Mikkael Sin
Member
- Μηνύματα
- 38
- Likes
- 395
- Επόμενο Ταξίδι
- Βαλκάνια
- Ταξίδι-Όνειρο
- Νορβηγικά φιορδ
Αργά το πρωί του Σαββάτου είμασταν μπροστά στο συνοριακό φυλάκιο της Νίκης για μια φορά ακόμα αν και τώρα το πρόγραμμα δεν είχε Οχρίδα αλλά Κουμάνοβο, κινούμενοι Βορειοανατολικά μέσα από την ενδοχώρα της γείτονος. Και τώρα, πέρα από ανοιχτά φώτα και πλήρη έλεγχο σε όλα τα απαιτούμενα, φορούσα και τη ζώνη μου! Μετά από λίγα λεπτά οδήγησης βρεθήκαμε στο προσφιλές μας Μοναστήρι, οπού αξίζει να περπατήσεις τις γειτονιές του αλλά και το ιστορικό του κέντρο. Η αλήθεια είναι πως μετάνιωσα που δεν είχαμε έρθει από την προηγουμένη μιας και είχα περάσει ήδη 3-4 φορές από την πόλη αλλά είχα να διανυκτερεύσω σ' αυτή (Hotel Epinal - όχι πως θα το θυμόμουν αν δεν είχα φωτογραφία μπροστά στην είσοδό του) από το μακρινό 1987 οπότε ήμουν πολύ μικρός και δεν είχα να θυμηθώ πολλά από τη νυχτερινή της ζωή. Ωστόσο, μιας και έμενα στα Γιάννενα κι ακόμα δεν είχα πάει στην Αθήνα (!) εκεί ήταν η πρώτη φορά που είδα Αφρικανό διά ζώσης κι όχι απ' την τηλεόραση! Αυτό μάλλον μου είχε κάνει μεγαλύτερη εντύπωση από την ίδια την πόλη...
Μετά από μια χορταστική βόλτα, αν και δεν το συνηθίζουμε, μπήκαμε σε ένα κατάστημα αθλητικών ειδών για μια ματιά στα «φημολογούμενα» καλά προϊόντα σε χαμηλές τιμές. Δε νομίζω ότι με συγκίνησε κάτι. Δίπλα μας, μια παρέα νεαρών Ελλήνων με τους οποίους πιάσαμε την κουβέντα. Είχαν ξεκινήσει από την Αθήνα για τα Γιάννενα και το είδαν σαν ευκαιρία να πάνε μια βόλτα και στο Μοναστήρι! Αυτή η… «μέσω Λαμίας» παράκαμψη μου έκανε εντύπωση αν και μάλλον έκανε σ’ αυτούς μεγαλύτερη εντύπωση ότι εμείς τραβούσαμε για τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Για πολλοστή φορά σ’ ένα ταξίδι δρόμου ένιωσα να με κοιτάζουν σαν εξωγήινο! Για την ακρίβεια, τα παιδιά πήγαιναν σ’ ένα χωριό ονόματι Παρακάλαμος (που δε λέει και τίποτα εδώ που τα λέμε) κάτι που θεώρησα τουλάχιστον «καρμικό» κι εξηγώ ανοίγοντας παρένθεση
[Ήμουν στα ανοιχτά του Βαραδέρο στην Κούβα και παρακολουθούσα το θέαμα σε ένα δελφινάριο (χωρίς Σεφερλή) όταν ένιωσα ένα χτύπημα στην πλάτη. Γυρίζοντας να δω ποιος είναι, αντίκρισα ένα κορίτσι που με ρώτησε αν ήμουν απ’ τα Γιάννενα, κάτι που θεώρησα φυσιολογικό μόνο όταν συνειδητοποίησα ότι φορούσα μπλούζα της Ομάδας! Όταν μου απάντησε σε σπαστά ελληνικά ότι είναι από τον… Παρακάλαμο, τον οποίο επισκέπτεται τακτικά τα Καλοκαίρια, μου φάνηκε ως γεγονός άξιο αναφοράς! Για την ιστορία, η κοπέλα έμενε μόνιμα στον Καναδά και οι 2 εβδομάδες στην Κούβα σε all inclusive ξενοδοχείο, μαζί με τα αεροπορικά, δεν τους κόστιζε παρά 800$ ΗΠΑ κατ' άτομο. Εκεί ήταν που θέλησα να βάλω τα κλάματα αλλά τέλοσπαντων… Και να πάλι ο Παρακάλαμος!]
Η παρένθεση έκλεισε και μαζί της κι η πόρτα του Μοναστηρίου. Οι στάσεις που είχαν προγραμματιστεί ήταν για το Πρίλεπ (τον Περλεπέ που έλεγαν οι παλιοί, σχολικοί μας χάρτες) πόλη που δεν είχα επισκεφθεί ποτέ πριν και τα Σκόπια. Το Πρίλεπ κατά το παρελθόν φιλοξένησε ακμάζουσα και πολυάριθμη ελληνική κοινότητα αλλά τίποτα δεν έχει μείνει από την παλιά της αίγλη. Αδιάφορο μέρος που επισκεφθήκαμε μέσα στο καταμεσήμερο, με αποτέλεσμα να σκάσουμε απ’ τη ζέστη και να μην κυκλοφορεί ψυχή. Η διαδρομή από το Μοναστήρι μέχρι εδώ ήταν μάλλον αδιάφορη και εξίσου αδιάφορη ήταν και μέχρι να φτάσουμε στα Σκόπια. Η ζέστη ήταν κι εδώ αφόρητη αλλά η πόλη ήταν σαφώς πολύ πιο ενδιαφέρουσα! Περιηγηθήκαμε σε κάτι γειτονιές με ωραία σπίτια μες στο πράσινο πριν κατηφορίσουμε για το κέντρο ενώ παρά το γεγονός ότι είχε κίνηση, δεν επικρατούσε η κλασσική ενοχλητική κατάσταση της μεγαλούπολης. Στην αναζήτησή τους για ένα εθνικό αφήγημα πάνω στο οποίο μπορούν να στηρίζουν την παροντική τους ύπαρξη και τη μελλοντική τους φιλοδοξία οι γείτονες, έχουν παραγεμίσει τους δημόσιους χώρους με αγάλματα του Αλεξάνδρου και των στρατηγών του κι έχουν δώσει πλήθος ελληνικών ονομάτων σε οδούς της πρωτεύουσάς τους. Εκεί, στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων, χαρίσαμε στον εαυτό μας και μερικές στιγμές μετεφηβικής ανεμελιάς παίζοντας μπουγέλο στη σύνθεση με τους πίδακες νερού που την κοσμεί. Λίγο πιο κάτω κυλάει ο Αξιός και πήγαμε να χαζέψουμε την κοίτη του. Ανάμεσα σε κάποιους επίδοξους κολυμβητές και ψαράδες, αρκετά σκουπίδια εδώ κι εκεί που σε συνδυασμό με τη χαμηλή στάθμη του νερού (λόγω εποχής) δημιουργούσαν μια παρακμιακή εικόνα. Κρίμα γιατί σε γενικές γραμμές επικρατούσε ευταξία στην πόλη.
Νωρίς το απόγευμα αναχωρήσαμε για το Κουμάνοβο, στο οποίο εξάλλου θα διανυκτερεύαμε. Γιατί εκεί θα αναλογιστεί κάποιος και σε γενικές γραμμές θα έχει δίκιο! Η απόφαση όμως είχε ληφθεί ένα χρόνο πριν, στην επιστροφή από τα βορειότερα, όταν είχα δει πινακίδα και έριξα μια ματιά πίσω αριστερά, στη νυχτερινή άποψη του Κουμάνοβο και τα φώτα της πόλης. Ότι είχα πει στην προηγούμενη περιγραφή για το Ποζάρεβατς ισχύει και για την πόλη αυτή. Κάποιοι συγγενείς που έμεναν εδώ 200 χρόνια πριν, με έκαναν να θέλω να επισκεφθώ την πόλη και… να’ μαστε.
Μετά από μια χορταστική βόλτα, αν και δεν το συνηθίζουμε, μπήκαμε σε ένα κατάστημα αθλητικών ειδών για μια ματιά στα «φημολογούμενα» καλά προϊόντα σε χαμηλές τιμές. Δε νομίζω ότι με συγκίνησε κάτι. Δίπλα μας, μια παρέα νεαρών Ελλήνων με τους οποίους πιάσαμε την κουβέντα. Είχαν ξεκινήσει από την Αθήνα για τα Γιάννενα και το είδαν σαν ευκαιρία να πάνε μια βόλτα και στο Μοναστήρι! Αυτή η… «μέσω Λαμίας» παράκαμψη μου έκανε εντύπωση αν και μάλλον έκανε σ’ αυτούς μεγαλύτερη εντύπωση ότι εμείς τραβούσαμε για τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας. Για πολλοστή φορά σ’ ένα ταξίδι δρόμου ένιωσα να με κοιτάζουν σαν εξωγήινο! Για την ακρίβεια, τα παιδιά πήγαιναν σ’ ένα χωριό ονόματι Παρακάλαμος (που δε λέει και τίποτα εδώ που τα λέμε) κάτι που θεώρησα τουλάχιστον «καρμικό» κι εξηγώ ανοίγοντας παρένθεση
[Ήμουν στα ανοιχτά του Βαραδέρο στην Κούβα και παρακολουθούσα το θέαμα σε ένα δελφινάριο (χωρίς Σεφερλή) όταν ένιωσα ένα χτύπημα στην πλάτη. Γυρίζοντας να δω ποιος είναι, αντίκρισα ένα κορίτσι που με ρώτησε αν ήμουν απ’ τα Γιάννενα, κάτι που θεώρησα φυσιολογικό μόνο όταν συνειδητοποίησα ότι φορούσα μπλούζα της Ομάδας! Όταν μου απάντησε σε σπαστά ελληνικά ότι είναι από τον… Παρακάλαμο, τον οποίο επισκέπτεται τακτικά τα Καλοκαίρια, μου φάνηκε ως γεγονός άξιο αναφοράς! Για την ιστορία, η κοπέλα έμενε μόνιμα στον Καναδά και οι 2 εβδομάδες στην Κούβα σε all inclusive ξενοδοχείο, μαζί με τα αεροπορικά, δεν τους κόστιζε παρά 800$ ΗΠΑ κατ' άτομο. Εκεί ήταν που θέλησα να βάλω τα κλάματα αλλά τέλοσπαντων… Και να πάλι ο Παρακάλαμος!]
Η παρένθεση έκλεισε και μαζί της κι η πόρτα του Μοναστηρίου. Οι στάσεις που είχαν προγραμματιστεί ήταν για το Πρίλεπ (τον Περλεπέ που έλεγαν οι παλιοί, σχολικοί μας χάρτες) πόλη που δεν είχα επισκεφθεί ποτέ πριν και τα Σκόπια. Το Πρίλεπ κατά το παρελθόν φιλοξένησε ακμάζουσα και πολυάριθμη ελληνική κοινότητα αλλά τίποτα δεν έχει μείνει από την παλιά της αίγλη. Αδιάφορο μέρος που επισκεφθήκαμε μέσα στο καταμεσήμερο, με αποτέλεσμα να σκάσουμε απ’ τη ζέστη και να μην κυκλοφορεί ψυχή. Η διαδρομή από το Μοναστήρι μέχρι εδώ ήταν μάλλον αδιάφορη και εξίσου αδιάφορη ήταν και μέχρι να φτάσουμε στα Σκόπια. Η ζέστη ήταν κι εδώ αφόρητη αλλά η πόλη ήταν σαφώς πολύ πιο ενδιαφέρουσα! Περιηγηθήκαμε σε κάτι γειτονιές με ωραία σπίτια μες στο πράσινο πριν κατηφορίσουμε για το κέντρο ενώ παρά το γεγονός ότι είχε κίνηση, δεν επικρατούσε η κλασσική ενοχλητική κατάσταση της μεγαλούπολης. Στην αναζήτησή τους για ένα εθνικό αφήγημα πάνω στο οποίο μπορούν να στηρίζουν την παροντική τους ύπαρξη και τη μελλοντική τους φιλοδοξία οι γείτονες, έχουν παραγεμίσει τους δημόσιους χώρους με αγάλματα του Αλεξάνδρου και των στρατηγών του κι έχουν δώσει πλήθος ελληνικών ονομάτων σε οδούς της πρωτεύουσάς τους. Εκεί, στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων, χαρίσαμε στον εαυτό μας και μερικές στιγμές μετεφηβικής ανεμελιάς παίζοντας μπουγέλο στη σύνθεση με τους πίδακες νερού που την κοσμεί. Λίγο πιο κάτω κυλάει ο Αξιός και πήγαμε να χαζέψουμε την κοίτη του. Ανάμεσα σε κάποιους επίδοξους κολυμβητές και ψαράδες, αρκετά σκουπίδια εδώ κι εκεί που σε συνδυασμό με τη χαμηλή στάθμη του νερού (λόγω εποχής) δημιουργούσαν μια παρακμιακή εικόνα. Κρίμα γιατί σε γενικές γραμμές επικρατούσε ευταξία στην πόλη.
Νωρίς το απόγευμα αναχωρήσαμε για το Κουμάνοβο, στο οποίο εξάλλου θα διανυκτερεύαμε. Γιατί εκεί θα αναλογιστεί κάποιος και σε γενικές γραμμές θα έχει δίκιο! Η απόφαση όμως είχε ληφθεί ένα χρόνο πριν, στην επιστροφή από τα βορειότερα, όταν είχα δει πινακίδα και έριξα μια ματιά πίσω αριστερά, στη νυχτερινή άποψη του Κουμάνοβο και τα φώτα της πόλης. Ότι είχα πει στην προηγούμενη περιγραφή για το Ποζάρεβατς ισχύει και για την πόλη αυτή. Κάποιοι συγγενείς που έμεναν εδώ 200 χρόνια πριν, με έκαναν να θέλω να επισκεφθώ την πόλη και… να’ μαστε.