Κιργιστάν Περιπέτειες στην Κεντρική Ασία (Κιργιστάν)

underwater

Member
Μηνύματα
2.716
Likes
11.325
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική

Στο ουδέτερο, άχρωμο, άοσμο Naryn
Naryn-ή αλλιώς το μέρος που μου έκανε τη λιγότερη αίσθηση από όλο Κιργιστάν. Από όσα είχα διαβάσει είχα καταλάβει εξαρχής ότι δεν έχει τίποτα το ιδιαίτερα ενδιαφέρον για να δει κανείς, αντιθέτως πρόκειται για μια σχετικά άχρωμη και άοσμη μικρή επαρχιακή πόλη. Παρ’ όλα αυτά αποτελεί έναν στάνταρ σταθμό μεγάλου αριθμού ταξιδιωτών για δύο κατά βάση λόγους: ο πρώτος είναι η εγγύτητά του με το περίφημο καραβάν-σαράι Tash Rabat, ο δεύτερος η κομβική του θέση που του προσφέρει ρόλο περάσματος προς ποικίλες διαδρομές.

Αυτό συνέβη και στην περίπτωσή μας-θέλαμε να μεταβούμε στο Νότο στα σύνορα με Ουζμπεκιστάν, θέλαμε να το κάνουμε οδικώς (είχαμε ήδη κλείσει ένα αεροπορικό εισιτήριο για τη διαδρομή Osh-Bishkek, κερδίζοντας χρόνο μεν, αλλά χάνοντας την ευκαιρία να δούμε μια υπέροχη καθώς λένε διαδρομή) και δεν μπορούσαμε να διανοηθούμε την εφιαλτική προοπτική της επιστροφής μας στο Βορρά με στόχο να κατηφορήσουμε από εκεί στο Osh, όπως ΟΛΟΙ μας συμβούλευαν! No-fucking-way! Για τη μετάβασή μας στο Osh θα αναφερθώ όμως στο επόμενο κεφάλαιο, σήμερα θα περιοριστώ στα του Naryn.

Επιστρέφοντας λοιπόν από τη Son Kul, ο οδηγός μας άφησε στο CBT Office του Kochkor. Ήταν νωρίς το μεσημέρι, το γραφείο ήταν πολύ busy και δεν δυσκολευτήκαμε να βρούμε άτομα που ενδιαφέρονταν για μετάβαση στο Naryn. Γρήγορα δέσαμε με ένα ζευγάρι Σλοβένων, δυο παιδιά πολύ κοντά στην ηλικία μου, καλλιτεχνικούς τύπους, με πολύ ενδιαφέρουσες ταξιδιωτικές εμπειρίες στο ενεργητικό τους! Πήραμε ένα shared taxi μαζί και μας μετέφερε στο Naryn σε λίγο λιγότερο από δύο ώρες αν θυμάμαι καλά, ενώ όλοι μαζί πληρώσαμε λίγο κάτω από 14 euro. Η διαδρομή με τους συνταξιδιώτες πολύ ενδιαφέρουσα, με πολύ γέλιο και συζητήσεις για τις χώρες μας, τα ταξίδια μας και φυσικά την Ευρώπη που μας πληγώνει όλους! :p

Άφιξη στο Naryn και η αρχική απογοήτευση έκδηλη. Καθόλου χαρακτήρας σε αυτή την πόλη! Στο cbt κάτι πάει κι έρχεται! Ευγενέστατοι οι υπάλληλοι, αρκετός κόσμος (και πολλά άτομα που είχαμε γνωρίσει σε άλλες πόλεις), γρήγορη εξυπηρέτηση. Αυτή τη βραδιά δεν θα μέναμε σε guest house, αλλά σε ένα κανονικό διαμέρισμα ντόπιων με δύο κρεβατοκάμαρες (μια για εμάς, μια για τους Σλοβένους). Ενημερωθήκαμε ότι για πρόσβαση στο internet το μόνο διαθέσιμο μέρος δεν ήταν άλλο από το cbt. Εντάξει, δεν το πήραμε και άσχημα! Με τη λαμπρή εξαίρεση του Μπισκέκ το Wi-Fi ήταν παντού ημι-ανύπαρκτο. Στη Son Kul δεν υπήρχε καν ηλεκτρισμός, τι να λέμε! Μετά από λίγες ημέρες ακόμα και ένα junkie όπως εγώ μπορεί να συνηθίσει την έλλειψη του διαδικτύου, χωρίς να λείπουν βέβαια και οι εξαιρέσεις! Όπως εκείνη τη βραδιά στο Καρακόλ που έψαχνα απεγνωσμένα σήμα για να στείλω στη dim kyr να της ζητήσω τα φώτα της για την οδική αρτηρία μεταξύ Naryn και Osh (καλή ώρα)-μεγάλες στιγμές!

Ας επιστρέψω όμως στα του Naryn. Μας ενημέρωσαν λοιπόν από το cbt ότι θα ερχόταν μαζί μας στο διαμέρισμα ένας Ιάπωνας (!) για να μας βοηθήσει στη συνεννόηση, καθώς οι Κιργισιούλες σπιτονοικοκυρές δεν μιλούσαν αγγλικά. Εγώ θυμήθηκα όλους τους Ιάπωνες που είχα γνωρίσει όταν έκανα μεταπτυχιακό στη Γλασκώβη και αναλογίστηκα τα κατά γενική ομολογία κάκιστα αγγλικά τους, οπότε δεν μπόρεσα να μην σκεφτώ πόσο άξιος θα ήταν τούτος εκεί που τον χρησιμοποιούσαν και για διερμηνέα! Αλλά φευ! Το παλικάρι ήταν συμπαθέστατο, ευγενέστατο, προσπαθούσε, αλλά δεν! Τα αγγλικά του εντάξει, μπορούσαμε μέσες-άκρες να καταλάβουμε τι έλεγε, τα ρώσικά του πάλι (αν θυμάμαι καλά τους μιλούσε ρώσικα, όχι κιργισιανά) δεν γίνονταν καθόλου κατανοητά από τις κοπελίτσες, οι οποίες είχαν ξεκαρδιστεί στα γέλια (και με είχαν κολλήσει και μένα, μου φαινόταν πολύ σουρρεαλιστική αυτή η σύγχρονη Βαβέλ). Κάποια στιγμή βγήκε ένα συμπέρασμα και ο Ιάπωνας έφυγε. Ποτέ δεν κατάλαβα αν δούλευε στο cbt ή αν ήταν εθελοντής, ούτε τι στο καλό έκανε στο Κιργιστάν και ιδιαίτερα στο Naryn (!).

Για να μην πολυλογώ αφού ταχτοποιηθήκαμε κάναμε ένα μπανάκι και βγήκαμε για μια βόλτα στην πόλη, το κάθε ζεύγος χωριστά. Εμείς θέλαμε να γυρίσουμε τα «αξιοθέατα», οι άλλοι να βρουν χορτοφαγική τροφή! Η πρώτη εντύπωση έξω από τη σοβιετικού στυλ πολυκατοικία που μέναμε ψιλοαπογοητευτική και αγριευτική. Πού στο καλό μας είχαν φέρει; :p



Γενικώς η πόλη είναι γεμάτη εργατικού στυλ οικοδομήματα.


Ορισμένα της σημεία διασχίζει ένα βρωμερό ποτάμι. Τα γεφύρια όλα τα λεφτά!


Πριν όμως ξεκινήσουμε το sightseeing κάναμε ένα πέρασμα από το cbt για λίγο σερφάρισμα. Ξαφνικά με πλησίασε ένας τύπος όπου δεν καταλάβαινα γρι από όσα μου έλεγε! Ήταν ευγενέστατος, με ένα μόνιμο χαμόγελο στο πρόσωπό του, αλλά τα αγγλικά του ήταν απλά άθλια. Μια κοπέλα που προσπαθούσε να τον βοηθήσει μου είπε ότι ήταν Κορεάτης (όπως κι αυτή) κι έψαχνε κι εκείνος (όπως οι περισσότεροι) τρόπο να μεταβεί στο Osh. Γενικώς ήταν η μέρα των τζαζ Ασιατών εκείνη! Προσπάθησα να συνεννοηθώ με το cbt μήπως θα μπορούσαμε να τον βολέψουμε εμείς την επομένη ημέρα (κάτι που δεν γινόταν) και του εξήγησα μέσω της άλλης κοπέλας τι κινήσεις θα μπορούσε να κάνει ούτως ώστε να μοιραστεί με κάποιους συγκοινωνία. Το βράδυ οι Σλοβένοι μας έλεγαν και εκείνοι ξεκαρδισμένοι για τον καημενούλη Κορεάτη τον οποίο είχαν φυσικά συναντήσει κι αυτοί. Ελπίζω να βρήκε άκρη και να μην περιφέρεται ακόμα στο εφιαλτικό Naryn ψάχνοντας να βρει πώς θα μεταβεί στο Νότο! :p Πάντως χαρά στο κουράγιο του! Να ταξιδεύεις στο Κιργιστάν μιλώντας μόνο κορεάτικα δεν είναι και εύκολο πράγμα.

Όσο για το τι κάναμε στο Naryn; Όχι πολλά, πρόκειται άλλωστε για μια μικρή πόλη που επί της ουσίας εκτείνεται σε τρεις μακρόστενους δρόμους. Η ιστορία της δεν είναι μακριά-ξεκίνησε σαν Ρωσική στρατιωτική βάση το 1868, αλλά αναπτύχθηκε περισσότερο μετά το ‘Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Υπάρχει ακόμα έντονη στρατιωτική παρουσία (Κιργίσια και Ρώσικη) και γενικώς βλέπεις παντού ένστολους. Παράλληλα, χωρίς να λείπουν οι εξαιρέσεις, οι κάτοικοι του Naryn δεν είναι και οι πιο φιλικοί της χώρας, κάτι που συνδυαστικά με τα παραπάνω δημιουργεί μια «περίεργη» ατμόσφαιρα. Αισθανόμασταν αρκετή ανασφάλεια καθώς σε μια τόσο μικρή πόλη δεν μπορείς με τίποτα να κρύψεις ότι είσαι τουρίστας (δεν σε βοηθούν και τα χαρακτηριστικά σου άλλωστε), ενώ είναι κοινό μυστικό ότι οι διεφθαρμένοι αστυνομικοί του Κιργιστάν βγάζουν τρελά χρήματα από τους τουρίστες, δημιουργώντας τους μπελάδες με διαβατήρια και λοιπά. Το γνωρίζουν όλοι και στα περισσότερα μέρη ξέρεις ότι μπορείς εύκολα να τους αποφύγεις κυκλοφορώντας σε συγκεκριμένα σημεία χωρίς φωτογραφικές μηχανές και γενικότερα όντας προσεκτικός. Στο Naryn όμως δύσκολο, ιδιαίτερα όταν οι ένστολοι είναι περισσότεροι από τους πολίτες (που λέει ο λόγος!). Ευτυχώς πάντως δεν αντιμετωπίσαμε πρόβλημα.

Κλασσικό αξιοθέατο της πόλης το άγαλμα του Λένιν (για να τον εμπεδώσουμε).


Αρκετά μου άρεσε το Μνημείο της Κιργίσιας Νεολαίας.


Το εντυπωσιακό Νέο Τζαμί (το οποίο χτίστηκε με συνδρομή εκ Σαουδικής Αραβίας το 1993) δεν το επισκεφτήκαμε επειδή βρίσκεται έξω από την πόλη, απλά το είδαμε την επομένη φεύγοντας. Είναι μάλλον ό, τι πιο αξιόλογο έχει να επιδείξει το Naryn. Φυσικά όταν ένα μέρος δεν έχει κλασικά σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, δίνει κανείς βαρύτητα σε άλλα στοιχεία. Εμείς περισσότερο δώσαμε στους ανθρώπους.

Στα κοριτσάκια που τραγουδούσαν καραόκε στο πάρκο.


Στα παιδάκια που έπαιζαν.



Στις κυριούλες που ανακάτευαν το «αγαπημένο» kumis με το γάλα αλόγου.


Στην κυρία που δεν ήταν και πολύ μεγάλη φαν των φωτογραφιών.


Στους ποδηλάτες.


Τα υπόλοιπα είχαν δευτερεύοντα ρόλο.

Είτε μιλάμε για ένα τζαμί


είτε για το εσωτερικό του σταθμού των λεωφορείων


είτε για street art!


Περισσότερο πάντως μας ενέπνευσε αυτός ο χαριτωμένος τσαλαπετεινός!


Καθώς ο ήλιος άρχισε να πέφτει κάναμε μια στάση σε ένα από τα «προτεινόμενα» εστιατόρια του οδηγού (ψιλοχάλια) και στη συνέχεια επιστρέψαμε μες στα σκοτάδια στο σοβιετικό μας διαμέρισμα για λίγο ύπνο πριν το (πολύ) πρωινό εγερτήριο της επομένης, (πολύ) μακριάς μέρας.

 
Last edited by a moderator:

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
ΤΕΛΕΙΑ!
Πόσο ζηλεύω και πόσο θέλω κι εγώ κάποια στιγμή να μπορέσω να επισκευτώ κάποιο ..σταν γιατί αυτές οι χώρες για κάποιο λόγο με γοητεύουν.Άλλη μια τέλεια ιστορία λοιπόν που θα διαβάζω με τεράστιο ενδιαφέρον και θέλω να δω μέσα από τις φωτό σου.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.716
Likes
11.325
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
ΤΕΛΕΙΑ!
Πόσο ζηλεύω και πόσο θέλω κι εγώ κάποια στιγμή να μπορέσω να επισκευτώ κάποιο ..σταν γιατί αυτές οι χώρες για κάποιο λόγο με γοητεύουν.Άλλη μια τέλεια ιστορία λοιπόν που θα διαβάζω με τεράστιο ενδιαφέρον και θέλω να δω μέσα από τις φωτό σου.
Γιάννη άκου με και να πας!
Με την pegasus η πρόσβαση είναι οικονομικότατη και η χώρα πάρα πολύ εύκολη, παρά το γλωσσικό εμπόδιο!
Εμείς μετά που είδαμε πόσο απλά και οικονομικά ήταν όλα σκυλομετανιώσαμε που δεν είχαμε βάλει άλλες 10 ημέρες στο πρόγραμμα να προσθέσουμε και Ουζμπεκιστάν ή έστω λίγο Καζακστάν.
Γνωρίσαμε πολύ κόσμο που έκανε γενικό tour στα -σταν (άνευ Αφγανιστάν όμως, να εξηγούμαστε :p ) και κανείς δεν ανέφερε κάτι ιδιαίτερα δύσκολο ή δυσάρεστο. :)

Παρα πολυ ωραια η αρχη!!! :)
Περιμενουμε και τη συνεχεια!!
Ευχαριστώ πολύ! Η συνέχεια λίαν συντόμως! :)
 

mariath

Member
Μηνύματα
2.223
Likes
5.762
Ταξίδι-Όνειρο
Όλη η Νότια Αμερική
Οι ιστορίες στο φόρουμ όχι μόνο πολλαπλασιάζονται αλλά γίνονται όλο και πιο ενδιαφέρουσες. Πολύ χαίρομαι που θα μοιραστείς τις εμπειρίες αυτού του ταξιδιού μαζί μας.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.716
Likes
11.325
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Οι ιστορίες στο φόρουμ όχι μόνο πολλαπλασιάζονται αλλά γίνονται όλο και πιο ενδιαφέρουσες. Πολύ χαίρομαι που θα μοιραστείς τις εμπειρίες αυτού του ταξιδιού μαζί μας.
Σε ευχαριστώ! :) Η αλήθεια ειναι οτι το πλήθος ιστοριών που κατακλύζει το φόρουμ αυτή την περίοδο ήταν νομίζω η βασική ώθηση/έμπνευση να ξεκινήσω ιστορία αμέσως μόλις τελείωσα την προηγούμενη! :)
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Θέλω φώτοζ, θέλω -σταν, θέλω Μογγολόφατσες, θέλω κιργίσια φύση, θέλω ιστορίες για κοπριές και γιούρτες !
Θέλω και τιπς "πώς να πείσουμε κάποιον να έρθει στο Κιργιστάν".
Αναμένουμε εναγωνίως :)
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
μετά από μια μεγάλη περίοδο που κατακλύστηκε το forum από ιστορίες Ευρώπης επιτέλους ήρθε η ανάπτυξη. Κάτι διαφορετικό βρε αδερφέ!!! Αν και ομολογουμένως δε θα το τον θεωρούσα και τον τοπ προορισμό μου, περιμένω να διαβάσω κάτι που θα μου κλείσει το μάτι ;)
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.445
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Εσείς οι παραλιόπληκτοι ομολογουμένως είστε μεγάλη μάστιγα . Αντε!
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.716
Likes
11.325
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Θέλω φώτοζ, θέλω -σταν, θέλω Μογγολόφατσες, θέλω κιργίσια φύση, θέλω ιστορίες για κοπριές και γιούρτες !
Θέλω και τιπς "πώς να πείσουμε κάποιον να έρθει στο Κιργιστάν".
Αναμένουμε εναγωνίως :)
Always at your disposal! :D
Σε τουαλέτες να αναφερθώ λες; :p
Όσο για τα tips που λες θα κάνω ό, τι μπορώ! :)

μετά από μια μεγάλη περίοδο που κατακλύστηκε το forum από ιστορίες Ευρώπης επιτέλους ήρθε η ανάπτυξη. Κάτι διαφορετικό βρε αδερφέ!!! Αν και ομολογουμένως δε θα το τον θεωρούσα και τον τοπ προορισμό μου, περιμένω να διαβάσω κάτι που θα μου κλείσει το μάτι ;)
Πάντως εγώ πολλά από τα καλύτερα ταξίδια μου τα έκανα σε προορισμούς που αρχικά δεν είχα σε προτεραιότητα! :) Ποιός θα μου έλεγε ένα χρόνο πριν ότι θα πήγαινα στο Κιργιστάν! :p
 
Last edited:

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
σ'αυτό δεν έχεις και άδικο! Ποτέ μη λες ποτέ!!!!!!! Αλλά σαν την παραλλλλλλίαααα δεν έχει!!!!!! χαχχααχ έτσι Fenia????
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.716
Likes
11.325
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Τα βασικά: Γενικές πληροφορίες και οργάνωση

Γενικά

Το Κιργιστάν είναι μια μικρή χώρα της Κεντρικής Ασίας, με πληθυσμό 5.7 εκατομμύρια κατοίκους.

Οι Κιργίσιοι αποτελούν περίπου το 70% του πληθυσμού, ενώ ακολουθούν οι Ουζμπέκοι (κατά βάση στο Νότο όπου τα δημογραφικά δεδομένα αλλάζουν) και οι Ρώσοι. Υπάρχουν και αρκετές μειονότητες, με πιο χαρακτηριστική τους Dungan, μια μουσουλμανική φυλή κινέζικης καταγωγής.

Οι βασικές γλώσσες που θα ακούσετε να μιλούν είναι τα κιργισιανά (επίσημη), τα ουζμπέκικα (στο Νότο) και τα ρώσικα (επίσημη). Φυσικά κανείς δεν περιμένει να μάθετε βασικές λέξεις στα κιργισιανά, καθώς όλοι γνωρίζουν ρώσικα. Χρησιμοποιούν το κυριλλικό αλφάβητο, απλά ενδέχεται να παρατηρήσετε κάποια γράμματα που δεν υπάρχουν στη ρώσικη γλώσσα. Τα χρησιμοποιούν για την απόδοση κιργισιανών φθόγγων.

Αν εξαιρέσουμε τους Ρώσους, οι υπόλοιποι κάτοικοι είναι κατά βάση μουσουλμάνοι, αλλά πολύ μετριοπαθείς. Εξαίρεση οι περιοχές του Νότου όπου υπερτερούν οι Ουζμπέκοι και η φάση είναι πιο hardcore.

Το εθνικό νόμισμα είναι το Som. 1 Euro=70 Kyrgyz Som.

Γενικά περί οργάνωσης

Το Κιργιστάν είναι μια σχετικά μικρή και «εύκολη» χώρα, η οποία δεν χρειάζεται εξονυχιστικό προγραμματισμό. Τα πάντα (σχεδόν) κλείνονται επί τόπου και θέλει πολύ προσπάθεια για να μην κατορθώσεις να δεις αυτά που θέλεις ή για να ξεμείνεις κάποια βραδιά χωρίς κατάλυμα. Υπάρχει επάρκεια δωματίων, πρακτορείων, δρομολογίων και, όσο να ‘ναι, η χώρα δεν ξεχειλίζει από τουρίστες! Πήγαμε τη high season (δεύτερο μισό του Ιουλίου), μείναμε 2.5 εβδομάδες και πέφταμε όλο πάνω στους ίδιους και τους ίδιους! Την Δεύτερα χαιρετιόμασταν στο Καρακόλ και την Παρασκευή ξαναβρισκόμασταν στο Ναρίν και λέγαμε τα νέα της εβδομάδας. Οικογενειακή ατμόσφαιρα! :p

Από το παραπάνω μπορείτε να καταλάβετε ότι η διαδρομή που ακολουθούν οι τουρίστες είναι λίγο-πολύ η ίδια, με μικρές διαφοροποιήσεις, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του καθενός, αλλά και τις ημέρες που έχει στη διάθεσή του. Γνωρίσαμε άτομα που σκόπευαν να περάσουν έναν ολόκληρο μήνα στη χώρα, επομένως είχαν περίπου 10 μέρες επιπλέον σε σχέση με εμάς και φυσικά επρόκειτο να δουν πολύ περισσότερα! Επίσης, αρκετές διαφοροποιήσεις έχουν τα προγράμματα αυτών που πηγαίνουν στο Κιργιστάν για πεζοπορία ή ορειβασία, οι οποίοι είναι αρκετοί, καθώς οι τεράστιοι ορεινοί όγκοι της χώρας την κάνουν πολύ δελεαστική για τους ταξιδιώτες αυτού του στυλ.

Εμείς θέλαμε να συνδυάσουμε αρκετά διαφορετικά στοιχεία στο ταξίδι μας και μπορώ να πω ότι τα καταφέραμε! :) Εξερεύνηση των πόλεων και της κουλτούρας, χαλαρές πεζοπορίες σε εθνικά πάρκα, κολύμβηση σε αλπική λίμνη, εκδρομή σε άλλη αλπική λίμνη, δύο διανυκτερεύσεις σε γιούρτα, ιππασία (ο Θεός να την κάνει) και αρκετά άλλα! Φεύγοντας από Ελλάδα είχαμε απλά κλείσει τις δυο πρώτες μας διανυκτερεύσεις στην πρωτεύουσα Μπισκέκ και μια εσωτερική πτήση Ος-Μπισκέκ προς το τέλος του ταξιδιού.

Tip: γενικώς δεν χρειάζεται κανένα άγχος στο Κιργιστάν! Την βρίσκεις την άκρη. Μόνο στο Μπισκέκ καλό είναι να κλείσετε εκ των προτέρων τη διαμονή σας, καθώς είναι το μέρος που μαζεύει τον περισσότερο κόσμο, αλλά και λόγω του ότι οι διεθνείς πτήσεις κατά βάση προσγειώνονται τα ξημερώματα. Μετά από κάμποσες ώρες πτήσης και αρκετή κούραση είναι σημαντικό να ξέρεις ότι θα πας κάπου να εναποθέσεις το σαρκίο σου! Κι αν είσαι τυχερός όπως εμείς θα σε αφήσουν να κάνεις check-in από τις 6 το πρωί και απλά θα ξεραθείς! :)

Επίσης: εμείς σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μας μείναμε σε δίκλινα δωμάτια, με ή χωρίς ιδιωτικό μπάνιο (τις περισσότερες φορές χωρίς, όταν βρίσκαμε κάναμε πάρτυ!). Παρ’ όλα αυτά, στο Μπισκέκ συγκεκριμένα χρειάζεται προκράτηση για να καταφέρεις να χτυπήσεις δίκλινο, καθώς τα hostels έχουν περιορισμένο αριθμό ιδιωτικών δωματίων (και τα ξενοδοχεία της πόλης από ό, τι καταλάβαμε δεν θεωρούνται value for money-υψηλές τιμές για μέτριες παροχές). Έτσι, αν δεν θέλετε να καταλήξετε σε κάποιο dorm, κάντε τα κουμάντα σας!

Μεταφορές

Γενικώς εμείς κατά βάση μετακινηθήκαμε με αστικά ή υπεραστικά ΜΜΜ (κυρίως μαρσρούτκες, αλλά και λεωφορεία και τρόλει). Χρησιμοποιήσαμε άλλα μέσα (βασικά ταξί και shared taxi) όταν δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ΜΜΜ ή κάποια βράδια που γυρνούσαμε ψιλοαργά. Πιο συγκεκριμένα:

Μπισκέκ: το ζήτημα είναι να ξέρεις τι πηγαίνει πού! Βασικές γνώσεις του κυριλλικού αλφαβήτου κρίνονται απαραίτητες. Από εκεί και πέρα στέκεσαι στην στάση (ή την «στάση») και σηκώνεις το χέρι όταν έρχεται η μαρσρούτκα, το λεωφορείο ή το τρόλει που θες. Πληρώνεις στον οδηγό. Οι τιμές πολύ χαμηλές.

Στα ενδότερα μιας αστικής μαρσρούτκας!


Φυσικά μπορεί κανείς να πάρει και ταξί, αλλά με διαπραγμάτευση της τιμής.

Επαρχιακές πόλεις: και πάλι λίγο-πολύ το ίδιο σύστημα. Μαρσρούτκες και ταξί τα βασικά μέσα μεταφοράς, απλά λόγω μικρότερων μεγεθών η χρήση τους είναι πιο περιορισμένη.

Το λεωφορείο που μας πήγε στη λίμνη Issyk Kul!


Αεροδρόμια: το πιθανότερο είναι ότι θα πάρετε ταξί από-προς το αεροδρόμιο. Διαπραγματευτείτε την ταρίφα. Για την διαδρομή αεροδρόμιο-Μπισκέκ και τούμπαλιν φυσιολογική τιμή θεωρούνται τα 500-550 som (7-8 euro). Οι αντίστοιχες τιμές από/προς το αεροδρόμιο του Ος δεν ξεπερνούν τα 350 som (5 euro). Παρ’ όλα αυτά, αν έχετε μετάβαση σε νορμάλ ώρα μπορείτε να πάρετε και μαρσρούτκα (εμείς το κάναμε για να κατέβουμε στο Μπισκέκ μετά την εσωτερική μας πτήση, όπου φτάσαμε γύρω στις 9 το πρωί). Οι ταξιτζήδες θα σας πουν ότι δεν υπάρχει συγκοινωνία για το κέντρο και θα είναι κάθετοι και επίμονοι ως προς αυτό. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει, ενώ η στάση βρίσκεται σε περίοπτη θέση δεξιά της εξόδου.

Υπεραστικές διαδρομές: Και πάλι μαρσρούτκες. Στα δημοφιλή δρομολόγια ξεκινούν μόνο αφού γεμίσουν οι θέσεις. Στα λιγότερο «πιασάρικα» ξεκινούν ακόμα και αν δεν γεμίσουν, καθώς στις μικρές πόλεις υπάρχουν συγκεκριμένες ώρες όπου λαμβάνουν χώρα κάποιες διαδρομές Οι τιμές πολύ χαμηλές (κάνεις το αντίστοιχο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με 4-4.5 euro). Θεωρείται πιο ασφαλές να πληρώσει κανείς στο ταμείο και όχι κατευθείαν στον οδηγό, καθώς έχουν σημειωθεί κρούσματα αισχροκέρδειας. Φυσικά τα λεωφορειάκια είναι παμπάλαια, οι παροχές για γέλια και η φάση τελείως cult!

Ταξιδεύοντας με μαρσρούτκα από Μπισκέκ προς Καρακόλ

Ο υπερσύγχρονος κλιματισμός!


Ο άλλος τρόπος να ταξιδέψεις είναι τα shared taxi. Μοιράζεσαι με άλλους ένα αυτοκίνητο και σε πάει στον προορισμό σου, αφού πρώτα διαπραγματευτείς την τιμή. Το αυτοκίνητο μπορεί να είναι μια χαρά, αλλά συνήθως δεν είναι! :p Σχεδόν όλα έχουν σπασμένο το μπροστινό τζάμι, καθώς οι δρόμοι είναι αρκετά κακοτράχαλοι (ή επειδή τα βαράνε με μπουκάλια βότκας το βράδυ, ξέρω κι εγώ; )! Οι τιμές νορμάλ, αν εξαιρέσουμε κάποιες διαδρομές για τις οποίες δεν υπάρχει μαρσρούτκα και φυσικά χτυπάνε! Εμείς κάναμε 3 δρομολόγια με shared taxi.

Αεροπλάνο: μολονότι θεωρείται ότι η διαδρομή Ος-Μπισκέκ είναι μία από τις ωραιότερες της χώρας, ομολογώ ότι το να περάσουμε 12 ώρες σε μαρσρούτκα ή ταξί-σαράβαλο δεν συμπεριλαμβανόταν στις προτεραιότητές μας! Κλείσαμε λοιπόν με αεροπλάνο (με pegasus, η οποία έχει ουσιαστικά εξαγοράσει την δική τους air manas και χρησιμοποιεί για την εσωτερική αυτή πτήση τα αεροπλάνα και το προσωπικό του κιργισιανού αερομεταφορέα). Ομολογώ ότι είχα αγχωθεί κάπως με το πώς θα ήταν οι έλεγχοι, το αεροπλάνο και τα σχετικά. Δεν έχω και μεγάλη εμπειρία σε εσωτερικές πτήσεις με αμφίβολες προδιαγραφές (ένα Ναϊρόμπι-Μομπάσα μου έρχεται στο μυαλό όλο και όλο πριν 6 χρόνια, όπου είχα και μεγαλύτερη άγνοια κινδύνου).

Ευτυχώς όλα πήγαν καλά, αν και η κατάσταση ήταν τελείως χύμα. Μια στιγμιαία ματιά στα διαβατήριά μας, κανείς σοβαρός έλεγχος στο τι κουβαλούσαμε, ένα check-in της συμφοράς όπου έβαλαν το καρτελάκι της αποσκευής μου στο backpack του συνταξιδιώτη μου και τούμπαλιν! Γενικώς καμία σχέση με τα ευρωπαϊκά και όχι μόνο δεδομένα.

Η πτήση ευχάριστη γενικώς, με θέα στα πανύψηλα κιργισιανά βουνά! Είχαμε όμως την ατυχία να έχουμε στο πίσω κάθισμα μια παρέα ισλαμιστών, οι οποίοι σε κάθε ανατάραξη άρχιζαν να ψέλνουν όλοι μαζί, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια δυσοίωνη ατμόσφαιρα σε όλο το αεροσκάφος. Οι σύζυγοί τους, καλυμμένες από την κορυφή ως τα νύχια με μαύρες μπούρκες, κάθονταν απέναντι και δεν άρθρωναν λέξη.

Εννοείται πως θα ξαναέκανα τη διαδρομή, αλλά νομίζω και πάλι ένα άγχος θα το είχα! Χαζό μάλλον, δεδομένου ότι οι δρόμοι τους είναι πολύ πιο επικίνδυνοι. :D

Διαμονή και Οργανωμένες Εκδρομές

Γενικώς η οδός που ακολουθεί η πλειοψηφία των ταξιδιωτών στη χώρα είναι η ίδια: άφιξη στην χ,ψ πόλη/χωριό πριν το απόγευμα και βουρ για το CBT office. Όσοι έχουν οποιαδήποτε σχέση με ψυχολογία θα γελάσουν τρελά βλέποντας τα συγκεκριμένα αρχικά να συνδυάζονται με τουριστικές υπηρεσίες! Και όμως, καμία σχέση με cognitive-behavioural therapy! :p Το κιργισιανό CBT σημαίνει community-based tourism και ουσιαστικά πρόκειται για μια οργάνωση που ενισχύει τις τοπικές κοινότητες μέσω του τουρισμού. Έτσι, όταν κάποιος πάει σε ένα γραφείο CBT οι άνθρωποι εκεί (που συνήθως μιλούν πολύ καλά αγγλικά) του βρίσκουν απευθείας διαμονή ή του κανονίζουν κάποιο tour, ανάλογα με την περιοχή και τις επιθυμίες του. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορείς να επιλέξεις μέσω κάποιων εναλλακτικών, σε κάποιες άλλες όχι. Σε γενικές γραμμές πάντως οι υπηρεσίες είναι πολύ καλές. Σκοτεινή εξαίρεση το παράρτημα του Jalal-Abab. Μείνετε μακριά! Λεπτομέρειες εν καιρώ.

Πέρα από το CBT υπάρχουν και διάφορα πρακτορεία που κάνουν την ίδια ή παρόμοια δουλειά. Εμείς πάντως πηγαίναμε καρφί στα CBT και το ψάξαμε μόνο για την εκδρομή μας στη Son Kul με τις γιούρτες, καθώς είχαμε ενημερωθεί ότι κάποια πρακτορεία είχαν πιο συμφέρουσες τιμές. Εν τέλει και πάλι καταλήξαμε στο CBT επειδή εξυπηρετούσε καλύτερα αυτά που θέλαμε. Σε μεγαλύτερες πόλεις πάντως όπως το Ος και το Καρακόλ μπορείτε να βρείτε και μόνοι σας κατάλυμα στις ίδιες περίπου τιμές με το CBT. Από εκεί και πέρα εμένα μου φάνηκε καλή ιδέα η υποστήριξη των τοπικών κοινοτήτων και ήταν ένας επιπλέον λόγος να το προτιμώ.

Η διαδρομή μας

Όπως σας είπα δεν είχαμε κάνει κάποιο σοβαρό προγραμματισμό. Ξέραμε απλά ότι κάποια στιγμή έπρεπε να είμαστε στο Ος για να πάρουμε το αεροπλάνο. Οπότε είχαμε ένα γενικό πλάνο (το «στάνταρ» πλάνο Κιργιστάν που σας ανέφερα και παραπάνω), το οποίο αναδιαμορφωνόταν ανάλογα με το πόσο μας άρεσε ένα μέρος, τι δραστηριότητες θέλαμε να κάνουμε, τι συγκοινωνία υπήρχε και τα σχετικά. Χοντρικά κινηθήκαμε ως εξής:

Μπισκέκ (με μονοήμερη στο εθνικό πάρκο Ala-Archa)-Καρακόλ (με εκδρομές στη λιμνη Issyk Kul και στο Jeti Oguz)-Son Kul μέσω Kochkor-Naryn-Jalal Abad μέσω Kazarman-Osh και πίσω Μπισκέκ. Φυσικά μας ξέφυγαν κάποια μέρη που θέλαμε να δούμε, αλλά νομίζω ότι πήραμε μια γενική εικόνα!

Λεπτομέρειες οσονούπω! :)
 
Last edited:

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.222
Μηνύματα
884.079
Μέλη
38.912
Νεότερο μέλος
Aza

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom