέρος του σχολικού κτιρίου στην οδό Limanowskiego 60. Ανάμεσα στα δέντρα του πάρκου, είδαμε ένα μικρό καταστραμμένο τμήμα του τείχους.


Οδός Lwowska




Από την οδό Kącik περάσαμε κάτω από τις σιδηροδρομικές γραμμές του σταθμού Kraków Zabłocie και βρεθήκαμε στην οδό Lipowa. Πριν συνεχίσουμε όμως κάναμε μια στάση στο εστιατόριο ORZO γιατί πραγματικά είχαν λιώσει τα πόδια μας. Το ORZO είναι ένα μεγάλο σύγχρονο ιταλικό εστιατόριο σε καίρια θέση αφού βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης MOCAK και από το εργοστάσιο του Schindler. Το περιβάλλον του εστιατορίου είναι φωτεινό και μοντέρνο και το προσωπικό πολύ φιλικό. Αν και μπήκαμε μόνο για μια μπύρα να ξεδιψάσουμε, χτυπήσαμε και μια φρέσκια εξαιρετική πίτσα!




page10.jpg


Ακριβώς δίπλα είναι το περιβόητο εργοστάσιο σμάλτου του Oskar Schindler, Deutsche Emailwarenfabrik (DEF). Ο Γερμανός επιχειρηματίας Όσκαρ Σίντλερ χρησιμοποίησε Εβραίους σαν εργάτες στα εργοστάσια του, προστατεύοντας τους από την ''τελική λύση'' του Χίτλερ. Το εργοστάσιο αυτό ήταν ίσως η ''γη της επαγγελίας'' για χιλιάδες Εβραίους αφού γλίτωσαν από τις ναζιστικές αρχές και τη μεταφορά τους στα στρατόπεδα εξόντωσης. Ο Σίντλερ συνδέθηκε με το Ναζιστικό κόμμα της Γερμανίας, όχι λόγω των πολιτικών του φρονημάτων αλλά περισσότερο διότι πίστευε ότι θα ευνοούσε τις επιχειρηματικές του βλέψεις. Λίγες βδομάδες μετά από το Σεπτέμβριο του 1939 που ο Χίτλερ εισέβαλε στην Πολωνία, ο Σίντλερ πήγε στην Κρακοβία αναζητώντας τρόπους για να αναπτυχθεί στον επιχειρηματικό τομέα εν μέσω πολέμου.

Το 1940 ο Σίντλερ αγοράζει ένα πτωχευμένο εργοστάσιο οικιακών σκευών με σκοπό να πουλάει σκεύη σίτισης στον γερμανικό στρατό και δεν δίστασε να προχωρήσει σε συνεχόμενες δωροδοκίες σε άτομα κλειδιά του γερμανικού στρατού, όσο και με άτομα της SS αφού πρώτα τους έκανε φίλους. Ο Σίντλερ λοιπόν με τις γνωριμίες του και τις δωροδοκίες του, κατάφερε να αποτρέψει τη μεταφορά των εργατών του στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μαζί με τον επιστήθιο σύμβουλο του τον λογιστή Ισαάκ Στερν, πλαστογράφησαν έγγραφα για να διασφαλίσουν όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους ως "χρήσιμους" για τους Γερμανούς ώστε να τους σώσει από τη μεταφορά τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης αλλά και από το θάνατο.

Όταν η κατάσταση είχε ξεφύγει με τις μαζικές εξοντώσεις των Εβραίων στο στρατόπεδο του Άουσβιτς, ο Σίντλερ πρότεινε στον Υπολοχαγό των Ες Ες, Amon Göth να τον βοηθήσει να μεταφέρει το εργοστάσιο μαζί με τους εργάτες του στη γενέτειρά του στη Μοραβία που ήταν στην Τσεχοσλοβακία με σκοπό να συνεχίσει να προσφέρει στο τρίτο Ράιχ σημαντικά υλικά πολέμου. Ο Γκετ δέχτηκε αλλά τον χρέωσε πολύ ακριβά για κάθε έναν εργάτη ξεχωριστά. Ο Σίντλερ με τον Στερν συντάσσουν μια λίστα στην οποία θα αναφέρονταν τα ονόματα όλων των Εβραίων εργατών που θα πήγαιναν στο καινούργιο εργοστάσιο. Η λίστα αποτελούνταν από "ικανούς" τροφίμους, 1100 άτομα τα οποία ήταν όλοι ήδη εργάτες του εργοστασίου του, αλλά και αρκετοί άλλοι. Η λίστα είναι η ίδια η ζωή!

Κατά τους επόμενους 11 μήνες το εργοστάσιό του δεν παρήγαγε ούτε ένα κάλυκα. Για να κρατήσει τους εργάτες του ζωντανούς, ξόδεψε σχεδόν όλη του την περιουσία για να δωροδοκεί επανειλημμένα τους Ναζί αξιωματικούς μέχρι και τη λήξη του πολέμου. Χάρη στον Όσκαρ Σίντλερ, παραπάνω από 6000 επιζήσαντες του Ολοκαυτώματος και οι απόγονοί τους ήταν ζωντανοί την δεκαετία του 1990 και αφηγήθηκαν την απίστευτη ιστορία της ''Λίστας του Σίντλερ''. Ποιος δεν έχει δει το αριστούργημα του Εβραίου σκηνοθέτη σεναριογράφου και παραγωγού Στίβεν Σπίλμπεργκ. Ο Πόλντεκ Πφέφερμπεργκ ήταν ένας από τους Εβραίους του Σίντλερ που έκανε σκοπό της ζωής του να πει την ιστορία του σωτήρα του. Έτσι ξεκίνησε η ιδέα μιας ταινίας με θέμα το Ολοκαύτωμα.

Η πρώτη προβολή της ταινίας ήταν στις 15 Δεκεμβρίου 1993 κι ενώ παγκοσμίως απέφερε 321 εκατομμύρια δολάρια, ο Σπίλμπεργκ αποποιήθηκε της αμοιβής του, αποκαλώντας την λεφτά βαμμένα με αίμα! Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου η Λίστα του Σίντλερ, βρίσκεται στην 8η θέση των 100 καλύτερων ταινιών 100 χρόνων και στην 3η θέση στο top10 επικών ταινιών. Επίσης η τελευταία σκηνή όταν ο Σίντλερ αποχαιρετά τους εργάτες του, είναι στη λίστα των 10 πιο δραματικών σκηνών όλων των εποχών! "Όποιος σώζει μια ζωή, σώζει ολόκληρο τον κόσμο"!


Από τότε που είχα δει την ταινία, με είχε στιγματίσει. Ήταν ο λόγος που έψαξα και διάβασα πολλές πηγές για το ολοκαύτωμα και έχω μια ιδιαίτερη ευαισθησία γι’αυτό το θέμα. Είναι ο λόγος που αυτή η ιστορία που γράφω έχει τόσες πολλές ιστορικές αναφορές και είναι ο λόγος για την επίσκεψή μου στην Κρακοβία. Σαν αντίκρισα λοιπόν το εργοστάσιο ένοιωσα ένα δέος, αισθάνθηκα περίεργα κοιτάζοντας το. Έξω από την κεντρική είσοδο υπάρχουν φωτογραφίες με τους επιζώντες εργάτες του Σίντλερ. Διαβάζοντας τα ονόματά τους θυμήθηκα πολλούς που αναφέρθηκαν στην ταινία, ενώ εντόπισα και τη φωτογραφία του Πόλντεκ Πφέφερμπεργκ που διηγήθηκε την ιστορία του Όσκαρ Σίντλερ στις επόμενες γενιές.







Το διοικητικό κτίριο του Εργοστασίου σμάλτου Oskar Schindler, στεγάζει την έκθεση ‘’Κρακοβία κάτω από τη ναζιστική κατοχή 1939-1945’’. Μπήκαμε κι εμείς στο μουσείο για να δούμε την εξαιρετική έκθεση, αλλά στην είσοδο μας ενημέρωσαν πως εφαρμόζεται όριο επισκεπτών και πως χρειάζεται ηλεκτρονική κράτηση και οι επισκέπτες γίνονται δεκτοί αυστηρά σύμφωνα με την ώρα εισόδου που αναγράφεται στο εισιτήριο. Δεν μπορώ να καταλάβω πως μου ξέφυγε κάτι τέτοιο και δεν είχα φροντίσει να κλείσω ηλεκτρονικά εισιτήρια. Κατόπιν εορτής είδα πως όλα τα μουσεία έχουν ένα site από το οποίο κάνεις ηλεκτρονική κράτηση.
https://bilety.mhk.pl/?lang=en
https://www.muzeumkrakowa.pl/exhibitions/krakow-under-nazi-occupation-1939-1945

Δεν με πείραξε πάρα πολύ, ίσως γιατί την επόμενη μέρα είχαμε την επίσκεψή μας στο Άουσβιτς, τη δυνατή εμπειρία που περίμενα να ζήσω. Έτσι περπατήσαμε λίγο πίσω από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης MOCAK που μας έβγαλε σε αυλές και αλάνες ανάμεσα σε σύγχρονα καινούρια κτίρια.






Η ώρα είχε περάσει και άρχισε να σουρουπώνει. Ένα μέρος που είχα στα υπόψιν να πάμε ήταν ο λόφος Krakus (Kopiec Krakusa), ένα πολύ ωραίο μέρος με θέα όλη την Κρακοβία. Είχε σχεδόν νυχτώσει όμως και το κυριότερο ήθελε πάνω από 30 λεπτά περπάτημα. Επίσης πιστεύω πως αν πηγαίναμε θα ήμασταν μόνο εμείς εκεί πάνω χειμωνιάτικα. Οπότε επιστρέψαμε στην πλατεία Πλατεία Ηρώων του Γκέτο, Plac Bohaterów Getta, με τις καρέκλες του μνημείου να δημιουργούν μια απόκοσμη αίσθηση καθώς σκοτείνιασε!





Πήραμε το δρόμο της επιστροφής για το Kazimierz με κατεύθυνση τη γέφυρα Ojca Bernatka












Ήμασταν και πάλι στο Kazimierz και περάσαμε από την plac Nowy. Η υπαίθρια αγορά με τους πάγκους ήταν ακόμα ανοιχτή και η κεντρική ροτόντα με τα μαγαζάκια street food είχαν μια
σχετική κίνηση.




Μπορεί να μην είχε το απίστευτο κρύο, είχε όμως γύρω στους 5 βαθμούς και περπατούσαμε πολλές ώρες. Σίγουρα είχαμε ανάγκη ένα ζεστό και ένα χαλαρωτικό περιβάλλον να ηρεμήσουμε από την ένταση και την κούραση της ημέρας. Στο Καζιμιέρζ οι επιλογές είναι αμέτρητες, τα μαγαζιά όλα ιδιαίτερα με ατμόσφαιρα και είναι μπελάς μέχρι να αποφασίσεις ποιο θα επιλέξεις. Επόμενη στάση το Cytat Cafè στην οδό Miodowa 23. Ένα καταπληκτικό καφέ που η βασική του διακόσμηση είναι τα βιβλία. Στην είσοδο είναι ο μικρός χώρος του μπαρ που κάνεις την παραγγελία σου και μετά έχει τρία ξεχωριστά δωμάτια. Πήραμε τις ζεστές σοκολάτες μας, τα γλυκά μας και την αράξαμε στο τρίτο δωμάτιο. Εξαιρετικά!







page11.jpg


Κάναμε μια μικρή βραδινή βόλτα στους πιο γνωστούς δρόμους της εβραϊκής συνοικίας και σε αγαπημένα μας σημεία που είχαμε δει το πρωί, όπως την οδό Szeroka και το Schindler's List Passage.






Η αλήθεια είναι πως μας άρεσε πολύ η εβραϊκή συνοικία και δεν θέλαμε να φύγουμε ακόμα. Αν και ήμασταν υπερπλήρεις, ψαχτήκαμε σε μερικά μαγαζιά ακόμα χωρίς να είμαστε σίγουροι αν θέλουμε να πιούμε καμιά μπύρα σε κάποιο από τα μπαρ ή να φάμε σε εστιατόριο. Μπήκαμε μέσα στο γνωστό Alchemia στην Estery 5 δίπλα από την plac Nowy. Είναι ένα καταπληκτικό εβραϊκό vintage μαγαζί με φως μόνο από κεριά, όμως δεν υπήρχε ψυχή και δεν μας ενέπνευσε να καθίσουμε. Έτσι την κάναμε με ελαφριά! Μετά πήγαμε στο δημοφιλές Eszeweria bar στην οδό Józefa 9. Και εδώ σκοτεινό ατμοσφαιρικό μαγαζί με παλιά αισθητική όμως και πάλι δεν καθίσαμε. Ήταν προφανές πως δεν ξέραμε τι θέλαμε!

Τελικά πήγαμε ακριβώς απέναντι από το Eszeweria bar, στο επίσης γνωστό εστιατόριο Starka. Όχι ότι πεινούσαμε και πολύ αλλά κάπου θέλαμε να μπούμε κι εμείς. Το μικρό σκοτεινό εστιατόριο ήταν γεμάτο κόσμο. Όταν μπήκαμε μέσα, η κοπέλα μας ρώτησε αν έχουμε κάνει κράτηση! Κι εκεί που ήμασταν έτοιμοι να φύγουμε, ο Rose της είπε πως δεν θα καθίσουμε πολύ ώρα και τη ρώτησε αν υπάρχει η δυνατότητα. Η κοπέλα ήταν πολύ φιλική και το δέχτηκε λέγοντας μας πως μπορούμε να καθίσουμε στο τραπέζι μας μέχρι τις 8. Η ώρα ήταν 7 παρά οπότε μας έφτανε και με το παραπάνω. Αυτή τη φορά η σούπα σε καρβέλι ψωμί δεν μου γλίτωσε. Εξαιρετική. Ο Rose πήρε μια εξίσου νόστιμη σούπα και φάγαμε και καταπληκτικά πιερότζι. Μαζί με τη μπύρα το γεύμα κόστισε 67 ζλοτι δηλαδή 15 ευρώ!





Πήραμε το τραμ και επιστρέψαμε στο κέντρο δίπλα από την παλιά πόλη. Κάναμε μια βόλτα στην χριστουγεννιάτικη αγορά στην plac Jana Nowaka Jeziorańskiego μπροστά από το εμπορικό Galeria Krakowska.




Πριν ανέβουμε στο δωμάτιο μας, από το σούπερ μάρκετ απέναντι αγοράσαμε προμήθειες για τις βραδινές λιγούρες μας. Οι τιμές σχεδόν 40% φτηνότερες από Ελλάδα. Μετά από ένα 12ωρο περίπου ήμασταν στο δωμάτιο μας. Αυτή τη φορά δεν είχε βραδινή έξοδο. Αν και σκεφτήκαμε να βγούμε λίγη ώρα μετά, τελικά μείναμε στη ζεστασιά της σοφίτας. Άλλωστε θα είχαμε πολύ πρωινό ξύπνημα. Το Άουσβιτς μας περίμενε!

 
Last edited:

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Συμφωνώ απόλυτα για όσα αναφέρεις για τις 2 πόλεις! Όχι ότι έχω πάει και σε πολλούς προορισμούς αλλά η Βαρσοβία σίγουρα με ξάφνιασε περισσότερο από όλους και έχει ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου. Αντιθέτως, η Κρακοβία - όμορφη και συμπαθητική - αλλά μέχρι εκεί. Από την πόλη της Κρακοβίας η εβραϊκή συνοικία και η Nowa Huta μου άρεσαν περισσότερο. Ίσως αν της είχα επισκεφθεί με αντίστροφη σειρά να μην είχα την αίσθηση αυτή.Το Άουσβιτς είναι ξεχωριστή εμπειρία, δεν επιδέχεται σύγκρισης με το οτιδήποτε.
Όποιος ενδιαφέρεται για χριστουγεννιάτικους προορισμούς η Βαρσοβία αποτελεί εξαιρετική επιλογή. Στολισμοί παντού, χριστουγεννιάτικες αγορές, πυροτεχνήματα στην αλλαγή του έτους. Σε συνδυασμό με την γραφική παλιά πόλη, το σύγχρονο κομμάτι αλλά και την συνοικία της Praga (που ξέρω ότι δεν αρέσει σε πολλούς) είναι μοναδική! Περιμένω να διαβάσω την ιστορία σου και να δω κι άλλες φωτογραφίες της ηλιόλουστης Βαρσοβίας και των υπέροχων πάρκων της, αφού εγώ την έζησα με τσουχτερό κρύο και χιόνι.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
 

Tonia L.

Member
Μηνύματα
294
Likes
3.014
Ναι εννοείται ότι η Βαρσοβία για περίοδο Χριστουγέννων έχει πολύ καλό γιορτινό κλίμα και η πόλη είναι σουπερ στολισμένη. Για την Κρακοβία περίμενα κάτι καλύτερο αλλά εντάξει δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν με συγκίνησε σαν πόλη. Η Εβραϊκή συνοικία της Κρακοβίας σαφώς είναι πολύ ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γειτονιά, αλλά η Βαρσοβία ουσιαστικά δεν έχει εβραϊκή συνοικία δεν απέμεινε κάτι. Τώρα έχει ουρανοξύστες σε εκείνο το σημείο και ελάχιστα έμειναν μετά την ισοπέδωση της πόλης. Πάντως Nowa Huta κι εγώ ήθελα να πάω αλλά δυστυχώς δεν χωρούσε μέσα στο 3ημερο.

Ένας φίλος μου είχε πει για την Praga, να προσέχετε είναι κακόφημα κτλ. Δεν ξέρω σε ποιες γειτονιές η Praga είναι επικίνδυνη αλλά εμείς απολαύσαμε τις βόλτες εκεί. Ήταν βέβαια μέρα. Δεν ξέρω αφού νυχτώνει αν αλλάζει κάτι. Ότι ήταν τις προηγούμενες δεκαετίας παρακμιακή περιοχή και επικίνδυνη ισχύει.
Κι εγώ ακόμα αναρωτιέμαι ποιο σημείο της συνοικίας της Praga φαίνεται στους περισσότερους επικίνδυνο. Σε φίλους που την είχα προτείνει, μόνο που δεν με έβρισαν όταν επέστρεψαν, χωρίς όμως να μου το δικαιολογήσουν. Εικάζω ότι σχετίζεται με το ότι διαφέρει από την γραφική παλιά πόλη, έχει πολλά γκράφιτι... Τι να πω! Εμένα πάντως μου άρεσε και δεν αισθάνθηκα ότι κινδυνεύω ούτε το βραδάκι!
Περιμένουμε την υπόλοιπη ιστορία! Keep going!
 

greco

Member
Μηνύματα
1.148
Likes
3.322
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Γυρος Τουρκιας
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Κι εγώ δεν συμμερίζομαι τον ενθουσιασμό πολλών για την Κρακοβία. Μια όμορφη πόλη σίγουρα αλλά δύσκολα θα ξαναπήγαινα.
Πολύ δύσκολα θα έλεγα! Νομίζω τώρα τελευταία κι άλλοι δεν είπαν τα καλύτερα για την Κρακοβία. Δεν είμαστε λίγοι :D Εγώ από αυτά που διάβαζα παλιά για την Κρακοβία θεωρούσα πως θα είναι η απόλυτη μεσαιωνική ατμοσφαιρική πόλη! Αλλά όχι. Μια χαρά πόλη αλλά νομίζω αρκετά υπερεκτιμημένη.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Πολύ καλή η ιστορία σου και η περιγραφή σου για άλλη μια φορά!! Αν σου είναι εύκολο μπορείς να μου πεις που μείνατε στην Βαρσοβία; Σχεδιάζουμε να την επισκεφτούμε τον Αύγουστο. Σ΄ευχαριστώ.
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
 

vangelis69

Member
Μηνύματα
155
Likes
193
Ταξίδι-Όνειρο
Αργεντινή - Παταγονία
Ευχαριστώ. Ε μέχρι τον Αύγουστο θα έχω ανεβάσει το επόμενο κεφάλαιο που αναφέρω που μείναμε :D

Οι επιλογές ειδικά σε διαμερίσματα είναι άπειρες στη Βαρσοβία με πάρα πολύ καλές τιμές. Είχα βρει πάρα πολλά και επειδή στο τέλος κουράστηκα έκλεισα στο Warsaw Best Apartments Central πολύ κοντά στο Παλάτι κουλτούρας. Για μένα είναι το πιο βολικό να μείνεις στο κέντρο γύρω από τον πύργο. 188 ευρω οι 4 διανυκτερεύσεις.
Σ' ευχαριστώ για άλλη μια φορά!!!
 

Mantaralena

Member
Μηνύματα
48
Likes
212
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Ισλανδία
Πόσο συμφωνώ με όλους σας. Έχω πάει δύο φορές Βαρσοβία και τώρα προγραμματίζω την τρίτη. Την αγαπώ αυτή την πόλη! Η Κρακοβία πέρασε και δεν ακούμπησε. Περιμένω την συνέχεια της ιστορίας σου!
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Βαρσοβία: Κέντρο… ανάμεσα στους Ουρανοξύστες!

18 Οκτωβρίου και η άφιξη μας στο αεροδρόμιο Μόντλιν ήταν στις 9:05 το πρωί. Συνάλλαγμα είχαμε κάνει από τη Θεσσαλονίκη όλο το ποσό που υπολογίζαμε ότι θα ξοδέψουμε, και είναι μια πρακτική που μας βολεύει και την εφαρμόζουμε σε όλες τις χώρες που δεν έχουν ευρώ. Φυσικά πάντα έχουμε και τις χρεωστικές και πιστωτικές μας κάρτες για παν ενδεχόμενο. Από τα αυτόματα μηχανήματα του αεροδρομίου βγάλαμε και τα εισιτήρια για τα μέσα μεταφοράς στην πόλη. Και εφόσον φτάσαμε Παρασκευή, βγάλαμε ο καθένας από ένα Weekend ticket που ισχύει από τις 19:00 της Παρασκευής μέχρι τις 8:00 της Δευτέρας με 24 ζλότι (5,60€), και ένα One-day ticket για 24 ώρες με 15 ζλότι (3,50€). Πήραμε το ModlinBus των 09:45 που είχα κλείσει από το site τους με 50,50 ζλότι δηλαδή 12 ευρώ για δυο άτομα. Στις 10:40 το λεωφορείο έφτασε στο τέρμα του στην οδό Aleje Jerozolimskie μπροστά από το Palace of Culture – Kinoteka.

Έτσι λοιπόν το πρώτο πράγμα που αντικρίσαμε ήταν το εμβληματικό κτίριο της πόλης ο Σταλινικός πύργος Πολιτισμού και Επιστημών, Pałac Kultury i Nauki. Ο καιρός εξαιρετικός με 18 βαθμούς που θα ανέβαινε κι άλλο στη διάρκεια της μέρας. Βλέποντας τους ουρανοξύστες χαζέψαμε λιγάκι αλλά πριν τη εξερεύνηση της πόλης έπρεπε να πάμε στο διαμέρισμά μας αφού είχαμε δώσει ραντεβού στην είσοδο με τον ιδιοκτήτη στις 11:00. Πολύ εύκολα και γύρω στα 8 λεπτά περπάτημα από το παλάτι Κουλτούρας, εντοπίσαμε την οδό Śliska 10 που βρίσκεται το διαμέρισμά μας Warsaw Best Apartments Central, και καθώς φτάσαμε στην είσοδο της πολυκατοικίας ακριβώς εκείνη την ώρα έφτασε και ο ιδιοκτήτης και έγινε η γνωριμία. Μας ανέβασε στο διαμέρισμα μας που ήταν στον 12ο όροφο, τον τελευταίο όροφο της οικοδομής. Ένα εξαιρετικό καινούριο διαμέρισμα, ευρύχωρο και με ωραία κουζίνα που μας άρεσε από την πρώτη ματιά. Το είχα κλείσει από την Hotels.com και για τέσσερις διανυκτερεύσεις μας κόστισε 800 ζλότι, δηλαδή περίπου 188 ευρώ. Μας έδειξε το σπίτι ο Jaroslaw, τον πληρώσαμε και δεν τον ξαναείδαμε. Φεύγοντας την μέρα αναχώρησης αφήσαμε το κλειδί στην κλειδοθήκη στην είσοδο της πολυκατοικίας. Επίσης εξαιρετικά βολικό ήταν το σούπερ μάρκετ Żabka δίπλα από την είσοδο της πολυκατοικίας μας το οποίο το τιμήσαμε τα τρία από τα τέσσερα βράδια που μείναμε και μας βόλεψε πολύ στις βραδινές μας λιγούρες!

Σχεδόν δίπλα από την πολυκατοικία μας, στην οδό Sienna 45, βρίσκεται το Blu's Mural. Μια εντυπωσιακή τοιχογραφίας της Βαρσοβίας ζωγραφισμένη το 2010 που απεικονίζει επτά μορφές στρατιωτών ως μαριονέτες, των οποίων τα κράνη και οι στολές είναι διακοσμημένα με σύμβολα νομισμάτων όπως το δολάριο και το ευρώ, δείχνοντας έτσι ότι ο πόλεμος είναι ένα εργαλείο στα χέρια εκείνων που βρίσκονται στην εξουσία και στο οποίο οι στρατιώτες είναι απλά μαριονέτες.





Ήταν από τις φορές που είχαμε απίστευτη ενέργεια και οι δυο και φάνηκε πως με το καλημέρα σας η Βαρσοβία μας ταίριαξε πάρα πολύ ίσως γιατί και η ίδια η πόλη είχε μια φοβερή ενέργεια. Η αρχή της γνωριμίας μας στην πόλη άρχισε από τον σταλινικό πύργο και κινηθήκαμε πέριξ αυτού στο κέντρο της πόλης ανάμεσα στους ουρανοξύστες και όχι μόνο.

Ετοιμοπόλεμος όπως πάντα!


Από τα αγαπημένα μου φωτογραφικά σημεία, η οδός Złota με φόντο φυσικά το Παλάτι πολιτισμού της Βαρσοβίας ή αλλιώς τον Σταλινικό πύργο!


Αρχιτεκτονική στον ουρανό!
,

Λεωφόρος Emilii Plater




Αυτό που διαπιστώσαμε αμέσως είναι πως η πόλη έχει πολύ άπλα και όλα είναι μεγάλα! Τεράστιοι δρόμοι, πεζοδρόμια, θεόρατα κτίρια. Το κέντρο της Βαρσοβίας είναι μια σύγχρονη μητρόπολη που όμως δεν σε πνίγει γιατί έχει αυτή την ανοιχτωσιά που σε κάνει να απολαμβάνεις τον περίπατό σου ανάμεσα σ’αυτά τα θηρία. Και η Βαρσοβία συνεχώς επεκτείνετε και έχει μια συνεχή ανάπτυξη κι αυτό το μαρτυρούν τα πολλά εργοτάξια που είδαμε σε πολλά σημεία του κέντρου. Επειδή είχαμε 4 μέρες στη διάθεσή μας ήξερα πως άνετα θα δω όσα ήθελα να δω κι αυτό μου έδινε μια άνεση στο να μη τρέχουμε. Κι ενώ είναι μια μεγάλη πόλη με αποστάσεις καθόλου αμελητέες την απολαύσαμε σε πολύ χαλαρούς ρυθμούς.

Θα βαρεθείτε να τον βλέπετε!


Świętokrzyski Park… Θα μπορούσε να είναι στο Sentral Park της NY ε!




Από το πάρκο Świętokrzyski, συνεχίσαμε ευθεία και ελάχιστα μέτρα μετά ήμασταν στην όμορφη μικρή πλατεία plac Grzybowski. Το 1940 η πλατεία Grzybowski ήταν μέρος του γκέτο της Βαρσοβίας και ένας τοίχος χώρισε την περιοχή από τη μη εβραϊκή πλευρά. Σπίτια, εκκλησίες, συναγωγές καταστράφηκαν και μεταπολεμικά το μέρος υπέστη μια ολική ανακαίνιση που τίποτα δεν θυμίζει την εποχή εκείνη. Δυστυχώς δεν πετύχαμε με νερό τις λιμνούλες του πάρκου αλλά και πάλι ήταν πολύ όμορφα με τα διαμορφωμένα παγκάκια και τους χώρους ανάπαυσης. Η μικρή πλατεία ομορφαίνει και από την εκκλησία των Αγίων Πάντων (Kościół pw. Wszystkich Świętych) την μεγαλύτερη εκκλησία της Βαρσοβίας. Η εκκλησία του 1883 αν και υπέστη τεράστιες ζημιές κατά τον βομβαρδισμό της στην εξέγερση της Βαρσοβίας, με κατάρρευση μέρους της στέγης και καταστροφή του ανατολικού πύργου του ναού η υπόλοιπη έμεινε ανέπαφη και τα επόμενα χρόνια ανοικοδομήθηκε.





Στη συνέχεια με λίγο ψάξιμο και μπέρδεμα, βρήκαμε το πέρασμα για τη Συναγωγή Νόζικ (Synagoga Nożyków) και την εβραϊκή κοινότητα της Βαρσοβίας πίσω από τον ψιλόλιγνο ουρανοξύστη Cosmopolitan Twarda 2/4 μέσα σε ένα μικρό πάρκο. Από το παρκάκι βγήκαμε στη λεωφόρο al. Jana Pawła II. Η μέρα ήταν καταπληκτική και η θερμοκρασία είχε ανέβει κι άλλο. Εκείνες τις μέρες στην Ελλάδα είχαμε 26-28 βαθμούς, όμως μέσα Οκτωβρίου στη Βαρσοβία με ήλιο και 20 βαθμούς περίπου ήταν κάτι που δεν το περίμενα. Λίγο μετά φτάσαμε στην αγορά Hala Mirowska.


Η Hala Mirowska είναι ένα μεγάλο συγκρότημα αγοράς που περιλαμβάνει δυο δίδυμες κλειστές αγορές τη Hala Mirowska και τη Hala Gwardii , το κατάστημα Pchli Targ ανάμεσα στα δυο κτίρια και υπαίθρια λαϊκή αγορά έξω και γύρω από τις κλειστές στοές. Τα κτίρια κατασκευάστηκαν το 1901 και μέχρι την καταστροφή τους κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας το 1944 , ήταν η μεγαλύτερη αγορά της Βαρσοβίας. Ανακατασκευάστηκαν στη δεκαετία του 1950-1960 και λειτούργησαν ως αγορά η Hala Mirowska και ως αποθήκη αστικών λεωφορείων και μετά ως αίθουσα πυγμαχίας η Hala Gwardii . Το 2017 η Hala Gwardii μετά από μεγάλη εσωτερική ανακαίνιση, έγινε ένα νέο γαστρονομικό σημείο της πόλης με μια τοπική αγορά βιολογικών τροφίμων και με εστιατόρια. Εδώ είμαστε! Οπότε είχαμε πολλά να δούμε και να αφουγκραστούμε! Μια πολύβουη αγορά γεμάτη ντόπιους με τοπικά προϊόντα έχει πάντα ενδιαφέρον για εξερεύνηση.

Hala Mirowska




Αβγουλάκια…


Ο Rose στο στοιχείο του, μυρίζει φρέσκα μυρωδικά


Η πίσω πλευρά της Hala Gwardii




Είσοδος στη γκουρμέ αγορά Hala Gwardii


Μπορεί να ήταν νωρίς ακόμα αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να μη κάνουμε μια στάση για έναν καφέ ή ένα σνακ. Η στοά είναι σε αυτό το μοντέρνο βιομηχανικό στυλ που έχει πολύ πέραση τα τελευταία χρόνια και ήταν γεμάτη νέο κόσμο. Γύρω από την αίθουσα είχε μεγάλες φωτογραφίες από αγώνες πυγμαχίας για να μας θυμίσει τις ένδοξες εποχές που έχει ζήσει αφού το 1953, το 10ο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Πυγμαχίας πραγματοποιήθηκε σ’αυτήν την αίθουσα. Ήπιαμε τον πρώτο καφέ της ημέρας και μετά δοκιμάσαμε έτσι για τη λιγούρα λίγα πιερότζι, ξέρετε το τοπικό εθνικό γεμιστό ζυμαρικό! Πάντως ωραίος μοντέρνος χώρος που θα τον τιμούσα συχνά αν ήμουν κάτοικος!





Έπειτα από αυτή την ωραία στάση, διασχίσαμε και πάλι όλη την αγορά και βγήκαμε ξανά στη λεωφόρο al. Jana Pawła II απέναντι από την κεντρική είσοδο της Hala Mirowska.




Ακολουθήσαμε μια πολύ ωραία εναλλακτική διαδρομή στο κέντρο της Βαρσοβίας, από την οδό Chłodna, και την οδό Wronia με κατεύθυνση την πλατεία Ευρώπης Plac Europejski. Μου άρεσε που αρχίσαμε από μια πιο εναλλακτική γειτονιά και όχι από την τουριστική Βασιλική οδό και την παλιά πόλη. Άλλωστε πάντα με ενδιαφέρει η σύγχρονη αρχιτεκτονική και τα μεγάλα κτίρια σε μια πόλη και μου αρέσει να ανακαλύπτω και γειτονιές που δεν συρρέουν τουρίστες. Είδαμε τη σύγχρονη Βαρσοβία που αλλάζει, ζει στο παρόν και συνεχώς εξελίσσετε!

Στην οδό Chłodna, η Η Ρωμαιοκαθολική ενορία του Αγίου Ανδρέα του Απόστολου
(Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła)






Λίγο μετά είναι η διασταύρωση της οδού Chłodna με τη λεωφόρο Żelazna. Το 1942 στο σημείο αυτό χτίστηκε μια ξύλινη γέφυρα πάνω από την οδό Chłodna που συνέδεε το ''μικρό'' και το ''μεγάλο'' γκέτο της Βαρσοβίας και την αποκαλούσαν Γέφυρα των στεναγμών. Η γέφυρα καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της μεγάλης εκκαθάρισης του γκέτο σε συνδυασμό με μαζική εξόντωση του πληθυσμού. Στην θέση της έχει στηθεί μια συμβολική εγκατάσταση και ένα ιδιαίτερο μνημείο. Το Kładka Pamięci που σημαίνει Πεζογέφυρα μνήμης. Καλά αν δεν το ήξερα δεν νομίζω να καταλάβαινα κάτι περνώντας από το σημείο. Είναι τέσσερις πυλώνες, δυο σε κάθε πλευρά του δρόμου και τέσσερις οπτικές ίνες μήκους 27 μέτρων τεντωμένες ανάμεσα στις στήλες. Τη νύχτα όμως που φωτίζονται οι οπτικές ίνες και οι πυλώνες είναι πιο εντυπωσιακό.



Σε αυτή τη διαδρομή είδαμε ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες σε διάφορα κτίρια




Εργοτάξια παντού…


Λεωφόρος Grzybowska


Και φτάσαμε στην πλατεία Ευρώπης


Στη θέση της πρώην παραμελημένης συνοικίας, δημιουργήθηκε ένας δημόσιος χώρος υψηλής αισθητικής αποκλειστικά για πεζούς. Η Plac Europejski είναι μια καταπληκτική σύγχρονη πλατεία, μια νέα προσθήκη στην πόλη που άνοιξε για το κοινό 4 Μαΐου 2016. Έκτοτε, ο τόπος αυτός είναι ένας αγαπημένος και πολύτιμος χώρος για τους κατοίκους και έχει εγγραφεί στον πολιτιστικό και ψυχαγωγικό χάρτη της Βαρσοβίας. Σε online ψηφοφορία, οι κάτοικοι αναγνώρισαν την πλατεία Ευρώπης ως την καλύτερη αρχιτεκτονική υλοποίηση και καλύτερο έργο ανάπλασης στην Βαρσοβία η οποία πήρε το βραβείο Αρχιτεκτονικής.

Μπαίνοντας στην πλατεία από την οδό Grzybowska, το πρώτο πράγμα που μας εντυπωσίασε στην πλατεία είναι μια φουτουριστική υπαίθρια γκαλερί, μια ειδικά σχεδιασμένη καλλιτεχνική στοά για προσωρινές εκθέσεις νέων καλλιτεχνών. Ακριβώς από πίσω στους τοίχους ενός παλιού κατοικήσιμου κτιρίου είναι δυο εντυπωσιακές τοιχογραφίες που δένουν εξαιρετικά με το περιβάλλον. Στο χώρο υπάρχουν παλέτες που έχουν σχεδιαστεί ως τραπέζια και καναπέδες ενώ βρίσκονται και δυο καντίνες με τραπεζάκια. Πριν συνεχίσουμε στο υπόλοιπο κομμάτι της πλατείας καθίσαμε λίγο στα ειδικά σχεδιασμένα παγκάκια και απολαύσαμε το μέρος.











Λίγα μέτρα πιο πέρα, βρίσκεται το ‘’Kocham Warszawa’’, δηλαδή Αγαπάω τη Βαρσοβία!


Ο ουρανοξύστη Spire, ένα από τα ψηλότερα κτίρια γραφείων στην Πολωνία


Το δάπεδο της πλατείας είναι γρανίτης. Παντού επικρατεί το πράσινο με πολλά δέντρα σε διάφορα σημεία, και το υδάτινο στοιχείο με μοναδικές εγκαταστάσεις νερού που ρέει πάνω από πέτρες σε όλο το μήκος της πλατείας. Παρ’όλο που τα δεκάδες σιντριβάνια κατά μήκος δεν λειτουργούσαν και δεν υπήρχε νερό στην εντυπωσιακή κατασκευή με τις λίμνες και τα ρυάκια, μου άρεσε υπερβολικά αυτή η πλατεία και θα συμφωνήσω με τους κατοίκους πως είναι η ωραιότερα νέα προσθήκη στην πόλη. Η plac Europejski γίνεται σιγά σιγά η βιτρίνα της σύγχρονης Βαρσοβίας. Αυτή είναι η Βαρσοβία του 21ο αιώνα!



Στη Βαρσοβία προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε κάποια σημεία ενδιαφέροντος που μπορεί να μην είναι εντυπωσιακά ή γραφικά και να μην έχουν τουριστικό ενδιαφέρον αλλά έχουν ιστορική αξία και είναι ότι έχει απομείνει από την εβραϊκή κοινότητα που ζούσε στην πόλη προπολεμικά. Έτσι μετά το μνημείο πεζογέφυρας ψάξαμε την οδό Waliców 14 ένα παλιό ερειπωμένο συγκρότημα κατοικιών με κόκκινο τούβλο που είναι ένα απομεινάρι του πρώην εβραϊκού γκέτο, καταχωρημένο στο δημοτικό μητρώο μνημείων. Η κατοικία αυτή ήταν ένα από τα κύρια σημεία της άμυνας των Πολωνών ανταρτών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης της Βαρσοβίας. Στον εξωτερικό τοίχο υπάρχει μια διακριτική τοιχογραφία που έχει την επιγραφή Kamien i co (πέτρα και τι) και ένα γυαλιστερό κόκκινο μπαλόνι, μια επιγραφή που συμβολίζει ''το μικρό μου σπίτι''. Το μέρος είναι περιφραγμένο και δεν μπορέσαμε να το δούμε από πιο κοντά, κι έτσι το φωτογράφισα χώνοντας τη μηχανή από τη περίφραξη!





Εδώ μια φοβερή τοιχογραφία στην οδό Icchoka Lejba Pereca!


Λεωφόρος al. Jana Pawła II


Να ‘μαι κι εγώ!


Είχαμε να δούμε ακόμα μια καλά κρυμμένη ιστορική τοποθεσία, το Ιστορικό τείχος του πρώην εβραϊκού γκέτο. Αν δεν γνωρίζεις που ακριβώς είναι, δεν υπάρχει περίπτωση να εντοπίσεις το σημείο ή να καταλάβεις ότι το τοιχάκι που βλέπεις ήταν κάποτε μέρος του τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο. Μπήκαμε από την αυλή ενός γυμνασίου στην οδό Sienna 53 και βρήκαμε το πίσω μέρος του τοίχος του γκέτο της Βαρσοβίας που υπήρχε πριν από το 1940, με μια αναμνηστική πλάκα μας υπενθυμίζει την ιστορία του.



Η κανονική είσοδος για τα απομεινάρια του Ιστορικού τείχους του πρώην εβραϊκού γκέτο είναι από την οδό Złota 62. Βέβαια εγώ ξεχάστηκα και μπήκαμε στην επόμενη αυλή η οποία είχε ανοιχτή πόρτα αλλά βρεθήκαμε σε αδιέξοδο. Όταν πήγαμε να βγούμε, η μεγάλη καγκελόπορτα είχε κλειδώσει και εμείς ήμασταν εγκλωβισμένοι μέσα! Λέει ο Rose έκανες τη μαλακία αλλά πριν με πιάσει πανικός ένας κάτοικος που βρέθηκε στο σημείο εκείνη τη στιγμή, κατάλαβε ότι κάναμε λάθος και μας άνοιξε πατώντας ένα κουμπί! Λίγο μετά μπήκαμε στη σωστή είσοδο από τον αριθμό 62 της οδού Złota. Μπήκαμε σε αυλές ανάμεσα σε κατοικίες και εντοπίσαμε τα δυο σημεία του τείχους, ενώ πετύχαμε ένα μικρό γκρουπ 3 ατόμων με μια ξεναγό που εξηγούσε την ιστορία του εβραϊκού γκέτο της Βαρσοβίας.



Το 1939, η Βαρσοβία ήταν η πόλη με το μεγαλύτερο πληθυσμό Εβραίων στην Ευρώπη και η δεύτερη - μετά τη Νέα Υόρκη - στον κόσμο. Το Γκέτο της Βαρσοβίας δημιουργήθηκε από τις γερμανικές αρχές τον Οκτώβριο του 1940 με σκοπό την απομόνωση του εβραϊκού πληθυσμού από την υπόλοιπη πόλη. Το 1940, το συνολικό μήκος του τείχους του γκέτο ήταν περίπου 18 χιλιόμετρα . Ήταν το μεγαλύτερο γκέτο όλης της κατεχόμενης Ευρώπης. Τον Απρίλιο του 1941, μέσα στα τείχη της εβραϊκής συνοικίας ζούσαν περίπου 450.000 άνθρωποι . Ως αποτέλεσμα της μεγάλης απέλασης από τον Ιούλιο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1942, περίπου 75% των κατοίκων του γκέτο απελάθηκαν και δολοφονήθηκαν σε στρατόπεδα εξόντωσης. Το γκέτο εκκαθαρίστηκε μετά την εξέγερση τον Μάιο του 1943. Τα κτίρια της "εβραϊκής συνοικίας" καταστράφηκαν με εντολή των Γερμανών, και οι υπόλοιποι κάτοικοι οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ο συνολικός αριθμός θυμάτων του γκέτο της Βαρσοβίας εκτιμάται σε περίπου 400.000 άτομα, εκ των οποίων περίπου 92 χιλιάδες ήταν θύματα πείνας και ασθενειών και περίπου 300.000 στο στρατόπεδο εξόντωσης Treblinka.

Μετά το τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου, οι τοίχοι της εβραϊκής κλειστής περιοχής που επιβίωσαν την εξέγερση του γκέτο και την εξέγερση της Βαρσοβίας, κατεδαφίστηκαν. Λίγα κομμάτια των τοίχων έχουν επιβιώσει που βρίσκονται μεταξύ των ιδιόκτητων σπιτιών, καθώς και τα τείχη των προπολεμικών κτιρίων που οριοθετούν τα σύνορα του γκέτο. Τα δυο πιο γνωστά κομμάτια του τείχους βρίσκονται στις αυλές των οδών Sienna 55 και Złota 62.





Έπρεπε να ψάξουμε λίγο ακόμα ανάμεσα στις αυλές για να βρούμε και το άλλο σημείο. Εδώ ο τοίχος του γκέτο, είναι ένα κομμάτι του τείχους ενός προπολεμικού κτιρίου, και περιλαμβάνει μια αναμνηστική πλάκα, καθώς και το σχέδιο του γκέτο της Βαρσοβίας.




Ήταν ένα ωραίο μάθημα ιστορίας και άξιζε το χρόνο μας για να ανακαλύψουμε αυτά τα ιστορικά σημεία. Φτάσαμε και πάλι στην πλατεία μπροστά από το Παλάτι Κουλτούρας, το αγαπημένο μου κτίριο σε όλη τη Βαρσοβία! Φυσικά και είχαμε σκοπό να ανέβουμε στο παρατηρητήριο του αλλά δεν είχε έρθει ακόμα η ώρα. Αυτό θα γινόταν την τελευταία ημέρα. Ένα μεγάλο μέρος της τεράστιας πλατείας είναι εργοτάξιο, όμως ευτυχώς το πάρκο στην οδό al. Jerozolimskie είναι ένα πολύ ωραίο μέρος να την αράξεις, να κάνεις βόλτα, να θαυμάσεις και να φωτογραφηθείς με το κτίριο ορόσημο της πόλης.











Συνεχίζεται...
 

dimaq

Member
Μηνύματα
630
Likes
1.908
Επόμενο Ταξίδι
ΜΑΔΡΙΤΗ
Χαιρομαι που επελεξες τελικα 4 ολοκληρες μερες στη Βαρσοβια.Οπως διαπιστωσες εκανες την καλυτερη επιλογη. Ξεκινησες δυναμικα,περιμενω τη συνεχεια,ειδικα για την παλια πολη.
Θα διαφωνησω ομως για την Κρακοβια.Ειναι πολυ ομορφη πολη, νομιζω οτι η εποχη που την επισκεφτήκατε εχασε μερος της μαγειας της.Προτεινω να της δωσεις,αλλη μια,ευκαιρια στο μελλον!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.899
Μέλη
38.906
Νεότερο μέλος
Makarena

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom