travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4
- Βίντεο 3η ημέρα
- Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8
- Βίντεο δυο τελευταίες μέρες στη Γεωργία
- Κεφάλαιο 9
- Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13
- Βίντεο από Ερεβάν
- Κεφάλαιο 14
- Βίντεο από Αζερμπαϊτζάν
- Κεφάλαιο 15
- Κεφάλαιο 16
- Βίντεο από Nagorno Karabakh
- Κεφάλαιο 17
- Χάρτες διαδρομών
- Βίντεο από το Ushguli μέχρι τη Vardzia
Γεωργία: Από τον υπέροχο Καύκασο στη θάλασσα
Είναι πρωί και βρισκόμαστε στο χωριό Ushguli.
Και σήμερα έχουμε λίγο χωματόδρομο αλλά πιστεύουμε ότι θα είναι καλύτερος. Θα πάμε προς το χωριό Mestia, από το οποίο μάθαμε ότι έρχονται εδώ όλα τα αυτοκίνητα και εμείς δεν το ξέραμε. Από την διαδρομή που κάναμε εμείς έρχονται μόνο αυτοί που έχουν μεγάλα τζιπ και δεν έχουν πρόβλημα με το δρόμο. Δεν μπορώ ακόμα να εξηγήσω πως ο πλοηγός με έφερε από εκείνο το δρόμο. Τον είχα χαράξει από την Ελλάδα. Και το Google.maps έδειχνε τον ίδιο δρόμο. Οι κανονικοί τουρίστες έρχονται εδώ στο Ushguli από τη Mestia και φεύγουν, από την ίδια πλευρά δηλαδή την Δυτική. Αλλά μη φανταστεί κανείς ότι έρχεται εδώ κανονικό αυτοκίνητο. Μόνο οχήματα δρόμου. Εμείς ήμασταν με το πιο κοντό από όλα.
Βέβαια οι πρώτες πρωινές εικόνες που βλέπω εδώ είναι υπέροχες. Ελπίζω να μην έχουμε άλλα προβλήματα με τους δρόμους. Θα βλέπουμε χωματόδρομο και θα κάνουμε μεταβολή μετά από το χθεσινό που πάθαμε. Το Ushguli είναι ένα χωριό τελείως ορεινό και αυθεντικό. Αν δεν είχε κάθε τόσο τα σήματα για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια θα νόμιζες ότι βρίσκεσαι σε ένα χωριό της χώρας (ή της Μάνης) πριν εκατό χρόνια. Και λέω Μάνη γιατί έχει και εδώ τους περίφημους πύργους. Στενούς και τετράγωνους με μήκος πλευράς 5-6 μέτρα και μια μπορντούρα στο επάνω μέρος. Το ύψος τους είναι γύρω στα δέκα μέτρα. Οι περισσότεροι φαίνονται, και είναι, εγκαταλειμμένοι. Στην πρωινή βόλτα που κάναμε στο χωριό είδαμε υπέροχες εικόνες με πιο σημαδιακή εκείνη που μια νέα κοπέλα άρμεγε τις αγελάδες της μέσα στη μέση του δρόμου. Εννοείται όλοι οι δρόμοι είναι μέσα στη λάσπη και είναι μόνο από χώμα και πέτρα.
Ένα άλλο που με απασχολούσε σχετικά ήταν ότι και στην επικοινωνία από Ελλάδα, αλλά και στο γραφείο τους την πρώτη μέρα της παράδοσης του οχήματος, μου έλεγαν ότι στο αυτοκίνητο έχουν κρυμμένο GPS για να μας παρακολουθούν και να μην τρέχουμε γρήγορα ούτε να πηγαίνουμε σε μερικούς δύσκολους χωματόδρομους. Εγώ σκεφτόμουν ότι αν είναι τόσο προχωρημένοι, θα μας τα ψάλουν στην παράδοση. Φυσικά κάτι σχετικό δεν ισχύει αφού θα μπορούσαν να μου στείλουν κατ’ ευθείαν και email, πράγμα που δεν έκαναν. Εν τω μεταξύ το αυτοκίνητο εξωτερικά, αν και πολύ βρώμικο, δε φαινόταν να έχει κάτι και δεν πίστευα ότι θα το έψαχναν και από κάτω. Τέλος πάντων, θα βλέπαμε τι θα κάναμε. Το πολύ-πολύ να μας κρατούσαν τις προκαταβολές, αφού κάρτες δεν είχαν πάρει. Και το κλείσιμο του οχήματος από Ελλάδα το έκανα με έμβασμα. Η προκαταβολή για μέσα στη Γεωργία ήταν 150 ευρώ και για την Αρμενία ήταν άλλα 280 ευρώ. Ό,τι και να συνέβαινε αυτά μόνο θα μας έπαιρναν. Τα υπόλοιπα θα τα έπαιρναν από την ασφάλεια. Έτσι μου είχαν πει άλλωστε.
Τώρα η ώρα είναι 7:00 το απόγευμα και βρισκόμαστε μακριά από το Ushguli και τη Mestia.
Το πρωί περάσαμε από την όμορφη Mestia (50 χιλιόμετρα χωματόδρομος από το Ushguli) και προχωρήσαμε άλλα 60 χιλιόμετρα.
Η διαδρομή από το Ushguli στη Mestia είναι 50 καταπληκτικά χιλιόμετρα. Ορίστε μερικές φωτογραφίες.
Τώρα βρισκόμαστε σε ένα χωριό. Δεν θυμάμαι πώς το λένε (τελικά το λέγανε Khaishi) και έχουν κλείσει τους δρόμους γιατί έχουν διαδηλώσεις. Βρισκόμαστε εδώ τέσσερις ώρες, όπως και δεκάδες άλλοι τουρίστες με τα αυτοκίνητά τους, περιμένοντας μήπως και μας αφήσουν οι διαδηλωτές να περάσουμε. Οι πιο πολλοί από αυτούς είναι άνθρωποι από 20 μέχρι 40 ετών και κρατάνε ο καθένας της και από ένα καδρόνι και φαίνονται απειλητικοί. Αν και δεν έχουν προκαλέσει κάποιο πρόβλημα ως τώρα. Ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα ανοίξουν το δρόμο για να περάσουμε. Έχουμε βρει εδώ που περιμένουμε ένα ζευγάρι από το Ισραήλ που είναι στην ηλικία μας και έχουμε κάνει και διάφορες κουβέντες για ταξίδια με αυτούς. Η υπόλοιπη σημερινή βέβαια περιήγηση στη χώρα έχει χαθεί αφού δεν θα μπορέσουμε να δούμε τα μέρη που είχαμε προγραμματίσει.
Το πρωί από το Ushguli φύγαμε στις 8:00 για να πάμε στην Mestia όπου από ένα κακό, αλλά με φανταστικά τοπία, δρόμο κάναμε τα 45-50 χιλιόμετρα σε δυόμιση ώρες. Όμως αυτός ο δρόμος δεν συγκρίνεται με τον χθεσινό. Η Mestia είναι μία κωμόπολη αρκετά πιο προχωρημένη από το Ushguli, το οποίο βέβαια είναι ένα μικρό χωριό. Δεν μείναμε πολύ χρόνο εκεί, απλά κάναμε μία βόλτα και τραβήξαμε μερικές φωτογραφίες. Έχει περισσότερο ενδιαφέρον από το Ushguli και εκεί βρίσκονται πολύ περισσότεροι πύργοι, πολλοί από τους οποίους είναι αναπαλαιωμένοι και σε καλή κατάσταση. Ήταν πολύ όμορφο να τους βλέπεις μαζεμένους σε κάθε γειτονιά ή στη σειρά να αναβαίνουν την πλαγιά του βουνού. Εδώ όντως άξιζε μια μέρα να μείνουμε αλλά με τα θέματα που είχαμε δεν μείναμε πάνω από μια ώρα.
Mestia:
Στη Mestia έχει ασφαλτοστρωμένους δρόμους και πολλά μαγαζιά και μαγαλούτσικα ξενοδοχεία. Εκεί επίσης μπορείς να βρεις εύκολα αυτοκίνητο για να σε πάει και να σε φέρει στο Ushguli, χωρίς να χρειαστεί να κουραστείς οδηγώντας και κινδυνεύοντας να χαλάσεις το αυτοκίνητό σου.
Όλες οι διαδρομές σε αυτή την περιοχή είναι καταπληκτικές και για το άμεσο περιβάλλον που είναι κυρίως φαράγγια αλλά και για πολύ όμορφες βουνοκορφές που βλέπουμε στο βάθος συνέχεια να εναλλάσσονται. Σε πολλά από αυτά τα βουνά βλέπουμε μικρούς παγετώνες, πράγμα που δεν περιμέναμε.
Μετά την Mestia μπήκαμε σε ένα φαράγγι και ακόμα δεν έχουμε βγει έχοντας διανύσει 70 χιλιόμετρα. Βέβαια συνέχεια περνάμε ποτάμια, μικρά και μεγαλύτερα που δημιουργούνται από τα νερά τα οποία έρχονται από τα βουνά. Αυτός είναι και ο λόγος που γίνονται οι διαδηλώσεις σε τούτο το χωριό. Δηλαδή θέλει η κυβέρνηση να φτιάξει ένα φράγμα ώστε να παράγουν υδροηλεκτρική ενέργεια. Φυσικά οι ντόπιοι διαμαρτύρονται και δεν το θέλουν. Τώρα καθόμαστε δίπλα σε ένα τέτοιο ποτάμι και αν δεν ήταν το πρόβλημα της αναχώρησης θα απολαμβάναμε μία πολύ όμορφη εικόνα. Όταν μπαίναμε εδώ στο χωριό, είδαμε μια μεγάλη σειρά παρκαρισμένων αυτοκινήτων και νομίζαμε ότι είναι επισκέπτες, ίσως σε κάποια γιορτή. Το μυαλό μας δεν πήγε κάπου αλλού γιατί στο δρόμο είχαμε ήδη δει μερικά χιλιόμετρα πριν μια συγκέντρωση κόσμου. Μάλιστα ψάχναμε για κάποια εκκλησία, αφού νομίζαμε πως ήταν γιορτή. Όμως ούτε εκκλησία είχαμε δει, ούτε χωριό και μας έκανε εντύπωση. Τώρα σκεφτόμαστε πως θα ήταν μια συγκέντρωση κάποιου χωριού για να κατέβουν στο κεντρικό μπλόκο. Εκεί δηλαδή που ήμασταν εμείς.
Η διαδρομή ως το Khaishi είχε υπέροχα τοπία:
Μπαίνοντας λοιπόν εμείς στο χωριό, προχωρούσαμε χαλαροί και ανεμπόδιστοι για να περάσουμε και να πάμε γρήγορα στο Μπατούμι και στις παραλίες του Ευξείνου Πόντου. Κάπου όμως σταμάτησαν τα προπορευόμενα λίγα οχήματα και σταματήσαμε κι εμείς. Δίπλα μου βρέθηκε ένας από τους λίγους ανθρώπους του χωριού που γνώριζε αγγλικά, και μας πληροφόρησε τα μαντάτα.
Καλημέρα από κάπου στην δυτική Γεωργία. Παρασκευή, 27/7 2018.
Χθες στο Khaishi με τις διαδηλώσεις, πάνω που είχαμε απογοητευτεί, έγινε το θαύμα Είχαμε πάρει και την πεθερά μου τηλέφωνο ώστε να ξεματιάσει την κατάσταση και πράγματι μετά από δύο ώρες όλα είχαν αλλάξει!
Είχε βραδιάσει πλέον και ο κόσμος το είχε πάρει απόφαση ότι θα έμενε εκεί. Μερικά μικρά ξενοδοχεία που είχε το χωριό πλέον δεν είχαν θέσεις και στρίμωχναν τον κόσμο σε ράντσα στα δωμάτια. Έτσι με πληροφόρησαν κάτι παιδιά από τη Νορβηγία που δεν ξέρω πως ήταν καλά ενημερωμένα. Εμείς, όπως και άλλοι, είχαμε βρει μια βρύση με δροσερό νερό και γεμίζαμε τα μπουκάλια μας. Είχαμε μάθει λίγο την περιοχή. Κάποια στιγμή στις 21:30 αποφασίσαμε οι τέσσερις της παρέας μας να πάμε μια βόλτα μήπως και βρούμε τίποτα για φαγητό. Είχαμε προχωρήσει 500 μέτρα προς τα κάτω του χωριού, δηλαδή προς την κατεύθυνση που θα πηγαίναμε αν φεύγαμε. Ένα δυο εστιατόρια που συναντήσαμε δεν είχαν τίποτα. Ο Γιάννης βρήκε σε ένα μαγαζί, παντοπωλείο στυλ, να πουλά αυγά. Ρώτησε και δέχτηκαν να του βράσουν μερικά για να φάει με την Μαρ και εγώ ήμουν έτοιμος να αγοράσω μία κονσέρβα αρακά και μία μεγάλη μπύρα. Περίμενα πρώτα να βράσουν τα αβγά.
Ξαφνικά, περιμένοντας τα αυγά να βράσουν κι εγώ έτοιμος να πάρω τον αρακά μου, βλέπουμε μερικά αυτοκίνητα να κατηφορίζουν. Ρωτάμε και μας λένε ότι το μπλόκο έχει ανοίξει. Τρέχουμε τρελοί από τη χαρά μας στο αυτοκίνητο (εγώ με τη Ντίνα γιατί ο Γιάννης περίμενε να βράσουν τα αβγά, μη χάσει) και το παίρνουμε για να φύγουμε και εμείς. Ευτυχώς είχαμε σταματήσει στην αρχή του μπλόκου και έτσι δεν χάσαμε πολύ χρόνο. Εκείνη τη στιγμή το ρολόι έδειχνε 10 παρά πέντε, δηλαδή είχαμε μείνει περίπου επτά ώρες σε αυτό το χωριό περιμένοντας την τύχη μας.
Από εκεί προς το Μπατούμι, που ήταν ο προορισμός μας η απόσταση ήταν 200 χιλιόμετρα, και ο χρόνος γι αυτά ήταν τέσσερις ώρες. Άρα θα φτάναμε πολύ αργά στο ξενοδοχείο, στο οποίο είχα στείλει e-mail να τους ειδοποιήσω ότι είτε θα αργούσαμε είτε δεν θα πηγαίναμε καθόλου. Στο δρόμο είχα την ιδέα αν βρούμε κάποιο ξενοδοχείο να μείνουμε, ώστε να μην διακινδυνεύουμε μέσα στη νύχτα και ταυτόχρονα να ξεκουραστούμε όσο γίνεται πιο πολύ. Προχωρώντας βρήκαμε ένα ξενοδοχείο πού με ένα 50άρι το δωμάτιο, δηλαδή λιγότερα από 20 ευρώ, βρήκαμε πολύ ωραία δωμάτια.
Η απόσταση από εδώ, το ξενοδοχείο, στο Μπατούμι είναι περίπου 2 ώρες. Ευτυχώς λοιπόν που σταματήσαμε χθες γιατί φτάσαμε εδώ στις 12:00 το βράδυ. Έτσι μπορέσαμε και κοιμηθήκαμε περίπου στις 1:00 και ξεκουραστήκαμε, αφού ξυπνήσαμε λίγο πριν τις 7:00. Τώρα ετοιμαζόμαστε βέβαια, ώστε κατά τις 8:00 να αναχωρήσουμε. Μάλλον θα πάμε στο Μπατούμι να το δούμε και μετά να συνεχίσουμε στον τελικό προορισμό της ημέρας σύμφωνα με το πρόγραμμα.
Η χθεσινή μέρα, όπως και η προχθεσινή, ήταν περιπετειώδεις, κατά κάποιον τρόπο, αλλά νομίζω ότι όλα πήγαν καλά. Το πολύ-πολύ να χάσαμε τα χρήματα του ξενοδοχείου στο Μπατούμι και λίγη, όχι πολλή, ξενάγηση στις παραλίες του Εύξεινου Πόντου.
Όσο περιμέναμε εκεί στο μπλόκο είχαμε ακούσει διάφορα. Πάντως κανένας δεν περίμενε ότι θα ανοίξει τόσο νωρίς. Ορισμένοι έλεγαν ότι θα άνοιγε μέχρι το πρωί και κάποιοι άλλοι μετά από μερικές μέρες. Φυσικά δρόμος για να γυρίσουμε πίσω και να πάμε από άλλη οδό δεν υπήρχε. Άλλωστε δεν ξέρεις πού αλλού έχουν στήσει μπλόκο, αφού το πρόβλημα της περιοχής φαίνεται μεγάλο, μιας και θέλουν να κατασκευάσουν υδροηλεκτρικό εργοστάσιο και φράγμα που θα αναγκάσουν περίπου 2.000 ντόπιους να μετακινηθούν, ώστε να γίνει η τεχνητή λίμνη.
Εκεί στο μπλόκο πιάσαμε και λίγο γνωριμίες με το ζευγάρι από το Ισραήλ, όπως και με τα δύο παιδιά από την Νορβηγία. Με τα παιδιά που μιλήσαμε, μου έκανε εντύπωση που όταν τους είπα ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο είχα δει το Σέλας στο Τρόμσο, με κοίταξαν με θαυμασμό. Ο λόγος ήταν ότι εκείνοι δεν το είχαν δει ποτέ. Βέβαια ήταν από το Όσλο. Μα εκεί δεν φαίνεται ποτέ; Έστω, λιγότερες φορές.
Κανένας, ως τότε, δεν είχε κακή διάθεση από αυτούς που μιλήσαμε, αλλά ήταν μερικές γυναίκες που περίμεναν και είχαν εκνευριστεί και έβαλαν τις φωνές στους διαδηλωτές. Αλλά εκείνοι δεν νοιάστηκαν για τα προβλήματα του κόσμου των τουριστών. Κρατούσαν τα ξύλα τους λες και ήταν έτοιμοι να τα χρησιμοποιήσουν εναντίον κάποιων. Και πούλαγαν μαγκιά και μούρη. Εννοείται ότι στην περιοχή υπήρχαν δεκάδες αστυνομικοί οι οποίοι όμως ουσιαστικά δεν έκαναν τίποτε, αφού δεν έγιναν και επεισόδια. Βεβαίως υπήρχαν συζητήσεις ανάμεσα σε διάφορους που εμείς δεν τους γνωρίζαμε. Εννοώ κουβέντες μεταξύ των διαδηλωτών από τη μια και εκπροσώπων (πιστεύω) της κυβέρνησης και της αστυνομίας από την άλλη. Φυσικά υπήρχαν και τα κανάλια που τραβούσαν συνεχώς εικόνες τις οποίες είδαμε χτες βράδυ εδώ στην τηλεόραση.
Σε αυτό το σημείο περιμέναμε αραχτοί αρκετές ώρες μέχρι το βράδυ που άνοιξε το μπλόκο. Πίσω μου είναι ο Γιάννης.
Μάλιστα εγώ πήγα και μίλησα και με μία δημοσιογράφο και μου έδωσε και την πληροφορία ότι θα αργούσαν πολύ να ανοίξουν. Ευτυχώς δεν ήταν σωστή. Μάλιστα μου είπε ότι σε ένα μήνα θα πάει διακοπές στην Θεσσαλονίκη και στα Μετέωρα. Ήταν πολύ χαρούμενη που μιλήσαμε και ήμουν από την Ελλάδα, αλλά δυστυχώς εκείνη την ώρα μία γυναίκα τουρίστρια άρχισε να ουρλιάζει και έπρεπε να πάει να κάνει και εκείνη τη δουλειά της. Μετά τις οκτώ-εννιά το βράδυ μερικοί, ειδικά γυναίκες, άρχισαν να εκνευρίζονται. Και είχαν δίκιο αφού είχαν μικρά παιδιά και δεν υπήρχε μέρος για να κοιμηθούν.
Είναι πρωί και βρισκόμαστε στο χωριό Ushguli.
Και σήμερα έχουμε λίγο χωματόδρομο αλλά πιστεύουμε ότι θα είναι καλύτερος. Θα πάμε προς το χωριό Mestia, από το οποίο μάθαμε ότι έρχονται εδώ όλα τα αυτοκίνητα και εμείς δεν το ξέραμε. Από την διαδρομή που κάναμε εμείς έρχονται μόνο αυτοί που έχουν μεγάλα τζιπ και δεν έχουν πρόβλημα με το δρόμο. Δεν μπορώ ακόμα να εξηγήσω πως ο πλοηγός με έφερε από εκείνο το δρόμο. Τον είχα χαράξει από την Ελλάδα. Και το Google.maps έδειχνε τον ίδιο δρόμο. Οι κανονικοί τουρίστες έρχονται εδώ στο Ushguli από τη Mestia και φεύγουν, από την ίδια πλευρά δηλαδή την Δυτική. Αλλά μη φανταστεί κανείς ότι έρχεται εδώ κανονικό αυτοκίνητο. Μόνο οχήματα δρόμου. Εμείς ήμασταν με το πιο κοντό από όλα.
Βέβαια οι πρώτες πρωινές εικόνες που βλέπω εδώ είναι υπέροχες. Ελπίζω να μην έχουμε άλλα προβλήματα με τους δρόμους. Θα βλέπουμε χωματόδρομο και θα κάνουμε μεταβολή μετά από το χθεσινό που πάθαμε. Το Ushguli είναι ένα χωριό τελείως ορεινό και αυθεντικό. Αν δεν είχε κάθε τόσο τα σήματα για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια θα νόμιζες ότι βρίσκεσαι σε ένα χωριό της χώρας (ή της Μάνης) πριν εκατό χρόνια. Και λέω Μάνη γιατί έχει και εδώ τους περίφημους πύργους. Στενούς και τετράγωνους με μήκος πλευράς 5-6 μέτρα και μια μπορντούρα στο επάνω μέρος. Το ύψος τους είναι γύρω στα δέκα μέτρα. Οι περισσότεροι φαίνονται, και είναι, εγκαταλειμμένοι. Στην πρωινή βόλτα που κάναμε στο χωριό είδαμε υπέροχες εικόνες με πιο σημαδιακή εκείνη που μια νέα κοπέλα άρμεγε τις αγελάδες της μέσα στη μέση του δρόμου. Εννοείται όλοι οι δρόμοι είναι μέσα στη λάσπη και είναι μόνο από χώμα και πέτρα.



Ένα άλλο που με απασχολούσε σχετικά ήταν ότι και στην επικοινωνία από Ελλάδα, αλλά και στο γραφείο τους την πρώτη μέρα της παράδοσης του οχήματος, μου έλεγαν ότι στο αυτοκίνητο έχουν κρυμμένο GPS για να μας παρακολουθούν και να μην τρέχουμε γρήγορα ούτε να πηγαίνουμε σε μερικούς δύσκολους χωματόδρομους. Εγώ σκεφτόμουν ότι αν είναι τόσο προχωρημένοι, θα μας τα ψάλουν στην παράδοση. Φυσικά κάτι σχετικό δεν ισχύει αφού θα μπορούσαν να μου στείλουν κατ’ ευθείαν και email, πράγμα που δεν έκαναν. Εν τω μεταξύ το αυτοκίνητο εξωτερικά, αν και πολύ βρώμικο, δε φαινόταν να έχει κάτι και δεν πίστευα ότι θα το έψαχναν και από κάτω. Τέλος πάντων, θα βλέπαμε τι θα κάναμε. Το πολύ-πολύ να μας κρατούσαν τις προκαταβολές, αφού κάρτες δεν είχαν πάρει. Και το κλείσιμο του οχήματος από Ελλάδα το έκανα με έμβασμα. Η προκαταβολή για μέσα στη Γεωργία ήταν 150 ευρώ και για την Αρμενία ήταν άλλα 280 ευρώ. Ό,τι και να συνέβαινε αυτά μόνο θα μας έπαιρναν. Τα υπόλοιπα θα τα έπαιρναν από την ασφάλεια. Έτσι μου είχαν πει άλλωστε.
Τώρα η ώρα είναι 7:00 το απόγευμα και βρισκόμαστε μακριά από το Ushguli και τη Mestia.
Το πρωί περάσαμε από την όμορφη Mestia (50 χιλιόμετρα χωματόδρομος από το Ushguli) και προχωρήσαμε άλλα 60 χιλιόμετρα.
Η διαδρομή από το Ushguli στη Mestia είναι 50 καταπληκτικά χιλιόμετρα. Ορίστε μερικές φωτογραφίες.




Τώρα βρισκόμαστε σε ένα χωριό. Δεν θυμάμαι πώς το λένε (τελικά το λέγανε Khaishi) και έχουν κλείσει τους δρόμους γιατί έχουν διαδηλώσεις. Βρισκόμαστε εδώ τέσσερις ώρες, όπως και δεκάδες άλλοι τουρίστες με τα αυτοκίνητά τους, περιμένοντας μήπως και μας αφήσουν οι διαδηλωτές να περάσουμε. Οι πιο πολλοί από αυτούς είναι άνθρωποι από 20 μέχρι 40 ετών και κρατάνε ο καθένας της και από ένα καδρόνι και φαίνονται απειλητικοί. Αν και δεν έχουν προκαλέσει κάποιο πρόβλημα ως τώρα. Ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα ανοίξουν το δρόμο για να περάσουμε. Έχουμε βρει εδώ που περιμένουμε ένα ζευγάρι από το Ισραήλ που είναι στην ηλικία μας και έχουμε κάνει και διάφορες κουβέντες για ταξίδια με αυτούς. Η υπόλοιπη σημερινή βέβαια περιήγηση στη χώρα έχει χαθεί αφού δεν θα μπορέσουμε να δούμε τα μέρη που είχαμε προγραμματίσει.
Το πρωί από το Ushguli φύγαμε στις 8:00 για να πάμε στην Mestia όπου από ένα κακό, αλλά με φανταστικά τοπία, δρόμο κάναμε τα 45-50 χιλιόμετρα σε δυόμιση ώρες. Όμως αυτός ο δρόμος δεν συγκρίνεται με τον χθεσινό. Η Mestia είναι μία κωμόπολη αρκετά πιο προχωρημένη από το Ushguli, το οποίο βέβαια είναι ένα μικρό χωριό. Δεν μείναμε πολύ χρόνο εκεί, απλά κάναμε μία βόλτα και τραβήξαμε μερικές φωτογραφίες. Έχει περισσότερο ενδιαφέρον από το Ushguli και εκεί βρίσκονται πολύ περισσότεροι πύργοι, πολλοί από τους οποίους είναι αναπαλαιωμένοι και σε καλή κατάσταση. Ήταν πολύ όμορφο να τους βλέπεις μαζεμένους σε κάθε γειτονιά ή στη σειρά να αναβαίνουν την πλαγιά του βουνού. Εδώ όντως άξιζε μια μέρα να μείνουμε αλλά με τα θέματα που είχαμε δεν μείναμε πάνω από μια ώρα.
Mestia:




Στη Mestia έχει ασφαλτοστρωμένους δρόμους και πολλά μαγαζιά και μαγαλούτσικα ξενοδοχεία. Εκεί επίσης μπορείς να βρεις εύκολα αυτοκίνητο για να σε πάει και να σε φέρει στο Ushguli, χωρίς να χρειαστεί να κουραστείς οδηγώντας και κινδυνεύοντας να χαλάσεις το αυτοκίνητό σου.
Όλες οι διαδρομές σε αυτή την περιοχή είναι καταπληκτικές και για το άμεσο περιβάλλον που είναι κυρίως φαράγγια αλλά και για πολύ όμορφες βουνοκορφές που βλέπουμε στο βάθος συνέχεια να εναλλάσσονται. Σε πολλά από αυτά τα βουνά βλέπουμε μικρούς παγετώνες, πράγμα που δεν περιμέναμε.


Μετά την Mestia μπήκαμε σε ένα φαράγγι και ακόμα δεν έχουμε βγει έχοντας διανύσει 70 χιλιόμετρα. Βέβαια συνέχεια περνάμε ποτάμια, μικρά και μεγαλύτερα που δημιουργούνται από τα νερά τα οποία έρχονται από τα βουνά. Αυτός είναι και ο λόγος που γίνονται οι διαδηλώσεις σε τούτο το χωριό. Δηλαδή θέλει η κυβέρνηση να φτιάξει ένα φράγμα ώστε να παράγουν υδροηλεκτρική ενέργεια. Φυσικά οι ντόπιοι διαμαρτύρονται και δεν το θέλουν. Τώρα καθόμαστε δίπλα σε ένα τέτοιο ποτάμι και αν δεν ήταν το πρόβλημα της αναχώρησης θα απολαμβάναμε μία πολύ όμορφη εικόνα. Όταν μπαίναμε εδώ στο χωριό, είδαμε μια μεγάλη σειρά παρκαρισμένων αυτοκινήτων και νομίζαμε ότι είναι επισκέπτες, ίσως σε κάποια γιορτή. Το μυαλό μας δεν πήγε κάπου αλλού γιατί στο δρόμο είχαμε ήδη δει μερικά χιλιόμετρα πριν μια συγκέντρωση κόσμου. Μάλιστα ψάχναμε για κάποια εκκλησία, αφού νομίζαμε πως ήταν γιορτή. Όμως ούτε εκκλησία είχαμε δει, ούτε χωριό και μας έκανε εντύπωση. Τώρα σκεφτόμαστε πως θα ήταν μια συγκέντρωση κάποιου χωριού για να κατέβουν στο κεντρικό μπλόκο. Εκεί δηλαδή που ήμασταν εμείς.
Η διαδρομή ως το Khaishi είχε υπέροχα τοπία:


Μπαίνοντας λοιπόν εμείς στο χωριό, προχωρούσαμε χαλαροί και ανεμπόδιστοι για να περάσουμε και να πάμε γρήγορα στο Μπατούμι και στις παραλίες του Ευξείνου Πόντου. Κάπου όμως σταμάτησαν τα προπορευόμενα λίγα οχήματα και σταματήσαμε κι εμείς. Δίπλα μου βρέθηκε ένας από τους λίγους ανθρώπους του χωριού που γνώριζε αγγλικά, και μας πληροφόρησε τα μαντάτα.
Καλημέρα από κάπου στην δυτική Γεωργία. Παρασκευή, 27/7 2018.
Χθες στο Khaishi με τις διαδηλώσεις, πάνω που είχαμε απογοητευτεί, έγινε το θαύμα Είχαμε πάρει και την πεθερά μου τηλέφωνο ώστε να ξεματιάσει την κατάσταση και πράγματι μετά από δύο ώρες όλα είχαν αλλάξει!
Είχε βραδιάσει πλέον και ο κόσμος το είχε πάρει απόφαση ότι θα έμενε εκεί. Μερικά μικρά ξενοδοχεία που είχε το χωριό πλέον δεν είχαν θέσεις και στρίμωχναν τον κόσμο σε ράντσα στα δωμάτια. Έτσι με πληροφόρησαν κάτι παιδιά από τη Νορβηγία που δεν ξέρω πως ήταν καλά ενημερωμένα. Εμείς, όπως και άλλοι, είχαμε βρει μια βρύση με δροσερό νερό και γεμίζαμε τα μπουκάλια μας. Είχαμε μάθει λίγο την περιοχή. Κάποια στιγμή στις 21:30 αποφασίσαμε οι τέσσερις της παρέας μας να πάμε μια βόλτα μήπως και βρούμε τίποτα για φαγητό. Είχαμε προχωρήσει 500 μέτρα προς τα κάτω του χωριού, δηλαδή προς την κατεύθυνση που θα πηγαίναμε αν φεύγαμε. Ένα δυο εστιατόρια που συναντήσαμε δεν είχαν τίποτα. Ο Γιάννης βρήκε σε ένα μαγαζί, παντοπωλείο στυλ, να πουλά αυγά. Ρώτησε και δέχτηκαν να του βράσουν μερικά για να φάει με την Μαρ και εγώ ήμουν έτοιμος να αγοράσω μία κονσέρβα αρακά και μία μεγάλη μπύρα. Περίμενα πρώτα να βράσουν τα αβγά.
Ξαφνικά, περιμένοντας τα αυγά να βράσουν κι εγώ έτοιμος να πάρω τον αρακά μου, βλέπουμε μερικά αυτοκίνητα να κατηφορίζουν. Ρωτάμε και μας λένε ότι το μπλόκο έχει ανοίξει. Τρέχουμε τρελοί από τη χαρά μας στο αυτοκίνητο (εγώ με τη Ντίνα γιατί ο Γιάννης περίμενε να βράσουν τα αβγά, μη χάσει) και το παίρνουμε για να φύγουμε και εμείς. Ευτυχώς είχαμε σταματήσει στην αρχή του μπλόκου και έτσι δεν χάσαμε πολύ χρόνο. Εκείνη τη στιγμή το ρολόι έδειχνε 10 παρά πέντε, δηλαδή είχαμε μείνει περίπου επτά ώρες σε αυτό το χωριό περιμένοντας την τύχη μας.
Από εκεί προς το Μπατούμι, που ήταν ο προορισμός μας η απόσταση ήταν 200 χιλιόμετρα, και ο χρόνος γι αυτά ήταν τέσσερις ώρες. Άρα θα φτάναμε πολύ αργά στο ξενοδοχείο, στο οποίο είχα στείλει e-mail να τους ειδοποιήσω ότι είτε θα αργούσαμε είτε δεν θα πηγαίναμε καθόλου. Στο δρόμο είχα την ιδέα αν βρούμε κάποιο ξενοδοχείο να μείνουμε, ώστε να μην διακινδυνεύουμε μέσα στη νύχτα και ταυτόχρονα να ξεκουραστούμε όσο γίνεται πιο πολύ. Προχωρώντας βρήκαμε ένα ξενοδοχείο πού με ένα 50άρι το δωμάτιο, δηλαδή λιγότερα από 20 ευρώ, βρήκαμε πολύ ωραία δωμάτια.
Η απόσταση από εδώ, το ξενοδοχείο, στο Μπατούμι είναι περίπου 2 ώρες. Ευτυχώς λοιπόν που σταματήσαμε χθες γιατί φτάσαμε εδώ στις 12:00 το βράδυ. Έτσι μπορέσαμε και κοιμηθήκαμε περίπου στις 1:00 και ξεκουραστήκαμε, αφού ξυπνήσαμε λίγο πριν τις 7:00. Τώρα ετοιμαζόμαστε βέβαια, ώστε κατά τις 8:00 να αναχωρήσουμε. Μάλλον θα πάμε στο Μπατούμι να το δούμε και μετά να συνεχίσουμε στον τελικό προορισμό της ημέρας σύμφωνα με το πρόγραμμα.
Η χθεσινή μέρα, όπως και η προχθεσινή, ήταν περιπετειώδεις, κατά κάποιον τρόπο, αλλά νομίζω ότι όλα πήγαν καλά. Το πολύ-πολύ να χάσαμε τα χρήματα του ξενοδοχείου στο Μπατούμι και λίγη, όχι πολλή, ξενάγηση στις παραλίες του Εύξεινου Πόντου.
Όσο περιμέναμε εκεί στο μπλόκο είχαμε ακούσει διάφορα. Πάντως κανένας δεν περίμενε ότι θα ανοίξει τόσο νωρίς. Ορισμένοι έλεγαν ότι θα άνοιγε μέχρι το πρωί και κάποιοι άλλοι μετά από μερικές μέρες. Φυσικά δρόμος για να γυρίσουμε πίσω και να πάμε από άλλη οδό δεν υπήρχε. Άλλωστε δεν ξέρεις πού αλλού έχουν στήσει μπλόκο, αφού το πρόβλημα της περιοχής φαίνεται μεγάλο, μιας και θέλουν να κατασκευάσουν υδροηλεκτρικό εργοστάσιο και φράγμα που θα αναγκάσουν περίπου 2.000 ντόπιους να μετακινηθούν, ώστε να γίνει η τεχνητή λίμνη.
Εκεί στο μπλόκο πιάσαμε και λίγο γνωριμίες με το ζευγάρι από το Ισραήλ, όπως και με τα δύο παιδιά από την Νορβηγία. Με τα παιδιά που μιλήσαμε, μου έκανε εντύπωση που όταν τους είπα ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο είχα δει το Σέλας στο Τρόμσο, με κοίταξαν με θαυμασμό. Ο λόγος ήταν ότι εκείνοι δεν το είχαν δει ποτέ. Βέβαια ήταν από το Όσλο. Μα εκεί δεν φαίνεται ποτέ; Έστω, λιγότερες φορές.
Κανένας, ως τότε, δεν είχε κακή διάθεση από αυτούς που μιλήσαμε, αλλά ήταν μερικές γυναίκες που περίμεναν και είχαν εκνευριστεί και έβαλαν τις φωνές στους διαδηλωτές. Αλλά εκείνοι δεν νοιάστηκαν για τα προβλήματα του κόσμου των τουριστών. Κρατούσαν τα ξύλα τους λες και ήταν έτοιμοι να τα χρησιμοποιήσουν εναντίον κάποιων. Και πούλαγαν μαγκιά και μούρη. Εννοείται ότι στην περιοχή υπήρχαν δεκάδες αστυνομικοί οι οποίοι όμως ουσιαστικά δεν έκαναν τίποτε, αφού δεν έγιναν και επεισόδια. Βεβαίως υπήρχαν συζητήσεις ανάμεσα σε διάφορους που εμείς δεν τους γνωρίζαμε. Εννοώ κουβέντες μεταξύ των διαδηλωτών από τη μια και εκπροσώπων (πιστεύω) της κυβέρνησης και της αστυνομίας από την άλλη. Φυσικά υπήρχαν και τα κανάλια που τραβούσαν συνεχώς εικόνες τις οποίες είδαμε χτες βράδυ εδώ στην τηλεόραση.
Σε αυτό το σημείο περιμέναμε αραχτοί αρκετές ώρες μέχρι το βράδυ που άνοιξε το μπλόκο. Πίσω μου είναι ο Γιάννης.

Μάλιστα εγώ πήγα και μίλησα και με μία δημοσιογράφο και μου έδωσε και την πληροφορία ότι θα αργούσαν πολύ να ανοίξουν. Ευτυχώς δεν ήταν σωστή. Μάλιστα μου είπε ότι σε ένα μήνα θα πάει διακοπές στην Θεσσαλονίκη και στα Μετέωρα. Ήταν πολύ χαρούμενη που μιλήσαμε και ήμουν από την Ελλάδα, αλλά δυστυχώς εκείνη την ώρα μία γυναίκα τουρίστρια άρχισε να ουρλιάζει και έπρεπε να πάει να κάνει και εκείνη τη δουλειά της. Μετά τις οκτώ-εννιά το βράδυ μερικοί, ειδικά γυναίκες, άρχισαν να εκνευρίζονται. Και είχαν δίκιο αφού είχαν μικρά παιδιά και δεν υπήρχε μέρος για να κοιμηθούν.