Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
ΑΜΒΕΡΣΑ
1-1-2019
Πρωτοχρονιά στην Αμβέρσα, την πόλη των διαμαντιών.
Μέρος 3ο

Λίγα μόλις μέτρα από τον Καθεδρικό Ναό υπάρχει ένα καλά κρυμμένο "μυστικό" μικρό δρομάκι, το Vlaaikensgang.


Το σοκάκι δημιουργήθηκε το 1591 και αρχικά κατοικήθηκε από υποδηματοποιούς. Στα τέλη του 19ου αιώνα υπήρχαν πολλά τέτοια σοκάκια στο κέντρο της πόλης. Μπορεί τώρα να φαίνεται ειδυλλιακό, αλλά εκείνη την εποχή μόνο οι φτωχότεροι στεγάζονταν εδώ. Οι συνθήκες διαβίωσης ήταν δύσκολες, με πολλές και μεγάλες οικογένειες να ζουν σε μικρούς χώρους. Οι συνθήκες υγιεινής ήταν κακές και συχνά μόνο μια αντλία νερού παρείχε αυτό το αγαθό σε ολόκληρο το δρομάκι.

Σήμερα είναι ένα ήσυχο καταφύγιο από το κέντρο της πόλης. Μπορώ κάλλιστα να φανταστώ πόσο όμορφα θα είναι εδώ την άνοιξη ή το καλοκαίρι, με τα τραπεζάκια των καταστημάτων απλωμένα στη σειρά, να κάθεσαι έξω και να απολαμβάνεις το φαγητό σου ή το ποτό σου σε ένα τόσο στενό, αλλά και τόσο ιστορικό σοκάκι.




Όπως η Γάνδη έτσι και η Αμβέρσα δε γινόταν να μην έχει μια ιστορική πλατεία η οποία να αποτέλεσε, κάποτε, χώρο για δημοπρασίες μεταχειρισμένων ειδών.

Η Vrijgagmarkt, λοιπόν, αγοράστηκε το 1547 από τον Gilbert van Schoonbeke jr. ως ένα μεγάλο κτήμα κοντά στο κέντρο της πόλης. Εδώ δημιουργήθηκε μια αγορά για πωλητές μεταχειρισμένων ρούχων που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχαν σταθερό σημείο. Εννοείται ότι και εδώ η Πλατεία ονομάζεται και Friday Market, αφού οι δημοπρασίες γίνονταν Παρασκευή. Ακόμα και τα ρούχα του Rubens δημοπρατήθηκαν εδώ, μετά τον θάνατό του.

Στο κέντρο είναι το άγαλμα της St.Catherine, προστάτιδας των αγοραστών παλαιών ρούχων.


Μουσείο Plantin Moretus στην Vrijdagmark.
Ο Christophe Plantin μετανάστευσε από τη Γαλλία για να εγκατασταθεί στην ανερχόμενη Αμβέρσα. Ξεκίνησε ως βιβλιοδέτης και τεχνίτης δέρματος και το 1555 έγινε εκτυπωτής δημιουργώντας το δικό του κατάστημα. Είκοσι χρόνια αργότερα μετακόμισε σε νέο κτίριο στην Vrijdagmarkt όπου δημιούργησε έναν από τους κορυφαίους εκδοτικούς οίκους στον κόσμο, με περισσότερους από 70 εργαζόμενους.

Μετά τον θάνατό του η επιχείρηση επεκτάθηκε και εκσυγχρονίστηκε από τους απογόνους του. Τα γραφεία εκτύπωσης, το εργαστήρι, η βιβλιοθήκη και η αίθουσα εκτύπωσης έχουν όλα διατηρηθεί στην αρχική τους κατάσταση. Συνολικά είναι επισκέψιμα 30 δωμάτια. Διαθέτει, επίσης, συλλογή από σημαντικά έργα τέχνης όπως, των Rubens και Van Dyck. Περιλαμβάνεται στον κατάλογο της UNESCO. Στους τοίχους υπάρχει μια σειρά από πορτρέτα που είχε παραγγείλει η οικογένεια Moretus στον Rubens. Το τυπογραφείο περιέχει εκτυπώσεις και σχέδια των πλοιάρχων της Αμβέρσας από τον 16ο αιώνα μέχρι σήμερα. Στον πρώτο όροφο επικεντρώνεται ο εκδοτικός οίκος με τον οποίο ο Plantin και οι απόγονοί του έβαλαν την πόλη στον χάρτη.

Κάναμε και μια μικρή εξερεύνηση στα γύρω πλακόστρωτα δρομάκια της Πλατείας όπου συναντήσαμε πολλά βαθμιδωτά κτίρια σε όμορφα κεραμίδι χρώματα και μικρές ήσυχες γειτονίτσες.

Είχε έρθει η ώρα να βολτάρουμε στον πιο διάσημο δρόμο της πόλης με τα αρχοντικά του 16ου αιώνα, τον Meir.

H παλαιότερη αναφορά χρονολογείται από το 1257, όταν ο δρόμος δεν ήταν παρά μια περιοχή με μια βαλτώδη λίμνη, λίγο έξω από τα σύνορα της πόλης. Με την ταχεία ανάπτυξη και την επέκταση της πόλης κατά τη διάρκεια των αιώνων, ο Meir, γίνεται αστική περιοχή και στις αρχές του 15ου αιώνα είναι ένας πλακόστρωτος δρόμος με κανάλι στο κέντρο του. Μεγάλο μέρος του δρόμου ήταν, ήδη, γεμάτο με σπίτια. Στη συνέχεια ο Meir, και οι γύρω δρόμοι, γίνονται ο τόπος όπου οι πλούσιοι άνθρωποι έχτιζαν πολυτελή αρχοντικά και εγκαθίσταντο. Ταυτόχρονα δημιουργήθηκε ένα νέο μεγάλο Χρηματιστήριο κοντά στον Meir.


Το κανάλι σκεπάστηκε και ο δρόμος έγινε ακόμα πιο ελκυστικός. Με την κατασκευή του κεντρικού σταθμού, στις αρχές του 20ου αιώνα, η λειτουργία του Meir ως κύρια οδός είναι πλέον πιο εμφανής από ποτέ, καθώς οδηγεί από το ιστορικό κέντρο προς τον νέο σιδηροδρομικό κόμβο. Όλες οι γνωστές αλυσίδες αλλά και πολλά άλλα καταστήματα βρίσκονται εδώ. Φυσικά την προσοχή μας τράβηξε και ένας ουρανοξύστης, ο KBC Tower ή Boerentoren.

Ο Πύργος του αγρότη, όπως είναι γνωστός, είναι χτισμένος σε art deco αρχιτεκτονική μεταξύ του 1929 και του 1932. Κατά την προετοιμασία της Παγκόσμιας Έκθεσης της Αμβέρσας του 1930, ο πρώτος ευρωπαϊκός ουρανοξύστης χτίστηκε στο κέντρο της πόλης. Ο Πύργος, που κατασκευάστηκε σε χώρο που καθαρίστηκε από τους βομβαρδισμούς του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν ένα μνημειώδες κτίριο, αλλά μια από τις απαιτήσεις που έθεσε το δημοτικό συμβούλιο ήταν ότι το κτίριο δεν έπρεπε να ανταγωνίζεται τον Καθεδρικό Ναό. Ο ουρανοξύστης χτίστηκε ακολουθώντας τα παραδείγματα των σύγχρονων ουρανοξυστών της Νέας Υόρκης ή του Σικάγο.

Αρχικά, χτίστηκε ως πολυλειτουργικός χώρος με γραφεία και διαμερίσματα. Με την αποκατάσταση τα διαμερίσματα καταργήθηκαν και τώρα χρησιμοποιείται μόνο ως κτίριο γραφείων. Ο Πύργος αποκαλείται Boerentoren (του αγρότη) καθώς ο σημαντικότερος μέτοχος της τράπεζας, κατά τη στιγμή της κατασκευής, ήταν η συνεργασία των αγροτών. Tο επίσημο όνομα του Πύργου σήμερα είναι Πύργος της KBC, γιατί ο σημερινός κύριος μισθωτής είναι η KBC, η μεγαλύτερη τράπεζα της Φλάνδρας.
Όταν φτάσαμε έξω από το Paleis op de Meir-το πρώην βασιλικό παλάτι-στρίψαμε με προορισμό την Πλατεία Wapper. Η Πλατεία είναι φημισμένη χάρη στην παρουσία του σπιτιού του Rubens.

Το έργο με τα τέσσερα μεταλλικά τρίγωνα, της παρακάτω φωτογραφίας, είναι του Hilde van Sumere στη μνήμη των θυμάτων από τις βόμβες του 1944 και 1945 και φόρος τιμής στους εθελοντές για την ανιδιοτελή αφοσίωση προς τον άνθρωπο.

H ανακτορική κατοικία και το στούντιο όπου ο Rubens εργάστηκε και έζησε, από το 1616 μέχρι τον θάνατό του το 1640, είναι σήμερα ένα από τα πιο επισκέψιμα μουσεία της Αμβέρσας.

Σχεδόν όλα τα έργα που δημιούργησε ο Rubens και οι μαθητές του έχουν διασκορπιστεί σε σημαντικά μουσεία σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει μια εντυπωσιακή συλλογή που αξίζει την επίσκεψη. Εκτός από έργα ζωγραφικής υπάρχουν και άλλα έργα τέχνης και έπιπλα από τον 17ο αιώνα καθώς και έργα ζωγραφικής από τους μαθητές του, συμπεριλαμβανομένων των έργων του Jacob Jordaens και του Van Dyck.

Το Rubens House είναι ένα μεγάλο αξιοθέατο, κυρίως, επειδή δίνει μια ιδέα για το πώς έζησε και δούλεψε ο Rubens. Το Σπίτι του δεν ήταν μόνο στούντιο. Ήταν τόπος συνάντησης για τους πλούσιους και τους διάσημους. Οι πελάτες του ήταν πλούσιοι έμποροι, διπλωμάτες και αριστοκράτες που επισκέπτονταν συχνά το στούντιό του για να δουν πώς προχώρησε η εργασία. Υπήρχε ακόμη και μια ειδική περιοχή προβολής που επέτρεπε στους επισκέπτες να δουν τους καλλιτέχνες εν ώρα εργασίας.
Πολύ κοντά στο Σπίτι του Rubens βρίσκεται και το Toneelhuis ή Bourla Theater, το πιο αγαπημένο Θέατρο της πόλης.

Είναι ένα νεοκλασικό κτίριο, με ημικυκλικό μέτωπο στη μια του πλευρά, ενώ η κορυφή του είναι διακοσμημένη με αγάλματα του Απόλλωνα με τις 9 Μούσες.

Αφήσαμε πίσω μας το Θέατρο και ακολουθώντας τη Leopoldstraat πέσαμε πάνω στον Βοτανικό Κήπο της πόλης.

Ο Den Botaniek δημιουργήθηκε, αρχικά, το 1804 για τους μαθητές της Σχολής Χειρουργικής, Χημείας και Βοτανικής. Το σχολείο στεγαζόταν στο νοσοκομείο της Αγίας Ελισάβετ, κοντά στον Κήπο. Αργότερα, ο Κήπος έγινε ένας επίσημος επιστημονικός Βοτανικός Κήπος. Σήμερα είναι προστατευμένο τοπίο με, περίπου, 2.000 βότανα. Ο Den Botaniek είναι δημοφιλής στους ντόπιους που τους αρέσει να χαλαρώνουν στα παγκάκια.



Μια μικρή λίμνη με μεγάλα χρυσά ψάρια διακοσμεί τον Βοτανικό Κήπο.


Στο βόρειο άκρο υπάρχει θερμοκήπιο που είναι κλειστό στο κοινό. Στο άλλο άκρο υπάρχει ένα γραφικό κτίριο που μοιάζει με ελβετικό αλπικό καταφύγιο το οποίο είναι δημοφιλής μπρασερί.

Μερικά κεφάλια ξεπετάγονται από το γκαζόν δημιουργία του γλύπτη Monique Donckers.

Για να νικήσει κανείς χρειάζεται τόλμη. Όποιος παίρνει την απόφαση να "επαναστατήσει" μπορεί να αλλάξει τη μονοτονία και το σκυθρωπό πρόσωπο της ζωής. Κάπως έτσι πρέπει να σκέφτηκαν και οι παράτολμες αμυγδαλιές, στην άκρη της μάντρας του Βοτανικού Κήπου, και αψηφώντας τον παγωμένο καιρό της Αμβέρσας-πρώτες αυτές-θέλησαν να ζωντανέψουν τις πρώιμες ανοιξιάτικες εικόνες σπάζοντας τα δεσμά του χειμώνα.

Πολύ μου άρεσε αυτή η εικόνα με τις ανθισμένες αμυγδαλιές, μέσα στη σκοτεινιά και τη μουντάδα της μέρας, και σκέφτηκα πόσο κουράγιο χρειάζεται για να σηκώσεις ψηλά το κεφάλι, να παλέψεις και τελικά να νικήσεις, φέρνοντας πρώτη το μήνυμα της ζωής και της χαράς, δίνοντας την ελπίδα ότι η άνοιξη είναι κοντά.

Ελάχιστα πιο κάτω από τον Βοτανικό Κήπο συναντήσαμε την Πλατεία Leopoldplaats με το έφιππο άγαλμα του Leopold I, του πρώτου βασιλιά του Βελγίου. Ούτε 300 μέτρα δε χωρίζουν την Πλατεία Leopoldplaats από την Πλατεία Mechelseplein.

Πολύ όμορφα κτίρια, σε ζεστά παστέλ χρώματα, περιβάλλουν αυτήν την Πλατεία στα οποία στεγάζονται καφετέριες και εστιατόρια. Φαντάζομαι πόσο όμορφα θα είναι εδώ την άνοιξη ή το καλοκαίρι, να κάθεσαι σε κάποιο μαγαζί πάνω στην Πλατεία και να απολαμβάνεις τη θέα προς τον γοτθικό ναό του Αγίου Γεωργίου (Sint Joriskerk).


Στη Mechelseplein βρίσκεται και το GASTHUIS St. ELISABETH, το παλαιότερο νοσοκομείο της πόλης, το οποίο σήμερα ειδικεύεται στη γηριατρική και την αποκατάσταση και αποτελεί μέρος του νοσοκομειακού δικτύου της Αμβέρσας.

Την Πλατεία διατρέχει το τραμ,

με το οποίο επιστρέψαμε στο ιστορικό κέντρο της πόλης την ώρα που ο ήλιος είχε πια δύσει και η πόλη είχε αρχίσει να λούζεται με τον νυχτερινό φωτισμό της.


Last edited: