gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 3. - Βίλνιους ΙΙ. Η δεύτερη ημέρα. Μια πρωινή βόλτα με το αυτοκίνητο.
Μετά από το πλούσιο πρωινό στο ξενοδοχείο μας και το σχετικό φρεσκάρισμα μετά τον ύπνο, πήραμε το αυτοκίνητο από το parking του ξενοδοχείου, για να κάνουμε μια βόλτα στην πόλη. Προφανώς όχι στο ιστορικό κέντρο, μέρος του οποίου δεν είναι προσβάσιμο με αυτοκίνητο, αλλά κυρίως σε διάφορα αξιοθέατα που είχα σημειώσει.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αφού περάσαμε μπροστά από το Μουσείο των Θυμάτων της Γενοκτονίας και από το Λιθουανικό Εθνικό Θέατρο, το οποίο βρίσκεται, επίσης στην οδό Γκεντιμίνας (την κεντρική λεωφόρο της νέας πόλης) και είναι από τους σημαντικότερους χώρους πολιτιστικών εκδηλώσεων. Το θέατρο λειτούργησε στις 6 Οκτωβρίου 1940, ως Κρατικό Θέατρο του Βίλνιους, ενώ από τις 3 Αυγούστου 1998, μετονομάστηκε σε Λιθουανικό Εθνικό Θέατρο. Στη συνέχεια είδαμε την όπερα, προχωρήσαμε και περάσαμε στην απέναντι πλευρά του ποταμού Neris,
δηλαδή τη βόρεια και αφού φτάσαμε σε μια γειτονιά με ξύλινα σπιτάκια, συνοικία στην οποία παρατηρήσαμε ότι γίνονται εργασίες ανάδειξής της,
βγήκαμε στη βόρεια παραποτάμιο οδό Upės g,
περάσαμε από την πράσινη γέφυρα, τη Žaliasis Tiltas η οποία επί ΕΣΣΔ ονομαζόταν γέφυρα του κόκκινου στρατού, επειδή ήταν διακοσμημένη με αγάλματα του κόκκινου στρατού, παρατηρήσαμε τη νέα πόλη του Βίλνιους, με τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα τα οποία έχουν κατασκευαστεί δίπλα σε απαστράπτοντα κτίρια του 19ου αιώνα, περάσαμε απέναντι από τον λόφο και τον πύργο Γκεντιμίνας,
όπου από αυτή την όψη είδαμε το ανενεργό τελεφερίκ και τις εκτεταμένες εργασίες αντιστήριξης των πρανών του λόφου, για τις οποίες είχα αναφερθεί στο προηγούμενο κεφάλαιο. Συνεχίσαμε την οδική πορεία μας, περάσαμε από τη γέφυρα διάβασης του ποταμού Neris τη Zirmunu bridge και φτάσαμε στην καθολική εκκλησία των Αγίων Πέτρου και Παύλου.
Εκεί παρκάραμε το αυτοκίνητο και μπήκαμε στο εσωτερικό του ναού.
Μπαίνοντας καταλάβαμε γιατί οι Λιθουανοί θεωρούν την εκκλησία των Αγίων Πέτρου και Παύλου, έναν από τους ομορφότερους ναούς στον κόσμο. Περίτεχνα γύψινα σχέδια κοσμούν τους κατάλευκους τοίχους της εκκλησίας. Στο εσωτερικό της εκκλησίας υπάρχουν πάρα πολλά γλυπτά (υπολογίζονται πάνω από 2000) τα οποία παριστάνουν αγγέλους, δαίμονες, βιβλικές σκηνές κλπ.
Βγαίνοντας παρατήρησα το εκκλησιαστικό όργανο,
ενώ κοντά στην έξοδο ήταν ένα ακόμα άγαλμα της Παναγίας
και πολύ κοντά σε αυτό ένα γλυπτό του διαβόλου ή/και του χάροντα.
Όταν βγήκαμε από την καθολική εκκλησία των Αγίων Πέτρου και Παύλου, αποφασίσαμε να πάμε σε ένα σημείο για θέα της πόλης από ψηλά. Γνώριζα ότι τρία διαφορετικά σημεία του κέντρου προσφέρονται για πανοραμική θέα της πόλης. Το πρώτο σημείο είναι ένας μικρός λόφος ανάντη της συνοικίας Uzupis στα νότια της παλιάς πόλης, το δεύτερο σημείο είναι ο λόφος των Τριών Σταυρών στα βορειοανατολικά του κέντρου της παλιάς πόλης και το τρίτο σημείο είναι το ψηλότερο κτίριο της Λιθουανίας, ο Πύργος της Τηλεόρασης, με ύψος στα 326,5 μέτρων, στην περιοχή Karoliniskes. Αποφασίσαμε να πάμε προς το πιο βατό σημείο για να μην χάσουμε πολύ χρόνο. Παρκάραμε το αυτοκίνητο στη θέση Subačiaus apžvalgos aikštelė, κατά το χάρτη, στο λόφο του Προμαχώνα του Πυροβολικού, όπως είχα διαβάσει. Βγήκαμε έξω και παρατηρήσαμε την πόλη από ψηλά, φωτογραφίζοντάς την.
Εκτός από μένα που φωτογράφιζα είδα και μια ζωγράφο, να ζωγραφίζει την πόλη, ενώ στο βάθος διακρινόταν ο Πύργος της Τηλεόρασης.
Συνεχίσαμε να παρατηρούμε την πόλη από τον χαμηλό λόφο,
ενώ στο βάθος διακρινόταν και ο λόφος των Τριών Σταυρών,
με τους τρεις τεράστιους γλυπτούς σταυρούς στην κορυφή του. Σύμφωνα με ένα μύθο ο οποίος κυκλοφορεί, η ύπαρξη των σταυρών οφείλεται στο ότι εκεί αποκεφαλίστηκαν μοναχοί οι οποίοι προσπαθούσαν για τον εκχριστιανισμό της περιοχής. Συγκεκριμένα σύμφωνα με το μύθο, δεκατέσσερις φραγκισκανοί μοναχοί είχαν πάει στο Βίλνιους και κήρυσσαν το Ευαγγέλιο. Όμως αποκεφαλίστηκαν στην κορυφή αυτού του λόφου, από τους πιστούς της παγανιστικής λατρείας που επικρατούσε τότε στη Λιθουανία. Τρεις ξύλινοι σταυροί χτίστηκαν στη θέση αυτή, τις αρχές του 17ου αιώνα. Οι ξύλινοι σταυροί κατέρρευσαν το 1869 και οι τσαρικές αρχές δεν επέτρεψαν την ανοικοδόμησή τους, αλλά το έτος 1916, ένα νέο μνημείο σχεδιάστηκε από τον Πολωνό-Λιθουανό αρχιτέκτονα και γλύπτη Antanas Vivulskis, το οποίο όμως καταστράφηκε το έτος 1950 με εντολή των σοβιετικών αρχών. Ένα νέο μνημείο ανεγέρθηκε το έτος 1989, στη θέση του ανατιναχθέντος από τους σοβιετικούς. Στην τελευταία εκδοχή, οι σταυροί είναι 1,80 μέτρα υψηλότεροι από τους αρχικούς. Σκεφτήκαμε ότι αν προλαβαίναμε θα ανεβαίναμε στον λόφο των Τριών Σταυρών.
Εμείς όμως, εκείνη τη στιγμή, βρισκόμασταν στον λόφο του προμαχώνα του πυροβολικού, απολαμβάνοντας τη θέα.
Όμως ο χρόνος είναι αμείλικτος. Έπρεπε να φύγουμε. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κατηφορίσαμε ακολουθώντας την οδό Maironio, στρίψαμε δεξιά και ακολουθήσαμε την οδό Užupio g., περάσαμε από τη γέφυρα Bridge of Užupis διάβασης του ποταμού Vilnia παραπόταμου του ποταμού Neris και μπήκαμε με το αυτοκίνητο στην περιοχή Užupis, για την οποία θα γίνει αναφορά σε επόμενο κεφάλαιο, αφού την περπατήσαμε, ρίξαμε πάντως μια πρώτη ματιά στην περιοχή από το αυτοκίνητο και στη συνέχεια μέσω της οδού Malūnų g, περάσαμε από βορειότερη γέφυρα διάβασης του ποταμού Vilnia, στη διασταύρωση της οδού Malūnų με την οδό Maironio, στρίψαμε δεξιά και ακολουθήσαμε πάλι την οδό Maironio μέχρι που φτάσαμε στην επί της Maironio g. 8, Εκκλησία της Αγίας Άννας.
Η Εκκλησία της Αγίας Άννας, η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία της παλιάς πόλης του Βίλνιους, βρίσκεται στη δεξιά όχθη του ποταμού Vilnia. Είναι μια εκκλησία γοτθικού στυλ, με δύο πύργους, που κατασκευάστηκε με 33 διαφορετικά είδη κόκκινων τούβλων.
Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι διακοσμημένο με μπαρόκ ύφος, όπως και ο βωμός της.
Η πρώτη εκκλησία στο σημείο αυτό, κατασκευάστηκε προς τιμή της Άννας, την πρώτης γυναίκας του Vytautas του Μέγα (1344-1430), ενός από τους διασημότερους κυβερνήτες της μεσαιωνικής Λιθουανίας. Η εκκλησία όμως ήταν ξύλινη και το 1419 καταστράφηκε από φωτιά. Η σημερινή τούβλινη εκκλησία κατασκευάστηκε από τον Μέγα Δούκα Αλέξανδρο μεταξύ των ετών 1495-1500 και η εξωτερική εμφάνιση της εκκλησίας έχει μείνει σχεδόν ίδια από τότε.
Σύμφωνα με τον μύθο, ο στρατηγός Ναπολέοντας, αφού είδε την εκκλησία κατά την διάρκεια του Γαλλορωσικού πολέμου το έτος 1812, του άρεσε τόσο πολύ που εκδήλωσε την επιθυμία να την σμικρύνει(!!!) και να την μεταφέρει στο Παρίσι.
Φεύγοντας από την εκκλησία της Αγίας Άννας κατευθυνθήκαμε με το αυτοκίνητο προς την πύλη Dawn, προκειμένου να ολοκληρώσουμε τη βόλτα στο κέντρο της παλιάς πόλης.
Σκεφτήκαμε κατ' αρχή να αφήσουμε το αυτοκίνητο σε ένα parking κοντά στην πύλη της Dawn. Όμως τη σκέψη αυτή την εγκαταλείψαμε γρήγορα. Σκεφτήκαμε ότι κατά τη διάρκεια της βόλτας στην παλιά πόλη θα θέλαμε να πιούμε μπύρες ή και πιο σκληρά ποτά. Η σωφροσύνη νίκησε. Πήγαμε με το αυτοκίνητο στο ξενοδοχείο, το αφήσαμε στο parking του ξενοδοχείου μας, κάλεσα uber, το οποίο με 2,40 ευρώ μας άφησε στην πύλη της Dawn.
Μετά από το πλούσιο πρωινό στο ξενοδοχείο μας και το σχετικό φρεσκάρισμα μετά τον ύπνο, πήραμε το αυτοκίνητο από το parking του ξενοδοχείου, για να κάνουμε μια βόλτα στην πόλη. Προφανώς όχι στο ιστορικό κέντρο, μέρος του οποίου δεν είναι προσβάσιμο με αυτοκίνητο, αλλά κυρίως σε διάφορα αξιοθέατα που είχα σημειώσει.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αφού περάσαμε μπροστά από το Μουσείο των Θυμάτων της Γενοκτονίας και από το Λιθουανικό Εθνικό Θέατρο, το οποίο βρίσκεται, επίσης στην οδό Γκεντιμίνας (την κεντρική λεωφόρο της νέας πόλης) και είναι από τους σημαντικότερους χώρους πολιτιστικών εκδηλώσεων. Το θέατρο λειτούργησε στις 6 Οκτωβρίου 1940, ως Κρατικό Θέατρο του Βίλνιους, ενώ από τις 3 Αυγούστου 1998, μετονομάστηκε σε Λιθουανικό Εθνικό Θέατρο. Στη συνέχεια είδαμε την όπερα, προχωρήσαμε και περάσαμε στην απέναντι πλευρά του ποταμού Neris,
δηλαδή τη βόρεια και αφού φτάσαμε σε μια γειτονιά με ξύλινα σπιτάκια, συνοικία στην οποία παρατηρήσαμε ότι γίνονται εργασίες ανάδειξής της,
βγήκαμε στη βόρεια παραποτάμιο οδό Upės g,
περάσαμε από την πράσινη γέφυρα, τη Žaliasis Tiltas η οποία επί ΕΣΣΔ ονομαζόταν γέφυρα του κόκκινου στρατού, επειδή ήταν διακοσμημένη με αγάλματα του κόκκινου στρατού, παρατηρήσαμε τη νέα πόλη του Βίλνιους, με τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα τα οποία έχουν κατασκευαστεί δίπλα σε απαστράπτοντα κτίρια του 19ου αιώνα, περάσαμε απέναντι από τον λόφο και τον πύργο Γκεντιμίνας,
όπου από αυτή την όψη είδαμε το ανενεργό τελεφερίκ και τις εκτεταμένες εργασίες αντιστήριξης των πρανών του λόφου, για τις οποίες είχα αναφερθεί στο προηγούμενο κεφάλαιο. Συνεχίσαμε την οδική πορεία μας, περάσαμε από τη γέφυρα διάβασης του ποταμού Neris τη Zirmunu bridge και φτάσαμε στην καθολική εκκλησία των Αγίων Πέτρου και Παύλου.
Εκεί παρκάραμε το αυτοκίνητο και μπήκαμε στο εσωτερικό του ναού.
Μπαίνοντας καταλάβαμε γιατί οι Λιθουανοί θεωρούν την εκκλησία των Αγίων Πέτρου και Παύλου, έναν από τους ομορφότερους ναούς στον κόσμο. Περίτεχνα γύψινα σχέδια κοσμούν τους κατάλευκους τοίχους της εκκλησίας. Στο εσωτερικό της εκκλησίας υπάρχουν πάρα πολλά γλυπτά (υπολογίζονται πάνω από 2000) τα οποία παριστάνουν αγγέλους, δαίμονες, βιβλικές σκηνές κλπ.
Βγαίνοντας παρατήρησα το εκκλησιαστικό όργανο,
ενώ κοντά στην έξοδο ήταν ένα ακόμα άγαλμα της Παναγίας
και πολύ κοντά σε αυτό ένα γλυπτό του διαβόλου ή/και του χάροντα.
Όταν βγήκαμε από την καθολική εκκλησία των Αγίων Πέτρου και Παύλου, αποφασίσαμε να πάμε σε ένα σημείο για θέα της πόλης από ψηλά. Γνώριζα ότι τρία διαφορετικά σημεία του κέντρου προσφέρονται για πανοραμική θέα της πόλης. Το πρώτο σημείο είναι ένας μικρός λόφος ανάντη της συνοικίας Uzupis στα νότια της παλιάς πόλης, το δεύτερο σημείο είναι ο λόφος των Τριών Σταυρών στα βορειοανατολικά του κέντρου της παλιάς πόλης και το τρίτο σημείο είναι το ψηλότερο κτίριο της Λιθουανίας, ο Πύργος της Τηλεόρασης, με ύψος στα 326,5 μέτρων, στην περιοχή Karoliniskes. Αποφασίσαμε να πάμε προς το πιο βατό σημείο για να μην χάσουμε πολύ χρόνο. Παρκάραμε το αυτοκίνητο στη θέση Subačiaus apžvalgos aikštelė, κατά το χάρτη, στο λόφο του Προμαχώνα του Πυροβολικού, όπως είχα διαβάσει. Βγήκαμε έξω και παρατηρήσαμε την πόλη από ψηλά, φωτογραφίζοντάς την.
Εκτός από μένα που φωτογράφιζα είδα και μια ζωγράφο, να ζωγραφίζει την πόλη, ενώ στο βάθος διακρινόταν ο Πύργος της Τηλεόρασης.
Συνεχίσαμε να παρατηρούμε την πόλη από τον χαμηλό λόφο,
ενώ στο βάθος διακρινόταν και ο λόφος των Τριών Σταυρών,
με τους τρεις τεράστιους γλυπτούς σταυρούς στην κορυφή του. Σύμφωνα με ένα μύθο ο οποίος κυκλοφορεί, η ύπαρξη των σταυρών οφείλεται στο ότι εκεί αποκεφαλίστηκαν μοναχοί οι οποίοι προσπαθούσαν για τον εκχριστιανισμό της περιοχής. Συγκεκριμένα σύμφωνα με το μύθο, δεκατέσσερις φραγκισκανοί μοναχοί είχαν πάει στο Βίλνιους και κήρυσσαν το Ευαγγέλιο. Όμως αποκεφαλίστηκαν στην κορυφή αυτού του λόφου, από τους πιστούς της παγανιστικής λατρείας που επικρατούσε τότε στη Λιθουανία. Τρεις ξύλινοι σταυροί χτίστηκαν στη θέση αυτή, τις αρχές του 17ου αιώνα. Οι ξύλινοι σταυροί κατέρρευσαν το 1869 και οι τσαρικές αρχές δεν επέτρεψαν την ανοικοδόμησή τους, αλλά το έτος 1916, ένα νέο μνημείο σχεδιάστηκε από τον Πολωνό-Λιθουανό αρχιτέκτονα και γλύπτη Antanas Vivulskis, το οποίο όμως καταστράφηκε το έτος 1950 με εντολή των σοβιετικών αρχών. Ένα νέο μνημείο ανεγέρθηκε το έτος 1989, στη θέση του ανατιναχθέντος από τους σοβιετικούς. Στην τελευταία εκδοχή, οι σταυροί είναι 1,80 μέτρα υψηλότεροι από τους αρχικούς. Σκεφτήκαμε ότι αν προλαβαίναμε θα ανεβαίναμε στον λόφο των Τριών Σταυρών.
Εμείς όμως, εκείνη τη στιγμή, βρισκόμασταν στον λόφο του προμαχώνα του πυροβολικού, απολαμβάνοντας τη θέα.
Όμως ο χρόνος είναι αμείλικτος. Έπρεπε να φύγουμε. Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και κατηφορίσαμε ακολουθώντας την οδό Maironio, στρίψαμε δεξιά και ακολουθήσαμε την οδό Užupio g., περάσαμε από τη γέφυρα Bridge of Užupis διάβασης του ποταμού Vilnia παραπόταμου του ποταμού Neris και μπήκαμε με το αυτοκίνητο στην περιοχή Užupis, για την οποία θα γίνει αναφορά σε επόμενο κεφάλαιο, αφού την περπατήσαμε, ρίξαμε πάντως μια πρώτη ματιά στην περιοχή από το αυτοκίνητο και στη συνέχεια μέσω της οδού Malūnų g, περάσαμε από βορειότερη γέφυρα διάβασης του ποταμού Vilnia, στη διασταύρωση της οδού Malūnų με την οδό Maironio, στρίψαμε δεξιά και ακολουθήσαμε πάλι την οδό Maironio μέχρι που φτάσαμε στην επί της Maironio g. 8, Εκκλησία της Αγίας Άννας.
Η Εκκλησία της Αγίας Άννας, η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία της παλιάς πόλης του Βίλνιους, βρίσκεται στη δεξιά όχθη του ποταμού Vilnia. Είναι μια εκκλησία γοτθικού στυλ, με δύο πύργους, που κατασκευάστηκε με 33 διαφορετικά είδη κόκκινων τούβλων.
Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι διακοσμημένο με μπαρόκ ύφος, όπως και ο βωμός της.
Η πρώτη εκκλησία στο σημείο αυτό, κατασκευάστηκε προς τιμή της Άννας, την πρώτης γυναίκας του Vytautas του Μέγα (1344-1430), ενός από τους διασημότερους κυβερνήτες της μεσαιωνικής Λιθουανίας. Η εκκλησία όμως ήταν ξύλινη και το 1419 καταστράφηκε από φωτιά. Η σημερινή τούβλινη εκκλησία κατασκευάστηκε από τον Μέγα Δούκα Αλέξανδρο μεταξύ των ετών 1495-1500 και η εξωτερική εμφάνιση της εκκλησίας έχει μείνει σχεδόν ίδια από τότε.
Σύμφωνα με τον μύθο, ο στρατηγός Ναπολέοντας, αφού είδε την εκκλησία κατά την διάρκεια του Γαλλορωσικού πολέμου το έτος 1812, του άρεσε τόσο πολύ που εκδήλωσε την επιθυμία να την σμικρύνει(!!!) και να την μεταφέρει στο Παρίσι.
Φεύγοντας από την εκκλησία της Αγίας Άννας κατευθυνθήκαμε με το αυτοκίνητο προς την πύλη Dawn, προκειμένου να ολοκληρώσουμε τη βόλτα στο κέντρο της παλιάς πόλης.
Σκεφτήκαμε κατ' αρχή να αφήσουμε το αυτοκίνητο σε ένα parking κοντά στην πύλη της Dawn. Όμως τη σκέψη αυτή την εγκαταλείψαμε γρήγορα. Σκεφτήκαμε ότι κατά τη διάρκεια της βόλτας στην παλιά πόλη θα θέλαμε να πιούμε μπύρες ή και πιο σκληρά ποτά. Η σωφροσύνη νίκησε. Πήγαμε με το αυτοκίνητο στο ξενοδοχείο, το αφήσαμε στο parking του ξενοδοχείου μας, κάλεσα uber, το οποίο με 2,40 ευρώ μας άφησε στην πύλη της Dawn.