gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 9. - Ρίγα ΙΙ. Μια βόλτα περιμετρικά της παλιάς πόλης.
Την άλλη ημέρα, όταν τελειώσαμε με το πρωινό, καλέσαμε ταξί και κατευθυνθήκαμε προς τη Riga Central Market. Από τη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου μας είχαν πληροφορήσει, ότι τα πιο αξιόπιστα και φτηνότερα ταξί στη Ρίγα είναι τα Redcabs και δεύτερα αξιόπιστα τα taxify. Μας προειδοποίησαν να μην χρησιμοποιήσουμε άλλη εταιρία. Στη Ρίγα δεν υπάρχει Uber. Κατεβάσαμε τη σχετική εφαρμογή στα τηλέφωνά μας, καλέσαμε το Redcab, το οποίο με λιγότερο από 5 ευρώ μας άφησε έξω από την κεντρική αγορά της Ρίγας.
Ήταν Σάββατο πρωί και μια βόλτα στην αγορά, θα ήταν ότι έπρεπε για να καταλάβουμε κάτι λίγο από τις συνήθειες των κατοίκων της Ρίγας.
Η κεντρική αγορά της Ρίγας είναι η μεγαλύτερη αγορά και παζάρι στην πόλη. Είναι μια από τις πιο αξιοσημείωτες κατασκευές του 20ου αιώνα στη Λετονία και έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO μαζί με την παλιά πόλη της Ρίγας από το έτος 1998.
Το κτίριο της κεντρικής αγοράς αποτελείται από πέντε τολ, τα οποία είχαν κατασκευαστεί και χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση των Ζέπελιν. Στις 18 Δεκεμβρίου 1922, το Δημοτικό Συμβούλιο της Ρίγας αποφάσισε να μετακινήσει την πολυσύχναστη και πολύ ανθυγιεινή αγορά Daugavmala σε μια νέα κλειστή θέση σύμφωνα με τις υγειονομικές και οικονομικές απαιτήσεις. Τότε αποφασίστηκε και η μετατροπή του χώρου αποθήκευσης των Ζέπελιν, σε κεντρική αγορά. Έτσι λοιπόν η κεντρική αγορά της Ρίγας, σχεδιάστηκε το έτος 1922 και κατασκευάστηκε από το έτος 1924 έως το έτος 1930, με ένα διάλειμμα από το 1926-1928 εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.
Οι ως άνω φωτογραφίες είχαν ληφθεί, αργότερα από σημείο με θέα προς την κεντρική αγορά. Όπως φαίνεται στις ως άνω φωτογραφίες το συγκρότημα της κεντρικής αγοράς, αποτελείται από πέντε τολ, από τα οποία τα τέσσερα βρίσκονται δίπλα - δίπλα και το μεγαλύτερο το πέμπτο κατασκευάστηκε, αργότερα, κάθετα προς τα πρώτα.
Η αγορά έχει έκταση 72.300 τετραγωνικών μέτρων και διαθέτει περισσότερα από 3.000 εμπορικά περίπτερα. Κατά την κατασκευή του στο συγκρότημα της κεντρικής αγοράς δόθηκε αρχιτεκτονικό στιλ Art Deco με στοιχεία νεοκλασικού. Όταν στις 10 Νοεμβρίου 1930, η αγορά λειτούργησε για πρώτη ημέρα θεωρείτο η μεγαλύτερη και η πιο σύγχρονη αγορά του κόσμου.
Μπήκαμε μέσα στα κτίρια της αγοράς και χαζέψαμε αρκετή ώρα.
Εγώ επικεντρώθηκα στα ψαρικά, που είναι η αδυναμία μου.
Αφού περπατήσαμε αρκετή ώρα στην αγορά, παρατηρώντας τους Λετονούς στις καθημερινές τους συνήθειες, βγήκαμε έξω.
Δίπλα στην αγορά, βρίσκεται το city canal,
το οποίο παλιότερα ήταν η προστατευτική τάφρος γύρω από τα τείχη της παλιάς πόλης.
Όταν περάσαμε την τάφρο, ακολουθήσαμε τη 13. janvāra iela, μια λεωφόρο η οποία έχει δημιουργηθεί στη θέση του ανατολικού τείχους της παλιάς πόλης, συνεχίσαμε κατά μήκος της radio iela, περάσαμε από το κτίριο της Latvian National Opera, κτίριο στο οποίο στεγάζονται η Εθνική Όπερα της Λετονίας το Λετονικό Εθνικό Μπαλέτο, η Χορωδία και η Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Λετονίας (με έτος πρώτης λειτουργίας το1919),
ενώ παράλληλα το city canal (ονομάζεται και Pilsetas Canals) σε συνδυασμό με τα πάρκο (Bastejkalna parks) δημιουργεί μια ειδυλλιακή ζώνη.
Προχωρήσαμε λίγο και βρεθήκαμε στην προέκταση του του κεντρικού πεζόδρομου της παλιάς πόλης, δηλαδή της Kaļķu iela, στο σημείο όπου ο πεζόδρομος μετατρέπεται σε λεωφόρο και βόρεια του καναλιού βρίσκεται το Freedom Monument,
το σύμβολο του αγώνα των Λετονών για ανεξαρτησία και ελευθερία. Το μνημείο βρίσκεται στο σημείο στο οποίο χωρίζεται η παλιά πόλη με τη νέα πόλη. Το μνημείο έχει ύψος 42 μέτρα , συμβολίζει την ανεξαρτησία της Λετονίας και κατασκευάστηκε στο σημείο, όπου παλαιότερα υπήρχε άγαλμα του Μεγάλου Πέτρου. Στην κορυφή του μνημείου έχει τοποθετηθεί το άγαλμα της χάλκινης Ελευθερίας,
δηλαδή η Μίλντα η οποία κρατάει τρία χρυσά αστέρια, τα οποία συμβολίζουν τις τρεις πολιτιστικές περιοχές της Λετονίας.
Το μνημείο δεσπόζει στην περιοχή των πάρκων ανάμεσα στην Παλιά και Νέα πόλη και κατασκευάστηκε το έτος 1935 με τη συμβολή ιδιωτικών δωρεών. Από τότε αποτελεί τόπο μνήμης και πολιτικών συγκεντρώσεων. Επί σοβιετικής εποχής οι αρχές είχαν απαγορεύσει στους πολίτες να αφήνουν λουλούδια στο μνημείο και πλησίον αυτού, είχαν τοποθετήσει άγαλμα του συντρόφου Λένιν, το οποίο βέβαια σήμερα είναι άφαντο.
Έριξα μια ακόμα ματιά προς το city canal.
Το «Κανάλι της Πόλης», δηλαδή η παλιά αμυντική τάφρο της μεσαιωνικής Ρίγας, η οποία σήμερα στριφογυρίζει ανάμεσα σε μια ειδυλλιακή ζώνη πρασίνου και πάρκων που χωρίζουν την Παλιά Πόλη από την Art Nouveau συνοικία του 19ου αιώνα. Η διαδρομή που κάναμε, είναι μια από τις πιο όμορφες βόλτες της πόλης.
Συνεχίσαμε λίγο στην υπέροχη διαδρομή μεταξύ πάρκου και καναλιών , μέχρι που αφήσαμε το πάρκο, περάσαμε απέναντι τη Raiņa bulvāris, τη λεωφόρο όπου έχει μεταφερθεί προσωρινά,
το Μουσείο Κατοχής της Λετονίας 1940-1991. Για το μουσείο αυτό, είχα αναφερθεί στο προηγούμενο κεφάλαιο, για το θέμα του, για το οποίο όπως αναφέρει και ο τίτλος αφορά στη γερμανική και στη σοβιετική κατοχή.
Μπήκαμε μέσα στο μουσείο. Για την είσοδο στο μουσείο πλήρωνες όσα, και αν ήθελες. Ανεβήκαμε τη σκάλα,
και περιηγηθήκαμε στο μουσείο. Είχε βίντεο το οποίο αφορούσε στην περίοδο 1940-1991, φωτογραφίες από την περίοδο της γερμανικής κατοχής,
φωτογραφίες από την περίοδο της σοβιετικής κατοχής,
όπως από την κηδεία του συντρόφου Στάλιν το έτος 1953,
αλλά και από την ανθρώπινη αλυσίδα, την οποία σχημάτισαν το έτος 1989, σχεδόν δύο εκατομμύρια Εσθονοί, Λετονοί και Λιθουανοί, από το Ταλίν έως το Βίλνιους, ώστε να αποτινάξουν τον σοβιετικό ζυγό.
Στο Βίλνιους, όπως έχει αναφερθεί, υπάρχει ένα ξεχωριστό χρωματιστό πλακάκι, στην πλατεία του καθεδρικού, το οποίο σηματοδοτεί το τέλος της ανθρώπινης αλυσίδας που φαίνεται στην ως άνω φωτογραφία στο μουσείο Κατοχής της Λετονίας 1940-1991.
Υπήρχαν αρκετές φωτογραφίες στο μουσείο από την ανθρώπινη αλυσίδα. Βέβαια όπως έχω προαναφέρει, το μουσείο έχει μεταφερθεί, προσωρινά, στο κτίριο της πρώην αμερικανικής πρεσβείας, μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες ανακατασκευής στο κτίριο το οποίο στεγάζεται το μουσείο στην πλατεία Δημαρχείου. Ο προσωρινός χώρος στέγασης του μουσείου είναι πολύ μικρότερος, οπότε λείπουν πολλά εκθέματα, μερικά από τα οποία είναι ιδιαίτερα, όπως το ομοίωμα γκουλάγκ.
Όταν βγήκαμε από το μουσείο, αποφασίσαμε να κατευθυνθούμε προς την Art Nouveau συνοικία της Ρίγας. Άλλωστε δεν ήταν μακριά.
Την άλλη ημέρα, όταν τελειώσαμε με το πρωινό, καλέσαμε ταξί και κατευθυνθήκαμε προς τη Riga Central Market. Από τη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου μας είχαν πληροφορήσει, ότι τα πιο αξιόπιστα και φτηνότερα ταξί στη Ρίγα είναι τα Redcabs και δεύτερα αξιόπιστα τα taxify. Μας προειδοποίησαν να μην χρησιμοποιήσουμε άλλη εταιρία. Στη Ρίγα δεν υπάρχει Uber. Κατεβάσαμε τη σχετική εφαρμογή στα τηλέφωνά μας, καλέσαμε το Redcab, το οποίο με λιγότερο από 5 ευρώ μας άφησε έξω από την κεντρική αγορά της Ρίγας.
Ήταν Σάββατο πρωί και μια βόλτα στην αγορά, θα ήταν ότι έπρεπε για να καταλάβουμε κάτι λίγο από τις συνήθειες των κατοίκων της Ρίγας.
Η κεντρική αγορά της Ρίγας είναι η μεγαλύτερη αγορά και παζάρι στην πόλη. Είναι μια από τις πιο αξιοσημείωτες κατασκευές του 20ου αιώνα στη Λετονία και έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO μαζί με την παλιά πόλη της Ρίγας από το έτος 1998.
Το κτίριο της κεντρικής αγοράς αποτελείται από πέντε τολ, τα οποία είχαν κατασκευαστεί και χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση των Ζέπελιν. Στις 18 Δεκεμβρίου 1922, το Δημοτικό Συμβούλιο της Ρίγας αποφάσισε να μετακινήσει την πολυσύχναστη και πολύ ανθυγιεινή αγορά Daugavmala σε μια νέα κλειστή θέση σύμφωνα με τις υγειονομικές και οικονομικές απαιτήσεις. Τότε αποφασίστηκε και η μετατροπή του χώρου αποθήκευσης των Ζέπελιν, σε κεντρική αγορά. Έτσι λοιπόν η κεντρική αγορά της Ρίγας, σχεδιάστηκε το έτος 1922 και κατασκευάστηκε από το έτος 1924 έως το έτος 1930, με ένα διάλειμμα από το 1926-1928 εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.
Οι ως άνω φωτογραφίες είχαν ληφθεί, αργότερα από σημείο με θέα προς την κεντρική αγορά. Όπως φαίνεται στις ως άνω φωτογραφίες το συγκρότημα της κεντρικής αγοράς, αποτελείται από πέντε τολ, από τα οποία τα τέσσερα βρίσκονται δίπλα - δίπλα και το μεγαλύτερο το πέμπτο κατασκευάστηκε, αργότερα, κάθετα προς τα πρώτα.
Η αγορά έχει έκταση 72.300 τετραγωνικών μέτρων και διαθέτει περισσότερα από 3.000 εμπορικά περίπτερα. Κατά την κατασκευή του στο συγκρότημα της κεντρικής αγοράς δόθηκε αρχιτεκτονικό στιλ Art Deco με στοιχεία νεοκλασικού. Όταν στις 10 Νοεμβρίου 1930, η αγορά λειτούργησε για πρώτη ημέρα θεωρείτο η μεγαλύτερη και η πιο σύγχρονη αγορά του κόσμου.
Μπήκαμε μέσα στα κτίρια της αγοράς και χαζέψαμε αρκετή ώρα.
Εγώ επικεντρώθηκα στα ψαρικά, που είναι η αδυναμία μου.
Αφού περπατήσαμε αρκετή ώρα στην αγορά, παρατηρώντας τους Λετονούς στις καθημερινές τους συνήθειες, βγήκαμε έξω.
Δίπλα στην αγορά, βρίσκεται το city canal,
το οποίο παλιότερα ήταν η προστατευτική τάφρος γύρω από τα τείχη της παλιάς πόλης.
Όταν περάσαμε την τάφρο, ακολουθήσαμε τη 13. janvāra iela, μια λεωφόρο η οποία έχει δημιουργηθεί στη θέση του ανατολικού τείχους της παλιάς πόλης, συνεχίσαμε κατά μήκος της radio iela, περάσαμε από το κτίριο της Latvian National Opera, κτίριο στο οποίο στεγάζονται η Εθνική Όπερα της Λετονίας το Λετονικό Εθνικό Μπαλέτο, η Χορωδία και η Ορχήστρα της Εθνικής Όπερας της Λετονίας (με έτος πρώτης λειτουργίας το1919),
ενώ παράλληλα το city canal (ονομάζεται και Pilsetas Canals) σε συνδυασμό με τα πάρκο (Bastejkalna parks) δημιουργεί μια ειδυλλιακή ζώνη.
Προχωρήσαμε λίγο και βρεθήκαμε στην προέκταση του του κεντρικού πεζόδρομου της παλιάς πόλης, δηλαδή της Kaļķu iela, στο σημείο όπου ο πεζόδρομος μετατρέπεται σε λεωφόρο και βόρεια του καναλιού βρίσκεται το Freedom Monument,
το σύμβολο του αγώνα των Λετονών για ανεξαρτησία και ελευθερία. Το μνημείο βρίσκεται στο σημείο στο οποίο χωρίζεται η παλιά πόλη με τη νέα πόλη. Το μνημείο έχει ύψος 42 μέτρα , συμβολίζει την ανεξαρτησία της Λετονίας και κατασκευάστηκε στο σημείο, όπου παλαιότερα υπήρχε άγαλμα του Μεγάλου Πέτρου. Στην κορυφή του μνημείου έχει τοποθετηθεί το άγαλμα της χάλκινης Ελευθερίας,
δηλαδή η Μίλντα η οποία κρατάει τρία χρυσά αστέρια, τα οποία συμβολίζουν τις τρεις πολιτιστικές περιοχές της Λετονίας.
Το μνημείο δεσπόζει στην περιοχή των πάρκων ανάμεσα στην Παλιά και Νέα πόλη και κατασκευάστηκε το έτος 1935 με τη συμβολή ιδιωτικών δωρεών. Από τότε αποτελεί τόπο μνήμης και πολιτικών συγκεντρώσεων. Επί σοβιετικής εποχής οι αρχές είχαν απαγορεύσει στους πολίτες να αφήνουν λουλούδια στο μνημείο και πλησίον αυτού, είχαν τοποθετήσει άγαλμα του συντρόφου Λένιν, το οποίο βέβαια σήμερα είναι άφαντο.
Έριξα μια ακόμα ματιά προς το city canal.
Το «Κανάλι της Πόλης», δηλαδή η παλιά αμυντική τάφρο της μεσαιωνικής Ρίγας, η οποία σήμερα στριφογυρίζει ανάμεσα σε μια ειδυλλιακή ζώνη πρασίνου και πάρκων που χωρίζουν την Παλιά Πόλη από την Art Nouveau συνοικία του 19ου αιώνα. Η διαδρομή που κάναμε, είναι μια από τις πιο όμορφες βόλτες της πόλης.
Συνεχίσαμε λίγο στην υπέροχη διαδρομή μεταξύ πάρκου και καναλιών , μέχρι που αφήσαμε το πάρκο, περάσαμε απέναντι τη Raiņa bulvāris, τη λεωφόρο όπου έχει μεταφερθεί προσωρινά,
το Μουσείο Κατοχής της Λετονίας 1940-1991. Για το μουσείο αυτό, είχα αναφερθεί στο προηγούμενο κεφάλαιο, για το θέμα του, για το οποίο όπως αναφέρει και ο τίτλος αφορά στη γερμανική και στη σοβιετική κατοχή.
Μπήκαμε μέσα στο μουσείο. Για την είσοδο στο μουσείο πλήρωνες όσα, και αν ήθελες. Ανεβήκαμε τη σκάλα,
και περιηγηθήκαμε στο μουσείο. Είχε βίντεο το οποίο αφορούσε στην περίοδο 1940-1991, φωτογραφίες από την περίοδο της γερμανικής κατοχής,
φωτογραφίες από την περίοδο της σοβιετικής κατοχής,
όπως από την κηδεία του συντρόφου Στάλιν το έτος 1953,
αλλά και από την ανθρώπινη αλυσίδα, την οποία σχημάτισαν το έτος 1989, σχεδόν δύο εκατομμύρια Εσθονοί, Λετονοί και Λιθουανοί, από το Ταλίν έως το Βίλνιους, ώστε να αποτινάξουν τον σοβιετικό ζυγό.
Στο Βίλνιους, όπως έχει αναφερθεί, υπάρχει ένα ξεχωριστό χρωματιστό πλακάκι, στην πλατεία του καθεδρικού, το οποίο σηματοδοτεί το τέλος της ανθρώπινης αλυσίδας που φαίνεται στην ως άνω φωτογραφία στο μουσείο Κατοχής της Λετονίας 1940-1991.
Υπήρχαν αρκετές φωτογραφίες στο μουσείο από την ανθρώπινη αλυσίδα. Βέβαια όπως έχω προαναφέρει, το μουσείο έχει μεταφερθεί, προσωρινά, στο κτίριο της πρώην αμερικανικής πρεσβείας, μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες ανακατασκευής στο κτίριο το οποίο στεγάζεται το μουσείο στην πλατεία Δημαρχείου. Ο προσωρινός χώρος στέγασης του μουσείου είναι πολύ μικρότερος, οπότε λείπουν πολλά εκθέματα, μερικά από τα οποία είναι ιδιαίτερα, όπως το ομοίωμα γκουλάγκ.
Όταν βγήκαμε από το μουσείο, αποφασίσαμε να κατευθυνθούμε προς την Art Nouveau συνοικία της Ρίγας. Άλλωστε δεν ήταν μακριά.