Πακιστάν Στη Γη των Αγνών

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240

ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ. Στις κοιλάδες των Kalash

Eίναι απόγευμα όταν φθάνουμε στην Chitral. Περνάμε την γέφυρα επάνω από τον ποταμό Chitral και λίγο μετά, πηγαίνοντας παράλληλα με το ποτάμι, μπαίνουμε στην πόλη. Σε όλη αυτή την πορεία μας ακολουθήσαμε την πορεία του ποταμού, που αρχικά λέγονταν Laspur, προερχόμενος από τον παγετώνα Chiantar, ένα στρώμα πάγου 40 χιλιομέτρων στα 5.000 μέτρα υψόμετρο στα βόρεια της χώρας, από όπου ξεκινάει και ο ποταμός Amu Darya – o αρχαίος Ώξος που διασχίζει την Κεντρική Ασία μέχρι την Λίμνη Αράλη, αλλά και ο γνωστός μας ποταμός Gilgit, που τον είχαμε ακολουθήσει αρχικά. Στη συνέχεια ο Laspur λέγεται Mastuj, στην περιοχή που περνάει δίπλα από την ομώνυμη πόλη, και μετά Chitral, σχηματίζοντας αμέσως μετά την πόλη μια πλατιά κοιλάδα, γύρω στα 4 χιλιόμετρα, με καλλιεργήσιμες περιοχές. Μετά την Chitral ο ποταμός λέγεται Kunar και αργότερα μπαίνει μέσα στο Αφγανιστάν. Η Chitral είναι μια ήσυχη μικρή πόλη, στην ουσία απλωμένη γύρω από έναν κεντρικό δρόμο, με αρκετά αξιοθέατα όμως. Εδώ σε κυριαρχεί το αίσθημα ότι βρίσκεσαι απομονωμένος στο τέρμα του κόσμου, αφού για να φθάσεις στην πολύ δύσκολη σε πρόσβαση περιοχή αυτή, έχεις να περάσεις από επικίνδυνες ορεινές διαβάσεις. Είτε η πορεία προς το Shandur Pass, εκεί από όπου ήρθαμε, είτε η πορεία προς τον νότο για την Peshawar, όπου θα συνεχίσουμε, είναι πολύωρες και δύσκολες διαδρομές, ενώ οι οροσειρές ολόγυρα του Ινδοκαύκασου και του Hindu Raj σε περιτριγυρίζουν ασφυκτικά. Υπάρχει και αεροπορική επικοινωνία με την Peshawar, αλλά για πολλούς μήνες τον χρόνο τα δρομολόγια δεν εκτελούνται λόγω των κακών καιρικών συνθηκών. Η Chitral όμως είναι το κέντρο για πολλές ορεινές εξορμήσεις για τους λάτρεις της ορειβασίας και φυσικά για τις κοιλάδες των Kalash, που ήταν ένας από τους κύριους στόχους του ταξιδιού μας.

Υπάρχει ένα ξακουστό ξενοδοχείο 10 χιλιόμετρα βόρεια της Chitral, το Hindukush Heights, το οποίο δεν είναι και ιδιαίτερα ακριβό, αλλά επειδή όμως αφενός η διαδρομή είναι αρκετά δύσκολη για να πάμε εκεί και αφετέρου είναι ακόμη νωρίς και έχουμε ώρα για να περιηγηθούμε την πόλη, αποφασίζουμε να μείνουμε στο κέντρο της Chitral, όπου βρίσκουμε εύκολα ένα αρκετά συμπαθητικό ξενοδοχείο. Επισκεπτόμαστε το Φρούριο Chitral, που βρίσκεται σε μια στρατηγική θέση επάνω στον ποταμό, το οποίο όμως καλύτερα φαίνεται από απέναντι, και θα το θαυμάσουμε κατά την διαδρομή μας την επόμενη μέρα. Το φρούριο έχει κατασκευασθεί το 1774 κατά την διάρκεια της βασιλείας του Mothered Shah Kaptur II και αποκαταστάθηκε το 1911 από τον Sir Shoji ul-Mulk. Το σύμπλεγμα χρησίμευε για να στεγάζει τους στρατώνες των φρουρών του Mehtar του πριγκηπικού κράτους του Chitral.

Πολύ κοντά βρίσκεται και το Μεγάλο Τζαμί, κτισμένο κατά το τέλος του 19ου αιώνα από τους ul-Mulks όπως λέγονταν οι κυβερνήτες της Chitral. Με τους ροζ και λευκούς τοίχους, τον λευκό θόλο και τους μιναρέδες που πλαισιώνουν την ορεινή κορυφή του Tirich Mir στο βάθος, είναι από τα πιο ξεχωριστά τζαμιά του Πακιστάν. Οι κάτοικοι είναι αρκετά φιλικοί, Ισμαηλίτες Μουσουλμάνοι οι περισσότεροι, αλλά θεωρούνται πολύ συντηρητικοί και οι γυναίκες σχεδόν απουσιάζουν από τους δρόμους. Τρώμε στο ξενοδοχείο μας, που έχει ωραία θέα προς το ποτάμι, και ετοιμαζόμαστε να πάμε για ύπνο, όταν ένα νέο πρόβλημα προκύπτει. Μας βρίσκει ο Farooq, ο οδηγός μας, και μας λέει ότι δεν μπορεί να μας πάει την επομένη στις κοιλάδες των Kalash, επειδή ο δρόμος είναι πολύ στενός και δεν χωράει το Prado!! Μας συμβουλεύει να νοικιάσουμε ένα από τα στενά τζιπ που είναι διαθέσιμα στην περιοχή και είναι κατάλληλα για τις διαδρομές αυτές. Τηλέφωνα και πάλι στον πράκτορά μας τον Ahktar στη Λαχώρη, στον οποίο εξηγούμε ότι το πακέτο των Kalash ήταν στην συμφωνία, και ότι δεν έχουμε αντίρρηση για την ενοικίαση του στενού τζιπ, αλλά θα πρέπει να το πληρώσει αυτός. Νέες συνεννοήσεις μεταξύ του Farooq και του Ahktar και τελικά, βρίσκεται η λύση, το τζιπ μας τελικά είναι κατά κάποιο θαυμαστό τρόπο κατάλληλο και για τους δρόμους των Kalash, και θα το χρησιμοποιήσουμε για τις διαδρομές αυτές. Βέβαια, όλη αυτή η ιστορία μας προκαλεί κάποια ανησυχία αλλά ο Farooq μας διαβεβαιώνει ότι όλα είναι εντάξει και ότι δεν πρόκειται να κινδυνεύσουμε.


(1).jpg


Φρούριο Chitral


(2).jpg



(3).jpg


Μεγάλο Τζαμί του Chitral

To άλλο πρωί, έχοντας ξεκουραστεί αρκετά, ξυπνάμε νωρίς και μετά από ένα καλό πρωινό ξεκινάμε για την μεγάλη περιπέτεια, την διήμερη επίσκεψη στις κοιλάδες των Kalash. Αρχικά επιστρέφουμε από τον ίδιο δρόμο, περνώντας από το παζάρι Naya, πολύβουο κλασσικό παζάρι του κεντρικού δρόμου, παρόμοιο με αυτά που συναντάς σε όλες τις πόλεις του Βόρειου Πακιστάν. Περνάμε την γέφυρα και συνεχίζουμε παράλληλα με το ποτάμι, αλλά προς τον νότο αυτή τη φορά και βλέπουμε απέναντι την θέα του όμορφου φρούριου Chitral, με το έντονο κοκκινωπό χρώμα. Λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα περνάμε μια στενή γέφυρα, επάνω από τον Ποταμό που λέγεται πλέον Kunar, και διασχίζουμε την Ayun. Είναι μια μικρή πόλη, δίχως κανένα ενδιαφέρον, με πάρα πολλή κίνηση, και έναν πολύ στενό κεντρικό δρόμο, που για να τον περάσουμε κάνουμε αρκετή ώρα. Αμέσως μετά αρχίζουν οι στροφές και σε λίγη ώρα ανεβαίνουμε σε υψόμετρο, αλλά γρήγορα ξανακατεβαίνουμε και φθάνουμε σύντομα στην στενή κοιλάδα του ποταμού Kalash. Ο δρόμος είναι όντως πολύ στενός, αλλά ευτυχώς δεν συναντούμε σχεδόν καθόλου άλλα αυτοκίνητα, ίσως επειδή είναι πολύ νωρίς. Δίπλα μας κυλάει ο μικρός ποταμός Kalash, και το τοπίο είναι πολύ όμορφο. Πάντως, δεν μας φοβίζει καθόλου η διαδρομή, ίσως επειδή έχουμε συνηθίσει πια, ή επειδή δεν υπάρχουν οι γκρεμοί που χαρακτηρίζουν τις διαδρομές δίπλα από τον μανιασμένο Ινδό. Μετά από λίγα χιλιόμετρα φθάνουμε σε μια διασταύρωση, όπου υπάρχει σηματοδότηση και ένα μικρό φυλάκιο. Εδώ παλιά γινόταν η καταχώρηση των στοιχείων όσων ταξίδευαν προς τους Kalash, στους οποίους έδιναν και ένοπλους φρουρούς για συνοδεία, αλλά αυτό δεν είναι πια απαραίτητο επειδή οι συνθήκες ασφάλειας στην περιοχή έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια. Από εδώ, η διαδρομή προς τα αριστερά οδηγεί στην περισσότερο τουριστική Κοιλάδα Bumburet και προς τα δεξιά στην περισσότερο παραδοσιακή Κοιλάδα Rumbur. Εμείς θα πάρουμε την αριστερή διαδρομή, προς την Bumburet, όπου θα μείνουμε το βράδυ, μιάς και υπάρχουν και τα καλύτερα καταλύματα, ενώ την Rumbur θα επισκεφθούμε την επομένη.


(4).jpg



(5).jpg



(6).jpg



(7).jpg


Παζάρι Naya, Chitral


(8).jpg



(9).jpg



(10).jpg



(11).jpg



(12).jpg


Στην Κοιλάδα Kalash


(13).jpg


Φυλάκιο στην διασταύρωση προς Bumburet και Rumbur

Δώδεκα χιλιόμετρα μετά την διασταύρωση βλέπουμε από μακριά το χωριό των Kalash. Παρότι οι περισσότεροι έχουν ακούσει για τον αινιγματικό λαό των Kalash με τις παγανιστικές συνήθειες, θα γράψω εδώ δυό λόγια. Οι Kalash αριθμούν περίπου 3.500 άτομα, όντας η μικρότερη ομάδα ανάμεσα στις θρησκευτικές μειονότητες του Πακιστάν. Αντίθετα από τις άλλες μειονότητες ζουν αποκλειστικά σε μιά ιδιαίτερη γεωγραφική περιοχή, στις τρεις κοιλάδες του Birir, της Bumburet και της Rumbur, στον Ινδοκαύκασο, ανάμεσα στα Αφγανικά σύνορα και στην Κοιλάδα του Chitral. Την κοιλάδα του Birir αποφασίσαμε να μην την επισκεφθούμε, επειδή έχει ξεχωριστή διαδρομή που φεύγει από την Ayun και δεν προσφέρει κάτι παρά πάνω από ότι οι άλλες δύο κοιλάδες. Στο αφοσιωμένο στον Μουσουλμανισμό Πακιστάν, η ύπαρξη παγανιστών που ακόμη εξασκούν τα αρχαία τους έθιμα – παρότι σε μιά σειρά απομακρυσμένων κοιλάδων – έρχεται κάπως σαν σοκ. Οι Kalash έχουν μια περήφανη και μοναδική κουλτούρα που έχει προσελκύσει τον καθένα, από τους ιεραποστόλους μέχρι τους ανθρωπολόγους, από τους εθελοντές μέχρι τους τουρίστες. Η μυθολογία και το φολκλόρ των Kalash έχουν συγκριθεί με αυτά της αρχαίας Ελλάδας και οι Kalash διεκδικούν μυθική καταγωγή σαν απόγονοι των στρατιών του Μεγάλου Αλεξάνδρου που έμειναν πίσω, μετά από τις εκστρατείες του στην περιοχή, αλλά οι εθνολόγοι λένε ότι ο σύνδεσμος αυτός δεν μπορεί να αποδειχθεί. Οι Kalash δεν είναι στην πραγματικότητα πολυθεϊστές, πιστεύουν σε έναν θεό (Dezau), αλλά τον θεωρούν σαν μιά μακρινή μορφή και αντίθετα προσεύχονται ή θυσιάζουν στα dewalok (πνεύματα) που ασχολούνται με πιό γήϊνες υποθέσεις. Η ζωή διαιρείται σε αγνές (onjesta) και ακάθαρτες (pragata) σφαίρες, που επιδρούν σημαντικά στην καθημερινή τους ζωή και μεταφέρουν πολλά σχετιζόμενα ταμπού.

Εάν το πρώτο πράγμα που σε εντυπωσιάζει στους Kalash είναι η αφοπλιστική τους φιλοξενία, τότε το δεύτερο είναι η εμφάνισή τους. Οι γυναίκες Kalash φορούν μακριά μαύρα βαμβακερά φορέματα διακοσμημένα με σειρήτια ή κεντήματα, καλύματα της κεφαλής και ένα μεγάλο αριθμό κολιέδων με χάντρες. Τα χρωματιστά μάλλινα μακριά καλύματα της κεφαλής κατεβαίνουν στους ώμους των γυναικών, διακοσμημένα με πειθαρχημένα κύματα από πορσελάνινα κελύφη και περίτεχνα κεντήματα, με ζωηρά κόκκινα, χτυπητά ροζ, Βυζαντινά μπλε, καναρινί κίτρινα και σμαραγδένια πράσινα συνυφασμένα σε καλειδοσκοπικές ταπισερί. Αντίθετα από τις περισσότερες Μουσουλμάνες, οι γυναίκες Kalash παραμένουν ακάλυπτες και φημίζονται για την ομορφιά τους. Συγκρινόμενοι με πολλούς συμπατριώτες τους πέρα από τις κοιλάδες τους, οι Kalash είναι ευχάριστα φιλελεύθεροι: πίνουν κρασί, διεξάγουν χορευτικά φεστιβάλ, λατρεύουν τους θεούς του, και οι γυναίκες δεν φοράνε μπούρκες και είναι ελεύθερες να διαλέξουν τον σύζυγό τους.


(14).jpg



(15).jpg



(17).jpg



(18).jpg



(19).jpg



(20).jpg


Στο χωριό των Kalash

Μπαίνουμε στο χωριό και κάνουμε μια βόλτα προτού βρούμε ξενοδοχείο για να διανυκτερεύσουμε. Είναι ένα μικρό χωριό με πολύ άσχημο δρόμο – ίσως τον χειρότερο της σημερινής διαδρομής μας, με γραφικά σπίτια κτισμένα στις πλαγιές ενός λόφου. Βλέπουμε αρκετές γυναίκες με τις όμορφες τοπικές ενδυμασίες και αρκετά παιδιά που μας κοιτάζουν περίεργα. Παρότι κατά καιρούς έρχονται κάποια τουριστικά γκρουπ εδώ, η παρουσία ξένων είναι γενικά κάτι το σπάνιο. Υπάρχουν μερικά μικρά μαγαζιά που πουλούν διάφορα είδη και 2-3 από αυτά με σουβενίρ, κυρίως από τοπικές ενδυμασίες, π.χ. μαντήλια, καλύμματα κεφαλιού, κλπ. Φυσικά βρίσκουμε εύκολα δωμάτιο, μιάς και υπάρχουν 2-3 σχετικά καλά ξενοδοχεία και μάλλον άδεια και ζητάμε από τον ξενοδόχο να μας βρει έναν οδηγό για περιήγηση στις κατοικίες των Kalash. Σε λίγο έρχεται ο οδηγός μας, ένας συμπαθητικός νέος που μιλάει πολύ καλά Αγγλικά, σπουδαστής από ότι μας είπε, που θα αναλάβει την ξενάγησή μας. Ανεβαίνουμε λοιπόν τον ανηφορικό δρόμο προς τα σπίτια του χωριού, ενώ στον δρόμο συναντoύμε αρκετές γυναίκες φορτωμένες. Ο οδηγός μας μας βάζει σε μερικά σπίτια, όπου μας υποδέχονται πολύ φιλόξενα οι ένοικοι, κυρίως γυναίκες και παιδιά, μιάς και την ώρα αυτή οι άντρες λείπουν στα χωράφια. Δεν μας πειράζει καθόλου, μιάς και είναι οι γυναίκες που ντύνονται εντυπωσιακά στους Kalash και αποτελούν το αξιοθέατο. Βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες, και συχνά μας προσφέρουν διάφορα κεράσματα, από αναψυκτικά, μέχρι κάποια τοπικά γλυκά. Ο οδηγός μας τους εξηγεί ότι είμαστε από την Ελλάδα και το δέχονται με χαμόγελο, αφού παρότι δεν έχει αποδειχθεί η σχέση τους με τον Μεγάλο Αλέξανδρο και τον στρατό του, υπάρχουν στενές σχέσεις με την χώρα μας που έχει κάνει πολλές δωρεές στην κοινότητα, μεταξύ των οποίων και το Μορφωτικό Κέντρο της Bumburet, που θα επισκεφθούμε την επομένη. Άλλωστε, Έλληνας αξίζει να είναι όποιος μετέχει της Ελληνικής παιδείας, και μάλιστα περισσότερο από τον έχοντα τα απαραίτητα γονίδια που να το πιστοποιούν. Μετά από λίγο φθάνουμε στην κεντρική πλατεία του χωριού, όπου συναντούμε αρκετές γυναίκες και παιδιά συγκεντρωμένα και βγάζουμε μερικές φωτογραφίες. Ξαναξεκινάμε και περνάμε από ένα μεγάλο κτίριο. O οδηγός μας , μας λέει ότι το κτίριο αυτό λέγεται “bashaleni” και εκεί συγκεντρώνονται οι γυναίκες όταν έχουν έμμηνη ρύση, μιάς και αυτό υπάγεται στην σφαίρα του ακάθαρτου (pragata), ώστε να ξανακερδίσουν την αγνότητά τους. Μας είπε μάλιστα ότι αν οι Kalash αντιληφθούν ότι κάποια τουρίστρια βρίσκεται σε φάση έμμηνου ρύσης, θα οδηγηθεί στο κτίριο αυτό αναγκαστικά, όπου θα κρατηθεί για λίγες ημέρες!


(21).jpg



(22).jpg



(23).jpg



(24).jpg



(25).jpg



(26).jpg



(27).jpg



(28).jpg



(29).jpg



(30).jpg



(31).jpg



(32).jpg



(33).jpg



(34).jpg



(35).jpg



(36).jpg



(37).jpg



(38).jpg



(39).jpg



(40).jpg


Oι Kalash


(41).jpg



(42).jpg



(43).jpg


Στην Κεντρική Πλατεία του χωριού των Kalash

Έχει αρχίσει να σκοτεινιάζει και φθάνουμε στο ξενοδοχείο μας. Εκεί δεχόμαστε μια αναπάντεχη επίσκεψη, ένας δάσκαλος που διδάσκει σε ένα γειτονικό χωριό, έμαθε για την παρουσία μας, και το ότι προερχόμαστε από την Ελλάδα, και ήρθε για να μας γνωρίσει. Στην κουβέντα μαζί του, μας λέει ότι είναι φίλος του περίφημου Θανάση Λερούνη. Για όσους δεν τον έχουν ακούσει, ο Θανάσης Λερούνης είναι ένας Έλληνας δάσκαλος, λόγιος και εθελοντής, ο μόνος Δυτικός που ζούσε σε αυτή την σειρά των κοιλάδων των Κalash στα ορεινά σύνορα του Πακιστάν, έχοντας αφιερώσει την ζωή του στη μελέτη και την βελτίωση της ζωής του αρχαίου “χαμένου φύλου”, των τελευταίων παγανιστών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ασίας.

Ο Θανάσης Λερούνης ζούσε ανάμεσα στους Kalash από το 2001, υποστηριζόμενος από την Ελληνική κυβέρνηση, και διηύθυνε ένα μουσείο που εστιάζονταν στην κουλτούρα της φυλής και στις σχέσεις της με την Ελλάδα. Νόμιζε ότι η απομόνωση της κοιλάδας και η 10ετής παρουσία του εκεί του παρείχαν ασφάλεια, αλλά απήχθη από μια ομάδα Ταλιμπάν σε μια βίαιη επιδρομή το ξημέρωμα στις 7 Σεπτεμβρίου 2009. Τον μετέφεραν από την άλλη μεριά των συνόρων, στην επαρχία Nuristan του Αφγανιστάν. Αυτοί που τον είχαν συλλάβει απαίτησαν την απελευθέρωση μαχητών τους που κρατούσαν οι Πακιστανοί σε αντάλλαγμα της ελευθερίας του. Τελικά, ο Θανάσης Λερούνης απελευθερώθηκε μετά από 6 μήνες στην αιχμαλωσία, κατόπιν των συντονισμένων ενεργειών της Πακιστανικής και της Ελληνικής κυβέρνησης. Οι Kalash επισήμαναν ότι πρίν την απαγωγή, ο Λερούνης δεν είχε κανένα πρόβλημα και ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στην τοπική κοινωνία. Μετά από μια σύντομη εξιστόρηση των περιπετειών του Θανάση Λερούνη, ο Πακιστανός δάσκαλος τον πήρε στο κινητό του και μας τον έδωσε για να μιλήσουμε. Είχαμε μιά ευχάριστη σύντομη συνομιλία, υποσχεθήκαμε να συναντηθούμε στην Ελλάδα όπου ζει σήμερα ο Λερούνης (δυστυχώς ακόμη η συνάντηση δεν έχει πραγματοποιηθεί), και μας σύστησε να προσέχουμε επειδή τα πράγματα συχνά δεν είναι όπως φαίνονται! Η αλήθεια είναι ότι τα χωριά των Kalash βρίσκονται δίπλα από τα σύνορα με το Αφγανιστάν, γεγονός που δεν τα καθιστά ιδιαίτερα ασφαλή.

Μετά από ένα λιτό δείπνο, πέφτουμε για ύπνο, ενώ η ατμόσφαιρα είναι αρκετά δροσερή, αφού λόγω της ορεινής περιοχής η θερμοκρασία έχει κατέβει αρκετά. Το επόμενο πρωί έρχεται νωρίς ο οδηγός μας και μας οδηγεί στο Μορφωτικό Κέντρο της Bumburet. Χρηματοδοτημένο από την Ελληνική κυβέρνηση και κτισμένο σαν έκθεμα της αρχιτεκτονικής των Kalash, φιλοξενεί ένα μουσείο και μιά βιβλιοθήκη, καθώς και ένα σχολείο, αίθουσα συγκεντρώσεων και κλινική. Τα κέρδη επενδύονται σε προγράμματα για την υγεία και την παιδεία, καθώς και στην προβολή της κουλτούρας των Kalash. Μας υποδέχεται ο διευθυντής του σχολείου, ο οποίος μας χαιρετίζει θερμά και αναλαβαίνει την ξενάγησή μας στις διάφορες τάξεις, ενώ μας εξηγεί λεπτομέρειες σχετικές με την εκπαίδευση των μικρών μαθητών. Γυρίζουμε όλες τις τάξεις και συνομιλούμε με όλους τους δασκάλους, ενώ τα παιδιά φαίνονται καθαρά, ήσυχα και πειθαρχημένα. Δυστυχώς, είναι Παρασκευή, ημέρα αργίας για το Πακιστάν, αλλά ακόμη και για τους Kalash, και δεν μπορούμε να επισκεφθούμε το Μουσείο. Βγάζουμε αρκετές φωτογραφίες στο σχολείο με τους δασκάλους και τους μαθητές και αναχωρούμε, επειδή θα συνεχίσουμε την διαδρομή προς την κοιλάδα Rumbur, για να δούμε και τον άλλο πληθυσμό των Kalash.


(44).jpg


Το ξενοδοχείο μας


(45).jpg



(46).jpg



(47).jpg



(48).jpg


Μορφωτικό Κέντρο της Bumburet και σχολείο

Ο δρόμος για την Rumbur είναι ακόμη χειρότερος και σε 2-3 σημεία έχει υποχωρήσει το οδόστρωμα στα πλάγια, με αποτέλεσμα το τζιπ να περνάει τελείως οριακά. Μας παρηγορεί ότι το ποτάμι είναι σχετικά κοντά από κάτω μας και σε μια πτώση μπορεί και να γλιτώσουμε, αλλά ευτυχώς αυτό δεν συμβαίνει! Περνάμε από ένα μουσουλμανικό χωριό, που ξεχωρίζει αμέσως επειδή τα κορίτσια είναι καλυμένα με μαντήλες. Δυστυχώς έχουν αρχίσει να δημιουργούνται κάμποσα τέτοια χωριά δίπλα στους Kalash και υπάρχει ο φόβος ότι η φυλή αυτή δεν θα μπορέσει να κρατήσει για πολύ την ανεξαρτησία της, τις παραδόσεις της και τα παγανιστικά στοιχεία της λατρείας της, αλλά ότι θα εξισλαμισθεί. Σε λίγο μπαίνουμε στο χωριό των Kalash. Αυτό είναι πιο πρωτόγονο από το χωριό της Bumburet, με πιό φτωχικά σπίτια και αρκετά μικρότερο. Ο Farooq μας βρίσκει έναν τοπικό οδηγό, ο οποίος μας οδηγεί σε διάφορα σπίτια του χωριού. Ο κόσμος εδώ είναι πιο συγκρατημένος, ίσως επειδή οι τουρίστες είναι πολύ λιγότεροι, και αρκετοί αρνούνται να φωτογραφηθούν. Στους δρόμους συναντούμε διάφορα πιτσιρίκια που μας ακολουθούν με περιέργεια, ενώ γυναίκες πλένουν ρούχα σε κάποιες πηγές. Δεν μένουμε πολλές ώρες, επειδή δεν έχει κάτι άλλο να δούμε, και παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής. Αυτή τη φορά, επειδή η ώρα έχει περάσει, θα συναντήσουμε κάποια αυτοκίνητα, αλλά ευτυχώς είναι σε τέτοια σημεία που είναι εφικτή η διάβαση. Φθάνουμε στην Ayun δίχως να το καταλάβουμε, και παίρνουμε το τελικό κομάτι της διαδρομής μας για την Peshawar. Αυτό θα κρατήσει για δύο ημέρες, με μιά ενδιάμεση διανυκτέρευση, ενώ μετά την παραμονή μας στην Peshawar θα συνεχίσουμε για το Islamabad, από όπου θα πάρουμε την πτήση της επιστροφής.


(49).jpg



(50).jpg



(51).jpg



(52).jpg



(53).jpg



(54).jpg


Ο δρόμος για την Rumbur


(56).jpg


Μαθητές από Ισλαμικό χωριό της περιοχής


(57).jpg


Γενικά δεν μου αρέσει να φωτογραφίζω ηλικιωμένους, παρότι γνωρίζω ότι έτσι παραβαίνω τον χρυσό κανόνα της φωτογραφίας: “Φωτογραφίζετε γριές/γέρους, επειδή με τις βαθειά χαραγμένες ρυτίδες τους εγγυώνται για ένα πετυχημένο και εντυπωσιακό αποτέλεσμα”. Πως να αντισταθείς όμως στην γλυκιά αυτή και πολύχρωμη γριούλα Kalash.


(58).jpg



(59).jpg



(60).jpg



(61).jpg



(62).jpg



(63).jpg



(64).jpg



(65).jpg



(66).jpg



(67).jpg



(68).jpg



(69).jpg



(70).jpg



(71).jpg



(72).jpg



(73).jpg



(74).jpg



(75).jpg



(76).jpg



(77).jpg



(78).jpg



(79).jpg



(80).jpg




 
Last edited by a moderator:

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
Σε ευχαριστώ, επειδή όμως είμαι σχετικά νέο μέλος, θα μπορούσες να με καθοδηγήσεις, πως θα κάνω ξεχωριστό κεφάλαιο την Λαχώρη, με κάποιο απλό τρόπο (χωρίς να ξανα-ανεβάζω κείμενο και φωτογραφίες);
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Απλό, copy paste το κείμενο και όλες τις φωτό (επιλογή με τον κέρσορα) για τη Λαχώρη σε νέο θέμα που το ποστάρεις αμέσως. Στο αρχικό ποστ πάτησε επεξεργασία και διέγραψε το κείμενο για τη Λαχώρη. Done!
Αχ η Λαχώρη έχει μείνει εκκρεμότητα .....
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΛΑΧΩΡΗ

Μετά από δύο καλές πτήσεις, με μικρή αναμονή στο Αεροδρόμιο Hamad της Ντόχα (η αναμονή θα ήταν μεγάλη στην επιστροφή), προσγειωθήκαμε στη Λαχώρη αργά τη νύχτα. Το αεροδρόμιο λίγο τριτοκοσμικό, όπως το περιμέναμε άλλωστε, καμιά σχέση με το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ισλαμαμπάντ που έχει κατασκευαστεί πρόσφατα και είναι τελευταίων προδιαγραφών. Ευτυχώς οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα κράτησαν ελάχιστα, ίσως λόγω και της προχωρημένης ώρας, και το κυριότερο, βρήκαμε τις βαλίτσες μας ακέραιες! Είχαμε συνενοηθεί με τον πράκτορά μας, τον Ahktar, να μας περιμένει για την μεταφορά μας στο ξενοδοχείο. Όσο και να πείς, πάντοτε όταν φθάνεις σε μιά ξένη χώρα και έχεις συνενοηθεί να σε περιμένουν, μια αγωνία την έχεις για το αν θα φανούν! Αλλά ο Ahktar και ο οδηγός του ήταν εκεί, ο πράκτορας εξευρωπαϊσμένος, αλλά ο οδηγός τυπικός Πακιστανός, με μεγάλη γενειάδα και σαλβάρι, συμπαθέστατος πάντως. Είχαμε ζητήσει να μας δώσει τον οδηγό που είχαν οι φίλοι μου την περυσινή χρονιά, αλλά μας είπε ότι βρίσκονταν σε μια μακρινή αποστολή κάπου αλλού και δεν ήταν διαθέσιμος. Δεν κάναμε και θέμα, μιάς και οι φίλοι μου μου είχαν πει ότι ήταν πολύ καλός οδηγός, αλλά ότι πήγαινε για πρώτη φορά στα μέρη αυτά, ενώ ο δικός μας, όπως μας διαβεβαίωνε ο Ahktar, είχε μεγάλη εμπειρία στο Βόρειο Πακιστάν. Σιγά σιγά διαπιστώσαμε όμως, ότι ο οδηγός μας δεν ήξερε γρι Αγγλικά, ενώ o Ahktar μας είχε υποσχεθεί Αγγλομαθή οδηγό! Στις διαμαρτυρίες μας, μας διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, και ότι θα είμαστε σε συνεχή τηλεφωνική επαφή με το WatchApp και θα του δίνει οδηγίες για ότι χρειαστεί. Φυσικά, δεν το δεχθήκαμε και υποσχέθηκε ότι την επόμενη μέρα θα τον αντικαταστήσει. Φτάσαμε στο ξενοδοχείο και πέσαμε κατευθείαν για ύπνο (είχαμε φάει στο αεροπλάνο), επειδή το πρωί θα ξυπνούσαμε νωρίς. Ο φίλος μου είχε ξαναπάει στη Λαχώρη, και γιαυτό είχαμε αποφασίσει να μείνουμε μόνο την ημέρα και το βράδυ να φύγουμε κατευθείαν για Faisalabad.

Tην επόμενη ημέρα μετά από ένα σύντομο πρωϊνό (σύντομο μιάς και τίποτα σχεδόν δεν τρωγόταν), κάναμε checkout και ξεκινήσαμε για την επίσκεψη της πόλης. Ο Ahktar είχε έρθει με τον ίδιο οδηγό και μας είπε ότι θα τον αντικαταστήσει το βράδυ, φεύγοντας από την Λαχώρη. Προτού αρχίσουμε την ξενάγηση ζητήσαμε να μας πάει σε ένα ανταλλακτήριο, όπως και έγινε. Η ισοτιμία ήταν καλή και άλλαξα ένα σεβαστό ποσόν, αλλά ο φίλος μου ήθελε να πάρει χρήματα από ΑΤΜ – παρότι είχε μαζί του ρευστό, το είχε σαν αρχή να χρησιμοποιεί στα ταξίδια του ΑΤΜ. Πήγαμε λοιπόν σε ένα ΑΤΜ αμέσως μετά, ενώ ο οδηγός μας έβαζε καύσιμα στο αυτοκίνητο σε ένα διπλανό βενζινάδικο, και μετά από λίγα λεπτά αναμονής, τον βλέπω να εμφανίζεται αναστατωμένος. Τι είχε συμβεί, το μηχάνημα όχι μόνο δεν του έδωσε χρήματα, αλλά του κράτησε και την κάρτα! Μια ώρα καθυστέρηση λοιπόν, για να πάμε στο Υποκατάστημα της Τράπεζας, να βρει τον αρμόδιο υπάλληλο και να έρθει να ξεκλειδώσει το ΑΤΜ και να του παραδώσει την κάρτα, φυσικά με την ανάλογη χαρτούρα. Εκ των υστέρων είδαμε ότι σε μερικές τράπεζες γίνεται δεκτή μόνο η Visa και όχι η Mastercard, και εάν βάλεις λάθος κάρτα σου την κρατάει.

Ξεκινήσαμε λοιπόν, έστω και καθυστερημένοι, για την περιήγηση της πόλης. Η Λαχώρη είναι μια χαοτική μεγαλούπολη με πληθυσμό 11 εκατομυρίων, δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μετά το Καράτσι, που θυμίζει πάρα πολύ Ινδία. Μπορεί να μην είναι η πρωτεύουσα του Πακιστάν (πρωτεύουσα είναι το Ισλαμαμπάντ), αλλά αποτελεί το μορφωτικό, πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο της χώρας. Υπάρχει ένα υποβλητικό μείγμα ιστορίας και αρχιτεκτονικής στην πόλη αυτή, από φοβερά μνημεία Μογγόλων μέχρι τις ξεθωριασμένες κληρονομιές της Βρεττανικής διακυβέρνησης. Με τα χρόνια η Λαχώρη μεγεθύνθηκε σε μια πολύβουη και όλο και περισσότερο μολυσμένη μητρόπολη, με κοινωνικά υπόγεια ρεύματα που σιγοβράζουν, αλλά έχει επίσης και μερικά δείγματα προκλητικά γαλήνιας αρχιτεκτονικής, καθώς και μερικούς από τους ωραιότερους κήπους της υποηπείρου. Παρακολουθώντας τους δρόμους της Λαχώρης από το αυτοκίνητο, διαπιστώσαμε ότι έχει την εικόνα της τυπικής ανατολίτικης μεγαλούπολης: δρόμοι ασφυκτικά γεμάτοι από αυτοκίνητα, τρίκυκλα, κάρρα και πεζοί, κορναρίσματα, υπαίθριοι μικροπωλητές και φαγάδικα, τζαμιά, πολυσύχναστα παζάρια, πλατείες, ζητιάνοι, πεταμένα σκουπίδια παντού, ιστορικά μνημεία, αποικιακά κτίρια, θορυβώδη τεϊοποτεία, ήχοι και χρώματα. Όλα μαζί συνυφασμένα σε ένα μαγευτικό μίγμα που συναρπάζει εμάς τους Δυτικούς – μερικούς τουλάχιστον.


(10).jpg
(11).jpg
(12).jpg
(13).jpg
(14).jpg
(15).jpg
(16).jpg
(17).jpg


Στους δρόμους της Λαχώρης

(18).jpg


Ένα κοντάρι με εκατοντάδες σπίτια πουλιών ανυψωμένο στο μέσον της Istanbul Chowk, μιάς πλατείας αφιερωμένης στην “βαθειά και αιώνια φιλία μεταξύ Πακιστάν και Τουρκίας”


Επειδή θα μέναμε μόνο λίγες ώρες, κάναμε αυστηρή επιλογή στο τι θα βλέπαμε και φυσικά ξεκινήσαμε από το πρώτο αξιοθέατο της πόλης, το περίφημο Φρούριο της Λαχώρης. To Φρούριο της Λαχώρης είναι μια ακρόπολη στο κέντρο της πόλης, η οποία έχει ξανακτισθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου κατά τον 17ο αιώνα, όταν η Μογγολική Αυτοκρατορία ήταν στο απόγειο της μεγαλοπρέπειας και της χλιδής της. Περιέχει 21 σημαντικά μνημεία, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από την εποχή του Αυτοκράτορα Akbar. Αφού μπήκαμε στο Φρούριο συνεχίσαμε προς το Τζαμί Badshahi, ένα τζαμί της εποχής των Μογγόλων ευρισκόμενο δυτικά του Φρουρίου, που θεωρείται το εμβληματικότερο ορόσημο της πόλης. Κατασκευάσθηκε από τον Αυτοκράτορα Aurangzeb το 1671 και αποτελεί σπουδαίο δείγμα Μογγολικής αρχιτεκτονικής, με ένα εξωτερικό που διακοσμείται από σκαλιστούς κόκκινους αμμόλιθους με μαρμάρινα ψηφιδωτά. Παραμένει το μεγαλύτερο τζαμί της εποχής των Μογγόλων και αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο τζαμί του Πακιστάν. Μετά την πτώση της Μογγολικής Αυτοκρατορίας, το τζαμί χρησιμοποιήθηκε σαν στρατώνας από την Αυτοκρατορία των Σιχ και από την Βρεττανική Αυτοκρατορία, και είναι τώρα ένα από σημαντικότερα αξιοθέατα. Στη συνέχεια θα παρουσιάσω μια σειρά φωτογραφιών από αυτά που είδαμε, τόσο από το Φρούριο, όσο και από την γύρω περιοχή, με μερικά πληροφοριακά στοιχεία στην κάθε μία.

(19).jpg


Samadhi του Ranjit Singh, ένα κτίσμα του 18ου αιώνα στην Λαχώρη που φιλοξενεί τις ταφικές φιάλες του Σιχ κυβερνήτη Ranjit Singh (1780 - 1839), ο οποίος ίδρυσε την Αυτοκρατορία των Σιχ στην Λαχώρη, μετά την κατάρρευση της Μογγολικής διακυβέρνησης. Βρίσκεται δίπλα από το Φρούριο της Λαχώρης και το Τζαμί Badshahi. Το κτίριο συνδυάζει στοιχεία Σιχ, Ινδουϊστικής και Ισλαμικής αρχιτεκτονικής.

(20).jpg


Gurdwara Dehra Sahib, το οποίο έχει κατασκευασθεί εις μνήμην του 5ου Σιχ Γκουρού, του Γκουρού Arjan Dev ji, και βρίσκεται κοντά στο Φρούριο της Λαχώρης. Το Gurudwara πιστεύεται ότι έχει κτισθεί στο ακριβές σημείο όπου βασανίστηκε και μαρτύρησε το 1606 μ.Χ. ο Γκουρού. Η πλατφόρμα αυτή είχε αρχικά κατασκευασθεί από τον Γκουρού Hargobind Singh ji, αλλά καταστράφηκε. Το 1884, ο Μαχαραγιάς Ranjit Singh, κυβερνήτης της Λαχώρης, έκτισε τον ναό αυτόν.

(21).jpg


To Φρούριο της Λαχώρης με την εμβληματική Πύλη Alamgiri. Στα δεξιά φαίνεται το Hazuri Bagh Baradari, ένα baradari (περίπτερο με 12 πόρτες σχεδιασμένο έτσι ώστε να επιτρέπει την ελεύθερη ροή του αέρα, κατάλληλο για χορευτικές εκτελέσεις) από λευκό μάρμαρο που βρίσκεται μέσα στον κήπο Hazuri Bagh. Το Hazuri Bagh είναι ένας κήπος στη Λαχώρη, που οριοθετείται από το Φρούριο της Λαχώρης στα ανατολικά, από το Τζαμί Badshahi στα δυτικά, από το Samadhi του Ranjit Singh στα βόρεια και από την Πύλη Roshnai στα νότια. Ο κήπος αυτός δημιουργήθηκε από τον Μαχαραγιά Ranjit Singh, τον Σιχ κυβερνήτη του Punjab, το 1818.

(22).jpg


Πύλη Εισόδου στο Τζαμί Badshahi, Λαχώρη

(23).jpg


Τζαμί Badshahi, ένα από τα εμβληματικότερα ορόσημα της Λαχώρης

(24).jpg


Είσοδος στην Πύλη του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη

(25).jpg


Εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη. Το εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi είναι διακοσμημένο με Μογγολικές νωπογραφίες, σκαλιστά μάρμαρα και περίτεχνα γύψινα.


Και δυό λόγια για την ιστορία του Πακιστάν, μιάς χώρας που έχει μια πανάρχαιη διαδρομή. Έδρα του αρχαίου πολιτισμού της Κοιλάδας του Ινδού, ενός από τους τρεις αρχαιότερους πολιτισμούς μαζί με αυτόν της Αιγύπτου και της Μεσοποταμίας, στη συνέχεια κατακτήθηκε από το Δαρείο τον Πρώτο, της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών της Περσίας. Μετά ήρθε η σειρά του δικού μας, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος κατέλαβε την χώρα μετά από σκληρές μάχες και μεγάλη αντίσταση, εγκαθιδρώντας τελικά την εκεταμένη αυτοκρατορία του, από την Ελλάδα μέχρι τον Ινδό Ποταμό. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Chandragupta, ο ιδρυτής του μεγάλου Βασιλείου και της Δυναστείας Maurya που επεκτεινόταν σε όλη σχεδόν την σημερινή Ινδία, βρήκε ευκαιρία και επεκτάθηκε στην Κοιλάδα του Ινδού. Μετά από συγκρούσεις μεταξύ Ελληνο-Ινδικού και Βασιλείου των Maurya, ο Chandragupta ήρθε σε συμφωνία με τον Σέλευκο τον Ι – διάδοχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή, και του δόθηκε το Πακιστάν και μεγάλο μέρος του σημερινού Αφγανιστάν. Με την διακυβέρνηση του Ashoka, εγγονού του Chandragupta, εγκαταστάθηκε και ο Βουδισμός στην Αυτοκρατορία του Maurya, και για μιά μεγάλη χρονική περίοδο, από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ., παρατηρείται το φαινόμενο του Ελληνο-Βουδισμού, του πολιτισμικού συγκρητισμού δηλαδή μεταξύ της Ελληνιστικής κουλτούρας και του Βουδισμού, τα σπουδαιότερα δείγματα του οποίου βρίσκονται στην περιοχή της Gandhara με πολλά ευρήματα στην Τάξιλα, που θα επισκεπτόμασταν αργότερα.

Στη συνέχεια, στην περιοχή του Πακιστάν, ή μάλλον σε κάποια τμήματά της επικρατούν μερικά βασίλεια ή δυναστείες, τα σπουδαιότερα εκ των οποίων αναφέρω ονομαστικά, το Ινδο-Ελληνικό Βασίλειο με τον Μένανδρο, το Ινδο-Σκυθικό Βασίλειο, το Ινδο-Παρθικό Βασίλειο, η Αυτοκρατορία Κushan (μαζί με μεγάλο μέρος της σημερινής Ινδίας), η Νεο-Περσική Αυτοκρατορία των Σασσανιδών, η Αυτοκρατορία Gupta, και διάφορα άλλα μικρότερα βασίλεια και ηγεμονίες, μέχρι που φθάνουμε στην κατάληψή του από το Αραβικό Χαλιφάτο, στις αρχές του 8ου αιώνα μ.Χ. Ακολουθούν οι Αφγανικές δυναστείες των Shahis, η Τουρκική δυναστεία των Ghaznavid, και το Τουρκοκρατούμενο Σουλτανάτο του Δελχί. Παράλληλα, υπάρχουν και πολλά μικρά τοπικά βασίλεια με δικούς τους κυβερνήτες, και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς όταν περιηγείται το σημερινό Πακιστάν, διαβάζοντας τα ιστορικά στοιχεία για διάφορες περιοχές, και ιδιαίτερα τις κοιλάδες ανάμεσα στα πανύψηλα βουνά των Οροσειρών, που αποτελούσαν την έδρα ηγεμονιών και πριγκηπάτων.

Η νεώτερη ιστορία του Πακιστάν ξεκινάει με την Μογγολική Αυτοκρατορία, που εκτείνονταν στο σημερινό Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ινδία και Μπανγκλαντές. Εμείς για ευκολία χρησιμοποιούμε τον όρο Μογγόλοι, αλλά στα Αγγλικά ο σωστός όρος είναι Mughal που είναι διαφορετικό από το Mongol. Πρόκειται λοιπόν για την Αυτοκρατορία των Mughal, που είναι Τουρκογενείς της Κεντρικής Ασίας, αλλά με μεγάλη επιμιξία των Μογγόλων, ενώ ο ιδρυτής της Babur, ήταν απόγονος του Τζέγκις Χαν. Η Μογγολική αυτοκρατορία με σημαντικούς ηγέτες τον Akbar, τον Shan Jahan (γνωστό στους περισσοτέρους μας και από το Taj Mahal) και τον Aurangzeb, είχε σημαντική επίδραση στην κουλτούρα, την κουζίνα και την αρχιτεκτονική του Πακιστάν. Για ένα μικρό διάστημα, κατά το τέλος του 16ου μ.Χ. αιώνα, η Λαχώρη αποτέλεσε την πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας και υπάρχουν σημαντικά μνημεία από την περίοδο αυτή. Ακολουθεί η Αυτοκρατορία των Durrani με επίκεντρο το Αφγανιστάν, αλλά αρχίζει η άνοδος των Σιχ και του Σιχισμού, της πέμπτης μεγαλύτερης σήμερα θρησκείας στον κόσμο, που ξεκίνησε από την περιοχή του Πακιστάν Punjab. Η Αυτοκρατορία των Σιχ διήρκεσε 50 χρόνια, το πρώτο μισό του 19ου αιώνα, ενώ μετά από μιά σειρά πολέμων οι Βρεττανοί, αρχικά με την Εταιρεία της Ανατολικής Ινδίας και στη συνέχεια σαν τμήμα της Βρεττανο-Ινδικής Αυτοκρατορίας, είχαν την κυριαρχία στο σημερινό Πακιστάν, μέχρι την ανεξαρτησία του 1947.

Η Βρεττανική διακυβέρνηση, που ονομάστηκε British Raj, κράτησε από το 1858 μέχρι το 1947, οπότε μετά από μακροχρόνιες και σκληρές διαπραγματεύσεις, δημιουργήθηκαν τα χωριστά κράτη της Ινδίας και του Μουσουλμανικού Πακιστάν. Σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Πακιστάν διαδραμάτισε ο Μuhammad Ali Jinnah, ηγέτης της Μουσουλμανικής Λίγκας, και Γενικός Κυβερνήτης της χώρας μέχρι τον θάνατό του, θεωρούμενος από τους Πακιστανούς σαν ο πατέρας του Έθνους. Στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, που αρχικά σημαδεύτηκε από την διάσπαση του Ανατολικού Πακιστάν σαν το ανεξάρτητο κράτος του Μπανγκλαντές, εναλλάσσονται διάφοροι πολιτικοί ηγέτες όπως ο Ali Bhutto και η κόρη του Benazir Bhutto, αρχηγοί του σοσιαλιστικού κόμματος ΡΡΡ (Pakistan Peoples Party), οι στρατιωτικοί δικτάτορες Muhammad Zia και Pervez Musharraf, και ο πλούσιος επιχειρηματίας αρχηγός της κεντροδεξιάς Πακιστανικής Μουσουλμανικής Λίγκας Nawaz Sharif που καθαιρέθηκε από όλα τα πολιτικά αξιώματα από το Ανώτατο Δικαστήριο του Πακιστάν το 2018, λόγω ατασθαλιών. Μετά από το γεγονός αυτό έγιναν εκλογές και σημερινός πρωθυπουργός του Πακιστάν είναι ο Ahmed Khan, πρώην παγκοσμίου φήμης παίχτης του κρίκετ και αρχηγός ενός κεντρώου κόμματος που έχει ιδρύσει, του Πακιστανικού Κινήματος για Δικαιοσύνη.

Συνεχίζουμε με την επίσκεψη του Μεγάλου Παζαριού της Λαχώρης, του Anarkali. Το Anarkali ονομάζεται έτσι από την χορεύτρια της βασιλικής αυλής, την οποία ο Moγγόλος Αυτοκράτορας Akbar διέταξε να θάψουν ζωντανή σε έναν τοίχο σαν τιμωρία για τις υποτιθέμενες ερωτικές προσεγγίσεις της με τον γιό του Jehangir. Σήμερα, το όνομα της Anarkali τιμάται από το πολύβουο παζάρι στην ίδια περιοχή με τον τάφο της Anarkali, με μια ποικιλία μαγαζιών που πουλούν αγαθά κάθε είδους. Έχουμε λίγη ώρα για κάποιες αγορές, όχι τίποτα σπουδαίο, τα απαραίτητα μαγνητάκια, και κάποια χειροποίητα διακοσμητικά. Το παζάρι έχει τα πάντα, αναμνηστικά, κοσμήματα, υφάσματα, τρόφιμα, φαγάδικα. Περιττό να πω ότι όλοι οι πελάτες είναι ντόπιοι, δεν θυμάμαι να είδαμε κάποιον τουρίστα. Εμείς περνάμε σχεδόν απαρατήρητοι ή αδιάφοροι, εξ άλλου φροντίσαμε να μην πάρουμε μεγάλες μηχανές, αλλά μηχανές τσέπης και κινητά για φωτογραφίες. Πάντως, εάν έχεις πάει σε άλλα μεγάλα παζάρια της Ανατολής, το Anarkali δεν σε εντυπωσιάζει ιδιαίτερα.

(26).jpg

(27).jpg
(28).jpg
(29).jpg
(30).jpg
(31).jpg
(32).jpg
(34).jpg
(35).jpg


Στο παζάρι Anarkali

Αφού περιπλανηθήκαμε για 1-2 ώρες ανεβήκαμε στο αυτοκίνητο για τον επόμενο μεγάλο σταθμό, την περίφημη τελετή των συνόρων που γίνεται κάθε απόγευμα στο Wagah, στα σύνορα μεταξύ Πακιστάν και Ινδίας, κάπου 30 χιλιόμετρα ανατολικά της Λαχώρης. Μας έχουν πει όλοι και έχουμε διαβάσει ότι αξίζει να κάνει κανείς ένα ιδιαίτερο ταξίδι στα σύνορα αυτά για να παρακολουθήσει την εκπληκτική τελετή κλεισίματος των συνόρων και υποστολής της σημαίας, που διεξάγεται καθημερινά. Η τελετή εκτελείται από στρατιώτες της Ινδικής Συνοριακής Δύναμης Ασφαλείας και των Ρέϊντζερ του Πακιστάν. Έχει χορογραφηθεί προσεκτικά και περιλαμβάνει πολύ καλό σχεδιασμό και συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Φτάσαμε κοντά στα σύνορα και σε ένα σημείο, μετά από 2-3 αστυνομικούς ελέγχους, μας οδήγησαν σε έναν χώρο στάθμευσης, από όπου θα έπρεπε να συνεχίσουμε με τα πόδια.

Ο κόσμος πολύς και τα αυτοκίνητα αμέτρητα, και να σκεφθεί κανείς ότι αυτό γίνεται καθημερινά. Βαδίζοντας κάπου 2 χιλιόμετρα προσεγγίσαμε τα μεγάλα φυλάκια των συνόρων, όπου ακολούθησε ο τελικός έλεγχος. Τα διαβατήρια είναι αναγκαία παντού όπου διεξάγεται έλεγχος, αλλά συνήθως αρκεί μια φωτοτυπία του διαβατηρίου και της βίζας. Είχαμε βγάλει καμιά 30ριά φωτοτυπίες ο καθένας για να τις έχουμε διαθέσιμες σε όλη την χώρα, μιάς και οι έλεγχοι από την αστυνομία είναι συχνοί. Στην περιοχή αυτή είναι και δικαιολογημένοι, επειδή τον Νοέμβριο του 2014, μια βόμβα αυτοκτονίας στην Πακιστανική πλευρά των συνόρων φόνευσε πάνω από 50 ανθρώπους, αμέσως μετά την τελετή. Παρ’ όλ αυτά, την επόμενη ημέρα η τελετή έγινε κανονικά, σαν να μην συνέβη τίποτε σημαντικό, φαίνεται πως η συνοριακή τελετή του Wagah είναι το πιό σταθερό γεγονός στις δύο γειτονικές χώρες. Μετά τον έλεγχο μπήκαμε στο στάδιο και πιάσαμε θέσεις, ενώ ένας φράχτης με πύλες μας χώριζε από την Ινδική πλευρά, όπου υπήρχε και εκεί ένα στάδιο ακόμη μεγαλύτερο, γεμάτο ασφυκτικά με κόσμο (εμείς είχαμε και λίγα κενά). Σε λίγο ξεκίνησε η τελετή που πρέπει να ομολογήσω ότι είναι ένα από τα πιό ανόητα, άχρηστα, ψευτοεθνικιστικά θεάματα. Σκοπός της είναι να εγείρει πατριωτικό ζήλο ανάμεσα στο πλήθος και φαίνεται ότι το καταφέρνει, επειδή υπάρχει πάντοτε ένα τεράστιο και ενθουσιώδες πλήθος, το οποίο διογκώνεται κατά τα Σαββατοκύριακα και τις δημόσιες αργίες.

(36).jpg


Mεγάλες ουρές από αυτοκίνητα και μηχανές για την τελετή των συνόρων Wagah


Κατά την διάρκεια της τελετής αυτής λοιπόν, ο αντικειμενικός στόχος των στρατιωτών κάθε πλευράς είναι να βαδίσουν καλύτερα, να χαιρετίσουν καλύτερα και να κραυγάσουν δυνατότερα από τους άλλους. Η τελετή αρχίζει με την επιβλητική παρέλαση των στρατιωτών από τις δύο πλευρές προς τις συνοριακές πύλες. Οι Ρέϊντζερ του Πακιστάν φορούν μια πράσινη στρατιωτική στολή και το πλήθος κραυγάζει “Πακιστάν Zindabad ” (Ζήτω το Πακιστάν). Οι Ινδοί στρατιώτες είναι ντυμένοι με καφετιές στρατιωτικές στολές και χειροκροτούνται από τους θεατές που κραυγάζουν “Jai Hind” (Ζήτω η Ινδία). Μεγάφωνα φωνάζουν συνθήματα και υπάρχουν κλακαδόροι που χοροπηδώντας θεατρινίστικα προτρέπουν τον κόσμο σε επευφημίες. Όλοι κρατούν εθνικές σημαίες που τις κυματίζουν ψηλά με περηφάνεια και πολλοί φέρνουν και τα παιδιά τους βαμμένα με τα εθνικά χρώματα της χώρας!

Οι δύο χώρες χωρίζονται από δύο βαρειές πύλες, που είναι τοποθετημένες λίγα μέτρα χωριστά. Οι πύλες είναι καλά κλειστές προτού αρχίσει η τελετή που γίνεται αργά το απόγευμα, λίγο προτού βραδιάσει, και ανοίγουν σύντομα κατά τη διάρκεια της τελετής για να διεξαχθούν κάποιες ασκήσεις και για να επιτρέψουν την υποστολή των σημαιών. Η τελετή περιλαμβάνει κάποιους μάλλον διασκεδαστικούς θεατρινισμούς, οι οποίοι διεξάγονται καθώς εκτελείται η υποστολή των σημαιών. Οι Ινδοί και οι Πακιστανοί στρατιώτες εκτελούν έναν διαγωνισμό βαδίσματος χήνας, προσπαθώντας με τα πόδια τους να αγγίζουν σχεδόν τα μέτωπά τους, με το άκουσμα πατριωτικών τραγουδιών και την ενθάρρυνση του πλήθους, ενώ εκατοντάδες θεατές χειροκροτούν και βγάζουν σέλφις.

(37).jpg
(38).jpg
(39).jpg
(40).jpg
(41).jpg
(42).jpg
(43).jpg
(44).jpg
(45).jpg
(46).jpg
(47).jpg
(48).jpg
(49).jpg


H τελετή των συνόρων Wagah

Πρέπει να ομολογήσω ότι το βάδισμα των Ινδών και ο συγχρονισμός τους ήταν πολύ ανώτερα των Πακιστανών ρέϊντζερς, που ήταν λίγο αλλού γι αλλού (μερικές φωτογραφίες μου προς απόδειξη των γεγονότων).

(50).jpg
(51).jpg
(52).jpg
(53).jpg



Η τελετή των Συνόρων Wagah τελικά τελειώνει με ζωηρή χειραψία από τους στρατιώτες και των δύο πλευρών, ενώ οι σημαίες διπλώνονται προσεκτικά και μεταφέρονται μακριά για να φυλαχθούν κατά τη νύχτα. Η καθημερινή αυτή φιέστα στον Wagah, σαματατζίδικη, σωβινιστική, προκαλώντας σύγχιση, γεμάτη ψευτοπαλληκαρισμούς και περίτεχνες χειρονομίες – καθρεφτίζει την φορτισμένη σχέση μεταξύ των ίδιων των χωρών αυτών, που χωρίσθηκαν κατά την γέννηση του 1947 με κριτήριο το θρήσκευμά τους, ενώ η ιδρυτική αυτή περίοδος σημαδεύτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες φόνους και βιασμούς γυναικών και από τις δύο πλευρές. Φαίνεται λοιπόν, ότι με τις εχθρότητες μεταξύ των αντιπάλων εθνών να ανάβουν στην αμφισβητούμενη περιφέρεια του Κασμίρ, ο επιδεικτικός εθνικισμός έχει βρει το στοιχείο του στη Νότιο Ασία. Το αποτέλεσμα είναι το θέαμα αυτό να εκτελείται από το 1959 με αυξανόμενα πλήθη που αριθμούνται σε χιλιάδες, και με ελάχιστες διακοπές.

(54).jpg


Οι θεατές αποχωρούν μετά την τελετή των συνόρων Wagah


Όταν επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο έχει βραδιάσει. Στον δρόμο πολλοί μας πλησίασαν και μας ρώτησαν από που είμαστε. Φυσικά όλοι γνωρίζουν την Ελλάδα σαν Γιουνάν, βρήκαμε μάλιστα και κάποιους που έχουν δικούς τους που εργάζονται στη χώρα μας. Γενικά, η αντιμετώπισή τους ήταν φιλική, αλλά υπήρχε και κάποια ελαφριά αδιαφορία, καμία σχέση πάντως, με το υπόλοιπο ορεινό Βόρειο Πακιστάν, έξω από την μεγαλούπολη, όπου οι κάτοικοι ήταν εξαιρετικά θερμοί και φιλόξενοι. Φθάνουμε στο κέντρο της πόλης και εκεί γίνεται η αλλαγή των οδηγών. Ο νέος “Αγγλομαθής” οδηγός μας συστήνεται σαν γνώστης όχι μόνο της Αγγλικής γλώσσας, αλλά και όλης της επικράτειας του Βόρειου Πακιστάν. Σύντομα θα διαπιστώναμε ότι από μέν την Αγγλική γλώσσα οι γνώσεις του δεν ξεπερνούν τις 100-200 λέξεις, ενώ από το Βόρειο Πακιστάν, ο μόνος δρόμος στον οποίο έχει ξαναοδηγήσει είναι ο Κarakorum Highway, στην ραχοκοκκαλιά της χώρας, δίχως να έχει πάει σε καμιά από τις παρακάμψεις που είχαμε προγραμματίσει εμείς, δηλαδή το Skardu, και την δυτική πορεία από τον Ινδοκαύκασο προς την χώρα των Καλάς. Πάντως οι οδηγικές του ικανότητες φαίνονται καλές. Από το πρωί δεν έχουμε φάει σχεδόν τίποτα και σταματάμε πριν βγούμε από την Λαχώρη σε ένα Κentucky Chicken, όπου τρώμε κάτι πρόχειρο. Το πρόγραμμα προβλέπει διανυκτέρευση στο Faisalabad, κάπου 2 με 3 ώρες οδήγηση, και απόσταση γύρω στα 200 χιλιόμετρα, με το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου αυτοκινητόδρομο.
 
Last edited:

KIKI

Member
Μηνύματα
2.697
Likes
6.676
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
 
Μηνύματα
1.992
Likes
6.323
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
Σε ευχαριστώ. Ελπίζω να σου αρέσει και η συνέχεια.

Πολυ ωραία!!!! Καλώς ήρθες στην παρέα μας. Περιμένουμε τη συνέχεια!!
Ευχαριστώ πολύ. Είμαι νέος στην παρέα, αλλά όχι και πάρα πολύ, αυτή είναι η τρίτη ταξιδιωτική μου ιστορία.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
Εύγε φίλε μου διότι εγώ είμαι ο ορισμός της αναβλητικότητας. Καλή χρονιά πάντα με τέτοια ταξίδια. Αντε και στα Παμιρ!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.190
Μηνύματα
883.447
Μέλη
38.897
Νεότερο μέλος
Ρεκομπα

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom