dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
ΜΕΡΟΣ ENATO. DIR KAI ΚΟΙΛΑΔΑ SWAT
Με την αναχώρησή μας από τις κοιλάδες των Kalash, αρχίζει και το τελευταίο μέρος του ταξιδιού μας, προς την Peshawar. Διασχίζουμε την Κοιλάδα Shishi, η οποία ανέρχεται προς τα νοτιοανατολικά, μια απότομη, πυκνά δασωμένη κοιλάδα που είναι προσβάσιμη οδικώς μέχρι το χωριό Madaglashi. Ακολουθούμε την ανατολική όχθη του ποταμού Chitral, που πλέον λέγεται Kunar και διατηρεί την ονομασία αυτή μέχρι την είσοδό του στο Αφγανιστάν. Ο δρόμος είναι αρκετά ομαλός και σε λίγο φθάνουμε στην μικρή πόλη Drosh, τυπική Πακιστανική πόλη με το παραδοσιακό παζάρι στον κεντρικό δρόμο που την διασχίζει. Σταματάμε για ένα σύντομο γεύμα, σε ένα μικρό ψητοπωλείο, με πολύ δισταγμό είναι αλήθεια, αλλά δεν έχουμε και άλλες επιλογές. Ευτυχώς το φαγητό, εκτός από νόστιμο, αποδείχθηκε εντάξει και από υγειονομικής άποψης! Ίσως ήταν και θέμα τύχης, αλλά ποτέ δεν συναντήσαμε προβλήματα γαστρεντερίτιδας στο Πακιστάν, προσέχαμε βέβαια αρκετά, αλλά κάναμε και τις υπερβάσεις μας. Mετά το σύντομο διάλειμμα, παίρνουμε πάλι την διαδρομή και λίγα χιλιόμετρα μετά περνάμε από το Φρούριο Νaghar. Το Φρούριο αυτό κτίσθηκε το 1919 από τον Shuja ul-Mulk, τον Mehtar (ηγεμόνα) του Chitral, για έναν από τους γιούς του. Σήμερα, ακόμη κατοικείται από τους απογόνους της βασιλικής οικογένειας που έχουν ανοίξει ένα μικρό ξενοδοχείο, που επιβλέπει τα πλατιά στροβιλιζόμενα νερά του Ποταμού Chitral, μέσα σε μια υπέροχη τοποθεσία. Είναι ωραίο για διανυκτέρευση, αν βολέψει στην διαδρομή, αλλά είναι ακόμη αρκετά νωρίς για εμάς και έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας.
Κοιλάδα Shishi
Στην Drosh
Φρούριο Νaghar
Συνεχίζουμε την διαδρομή μας, ενώ η κίνηση φαίνεται να αυξάνει αρκετά, σε σχέση με το προηγούμενο κομάτι Gilgit-Chitral, όπου αραιά και που συναντούσαμε άλλα αυτοκίνητα. Στον δρόμο συναντούμε αρκετά αυτοκίνητα με μεγάλες Πακιστανικές σημαίες, και με ανθρώπους να φωνάζουν συνθήματα. Όπως είχαμε δει στις ειδήσεις, έγιναν πάλι κάποια επεισόδια στο Κασμίρ, το μήλο της έριδος μεταξύ Πακιστάν-Ινδίας και υπάρχει μια διάχυτη εθνικιστική έξαρση σε όλη την χώρα. Ευτυχώς, αυτό δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το ταξίδι μας και διασχίζουμε την όμορφη κοιλάδα, που είναι δασωμένη και καταπράσινη, ενώ το ποτάμι πλαταίνει πολύ. Στον δρόμο περνάμε από πολλά μικρά χωριά με κεντρικά παζάρια, ενώ βλέπουμε και τα περίφημα Πακιστανικά πολύχρωμα φορτηγά, που δεν είχαμε συναντήσει πριν το Chitral, προφανώς λόγω της ακαταλληλότητας του δρόμου. O δρόμος γίνεται ανηφορικότερος και με κάποιες στροφές και φθάνουμε στην αρχή του Lowari Tunnel. Αν δεν χρησιμοποιήσεις το τούνελ αυτό, και ακολουθήσεις την παλιά διαδρομή στις πλαγιές του Ινδοκαυκάσου και την Ορεινή Διάβαση Lowari στα 3.118 μέτρα, χρειάζεσαι 7 ώρες παραπάνω oδήγησης, και εκτός αυτού, λόγω της κακοκαιρίας, για μεγάλο μέρος του χρόνου ο δρόμος αυτός είναι κλειστός. Το τούνελ, ένα σημαντικό έργο για την χώρα, δίνει λύση στα προβλήματα αυτά, αλλά παρότι κατασκευάζονταν επί 15 χρόνια δόθηκε στην κυκλοφορία μόλις το 2018. Έχουμε διαβάσει πολλά, ότι δεν είναι τελείως έτοιμο, ότι λειτουργεί μόλις 10 ώρες την ημέρα και ότι υπάρχουν μεγάλες ουρές αυτοκινήτων, και έτσι πλησιάζουμε με μεγάλη αγωνία. Ελπίζουμε να λειτουργεί διαφορετικά θα μας βρει η νύχτα στις κορυφές του Ινδοκαυκάσου! Ευτυχώς, παρότι όντως δεν έχει ολοκληρωθεί και γίνονται πολλές χωματουργικές εργασίες ακόμη στην γύρω περιοχή, όχι μόνο λειτουργεί, αλλά δεν έχει και αναμονή. Πρόκειται στην πραγματικότητα για δύο διαδοχικά τούνελ, μήκους 8.5 και 2 χιλιομέτρων, ανεπαρκώς φωτισμένα και με αρκετές σημάνσεις έργων, αλλά ποιός τα προσέχει αυτά! Βγαίνουμε από το τούνελ ανακουφισμένοι και δίχως απρόόπτα και σε λίγο μπαίνουμε στην Dir.
Εθνική έξαρση στο Πακιστάν για το Κασμίρ.
Προς το τούνελ Lowari
Η Dir είναι μια μικρή ζωντανή πόλη και ένα προφανές μέρος για να διακόψεις την διαδρομή μεταξύ του Peshawar και του Chitral, που είναι αδύνατον να γίνει σε μια ημέρα. Από τους ταξιδιωτικούς οδηγούς έχουμε βρει ένα σχετικά καλό ξενοδοχείο, αλλά ακριβώς δίπλα του είναι ένα νεώτερο, που φαίνεται αρκετά καλύτερο και το διαλέγουμε χωρίς δισταγμό, παρότι είναι λίγο ακριβότερο. Βρίσκεται σε κεντρική θέση, δίπλα σε μια γέφυρα και ένα μικρό ποτάμι, το οποίο όμως τώρα λόγω εποχής έχει ελάχιστο νερό. Ρωτάμε τον ξενοδόχο τι μπορούμε να φάμε για βράδυ στο ρεστωράν του ξενοδοχείου του, μιας και η πόλη αυτή δεν σε εμπνέει για φαγητό έξω, αλλά μας λέει ότι έχει μόνο κοτόπουλο. Βλέποντας την δυσαρέσκειά μας, μας ρωτάει τι θέλουμε και φυσικά ζητάμε αρνί, και προς έκπληξή μας, μας υπόσχεται ότι θα παραγγείλει και θα το έχουμε σε καμιά ώρα.
Έχει φως ακόμη και βγαίνουμε για μια βόλτα στην πόλη. Είναι συντηρητική πόλη, κυκλοφορούν ελάχιστες γυναίκες και είναι καλυμμένες πλήρως. H Dir είναι φημισμένη για την εγχώρια βιομηχανία μαχαιριών, παράγοντας χαρακτηριστικούς μικρούς σουγιάδες καθώς και μεγαλύτερα μαχαίρια και στιλέτα. Σταματάμε σε ένα τέτοιο μαγαζί για να πάρουμε κάποια αναμνηστικά, αλλά ο καταστηματάρχης δεν μιλάει Αγγλικά και προσπαθούμε να συνεννοηθούμε με χειρονομίες. Ένας νεαρός Πακιστανός που βρίσκεται πιο εκεί το καταλαβαίνει και έρχεται να μας βοηθήσει. Μιλάει άψογα Αγγλικά και μας ρωτάει από που είμαστε. Ώ, από την χώρα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, μας λέει όταν τον πληροφορούμε για την προέλευσή μας, και προσφέρεται, και μάλιστα επίμονα, να μας δωρίσει και από ένα μαχαίρι! Μερικές φορές η Πακιστανική φιλοξενία σε σκλαβώνει, και η ιδεοληψία των “κακών” Πακιστανών, με την οποία ξεκινήσαμε το ταξίδι αυτό, πολλές φορές αποδομήθηκε, ιδίως στις Πακιστανικές επαρχίες. Αφού τον ευχαριστούμε συνεχίζουμε την βόλτα μας, υπάρχει μια μεγάλη αγορά για αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς για τα οποία φημίζεται, επίσης, η πόλη, και ο φίλος μου, που είναι καλοφαγάς όπως έχω ήδη αναφέρει, τα τιμά ιδιαιτέρως. Έχει σκοτεινιάσει όταν επιστρέφουμε στο ξενοδοχείο, και ανέλπιστα το αρνί, όμορφα μαγειρεμένο μας περιμένει. Απολαμβάνουμε ένα ωραίο δείπνο, αλλά δεν μπορούμε να μην σκεφθούμε, ότι ενώ το φαγητό στις μουσουλμανικές χώρες είναι εξαιρετικό, θα ήταν πολύ καλύτερο αν είχαμε λίγο κρασί ή καμιά μπύρα. Δυστυχώς, δεν μπορείς να τα έχεις όλα στη ζωή αυτή, και πέφτουμε για ύπνο, αρκετά ευχαριστημένοι από την εμπειρία της ημέρας, και ιδιαιτέρως, από το γεγονός ότι περάσαμε το Lowari δίχως προβλήματα. Ξεκινάμε νωρίς το πρωί, και διασχίζουμε την Dir, η οποία είναι αρκετά μεγάλη. Βέβαια, όπως όλες οι μικρές πόλεις στο Πακιστάν, δεν έχει βάθος αλλά εκτείνεται γύρω από τον κεντρικό δρόμο.
Στην πόλη Dir
Στη συνέχεια περνάμε από πολλές μικρές πόλεις, την Darora, την Sahibabad, την Κhal και φθάνουμε στην Timargarha, πόλη δίχως ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά διοικητικό κέντρο της περιοχής. Λόγω της πρωινής ώρας, κυκλοφορεί παντού πολύς κόσμος, και όλα τα μαγαζιά και οι δρόμοι είναι γεμάτοι. Σαράντα χιλιόμετρα μετά την Timargarha φθάνουμε στην Chakdara, μια πόλη στην κάτω περιφέρεια της Dir. Η Chakdara βρίσκεται κοντά στη συμβολή του Ποταμού Swat με τον Ποταμό Panjkora, σε μια στρατηγική θέση κοντά στην είσοδο της περιφέρειας Swat και στην είσοδο της περιφέρειας της Κάτω Dir. Αυτό είναι ένα παλιό εμπορικό πόστο στη βόρεια πλευρά του Malakand Pass, εκεί όπου ο Μέγας Αλέξανδρος πέρασε τον Ποταμό Swat κατά την πορεία του προς την Ινδία.
Εδώ βρίσκεται μια μεγάλη γέφυρα, επάνω από το ποτάμι, η οποία μαζί με το Φρούριο Chakdara, λίγο πιο εκεί, είναι γνωστά σαν “Προφυλακή του Τσώρτσιλ”. Αναφέρεται ότι ο Μογγόλος αυτοκράτορας Akbar οχύρωσε την Chakdara το 1587 κατά την διάρκεια μιας ανεπιτυχούς προσπάθειας να υποτάξει το Swat. Οι Βρετανοί κατέλαβαν το μέρος το 1895 και έκτισαν το τωρινό φρούριο το 1896, το οποίο αναγκάστηκαν να υπερασπιστούν κατά την διάρκεια της Πολιορκίας της Malakand το 1897, από μια δύναμη της φυλής των Παστούν. Η πολιορκία λύθηκε όταν μια βοηθητική μονάδα αποσπασμένη από τις Βρετανικές θέσεις στο νότο, στάλθηκε να βοηθήσει τον Στρατηγό William Hope Meiklejohn, Διοικητή των Βρετανικών Δυνάμεων στο Νότιο Malakand. Συνοδός της βοηθητικής μονάδας ήταν ο δεύτερος υπολοχαγός Ουίνστον Τσώρτσιλ, που δημοσίευσε αργότερα την περιγραφή του σαν “Η Ιστορία της Δύναμης του Τομέα του Malakand: Ένα Επεισόδιο του Συνοριακού Πολέμου”. Αυτός είναι και ο λόγος για την ονομασία Προφυλακή του Τσώρτσιλ. Η Chakdara έχει κάποια αρχαιολογικά σημεία ενδιαφέροντα, αλλά βιαζόμαστε να φθάσουμε στο Saidu Sharif, την πρωτεύουσα της περιοχής του Swat, και να επισκεφθούμε το ονομαστό Μουσείο Swat της πόλης.
Η διαδρομή από την Dir έως την Chakdara
Η Προφυλακή του Τσώρτσιλ στην Chakdara
Δυστυχώς, ο νόμος του Murphy για μια ακόμη φορά αποδείχθηκε παντοδύναμος. Μεγάλη στάση σε αστυνομικό σημείο ελέγχου στον δρόμο, ίσως η μεγαλύτερη του ταξιδιού, όπου μας ζήτησαν να συμπληρώσουμε και κάποια έγγραφα. Μόλις ξεμπλέξαμε από εκεί, ο Farooq διαπίστωσε ότι χρειάζεται βενζίνη, άλλη καθυστέρηση εκεί. Τέλος, ήταν και η ώρα που σχολάνε τα σχολεία, οι δρόμοι πλημμυρισμένοι από μαθητές και μεγάλη κυκλοφορία παντού. Παρ’ όλα αυτά, καταφέραμε να φθάσουμε έγκαιρα, αλλά δυστυχώς όλη η προσπάθειά μας αποδείχθηκε άσκοπη. H ημέρα ήταν αρχή της Ashura, μιας πολυήμερης γιορτής των Μουσουλμάνων, και το μουσείο ήταν κλειστό. Μας υποδέχθηκε ο φύλακας, αλλά δεν μπορούσε να μας ανοίξει, και μας άφησε απλώς να κοιτάζουμε από τα παράθυρα. Tο μουσείο φαινόταν όντως πολύ ενδιαφέρον, με μια εξαιρετική συλλογή γλυπτών της Ελληνοβουδιστικής τέχνης Gandhara που έχουν συλλεχθεί από μερικούς Βουδιστικούς τόπους στην Swat. Μιας και η επίσκεψη του μουσείου υπήρξε άπρακτη γυρίσαμε λίγο στην πόλη. Πρόκειται στην πραγματικότητα για δύο δίδυμες πόλεις, την Mingora και το Saidu Sharif που σχηματίζουν μαζί τον αστικό κόμβο της κοιλάδας του Swat, μιας πλατιάς εύφορης κοιλάδας η οποία είχε αποτελέσει μαγνήτη για τους χίπις του 1970. Σαν “Ελβετία της Ανατολής” την είχε περιγράψει η Βασίλισσα Ελισάβετ κατά την διάρκεια μιάς επίσκεψής της στο Πακιστάν, την δεκαετία του 1960, αλλά την περιοχή αυτή συχνά την παραβλέπουν οι σημερινοί ταξιδευτές. Στις πρόσφατες δεκαετίες οι δύο πόλεις της Mingora και του Saidu Sharif έχουν συγχωνευθεί η μία με την άλλη, σχηματίζοντας μια εκτεταμένη μονάδα. Η Mingora είναι η παλιότερη εμπορική πόλη με ένα πολύβουο παζάρι, συγκοινωνιακός κόμβος και διαθέτοντας τα περισσότερα ξενοδοχεία. Το Saidu Sharif είναι η παραδοσιακή έδρα της εξουσιαστικής δύναμης της Swat και των διαχειριστικών κέντρων για την Περιφέρεια Malakand, καλύπτοντας επίσης και το Dir και το Chitral.
Η διαδρομή στην Κοιλάδα Swat
Μουσείο Swat
Στην Mingora και το Saidu Sharif
Παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής, που για ένα κομμάτι είναι ο ίδιος, μιάς και το Saidu Sharif ήταν παράκαμψη στην κύρια διαδρομή μας προς την Peshawar. Στον δρόμο έχουμε τώρα ώρα για να σταματήσουμε για λίγο και να δούμε ένα πετρογλυφικό. Τα πετρογλυφικά είναι εικόνες που δημιουργήθηκαν με την απομάκρυνση ενός μέρους της επιφάνειας του βράχου, με εκτομή, τσίμπημα, σκάλισμα ή απόξεση, σαν μορφή τέχνης του βράχου. Υπάρχουν πάνω από 50.000 κομμάτια πετρογλυφικών και επιγραφών σε όλο το Βόρειο Πακιστάν, και ιδιαιτέρως κατά μήκος του Αυτοκινητοδρόμου Karakoram στο Gilgit-Baltistan. Προτού φθάσουμε στην Chakdara, ο οδηγός μας στρίβει από κάτι χωράφια και μπαίνει σε έναν υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο. Υπάρχουν λίγα ακόμη αυτοκίνητα, και ο δρόμος φαίνεται ότι δεν έχει δοθεί ακόμη στην κυκλοφορία, αλλά το οδόστρωμα είναι έτοιμο. Ο Farooq φαίνεται να ξέρει καλά την περιοχή αυτή – επιτέλους, να και μια περιοχή που γνωρίζει σε ολόκληρο το ταξίδι! Η διαδρομή μας για την Peshawar διευκολύνεται έτσι πολύ και σύντομα μπαίνουμε στην πόλη, αλλά δυστυχώς λόγω της παράκαμψης αυτής δεν μπορέσαμε να επισκεφθούμε το φημισμένο Βουδιστικό μοναστήρι Takht-e-Bhal, που βρίσκεται στην παλιά διαδρομή. Έχει αρχίσει να νυχτώνει και κατευθυνόμαστε προς το ξενοδοχείο μας. Η μαγική Peshawar μας περιμένει!
Πετρογλυφικό στην Κοιλάδα Swat
Η διαδρομή από τo Saidu Sharif στην Peshawar
Με την αναχώρησή μας από τις κοιλάδες των Kalash, αρχίζει και το τελευταίο μέρος του ταξιδιού μας, προς την Peshawar. Διασχίζουμε την Κοιλάδα Shishi, η οποία ανέρχεται προς τα νοτιοανατολικά, μια απότομη, πυκνά δασωμένη κοιλάδα που είναι προσβάσιμη οδικώς μέχρι το χωριό Madaglashi. Ακολουθούμε την ανατολική όχθη του ποταμού Chitral, που πλέον λέγεται Kunar και διατηρεί την ονομασία αυτή μέχρι την είσοδό του στο Αφγανιστάν. Ο δρόμος είναι αρκετά ομαλός και σε λίγο φθάνουμε στην μικρή πόλη Drosh, τυπική Πακιστανική πόλη με το παραδοσιακό παζάρι στον κεντρικό δρόμο που την διασχίζει. Σταματάμε για ένα σύντομο γεύμα, σε ένα μικρό ψητοπωλείο, με πολύ δισταγμό είναι αλήθεια, αλλά δεν έχουμε και άλλες επιλογές. Ευτυχώς το φαγητό, εκτός από νόστιμο, αποδείχθηκε εντάξει και από υγειονομικής άποψης! Ίσως ήταν και θέμα τύχης, αλλά ποτέ δεν συναντήσαμε προβλήματα γαστρεντερίτιδας στο Πακιστάν, προσέχαμε βέβαια αρκετά, αλλά κάναμε και τις υπερβάσεις μας. Mετά το σύντομο διάλειμμα, παίρνουμε πάλι την διαδρομή και λίγα χιλιόμετρα μετά περνάμε από το Φρούριο Νaghar. Το Φρούριο αυτό κτίσθηκε το 1919 από τον Shuja ul-Mulk, τον Mehtar (ηγεμόνα) του Chitral, για έναν από τους γιούς του. Σήμερα, ακόμη κατοικείται από τους απογόνους της βασιλικής οικογένειας που έχουν ανοίξει ένα μικρό ξενοδοχείο, που επιβλέπει τα πλατιά στροβιλιζόμενα νερά του Ποταμού Chitral, μέσα σε μια υπέροχη τοποθεσία. Είναι ωραίο για διανυκτέρευση, αν βολέψει στην διαδρομή, αλλά είναι ακόμη αρκετά νωρίς για εμάς και έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας.


Κοιλάδα Shishi



Στην Drosh


Φρούριο Νaghar
Συνεχίζουμε την διαδρομή μας, ενώ η κίνηση φαίνεται να αυξάνει αρκετά, σε σχέση με το προηγούμενο κομάτι Gilgit-Chitral, όπου αραιά και που συναντούσαμε άλλα αυτοκίνητα. Στον δρόμο συναντούμε αρκετά αυτοκίνητα με μεγάλες Πακιστανικές σημαίες, και με ανθρώπους να φωνάζουν συνθήματα. Όπως είχαμε δει στις ειδήσεις, έγιναν πάλι κάποια επεισόδια στο Κασμίρ, το μήλο της έριδος μεταξύ Πακιστάν-Ινδίας και υπάρχει μια διάχυτη εθνικιστική έξαρση σε όλη την χώρα. Ευτυχώς, αυτό δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το ταξίδι μας και διασχίζουμε την όμορφη κοιλάδα, που είναι δασωμένη και καταπράσινη, ενώ το ποτάμι πλαταίνει πολύ. Στον δρόμο περνάμε από πολλά μικρά χωριά με κεντρικά παζάρια, ενώ βλέπουμε και τα περίφημα Πακιστανικά πολύχρωμα φορτηγά, που δεν είχαμε συναντήσει πριν το Chitral, προφανώς λόγω της ακαταλληλότητας του δρόμου. O δρόμος γίνεται ανηφορικότερος και με κάποιες στροφές και φθάνουμε στην αρχή του Lowari Tunnel. Αν δεν χρησιμοποιήσεις το τούνελ αυτό, και ακολουθήσεις την παλιά διαδρομή στις πλαγιές του Ινδοκαυκάσου και την Ορεινή Διάβαση Lowari στα 3.118 μέτρα, χρειάζεσαι 7 ώρες παραπάνω oδήγησης, και εκτός αυτού, λόγω της κακοκαιρίας, για μεγάλο μέρος του χρόνου ο δρόμος αυτός είναι κλειστός. Το τούνελ, ένα σημαντικό έργο για την χώρα, δίνει λύση στα προβλήματα αυτά, αλλά παρότι κατασκευάζονταν επί 15 χρόνια δόθηκε στην κυκλοφορία μόλις το 2018. Έχουμε διαβάσει πολλά, ότι δεν είναι τελείως έτοιμο, ότι λειτουργεί μόλις 10 ώρες την ημέρα και ότι υπάρχουν μεγάλες ουρές αυτοκινήτων, και έτσι πλησιάζουμε με μεγάλη αγωνία. Ελπίζουμε να λειτουργεί διαφορετικά θα μας βρει η νύχτα στις κορυφές του Ινδοκαυκάσου! Ευτυχώς, παρότι όντως δεν έχει ολοκληρωθεί και γίνονται πολλές χωματουργικές εργασίες ακόμη στην γύρω περιοχή, όχι μόνο λειτουργεί, αλλά δεν έχει και αναμονή. Πρόκειται στην πραγματικότητα για δύο διαδοχικά τούνελ, μήκους 8.5 και 2 χιλιομέτρων, ανεπαρκώς φωτισμένα και με αρκετές σημάνσεις έργων, αλλά ποιός τα προσέχει αυτά! Βγαίνουμε από το τούνελ ανακουφισμένοι και δίχως απρόόπτα και σε λίγο μπαίνουμε στην Dir.


Εθνική έξαρση στο Πακιστάν για το Κασμίρ.



Προς το τούνελ Lowari
Η Dir είναι μια μικρή ζωντανή πόλη και ένα προφανές μέρος για να διακόψεις την διαδρομή μεταξύ του Peshawar και του Chitral, που είναι αδύνατον να γίνει σε μια ημέρα. Από τους ταξιδιωτικούς οδηγούς έχουμε βρει ένα σχετικά καλό ξενοδοχείο, αλλά ακριβώς δίπλα του είναι ένα νεώτερο, που φαίνεται αρκετά καλύτερο και το διαλέγουμε χωρίς δισταγμό, παρότι είναι λίγο ακριβότερο. Βρίσκεται σε κεντρική θέση, δίπλα σε μια γέφυρα και ένα μικρό ποτάμι, το οποίο όμως τώρα λόγω εποχής έχει ελάχιστο νερό. Ρωτάμε τον ξενοδόχο τι μπορούμε να φάμε για βράδυ στο ρεστωράν του ξενοδοχείου του, μιας και η πόλη αυτή δεν σε εμπνέει για φαγητό έξω, αλλά μας λέει ότι έχει μόνο κοτόπουλο. Βλέποντας την δυσαρέσκειά μας, μας ρωτάει τι θέλουμε και φυσικά ζητάμε αρνί, και προς έκπληξή μας, μας υπόσχεται ότι θα παραγγείλει και θα το έχουμε σε καμιά ώρα.
Έχει φως ακόμη και βγαίνουμε για μια βόλτα στην πόλη. Είναι συντηρητική πόλη, κυκλοφορούν ελάχιστες γυναίκες και είναι καλυμμένες πλήρως. H Dir είναι φημισμένη για την εγχώρια βιομηχανία μαχαιριών, παράγοντας χαρακτηριστικούς μικρούς σουγιάδες καθώς και μεγαλύτερα μαχαίρια και στιλέτα. Σταματάμε σε ένα τέτοιο μαγαζί για να πάρουμε κάποια αναμνηστικά, αλλά ο καταστηματάρχης δεν μιλάει Αγγλικά και προσπαθούμε να συνεννοηθούμε με χειρονομίες. Ένας νεαρός Πακιστανός που βρίσκεται πιο εκεί το καταλαβαίνει και έρχεται να μας βοηθήσει. Μιλάει άψογα Αγγλικά και μας ρωτάει από που είμαστε. Ώ, από την χώρα του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, μας λέει όταν τον πληροφορούμε για την προέλευσή μας, και προσφέρεται, και μάλιστα επίμονα, να μας δωρίσει και από ένα μαχαίρι! Μερικές φορές η Πακιστανική φιλοξενία σε σκλαβώνει, και η ιδεοληψία των “κακών” Πακιστανών, με την οποία ξεκινήσαμε το ταξίδι αυτό, πολλές φορές αποδομήθηκε, ιδίως στις Πακιστανικές επαρχίες. Αφού τον ευχαριστούμε συνεχίζουμε την βόλτα μας, υπάρχει μια μεγάλη αγορά για αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς για τα οποία φημίζεται, επίσης, η πόλη, και ο φίλος μου, που είναι καλοφαγάς όπως έχω ήδη αναφέρει, τα τιμά ιδιαιτέρως. Έχει σκοτεινιάσει όταν επιστρέφουμε στο ξενοδοχείο, και ανέλπιστα το αρνί, όμορφα μαγειρεμένο μας περιμένει. Απολαμβάνουμε ένα ωραίο δείπνο, αλλά δεν μπορούμε να μην σκεφθούμε, ότι ενώ το φαγητό στις μουσουλμανικές χώρες είναι εξαιρετικό, θα ήταν πολύ καλύτερο αν είχαμε λίγο κρασί ή καμιά μπύρα. Δυστυχώς, δεν μπορείς να τα έχεις όλα στη ζωή αυτή, και πέφτουμε για ύπνο, αρκετά ευχαριστημένοι από την εμπειρία της ημέρας, και ιδιαιτέρως, από το γεγονός ότι περάσαμε το Lowari δίχως προβλήματα. Ξεκινάμε νωρίς το πρωί, και διασχίζουμε την Dir, η οποία είναι αρκετά μεγάλη. Βέβαια, όπως όλες οι μικρές πόλεις στο Πακιστάν, δεν έχει βάθος αλλά εκτείνεται γύρω από τον κεντρικό δρόμο.






















Στην πόλη Dir
Στη συνέχεια περνάμε από πολλές μικρές πόλεις, την Darora, την Sahibabad, την Κhal και φθάνουμε στην Timargarha, πόλη δίχως ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά διοικητικό κέντρο της περιοχής. Λόγω της πρωινής ώρας, κυκλοφορεί παντού πολύς κόσμος, και όλα τα μαγαζιά και οι δρόμοι είναι γεμάτοι. Σαράντα χιλιόμετρα μετά την Timargarha φθάνουμε στην Chakdara, μια πόλη στην κάτω περιφέρεια της Dir. Η Chakdara βρίσκεται κοντά στη συμβολή του Ποταμού Swat με τον Ποταμό Panjkora, σε μια στρατηγική θέση κοντά στην είσοδο της περιφέρειας Swat και στην είσοδο της περιφέρειας της Κάτω Dir. Αυτό είναι ένα παλιό εμπορικό πόστο στη βόρεια πλευρά του Malakand Pass, εκεί όπου ο Μέγας Αλέξανδρος πέρασε τον Ποταμό Swat κατά την πορεία του προς την Ινδία.
Εδώ βρίσκεται μια μεγάλη γέφυρα, επάνω από το ποτάμι, η οποία μαζί με το Φρούριο Chakdara, λίγο πιο εκεί, είναι γνωστά σαν “Προφυλακή του Τσώρτσιλ”. Αναφέρεται ότι ο Μογγόλος αυτοκράτορας Akbar οχύρωσε την Chakdara το 1587 κατά την διάρκεια μιας ανεπιτυχούς προσπάθειας να υποτάξει το Swat. Οι Βρετανοί κατέλαβαν το μέρος το 1895 και έκτισαν το τωρινό φρούριο το 1896, το οποίο αναγκάστηκαν να υπερασπιστούν κατά την διάρκεια της Πολιορκίας της Malakand το 1897, από μια δύναμη της φυλής των Παστούν. Η πολιορκία λύθηκε όταν μια βοηθητική μονάδα αποσπασμένη από τις Βρετανικές θέσεις στο νότο, στάλθηκε να βοηθήσει τον Στρατηγό William Hope Meiklejohn, Διοικητή των Βρετανικών Δυνάμεων στο Νότιο Malakand. Συνοδός της βοηθητικής μονάδας ήταν ο δεύτερος υπολοχαγός Ουίνστον Τσώρτσιλ, που δημοσίευσε αργότερα την περιγραφή του σαν “Η Ιστορία της Δύναμης του Τομέα του Malakand: Ένα Επεισόδιο του Συνοριακού Πολέμου”. Αυτός είναι και ο λόγος για την ονομασία Προφυλακή του Τσώρτσιλ. Η Chakdara έχει κάποια αρχαιολογικά σημεία ενδιαφέροντα, αλλά βιαζόμαστε να φθάσουμε στο Saidu Sharif, την πρωτεύουσα της περιοχής του Swat, και να επισκεφθούμε το ονομαστό Μουσείο Swat της πόλης.










































Η διαδρομή από την Dir έως την Chakdara



Η Προφυλακή του Τσώρτσιλ στην Chakdara
Δυστυχώς, ο νόμος του Murphy για μια ακόμη φορά αποδείχθηκε παντοδύναμος. Μεγάλη στάση σε αστυνομικό σημείο ελέγχου στον δρόμο, ίσως η μεγαλύτερη του ταξιδιού, όπου μας ζήτησαν να συμπληρώσουμε και κάποια έγγραφα. Μόλις ξεμπλέξαμε από εκεί, ο Farooq διαπίστωσε ότι χρειάζεται βενζίνη, άλλη καθυστέρηση εκεί. Τέλος, ήταν και η ώρα που σχολάνε τα σχολεία, οι δρόμοι πλημμυρισμένοι από μαθητές και μεγάλη κυκλοφορία παντού. Παρ’ όλα αυτά, καταφέραμε να φθάσουμε έγκαιρα, αλλά δυστυχώς όλη η προσπάθειά μας αποδείχθηκε άσκοπη. H ημέρα ήταν αρχή της Ashura, μιας πολυήμερης γιορτής των Μουσουλμάνων, και το μουσείο ήταν κλειστό. Μας υποδέχθηκε ο φύλακας, αλλά δεν μπορούσε να μας ανοίξει, και μας άφησε απλώς να κοιτάζουμε από τα παράθυρα. Tο μουσείο φαινόταν όντως πολύ ενδιαφέρον, με μια εξαιρετική συλλογή γλυπτών της Ελληνοβουδιστικής τέχνης Gandhara που έχουν συλλεχθεί από μερικούς Βουδιστικούς τόπους στην Swat. Μιας και η επίσκεψη του μουσείου υπήρξε άπρακτη γυρίσαμε λίγο στην πόλη. Πρόκειται στην πραγματικότητα για δύο δίδυμες πόλεις, την Mingora και το Saidu Sharif που σχηματίζουν μαζί τον αστικό κόμβο της κοιλάδας του Swat, μιας πλατιάς εύφορης κοιλάδας η οποία είχε αποτελέσει μαγνήτη για τους χίπις του 1970. Σαν “Ελβετία της Ανατολής” την είχε περιγράψει η Βασίλισσα Ελισάβετ κατά την διάρκεια μιάς επίσκεψής της στο Πακιστάν, την δεκαετία του 1960, αλλά την περιοχή αυτή συχνά την παραβλέπουν οι σημερινοί ταξιδευτές. Στις πρόσφατες δεκαετίες οι δύο πόλεις της Mingora και του Saidu Sharif έχουν συγχωνευθεί η μία με την άλλη, σχηματίζοντας μια εκτεταμένη μονάδα. Η Mingora είναι η παλιότερη εμπορική πόλη με ένα πολύβουο παζάρι, συγκοινωνιακός κόμβος και διαθέτοντας τα περισσότερα ξενοδοχεία. Το Saidu Sharif είναι η παραδοσιακή έδρα της εξουσιαστικής δύναμης της Swat και των διαχειριστικών κέντρων για την Περιφέρεια Malakand, καλύπτοντας επίσης και το Dir και το Chitral.















Η διαδρομή στην Κοιλάδα Swat





Μουσείο Swat




Στην Mingora και το Saidu Sharif
Παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής, που για ένα κομμάτι είναι ο ίδιος, μιάς και το Saidu Sharif ήταν παράκαμψη στην κύρια διαδρομή μας προς την Peshawar. Στον δρόμο έχουμε τώρα ώρα για να σταματήσουμε για λίγο και να δούμε ένα πετρογλυφικό. Τα πετρογλυφικά είναι εικόνες που δημιουργήθηκαν με την απομάκρυνση ενός μέρους της επιφάνειας του βράχου, με εκτομή, τσίμπημα, σκάλισμα ή απόξεση, σαν μορφή τέχνης του βράχου. Υπάρχουν πάνω από 50.000 κομμάτια πετρογλυφικών και επιγραφών σε όλο το Βόρειο Πακιστάν, και ιδιαιτέρως κατά μήκος του Αυτοκινητοδρόμου Karakoram στο Gilgit-Baltistan. Προτού φθάσουμε στην Chakdara, ο οδηγός μας στρίβει από κάτι χωράφια και μπαίνει σε έναν υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο. Υπάρχουν λίγα ακόμη αυτοκίνητα, και ο δρόμος φαίνεται ότι δεν έχει δοθεί ακόμη στην κυκλοφορία, αλλά το οδόστρωμα είναι έτοιμο. Ο Farooq φαίνεται να ξέρει καλά την περιοχή αυτή – επιτέλους, να και μια περιοχή που γνωρίζει σε ολόκληρο το ταξίδι! Η διαδρομή μας για την Peshawar διευκολύνεται έτσι πολύ και σύντομα μπαίνουμε στην πόλη, αλλά δυστυχώς λόγω της παράκαμψης αυτής δεν μπορέσαμε να επισκεφθούμε το φημισμένο Βουδιστικό μοναστήρι Takht-e-Bhal, που βρίσκεται στην παλιά διαδρομή. Έχει αρχίσει να νυχτώνει και κατευθυνόμαστε προς το ξενοδοχείο μας. Η μαγική Peshawar μας περιμένει!

Πετρογλυφικό στην Κοιλάδα Swat







Η διαδρομή από τo Saidu Sharif στην Peshawar
Last edited by a moderator: