travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2
- Κεφάλαιο 3
- Κεφάλαιο 4
- Βίντεο 3η ημέρα
- Κεφάλαιο 5
- Κεφάλαιο 6
- Κεφάλαιο 7
- Κεφάλαιο 8
- Βίντεο δυο τελευταίες μέρες στη Γεωργία
- Κεφάλαιο 9
- Κεφάλαιο 10
- Κεφάλαιο 11
- Κεφάλαιο 12
- Κεφάλαιο 13
- Βίντεο από Ερεβάν
- Κεφάλαιο 14
- Βίντεο από Αζερμπαϊτζάν
- Κεφάλαιο 15
- Κεφάλαιο 16
- Βίντεο από Nagorno Karabakh
- Κεφάλαιο 17
- Χάρτες διαδρομών
- Βίντεο από το Ushguli μέχρι τη Vardzia
Ερεβάν, ημέρα τρίτη.
Φυσικά όπως καταλαβαίνετε το πρόγραμμα της ημέρας άλλαξε τελείως γιατί ο Αρτούρ, έτσι λεγόταν ο τουριστικός πράκτορας στο Ερεβάν που μας καθοδηγούσε πλέον, μας είπε ότι πολλά από τα σημεία που ήθελα να επισκεφθώ και έξω από το Ερεβάν δεν αξίζουν τόσο πολύ. Μάλιστα Χθες το μεσημέρι που τρώγαμε μαζί αποφασίσαμε και αλλάξαμε οριστικά και αμετάκλητα το πρόγραμμα έτσι ώστε να πάμε στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Αυτό θα γίνει από αύριο και μετά που θα φύγουμε από το Ερεβάν και θα πάμε προς το Νότο. Εγώ νομίζω ότι εάν καταφέρουμε και πάμε στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ, αξίζει περισσότερο από τα μέρη που είχα βάλει στο πρόγραμμα για να επισκεφτούμε. Θα το δούμε αυτό.
Μέχρι στιγμής ουσιαστικά δεν κάναμε κάτι λιγότερο λόγω του προβλήματος στο γόνατό μου. Το Ερεβάν έτσι όπως το είδαμε χθες το απόγευμα μας άρεσε αρκετά, γιατί είναι πολύ ζωντανό και έχει ωραίες πλατείες και πεζόδρομους. Βέβαια δεν έχει καμία σχέση με την ομορφιά της Τιφλίδας. Το Μπακού πάλι είναι τελείως διαφορετικό και πιο σύγχρονο. Ανάμεσα στις τρεις πόλεις νομίζω με διαφορά είναι καλύτερη η Τιφλίδα. Με αυτά και με αυτά χθες δεν μετακινήσαμε καθόλου το αυτοκίνητο που έχουμε νοικιάσει και δεν αποκλείεται να γίνει το ίδιο και σήμερα. Θα το δούμε.
Με το WiFi που έχουμε εδώ στο ξενοδοχείο αλλά και την κάρτα με το internet που αγόρασα στα σύνορα έχω συνεχή επαφή με Ελλάδα αλλά και με την πληροφόρηση γενικότερα. Μάλιστα με αυτό το τηλέφωνο μπορώ να κάνω και τηλεφώνημα στην Ελλάδα όπως έκανα χθες. (Τελικά με αυτό το τηλεφώνημα έφαγα όλα τα λεφτά που είχε για τηλέφωνα, οπότε δεν μπορούσα να επικοινωνήσω ούτε μέσα στην Αρμενία τις υπόλοιπες ημέρες.) Διαβάζω τα νέα από τις πυρκαγιές της περασμένης εβδομάδας και τα θύματα και λέω εδώ στην παρέα αυτά που μαθαίνω. Εννοώ την μεγάλη πυρκαγιά στο Μάτι της 27ης Ιουλίου που κόστισε τη ζωή σε 99 άτομα μέχρι σήμερα (21/9/2018). Πολλοί από τους ντόπιους εδώ που μιλάμε ή οι τουρίστες που γνωρίσαμε στην Γεωργία ρωτάνε και τους φαίνεται αδιανόητο πώς μπορεί να κάηκε τόσος κόσμος μέσα σε τόσο λίγη ώρα.
Είναι Τρίτη πρωί και βιαζόμαστε να αναχωρήσουμε για την Νότια Αρμενία.
Χθες το πρόγραμμα ήταν παρόμοιο με το προχθεσινό, αλλά με άλλους προορισμούς. Δηλαδή ήρθε από δω το ίδιο αυτοκίνητο, με άλλο όμως οδηγό, και την Λίλη ως ξεναγό για να μας πάει επίσκεψη σε ορισμένα μέρη της περιοχής κοντά στο Ερεβάν και προς τη Βόρεια κατεύθυνση. Ξεκινήσαμε αρχικά από τον χώρο που είναι φτιαγμένο το Αρμένικο Αλφάβητο με πέτρα. Είναι ένας χώρος ο οποίος δεν σε εμπνέει αλλά γι αυτούς είναι σημαντικό το ότι κατασκευάστηκε εκεί το πέτρινο αλφάβητο (τα γράμματα με ύψος ως και δυο μέτρα) και στο συγκεκριμένο υψόμετρο. Εκτός από τα γράμματα εκεί υπάρχουν και διάφορα άλλα αγάλματα. Θεωρώ αυτή την ιδέα πολύ ιδιαίτερη και μοναδική. Σε αυτό το ταξίδι πολλές φορές εντυπωσιαστήκαμε με τη φαντασία των ανθρώπων της περιοχής, σύγχρονων και παλιότερων. Ορισμένες φορές σου έδινε την εντύπωση πως ζεις στο ταξίδι σαν σε ένα παραμύθι διαρκείας και ολοζώντανο. Ας πούμε, προσπαθούσαμε να δούμε όλες τις μέρες το περίφημο Αραράτ, το οποίο όμως δε φαινόταν, χαμένο μέσα στη σκόνη και στην υγρασία. Αραράτ! Ένα βουνό-θρύλος, που το ακούμε από πέντε χρονών. Πιο θρυλικό και από το Έβερεστ ή τις Άλπεις! Άντε οι Άνδεις να σε εμπνέουν φτάνοντας λίγο κοντά στη μαγεία του Αραράτ.
Δεν είναι σουρεαλιστικό;
Να και κάτι ιδιαίτερο (για μένα):
Από κει προχωρήσαμε για επίσκεψη στο φρούριο και την εκκλησία με το όνομα Amberd. Εκεί ήταν αρκετά όμορφα αφού βρίσκεται σε υψόμετρο 2300 μέτρα στο όρος Aragats. Το φρούριο ήταν λίγο εγκαταλειμμένο, αφού χτίστηκε και τον 7ο αιώνα. Και ευτυχώς που πήγαμε πρωί και δεν είχε πολύ κόσμο.
Αν κάποιος θέλει φωτογραφίες από το εσωτερικό των εκκλησιών να μου το πει. Έχω.
Από κει συνεχίσαμε με το αυτοκίνητο την ανηφόρα και φτάσαμε μέχρι υψόμετρο 3.200 μέτρα σε μία κορυφή του όρους Αραγκατς, που έχει υψηλότερη κορφή στα 4095 μέτρα. Εκεί υπήρχε μία μικρή λίμνη και πάρα πολύς κόσμος που είτε πήγε για να δει το σημείο, και κάποιοι έκαναν κάμπινγκ. Επίσης υπάρχει και ένα μισό-εγκαταλειμμένο αστεροσκοπείο που σήμερα χρησιμοποιείται για έρευνες της κοσμικής ακτινοβολίας. Δεν είχαμε καλή ορατότητα ούτε από κει, όπως και γενικότερα αυτές τις ημέρες στην Αρμενία, γιατί είτε έχει πολύ σκόνη είτε έχει υγρασία και δεν καταφέραμε να δούμε το Αραράτ. Βέβαια να σημειώσω ότι το βουνό αυτό είναι ιερό για τους Αρμένιους και νιώθουν πολύ άσχημα που βρίσκεται στην περιοχή της Τουρκίας.
Σε όλες αυτές τις βόλτες η Λίλη μας εξηγούσε τα πάντα και τη ρωτούσαμε ό,τι θέλαμε, είτε για την χώρα είτε για τα μέρη που επισκεπτόμασταν. Μετά προχωρήσαμε στο κατέβασμα του βουνού αλλά εδώ θέλω να συμπληρώσω τις πολύ όμορφες εικόνες που βλέπαμε και από το βουνό αλλά ιδιαίτερα από τους νομάδες της φυλής Γιαζίντι, που ασχολούνται με την κτηνοτροφία και έχουν ανέβει στα βουνά για να βοσκήσουν τα πρόβατά τους. Κάθε τόσο βλέπαμε μεγάλα τσαντίρια, σαν τις γιούρτες στη Μογγολία, και άλλες κατασκευές για διαμονή ανθρώπων και ζώων.
Δεν ξέρω γιατί αυτές οι σκηνές μου άρεσαν ιδιαίτερα:
Επίσης πρέπει να πω το πολύ σημαντικό σε σχέση με το πόδι μου, ότι δηλαδή δεν είχε πλέον αυτή τη μέρα κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα. Δεν χρησιμοποίησα το μπαστούνι και ούτε πονούσα ιδιαίτερα, αν και μία ενόχληση την είχα όλη τη μέρα. Ήμουν, θεωρώ, μία χαρά και εγώ δεν το πίστευα αλλά ούτε και οι υπόλοιποι της παρέας.
Η επόμενη στάση μας ήταν στην Etchmiadzin. Εκεί το 303 χτίστηκε η πρώτη χριστιανική εκκλησία της Αρμενίας. Ο χώρος δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά για τους Αρμένιους είναι πολύ σημαντικός. Θεωρείται ότι για τους επισκέπτες είναι υποχρεωτική μια επίσκεψη εδώ. Για μας ήταν λίγο δύσκολο αφού ήταν καταμεσήμερο και η ζέστη μεγάλη. Ανακουφιστήκαμε όταν αποφασίσαμε να φύγουμε και να πάμε για φαγητό.
Ο καθεδρικός υπό ανακαίνιση:
Μέσα στην πόλη εκείνη, που τη βρήκα και με το όνομα Vagharshapat, πήγαμε σε ένα καταπληκτικό εστιατόριο και φάγαμε. Δεν έμαθα το όνομά του όμως ήταν πολύ γραφικό και το φαγητό ήταν αρκετά καλό. Και αυτό ήταν προσφορά του πρακτορείου Actitour του Αρτούρ. Γενικά αυτός ο άνθρωπός μας έχει υποχρεώσει με την εξυπηρέτηση που μας παρείχε στην επίσκεψή μας εδώ.
Η αυλή του εστιατορίου:
Και λίγο από το εσωτερικό του:
Φεύγοντας από το εστιατόριο επισκεφθήκαμε μία εκκλησία, πολύ παλιά, στην ίδια πόλη, όπου γινόταν ένας γάμος μες στο μεσημέρι και στους 40 περίπου βαθμούς Κελσίου. Βασικά τους πετύχαμε την ώρα που τέλειωνε ο ένας γάμος και άρχιζε ένας άλλος. Σα να έβλεπα γάμο στην Ελλάδα: καλοντυμένους όλους τους προσκεκλημένους, φωτογραφίες του ζευγαριού και βιντεοσκόπηση με drone.
Φύγαμε από κει με κατεύθυνση το Ερεβάν. Σταματήσαμε στην είσοδο της πόλης να δούμε ένα τεράστιο άγαλμα που δεσπόζει. Παριστάνει μια γυναίκα με ένα τεράστιο σπαθί στα χέρια, σαν έτοιμη να το δώσει σε ένα μαχητή και ονομάζεται Μνημείο της Μητέρας Αρμενίας. Βρίσκεται σε μία ψηλή κορυφή και αγναντεύει όλη την πόλη. Δεν μείναμε πολύ λόγω ζέστης και πήγαμε να δούμε ένα άλλο σημείο της πόλης κοντά στο ξενοδοχείο μας. Είναι μια τεράστια σκάλα με λουλούδια, μικρά κτήρια και αγάλματα που ανεβάζει σε ένα μικρό λόφο. Μετά φύγαμε για να πάμε να ξεκουραστούμε στο δωμάτιό μας. Άλλωστε το βράδυ είχαμε κανονίσει μέσω της Λίλη να πάμε σε ένα εστιατόριο με φολκλορικό πρόγραμμα.
Σήμερα είδαμε αρκετά αλλά στο δικό μου πρόγραμμα ήταν και άλλα που τα χάσαμε. Σύμφωνα με τον Αρτούρ είδαμε τα σημαντικότερα, αλλά εγώ ας πούμε ήθελα να δω και το μνημείο της νίκης των Αρμενίων κατά των Τούρκων και την πόλη Ταλίν. Ίσως πάλι αν ήμασταν μόνοι μας να μην τα προλαβαίναμε. Νιώθω πάντως γεμάτος από την επίσκεψή μας στο Ερεβάν.
Η πόλη έχει υπέροχα αγάλματα!
Επανέρχομαι στο βράδυ της ημέρας. Κατά τις 19:00 βρισκόμασταν σε ένα μαγαζί μεγάλο με πολλούς χώρους, κοντά στο ξενοδοχείο μας, και παρακολουθήσαμε μία παράσταση με τραγούδια και χορούς της Αρμενίας τρώγοντας πολύ νόστιμο φαγητό, κατά γενική ομολογία. Οι τιμές εδώ στα εστιατόρια είναι αρκετά χαμηλές. Βέβαια δεν τρώμε και τόσο πολύ όσο στην Ελλάδα αλλά ένα πιάτο φαγητό κάνει από 3 μέχρι 8 ευρώ και η μπύρα ανάλογα το εστιατόριο μπορεί να κάνει από ενάμιση ευρώ μέχρι και 3. Εμείς για παράδειγμα χθες στον πολύ ωραίο χώρο που φάγαμε και είδαμε τους χορούς πληρώσαμε κατά άτομο περίπου 12 ευρώ. Εκεί είχαν το ιδιαίτερο ότι το φαγητό ναι μεν ήταν φθηνό αλλά κάθε ένας πλήρωνε περίπου 4 ευρώ επειδή έβλεπε την παράσταση. Εκεί βρισκόταν και ένα τραπέζι με μια δεκαριά τουρίστες, αλλά και αρκετά τραπέζια με ντόπιους. Μάλιστα μου έκανε εντύπωση ότι ερχόταν οικογένειες με παιδιά, που χόρευαν και διασκέδαζαν παίρνοντας ταυτόχρονα και το φαγητό τους. Και ήταν μια καθημερινή και όχι σαββατοκύριακο. Εμείς καθίσαμε όσο θέλαμε και φεύγοντας αυτοί συνέχιζαν το πρόγραμμά τους για τους θαμώνες που ήταν εκεί ή συνέχισαν να προσέρχονται. Ίσως ήταν καλύτερα να πηγαίναμε λίγο αργότερα κι εμείς για να ξεκουραζόμασταν καλύτερα. Όμως όλα καλά, γιατί είχαμε χρόνο και για βραδινή βόλτα στην πόλη που ήταν ολοζώντανη.
Από το μαγαζί αυτό φύγαμε περίπου στις 9:30 και κατευθυνθήκαμε στην πλατεία Δημοκρατίας για να δούμε άλλη μία φορά το υπέροχο σιντριβάνι με τα νερά τα οποία με φωτισμό διαφόρων χρωμάτων χορεύουν στο ρυθμό της μουσικής που παίζει από τεράστια ηχεία. Μιλάμε για εκατοντάδες βρύσες οι οποίες στέλνουν το νερό προς τα πάνω ή πλαγίως. Η μουσική δεν είναι ίδια συνέχεια αλλά κάθε 3-4 λεπτά αλλάζει το κομμάτι. Εμείς καθίσαμε εκεί τουλάχιστον μισή ώρα και μας έκανε εντύπωση ότι ένα μουσικό κομμάτι που ακούστηκε ήταν το συρτάκι. Αυτή τη φορά απολαύσαμε τα νερά από κοντά ενώ προχθές όχι τόσο πολύ γιατί ήμασταν ψηλά στο μαγαζί και ναι μεν βλέπαμε τα νερά όμως δεν ακουγόταν η μουσική και αυτό ήταν μειονέκτημα.
Και φυσικά στους πεζόδρομους έχει βρύσες για να δροσίζεται ο κόσμος:
Και όποιος θέλει να πει σε όλους πόσο ερωτευμένος είναι, πάει βόλτα την αγάπη του με τούτο το αμάξι:
Επειδή το Σάββατο και την Κυριακή βλέπαμε πολύ κόσμο να κυκλοφορεί στις πολλές και μεγάλες πλατείες, λέγαμε: είναι αργίες και ο κόσμος πηγαίνει να διασκεδάσει. Όμως χθες που ήταν Δευτέρα ο κόσμος ήταν εξίσου πολύς και τα καταστήματα ήταν γεμάτα κόσμο, είτε για ποτό είτε για φαγητό. Αλλά ακόμα και πολλά εμπορικά ήταν ανοιχτά μέχρι αργά το βράδυ. Αυτό μας άρεσε πολύ στους Αρμένιους, που βγαίνουν δηλαδή και διασκεδάζουν.
Φυσικά όπως καταλαβαίνετε το πρόγραμμα της ημέρας άλλαξε τελείως γιατί ο Αρτούρ, έτσι λεγόταν ο τουριστικός πράκτορας στο Ερεβάν που μας καθοδηγούσε πλέον, μας είπε ότι πολλά από τα σημεία που ήθελα να επισκεφθώ και έξω από το Ερεβάν δεν αξίζουν τόσο πολύ. Μάλιστα Χθες το μεσημέρι που τρώγαμε μαζί αποφασίσαμε και αλλάξαμε οριστικά και αμετάκλητα το πρόγραμμα έτσι ώστε να πάμε στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Αυτό θα γίνει από αύριο και μετά που θα φύγουμε από το Ερεβάν και θα πάμε προς το Νότο. Εγώ νομίζω ότι εάν καταφέρουμε και πάμε στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ, αξίζει περισσότερο από τα μέρη που είχα βάλει στο πρόγραμμα για να επισκεφτούμε. Θα το δούμε αυτό.
Μέχρι στιγμής ουσιαστικά δεν κάναμε κάτι λιγότερο λόγω του προβλήματος στο γόνατό μου. Το Ερεβάν έτσι όπως το είδαμε χθες το απόγευμα μας άρεσε αρκετά, γιατί είναι πολύ ζωντανό και έχει ωραίες πλατείες και πεζόδρομους. Βέβαια δεν έχει καμία σχέση με την ομορφιά της Τιφλίδας. Το Μπακού πάλι είναι τελείως διαφορετικό και πιο σύγχρονο. Ανάμεσα στις τρεις πόλεις νομίζω με διαφορά είναι καλύτερη η Τιφλίδα. Με αυτά και με αυτά χθες δεν μετακινήσαμε καθόλου το αυτοκίνητο που έχουμε νοικιάσει και δεν αποκλείεται να γίνει το ίδιο και σήμερα. Θα το δούμε.
Με το WiFi που έχουμε εδώ στο ξενοδοχείο αλλά και την κάρτα με το internet που αγόρασα στα σύνορα έχω συνεχή επαφή με Ελλάδα αλλά και με την πληροφόρηση γενικότερα. Μάλιστα με αυτό το τηλέφωνο μπορώ να κάνω και τηλεφώνημα στην Ελλάδα όπως έκανα χθες. (Τελικά με αυτό το τηλεφώνημα έφαγα όλα τα λεφτά που είχε για τηλέφωνα, οπότε δεν μπορούσα να επικοινωνήσω ούτε μέσα στην Αρμενία τις υπόλοιπες ημέρες.) Διαβάζω τα νέα από τις πυρκαγιές της περασμένης εβδομάδας και τα θύματα και λέω εδώ στην παρέα αυτά που μαθαίνω. Εννοώ την μεγάλη πυρκαγιά στο Μάτι της 27ης Ιουλίου που κόστισε τη ζωή σε 99 άτομα μέχρι σήμερα (21/9/2018). Πολλοί από τους ντόπιους εδώ που μιλάμε ή οι τουρίστες που γνωρίσαμε στην Γεωργία ρωτάνε και τους φαίνεται αδιανόητο πώς μπορεί να κάηκε τόσος κόσμος μέσα σε τόσο λίγη ώρα.

Είναι Τρίτη πρωί και βιαζόμαστε να αναχωρήσουμε για την Νότια Αρμενία.
Χθες το πρόγραμμα ήταν παρόμοιο με το προχθεσινό, αλλά με άλλους προορισμούς. Δηλαδή ήρθε από δω το ίδιο αυτοκίνητο, με άλλο όμως οδηγό, και την Λίλη ως ξεναγό για να μας πάει επίσκεψη σε ορισμένα μέρη της περιοχής κοντά στο Ερεβάν και προς τη Βόρεια κατεύθυνση. Ξεκινήσαμε αρχικά από τον χώρο που είναι φτιαγμένο το Αρμένικο Αλφάβητο με πέτρα. Είναι ένας χώρος ο οποίος δεν σε εμπνέει αλλά γι αυτούς είναι σημαντικό το ότι κατασκευάστηκε εκεί το πέτρινο αλφάβητο (τα γράμματα με ύψος ως και δυο μέτρα) και στο συγκεκριμένο υψόμετρο. Εκτός από τα γράμματα εκεί υπάρχουν και διάφορα άλλα αγάλματα. Θεωρώ αυτή την ιδέα πολύ ιδιαίτερη και μοναδική. Σε αυτό το ταξίδι πολλές φορές εντυπωσιαστήκαμε με τη φαντασία των ανθρώπων της περιοχής, σύγχρονων και παλιότερων. Ορισμένες φορές σου έδινε την εντύπωση πως ζεις στο ταξίδι σαν σε ένα παραμύθι διαρκείας και ολοζώντανο. Ας πούμε, προσπαθούσαμε να δούμε όλες τις μέρες το περίφημο Αραράτ, το οποίο όμως δε φαινόταν, χαμένο μέσα στη σκόνη και στην υγρασία. Αραράτ! Ένα βουνό-θρύλος, που το ακούμε από πέντε χρονών. Πιο θρυλικό και από το Έβερεστ ή τις Άλπεις! Άντε οι Άνδεις να σε εμπνέουν φτάνοντας λίγο κοντά στη μαγεία του Αραράτ.

Δεν είναι σουρεαλιστικό;

Να και κάτι ιδιαίτερο (για μένα):

Από κει προχωρήσαμε για επίσκεψη στο φρούριο και την εκκλησία με το όνομα Amberd. Εκεί ήταν αρκετά όμορφα αφού βρίσκεται σε υψόμετρο 2300 μέτρα στο όρος Aragats. Το φρούριο ήταν λίγο εγκαταλειμμένο, αφού χτίστηκε και τον 7ο αιώνα. Και ευτυχώς που πήγαμε πρωί και δεν είχε πολύ κόσμο.


Αν κάποιος θέλει φωτογραφίες από το εσωτερικό των εκκλησιών να μου το πει. Έχω.

Από κει συνεχίσαμε με το αυτοκίνητο την ανηφόρα και φτάσαμε μέχρι υψόμετρο 3.200 μέτρα σε μία κορυφή του όρους Αραγκατς, που έχει υψηλότερη κορφή στα 4095 μέτρα. Εκεί υπήρχε μία μικρή λίμνη και πάρα πολύς κόσμος που είτε πήγε για να δει το σημείο, και κάποιοι έκαναν κάμπινγκ. Επίσης υπάρχει και ένα μισό-εγκαταλειμμένο αστεροσκοπείο που σήμερα χρησιμοποιείται για έρευνες της κοσμικής ακτινοβολίας. Δεν είχαμε καλή ορατότητα ούτε από κει, όπως και γενικότερα αυτές τις ημέρες στην Αρμενία, γιατί είτε έχει πολύ σκόνη είτε έχει υγρασία και δεν καταφέραμε να δούμε το Αραράτ. Βέβαια να σημειώσω ότι το βουνό αυτό είναι ιερό για τους Αρμένιους και νιώθουν πολύ άσχημα που βρίσκεται στην περιοχή της Τουρκίας.


Σε όλες αυτές τις βόλτες η Λίλη μας εξηγούσε τα πάντα και τη ρωτούσαμε ό,τι θέλαμε, είτε για την χώρα είτε για τα μέρη που επισκεπτόμασταν. Μετά προχωρήσαμε στο κατέβασμα του βουνού αλλά εδώ θέλω να συμπληρώσω τις πολύ όμορφες εικόνες που βλέπαμε και από το βουνό αλλά ιδιαίτερα από τους νομάδες της φυλής Γιαζίντι, που ασχολούνται με την κτηνοτροφία και έχουν ανέβει στα βουνά για να βοσκήσουν τα πρόβατά τους. Κάθε τόσο βλέπαμε μεγάλα τσαντίρια, σαν τις γιούρτες στη Μογγολία, και άλλες κατασκευές για διαμονή ανθρώπων και ζώων.


Δεν ξέρω γιατί αυτές οι σκηνές μου άρεσαν ιδιαίτερα:

Επίσης πρέπει να πω το πολύ σημαντικό σε σχέση με το πόδι μου, ότι δηλαδή δεν είχε πλέον αυτή τη μέρα κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα. Δεν χρησιμοποίησα το μπαστούνι και ούτε πονούσα ιδιαίτερα, αν και μία ενόχληση την είχα όλη τη μέρα. Ήμουν, θεωρώ, μία χαρά και εγώ δεν το πίστευα αλλά ούτε και οι υπόλοιποι της παρέας.
Η επόμενη στάση μας ήταν στην Etchmiadzin. Εκεί το 303 χτίστηκε η πρώτη χριστιανική εκκλησία της Αρμενίας. Ο χώρος δεν είχε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά για τους Αρμένιους είναι πολύ σημαντικός. Θεωρείται ότι για τους επισκέπτες είναι υποχρεωτική μια επίσκεψη εδώ. Για μας ήταν λίγο δύσκολο αφού ήταν καταμεσήμερο και η ζέστη μεγάλη. Ανακουφιστήκαμε όταν αποφασίσαμε να φύγουμε και να πάμε για φαγητό.

Ο καθεδρικός υπό ανακαίνιση:


Μέσα στην πόλη εκείνη, που τη βρήκα και με το όνομα Vagharshapat, πήγαμε σε ένα καταπληκτικό εστιατόριο και φάγαμε. Δεν έμαθα το όνομά του όμως ήταν πολύ γραφικό και το φαγητό ήταν αρκετά καλό. Και αυτό ήταν προσφορά του πρακτορείου Actitour του Αρτούρ. Γενικά αυτός ο άνθρωπός μας έχει υποχρεώσει με την εξυπηρέτηση που μας παρείχε στην επίσκεψή μας εδώ.

Η αυλή του εστιατορίου:


Και λίγο από το εσωτερικό του:


Φεύγοντας από το εστιατόριο επισκεφθήκαμε μία εκκλησία, πολύ παλιά, στην ίδια πόλη, όπου γινόταν ένας γάμος μες στο μεσημέρι και στους 40 περίπου βαθμούς Κελσίου. Βασικά τους πετύχαμε την ώρα που τέλειωνε ο ένας γάμος και άρχιζε ένας άλλος. Σα να έβλεπα γάμο στην Ελλάδα: καλοντυμένους όλους τους προσκεκλημένους, φωτογραφίες του ζευγαριού και βιντεοσκόπηση με drone.

Φύγαμε από κει με κατεύθυνση το Ερεβάν. Σταματήσαμε στην είσοδο της πόλης να δούμε ένα τεράστιο άγαλμα που δεσπόζει. Παριστάνει μια γυναίκα με ένα τεράστιο σπαθί στα χέρια, σαν έτοιμη να το δώσει σε ένα μαχητή και ονομάζεται Μνημείο της Μητέρας Αρμενίας. Βρίσκεται σε μία ψηλή κορυφή και αγναντεύει όλη την πόλη. Δεν μείναμε πολύ λόγω ζέστης και πήγαμε να δούμε ένα άλλο σημείο της πόλης κοντά στο ξενοδοχείο μας. Είναι μια τεράστια σκάλα με λουλούδια, μικρά κτήρια και αγάλματα που ανεβάζει σε ένα μικρό λόφο. Μετά φύγαμε για να πάμε να ξεκουραστούμε στο δωμάτιό μας. Άλλωστε το βράδυ είχαμε κανονίσει μέσω της Λίλη να πάμε σε ένα εστιατόριο με φολκλορικό πρόγραμμα.



Σήμερα είδαμε αρκετά αλλά στο δικό μου πρόγραμμα ήταν και άλλα που τα χάσαμε. Σύμφωνα με τον Αρτούρ είδαμε τα σημαντικότερα, αλλά εγώ ας πούμε ήθελα να δω και το μνημείο της νίκης των Αρμενίων κατά των Τούρκων και την πόλη Ταλίν. Ίσως πάλι αν ήμασταν μόνοι μας να μην τα προλαβαίναμε. Νιώθω πάντως γεμάτος από την επίσκεψή μας στο Ερεβάν.
Η πόλη έχει υπέροχα αγάλματα!


Επανέρχομαι στο βράδυ της ημέρας. Κατά τις 19:00 βρισκόμασταν σε ένα μαγαζί μεγάλο με πολλούς χώρους, κοντά στο ξενοδοχείο μας, και παρακολουθήσαμε μία παράσταση με τραγούδια και χορούς της Αρμενίας τρώγοντας πολύ νόστιμο φαγητό, κατά γενική ομολογία. Οι τιμές εδώ στα εστιατόρια είναι αρκετά χαμηλές. Βέβαια δεν τρώμε και τόσο πολύ όσο στην Ελλάδα αλλά ένα πιάτο φαγητό κάνει από 3 μέχρι 8 ευρώ και η μπύρα ανάλογα το εστιατόριο μπορεί να κάνει από ενάμιση ευρώ μέχρι και 3. Εμείς για παράδειγμα χθες στον πολύ ωραίο χώρο που φάγαμε και είδαμε τους χορούς πληρώσαμε κατά άτομο περίπου 12 ευρώ. Εκεί είχαν το ιδιαίτερο ότι το φαγητό ναι μεν ήταν φθηνό αλλά κάθε ένας πλήρωνε περίπου 4 ευρώ επειδή έβλεπε την παράσταση. Εκεί βρισκόταν και ένα τραπέζι με μια δεκαριά τουρίστες, αλλά και αρκετά τραπέζια με ντόπιους. Μάλιστα μου έκανε εντύπωση ότι ερχόταν οικογένειες με παιδιά, που χόρευαν και διασκέδαζαν παίρνοντας ταυτόχρονα και το φαγητό τους. Και ήταν μια καθημερινή και όχι σαββατοκύριακο. Εμείς καθίσαμε όσο θέλαμε και φεύγοντας αυτοί συνέχιζαν το πρόγραμμά τους για τους θαμώνες που ήταν εκεί ή συνέχισαν να προσέρχονται. Ίσως ήταν καλύτερα να πηγαίναμε λίγο αργότερα κι εμείς για να ξεκουραζόμασταν καλύτερα. Όμως όλα καλά, γιατί είχαμε χρόνο και για βραδινή βόλτα στην πόλη που ήταν ολοζώντανη.


Από το μαγαζί αυτό φύγαμε περίπου στις 9:30 και κατευθυνθήκαμε στην πλατεία Δημοκρατίας για να δούμε άλλη μία φορά το υπέροχο σιντριβάνι με τα νερά τα οποία με φωτισμό διαφόρων χρωμάτων χορεύουν στο ρυθμό της μουσικής που παίζει από τεράστια ηχεία. Μιλάμε για εκατοντάδες βρύσες οι οποίες στέλνουν το νερό προς τα πάνω ή πλαγίως. Η μουσική δεν είναι ίδια συνέχεια αλλά κάθε 3-4 λεπτά αλλάζει το κομμάτι. Εμείς καθίσαμε εκεί τουλάχιστον μισή ώρα και μας έκανε εντύπωση ότι ένα μουσικό κομμάτι που ακούστηκε ήταν το συρτάκι. Αυτή τη φορά απολαύσαμε τα νερά από κοντά ενώ προχθές όχι τόσο πολύ γιατί ήμασταν ψηλά στο μαγαζί και ναι μεν βλέπαμε τα νερά όμως δεν ακουγόταν η μουσική και αυτό ήταν μειονέκτημα.


Και φυσικά στους πεζόδρομους έχει βρύσες για να δροσίζεται ο κόσμος:

Και όποιος θέλει να πει σε όλους πόσο ερωτευμένος είναι, πάει βόλτα την αγάπη του με τούτο το αμάξι:

Επειδή το Σάββατο και την Κυριακή βλέπαμε πολύ κόσμο να κυκλοφορεί στις πολλές και μεγάλες πλατείες, λέγαμε: είναι αργίες και ο κόσμος πηγαίνει να διασκεδάσει. Όμως χθες που ήταν Δευτέρα ο κόσμος ήταν εξίσου πολύς και τα καταστήματα ήταν γεμάτα κόσμο, είτε για ποτό είτε για φαγητό. Αλλά ακόμα και πολλά εμπορικά ήταν ανοιχτά μέχρι αργά το βράδυ. Αυτό μας άρεσε πολύ στους Αρμένιους, που βγαίνουν δηλαδή και διασκεδάζουν.