travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Από το Βελιγράδι στο Σαράγεβο
Το πρωί στο δωμάτιο ξυπνήσαμε όπως κάθε μέρα περίπου στις 5 τοπική ώρα. Περιμέναμε στις 6:30 να μας φέρει το πρωινό ο ιδιοκτήτης, όπως και το προηγούμενο πρωί, όπως του είχα πει. Αλλά τελικά δεν είχε συνεννοηθεί με τη γυναίκα του και μου έστειλαν μήνυμα ότι μπορούν να το φέρουν μόνο στις 07:30, όχι νωρίτερα. Έτσι χωρίς να πάρουμε το πρωινό, γιατί είχαμε βαρύ πρόγραμμα γι’ αυτή τη μέρα, φορτώσαμε το αυτοκίνητο και φύγαμε.
Αρχικά θέλαμε να πάμε να δούμε την πολύ σημαντική εκκλησία του Βελιγραδίου, τον Άγιο Σάββα. Πήγαμε με το αυτοκίνητο και στα γρήγορα βγάλαμε μερικές φωτογραφίες, κυρίως επειδή είχε αρχίσει να βρέχει ελαφρά. Όμως δεν είχα παρκάρει κανονικά και φοβόμουν γιατί εδώ έχω καταλάβει ότι είναι πολύ επικίνδυνο να κάνεις παρανομίες με το αυτοκίνητο. Ο Άγιος Σάββας είναι μια μεγάλη εκκλησία αλλά όχι και κάτι τρομερό, την οποία είδαμε μόνο απ’ έξω. Φύγαμε λοιπόν από το Βελιγράδι υπό βροχήν για να πάμε στο επόμενο κράτος: τη Βοσνία Ερζεγοβίνη.
Για να πάμε στο Σαράγεβο υπήρχαν δύο τρόποι: είτε να ακολουθήσουμε τον πιο σύντομο δρόμο που έδινε ο πλοηγός, 5 ώρες για τα 290 km, ή να πάμε να προσεγγίσουμε το Σαράγεβο από το Νότο ώστε να δούμε και κάποια άλλα σημεία ενδιαφέροντος από εκεί. Το Google έδινε 50 λεπτά παραπάνω χρόνο για τη δεύτερη διαδρομή, ενώ η απόσταση ήταν 100 km παραπάνω. Δεν ήταν καθόλου έτσι τα πράγματα. Ήταν πολύ παραπάνω η ώρα από το νότιο δρόμο. Εμείς όμως θέλαμε να πάμε από κει για να δούμε διάφορα.
Στους επόμενους χάρτες φαίνονται οι δυο διαδρομές.
Στην αρχή από το Βελιγράδι μπήκαμε στην εθνική οδό Α1 και μετά προχωρήσαμε στην άλλη εθνική οδό με το όνομα Milos the Great (προς τιμήν του Μίλος Ομπρένοβιτς, πρίγκιπα της Σερβίας τον 19ο αιώνα). Το θέμα είναι ότι όταν ήμασταν στη δεύτερη από τις εθνικές οδούς και ενώ είχαμε κάνει ίσως και παραπάνω από 200 km σε αυτήν, δεν βλέπαμε καθόλου βενζινάδικα για τουλάχιστον 100 km, μπορεί και παραπάνω. Εγώ είχα φτάσει στο σημείο να έχω βενζίνη στο αυτοκίνητο μόνο για 50 ή 60 km και γι’ αυτό αναγκάστηκα να φύγω από την εθνική οδό σε ένα σημείο εξόδου για να πάω στην πιο κοντινή πόλη για καύσιμο. Πράγματι πήγα και γέμισα, όμως είχα καθυστέρηση, που ήταν περίπου μισή ώρα.
Μετά από αυτή την ταλαιπωρία, που ήταν κυρίως ψυχολογική, συνεχίσαμε το δρόμο μας για να πάμε να επισκεφθούμε, σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, το χωριό Drvengrad στην περιοχή Mokra Gora, που θεωρείται πολύ όμορφη. Είναι αλήθεια ότι μόλις φύγαμε από τον εθνικό δρόμο μπήκαμε σε μια πανέμορφη διαδρομή μέσα σε χαμηλά βουνά που ήταν γεμάτα δέντρα. Τα περισσότερα από αυτά ήταν φυλλοβόλα και λίγα ήταν κωνοφόρα. Η περιοχή αυτή έχει κάποια μικρά φαράγγια στα οποία έχουν κατασκευάσει τα γνωστά μικρά υδροηλεκτρικά, που όμως δημιουργούν πολύ όμορφες μακρόστενες λίμνες. Πολλές φορές σταματήσαμε για φωτογραφίες αν και ο καιρός δεν το επέτρεπε, αφού το μεγαλύτερο διάστημα έριχνε ψιχάλες ή και κανονική βροχή.
Όπως όμως προχωρούσαμε, ανακαλύψαμε ότι η περιοχή είχε κάποια μοναστήρια. Αποφασίσαμε να πάμε σε ένα από αυτά τυχαία και ήταν το Blagovestenje. Φυσικά βρισκόταν σε μια πολύ όμορφη περιοχή και κοντά στον δρόμο που εμείς ακολουθούσαμε για το Σαράγεβο. Όταν φτάσαμε, μέσα στο ψιλόβροχο, μια μοναχή μας είπε ότι είναι κλειστή η εκκλησία. Έτσι ετοιμαστήκαμε να φύγουμε, αλλά είδαμε μια παρέα με 4-5 ντόπιους και περιμέναμε να δούμε αν θα τους διώξει και εκείνους. Δεν το έκανε όμως και έτσι επωφεληθήκαμε κι εμείς να δούμε εσωτερικά την εκκλησία του μοναστηριού. Ήταν πολύ όμορφη. Καμία σχέση με τα μοναστήρια που είχαμε δει στην περιοχή Fruska Gora την προηγούμενη ημέρα και δε μας άρεσαν. Οι αγιογραφίες στους τοίχους ήταν αρκετά παλιές και πολύ όμορφες. Μας άρεσαν πάρα πολύ και θεωρήσαμε τους εαυτούς μας τυχερούς πού το είδαμε γιατί θα είχαμε μια κακή άποψη για τα μοναστήρια της Σερβίας, λαμβάνοντας υπόψη μόνο εκείνα της προηγούμενης μέρας.
Έτσι αποφασίσαμε να πάμε και σε άλλο ένα που ήταν εκεί κοντά. Ήταν το μοναστήρι Prodavinja. Γυρίσαμε μερικά χιλιόμετρα πίσω γι’ αυτό. Ήταν σε μια όμορφη περιοχή χτισμένο, αλλά η εκκλησία του εξωτερικά δεν έλεγε πολλά πράγματα και ήταν κλειστή. Ευτυχώς βρήκαμε ένα νεαρό μοναχό, ο οποίος όμως δεν φορούσε τα ράσα του, και ενθουσιάστηκε που ήμασταν από την Ελλάδα. Γι’ αυτό και μας έστειλε ένα άλλο μοναχό να μας ανοίξει την πόρτα να δούμε την εκκλησία. Ήταν πολύ ιδιαίτερη. Οι τοίχοι είχαν ένα λίγο ανάγλυφο σοβάτισμα πάνω στο οποίο είχαν γίνει ζωγραφιές. Ήταν πολύ παλιές, κάτι σαν λουλούδια θα έλεγα. Αυτές όμως οι ζωγραφιές είχαν ξεθωριάσει και γι’ αυτό είχαν κρεμάσει στους τοίχους ορισμένες εικόνες Αγίων. Δεν μας άφησαν να τραβήξουμε φωτογραφίες μέσα εκεί. Από το σημείο του μοναστηριού είχαμε πολύ καλή θέα, κυρίως απέναντι, αφού όπως είπα βρισκόταν μέσα σε ένα φαράγγι όλα αυτά. Εκεί απέναντι φαινόταν σκαρφαλωμένη σε ένα γκρεμό μια Σκήτη. Ο μοναχός μας είπε ότι εκεί είχε ασκητέψει και ο Άγιος Σάββας.
Μετά την επίσκεψη συνεχίσαμε το δρόμο μας για να πάμε να δούμε την περιοχή της Mokra Gora. Σταματούσαμε πολύ συχνά για φωτογραφίες αφού τα τοπία ήταν καταπληκτικά. Δεν ήταν μόνο η φύση αλλά και τα χωριά τα οποία συναντούσαμε που ήταν πολύ όμορφα. Καταλήξαμε στο χωριό Drvengrad (Σερβία ακόμα), το οποίο έχει κατασκευάσει ο Κουστουρίτσα για να δείξει πώς ήταν τα σπίτια αρκετά χρόνια πριν στην Γιουγκοσλαβία και να χρησιμοποιηθεί στην ταινία του Life Is a Miracle. Περιττό να πω ότι άλλοι τουρίστες ήταν ελάχιστοι στο μέρος αυτό και εμείς πολύ γρήγορα περιπλανηθήκαμε στα πάρα πολλά σπίτια του χωριού αυτού, που ενδέχεται να γίνεται και ξενοδοχείο κάποιες περιόδους. Εννοώ να νοικιάζονται ορισμένα από τα σπίτια αυτά σε τουρίστες.
Συνεχίσαμε από εκείνο το σημείο προς Σαράγεβο αλλά πάλι πολύ συχνά σταματούσαμε για φωτογραφίες στις τεχνητές λίμνες μέσα στα φαράγγια. Πριν όμως φτάσουμε στην πρωτεύουσα της Βοσνίας κάναμε μια στάση στην μικρή πόλη Visegrad, της Βοσνίας πια, αφού είχαμε περάσει τα σύνορα πάρα πολύ γρήγορα και εύκολα. Εκεί και κάτω από πολύ δυνατή βροχή είδαμε την πέτρινη γέφυρα Mehmed Paša Sokolović στο Δρίνα ποταμό, που ήταν όντως πολύ όμορφη. Μάλιστα είναι προστατευόμενη και από την Ουνέσκο. Η βροχή ήταν αρκετά δυνατή οπότε δε μείναμε πολύ. Όμως είδα μια τράπεζα και μου ήρθε η έμπνευση να αλλάξω χρήματα, για να έχω το νόμισμα της Βοσνίας. Δυστυχώς έκανα ανάληψη από ένα ATM και η ισοτιμία που πήρα με την κάρτα Revolut ήταν 1€ προς 1,65 μάρκα Βοσνίας. Ήταν μεγάλη η προμήθεια της τράπεζας. Αργότερα είδα ότι μπορούσα να αλλάξω σε ανταλλακτήριο το 1€ με 1,90 μάρκα Βοσνίας. Όμως δεν χρειάστηκε να κάνω κάποια άλλη αλλαγή χρημάτων, αφού τις πιο πολλές φορές πλήρωνα με τα μάρκα που είχα ήδη πάρει ή με ευρώ. Να σημειώσω εδώ ότι τα ευρώ σε όλες αυτές τις χώρες οι περισσότεροι τα παίρνουν ευχαρίστως.
Αφού λοιπόν τελειώσαμε και αυτή την επίσκεψη φύγαμε μούσκεμα και οι δύο για το Σαράγεβο. Ο καιρός ήταν άσχημος βέβαια, αλλά το πιο μεγάλο κακό ήταν ότι είχε αρχίσει να νυχτώνει και είχαμε πάνω από μια ώρα δρόμο ακόμα. Ο δρόμος είχε πολλές στροφές και πάρα πολλή κίνηση. Αυτό σημαίνει ότι μέσα στο σκοτάδι γίνεται επικίνδυνος. Ευτυχώς όμως εμείς φτάσαμε στο Σαράγεβο χωρίς να έχουμε κάποιο απρόοπτο.
Το πρωί στο δωμάτιο ξυπνήσαμε όπως κάθε μέρα περίπου στις 5 τοπική ώρα. Περιμέναμε στις 6:30 να μας φέρει το πρωινό ο ιδιοκτήτης, όπως και το προηγούμενο πρωί, όπως του είχα πει. Αλλά τελικά δεν είχε συνεννοηθεί με τη γυναίκα του και μου έστειλαν μήνυμα ότι μπορούν να το φέρουν μόνο στις 07:30, όχι νωρίτερα. Έτσι χωρίς να πάρουμε το πρωινό, γιατί είχαμε βαρύ πρόγραμμα γι’ αυτή τη μέρα, φορτώσαμε το αυτοκίνητο και φύγαμε.
Αρχικά θέλαμε να πάμε να δούμε την πολύ σημαντική εκκλησία του Βελιγραδίου, τον Άγιο Σάββα. Πήγαμε με το αυτοκίνητο και στα γρήγορα βγάλαμε μερικές φωτογραφίες, κυρίως επειδή είχε αρχίσει να βρέχει ελαφρά. Όμως δεν είχα παρκάρει κανονικά και φοβόμουν γιατί εδώ έχω καταλάβει ότι είναι πολύ επικίνδυνο να κάνεις παρανομίες με το αυτοκίνητο. Ο Άγιος Σάββας είναι μια μεγάλη εκκλησία αλλά όχι και κάτι τρομερό, την οποία είδαμε μόνο απ’ έξω. Φύγαμε λοιπόν από το Βελιγράδι υπό βροχήν για να πάμε στο επόμενο κράτος: τη Βοσνία Ερζεγοβίνη.


Για να πάμε στο Σαράγεβο υπήρχαν δύο τρόποι: είτε να ακολουθήσουμε τον πιο σύντομο δρόμο που έδινε ο πλοηγός, 5 ώρες για τα 290 km, ή να πάμε να προσεγγίσουμε το Σαράγεβο από το Νότο ώστε να δούμε και κάποια άλλα σημεία ενδιαφέροντος από εκεί. Το Google έδινε 50 λεπτά παραπάνω χρόνο για τη δεύτερη διαδρομή, ενώ η απόσταση ήταν 100 km παραπάνω. Δεν ήταν καθόλου έτσι τα πράγματα. Ήταν πολύ παραπάνω η ώρα από το νότιο δρόμο. Εμείς όμως θέλαμε να πάμε από κει για να δούμε διάφορα.
Στους επόμενους χάρτες φαίνονται οι δυο διαδρομές.


Στην αρχή από το Βελιγράδι μπήκαμε στην εθνική οδό Α1 και μετά προχωρήσαμε στην άλλη εθνική οδό με το όνομα Milos the Great (προς τιμήν του Μίλος Ομπρένοβιτς, πρίγκιπα της Σερβίας τον 19ο αιώνα). Το θέμα είναι ότι όταν ήμασταν στη δεύτερη από τις εθνικές οδούς και ενώ είχαμε κάνει ίσως και παραπάνω από 200 km σε αυτήν, δεν βλέπαμε καθόλου βενζινάδικα για τουλάχιστον 100 km, μπορεί και παραπάνω. Εγώ είχα φτάσει στο σημείο να έχω βενζίνη στο αυτοκίνητο μόνο για 50 ή 60 km και γι’ αυτό αναγκάστηκα να φύγω από την εθνική οδό σε ένα σημείο εξόδου για να πάω στην πιο κοντινή πόλη για καύσιμο. Πράγματι πήγα και γέμισα, όμως είχα καθυστέρηση, που ήταν περίπου μισή ώρα.
Μετά από αυτή την ταλαιπωρία, που ήταν κυρίως ψυχολογική, συνεχίσαμε το δρόμο μας για να πάμε να επισκεφθούμε, σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, το χωριό Drvengrad στην περιοχή Mokra Gora, που θεωρείται πολύ όμορφη. Είναι αλήθεια ότι μόλις φύγαμε από τον εθνικό δρόμο μπήκαμε σε μια πανέμορφη διαδρομή μέσα σε χαμηλά βουνά που ήταν γεμάτα δέντρα. Τα περισσότερα από αυτά ήταν φυλλοβόλα και λίγα ήταν κωνοφόρα. Η περιοχή αυτή έχει κάποια μικρά φαράγγια στα οποία έχουν κατασκευάσει τα γνωστά μικρά υδροηλεκτρικά, που όμως δημιουργούν πολύ όμορφες μακρόστενες λίμνες. Πολλές φορές σταματήσαμε για φωτογραφίες αν και ο καιρός δεν το επέτρεπε, αφού το μεγαλύτερο διάστημα έριχνε ψιχάλες ή και κανονική βροχή.





Όπως όμως προχωρούσαμε, ανακαλύψαμε ότι η περιοχή είχε κάποια μοναστήρια. Αποφασίσαμε να πάμε σε ένα από αυτά τυχαία και ήταν το Blagovestenje. Φυσικά βρισκόταν σε μια πολύ όμορφη περιοχή και κοντά στον δρόμο που εμείς ακολουθούσαμε για το Σαράγεβο. Όταν φτάσαμε, μέσα στο ψιλόβροχο, μια μοναχή μας είπε ότι είναι κλειστή η εκκλησία. Έτσι ετοιμαστήκαμε να φύγουμε, αλλά είδαμε μια παρέα με 4-5 ντόπιους και περιμέναμε να δούμε αν θα τους διώξει και εκείνους. Δεν το έκανε όμως και έτσι επωφεληθήκαμε κι εμείς να δούμε εσωτερικά την εκκλησία του μοναστηριού. Ήταν πολύ όμορφη. Καμία σχέση με τα μοναστήρια που είχαμε δει στην περιοχή Fruska Gora την προηγούμενη ημέρα και δε μας άρεσαν. Οι αγιογραφίες στους τοίχους ήταν αρκετά παλιές και πολύ όμορφες. Μας άρεσαν πάρα πολύ και θεωρήσαμε τους εαυτούς μας τυχερούς πού το είδαμε γιατί θα είχαμε μια κακή άποψη για τα μοναστήρια της Σερβίας, λαμβάνοντας υπόψη μόνο εκείνα της προηγούμενης μέρας.





Έτσι αποφασίσαμε να πάμε και σε άλλο ένα που ήταν εκεί κοντά. Ήταν το μοναστήρι Prodavinja. Γυρίσαμε μερικά χιλιόμετρα πίσω γι’ αυτό. Ήταν σε μια όμορφη περιοχή χτισμένο, αλλά η εκκλησία του εξωτερικά δεν έλεγε πολλά πράγματα και ήταν κλειστή. Ευτυχώς βρήκαμε ένα νεαρό μοναχό, ο οποίος όμως δεν φορούσε τα ράσα του, και ενθουσιάστηκε που ήμασταν από την Ελλάδα. Γι’ αυτό και μας έστειλε ένα άλλο μοναχό να μας ανοίξει την πόρτα να δούμε την εκκλησία. Ήταν πολύ ιδιαίτερη. Οι τοίχοι είχαν ένα λίγο ανάγλυφο σοβάτισμα πάνω στο οποίο είχαν γίνει ζωγραφιές. Ήταν πολύ παλιές, κάτι σαν λουλούδια θα έλεγα. Αυτές όμως οι ζωγραφιές είχαν ξεθωριάσει και γι’ αυτό είχαν κρεμάσει στους τοίχους ορισμένες εικόνες Αγίων. Δεν μας άφησαν να τραβήξουμε φωτογραφίες μέσα εκεί. Από το σημείο του μοναστηριού είχαμε πολύ καλή θέα, κυρίως απέναντι, αφού όπως είπα βρισκόταν μέσα σε ένα φαράγγι όλα αυτά. Εκεί απέναντι φαινόταν σκαρφαλωμένη σε ένα γκρεμό μια Σκήτη. Ο μοναχός μας είπε ότι εκεί είχε ασκητέψει και ο Άγιος Σάββας.



Μετά την επίσκεψη συνεχίσαμε το δρόμο μας για να πάμε να δούμε την περιοχή της Mokra Gora. Σταματούσαμε πολύ συχνά για φωτογραφίες αφού τα τοπία ήταν καταπληκτικά. Δεν ήταν μόνο η φύση αλλά και τα χωριά τα οποία συναντούσαμε που ήταν πολύ όμορφα. Καταλήξαμε στο χωριό Drvengrad (Σερβία ακόμα), το οποίο έχει κατασκευάσει ο Κουστουρίτσα για να δείξει πώς ήταν τα σπίτια αρκετά χρόνια πριν στην Γιουγκοσλαβία και να χρησιμοποιηθεί στην ταινία του Life Is a Miracle. Περιττό να πω ότι άλλοι τουρίστες ήταν ελάχιστοι στο μέρος αυτό και εμείς πολύ γρήγορα περιπλανηθήκαμε στα πάρα πολλά σπίτια του χωριού αυτού, που ενδέχεται να γίνεται και ξενοδοχείο κάποιες περιόδους. Εννοώ να νοικιάζονται ορισμένα από τα σπίτια αυτά σε τουρίστες.








Συνεχίσαμε από εκείνο το σημείο προς Σαράγεβο αλλά πάλι πολύ συχνά σταματούσαμε για φωτογραφίες στις τεχνητές λίμνες μέσα στα φαράγγια. Πριν όμως φτάσουμε στην πρωτεύουσα της Βοσνίας κάναμε μια στάση στην μικρή πόλη Visegrad, της Βοσνίας πια, αφού είχαμε περάσει τα σύνορα πάρα πολύ γρήγορα και εύκολα. Εκεί και κάτω από πολύ δυνατή βροχή είδαμε την πέτρινη γέφυρα Mehmed Paša Sokolović στο Δρίνα ποταμό, που ήταν όντως πολύ όμορφη. Μάλιστα είναι προστατευόμενη και από την Ουνέσκο. Η βροχή ήταν αρκετά δυνατή οπότε δε μείναμε πολύ. Όμως είδα μια τράπεζα και μου ήρθε η έμπνευση να αλλάξω χρήματα, για να έχω το νόμισμα της Βοσνίας. Δυστυχώς έκανα ανάληψη από ένα ATM και η ισοτιμία που πήρα με την κάρτα Revolut ήταν 1€ προς 1,65 μάρκα Βοσνίας. Ήταν μεγάλη η προμήθεια της τράπεζας. Αργότερα είδα ότι μπορούσα να αλλάξω σε ανταλλακτήριο το 1€ με 1,90 μάρκα Βοσνίας. Όμως δεν χρειάστηκε να κάνω κάποια άλλη αλλαγή χρημάτων, αφού τις πιο πολλές φορές πλήρωνα με τα μάρκα που είχα ήδη πάρει ή με ευρώ. Να σημειώσω εδώ ότι τα ευρώ σε όλες αυτές τις χώρες οι περισσότεροι τα παίρνουν ευχαρίστως.





Αφού λοιπόν τελειώσαμε και αυτή την επίσκεψη φύγαμε μούσκεμα και οι δύο για το Σαράγεβο. Ο καιρός ήταν άσχημος βέβαια, αλλά το πιο μεγάλο κακό ήταν ότι είχε αρχίσει να νυχτώνει και είχαμε πάνω από μια ώρα δρόμο ακόμα. Ο δρόμος είχε πολλές στροφές και πάρα πολλή κίνηση. Αυτό σημαίνει ότι μέσα στο σκοτάδι γίνεται επικίνδυνος. Ευτυχώς όμως εμείς φτάσαμε στο Σαράγεβο χωρίς να έχουμε κάποιο απρόοπτο.