Πακιστάν Στη Γη των Αγνών

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240

ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ. ΚΑRAKORAM HIGHWAY: Η Κοιλάδα Hunza, μέχρι τα σύνορα της Κίνας

Παρά την χθεσινή ταλαιπωρία, ξυπνάμε νωρίς και ξεκινάμε επειδή έχουμε μεγάλη διαδρομή και για την σημερινή ημέρα. Η πόλη της Chilas βρίσκεται 3 χιλιόμετρα μακριά από τον Karakorum Highway (KH) όπου βρίσκεται το κατάλυμά μας (όπως και τα περισσότερα ξενοδοχεία της περιοχής) και αποφασίζουμε να μην την επισκεφθούμε κάνοντας την παράκαμψη, αφενός επειδή δεν έχει καλή φήμη από την άποψη της φιλοξενίας των ταξιδιωτών (έχουμε διαβάσει ότι έχουν σημειωθεί ακόμη και ληστείες) και αφετέρου διότι δεν έχει κάποιο αξιοθέατο. Το μόνο αξιοθέατο που μπορεί να δει κανείς είναι τα πετρογλυφικά, αλλά τέτοια υπάρχουν διάσπαρτα σε όλη την χώρα. Η Chilas έχει μιά μακριά παράδοση φυλών στις κοιλάδες της περιοχής, όλες σε πολέμους μεταξύ τους και με εσωτερικές διαμάχες, και η παράδοση αυτή, σε συνδυασμό με το άγριο και εχθρικό φυσικό περιβάλλον, συντηρείται ακόμη και σήμερα, δίνοντάς της μιά φήμη εχθρότητας για τον επισκέπτη.

Mετά την Chilas, ο Ινδός ποταμός είναι επίπεδος και ελικοειδής. Στη νότια πλευρά, τα Ελάσσονα Ιμαλάϊα απλώνονται 80 χιλιόμετρα προς το Punjab, ενώ στην βόρεια πλευρά βρίσκεται ο Hindu Raj, ο ανατολικός βραχίονας του Ινδοκαυκάσου. Aκριβώς πίσω μας, προς τα ανατολικά, φαίνεται η βορεινή όψη του μεγάλου όγκου του Nanga Parbat (με κορυφή στα 8.125 μέτρα), του δυτικού άκρου της Οροσειράς των Ιμαλαϊων. Το τοπίο είναι μεγαλειώδες και άγριο, και το απολαμβάνουμε από το όχημά μας, μιάς και το οδόστρωμα έχει βελτιωθεί αισθητά. Μετά από καμιά ώρα, φθάνουμε στην Raikot Βridge, επάνω από τον Ινδό ποταμό, από όπου ξεκινά ένας στενός δρόμος που οδηγεί στο αλπικό οροπέδιο του Fairy Meadow, αλλά δυστυχώς χρειάζεται ολόκληρη ημέρα για την εκδρομή αυτή και είναι αδύνατον να την πραγματοποιήσουμε. Ο ΚΗ περνάει στη συνέχεια στην αντίθετη πλευρά του Ινδού, προς τα δυτικά, και συνεχίζουμε μέχρι το Jaglot, μικρό οικισμό κατά μήκος του ΚΗ, ενώ 4 χιλιόμετρα πιο πέρα βρίσκεται η συμβολή του Ινδού με τον Gilgit ποταμό. Είναι μοναδικό σημείο, η συμβολή των δύο ποταμών και των τριών οροσειρών, του Καρακορούμ, του Ινδοκαυκάσου και των Ιμαλαϊων. Αποφασίζουμε λοιπόν να κάνουμε ένα σύντομο στοπ, μιάς και υπάρχει τέτοια πρόβλεψη στον δρόμο για το viewpoint αυτό, ώστε να βγάλουμε μερικές φωτογραφίες. Ο καιρός είναι αρκετά δροσερός και σε τίποτα δεν θυμίζει τον καύσωνα του Punjab. Ο ΚΗ εδώ εγκαταλείπει τον Ινδό και φέρεται στην δυτική όχθη του ποταμού Gilgit. Ο δρόμος του Skardu όμως, ξαναπερνάει επάνω από τον ποταμό Gilgit λίγα χιλιόμετρα πιό πέρα, στην Γέφυρα Alam, και ακολουθεί την πορεία του Ινδού ποταμού, μέσα από ένα στενό φαράγγι. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της διαδρομής μας, εμείς θα συνεχίσουμε κατά μήκος του ΚΗ μέχρι τα σύνορα με την Κίνα, και θα επιστρέψουμε στο σημείο αυτό για να πάρουμε την ανατολική παράκαμψη για Skardu.


(1).jpg



(2).jpg



(3).jpg



(4).jpg



(5).jpg



(6).jpg



(7).jpg



(8).jpg



(9).jpg



(10).jpg



(11).jpg



(12).jpg



(13).jpg


Στον Karakoram Highway, από την Chilas στο Gilgit


(14).jpg


Στη συμβολή των Ποταμών Ινδού και Hunza, το σημείο συνάντησης των οροσειρών του Καρακορούμ, του Ινδοκαυκάσου και των Ιμαλαϊων

Πλησιάζοντας στο Gilgit, βλέπουμε απέναντι την Κοιλάδα του Ποταμού Bagrot, με το χωριό Jalalabad, ένα μικρό χωριό του οποίου όλοι οι κάτοικοι είναι Σιίτες Μουσουλμάνοι. Το 1988 μιά ανταρσία από τους Σιίτες του Gilgit Baltistan, συμπεριλαμβανομένου του χωριού αυτού που καταστράφηκε πλήρως, κατεστάλη από τον στρατιωτικό δικτάτορα του Πακιστάν Zia-ul Haq, με την βοήθεια μιάς οπλισμένης ομάδας Σουνιτικών φύλων από το Αφγανιστάν υπό την καθοδήγηση του Osama bin Laden. Το Gilgit-Baltistan είναι η μόνη περιοχή με πλειοψηφία Σιιτών σε ένα κατά τα άλλα κυριαρχούμενο από Σουνίτες Πακιστάν. Σε λίγα χιλιόμετρα ο δρόμος διχάζεται, με το αριστερό σκέλος να οδηγεί στο Gilgit και με το δεξιό να συνεχίζει την κύρια πορεία του ΚΗ προς τα σύνορα με την Κίνα. Παρότι θα επιστρέψουμε στο Gilgit για διανυκτέρευση το επόμενο βράδυ, μιάς και είναι νωρίς αποφασίζουμε να το επισκεφθούμε σύντομα, ώστε να το δούμε στο φως της ημέρας, επειδή στην επιστροφή μας ίσως να έχει νυχτώσει όταν θα είμαστε εκεί.

Το Gilgit είναι η πρωτεύουσα της επικράτειας του Gilgit-Baltistan και βρίσκεται σε μιά πλατιά κοιλάδα κοντά στη συμβολή του Ποταμού Gilgit και του Ποταμού Hunza, ο οποίος συνεχίζει προς τα βόρεια, με τον ΚΗ παράπλευρα. Αποτελεί το αστικό και διοικητικό κέντρο του Βόρειου Πακιστάν, συγκοινωνιακό κόμβο και έδρα αεροδρομίου (αλλά μόνο για ελικοφόρα αεροπλάνα). Μπαίνοντας στην πόλη εκείνο που ξενίζει είναι η ισχυρή στρατιωτική παρουσία, που αντανακλά τις παλιές εντάσεις μεταξύ των Ισλαμικών θρησκευτικών ομάδων που υποβόσκουν στην περιοχή. Υπάρχουν στρατόπεδα που χρησιμοποιούνται από την Στρατιωτική Δύναμη των Βόρειων Περιοχών, έναν σχηματισμό του Πακιστανικού Στρατού μεγέθους μεραρχίας. Μετά την εξέγερση του 1988, σχισματικές μάχες ξέσπασαν γύρω από το Gilgit κατά την διάρκεια του 1992 έως το 1994, και μετά από μιά μακρά περίοδο σχετικής ηρεμίας, ξανά το 2005. Έκτοτε, η υπερβολική παρουσία της βαρειά οπλισμένης αστυνομίας και του στρατού έχει γίνει πια μιά φυσιολογική κατάσταση. Η πόλη, παρά την έλλειψη κάποιων σημαντικών αξιοθέατων, αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό στο Πακιστάν, επειδή χρησιμεύει σαν κόμβος για αποστολές τρέκινγκ και αναρρίχησης στην Οροσειρά Καρακορούμ. Βρίσκεται σε σχετικά χαμηλό υψόμετρο, γύρω στα 1500 μέτρα, αν αναλογισθεί κανείς τις πανύψηλες κορυφές που την περιτριγυρίζουν. Το αποτέλεσμα είναι η θερμοκρασία να έχει αυξηθεί αρκετά, αλλά όχι σε σημείο ενοχλητικό. Η πόλη είναι μακρόστενη και στην ουσία το κέντρο της είναι ένα τεράστιο παζάρι με μήκος πάνω από δύο χιλιόμετρα, ένα σκονισμένο παζάρι ζωντανό και εκλεκτικό, γεμάτο με ανθρώπους που προέρχονται από το Καράτσι μέχρι το Kashgar. Βαδίζουμε για λίγο στον κεντρικό δρόμο και στα στενά και πραγματοποιούμε και μερικές αγορές (υφάσματα, τι άλλο;), επειδή οι τιμές φαίνονται καλές.


(15).jpg



(16).jpg


Κοιλάδα του Ποταμού Bagrote με το χωριό Jalalabad, κοντά στο Gilgit


(17).jpg



(18).jpg



(19).jpg


Στο Gilgit

Παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής προς τον ΚΗ που βρίσκεται 10 χιλιόμετρα πιό πέρα, με μεγάλη καθυστέρηση αυτή την φορά. Είναι η ώρα που τελειώνουν τα σχολεία, και ο κεντρικός δρόμος (δεν υπάρχει και άλλος που να σε βγάζει από την πόλη) είναι πηγμένος από τα αυτοκίνητα των γονιών που μεταφέρουν τα παιδιά τους. Μετά καμιά ώρα αργοπορία βγαίνουμε πάλι στον ΚΗ και ακολουθούμε την κοιλάδα του ποταμού Hunza. Η φημισμένη κοιλάδα Hunza είναι ένα υπέροχο φυσικό αμφιθέατρο που σχηματίζεται από μιά σειρά χιονισμένων κορυφών, με φαινομενικά ξηρά και γυμνά φαράγγια που διανοίγονται για να αποκαλύψουν χορταριασμένα λιβάδια, οπωρώνες και έξυπνα κλιμακωμένα λιβάδια. Οι άνθρωποι που ζουν εδώ έχουν μια φήμη ειλικρίνειας και οι επισκέπτες έχουν μια πλατιά επιλογή ξενοδοχείων και πανδοχείων. Ο ΚΗ ελίσσεται μέσα από το κέντρο της περιοχής, ακολουθώντας την πορεία του ποταμού, κατά την διαδρομή του προς το Gojal (Άνω Hunza) και στη συνέχεια προς την Κίνα. Μαγευτικά τοπία, λόφοι, βουνά, διάσπαρτα χωριουδάκια και οικισμοί, δρόμοι που φαίνονται από μακριά χαραγμένοι μέσα στους βράχους των κάθετων πλαγιών, εγκάρσιες κοιλάδες και σχοινογέφυρες που διατέμνουν την κοιλάδα Hunza εναλλάσσονται κατά την διαδρομή μας. Ανάμεσα σε γυμνούς κάθετους βράχους, καταπράσινες λωρίδες ξεπροβάλλουν, με τους περίφημους οπωρώνες και τις λεύκες της περιοχής.


(20).jpg



(21).jpg



(22).jpg



(23).jpg



(24).jpg



(25).jpg



(26).jpg


Κάτω Κοιλάδα Hunza

Σε κάποιο σημείο φθάνουμε στη συμβολή του ποταμού Hunza με τον ποταμό Nagar, από όπου ξεκινάει η Κοιλάδα Nagar στην οποία βρίσκεται η ιστορική πόλη του Nagar, πρώην πρωτεύουσα του πριγκηπικού κράτους του Nagar. Όλη η κοιλάδα Hunza αποτελεί την έδρα δύο πριγκηπικών κρατών, του Nagar στο νότιο και της Hunza στο βορειότερο τμήμα. Ο σχηματισμός των δύο κρατών χρονολογείται από τον 15ο αιώνα, όταν οι δίδυμοι αδελφοί Maglot και Girkis έγιναν κυβερνήτες τους, και διακατέχονταν από ένα αμοιβαίο μίσος που τους οδήγησε σε αιματηρές μάχεις μεταξύ των λαών τους. Η εχθρότητα αυτή συνεχίστηκε και στους επόμενους αιώνες. Τα δύο αυτά κράτη έγιναν υποτελή στους Βρετανούς και μετά τον σχηματισμό της Ινδίας και του Πακιστάν το 1947 παρέμειναν ημιαυτόνομα, μέχρι το 1974, οπότε συγχωνεύθηκαν με το Πακιστάν και οι κυβερνήτες τους μετατράπηκαν σε τοπικούς κρατικούς αξιωματούχους. Oι κληρονομικοί κυβερνήτες των δύο κρατών είχαν τον τίτλο του mir, παρόμοιο με το Εμίρης των Αραβικών κρατών.


(27).jpg


Συμβολή του Ποταμού Hunza και του Nagar, η οποία οδηγεί προς την Κοιλάδα Nagar και την ιστορική πόλη του Nagar

Η πορεία μας στον ΚΗ συνεχίζεται και φθάνουμε στο σημείο όπου ο δρόμος διακλαδίζεται για το Karimabad, την πόλη όπου θα διανυκτερεύσουμε. Είναι νωρίς το απόγευμα και αποφασίζουμε να επισκεφθούμε το χωριό Altit, για να δούμε το περίφημο φρούριο Altit. Η απόσταση δεν είναι μεγάλη, αλλά ο δρόμος είναι πολύ στενός και με πολλές στροφές. Φθάνοντας στον προορισμό μας ο οδηγός μας περιμένει σε ένα πάρκινγκ, ενώ εμείς διασχίζουμε με τα πόδια το μικρό χωριό, για να φθάσουμε στο φρούριο Altit. Παντού υπάρχουν πινακίδες που πληροφορούν τους επισκέπτες ότι δεν επιτρέπονται οι φωτογραφίες, δεδομένου ότι περνάμε δίπλα από τις αυλές των σπιτιών, και οι Μουσουλμάνες γυναίκες δεν επιθυμούν να φωτογραφίζονται. Παρόλα αυτά, ο κόσμος είναι πολύ φιλικός και μας χαιρετάει. Βγάζουμε ένα εισιτήριο για το φρούριο και μετά από μια μικρή ανηφόρα το προσεγγίζουμε. Το Φρούριο Altit είναι αρχαίο φρούριο της κοιλάδας Hunza, γύρω στα 1100 χρόνια παλιό, το οποίο το κάνει το παλιότερο μνημείο στην περιοχή Gilgit–Baltistan. Χρησίμευσε αρχικά σαν κατοικία στους Mir του κράτους της Hunza, οι οποίοι όμως μετακινήθηκαν στο κάπως νεώτερο κοντινό φρούριο Baltit τρεις αιώνες αργότερα. Το φρούριο από κοντά δεν είναι εντυπωσιακό, φαίνεται καλύτερα από μακριά, όταν το βλέπεις από τον ΚΗ να δεσπόζει στην κοιλάδα της Hunza, αλλά η θέα της κοιλάδας από τον περίβολό του είναι εκπληκτική!


(28).jpg


Διακλάδωση προς το Karimabad


(29).jpg


Το φρούριο Altit


(29-2.jpg


Θέα της Κοιλάδας Hunza από το φρούριο Altit

Νυχτώνει πια όταν φθάνουμε στο Karimabad, το τουριστικό κέντρο της περιοχής, με το μεγαλοπρεπές φρούριο του Baltit να δεσπόζει ψηλά. Ο κεντρικός του δρόμος είναι γεμάτος από μαγαζιά με χειροτεχνήματα και αναμνηστικά, αλλά οι τουρίστες είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Μετά μιά σύντομη βόλτα αρχίζει το ψάξιμο για κατάλυμα στην περιοχή. Κατά την είσοδό μας στην πόλη είχαμε δει ένα όμορφο νέο ξενοδοχείο, το Darbar hotel, στην κορυφή ενός μικρού λόφου με ωραία θέα. Ο φίλος μου, άσσος στα Ανατολίτικα παζάρια, αναλαμβάνει την κράτηση. Δεν ξέρω πως τα καταφέρνει, αλλά πάντοτε κλείνουμε την διαμονή μας στο 30-50% της αρχικής τιμής, ίσως επειδή η κράτηση γίνεται συνήθως όταν νυχτώνει και τα ξενοδοχεία είναι μισοάδεια. Το Πακιστάν δεν είναι δα και πνιγμένο από τον τουρισμό! Το καλό του ξενοδοχείου είναι ότι διαθέτει και barbecue, οπότε ακολουθεί ένα θαυμάσιο δείπνο, δυστυχώς χωρίς κρασί ή μπύρα, που είναι αδύνατον να βρεις στον βορρά της Μουσουλμανικής χώρας.

Το άλλο πρωί ξεκινάμε πολύ νωρίς, επειδή πρέπει να διανύσουμε μεγάλη απόσταση για το Khunjerab Pass, το συνοριακό πέρασμα στην Κίνα. Φυσικά θα πάμε μέχρις εκεί και θα επιστρέψουμε, αλλά θα διανυκτερεύσουμε στο Gilgit, ώστε να είμαστε πιό κοντά στο Skardu, την ανατολική μας παράκαμψη. Μετά από μερικά χιλιόμετρα βγαίνουμε πάλι στον ΚΗ, και τον ακολουθούμε παράλληλα με την ανατολική όχθη του ποταμού Hunza. Απέναντί μας κάθετα γυμνά ορεινά τοιχώματα, με κάποιους σμιλεμένους χωματόδρομους μέσα στα βράχια να οδηγούν σε διάσπαρτα χωριουδάκια. Σε λιγότερα από μιά ώρα φθάνουμε στην εντυπωσιακή λίμνη Attabad, μια εκθαμβωτικά τυρκουάζ λίμνη που δημιουργήθηκε στον απόηχο μιάς φυσικής καταστροφής. Στις 4 Ιανουαρίου του 2010, μια μαζική κατολίσθηση βρόντησε στις πλαγιές της Κοιλάδας Hunza, θάβοντας το χωριό Attabad και φονεύοντας 20 άτομα, αλλά η καταστροφή ήταν ακόμη στην αρχή. Η κατολίσθηση είχε φράξει τον Ποταμό Hunza και τα νερά από την λίμνη που δημιουργήθηκε ανυψώνονταν με ταχύτητα και απειλούσαν τα χωριά, τόσο κάτω όσο και επάνω από το φράγμα. Τα νερά πίσω από το νεοσχηματισμένο φυσικό φράγμα σύντομα ανυψώθηκαν με ένα βάθος πάνω από 100 μέτρα, επεκτείνοντας την νέα λίμνη που τελικά έφθασε το μήκος των 21 χιλιομέτρων. Καθώς η λίμνη μεγάλωνε, εκτόπισε κάπου 6.000 ανθρώπους από τα επάνω χωριά και πλημμύρισε μια έκταση 19 χιλιομέτρων του Αυτοκινητοδρόμου Karakoram, αφήνοντας την περιοχή απομονωμένη. Αλλά από την καταστροφή ήρθε ένα απροσδόκητο αξιοθέατο που τελικά θα οδηγούσε σε μια τουριστική έκρηξη στην περιοχή: Η Λίμνη Attabad, μια λαμπερή τυρκουάζ λίμνη που αποτελεί σήμερα ένα από τα κύρια αξιοθέατα στο Gilgit-Baltistan του Πακιστάν. Για κάμποσα χρόνια ο ΚΗ παρέμενε κομένος και η συγκοινωνία γίνονταν με μικρά πλοιάρια που διέσχιζαν την λίμνη Attabad. Πρόσφατα όμως, στα τέλη του 2015, εγκαινιάστηκε η 24 χιλιομέτρων επανένωση του ΚΗ, με 5 τούνελ συνολικού μήκους 7 χιλιομέτρων. Αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα στον ΚΗ, που αποκατέστησε την εμπορική επικοινωνία της χώρας με την Κίνα. Μου κάνει εντύπωση ότι ακόμη και σήμερα, τα τούνελ αυτά δεν φαίνονται στους Google Maps, οι οποίοι δείχνουν ότι ο ΚΗ διακόπτεται από την Λίμνη Attabad.


(30).jpg



(31).jpg


Κοιλάδα Hunza, στον δρόμο προς το Khunjerab Pass


(32).jpg



(33).jpg



(34).jpg



(35).jpg


Λίμνη Attabad


(36).jpg


Άνω Κοιλάδα Hunza

Ο καιρός είναι βαρύς, με σκούρα σύννεφα, ενώ οι προβλέψεις δείχνουν βροχή. Αποφασίζουμε να μην σταματήσουμε στα αξιοθέατα της διαδρομής, αλλά να συνεχίσουμε μέχρι τα σύνορα, ώστε να προλάβουμε την βροχή και να δούμε με την ησυχία μας αυτά που θέλουμε κατά την επιστροφή μας. Mετά από μιά θαυμάσια διαδρομή που θα περιγράψω στο γυρισμό μας, φθάνουμε στην Sust, την συνοριακή πόλη του βόρειου Πακιστάν και κοντινότερη πόλη προς την Κίνα, η οποία, όπως και οι περισσότερες συνοριακές πόλεις είναι ένα θορυβώδες, βρώμικο και άχαρο μέρος. Είναι μόλις μια κεντρική λωρίδα από άσχημα καταστήματα, υποτυπώδη ξενοδοχεία και καταθλιπτικά καφέ, γεμάτα από Κινέζους εμπόρους, από διαπραγματευτές συναλλάγματος, από νευρικούς οδηγούς λεωφορείων και τζιπ και από τους επιβάτες τους. Η πόλη βρίσκεται στα 2.700 μέτρα υψόμετρο, και από εδώ ο δρόμος σιγά σιγά ανεβαίνει, από το απότομο στριφογυριστό φαράγγι του ποταμού Khunjerab (που συνεχίζει τον ποταμό Hunza) στις ομαλές κοιλάδες των Παμίρ. O δρόμος περνάει μέσα από ελικοειδή γυμνά φαράγγια δίπλα από το ποτάμι, και μετά από μιά δίωρη διαδρομή πλησιάζουμε στα σύνορα. Το τελευταίο κομάτι της διαδρομής περνάει μέσα από το Εθνικό Πάρκο Khunjerab, στο οποίο συναντούμε πολλά γιακς, ενώ μακριά φαίνονται και κάποιοι αίγαγροι (ibex). Tα σπάνια πρόβατα Μάρκο Πόλο και φυσικά τις λεοπαρδάλεις χιονιού που λέγεται ότι υπάρχουν στο πάρκο, δεν τα είδαμε.


(37).jpg



(38).jpg



(38)-2.jpg


Η συνοριακή πόλη Sust


(39).jpg



(40).jpg


Γιακς στο Εθνικό Πάρκο Khunjerab

Ο δρόμος απλώνεται και γίνεται αρκετά πλατύς και ομαλός, ενώ μακριά φαίνεται το κτίριο των συνόρων με την χαρακτηριστική Κινεζική αρχιτεκτονική. Το Khunjerab Pass θεωρείται το υψηλότερο ασφαλτοστρωμένο διεθνές σύνορο στον κόσμο, στα 4.750 μέτρα. Ενώ συνήθως τα ορεινά περάσματα είναι κάποια στενά φαράγγια, μέσω των οποίων περνάς από την μιά χώρα στην άλλη, το Khunjerab Pass μοιάζει με μιά πλατιά, χλοερή σέλλα που πλαισιώνεται σε όλες τις πλευρές της από χιονισμένες κορυφές. Το πέρασμα είναι σημαντικό σε όρους φυσικής γεωγραφίας κατά το ότι οριοθετεί την συμβολή μεταξύ δύο μεγάλων οροσειρών, των Παμίρ και των Καρακορούμ. Υπάρχουν αρκετοί εκδρομείς, κυρίως ντόπιοι που έχουν έρθει για επίσκεψη όπως και εμείς, ενώ αυτοί που πραγματικά διασχίζουν τα σύνορα είναι ελάχιστοι. Eυτυχώς το υψόμετρο δεν μας έχει πειράξει καθόλου, παρά την απότομη άνοδο από τα 2.500 μέτρα του Karimabad στα 4.750 μέτρα του Khunjerab Pass, εξ άλλου έχουμε κάνει και την αναγκαία προετοιμασία παίρνοντας ακεταζολαμίδη από την προηγούμενη ημέρα. Μετά τις απαραίτητες αναμνηστικές φωτογραφίες, παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής. Ο καιρός εδώ έχει χειροτερέψει, έχει χιονόνερο και αρκετό κρύο, μετά το Sost όμως τα σύννεφα αρχίζουν και αραιώνουν και το ψιλόβροχο σταματάει.


(40)-2.jpg


Αστυνομικό check point κοντά στο Khunjerab Pass


(41).jpg



(42).jpg



(43).jpg



(44).jpg



(45).jpg



(46).jpg


Το Khunjerab Pass, το υψηλότερο ασφαλτοστρωμένο διεθνές σύνορο στον κόσμο, στα 4.750 μέτρα, σύνορα Πακιστάν-Κίνας


(47).jpg



(47)-0.jpg


Το φαράγγι του Ποταμού Khunjerab

Λίγο πριν το Nazimabad, το χωριό όπου ο ΚΗ περνάει στην ανατολική όχθη του ποταμού Hunza, σταματάμε στους υπαίθριους πάγκους που πουλάνε φρούτα. Η κοιλάδα Hunza είναι φημισμένη για τα εύγευστα φρούτα της, και αγοράζουμε αρκετά βερύκοκκα και ξινόμηλα, που παράγονται σε αφθονία στην περιοχή. Η διαδρομή είναι μαγευτική, ιδιαίτερα όταν φθάνουμε στο Passu.

To Passu είναι ένα μικρό χωριό σε μια πανέμορφη τοποθεσία, κέντρο για πεζοπορίες και εκδρομές στην γειτονική περιοχή. Παλιά ήταν πολύ μεγαλύτερο, σχεδόν μια μικρή πόλη, αλλά διάφορες κατολισθήσεις, οι παγετώνες και άλλες φυσικές καταστροφές στην περιοχή εμπόδισαν την ανάπτυξή του. Η κοιλάδα εδώ λέγεται Gojal και αποτελεί τμήμα της ευρύτερης κοιλάδας της Άνω Hunza. Απέναντί μας, στην ανατολική άκρη της κοιλάδας μετά το ποτάμι, φαίνεται το ξακουστό Tupopdan (6.106 μέτρα) επίσης γνωστό σαν “Κώνοι του Passu” ή “Καθεδρικός του Passu”, μια εκπληκτική σειρά γυμνών ορεινών κορυφών. Σε λίγο πλησιάζουμε σε μια διασταύρωση από όπου ξεκινάει ο δρόμος για την λίμνη Borith. Η λίμνη Borith, στα 2.600 μέτρα επάνω από το επίπεδο της θάλασσας, είναι μια μεγάλη υφάλμυρη παγετώδης λίμνη που προσελκύει έναν μεγάλο αριθμό αποδημητικών πτηνών κατά την διάρκεια λίγων μηνών κάθε χρόνο. Στον χάρτη φαίνεται πολύ απλή η επίσκεψή της, λίγα χιλιόμετρα παράκαμψη. Η παράκαμψη αυτή όμως είναι ένας ορεινός μικρός ελικοειδής δρόμος, στον οποίο μετά βίας χωράει ένα αυτοκίνητο. Μαζί μας έρχονται και μερικά ακόμη τζιπ 4x4 ενός τοπικού τουριστικού πρακτορείου, ευτυχώς όλα προς την κατευθυνσή μας, και δεν τολμούμε να σκεφτούμε τι θα γίνει, στην περίπτωση που συναντήσουμε άλλο αυτοκίνητο από την αντίθετη κατεύθυνση, μιάς και πουθενά δεν χωράνε δύο οχήματα. Ευτυχώς είμαστε τυχεροί και τελικά φτάνουμε στη λίμνη, η οποία δεν μας ενθουσίασε ιδιαίτερα, ίσως δεν ήρθαμε και την κατάλληλη εποχή που είναι γεμάτη πουλιά. Υπάρχει εκεί ένα μικρό ξενοδοχείο, αλλά δεν θέλουμε να καθυστερήσουμε και παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής στον ΚΗ, ευτυχώς χωρίς απρόοπτα.


(48).jpg


Η κοιλάδα Hunza είναι φημισμένη για τα εύγευστα φρούτα της


(49).jpg



(50).jpg



(51).jpg



(52).jpg



(53).jpg



(54).jpg



(55).jpg



(56).jpg


Άνω Κοιλάδα Hunza: Επιστροφή από το Khunjerap Pass στο Gilgit


(57).jpg


Κοιλάδα Gojal στο Passu, ένα μικρό χωριό στο Gilgit-Baltistan, κατά μήκος του Αυτοκινητοδρόμου Karakoram


(58).jpg


Tupopdan (6.106 μέτρα) επίσης γνωστό σαν “Κώνοι του Passu” ή “Καθεδρικός του Passu” στην Κοιλάδα Gojal, όπως φαίνεται από τον Αυτοκινητόδρομο Karakoram


(59).jpg



(60).jpg


Η πορεία προς την αλπική λίμνη Borith


(61).jpg



(62).jpg


Η λίμνη Borith


(63).jpg


Η θέα του χωριού Hussaini από την Λίμνη Borith

Λίγα χιλιόμετρα πιό κάτω συναντάμε το μικρό χωριό Hussaini, με την ομώνυμη γέφυρα. Για να την φθάσουμε χρειάζεται μιά μικρή πεζοπορία 1-2 χιλιομέτρων από τον δρόμο, σε ένα μονοπάτι που μας βγάζει στον ποταμό Hunza. Η Γέφυρα Hussaini είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Αποκαλείται και γέφυρα Ιντιάνα Τζόουνς και είναι γνωστή σαν η πιο επικίνδυνη γέφυρα στον κόσμο. Δεν είναι πάντως, παρά μία μόνο από τις πολλές ανασφαλείς σχοινογέφυρες που αφθονούν στο Βόρειο Πακιστάν. Γέφυρες από ξεχαρβαλωμένο συρματόσχοινο και ξύλινα σανίδια που διασταυρώνουν τα ορεινά ρεύματα και ποτάμια του Βόρειου Πακιστάν αποτελούν μια τυπική άποψη του ταξιδιού στην περιοχή αυτή. Η Κρεμαστή Γέφυρα Hussaini είναι μια μακριά και κακοσυντηρημένη γέφυρα, με πολλές σανίδες να λείπουν, ενώ ισχυροί άνεμοι κουνάνε την γέφυρα όταν την διασχίζεις. Λίγο βοηθάει στο να σε ηρεμήσει το ότι μια προηγούμενη, παλιότερη γέφυρα κρεμιέται σε συντρίμια δίπλα από την “νέα”. Εντούτοις, παρά την επικίνδυνη όψη της, η Hussaini έχει γίνει κάτι σαν τουριστική έλξη, με πεζοπόρους να δοκιμάζουν τα νεύρα τους, καθώς προσπαθούν προσεκτικά να την διασχίσουν. Ευτυχώς την ώρα της επίσκεψης δεν είχε καθόλου αέρα, και μπόρεσα να προχωρήσω μέχρι την μέση. Αν έχει κανείς χρόνο, μπορεί να κάνει μια όμορφη διαδρομή, να την διασχίσει όλη και να περπατήσει στην αντίθετη κρημνώδη όχθη φθάνοντας στο χωριό Zarabad, και να συνεχίσει μέχρι την επόμενη κρεμαστή γέφυρα που θα τον βγάλει στο χωριό Passu. Μετά την επίσκεψη της Hussaini συνεχίζουμε την πορεα μας και λίγο πιό κάτω βρίσκουμε το χωριό Gulmit, με ένα μικρό μουσείο και το παλάτι του mir, στο οποίο ο mir της Hunza ζούσε για 3 μήνες κάθε χρόνο προεδρεύοντας στα τοπικά συμβούλια. Δυστυχώς όμως, είναι αργά και τα αξιοθέατα αυτά είναι κλειστά. Αν έχει κανείς χρόνο, μπορεί από εδώ με πεζοπορία δύο ωρών να φθάσει στην βάση του Παγετώνα Gulmit.


(64).jpg



(65).jpg


Γέφυρα Hussaini κοντά στο Passu, επάνω από τον Ποταμό Hunza

Παίρνουμε τον δρόμο της επιστροφής και κάνουμε στάση στην Λίμνη Attabad, απολαμβάνοντας για ακόμη μιά φορά τον εξαίσιο τυρκουάζ χρωματισμό της. Κατόπιν, φθάνουμε στην περιοχή της διασταύρωσης προς το Karimabad, ενώ αρχίζει να σκοτεινιάζει. Aυτή την φορά όμως συνεχίζουμε ευθεία στον ΚΗ για να φθάσουμε στο Gilgit όπου και θα διανυκτερεύσουμε. Η απόσταση είναι γύρω στα 100 χιλιόμετρα, αλλά κάνουμε πάνω από δυό ώρες, λόγω νύχτας και δύσκολης διαδρομής, ενώ η κυκλοφορία είναι αρκετή. Για μιά φορά ακόμη δεν καταφέραμε να ακολουθήσουμε τον κανόνα της αποφυγής του ταξιδιού στο Πακιστάν κατά την νύχτα. Όταν φθάνουμε είναι βαθύ σκοτάδι, αλλά η πόλη είναι φωτισμένη και έχει αρκετή κίνηση. Βρίσκουμε ένα καλό κεντρικό ξενοδοχείο, το Park Hotel, ένα συμπαθητικό ξενοδοχείο με εσωτερικό μεγάλο κήπο (με την γνωστή έκπτωση φυσικά!!) και μετά από ένα σύντομο δείπνο στο ρεστωράν του ξενοδοχείου, που δεν μας ενθουσίασε, πέφτουμε για ύπνο. Τελικά, ήταν πολύ καλή η σκέψη μας να επισκεφθούμε το Gilgit την προηγούμενη, ώστε να το δούμε στο φως της ημέρας. Την επομένη ακολουθεί ίσως το δυσκολώτερο τμήμα του ταξιδιού, η ανατολική διαδρομή στο Skardu, ακολουθώντας το φαράγγι του Ινδού ποταμού σε έναν στενό δρόμο σκαμμένο κυριολεκτικά στον βράχο στις πλαγιές του Kαρακορούμ.


(66).jpg



(67).jpg



(68).jpg


Η λίμνη Attabad κατά την επιστροφή μας


(70).jpg


Σύντομη στάση για φαγητό, στον δρόμο για Gilgit


(69).jpg


Η επιστροφή στο Gilgit, κοιλάδα της Hunza


 
Last edited by a moderator:

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.151
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΩΩΩΩΩΩ αγαπημένο Πακιστάν!! Δεν ξέρεις πόσο χαίρομαι που έχεις κάνει το ταξίδι αυτό που το θεωρώ εξαιρετικό για ανήσυχα ταξιδιωτικά πνεύματα! :clap:
Παράκληση πόσταρε μικρότερα κεφάλαια.... (κάνε τη Λαχώρη ξεχωριστό κεφάλαιο) για να είναι απολαυστικότερη η ανάγνωση (έχουμε και μια διάσπαση προσοχής) και να'χουμε να αναμένουμε οι αναγνώστες.
Σε ευχαριστώ, επειδή όμως είμαι σχετικά νέο μέλος, θα μπορούσες να με καθοδηγήσεις, πως θα κάνω ξεχωριστό κεφάλαιο την Λαχώρη, με κάποιο απλό τρόπο (χωρίς να ξανα-ανεβάζω κείμενο και φωτογραφίες);
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.151
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Απλό, copy paste το κείμενο και όλες τις φωτό (επιλογή με τον κέρσορα) για τη Λαχώρη σε νέο θέμα που το ποστάρεις αμέσως. Στο αρχικό ποστ πάτησε επεξεργασία και διέγραψε το κείμενο για τη Λαχώρη. Done!
Αχ η Λαχώρη έχει μείνει εκκρεμότητα .....
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ. ΛΑΧΩΡΗ

Μετά από δύο καλές πτήσεις, με μικρή αναμονή στο Αεροδρόμιο Hamad της Ντόχα (η αναμονή θα ήταν μεγάλη στην επιστροφή), προσγειωθήκαμε στη Λαχώρη αργά τη νύχτα. Το αεροδρόμιο λίγο τριτοκοσμικό, όπως το περιμέναμε άλλωστε, καμιά σχέση με το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ισλαμαμπάντ που έχει κατασκευαστεί πρόσφατα και είναι τελευταίων προδιαγραφών. Ευτυχώς οι διαδικασίες για την είσοδο στη χώρα κράτησαν ελάχιστα, ίσως λόγω και της προχωρημένης ώρας, και το κυριότερο, βρήκαμε τις βαλίτσες μας ακέραιες! Είχαμε συνενοηθεί με τον πράκτορά μας, τον Ahktar, να μας περιμένει για την μεταφορά μας στο ξενοδοχείο. Όσο και να πείς, πάντοτε όταν φθάνεις σε μιά ξένη χώρα και έχεις συνενοηθεί να σε περιμένουν, μια αγωνία την έχεις για το αν θα φανούν! Αλλά ο Ahktar και ο οδηγός του ήταν εκεί, ο πράκτορας εξευρωπαϊσμένος, αλλά ο οδηγός τυπικός Πακιστανός, με μεγάλη γενειάδα και σαλβάρι, συμπαθέστατος πάντως. Είχαμε ζητήσει να μας δώσει τον οδηγό που είχαν οι φίλοι μου την περυσινή χρονιά, αλλά μας είπε ότι βρίσκονταν σε μια μακρινή αποστολή κάπου αλλού και δεν ήταν διαθέσιμος. Δεν κάναμε και θέμα, μιάς και οι φίλοι μου μου είχαν πει ότι ήταν πολύ καλός οδηγός, αλλά ότι πήγαινε για πρώτη φορά στα μέρη αυτά, ενώ ο δικός μας, όπως μας διαβεβαίωνε ο Ahktar, είχε μεγάλη εμπειρία στο Βόρειο Πακιστάν. Σιγά σιγά διαπιστώσαμε όμως, ότι ο οδηγός μας δεν ήξερε γρι Αγγλικά, ενώ o Ahktar μας είχε υποσχεθεί Αγγλομαθή οδηγό! Στις διαμαρτυρίες μας, μας διαβεβαίωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, και ότι θα είμαστε σε συνεχή τηλεφωνική επαφή με το WatchApp και θα του δίνει οδηγίες για ότι χρειαστεί. Φυσικά, δεν το δεχθήκαμε και υποσχέθηκε ότι την επόμενη μέρα θα τον αντικαταστήσει. Φτάσαμε στο ξενοδοχείο και πέσαμε κατευθείαν για ύπνο (είχαμε φάει στο αεροπλάνο), επειδή το πρωί θα ξυπνούσαμε νωρίς. Ο φίλος μου είχε ξαναπάει στη Λαχώρη, και γιαυτό είχαμε αποφασίσει να μείνουμε μόνο την ημέρα και το βράδυ να φύγουμε κατευθείαν για Faisalabad.

Tην επόμενη ημέρα μετά από ένα σύντομο πρωϊνό (σύντομο μιάς και τίποτα σχεδόν δεν τρωγόταν), κάναμε checkout και ξεκινήσαμε για την επίσκεψη της πόλης. Ο Ahktar είχε έρθει με τον ίδιο οδηγό και μας είπε ότι θα τον αντικαταστήσει το βράδυ, φεύγοντας από την Λαχώρη. Προτού αρχίσουμε την ξενάγηση ζητήσαμε να μας πάει σε ένα ανταλλακτήριο, όπως και έγινε. Η ισοτιμία ήταν καλή και άλλαξα ένα σεβαστό ποσόν, αλλά ο φίλος μου ήθελε να πάρει χρήματα από ΑΤΜ – παρότι είχε μαζί του ρευστό, το είχε σαν αρχή να χρησιμοποιεί στα ταξίδια του ΑΤΜ. Πήγαμε λοιπόν σε ένα ΑΤΜ αμέσως μετά, ενώ ο οδηγός μας έβαζε καύσιμα στο αυτοκίνητο σε ένα διπλανό βενζινάδικο, και μετά από λίγα λεπτά αναμονής, τον βλέπω να εμφανίζεται αναστατωμένος. Τι είχε συμβεί, το μηχάνημα όχι μόνο δεν του έδωσε χρήματα, αλλά του κράτησε και την κάρτα! Μια ώρα καθυστέρηση λοιπόν, για να πάμε στο Υποκατάστημα της Τράπεζας, να βρει τον αρμόδιο υπάλληλο και να έρθει να ξεκλειδώσει το ΑΤΜ και να του παραδώσει την κάρτα, φυσικά με την ανάλογη χαρτούρα. Εκ των υστέρων είδαμε ότι σε μερικές τράπεζες γίνεται δεκτή μόνο η Visa και όχι η Mastercard, και εάν βάλεις λάθος κάρτα σου την κρατάει.

Ξεκινήσαμε λοιπόν, έστω και καθυστερημένοι, για την περιήγηση της πόλης. Η Λαχώρη είναι μια χαοτική μεγαλούπολη με πληθυσμό 11 εκατομυρίων, δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μετά το Καράτσι, που θυμίζει πάρα πολύ Ινδία. Μπορεί να μην είναι η πρωτεύουσα του Πακιστάν (πρωτεύουσα είναι το Ισλαμαμπάντ), αλλά αποτελεί το μορφωτικό, πνευματικό και καλλιτεχνικό κέντρο της χώρας. Υπάρχει ένα υποβλητικό μείγμα ιστορίας και αρχιτεκτονικής στην πόλη αυτή, από φοβερά μνημεία Μογγόλων μέχρι τις ξεθωριασμένες κληρονομιές της Βρεττανικής διακυβέρνησης. Με τα χρόνια η Λαχώρη μεγεθύνθηκε σε μια πολύβουη και όλο και περισσότερο μολυσμένη μητρόπολη, με κοινωνικά υπόγεια ρεύματα που σιγοβράζουν, αλλά έχει επίσης και μερικά δείγματα προκλητικά γαλήνιας αρχιτεκτονικής, καθώς και μερικούς από τους ωραιότερους κήπους της υποηπείρου. Παρακολουθώντας τους δρόμους της Λαχώρης από το αυτοκίνητο, διαπιστώσαμε ότι έχει την εικόνα της τυπικής ανατολίτικης μεγαλούπολης: δρόμοι ασφυκτικά γεμάτοι από αυτοκίνητα, τρίκυκλα, κάρρα και πεζοί, κορναρίσματα, υπαίθριοι μικροπωλητές και φαγάδικα, τζαμιά, πολυσύχναστα παζάρια, πλατείες, ζητιάνοι, πεταμένα σκουπίδια παντού, ιστορικά μνημεία, αποικιακά κτίρια, θορυβώδη τεϊοποτεία, ήχοι και χρώματα. Όλα μαζί συνυφασμένα σε ένα μαγευτικό μίγμα που συναρπάζει εμάς τους Δυτικούς – μερικούς τουλάχιστον.


(10).jpg
(11).jpg
(12).jpg
(13).jpg
(14).jpg
(15).jpg
(16).jpg
(17).jpg


Στους δρόμους της Λαχώρης

(18).jpg


Ένα κοντάρι με εκατοντάδες σπίτια πουλιών ανυψωμένο στο μέσον της Istanbul Chowk, μιάς πλατείας αφιερωμένης στην “βαθειά και αιώνια φιλία μεταξύ Πακιστάν και Τουρκίας”


Επειδή θα μέναμε μόνο λίγες ώρες, κάναμε αυστηρή επιλογή στο τι θα βλέπαμε και φυσικά ξεκινήσαμε από το πρώτο αξιοθέατο της πόλης, το περίφημο Φρούριο της Λαχώρης. To Φρούριο της Λαχώρης είναι μια ακρόπολη στο κέντρο της πόλης, η οποία έχει ξανακτισθεί σχεδόν εξ ολοκλήρου κατά τον 17ο αιώνα, όταν η Μογγολική Αυτοκρατορία ήταν στο απόγειο της μεγαλοπρέπειας και της χλιδής της. Περιέχει 21 σημαντικά μνημεία, μερικά από τα οποία χρονολογούνται από την εποχή του Αυτοκράτορα Akbar. Αφού μπήκαμε στο Φρούριο συνεχίσαμε προς το Τζαμί Badshahi, ένα τζαμί της εποχής των Μογγόλων ευρισκόμενο δυτικά του Φρουρίου, που θεωρείται το εμβληματικότερο ορόσημο της πόλης. Κατασκευάσθηκε από τον Αυτοκράτορα Aurangzeb το 1671 και αποτελεί σπουδαίο δείγμα Μογγολικής αρχιτεκτονικής, με ένα εξωτερικό που διακοσμείται από σκαλιστούς κόκκινους αμμόλιθους με μαρμάρινα ψηφιδωτά. Παραμένει το μεγαλύτερο τζαμί της εποχής των Μογγόλων και αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο τζαμί του Πακιστάν. Μετά την πτώση της Μογγολικής Αυτοκρατορίας, το τζαμί χρησιμοποιήθηκε σαν στρατώνας από την Αυτοκρατορία των Σιχ και από την Βρεττανική Αυτοκρατορία, και είναι τώρα ένα από σημαντικότερα αξιοθέατα. Στη συνέχεια θα παρουσιάσω μια σειρά φωτογραφιών από αυτά που είδαμε, τόσο από το Φρούριο, όσο και από την γύρω περιοχή, με μερικά πληροφοριακά στοιχεία στην κάθε μία.

(19).jpg


Samadhi του Ranjit Singh, ένα κτίσμα του 18ου αιώνα στην Λαχώρη που φιλοξενεί τις ταφικές φιάλες του Σιχ κυβερνήτη Ranjit Singh (1780 - 1839), ο οποίος ίδρυσε την Αυτοκρατορία των Σιχ στην Λαχώρη, μετά την κατάρρευση της Μογγολικής διακυβέρνησης. Βρίσκεται δίπλα από το Φρούριο της Λαχώρης και το Τζαμί Badshahi. Το κτίριο συνδυάζει στοιχεία Σιχ, Ινδουϊστικής και Ισλαμικής αρχιτεκτονικής.

(20).jpg


Gurdwara Dehra Sahib, το οποίο έχει κατασκευασθεί εις μνήμην του 5ου Σιχ Γκουρού, του Γκουρού Arjan Dev ji, και βρίσκεται κοντά στο Φρούριο της Λαχώρης. Το Gurudwara πιστεύεται ότι έχει κτισθεί στο ακριβές σημείο όπου βασανίστηκε και μαρτύρησε το 1606 μ.Χ. ο Γκουρού. Η πλατφόρμα αυτή είχε αρχικά κατασκευασθεί από τον Γκουρού Hargobind Singh ji, αλλά καταστράφηκε. Το 1884, ο Μαχαραγιάς Ranjit Singh, κυβερνήτης της Λαχώρης, έκτισε τον ναό αυτόν.

(21).jpg


To Φρούριο της Λαχώρης με την εμβληματική Πύλη Alamgiri. Στα δεξιά φαίνεται το Hazuri Bagh Baradari, ένα baradari (περίπτερο με 12 πόρτες σχεδιασμένο έτσι ώστε να επιτρέπει την ελεύθερη ροή του αέρα, κατάλληλο για χορευτικές εκτελέσεις) από λευκό μάρμαρο που βρίσκεται μέσα στον κήπο Hazuri Bagh. Το Hazuri Bagh είναι ένας κήπος στη Λαχώρη, που οριοθετείται από το Φρούριο της Λαχώρης στα ανατολικά, από το Τζαμί Badshahi στα δυτικά, από το Samadhi του Ranjit Singh στα βόρεια και από την Πύλη Roshnai στα νότια. Ο κήπος αυτός δημιουργήθηκε από τον Μαχαραγιά Ranjit Singh, τον Σιχ κυβερνήτη του Punjab, το 1818.

(22).jpg


Πύλη Εισόδου στο Τζαμί Badshahi, Λαχώρη

(23).jpg


Τζαμί Badshahi, ένα από τα εμβληματικότερα ορόσημα της Λαχώρης

(24).jpg


Είσοδος στην Πύλη του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη

(25).jpg


Εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi, Λαχώρη. Το εσωτερικό του Τζαμιού Badshahi είναι διακοσμημένο με Μογγολικές νωπογραφίες, σκαλιστά μάρμαρα και περίτεχνα γύψινα.


Και δυό λόγια για την ιστορία του Πακιστάν, μιάς χώρας που έχει μια πανάρχαιη διαδρομή. Έδρα του αρχαίου πολιτισμού της Κοιλάδας του Ινδού, ενός από τους τρεις αρχαιότερους πολιτισμούς μαζί με αυτόν της Αιγύπτου και της Μεσοποταμίας, στη συνέχεια κατακτήθηκε από το Δαρείο τον Πρώτο, της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών της Περσίας. Μετά ήρθε η σειρά του δικού μας, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο οποίος κατέλαβε την χώρα μετά από σκληρές μάχες και μεγάλη αντίσταση, εγκαθιδρώντας τελικά την εκεταμένη αυτοκρατορία του, από την Ελλάδα μέχρι τον Ινδό Ποταμό. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ο Chandragupta, ο ιδρυτής του μεγάλου Βασιλείου και της Δυναστείας Maurya που επεκτεινόταν σε όλη σχεδόν την σημερινή Ινδία, βρήκε ευκαιρία και επεκτάθηκε στην Κοιλάδα του Ινδού. Μετά από συγκρούσεις μεταξύ Ελληνο-Ινδικού και Βασιλείου των Maurya, ο Chandragupta ήρθε σε συμφωνία με τον Σέλευκο τον Ι – διάδοχο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην περιοχή, και του δόθηκε το Πακιστάν και μεγάλο μέρος του σημερινού Αφγανιστάν. Με την διακυβέρνηση του Ashoka, εγγονού του Chandragupta, εγκαταστάθηκε και ο Βουδισμός στην Αυτοκρατορία του Maurya, και για μιά μεγάλη χρονική περίοδο, από τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ., παρατηρείται το φαινόμενο του Ελληνο-Βουδισμού, του πολιτισμικού συγκρητισμού δηλαδή μεταξύ της Ελληνιστικής κουλτούρας και του Βουδισμού, τα σπουδαιότερα δείγματα του οποίου βρίσκονται στην περιοχή της Gandhara με πολλά ευρήματα στην Τάξιλα, που θα επισκεπτόμασταν αργότερα.

Στη συνέχεια, στην περιοχή του Πακιστάν, ή μάλλον σε κάποια τμήματά της επικρατούν μερικά βασίλεια ή δυναστείες, τα σπουδαιότερα εκ των οποίων αναφέρω ονομαστικά, το Ινδο-Ελληνικό Βασίλειο με τον Μένανδρο, το Ινδο-Σκυθικό Βασίλειο, το Ινδο-Παρθικό Βασίλειο, η Αυτοκρατορία Κushan (μαζί με μεγάλο μέρος της σημερινής Ινδίας), η Νεο-Περσική Αυτοκρατορία των Σασσανιδών, η Αυτοκρατορία Gupta, και διάφορα άλλα μικρότερα βασίλεια και ηγεμονίες, μέχρι που φθάνουμε στην κατάληψή του από το Αραβικό Χαλιφάτο, στις αρχές του 8ου αιώνα μ.Χ. Ακολουθούν οι Αφγανικές δυναστείες των Shahis, η Τουρκική δυναστεία των Ghaznavid, και το Τουρκοκρατούμενο Σουλτανάτο του Δελχί. Παράλληλα, υπάρχουν και πολλά μικρά τοπικά βασίλεια με δικούς τους κυβερνήτες, και αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς όταν περιηγείται το σημερινό Πακιστάν, διαβάζοντας τα ιστορικά στοιχεία για διάφορες περιοχές, και ιδιαίτερα τις κοιλάδες ανάμεσα στα πανύψηλα βουνά των Οροσειρών, που αποτελούσαν την έδρα ηγεμονιών και πριγκηπάτων.

Η νεώτερη ιστορία του Πακιστάν ξεκινάει με την Μογγολική Αυτοκρατορία, που εκτείνονταν στο σημερινό Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ινδία και Μπανγκλαντές. Εμείς για ευκολία χρησιμοποιούμε τον όρο Μογγόλοι, αλλά στα Αγγλικά ο σωστός όρος είναι Mughal που είναι διαφορετικό από το Mongol. Πρόκειται λοιπόν για την Αυτοκρατορία των Mughal, που είναι Τουρκογενείς της Κεντρικής Ασίας, αλλά με μεγάλη επιμιξία των Μογγόλων, ενώ ο ιδρυτής της Babur, ήταν απόγονος του Τζέγκις Χαν. Η Μογγολική αυτοκρατορία με σημαντικούς ηγέτες τον Akbar, τον Shan Jahan (γνωστό στους περισσοτέρους μας και από το Taj Mahal) και τον Aurangzeb, είχε σημαντική επίδραση στην κουλτούρα, την κουζίνα και την αρχιτεκτονική του Πακιστάν. Για ένα μικρό διάστημα, κατά το τέλος του 16ου μ.Χ. αιώνα, η Λαχώρη αποτέλεσε την πρωτεύουσα της Αυτοκρατορίας και υπάρχουν σημαντικά μνημεία από την περίοδο αυτή. Ακολουθεί η Αυτοκρατορία των Durrani με επίκεντρο το Αφγανιστάν, αλλά αρχίζει η άνοδος των Σιχ και του Σιχισμού, της πέμπτης μεγαλύτερης σήμερα θρησκείας στον κόσμο, που ξεκίνησε από την περιοχή του Πακιστάν Punjab. Η Αυτοκρατορία των Σιχ διήρκεσε 50 χρόνια, το πρώτο μισό του 19ου αιώνα, ενώ μετά από μιά σειρά πολέμων οι Βρεττανοί, αρχικά με την Εταιρεία της Ανατολικής Ινδίας και στη συνέχεια σαν τμήμα της Βρεττανο-Ινδικής Αυτοκρατορίας, είχαν την κυριαρχία στο σημερινό Πακιστάν, μέχρι την ανεξαρτησία του 1947.

Η Βρεττανική διακυβέρνηση, που ονομάστηκε British Raj, κράτησε από το 1858 μέχρι το 1947, οπότε μετά από μακροχρόνιες και σκληρές διαπραγματεύσεις, δημιουργήθηκαν τα χωριστά κράτη της Ινδίας και του Μουσουλμανικού Πακιστάν. Σημαντικό ρόλο στη δημιουργία του Πακιστάν διαδραμάτισε ο Μuhammad Ali Jinnah, ηγέτης της Μουσουλμανικής Λίγκας, και Γενικός Κυβερνήτης της χώρας μέχρι τον θάνατό του, θεωρούμενος από τους Πακιστανούς σαν ο πατέρας του Έθνους. Στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, που αρχικά σημαδεύτηκε από την διάσπαση του Ανατολικού Πακιστάν σαν το ανεξάρτητο κράτος του Μπανγκλαντές, εναλλάσσονται διάφοροι πολιτικοί ηγέτες όπως ο Ali Bhutto και η κόρη του Benazir Bhutto, αρχηγοί του σοσιαλιστικού κόμματος ΡΡΡ (Pakistan Peoples Party), οι στρατιωτικοί δικτάτορες Muhammad Zia και Pervez Musharraf, και ο πλούσιος επιχειρηματίας αρχηγός της κεντροδεξιάς Πακιστανικής Μουσουλμανικής Λίγκας Nawaz Sharif που καθαιρέθηκε από όλα τα πολιτικά αξιώματα από το Ανώτατο Δικαστήριο του Πακιστάν το 2018, λόγω ατασθαλιών. Μετά από το γεγονός αυτό έγιναν εκλογές και σημερινός πρωθυπουργός του Πακιστάν είναι ο Ahmed Khan, πρώην παγκοσμίου φήμης παίχτης του κρίκετ και αρχηγός ενός κεντρώου κόμματος που έχει ιδρύσει, του Πακιστανικού Κινήματος για Δικαιοσύνη.

Συνεχίζουμε με την επίσκεψη του Μεγάλου Παζαριού της Λαχώρης, του Anarkali. Το Anarkali ονομάζεται έτσι από την χορεύτρια της βασιλικής αυλής, την οποία ο Moγγόλος Αυτοκράτορας Akbar διέταξε να θάψουν ζωντανή σε έναν τοίχο σαν τιμωρία για τις υποτιθέμενες ερωτικές προσεγγίσεις της με τον γιό του Jehangir. Σήμερα, το όνομα της Anarkali τιμάται από το πολύβουο παζάρι στην ίδια περιοχή με τον τάφο της Anarkali, με μια ποικιλία μαγαζιών που πουλούν αγαθά κάθε είδους. Έχουμε λίγη ώρα για κάποιες αγορές, όχι τίποτα σπουδαίο, τα απαραίτητα μαγνητάκια, και κάποια χειροποίητα διακοσμητικά. Το παζάρι έχει τα πάντα, αναμνηστικά, κοσμήματα, υφάσματα, τρόφιμα, φαγάδικα. Περιττό να πω ότι όλοι οι πελάτες είναι ντόπιοι, δεν θυμάμαι να είδαμε κάποιον τουρίστα. Εμείς περνάμε σχεδόν απαρατήρητοι ή αδιάφοροι, εξ άλλου φροντίσαμε να μην πάρουμε μεγάλες μηχανές, αλλά μηχανές τσέπης και κινητά για φωτογραφίες. Πάντως, εάν έχεις πάει σε άλλα μεγάλα παζάρια της Ανατολής, το Anarkali δεν σε εντυπωσιάζει ιδιαίτερα.

(26).jpg

(27).jpg
(28).jpg
(29).jpg
(30).jpg
(31).jpg
(32).jpg
(34).jpg
(35).jpg


Στο παζάρι Anarkali

Αφού περιπλανηθήκαμε για 1-2 ώρες ανεβήκαμε στο αυτοκίνητο για τον επόμενο μεγάλο σταθμό, την περίφημη τελετή των συνόρων που γίνεται κάθε απόγευμα στο Wagah, στα σύνορα μεταξύ Πακιστάν και Ινδίας, κάπου 30 χιλιόμετρα ανατολικά της Λαχώρης. Μας έχουν πει όλοι και έχουμε διαβάσει ότι αξίζει να κάνει κανείς ένα ιδιαίτερο ταξίδι στα σύνορα αυτά για να παρακολουθήσει την εκπληκτική τελετή κλεισίματος των συνόρων και υποστολής της σημαίας, που διεξάγεται καθημερινά. Η τελετή εκτελείται από στρατιώτες της Ινδικής Συνοριακής Δύναμης Ασφαλείας και των Ρέϊντζερ του Πακιστάν. Έχει χορογραφηθεί προσεκτικά και περιλαμβάνει πολύ καλό σχεδιασμό και συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών. Φτάσαμε κοντά στα σύνορα και σε ένα σημείο, μετά από 2-3 αστυνομικούς ελέγχους, μας οδήγησαν σε έναν χώρο στάθμευσης, από όπου θα έπρεπε να συνεχίσουμε με τα πόδια.

Ο κόσμος πολύς και τα αυτοκίνητα αμέτρητα, και να σκεφθεί κανείς ότι αυτό γίνεται καθημερινά. Βαδίζοντας κάπου 2 χιλιόμετρα προσεγγίσαμε τα μεγάλα φυλάκια των συνόρων, όπου ακολούθησε ο τελικός έλεγχος. Τα διαβατήρια είναι αναγκαία παντού όπου διεξάγεται έλεγχος, αλλά συνήθως αρκεί μια φωτοτυπία του διαβατηρίου και της βίζας. Είχαμε βγάλει καμιά 30ριά φωτοτυπίες ο καθένας για να τις έχουμε διαθέσιμες σε όλη την χώρα, μιάς και οι έλεγχοι από την αστυνομία είναι συχνοί. Στην περιοχή αυτή είναι και δικαιολογημένοι, επειδή τον Νοέμβριο του 2014, μια βόμβα αυτοκτονίας στην Πακιστανική πλευρά των συνόρων φόνευσε πάνω από 50 ανθρώπους, αμέσως μετά την τελετή. Παρ’ όλ αυτά, την επόμενη ημέρα η τελετή έγινε κανονικά, σαν να μην συνέβη τίποτε σημαντικό, φαίνεται πως η συνοριακή τελετή του Wagah είναι το πιό σταθερό γεγονός στις δύο γειτονικές χώρες. Μετά τον έλεγχο μπήκαμε στο στάδιο και πιάσαμε θέσεις, ενώ ένας φράχτης με πύλες μας χώριζε από την Ινδική πλευρά, όπου υπήρχε και εκεί ένα στάδιο ακόμη μεγαλύτερο, γεμάτο ασφυκτικά με κόσμο (εμείς είχαμε και λίγα κενά). Σε λίγο ξεκίνησε η τελετή που πρέπει να ομολογήσω ότι είναι ένα από τα πιό ανόητα, άχρηστα, ψευτοεθνικιστικά θεάματα. Σκοπός της είναι να εγείρει πατριωτικό ζήλο ανάμεσα στο πλήθος και φαίνεται ότι το καταφέρνει, επειδή υπάρχει πάντοτε ένα τεράστιο και ενθουσιώδες πλήθος, το οποίο διογκώνεται κατά τα Σαββατοκύριακα και τις δημόσιες αργίες.

(36).jpg


Mεγάλες ουρές από αυτοκίνητα και μηχανές για την τελετή των συνόρων Wagah


Κατά την διάρκεια της τελετής αυτής λοιπόν, ο αντικειμενικός στόχος των στρατιωτών κάθε πλευράς είναι να βαδίσουν καλύτερα, να χαιρετίσουν καλύτερα και να κραυγάσουν δυνατότερα από τους άλλους. Η τελετή αρχίζει με την επιβλητική παρέλαση των στρατιωτών από τις δύο πλευρές προς τις συνοριακές πύλες. Οι Ρέϊντζερ του Πακιστάν φορούν μια πράσινη στρατιωτική στολή και το πλήθος κραυγάζει “Πακιστάν Zindabad ” (Ζήτω το Πακιστάν). Οι Ινδοί στρατιώτες είναι ντυμένοι με καφετιές στρατιωτικές στολές και χειροκροτούνται από τους θεατές που κραυγάζουν “Jai Hind” (Ζήτω η Ινδία). Μεγάφωνα φωνάζουν συνθήματα και υπάρχουν κλακαδόροι που χοροπηδώντας θεατρινίστικα προτρέπουν τον κόσμο σε επευφημίες. Όλοι κρατούν εθνικές σημαίες που τις κυματίζουν ψηλά με περηφάνεια και πολλοί φέρνουν και τα παιδιά τους βαμμένα με τα εθνικά χρώματα της χώρας!

Οι δύο χώρες χωρίζονται από δύο βαρειές πύλες, που είναι τοποθετημένες λίγα μέτρα χωριστά. Οι πύλες είναι καλά κλειστές προτού αρχίσει η τελετή που γίνεται αργά το απόγευμα, λίγο προτού βραδιάσει, και ανοίγουν σύντομα κατά τη διάρκεια της τελετής για να διεξαχθούν κάποιες ασκήσεις και για να επιτρέψουν την υποστολή των σημαιών. Η τελετή περιλαμβάνει κάποιους μάλλον διασκεδαστικούς θεατρινισμούς, οι οποίοι διεξάγονται καθώς εκτελείται η υποστολή των σημαιών. Οι Ινδοί και οι Πακιστανοί στρατιώτες εκτελούν έναν διαγωνισμό βαδίσματος χήνας, προσπαθώντας με τα πόδια τους να αγγίζουν σχεδόν τα μέτωπά τους, με το άκουσμα πατριωτικών τραγουδιών και την ενθάρρυνση του πλήθους, ενώ εκατοντάδες θεατές χειροκροτούν και βγάζουν σέλφις.

(37).jpg
(38).jpg
(39).jpg
(40).jpg
(41).jpg
(42).jpg
(43).jpg
(44).jpg
(45).jpg
(46).jpg
(47).jpg
(48).jpg
(49).jpg


H τελετή των συνόρων Wagah

Πρέπει να ομολογήσω ότι το βάδισμα των Ινδών και ο συγχρονισμός τους ήταν πολύ ανώτερα των Πακιστανών ρέϊντζερς, που ήταν λίγο αλλού γι αλλού (μερικές φωτογραφίες μου προς απόδειξη των γεγονότων).

(50).jpg
(51).jpg
(52).jpg
(53).jpg



Η τελετή των Συνόρων Wagah τελικά τελειώνει με ζωηρή χειραψία από τους στρατιώτες και των δύο πλευρών, ενώ οι σημαίες διπλώνονται προσεκτικά και μεταφέρονται μακριά για να φυλαχθούν κατά τη νύχτα. Η καθημερινή αυτή φιέστα στον Wagah, σαματατζίδικη, σωβινιστική, προκαλώντας σύγχιση, γεμάτη ψευτοπαλληκαρισμούς και περίτεχνες χειρονομίες – καθρεφτίζει την φορτισμένη σχέση μεταξύ των ίδιων των χωρών αυτών, που χωρίσθηκαν κατά την γέννηση του 1947 με κριτήριο το θρήσκευμά τους, ενώ η ιδρυτική αυτή περίοδος σημαδεύτηκε από εκατοντάδες χιλιάδες φόνους και βιασμούς γυναικών και από τις δύο πλευρές. Φαίνεται λοιπόν, ότι με τις εχθρότητες μεταξύ των αντιπάλων εθνών να ανάβουν στην αμφισβητούμενη περιφέρεια του Κασμίρ, ο επιδεικτικός εθνικισμός έχει βρει το στοιχείο του στη Νότιο Ασία. Το αποτέλεσμα είναι το θέαμα αυτό να εκτελείται από το 1959 με αυξανόμενα πλήθη που αριθμούνται σε χιλιάδες, και με ελάχιστες διακοπές.

(54).jpg


Οι θεατές αποχωρούν μετά την τελετή των συνόρων Wagah


Όταν επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο έχει βραδιάσει. Στον δρόμο πολλοί μας πλησίασαν και μας ρώτησαν από που είμαστε. Φυσικά όλοι γνωρίζουν την Ελλάδα σαν Γιουνάν, βρήκαμε μάλιστα και κάποιους που έχουν δικούς τους που εργάζονται στη χώρα μας. Γενικά, η αντιμετώπισή τους ήταν φιλική, αλλά υπήρχε και κάποια ελαφριά αδιαφορία, καμία σχέση πάντως, με το υπόλοιπο ορεινό Βόρειο Πακιστάν, έξω από την μεγαλούπολη, όπου οι κάτοικοι ήταν εξαιρετικά θερμοί και φιλόξενοι. Φθάνουμε στο κέντρο της πόλης και εκεί γίνεται η αλλαγή των οδηγών. Ο νέος “Αγγλομαθής” οδηγός μας συστήνεται σαν γνώστης όχι μόνο της Αγγλικής γλώσσας, αλλά και όλης της επικράτειας του Βόρειου Πακιστάν. Σύντομα θα διαπιστώναμε ότι από μέν την Αγγλική γλώσσα οι γνώσεις του δεν ξεπερνούν τις 100-200 λέξεις, ενώ από το Βόρειο Πακιστάν, ο μόνος δρόμος στον οποίο έχει ξαναοδηγήσει είναι ο Κarakorum Highway, στην ραχοκοκκαλιά της χώρας, δίχως να έχει πάει σε καμιά από τις παρακάμψεις που είχαμε προγραμματίσει εμείς, δηλαδή το Skardu, και την δυτική πορεία από τον Ινδοκαύκασο προς την χώρα των Καλάς. Πάντως οι οδηγικές του ικανότητες φαίνονται καλές. Από το πρωί δεν έχουμε φάει σχεδόν τίποτα και σταματάμε πριν βγούμε από την Λαχώρη σε ένα Κentucky Chicken, όπου τρώμε κάτι πρόχειρο. Το πρόγραμμα προβλέπει διανυκτέρευση στο Faisalabad, κάπου 2 με 3 ώρες οδήγηση, και απόσταση γύρω στα 200 χιλιόμετρα, με το μεγαλύτερο μέρος του δρόμου αυτοκινητόδρομο.
 
Last edited:

KIKI

Member
Μηνύματα
2.696
Likes
6.674
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
 
Μηνύματα
1.990
Likes
6.322
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Τι ωραια ιστορία !
Σε παρακολουθω με πολυ ενδιαφερον .
Σε ευχαριστώ. Ελπίζω να σου αρέσει και η συνέχεια.

Πολυ ωραία!!!! Καλώς ήρθες στην παρέα μας. Περιμένουμε τη συνέχεια!!
Ευχαριστώ πολύ. Είμαι νέος στην παρέα, αλλά όχι και πάρα πολύ, αυτή είναι η τρίτη ταξιδιωτική μου ιστορία.
 

dbalats

Member
Μηνύματα
125
Likes
1.240
Την κατάπια ταχύτατα την ιστορία μέχρι στιγμής, Δημήτρη, να είσαι καλά! Και, δεν ξέρω τι λέει ο αγαπημένος @hydronetta , εγώ θα επιθυμούσα μονοκοπανιά μια ανάρτηση, με όλες τις φωτογραφίες και τα παρελκόμενα.:xalara:..Λαιμαργία, με συγχωρείτε!
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.151
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Σε ευχαριστώ πολύ. Θέλοντας και μη θα ακολουθήσω την συμβουλή του hydronetta. Τώρα στις γιορτές υπάρχει πιο πολύς ελεύθερος χρόνος, σε λίγο θα δυσκολέψουν τα πράγματα. Πάντως, θα προσπαθήσω να την τελειώσω σχετικά σύντομα.
Εύγε φίλε μου διότι εγώ είμαι ο ορισμός της αναβλητικότητας. Καλή χρονιά πάντα με τέτοια ταξίδια. Αντε και στα Παμιρ!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.169
Μηνύματα
882.784
Μέλη
38.883
Νεότερο μέλος
ayahuasca97

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom