gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 2. - Βίλνιους Ι. Η πρώτη ημέρα.
Από το αεροδρόμιο του Βίλνιους, κάναμε λιγότερο από δέκα πέντε λεπτά να φτάσουμε στο ξενοδοχείο μας. Το ξενοδοχείο που είχαμε επιλέξει ήταν το Crowne Plaza Vilnius,
επί της οδού M. K. Čiurlionio g. 84.
Το ξενοδοχείο ήταν εξαιρετικό, ήταν δίπλα σε ένα δάσος και στον ποταμό Neris, διέθετε και parking, είχε όμως ένα μειονέκτημα. Απείχε περίπου 2,6km από το κέντρο της πόλης. Όμως το μειονέκτημα, αποδείχτηκε ότι δεν ήταν ουσιαστικό μειονέκτημα. Πριν κάνω την κράτηση για το ξενοδοχείο είχα τσεκάρει ότι στο Βίλνιους υπάρχει uber. Σημαντικό πλεονέκτημα για μια πόλη αυτό το στοιχείο. Για παράδειγμα σε συζήτηση που είχαμε με κάποιους Γερμανούς στο μπαρ του ξενοδοχείου το δεύτερο βράδυ, μας είπαν ότι είχαν πληρώσει για ταξί από το κέντρο 12,50 ευρώ. Εγώ για την ίδια διαδρομή από το ίδιο ακριβώς σημείο πλήρωσα στο uber 2,60 ευρώ.
Τέλος πάντων τα παραπάνω είναι μια παρένθεση, αλλά είναι σημαντικό για μένα που πίνω τα ποτά μου, να μην οδηγώ τη νύχτα.
Μόλις φτάσαμε στο ξενοδοχείο, ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας, έμεινα ευχαριστημένος από το δωμάτιο το οποίο ήταν μεγάλο, καθαρότατο,
είχε θέα στο πάρκο
και ύστερα από ένα σύντομο ντους και λοιπό φρεσκάρισμα, βρεθήκαμε στο μπαρ του ξενοδοχείου, όπου αποφασίσαμε να πάμε στο κέντρο της πόλης με τα πόδια. Άλλωστε όλη την ημέρα είμαστε σε αεροπλάνα και lounge αεροδρομίων. Το μικρό περπάτημα έως το κέντρο της πόλης θα μας βοηθούσε να ξεμουδιάσουμε. Έτσι ανανεωμένος μετά το ντους και με άλλα ρούχα, άρχισα να περπατώ προς το κέντρο της πόλης.
Περπατώντας δίπλα σε ένα καταπράσινο περιβάλλον,
άρχισα να θυμάμαι τι είχα διαβάσει.
Βρισκόμαστε στη Λιθουανία. Η Λιθουανία είναι η νοτιότερη από τις Βαλτικές χώρες, ο πληθυσμός της χώρας ανέρχεται σε 3.400.000 περίπου κατοίκους, με σύνθεση 83.45% Λιθουανούς, 6.74% Πολωνούς, 6.31% Ρώσους, ενώ έχει καταμετρηθεί ποσοστό 3.50% σε λοιπούς. Πριν από τον Β Παγκόσμιο πόλεμο στη Λιθουανία ζούσαν πάνω από 100.000 Εβραίοι, τους οποίους εξολόθρευσαν σχεδόν ολοκληρωτικά, οι Ναζί.
Η Λιθουανία έχει έκταση 65.300 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ συνορεύει βόρεια με τη Λετονία (453km), ανατολικά και νοτιοανατολικά με τη Λευκορωσία (502km), νοτιοδυτικά με την Πολωνία (91km), δυτικά και νότια με τη Ρωσία (Καλίνινγκραντ-227km), ενώ δυτικά βρέχεται από τη Βαλτική θάλασσα (91km).
Βρισκόμαστε στη Λιθουανία και την πρωτεύουσά της. Το Βίλνιους, είναι η πρωτεύουσα και η μεγαλύτερη πόλη της Λιθουανίας, με πληθυσμό 574.221 κατοίκους. Το Βίλνιους βρίσκεται σε μέσο υψόμετρο 112 μέτρων, στην ανατολική πλευρά της χώρας, στη συμβολή των ποταμών Vilnia και Neris, ή μάλλον στην εκβολή του παραπόταμου Vilnia στον ποταμό Neris.
Το όνομα της πρωτεύουσας της Λιθουανίας προέρχεται από τον ποταμό Vilnia που διέρχεται μέσα από την πόλη.
Η απόσταση της πόλης από τη Βαλτική θάλασσα είναι 312km, από την Κλαϊπέντα 312km και από το Κάουνας 102km.
Το Βίλνιους είναι μια καταπράσινη πόλη με το 68.8% της πόλης να αποτελείται από πράσινους χώρους.
Η πόλη ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα και το έτος 1323 ανακηρύχθηκε, για πρώτη φορά, πρωτεύουσα της Λιθουανίας, από τον μεγάλο Δούκα Γκεντιμίνας. Το Βίλνιους, το έτος 1579 απέκτησε και Πανεπιστήμιο, με αποτέλεσμα η πόλη να μετατραπεί σε σημαντικό επιστημονικό, πολιτιστικό, πολιτικό και οικονομικό κέντρο.
Κατά τον 20ο αιώνα, η πόλη από το έτος 1919, έως το έτος 1939, δηλαδή κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, ήταν υπό πολωνική κατοχή. Μετά το τέλος του Β παγκοσμίου πολέμου, η Λιθουανία εντάχθηκε στην ΕΣΣΔ και το Βίλνιους ήταν η πρωτεύουσα της Σοβιετικής Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Λιθουανίας.
Το ιστορικό κέντρο της πόλης, δηλαδή η παλιά πόλη, το έτος 1994, ανακηρύχτηκε από την UNESCO, μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Η πόλη βρίσκεται στο γεωμετρικό κέντρο της Ευρωπαϊκής ηπείρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το γεωμετρικό-γεωγραφικό (προφανώς) κέντρο της Ευρώπης, απέχει 26 km από το Βίλνιους.
Αυτά σκεφτόμουν ενώ περπατούσα προς το κέντρο της πόλης, κατά μήκος της οδού M. K. Čiurlionio g, η οποία στη συνέχεια μετονομάζεται σε K. Kalinausko g,
παρατηρώντας κτίρια,
πάρκα και αγάλματα,
περάσαμε από το Ναό των Αγίων Μιχαήλ και Κωνσταντίνου,
περάσαμε από το άγαλμα του Frank Zappa και μπαίνοντας στην ευρεία περιοχή του ιστορικού κέντρου σταματήσαμε για λίγο στη μπυραρία Distilerija, η οποία βρίσκεται στη γωνία των οδών Vilniaus g και Liejyklos g.
Με το περπάτημα των 2km, είχαμε ξεμουδιάσει από τα αεροπλάνα και τα lounge των αεροδρομίων. Ήπιαμε σύντομα τη μπύρα μας και μέσω των οδών Liejyklos g και L. Stuokos-Gucevičiaus g., φτάσαμε στην πλατεία του Καθεδρικού και στον Καθεδρικό Ναό.
Η μεγάλης έκτασης πλατεία του Καθεδρικού της πόλης,
βρίσκεται κατάντη του λόφου Γκεντιμίνας και είναι το πιο γνωστό σημείο συνάντησης ντόπιων και επισκεπτών.
Μπροστά από τον Καθεδρικό ναό και πλησίον αυτού, υπάρχει με το σημάδι stebuklas, ένα ξεχωριστό χρωματιστό πλακάκι,
το οποίο σηματοδοτεί το τέλος της ανθρώπινης αλυσίδας, την οποία σχημάτισαν το έτος 1989, σχεδόν δύο εκατομμύρια Εσθονοί, Λετονοί και Λιθουανοί, από το Ταλίν έως το Βίλνιους, ώστε να αποτινάξουν τον σοβιετικό ζυγό. Σχετική φωτογραφία της ανθρώπινης αλυσίδας, είδα στο μουσείο κατοχής στη Ρίγα. Μια πρόληψη απαγορεύει την αποκάλυψη της θέσης του στην πλατεία, αυτό βέβαια είναι αστείο, αφού το πλακάκι το βρήκα άμεσα, ενώ επίσης σύμφωνα με την παράδοση, όποιος θέλει να κάνει μια ευχή, στρίβει πάνω στο πλακάκι κατά 360 μοίρες σύμφωνα με τη φορά του ωρολογίου και πράγματι την άλλη ημέρα το μεσημέρι είδα αρκετούς τουρίστες να περιστρέφονται, πάνω στο πλακάκι. Το θέαμα ήταν αρκετά αστείο.
Το 19ο αιώνα πραγματοποιούνταν στην πλατεία, αγορές και πανηγύρια. Την πλατεία προσέγγιζε μία τάφρος, ενώ τα πλοία, μέσω αυτής της τάφρου και του ποταμού, μπορούσαν να πλεύσουν, σχεδόν, έως την είσοδο του καθεδρικού.
Ο Καθεδρικός ναός της πόλης, βρίσκεται στη θέση ενός παγανιστικού ναού, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στον θεό του κεραυνού Perkunas. Στη συνέχεια, έγινε τελικά καθολικός καθεδρικός ναός των Αγίων Stanislav και Vladislav και απέκτησε μπαρόκ/κλασική μορφή. Χαρακτηριστική είναι η πρόσοψή του ναού, η οποία θυμίζει Παρθενώνα!
Το σε ξεχωριστό κτίριο καμπαναριό του ναού,
έχει ύψος περίπου 50 μέτρα. Στις κατακόμβες του ναού, υπάρχει μουσείο στο οποίο παρουσιάζεται η ιστορία του ναού.
Μπήκαμε μέσα στον καθεδρικό και εκεί μας περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη. Μια πολυμελής εξαιρετική χορωδία.
Όταν βγήκαμε από τον καθεδρικό, ευχαριστημένοι από την ηχητική απόλαυση, προχωρήσαμε προς το ανατολικό άκρο της πλατείας, όπου βρίσκεται το άγαλμα του μεγάλου Δούκα Γκεντιμίνας, με το άλογό του.
Στη συνέχεια προχωρήσαμε προς τον λόφο και τον πύργο Γκεντιμίνας.
Ο λόφος Γκεντιμίνας, είναι ο λόφος όπου ο μεγάλος Δούκας Γκεντιμίνας ίδρυσε την πόλη. Ο πύργος Γκεντιμίνας, βρίσκεται στον ύψους 48 μέτρων ως άνω λόφο, αποτελεί το ιστορικό σύμβολο της πόλης και σήμερα υπάρχει ότι απέμεινε από το Κάστρο το οποίο δέσποζε στο σημείο αυτό.
Ο λόφος και ο πύργος Γκεντιμίνας, βρίσκονται στην καρδιά της πόλης, ανάντη της πλατείας του καθεδρικού ναού και η προσέγγιση γίνεται από ένα χωμάτινο φιδογυριστό δρομάκι που ξεκινά από την πλατεία του Καθεδρικού. Προσπαθήσαμε να ανέβουμε στο λόφο. Ήθελα να δω τον πύργο, το μουσείο και να βγάλω φωτογραφίες. Όμως η πρόσβαση στον λόφο απαγορευόταν, αφού εκτελούνταν εκτεταμένες εργασίες αντιστήριξης των πρανών του λόφου. Από την εμπειρία μου σε παρόμοια έργα, προέβλεψα ότι οι εργασίες θα διαρκέσουν αρκετό χρόνο.
Η απογοήτευσή μου δεν είχε μεγάλη διάρκεια. Από την πλατεία του καθεδρικού προχωρήσαμε προς το κέντρο του κέντρου της παλιάς πόλης του Βίλνιους.
Η παλιά πόλη του Βίλνιους είναι μία από τις μεγαλύτερες υπάρχουσες μεσαιωνικές πόλεις της Ανατολικής Ευρώπης. Με το μεσαιωνικό της χαρακτήρα, αναπτύχθηκε γύρω από το Δημαρχείο και αποτελείται από πολλές συνοικίες, με 70 δρόμους και λεωφόρους που απαριθμούν 1487 κτίρια με συνολική έκταση 1.497.000 τετραγωνικών μέτρων. Είναι το αρχαιότερο μέρος της Λιθουανικής πρωτεύουσας ένας τόπος στον οποίο συναντώνται μερικές από τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές αρχιτεκτονικές τεχνοτροπίες. Γοτθική αρχιτεκτονική, Αναγεννησιακή αρχιτεκτονική, Μπαρόκ αρχιτεκτονική, Νεοκλασική αρχιτεκτονική συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται. Βασική αρτηρία της παλιάς πόλης είναι η οδός του Κάστρου (Pilies) Πίλιες ένα κεντρικό καλντερίμι, με μικρομάγαζα, μουσικούς του δρόμου και πολλά café, bar και restaurant. Η οδός Pilies, είναι ο κόμβος της χαλάρωσης-διασκέδασης, αλλά και της εμπορικής ζωής. Οι βασικές πλατείες της Παλιάς Πόλης είναι η Πλατεία Καθεδρικού και η Πλατεία Δημαρχείου.
Από την πλατεία του καθεδρικού προχωρήσαμε προς τον κεντρικό πεζόδρομο την οδό του Κάστρου, δηλαδή την οδό Pilies.
Προχωρώντας, έριχνα ματιές προς τα πίσω. Διακρινόταν στο βάθος ο πύργος Γκεντιμίνας.
Συνεχίσαμε να προχωρούμε κατά μήκος του κεντρικού πεζόδρομου Pilies,
μέχρι που φτάσαμε στον ορθόδοξο ναό της Αγίας Παρασκευής.
Η κατασκευή της πρώτης εκκλησίας της Αγίας Παρασκευής ξεκίνησε το έτος 1345 με πρωτοβουλία της συζύγου του Μεγάλου Δούκα Αλγκίρδας (του οίκου των Γιαγκελλόνων) Μαρίας, στη θέση ενός παγανιστικού ναού αφιερωμένου στον θεό Ραγκούτι. Μετά από μια πυρκαγιά, η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς την εκκλησία, στα τέλη του 16ου αιώνα κατασκευάστηκε μια νέα εκκλησία. Η εκκλησία στη σημερινή της μορφή κατασκευάστηκε το έτος 1865.
Από τη θέση αυτή ο κεντρικός πεζόδρομος ονομάζεται Didžioji g. Συνεχίσαμε να τον ακολουθούμε μέχρι την πλατεία Δημαρχείου.
Το κτίριο του Δημαρχείου,
σήμερα έχει χρήση πολιτιστικού κέντρου. Αφήσαμε την πλατεία Δημαρχείου και κατευθυνθήκαμε δυτικά στα σοκάκια της παλιάς πόλης,
όπου βρεθήκαμε και στην παλιά εβραϊκή συνοικία η οποία μετατράπηκε σε περιοχή του εβραϊκού γκέτο.
Όπως είναι γνωστό στη Λιθουανία και κυρίως στο Βίλνιους ζούσαν πάρα πολύ Εβραίοι, οι οποίοι εξοντώθηκαν από τους Ναζί. Για τον προπολεμικά μεγάλο πληθυσμό των Εβραίων, το Βίλνιους χαρακτηριζόταν ως η Ιερουσαλήμ του Βορρά.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στα σοκάκια, η ημέρα ήταν πολύ μεγάλη,
φτάσαμε στην Vokiečių g, μια οδό όπου στη μέση της υπάρχει αλέα, ενώ εκατέρωθεν αυτής πολλά καταστήματα, κυρίως καφέ
και μέσω αυτής, επιστρέψαμε στην πλατεία Δημαρχείου όπου καθίσαμε να πιούμε ένα ποτό, στο επί της Didžioji g. 19, Who Hit John, το οποίο είναι ένα ατμοσφαιρικό μπαρ.
Στη συνέχεια κατηφορίσαμε επί της Didžioji και στη συνέχεια επί της οδού Pilies.
Αν και υπήρχε φως, η ώρα ήταν περασμένη και οι κουζίνες θα έκλειναν. Αν και είχαμε φάει αρκετά στο elite lounge του αεροδρομίου Σοπέν της Βαρσοβίας, επειδή είχαν περάσει αρκετές ώρες από τότε, ήταν σκόπιμο να φάμε κάτι. Με συνοπτικές διαδικασίες επιλέξαμε το επί της οδού Pilies g. 16, restaurant Forto Dvaras.
Ευτυχώς, πήγαμε την κατάλληλη ώρα. Όπως πληροφορηθήκαμε έως πριν από λίγη ώρα υπήρχε αναμονή. Μας έδωσαν ένα μεγάλο τραπέζι, στον εσωτερικό ατμοσφαιρικό χώρο, με θέα στον πεζόδρομο.
Τα φαγητά μας άρεσαν,
ενώ και η αφιλτράριστη μπύρα ήταν εξαιρετική.
Όταν τελειώσαμε ήταν μεσάνυχτα, κάναμε μια μικρή βόλτα και μπήκαμε σε ένα μπαρ να πιούμε τα ποτά μας. Ήταν αργά, πολύ αργά, όταν βγήκαμε από το μπαρ και κάλεσα uber, με το οποίο φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας. Στο uber, πληρώσαμε 2,60 ευρώ, όπως είδα στο λογαριασμό που μου ήρθε άμεσα, αφού έχω συνδέσει τους λογαριασμούς του uber με την πιστωτική μου κάρτα..
Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας, ήμασταν σχεδόν 24 ώρες στο πόδι και με ελάχιστο ύπνο την προηγούμενη νύχτα. Τα μπαρ του ξενοδοχείου είχαν κλείσει, οπότε ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας.
Από το αεροδρόμιο του Βίλνιους, κάναμε λιγότερο από δέκα πέντε λεπτά να φτάσουμε στο ξενοδοχείο μας. Το ξενοδοχείο που είχαμε επιλέξει ήταν το Crowne Plaza Vilnius,
επί της οδού M. K. Čiurlionio g. 84.
Το ξενοδοχείο ήταν εξαιρετικό, ήταν δίπλα σε ένα δάσος και στον ποταμό Neris, διέθετε και parking, είχε όμως ένα μειονέκτημα. Απείχε περίπου 2,6km από το κέντρο της πόλης. Όμως το μειονέκτημα, αποδείχτηκε ότι δεν ήταν ουσιαστικό μειονέκτημα. Πριν κάνω την κράτηση για το ξενοδοχείο είχα τσεκάρει ότι στο Βίλνιους υπάρχει uber. Σημαντικό πλεονέκτημα για μια πόλη αυτό το στοιχείο. Για παράδειγμα σε συζήτηση που είχαμε με κάποιους Γερμανούς στο μπαρ του ξενοδοχείου το δεύτερο βράδυ, μας είπαν ότι είχαν πληρώσει για ταξί από το κέντρο 12,50 ευρώ. Εγώ για την ίδια διαδρομή από το ίδιο ακριβώς σημείο πλήρωσα στο uber 2,60 ευρώ.
Τέλος πάντων τα παραπάνω είναι μια παρένθεση, αλλά είναι σημαντικό για μένα που πίνω τα ποτά μου, να μην οδηγώ τη νύχτα.
Μόλις φτάσαμε στο ξενοδοχείο, ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας, έμεινα ευχαριστημένος από το δωμάτιο το οποίο ήταν μεγάλο, καθαρότατο,
είχε θέα στο πάρκο
και ύστερα από ένα σύντομο ντους και λοιπό φρεσκάρισμα, βρεθήκαμε στο μπαρ του ξενοδοχείου, όπου αποφασίσαμε να πάμε στο κέντρο της πόλης με τα πόδια. Άλλωστε όλη την ημέρα είμαστε σε αεροπλάνα και lounge αεροδρομίων. Το μικρό περπάτημα έως το κέντρο της πόλης θα μας βοηθούσε να ξεμουδιάσουμε. Έτσι ανανεωμένος μετά το ντους και με άλλα ρούχα, άρχισα να περπατώ προς το κέντρο της πόλης.
Περπατώντας δίπλα σε ένα καταπράσινο περιβάλλον,
άρχισα να θυμάμαι τι είχα διαβάσει.
Βρισκόμαστε στη Λιθουανία. Η Λιθουανία είναι η νοτιότερη από τις Βαλτικές χώρες, ο πληθυσμός της χώρας ανέρχεται σε 3.400.000 περίπου κατοίκους, με σύνθεση 83.45% Λιθουανούς, 6.74% Πολωνούς, 6.31% Ρώσους, ενώ έχει καταμετρηθεί ποσοστό 3.50% σε λοιπούς. Πριν από τον Β Παγκόσμιο πόλεμο στη Λιθουανία ζούσαν πάνω από 100.000 Εβραίοι, τους οποίους εξολόθρευσαν σχεδόν ολοκληρωτικά, οι Ναζί.
Η Λιθουανία έχει έκταση 65.300 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ συνορεύει βόρεια με τη Λετονία (453km), ανατολικά και νοτιοανατολικά με τη Λευκορωσία (502km), νοτιοδυτικά με την Πολωνία (91km), δυτικά και νότια με τη Ρωσία (Καλίνινγκραντ-227km), ενώ δυτικά βρέχεται από τη Βαλτική θάλασσα (91km).
Βρισκόμαστε στη Λιθουανία και την πρωτεύουσά της. Το Βίλνιους, είναι η πρωτεύουσα και η μεγαλύτερη πόλη της Λιθουανίας, με πληθυσμό 574.221 κατοίκους. Το Βίλνιους βρίσκεται σε μέσο υψόμετρο 112 μέτρων, στην ανατολική πλευρά της χώρας, στη συμβολή των ποταμών Vilnia και Neris, ή μάλλον στην εκβολή του παραπόταμου Vilnia στον ποταμό Neris.
Το όνομα της πρωτεύουσας της Λιθουανίας προέρχεται από τον ποταμό Vilnia που διέρχεται μέσα από την πόλη.
Η απόσταση της πόλης από τη Βαλτική θάλασσα είναι 312km, από την Κλαϊπέντα 312km και από το Κάουνας 102km.
Το Βίλνιους είναι μια καταπράσινη πόλη με το 68.8% της πόλης να αποτελείται από πράσινους χώρους.
Η πόλη ιδρύθηκε τον 13ο αιώνα και το έτος 1323 ανακηρύχθηκε, για πρώτη φορά, πρωτεύουσα της Λιθουανίας, από τον μεγάλο Δούκα Γκεντιμίνας. Το Βίλνιους, το έτος 1579 απέκτησε και Πανεπιστήμιο, με αποτέλεσμα η πόλη να μετατραπεί σε σημαντικό επιστημονικό, πολιτιστικό, πολιτικό και οικονομικό κέντρο.
Κατά τον 20ο αιώνα, η πόλη από το έτος 1919, έως το έτος 1939, δηλαδή κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, ήταν υπό πολωνική κατοχή. Μετά το τέλος του Β παγκοσμίου πολέμου, η Λιθουανία εντάχθηκε στην ΕΣΣΔ και το Βίλνιους ήταν η πρωτεύουσα της Σοβιετικής Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Λιθουανίας.
Το ιστορικό κέντρο της πόλης, δηλαδή η παλιά πόλη, το έτος 1994, ανακηρύχτηκε από την UNESCO, μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Η πόλη βρίσκεται στο γεωμετρικό κέντρο της Ευρωπαϊκής ηπείρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το γεωμετρικό-γεωγραφικό (προφανώς) κέντρο της Ευρώπης, απέχει 26 km από το Βίλνιους.
Αυτά σκεφτόμουν ενώ περπατούσα προς το κέντρο της πόλης, κατά μήκος της οδού M. K. Čiurlionio g, η οποία στη συνέχεια μετονομάζεται σε K. Kalinausko g,
παρατηρώντας κτίρια,
πάρκα και αγάλματα,
περάσαμε από το Ναό των Αγίων Μιχαήλ και Κωνσταντίνου,
περάσαμε από το άγαλμα του Frank Zappa και μπαίνοντας στην ευρεία περιοχή του ιστορικού κέντρου σταματήσαμε για λίγο στη μπυραρία Distilerija, η οποία βρίσκεται στη γωνία των οδών Vilniaus g και Liejyklos g.
Με το περπάτημα των 2km, είχαμε ξεμουδιάσει από τα αεροπλάνα και τα lounge των αεροδρομίων. Ήπιαμε σύντομα τη μπύρα μας και μέσω των οδών Liejyklos g και L. Stuokos-Gucevičiaus g., φτάσαμε στην πλατεία του Καθεδρικού και στον Καθεδρικό Ναό.
Η μεγάλης έκτασης πλατεία του Καθεδρικού της πόλης,
βρίσκεται κατάντη του λόφου Γκεντιμίνας και είναι το πιο γνωστό σημείο συνάντησης ντόπιων και επισκεπτών.
Μπροστά από τον Καθεδρικό ναό και πλησίον αυτού, υπάρχει με το σημάδι stebuklas, ένα ξεχωριστό χρωματιστό πλακάκι,
το οποίο σηματοδοτεί το τέλος της ανθρώπινης αλυσίδας, την οποία σχημάτισαν το έτος 1989, σχεδόν δύο εκατομμύρια Εσθονοί, Λετονοί και Λιθουανοί, από το Ταλίν έως το Βίλνιους, ώστε να αποτινάξουν τον σοβιετικό ζυγό. Σχετική φωτογραφία της ανθρώπινης αλυσίδας, είδα στο μουσείο κατοχής στη Ρίγα. Μια πρόληψη απαγορεύει την αποκάλυψη της θέσης του στην πλατεία, αυτό βέβαια είναι αστείο, αφού το πλακάκι το βρήκα άμεσα, ενώ επίσης σύμφωνα με την παράδοση, όποιος θέλει να κάνει μια ευχή, στρίβει πάνω στο πλακάκι κατά 360 μοίρες σύμφωνα με τη φορά του ωρολογίου και πράγματι την άλλη ημέρα το μεσημέρι είδα αρκετούς τουρίστες να περιστρέφονται, πάνω στο πλακάκι. Το θέαμα ήταν αρκετά αστείο.
Το 19ο αιώνα πραγματοποιούνταν στην πλατεία, αγορές και πανηγύρια. Την πλατεία προσέγγιζε μία τάφρος, ενώ τα πλοία, μέσω αυτής της τάφρου και του ποταμού, μπορούσαν να πλεύσουν, σχεδόν, έως την είσοδο του καθεδρικού.
Ο Καθεδρικός ναός της πόλης, βρίσκεται στη θέση ενός παγανιστικού ναού, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στον θεό του κεραυνού Perkunas. Στη συνέχεια, έγινε τελικά καθολικός καθεδρικός ναός των Αγίων Stanislav και Vladislav και απέκτησε μπαρόκ/κλασική μορφή. Χαρακτηριστική είναι η πρόσοψή του ναού, η οποία θυμίζει Παρθενώνα!
Το σε ξεχωριστό κτίριο καμπαναριό του ναού,
έχει ύψος περίπου 50 μέτρα. Στις κατακόμβες του ναού, υπάρχει μουσείο στο οποίο παρουσιάζεται η ιστορία του ναού.
Μπήκαμε μέσα στον καθεδρικό και εκεί μας περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη. Μια πολυμελής εξαιρετική χορωδία.
Όταν βγήκαμε από τον καθεδρικό, ευχαριστημένοι από την ηχητική απόλαυση, προχωρήσαμε προς το ανατολικό άκρο της πλατείας, όπου βρίσκεται το άγαλμα του μεγάλου Δούκα Γκεντιμίνας, με το άλογό του.
Στη συνέχεια προχωρήσαμε προς τον λόφο και τον πύργο Γκεντιμίνας.
Ο λόφος Γκεντιμίνας, είναι ο λόφος όπου ο μεγάλος Δούκας Γκεντιμίνας ίδρυσε την πόλη. Ο πύργος Γκεντιμίνας, βρίσκεται στον ύψους 48 μέτρων ως άνω λόφο, αποτελεί το ιστορικό σύμβολο της πόλης και σήμερα υπάρχει ότι απέμεινε από το Κάστρο το οποίο δέσποζε στο σημείο αυτό.
Ο λόφος και ο πύργος Γκεντιμίνας, βρίσκονται στην καρδιά της πόλης, ανάντη της πλατείας του καθεδρικού ναού και η προσέγγιση γίνεται από ένα χωμάτινο φιδογυριστό δρομάκι που ξεκινά από την πλατεία του Καθεδρικού. Προσπαθήσαμε να ανέβουμε στο λόφο. Ήθελα να δω τον πύργο, το μουσείο και να βγάλω φωτογραφίες. Όμως η πρόσβαση στον λόφο απαγορευόταν, αφού εκτελούνταν εκτεταμένες εργασίες αντιστήριξης των πρανών του λόφου. Από την εμπειρία μου σε παρόμοια έργα, προέβλεψα ότι οι εργασίες θα διαρκέσουν αρκετό χρόνο.
Η απογοήτευσή μου δεν είχε μεγάλη διάρκεια. Από την πλατεία του καθεδρικού προχωρήσαμε προς το κέντρο του κέντρου της παλιάς πόλης του Βίλνιους.
Η παλιά πόλη του Βίλνιους είναι μία από τις μεγαλύτερες υπάρχουσες μεσαιωνικές πόλεις της Ανατολικής Ευρώπης. Με το μεσαιωνικό της χαρακτήρα, αναπτύχθηκε γύρω από το Δημαρχείο και αποτελείται από πολλές συνοικίες, με 70 δρόμους και λεωφόρους που απαριθμούν 1487 κτίρια με συνολική έκταση 1.497.000 τετραγωνικών μέτρων. Είναι το αρχαιότερο μέρος της Λιθουανικής πρωτεύουσας ένας τόπος στον οποίο συναντώνται μερικές από τις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές αρχιτεκτονικές τεχνοτροπίες. Γοτθική αρχιτεκτονική, Αναγεννησιακή αρχιτεκτονική, Μπαρόκ αρχιτεκτονική, Νεοκλασική αρχιτεκτονική συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται. Βασική αρτηρία της παλιάς πόλης είναι η οδός του Κάστρου (Pilies) Πίλιες ένα κεντρικό καλντερίμι, με μικρομάγαζα, μουσικούς του δρόμου και πολλά café, bar και restaurant. Η οδός Pilies, είναι ο κόμβος της χαλάρωσης-διασκέδασης, αλλά και της εμπορικής ζωής. Οι βασικές πλατείες της Παλιάς Πόλης είναι η Πλατεία Καθεδρικού και η Πλατεία Δημαρχείου.
Από την πλατεία του καθεδρικού προχωρήσαμε προς τον κεντρικό πεζόδρομο την οδό του Κάστρου, δηλαδή την οδό Pilies.
Προχωρώντας, έριχνα ματιές προς τα πίσω. Διακρινόταν στο βάθος ο πύργος Γκεντιμίνας.
Συνεχίσαμε να προχωρούμε κατά μήκος του κεντρικού πεζόδρομου Pilies,
μέχρι που φτάσαμε στον ορθόδοξο ναό της Αγίας Παρασκευής.
Η κατασκευή της πρώτης εκκλησίας της Αγίας Παρασκευής ξεκίνησε το έτος 1345 με πρωτοβουλία της συζύγου του Μεγάλου Δούκα Αλγκίρδας (του οίκου των Γιαγκελλόνων) Μαρίας, στη θέση ενός παγανιστικού ναού αφιερωμένου στον θεό Ραγκούτι. Μετά από μια πυρκαγιά, η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς την εκκλησία, στα τέλη του 16ου αιώνα κατασκευάστηκε μια νέα εκκλησία. Η εκκλησία στη σημερινή της μορφή κατασκευάστηκε το έτος 1865.
Από τη θέση αυτή ο κεντρικός πεζόδρομος ονομάζεται Didžioji g. Συνεχίσαμε να τον ακολουθούμε μέχρι την πλατεία Δημαρχείου.
Το κτίριο του Δημαρχείου,
σήμερα έχει χρήση πολιτιστικού κέντρου. Αφήσαμε την πλατεία Δημαρχείου και κατευθυνθήκαμε δυτικά στα σοκάκια της παλιάς πόλης,
όπου βρεθήκαμε και στην παλιά εβραϊκή συνοικία η οποία μετατράπηκε σε περιοχή του εβραϊκού γκέτο.
Όπως είναι γνωστό στη Λιθουανία και κυρίως στο Βίλνιους ζούσαν πάρα πολύ Εβραίοι, οι οποίοι εξοντώθηκαν από τους Ναζί. Για τον προπολεμικά μεγάλο πληθυσμό των Εβραίων, το Βίλνιους χαρακτηριζόταν ως η Ιερουσαλήμ του Βορρά.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στα σοκάκια, η ημέρα ήταν πολύ μεγάλη,
φτάσαμε στην Vokiečių g, μια οδό όπου στη μέση της υπάρχει αλέα, ενώ εκατέρωθεν αυτής πολλά καταστήματα, κυρίως καφέ
και μέσω αυτής, επιστρέψαμε στην πλατεία Δημαρχείου όπου καθίσαμε να πιούμε ένα ποτό, στο επί της Didžioji g. 19, Who Hit John, το οποίο είναι ένα ατμοσφαιρικό μπαρ.
Στη συνέχεια κατηφορίσαμε επί της Didžioji και στη συνέχεια επί της οδού Pilies.
Αν και υπήρχε φως, η ώρα ήταν περασμένη και οι κουζίνες θα έκλειναν. Αν και είχαμε φάει αρκετά στο elite lounge του αεροδρομίου Σοπέν της Βαρσοβίας, επειδή είχαν περάσει αρκετές ώρες από τότε, ήταν σκόπιμο να φάμε κάτι. Με συνοπτικές διαδικασίες επιλέξαμε το επί της οδού Pilies g. 16, restaurant Forto Dvaras.
Ευτυχώς, πήγαμε την κατάλληλη ώρα. Όπως πληροφορηθήκαμε έως πριν από λίγη ώρα υπήρχε αναμονή. Μας έδωσαν ένα μεγάλο τραπέζι, στον εσωτερικό ατμοσφαιρικό χώρο, με θέα στον πεζόδρομο.

Τα φαγητά μας άρεσαν,



ενώ και η αφιλτράριστη μπύρα ήταν εξαιρετική.

Όταν τελειώσαμε ήταν μεσάνυχτα, κάναμε μια μικρή βόλτα και μπήκαμε σε ένα μπαρ να πιούμε τα ποτά μας. Ήταν αργά, πολύ αργά, όταν βγήκαμε από το μπαρ και κάλεσα uber, με το οποίο φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας. Στο uber, πληρώσαμε 2,60 ευρώ, όπως είδα στο λογαριασμό που μου ήρθε άμεσα, αφού έχω συνδέσει τους λογαριασμούς του uber με την πιστωτική μου κάρτα..
Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας, ήμασταν σχεδόν 24 ώρες στο πόδι και με ελάχιστο ύπνο την προηγούμενη νύχτα. Τα μπαρ του ξενοδοχείου είχαν κλείσει, οπότε ανεβήκαμε στα δωμάτιά μας.