hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
ΦΑΡΑΓΓΙ DADES - ΜΕRZOUGA
Βreakfast in Morocco
Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως κι έτσι το πρωί μας ξαναβρήκε απολαμβάνουμε τη θέα στο φαράγγι Dades. Διότι άλλο φωτογραφικά το πρωινό, άλλο το απογευματινό φως ώστε να αποδοθεί σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια το φαράγγι. Ούτε την Ακρόπολη να φωτογραφίζαμε.
Επιστρέψαμε στον κεντρικό οδικό άξονα με πυξίδα άλλο ένα φαράγγι. Το Todra.
Σύμφωνα με τις υποδείξεις της εφαρμογής maps.me υπήρχε ένα σημείο της διαδρομής με πανοραμική θέα προς μία παραδοσιακή πόλη με άφθονες κάσμπες όπου πρότεινα να σταματήσουμε αν και οι συνθήκες φωτογράφησης ήταν μακράν από ιδανικές. Όπως αποδείχθηκε το σημείο αυτό ήταν συνήθης στάση για πούλμαν κατάφορτωτα από κινέζους τουρίστες καθώς και μικροπωλητές που πούλαγαν κυρίως πολύχρωμες βερβέρικες μαντήλες για να προφυλάξεις το αναπνευστικό σου σύστημα από την μανία της αμμοθύελας.
Φτάσαμε στο φαράγγι Todra μεν, αλλά μας είχαν προλάβει δε τα πούλμαν που είχαν αποβιβάσει το μισό Πεκίνο. Γέμισε το εντυπωσιακό φαράγγι χαρωπούς ασιάτες, να φωτογραφίζονται ο ένας μετά τον άλλον σε ότι πόζα τους κατέβαινε στο κεφάλι δείχνοντας πάντα το σήμα της νίκης. Δώσαμε αγώνα να τραβήξουμε φωτογραφίες χωρίς κάποιον μέσα στο πλάνο μας. Συμπέρασμα; Οργανώστε την επίσκεψή σας στο φαράγγι πριν ή μετά την άφιξη των κινεζοπούλμαν (συρρέουν προς το μεσημεράκι) γιατί αλλιώς θα αναρωτιέστε σε ποιά χώρα βρίσκεστε…
Ευτυχώς οι εκδρομείς δεν συνέχιζαν πέρα από το φαράγγι. Και γιατί άλλωστε; Εγώ αντίθετα πρότεινα να συνεχίσουμε. Τέτοιες φαεινές ιδέες τις κατεβάζει μόνο η γκλάβα μου, καθώς ήταν ένα “εναλλακτικό” οδικό δακτυλίδι….200 χλμ αντί του κεντρικού δρόμου που ήταν μόλις 55 χλμ μέχρι τον τελικό μας προορισμό. Αμαρτίαν ουκ έχω, διότι οι σημειώσεις μου αυτό πρότειναν. Κι άλλα φαράγγια κι άλλες κάσμπες.
Μετά το φαράγγι μέσα στη θολούρα
Η διαδρομή επιφύλασσε ένα κατάξερο τοπίο, πληκτικό κατά διαστήματα κι όλο αυτό μέσα σε μια απελπιστική ροζουλί θολούρα.
Εγώ παρέμενα απτόητος. Εκεί που οι υπόλοιποι είχαν περιέλθει σε πλήρη απελπισία με το τοπίο, εγώ φωτογράφιζα χωριά και πόλεις ξεχασμένα από τον τουρισμό,
παραληρούσα με τα γκρέμια και τα καταπράσινα - κατάξερα στενά φαράγγια Imider & Amsad ανάμεσα στους ολόγυμνους ορεινούς όγκους (εντούτοις λίγοτερο εντυπωσιακά από τα τουριστικά αδέλφια τους Dades & Todra)
Από τις λίγες πράσινες εκτάσεις ήταν εκείνες με μηλιές, μάλλον παραγωγικές και διάσημες στο Μαρόκο, αν κρίνω από το τεράστιο μήλο που κοσμούσε την είσοδο της πολίχνης Αssoul.
Με τα πολλά, κι ενώ ο ταλαίπωρος Φ. στο τιμόνι εκλιπαρούσε για μια στάση για καφέ, εγώ (μη χάσω και κανένα αξιοθέατο) πρότεινα στάσεις στο Ksar Ait Yahia ou Othmane (με εντυπωσιακή πύλη αλλά κατ’ουσίαν γκρέμι με ελάχιστα δείγματα ανθρώπινης παρουσίας)
και στο Ksar Igoulmimen στην Goulmima, το οποίο είχε αναπαλαιωθεί με λίγο αμφίβολα αισθητικά αποτελέσματα. Παρά τις εκκλήσεις εκ νέου για καφέ, εγώ τους παρότρυνα να χαθούμε στα στενάκια ώστε να βιώσουμε λίγη από την μοναδικότητα της αστικής αρχιτεκτονικής ενός ksar, απολαμβάνοντας το καφέ σε κανένα παραδοσιακό καφενέ που θα έπρεπε να υπάρχει. Το όλο εγχείρημα ουδόλως σκόρπισε ρίγη συγκίνησης, ο οσφρητικός μας βλεννογόνος συνέλαβε μια διάχυτη μυρωδιά σταυλίλας και βέβαια ούτε κατά διάνοια υπήρχε διάθεση να ψάξουμε καφενέδες εκεί που δεν υπήρχαν.
Χωρίς ίχνος καφεϊνης να ρέει στον οργανισμό μας, άρον άρον καλύψαμε τα τελευταία χιλιόμετρα ως το κατάλυμά μας το Gite Elkhorbat στα περίχωρα της αδιάφορης πόλης Tinejdad.
Τinejdad
Gite Elkhorbat
Gite Elkhorbat
Gite Elkhorbat
Στεγασμένο σε μια παλιά κάσμπα, μέσα σε ένα ksar που ακόμα κατοικείται, ήταν η πιο ατμοσφαιρική (κι ακριβότερη) επιλογή του ταξιδιού αν και ομολογουμένως τα δωμάτια υπερτερούσαν μέγεθος με εκείνα των riad. Πίνοντας το welcome tea που μας σέρβιραν (όπως κάνουν παντού στο Μαρόκο) συναντήσαμε μια οικογένεια Ολλανδών που μόλις είχαν γυρίσει από τους αμμόλοφους στην Μerzouga. Δεδομένων των καιρικών συνθηκών τους ρώτησα πώς ήταν η εμπειρία: “Φρικτή... αλλά ενδιαφέρουσα. Η άμμος έμπαινε από παντού, στα μάτια, τη μύτη, το στόμα”. Αλληλοκοιταχτήκαμε προβληματισμένοι, όμως ο Φ. και ο Α. ήταν σίγουροι πως θα έχουν τη τύχη με το μέρος τους (διότι εγώ δεν φημίζομαι γι’αυτό). Οι άνεμοι αναμενόταν ότι θα καταλαγιάσουν.
Το βράδυ κύλισε γευστικά στο εστιατόριο του ξενοδοχείου με tajine λεμονάτου κοτόπουλου με ελιές, ίσως το καλύτερο στο είδος του που φάγαμε στο Μαρόκο.
Σαν η μέρα ξημέρωσε επιβεβαιώθηκε του λόγου το αληθές, η θολούρα είχε καταλαγιάσει, δεν φυσούσε και αφού ο χρόνος μας το επέτρεπε κάναμε μια βόλτα στο ksar. Περιδιαβήκαμε στις πύλες και τα στενάκια του (που είναι σκεπαστά ώστε να προφυλάσσουν από τη ζέστη και την άμμο, με το μόνο φως να μπαίνει κατά διαστήματα από φωταγωγούς), πριν κινήσουμε για το χωριό Hassilabied κοντά στη Merzouga όπου ήταν η βάση εκκίνησης για το ταξίδι στους αμμόλοφους.

Βreakfast in Morocco
Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως κι έτσι το πρωί μας ξαναβρήκε απολαμβάνουμε τη θέα στο φαράγγι Dades. Διότι άλλο φωτογραφικά το πρωινό, άλλο το απογευματινό φως ώστε να αποδοθεί σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια το φαράγγι. Ούτε την Ακρόπολη να φωτογραφίζαμε.
Επιστρέψαμε στον κεντρικό οδικό άξονα με πυξίδα άλλο ένα φαράγγι. Το Todra.
Σύμφωνα με τις υποδείξεις της εφαρμογής maps.me υπήρχε ένα σημείο της διαδρομής με πανοραμική θέα προς μία παραδοσιακή πόλη με άφθονες κάσμπες όπου πρότεινα να σταματήσουμε αν και οι συνθήκες φωτογράφησης ήταν μακράν από ιδανικές. Όπως αποδείχθηκε το σημείο αυτό ήταν συνήθης στάση για πούλμαν κατάφορτωτα από κινέζους τουρίστες καθώς και μικροπωλητές που πούλαγαν κυρίως πολύχρωμες βερβέρικες μαντήλες για να προφυλάξεις το αναπνευστικό σου σύστημα από την μανία της αμμοθύελας.
Φτάσαμε στο φαράγγι Todra μεν, αλλά μας είχαν προλάβει δε τα πούλμαν που είχαν αποβιβάσει το μισό Πεκίνο. Γέμισε το εντυπωσιακό φαράγγι χαρωπούς ασιάτες, να φωτογραφίζονται ο ένας μετά τον άλλον σε ότι πόζα τους κατέβαινε στο κεφάλι δείχνοντας πάντα το σήμα της νίκης. Δώσαμε αγώνα να τραβήξουμε φωτογραφίες χωρίς κάποιον μέσα στο πλάνο μας. Συμπέρασμα; Οργανώστε την επίσκεψή σας στο φαράγγι πριν ή μετά την άφιξη των κινεζοπούλμαν (συρρέουν προς το μεσημεράκι) γιατί αλλιώς θα αναρωτιέστε σε ποιά χώρα βρίσκεστε…
Ευτυχώς οι εκδρομείς δεν συνέχιζαν πέρα από το φαράγγι. Και γιατί άλλωστε; Εγώ αντίθετα πρότεινα να συνεχίσουμε. Τέτοιες φαεινές ιδέες τις κατεβάζει μόνο η γκλάβα μου, καθώς ήταν ένα “εναλλακτικό” οδικό δακτυλίδι….200 χλμ αντί του κεντρικού δρόμου που ήταν μόλις 55 χλμ μέχρι τον τελικό μας προορισμό. Αμαρτίαν ουκ έχω, διότι οι σημειώσεις μου αυτό πρότειναν. Κι άλλα φαράγγια κι άλλες κάσμπες.
Μετά το φαράγγι μέσα στη θολούρα
Η διαδρομή επιφύλασσε ένα κατάξερο τοπίο, πληκτικό κατά διαστήματα κι όλο αυτό μέσα σε μια απελπιστική ροζουλί θολούρα.
Εγώ παρέμενα απτόητος. Εκεί που οι υπόλοιποι είχαν περιέλθει σε πλήρη απελπισία με το τοπίο, εγώ φωτογράφιζα χωριά και πόλεις ξεχασμένα από τον τουρισμό,
παραληρούσα με τα γκρέμια και τα καταπράσινα - κατάξερα στενά φαράγγια Imider & Amsad ανάμεσα στους ολόγυμνους ορεινούς όγκους (εντούτοις λίγοτερο εντυπωσιακά από τα τουριστικά αδέλφια τους Dades & Todra)
Από τις λίγες πράσινες εκτάσεις ήταν εκείνες με μηλιές, μάλλον παραγωγικές και διάσημες στο Μαρόκο, αν κρίνω από το τεράστιο μήλο που κοσμούσε την είσοδο της πολίχνης Αssoul.
Με τα πολλά, κι ενώ ο ταλαίπωρος Φ. στο τιμόνι εκλιπαρούσε για μια στάση για καφέ, εγώ (μη χάσω και κανένα αξιοθέατο) πρότεινα στάσεις στο Ksar Ait Yahia ou Othmane (με εντυπωσιακή πύλη αλλά κατ’ουσίαν γκρέμι με ελάχιστα δείγματα ανθρώπινης παρουσίας)
και στο Ksar Igoulmimen στην Goulmima, το οποίο είχε αναπαλαιωθεί με λίγο αμφίβολα αισθητικά αποτελέσματα. Παρά τις εκκλήσεις εκ νέου για καφέ, εγώ τους παρότρυνα να χαθούμε στα στενάκια ώστε να βιώσουμε λίγη από την μοναδικότητα της αστικής αρχιτεκτονικής ενός ksar, απολαμβάνοντας το καφέ σε κανένα παραδοσιακό καφενέ που θα έπρεπε να υπάρχει. Το όλο εγχείρημα ουδόλως σκόρπισε ρίγη συγκίνησης, ο οσφρητικός μας βλεννογόνος συνέλαβε μια διάχυτη μυρωδιά σταυλίλας και βέβαια ούτε κατά διάνοια υπήρχε διάθεση να ψάξουμε καφενέδες εκεί που δεν υπήρχαν.
Χωρίς ίχνος καφεϊνης να ρέει στον οργανισμό μας, άρον άρον καλύψαμε τα τελευταία χιλιόμετρα ως το κατάλυμά μας το Gite Elkhorbat στα περίχωρα της αδιάφορης πόλης Tinejdad.
Τinejdad
Gite Elkhorbat
Gite Elkhorbat
Στεγασμένο σε μια παλιά κάσμπα, μέσα σε ένα ksar που ακόμα κατοικείται, ήταν η πιο ατμοσφαιρική (κι ακριβότερη) επιλογή του ταξιδιού αν και ομολογουμένως τα δωμάτια υπερτερούσαν μέγεθος με εκείνα των riad. Πίνοντας το welcome tea που μας σέρβιραν (όπως κάνουν παντού στο Μαρόκο) συναντήσαμε μια οικογένεια Ολλανδών που μόλις είχαν γυρίσει από τους αμμόλοφους στην Μerzouga. Δεδομένων των καιρικών συνθηκών τους ρώτησα πώς ήταν η εμπειρία: “Φρικτή... αλλά ενδιαφέρουσα. Η άμμος έμπαινε από παντού, στα μάτια, τη μύτη, το στόμα”. Αλληλοκοιταχτήκαμε προβληματισμένοι, όμως ο Φ. και ο Α. ήταν σίγουροι πως θα έχουν τη τύχη με το μέρος τους (διότι εγώ δεν φημίζομαι γι’αυτό). Οι άνεμοι αναμενόταν ότι θα καταλαγιάσουν.
Το βράδυ κύλισε γευστικά στο εστιατόριο του ξενοδοχείου με tajine λεμονάτου κοτόπουλου με ελιές, ίσως το καλύτερο στο είδος του που φάγαμε στο Μαρόκο.
Σαν η μέρα ξημέρωσε επιβεβαιώθηκε του λόγου το αληθές, η θολούρα είχε καταλαγιάσει, δεν φυσούσε και αφού ο χρόνος μας το επέτρεπε κάναμε μια βόλτα στο ksar. Περιδιαβήκαμε στις πύλες και τα στενάκια του (που είναι σκεπαστά ώστε να προφυλάσσουν από τη ζέστη και την άμμο, με το μόνο φως να μπαίνει κατά διαστήματα από φωταγωγούς), πριν κινήσουμε για το χωριό Hassilabied κοντά στη Merzouga όπου ήταν η βάση εκκίνησης για το ταξίδι στους αμμόλοφους.
Last edited by a moderator: