Το Μουσείο Πούρι Λουκίσαν, πού έχει ιδρυθεί το 1953, στεγάζεται σε τρία ανεξάρτητα κτήρια σε ένα πανέμορφο κήπο με εξωτικά φυτά καί λιμνούλες με νούφαρα καί συγκεντρώνει μία εξαιρετική συλλογή μπαλινέζικων έργων, τόσο ζωγραφικής όσο καί ξυλογλυπτικής.
Οί Μπαλινέζοι ζωγράφοι, επηρεασμένοι κατά πολύ από την σχολή της Ιάβας, δημιουργώντας σε ύφασμα ή χαρτί, χρησιμοποιούσαν φυσικές χρωστικές ουσίες, με αποτέλεσμα ο χρωματισμός να περιορίζεται σε ότι αυτές μπορούσαν να παρáξουν: κόκκινο, ώχρα, μαύρο κτλ Τα θέματά τους παρμένα κατά κύριο λόγο από την καθημερινότητα είναι πυκνά δομημένα με αυστηρούς κανόνες καί πολλές λεπτομέρειες.
Εξαιρετικά εντυπωσιακή είναι η παραδοσιακή ξυλογλυπτική, τόσο γιά τα τελετουργικά αντικείμενα (μάσκες, ειδώλια κτλ) όσο καί τα διακοσμητικά αντικείμενα. Ακολουθώντας την φυσική φόρμα τού δέντρου, δημιουργούν συνθέσεις μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας. Θεωρώντας το δέντρο ζωντανό οργανισμό καί ως εκ τούτου άξιο σεβασμού (σας λέει κάτι αυτό?) τού κάνουν προσφορές πριν το κόψουν.
Τα κύρια καλλιτεχνικά κέντρα τού Μπαλί ήταν η Ουμπούντ, η Σανούρ καί το Μπατούαν, δημιουργώντας το κάθε ένα την δική του ξεχωριστή σχολή.
Τα χωριά γύρω από την Ουμπούντ ανέπτυξαν έντονη καλλιτεχνική καί δημιουργική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα η Ουμπούντ να αναγνωρίζεται σήμερα ως η καλλιτεχνική καρδιά τού Μπαλί.
Το Μπατουμπούλαν παραμένει το κέντρο της παραδοσιακής λιθογλυπτικής, στο Τσέλουκ σχεδόν όλοι ασχολούνται μη την χρυσοχοία καί την αργυροχοία, το Κεμένουχ καί το Πελιάταν είναι κέντρα ξυλογλυπτικής καί ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Συνεχίσαμε με την Πάσαρ Ουμπούντ, δηλ την Αγορά της Ουμπούντ. Εδώ πωλούνται τα πάντα: από αγροτικά τοπικά προϊόντα μέχρι χειροτεχνήματα καί τουριστικά είδη. Εδώ (καί γενικά στις αγορές τους) σηκώνει πολύ παζάρι. Οί τιμές πέφτουν κάτω από το μισό από την αρχική προτεινόμενη. Οπότε έχετε υπομονή καί επιμονή.
Ο καλός μας Γιάνος μας πρότεινε γιά γεύμα το Cafe Lotus, στο κέντρο της Ουμπούντ, μιά πολύ πετυχημένη γευστική καί οπτική επιλογή. Τα τραπέζια γύρω από μιά λιμνη με νούφαρα καί στο βάθος τού κήπου ο ναός Πούρα Τάμαν Σαρασβάτι, αφιερωμένος στην θεά της μάθησης καί των τεχνών Σαρασβάτι.
Γευστικά το Μπαλί δεν θα σας απογοητεύσει, αν σας αρέσει η ελαφριά κουζίνα καί οί φυσικές γεύσεις. Η κουζίνα τους, επηρεασμένη από κινέζους, ινδούς, άραβες καί ολλανδούς, βασίζεται στα λαχανικά, τούς ξηρούς καρπούς καί τα φρούτα πού θα τα βρείτε σε αφθονία στο πιάτο σας. Το κρέας σε μικρή ποσότητα, τα θαλασσινά σε μεγαλύτερη , παντελή έλλειψη γαλακτοκομικών καί φυσικά ο μεγάλος πρωταγωνιστής το ρύζι. Τα μπαχαρικά καί οί σάλτσες, απαραίτητο συμπλήρωμα (κάποιες πολύ καυτερές) καί πιάτα διακοσμημένα με φύλλα μπανάνας ακόμη καί με λουλούδια.
Η μέρα μας τελείωσε μέ μία υπέροχη βόλτα στο Φαράγγι τού ποταμού Αγιούνγκ. Ενα μαγευτικό μέρος στην ανατολική όχθη τού ποταμού πού περιβάλλεται από ορυζώνες σε αναβαθμίδες καί γύρω το πυκνό δάσος. Μία ξύλινη εξέδρα σε φέρνει πάνω από τα φαράγγι, παρέχοντας μιά καλή οπτική.
Να αναφέρω εδώ ότι οί ορυζώνες τού Μπαλί μαζί με το αρδευτικό τους σύστημα πού ονομάζεται subak καί λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο εδώ καί αιώνες, είναι υπό την αιγίδα της Ουνέσκο καί αποτελούν Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Συνεχίζεται
Οί Μπαλινέζοι ζωγράφοι, επηρεασμένοι κατά πολύ από την σχολή της Ιάβας, δημιουργώντας σε ύφασμα ή χαρτί, χρησιμοποιούσαν φυσικές χρωστικές ουσίες, με αποτέλεσμα ο χρωματισμός να περιορίζεται σε ότι αυτές μπορούσαν να παρáξουν: κόκκινο, ώχρα, μαύρο κτλ Τα θέματά τους παρμένα κατά κύριο λόγο από την καθημερινότητα είναι πυκνά δομημένα με αυστηρούς κανόνες καί πολλές λεπτομέρειες.
Εξαιρετικά εντυπωσιακή είναι η παραδοσιακή ξυλογλυπτική, τόσο γιά τα τελετουργικά αντικείμενα (μάσκες, ειδώλια κτλ) όσο καί τα διακοσμητικά αντικείμενα. Ακολουθώντας την φυσική φόρμα τού δέντρου, δημιουργούν συνθέσεις μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας. Θεωρώντας το δέντρο ζωντανό οργανισμό καί ως εκ τούτου άξιο σεβασμού (σας λέει κάτι αυτό?) τού κάνουν προσφορές πριν το κόψουν.
Τα κύρια καλλιτεχνικά κέντρα τού Μπαλί ήταν η Ουμπούντ, η Σανούρ καί το Μπατούαν, δημιουργώντας το κάθε ένα την δική του ξεχωριστή σχολή.
Τα χωριά γύρω από την Ουμπούντ ανέπτυξαν έντονη καλλιτεχνική καί δημιουργική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα η Ουμπούντ να αναγνωρίζεται σήμερα ως η καλλιτεχνική καρδιά τού Μπαλί.
Το Μπατουμπούλαν παραμένει το κέντρο της παραδοσιακής λιθογλυπτικής, στο Τσέλουκ σχεδόν όλοι ασχολούνται μη την χρυσοχοία καί την αργυροχοία, το Κεμένουχ καί το Πελιάταν είναι κέντρα ξυλογλυπτικής καί ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Συνεχίσαμε με την Πάσαρ Ουμπούντ, δηλ την Αγορά της Ουμπούντ. Εδώ πωλούνται τα πάντα: από αγροτικά τοπικά προϊόντα μέχρι χειροτεχνήματα καί τουριστικά είδη. Εδώ (καί γενικά στις αγορές τους) σηκώνει πολύ παζάρι. Οί τιμές πέφτουν κάτω από το μισό από την αρχική προτεινόμενη. Οπότε έχετε υπομονή καί επιμονή.
Ο καλός μας Γιάνος μας πρότεινε γιά γεύμα το Cafe Lotus, στο κέντρο της Ουμπούντ, μιά πολύ πετυχημένη γευστική καί οπτική επιλογή. Τα τραπέζια γύρω από μιά λιμνη με νούφαρα καί στο βάθος τού κήπου ο ναός Πούρα Τάμαν Σαρασβάτι, αφιερωμένος στην θεά της μάθησης καί των τεχνών Σαρασβάτι.
Γευστικά το Μπαλί δεν θα σας απογοητεύσει, αν σας αρέσει η ελαφριά κουζίνα καί οί φυσικές γεύσεις. Η κουζίνα τους, επηρεασμένη από κινέζους, ινδούς, άραβες καί ολλανδούς, βασίζεται στα λαχανικά, τούς ξηρούς καρπούς καί τα φρούτα πού θα τα βρείτε σε αφθονία στο πιάτο σας. Το κρέας σε μικρή ποσότητα, τα θαλασσινά σε μεγαλύτερη , παντελή έλλειψη γαλακτοκομικών καί φυσικά ο μεγάλος πρωταγωνιστής το ρύζι. Τα μπαχαρικά καί οί σάλτσες, απαραίτητο συμπλήρωμα (κάποιες πολύ καυτερές) καί πιάτα διακοσμημένα με φύλλα μπανάνας ακόμη καί με λουλούδια.
Η μέρα μας τελείωσε μέ μία υπέροχη βόλτα στο Φαράγγι τού ποταμού Αγιούνγκ. Ενα μαγευτικό μέρος στην ανατολική όχθη τού ποταμού πού περιβάλλεται από ορυζώνες σε αναβαθμίδες καί γύρω το πυκνό δάσος. Μία ξύλινη εξέδρα σε φέρνει πάνω από τα φαράγγι, παρέχοντας μιά καλή οπτική.
Να αναφέρω εδώ ότι οί ορυζώνες τού Μπαλί μαζί με το αρδευτικό τους σύστημα πού ονομάζεται subak καί λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο εδώ καί αιώνες, είναι υπό την αιγίδα της Ουνέσκο καί αποτελούν Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Συνεχίζεται