hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
ΟUARZAZATE - ΦΑΡΑΓΓΙ DADES
Φιλόδοξα τα σχέδια επί χάρτου. Να φτάσουμε ως την Zagora, περίπου 120 χλμ δυτικότερα και να επιστρέψουμε πίσω άλλα τόσα, αφού στο ενδιαμέσο θα διασχίζαμε κατά μεγάλο μέρος το μονότονο επίπεδο τοπίο της μαύρης Σαχάρας.. Ποιός ο λόγος θα μου πείτε; Μα για να δούμε κάσμπες. Κι άλλες κάσμπες. Εννοείται ότι το πλάνο πήγε περίπατο διότι κάσμπες κι άλλες κάσμπες είχε και στην ευρύτερη περιοχή της Ouarzazate.
Η πυξίδα έδειξε την όαση της Skoura, μόλις 30 χλμ από την Ouarzazate.
Με μικρές στάσεις στην τεχνητή λίμνη Afeggou,
και κάτι κάσμπες μισογκρεμισμένες (όπου εγώ είχα εκστασιαστεί),
παρκάραμε έξω από την κάσμπα Ben Moro που σήμερα έχει μετατραπεί σε ξενοδοχείο. Μετά μια σύντομη διαδρομή μέσα από τις καλλιέργειες και τους διάσπαρτους φοίνικες της όασης,
αντικρίσαμε την εμβληματική κάσμπα Amridil (κάποιος να δώσει χαρτομάντηλα στον @panius παρακαλώ)
Aπό τις πιο περίοπτες κάσμπες του Μαρόκου, το θαυμάσιο κτίσμα του 17ου αιώνα, έχει τη τιμή να κοσμεί το χαρτονόμισμα των 50 dirham. Λειτουργεί και ως μουσείο καθώς δείχνει την παραδοσιακή ζωή σε μια κάσμπα κατά τη διάρκεια των αιώνων, με χειροποίητες κλειδαριές πόρτας, πιεστήριο ελαιόλαδου, φούρνους ψωμιού που λειτουργούν ακόμα, και πάγκους όπου κάποτε φυλάσσονταν τα ζώα.
Σε όλα αυτά μας ξενάγησε ένας βερβέρος ο οποίος έδειξε έναν "ιδιαίτερο" ενθουσιασμό. Όλο και να ζητά να βγει μαζί μας φωτογραφίες, πάνω στη φωτό να απλώνει διακριτικά το χεράκι, προθυμοποιήθηκε να μας κάνει μασάζ (!) και σε κάθε ευκαιρία να τρίβεται (υποψιάζεστε πού) προσπαθώντας να καταστήσει ηλίου φαεινότερον τις προθέσεις του. Το σκηνικό το διακωμωδίσαμε στην αρχή, στην πορεία άρχισε να γίνεται ενοχλητικό, ώσπου στο τέλος αφού εισέπραξε την παντελή αδιαφορία μας στα κελεύσματά του, λίγο ακόμα και θα τον αφήναμε από τα νεύρα μας αχαρτζηλίκωτο για την ξενάγηση.
Δεν μου αρκούσε που είδαμε μια κάσμπα στο εσωτερικό της (είχαμε και το σουξέ μας με το βερβέρο, mon Dieu!) κινήσαμε στους χωματόδρομους να βρούμε άλλη μια κάσμπα κάπου εκεί κοντά που συνιστούσαν οι σημειώσεις μου. Το μόνο που πετύχαμε ήταν να χαθούμε ανάμεσα στα χωράφια με απορημένους χωρικούς να μας κοιτούν σαν εξωγήινους.
Στροφή κι επιστροφή στην Ouarzazate με στάση στα γνωστά Atlas Studios όπου έχουν γυριστεί ουκ ολίγες παραγωγές, βλέπε Μονομάχος, Αστερίξ και Οβελίξ ως κι επεισόδια του Game of Thrones όπως μας είπαν. Στα στούντιο περιηγείσαι συνοδεία ξεναγού σε σκηνικά από την αρχαία Αίγυπτο ως την Μέση Ανατολή. Μια ενδιαφέρουσα εμπειρία ειδικά όταν είναι ντάλα μεσημέρι και δεν έχεις τι να κάνεις όπως εμείς.
Το απόγευμα κάναμε μια βόλτα στην κεντρική πλατεία της Ouarzazate που έσφυζε από κίνηση όπου και αποφασίσαμε να δειπνήσουμε σύμφωνα με τις προσταγές του tripadvisor στις σημειώσεις του Σ. Mάλλον αδιάφορη επιλογή. Μετανοιώσαμε που δεν γευματίσαμε ξανά στο κονάκι του κυρίου Μάρχαμπα.

Το επόμενο πρωί, αποχαιρετήσαμε τον κύριο Μάρχαμπα με ένα μάρχαμπα και ξεχυθήκαμε στους δρόμους.
Μάρχαμπα
Mια εμβληματική κάσμπα έχει η Ouarzazate. Tην κάσμπα Taourirt, την οποία επισκέπτονται όόόόόόλα τα γκρουπ που βρίσκονται στη περιοχή. Μεταξύ αυτών πέσαμε και σε ένα ελληνικό! Θα παραβλέψω τις εξυπνάδες και τα σχόλια που έκαναν και προκαλούσαν τον γέλωτα, εννοείται ότι μόλις το μυριστήκαμε εμείς την κάναμε γαργάρα, αρχίσαμε να συνεννοούμαστε σε νοηματική (εγώ πέταγα και κανά γαλλικό τρομάρα μου) ώστε να ακούμε τα λεγόμενα του ξεναγού τους. Κοντά στο βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα.
Συνεχίσαμε με κατεύθυνση βορειοανατολικά και πρώτη παράκαμψη μέσω της πολίχνης Kelaat M’Gouna στην Κοιλάδα των Ρόδων. Σ’αυτό μας προϊδέασαν οι μικροπωλητές στο δρόμο που κράδαιναν τριανταφυλλένιες καρδιές στους οδηγούς των διερχόμενων αυτοκινήτων και τα πάμπολλα μαγαζιά που διαφήμισαν ροδέλαιο.
Η ανηφορική διαδρομή μας αποζημίωσε με εντυπωσιακή πανοραμική θέα προς το ksar και την κάσμπα Mirna βυθισμένα στο πράσινο.
Με τις σημειώσεις μου ανά χείρας διαπίστωσα ότι όσο συνεχίζαμε την παράκαμψη το μόνο που θα βλέπαμε ήταν κάσμπες κι άλλες κάμπες και με χειρότερο οδόστρωμα, οπότε πρότεινα να αρκεστούμε στη θέα της κάσμπας του Τazrout
και σε μια σύντομη πεζοπορία παραποταμίως αναζητώντας τους ροδώνες. Οι τριανταφυλλιές άνθιζαν ανάμεσα στις καλλιέργειες και το διακριτικό άρωμά τους πλανιόταν στην ατμόσφαιρα.
Επιστροφή στην Kelaat M’Gouna και το απόγευμα πλέον κατευθυνθήκαμε προς μια νέα παράκαμψη στο φαράγγι Dades όπου και θα καταλύαμε. Η διαδρομή είναι όμορφη και ιδιαίτερου φωτογραφικού ενδιαφέροντος διότι εκτός από κάσμπες κι άλλες κάσμπες, το φαράγγι έχει εντυπωσιακούς βραχώδεις σχηματισμούς και προσφέρεται για πεζοπορία.
Ο ξενώνας Αuberge La Fibule du Dades, κυριολεκτικά χωμένος μέσα στο φαράγγι, με τους ορεινούς όγκους να χάσκουν ένθεν κακείθεν, ήταν περιποιημένος κι ατμοσφαιρικός. Aπό τις καλύτερες διαμονές που είχαμε στο Μαρόκο. Ο βερβέρος υπεύθυνος ήταν ένα συμπαθέστατο παλικάρι που μας χαιρέτησε... στα ελληνικά μιας κι η σύντροφός του ήταν ελληνίδα εκ Παρισίων.
Δεν υπήρξε ούτε στιγμή ανάπαυλας καθώς θέλαμε να αξιοποιήσουμε και το ελάχιστο φως της μέρας. Κινήσαμε για να απαθανατήσουμε κι εμείς με τη σειρά μας την κλασσική εικόνα του φιδογυριστού δρόμου πάνω από το φαράγγι Dades. Το απογευματινό φως μας αποζημίωνε.
Οι δυνατοί αέρηδες καθάρισαν τον ουρανό και τη θολούρα που μας συνόδευε μόνιμα, ο ήλιος έδειξε το πρόσωπό του κι έτσι συνεχίσαμε παραπέρα καταλήγοντας σε μια κορφή μαζί με τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ολομόναχοι να αγναντεύουμε τα γυμνά βουνά και τις βαθιές κοιλάδες.
Το βράδυ το κουσκούς που μας σέρβιρε ο βερβέρος ήταν υπερπαραγωγή. Εκεί συνειδητοποίησα ότι γευστικά μου είναι αδιάφορο, βαρετό κι έτσι απέφυγα να το ξαναδοκιμάσω ως το τέλος του ταξιδιού.
Το σουαρέ έκλεισε με ζωντανή βερβέρικη μουσική για την πάρτη μας και μόνο, αφού δεν υπήρχαν άλλοι ένοικοι. Μόνο που ο βερβέρος επέμενε να τραγουδήσουμε κι εμείς κάτι στα ελληνικά. Ως ο ορισμός του παράφωνου, το αποφύγαμε ευγενικά κι αρκεστήκαμε σε δείγματα ελληνικής μουσικής μέσω... smartphones. Μόνο που εγώ το πήρα πολύ πατριωτικά και υπό τους ήχους του Zorba the Greek τραβολόγαγα τον δύσμοιρο βερβέρο προσπαθώντας να του μάθω συρτάκι…

Φιλόδοξα τα σχέδια επί χάρτου. Να φτάσουμε ως την Zagora, περίπου 120 χλμ δυτικότερα και να επιστρέψουμε πίσω άλλα τόσα, αφού στο ενδιαμέσο θα διασχίζαμε κατά μεγάλο μέρος το μονότονο επίπεδο τοπίο της μαύρης Σαχάρας.. Ποιός ο λόγος θα μου πείτε; Μα για να δούμε κάσμπες. Κι άλλες κάσμπες. Εννοείται ότι το πλάνο πήγε περίπατο διότι κάσμπες κι άλλες κάσμπες είχε και στην ευρύτερη περιοχή της Ouarzazate.
Η πυξίδα έδειξε την όαση της Skoura, μόλις 30 χλμ από την Ouarzazate.
Με μικρές στάσεις στην τεχνητή λίμνη Afeggou,
και κάτι κάσμπες μισογκρεμισμένες (όπου εγώ είχα εκστασιαστεί),
παρκάραμε έξω από την κάσμπα Ben Moro που σήμερα έχει μετατραπεί σε ξενοδοχείο. Μετά μια σύντομη διαδρομή μέσα από τις καλλιέργειες και τους διάσπαρτους φοίνικες της όασης,
αντικρίσαμε την εμβληματική κάσμπα Amridil (κάποιος να δώσει χαρτομάντηλα στον @panius παρακαλώ)
Aπό τις πιο περίοπτες κάσμπες του Μαρόκου, το θαυμάσιο κτίσμα του 17ου αιώνα, έχει τη τιμή να κοσμεί το χαρτονόμισμα των 50 dirham. Λειτουργεί και ως μουσείο καθώς δείχνει την παραδοσιακή ζωή σε μια κάσμπα κατά τη διάρκεια των αιώνων, με χειροποίητες κλειδαριές πόρτας, πιεστήριο ελαιόλαδου, φούρνους ψωμιού που λειτουργούν ακόμα, και πάγκους όπου κάποτε φυλάσσονταν τα ζώα.
Σε όλα αυτά μας ξενάγησε ένας βερβέρος ο οποίος έδειξε έναν "ιδιαίτερο" ενθουσιασμό. Όλο και να ζητά να βγει μαζί μας φωτογραφίες, πάνω στη φωτό να απλώνει διακριτικά το χεράκι, προθυμοποιήθηκε να μας κάνει μασάζ (!) και σε κάθε ευκαιρία να τρίβεται (υποψιάζεστε πού) προσπαθώντας να καταστήσει ηλίου φαεινότερον τις προθέσεις του. Το σκηνικό το διακωμωδίσαμε στην αρχή, στην πορεία άρχισε να γίνεται ενοχλητικό, ώσπου στο τέλος αφού εισέπραξε την παντελή αδιαφορία μας στα κελεύσματά του, λίγο ακόμα και θα τον αφήναμε από τα νεύρα μας αχαρτζηλίκωτο για την ξενάγηση.
Δεν μου αρκούσε που είδαμε μια κάσμπα στο εσωτερικό της (είχαμε και το σουξέ μας με το βερβέρο, mon Dieu!) κινήσαμε στους χωματόδρομους να βρούμε άλλη μια κάσμπα κάπου εκεί κοντά που συνιστούσαν οι σημειώσεις μου. Το μόνο που πετύχαμε ήταν να χαθούμε ανάμεσα στα χωράφια με απορημένους χωρικούς να μας κοιτούν σαν εξωγήινους.
Στροφή κι επιστροφή στην Ouarzazate με στάση στα γνωστά Atlas Studios όπου έχουν γυριστεί ουκ ολίγες παραγωγές, βλέπε Μονομάχος, Αστερίξ και Οβελίξ ως κι επεισόδια του Game of Thrones όπως μας είπαν. Στα στούντιο περιηγείσαι συνοδεία ξεναγού σε σκηνικά από την αρχαία Αίγυπτο ως την Μέση Ανατολή. Μια ενδιαφέρουσα εμπειρία ειδικά όταν είναι ντάλα μεσημέρι και δεν έχεις τι να κάνεις όπως εμείς.
Το απόγευμα κάναμε μια βόλτα στην κεντρική πλατεία της Ouarzazate που έσφυζε από κίνηση όπου και αποφασίσαμε να δειπνήσουμε σύμφωνα με τις προσταγές του tripadvisor στις σημειώσεις του Σ. Mάλλον αδιάφορη επιλογή. Μετανοιώσαμε που δεν γευματίσαμε ξανά στο κονάκι του κυρίου Μάρχαμπα.


Το επόμενο πρωί, αποχαιρετήσαμε τον κύριο Μάρχαμπα με ένα μάρχαμπα και ξεχυθήκαμε στους δρόμους.
Μάρχαμπα
Mια εμβληματική κάσμπα έχει η Ouarzazate. Tην κάσμπα Taourirt, την οποία επισκέπτονται όόόόόόλα τα γκρουπ που βρίσκονται στη περιοχή. Μεταξύ αυτών πέσαμε και σε ένα ελληνικό! Θα παραβλέψω τις εξυπνάδες και τα σχόλια που έκαναν και προκαλούσαν τον γέλωτα, εννοείται ότι μόλις το μυριστήκαμε εμείς την κάναμε γαργάρα, αρχίσαμε να συνεννοούμαστε σε νοηματική (εγώ πέταγα και κανά γαλλικό τρομάρα μου) ώστε να ακούμε τα λεγόμενα του ξεναγού τους. Κοντά στο βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα.
Συνεχίσαμε με κατεύθυνση βορειοανατολικά και πρώτη παράκαμψη μέσω της πολίχνης Kelaat M’Gouna στην Κοιλάδα των Ρόδων. Σ’αυτό μας προϊδέασαν οι μικροπωλητές στο δρόμο που κράδαιναν τριανταφυλλένιες καρδιές στους οδηγούς των διερχόμενων αυτοκινήτων και τα πάμπολλα μαγαζιά που διαφήμισαν ροδέλαιο.
Η ανηφορική διαδρομή μας αποζημίωσε με εντυπωσιακή πανοραμική θέα προς το ksar και την κάσμπα Mirna βυθισμένα στο πράσινο.
Με τις σημειώσεις μου ανά χείρας διαπίστωσα ότι όσο συνεχίζαμε την παράκαμψη το μόνο που θα βλέπαμε ήταν κάσμπες κι άλλες κάμπες και με χειρότερο οδόστρωμα, οπότε πρότεινα να αρκεστούμε στη θέα της κάσμπας του Τazrout
και σε μια σύντομη πεζοπορία παραποταμίως αναζητώντας τους ροδώνες. Οι τριανταφυλλιές άνθιζαν ανάμεσα στις καλλιέργειες και το διακριτικό άρωμά τους πλανιόταν στην ατμόσφαιρα.
Επιστροφή στην Kelaat M’Gouna και το απόγευμα πλέον κατευθυνθήκαμε προς μια νέα παράκαμψη στο φαράγγι Dades όπου και θα καταλύαμε. Η διαδρομή είναι όμορφη και ιδιαίτερου φωτογραφικού ενδιαφέροντος διότι εκτός από κάσμπες κι άλλες κάσμπες, το φαράγγι έχει εντυπωσιακούς βραχώδεις σχηματισμούς και προσφέρεται για πεζοπορία.
Ο ξενώνας Αuberge La Fibule du Dades, κυριολεκτικά χωμένος μέσα στο φαράγγι, με τους ορεινούς όγκους να χάσκουν ένθεν κακείθεν, ήταν περιποιημένος κι ατμοσφαιρικός. Aπό τις καλύτερες διαμονές που είχαμε στο Μαρόκο. Ο βερβέρος υπεύθυνος ήταν ένα συμπαθέστατο παλικάρι που μας χαιρέτησε... στα ελληνικά μιας κι η σύντροφός του ήταν ελληνίδα εκ Παρισίων.
Δεν υπήρξε ούτε στιγμή ανάπαυλας καθώς θέλαμε να αξιοποιήσουμε και το ελάχιστο φως της μέρας. Κινήσαμε για να απαθανατήσουμε κι εμείς με τη σειρά μας την κλασσική εικόνα του φιδογυριστού δρόμου πάνω από το φαράγγι Dades. Το απογευματινό φως μας αποζημίωνε.
Οι δυνατοί αέρηδες καθάρισαν τον ουρανό και τη θολούρα που μας συνόδευε μόνιμα, ο ήλιος έδειξε το πρόσωπό του κι έτσι συνεχίσαμε παραπέρα καταλήγοντας σε μια κορφή μαζί με τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, ολομόναχοι να αγναντεύουμε τα γυμνά βουνά και τις βαθιές κοιλάδες.
Το βράδυ το κουσκούς που μας σέρβιρε ο βερβέρος ήταν υπερπαραγωγή. Εκεί συνειδητοποίησα ότι γευστικά μου είναι αδιάφορο, βαρετό κι έτσι απέφυγα να το ξαναδοκιμάσω ως το τέλος του ταξιδιού.
Το σουαρέ έκλεισε με ζωντανή βερβέρικη μουσική για την πάρτη μας και μόνο, αφού δεν υπήρχαν άλλοι ένοικοι. Μόνο που ο βερβέρος επέμενε να τραγουδήσουμε κι εμείς κάτι στα ελληνικά. Ως ο ορισμός του παράφωνου, το αποφύγαμε ευγενικά κι αρκεστήκαμε σε δείγματα ελληνικής μουσικής μέσω... smartphones. Μόνο που εγώ το πήρα πολύ πατριωτικά και υπό τους ήχους του Zorba the Greek τραβολόγαγα τον δύσμοιρο βερβέρο προσπαθώντας να του μάθω συρτάκι…
Last edited by a moderator: