underwater
Member
- Μηνύματα
- 2.902
- Likes
- 13.508
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ανταρκτική
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τα βασικά: Γενικές πληροφορίες και οργάνωση
- Μπισκέκ μέρος α': Ιστορίες καθημερινής τρέλας
- Μπισκέκ μέρος 'β: sightseeing στην πρωτεύουσα
- Εθνικό πάρκο Ala-Archa
- Καρακόλ: αυθεντικό Κιργιστάν!
- Στο animal market του Καρακόλ
- Μπάνιο στην Issyk-Kul
- Jeti-Oguz, γιούρτες και μεθύσια
- Στις στέπες της Son Kul
- Στο ουδέτερο, άχρωμο, άοσμο Naryn
- Είναι μακρύς ο δρόμος για το Osh!
- Στο ανατολίτικο Osh
- Περί διαμονής-φαγητού-ποτού
- Σκέψεις
Στο ανατολίτικο Osh
Το Ος αποτέλεσε για μένα την έκπληξη του ταξιδιού. Τελείως διαφορετικό από το υπόλοιπο Κιργιστάν, αισθάνθηκα ότι επισκέφτηκα μια δεύτερη χώρα! Περάσαμε τέσσερις πολύ χαλαρωτικές ημέρες εκεί, όπου είχαμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ήρεμα και χαλαρά μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πόλη.
Το Ος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Κιργιστάν, αλλά και η αρχαιότερη. Οι κάτοικοί του μιλούν για ιστορία 3000 χρόνων, αλλά εικάζεται ότι πρόκειται για υπερβολή. Σημαντικό κέντρο του Δρόμου του Μεταξιού, αλλά και τόπος προσκυνήματος των μουσουλμάνων εξαιτίας του Βουνού του Σολομώντα, στο οποίο θεωρείται ότι εκείνος κοιμήθηκε επισκεπτόμενος την πόλη. Άλλη σημαντική φυσιογνωμία που κατά τους θρύλους ταξίδεψε στο Ος ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος, καθ’ οδόν για την Ινδία.
Πρόκειται για μια ακριτική πόλη, χτισμένη στην κοιλάδα Fergana, ελάχιστα χιλιόμετρα από τα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν. Οι Ουζμπέκοι αποτελούν σημαντικότατο ποσοστό του πληθυσμού της πόλης (και της περιοχής γενικότερα), κάτι εύκολα παρατηρήσιμο. Δεν είναι μόνο το προφανές εμφανισιακό ζήτημα (βλέπεις πολύ λιγότερο μογγολικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα), αλλά αντανακλάται σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής-ντύσιμο, φαγητό, θρησκευτικό συναίσθημα, νοοτροπία.
Όπως ανέφερα στο προηγούμενο κεφάλαιο, μολονότι στα μάτια ενός επισκέπτη οι δύο κοινότητες φαίνεται να συνυπάρχουν αρμονικά, στην πραγματικότητα δεν λείπουν οι εντάσεις, ενώ έχουν σημειωθεί αρκετά δυσάρεστα επεισόδια. Μια από τις χειρότερες συγκρούσεις των τελευταίων χρόνων έλαβε χώρα το 2010, όταν σκοτώθηκαν πάνω από 400 άτομα προερχόμενα και από τις δύο κοινότητες (μολονότι φαίνεται ότι η πλειοψηφία ήταν ουζμπέκικης καταγωγής), ενώ πολυάριθμοι Ουζμπέκοι κατέφυγαν ως πρόσφυγες στην απέναντι πλευρά των συνόρων. Καθώς φαίνεται υπάρχει μία αμοιβαία αίσθηση απειλής, η οποία κατά καιρούς κορυφώνεται. Οι Ουζμπέκοι αισθάνονται καταπιεσμένοι, ενώ οι Κιργίσιοι θεωρούν ότι η άλλη πλευρά επιβουλεύεται τα εδάφη τους.
Το όλο ζήτημα είναι πολυσύνθετο και δεν αισθάνομαι ότι έχω τη γνώση να μεταφέρω λεπτομέρειες. Και καθώς έτυχε να μιλήσω μόνο με άτομα ουζμπέκικης καταγωγής για όλο αυτό, σίγουρα έχω αποκτήσει μια μονοδιάστατη εικόνα. Όπως και να ‘χει, γεγονός είναι ότι η συγκεκριμένη συνθήκη συχνά αποθαρρύνει κόσμο από το να επισκεφτεί αυτή την πλευρά του Κιργιστάν, καθώς θεωρείται αρκετά επικίνδυνη. Προσωπικά ως τουρίστρια δεν αισθάνθηκα κάποια ανασφάλεια και θεωρώ ότι αν είχαμε παραλείψει το Ος θα είχαμε χάσει ένα σημαντικό κομμάτι του ταξιδιού.
Ας περάσω όμως στην ίδια την πόλη. Σαφώς ανατολίτικη, με αρκετές τούρκικες επιρροές, πολύ ζωντανή και θορυβώδης. Χάνεσαι στους δρόμους της, ανακαλύπτοντας ετερόκλητες λεπτομέρειες.



Οι αντιθέσεις πολλές. Τη μία αντικρίζεις μεγάλα σοβιετικά κτίρια, την άλλη βλέπεις ολόκληρες γειτονιές να βγαίνουν στο δρόμο και να πλένουν τα χαλιά τους στα τεράστια αυλάκια που υπάρχουν στις περισσότερες οδούς της πόλης (και στα οποία πρέπει να έχεις συνέχεια το νου σου για να μην γκρεμιστείς!).


Τα-πάντα φιλικά προς τα παιδιά-αχανή πάρκα δεν έλειπαν, ενώ το υδάτινο στοιχείο ήταν ιδιαίτερα έντονο, με λιμνούλες και ποταμάκια όπου ο κόσμος έκανε βουτιές για να ανακουφιστεί από την ανυπόφορη ζέστη (όση ζέστη δεν είχαμε φάει τις δύο προηγούμενες εβδομάδες την βιώσαμε εκεί).








Εμείς βέβαια σε-αμφίβολης υγιεινής-λιμνούλες δεν βουτήξαμε. Αντιθέτως τιμήσαμε τις πισίνες τους. Την πρώτη φορά πήγαμε σε ένα από τα «καλά» ξενοδοχεία της πόλης, όπου κάναμε τις βουτιές μας σε ένα αστείο μεν, καθαρό δε περιβάλλον. Οι περισσότερες γυναίκες φορούσαν καλύμματα πάνω από τα μαγιό τους. Ήταν πολύ πιο αποκαλυπτικά από τα κλασικά που φορούν οι μουσουλμάνες, αλλά και πάλι εγώ ένιωθα κάπως σαν τη μύγα μες στο γάλα. Ευτυχώς δεν ήμουν η μοναδική με κανονικό μαγιό, ενώ υπήρχαν και 1-2 ακόμα δυτικές, οπότε από ένα σημείο και μετά χαλάρωσα και απόλαυσα τη δροσερή βουτιά μου! Η πισίνα και το όλο σκηνικό βέβαια ήταν εξαιρετικά cult!


Την επόμενη φορά που θελήσαμε μπανάκι, η πισίνα του ξενοδοχείου ήταν κλειστή, αλλά και η ζέστη τρελή, οπότε αποφασίσαμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια εξεύρεσης πισίνας. Εν τέλει καταλήξαμε σε μία περισσότερο «λαϊκή», τεράστια, η οποία έμοιαζε με λίμνη! Κολυμπήσαμε με ένα σχετικό άγχος για τις δερματικές, γυναικολογικές και λοιπές συνέπειες, ευτυχώς πάντως όλα καλά!

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα για να κάνει κάποιος στο Ος, είναι μια βόλτα στην τεράστια αγορά του, το Osh Bazaar. Θεωρείται μια από τις σημαντικότερες της Κεντρικής Ασίας και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το λόγο. Απίστευτα πολύς κόσμος, μαγαζάκια, κίνηση, χρώματα και μυρωδιές. Διαφόρων ειδών τρόφιμα, πολύχρωμα μπαχαρικά, ποικίλα είδη καθημερινής χρήσης. Τεχνίτες που φτιάχνουν λειτουργικά αντικείμενα αλλά και έργα τέχνης από μέταλλο και ξύλο. Φάτσες χαρούμενες και σκυθρωπές, με τα χαμόγελα σαφώς να υπερτερούν! Μετά το ξεχωριστό animal market του Καρακόλ, το Osh Bazaar ήταν η πιο εντυπωσιακή αγορά που επισκεφτήκαμε σε αυτό το ταξίδι μας.




















Στο Ος ήταν η φορά που αναμειχθήκαμε σε έναν από αυτούς τους cult κιργίσιους γάμους, με τα γλέντια που λαμβάνουν χώρα σε πλατείες και δημόσιους χώρους γενικώς. Μας ζήτησαν άπειρες φορές να πάμε να χορέψουμε μαζί τους (μόνο η Σλοβένα φίλη ενέδωσε), ενώ εγώ έδωσα πολύγλωσσες ευχές στους νεόνυμφους μέσα από το βίντεο του γάμου!


Το Ος ήταν η μόνη κιργίσια πόλη όπου οι περισσότεροι τηρούσαν εμφανώς το Ραμαζάνι. Γι’ αυτό το λόγο κι εμείς κρατούσαμε μια σχετικά διακριτική συμπεριφορά, μολονότι προσωπικά δεν μπορούσα να αποφύγω ας πούμε το νερό σε δημόσιο χώρο, καθώς η ζέστη ήταν ανυπόφορη. Γενικώς στη συγκεκριμένη πόλη καλό είναι να τηρεί κανείς τα προσχήματα, ιδιαίτερα σε πιο «κλειστές» γειτονιές. Οι άνθρωποι είναι πιστοί μουσουλμάνοι, αρκετά συντηρητικοί, ενώ οι περισσότερες γυναίκες επιλέγουν (; ) ντυσίματα που ταιριάζουν περισσότερο σε αραβικές χώρες, καμία σχέση με τα στυλ που παρατηρήσαμε στο υπόλοιπο Κιργιστάν. Προσωπικά ως γυναίκα ταξιδιώτισσα προσπαθούσα κι εγώ να ντύνομαι περισσότερο «μαζεμένα», αν και η αλήθεια είναι ότι η ζέστη δεν το επέτρεπε στο επιθυμητό επίπεδο.

Όπως προανέφερα, ένα από τα σημαντικότερα σημεία ενδιαφέροντος της πόλης είναι το Βουνό του Σολομώντα, το οποίο αποτελεί το μοναδικό κιργίσιο Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Πρόκειται για έναν λόφο, τον οποίο ανεβαίνει κανείς σε λιγότερο από μισή ώρα, στην κορυφή του οποίου είναι χτισμένος ένας μικρός ναός με το όνομα Dom Babura (το Σπίτι του Babur). Σύμφωνα με το θρύλο σε αυτό το λόφο πέρασε ένα βράδυ ο Βασιλιάς Σολομώντας, ενώ τον έχει επισκεφτεί και ο ίδιος ο Μωάμεθ. Σημαντική θεωρήθηκε και η παρουσία του έφηβου Zahiruddin Muhammad Babur, τελευταίου των Τιμουριδών, ο οποίος προς το τέλος του 15ου αιώνα μΧ απομονώθηκε εκεί για 40 μέρες, κατά την παράδοση του Σουφισμού. Προς τιμήν του έχει χτιστεί ο μικρός αυτός ναός. Ο λόφος θεωρείται ένα από τα ιερότερα σημεία της Κεντρικής Ασίας, ενώ οι μουσουλμάνοι τον ονομάζουν «Μικρή Μέκκα».

Προσωπικά δεν εντυπωσιάστηκα. Η σημασία του μέρους είναι κατά βάση θρησκευτική και δεν έχει πολύ ενδιαφέρον από άποψη φύσης, εναλλαγών και λοιπά. Ένας ξερός βράχος, η ανάβαση στον οποίο μέσα στο λιοπύρι δεν είναι και η πιο ευχάριστη εμπειρία. Μέσα από το ναό ακούγονται προσευχές και οι προσκυνητές δεν παραλείπουν να εισέλθουν.

Περισσότερο ενδιαφέρον έχει η θέα προς την πόλη και το περίφημο Νέο Τζαμί, το μεγαλύτερο τζαμί του Κιργιστάν. Άνοιξε τις πύλες του το καλοκαίρι του 2012, στην επέτειο των δύο χρόνων από τις πολύνεκρες συρράξεις του 2010. Χτίστηκε με την οικονομική συνδρομή της Τουρκίας και της Σαουδικής Αραβίας, ενώ έχει χωρητικότητα 20.000 ατόμων.


Να μην παραλείψω να αναφέρω ότι στο Ος έφαγα και το καλύτερο φαγητό του ταξιδιού. Όχι ότι ήταν όλα εξαιρετικά, αλλά σίγουρα μπορούσες να ξεφύγεις από την εσάνς προβάτου! Νοστιμότατα κεμπάπ από ψάρι και όχι μόνο, καθώς και σαφείς επιρροές από Τουρκία κατέκλυζαν την «γαστρονομική σκηνή» της πόλης και γενικώς πάντα έβρισκες κάτι εύγευστο να φας, εκτός κι αν ήσουν χορτοφάγος, όπως οι Σλοβένοι φίλοι μας.


Όπως καταλαβαίνετε μου άρεσε το Ος! Αυτό που θα μου μείνει όμως περισσότερο είναι το χαμόγελο και η καλοσύνη των κατοίκων του! Από τους ηλικιωμένους κυρίους που μας έπιασαν κουβέντα και μας έδιναν πατρικές συμβουλές, μέχρι τον φοιτητή που γύρισε μαζί μας όλο το κέντρο της πόλης για να μας βοηθήσει να βρούμε τον προορισμό μας, ή τον αξιαγάπητο Μοχάμεντ, το νεαρό που έκανε την πρακτική του στο CBT Office και μας σκλάβωσε με την ευγένεια και την εξυπηρετικότητά του! Γενικώς πρόκειται για έναν προορισμό που προτείνω ανεπιφύλακτα.


Το Ος αποτέλεσε για μένα την έκπληξη του ταξιδιού. Τελείως διαφορετικό από το υπόλοιπο Κιργιστάν, αισθάνθηκα ότι επισκέφτηκα μια δεύτερη χώρα! Περάσαμε τέσσερις πολύ χαλαρωτικές ημέρες εκεί, όπου είχαμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ήρεμα και χαλαρά μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πόλη.
Το Ος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του Κιργιστάν, αλλά και η αρχαιότερη. Οι κάτοικοί του μιλούν για ιστορία 3000 χρόνων, αλλά εικάζεται ότι πρόκειται για υπερβολή. Σημαντικό κέντρο του Δρόμου του Μεταξιού, αλλά και τόπος προσκυνήματος των μουσουλμάνων εξαιτίας του Βουνού του Σολομώντα, στο οποίο θεωρείται ότι εκείνος κοιμήθηκε επισκεπτόμενος την πόλη. Άλλη σημαντική φυσιογνωμία που κατά τους θρύλους ταξίδεψε στο Ος ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος, καθ’ οδόν για την Ινδία.
Πρόκειται για μια ακριτική πόλη, χτισμένη στην κοιλάδα Fergana, ελάχιστα χιλιόμετρα από τα σύνορα με το Ουζμπεκιστάν. Οι Ουζμπέκοι αποτελούν σημαντικότατο ποσοστό του πληθυσμού της πόλης (και της περιοχής γενικότερα), κάτι εύκολα παρατηρήσιμο. Δεν είναι μόνο το προφανές εμφανισιακό ζήτημα (βλέπεις πολύ λιγότερο μογγολικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα), αλλά αντανακλάται σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής-ντύσιμο, φαγητό, θρησκευτικό συναίσθημα, νοοτροπία.
Όπως ανέφερα στο προηγούμενο κεφάλαιο, μολονότι στα μάτια ενός επισκέπτη οι δύο κοινότητες φαίνεται να συνυπάρχουν αρμονικά, στην πραγματικότητα δεν λείπουν οι εντάσεις, ενώ έχουν σημειωθεί αρκετά δυσάρεστα επεισόδια. Μια από τις χειρότερες συγκρούσεις των τελευταίων χρόνων έλαβε χώρα το 2010, όταν σκοτώθηκαν πάνω από 400 άτομα προερχόμενα και από τις δύο κοινότητες (μολονότι φαίνεται ότι η πλειοψηφία ήταν ουζμπέκικης καταγωγής), ενώ πολυάριθμοι Ουζμπέκοι κατέφυγαν ως πρόσφυγες στην απέναντι πλευρά των συνόρων. Καθώς φαίνεται υπάρχει μία αμοιβαία αίσθηση απειλής, η οποία κατά καιρούς κορυφώνεται. Οι Ουζμπέκοι αισθάνονται καταπιεσμένοι, ενώ οι Κιργίσιοι θεωρούν ότι η άλλη πλευρά επιβουλεύεται τα εδάφη τους.
Το όλο ζήτημα είναι πολυσύνθετο και δεν αισθάνομαι ότι έχω τη γνώση να μεταφέρω λεπτομέρειες. Και καθώς έτυχε να μιλήσω μόνο με άτομα ουζμπέκικης καταγωγής για όλο αυτό, σίγουρα έχω αποκτήσει μια μονοδιάστατη εικόνα. Όπως και να ‘χει, γεγονός είναι ότι η συγκεκριμένη συνθήκη συχνά αποθαρρύνει κόσμο από το να επισκεφτεί αυτή την πλευρά του Κιργιστάν, καθώς θεωρείται αρκετά επικίνδυνη. Προσωπικά ως τουρίστρια δεν αισθάνθηκα κάποια ανασφάλεια και θεωρώ ότι αν είχαμε παραλείψει το Ος θα είχαμε χάσει ένα σημαντικό κομμάτι του ταξιδιού.
Ας περάσω όμως στην ίδια την πόλη. Σαφώς ανατολίτικη, με αρκετές τούρκικες επιρροές, πολύ ζωντανή και θορυβώδης. Χάνεσαι στους δρόμους της, ανακαλύπτοντας ετερόκλητες λεπτομέρειες.



Οι αντιθέσεις πολλές. Τη μία αντικρίζεις μεγάλα σοβιετικά κτίρια, την άλλη βλέπεις ολόκληρες γειτονιές να βγαίνουν στο δρόμο και να πλένουν τα χαλιά τους στα τεράστια αυλάκια που υπάρχουν στις περισσότερες οδούς της πόλης (και στα οποία πρέπει να έχεις συνέχεια το νου σου για να μην γκρεμιστείς!).


Τα-πάντα φιλικά προς τα παιδιά-αχανή πάρκα δεν έλειπαν, ενώ το υδάτινο στοιχείο ήταν ιδιαίτερα έντονο, με λιμνούλες και ποταμάκια όπου ο κόσμος έκανε βουτιές για να ανακουφιστεί από την ανυπόφορη ζέστη (όση ζέστη δεν είχαμε φάει τις δύο προηγούμενες εβδομάδες την βιώσαμε εκεί).








Εμείς βέβαια σε-αμφίβολης υγιεινής-λιμνούλες δεν βουτήξαμε. Αντιθέτως τιμήσαμε τις πισίνες τους. Την πρώτη φορά πήγαμε σε ένα από τα «καλά» ξενοδοχεία της πόλης, όπου κάναμε τις βουτιές μας σε ένα αστείο μεν, καθαρό δε περιβάλλον. Οι περισσότερες γυναίκες φορούσαν καλύμματα πάνω από τα μαγιό τους. Ήταν πολύ πιο αποκαλυπτικά από τα κλασικά που φορούν οι μουσουλμάνες, αλλά και πάλι εγώ ένιωθα κάπως σαν τη μύγα μες στο γάλα. Ευτυχώς δεν ήμουν η μοναδική με κανονικό μαγιό, ενώ υπήρχαν και 1-2 ακόμα δυτικές, οπότε από ένα σημείο και μετά χαλάρωσα και απόλαυσα τη δροσερή βουτιά μου! Η πισίνα και το όλο σκηνικό βέβαια ήταν εξαιρετικά cult!


Την επόμενη φορά που θελήσαμε μπανάκι, η πισίνα του ξενοδοχείου ήταν κλειστή, αλλά και η ζέστη τρελή, οπότε αποφασίσαμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια εξεύρεσης πισίνας. Εν τέλει καταλήξαμε σε μία περισσότερο «λαϊκή», τεράστια, η οποία έμοιαζε με λίμνη! Κολυμπήσαμε με ένα σχετικό άγχος για τις δερματικές, γυναικολογικές και λοιπές συνέπειες, ευτυχώς πάντως όλα καλά!

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα για να κάνει κάποιος στο Ος, είναι μια βόλτα στην τεράστια αγορά του, το Osh Bazaar. Θεωρείται μια από τις σημαντικότερες της Κεντρικής Ασίας και δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το λόγο. Απίστευτα πολύς κόσμος, μαγαζάκια, κίνηση, χρώματα και μυρωδιές. Διαφόρων ειδών τρόφιμα, πολύχρωμα μπαχαρικά, ποικίλα είδη καθημερινής χρήσης. Τεχνίτες που φτιάχνουν λειτουργικά αντικείμενα αλλά και έργα τέχνης από μέταλλο και ξύλο. Φάτσες χαρούμενες και σκυθρωπές, με τα χαμόγελα σαφώς να υπερτερούν! Μετά το ξεχωριστό animal market του Καρακόλ, το Osh Bazaar ήταν η πιο εντυπωσιακή αγορά που επισκεφτήκαμε σε αυτό το ταξίδι μας.




















Στο Ος ήταν η φορά που αναμειχθήκαμε σε έναν από αυτούς τους cult κιργίσιους γάμους, με τα γλέντια που λαμβάνουν χώρα σε πλατείες και δημόσιους χώρους γενικώς. Μας ζήτησαν άπειρες φορές να πάμε να χορέψουμε μαζί τους (μόνο η Σλοβένα φίλη ενέδωσε), ενώ εγώ έδωσα πολύγλωσσες ευχές στους νεόνυμφους μέσα από το βίντεο του γάμου!


Το Ος ήταν η μόνη κιργίσια πόλη όπου οι περισσότεροι τηρούσαν εμφανώς το Ραμαζάνι. Γι’ αυτό το λόγο κι εμείς κρατούσαμε μια σχετικά διακριτική συμπεριφορά, μολονότι προσωπικά δεν μπορούσα να αποφύγω ας πούμε το νερό σε δημόσιο χώρο, καθώς η ζέστη ήταν ανυπόφορη. Γενικώς στη συγκεκριμένη πόλη καλό είναι να τηρεί κανείς τα προσχήματα, ιδιαίτερα σε πιο «κλειστές» γειτονιές. Οι άνθρωποι είναι πιστοί μουσουλμάνοι, αρκετά συντηρητικοί, ενώ οι περισσότερες γυναίκες επιλέγουν (; ) ντυσίματα που ταιριάζουν περισσότερο σε αραβικές χώρες, καμία σχέση με τα στυλ που παρατηρήσαμε στο υπόλοιπο Κιργιστάν. Προσωπικά ως γυναίκα ταξιδιώτισσα προσπαθούσα κι εγώ να ντύνομαι περισσότερο «μαζεμένα», αν και η αλήθεια είναι ότι η ζέστη δεν το επέτρεπε στο επιθυμητό επίπεδο.

Όπως προανέφερα, ένα από τα σημαντικότερα σημεία ενδιαφέροντος της πόλης είναι το Βουνό του Σολομώντα, το οποίο αποτελεί το μοναδικό κιργίσιο Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Πρόκειται για έναν λόφο, τον οποίο ανεβαίνει κανείς σε λιγότερο από μισή ώρα, στην κορυφή του οποίου είναι χτισμένος ένας μικρός ναός με το όνομα Dom Babura (το Σπίτι του Babur). Σύμφωνα με το θρύλο σε αυτό το λόφο πέρασε ένα βράδυ ο Βασιλιάς Σολομώντας, ενώ τον έχει επισκεφτεί και ο ίδιος ο Μωάμεθ. Σημαντική θεωρήθηκε και η παρουσία του έφηβου Zahiruddin Muhammad Babur, τελευταίου των Τιμουριδών, ο οποίος προς το τέλος του 15ου αιώνα μΧ απομονώθηκε εκεί για 40 μέρες, κατά την παράδοση του Σουφισμού. Προς τιμήν του έχει χτιστεί ο μικρός αυτός ναός. Ο λόφος θεωρείται ένα από τα ιερότερα σημεία της Κεντρικής Ασίας, ενώ οι μουσουλμάνοι τον ονομάζουν «Μικρή Μέκκα».

Προσωπικά δεν εντυπωσιάστηκα. Η σημασία του μέρους είναι κατά βάση θρησκευτική και δεν έχει πολύ ενδιαφέρον από άποψη φύσης, εναλλαγών και λοιπά. Ένας ξερός βράχος, η ανάβαση στον οποίο μέσα στο λιοπύρι δεν είναι και η πιο ευχάριστη εμπειρία. Μέσα από το ναό ακούγονται προσευχές και οι προσκυνητές δεν παραλείπουν να εισέλθουν.

Περισσότερο ενδιαφέρον έχει η θέα προς την πόλη και το περίφημο Νέο Τζαμί, το μεγαλύτερο τζαμί του Κιργιστάν. Άνοιξε τις πύλες του το καλοκαίρι του 2012, στην επέτειο των δύο χρόνων από τις πολύνεκρες συρράξεις του 2010. Χτίστηκε με την οικονομική συνδρομή της Τουρκίας και της Σαουδικής Αραβίας, ενώ έχει χωρητικότητα 20.000 ατόμων.


Να μην παραλείψω να αναφέρω ότι στο Ος έφαγα και το καλύτερο φαγητό του ταξιδιού. Όχι ότι ήταν όλα εξαιρετικά, αλλά σίγουρα μπορούσες να ξεφύγεις από την εσάνς προβάτου! Νοστιμότατα κεμπάπ από ψάρι και όχι μόνο, καθώς και σαφείς επιρροές από Τουρκία κατέκλυζαν την «γαστρονομική σκηνή» της πόλης και γενικώς πάντα έβρισκες κάτι εύγευστο να φας, εκτός κι αν ήσουν χορτοφάγος, όπως οι Σλοβένοι φίλοι μας.


Όπως καταλαβαίνετε μου άρεσε το Ος! Αυτό που θα μου μείνει όμως περισσότερο είναι το χαμόγελο και η καλοσύνη των κατοίκων του! Από τους ηλικιωμένους κυρίους που μας έπιασαν κουβέντα και μας έδιναν πατρικές συμβουλές, μέχρι τον φοιτητή που γύρισε μαζί μας όλο το κέντρο της πόλης για να μας βοηθήσει να βρούμε τον προορισμό μας, ή τον αξιαγάπητο Μοχάμεντ, το νεαρό που έκανε την πρακτική του στο CBT Office και μας σκλάβωσε με την ευγένεια και την εξυπηρετικότητά του! Γενικώς πρόκειται για έναν προορισμό που προτείνω ανεπιφύλακτα.


Last edited by a moderator: