varioAthens
Member
- Μηνύματα
- 6.660
- Likes
- 13.731
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Με έμπνευση τους Bandeirantes
- Η οργάνωση
- Iguazu I
- Iguazu IΙ
- Belo Horizonte - Minas Gerais: Mariana & Ouro Preto
- Photos Ouro Preto και Mariana
- Minas Gerais: Minas da Passagem
- Fazenda do Paraizo
- Περιπέτειες στον δρόμο για το Paraty & Βραδινό Paraty
- Paraty & νησιά
- Ilha Grande
- Rio De Janeiro Ι
- Rio de Janeiro ΙΙ
- Rio de Janeiro III & μια νύχτα στην φαβέλα [I](α.σ.υ.ν.ό.δ.ε.υ.τ.ο.ι)[/I]
- Μια νύχτα στην φαβέλα (συνέχεια)
- Rio de Janeiro IV
- Santa Marta - η αυθεντική εμπειρία
- Rio De Janeiro V
- Επίλογος - "Τudo bem"
Santa Marta - η αυθεντική εμπειρία
Το 1888 η Βραζιλία κατήργησε τη δουλεία οπότε οι Αφρικανοί πρώην σκλάβοι έπρεπε κάπου να μείνουν. Έτσι, λοιπόν, έφτιαξαν στους λόφους του Ριο μικρούς φτωχικούς οικισμούς με πλίνθινα σπίτια, τις γνωστές μας φαβέλες.
Τις επόμενες δεκαετίες προστέθηκαν σ' αυτούς τους, ήδη πυκνοκατοικημένους οικισμούς, και οι μετανάστες που κατέφταναν στο Ριο (που ήταν τότε πρωτεύουσα) απ' όλες τις γωνιές της Βραζιλίας προς αναζήτηση εργασίας. Τα σπίτια “εξελίχτηκαν” σε ξύλινα και λαμαρινένια.
Κατά καιρούς έγιναν διάφορες προσπάθειες από τις κυβερνήσεις να διαλυθούν οι φαβέλες, όχι τόσο γιατί νοιάζονταν για την ευημερία των πολιτών αλλά πιο πολύ για να μην χαλάει το πρεστίζ της πόλης, γι’ αυτό άλλωστε και οι προσπάθειες να διαλυθούν οι φαβέλες ξεκινούσαν πάντα από εκείνες που ήταν πιο κοντά σε τουριστικές περιοχές. Δεν υπήρξε όμως αποτέλεσμα κι έτσι συνέχισαν να συσσωρεύονται άνθρωποι “ενός κατώτερου Θεού” στις φαβέλες και να ζουν σε τραγικές συνθήκες.
Σήμερα, στο Ριο υπάρχουν 1.000 φαβέλες όπου ζουν 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι, δηλ. σχεδόν το ¼ του πληθυσμού της πόλης!! Στερούνται βασικών υποδομών, όπως σταθερή παροχή νερού και ηλεκτρισμού, σύστηματα αποχέτευσης και διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ μέσα σε αυτές βασιλεύουν οι συμμορίες και το εμπόριο ναρκωτικών.
Μάλιστα ο “πρόεδρος” στην κάθε φαβέλα έχει περισσότερο διακοσμητικό ρόλο αφού αυτός που πραγματικά κάνει κουμάντο είναι ο βαρώνος των ναρκωτικών που ελέγχει την εκάστοτε φαβέλα.
Το θέμα είναι ότι εκεί ζουν και άνθρωποι που ούτε ναρκωτικά πουλάνε, ούτε σε συμμορίες ανήκουν, κάνουν κανονικές δουλειές, ζουν “ήσυχα” την ζωή τους αρκεί να κρατάνε το στόμα τους κλειστό και να μην μπλέκονται στις δουλειές των συμμοριών.
Επίσης, από φαβέλα σε φαβέλα υπάρχει διαφορά... κάποιες είναι λιγότερο “εχθρικές” προς τους ξένους (όχι όμως ότι κι εκεί δεν χρειάζεσαι συνοδεία για να μπεις), έχουν πιο οργανωμένη “κοινότητα” και είναι πιο καθαρές από άλλες.
Μετά το φιάσκο της Ροσίνια ήμουν αρκετά επιφυλακτική ως προς το τι θα αντιμετωπίζαμε στην ξενάγηση άλλης μιας φαβέλας.
Ο Εmmanuel μας έδωσε τον λόγο του ότι η Santa Marta θα ήταν μια αυθεντική εμπειρία γιατί θα βλέπαμε την “πραγματική” ζωή αφενός, αφετέρου οι κάτοικοι της Santa Marta είναι τελείως διαφορετικοί, με πρώτη και καλύτερη την ξεναγό μας Σαλέτ, η οποία ζει εκεί.
Έτσι, λοιπόν, βρεθήκαμε κι εμείς στις παρυφές της Santa Marta περιμένοντας την ξεναγό μας. Μετά από λίγα λεπτά εμφανίστηκε η Σαλέτ, χαμογελαστή, φιλική και διαχυτική, όπως η πλειοψηφία των βραζιλιάνων άλλωστε, γεμίζοντάς μας αγκαλιές και φιλιά σαν να μας γνώριζε χρόνια.
“Χαίρομαι πολύ που είστε εδώ και θα σας ξεναγήσω στο σπίτι μου!” μας είπε με ενθουσιασμό και μας οδηγήσε στο τελεφερίκ.
Το τελεφερίκ είναι σχετικά πρόσφατη προσθήκη στην Santa Marta, φτιάχτηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016, και έχει διευκολύνει την ζωή των κατοίκων αφού η συγκεκριμένη φαβέλα είναι χτισμένη σε πολύ απότομη πλαγιά με κάθετη κλίση και το μεγαλύτερο μέρος της αποτελείται από στενά σοκάκια που δεν μπαίνει αυτοκίνητο. Πραγματικά δεν ξέρω πώς μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι ή γονείς φορτωμένοι με τα μωρά τους την ανεβοκατέβαιναν πριν το τελεφερίκ.
Πήραμε το teleferico και φτάσαμε στην κορυφή. Βγαίνοντας από το βαγόνι μας συνειδητοποιήσαμε πώς ήμασταν τόσο ψηλά που νιώθαμε σαν να αιωρούμασταν στα σύννεφα. Η θέα ήταν εντυπωσιακή αλλά και η αντίθεση ακραία... Εμείς στα ετοιμόρροπα σπίτια της Santa Marta και απέναντί μας από την μια μεριά οι πανύψηλοι πολυτελείς ουρανοξύστες και από την άλλη ο Χριστός Λυτρωτής. Ένα νοητό τρίγωνο με κορυφές "Χριστός-πλούσιοι-φτωχοί". Μου φάνηκε τραγική ειρωνία. Όλοι "ίσοι" κάτω από την σκιά του ίδιου Θεού, αλλά στην πραγματικότητα τόσο άνισοι.
Δεν ξέρω πώς είναι να ξυπνάς κάθε μέρα της ζωής σου σε ένα σπίτι που δεν υπάρχουν ούτε τα στοιχειώδη κι απέναντί σου να βλέπεις την υπέρτατη χλιδή χωρίς να σε πνίγει η αδικία, ο θυμός και η απόγνωση.
Ξεκινήσαμε να περιηγούμαστε στην Santa Marta, η οποία είναι ένας δαιδαλώδης λαβύρινθος από στενά σοκάκια που εύκολα μπορείς να χαθείς αν δεν σε συνοδεύει κάποιος που την γνωρίζει.
Το γεγονός ότι ήμασταν με την Σαλέτ, η οποία απ’ ότι κατάλαβα χαίρει συμπάθειας και ιδιαίτερου σεβασμού στην Santa Marta, μας έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με ανθρώπους, να μπούμε στα μαγαζιά τους και στα σπίτια τους.
Όσοι μας συναντούσαν στο δρόμο μας χαιρετούσαν φιλικά και βλέποντας ότι ήμασταν με την Σαλέτ στεκόντουσαν να αλλάξουμε και 2 κουβέντες. Έβλεπα γνήσια χαρά στα πρόσωπά τους όταν μάθαιναν από πόσο μακρυά ερχόμαστε, καμία σχέση με τους κατοίκους της Ροσίνια.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ την κυρία που έχει ένα υποτυπώδες μαγαζάκι με ρούχα που μας κάθισε σχεδόν με το ζόρι για να μας δείξει όλο καμάρι τον εαυτό της στο βιντεοκλίπ του Michael Jackson “The don’t care about us”
Το συγκεκριμένο βιντεοκλιπ έχει γυριστεί στην Santa Marta και στο Salvador και προφανώς είναι ό,τι πιο αξιοσημείωτο έχει συμβεί σε ολόκληρη την ζωή αυτών των ανθρώπων. Μέχρι σήμερα το συζητούν και συγκινούνται... ως και άγαλμα του Michael Jackson έχουν στήσει στην κορυφή της φαβέλας για να τον τιμήσουν.
Δεν θα ξεχάσω επίσης τον κύριο που έχει το παντοπωλείο, ένα σκοτεινό χαμηλοτάβανο μαγαζί άλλης εποχής όπου φτιάχνει ο ίδιος τα απορρυπαντικά και τα σαπούνια. Ο Emmanuel ψώνισε κιόλας, γιατί όπως μας εξήγησε, αν και μένει εκτός φαβέλας, τα ψώνια του και το κούρεμά του τα κάνει σε φαβέλες γιατί είναι πολύ φθηνότερα.
Ο κύριος που έχει τον φούρνο ήθελε σώνει και ντε να μας κεράσει κάτι γιατί όπως μας είπε “εφόσον είστε φίλοι της Σαλέτ, είστε και δικοί μου φίλοι” και μας εξήγησε πόσα πολλά προσφέρει η Σαλέτ στην κοινότητα. Τους εφοδιάζε όλους με μάσκες στον κορωνοιο και με επιμονή τους εκπαίδευε για το πόσο σημαντικό ήταν να την φοράνε μέσα σε μια τόσο πυκνοκατοικημένη γειτονιά, τώρα με την ίδια επιμονή τους έχει οργανώσει να έχουν πάντα σακουλάκια για να μαζεύουν σκουπίδια και τα κακά των σκυλιών από τα δρομάκια και όντως είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από την Ροσίνια όπου τα σκουπίδια σχημάτιζαν λόφους σε κάποια σημεία.
Βέβαια, εκεί που μας τα έλεγε όλα αυτά ξαφνικά ένα κύμα τρομερής δυσοσμίας ήρθε και μας χτύπησε... ένα καφέ ποτάμι ακαθαρσιών τουαλέτας ξεχύθηκε σε ένα χαντάκι, αφού δεν υπάρχει αποχέτευση.
Ωστόσο, αμέσως βγήκαν από τα σπίτια τους 2 κυρίες με χλωρίνες κι έπιασαν να καθαρίζουν τον δρόμο, κι αυτό από παρότρυνση της Σαλέτ, όπως μας διευκρίνισε ο φούρναρης.
Περιηγηθήκαμε άπειρες ώρες βλέποντας παιδιά να παίζουν στους δρόμους, γυναίκες να απλώνουν τα ρούχα τους, είδαμε το κουρείο, το στοιχημα-τζίδικο (παίξαμε κιόλας γνωρίζοντας ότι δεν υπήρχε καμία ελπίδα να κερδίσουμε), ακούγαμε μουσικές να έρχονται μέσα από τα σπίτια.
Μπήκαμε στο ταχυδρομείο και γνωρίσαμε τον πρόεδρο της φαβέλας (τον τύποις πρόεδρο δηλαδή, γιατί όπως προείπα, το γενικό κουμάντο το κάνει ο narcoβαρώνος), περάσαμε από τον βρεφονηπιακό σταθμό, μπήκαμε σε μια σχολή brazilian jiu-jitsu και μιλήσαμε με τον εκπαιδευτή που μας έδειχνε με καμάρι τα κύπελλα και τις διακρίσεις της σχολής και κοκκίνησε από αμηχανία όταν η Σαλέτ μας εξήγησε ότι ο συγκεκριμένος προπονητής μαζεύει και εκπαιδεύει παιδιά από φτωχές και διαλυμένες οικογένειες για να μην “μπλέξουν”.
Η αίσθηση που αποκόμισα είναι ότι πρόκειται για μια γειτονιά πολύ ζωντανή, με απίστευτα ζεστούς και φιλικούς ανθρώπους και με πολύ έντονη την αίσθηση της κοινότητας. Ένιωσα ασφάλεια μα πάνω απ' όλα ένιωσα ευπρόσδεκτη, καλοδεχούμενη.
Δεν θα ωραιοποιήσω, όμως, τα πράγματα μιλώντας μόνο για τα χαρούμενα παιδιά που έπαιζαν στους δρόμους και για τους συμπαθέστατους ανθρώπους...
Γιατί εκτός από τις όμορφες εικόνες δεν θα ξεχάσω τους λασπωμένους δρόμους, τον καφέ ποταμό των ακαθαρσιών να τρέχει κάτω από τα πόδια μας, τα ετοιμόρροπα σπίτια (που είδα και εκ των έσω), τον συμπαθή κύριο που μας χαιρέτησε εγκάρδια και όταν έστριψα το κεφάλι μου να δω τι κουβαλούσε είδα το καλάσνικοφ....
Δεν θα ξεχάσω τους φουσκωτούς τύπους-μέλη συμμορίας που σήκωναν βάρη σε υπαίθριους αυτοσχέδιους πάγκους, τον τατουατζή που "χτύπαγε" σχέδια συμμοριών και φυλακόβιων, το ότι σε κανά 2 σημεία η Σαλέτ μας είπε “προσοχή εδώ, τώρα καθόλου φωτογραφίες” και είδαμε έφηβα παιδιά να καθαρίζουν τα όπλα τους ή να κάνουν χρήση... δεν θα ξεχάσω ούτε τα σημάδια που μας υπέδειξε η Σαλέτ στις πόρτες των σπιτιών που έδειχναν σε ποιά συμμορία πρόσκειται το κάθε σπίτι.
Η επίσκεψη στην συγκεκριμένη φαβέλα ήταν μακράν η πιο δυνατή εμπειρία του ταξιδιού μου στην Βραζιλία και στο τοπ 5 των εμπειριών μου συνολικά σε όλα τα ταξίδια που έχω κάνει.
Και χαίρομαι πολύ που την έζησα ενώ στην αρχή με βασάνιζε η ηθική διάσταση μιας τέτοιας επίσκεψης: είναι σωστό να πληρώνει ένας τουρίστας για να δει, σαν άλλος ηδονοβλεψίας, την φτώχια και τις τραγικές συνθήκες στις οποίες ζουν συνάνθρωποί μας?
Είναι όμως μέρος της κουλτούρας του Ριο ... και είναι μια εμπειρία που σε αλλάζει, δεν μπορείς να είσαι ποτέ ξανά ο ίδιος άνθρωπος... ειδικά τα έφηβα παιδιά μας είναι σαν να “ωρίμασαν” 10 χρόνια σε μια μόνο μέρα.
Όσος καιρός και να περάσει, κάθε φορά που θα κοιτάζω το μπρελόκ που μου χάρισε η Σαλέτ θα σκέφτομαι την Santa Marta και θα “ζεσταίνεται” η καρδιά μου στην θύμηση των όμορφων ανθρώπων της.
Το 1888 η Βραζιλία κατήργησε τη δουλεία οπότε οι Αφρικανοί πρώην σκλάβοι έπρεπε κάπου να μείνουν. Έτσι, λοιπόν, έφτιαξαν στους λόφους του Ριο μικρούς φτωχικούς οικισμούς με πλίνθινα σπίτια, τις γνωστές μας φαβέλες.
Τις επόμενες δεκαετίες προστέθηκαν σ' αυτούς τους, ήδη πυκνοκατοικημένους οικισμούς, και οι μετανάστες που κατέφταναν στο Ριο (που ήταν τότε πρωτεύουσα) απ' όλες τις γωνιές της Βραζιλίας προς αναζήτηση εργασίας. Τα σπίτια “εξελίχτηκαν” σε ξύλινα και λαμαρινένια.
Κατά καιρούς έγιναν διάφορες προσπάθειες από τις κυβερνήσεις να διαλυθούν οι φαβέλες, όχι τόσο γιατί νοιάζονταν για την ευημερία των πολιτών αλλά πιο πολύ για να μην χαλάει το πρεστίζ της πόλης, γι’ αυτό άλλωστε και οι προσπάθειες να διαλυθούν οι φαβέλες ξεκινούσαν πάντα από εκείνες που ήταν πιο κοντά σε τουριστικές περιοχές. Δεν υπήρξε όμως αποτέλεσμα κι έτσι συνέχισαν να συσσωρεύονται άνθρωποι “ενός κατώτερου Θεού” στις φαβέλες και να ζουν σε τραγικές συνθήκες.
Σήμερα, στο Ριο υπάρχουν 1.000 φαβέλες όπου ζουν 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι, δηλ. σχεδόν το ¼ του πληθυσμού της πόλης!! Στερούνται βασικών υποδομών, όπως σταθερή παροχή νερού και ηλεκτρισμού, σύστηματα αποχέτευσης και διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ μέσα σε αυτές βασιλεύουν οι συμμορίες και το εμπόριο ναρκωτικών.
Μάλιστα ο “πρόεδρος” στην κάθε φαβέλα έχει περισσότερο διακοσμητικό ρόλο αφού αυτός που πραγματικά κάνει κουμάντο είναι ο βαρώνος των ναρκωτικών που ελέγχει την εκάστοτε φαβέλα.
Το θέμα είναι ότι εκεί ζουν και άνθρωποι που ούτε ναρκωτικά πουλάνε, ούτε σε συμμορίες ανήκουν, κάνουν κανονικές δουλειές, ζουν “ήσυχα” την ζωή τους αρκεί να κρατάνε το στόμα τους κλειστό και να μην μπλέκονται στις δουλειές των συμμοριών.
Επίσης, από φαβέλα σε φαβέλα υπάρχει διαφορά... κάποιες είναι λιγότερο “εχθρικές” προς τους ξένους (όχι όμως ότι κι εκεί δεν χρειάζεσαι συνοδεία για να μπεις), έχουν πιο οργανωμένη “κοινότητα” και είναι πιο καθαρές από άλλες.
Μετά το φιάσκο της Ροσίνια ήμουν αρκετά επιφυλακτική ως προς το τι θα αντιμετωπίζαμε στην ξενάγηση άλλης μιας φαβέλας.
Ο Εmmanuel μας έδωσε τον λόγο του ότι η Santa Marta θα ήταν μια αυθεντική εμπειρία γιατί θα βλέπαμε την “πραγματική” ζωή αφενός, αφετέρου οι κάτοικοι της Santa Marta είναι τελείως διαφορετικοί, με πρώτη και καλύτερη την ξεναγό μας Σαλέτ, η οποία ζει εκεί.
Έτσι, λοιπόν, βρεθήκαμε κι εμείς στις παρυφές της Santa Marta περιμένοντας την ξεναγό μας. Μετά από λίγα λεπτά εμφανίστηκε η Σαλέτ, χαμογελαστή, φιλική και διαχυτική, όπως η πλειοψηφία των βραζιλιάνων άλλωστε, γεμίζοντάς μας αγκαλιές και φιλιά σαν να μας γνώριζε χρόνια.
“Χαίρομαι πολύ που είστε εδώ και θα σας ξεναγήσω στο σπίτι μου!” μας είπε με ενθουσιασμό και μας οδηγήσε στο τελεφερίκ.
Το τελεφερίκ είναι σχετικά πρόσφατη προσθήκη στην Santa Marta, φτιάχτηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016, και έχει διευκολύνει την ζωή των κατοίκων αφού η συγκεκριμένη φαβέλα είναι χτισμένη σε πολύ απότομη πλαγιά με κάθετη κλίση και το μεγαλύτερο μέρος της αποτελείται από στενά σοκάκια που δεν μπαίνει αυτοκίνητο. Πραγματικά δεν ξέρω πώς μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι ή γονείς φορτωμένοι με τα μωρά τους την ανεβοκατέβαιναν πριν το τελεφερίκ.
Πήραμε το teleferico και φτάσαμε στην κορυφή. Βγαίνοντας από το βαγόνι μας συνειδητοποιήσαμε πώς ήμασταν τόσο ψηλά που νιώθαμε σαν να αιωρούμασταν στα σύννεφα. Η θέα ήταν εντυπωσιακή αλλά και η αντίθεση ακραία... Εμείς στα ετοιμόρροπα σπίτια της Santa Marta και απέναντί μας από την μια μεριά οι πανύψηλοι πολυτελείς ουρανοξύστες και από την άλλη ο Χριστός Λυτρωτής. Ένα νοητό τρίγωνο με κορυφές "Χριστός-πλούσιοι-φτωχοί". Μου φάνηκε τραγική ειρωνία. Όλοι "ίσοι" κάτω από την σκιά του ίδιου Θεού, αλλά στην πραγματικότητα τόσο άνισοι.
Δεν ξέρω πώς είναι να ξυπνάς κάθε μέρα της ζωής σου σε ένα σπίτι που δεν υπάρχουν ούτε τα στοιχειώδη κι απέναντί σου να βλέπεις την υπέρτατη χλιδή χωρίς να σε πνίγει η αδικία, ο θυμός και η απόγνωση.
Ξεκινήσαμε να περιηγούμαστε στην Santa Marta, η οποία είναι ένας δαιδαλώδης λαβύρινθος από στενά σοκάκια που εύκολα μπορείς να χαθείς αν δεν σε συνοδεύει κάποιος που την γνωρίζει.
Το γεγονός ότι ήμασταν με την Σαλέτ, η οποία απ’ ότι κατάλαβα χαίρει συμπάθειας και ιδιαίτερου σεβασμού στην Santa Marta, μας έδωσε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με ανθρώπους, να μπούμε στα μαγαζιά τους και στα σπίτια τους.
Όσοι μας συναντούσαν στο δρόμο μας χαιρετούσαν φιλικά και βλέποντας ότι ήμασταν με την Σαλέτ στεκόντουσαν να αλλάξουμε και 2 κουβέντες. Έβλεπα γνήσια χαρά στα πρόσωπά τους όταν μάθαιναν από πόσο μακρυά ερχόμαστε, καμία σχέση με τους κατοίκους της Ροσίνια.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ την κυρία που έχει ένα υποτυπώδες μαγαζάκι με ρούχα που μας κάθισε σχεδόν με το ζόρι για να μας δείξει όλο καμάρι τον εαυτό της στο βιντεοκλίπ του Michael Jackson “The don’t care about us”
Το συγκεκριμένο βιντεοκλιπ έχει γυριστεί στην Santa Marta και στο Salvador και προφανώς είναι ό,τι πιο αξιοσημείωτο έχει συμβεί σε ολόκληρη την ζωή αυτών των ανθρώπων. Μέχρι σήμερα το συζητούν και συγκινούνται... ως και άγαλμα του Michael Jackson έχουν στήσει στην κορυφή της φαβέλας για να τον τιμήσουν.
Δεν θα ξεχάσω επίσης τον κύριο που έχει το παντοπωλείο, ένα σκοτεινό χαμηλοτάβανο μαγαζί άλλης εποχής όπου φτιάχνει ο ίδιος τα απορρυπαντικά και τα σαπούνια. Ο Emmanuel ψώνισε κιόλας, γιατί όπως μας εξήγησε, αν και μένει εκτός φαβέλας, τα ψώνια του και το κούρεμά του τα κάνει σε φαβέλες γιατί είναι πολύ φθηνότερα.
Ο κύριος που έχει τον φούρνο ήθελε σώνει και ντε να μας κεράσει κάτι γιατί όπως μας είπε “εφόσον είστε φίλοι της Σαλέτ, είστε και δικοί μου φίλοι” και μας εξήγησε πόσα πολλά προσφέρει η Σαλέτ στην κοινότητα. Τους εφοδιάζε όλους με μάσκες στον κορωνοιο και με επιμονή τους εκπαίδευε για το πόσο σημαντικό ήταν να την φοράνε μέσα σε μια τόσο πυκνοκατοικημένη γειτονιά, τώρα με την ίδια επιμονή τους έχει οργανώσει να έχουν πάντα σακουλάκια για να μαζεύουν σκουπίδια και τα κακά των σκυλιών από τα δρομάκια και όντως είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από την Ροσίνια όπου τα σκουπίδια σχημάτιζαν λόφους σε κάποια σημεία.
Βέβαια, εκεί που μας τα έλεγε όλα αυτά ξαφνικά ένα κύμα τρομερής δυσοσμίας ήρθε και μας χτύπησε... ένα καφέ ποτάμι ακαθαρσιών τουαλέτας ξεχύθηκε σε ένα χαντάκι, αφού δεν υπάρχει αποχέτευση.
Ωστόσο, αμέσως βγήκαν από τα σπίτια τους 2 κυρίες με χλωρίνες κι έπιασαν να καθαρίζουν τον δρόμο, κι αυτό από παρότρυνση της Σαλέτ, όπως μας διευκρίνισε ο φούρναρης.
Περιηγηθήκαμε άπειρες ώρες βλέποντας παιδιά να παίζουν στους δρόμους, γυναίκες να απλώνουν τα ρούχα τους, είδαμε το κουρείο, το στοιχημα-τζίδικο (παίξαμε κιόλας γνωρίζοντας ότι δεν υπήρχε καμία ελπίδα να κερδίσουμε), ακούγαμε μουσικές να έρχονται μέσα από τα σπίτια.
Μπήκαμε στο ταχυδρομείο και γνωρίσαμε τον πρόεδρο της φαβέλας (τον τύποις πρόεδρο δηλαδή, γιατί όπως προείπα, το γενικό κουμάντο το κάνει ο narcoβαρώνος), περάσαμε από τον βρεφονηπιακό σταθμό, μπήκαμε σε μια σχολή brazilian jiu-jitsu και μιλήσαμε με τον εκπαιδευτή που μας έδειχνε με καμάρι τα κύπελλα και τις διακρίσεις της σχολής και κοκκίνησε από αμηχανία όταν η Σαλέτ μας εξήγησε ότι ο συγκεκριμένος προπονητής μαζεύει και εκπαιδεύει παιδιά από φτωχές και διαλυμένες οικογένειες για να μην “μπλέξουν”.
Η αίσθηση που αποκόμισα είναι ότι πρόκειται για μια γειτονιά πολύ ζωντανή, με απίστευτα ζεστούς και φιλικούς ανθρώπους και με πολύ έντονη την αίσθηση της κοινότητας. Ένιωσα ασφάλεια μα πάνω απ' όλα ένιωσα ευπρόσδεκτη, καλοδεχούμενη.
Δεν θα ωραιοποιήσω, όμως, τα πράγματα μιλώντας μόνο για τα χαρούμενα παιδιά που έπαιζαν στους δρόμους και για τους συμπαθέστατους ανθρώπους...
Γιατί εκτός από τις όμορφες εικόνες δεν θα ξεχάσω τους λασπωμένους δρόμους, τον καφέ ποταμό των ακαθαρσιών να τρέχει κάτω από τα πόδια μας, τα ετοιμόρροπα σπίτια (που είδα και εκ των έσω), τον συμπαθή κύριο που μας χαιρέτησε εγκάρδια και όταν έστριψα το κεφάλι μου να δω τι κουβαλούσε είδα το καλάσνικοφ....
Δεν θα ξεχάσω τους φουσκωτούς τύπους-μέλη συμμορίας που σήκωναν βάρη σε υπαίθριους αυτοσχέδιους πάγκους, τον τατουατζή που "χτύπαγε" σχέδια συμμοριών και φυλακόβιων, το ότι σε κανά 2 σημεία η Σαλέτ μας είπε “προσοχή εδώ, τώρα καθόλου φωτογραφίες” και είδαμε έφηβα παιδιά να καθαρίζουν τα όπλα τους ή να κάνουν χρήση... δεν θα ξεχάσω ούτε τα σημάδια που μας υπέδειξε η Σαλέτ στις πόρτες των σπιτιών που έδειχναν σε ποιά συμμορία πρόσκειται το κάθε σπίτι.
Η επίσκεψη στην συγκεκριμένη φαβέλα ήταν μακράν η πιο δυνατή εμπειρία του ταξιδιού μου στην Βραζιλία και στο τοπ 5 των εμπειριών μου συνολικά σε όλα τα ταξίδια που έχω κάνει.
Και χαίρομαι πολύ που την έζησα ενώ στην αρχή με βασάνιζε η ηθική διάσταση μιας τέτοιας επίσκεψης: είναι σωστό να πληρώνει ένας τουρίστας για να δει, σαν άλλος ηδονοβλεψίας, την φτώχια και τις τραγικές συνθήκες στις οποίες ζουν συνάνθρωποί μας?
Είναι όμως μέρος της κουλτούρας του Ριο ... και είναι μια εμπειρία που σε αλλάζει, δεν μπορείς να είσαι ποτέ ξανά ο ίδιος άνθρωπος... ειδικά τα έφηβα παιδιά μας είναι σαν να “ωρίμασαν” 10 χρόνια σε μια μόνο μέρα.
Όσος καιρός και να περάσει, κάθε φορά που θα κοιτάζω το μπρελόκ που μου χάρισε η Σαλέτ θα σκέφτομαι την Santa Marta και θα “ζεσταίνεται” η καρδιά μου στην θύμηση των όμορφων ανθρώπων της.












Last edited: