underwater
Member
- Μηνύματα
- 2.716
- Likes
- 11.314
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ανταρκτική
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τα βασικά: Γενικές πληροφορίες και οργάνωση
- Μπισκέκ μέρος α': Ιστορίες καθημερινής τρέλας
- Μπισκέκ μέρος 'β: sightseeing στην πρωτεύουσα
- Εθνικό πάρκο Ala-Archa
- Καρακόλ: αυθεντικό Κιργιστάν!
- Στο animal market του Καρακόλ
- Μπάνιο στην Issyk-Kul
- Jeti-Oguz, γιούρτες και μεθύσια
- Στις στέπες της Son Kul
- Στο ουδέτερο, άχρωμο, άοσμο Naryn
- Είναι μακρύς ο δρόμος για το Osh!
- Στο ανατολίτικο Osh
- Περί διαμονής-φαγητού-ποτού
- Σκέψεις
Είναι μακρύς ο δρόμος για το Osh!
Όταν αρχίσαμε να οργανώνουμε το ταξίδι μας στο Κιργιστάν και τις περιοχές στις οποίες επρόκειτο να κινηθούμε, το όλο πλάνο μας είχε μια λογική καθόδου από το Βορρά προς το Νότο. Οι 2.5 εβδομάδες του ταξιδιού ήταν ούτως ή άλλως λίγες για να δούμε αυτά που θέλαμε, επομένως το να κάνουμε κύκλους ήταν τελείως εκτός συζήτησης. Έτσι, είχαμε εξαρχής κατά νου να πάρουμε μια μαρσρούτκα από το Ναρίν (το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της χώρας) για να μεταβούμε στο Νότο (αρχικά στο Jalal-Abad κι από εκεί στο Osh, από το οποίο και είχαμε κλείσει εσωτερική πτήση για Μπισκέκ).
Το σχέδιο φάνηκε να χαλάει από τη φάση όπου βρισκόμασταν ακόμα στο Καρακόλ. Σε όσους ντόπιους αναφέραμε ότι σκοπεύαμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη διαδρομή (Ναρίν-Ος) μας έλεγαν ότι δεν γίνεται και ότι θα έπρεπε να ξαναγυρίσουμε στην πρωτεύουσα Μπισκέκ (6-7 ώρες πίσω) και από εκεί να πάρουμε συγκοινωνία για να κατέβουμε στο Ος (12 ώρες διαδρομή). Στην αρχή δεν δώσαμε σημασία, «θα βρούμε την άκρη» λέγαμε. Από ένα σημείο και μετά όμως δεν μπορούσαμε να μην προβληματιστούμε. Όλοι μας έλεγαν ότι το ορεινό πέρασμα όπου ενώνει το Ναρίν με την περιοχή του Jalal-Abad είναι άθλιο κι επικίνδυνο, κλειστό τους περισσότερους μήνες του χρόνου λόγω καιρού, ενώ το διασχίζουν μόνο ειδικά 4Χ4 σε πολύ υψηλές τιμές.
Κι εκεί αρχίσαμε να το ψάχνουμε πιο διεξοδικά. Ρωτούσαμε άλλους ταξιδιώτες, όμως η αλήθεια είναι ότι ο Νότος δεν αποτελεί «must» προορισμό για όλους και δεν είχαν να μας πουν κάτι βοηθητικό. Σύμφωνα με τον ταξιδιωτικό μας οδηγό γινόταν. Σύμφωνα με την dim kyr (με την οποία κατάφερνα να επικοινωνήσω κάποιες από τις σπάνιες στιγμές που πετύχαινα αξιοπρεπές Wi-Fi) επίσης γινόταν, αν και έπρεπε να βρούμε οδηγό και να πληρώσουμε κάμποσα για τα δεδομένα της χώρας. Όπως και να ΄χει δεν ψηνόμασταν να κάνουμε κύκλους και να γυρίσουμε Μπισκέκ, έτσι πήγαμε Ναρίν έχοντας στο μυαλό μας ότι θα βρίσκαμε μια λύση.
Εν τέλει η λύση βρέθηκε σχετικά εύκολα. Το ζευγάρι τον Σλοβένων με το οποίο συνταξιδέψαμε στη διαδρομή Koschkor-Ναρίν ήθελε κι εκείνο να μεταβεί στο Osh, οπότε είπαμε να μοιραστούμε τα έξοδα. Επίσης, οι υπεύθυνοι του CBT στο Ναρίν, όπου πήγαμε για να κανονίσουμε την εκεί διαμονή μας, μας είπαν ότι οργάνωναν οι ίδιοι μετακινήσεις για την πόλη Κάζαρμαν (κάπου στη μέση του πουθενά), από όπου είναι εύκολο να βρει κανείς τρόπο μετάβασης σε Jalad-Abad και Osh. Σύνολο θα πληρώναμε γύρω στα 75 euro και φυσικά θα ξεκινούσαμε πολύ νωρίς το πρωί. Καθότι είχαμε αμφιβολίες για το αν θα μπορούσαμε να βρούμε κάτι καλύτερο δεν διστάσαμε να συμφωνήσουμε. Άλλωστε, καθώς θα μοιραζόμασταν τα έξοδα, το ποσό δεν ήταν απαγορευτικό.
Έτσι, μετά από μισή μέρα περιήγησης στο Ναρίν (στο οποίο αναφέρθηκα στο προηγούμενο κεφάλαιο) και έναν κουτσουρεμένο ύπνο, η συμμαχία Ελλάδας-Σλοβενίας ξεκίνησε χαράματα με κατεύθυνση το Κάζαρμαν. Όσο για το τι θα κάναμε αφού φτάναμε εκεί, η κατάλληλη λέξη ήταν μάλλον το insallah! Βλέποντας και κάνοντας! Γενικώς το πέρασμα ήταν όντως κατσικόδρομος, είχε ορισμένα επικίνδυνα σημεία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν επρόκειτο για κάτι τόσο extreme όπως μας το είχαν παρουσιάσει. Το αυτοκίνητο που μας πήγε ήταν ένα απλό ταξί και όχι 4Χ4. Ο οδηγός συμπαθής, απλός και ήσυχος, είχε στο νου του να μας παρατήσει γρήγορα Κάζαρμαν για να ξαναγυρίσει Ναρίν και να κάνει και άλλη κούρσα (από ό, τι καταλάβαμε κατά τους θερινούς μήνες οι ντόπιοι οδηγοί βγάζουν αρκετά χρήματα από το συγκεκριμένο δρομολόγιο). Η διαδρομή (η οποία κράτησε γύρω στο 5ώρο) πέρασε ευχάριστα με πολύ κουβέντα με τους Σλοβένους και χωρίς ιδιαίτερη ταλαιπωρία. Κάναμε 1-2 στάσεις για να χαλαρώσει λίγο ο οδηγός, κάτι που αποτέλεσε ευκαιρία να βγάλουμε και κάποιες φωτός την απεραντοσύνη των βουνών.
Άφιξη στο Κάζαρμαν, το οποίο είναι σίγουρα μια από τις πιο άθλιες, μουντές, άσχημες και πληκτικές επαρχιακές πόλεις που έχω δει. Μια πόλη η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει σκηνικό για φρικτές σπλάτερ ταινίες τρόμου, ξέρετε, αυτές με τους φόνους και τα ξεκοιλιάσματα. Φαντάζομαι ότι το χειμώνα θα είναι πρόκληση να βρεις κάτι ενδιαφέρον να κάνεις για να μην φτάσεις στο σημείο να βαράς με λύσσα το κεφάλι σου στον τοίχο. Εμείς ευτυχώς μείναμε για λίγο εκεί, ίσα για να βρούμε άλλο ταξί και για να αγοράσουμε κανά νερό. Δυστυχώς, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν βρήκαμε κάποιον να μας πάει απευθείας Osh, αλλά είχαμε πολλές πρόσφορες για τη 2η σημαντικότερη πόλη του Νότου, το Jalad-Abad, η οποία ήταν πιο κοντά. Πληρώσαμε περίπου 35/σύνολο για μια διαδρομή σχεδόν 3.5 ωρών. Να πω την αλήθεια ο δρόμος σε εκείνο το σημείο μου φάνηκε χειρότερος από τον προηγούμενο. Και δεν είναι τυχαίο ότι δεν έλειψαν και οι αδιαθεσίες κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Τώρα για ποιό λόγο όλοι λένε ότι το «δύσκολο» σημείο είναι αυτό μέχρι το Καζαρμαν δεν ξέρω.
Καθώς πλησιάζαμε στο Jalal-Abad περάσαμε ένα μικρό μέρος της περίφημης κοιλάδας Fergana. Το μεγαλύτερο και ωραιότερo μέρος της ανήκει στο Ουζμπεκιστάν, αλλά ένα μικρό κομμάτι της περνά και από Κιργιστάν και Τατζικιστάν. Από ένα σημείο και μετά η διαδρομή γινόταν όλο και πιο γοητευτική. Τα άγονα βουνά και οι χαράδρες έδωσαν τη θέση τους σε ένα πεδινό τοπίο γεμάτο ηλιοτρόπια! Σε κάποια φάση αισθάνθηκα ότι δεν βρισκόμουν στην Κεντρική Ασία, αλλά στην αγαπημένη Νότια Γαλλία. Δυστυχώς φωτός της προκοπής δεν υπάρχουν. Το αμάξι κινούταν γρήγορα κι εγώ παραήμουν ανακατεμένη/κουρασμένη για να εστιάζω.
Με τα πολλά κάποια στιγμή φτάσαμε στο Jalal-Abad κι εκεί χωριστήκαμε (προσωρινά) με τους Σλοβένους. Εκείνοι πήραν μαρσρούτκα για Ος κι εμείς ταξί για το CBT του Jalal-Abad, με στόχο να βρούμε κατάλυμα και να περάσουμε 1-2 μέρες στη δεύτερη σημαντικότερη πόλη του Νότου. Αμ δε!
Γνωρίζαμε εξαρχής ότι το Osh και το Jalal-Abad, στα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν, είναι πόλεις σαφώς διακριτές από τις υπόλοιπες της χώρας. Η πλειοψηφία των κατοίκων είναι Ουζμπέκοι, πολύ διαφορετικοί από τους Κιργίσιους, τόσο από πλευρά εμφάνισης (οι περισσότεροι δεν είναι Μογγόλοι, αντιθέτως μοιάζουν με Τούρκους), όσο και από πλευρά κουλτούρας. Το μουσουλμανικό στοιχείο είναι πολύ πιο έντονο, οι γυναίκες είναι πολύ συντηρητικά ντυμένες, τα ήθη εμφανώς αυστηρά, ενώ διαπιστώσαμε ότι οι περισσότεροι τηρούσαν ευλαβικά το Ραμαζάνι, κάτι που δεν ίσχυε στις άλλες περιοχές της χώρας που είχαμε επισκεφτεί. Αρκετές τούρκικες σημαίες και τούρκικα μαγαζιά, η πόλη είχε μια «ανατολίτικη» ατμόσφαιρα που θύμιζε περισσότερο Τουρκία και Αραβικές χώρες και όχι τόσο Κεντρική Ασία. Επιπλέον, είχαμε διαβάσει ότι οι σχέσεις της Ουζμπέκικης μειονότητας με τους Κιργίσιους είναι τεταμένες, ενώ κατά καιρούς λαμβάνουν χώρα πολύνεκρες συρράξεις. Γι’ αυτόν ίσως το λόγο ο Νότος να θεωρείται πιο επικίνδυνος και να μην πηγαίνουν και τόσοι τουρίστες. Αλλά αυτά θα τα διαπιστώναμε πιο αναλυτικά τις επόμενες μέρες στο Ος.
Βλέπετε, δεν έμελλε να διανυκτερεύσουμε στο Jalal-Abad. Φτάσαμε στο CBT Office της πόλης, το οποίο σε αντίθεση με εκείνα που είχαμε δει αλλού, ήταν υπό διάλυση. Βασικά επρόκειτο για ένα απλό δωμάτιο, στο οποίο μόλις φτάσαμε δεν υπήρχε κανείς. Μας άνοιξε ένας τύπος ο οποίος δούλευε σε ένα διπλανό γραφείο και ο οποίος μας είπε ξεκαρδισμένος ότι η υπεύθυνη του CBT είναι «κακή υπάλληλος» και ότι πηγαίνει εκεί όταν και αν το θυμηθεί. Με τα πολλά της τηλεφώνησε για να δούμε τι θα μπορούσε να γίνει. Τις συνεννοήσεις ανέλαβε ο συνταξιδιώτης μου. Τι να πω για αυτή τη σουρρεαλιστική εμπειρία; Η τύπισσα μιλούσε άθλια αγγλικά, μία έλεγε το ένα μία το άλλο, μία ανέφερε ότι μπορούσε να μας βρει δωμάτιο μία όχι, συμπέρασμα δεν έβγαινε. Κάθε φορά που ο φίλος μου της έλεγε ότι αφού δεν βγάζουμε άκρη θα φύγουμε, εκείνη προσπαθούσε να τον μεταπείσει, χωρίς όμως να προτείνει ουσιαστικά κάτι. Η όλη φάση κράτησε πάνω από μια ώρα, με πολλά τηλεφωνήματα, τον φίλο μου από ένα σημείο και μετά να τα έχει πάρει και να της φωνάζει, εγώ να φωνάζω σε αυτόν επειδή δεν μιλούσε ευγενικά και τον τυπά δίπλα να μην σταματάει να γελάει!
Κάποια στιγμή σκάει μύτη ένα 15χρονο, το οποίο αντιλαμβανόμαστε ότι θα μας οδηγήσει σε ένα κατάλυμα. «Άντε να δούμε» αναφωνήσαμε. Δεν αργήσαμε να διαπιστώσουμε ότι επρόκειτο για homestay. Φτάνουμε σε ένα σπίτι γεμάτο έφηβα αγόρια, ενήλικες πουθενά, οι συνθήκες άθλιες. Μας έβαλαν σε ένα παρακμιακό δωμάτιο χωρίς παράθυρο, με βρώμικα σκεπάσματα, μυρωδιά κλεισούρας, ρούχα της οικογένειας πεταμένα, μια χρησιμοποιημένη οδοντόβουρτσα και διάφορες άλλες αηδιαστικές λεπτομέρειες. Οι έφηβοι στην κοσμάρα τους! Κάθονταν και έπαιζαν ηλεκτρονικά. «Πού είναι η τουαλέτα;» αναρωτήθηκα. Ο συνταξιδιώτης μου ρώτησε τους νεαρούς, οι οποίοι πήγαν να του την δείξουν. Εκείνος γύρισε προβληματισμένος: «Είναι κοινή, οθωμανική και όχι τόσο καθαρή». Παρότι δεν πρόκειται για σιχασιάρικο άτομο, το βλέμμα του πρόδιδε ότι ήταν σίγουρος ότι δεν θα άντεχα εκεί μέσα. Εγώ μες στη φρίκη. Περιττό να πω ότι δεν κάτσαμε. Φύγαμε λέγοντάς τους ότι η κοπέλα (εγώ) δεν μπορεί να λειτουργήσει με οθωμανικές τουαλέτες (λες και αυτό ήταν το πρόβλημα! ), πήραμε ταξί, βρεθήκαμε πάλι στον σταθμό και πήραμε με τη σειρά μας μαρσρούτκα για Osh!
Δύο ώρες μετά φτάσαμε, ενώ με λίγη ταλαιπωρία και την βοήθεια ενός εξυπηρετικού φοιτητή Νομικής βρήκαμε το αξιολογότατο CBT Office της πόλης και λίγο αργότερα βρεθήκαμε σε έναν υπέροχο, φιλόξενο, πεντακάθαρο ξενώνα, όπου στο διπλανό δωμάτιο είχαν ήδη τακτοποιηθεί οι φίλοι μας οι Σλοβένοι! Το Ος φαινόταν πολλά υποσχόμενο και οι εμπειρίες μας εκεί θα ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες του ταξιδιού!
Όταν αρχίσαμε να οργανώνουμε το ταξίδι μας στο Κιργιστάν και τις περιοχές στις οποίες επρόκειτο να κινηθούμε, το όλο πλάνο μας είχε μια λογική καθόδου από το Βορρά προς το Νότο. Οι 2.5 εβδομάδες του ταξιδιού ήταν ούτως ή άλλως λίγες για να δούμε αυτά που θέλαμε, επομένως το να κάνουμε κύκλους ήταν τελείως εκτός συζήτησης. Έτσι, είχαμε εξαρχής κατά νου να πάρουμε μια μαρσρούτκα από το Ναρίν (το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της χώρας) για να μεταβούμε στο Νότο (αρχικά στο Jalal-Abad κι από εκεί στο Osh, από το οποίο και είχαμε κλείσει εσωτερική πτήση για Μπισκέκ).
Το σχέδιο φάνηκε να χαλάει από τη φάση όπου βρισκόμασταν ακόμα στο Καρακόλ. Σε όσους ντόπιους αναφέραμε ότι σκοπεύαμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη διαδρομή (Ναρίν-Ος) μας έλεγαν ότι δεν γίνεται και ότι θα έπρεπε να ξαναγυρίσουμε στην πρωτεύουσα Μπισκέκ (6-7 ώρες πίσω) και από εκεί να πάρουμε συγκοινωνία για να κατέβουμε στο Ος (12 ώρες διαδρομή). Στην αρχή δεν δώσαμε σημασία, «θα βρούμε την άκρη» λέγαμε. Από ένα σημείο και μετά όμως δεν μπορούσαμε να μην προβληματιστούμε. Όλοι μας έλεγαν ότι το ορεινό πέρασμα όπου ενώνει το Ναρίν με την περιοχή του Jalal-Abad είναι άθλιο κι επικίνδυνο, κλειστό τους περισσότερους μήνες του χρόνου λόγω καιρού, ενώ το διασχίζουν μόνο ειδικά 4Χ4 σε πολύ υψηλές τιμές.
Κι εκεί αρχίσαμε να το ψάχνουμε πιο διεξοδικά. Ρωτούσαμε άλλους ταξιδιώτες, όμως η αλήθεια είναι ότι ο Νότος δεν αποτελεί «must» προορισμό για όλους και δεν είχαν να μας πουν κάτι βοηθητικό. Σύμφωνα με τον ταξιδιωτικό μας οδηγό γινόταν. Σύμφωνα με την dim kyr (με την οποία κατάφερνα να επικοινωνήσω κάποιες από τις σπάνιες στιγμές που πετύχαινα αξιοπρεπές Wi-Fi) επίσης γινόταν, αν και έπρεπε να βρούμε οδηγό και να πληρώσουμε κάμποσα για τα δεδομένα της χώρας. Όπως και να ΄χει δεν ψηνόμασταν να κάνουμε κύκλους και να γυρίσουμε Μπισκέκ, έτσι πήγαμε Ναρίν έχοντας στο μυαλό μας ότι θα βρίσκαμε μια λύση.
Εν τέλει η λύση βρέθηκε σχετικά εύκολα. Το ζευγάρι τον Σλοβένων με το οποίο συνταξιδέψαμε στη διαδρομή Koschkor-Ναρίν ήθελε κι εκείνο να μεταβεί στο Osh, οπότε είπαμε να μοιραστούμε τα έξοδα. Επίσης, οι υπεύθυνοι του CBT στο Ναρίν, όπου πήγαμε για να κανονίσουμε την εκεί διαμονή μας, μας είπαν ότι οργάνωναν οι ίδιοι μετακινήσεις για την πόλη Κάζαρμαν (κάπου στη μέση του πουθενά), από όπου είναι εύκολο να βρει κανείς τρόπο μετάβασης σε Jalad-Abad και Osh. Σύνολο θα πληρώναμε γύρω στα 75 euro και φυσικά θα ξεκινούσαμε πολύ νωρίς το πρωί. Καθότι είχαμε αμφιβολίες για το αν θα μπορούσαμε να βρούμε κάτι καλύτερο δεν διστάσαμε να συμφωνήσουμε. Άλλωστε, καθώς θα μοιραζόμασταν τα έξοδα, το ποσό δεν ήταν απαγορευτικό.
Έτσι, μετά από μισή μέρα περιήγησης στο Ναρίν (στο οποίο αναφέρθηκα στο προηγούμενο κεφάλαιο) και έναν κουτσουρεμένο ύπνο, η συμμαχία Ελλάδας-Σλοβενίας ξεκίνησε χαράματα με κατεύθυνση το Κάζαρμαν. Όσο για το τι θα κάναμε αφού φτάναμε εκεί, η κατάλληλη λέξη ήταν μάλλον το insallah! Βλέποντας και κάνοντας! Γενικώς το πέρασμα ήταν όντως κατσικόδρομος, είχε ορισμένα επικίνδυνα σημεία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν επρόκειτο για κάτι τόσο extreme όπως μας το είχαν παρουσιάσει. Το αυτοκίνητο που μας πήγε ήταν ένα απλό ταξί και όχι 4Χ4. Ο οδηγός συμπαθής, απλός και ήσυχος, είχε στο νου του να μας παρατήσει γρήγορα Κάζαρμαν για να ξαναγυρίσει Ναρίν και να κάνει και άλλη κούρσα (από ό, τι καταλάβαμε κατά τους θερινούς μήνες οι ντόπιοι οδηγοί βγάζουν αρκετά χρήματα από το συγκεκριμένο δρομολόγιο). Η διαδρομή (η οποία κράτησε γύρω στο 5ώρο) πέρασε ευχάριστα με πολύ κουβέντα με τους Σλοβένους και χωρίς ιδιαίτερη ταλαιπωρία. Κάναμε 1-2 στάσεις για να χαλαρώσει λίγο ο οδηγός, κάτι που αποτέλεσε ευκαιρία να βγάλουμε και κάποιες φωτός την απεραντοσύνη των βουνών.
Άφιξη στο Κάζαρμαν, το οποίο είναι σίγουρα μια από τις πιο άθλιες, μουντές, άσχημες και πληκτικές επαρχιακές πόλεις που έχω δει. Μια πόλη η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει σκηνικό για φρικτές σπλάτερ ταινίες τρόμου, ξέρετε, αυτές με τους φόνους και τα ξεκοιλιάσματα. Φαντάζομαι ότι το χειμώνα θα είναι πρόκληση να βρεις κάτι ενδιαφέρον να κάνεις για να μην φτάσεις στο σημείο να βαράς με λύσσα το κεφάλι σου στον τοίχο. Εμείς ευτυχώς μείναμε για λίγο εκεί, ίσα για να βρούμε άλλο ταξί και για να αγοράσουμε κανά νερό. Δυστυχώς, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν βρήκαμε κάποιον να μας πάει απευθείας Osh, αλλά είχαμε πολλές πρόσφορες για τη 2η σημαντικότερη πόλη του Νότου, το Jalad-Abad, η οποία ήταν πιο κοντά. Πληρώσαμε περίπου 35/σύνολο για μια διαδρομή σχεδόν 3.5 ωρών. Να πω την αλήθεια ο δρόμος σε εκείνο το σημείο μου φάνηκε χειρότερος από τον προηγούμενο. Και δεν είναι τυχαίο ότι δεν έλειψαν και οι αδιαθεσίες κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Τώρα για ποιό λόγο όλοι λένε ότι το «δύσκολο» σημείο είναι αυτό μέχρι το Καζαρμαν δεν ξέρω.
Καθώς πλησιάζαμε στο Jalal-Abad περάσαμε ένα μικρό μέρος της περίφημης κοιλάδας Fergana. Το μεγαλύτερο και ωραιότερo μέρος της ανήκει στο Ουζμπεκιστάν, αλλά ένα μικρό κομμάτι της περνά και από Κιργιστάν και Τατζικιστάν. Από ένα σημείο και μετά η διαδρομή γινόταν όλο και πιο γοητευτική. Τα άγονα βουνά και οι χαράδρες έδωσαν τη θέση τους σε ένα πεδινό τοπίο γεμάτο ηλιοτρόπια! Σε κάποια φάση αισθάνθηκα ότι δεν βρισκόμουν στην Κεντρική Ασία, αλλά στην αγαπημένη Νότια Γαλλία. Δυστυχώς φωτός της προκοπής δεν υπάρχουν. Το αμάξι κινούταν γρήγορα κι εγώ παραήμουν ανακατεμένη/κουρασμένη για να εστιάζω.
Με τα πολλά κάποια στιγμή φτάσαμε στο Jalal-Abad κι εκεί χωριστήκαμε (προσωρινά) με τους Σλοβένους. Εκείνοι πήραν μαρσρούτκα για Ος κι εμείς ταξί για το CBT του Jalal-Abad, με στόχο να βρούμε κατάλυμα και να περάσουμε 1-2 μέρες στη δεύτερη σημαντικότερη πόλη του Νότου. Αμ δε!
Γνωρίζαμε εξαρχής ότι το Osh και το Jalal-Abad, στα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν, είναι πόλεις σαφώς διακριτές από τις υπόλοιπες της χώρας. Η πλειοψηφία των κατοίκων είναι Ουζμπέκοι, πολύ διαφορετικοί από τους Κιργίσιους, τόσο από πλευρά εμφάνισης (οι περισσότεροι δεν είναι Μογγόλοι, αντιθέτως μοιάζουν με Τούρκους), όσο και από πλευρά κουλτούρας. Το μουσουλμανικό στοιχείο είναι πολύ πιο έντονο, οι γυναίκες είναι πολύ συντηρητικά ντυμένες, τα ήθη εμφανώς αυστηρά, ενώ διαπιστώσαμε ότι οι περισσότεροι τηρούσαν ευλαβικά το Ραμαζάνι, κάτι που δεν ίσχυε στις άλλες περιοχές της χώρας που είχαμε επισκεφτεί. Αρκετές τούρκικες σημαίες και τούρκικα μαγαζιά, η πόλη είχε μια «ανατολίτικη» ατμόσφαιρα που θύμιζε περισσότερο Τουρκία και Αραβικές χώρες και όχι τόσο Κεντρική Ασία. Επιπλέον, είχαμε διαβάσει ότι οι σχέσεις της Ουζμπέκικης μειονότητας με τους Κιργίσιους είναι τεταμένες, ενώ κατά καιρούς λαμβάνουν χώρα πολύνεκρες συρράξεις. Γι’ αυτόν ίσως το λόγο ο Νότος να θεωρείται πιο επικίνδυνος και να μην πηγαίνουν και τόσοι τουρίστες. Αλλά αυτά θα τα διαπιστώναμε πιο αναλυτικά τις επόμενες μέρες στο Ος.
Βλέπετε, δεν έμελλε να διανυκτερεύσουμε στο Jalal-Abad. Φτάσαμε στο CBT Office της πόλης, το οποίο σε αντίθεση με εκείνα που είχαμε δει αλλού, ήταν υπό διάλυση. Βασικά επρόκειτο για ένα απλό δωμάτιο, στο οποίο μόλις φτάσαμε δεν υπήρχε κανείς. Μας άνοιξε ένας τύπος ο οποίος δούλευε σε ένα διπλανό γραφείο και ο οποίος μας είπε ξεκαρδισμένος ότι η υπεύθυνη του CBT είναι «κακή υπάλληλος» και ότι πηγαίνει εκεί όταν και αν το θυμηθεί. Με τα πολλά της τηλεφώνησε για να δούμε τι θα μπορούσε να γίνει. Τις συνεννοήσεις ανέλαβε ο συνταξιδιώτης μου. Τι να πω για αυτή τη σουρρεαλιστική εμπειρία; Η τύπισσα μιλούσε άθλια αγγλικά, μία έλεγε το ένα μία το άλλο, μία ανέφερε ότι μπορούσε να μας βρει δωμάτιο μία όχι, συμπέρασμα δεν έβγαινε. Κάθε φορά που ο φίλος μου της έλεγε ότι αφού δεν βγάζουμε άκρη θα φύγουμε, εκείνη προσπαθούσε να τον μεταπείσει, χωρίς όμως να προτείνει ουσιαστικά κάτι. Η όλη φάση κράτησε πάνω από μια ώρα, με πολλά τηλεφωνήματα, τον φίλο μου από ένα σημείο και μετά να τα έχει πάρει και να της φωνάζει, εγώ να φωνάζω σε αυτόν επειδή δεν μιλούσε ευγενικά και τον τυπά δίπλα να μην σταματάει να γελάει!
Κάποια στιγμή σκάει μύτη ένα 15χρονο, το οποίο αντιλαμβανόμαστε ότι θα μας οδηγήσει σε ένα κατάλυμα. «Άντε να δούμε» αναφωνήσαμε. Δεν αργήσαμε να διαπιστώσουμε ότι επρόκειτο για homestay. Φτάνουμε σε ένα σπίτι γεμάτο έφηβα αγόρια, ενήλικες πουθενά, οι συνθήκες άθλιες. Μας έβαλαν σε ένα παρακμιακό δωμάτιο χωρίς παράθυρο, με βρώμικα σκεπάσματα, μυρωδιά κλεισούρας, ρούχα της οικογένειας πεταμένα, μια χρησιμοποιημένη οδοντόβουρτσα και διάφορες άλλες αηδιαστικές λεπτομέρειες. Οι έφηβοι στην κοσμάρα τους! Κάθονταν και έπαιζαν ηλεκτρονικά. «Πού είναι η τουαλέτα;» αναρωτήθηκα. Ο συνταξιδιώτης μου ρώτησε τους νεαρούς, οι οποίοι πήγαν να του την δείξουν. Εκείνος γύρισε προβληματισμένος: «Είναι κοινή, οθωμανική και όχι τόσο καθαρή». Παρότι δεν πρόκειται για σιχασιάρικο άτομο, το βλέμμα του πρόδιδε ότι ήταν σίγουρος ότι δεν θα άντεχα εκεί μέσα. Εγώ μες στη φρίκη. Περιττό να πω ότι δεν κάτσαμε. Φύγαμε λέγοντάς τους ότι η κοπέλα (εγώ) δεν μπορεί να λειτουργήσει με οθωμανικές τουαλέτες (λες και αυτό ήταν το πρόβλημα! ), πήραμε ταξί, βρεθήκαμε πάλι στον σταθμό και πήραμε με τη σειρά μας μαρσρούτκα για Osh!
Δύο ώρες μετά φτάσαμε, ενώ με λίγη ταλαιπωρία και την βοήθεια ενός εξυπηρετικού φοιτητή Νομικής βρήκαμε το αξιολογότατο CBT Office της πόλης και λίγο αργότερα βρεθήκαμε σε έναν υπέροχο, φιλόξενο, πεντακάθαρο ξενώνα, όπου στο διπλανό δωμάτιο είχαν ήδη τακτοποιηθεί οι φίλοι μας οι Σλοβένοι! Το Ος φαινόταν πολλά υποσχόμενο και οι εμπειρίες μας εκεί θα ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες του ταξιδιού!
Last edited by a moderator: