underwater
Member
- Μηνύματα
- 2.902
- Likes
- 13.508
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ανταρκτική
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τα βασικά: Γενικές πληροφορίες και οργάνωση
- Μπισκέκ μέρος α': Ιστορίες καθημερινής τρέλας
- Μπισκέκ μέρος 'β: sightseeing στην πρωτεύουσα
- Εθνικό πάρκο Ala-Archa
- Καρακόλ: αυθεντικό Κιργιστάν!
- Στο animal market του Καρακόλ
- Μπάνιο στην Issyk-Kul
- Jeti-Oguz, γιούρτες και μεθύσια
- Στις στέπες της Son Kul
- Στο ουδέτερο, άχρωμο, άοσμο Naryn
- Είναι μακρύς ο δρόμος για το Osh!
- Στο ανατολίτικο Osh
- Περί διαμονής-φαγητού-ποτού
- Σκέψεις
Καρακόλ: αυθεντικό Κιργιστάν!
Το Καρακόλ ήταν πιθανότατα η πόλη όπου πέρασα καλύτερα σε όλο το ταξίδι, αλλά και ένα από τα αυθεντικότερα σημεία που επισκεφτήκαμε. Ήταν ακριβώς αυτό που έχει κάποιος στο μυαλό του όταν ακούει «Κεντρική Ασία» και «Κιργιστάν» (έξω οι γιούρτες). Ένα μέρος με πολλά διαφορετικά στοιχεία και επιρροές, έντονο φολκλόρ, θετική ενέργεια, αλλά και γενναίες δόσεις cult! Δεδομένου ότι υπάρχουν αρκετά να δει και να κάνει κανείς, τόσο εντός της πόλης όσο και στα πέριξ, δεν είναι δύσκολο να περάσει 4-5 γεμάτες μέρες χωρίς να πλήξει. Εμείς αρχικά είχαμε κλείσει 3 διανυκτερεύσεις, τις οποίες σύντομα αποφασίσαμε να αυξήσουμε στις 4.
Καρακόλ λοιπόν! Χτισμένο στα 1770 μέτρα, περιτριγυρισμένο από ψηλά βουνά και την τεραστίων διαστάσεων αλπική λίμνη Issyk-Kul σε πολύ κοντινή απόσταση (η πόλη βρίσκεται στην βορειοανατολική πλευρά της). Πρόκειται για αστικό κέντρο μεν (και από τα σημαντικότερα της χώρας), μοιάζει όμως με χωριό. Τα κτίρια, οι δρόμοι, οι ρυθμοί, ο τρόπος ζωής, όλα συνηγορούν ως προς αυτό.
Η πόλη είναι φλατ, κάτι που την κάνει ιδανική για περπάτημα. Αυτό βέβαια ισχύει την ημέρα. Το βράδυ είναι αλλού παπά ευαγγέλιο! Γενικώς δεν το έχουν με τον φωτισμό στο Κιργιστάν, αλλά το Καρακόλ είναι ακόμα πιο ιδιάζουσα περίπτωση! Αφού πέσει το σκοτάδι χρειάζεται να επιστρατεύσεις όλα σου τα αντανακλαστικά για να μπορέσεις να προχωρήσεις. Υπάρχει ένας βασικότατος, αμυδρός φωτισμός στους πολύ κεντρικούς δρόμους, αλλά ως εκεί. Στα στενά επικρατεί μαύρο σκοτάδι, δεν βλέπεις πού πατάς και πού βρίσκεσαι, ενώ οι απίστευτοι (και πανομοιότυποι) χωματόδρομοι με τις λακκούβες και τις κοπριές δεν βοηθούν ιδιαίτερα την κατάσταση. Μιλάμε για την απόλυτη σκοτεινιά. Αναρωτιέμαι πώς θα είναι εκεί το χειμώνα. Το πρώτο βράδυ γυρίσαμε με ταξί, ενώ από εκεί και πέρα φροντίζαμε να κουβαλάμε καθημερινά φακό, ο οποίος διευκόλυνε κατά πολύ. Φόβο και ανασφάλεια δεν μπορώ να πω ότι αισθανθήκαμε, γενικώς το Κιργιστάν από πλευράς κοινής εγκληματικότητας μου έδωσε (με ελάχιστες εξαιρέσεις) την αίσθηση πολύ πιο ασφαλούς χώρας από την Ελλάδα. Αλλά όσο να ’ναι όταν δεν βλέπεις μπροστά σου αγριεύεσαι.
Περπατώντας στους δρόμους μπορείς να χαλαρώσεις χαζεύοντας. Υπάρχουν αρκετά πάρκα και γωνιές πρασίνου που δημιουργούν μια αγχολυτική ατμόσφαιρα. Επιπλέον, μπορεί κανείς να θαυμάσει αρκετά όμορφα σπιτάκια και κτίρια, νοερή μεταφορά σε άλλες εποχές.





Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι λείπουν οι σοβιετικού τύπου πολυκατοικίες και άλλα πιο μονότονα και ενίοτε μίζερα κτίσματα.


Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό αξιοθέατο είναι το άγαλμα του Λένιν, το οποίο σε αντίθεση με εκείνα στο Μπισκέκ και τις υπόλοιπες πόλεις που επισκεφτήκαμε, βρίσκεται τοποθετημένο σε περίοπτη θέση πολύ κοντά στην κεντρική πλατεία.

Φυσικά δεν είναι το μοναδικό άγαλμα σοβιετικής αισθητικής που μπορεί κανείς να απολαύσει στο Καρακόλ!

Περπατώντας στην χαριτωμένη αυτή πόλη μπορείς να παρακολουθήσεις πολλές τοπικές σκηνές. Οι γάμοι είναι μία από αυτές. Όπως προανέφερα, στο Κιργιστάν τα γαμήλια γλέντια (ή έστω μεγάλο μέρος τους) λαμβάνουν χώρα σε κεντρικότατα σημεία όπου νεόνυμφοι και οικείοι μαζεύονται, βγάζουν φωτός, χορεύουν, γλεντάνε και γενικώς καλοπερνάνε! Την πρώτη φορά που είδαμε ένα τέτοιο γλέντι ομολογουμένως εντυπωσιαστήκαμε, στην πορεία συνηθίσαμε.

Δεν κατάφερα μέχρι να φύγω όμως να συνηθίσω τα οχήματα-υπερπαραγωγές που μετέφεραν τα ζευγάρια, τους συγγενείς και τους φίλους!

Στο Καρακόλ το κινέζικο στοιχείο είναι εμφανές σε αρκετά σημεία. Βλέπετε, την περίοδο γύρω στο 1880 μια κινέζικη μουσουλμανική ομάδα, οι Dungan, κατέφτασε στην περιοχή και μαζί της μετέφερε τα ήθη και τα έθιμά της, τις επιρροές της, την αρχιτεκτονική της, τις γεύσεις της (οι οποίες είναι και από τις λίγες αξιοπρεπείς που μπορεί να δοκιμάσει κανείς στο Κιργιστάν).

Το πιο αξιοσημείωτο βέβαια Dungan μνημείο δεν είναι άλλο από το ξύλινο τζαμί τους, το περιβόητο «τζαμί-παγόδα». Χτίστηκε την περίοδο 1907-10 από Κινέζο αρχιτέκτονα και ομάδα 20 τεχνιτών. Καθώς οι Dungan ήταν βουδιστές πριν εξισλαμιστούν, οι (πιθανότατα ασυνείδητες) βουδιστικές επιρροές είναι εμφανείς. Προσωπικά δεν είχα ξαναδεί παγόδα (πρώτη εξόρμηση στην Ασία γαρ) και το περίμενα πώς και πώς, η αλήθεια όμως είναι ότι το βρήκα κάπως κατώτερο των προσδοκιών μου. Νομίζω δεν βοηθά και το location. Ο εξωτερικός χώρος του τζαμιού είναι επισκέψιμος (βέβαια εμένα ως γυναίκα με έβαλαν να καλυφθώ), ενώ τον εσωτερικό μπορεί να τον δει και να τον φωτογραφίσει κάποιος μη-μουσουλμάνος μόνο από έξω. Εμείς βρεθήκαμε εκεί λίγο πριν την έναρξη της απογευματινής προσευχής, έτσι απολαύσαμε όλη την διαδικασία: τους πιστούς που σιγά-σιγά άρχισαν να μαζεύονται, το κάλεσμα για προσευχή από τον μικρό μιναρέ, την θρησκευτική ατμόσφαιρα (καθώς πέσαμε και πάνω στην περίοδο του Ραμαζανίου). Πλέον ο συγκεκριμένος λατρευτικός χώρος δεν χρησιμοποιείται μόνο από την κοινότητα των Dungan, αλλά από τους μουσουλμάνους της περιοχής εν γένει.






Βγαίνοντας από το τζαμί και καθώς αρχίσαμε να περπατάμε, ένας νεαρός μουσουλμάνος σταμάτησε τον συνταξιδιώτη μου, του είπε κάτι ακαταλαβίστικο, και του το έσφιξε το χέρι σε μια γερή χειραψία. Γενικώς οι άντρες το έχουν πολύ με τις χειραψίες στο Κιργιστάν. Το είχα ακούσει/διαβάσει (από dim kyr και γενικότερα) και το διαπίστωσα ιδίοις όμμασι! Είχαν την πλάκα τους!
Ο κύριος στα δεξιά φοράει το καλπάκ, το παραδοσιακό καπέλο των Κιργίσιων

Σε γενικές γραμμές οι άνθρωποι στην επαρχία ήταν πολύ φιλικοί και μας σταματούσαν συχνά για μπλα-μπλα, ακόμα και όταν εκείνοι δεν μιλούσαν γρι αγγλικά κι εμείς γρι κιργισιανά. Ευτυχώς ο συνταξιδιώτης μου έχει κάτι αμυδρές γνώσεις ρωσικών φράσεων, οι οποίες αποδείχτηκαν πολύ βοηθητικές. Καθώς το Καρακόλ ήταν η πρώτη πόλη που επισκεφτήκαμε μετά την πρωτεύουσα, ήταν και εκείνη που αισθανθήκαμε πρώτα αυτό το ζεστό και φιλικό κλίμα. Η μεγαλύτερη αποκάλυψη ήταν βέβαια τα παιδάκια και οι έφηβοι! «Hallo!»μας φώναζαν συνέχεια! «Photο»? Βγάλαμε ΠΟΛΛΕΣ φωτός με παιδάκια, ενώ όταν τα αγγλικά τους ήταν πιο advanced από τα hallo και τα photo πιάναμε και αρκετά μακροσκελείς συζητήσεις μαζί τους. Εντύπωση μας έκανε ότι οι δικοί τους τα άφηναν να παίζουν ως αρκετά αργά στους δρόμους χωρίς επιτήρηση, κάτι που φέρνει στο μυαλό Ελλάδα άλλων δεκαετιών.


Ένα ακόμα σημαντικό αξιοθέατο του Καρακόλ είναι και η ρώσικη εκκλησία της Αγίας Τριάδας. Φτιαγμένη εξ’ ολοκλήρου από ξύλο, ξεκίνησε να χτίζεται το 1895, πάνω στα ερείπια ενός άλλου οικοδομήματος που καταστράφηκε σε έναν σεισμό. Εκείνο με τη σειρά του είχε πάρει τη θέση μιας γιούρτας, η οποία υπήρξε ο πρώτος τόπος λατρείας για τους ορθόδοξους της περιοχής (λειτουργία σε γιούρτα; Γουστάρω!
). Η εκκλησία αυτή είναι πολύ όμορφη και ο περιβάλλων χώρος ήρεμος και γαλήνιος. Την πρώτη φορά που την επισκεφτήκαμε ήταν αργά το απόγευμα και η ατμόσφαιρα μου φάνηκε σχεδόν μαγευτική.

Η επόμενη επίσκεψη έγινε για την παρακολούθηση της κυριακάτικης λειτουργίας (αμέσως μετά το animal market!), η οποία μπορώ να πω ότι είχε πολύ ενδιαφέρον λόγω των διαφορών που εντοπίσαμε στο ρωσικό σε σχέση με το ελληνορθόδοξο λειτουργικό. Γενικώς υπήρχε περισσότερη κατάνυξη, οι γυναίκες φορούσαν μαντίλια στα κεφάλια τους, ο ιερέας είχε ορισμένες διαφοροποιήσεις στο παρουσιαστικό του, ενώ και το «πρωτόκολλο» της λειτουργίας μου φάνηκε αυστηρότερο και πιο δομημένο. Την βρήκα αρκετά καλή εμπειρία, αν και ομολογώ ότι δεν παρέμεινα ως το τέλος.
Καθότι κάναμε αρκετές εκδρομούλες έξω από την πόλη, μας άρεσε όταν γυρνούσαμε το απόγευμα να την περπατάμε και να χαλαρώνουμε, ενώ σιγά-σιγά έπεφτε το σκοτάδι. Άλλωστε τι πιο ενδιαφέρον από τις τυχαίες σκηνές της καθημερινής ζωής των ανθρώπων;

Πρακτική σκέψη: για ποιό λόγο να βοσκήσουν τα ζωντανά στην εξοχή όταν μπορούν να το κάνουν στην πόλη;


Σοβιετικά οχήματα


Beware!

Τα βράδια προσπαθούσαμε να επιστρέφουμε πριν πέσει το σκοτάδι, άλλωστε όλα έκλειναν πολύ νωρίς και μετά τις 9-9μιση το Καρακόλ μεταμορφωνόταν σε πόλη-φάντασμα. Στο απόλυτο νομίζω το καταφέραμε όλη κι όλη μία φορά, τις υπόλοιπες καταλήγαμε να σκοτεινιάζει ενώ περπατούσαμε στις ερημιές και επιστρέφαμε με τον φακό στο χέρι, τον συνταξιδιώτη μου να μου φωνάζει «Προχώρα!» κι εμένα να διαμαρτύρομαι ότι φοβάμαι μην πέσω σε καμιά λακκούβα, ενώ δίπλα μας γάβγιζαν σκυλιά και βέλαζαν πρόβατα! Μικρές αποστάσεις βέβαια, δεν αργούσαμε να μαζευτούμε στην ασφάλεια του καταλύματος.
Το γεγονός ότι επιστρέφαμε νωρίς δεν μας χάλαγε. Η χαλάρωση στον όμορφο κήπο του guesthouse και η ανταλλαγή απόψεων με άλλους ταξιδιώτες ήταν αρκετά ευχάριστες δραστηριότητες. Άλλωστε καθημερινά ξυπνούσαμε νωρίς, επομένως λίγη ξεκούραση δεν έβλαπτε! Νομίζω η φορά που το εγερτήριο κανονίστηκε νωρίτερα από κάθε άλλη ήταν εκείνη της Κυριακής, εξαιτίας του περίφημου animal market. Εμπειρία από πολλές απόψεις, αλλά γι’ αυτό θα σας μιλήσω στο επόμενο κεφάλαιο.
Το Καρακόλ ήταν πιθανότατα η πόλη όπου πέρασα καλύτερα σε όλο το ταξίδι, αλλά και ένα από τα αυθεντικότερα σημεία που επισκεφτήκαμε. Ήταν ακριβώς αυτό που έχει κάποιος στο μυαλό του όταν ακούει «Κεντρική Ασία» και «Κιργιστάν» (έξω οι γιούρτες). Ένα μέρος με πολλά διαφορετικά στοιχεία και επιρροές, έντονο φολκλόρ, θετική ενέργεια, αλλά και γενναίες δόσεις cult! Δεδομένου ότι υπάρχουν αρκετά να δει και να κάνει κανείς, τόσο εντός της πόλης όσο και στα πέριξ, δεν είναι δύσκολο να περάσει 4-5 γεμάτες μέρες χωρίς να πλήξει. Εμείς αρχικά είχαμε κλείσει 3 διανυκτερεύσεις, τις οποίες σύντομα αποφασίσαμε να αυξήσουμε στις 4.
Καρακόλ λοιπόν! Χτισμένο στα 1770 μέτρα, περιτριγυρισμένο από ψηλά βουνά και την τεραστίων διαστάσεων αλπική λίμνη Issyk-Kul σε πολύ κοντινή απόσταση (η πόλη βρίσκεται στην βορειοανατολική πλευρά της). Πρόκειται για αστικό κέντρο μεν (και από τα σημαντικότερα της χώρας), μοιάζει όμως με χωριό. Τα κτίρια, οι δρόμοι, οι ρυθμοί, ο τρόπος ζωής, όλα συνηγορούν ως προς αυτό.
Η πόλη είναι φλατ, κάτι που την κάνει ιδανική για περπάτημα. Αυτό βέβαια ισχύει την ημέρα. Το βράδυ είναι αλλού παπά ευαγγέλιο! Γενικώς δεν το έχουν με τον φωτισμό στο Κιργιστάν, αλλά το Καρακόλ είναι ακόμα πιο ιδιάζουσα περίπτωση! Αφού πέσει το σκοτάδι χρειάζεται να επιστρατεύσεις όλα σου τα αντανακλαστικά για να μπορέσεις να προχωρήσεις. Υπάρχει ένας βασικότατος, αμυδρός φωτισμός στους πολύ κεντρικούς δρόμους, αλλά ως εκεί. Στα στενά επικρατεί μαύρο σκοτάδι, δεν βλέπεις πού πατάς και πού βρίσκεσαι, ενώ οι απίστευτοι (και πανομοιότυποι) χωματόδρομοι με τις λακκούβες και τις κοπριές δεν βοηθούν ιδιαίτερα την κατάσταση. Μιλάμε για την απόλυτη σκοτεινιά. Αναρωτιέμαι πώς θα είναι εκεί το χειμώνα. Το πρώτο βράδυ γυρίσαμε με ταξί, ενώ από εκεί και πέρα φροντίζαμε να κουβαλάμε καθημερινά φακό, ο οποίος διευκόλυνε κατά πολύ. Φόβο και ανασφάλεια δεν μπορώ να πω ότι αισθανθήκαμε, γενικώς το Κιργιστάν από πλευράς κοινής εγκληματικότητας μου έδωσε (με ελάχιστες εξαιρέσεις) την αίσθηση πολύ πιο ασφαλούς χώρας από την Ελλάδα. Αλλά όσο να ’ναι όταν δεν βλέπεις μπροστά σου αγριεύεσαι.
Περπατώντας στους δρόμους μπορείς να χαλαρώσεις χαζεύοντας. Υπάρχουν αρκετά πάρκα και γωνιές πρασίνου που δημιουργούν μια αγχολυτική ατμόσφαιρα. Επιπλέον, μπορεί κανείς να θαυμάσει αρκετά όμορφα σπιτάκια και κτίρια, νοερή μεταφορά σε άλλες εποχές.





Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι λείπουν οι σοβιετικού τύπου πολυκατοικίες και άλλα πιο μονότονα και ενίοτε μίζερα κτίσματα.


Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό αξιοθέατο είναι το άγαλμα του Λένιν, το οποίο σε αντίθεση με εκείνα στο Μπισκέκ και τις υπόλοιπες πόλεις που επισκεφτήκαμε, βρίσκεται τοποθετημένο σε περίοπτη θέση πολύ κοντά στην κεντρική πλατεία.

Φυσικά δεν είναι το μοναδικό άγαλμα σοβιετικής αισθητικής που μπορεί κανείς να απολαύσει στο Καρακόλ!

Περπατώντας στην χαριτωμένη αυτή πόλη μπορείς να παρακολουθήσεις πολλές τοπικές σκηνές. Οι γάμοι είναι μία από αυτές. Όπως προανέφερα, στο Κιργιστάν τα γαμήλια γλέντια (ή έστω μεγάλο μέρος τους) λαμβάνουν χώρα σε κεντρικότατα σημεία όπου νεόνυμφοι και οικείοι μαζεύονται, βγάζουν φωτός, χορεύουν, γλεντάνε και γενικώς καλοπερνάνε! Την πρώτη φορά που είδαμε ένα τέτοιο γλέντι ομολογουμένως εντυπωσιαστήκαμε, στην πορεία συνηθίσαμε.

Δεν κατάφερα μέχρι να φύγω όμως να συνηθίσω τα οχήματα-υπερπαραγωγές που μετέφεραν τα ζευγάρια, τους συγγενείς και τους φίλους!

Στο Καρακόλ το κινέζικο στοιχείο είναι εμφανές σε αρκετά σημεία. Βλέπετε, την περίοδο γύρω στο 1880 μια κινέζικη μουσουλμανική ομάδα, οι Dungan, κατέφτασε στην περιοχή και μαζί της μετέφερε τα ήθη και τα έθιμά της, τις επιρροές της, την αρχιτεκτονική της, τις γεύσεις της (οι οποίες είναι και από τις λίγες αξιοπρεπείς που μπορεί να δοκιμάσει κανείς στο Κιργιστάν).

Το πιο αξιοσημείωτο βέβαια Dungan μνημείο δεν είναι άλλο από το ξύλινο τζαμί τους, το περιβόητο «τζαμί-παγόδα». Χτίστηκε την περίοδο 1907-10 από Κινέζο αρχιτέκτονα και ομάδα 20 τεχνιτών. Καθώς οι Dungan ήταν βουδιστές πριν εξισλαμιστούν, οι (πιθανότατα ασυνείδητες) βουδιστικές επιρροές είναι εμφανείς. Προσωπικά δεν είχα ξαναδεί παγόδα (πρώτη εξόρμηση στην Ασία γαρ) και το περίμενα πώς και πώς, η αλήθεια όμως είναι ότι το βρήκα κάπως κατώτερο των προσδοκιών μου. Νομίζω δεν βοηθά και το location. Ο εξωτερικός χώρος του τζαμιού είναι επισκέψιμος (βέβαια εμένα ως γυναίκα με έβαλαν να καλυφθώ), ενώ τον εσωτερικό μπορεί να τον δει και να τον φωτογραφίσει κάποιος μη-μουσουλμάνος μόνο από έξω. Εμείς βρεθήκαμε εκεί λίγο πριν την έναρξη της απογευματινής προσευχής, έτσι απολαύσαμε όλη την διαδικασία: τους πιστούς που σιγά-σιγά άρχισαν να μαζεύονται, το κάλεσμα για προσευχή από τον μικρό μιναρέ, την θρησκευτική ατμόσφαιρα (καθώς πέσαμε και πάνω στην περίοδο του Ραμαζανίου). Πλέον ο συγκεκριμένος λατρευτικός χώρος δεν χρησιμοποιείται μόνο από την κοινότητα των Dungan, αλλά από τους μουσουλμάνους της περιοχής εν γένει.






Βγαίνοντας από το τζαμί και καθώς αρχίσαμε να περπατάμε, ένας νεαρός μουσουλμάνος σταμάτησε τον συνταξιδιώτη μου, του είπε κάτι ακαταλαβίστικο, και του το έσφιξε το χέρι σε μια γερή χειραψία. Γενικώς οι άντρες το έχουν πολύ με τις χειραψίες στο Κιργιστάν. Το είχα ακούσει/διαβάσει (από dim kyr και γενικότερα) και το διαπίστωσα ιδίοις όμμασι! Είχαν την πλάκα τους!
Ο κύριος στα δεξιά φοράει το καλπάκ, το παραδοσιακό καπέλο των Κιργίσιων

Σε γενικές γραμμές οι άνθρωποι στην επαρχία ήταν πολύ φιλικοί και μας σταματούσαν συχνά για μπλα-μπλα, ακόμα και όταν εκείνοι δεν μιλούσαν γρι αγγλικά κι εμείς γρι κιργισιανά. Ευτυχώς ο συνταξιδιώτης μου έχει κάτι αμυδρές γνώσεις ρωσικών φράσεων, οι οποίες αποδείχτηκαν πολύ βοηθητικές. Καθώς το Καρακόλ ήταν η πρώτη πόλη που επισκεφτήκαμε μετά την πρωτεύουσα, ήταν και εκείνη που αισθανθήκαμε πρώτα αυτό το ζεστό και φιλικό κλίμα. Η μεγαλύτερη αποκάλυψη ήταν βέβαια τα παιδάκια και οι έφηβοι! «Hallo!»μας φώναζαν συνέχεια! «Photο»? Βγάλαμε ΠΟΛΛΕΣ φωτός με παιδάκια, ενώ όταν τα αγγλικά τους ήταν πιο advanced από τα hallo και τα photo πιάναμε και αρκετά μακροσκελείς συζητήσεις μαζί τους. Εντύπωση μας έκανε ότι οι δικοί τους τα άφηναν να παίζουν ως αρκετά αργά στους δρόμους χωρίς επιτήρηση, κάτι που φέρνει στο μυαλό Ελλάδα άλλων δεκαετιών.


Ένα ακόμα σημαντικό αξιοθέατο του Καρακόλ είναι και η ρώσικη εκκλησία της Αγίας Τριάδας. Φτιαγμένη εξ’ ολοκλήρου από ξύλο, ξεκίνησε να χτίζεται το 1895, πάνω στα ερείπια ενός άλλου οικοδομήματος που καταστράφηκε σε έναν σεισμό. Εκείνο με τη σειρά του είχε πάρει τη θέση μιας γιούρτας, η οποία υπήρξε ο πρώτος τόπος λατρείας για τους ορθόδοξους της περιοχής (λειτουργία σε γιούρτα; Γουστάρω!

Η επόμενη επίσκεψη έγινε για την παρακολούθηση της κυριακάτικης λειτουργίας (αμέσως μετά το animal market!), η οποία μπορώ να πω ότι είχε πολύ ενδιαφέρον λόγω των διαφορών που εντοπίσαμε στο ρωσικό σε σχέση με το ελληνορθόδοξο λειτουργικό. Γενικώς υπήρχε περισσότερη κατάνυξη, οι γυναίκες φορούσαν μαντίλια στα κεφάλια τους, ο ιερέας είχε ορισμένες διαφοροποιήσεις στο παρουσιαστικό του, ενώ και το «πρωτόκολλο» της λειτουργίας μου φάνηκε αυστηρότερο και πιο δομημένο. Την βρήκα αρκετά καλή εμπειρία, αν και ομολογώ ότι δεν παρέμεινα ως το τέλος.
Καθότι κάναμε αρκετές εκδρομούλες έξω από την πόλη, μας άρεσε όταν γυρνούσαμε το απόγευμα να την περπατάμε και να χαλαρώνουμε, ενώ σιγά-σιγά έπεφτε το σκοτάδι. Άλλωστε τι πιο ενδιαφέρον από τις τυχαίες σκηνές της καθημερινής ζωής των ανθρώπων;

Πρακτική σκέψη: για ποιό λόγο να βοσκήσουν τα ζωντανά στην εξοχή όταν μπορούν να το κάνουν στην πόλη;


Σοβιετικά οχήματα


Beware!

Τα βράδια προσπαθούσαμε να επιστρέφουμε πριν πέσει το σκοτάδι, άλλωστε όλα έκλειναν πολύ νωρίς και μετά τις 9-9μιση το Καρακόλ μεταμορφωνόταν σε πόλη-φάντασμα. Στο απόλυτο νομίζω το καταφέραμε όλη κι όλη μία φορά, τις υπόλοιπες καταλήγαμε να σκοτεινιάζει ενώ περπατούσαμε στις ερημιές και επιστρέφαμε με τον φακό στο χέρι, τον συνταξιδιώτη μου να μου φωνάζει «Προχώρα!» κι εμένα να διαμαρτύρομαι ότι φοβάμαι μην πέσω σε καμιά λακκούβα, ενώ δίπλα μας γάβγιζαν σκυλιά και βέλαζαν πρόβατα! Μικρές αποστάσεις βέβαια, δεν αργούσαμε να μαζευτούμε στην ασφάλεια του καταλύματος.
Το γεγονός ότι επιστρέφαμε νωρίς δεν μας χάλαγε. Η χαλάρωση στον όμορφο κήπο του guesthouse και η ανταλλαγή απόψεων με άλλους ταξιδιώτες ήταν αρκετά ευχάριστες δραστηριότητες. Άλλωστε καθημερινά ξυπνούσαμε νωρίς, επομένως λίγη ξεκούραση δεν έβλαπτε! Νομίζω η φορά που το εγερτήριο κανονίστηκε νωρίτερα από κάθε άλλη ήταν εκείνη της Κυριακής, εξαιτίας του περίφημου animal market. Εμπειρία από πολλές απόψεις, αλλά γι’ αυτό θα σας μιλήσω στο επόμενο κεφάλαιο.
Last edited by a moderator: