Πακιστάν Στη Γη των Αγνών

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240

ΜΕΡΟΣ EΚΤΟ. Από το Gilgit στο Skardu

Πρωινή αναχώρηση από το Gilgit για το Skardu, τον επόμενο σημαντικό προορισμό μας. Δυστυχώς, ενώ ξυπνήσαμε νωρίς, από κάποιο απρόοπτο πάλι θα φύγουμε καθυστερημένα. Ο φίλος μου παίρνει κάποιο φάρμακο για λόγους υγείας και δυστυχώς κάπου το έχει χάσει. Τα τοπικά φαρμακεία είναι ακόμη κλειστά, και φυσικά δεν υπάρχει εφημερεύον φαρμακείο, αλλά μας πληροφορούν ότι ίσως βρούμε το φάρμακο στο φαρμακείο ενός μεγάλου στρατοπέδου της πόλης. Το επισκεπτόμαστε, μεγάλο ψάξιμο και αναστάτωση, οι άνθρωποι κάνουν τα πάντα για να μας εξυπηρετήσουν, ψάχνουν ακόμη και όλες τους τις αποθήκες, αλλά δυστυχώς μάταια, το φάρμακο δεν βρίσκεται. Τελικά, διαπιστώσαμε αργότερα ότι το φάρμακο υπήρχε παντού, αλλά είχε διαφορετική ονομασία. Με ένα ψάξιμο στο Ίντερνετ που έκανε ο φίλος μου, βρήκε την τοπική ονομασία και το προμηθεύτηκε αργότερα από ένα φαρμακείο του Skardu.

Aφού βγούμε από την πόλη, περνάμε σε λίγο επάνω από την Γέφυρα Alam, μια γέφυρα μήκους 300 μέτρων, κατασκευασμένη από ξύλο και μεταλλικές ράβδους επάνω από τον Ποταμό Gilgit, την οποία η Wikipedia χαρακτηρίζει σαν μιά από τις τρομακτικότερες γέφυρες του κόσμου! Ευτυχώς περνάμε δίχως απρόοπτα και σε λίγο φαίνεται ο επιβλητικός ορεινός όγκος του Nanga Parbat, του δυτικού άκρου της οροσειράς των Ιμαλαϊων. Μπαίνουμε πια στο φαράγγι του Ινδού, εκεί όπου ο ποταμός αυτός στρίβει ανατολικά του Κarakoram Highway και παίρνει την μοναχική του πορεία ανάμεσα στους ορεινούς όγκους του Καρακορούμ και των Ιμαλαϊων. Είναι ένας πολύ στενός και ελικοειδής δρόμος, που δίκαια θεωρείται σαν ένας από τους πιό επικίνδυνους δρόμους στον κόσμο. Ακολουθώντας το στενό φαράγγι του Ινδού ο δρόμος κόβει την πορεία του μέσα από τα κατακόρυφα βραχώδη βουνά, πότε κατεβαίνοντας χαμηλά, δίπλα σχεδόν στο αφρισμένο ποτάμι, και πότε ανεβαίνοντας πολύ ψηλά στην κατακόρυφη γρανιτένια όχθη, χαραγμένος κυριολεκτικά μέσα στον βράχο. Το ταξίδι αυτό δεν είναι για όσους υποφέρουν από ίλιγγο και πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει τις ζωές τους όταν τα οχήματά τους γλίστρησαν έξω από τον δρόμο και βυθίστηκαν στο ποτάμι. Οι μόνοι που γλιτώνουν από την μανία του Ινδού, είναι όσοι καταφέρνουν να πηδήξουν από το όχημα προτού αυτό πάρει την πορεία του γκρεμού. Η ορμή του Ινδού σε όλη την πορεία του μέσα στο στενό αυτό φαράγγι είναι εκπληκτική και μου κάνει εντύπωση η πληροφορία ότι μερικοί τολμηροί επιχειρούν και rafting στον ποταμό αυτό. Φαίνεται όμως ότι αυτό έχει σχέση με την εποχή, για κάποιους μήνες ελαττώνεται το νερό του ποταμού και υπάρχει η δυνατότητα αυτή.

Τα καλά νέα για τους ντόπιους – αλλά όχι για τους παθιασμένους ταξιδιώτες, είναι ότι Κινεζικές εταιρείες έχουν αναλάβει την βελτίωση αυτού του δρόμου μεταξύ του Gilgit και του Skardu, ο οποίος έχει μήκος 164 χιλιόμετρα, η οποία είναι σε πλήρη εξέλιξη και το έργο θα συμπληρωθεί στα μέσα του 2020. Γρήγορα το αντιλαμβανόμαστε αυτό στην πράξη, με τις συχνές στάσεις λόγω έργων και τοποθέτησης εκρηκτικών σε πολλά σημεία του δρόμου. Μου είναι αδύνατον πάντως, να πιστέψω ότι σε μερικούς μήνες θα είναι έτοιμος αυτός ο δρόμος, νομίζω ότι χρειάζονται πολλά χρόνια εντατικής δουλειάς. Το τοπίο είναι εξαιρετικά άγριο, ενώ πολύ αραιά συναντάμε όμορφα χωριά στο χείλος των γκρεμών, μεγάλες κρεμαστές γέφυρες και θεαματικές μικρές κοιλάδες που διακόπτουν το μονότονο ορεινό τοπίο. Είμαστε τυχεροί επειδή ο καιρός είναι καλός, μιας και σε βροχές γίνονται συχνές κατολισθήσεις στον δρόμο αυτό, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν μεγάλες καθυστερήσεις, αλλά είναι και πολύ επικίνδυνες. Ο δρόμος σε αρκετά μεγάλο τμήμα του είναι ασφαλτοστρωμένος, αλλά υπάρχουν και μεγάλα κομμάτια με χωματόδρομο. Κάνουμε τουλάχιστον τρεις στάσεις στην πορεία μας, λόγω των έργων που εκτελούνται στον δρόμο. Μεσημεριάζει όταν φθάνουμε στο Astakk Nala, ένα κατάλληλο σημείο στο μέσον της διαδρομής από το Gilgit στο Skardu, όπου καναδυό βασικά πανδοχεία παρέχουν γεύματα και ποτά και από τις δυό πλευρές ενός παραποτάμου που ρέει με ταχύτητα κατεβαίνοντας στον Ινδό. Σταματάμε αναγκαστικά για ένα γεύμα, μιάς και λίγο πιο πέρα γίνονται έργα και έχει διακοπή κυκλοφορίας. Το περιβάλλον είναι πολύ γραφικό, καθόμαστε δίπλα από το ποταμάκι, και τρώμε φρεσκοψημένο αρνάκι, ενώ φυσικά για σαλάτες ούτε που το σκεπτόμαστε. Δυστυχώς η διακοπή είναι μεγαλύτερη από ότι φανταζόμασταν, διαρκεί τρεις ώρες! Οι Κινέζοι που διαπλατύνουν τον δρόμο βάζουν εκρηκτικά και στη συνέχεια μεταφέρουν τα μπάζα για να τον ξεμπλοκάρουν. Όταν ξαναξεκινάμε είναι σχεδόν απόγευμα και μετά από λίγο αρχίζει να σκοτεινιάζει. Αυτό είναι καλό και κακό, διότι αφενός δεν βλέπουμε τίποτα από την επικίνδυνη διαδρομή και αισθανόμαστε πιο ήσυχοι, αλλά έτσι χάνουμε ωραία τοπία και αξιοθέατα, θα τα δούμε όμως στην επιστροφή μας, που θα είναι από την ίδια διαδρομή. Αυτός είναι ο μόνος κύριος δρόμος που συνδέει οδικά το Skardu με το υπόλοιπο Πακιστάν, υπάρχει και ένας μικρότερος αλλά πολύ χειρότερος σε οδόστρωμα και αρκετά μακρύτερος. Αντίθετα από το Gilgit όπου προσγειώνονται μόνο ελικοφόρα, στο Skardu υπάρχει μεγάλο αεροδρόμιο που δέχεται τζετ, και υπάρχει καθημερινή σύνδεση με το Ισλαμαμπάντ. Δεν θελήσαμε όμως να πάμε αεροπορικώς, επειδή θέλαμε να κάνουμε όλη την διαδρομή του ΚΗ.


(1).jpg



(2).jpg



(3).jpg



(4).jpg



(5).jpg



(6).jpg



(7).jpg



(8).jpg



(9).jpg



(10).jpg



(11).jpg



(12).jpg



(13).jpg



(14).jpg



(15).jpg



(16).jpg



(17).jpg



(18).jpg



(19).jpg



(20).jpg



(21).jpg



(22).jpg



(25).jpg



(26).jpg



(27).jpg



(28).jpg



(29).jpg



(30).jpg



(31).jpg



(32).jpg



(33).jpg



(34).jpg


Η διαδρομή από το Gilgit στο Skardu, στο φαράγγι του Ινδού ποταμού


(35).jpg



(36).jpg



(37).jpg


Η στάση μας στο Astakk Nala

Στο Skardu φτάνουμε αργά το βράδυ, όλοι κατάκοποι, και ιδιαίτερα ο οδηγός μας. Το Skardu είναι μια πόλη που βρίσκεται στην Κοιλάδα Skardu, στη συμβολή των Ποταμών Ινδού και Shigar, σε υψόμετρο σχεδόν 2.500 μέτρων. Η πόλη είναι μιά σπουδαία πύλη για τις κορυφές των 8.000 μέτρων της κοντινής οροσειράς του Καρακορούμ, με σημαντικότερη την Κ2, το δεύτερο σε ύψος βουνό στον κόσμο, μετά το Ιμαλάϊα. Δίπλα από το Skardu περνάει ο Ινδός ποταμός, ο οποίος χωρίζει την Οροσειρά του Καρακορούμ από τα Ιμαλάϊα. Πηγαίνουμε κατευθείαν για ύπνο στο ξενοδοχείο μας, που έχουμε βρει από την προηγούμενη στο Ίντερνετ, ένα συμπαθητικό ξενοδοχείο με μεγάλα καθαρά δωμάτια. Ξυπνάμε νωρίς επειδή το πρόγραμμα είναι και πάλι φορτωμένο, αλλά αισθανόμαστε ξεκούραστοι και ευδιάθετοι. Δυστυχώς ο καιρός έχει βαρύνει πολύ, υπάρχουν πολλά μαύρα σύννεφα, αλλά ψάχνοντας στα σχετικά sites δεν βλέπουμε να υπάρχει πρόβλεψη για βροχή.

Aποφασίζουμε καλού κακού να κάνουμε πρωί πρωί την επίσκεψη στην Κοιλάδα Khaplu, κάπου 110 χιλιόμετρα μακριά. Ακολουθούμε τον Ινδό ποταμό, που σε ορισμένα σημεία είναι στενός και ορμητικός, αλλά σε ορισμένες περιοχές πλαταίνει και διακλαδίζεται, σαν να σχηματίζει δέλτα. Λίγο μετά το Skardu συναντάμε την διασταύρωση για την κοιλάδα Shigar, εκεί όπου ο ποταμός Braldu που προέρχεται από τον παγετώνα Baltoro χύνει τα κρυστάλλινα νερά του στον λασπερό Ινδό. Εδώ είναι ο δρόμος που παίρνουν οι ορειβάτες για να φθάσουν στο Askole, τον τελευταίο καταυλισμό της Shigar, από όπου ξεκινούν οι εξορμήσεις για την κατάκτηση της Κ2. Το τοπίο παραμένει άγριο, οι ψηλές ορεινές κορυφές του Καρακορούμ φαίνονται ολόγυρα, αλλά συχνά συναντούμε λωρίδες με πράσινο, δέντρα, μικρές καλλιέργειες, και κάποια χωριουδάκια. Στο μέσον περίπου της διαδρομής φθάνουμε στο χωριό Keris, όπου αφήνουμε πια τον Ινδό και ακολουθούμε τον παραπόταμό του Shyok. Μικρότερος, γραφικότερος, με συστάδες από δέντρα – κυρίως λεύκες, ο Shyok είναι απόλαυση για να τον ακολουθείς και χωρίς να το καταλάβουμε φθάνουμε στο όμορφο χωριό Khaplu. Δυστυχώς ο καιρός έχει χειροτερέψει και αρχίζει και ψιλοβρέχει. Επισκεπτόμαστε γρήγορα το φρούριο Khaplu, πανέμορφο εξωτερικά, που κτίσθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα για να χρησιμεύσει σαν κατοικία του ηγεμόνα του Khaplu. Πρόσφατα ανακαινίσθηκε από το Ίδρυμα Αγά Χαν, και λειτουργεί σαν ξενοδοχείο, αλλά και σαν μουσείο με εκθέματα της ιστορίας του Βαλτιστάν. Δεν μπαίνουμε στο εσωτερικό, αφενός γιατί δεν έχουμε διαβάσει καλές κριτικές και αφετέρου για να μην καθυστερήσουμε. Επιστρέφουμε από την ίδια διαδρομή, η οποία τώρα μας φαίνεται συντομώτερη, και ευτυχώς ο καιρός αρχίζει να φτιάχνει.


(38).jpg



(39).jpg



(40).jpg



(41).jpg



(42).jpg



(43).jpg



(44).jpg



(45).jpg



(46).jpg



(47).jpg


(48)..jpg


Κhaplu Valley

Φθάνουμε στο Skardu αργά το μεσημέρι, αλλά συνεχίζουμε για την επίσκεψη της περίφημης Shangri-La, ενός από τους τοπ προορισμούς του ταξιδιού μας αυτού. Η Shangri-La είναι ένα μυθιστορηματικό μέρος που περιγράφηκε από τον συγγραφέα James Hilton το 1993 στη νουβέλα του “Xαμένος Ορίζοντας”. Έχει περιγραφεί σαν ένα αρμονικό, ειρηνικό κα απομονωμένο μέρος, το οποίο είναι εμπνευσμένο από το μυθικό Βουδιστικό βασίλειο της Shambhala. Δεδομένης της περιγραφής της Shangri-La (μιάς Θιβετιανής λέξης για το “Ουρανός επί της Γης”), δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να σκεφθεί το ταραγμένο Πακιστάν σαν τον προτεινόμενο τόπο για τον επίγειο αυτό παράδεισο, και ιδίως κάποιος που δεν το έχει επισκεφθεί! Είναι, όμως, αναμφισβήτητο ότι ο Hilton επισκέφθηκε τις Βορεινές κοιλάδες του Πακιστάν δυό χρόνια προτού εκδόσει το βιβλίο του. Παρ’ όλα αυτά, η ακριβής τοποθεσία που είχε στο νου του ο συγγραφέας παραμένει άγνωστη, και μόνο υποθέσεις μπορεί να κάνει κανείς για το ποιο μέρος στην Μείζονα Περιοχή των Ιμαλαϊων αποτέλεσε την κύρια έμπνευση για την περιγραφή αυτή του Hilton. Σε μια προσπάθεια ενίσχυσης του τουρισμού στο Πακιστάν, η Κοιλάδα Skardu προβλήθηκε σαν η “αληθινή” τοποθεσία που χρησίμευσε σαν η πηγή έμπνευσης στον συγγραφέα. Το 1983, το Θέρετρο Shangri-La άνοιξε στην Λίμνη Κάτω Kachura, στην οποία τότε δόθηκε η ονομασία Λίμνη Shangri-La. Σαν αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης ευμετάβλητης πολιτικής κατάστασης στο Πακιστάν, η αναμενόμενη εισροή τουριστών ουδέποτε πραγματοποιήθηκε. Έτσι, σήμερα το θέρετρο παραμένει μάλλον εγκαταλειμένο στην πανέμορφη κοιλάδα.

Tριάντα χιλιόμετρα μετά το Skardu, προσπερνάμε την λίμνη Shangri-La, στην οποία θα επιστρέψουμε αργότερα, για να επισκεφθούμε την Άνω Λίμνη Kachura. Η Άνω Λίμνη Kachura, είναι μια όμορφη διαυγής λίμνη σχεδόν ανεξερεύνητη από τους ταξιδευτές, χάρις στην έλλειψη υποδομής λόγω του δύσκολου εδάφους της. Περνάμε ένα όμορφο ποταμάκι που χύνεται στη λίμνη, και αφού διασχίσουμε τον οικισμό Kachura, φθάνουμε σε ένα σημείο για παρκάρισμα. Στη συνέχεια ακολουθεί βάδισμα για αρκετές εκατοντάδες μέτρα σε ένα κατηφορικό μονοπάτι, που μας κατεβάζει στις όχθες της μεγάλης λίμνης. Η λίμνη είναι πανέμορφη, γεμάτη αντανακλάσεις, ενώ υπάρχουν 2-3 βαρκάρηδες και κανώ, για όποιον θέλει να την διασχίσει. Ψηλές βουνοκορφές μας περιτριγυρίζουν. Επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο και συνεχίζουμε για την Κάτω Λίμνη Kachura, την περίφημη Shangri-La. Δυστυχώς η περιοχή της, προφανώς λόγω της φήμης της, είναι περιφραγμένη και υπάρχει ένα όχι ευκαταφρόνητο εισιτήριο εισόδου. Η θέα όμως μας αποζημιώνει. Είναι μια κρυστάλλινη διαυγής λίμνη, με όμορφα σπιτάκια με κόκκινες οροφές στις όχθες της, και με τις γύρω ορεινές κορυφές να αντανακλούνται στα ήρεμα νερά της. Τριγύρω πυκνές συστάδες δέντρων και καταπράσινες όχθες την περιβάλλουν. Δυό κτίρια Κινεζικής αρχιτεκτονικής, που σήμερα λειτουργούν σαν ξενοδοχείο και εστιατόριο, δεν θυμίζουν καθόλου το Πακιστάν, ενώ παραδίπλα υπάρχει ένα μικρό αεροπλάνο, αναφορά στην περιγραφή του Hilton ενός αεροπλάνου που προσγειώθηκε ανώμαλα στην Shangri-La. Αντιλαμβάνεσαι ένα αίσθημα γαλήνης και ευτυχίας να σε κυριεύει και δεν ξέρεις αν αυτό οφείλεται στο εκπληκτικό τοπίο ή στην αυθυποβολή από την φήμη του βιβλίου και των σχετικών ταινιών, που σε κάνουν για μια στιγμή να πιστέψεις ότι έφθασες στον παράδεισο επί της γης, στην μυθική ουτοπία των Ιμαλαϊων, στην απομονωμένη από τον υπόλοιπο κόσμο γη της ευτυχίας, εκεί όπου οι άνθρωποι δεν γερνούν ποτέ! Η ευτυχία όμως ποτέ δεν κρατάει για πολύ και μας συνεφέρνουν οι φωνές δύο Πακιστανών που θέλουν να φωτογραφηθούν μαζί μας. Μένουμε αρκετή ώρα στην περιοχή, κάνοντας βόλτες, φωτογραφίζοντας και κάνοντας διάλειμμα για έναν καφέ και ένα μικρό σνακ. Όταν επιστρέφουμε στο Skardu έχει πια βραδιάσει. Την πόλη θα την δούμε την επόμενη ημέρα, προτού πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής.


(49).jpg



(50).jpg



(51).jpg



(52).jpg



(53).jpg


Άνω Λίμνη Kachura




(54).jpg



(55).jpg



(56).jpg



(57).jpg



(58).jpg



(59).jpg



(60).jpg



(61).jpg



(62).jpg



(63).jpg



(64).jpg



(65).jpg



(66).jpg



(67).jpg


Shangri-La

Το άλλο πρωί ξυπνάμε λίγο αργά (μεγάλο λάθος, όπως θα αποδεικνύονταν αργότερα), επειδή σκεφθήκαμε ότι είχαμε αρκετό χρονικό περιθώριο για να δούμε την πόλη και να επιστρέψουμε στο Gilgit. Η πόλη δεν έχει και πολλά αξιοθέατα, είναι μια τυπική ανατολίτικη πόλη, με το παζάρι στον κεντρικό της δρόμο. Επισκεπτόμαστε το Τζαμί Jamia, το κεντρικό όμορφο τζαμί της πόλης και στη συνέχεια κάνουμε μια βόλτα στον κεντρικό δρόμο. Εκεί υπάρχει μια μικρή περιοχή, κοντά στο τζαμί, που έχει κάποια μαγαζιά με αναμνηστικά και χειροτεχνήματα. Επισκεπτόμαστε μερικά και πραγματοποιούμε κάποιες αγορές, μετά το σχετικό παζάρι φυσικά. Αν δεν παζαρέψεις στην Ανατολή, δεν το ευχαριστιέται ούτε και ο ίδιος ο πωλητής! To Πακιστάν (καθώς και το Αφγανιστάν) φημίζονται για τους ημιπολύτιμους λίθους Lapis lazuli, με το βαθύ μπλε χρώμα, και παίρνουμε αρκετά κοσμήματα για δώρα, που στηρίζονται σε αυτούς, μιάς και τα βρίσκουμε σε πολύ καλές τιμές – τουλάχιστον σύμφωνα με την διαβεβαίωση του φίλου μου, που έχω ξαναγράψει ότι είναι ειδικός στα παζάρια και τις αγορές! Η βόλτα τελειώνει και αφού ο οδηγός μας φουλάρει για τον μακρύ δρόμο της επιστροφής, ξεκινάμε. Ο ξενοδόχος μας είχε συστήσει να πάρουμε τον εναλλακτικό χειρότερο δρόμο για να αποφύγουμε τις καθυστερήσεις, αλλά δεν τον ακούσαμε.


(68).jpg



(69).jpg



(70).jpg



(71).jpg



(72).jpg



(73).jpg



(74).jpg



(75).jpg



(76).jpg



(77).jpg



(78).jpg



(79).jpg



(80).jpg



(81).jpg


Skardu

Τις πρώτες ώρες βλέπουμε την περιοχή που δεν είχαμε δει όταν ερχόμασταν, επειδή είχε νυχτώσει, η οποία έχει περίπου ίδια μορφολογία με το υπόλοιπο της διαδρομής. Κάθετα ορεινά τοιχώματα στο φαράγγι, με τον Ινδό ποταμό να κυλάει μανιασμένα στο βάθος. Σε πολλά σημεία ο δρόμος είναι κυριολεκτικά σκαμμένος μέσα στον βράχο και το πλάτος του είναι πολύ μικρό, ενώ σε λίγα μόνο σημεία χωράνε δύο αυτοκίνητα. Υπάρχουν πάρα πολλά σημεία “τρόμου”, σαν και αυτά που βλέπουμε στα βίντεο των πιο επικίνδυνων δρόμων του κόσμου, οι απότομες στροφές μέσα στον ορεινό όγκο, με βράχο από όλες τις πλευρές, εκτός από την μία που βλέπει προς το φαράγγι, με τον βρυχώμενο Ινδό στον πάτο του φαραγγιού! Ευτυχώς, όμως, ο καιρός είναι καλός και η κίνηση δεν είναι και πολύ μεγάλη. Δυστυχώς η φωτογράφηση είναι δύσκολη, όπως ήταν και σε όλο το ταξίδι αυτό, επειδή δεν υπάρχουν πολλά σημεία που μπορείς να σταματήσεις, εκτός αν διακόψεις όλη την κυκλοφορία, οπότε η μόνη επιλογή είναι η φωτογραφία εν κινήσει. Όταν φθάνουμε στο Astakk Nala, τον οικισμό όπου είχαμε σταματήσει όταν ερχόμασταν, έχει μεσημεριάσει. Και πάλι, όμως, λίγο πριν τον οικισμό μας σταματάνε για τις εργασίες που γίνονται για την διαπλάτυνση του δρόμου. Ούτε λίγο ούτε πολύ, αυτή τη φορά η στάση μας κράτησε 5 ώρες! Φαίνεται ότι τα εκρηκτικά προκάλεσαν την συσσώρευση πάρα πολλών υλικών, και μέχρι τα μηχανήματα να τα μετατοπίσουν χρειάστηκε όλος αυτός ο χρόνος. Σταματάμε για λίγο στον οικισμό, για ένα σύντομο δείπνο, μιάς και ούτως ή άλλως έχει σκοτεινιάσει.



(82).jpg



(83).jpg



(84).jpg



(85).jpg



(86).jpg



(87).jpg



(88).jpg



(89).jpg



(90).jpg



(91).jpg



(92).jpg



(93).jpg



(94).jpg



(95).jpg



(96).jpg



(97).jpg



(98).jpg



(99).jpg



(100).jpg



(101).jpg


Η επιστροφή στο Gilgit

Ξαναξεκινάμε, και τότε αρχίζει το μαρτύριο της επιστροφής. Η κίνηση έχει αυξηθεί πάρα πολύ, ιδίως από φορτηγά. Γνωρίζουν φαίνεται για τις διακοπές αυτές της κυκλοφορίας, λόγω των έργων, και έρχονται νύχτα, όταν τα έργα έχουν σταματήσει. Όπως προανάφερα, στον δρόμο δεν χωράνε δύο αυτοκίνητα, εκτός από συγκεκριμένα σημεία, πόσο μάλλον όταν το ένα από τα δύο είναι φορτηγό! Συνεχώς αναγκαζόμαστε να σταματάμε και να κάνουμε όπισθεν, ώστε να φθάσουμε σε πλατύτερο πέρασμα. Και επειδή βρισκόμαστε στην έξω μεριά του δρόμου – προς την μεριά του γκρεμού, μιάς και στο Πακιστάν ακολουθούν το Αγγλικό ανάποδο σύστημα κυκλοφορίας, αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, και μάλιστα όταν υπάρχει βαθύ σκοτάδι. Το Prado διαθέτει βέβαια οθόνη οπισθοπορείας, αλλά όταν για να χωρέσεις με το φορτηγό, οι δυό σου ακριανές ρόδες βρίσκονται κυριολεκτικά μισές στον δρόμο και μισές στον αέρα, ενώ χαμηλά ακούγεται ο βρυχηθμός του Ινδού, η παρηγοριά είναι μικρή. Περνάνε πολλές εφιαλτικές ώρες και τελικά αναπνέουμε με ανακούφιση όταν περνάμε την γέφυρα Alam και παίρνουμε τον νορμάλ δρόμο για το Gilgit, που τώρα πια μας φαίνεται σαν λεωφόρος!

Όταν μπαίνουμε στο Gilgit και φθάνουμε στο ξενοδοχείο μας, το ίδιο στο οποίο είχαμε μείνει και τις προηγούμενες ημέρες, πρέπει να είναι 2 την νύχτα! Καληνυχτίζουμε τον οδηγό μας, αλλά μας λέει να περιμένουμε δυό λεπτά. Μιλάει λίγο στο κινητό του και μας το δίνει για να μιλήσουμε με το αφεντικό του στη Λαχώρη, τον πράκτορά μας τον Ahktar. Ο Ahktar λοιπόν, μας δηλώνει ότι ο Farοοq δεν μπορεί να συνεχίσει την διαδρομή του μαζί μας, αλλά την επόμενη ημέρα θα επιστρέψει στην Λαχώρη! Ο λόγος, ότι είναι εξουθενωμένος από την οδήγηση και δεν αντέχει άλλο. Του εξηγούμε ότι άλλη ήταν η συμφωνία μας, ότι δεν φταίμε εμείς για την 5ωρη καθυστέρηση λόγω έργων στον δρόμο, και ότι από εδώ και πέρα το πρόγραμμα θα είναι ελαφρύτερο. Αυτός όμως είναι ανένδοτος, μας λέει ότι δεν μπορεί να πιέσει τον οδηγό του, προφανώς φοβάται και για την κατάσταση του αυτοκινήτου του. Μπροστά στο αδιέξοδο την λυση δίνει ο μόνος γνωστός τρόπος στην Ανατολή, το μπαξίσι! Με ένα γενναίο τιπ, ο Farοοq αποσύρει τις αντιρρήσεις του, και σαν μόνο όρο μας βάζει την επόμενη ημέρα να φύγουμε αργά, γύρω στις 10, ώστε να προφτάσει να ξεκουραστεί. Φυσικά δεχόμαστε, δεν έχουμε και άλλη επιλογή, και πέφτουμε για έναν βαθύ και αναζωογονητικό ύπνο, μετά την απίθανη αυτή ημέρα με τα τόσα απρόοπτα.


 
Last edited by a moderator:

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
Σε ευχαριστώ, επειδή όμως είμαι σχετικά νέο μέλος, θα μπορούσες να με καθοδηγήσεις, πως θα κάνω ξεχωριστό κεφάλαιο την Λαχώρη, με κάποιο απλό τρόπο (χωρίς να ξανα-ανεβάζω κείμενο και φωτογραφίες);
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Απλό, copy paste το κείμενο και όλες τις φωτό (επιλογή με τον κέρσορα) για τη Λαχώρη σε νέο θέμα που το ποστάρεις αμέσως. Στο αρχικό ποστ πάτησε επεξεργασία και διέγραψε το κείμενο για τη Λαχώρη. Done!
Αχ η Λαχώρη έχει μείνει εκκρεμότητα .....
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΛΑΧΩΡΗ

Μετά από δύο καλές πτήσεις, με μικρή αναμονή στο Αεροδρόμιο Hamad της Ντόχα (η αναμονή θα ήταν μεγάλη στην επιστροφή), προσγειωθήκαμε στη Λαχώρη αργά τη νύχτα. Το αεροδρόμιο λίγο τριτοκοσμικό, όπως το περιμέναμε άλλωστε, καμιά σχέση με το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ισλαμαμπάντ που έχει κατασκευαστεί πρόσφατα και είναι τελευταίων προδιαγραφών. Ευτυχώς οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα κράτησαν ελάχιστα, ίσως λόγω και της προχωρημένης ώρας, και το κυριότερο, βρήκαμε τις βαλίτσες μας ακέραιες! Είχαμε συνενοηθεί με τον πράκτορά μας, τον Ahktar, να μας περιμένει για την μεταφορά μας στο ξενοδοχείο. Όσο και να πείς, πάντοτε όταν φθάνεις σε μιά ξένη χώρα και έχεις συνενοηθεί να σε περιμένουν, μια αγωνία την έχεις για το αν θα φανούν! Αλλά ο Ahktar και ο οδηγός του ήταν εκεί, ο πράκτορας εξευρωπαϊσμένος, αλλά ο οδηγός τυπικός Πακιστανός, με μεγάλη γενειάδα και σαλβάρι, συμπαθέστατος πάντως. Είχαμε ζητήσει να μας δώσει τον οδηγό που είχαν οι φίλοι μου την περυσινή χρονιά, αλλά μας είπε ότι βρίσκονταν σε μια μακρινή αποστολή κάπου αλλού και δεν ήταν διαθέσιμος. Δεν κάναμε και θέμα, μιάς και οι φίλοι μου μου είχαν πει ότι ήταν πολύ καλός οδηγός, αλλά ότι πήγαινε για πρώτη φορά στα μέρη αυτά, ενώ ο δικός μας, όπως μας διαβεβαίωνε ο Ahktar, είχε μεγάλη εμπειρία στο Βόρειο Πακιστάν. Σιγά σιγά διαπιστώσαμε όμως, ότι ο οδηγός μας δεν ήξερε γρι Αγγλικά, ενώ o Ahktar μας είχε υποσχεθεί Αγγλομαθή οδηγό! Στις διαμαρτυρίες μας, μας διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, και ότι θα είμαστε σε συνεχή τηλεφωνική επαφή με το WatchApp και θα του δίνει οδηγίες για ότι χρειαστεί. Φυσικά, δεν το δεχθήκαμε και υποσχέθηκε ότι την επόμενη μέρα θα τον αντικαταστήσει. Φτάσαμε στο ξενοδοχείο και πέσαμε κατευθείαν για ύπνο (είχαμε φάει στο αεροπλάνο), επειδή το πρωί θα ξυπνούσαμε νωρίς. Ο φίλος μου είχε ξαναπάει στη Λαχώρη, και γιαυτό είχαμε αποφασίσει να μείνουμε μόνο την ημέρα και το βράδυ να φύγουμε κατευθείαν για Faisalabad.

Tην επόμενη ημέρα μετά από ένα σύντομο πρωϊνό (σύντομο μιάς και τίποτα σχεδόν δεν τρωγόταν), κάναμε checkout και ξεκινήσαμε για την επίσκεψη της πόλης. Ο Ahktar είχε έρθει με τον ίδιο οδηγό και μας είπε ότι θα τον αντικαταστήσει το βράδυ, φεύγοντας από την Λαχώρη. Προτού αρχίσουμε την ξενάγηση ζητήσαμε να μας πάει σε ένα ανταλλακτήριο, όπως και έγινε. Η ισοτιμία ήταν καλή και άλλαξα ένα σεβαστό ποσόν, αλλά ο φίλος μου ήθελε να πάρει χρήματα από ΑΤΜ – παρότι είχε μαζί του ρευστό, το είχε σαν αρχή να χρησιμοποιεί στα ταξίδια του ΑΤΜ. Πήγαμε λοιπόν σε ένα ΑΤΜ αμέσως μετά, ενώ ο οδηγός μας έβαζε καύσιμα στο αυτοκίνητο σε ένα διπλανό βενζινάδικο, και μετά από λίγα λεπτά αναμονής, τον βλέπω να εμφανίζεται αναστατωμένος. Τι είχε συμβεί, το μηχάνημα όχι μόνο δεν του έδωσε χρήματα, αλλά του κράτησε και την κάρτα! Μια ώρα καθυστέρηση λοιπόν, για να πάμε στο Υποκατάστημα της Τράπεζας, να βρει τον αρμόδιο υπάλληλο και να έρθει να ξεκλειδώσει το ΑΤΜ και να του παραδώσει την κάρτα, φυσικά με την ανάλογη χαρτούρα. Εκ των υστέρων είδαμε ότι σε μερικές τράπεζες γίνεται δεκτή μόνο η Visa και όχι η Mastercard, και εάν βάλεις λάθος κάρτα σου την κρατάει.

Ξεκινήσαμε λοιπόν, έστω και καθυστερημένοι, για την περιήγηση της πόλης. Η Λαχώρη είναι μια χαοτική μεγαλούπολη με πληθυσμό 11 εκατομυρίων, δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μετά το Καράτσι, που θυμίζει πάρα πολύ Ινδία. Μπορεί να μην είναι η πρωτεύουσα του Πακιστάν (πρωτεύουσα είναι το Ισλαμαμπάντ), αλλά αποτελεί το μορφωτικό, πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο της χώρας. Υπάρχει ένα υποβλητικό μείγμα ιστορίας και αρχιτεκτονικής στην πόλη αυτή, από φοβερά μνημεία Μογγόλων μέχρι τις ξεθωριασμένες κληρονομιές της Βρεττανικής διακυβέρνησης. Με τα χρόνια η Λαχώρη μεγεθύνθηκε σε μια πολύβουη και όλο και περισσότερο μολυσμένη μητρόπολη, με κοινωνικά υπόγεια ρεύματα που σιγοβράζουν, αλλά έχει επίσης και μερικά δείγματα προκλητικά γαλήνιας αρχιτεκτονικής, καθώς και μερικούς από τους ωραιότερους κήπους της υποηπείρου. Παρακολουθώντας τους δρόμους της Λαχώρης από το αυτοκίνητο, διαπιστώσαμε ότι έχει την εικόνα της τυπικής ανατολίτικης μεγαλούπολης: δρόμοι ασφυκτικά γεμάτοι από αυτοκίνητα, τρίκυκλα, κάρρα και πεζοί, κορναρίσματα, υπαίθριοι μικροπωλητές και φαγάδικα, τζαμιά, πολυσύχναστα παζάρια, πλατείες, ζητιάνοι, πεταμένα σκουπίδια παντού, ιστορικά μνημεία, αποικιακά κτίρια, θορυβώδη τεϊοποτεία, ήχοι και χρώματα. Όλα μαζί συνυφασμένα σε ένα μαγευτικό μίγμα που συναρπάζει εμάς τους Δυτικούς – μερικούς τουλάχιστον.


(10).jpg
(11).jpg
(12).jpg
(13).jpg
(14).jpg
(15).jpg
(16).jpg
(17).jpg


Στους δρόμους της Λαχώρης

(18).jpg


Ένα κοντάρι με εκατοντάδες σπίτια πουλιών ανυψωμένο στο μέσον της Istanbul Chowk, μιάς πλατείας αφιερωμένης στην “βαθειά και αιώνια φιλία μεταξύ Πακιστάν και Τουρκίας”


Επειδή θα μέναμε μόνο λίγες ώρες, κάναμε αυστηρή επιλογή στο τι θα βλέπαμε και φυσικά ξεκινήσαμε από το πρώτο αξιοθέατο της πόλης, το περίφημο Φρούριο της Λαχώρης. To Φρούριο της Λαχώρης είναι μια ακρόπολη στο κέντρο της πόλης, η οποία έχει ξανακτισθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου κατά τον 17ο αιώνα, όταν η Μογγολική Αυτοκρατορία ήταν στο απόγειο της μεγαλοπρέπειας και της χλιδής της. Περιέχει 21 σημαντικά μνημεία, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από την εποχή του Αυτοκράτορα Akbar. Αφού μπήκαμε στο Φρούριο συνεχίσαμε προς το Τζαμί Badshahi, ένα τζαμί της εποχής των Μογγόλων ευρισκόμενο δυτικά του Φρουρίου, που θεωρείται το εμβληματικότερο ορόσημο της πόλης. Κατασκευάσθηκε από τον Αυτοκράτορα Aurangzeb το 1671 και αποτελεί σπουδαίο δείγμα Μογγολικής αρχιτεκτονικής, με ένα εξωτερικό που διακοσμείται από σκαλιστούς κόκκινους αμμόλιθους με μαρμάρινα ψηφιδωτά. Παραμένει το μεγαλύτερο τζαμί της εποχής των Μογγόλων και αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο τζαμί του Πακιστάν. Μετά την πτώση της Μογγολικής Αυτοκρατορίας, το τζαμί χρησιμοποιήθηκε σαν στρατώνας από την Αυτοκρατορία των Σιχ και από την Βρεττανική Αυτοκρατορία, και είναι τώρα ένα από σημαντικότερα αξιοθέατα. Στη συνέχεια θα παρουσιάσω μια σειρά φωτογραφιών από αυτά που είδαμε, τόσο από το Φρούριο, όσο και από την γύρω περιοχή, με μερικά πληροφοριακά στοιχεία στην κάθε μία.

(19).jpg


Samadhi του Ranjit Singh, ένα κτίσμα του 18ου αιώνα στην Λαχώρη που φιλοξενεί τις ταφικές φιάλες του Σιχ κυβερνήτη Ranjit Singh (1780 - 1839), ο οποίος ίδρυσε την Αυτοκρατορία των Σιχ στην Λαχώρη, μετά την κατάρρευση της Μογγολικής διακυβέρνησης. Βρίσκεται δίπλα από το Φρούριο της Λαχώρης και το Τζαμί Badshahi. Το κτίριο συνδυάζει στοιχεία Σιχ, Ινδουϊστικής και Ισλαμικής αρχιτεκτονικής.

(20).jpg


Gurdwara Dehra Sahib, το οποίο έχει κατασκευασθεί εις μνήμην του 5ου Σιχ Γκουρού, του Γκουρού Arjan Dev ji, και βρίσκεται κοντά στο Φρούριο της Λαχώρης. Το Gurudwara πιστεύεται ότι έχει κτισθεί στο ακριβές σημείο όπου βασανίστηκε και μαρτύρησε το 1606 μ.Χ. ο Γκουρού. Η πλατφόρμα αυτή είχε αρχικά κατασκευασθεί από τον Γκουρού Hargobind Singh ji, αλλά καταστράφηκε. Το 1884, ο Μαχαραγιάς Ranjit Singh, κυβερνήτης της Λαχώρης, έκτισε τον ναό αυτόν.

(21).jpg


To Φρούριο της Λαχώρης με την εμβληματική Πύλη Alamgiri. Στα δεξιά φαίνεται το Hazuri Bagh Baradari, ένα baradari (περίπτερο με 12 πόρτες σχεδιασμένο έτσι ώστε να επιτρέπει την ελεύθερη ροή του αέρα, κατάλληλο για χορευτικές εκτελέσεις) από λευκό μάρμαρο που βρίσκεται μέσα στον κήπο Hazuri Bagh. Το Hazuri Bagh είναι ένας κήπος στη Λαχώρη, που οριοθετείται από το Φρούριο της Λαχώρης στα ανατολικά, από το Τζαμί Badshahi στα δυτικά, από το Samadhi του Ranjit Singh στα βόρεια και από την Πύλη Roshnai στα νότια. Ο κήπος αυτός δημιουργήθηκε από τον Μαχαραγιά Ranjit Singh, τον Σιχ κυβερνήτη του Punjab, το 1818.

(22).jpg


Πύλη Εισόδου στο Τζαμί Badshahi, Λαχώρη

(23).jpg


Τζαμί Badshahi, ένα από τα εμβληματικότερα ορόσημα της Λαχώρης

(24).jpg


Είσοδος στην Πύλη του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη

(25).jpg


Εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη. Το εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi είναι διακοσμημένο με Μογγολικές νωπογραφίες, σκαλιστά μάρμαρα και περίτεχνα γύψινα.


Και δυό λόγια για την ιστορία του Πακιστάν, μιάς χώρας που έχει μια πανάρχαιη διαδρομή. Έδρα του αρχαίου πολιτισμού της Κοιλάδας του Ινδού, ενός από τους τρεις αρχαιότερους πολιτισμούς μαζί με αυτόν της Αιγύπτου και της Μεσοποταμίας, στη συνέχεια κατακτήθηκε από το Δαρείο τον Πρώτο, της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών της Περσίας. Μετά ήρθε η σειρά του δικού μας, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος κατέλαβε την χώρα μετά από σκληρές μάχες και μεγάλη αντίσταση, εγκαθιδρώντας τελικά την εκεταμένη αυτοκρατορία του, από την Ελλάδα μέχρι τον Ινδό Ποταμό. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Chandragupta, ο ιδρυτής του μεγάλου Βασιλείου και της Δυναστείας Maurya που επεκτεινόταν σε όλη σχεδόν την σημερινή Ινδία, βρήκε ευκαιρία και επεκτάθηκε στην Κοιλάδα του Ινδού. Μετά από συγκρούσεις μεταξύ Ελληνο-Ινδικού και Βασιλείου των Maurya, ο Chandragupta ήρθε σε συμφωνία με τον Σέλευκο τον Ι – διάδοχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή, και του δόθηκε το Πακιστάν και μεγάλο μέρος του σημερινού Αφγανιστάν. Με την διακυβέρνηση του Ashoka, εγγονού του Chandragupta, εγκαταστάθηκε και ο Βουδισμός στην Αυτοκρατορία του Maurya, και για μιά μεγάλη χρονική περίοδο, από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ., παρατηρείται το φαινόμενο του Ελληνο-Βουδισμού, του πολιτισμικού συγκρητισμού δηλαδή μεταξύ της Ελληνιστικής κουλτούρας και του Βουδισμού, τα σπουδαιότερα δείγματα του οποίου βρίσκονται στην περιοχή της Gandhara με πολλά ευρήματα στην Τάξιλα, που θα επισκεπτόμασταν αργότερα.

Στη συνέχεια, στην περιοχή του Πακιστάν, ή μάλλον σε κάποια τμήματά της επικρατούν μερικά βασίλεια ή δυναστείες, τα σπουδαιότερα εκ των οποίων αναφέρω ονομαστικά, το Ινδο-Ελληνικό Βασίλειο με τον Μένανδρο, το Ινδο-Σκυθικό Βασίλειο, το Ινδο-Παρθικό Βασίλειο, η Αυτοκρατορία Κushan (μαζί με μεγάλο μέρος της σημερινής Ινδίας), η Νεο-Περσική Αυτοκρατορία των Σασσανιδών, η Αυτοκρατορία Gupta, και διάφορα άλλα μικρότερα βασίλεια και ηγεμονίες, μέχρι που φθάνουμε στην κατάληψή του από το Αραβικό Χαλιφάτο, στις αρχές του 8ου αιώνα μ.Χ. Ακολουθούν οι Αφγανικές δυναστείες των Shahis, η Τουρκική δυναστεία των Ghaznavid, και το Τουρκοκρατούμενο Σουλτανάτο του Δελχί. Παράλληλα, υπάρχουν και πολλά μικρά τοπικά βασίλεια με δικούς τους κυβερνήτες, και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς όταν περιηγείται το σημερινό Πακιστάν, διαβάζοντας τα ιστορικά στοιχεία για διάφορες περιοχές, και ιδιαίτερα τις κοιλάδες ανάμεσα στα πανύψηλα βουνά των Οροσειρών, που αποτελούσαν την έδρα ηγεμονιών και πριγκηπάτων.

Η νεώτερη ιστορία του Πακιστάν ξεκινάει με την Μογγολική Αυτοκρατορία, που εκτείνονταν στο σημερινό Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ινδία και Μπανγκλαντές. Εμείς για ευκολία χρησιμοποιούμε τον όρο Μογγόλοι, αλλά στα Αγγλικά ο σωστός όρος είναι Mughal που είναι διαφορετικό από το Mongol. Πρόκειται λοιπόν για την Αυτοκρατορία των Mughal, που είναι Τουρκογενείς της Κεντρικής Ασίας, αλλά με μεγάλη επιμιξία των Μογγόλων, ενώ ο ιδρυτής της Babur, ήταν απόγονος του Τζέγκις Χαν. Η Μογγολική αυτοκρατορία με σημαντικούς ηγέτες τον Akbar, τον Shan Jahan (γνωστό στους περισσοτέρους μας και από το Taj Mahal) και τον Aurangzeb, είχε σημαντική επίδραση στην κουλτούρα, την κουζίνα και την αρχιτεκτονική του Πακιστάν. Για ένα μικρό διάστημα, κατά το τέλος του 16ου μ.Χ. αιώνα, η Λαχώρη αποτέλεσε την πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας και υπάρχουν σημαντικά μνημεία από την περίοδο αυτή. Ακολουθεί η Αυτοκρατορία των Durrani με επίκεντρο το Αφγανιστάν, αλλά αρχίζει η άνοδος των Σιχ και του Σιχισμού, της πέμπτης μεγαλύτερης σήμερα θρησκείας στον κόσμο, που ξεκίνησε από την περιοχή του Πακιστάν Punjab. Η Αυτοκρατορία των Σιχ διήρκεσε 50 χρόνια, το πρώτο μισό του 19ου αιώνα, ενώ μετά από μιά σειρά πολέμων οι Βρεττανοί, αρχικά με την Εταιρεία της Ανατολικής Ινδίας και στη συνέχεια σαν τμήμα της Βρεττανο-Ινδικής Αυτοκρατορίας, είχαν την κυριαρχία στο σημερινό Πακιστάν, μέχρι την ανεξαρτησία του 1947.

Η Βρεττανική διακυβέρνηση, που ονομάστηκε British Raj, κράτησε από το 1858 μέχρι το 1947, οπότε μετά από μακροχρόνιες και σκληρές διαπραγματεύσεις, δημιουργήθηκαν τα χωριστά κράτη της Ινδίας και του Μουσουλμανικού Πακιστάν. Σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Πακιστάν διαδραμάτισε ο Μuhammad Ali Jinnah, ηγέτης της Μουσουλμανικής Λίγκας, και Γενικός Κυβερνήτης της χώρας μέχρι τον θάνατό του, θεωρούμενος από τους Πακιστανούς σαν ο πατέρας του Έθνους. Στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, που αρχικά σημαδεύτηκε από την διάσπαση του Ανατολικού Πακιστάν σαν το ανεξάρτητο κράτος του Μπανγκλαντές, εναλλάσσονται διάφοροι πολιτικοί ηγέτες όπως ο Ali Bhutto και η κόρη του Benazir Bhutto, αρχηγοί του σοσιαλιστικού κόμματος ΡΡΡ (Pakistan Peoples Party), οι στρατιωτικοί δικτάτορες Muhammad Zia και Pervez Musharraf, και ο πλούσιος επιχειρηματίας αρχηγός της κεντροδεξιάς Πακιστανικής Μουσουλμανικής Λίγκας Nawaz Sharif που καθαιρέθηκε από όλα τα πολιτικά αξιώματα από το Ανώτατο Δικαστήριο του Πακιστάν το 2018, λόγω ατασθαλιών. Μετά από το γεγονός αυτό έγιναν εκλογές και σημερινός πρωθυπουργός του Πακιστάν είναι ο Ahmed Khan, πρώην παγκοσμίου φήμης παίχτης του κρίκετ και αρχηγός ενός κεντρώου κόμματος που έχει ιδρύσει, του Πακιστανικού Κινήματος για Δικαιοσύνη.

Συνεχίζουμε με την επίσκεψη του Μεγάλου Παζαριού της Λαχώρης, του Anarkali. Το Anarkali ονομάζεται έτσι από την χορεύτρια της βασιλικής αυλής, την οποία ο Moγγόλος Αυτοκράτορας Akbar διέταξε να θάψουν ζωντανή σε έναν τοίχο σαν τιμωρία για τις υποτιθέμενες ερωτικές προσεγγίσεις της με τον γιό του Jehangir. Σήμερα, το όνομα της Anarkali τιμάται από το πολύβουο παζάρι στην ίδια περιοχή με τον τάφο της Anarkali, με μια ποικιλία μαγαζιών που πουλούν αγαθά κάθε είδους. Έχουμε λίγη ώρα για κάποιες αγορές, όχι τίποτα σπουδαίο, τα απαραίτητα μαγνητάκια, και κάποια χειροποίητα διακοσμητικά. Το παζάρι έχει τα πάντα, αναμνηστικά, κοσμήματα, υφάσματα, τρόφιμα, φαγάδικα. Περιττό να πω ότι όλοι οι πελάτες είναι ντόπιοι, δεν θυμάμαι να είδαμε κάποιον τουρίστα. Εμείς περνάμε σχεδόν απαρατήρητοι ή αδιάφοροι, εξ άλλου φροντίσαμε να μην πάρουμε μεγάλες μηχανές, αλλά μηχανές τσέπης και κινητά για φωτογραφίες. Πάντως, εάν έχεις πάει σε άλλα μεγάλα παζάρια της Ανατολής, το Anarkali δεν σε εντυπωσιάζει ιδιαίτερα.

(26).jpg

(27).jpg
(28).jpg
(29).jpg
(30).jpg
(31).jpg
(32).jpg
(34).jpg
(35).jpg


Στο παζάρι Anarkali

Αφού περιπλανηθήκαμε για 1-2 ώρες ανεβήκαμε στο αυτοκίνητο για τον επόμενο μεγάλο σταθμό, την περίφημη τελετή των συνόρων που γίνεται κάθε απόγευμα στο Wagah, στα σύνορα μεταξύ Πακιστάν και Ινδίας, κάπου 30 χιλιόμετρα ανατολικά της Λαχώρης. Μας έχουν πει όλοι και έχουμε διαβάσει ότι αξίζει να κάνει κανείς ένα ιδιαίτερο ταξίδι στα σύνορα αυτά για να παρακολουθήσει την εκπληκτική τελετή κλεισίματος των συνόρων και υποστολής της σημαίας, που διεξάγεται καθημερινά. Η τελετή εκτελείται από στρατιώτες της Ινδικής Συνοριακής Δύναμης Ασφαλείας και των Ρέϊντζερ του Πακιστάν. Έχει χορογραφηθεί προσεκτικά και περιλαμβάνει πολύ καλό σχεδιασμό και συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Φτάσαμε κοντά στα σύνορα και σε ένα σημείο, μετά από 2-3 αστυνομικούς ελέγχους, μας οδήγησαν σε έναν χώρο στάθμευσης, από όπου θα έπρεπε να συνεχίσουμε με τα πόδια.

Ο κόσμος πολύς και τα αυτοκίνητα αμέτρητα, και να σκεφθεί κανείς ότι αυτό γίνεται καθημερινά. Βαδίζοντας κάπου 2 χιλιόμετρα προσεγγίσαμε τα μεγάλα φυλάκια των συνόρων, όπου ακολούθησε ο τελικός έλεγχος. Τα διαβατήρια είναι αναγκαία παντού όπου διεξάγεται έλεγχος, αλλά συνήθως αρκεί μια φωτοτυπία του διαβατηρίου και της βίζας. Είχαμε βγάλει καμιά 30ριά φωτοτυπίες ο καθένας για να τις έχουμε διαθέσιμες σε όλη την χώρα, μιάς και οι έλεγχοι από την αστυνομία είναι συχνοί. Στην περιοχή αυτή είναι και δικαιολογημένοι, επειδή τον Νοέμβριο του 2014, μια βόμβα αυτοκτονίας στην Πακιστανική πλευρά των συνόρων φόνευσε πάνω από 50 ανθρώπους, αμέσως μετά την τελετή. Παρ’ όλ αυτά, την επόμενη ημέρα η τελετή έγινε κανονικά, σαν να μην συνέβη τίποτε σημαντικό, φαίνεται πως η συνοριακή τελετή του Wagah είναι το πιό σταθερό γεγονός στις δύο γειτονικές χώρες. Μετά τον έλεγχο μπήκαμε στο στάδιο και πιάσαμε θέσεις, ενώ ένας φράχτης με πύλες μας χώριζε από την Ινδική πλευρά, όπου υπήρχε και εκεί ένα στάδιο ακόμη μεγαλύτερο, γεμάτο ασφυκτικά με κόσμο (εμείς είχαμε και λίγα κενά). Σε λίγο ξεκίνησε η τελετή που πρέπει να ομολογήσω ότι είναι ένα από τα πιό ανόητα, άχρηστα, ψευτοεθνικιστικά θεάματα. Σκοπός της είναι να εγείρει πατριωτικό ζήλο ανάμεσα στο πλήθος και φαίνεται ότι το καταφέρνει, επειδή υπάρχει πάντοτε ένα τεράστιο και ενθουσιώδες πλήθος, το οποίο διογκώνεται κατά τα Σαββατοκύριακα και τις δημόσιες αργίες.

(36).jpg


Mεγάλες ουρές από αυτοκίνητα και μηχανές για την τελετή των συνόρων Wagah


Κατά την διάρκεια της τελετής αυτής λοιπόν, ο αντικειμενικός στόχος των στρατιωτών κάθε πλευράς είναι να βαδίσουν καλύτερα, να χαιρετίσουν καλύτερα και να κραυγάσουν δυνατότερα από τους άλλους. Η τελετή αρχίζει με την επιβλητική παρέλαση των στρατιωτών από τις δύο πλευρές προς τις συνοριακές πύλες. Οι Ρέϊντζερ του Πακιστάν φορούν μια πράσινη στρατιωτική στολή και το πλήθος κραυγάζει “Πακιστάν Zindabad ” (Ζήτω το Πακιστάν). Οι Ινδοί στρατιώτες είναι ντυμένοι με καφετιές στρατιωτικές στολές και χειροκροτούνται από τους θεατές που κραυγάζουν “Jai Hind” (Ζήτω η Ινδία). Μεγάφωνα φωνάζουν συνθήματα και υπάρχουν κλακαδόροι που χοροπηδώντας θεατρινίστικα προτρέπουν τον κόσμο σε επευφημίες. Όλοι κρατούν εθνικές σημαίες που τις κυματίζουν ψηλά με περηφάνεια και πολλοί φέρνουν και τα παιδιά τους βαμμένα με τα εθνικά χρώματα της χώρας!

Οι δύο χώρες χωρίζονται από δύο βαρειές πύλες, που είναι τοποθετημένες λίγα μέτρα χωριστά. Οι πύλες είναι καλά κλειστές προτού αρχίσει η τελετή που γίνεται αργά το απόγευμα, λίγο προτού βραδιάσει, και ανοίγουν σύντομα κατά τη διάρκεια της τελετής για να διεξαχθούν κάποιες ασκήσεις και για να επιτρέψουν την υποστολή των σημαιών. Η τελετή περιλαμβάνει κάποιους μάλλον διασκεδαστικούς θεατρινισμούς, οι οποίοι διεξάγονται καθώς εκτελείται η υποστολή των σημαιών. Οι Ινδοί και οι Πακιστανοί στρατιώτες εκτελούν έναν διαγωνισμό βαδίσματος χήνας, προσπαθώντας με τα πόδια τους να αγγίζουν σχεδόν τα μέτωπά τους, με το άκουσμα πατριωτικών τραγουδιών και την ενθάρρυνση του πλήθους, ενώ εκατοντάδες θεατές χειροκροτούν και βγάζουν σέλφις.

(37).jpg
(38).jpg
(39).jpg
(40).jpg
(41).jpg
(42).jpg
(43).jpg
(44).jpg
(45).jpg
(46).jpg
(47).jpg
(48).jpg
(49).jpg


H τελετή των συνόρων Wagah

Πρέπει να ομολογήσω ότι το βάδισμα των Ινδών και ο συγχρονισμός τους ήταν πολύ ανώτερα των Πακιστανών ρέϊντζερς, που ήταν λίγο αλλού γι αλλού (μερικές φωτογραφίες μου προς απόδειξη των γεγονότων).

(50).jpg
(51).jpg
(52).jpg
(53).jpg



Η τελετή των Συνόρων Wagah τελικά τελειώνει με ζωηρή χειραψία από τους στρατιώτες και των δύο πλευρών, ενώ οι σημαίες διπλώνονται προσεκτικά και μεταφέρονται μακριά για να φυλαχθούν κατά τη νύχτα. Η καθημερινή αυτή φιέστα στον Wagah, σαματατζίδικη, σωβινιστική, προκαλώντας σύγχιση, γεμάτη ψευτοπαλληκαρισμούς και περίτεχνες χειρονομίες – καθρεφτίζει την φορτισμένη σχέση μεταξύ των ίδιων των χωρών αυτών, που χωρίσθηκαν κατά την γέννηση του 1947 με κριτήριο το θρήσκευμά τους, ενώ η ιδρυτική αυτή περίοδος σημαδεύτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες φόνους και βιασμούς γυναικών και από τις δύο πλευρές. Φαίνεται λοιπόν, ότι με τις εχθρότητες μεταξύ των αντιπάλων εθνών να ανάβουν στην αμφισβητούμενη περιφέρεια του Κασμίρ, ο επιδεικτικός εθνικισμός έχει βρει το στοιχείο του στη Νότιο Ασία. Το αποτέλεσμα είναι το θέαμα αυτό να εκτελείται από το 1959 με αυξανόμενα πλήθη που αριθμούνται σε χιλιάδες, και με ελάχιστες διακοπές.

(54).jpg


Οι θεατές αποχωρούν μετά την τελετή των συνόρων Wagah


Όταν επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο έχει βραδιάσει. Στον δρόμο πολλοί μας πλησίασαν και μας ρώτησαν από που είμαστε. Φυσικά όλοι γνωρίζουν την Ελλάδα σαν Γιουνάν, βρήκαμε μάλιστα και κάποιους που έχουν δικούς τους που εργάζονται στη χώρα μας. Γενικά, η αντιμετώπισή τους ήταν φιλική, αλλά υπήρχε και κάποια ελαφριά αδιαφορία, καμία σχέση πάντως, με το υπόλοιπο ορεινό Βόρειο Πακιστάν, έξω από την μεγαλούπολη, όπου οι κάτοικοι ήταν εξαιρετικά θερμοί και φιλόξενοι. Φθάνουμε στο κέντρο της πόλης και εκεί γίνεται η αλλαγή των οδηγών. Ο νέος “Αγγλομαθής” οδηγός μας συστήνεται σαν γνώστης όχι μόνο της Αγγλικής γλώσσας, αλλά και όλης της επικράτειας του Βόρειου Πακιστάν. Σύντομα θα διαπιστώναμε ότι από μέν την Αγγλική γλώσσα οι γνώσεις του δεν ξεπερνούν τις 100-200 λέξεις, ενώ από το Βόρειο Πακιστάν, ο μόνος δρόμος στον οποίο έχει ξαναοδηγήσει είναι ο Κarakorum Highway, στην ραχοκοκκαλιά της χώρας, δίχως να έχει πάει σε καμιά από τις παρακάμψεις που είχαμε προγραμματίσει εμείς, δηλαδή το Skardu, και την δυτική πορεία από τον Ινδοκαύκασο προς την χώρα των Καλάς. Πάντως οι οδηγικές του ικανότητες φαίνονται καλές. Από το πρωί δεν έχουμε φάει σχεδόν τίποτα και σταματάμε πριν βγούμε από την Λαχώρη σε ένα Κentucky Chicken, όπου τρώμε κάτι πρόχειρο. Το πρόγραμμα προβλέπει διανυκτέρευση στο Faisalabad, κάπου 2 με 3 ώρες οδήγηση, και απόσταση γύρω στα 200 χιλιόμετρα, με το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου αυτοκινητόδρομο.
 
Last edited:

KIKI

Member
Μηνύματα
2.697
Likes
6.676
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
 
Μηνύματα
1.992
Likes
6.323
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
Σε ευχαριστώ. Ελπίζω να σου αρέσει και η συνέχεια.

Πολυ ωραία!!!! Καλώς ήρθες στην παρέα μας. Περιμένουμε τη συνέχεια!!
Ευχαριστώ πολύ. Είμαι νέος στην παρέα, αλλά όχι και πάρα πολύ, αυτή είναι η τρίτη ταξιδιωτική μου ιστορία.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
Εύγε φίλε μου διότι εγώ είμαι ο ορισμός της αναβλητικότητας. Καλή χρονιά πάντα με τέτοια ταξίδια. Αντε και στα Παμιρ!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.190
Μηνύματα
883.445
Μέλη
38.896
Νεότερο μέλος
η μεγάλη η ζωή

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom