Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.314
- Likes
- 27.614
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
ΑΜΒΕΡΣΑ
2-1-2019
Εξερευνώντας το Zuid, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες γειτονιές.
Μετά από αρκετές δεκαετίες στασιμότητας η περιοχή του Zuid γνώρισε αναβίωση από τα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Είναι, πλέον, από τις πιο μοντέρνες γειτονιές της πόλης. Κατά τον 16ο αιώνα οι Ισπανοί κατέλαβαν την Αμβέρσα και έχτισαν μια Ακρόπολη, νότια του κέντρου κοντά στον ποταμό Scheld. Η Ακρόπολη χρησιμοποιήθηκε για να ελέγξει την πόλη. Στον χώρο της Ακρόπολης, η Αμβέρσα, ήταν υπεύθυνη για την ανάπτυξη της νέας γειτονιάς, ενώ η κυβέρνηση κατασκεύασε νέες αποβάθρες.
Η πόλη πλήρωσε το 50% του κόστους αγοράς και δημιούργησε μια εταιρεία για την ανάπτυξη της νέας γειτονιάς, με το όνομα: SA Sud d΄Anvers. Το τελικό σχέδιο, που εγκρίθηκε τον Σεπτέμβριο του 1875, θύμιζε το Παρίσι: μεγάλοι δρόμοι σε σχήμα αστεριού, που στο κέντρο πάντα υπάρχει πλατεία, προσφέρουν όμορφη θέα στα πολλά μνημεία. Άλλα βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου ανάπτυξης του Νότου ήταν οι αποβάθρες. Η κατασκευή ορισμένων κτιρίων ορόσημων βοήθησε ώστε να έρθει η ζωή στη νέα γειτονιά. Όλες αυτές οι πληροφορίες κίνησαν και το δικό μας ενδιαφέρον και σκεφτήκαμε ότι έπρεπε να αφιερώσουμε τις ώρες που μας απέμεναν στην Αμβέρσα εξερευνώντας αυτήν τη γειτονιά.
Από τον υπόγειο σταθμό Astrid πήραμε το τραμ και κατεβήκαμε στην Kasteelpleinstraat.
Περπατώντας περίπου 400 μέτρα φτάσαμε στη Marnixplaats.
Πρώτος στόχος της ημέρας ήταν να δούμε το Μνημείο Schelde Vrij που εγκαινιάστηκε το 1873 και είναι αφιερωμένο στην απελευθέρωση του ποταμού η οποία επέτρεψε την ελεύθερη διέλευση των πλοίων στην Αμβέρσα, γεγονός ζωτικής σημασίας για το εμπόριο της πόλης. Το 1585, με την πτώση της Αμβέρσας και μετά την κατοχή των Ισπανών, οι Ολλανδοί διέκοψαν την πρόσβαση στην πόλη εμποδίζοντας την κυκλοφορία στον ποταμό Scheldt.
Ακόμη και μετά την ειρήνη του Munster, το 1648, η οποία τερμάτισε τον 80χρονο πόλεμο μεταξύ Ισπανίας και Κάτω Χωρών, οι Ολλανδοί επέβαλαν μεγάλη επιβάρυνση στα πλοία που έπλεαν στην Αμβέρσα περιορίζοντας την ανάπτυξή της. Τελικά, μια λύση, το 1863, μεταξύ Βελγίου και Κάτω Χωρών έθεσε τέλος στην πρακτική αυτή. Για να τιμήσει αυτό το σημαντικό γεγονός το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε να χτίσει ένα μεγάλο Μνημείο. Το πέτρινο Μνημείο το οποίο εύστοχα ονομάζεται Schelde Vrij (Scheldt Free) εγκαταστάθηκε, το 1873, στη νέα γειτονιά Zuid.
Στην κορυφή είναι ο Ποσειδώνας που κρατάει την τρίαινα, στο δεξί του χέρι. Επίσης, απεικονίζεται ο Ερμής, ο Θεός του Εμπορίου, και μια γονατιστή γυναίκα εκπροσωπεί την πόλη της Αμβέρσας. Η Πλατεία Marnix, που βρίσκεται το Μνημείο, είναι μια κυκλική πλατεία από την οποία ξεκινούν οκτώ δρόμοι. Είναι, δηλαδή, ακριβώς η εφαρμογή του σχεδίου (δρόμοι-αστέρι) που περιέγραψα λίγο πιο πριν.
Το Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών είναι το πιο σημαντικό κτίριο και βρίσκεται στην κεντρική Leopold de Waelplaats, της συνοικίας Zuid. Αυτός ο νεοκλασικός "ναός" για τις τέχνες χτίστηκε μεταξύ του 1884 και του 1890. Περιέχει συλλογές από πολυάριθμους Φλαμανδούς καλλιτέχνες και μια από τις μεγαλύτερες συλλογές έργων τέχνης του Rubens.
Το Μουσείο που χτίστηκε ως "ναός" για τις τέχνες (παρόμοιο με μουσεία στο Μόναχο και τη Δρέσδη) αντικατέστησε ένα παλιό Ισπανικό κάστρο. Ήταν ένα από τα κύρια αξιοθέατα της Παγκόσμιας Έκθεσης του 1894 στην Αμβέρσα. Το κτίριο είναι διακοσμημένο με Κορινθιακούς κίονες και κοσμείται από δύο μεγάλα αγάλματα του Άγγελου και της Ειρήνης που οδηγούν ένα άρμα. Ο καθένας που θα διάβαζε όλες αυτές τις περιγραφές για ένα Μουσείο Τέχνης θα περίμενε, πως και πως, να βρεθεί μπροστά από αυτό το αριστούργημα και να θαμπωθεί από την ομορφιά του.
Να μείνει με το στόμα ανοιχτό….Ε!! αυτό πάθαμε και εμείς, μείναμε με το στόμα ανοιχτό… από την απογοήτευση.
Το Μουσείο ήταν κλειστό λόγω ανακαίνισης και αναμένεται να ανοίξει το 2020. Τελικά, ολόκληρη η Αμβέρσα βρισκόταν υπό ανακαίνιση. Ευτυχώς, η περιοχή ήταν ενδιαφέρουσα, με ωραία κτίρια και με πλακοστρωμένο τον κεντρικό της δρόμο.
Φάγαμε μεγάλη ήττα αντικρίζοντας το Μουσείο σε αυτήν την κατάσταση και μπήκαμε σε ένα σούπερ μάρκετ να αγοράσουμε σάντουιτς και γλυκά για να ξεχάσουμε τον πόνο μας.
Το 1987, στο Zuid άνοιξε το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (M HKA) σε ένα πρώην σιλό σιτηρών. Διατηρεί μόνιμη συλλογή από Βέλγους και διεθνείς καλλιτέχνες, έναν κινηματογράφο, και μια εκτενή Βιβλιοθήκη για τη Σύγχρονη Τέχνη.
Μια άλλη αξιοσημείωτη δομή στην περιοχή, λίγα μέτρα δίπλα από το M HKA, στην οδό Waalsekaai,
είναι ο Zuiderperhuis, ένας υδραυλικός σταθμός παραγωγής ενέργειας που χτίστηκε με σκοπό να λειτουργήσουν οι γέφυρες και οι γερανοί στις νέες αποβάθρες της συνοικίας εκείνης της εποχής. Από το 1979 το κτίριο προστατεύτηκε ως βιομηχανική κληρονομιά.
Το μόνο που με χάλασε εδώ ήταν το τεράστιο υπαίθριο parking αυτοκινήτων που καταλαμβάνει έναν πολύ μεγάλο χώρο, απέναντι από το M HKA και τον Zuiderperhuis, και χαλάει την αισθητική της γειτονιάς.
Όμως, στη συνέχεια της βόλτας μας είδαμε κάποιες μεγάλες ταμπέλες με μακέτες σύμφωνα με τις οποίες ο Δήμος έχει εκπονήσει σχέδιο για την κατασκευή υπόγειου parking και την αξιοποίηση του χώρου κατασκευάζοντας δομές αναψυχής. Yπήρχαν δε, σε αυτές τις ταμπέλες και φωτογραφίες της περιοχής οι οποίες έδειχναν ότι εκεί που εκτείνεται τώρα το υπαίθριο parking των αυτοκινήτων κάποτε υπήρχε λίμνη ή κανάλι με νερό. Άρα, τα όμορφα σπίτια-που τώρα βλέπουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα-ήταν χτισμένα σε προνομιακή θέση έχοντας θέα στο νερό.
Περάσαμε κάτω από την Πύλη Waterpoort με προορισμό τη Lambermontplaats.
Η Πύλη αυτή, αρχικά, ήταν μέρος του αμυντικού τείχους που περιέβαλε την πόλη από τον 14ο μέχρι τον 19ο αιώνα. Η Πύλη βρισκόταν κοντά στο κέντρο της πόλης και έδινε πρόσβαση στην όχθη του ποταμού, εξ ου και το όνομα Water Gate. Αρχικά, ήταν γνωστή ως Porta Regia, προς τιμήν του Ισπανού βασιλιά Φιλίππου IV. Ο Rubens λέγεται ότι σχεδίασε την Πύλη. Οι ντόπιοι τη γνωρίζουν και ως "Πύλη πεζοπορίας", καθώς η θέση της άλλαξε δύο φορές μέχρι που εγκαταστάθηκε στην Gillisplaats στο Zuid.
Ένα άλλο αξιοσημείωτο μνημείο, σχήματος σκάφους, βρίσκεται στη Lambermontplaats. Η Πλατεία κατέχει περίοπτη θέση σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης του Νότου. Είναι πολύ κοντά στο Μουσείο Καλών Τεχνών και αποτελεί ένα κύριο σημείο μέσα στη γειτονιά.
Η σπουδαιότητα της Lambermontplaats αντανακλάται και στην αρχιτεκτονική με ωραία, μεγάλα νεοκλασικά σπίτια στους γύρω δρόμους αλλά και απέναντι από αυτήν. Προσφέρει θέα προς την Gillisplaats και την άλλη πλευρά της Porta Regia (πρώτη φωτογραφία του κεφαλαίου).
Δύο Παγκόσμιες Εκθέσεις-το 1885 και το 1894-πραγματοποιήθηκαν στο Zuid. Μετά το τέλος της έκθεσης του 1894 χτίστηκε στη γειτονιά ένας νέος σιδηροδρομικός σταθμός γνωστός ως Zuidstation.
Όμως, το 1965, ο σταθμός κατεδαφίστηκε για να ανοίξει ο χώρος για την κατασκευή ενός νέου εθνικού δρόμου. Για τέσσερις ολόκληρες δεκαετίες ο χώρος παρέμενε έρημος. Το 1968 εγκαταλείφθηκαν και οι αποβάθρες. Με την απώλεια της δραστηριότητας του λιμανιού, πολλοί άνθρωποι εγκατέλειψαν την περιοχή. Το 1990, μόνο 23.000 άνθρωποι ζούσαν στο Zuid, έναντι των 50.000 που ζούσαν το 1920.
Mέσα σε περίπου 80 χρόνια, μετά την έναρξη της ανάπτυξης της Nότιας γειτονιάς, η πτώση άρχισε σταδιακά να επεκτείνεται σε όλους τους τομείς, αρχής γενομένης με το κλείσιμο του Ιπποδρόμου το 1958. Ακολούθησε το κλείσιμο του σιδηροδρομικού σταθμού και η εγκατάλειψη των αποβαθρών, όπως έχει ήδη αναφερθεί λίγο πιο πριν. Η αναβίωση ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ΄80. Οι τιμές των διαμερισμάτων είχαν μειωθεί σημαντικά γεγονός που προσέλκυσε νέους ανθρώπους. Καλλιτέχνες ανακάλυψαν την περιοχή οπότε πολλά κτίρια άρχισαν να αποκαθίστανται. Αρκετές γκαλερί Τέχνης, ένα νέο Μουσείο Φωτογραφίας και το άνοιγμα ενός νέου Πολιτιστικού Κέντρου στο Zuiderpershuis κατέστησαν τον Νότο ολοένα και πιο ελκυστικό.
Το αποκορύφωμα της αναγέννησης του Zuid ήταν η κατασκευή του νέου Δικαστηρίου το οποίο χτίστηκε στη θέση του πρώην σιδηροδρομικού σταθμού.
Τον New Palace of Justice είναι μια σύγχρονη δομή που χτίστηκε το 2006 για να στεγάσει τα Δικαστήρια της πόλης. Το εντυπωσιακό κτίριο με τις ιδιαίτερες στέγες σχεδιάστηκε από τον Richard Rogers. Παρόλο που η δομή είναι μόλις 5 ορόφων έχει μεγάλη οπτική επίδραση χάρη στις κλιμακωτές στέγες της.
Το νέο Παλάτι της Δικαιοσύνης τιμολογήθηκε ως ένα από τα πρώτα κτίρια φιλικά προς το περιβάλλον χάρη στον φυσικό φωτισμό. Τα βρόχινα ύδατα συλλέγονται και χρησιμοποιούνται για να ποτιστούν οι κήποι μεταξύ των πτερυγίων.
Κάπου εδώ όμως ο χρόνος μας άρχισε να μετράει αντίστροφα. Έπρεπε να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο, να πάρουμε τα πράγματά μας, να αποχαιρετήσουμε την Αμβέρσα και να φύγουμε για τον επόμενο προορισμό μας, το Άμστερνταμ.
Με το τραμ από την Bolivarplaats
επιστρέψαμε στο κατάλυμα και στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε γρήγορα στον κεντρικό σταθμό των τρένων κατεβαίνοντας με τις κυλιόμενες σκάλες στα "έγκατα" της γης όπου βρισκόταν η αποβάθρα μας.
Συμπέρασμα: Mου έλειψαν μερικές ώρες ακόμη στην Αμβέρσα. Δεν μπόρεσα να επισκεφθώ 4 αξιοθέατα τα οποία είχα στη λίστα μου και με ενδιέφεραν πολύ.
- Red Star Line Museum: το Μουσείο εστιάζει στην ιστορία πίσω από τους ανθρώπους που ξεκίνησαν το μακρύ ταξίδι στον Ατλαντικό. H Red Line ήταν μια διατλαντική θαλάσσια γραμμή και τα πλοία της ήταν αναγνωρίσιμα από τα τεράστια κόκκινα αστέρια στις χοάνες των ατμόπλοιων.
- Μουσείο στο Ποτάμι: για τη θέα που προσφέρει στην πόλη από την ταράτσα του κτιρίου.
- Eκκλησία του Αγίου Παύλου: γνωστή για τον εντυπωσιακό Γολγοθά. Σε μικρή αυλή δίπλα στην εκκλησία, 60 αγάλματα απεικονίζουν τον τόπο της Σταύρωσης του Ιησού.
- St. Anna΄s Tunnel: Tο μεγάλο τούνελ κάτω από τον ποταμό Scheldt που οδηγεί στο Linkeroever, απ΄ όπου υπάρχει εκπληκτική θέα προς όλα τα αξιοθέατα της πόλης.
Αυτή η εκτεταμένη χριστουγεννιάτικη αγορά-κατά τα γούστα μου-αφαίρεσε πολλούς πόντους από την ομορφιά του ιστορικού κέντρου της πόλης. Ιδίως το παγοδρόμιο στην Groenplaats, με τις πλαστικές τέντες, ήταν το χειρότερο αποτέλεσμα αυτού του χριστουγεννιάτικου πανηγυριού. Στη Γάνδη και στη Μπριζ οι χριστουγεννιάτικες αγορές δεν με ενόχλησαν τόσο γιατί και τις δύο πόλεις τις είχα ρουφήξει και τις είχα χαρεί στο προηγούμενο ταξίδι μου.
Επίσης, η Αμβέρσα βρισκόταν εκείνη την περίοδο σε πλήρη ανακαίνιση, με όλα της τα στολίδια (Δημαρχείο, Μουσείο Καλών Τεχνών, Het Steen) να είναι παντελώς κρυμμένα πίσω από υφάσματα και σκαλωσιές, ενώ τεράστιοι γερανοί φιγουράριζαν στον ορίζοντα της πόλης. Oπότε, η επιστροφή θα πρέπει να γίνει σίγουρα μετά το 2020 που θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα και η πόλη θα μπορεί να προβάλλει πανηγυρικά, ξανά, τα κάλλη της.
Last edited: