travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4
- Βίντεο 3η ημέρα
- Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8
- Βίντεο δυο τελευταίες μέρες στη Γεωργία
- Κεφάλαιο 9
- Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13
- Βίντεο από Ερεβάν
- Κεφάλαιο 14
- Βίντεο από Αζερμπαϊτζάν
- Κεφάλαιο 15
- Κεφάλαιο 16
- Βίντεο από Nagorno Karabakh
- Κεφάλαιο 17
- Χάρτες διαδρομών
- Βίντεο από το Ushguli μέχρι τη Vardzia
Δεύτερη (και καλύτερη) μέρα στο Μπακού
Δευτέρα βράδυ, τελειώνει και αυτή η μέρα στο Μπακού.
Σήμερα δεν είχαμε τα προβλήματα μετακίνησης που είχαμε τη χθεσινή μέρα. Σήμερα όλα ήταν καλύτερα, είδαμε και αρκετά πράγματα αυτής εδώ της χώρας. Δεν έχει και πολλά να δεις εδώ κοντά στο Μπακού, αλλά εμείς είδαμε όσο περισσότερα μπορούσαμε. Ξεκίνησε η μέρα μας με ένα μέτριο, αλλά με αρκετές θερμίδες, πρωινό στο ξενοδοχείο μας. Στις οκτώ ξεκινούσαν να δίνουν το πρωινό και εμείς στις 8:45 ήμασταν στο αυτοκίνητο με προορισμό το πιο διάσημο μέρος κοντά στο Μπακού (60 χιλιόμετρα απόσταση) που ονομάζεται Gobustan. Αφού βγήκαμε έξω από την πόλη η διαδρομή δεν είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σχεδόν παντού και κοντά στις παραλίες της Κασπίας θάλασσας έβλεπες τα μηχανήματα που έβγαζαν το πετρέλαιο, είτε από την ξηρά είτε από την λίμνη. Η περιοχή γενικότερα φαινόταν σαν έρημος, χωρίς σχεδόν καθόλου πράσινο και με πολλή άμμο που από τον αέρα που φυσούσε, μερικές φορές γινόταν ενοχλητική.
Η περιοχή που επισκεφθήκαμε, δηλαδή το Gobustan, δεν είχε κάτι ιδιαίτερο και αν δεν είχε τις Πετρογλυφικές απεικονίσεις, δε θα έλεγε κάτι. Αλλά ούτε και αυτό είχε για μένα ιδιαίτερη ομορφιά, πέρα από την ιστορική του αξία. Επισκεφθήκαμε και το μουσείο το οποίο ήταν αρκετά καλό. Εδώ στη χώρα γενικότερα ό,τι και να είδαμε από μουσεία και χώρους είχαν πλήρη ενημέρωση για τον επισκέπτη. Η περιοχή τον Πετρογλυφικών έχει βράχια πάνω στα οποία οι άνθρωποι πριν από δεκαπέντε χιλιάδες χρόνια χάραζαν εικόνες της καθημερινής ζωής.
Εκεί κοντά υπήρχε και μία άλλη περιοχή που από τη γη έβγαινε λάσπη με μικρές εκρήξεις. Τα ονομάζουν ηφαίστεια λάσπης αν και η λάσπη είναι κρύα. Θεωρούνται από τα πιο σημαντικά του κόσμου αφού είναι από τα μεγαλύτερα. Κάτι αντίστοιχο είχαμε δει και στην Ιταλία πριν από πέντε χρόνια, αλλά ήταν πολύ μικρότερα. Εδώ δεν μας ένοιαζε να μην το δούμε αλλά μερικοί ταξιτζήδες ήταν προκλητικοί με το να επιμένουν να μας οδηγήσουν εκεί με πολύ λίγα χρήματα. Πράγματι με 20 μανάτ (11 ευρώ) μπορέσαμε και επισκεφτήκαμε το μέρος αυτό. Αν δεν είχαμε δει το αντίστοιχο της Ιταλίας θα μας εντυπωσίαζε, αλλά τώρα όχι και τόσο. Θα μπορούσαμε να πάμε και με το δικό μας αυτοκίνητο, αλλά θα ήταν μεγάλη ταλαιπωρία. Έτσι για άλλη μία φορά σε αυτό το ταξίδι χρησιμοποιήσαμε ένα ταξί, το οποίο μάλιστα ήταν ένα παλιό Lada επιβατικό. Τελικά νομίζουμε ότι άξιζε τον κόπο. Μείναμε περίπου μισή ώρα εκεί και βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες.
Στην κορυφή των λοφίσκων που φαίνονται βγαίνει η λάσπη:
Είχε φτάσει πια μεσημέρι και έτσι αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο για λίγη ξεκούραση. Όντως μείναμε στα δωμάτιά μας για μιάμιση ώρα και έτσι στις 4:00 ξεκινήσαμε να πάμε για να δούμε άλλα ενδιαφέροντα σημεία της Χερσονήσου Absheron, προς την Ανατολική πλευρά.
Επιστρέφοντας το μεσημέρι όμως στο ξενοδοχείο παρά λίγο να έχουμε ένα ατύχημα και έφταιγα εγώ: έμπαινα από ένα παράδρομο σε ένα κεντρικό δρόμο στο Μπακού και είχα Στοπ που δεν το είδα, ούτε και οι συνεπιβάτες μου. Νομίζαμε ότι θα είχαμε δική μας λωρίδα μπαίνοντας για αρκετή απόσταση που δεν υπήρχε. Ευτυχώς γλυτώσαμε τον εμβολισμό από ένα μεγάλο βαν χάρις στα καλά μας φρένα. Οι άνθρωποι με κοίταζαν σαν να ήμουν εξωγήινος, λες και εκείνοι δεν τα κάνουν αυτά. Εγώ σήκωσα τα χέρια ζητώντας συγγνώμη και πιστεύω ότι γλύτωσα και το βρίσιμο. Στο Αζερμπαϊτζάν σίγουρα οδηγούν πιο συνετά από τις άλλες χώρες που επισκεφτήκαμε. Και στην Αρμενία είναι πιο λογικοί από τους Γεωργιανούς.
Μιας και αναφέρθηκα στην οδήγηση θα πω τι κάνουν και είναι επικίνδυνο. Προσπερνούν χωρίς να τους νοιάζει αν ο απέναντι που έρχεται έχει χώρο. Λες και έχει αυτός υποχρέωση να βρει. Όπως μια φορά που αναγκάστηκα και μπήκα σε ένα χωράφι για να αποφύγω τον Γεωργιανό που προσπερνούσε ένα φορτηγό στη δεξιά του στροφή. Ευτυχώς που στα δεξιά μου δεν είχε χαντάκι. Κι άλλες φορές τους είδα ξαφνικά μπροστά μου στη στροφή, αλλά είχα χώρο στο δρόμο. Μια μέρα που κατεβαίναμε από τον Καύκασο και είχε διαδοχικές στροφές, ένας οδηγός έκανε τα δικά του αφού από κάτω πίστευε ότι δεν ερχόταν κανένας. Ένα όμως αστυνομικό όχημα την είχε στημένη και βγάζει ο αστυνομικός μια ντουντούκα και του φωνάζει να σταματήσει. Φυσικά σταμάτησε και φαντάζομαι τον περιποιήθηκαν. Αναρωτιέμαι αν φώναζαν σε μένα, πως θα καταλάβαινα ότι απευθύνονται σε μας; Φανάρια να παραβιάζουν δεν είδα, όπως στην Ελλάδα. Τέλος σταματάνε όπου θέλουν για οποιοδήποτε λόγο και πρέπει να έχεις το νου σου.
Το απόγευμα μετά την ξεκούραση ξεκινήσαμε με το ναό Ateshgyah με τις φλόγες, που ήταν ένα μέρος πολύ ενδιαφέρον, αφού είχε σχέση και με τους Ζωροάστρες. Εκεί στο κέντρο ενός πετρόχτιστου φρουρίου υπήρχε ο μικρός ναός που έκαιγε η φωτιά που προέρχεται από φυσικό αέριο από τα έγκατα της γης. Στο χώρο αυτό του ναού αλλά και γύρω από αυτόν και σε άλλα σημεία των κατασκευών, υπήρχαν φωτιές που έκαιγαν συνέχεια. Κάτω από το κτίσμα του φρουρίου εσωτερικά υπήρχαν αρκετά δωμάτια στα οποία υπήρχαν υπέροχες αναπαραστάσεις της ζωής των κατοίκων πριν από εκατοντάδες χρόνια. Όλο το συγκρότημα εκεί μου άρεσε ιδιαίτερα και σου ενέπνεε ένα μυστηριακό αέρα.
Από εκεί βάλαμε στο GPS να μας οδηγήσει σε ένα χωριό με το όνομα Gala ή Qala, στο οποίο υπήρχε ένα ενδιαφέρον μουσείο με τρεις χώρους. Ο ένας ήταν ένα φρούριο, πιστεύω πρόσφατα κατασκευασμένο και σχετικά μικρό με ένα υπέροχο Πύργο στο κέντρο. Το επισκεφθήκαμε αυτό το φρούριο. Υπήρχε ένα κτίριο που ήταν μουσείο με εκθέματα το οποίο δεν επισκεφτήκαμε και ο τρίτος χώρος που υπήρχε και ίσως ο πιο ενδιαφέρων, ήταν ένας χώρος με εθνογραφικά στοιχεία του λαού του Αζερμπαϊτζάν. Ο χώρος αυτός είχε πολύ ενδιαφέρον γιατί ήταν άριστα στημένος με καταπληκτικές αναπαραστάσεις αλλά και πραγματικά ζώα και εργαλεία μιας παλιότερης εποχής Από ζώα είχε καμήλες, άλογα, πρόβατα, κότες, κουνέλια και λοιπά πολλά. Επίσης είχε αρκετά κομμάτια από πέτρες με χαραγμένα διάφορα σχέδια παλιότερων εποχών. Φυσικά υπήρχε και ο παλιός αργαλειός και εργαλεία του σιδερά αλλά και το σπίτι ενός εμπόρου όπως και μία αναπαράσταση ενός γάμου. Όπως έλεγα και πριν, οι κάτοικοι εδώ ό,τι κάνουν νομίζω το κάνουν καλά και τα κτήρια τους είναι πολύ όμορφα αλλά και τα μουσεία και όλα τα πολιτιστικά τα κάνουν πολύ ωραία.
Τρίτος και τελευταίος προορισμός για σήμερα ήταν το Yanardag, ένα σημείο που από το έδαφος βγαίνει φυσικό αέριο και έχουν βάλει φωτιά ώστε βλέπεις τη φωτιά να βγαίνει μέσα από το χώμα και αυτό είναι το ενδιαφέρον (από παλιά). Είναι προτεινόμενο από τα πρακτορεία παρότι δεν νομίζω ότι αξίζει να έρθει κάποιος σε αυτή τη χώρα για να δει αυτό το μέρος, αλλά μέσα στα υπόλοιπα που βλέπει, ακόμα και αυτό είναι ενδιαφέρον. Η περιοχή δεν έχει περισσότερα.
Εκείνο που εντυπωσιάζει στην περιοχή του Μπακού είναι τα μηχανήματα άντλησης πετρελαίου. Τα βλέπεις παντού: στην Κασπία τα πολύ μεγάλα, αλλά και στις γειτονιές των χωριών και των περιχώρων, που σήμερα κάναμε τις βόλτες μας, μικρότερου μεγέθους αντλίες. Είναι απίστευτο να βλέπεις στην εξώπορτα της μονοκατοικίας το μηχάνημα να εργάζεται αδιάκοπα. Πως εμείς έχουμε τα χωράφια με τα δένδρα, έτσι βλέπεις κάποια μέρη να έχουν τις αντλίες τη μια δίπλα στην άλλη. Φαντάζομαι αποδίδουν περισσότερο από τις πορτοκαλιές και τις ελιές! Γι’ αυτό και βλέπεις εκεί στα βενζινάδικα να πουλιέται το Ντήζελ 35 λεπτά του ευρώ το λίτρο. Ένα άλλο σχετικό με τα καύσιμα εκεί σε αυτές τις χώρες είναι ότι υπάρχουν βενζινάδικα αποκλειστικά για αέριο και δε διαθέτουν υγρά καύσιμα. Τα ξεχωρίζεις από τα χωρίσματα που έχουν ανάμεσα στις αντλίες. Και ένα τελευταίο είναι ότι στην Αρμενία βρίσκεις δύσκολα βενζινάδικο που να δέχεται κάρτα τραπέζης. Βασικά εμείς αναγκαστήκαμε πάντα και πληρώναμε με μετρητά.
Κάπου σε αυτό τον προορισμό τελείωσε η μέρα μας. Αφού μέχρι να φτάσουμε στο ξενοδοχείο είχε βραδιάσει και δεν ήμασταν για πολλά-πολλά. Βέβαια εγώ με την Ντίνα πήγαμε μία βόλτα μιας ώρας στον δρόμο έξω από το ξενοδοχείο μας, που είναι κεντρικότατος και μεγάλος για να δούμε λίγο τη βραδινή ζωή που ουσιαστικά δεν είχε κίνηση από ανθρώπους παρά μόνο από αυτοκίνητα. Αναπνεύσαμε λίγο καυσαέριο και επιστρέψαμε στο δωμάτιό μας. Τώρα είμαστε έτοιμοι να κοιμηθούμε γιατί αύριο έχουμε σχετικά νωρίς αναχώρηση από εδώ. Επιστρέφουμε στη Γεωργία.
Τρίτη πρωί, 24/7/2018, και λίγο πριν φύγουμε για το αεροδρόμιο
Ένα που θέλω να συμπληρώσω για το Αζερμπαϊτζάν είναι ότι οι κάτοικοι είναι πολύ ευγενικοί και πολύ φιλικοί με εμάς τους τουρίστες. Δεν ξέρω αν είναι και μεταξύ τους. Και χθες με το ταξί που πήραμε για να πάμε στις λάσπες που έβγαιναν από τη γη, αλλά και για να μας φέρει ο άνθρωπος στο ξενοδοχείο με το αυτοκίνητό του την πρώτη μέρα, φάνηκε ότι είναι πολύ καλοί οι κάτοικοι της χώρας. Όμως νομίζω ότι η χώρα τους δεν είναι και τόσο όμορφη. Τουλάχιστον από όσα είδαμε ως τώρα. Επίσης η Κασπία θάλασσα δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Εκτός από τα πετρέλαια οι περιοχές γύρω από τη λίμνη είναι σχεδόν ερημικές, που δεν έχουν παρά ελάχιστη βλάστηση. Ο αέρας φυσά συχνά και είναι δυνατός σηκώνοντας σκόνη στην ατμόσφαιρα. Δεν ξέρω αν βρέχει πολύ εδώ πέρα, δεν αποκλείεται όμως. Μου αρέσει που φεύγοντας από Ελλάδα εγώ πήρα μαζί μου και το μαγιό μήπως και κολυμπήσω στην Κασπία θάλασσα. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν φαίνεται εφικτό σε αυτήν την πλευρά της λίμνης. Σε άλλες περιοχές σίγουρα θα κάνουν και μπάνιο. Εγώ ήθελα να κολυμπήσω γιατί πιστεύω θα μου άρεσε η αίσθηση να βρίσκομαι στα νερά της υφάλμυρης Κασπίας Θάλασσας. Ας σημειωθεί ότι βρίσκεται λίγο κάτω από το επίπεδο της Μεσογείου, περίπου 30 μέτρα.
Αυτό που βλέπουμε στην επόμενη φωτογραφία είναι ο περίβολος ενός οικήματος.
Το κόστος ζωής εδώ στο Αζερμπαϊτζάν φαίνεται να είναι ίδιο με το κόστος στην Γεωργία. Τουλάχιστον τα είδη που αγοράσαμε έχουν ίδιες τιμές. Το ίδιο είναι και οι τιμές για το ταξί που χρησιμοποιήσαμε, δηλαδή πολύ χαμηλές. Νομίζω οι δύο βραδιές που μείναμε εδώ στο Μπακού είναι αρκετές για την περιοχή αυτή.
Δεν ξέρω αν στο Αζερμπαϊτζάν υπάρχουν άλλες περιοχές που να αξίζουν το ενδιαφέρον του τουρίστα. Εμείς πάντως επιστρέφουμε σήμερα στην Γεωργία.
Δευτέρα βράδυ, τελειώνει και αυτή η μέρα στο Μπακού.

Σήμερα δεν είχαμε τα προβλήματα μετακίνησης που είχαμε τη χθεσινή μέρα. Σήμερα όλα ήταν καλύτερα, είδαμε και αρκετά πράγματα αυτής εδώ της χώρας. Δεν έχει και πολλά να δεις εδώ κοντά στο Μπακού, αλλά εμείς είδαμε όσο περισσότερα μπορούσαμε. Ξεκίνησε η μέρα μας με ένα μέτριο, αλλά με αρκετές θερμίδες, πρωινό στο ξενοδοχείο μας. Στις οκτώ ξεκινούσαν να δίνουν το πρωινό και εμείς στις 8:45 ήμασταν στο αυτοκίνητο με προορισμό το πιο διάσημο μέρος κοντά στο Μπακού (60 χιλιόμετρα απόσταση) που ονομάζεται Gobustan. Αφού βγήκαμε έξω από την πόλη η διαδρομή δεν είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σχεδόν παντού και κοντά στις παραλίες της Κασπίας θάλασσας έβλεπες τα μηχανήματα που έβγαζαν το πετρέλαιο, είτε από την ξηρά είτε από την λίμνη. Η περιοχή γενικότερα φαινόταν σαν έρημος, χωρίς σχεδόν καθόλου πράσινο και με πολλή άμμο που από τον αέρα που φυσούσε, μερικές φορές γινόταν ενοχλητική.

Η περιοχή που επισκεφθήκαμε, δηλαδή το Gobustan, δεν είχε κάτι ιδιαίτερο και αν δεν είχε τις Πετρογλυφικές απεικονίσεις, δε θα έλεγε κάτι. Αλλά ούτε και αυτό είχε για μένα ιδιαίτερη ομορφιά, πέρα από την ιστορική του αξία. Επισκεφθήκαμε και το μουσείο το οποίο ήταν αρκετά καλό. Εδώ στη χώρα γενικότερα ό,τι και να είδαμε από μουσεία και χώρους είχαν πλήρη ενημέρωση για τον επισκέπτη. Η περιοχή τον Πετρογλυφικών έχει βράχια πάνω στα οποία οι άνθρωποι πριν από δεκαπέντε χιλιάδες χρόνια χάραζαν εικόνες της καθημερινής ζωής.




Εκεί κοντά υπήρχε και μία άλλη περιοχή που από τη γη έβγαινε λάσπη με μικρές εκρήξεις. Τα ονομάζουν ηφαίστεια λάσπης αν και η λάσπη είναι κρύα. Θεωρούνται από τα πιο σημαντικά του κόσμου αφού είναι από τα μεγαλύτερα. Κάτι αντίστοιχο είχαμε δει και στην Ιταλία πριν από πέντε χρόνια, αλλά ήταν πολύ μικρότερα. Εδώ δεν μας ένοιαζε να μην το δούμε αλλά μερικοί ταξιτζήδες ήταν προκλητικοί με το να επιμένουν να μας οδηγήσουν εκεί με πολύ λίγα χρήματα. Πράγματι με 20 μανάτ (11 ευρώ) μπορέσαμε και επισκεφτήκαμε το μέρος αυτό. Αν δεν είχαμε δει το αντίστοιχο της Ιταλίας θα μας εντυπωσίαζε, αλλά τώρα όχι και τόσο. Θα μπορούσαμε να πάμε και με το δικό μας αυτοκίνητο, αλλά θα ήταν μεγάλη ταλαιπωρία. Έτσι για άλλη μία φορά σε αυτό το ταξίδι χρησιμοποιήσαμε ένα ταξί, το οποίο μάλιστα ήταν ένα παλιό Lada επιβατικό. Τελικά νομίζουμε ότι άξιζε τον κόπο. Μείναμε περίπου μισή ώρα εκεί και βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες.


Στην κορυφή των λοφίσκων που φαίνονται βγαίνει η λάσπη:




Είχε φτάσει πια μεσημέρι και έτσι αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο για λίγη ξεκούραση. Όντως μείναμε στα δωμάτιά μας για μιάμιση ώρα και έτσι στις 4:00 ξεκινήσαμε να πάμε για να δούμε άλλα ενδιαφέροντα σημεία της Χερσονήσου Absheron, προς την Ανατολική πλευρά.
Επιστρέφοντας το μεσημέρι όμως στο ξενοδοχείο παρά λίγο να έχουμε ένα ατύχημα και έφταιγα εγώ: έμπαινα από ένα παράδρομο σε ένα κεντρικό δρόμο στο Μπακού και είχα Στοπ που δεν το είδα, ούτε και οι συνεπιβάτες μου. Νομίζαμε ότι θα είχαμε δική μας λωρίδα μπαίνοντας για αρκετή απόσταση που δεν υπήρχε. Ευτυχώς γλυτώσαμε τον εμβολισμό από ένα μεγάλο βαν χάρις στα καλά μας φρένα. Οι άνθρωποι με κοίταζαν σαν να ήμουν εξωγήινος, λες και εκείνοι δεν τα κάνουν αυτά. Εγώ σήκωσα τα χέρια ζητώντας συγγνώμη και πιστεύω ότι γλύτωσα και το βρίσιμο. Στο Αζερμπαϊτζάν σίγουρα οδηγούν πιο συνετά από τις άλλες χώρες που επισκεφτήκαμε. Και στην Αρμενία είναι πιο λογικοί από τους Γεωργιανούς.
Μιας και αναφέρθηκα στην οδήγηση θα πω τι κάνουν και είναι επικίνδυνο. Προσπερνούν χωρίς να τους νοιάζει αν ο απέναντι που έρχεται έχει χώρο. Λες και έχει αυτός υποχρέωση να βρει. Όπως μια φορά που αναγκάστηκα και μπήκα σε ένα χωράφι για να αποφύγω τον Γεωργιανό που προσπερνούσε ένα φορτηγό στη δεξιά του στροφή. Ευτυχώς που στα δεξιά μου δεν είχε χαντάκι. Κι άλλες φορές τους είδα ξαφνικά μπροστά μου στη στροφή, αλλά είχα χώρο στο δρόμο. Μια μέρα που κατεβαίναμε από τον Καύκασο και είχε διαδοχικές στροφές, ένας οδηγός έκανε τα δικά του αφού από κάτω πίστευε ότι δεν ερχόταν κανένας. Ένα όμως αστυνομικό όχημα την είχε στημένη και βγάζει ο αστυνομικός μια ντουντούκα και του φωνάζει να σταματήσει. Φυσικά σταμάτησε και φαντάζομαι τον περιποιήθηκαν. Αναρωτιέμαι αν φώναζαν σε μένα, πως θα καταλάβαινα ότι απευθύνονται σε μας; Φανάρια να παραβιάζουν δεν είδα, όπως στην Ελλάδα. Τέλος σταματάνε όπου θέλουν για οποιοδήποτε λόγο και πρέπει να έχεις το νου σου.
Το απόγευμα μετά την ξεκούραση ξεκινήσαμε με το ναό Ateshgyah με τις φλόγες, που ήταν ένα μέρος πολύ ενδιαφέρον, αφού είχε σχέση και με τους Ζωροάστρες. Εκεί στο κέντρο ενός πετρόχτιστου φρουρίου υπήρχε ο μικρός ναός που έκαιγε η φωτιά που προέρχεται από φυσικό αέριο από τα έγκατα της γης. Στο χώρο αυτό του ναού αλλά και γύρω από αυτόν και σε άλλα σημεία των κατασκευών, υπήρχαν φωτιές που έκαιγαν συνέχεια. Κάτω από το κτίσμα του φρουρίου εσωτερικά υπήρχαν αρκετά δωμάτια στα οποία υπήρχαν υπέροχες αναπαραστάσεις της ζωής των κατοίκων πριν από εκατοντάδες χρόνια. Όλο το συγκρότημα εκεί μου άρεσε ιδιαίτερα και σου ενέπνεε ένα μυστηριακό αέρα.




Από εκεί βάλαμε στο GPS να μας οδηγήσει σε ένα χωριό με το όνομα Gala ή Qala, στο οποίο υπήρχε ένα ενδιαφέρον μουσείο με τρεις χώρους. Ο ένας ήταν ένα φρούριο, πιστεύω πρόσφατα κατασκευασμένο και σχετικά μικρό με ένα υπέροχο Πύργο στο κέντρο. Το επισκεφθήκαμε αυτό το φρούριο. Υπήρχε ένα κτίριο που ήταν μουσείο με εκθέματα το οποίο δεν επισκεφτήκαμε και ο τρίτος χώρος που υπήρχε και ίσως ο πιο ενδιαφέρων, ήταν ένας χώρος με εθνογραφικά στοιχεία του λαού του Αζερμπαϊτζάν. Ο χώρος αυτός είχε πολύ ενδιαφέρον γιατί ήταν άριστα στημένος με καταπληκτικές αναπαραστάσεις αλλά και πραγματικά ζώα και εργαλεία μιας παλιότερης εποχής Από ζώα είχε καμήλες, άλογα, πρόβατα, κότες, κουνέλια και λοιπά πολλά. Επίσης είχε αρκετά κομμάτια από πέτρες με χαραγμένα διάφορα σχέδια παλιότερων εποχών. Φυσικά υπήρχε και ο παλιός αργαλειός και εργαλεία του σιδερά αλλά και το σπίτι ενός εμπόρου όπως και μία αναπαράσταση ενός γάμου. Όπως έλεγα και πριν, οι κάτοικοι εδώ ό,τι κάνουν νομίζω το κάνουν καλά και τα κτήρια τους είναι πολύ όμορφα αλλά και τα μουσεία και όλα τα πολιτιστικά τα κάνουν πολύ ωραία.





Τρίτος και τελευταίος προορισμός για σήμερα ήταν το Yanardag, ένα σημείο που από το έδαφος βγαίνει φυσικό αέριο και έχουν βάλει φωτιά ώστε βλέπεις τη φωτιά να βγαίνει μέσα από το χώμα και αυτό είναι το ενδιαφέρον (από παλιά). Είναι προτεινόμενο από τα πρακτορεία παρότι δεν νομίζω ότι αξίζει να έρθει κάποιος σε αυτή τη χώρα για να δει αυτό το μέρος, αλλά μέσα στα υπόλοιπα που βλέπει, ακόμα και αυτό είναι ενδιαφέρον. Η περιοχή δεν έχει περισσότερα.


Εκείνο που εντυπωσιάζει στην περιοχή του Μπακού είναι τα μηχανήματα άντλησης πετρελαίου. Τα βλέπεις παντού: στην Κασπία τα πολύ μεγάλα, αλλά και στις γειτονιές των χωριών και των περιχώρων, που σήμερα κάναμε τις βόλτες μας, μικρότερου μεγέθους αντλίες. Είναι απίστευτο να βλέπεις στην εξώπορτα της μονοκατοικίας το μηχάνημα να εργάζεται αδιάκοπα. Πως εμείς έχουμε τα χωράφια με τα δένδρα, έτσι βλέπεις κάποια μέρη να έχουν τις αντλίες τη μια δίπλα στην άλλη. Φαντάζομαι αποδίδουν περισσότερο από τις πορτοκαλιές και τις ελιές! Γι’ αυτό και βλέπεις εκεί στα βενζινάδικα να πουλιέται το Ντήζελ 35 λεπτά του ευρώ το λίτρο. Ένα άλλο σχετικό με τα καύσιμα εκεί σε αυτές τις χώρες είναι ότι υπάρχουν βενζινάδικα αποκλειστικά για αέριο και δε διαθέτουν υγρά καύσιμα. Τα ξεχωρίζεις από τα χωρίσματα που έχουν ανάμεσα στις αντλίες. Και ένα τελευταίο είναι ότι στην Αρμενία βρίσκεις δύσκολα βενζινάδικο που να δέχεται κάρτα τραπέζης. Βασικά εμείς αναγκαστήκαμε πάντα και πληρώναμε με μετρητά.


Κάπου σε αυτό τον προορισμό τελείωσε η μέρα μας. Αφού μέχρι να φτάσουμε στο ξενοδοχείο είχε βραδιάσει και δεν ήμασταν για πολλά-πολλά. Βέβαια εγώ με την Ντίνα πήγαμε μία βόλτα μιας ώρας στον δρόμο έξω από το ξενοδοχείο μας, που είναι κεντρικότατος και μεγάλος για να δούμε λίγο τη βραδινή ζωή που ουσιαστικά δεν είχε κίνηση από ανθρώπους παρά μόνο από αυτοκίνητα. Αναπνεύσαμε λίγο καυσαέριο και επιστρέψαμε στο δωμάτιό μας. Τώρα είμαστε έτοιμοι να κοιμηθούμε γιατί αύριο έχουμε σχετικά νωρίς αναχώρηση από εδώ. Επιστρέφουμε στη Γεωργία.


Τρίτη πρωί, 24/7/2018, και λίγο πριν φύγουμε για το αεροδρόμιο

Ένα που θέλω να συμπληρώσω για το Αζερμπαϊτζάν είναι ότι οι κάτοικοι είναι πολύ ευγενικοί και πολύ φιλικοί με εμάς τους τουρίστες. Δεν ξέρω αν είναι και μεταξύ τους. Και χθες με το ταξί που πήραμε για να πάμε στις λάσπες που έβγαιναν από τη γη, αλλά και για να μας φέρει ο άνθρωπος στο ξενοδοχείο με το αυτοκίνητό του την πρώτη μέρα, φάνηκε ότι είναι πολύ καλοί οι κάτοικοι της χώρας. Όμως νομίζω ότι η χώρα τους δεν είναι και τόσο όμορφη. Τουλάχιστον από όσα είδαμε ως τώρα. Επίσης η Κασπία θάλασσα δεν έχει κανένα ενδιαφέρον. Εκτός από τα πετρέλαια οι περιοχές γύρω από τη λίμνη είναι σχεδόν ερημικές, που δεν έχουν παρά ελάχιστη βλάστηση. Ο αέρας φυσά συχνά και είναι δυνατός σηκώνοντας σκόνη στην ατμόσφαιρα. Δεν ξέρω αν βρέχει πολύ εδώ πέρα, δεν αποκλείεται όμως. Μου αρέσει που φεύγοντας από Ελλάδα εγώ πήρα μαζί μου και το μαγιό μήπως και κολυμπήσω στην Κασπία θάλασσα. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν φαίνεται εφικτό σε αυτήν την πλευρά της λίμνης. Σε άλλες περιοχές σίγουρα θα κάνουν και μπάνιο. Εγώ ήθελα να κολυμπήσω γιατί πιστεύω θα μου άρεσε η αίσθηση να βρίσκομαι στα νερά της υφάλμυρης Κασπίας Θάλασσας. Ας σημειωθεί ότι βρίσκεται λίγο κάτω από το επίπεδο της Μεσογείου, περίπου 30 μέτρα.

Αυτό που βλέπουμε στην επόμενη φωτογραφία είναι ο περίβολος ενός οικήματος.


Το κόστος ζωής εδώ στο Αζερμπαϊτζάν φαίνεται να είναι ίδιο με το κόστος στην Γεωργία. Τουλάχιστον τα είδη που αγοράσαμε έχουν ίδιες τιμές. Το ίδιο είναι και οι τιμές για το ταξί που χρησιμοποιήσαμε, δηλαδή πολύ χαμηλές. Νομίζω οι δύο βραδιές που μείναμε εδώ στο Μπακού είναι αρκετές για την περιοχή αυτή.

Δεν ξέρω αν στο Αζερμπαϊτζάν υπάρχουν άλλες περιοχές που να αξίζουν το ενδιαφέρον του τουρίστα. Εμείς πάντως επιστρέφουμε σήμερα στην Γεωργία.