Πακιστάν Στη Γη των Αγνών

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240

ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ. ΚΑRAKORAM HIGHWAY: Στο Φαράγγι του Ινδού Ποταμού

Ξεκινήσαμε πολύ νωρίς από το Ισλαμαμπάντ, επειδή στο δρόμο μας θα συναντούσαμε μια μεγάλη πόλη, την Abbottabad, όπου αν αργήσεις και σε πιάσει η κυκλοφορία, μπορείς να καθυστερήσεις πολλές ώρες. Πήραμε τον αυτοκινητόδρομο προς Peshawar, έναν αυτοκινητόδρομο Ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με διόδια και μεγάλους σταθμούς με πρατήρια καυσίμων. Παρότι η διαδρομή αυτή κάνει έναν μεγάλο κύκλο, εντούτοις είναι πολύ πιο σύντομη από το να πάρει κανείς τον κατευθείαν δρόμο, που είναι στενός και με μεγάλη κυκλοφορία. Τυπικά, ο Karakoram Highway αρχίζει από το Hasan Abdal, κάπου 60 χιλιόμετρα μετά το Ισλαμαμπάντ. Και τώρα δυό λόγια για τον δρόμο αυτό. Συμπληρώθηκε το 1979 και παραδόθηκε στο κοινό το 1985, με μήκος 1300 χιλιομέτρων, συνδέοντας το Hasan Abdal με το Kashgar, στην επαρχία Xinjiang της Κίνας. Ο δρόμος αυτός που ήταν κάποτε ο σημαντικός Νότιος Δρόμος του Μεταξιού συνδέοντας την Κίνα με την Ινδική υποήπειρο, ενώ συνεχιζόταν με τους θαλάσσιους δρόμους στην Αφρική και την Ευρώπη, σήμερα θεωρείται το 8ο θαύμα του κόσμου, λόγω του υψομέτρου και των αντίξοων συνθηκών για την κατασκευή του, που τον ανέδειξαν σε ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα.

Ο Karakoram Highway αποτελεί σημαντικό στόχο για τους ταξιδευτές όλου του κόσμου, επειδή όχι μόνο είναι ο ασφαλτοστρωμένος δρόμος με το μεγαλύτερο υψόμετρο στον κόσμο, φθάνοντας στα 4.700 μέτρα στο Khunjerab Pass, στα σύνορα του Πακιστάν με την Κίνα, αλλά επειδή διασχίζει τρεις από τις μεγαλύτερες οροσειρές στη Γή: τα Ιμαλάϊα, το Καρακορούμ και τον Ινδοκαύκασο. Μπορείς έτσι να απολαύσεις τα μεγαλοπρεπή αυτά βουνά άνετα από το παράθυρο του αυτοκινήτου σου, δίχως να χρειάζεσαι πολυήμερες πεζοπορίες και ορειβατικό εξοπλισμό. Αυτό δεν ισχύει βέβαια για το Κ2, το δεύτερο ψηλότερο βουνό στον κόσμο μετά το Έβερεστ που βρίσκεται απομονωμένο στα βορειοανατολικά σύνορα με την Κίνα, μακριά από κάθε κατοικημένη περιοχή, με αποτέλεσμα να μην έχει και τοπική ονομασία και να πάρει την ονομασία του αυτή από τους Άγγλους χαρτογράφους, την περίοδο της Εταιρείας της Ανατολικής Ινδίας.

Στο Hasan Abdal χωρίζει ο δρόμος προς την Peshawar και ξεκινάει και τυπικά πλέον ο Karakoram Highway (θα τον αναφέρω στη συνέχεια σαν ΚΗ για συντομία) προς τον Βορρά. Για ένα μικρό κομμάτι είναι αυτοκινητόδρομος και αμέσως μετά στενεύει, αλλά σε μεγάλα τμηματά του μετά, σχεδόν σε όλη την πορεία του μέχρι το Gilgit, γίνονται έργα από Κινεζικές εταιρείες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν κάποιες μικροκαθυστερήσεις. Περάσαμε διάφορα χωριά και μικρές πόλεις, με μεγαλύτερες την Haripur και την Havelian, κοντά στην Abbottabad. Πάντως, όλος σχεδόν ο δρόμος μέχρι την Abbottabad φαινόταν κατοικημένος, ενώ οι πόλεις και τα χωριά που περνούσαμε έχουν όλες παζάρια, στα οποία είχε ήδη ξεκινήσει η πρωινή κίνηση. Η τοπική επαρχία που διασχίζαμε λέγεται Hazara, αρχικά πεδινή και στη συνέχεια λοφώδης μέχρι το Abbotabad, από όπου θα αρχίζαμε σιγά σιγά να ανεβαίνουμε σε υψόμετρο. Εδώ ο Farooq πλέον, έχει ξεδιπλώσει όλες τις οδηγικές του ικανότητες. Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής βρίσκεται στην απέναντι λωρίδα, παρά στην δική μας, περνώντας ξυστά από αυτοκίνητα, μηχανές, κάρα, πεζούς. Έχοντας πάντως εμπειρία από οδήγηση σε παρόμοιες χώρες δεν ανησυχήσαμε, έτσι έχουν μάθει να οδηγούν και αν προσπαθήσεις να τους “συνετίσεις” και να τους δώσεις οδηγίες για να ακολουθήσουν τα Ευρωπαϊκά πρότυπα, τότε είναι που κινδυνεύεις, μιάς και βγαίνουν έξω από τα νερά τους.

Τελικά φθάσαμε στην Abbotabad σχετικά νωρίς, υπήρχε αρκετή κυκλοφορία, αλλά δεν είχε φθάσει ακόμη στο peak της. Η Abbottabad είναι μια όμορφη αποικιακή πόλη που ιδρύθηκε από τους Βρετανούς το 1850, με σκιερούς κήπους, κωδωνοστάσια και πλατιούς δρόμους. Έχει εξαιρετικά σχολεία και αποτελεί έδρα πολλών στρατιωτικών σχολών και στρατευμάτων. Περάσαμε από την αγορά στον κεντρικό δρόμο της πόλης, και είδαμε και εκεί το τοπικό παζάρι, τα μαγαζιά με τα πολυποίκιλα εμπορεύματα ανακατεμένα, από χασάπικα, υφασματάδικα, μπακάλικα και ότι μπορείς να σκεφτείς, αυτοκίνητα παρκαρισμένα παντού, κάρρα, φορτηγά, τρίκυκλα, θόρυβοι, μυρωδιές από κρεατικά που ψήνονταν σε φαγάδικα και πολύς κόσμος να κινείται κάνοντας τα πρωϊνά ψώνια του. Σε μερικά χασάπικα υπήρχαν απέξω περιφραγμένοι χώροι με πρόβατα που τα είχαν φέρει από τα γειτονικά χωριά και περίμεναν υπομονετικά πότε θα έρθει η σειρά τους προς σφαγή. Το ίδιο και με τα κοτόπουλα, που τα φυλάνε σε μεγάλα κλουβιά ζωντανά και όταν έρθει πελάτης του το ετοιμάζουν επί τόπου. Η Abbotabad όμως δεν είναι γνωστή τόσο για την αγορά της, όσο επειδή υπήρξε για πολλά χρόνια η κρυφή έδρα του Osama bin Laden, τον οποίον κατάφεραν να εκτελέσουν Αμερικανικές Ειδικές Δυνάμεις το 2011, μέσα στο κρησφύγετό του.


(1).jpg


Στον δρόμο για την Abbotabad


(2).jpg



(3).jpg



(4).jpg



(5).jpg



(6).jpg



(7).jpg



(8).jpg



(9).jpg



(10).jpg



(11).jpg


Στην Abbotabad, την πρώτη μεγάλη πόλη που συναντάμε στον Αυτοκινητόδρομο Karakoram

Συνεχίζουμε χωρίς στάση για την επόμενη μεγάλη πόλη, την Mansehra, και εδώ πια μας έχει πιάσει για τα καλά η κίνηση. Περνάμε από το κεντρικό παζάρι που μοιάζει με όλα τα παζάρια που έχουμε συναντήσει πιο πριν. Κάθε πόλη ή χωριό στο Πακιστάν έχει την κεντρική αγορά του στον κύριο δρόμο που τα διασχίζει. Στην Mansehra γίνεται μια μεγάλη διακλάδωση, ο μεν ΚΗ συνεχίζει προς τον βορρά, όπου θα συναντηθεί στο Thakot με τον Iνδό Ποταμό, υπάρχει όμως ένας παράλληλος ανατολικότερος δρόμος που περνάει από την Κοιλάδα Kaghan στα Ελάσσονα Ιμαλάϊα, και μετά από την ορεινή διάβαση Babusar κατεβαίνοντας στην κοιλάδα του Ινδού στην Chilas, εκεί που είναι και ο προορισμός μας για διανυκτέρευση. Ο δρόμος αυτός, σύμφωνα με τον Farooq, είναι αρκετά συντομώτερος και όμορφος, αλλά τελικά δεν τον επιλέγουμε επειδή θέλουμε να ακολουθήσουμε τον ΚΗ σε όλη την διαδρομή του μέχρι την Κίνα. O KH αρχίζει και ανεβοκατεβαίνει σε όμορφες χαμηλές ορεινές περιοχές, καταπράσινες, με μεγάλα δέντρα και χωριουδάκια. Eδώ προς τα δυτικά μας βρίσκονται τα Μαύρα Όρη (Tor Ghar) της Ηazara, φθάνοντας τα 2.500 μέτρα ύψος, που θα μας ακολουθήσουν μέχρι το Thakot. Η διαδρομή αυτή συνεχίζεται μέχρι να συναντήσουμε τον Ινδό ποταμό, όπου ο δρόμος κατεβαίνει και περνάει με μιά γέφυρα επάνω από τον ορμητικό Ινδό, φθάνοντας τελικά στο χωριό Thakot.


(12).jpg



(13).jpg



(14).jpg



(15).jpg


Στην Mansehra, την επόμενη μεγάλη πόλη κατά μήκος του Αυτοκινητοδρόμου Karakoram


(16).jpg


Το τοπίο μετά την Mansehra, ακόμη σε χαμηλό υψόμετρο


(17).jpg



(18).jpg



(19).jpg



(20).jpg



(22).jpg



(23).jpg



(24).jpg



(21).jpg


Στο Τhakot

Mετά από μια σύντομη και σχετική ομαλή διαδρομή φθάνουμε στην Besham, μια μικρή πόλη περίπου στο μέσον της απόστασης μεταξύ του Ισλαμαμπάντ και του Gilgit, με μερικά ξενοδοχεία, φθηνά σεράϊ, οπλοπωλεία και έναν κύριο δρόμο πνιγμένο στα φορτηγά και τα λεωφορεία. Eίναι μια πόλη δημιούργημα κυριολεκτικά του ΚΗ, που χρησιμεύει και για διανυκτέρευση σε όσους κάνουν σε πιό αργό ρυθμό την διαδρομή. Κάνουμε μια σύντομη στάση για να φάμε κάτι πρόχειρο και ξαναξεκινάμε, ενώ ο δρόμος συνεχώς ανεβαίνει και το τοπίο γίνεται όλο και αγριότερο.


(25).jpg



(26).jpg



(27).jpg



(28).jpg



(29).jpg


Στον δρόμο για Besham


(30).jpg



(31).jpg



(32).jpg



(33).jpg



(34).jpg



(35).jpg



(36).jpg



(37).jpg



(38).jpg



(39).jpg



(40).jpg


Στο Besham

Μπαίνουμε πια στο Kohistan, την Γη των Βουνών, στο φαράγγι του Ινδού που περιβάλλεται από κορυφές των 6.000 μέτρων. Είναι ένα γυμνό, μεγαλοπρεπές, άγριο τοπίο, με ελάχιστο πράσινο, με κάθετα βραχώδη τοιχώματα από τα οποία κατεβαίνουν μικροί καταρράκτες που καταλήγουν στον Ινδό ποταμό στο βάθος, αρκετές εκατοντάδες μέτρα πιο κάτω. Είναι ένας τόπος με άγρια ομορφιά, τόσο απότομος που δέχεται μόνο λίγες ώρες το φώς του ήλιου, ακόμη και σε ηλιόλουστες μέρες, με μετρημένα στα δάχτυλα χωριά και οικισμούς, όπου υπάρχει ελάχιστη καλλιεργήσιμη γη. Ο Ινδός ποταμός κυλάει χαμηλότερα με φοβερή ορμή, παρασύροντας τα πάντα στο πέρασμά του και εμείς συνεχίζουμε την πορεία μας ανεβαίνοντας συνεχώς στα τοιχώματα του φαραγγιού, ενώ ο ΚΗ είναι κυριολεκτικά σκαμμένος μέσα στα βράχια του βουνού. Για πολύ μεγάλα κομάτια της διαδρομής ο ΚΗ έχει από την μιά πλευρά του ένα κάθετο, ανώμαλο, βραχώδες τοίχωμα που φαίνεται να ανεβαίνει ψηλά δίχως τέλος, και από την άλλη έναν κάθετο γκρεμό που καταλήγει στον Ινδό που κυλάει αφρισμένος. Είναι ένας χώρος κλειστοφοβικός, και δεν συνιστάται σε όσους φοβούνται τα ύψη, αλλά και οποιοσδήποτε ταξιδεύει εκεί νοιώθει την αδρεναλίνη του να ανεβαίνει. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι backpackers, που αποτελούν την πλειοψηφία των τουριστών στην περιοχή αυτή, παίρνουν το λεωφορείο από το Ισλαμαμπάντ, το οποίο κάνει 17 ώρες για να φθάσει στο Gilgit, και όταν περνάνε από εδώ έχει ήδη βραδιάσει, μιάς και το φως διαρκεί για ελάχιστες ώρες. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν αντιλαμβάνονται την άγρια ομορφιά του τοπίου, γιαυτό και υπάρχουν ελάχιστες περιγραφές στο Ίντερνετ.

Σε μερικά κομάτια βόρεια του Besham ο δρόμος δεν είναι παρά μια εντομή σε μιά κατακόρυφη γρανιτένια επιφάνεια, εκατοντάδες μέτρα επάνω από τον λασπερό Ινδό. Αυτή η περιοχή του δρόμου πήρε έναν πλήρη χρόνο για να χαραχθεί και κόστισε περισσότερες ζωές ανά χιλιόμετρο στην κατασκευή του από κάθε άλλο μέρος του ΚΗ. Διαβάζοντας τους οδηγούς που είχα φέρει, μου λύθηκε η απορία γιατί ο δρόμος χαράχθηκε τόσο ψηλά. Πιό κάτω, κοντά στον Ινδό, υπήρχαν κάποιες ομαλότερες πλαγιές από όπου θα ήταν ευκολώτερη η κατασκευή του ΚΗ και όπου είχε σχεδιασθεί αρχικά να περάσει, αλλά η απώλεια της ελάχιστης καλλιεργήσιμης γης που υπήρχε στην περιοχή αυτή, έφερε την άγρια τοπική αντίσταση και οδήγησε στην επαναχάραξη του δρόμου πολύ ψηλότερα. Δυστυχώς, επειδή ο δρόμος είναι πολύ στενός και έχει πολύ κίνηση, είναι αδύνατον να σταματάει κανείς για φωτογραφίες, και ότι βγάζουμε είναι εν κινήσει, μέσα από το αυτοκίνητο. Αυτό ισχύει και για το μεγαλύτερο μέρος των διαδρομών στο Βόρειο Πακιστάν.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του Kohistan και της διαδρομής μας αυτής, είναι ότι κάθετα στο φαράγγι του Ινδού υπάρχουν πολλές κοιλάδες που σχηματίζονται από παραποτάμους του Ινδού και είναι πολύ χαρακτηριστικά τα σημεία όπου διαυγείς, λαμπερές κυανές στήλες νερού από τους παραποτάμους μπαίνουν και ανακατεύονται με τα λασπερά νερά του Ινδού. Οι κοιλάδες αυτές είναι απομονωμένες και κατοικούνται από διάφορες φυλές, στις οποίες δεν έχει δικαιοδοσία η κεντρική εξουσία. Ακόμη και οι Βρετανοί δεν μπόρεσαν να τις ελέγξουν και η διακυβέρνησή τους γίνεται με τοπικές φυλετικές συνελεύσεις. Η είσοδος στις κοιλάδες αυτές είναι απαγορευμένη στον επισκέπτη, οι κάτοικοί τους είναι πολύ εσωστρεφείς, παραδοσιακοί και εχθρικοί προς κάθε ξενική επιρροή, με αποτέλεσμα οι ξένοι όχι να μην είναι καλοδεχούμενοι, αλλά να κινδυνεύουν κιόλας. Τα βράδυα πολλοί από τις φυλές αυτές βγαίνουν στον κεντρικό δρόμο και έχουν σημειωθεί και ληστείες, και αυτός είναι ο λόγος που δεν επιτρέπεται το βραδυνό ταξίδι στον ΚΗ, πράγμα όμως, που τελικά δεν το αποφύγαμε.

Φθάσαμε αργά το μεσημέρι στο Pattan, μιά μικρή πόλη κατά μήκος του KH, η οποία είναι απλωμένη σε ένα εύφορο κοίλωμα κοντά στην συμβολή του Ινδού με τους Ποταμούς Chowa και Palas. Το Pattan υπήρξε το επίκεντρο ενός μεγάλου σεισμού το 1974, κατά τον οποίον ολόκληρα κομμάτια του τοιχώματος της κοιλάδας κατέρρευσαν, θάβοντας ολόκληρα χωριά και φονεύοντας πάνω από 5. 000 ανθρώπους και τραυματίζοντας 15.000. Μετά το Pattan το Φαράγγι του Ινδού στενεύει για ακόμη μιά φορά, ενώ ο ΚΗ ανεβαίνει κι άλλο, σε ένα στενό χείλος αρκετές εκατοντάδες μέρα επάνω από τον Ινδό. Ο Farooq έχει αυξήσει την ταχύτητα του Prado, το οποίο μπαίνει με μεγάλη ταχύτητα σε κάθε στροφή, πολλές φορές χωρίς ορατότητα, ενώ συχνά στριγγλίζουν οι ρόδες του, φέρνοντάς μας κάποια ανησυχία. Πιθανόν να θέλει να φθάσουμε στον προορισμό μας προτού νυχτώσει, αλλά το άκουσμα του Ινδού που μουγκρίζει πιό κάτω στον γκρεμό δεν είναι ιδιαίτερα καθησυχαστικό. Κοιτάζω τον φίλο μου, αλλά μάλλον και αυτός σκέφτεται το ίδιο και όταν τον ρωτάω, “δεν σου φαίνεται ότι πηγαίνουμε κάπως γρήγορα για τον δρόμο αυτό;” χωρίς δεύτερη κουβέντα λέει στον Farooq να επιβραδύνει επειδή δεν βιαζόμαστε ιδιαίτερα και μπορούμε να κοιμηθούμε όπου βρούμε. Αυτό μάλλον αποδείχθηκε κουβέντα του αέρα, επειδή δεν βρήκαμε πουθενά, αλλά ο Farooq πραγματικά επιβράδυνε κάνοντάς μας να αισθανθούμε μεγαλύτερη ασφάλεια, και δεν μετανοιώσαμε που παραβήκαμε την αρχή μας, της μη επέμβασης στον οδηγό.


(41).jpg



(42).jpg



(43).jpg



(44).jpg



(45).jpg



(46).jpg



(47).jpg



(48).jpg


Στο Kohistan και την Κοιλάδα του Pattan


(49).jpg



(50).jpg



(51).jpg



(52).jpg


Στον Αυτοκινητόδρομο Karakoram, βόρεια του Pattan


(53).jpg



(54).jpg


Ο βαθυκύανος Jalkot Nala, μικρός παραπόταμος του Ινδού στο Samer Nala, ένα χωριό στην Κοιλάδα Kandia, κατά μήκος του Αυτοκινητόδρομου Karakoram


(55).jpg



(56).jpg


Tα Κiru και Mandrasa, στις όχθες του Ινδού Ποταμού

Aφού περάσαμε τα χωριά Κiru και Mandrasa, έχει αρχίσει πιά να σουρουπώνει, όταν φθάνουμε στους γειτονικούς οικισμούς Komila και Dasu, όπου αποφασίσαμε να διανυκτερεύσουμε, επειδή ο αρχικός προορισμός μας, η Chilas, ήταν αρκετά μακριά. Οι οικισμοί αυτοί βρίσκονται αριστερά και δεξιά από μιά γέφυρα επάνω από τον Ινδό, με την Komila να αποτελεί ένα μικρό παζάρι με λίγα θλιβερά και βρώμικα ξενοδοχεία, και τα ανάλογα φαγάδικα, και το Dasu να αποτελεί το διαχειριστικό κέντρο της περιοχής, με κάποια κυβερνητικά γραφεία και μερικά –θεωρητικά- καλύτερα ξενοδοχεία. Δυστυχώς, αυτά τα ξενοδοχεία υπάρχουν μόνο στους ταξιδιωτικούς οδηγούς και το Google. Όσο και αν ψάξαμε και αν ρωτήσαμε (φάγαμε καμιά ώρα, τελικά χωρίς λόγο), δεν βρήκαμε τίποτα. Και εντάξει οι οδηγοί, ήταν παλιοί, αλλά το Google Μaps υποτίθεται ότι είναι ενημερωμένο. Ο Farooq μας πρότεινε να συνεχίσουμε προς Chilas και αν βρούμε κάτι στην διαδρομή να μείνουμε. Δεν είχαμε και άλλη επιλογή, και μάλιστα είχαμε και μιά βάσιμη ελπίδα να βρούμε αξιοπρεπές κατάλυμα 10 χιλιόμετρα μετά, σε ένα χωριό Darseen, μιάς και ο κατάλογος των ξενοδοχείων του PTDC, του Πακιστανικού Οργανισμού Τουρισμού, έδειχνε ότι εκεί υπάρχει ξενοδοχείο, και όλα τα ξενοδοχεία του PTDC είναι αξιοπρεπή. Φθάνοντας λοιπόν, βρήκαμε μεν το κτίριο χρησιμοποιώντας το GPS, αλλά διαπιστώσαμε ότι δεν ήταν πλέον ξενοδοχείο αλλά χρησίμευε σαν κέντρο διαμονής των Κινέζων εργατών που έκαναν έργα στον ΚΗ λίγο πιο πέρα! Αποτυχία και σε επόμενη στάση στο Sazin, οπότε το πήραμε απόφαση ότι θα κοιμηθούμε στην Chilas, όποια ώρα και αν φθάσουμε.


(57).jpg



(58).jpg


Στον Οικισμό Dasu, ψάχνοντας για κατάλυμα χωρίς επιτυχία

Είχε νυχτώσει για τα καλά, το οδόστρωμα είχε χειροτερέψει πολύ, με πολύ μεγάλα κομμάτια άσχημου χωματόδρομου, και δεν διακρίναμε τίποτα στην ερημιά, παρά μόνο ακούγαμε τον βρυχηθμό του Ινδού στα χαμηλά. Και η περιοχή αυτή, άγρια, αφιλόξενη και επικίνδυνη, είναι εκείνη που πρέπει κυρίως να αποφύγεις να ταξιδέψεις βράδυ, όπως μας είχαν πει οι συνάδελφοι του φίλου μου στο Faisalabad, αλλά όπως συμβουλεύουν και οι ταξιδιωτικοί οδηγοί. H απόσταση από το Dasu στην Chilas είναι μόλις 125 χιλιόμετρα, και το Google Maps την δείχνει στις 4 30΄ώρες, αλλά εμείς πρέπει να το κάναμε περισσότερο. Καμιά ώρα προτού φθάσουμε στην Chilas, συναντήσαμε κάποιο αστυνομικό φυλάκιο, όπου μας έκαναν έλεγχο στα διαβατήρια – τους αρκούσαν και οι φωτοτυπίες τους, που μας φάνηκαν πολύ χρήσιμες σε όλο το ταξίδι. Μας πρότειναν να έρθει μαζί μας ένοπλος φρουρός, αλλά αρνηθήκαμε, αφενός επειδή πλησιάζαμε στην πόλη και αφετέρου επειδή δεν θεωρούσαμε και σαν ασφαλέστερο ενδεχόμενο μια ένοπλη σύγκρουση στο αυτοκίνητό μας, σε τυχόν περίπτωση ληστείας. Οι αστυνομικοί δεν πολυεπέμειναν, μάλλον βαριόντουσαν και αυτοί τέτοια ώρα και συνεχίσαμε φθάνοντας στο ξενοδοχείο μας (είχαμε ήδη ανακαλύψει ένα καλούτσικο στο Booking), χωρίς απρόοπτα. Προτού κοιμηθούμε – θα πλησίαζαν μεσάνυχτα, φάγαμε ψάρια στο εστιατόριο του ξενοδοχείου, που μας φάνηκαν αρκετά άγευστα, παρά την πείνα μας, θέλαμε όμως να τα δοκιμάσουμε. Το δωμάτιο μας, άνετο και καθαρό, με θέα στον Ινδό ποταμό που περνούσε μπροστά μας, μας φάνηκε μια όαση μπροστά στα ξενοδοχεία που είχαμε δει νωρίτερα στην διαδρομή μας, και τελικά δεν μετανοιώσαμε που συνεχίσαμε μετά το Dasu, παρά την ταλαιπωρία που τραβήξαμε.


 
Last edited by a moderator:

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
Σε ευχαριστώ, επειδή όμως είμαι σχετικά νέο μέλος, θα μπορούσες να με καθοδηγήσεις, πως θα κάνω ξεχωριστό κεφάλαιο την Λαχώρη, με κάποιο απλό τρόπο (χωρίς να ξανα-ανεβάζω κείμενο και φωτογραφίες);
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Απλό, copy paste το κείμενο και όλες τις φωτό (επιλογή με τον κέρσορα) για τη Λαχώρη σε νέο θέμα που το ποστάρεις αμέσως. Στο αρχικό ποστ πάτησε επεξεργασία και διέγραψε το κείμενο για τη Λαχώρη. Done!
Αχ η Λαχώρη έχει μείνει εκκρεμότητα .....
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΛΑΧΩΡΗ

Μετά από δύο καλές πτήσεις, με μικρή αναμονή στο Αεροδρόμιο Hamad της Ντόχα (η αναμονή θα ήταν μεγάλη στην επιστροφή), προσγειωθήκαμε στη Λαχώρη αργά τη νύχτα. Το αεροδρόμιο λίγο τριτοκοσμικό, όπως το περιμέναμε άλλωστε, καμιά σχέση με το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ισλαμαμπάντ που έχει κατασκευαστεί πρόσφατα και είναι τελευταίων προδιαγραφών. Ευτυχώς οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα κράτησαν ελάχιστα, ίσως λόγω και της προχωρημένης ώρας, και το κυριότερο, βρήκαμε τις βαλίτσες μας ακέραιες! Είχαμε συνενοηθεί με τον πράκτορά μας, τον Ahktar, να μας περιμένει για την μεταφορά μας στο ξενοδοχείο. Όσο και να πείς, πάντοτε όταν φθάνεις σε μιά ξένη χώρα και έχεις συνενοηθεί να σε περιμένουν, μια αγωνία την έχεις για το αν θα φανούν! Αλλά ο Ahktar και ο οδηγός του ήταν εκεί, ο πράκτορας εξευρωπαϊσμένος, αλλά ο οδηγός τυπικός Πακιστανός, με μεγάλη γενειάδα και σαλβάρι, συμπαθέστατος πάντως. Είχαμε ζητήσει να μας δώσει τον οδηγό που είχαν οι φίλοι μου την περυσινή χρονιά, αλλά μας είπε ότι βρίσκονταν σε μια μακρινή αποστολή κάπου αλλού και δεν ήταν διαθέσιμος. Δεν κάναμε και θέμα, μιάς και οι φίλοι μου μου είχαν πει ότι ήταν πολύ καλός οδηγός, αλλά ότι πήγαινε για πρώτη φορά στα μέρη αυτά, ενώ ο δικός μας, όπως μας διαβεβαίωνε ο Ahktar, είχε μεγάλη εμπειρία στο Βόρειο Πακιστάν. Σιγά σιγά διαπιστώσαμε όμως, ότι ο οδηγός μας δεν ήξερε γρι Αγγλικά, ενώ o Ahktar μας είχε υποσχεθεί Αγγλομαθή οδηγό! Στις διαμαρτυρίες μας, μας διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, και ότι θα είμαστε σε συνεχή τηλεφωνική επαφή με το WatchApp και θα του δίνει οδηγίες για ότι χρειαστεί. Φυσικά, δεν το δεχθήκαμε και υποσχέθηκε ότι την επόμενη μέρα θα τον αντικαταστήσει. Φτάσαμε στο ξενοδοχείο και πέσαμε κατευθείαν για ύπνο (είχαμε φάει στο αεροπλάνο), επειδή το πρωί θα ξυπνούσαμε νωρίς. Ο φίλος μου είχε ξαναπάει στη Λαχώρη, και γιαυτό είχαμε αποφασίσει να μείνουμε μόνο την ημέρα και το βράδυ να φύγουμε κατευθείαν για Faisalabad.

Tην επόμενη ημέρα μετά από ένα σύντομο πρωϊνό (σύντομο μιάς και τίποτα σχεδόν δεν τρωγόταν), κάναμε checkout και ξεκινήσαμε για την επίσκεψη της πόλης. Ο Ahktar είχε έρθει με τον ίδιο οδηγό και μας είπε ότι θα τον αντικαταστήσει το βράδυ, φεύγοντας από την Λαχώρη. Προτού αρχίσουμε την ξενάγηση ζητήσαμε να μας πάει σε ένα ανταλλακτήριο, όπως και έγινε. Η ισοτιμία ήταν καλή και άλλαξα ένα σεβαστό ποσόν, αλλά ο φίλος μου ήθελε να πάρει χρήματα από ΑΤΜ – παρότι είχε μαζί του ρευστό, το είχε σαν αρχή να χρησιμοποιεί στα ταξίδια του ΑΤΜ. Πήγαμε λοιπόν σε ένα ΑΤΜ αμέσως μετά, ενώ ο οδηγός μας έβαζε καύσιμα στο αυτοκίνητο σε ένα διπλανό βενζινάδικο, και μετά από λίγα λεπτά αναμονής, τον βλέπω να εμφανίζεται αναστατωμένος. Τι είχε συμβεί, το μηχάνημα όχι μόνο δεν του έδωσε χρήματα, αλλά του κράτησε και την κάρτα! Μια ώρα καθυστέρηση λοιπόν, για να πάμε στο Υποκατάστημα της Τράπεζας, να βρει τον αρμόδιο υπάλληλο και να έρθει να ξεκλειδώσει το ΑΤΜ και να του παραδώσει την κάρτα, φυσικά με την ανάλογη χαρτούρα. Εκ των υστέρων είδαμε ότι σε μερικές τράπεζες γίνεται δεκτή μόνο η Visa και όχι η Mastercard, και εάν βάλεις λάθος κάρτα σου την κρατάει.

Ξεκινήσαμε λοιπόν, έστω και καθυστερημένοι, για την περιήγηση της πόλης. Η Λαχώρη είναι μια χαοτική μεγαλούπολη με πληθυσμό 11 εκατομυρίων, δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μετά το Καράτσι, που θυμίζει πάρα πολύ Ινδία. Μπορεί να μην είναι η πρωτεύουσα του Πακιστάν (πρωτεύουσα είναι το Ισλαμαμπάντ), αλλά αποτελεί το μορφωτικό, πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο της χώρας. Υπάρχει ένα υποβλητικό μείγμα ιστορίας και αρχιτεκτονικής στην πόλη αυτή, από φοβερά μνημεία Μογγόλων μέχρι τις ξεθωριασμένες κληρονομιές της Βρεττανικής διακυβέρνησης. Με τα χρόνια η Λαχώρη μεγεθύνθηκε σε μια πολύβουη και όλο και περισσότερο μολυσμένη μητρόπολη, με κοινωνικά υπόγεια ρεύματα που σιγοβράζουν, αλλά έχει επίσης και μερικά δείγματα προκλητικά γαλήνιας αρχιτεκτονικής, καθώς και μερικούς από τους ωραιότερους κήπους της υποηπείρου. Παρακολουθώντας τους δρόμους της Λαχώρης από το αυτοκίνητο, διαπιστώσαμε ότι έχει την εικόνα της τυπικής ανατολίτικης μεγαλούπολης: δρόμοι ασφυκτικά γεμάτοι από αυτοκίνητα, τρίκυκλα, κάρρα και πεζοί, κορναρίσματα, υπαίθριοι μικροπωλητές και φαγάδικα, τζαμιά, πολυσύχναστα παζάρια, πλατείες, ζητιάνοι, πεταμένα σκουπίδια παντού, ιστορικά μνημεία, αποικιακά κτίρια, θορυβώδη τεϊοποτεία, ήχοι και χρώματα. Όλα μαζί συνυφασμένα σε ένα μαγευτικό μίγμα που συναρπάζει εμάς τους Δυτικούς – μερικούς τουλάχιστον.


(10).jpg
(11).jpg
(12).jpg
(13).jpg
(14).jpg
(15).jpg
(16).jpg
(17).jpg


Στους δρόμους της Λαχώρης

(18).jpg


Ένα κοντάρι με εκατοντάδες σπίτια πουλιών ανυψωμένο στο μέσον της Istanbul Chowk, μιάς πλατείας αφιερωμένης στην “βαθειά και αιώνια φιλία μεταξύ Πακιστάν και Τουρκίας”


Επειδή θα μέναμε μόνο λίγες ώρες, κάναμε αυστηρή επιλογή στο τι θα βλέπαμε και φυσικά ξεκινήσαμε από το πρώτο αξιοθέατο της πόλης, το περίφημο Φρούριο της Λαχώρης. To Φρούριο της Λαχώρης είναι μια ακρόπολη στο κέντρο της πόλης, η οποία έχει ξανακτισθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου κατά τον 17ο αιώνα, όταν η Μογγολική Αυτοκρατορία ήταν στο απόγειο της μεγαλοπρέπειας και της χλιδής της. Περιέχει 21 σημαντικά μνημεία, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από την εποχή του Αυτοκράτορα Akbar. Αφού μπήκαμε στο Φρούριο συνεχίσαμε προς το Τζαμί Badshahi, ένα τζαμί της εποχής των Μογγόλων ευρισκόμενο δυτικά του Φρουρίου, που θεωρείται το εμβληματικότερο ορόσημο της πόλης. Κατασκευάσθηκε από τον Αυτοκράτορα Aurangzeb το 1671 και αποτελεί σπουδαίο δείγμα Μογγολικής αρχιτεκτονικής, με ένα εξωτερικό που διακοσμείται από σκαλιστούς κόκκινους αμμόλιθους με μαρμάρινα ψηφιδωτά. Παραμένει το μεγαλύτερο τζαμί της εποχής των Μογγόλων και αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο τζαμί του Πακιστάν. Μετά την πτώση της Μογγολικής Αυτοκρατορίας, το τζαμί χρησιμοποιήθηκε σαν στρατώνας από την Αυτοκρατορία των Σιχ και από την Βρεττανική Αυτοκρατορία, και είναι τώρα ένα από σημαντικότερα αξιοθέατα. Στη συνέχεια θα παρουσιάσω μια σειρά φωτογραφιών από αυτά που είδαμε, τόσο από το Φρούριο, όσο και από την γύρω περιοχή, με μερικά πληροφοριακά στοιχεία στην κάθε μία.

(19).jpg


Samadhi του Ranjit Singh, ένα κτίσμα του 18ου αιώνα στην Λαχώρη που φιλοξενεί τις ταφικές φιάλες του Σιχ κυβερνήτη Ranjit Singh (1780 - 1839), ο οποίος ίδρυσε την Αυτοκρατορία των Σιχ στην Λαχώρη, μετά την κατάρρευση της Μογγολικής διακυβέρνησης. Βρίσκεται δίπλα από το Φρούριο της Λαχώρης και το Τζαμί Badshahi. Το κτίριο συνδυάζει στοιχεία Σιχ, Ινδουϊστικής και Ισλαμικής αρχιτεκτονικής.

(20).jpg


Gurdwara Dehra Sahib, το οποίο έχει κατασκευασθεί εις μνήμην του 5ου Σιχ Γκουρού, του Γκουρού Arjan Dev ji, και βρίσκεται κοντά στο Φρούριο της Λαχώρης. Το Gurudwara πιστεύεται ότι έχει κτισθεί στο ακριβές σημείο όπου βασανίστηκε και μαρτύρησε το 1606 μ.Χ. ο Γκουρού. Η πλατφόρμα αυτή είχε αρχικά κατασκευασθεί από τον Γκουρού Hargobind Singh ji, αλλά καταστράφηκε. Το 1884, ο Μαχαραγιάς Ranjit Singh, κυβερνήτης της Λαχώρης, έκτισε τον ναό αυτόν.

(21).jpg


To Φρούριο της Λαχώρης με την εμβληματική Πύλη Alamgiri. Στα δεξιά φαίνεται το Hazuri Bagh Baradari, ένα baradari (περίπτερο με 12 πόρτες σχεδιασμένο έτσι ώστε να επιτρέπει την ελεύθερη ροή του αέρα, κατάλληλο για χορευτικές εκτελέσεις) από λευκό μάρμαρο που βρίσκεται μέσα στον κήπο Hazuri Bagh. Το Hazuri Bagh είναι ένας κήπος στη Λαχώρη, που οριοθετείται από το Φρούριο της Λαχώρης στα ανατολικά, από το Τζαμί Badshahi στα δυτικά, από το Samadhi του Ranjit Singh στα βόρεια και από την Πύλη Roshnai στα νότια. Ο κήπος αυτός δημιουργήθηκε από τον Μαχαραγιά Ranjit Singh, τον Σιχ κυβερνήτη του Punjab, το 1818.

(22).jpg


Πύλη Εισόδου στο Τζαμί Badshahi, Λαχώρη

(23).jpg


Τζαμί Badshahi, ένα από τα εμβληματικότερα ορόσημα της Λαχώρης

(24).jpg


Είσοδος στην Πύλη του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη

(25).jpg


Εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη. Το εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi είναι διακοσμημένο με Μογγολικές νωπογραφίες, σκαλιστά μάρμαρα και περίτεχνα γύψινα.


Και δυό λόγια για την ιστορία του Πακιστάν, μιάς χώρας που έχει μια πανάρχαιη διαδρομή. Έδρα του αρχαίου πολιτισμού της Κοιλάδας του Ινδού, ενός από τους τρεις αρχαιότερους πολιτισμούς μαζί με αυτόν της Αιγύπτου και της Μεσοποταμίας, στη συνέχεια κατακτήθηκε από το Δαρείο τον Πρώτο, της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών της Περσίας. Μετά ήρθε η σειρά του δικού μας, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος κατέλαβε την χώρα μετά από σκληρές μάχες και μεγάλη αντίσταση, εγκαθιδρώντας τελικά την εκεταμένη αυτοκρατορία του, από την Ελλάδα μέχρι τον Ινδό Ποταμό. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Chandragupta, ο ιδρυτής του μεγάλου Βασιλείου και της Δυναστείας Maurya που επεκτεινόταν σε όλη σχεδόν την σημερινή Ινδία, βρήκε ευκαιρία και επεκτάθηκε στην Κοιλάδα του Ινδού. Μετά από συγκρούσεις μεταξύ Ελληνο-Ινδικού και Βασιλείου των Maurya, ο Chandragupta ήρθε σε συμφωνία με τον Σέλευκο τον Ι – διάδοχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή, και του δόθηκε το Πακιστάν και μεγάλο μέρος του σημερινού Αφγανιστάν. Με την διακυβέρνηση του Ashoka, εγγονού του Chandragupta, εγκαταστάθηκε και ο Βουδισμός στην Αυτοκρατορία του Maurya, και για μιά μεγάλη χρονική περίοδο, από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ., παρατηρείται το φαινόμενο του Ελληνο-Βουδισμού, του πολιτισμικού συγκρητισμού δηλαδή μεταξύ της Ελληνιστικής κουλτούρας και του Βουδισμού, τα σπουδαιότερα δείγματα του οποίου βρίσκονται στην περιοχή της Gandhara με πολλά ευρήματα στην Τάξιλα, που θα επισκεπτόμασταν αργότερα.

Στη συνέχεια, στην περιοχή του Πακιστάν, ή μάλλον σε κάποια τμήματά της επικρατούν μερικά βασίλεια ή δυναστείες, τα σπουδαιότερα εκ των οποίων αναφέρω ονομαστικά, το Ινδο-Ελληνικό Βασίλειο με τον Μένανδρο, το Ινδο-Σκυθικό Βασίλειο, το Ινδο-Παρθικό Βασίλειο, η Αυτοκρατορία Κushan (μαζί με μεγάλο μέρος της σημερινής Ινδίας), η Νεο-Περσική Αυτοκρατορία των Σασσανιδών, η Αυτοκρατορία Gupta, και διάφορα άλλα μικρότερα βασίλεια και ηγεμονίες, μέχρι που φθάνουμε στην κατάληψή του από το Αραβικό Χαλιφάτο, στις αρχές του 8ου αιώνα μ.Χ. Ακολουθούν οι Αφγανικές δυναστείες των Shahis, η Τουρκική δυναστεία των Ghaznavid, και το Τουρκοκρατούμενο Σουλτανάτο του Δελχί. Παράλληλα, υπάρχουν και πολλά μικρά τοπικά βασίλεια με δικούς τους κυβερνήτες, και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς όταν περιηγείται το σημερινό Πακιστάν, διαβάζοντας τα ιστορικά στοιχεία για διάφορες περιοχές, και ιδιαίτερα τις κοιλάδες ανάμεσα στα πανύψηλα βουνά των Οροσειρών, που αποτελούσαν την έδρα ηγεμονιών και πριγκηπάτων.

Η νεώτερη ιστορία του Πακιστάν ξεκινάει με την Μογγολική Αυτοκρατορία, που εκτείνονταν στο σημερινό Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ινδία και Μπανγκλαντές. Εμείς για ευκολία χρησιμοποιούμε τον όρο Μογγόλοι, αλλά στα Αγγλικά ο σωστός όρος είναι Mughal που είναι διαφορετικό από το Mongol. Πρόκειται λοιπόν για την Αυτοκρατορία των Mughal, που είναι Τουρκογενείς της Κεντρικής Ασίας, αλλά με μεγάλη επιμιξία των Μογγόλων, ενώ ο ιδρυτής της Babur, ήταν απόγονος του Τζέγκις Χαν. Η Μογγολική αυτοκρατορία με σημαντικούς ηγέτες τον Akbar, τον Shan Jahan (γνωστό στους περισσοτέρους μας και από το Taj Mahal) και τον Aurangzeb, είχε σημαντική επίδραση στην κουλτούρα, την κουζίνα και την αρχιτεκτονική του Πακιστάν. Για ένα μικρό διάστημα, κατά το τέλος του 16ου μ.Χ. αιώνα, η Λαχώρη αποτέλεσε την πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας και υπάρχουν σημαντικά μνημεία από την περίοδο αυτή. Ακολουθεί η Αυτοκρατορία των Durrani με επίκεντρο το Αφγανιστάν, αλλά αρχίζει η άνοδος των Σιχ και του Σιχισμού, της πέμπτης μεγαλύτερης σήμερα θρησκείας στον κόσμο, που ξεκίνησε από την περιοχή του Πακιστάν Punjab. Η Αυτοκρατορία των Σιχ διήρκεσε 50 χρόνια, το πρώτο μισό του 19ου αιώνα, ενώ μετά από μιά σειρά πολέμων οι Βρεττανοί, αρχικά με την Εταιρεία της Ανατολικής Ινδίας και στη συνέχεια σαν τμήμα της Βρεττανο-Ινδικής Αυτοκρατορίας, είχαν την κυριαρχία στο σημερινό Πακιστάν, μέχρι την ανεξαρτησία του 1947.

Η Βρεττανική διακυβέρνηση, που ονομάστηκε British Raj, κράτησε από το 1858 μέχρι το 1947, οπότε μετά από μακροχρόνιες και σκληρές διαπραγματεύσεις, δημιουργήθηκαν τα χωριστά κράτη της Ινδίας και του Μουσουλμανικού Πακιστάν. Σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Πακιστάν διαδραμάτισε ο Μuhammad Ali Jinnah, ηγέτης της Μουσουλμανικής Λίγκας, και Γενικός Κυβερνήτης της χώρας μέχρι τον θάνατό του, θεωρούμενος από τους Πακιστανούς σαν ο πατέρας του Έθνους. Στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, που αρχικά σημαδεύτηκε από την διάσπαση του Ανατολικού Πακιστάν σαν το ανεξάρτητο κράτος του Μπανγκλαντές, εναλλάσσονται διάφοροι πολιτικοί ηγέτες όπως ο Ali Bhutto και η κόρη του Benazir Bhutto, αρχηγοί του σοσιαλιστικού κόμματος ΡΡΡ (Pakistan Peoples Party), οι στρατιωτικοί δικτάτορες Muhammad Zia και Pervez Musharraf, και ο πλούσιος επιχειρηματίας αρχηγός της κεντροδεξιάς Πακιστανικής Μουσουλμανικής Λίγκας Nawaz Sharif που καθαιρέθηκε από όλα τα πολιτικά αξιώματα από το Ανώτατο Δικαστήριο του Πακιστάν το 2018, λόγω ατασθαλιών. Μετά από το γεγονός αυτό έγιναν εκλογές και σημερινός πρωθυπουργός του Πακιστάν είναι ο Ahmed Khan, πρώην παγκοσμίου φήμης παίχτης του κρίκετ και αρχηγός ενός κεντρώου κόμματος που έχει ιδρύσει, του Πακιστανικού Κινήματος για Δικαιοσύνη.

Συνεχίζουμε με την επίσκεψη του Μεγάλου Παζαριού της Λαχώρης, του Anarkali. Το Anarkali ονομάζεται έτσι από την χορεύτρια της βασιλικής αυλής, την οποία ο Moγγόλος Αυτοκράτορας Akbar διέταξε να θάψουν ζωντανή σε έναν τοίχο σαν τιμωρία για τις υποτιθέμενες ερωτικές προσεγγίσεις της με τον γιό του Jehangir. Σήμερα, το όνομα της Anarkali τιμάται από το πολύβουο παζάρι στην ίδια περιοχή με τον τάφο της Anarkali, με μια ποικιλία μαγαζιών που πουλούν αγαθά κάθε είδους. Έχουμε λίγη ώρα για κάποιες αγορές, όχι τίποτα σπουδαίο, τα απαραίτητα μαγνητάκια, και κάποια χειροποίητα διακοσμητικά. Το παζάρι έχει τα πάντα, αναμνηστικά, κοσμήματα, υφάσματα, τρόφιμα, φαγάδικα. Περιττό να πω ότι όλοι οι πελάτες είναι ντόπιοι, δεν θυμάμαι να είδαμε κάποιον τουρίστα. Εμείς περνάμε σχεδόν απαρατήρητοι ή αδιάφοροι, εξ άλλου φροντίσαμε να μην πάρουμε μεγάλες μηχανές, αλλά μηχανές τσέπης και κινητά για φωτογραφίες. Πάντως, εάν έχεις πάει σε άλλα μεγάλα παζάρια της Ανατολής, το Anarkali δεν σε εντυπωσιάζει ιδιαίτερα.

(26).jpg

(27).jpg
(28).jpg
(29).jpg
(30).jpg
(31).jpg
(32).jpg
(34).jpg
(35).jpg


Στο παζάρι Anarkali

Αφού περιπλανηθήκαμε για 1-2 ώρες ανεβήκαμε στο αυτοκίνητο για τον επόμενο μεγάλο σταθμό, την περίφημη τελετή των συνόρων που γίνεται κάθε απόγευμα στο Wagah, στα σύνορα μεταξύ Πακιστάν και Ινδίας, κάπου 30 χιλιόμετρα ανατολικά της Λαχώρης. Μας έχουν πει όλοι και έχουμε διαβάσει ότι αξίζει να κάνει κανείς ένα ιδιαίτερο ταξίδι στα σύνορα αυτά για να παρακολουθήσει την εκπληκτική τελετή κλεισίματος των συνόρων και υποστολής της σημαίας, που διεξάγεται καθημερινά. Η τελετή εκτελείται από στρατιώτες της Ινδικής Συνοριακής Δύναμης Ασφαλείας και των Ρέϊντζερ του Πακιστάν. Έχει χορογραφηθεί προσεκτικά και περιλαμβάνει πολύ καλό σχεδιασμό και συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Φτάσαμε κοντά στα σύνορα και σε ένα σημείο, μετά από 2-3 αστυνομικούς ελέγχους, μας οδήγησαν σε έναν χώρο στάθμευσης, από όπου θα έπρεπε να συνεχίσουμε με τα πόδια.

Ο κόσμος πολύς και τα αυτοκίνητα αμέτρητα, και να σκεφθεί κανείς ότι αυτό γίνεται καθημερινά. Βαδίζοντας κάπου 2 χιλιόμετρα προσεγγίσαμε τα μεγάλα φυλάκια των συνόρων, όπου ακολούθησε ο τελικός έλεγχος. Τα διαβατήρια είναι αναγκαία παντού όπου διεξάγεται έλεγχος, αλλά συνήθως αρκεί μια φωτοτυπία του διαβατηρίου και της βίζας. Είχαμε βγάλει καμιά 30ριά φωτοτυπίες ο καθένας για να τις έχουμε διαθέσιμες σε όλη την χώρα, μιάς και οι έλεγχοι από την αστυνομία είναι συχνοί. Στην περιοχή αυτή είναι και δικαιολογημένοι, επειδή τον Νοέμβριο του 2014, μια βόμβα αυτοκτονίας στην Πακιστανική πλευρά των συνόρων φόνευσε πάνω από 50 ανθρώπους, αμέσως μετά την τελετή. Παρ’ όλ αυτά, την επόμενη ημέρα η τελετή έγινε κανονικά, σαν να μην συνέβη τίποτε σημαντικό, φαίνεται πως η συνοριακή τελετή του Wagah είναι το πιό σταθερό γεγονός στις δύο γειτονικές χώρες. Μετά τον έλεγχο μπήκαμε στο στάδιο και πιάσαμε θέσεις, ενώ ένας φράχτης με πύλες μας χώριζε από την Ινδική πλευρά, όπου υπήρχε και εκεί ένα στάδιο ακόμη μεγαλύτερο, γεμάτο ασφυκτικά με κόσμο (εμείς είχαμε και λίγα κενά). Σε λίγο ξεκίνησε η τελετή που πρέπει να ομολογήσω ότι είναι ένα από τα πιό ανόητα, άχρηστα, ψευτοεθνικιστικά θεάματα. Σκοπός της είναι να εγείρει πατριωτικό ζήλο ανάμεσα στο πλήθος και φαίνεται ότι το καταφέρνει, επειδή υπάρχει πάντοτε ένα τεράστιο και ενθουσιώδες πλήθος, το οποίο διογκώνεται κατά τα Σαββατοκύριακα και τις δημόσιες αργίες.

(36).jpg


Mεγάλες ουρές από αυτοκίνητα και μηχανές για την τελετή των συνόρων Wagah


Κατά την διάρκεια της τελετής αυτής λοιπόν, ο αντικειμενικός στόχος των στρατιωτών κάθε πλευράς είναι να βαδίσουν καλύτερα, να χαιρετίσουν καλύτερα και να κραυγάσουν δυνατότερα από τους άλλους. Η τελετή αρχίζει με την επιβλητική παρέλαση των στρατιωτών από τις δύο πλευρές προς τις συνοριακές πύλες. Οι Ρέϊντζερ του Πακιστάν φορούν μια πράσινη στρατιωτική στολή και το πλήθος κραυγάζει “Πακιστάν Zindabad ” (Ζήτω το Πακιστάν). Οι Ινδοί στρατιώτες είναι ντυμένοι με καφετιές στρατιωτικές στολές και χειροκροτούνται από τους θεατές που κραυγάζουν “Jai Hind” (Ζήτω η Ινδία). Μεγάφωνα φωνάζουν συνθήματα και υπάρχουν κλακαδόροι που χοροπηδώντας θεατρινίστικα προτρέπουν τον κόσμο σε επευφημίες. Όλοι κρατούν εθνικές σημαίες που τις κυματίζουν ψηλά με περηφάνεια και πολλοί φέρνουν και τα παιδιά τους βαμμένα με τα εθνικά χρώματα της χώρας!

Οι δύο χώρες χωρίζονται από δύο βαρειές πύλες, που είναι τοποθετημένες λίγα μέτρα χωριστά. Οι πύλες είναι καλά κλειστές προτού αρχίσει η τελετή που γίνεται αργά το απόγευμα, λίγο προτού βραδιάσει, και ανοίγουν σύντομα κατά τη διάρκεια της τελετής για να διεξαχθούν κάποιες ασκήσεις και για να επιτρέψουν την υποστολή των σημαιών. Η τελετή περιλαμβάνει κάποιους μάλλον διασκεδαστικούς θεατρινισμούς, οι οποίοι διεξάγονται καθώς εκτελείται η υποστολή των σημαιών. Οι Ινδοί και οι Πακιστανοί στρατιώτες εκτελούν έναν διαγωνισμό βαδίσματος χήνας, προσπαθώντας με τα πόδια τους να αγγίζουν σχεδόν τα μέτωπά τους, με το άκουσμα πατριωτικών τραγουδιών και την ενθάρρυνση του πλήθους, ενώ εκατοντάδες θεατές χειροκροτούν και βγάζουν σέλφις.

(37).jpg
(38).jpg
(39).jpg
(40).jpg
(41).jpg
(42).jpg
(43).jpg
(44).jpg
(45).jpg
(46).jpg
(47).jpg
(48).jpg
(49).jpg


H τελετή των συνόρων Wagah

Πρέπει να ομολογήσω ότι το βάδισμα των Ινδών και ο συγχρονισμός τους ήταν πολύ ανώτερα των Πακιστανών ρέϊντζερς, που ήταν λίγο αλλού γι αλλού (μερικές φωτογραφίες μου προς απόδειξη των γεγονότων).

(50).jpg
(51).jpg
(52).jpg
(53).jpg



Η τελετή των Συνόρων Wagah τελικά τελειώνει με ζωηρή χειραψία από τους στρατιώτες και των δύο πλευρών, ενώ οι σημαίες διπλώνονται προσεκτικά και μεταφέρονται μακριά για να φυλαχθούν κατά τη νύχτα. Η καθημερινή αυτή φιέστα στον Wagah, σαματατζίδικη, σωβινιστική, προκαλώντας σύγχιση, γεμάτη ψευτοπαλληκαρισμούς και περίτεχνες χειρονομίες – καθρεφτίζει την φορτισμένη σχέση μεταξύ των ίδιων των χωρών αυτών, που χωρίσθηκαν κατά την γέννηση του 1947 με κριτήριο το θρήσκευμά τους, ενώ η ιδρυτική αυτή περίοδος σημαδεύτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες φόνους και βιασμούς γυναικών και από τις δύο πλευρές. Φαίνεται λοιπόν, ότι με τις εχθρότητες μεταξύ των αντιπάλων εθνών να ανάβουν στην αμφισβητούμενη περιφέρεια του Κασμίρ, ο επιδεικτικός εθνικισμός έχει βρει το στοιχείο του στη Νότιο Ασία. Το αποτέλεσμα είναι το θέαμα αυτό να εκτελείται από το 1959 με αυξανόμενα πλήθη που αριθμούνται σε χιλιάδες, και με ελάχιστες διακοπές.

(54).jpg


Οι θεατές αποχωρούν μετά την τελετή των συνόρων Wagah


Όταν επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο έχει βραδιάσει. Στον δρόμο πολλοί μας πλησίασαν και μας ρώτησαν από που είμαστε. Φυσικά όλοι γνωρίζουν την Ελλάδα σαν Γιουνάν, βρήκαμε μάλιστα και κάποιους που έχουν δικούς τους που εργάζονται στη χώρα μας. Γενικά, η αντιμετώπισή τους ήταν φιλική, αλλά υπήρχε και κάποια ελαφριά αδιαφορία, καμία σχέση πάντως, με το υπόλοιπο ορεινό Βόρειο Πακιστάν, έξω από την μεγαλούπολη, όπου οι κάτοικοι ήταν εξαιρετικά θερμοί και φιλόξενοι. Φθάνουμε στο κέντρο της πόλης και εκεί γίνεται η αλλαγή των οδηγών. Ο νέος “Αγγλομαθής” οδηγός μας συστήνεται σαν γνώστης όχι μόνο της Αγγλικής γλώσσας, αλλά και όλης της επικράτειας του Βόρειου Πακιστάν. Σύντομα θα διαπιστώναμε ότι από μέν την Αγγλική γλώσσα οι γνώσεις του δεν ξεπερνούν τις 100-200 λέξεις, ενώ από το Βόρειο Πακιστάν, ο μόνος δρόμος στον οποίο έχει ξαναοδηγήσει είναι ο Κarakorum Highway, στην ραχοκοκκαλιά της χώρας, δίχως να έχει πάει σε καμιά από τις παρακάμψεις που είχαμε προγραμματίσει εμείς, δηλαδή το Skardu, και την δυτική πορεία από τον Ινδοκαύκασο προς την χώρα των Καλάς. Πάντως οι οδηγικές του ικανότητες φαίνονται καλές. Από το πρωί δεν έχουμε φάει σχεδόν τίποτα και σταματάμε πριν βγούμε από την Λαχώρη σε ένα Κentucky Chicken, όπου τρώμε κάτι πρόχειρο. Το πρόγραμμα προβλέπει διανυκτέρευση στο Faisalabad, κάπου 2 με 3 ώρες οδήγηση, και απόσταση γύρω στα 200 χιλιόμετρα, με το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου αυτοκινητόδρομο.
 
Last edited:

KIKI

Member
Μηνύματα
2.697
Likes
6.676
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
 
Μηνύματα
1.992
Likes
6.323
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
Σε ευχαριστώ. Ελπίζω να σου αρέσει και η συνέχεια.

Πολυ ωραία!!!! Καλώς ήρθες στην παρέα μας. Περιμένουμε τη συνέχεια!!
Ευχαριστώ πολύ. Είμαι νέος στην παρέα, αλλά όχι και πάρα πολύ, αυτή είναι η τρίτη ταξιδιωτική μου ιστορία.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
Εύγε φίλε μου διότι εγώ είμαι ο ορισμός της αναβλητικότητας. Καλή χρονιά πάντα με τέτοια ταξίδια. Αντε και στα Παμιρ!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.190
Μηνύματα
883.412
Μέλη
38.895
Νεότερο μέλος
tsala

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom